Extreem veel energie verbruikt

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 50.140 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

SED schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:36:
een bekende die vergeten wordt is de subwoofer bij surround systemen die vaak ( niet altijd) permanent aanstaat en aardig wat staat te verstoken.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de oorzaak van de topicstart..
Die kan idd aardig aantikken! Mijn JBL subwoofer gaat wel na 10min automatisch op stand-by, maar verbruikt dan alsnog 10 watt! :X Die staat dus nu met een verlengsnoer op de master/slave switch, zodat ie alleen aan gaat als het ook nodig is.

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
prein2 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:34:
klokjes oven etc (elke keer opnieuw instellen),
Waarom moet jouw oven weten hoe laat het is :?
Ik koop bewust geen apparatuur met dergelijke onzinverbruikers. Mijn magnetron heeft ook geen klokje en is (volgens de handleiding) zeer zuinig in standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:34

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

same here, maar eigenlijk heb ik dat inmiddels ook overbrugd en gaat het hele audio meubel hard uit, wegens een fantastisch onzuinige onkyo NX609 die 40 watt standby trekt (!)
ik kan die master-slave stekkerdoos dus ergens anders voor gaan inzetten..

(oplossing daarvoor is om de HMDI-CEC uit te schakelen, maar dat is weer comfort inleveren, want dan gaat de receiver niet meer met de TV aan, en kun je niet meer met de TV afstandsbediening het geluid harder en zachter zetten. bovendien heb je dan een ander kabeltje nodig, want dan wil ie niet meer via HDMI het geluid terugsturen naar de receiver... )

en mijn oven weet hoe laat het is zodat ik hem kan programmeren om op een bepaalde tijd aan te gaan (en weer uit) zodat er als ik thuis kom een lekkere ovenmaaltijd staat te wachten. (ik heb dit welgeteld al 0x gebruikt overigens). Bovendien kan dat klokje als timer voor alles ingezet worden.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:55
Nou, inderdaad, onze magnetron zit gewoon op een 'harde' schakelaar. Stom klokje.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:34

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

trouwens, ook zo leuk. de oven werkt pas als de tijd is ingesteld. anders kun je hem niet aankrijgen!

wel weer zuinig: combi-oven-magnetron, dus maar 1 klokje

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
SED schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:36:
een bekende die vergeten wordt is de subwoofer bij surround systemen die vaak ( niet altijd) permanent aanstaat en aardig wat staat te verstoken.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de oorzaak van de topicstart..
Mijn Logitech Z5500 verbruikt in "headphone-mode" net zoveel als wanneer ie gewoon radio staat te spelen. Ik zeg Headphone mode ja, want Logitech heeft dit dit ding moeten aanpassen willen ze nog in de EU mogen verkopen. Als oplossing voor dat probleem hebben ze een aan/uit schakelaar op de achterkant gezet en hebben ze de standby mode een andere naam gegeven. Feit blijft dat niemand dat onhandig geplaatste schakelaartje gebruikt en dat ding nog altijd 20W standby verbruikt. Bij mij zit ie samen met de televisie op een stekkerdoos met voetschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Allemaal stuk voor stuk voorbeelden van onduurzaam ontworpen apparaten... Het brengt de aanschafprijs misschien een paar euro omlaag, maar tijdens de levensduur verbruikt een dergelijk apparaat tientallen of honderden euro's per jaar onnodig aan elektriciteit.

Ik overweeg glasvezel, en dus doe ik vanzelfsprekend vooraf onderzoek naar of het modem er wel tegen kan om na gebruik gewoon uitgezet te worden. Nou, de helpdeskmedewerker reageerde als ik niet goed bij mijn hoofd was. Hoeveel Watt het modem verbruikt wist hij ook al niet.

Nee, energie is nog geen hoofditem bij veel mensen. Jammer. Want daarmee moet het beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
RemcoDelft schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:52:
[...]Heb je een elektrisch schommelbed wat aanloopt of zo? :+
Wat doe je met die elektriciteit?
M'n waterbed is 8 of 9 jaar geleden al weggegaan...
Nivado schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:53:
[...]
Ik vind een sluipverbruik van 800W best behoorlijk! Wat heb je dan allemaal aan standby staan?

Met 3 TV's, Wat audio apparatuur, wat settop boxen en een paar computers kom je misschien in de buurt van de 100W. Een koelkast die aanspringt is nog eens 350W.

Ik zou je toch adviseren naar je sluip verbruikers te kijken en deze wellicht af te schakelen 's nachts.
Wat staat er aan...
In de
Meterkast:
1 switch (max 30W), ADSL-modem van KPN, Cable-moden van Ziggo, Sitecom WiFi-routertje en een Siemens DECT-SIP gateway
Garage:
1 switch (max 30W), 1 Servertje (~90-130W) - zonder monitor), QNAP NAS (~38W), 1 Asus WL300g AP

Verder in huis alleen wat los spul als laders voor mobieltjes, m'n laptop (max 24W tijdens laden), ik zag verderop in een post al een verdachte staan... de Cisco Ziggo-box (die staat bij mij bijna altijd aan) en nog wat losse DECT-telefoons, 1 Cisco 7960 en een Polycom 500 (VoIP telefoons), de CV....
Ohja... twee MV-units (1 voor de woning en 1 voor de bijkeuken)

Dit is wat ik zo snel ff kan bedenken.

[update]
Ohja... en een HP t5730 thinclient (waar Ubuntu 12.04 met Domotiga op draait - 18.8W)
[update 2]
Nu staat de oven op te warmen .... en wordt er 2971 W door de meter getrokken.

[ Voor 5% gewijzigd door ]Byte[ op 31-07-2012 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
JeroenH schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:55:
Als ik de Wattcher inplug en 's nachts eens naar kijk staat er 30W :)
Zoveel nog? ;)

Vorige week een weekje weg geweest en bij terugkomst stonden beide tellers +1, dus max 2 kWh (of 12 W continu). Dat komt omdat ik het niet zo uit had weten te kienen om de koelkast leeg te hebben voor vertrek en verkoos deze keer het bewaren van de spullen boven het weinige stroomverbruik. Tijdens de meeste van mijn vakanties is mijn verbruik 0 kWh (koelkast leeg en uit).

's nachts en bij afwezigheid is mijn verbruik 0 W op de momenten dat de koelkast niet staat te draaien.

OT:
De TS maakt het wel spannend, maar wel begrijpelijk zo tijdens de vakanties. Ben ondertussen erg nieuwsgierig naar wat meetgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
]Byte\[ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 17:11:
[...]

[...]

Wat staat er aan...
In de
Meterkast:
1 switch (max 30W), ADSL-modem van KPN, Cable-moden van Ziggo, Sitecom WiFi-routertje en een Siemens DECT-SIP gateway
Garage:
1 switch (max 30W), 1 Servertje (~90-130W) - zonder monitor), QNAP NAS (~38W), 1 Asus WL300g AP

Verder in huis alleen wat los spul als laders voor mobieltjes, m'n laptop (max 24W tijdens laden), ik zag verderop in een post al een verdachte staan... de Cisco Ziggo-box (die staat bij mij bijna altijd aan) en nog wat losse DECT-telefoons, 1 Cisco 7960 en een Polycom 500 (VoIP telefoons), de CV....

[update]
Ohja... en een HP t5730 thinclient (waar Ubuntu 12.04 met Domotiga op draait - 18.8W)
[update 2]
Switches die 30W trekken? Wat voor dingen heb je daar hangen dan? Managed gigabit switches of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:17
_JGC_ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:45:
[...]

Mijn Logitech Z5500 verbruikt in "headphone-mode" net zoveel als wanneer ie gewoon radio staat te spelen. Ik zeg Headphone mode ja, want Logitech heeft dit dit ding moeten aanpassen willen ze nog in de EU mogen verkopen. Als oplossing voor dat probleem hebben ze een aan/uit schakelaar op de achterkant gezet en hebben ze de standby mode een andere naam gegeven. Feit blijft dat niemand dat onhandig geplaatste schakelaartje gebruikt en dat ding nog altijd 20W standby verbruikt. Bij mij zit ie samen met de televisie op een stekkerdoos met voetschakelaar.
Niet helemaal waar.
Ik heb ook een Z5500 en mijn knop is gewoon nog een aan/uit knop en heeft geen headphone afbeelding maar ook ik heb gewoon een aan en uit knop op de achterkant zitten van de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

]Byte\[ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 17:11:
[...]

[...]

Wat staat er aan...
In de
Meterkast:
Garage:

[update]
[update 2]
zit je nog lang niet op 800
ik heb hier ook 2 routers, 1 switch, nas, 2 dect telefoons en wat ander spul op standby maar als ik ga meten kom ik snachts maximaal op 250 uit wat ik al veel vind, 2 kwh in de laag (8 uur)

ik denk dat er bij jou wel wat meer loopt zonder dat je het weet, even invertariseren denk ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 22-07 19:48
Rol-Co schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 18:07:
ik denk dat er bij jou wel wat meer loopt zonder dat je het weet, even invertariseren denk ik.
En dan vooral even voelen hoe warm een apparaat wordt of even een Watt meter er tussen zetten.

Nog zo een paar voorbeelden:

Mijn Sony versterker was altijd heerlijk warm en verbruikte 60W, ook zonder muziek.

Een simpele digitale wekker had een kortgesloten winding in de trafo en was altijd heet...

Een oude koelkast waarvan de isolatie vochtig is en slecht isoleert, staat de hele dag te draaien op 100W of meer. Soms is een koelkast teveel ingebouwd of ligt er troep bovenop zodat hij de warmte niet kwijt kan en dus ook altijd staat te draaien, vooral in de zomer.

In sommige installaties draait de CV pomp altijd met 125W sluipverbruik. Misschien kun je de CV zo instellen dat de pomp automatisch schakelt of anders met de hand helemaal uit zetten in de zomer. Bovendien zit er een klein instel knopje op de pomp om hem wat langzamer te laten draaien, scheelt zo de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Is er eigenlijk een stop op een digitale timer te koop?

Want ik zit het hier zo even te lezen en ik zit me af te vragen waarom ik eigenlijk niet simpelweg een paar tijdklokken in huis heb zodat woonkamer tussen 09:00-18:00 en 03:00-07:00 doordeweeks uitgaat.

Maar dan bedenk ik me weer dat dat oude ding wat ik heb slechts voor 1 stopcontact werkt, brak in te stellen is etc. etc. Dus als ik het zou willen doen dan zou ik het simpeler aan moeten pakken. En dan denk ik eigenlijk : Waarom zou ik niet vanuit mijn stoppenkast gaan schakelen zodat ik overal opladers etc kan plaatsen?

Maar ik weet niet of die dingen er zijn... (En dan uiteraard een beetje simpel te bedienen, simpele override voor feestjes en dan meerdere stoppen los in kunnen stellen etc etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

]Byte\[ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 20:13:
[...]

Dat was ook mijn idee.
Ben al begonnen met inventariseren per kamer...
Eerst alles meten wat 24/7 loopt, dus ook dingen die uit/stndby staan, zal je verbazen wat een lijst je krijgt :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Gomez12 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 20:07:
Is er eigenlijk een stop op een digitale timer te koop?

Want ik zit het hier zo even te lezen en ik zit me af te vragen waarom ik eigenlijk niet simpelweg een paar tijdklokken in huis heb zodat woonkamer tussen 09:00-18:00 en 03:00-07:00 doordeweeks uitgaat.

Maar dan bedenk ik me weer dat dat oude ding wat ik heb slechts voor 1 stopcontact werkt, brak in te stellen is etc. etc. Dus als ik het zou willen doen dan zou ik het simpeler aan moeten pakken. En dan denk ik eigenlijk : Waarom zou ik niet vanuit mijn stoppenkast gaan schakelen zodat ik overal opladers etc kan plaatsen?

Maar ik weet niet of die dingen er zijn... (En dan uiteraard een beetje simpel te bedienen, simpele override voor feestjes en dan meerdere stoppen los in kunnen stellen etc etc)
Er zijn din rail timers, maar ja, om aan te passen moet je dan je meterkast in.

Inbouw plugwise of kaku/homewizard is dan flexibeler. Dan zou je een groep kunnen schakelen met een programma en/of een wandschakelaar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:47

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:55:
Als ik de Wattcher inplug en 's nachts eens naar kijk staat er 30W :)
Jeroen: Wat verbruikt er dan 30 W ,s nachts :?
ik neem aan niet je koelkast, want als die aanslaat doet ie - bij mij 100 / 110 W - dus dat zal het niet zijn;
je hebt verder toch niets aan ,s nachts, jou kennende :P
Jeroen H heeft toch geen sluipverbruik meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Guinhill
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-07 07:35
Ik wil hier toch een vergelijkbare ervaring delen:

In het eerste jaar dat ik in mijn appartement woonde bleek ik een verbruik van 16.000 kwh gehad te hebben.
Met een digitaal stopcontact metertje ben ik toen alles langs gegaan, en niets gevonden.
Ik heb toen ( een verschrikkelijk onveilige aanpassing gedaan ) , dat digitale metertje heb ik in serie geplaats tussen de meter en de rest van het huis. Ik mat toen een verschil van ~4,5 in het verbruik.
( mijn meter kan tot max 4A aan )

Toen heb ik bij de netbeheerder geklaagd dat de meter kapot was. Deze is na nog wat geklaag vervangen en getest / geijkt. Het rapport hier van legde de oorzaak bij een externe bron. Dit houd in dat Ik nogsteeds de ijking moets betalen ~550 euro
Ik had toen uitgevogeld dat de huurder van de vorige eigenaar wiet geteeld had, en een magneet op de meter gelegd had.

De zaak is uiteindelijk door Stichting de Ombudsman opgelost, er is een herberekening uitgevoerd die bracht het verbruik naar ~3500. En dat is verrekend.
PWM schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 19:12:
Kan je zo'n onderzoek eisen?
Dus ja zo'n onderzoek kan je eisen... maar dat wist je al

Als je er zeker van bent dat de meter kapot is en je komt er na een ijking niet met de netbeheerder uit, dan raad ik Stichting de Ombudsman van harte aan.
Zorg er wel voor dat je niet naar de geschillencommissie gaat, die beslist 4 van de 5 zaken in het voordeel van de maatschappij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

SED schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:14:
is natuurlijk betrekkelijk..

een ziggo cisco box vreet stiekum stroom.
Nou, niet stiekem. Alles wat op standby staat verbruikt.
Uitzetten zorgt ervoor dat je telkens minuten lang moet wachten op een zender na inschakeling van tv.
Dat is ook comfort en sommigen vinden dat belangrijk.
Dat is heel simpel op te lossen: eerst op standby zetten en dan pas afschakelen.
Zie ook PcDealer in "Serieus elektriciteit besparen" en voor meer tips het hele topic.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 19:39
PcDealer schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:29:
[...]
Nou, niet stiekem. Alles wat op standby staat verbruikt.

[...]
Dat is heel simpel op te lossen: eerst op standby zetten en dan pas afschakelen.
Zie ook PcDealer in "Serieus elektriciteit besparen" en voor meer tips het hele topic.
Alleen moderne elektronica mag maar 2W gebruiken in standby met een klokje/display en 1W zonder.
Een box die 20-30W standby verbruikt moet dus eigenlijk niet kunnen.

Ik weet niet hoe ziggo daar mee weg komt. Oud model. Wordt niet verkocht maar geleend. Gaat niet in standby maar blijft altijd "aan" ivm DVR functies.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ iemand??
ik mis een aantal post(en) hier - van gisteren - die over Jeroen,zijn Wattcher en Plugwise gingen; waarom zijn die weggehaald :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
prein2 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:34:
oh ja, en ik weiger ook mijn telefoonlader uit het stopcontact te halen als mijn telefoon vol is :X
Een (moderne) telefoonlader verbruikt niets als hij niet aangesloten is en zodra de telefoon volgeladen is zou hij ook niets meer moeten verbruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 19:39
GioStyle schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 17:21:
[...]

Een (moderne) telefoonlader verbruikt niets als hij niet aangesloten is en zodra de telefoon volgeladen is zou hij ook niets meer moeten verbruiken. :)
wel hoor. 0,1W ofzo...

Media maken er natuurlijk wel een hoop heisa over. Maar die nemen dan als voorbeeld een ringkerntrafo van 30 jaar oud.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 17:12:
@ iemand??
ik mis een aantal post(en) hier - van gisteren - die over Jeroen,zijn Wattcher en Plugwise gingen; waarom zijn die weggehaald :?
Ik denk vanwege de modbreak gisteren of eergisteren dat het te veel offtopic ging. Het probleem is - en ik vind het niet leuk in herhaling te vervallen maar het is echt zo - dat TS niets meer van zich laat horen. Ik snap dat-ie op vakantie is, maar zonder feedback van hem zal dit topic alleen maar offtopic kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Jep.. Het was echt schokkend.. Weer een grootheden discussie, en op een gegeven moment ging het over bier... :?

En ik snap dat juist hier mensen echt echt heel graag willen weten waar er zoveel prik naartoe gaat, maar de ts is er even niet. Patience is a virtue...

En dan zijn idd alle andere opmerkingen offtopic, maar die hoef je niet in dit topic te maken? Discussies over hoeveel KwH (:D) een biertje is kunnen prima in de kroeg. Dit topic staat even op pauze totdat de ts weerveen update heeft.

Afbeeldingslocatie: http://torreyshannon.com/wp-content/uploads/2012/05/pause-break.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdswaluw
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-08 16:15
Is te TS al terug van vakantie? We zijn nog steeds benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005

3DDude

I void warranty's

mvdswaluw schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:23:
Is te TS al terug van vakantie? We zijn nog steeds benieuwd...
februari volgend jaar :X

van 7 juli datum aanmaken topic tot 27 augustus toch al zo'n 7 weken.. :/

[ Voor 18% gewijzigd door 3DDude op 27-08-2012 13:26 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zit zeker in 't onderwijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:52
Heren, dit is niet de plek noch gelegenheid om onzin te spuien of zelfs updates te eisen in afwachting van een vervolg. Op het forum volstaan we met een enkele kick / vraag en vervolgens is het aan topicstarter om te reageren of niet.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik begrijp dat jullie nogal ongelukkig zijn met mijn reactiesnelheid, en daar hebben jullie gewoon een punt. Wegens omstandigheden is mijn planning volledig over de zeik gegaan, waardoor ik nauwelijks meer thuis zit. Excuses, excuses, ik weet het.

Deze week zit ik echter gewoon in NL, dus we kunnen weer :+

De status zover:

Er zijn door een bedrijf meters geplaatst naast de bestaande meters, zowel gas als elektriciteit. Mijn Oom is echter een dag later op vakantie gegaan, dus alles heeft 3 weken stil gelegen.

Tijdens de vakantie, waarin extreem weinig stroom gebruikt word, bleek de 2de meter zo'n 20watt per uur af te wijken. Dat is veel (x24 uur x365 dagen), maar nog niet voldoende om het extreme verbruik aan te wijzen. De vraag is nu dus of tijdens een echte bewoonde 2 weken, de meter verder uit het lood gaat lopen.

Qua gas liepen de meters gelijk, echter, tijdens een vakantie is daar natuurlijk een bijna 0 verbruik in de zomer. Dat zal nu dus ook moeten blijken.

Ik heb in mijn agenda gezet om zondag even een staus belletje te doen, na week 1, zodat ik hier cijfers kan plaatsen :)

• JeroenH
PWM schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:14:
De status zover:

Er zijn door een bedrijf meters geplaatst naast de bestaande meters, zowel gas als elektriciteit. Mijn Oom is echter een dag later op vakantie gegaan, dus alles heeft 3 weken stil gelegen.
Wat voor bedrijf is dat?
Tijdens de vakantie, waarin extreem weinig stroom gebruikt word, bleek de 2de meter zo'n 20watt per uur
kW·h
af te wijken. Dat is veel (x24 uur x365 dagen), maar nog niet voldoende om het extreme verbruik aan te wijzen. De vraag is nu dus of tijdens een echte bewoonde 2 weken, de meter verder uit het lood gaat lopen.

Qua gas liepen de meters gelijk, echter, tijdens een vakantie is daar natuurlijk een bijna 0 verbruik in de zomer. Dat zal nu dus ook moeten blijken.

Ik heb in mijn agenda gezet om zondag even een staus belletje te doen, na week 1, zodat ik hier cijfers kan plaatsen :)
OK, nog even afwachten op de meterstanden dus. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten. Als het verbruik echt daadwerkelijk zo hoog blijkt te zijn (dus als de meterstanden kloppen) wordt het pas echt interessant. Waar blijft al die energie?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:19

Fiber

Beaches are for storming.

20 kWh per uur afwijken is wel heel veel... 20 Wh is dan waarschijnlijker.

Tijdens je vakantie moet je gasverbruik toch absoluut nul zijn? Niet ongeveer nul.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• JeroenH
Fiber schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:34:
20 kWh per uur afwijken is wel heel veel... 20 Wh is dan waarschijnlijker.
Het is lastig te zeggen wat hij precies bedoelt...
Tijdens je vakantie moet je gasverbruik toch absoluut nul zijn? Niet ongeveer nul.
Veel combiketels hebben een klein keteltje heet water die ze warm moeten houden, en dat kost wat aardgas. Als wij met vakantie gaan gaat de ketel inderdaad uit.

• Fiber

Fiber

JeroenH schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:36:
[...]
Veel combiketels hebben een klein keteltje heet water die ze warm moeten houden, en dat kost wat aardgas. Als wij met vakantie gaan gaat de ketel inderdaad uit.
De comfort stand. Maar dat staat bij mij uit...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• JeroenH
Fiber schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:38:
De comfort stand. Maar dat staat bij mij uit...
In het huis van de oom van de TS wellicht niet...

-edit-

Reden dat we de ketel bij vakanties, weekendjes weg e.d. uitzetten is ook meer omdat hij 8W continue pakt. Hij zit toch op een Plugwise plug, dus een muisklik en hij is uit (of weer aan).

[ Voor 32% gewijzigd door JeroenH op 30-08-2012 16:48 ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ernemmer in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"
0,5m3 per dag aan waakvlam gas.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 15:49
Ik moet toegeven dat ik alleen de eerste 2 pagina's en de laatste 2 heb gelezen, dus misschien is het al langsgekomen.
Maar bekijk ook even wat de opgegeven meterstanden zijn volgens de energieleverancier.
Je zou niet de eerste zijn die al heel veel jaar geen controleur op de stoep heeft gehad en jaarlijks de schattingen van de netbeheerder netjes betaalt.
Als het aan Enexis zou liggen, zouden wij 2x zoveel moeten betalen aan voorschot. Essent krijgt die gegevens door en afgelopen 2 jaar heb ik er steeds achteraan moeten bellen om mijn eigen standen geaccepteerd te krijgen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

JeroenH schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 17:05:
Allemaal stuk voor stuk voorbeelden van onduurzaam ontworpen apparaten... Het brengt de aanschafprijs misschien een paar euro omlaag, maar tijdens de levensduur verbruikt een dergelijk apparaat tientallen of honderden euro's per jaar onnodig aan elektriciteit.

Ik overweeg glasvezel, en dus doe ik vanzelfsprekend vooraf onderzoek naar of het modem er wel tegen kan om na gebruik gewoon uitgezet te worden. Nou, de helpdeskmedewerker reageerde als ik niet goed bij mijn hoofd was. Hoeveel Watt het modem verbruikt wist hij ook al niet.

Nee, energie is nog geen hoofditem bij veel mensen. Jammer. Want daarmee moet het beginnen.
Ter info: Mijn Genexis modem (nieuw) verbruikt 5,9 watt als de router erachter uit staat en 6,2 watt als de router aan staat. De IPTV poort is altijd online (iptv box hoe dit in standby zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Fairy schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:48:
Ter info: Mijn Genexis modem (nieuw) verbruikt 5,9 watt als de router erachter uit staat en 6,2 watt als de router aan staat. De IPTV poort is altijd online (iptv box hoe dit in standby zo).
OK, en kan het geheel er goed mee omgaan als je het 's nachts uitzet? Hoelang duurt het voordat je internet hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JeroenH schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:52:
[...]

OK, en kan het geheel er goed mee omgaan als je het 's nachts uitzet? Hoelang duurt het voordat je internet hebt?
Zonder overdrijven? 1,5 seconde. Ding aan het hij is echt direct online.

Het is in feite gewoon een mediaconverter met 2 vlans, 1 voor iptv en 1 voor internet.

Als ik IPTV aanzet en ik trek de stekker van de genexis er uit, dan valt het beeld een seconde later stil. Steek ik de stekker terug dan heb ik bijna direct (1,5 sec) weer beeld.

Daar hoef je hem niet voor aan te laten.

Bij mij staat ie 24/7 aan omdat de telefoon er ook op zit en als ik een inbreker heb of mijn vrouw wordt onwel wil ik direct 112 kunnen bellen, dan kan die 6 watt mij niet schelen.

PS. Heb 't gemeten met plugwise, handig zo'n setje met 50 pluggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Fairy schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:01:
[...]
PS. Heb 't gemeten met plugwise, handig zo'n setje met 50 pluggen ;)
50 pluggen, dat begint dan ook al mee te tellen qua sluipverbruik ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:51:
[...]

50 pluggen, dat begint dan ook al mee te tellen qua sluipverbruik ;)
Ik heb 18 pluggen en die neem ik absoluut mee in de statistieken, ongeveer twee procent van ons verbruik. Maar de informatie die het oplevert is erg waardevol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm 2245Wp en jij kon daarmee ruim je verbruik compenseren.
Dus laten we zeggen 2000 kWh/jaar.
Dat is ruw geschat 200 Watt gemiddeld, dus 2% is 4 Watt.
Dat is niet veel voor 18 pluggen. Sterker nog, dat is heel wat minder dan wat ik verwacht had. (ongeveer 250mWatt/stuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het is al vaak voorbij gekomen dat ze ongeveer 1 W per stuk verbruiken. Ik vermoed dan ook dat het bijna 4 x zoveel is dan de 2% die Jeroen noemt, want verder klopt je berekening/gok aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Inderdaad, ik zit er ver naast. Sorry, raar dagje vandaag, laatste dag op mijn werk.

De pluggen verbruiken inderdaad om en nabij de 1W, en achttien pluggen hebben dus een jaarverbruik van ongeveer 160kW·h. Daar ons bruto jaarverbruik (zonder de zonnestroompanelen) zo'n 1100kW·h is verbruiken de pluggen dus ongeveer 15% van het jaarverbruik.
TD-er schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:54:
Hmm 2245Wp en jij kon daarmee ruim je verbruik compenseren.
Dus laten we zeggen 2000 kWh/jaar.
Nee, onze zonnestroompanelen brengen veel minder op omdat ze over zo'n beetje alle windstreken verdeeld zijn. Meestal zo'n 1300kW·h per jaar (dit jaar vrijwel zeker minder).

[ Voor 38% gewijzigd door JeroenH op 31-08-2012 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

1 plug is idd ongeveer 1 watt, maar als je ze in afgeschakelde stand meet, zijn ze nog maar de helft daarvan.

Ik heb een grote set maar ik heb ze niet allemaal in gebruik. Op dit moment heb ik er ook rond de 20 in gebruik. Doordat de pluggen veel apparaten schakelen 's nachts compenseert dit natuurlijk wel (router gaat van 11w naar 0w. Ook de switch gaat uit.

Als ik de router 's nachts 1 uurtje uit zou schakelen zou ik het verschil al terugverdienen. Doordeweeks staat mijn router en switch tussen 01:00 en 17:00 uit, tel uit je winst!

Mijn jaarverbruik zit nu rond de 2000 a 2100 kWh en dat is volgens mij heel redelijk (2 personen, beide fulltimers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik vind die Plugwises te duur. Ik heb een aantal simpele stekkerblokken die op aanvraag aan-/ en uit gaan en niet op een bepaald tijdstip. En die kosten een fractie van de Plugwiseprijs. Ja, ik weet dat het mogelijk is Plugwise te schakelen en op basis van verbruik te schakelen. Maar stekkerblokkern verbruiken zelf niets en ik heb ze toch nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door PcDealer op 01-09-2012 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

PcDealer schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 12:06:
Ik vind die Plugwises te duur. Ik heb een aantal simpele stekkerblokken die op aanvraag aan-/ en uit gaan en niet op een bepaald tijdstip. En die kosten een fractie van de Plugwiseprijs. Ja, ik weet dat het mogelijk is Plugwise te schakelen en op basis van verbruik te schakelen. Maar stekkerblokkern verbruiken zelf niets en ik heb ze toch nodig.
Tja OK, maarja ik heb de set voor niets, is uit een pilot gekomen en ik mocht de spullen houden :*) :*) :7 :7 B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Fairy schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 12:33:
[...]

Tja OK, maarja ik heb de set voor niets, is uit een pilot gekomen en ik mocht de spullen houden :*) :*) :7 :7 B)
Het was gratis, maar niet voor niets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij altijd verbaast is dat men dan toch die hoge energie rekening trouw betaald maand na maand en niet even bij zich zelf nagaat of die kosten wel reeel zijn...

ik ben wel benieuwd of de meter afwijking in dit verhaal nu het grote verbruik kan verklaren. als dat het geval is zal dat dus ook bij anderen het geval zijn , zonder dat zij dat beseffen.... (en de energie maatschappijen maar lachen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 21:39:
Wat mij altijd verbaast is dat men dan toch die hoge energie rekening trouw betaald maand na maand en niet even bij zich zelf nagaat of die kosten wel reeel zijn...
Ik heb een beetje het gevoel dat die mensen dan zo'n hoog inkomen hebben dat ze het nauwelijks in de gaten hebben. Ik zou geen geld meer over houden om eten te kopen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-07 17:18
Fiber schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 21:48:
[...]

Ik heb een beetje het gevoel dat die mensen dan zo'n hoog inkomen hebben dat ze het nauwelijks in de gaten hebben. Ik zou geen geld meer over houden om eten te kopen... :)
Volkstuintje nemen. 150m2 voor 40-50Euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:24
ik zie een volgende dagobert duck en bijhorende boef voor me, a-la greenchoice....
die netbeheerders en leverancier maar eens flink aanpakken.. schudden die bomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 15:07
jantje.vlaam schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 21:51:
[...]

Volkstuintje nemen. 150m2 voor 40-50Euro per jaar.
van 10 bij 15 kan je misschien net je kat genoeg eten geven in een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Pfoe dan heb ik met mijn 40 euro per maand nog geluk, mét elektrische boiler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
fruitbakje schreef op zondag 09 september 2012 @ 16:17:
[...]

van 10 bij 15 kan je misschien net je kat genoeg eten geven in een jaar.
Heeft niet heel veel meer met het topic te maken, maar ik wilde er toch even op reageren.
Mijn ouders hadden vroeger een moestuin (op eigen grond) van ongeveer die afmetingen en daar werd ruimschoots meer aan groente vanaf gehaald dan wat we zelf in een jaar aten. En dat met 3 opgroeiende jongens thuis.
Alleen gaat het op een gegeven moment wel vervelen dat je voor de zoveelste keer een weck-fles snijbonen ziet staan in de winter. Dus een beetje goed doseren qua diversiteit is wel aan te raden.
In elk geval kwam het baby-badje van mijn broertjes jaren later nog van pas om de dagelijkse oogst aan groente mee naar binnen te krijgen.

Als je het goed aanpakt, kun je in een kas met een paar vierkante meter kweek-oppervlak ook het hele jaar door verse groente eten. Dan heb je geen volkstuintje nodig, alleen wel een gedegen opstelling en goede water-circulatie.

Neemt niet weg dat het dan nog steeds veel werk is, dus tijd kost en die tijd kopen wij hier thuis ook in door gewoon naar de groenteboer te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Gemiddeld gebruiken mensen op volkstuintjes ook 5 keer zo veel gif als boeren in de intensieve landbouw. Stomweg omdat er geen maximum op zit en ze maar goed veel spuiten. Niet echt gezond dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inmiddels een onvervalste whodunnit geworden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 15:07
TD-er schreef op zondag 09 september 2012 @ 16:29:
[...]

Heeft niet heel veel meer met het topic te maken, maar ik wilde er toch even op reageren.
Mijn ouders hadden vroeger een moestuin (op eigen grond) van ongeveer die afmetingen en daar werd ruimschoots meer aan groente vanaf gehaald dan wat we zelf in een jaar aten. En dat met 3 opgroeiende jongens thuis.
Ik kan het ook niet laten.
Hoeveel % van al het voedsel wat jullie aten was groente?
Kijkend naar energiebehoefte (waar groente bar weinig in mee helpt), 1 ha (10000m2) rijst levert jaarlijks genoeg energie voor 15.5 personen --> 625m2 pp.. En rijst bevat relatief gezien best veel energie (meer dan tarwe, i.e. brood, pasta etc.). Voor een gezond (en realistisch) dieet heb je iets meer nodig dan 150m2 ;).
Als je ook nog vlees wilt, dat heeft weer een stuk meer m2 nodig per energie eenheid. In de praktijk gaat de oppervlakte die jij (bij mij wel iig) nodig hebt al snel richting de hectare. Kijk naar je ecologische voetafdruk, al neemt die wel een stuk meer mee dan je dieet.

[ Voor 14% gewijzigd door fruitbakje op 09-09-2012 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fruitbakje schreef op zondag 09 september 2012 @ 18:40:
Kijkend naar energiebehoefte (waar groente bar weinig in mee helpt), 1 ha (10000m2) rijst levert jaarlijks genoeg energie voor 15.5 personen --> 625m2 pp.. En rijst bevat relatief gezien best veel energie (meer dan tarwe, i.e. brood, pasta etc.). Voor een gezond (en realistisch) dieet heb je iets meer nodig dan 150m2 ;).
Als je ook nog vlees wilt, dat heeft weer een stuk meer m2 nodig per energie eenheid. In de praktijk gaat de oppervlakte die jij (bij mij wel iig) nodig hebt al snel richting de hectare. Kijk naar je ecologische voetafdruk, al neemt die wel een stuk meer mee dan je dieet.
Rijst is geen groente ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
fruitbakje schreef op zondag 09 september 2012 @ 18:40:
[...]

[..]
Ik weet dat vooral vlees veel "ruimte" kost, maar het ging mij er meer om dat je aangaf dat je amper genoeg zou hebben voor een kat.
Maar goed, dit gaat hopeloos offtopic.
Al wil ik er best wel eens over babbelen in een nieuw topic.
Mocht dat er zijn/komen, dan staat mijn DM open :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005

3DDude

I void warranty's

PWM schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:14:
Ik begrijp dat jullie nogal ongelukkig zijn met mijn reactiesnelheid, en daar hebben jullie gewoon een punt. Wegens omstandigheden is mijn planning volledig over de zeik gegaan, waardoor ik nauwelijks meer thuis zit. Excuses, excuses, ik weet het.

Deze week zit ik echter gewoon in NL, dus we kunnen weer :+

De status zover:

Tijdens de vakantie, waarin extreem weinig stroom gebruikt word, bleek de 2de meter zo'n 20watt per uur af te wijken. Dat is veel (x24 uur x365 dagen), maar nog niet voldoende om het extreme verbruik aan te wijzen. De vraag is nu dus of tijdens een echte bewoonde 2 weken, de meter verder uit het lood gaat lopen.

zondag 2 weken terug, vorige week of vandaag >:) :P

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-08 21:04
3DDude schreef op zondag 16 september 2012 @ 00:28:
[...]

zondag 2 weken terug, vorige week of vandaag >:) :P
Of werd week 1 2013 bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moguez
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-08 13:52
op deze mooie zondagmorgend en met een klein katertje van gisterenavond heb ik met veel interesse deze topic doorgelezen en wil ik mijn ervaringen hier wel delen.

ik heb zelf een onderzoek gedaan naar mijn elektriciteitsverbruik omdat dit teveel naar mijn goesting was,ik had in 2009 met 1 kind en vrouw een verbruik van 5300 kwh

ik heb dan verschillende metingen gedaan dmv zo'n digitaal verbruikmetertje een toestel gedurende een bepaalde periode te meten zodat je een gemiddeld vermogen hebt.
dit samen met het verbruik en het gemiddeld vermogen geeft een goed beeld wat een toestel doet met je rekening.

mijn huidige toestand is door wat optimalisatie dat ik nu met 2 kinderen een daling heb van 5300kwh/jaar naar 4500 kwh/jaar.

mijn huidig sluipverbruik heb ik met een Fluke 435 mijn 3-fasig verbruik gemonitord (niet per toestel).
vooral omdat indien je sluipverbruik wilt meten dat kleine vermogens niet deftig gemeten worden met zo cheap ding uit de DIY-winkel.

nu heb ik nog 1 groot probleem: dat blijkt 200 watt te zijn!
sluipverbruik bedoel ik dan, alle lichten uit, alle toestellen uit, enfin de toestand wanneer je een dagje weg bent. ook op gelet dat diepvriezer en koelkast niet koelde.
wat draait er dan nog: nasje (ds211), kabelmodem, router, 2 switchen, telenet digicorder (25watt!), enkele wekkers en led-lampjes .

maar deze verbruikers kunnen onmogelijk 200 watt verbruiken dus zou hier ook sprake zijn van een defecte meter. deze meter is behoorlijk oud en verdacht...

diegene die geinteresseerd zijn in mijn excel-sheet om hun verbruik/toestel te monitoren, mail me maar gerust.

aan de TS: meten is weten!!

Goodwe GW10K-ET/10*375 NW+10*375 ZO@13° tilt. 7/7.5kw pylontech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
moguez schreef op zondag 16 september 2012 @ 08:55:
maar deze verbruikers kunnen onmogelijk 200 watt verbruiken dus zou hier ook sprake zijn van een defecte meter. deze meter is behoorlijk oud en verdacht...
Trek ze er eens uit, sluit alleen een gloeilamp aan, en kijk dan wat het verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-07 13:02

mux

99% efficient!

Al je stoppen uitdoen en kijken of je meter nog steeds loopt. Daarna een groep aanzetten waarvan je precies weet welke aansluitingen stroom krijgen en een bekend (laag) verbruik eraan hangen, kijken of het klopt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moguez
ik heb hier een 3-fasige stroommeter van OWL hangen, is ook handig.
tijdens dit schrijven is buiten mijn sluipverbruik deze pc aan en zie ik hier 499 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:16
@moguez: ik heb ook een OWL, heel handig. Wel opletten met blindvermogen: dan geeft de meter meer aan dan het het feitelijk verbruik. b.v. bij mij mn fronius omvormer: 63 VA volgens owl, <1watt volgens andere meter die goed met blindvermogen omgaat.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mensen vergeten vaak de pomp van de CV en/of de actieve koeling/ventilatie in huis.
Verder heb je nog zaken die je niet zo makkelijk aan/uit zet als een boiler en zaken die je gewoon niet verwacht zoals een elektrisch verstelbaar bed. Die kunnen soms ook 10 Watt per bed trekken als idle verbruik.

Maar inderdaad, stoppen eruit draaien en kijken wat het verbruik is.
200 Watt 24/7 is 400 euro per jaar, oftewel 40% van je huidige elektra-verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een positief berichtje in dit topic: Het afgelopen jaar is ons stroomverbruik met bijna 20% afgenomen. Het gasverbruik is daarentegen met ongeveer 0,1% toegenomen (1 kuub meer, om precies te zijn). Hiervoor hebben we eigenlijk niet zo heel veel hoeven doen:

- mijn vrouw is iets vaker niet thuis vanwege wat vrijwilligerswerk (halve dag per week ofzo)
- de halogeenspots (3x 50W) bij de voordeur zijn vervangen door LED-spotjes en worden nu iedere nacht gebruikt. Eerst gebruikten we die eigenlijk alleen maar in de donkere periode van het jaar. Ons huis gaf meer licht dan de straatverlichting: useless. :)
- de gloeilampen boven de eettafel (3x 25W) zijn vervangen door 3x 7W spaarlampen
- we gebruiken de iPad meer en de laptop en PC minder.
- nieuwe lamp in de slaapkamer: van 20x 5W halogeen naar 1x 40W gloeilamp

op ons lijstje staat nog:

- sluipverbruik terugbrengen door stekkerdozen met schakelaars en timers
- meer lampen vervangen door spaarlampen of LED-spotjes (nu bijna allemaal halogeen spots)
- een nieuwe PC kopen (huidige PC is nogal een stroomvreter)
- een nieuwe droger aanschaffen (huidige is van het jaar 1900 met energielabel Z)

Allemaal kleine dingen, die het comfort niet of nauwelijks aantasten en toch helpen. De stijging van het gasverbruik is te herleiden naar het douchen: ik ben meer gaan sporten en douche daardoor iets vaker. Vandaar dat we, ondanks een minder zware winter, meer gas zijn gaan verbruiken. Wel iets om rekening mee te houden bij de vaststelling van het termijnbedrag voor komend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Kunnen we niet beter verder in dit topic: Serieus elektriciteit besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 23:25
... telenet digicorder (25watt!), enkele wekkers en led-lampjes .

...
Welke digicorder heb je?

Eén van deze 2?:
HD Digibox DB-AD210
HD Digicorder DC-AD2100

Deze bovenstaande hebben namelijk een energiestand dat je zelf wel moet inschakelen als je dit wilt gebruiken.

http://klantenservice.tel...ijn-digibox-of-digicorder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op zondag 16 september 2012 @ 16:33:
[...]- nieuwe lamp in de slaapkamer: van 20x 5W halogeen naar 1x 40W gloeilamp

op ons lijstje staat nog:

[...]
- een nieuwe PC kopen (huidige PC is nogal een stroomvreter)
[...]
Dat zijn wat vreemde dingen.
Die gloeilamp kun je omzetten naar een ~10 Watt spaarlamp met vergelijkbaar hoeveelheid licht.
Mocht 'ie gedimd moeten worden, dan kun je 'm ook wat minder zwaar uitvoeren, aangezien je in de praktijk toch vrijwel nooit de dimmer-stand aanpast.

Vervanging van de PC is niet zo raar, maar vervangen door een PC...
Je zou kunnen kijken of je niet met een laptop toe kunt. Mocht je toch meerdere monitoren (of grotere) nodig hebben, of bepaalde insteekkaarten, kijk dan naar de processor, hdd's en videokaart.
De i3 xxxxT serie heeft een veel lagere TDP en is dus veel zuiniger.
Booten van SSD is veel sneller en zuiniger en je kunt de hdd's dan uit laten gaan tot je ze nodig hebt. En SSD's kosten niet zoveel meer (60 euro voor 120 GB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op maandag 17 september 2012 @ 07:09:
[...]

Dat zijn wat vreemde dingen.
Die gloeilamp kun je omzetten naar een ~10 Watt spaarlamp met vergelijkbaar hoeveelheid licht.
Mocht 'ie gedimd moeten worden, dan kun je 'm ook wat minder zwaar uitvoeren, aangezien je in de praktijk toch vrijwel nooit de dimmer-stand aanpast.
Dat zou kunnen inderdaad. Alleen is het licht in de slaapkamer nooit heel lang aan en is een spaarlamp meestal funest voor de schaduweffecten van het armatuur (er zit een soort van "vlechtwerk" om de lamp heen. Die schaduweffecten zijn we bij de lamp boven de eettafel ook kwijt, sinds er spaarlampen inzitten.

Wat ik nog wel wil doen, is de 25W gloeilampjes in de schemerlampjes op de nachtkastjes vervangen door spaarlampjes.
Vervanging van de PC is niet zo raar, maar vervangen door een PC...
Je zou kunnen kijken of je niet met een laptop toe kunt. Mocht je toch meerdere monitoren (of grotere) nodig hebben, of bepaalde insteekkaarten, kijk dan naar de processor, hdd's en videokaart.
De i3 xxxxT serie heeft een veel lagere TDP en is dus veel zuiniger.
Booten van SSD is veel sneller en zuiniger en je kunt de hdd's dan uit laten gaan tot je ze nodig hebt. En SSD's kosten niet zoveel meer (60 euro voor 120 GB)
We kiezen bewust voor een normale PC. Maar we hebben nu een oude P4 Northwood en 5 HDD"s. Dat wordt waarschijnlijk vervangen door een i5 en een SSD + 1 grote HDD. De huidige videokaart is ook een behoorlijke stroomvreter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:18

diegene die geinteresseerd zijn in mijn excel-sheet om hun verbruik/toestel te monitoren, mail me maar gerust.

aan de TS: meten is weten!!
je heb geen dm aanstaan. ik ben geintresseerd in je excel sheet. heb namelijk pas ook zo iets gemaakt en kan wel wat aanvulling gebruiken :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moguez
Speedfightserv schreef op maandag 17 september 2012 @ 09:38:
[...]

je heb geen dm aanstaan. ik ben geintresseerd in je excel sheet. heb namelijk pas ook zo iets gemaakt en kan wel wat aanvulling gebruiken :)
wat bedoel je met dm?
geef me je mailadres en ik stuur het je op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moguez
D!zzy schreef op zondag 16 september 2012 @ 23:57:
[...]

Welke digicorder heb je?

Eén van deze 2?:
HD Digibox DB-AD210
HD Digicorder DC-AD2100

Deze bovenstaande hebben namelijk een energiestand dat je zelf wel moet inschakelen als je dit wilt gebruiken.

http://klantenservice.tel...ijn-digibox-of-digicorder
het is niet de recentste AD2100 , die kan dat idd wel (mits enige beperkingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

moguez schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:46:
[...]

wat bedoel je met dm?
geef me je mailadres en ik stuur het je op
Rechtsboven [MY TNET], subkopje [voorkeuren], subtabje [Forum]

Zie je ergens staan

Privacy
Toon onlinestatus? Ja - Aanwezigheid is zichtbaar voor andere gebruikers
Direct messages Ja - Gebruikers kunnen mij een direct message sturen

Die aanvinken en dan kunnen jullie elkaar berichtjes sturen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moguez
franssie schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:51:
[...]

Die aanvinken en dan kunnen jullie elkaar berichtjes sturen.
thx, is gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorpse
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-04 13:50
kickje
Al wat meer informatie bekend over het extreme energie verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Volgens mij maken wij ons er drukker om dan die gasten zelf... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09-2024
Fiber schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 12:11:
Volgens mij maken wij ons er drukker om dan die gasten zelf... :z
Tsjah, we hebben ons hier massaal in vastgebeten, dus nu moeten we weten hoe het afgelopen is natuurlijk!

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Andere provider, wat vage meetresultaten en verder niks gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zit ook met een wat hoog verbruik (6800 kWh/jaar, 2 persoons huishouden) en verdenk de boiler. Soms is het 6 kWh in 5 uur of 8 kWh in 2,5 uur. Wat kost een bad qua kWh? Boiler is een Nibe ES 23-160.

Zo'n verbruiksmeter is ook een goed idee, maar niet bruikbaar voor de boiler. Wat zijn daar de aan- en afraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Daar hebben we dit draadje voor... Serieus elektriciteit besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het 1 graad opwarmen van 1 gram water kost 4,17 wattseconde (joule). Dat heet "soortelijke warmte".

De rest is basis school rekenwerk. :)
Een bad is ...?? 70 of 100 liter, het water komt van ... ? 7 graden in de winter, 15 in de zomer en moet naar 38 graden of zo. Allemaal schattingen.

Als je je water elektrisch verwarmt, is die 6800kWh/jr niet vreemd. Het standaard getal van 3600kWh/jr gaat uit van verwarming en warmwater op aardgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 22-07 19:48
joopv schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 13:22:

Een bad is ...?? 70 of 100 liter, het water komt van ... ? 7 graden in de winter, 15 in de zomer en moet naar 38 graden of zo. Allemaal schattingen.
Maak daar maar 150 liter van

Met het koude water gemiddeld 11 graden:
150 liter x 1000g x (38-11) graden x 4.2J/g/graad = 17MJ

1W = 1J/s, dus 1kWh = 3.6MJ

17MJ / 3.6 = 4.72 kWh

Rond maar af op 5kWh omdat men in de winter vaker een lekker warm bad neemt en het water dan kouder is.
En warm water voor douche (80 liter in 10 minuten).
En afwassen en wasmachine en de warme kraan laten lopen bij tandenpoetsen, scheren, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

5kWh is ongeveer ruim één Euro. Er zijn zat slechtere manieren om 1 Euro te besteden...

Maar het tikt wel aan als je met meerdere personen in één huis woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
joopv schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 13:22:
Als je je water elektrisch verwarmt, is die 6800kWh/jr niet vreemd. Het standaard getal van 3600kWh/jr gaat uit van verwarming en warmwater op aardgas.
Verwarming is niet elektrisch, warm water wel. 3200 kWh alleen voor warm water lijkt me nog steeds wat veel.
Zijn elektrische boilers trouwens bijna 100% efficient?
Koude leidingen zijn ook nog een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Olaf van der Spek schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:33:
Zijn elektrische boilers trouwens bijna 100% efficient?
Alle verliezen worden omgezet in warmte, dus je krijgt gegarandeerd 100% van de elektriciteit als warmte terug.
Een klein deel echter in de aansluitkabels, en een aanzienlijk groter deel zal door de isolatie van de boiler weer ontsnappen.
Koude leidingen zijn ook nog een issue.
Dat heb je met gasgestookt water ook. Het grote voordeel van een elektrische boiler zou zijn om hem in je keukenkastje te plaatsen.
Wat is de reden dat je elektrisch water verwarmt? Want met gas is aanzienlijk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Er kunnen goede redenen voor zijn natuurlijk, zoals een dak vol zonnepanelen, afwezigheid van gas, etc, maar die lijken mij hier niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:38:
Alle verliezen worden omgezet in warmte, dus je krijgt gegarandeerd 100% van de elektriciteit als warmte terug.
Een klein deel echter in de aansluitkabels, en een aanzienlijk groter deel zal door de isolatie van de boiler weer ontsnappen.
Dat laatste punt lijkt me ook belangrijk, zijn daar cijfers van? De boiler zit in een ruimte buitenshuis, dus die warmte gaat verloren.
Dat heb je met gasgestookt water ook.
Tuurlijk, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Het grote voordeel van een elektrische boiler zou zijn om hem in je keukenkastje te plaatsen.
Wat is de reden dat je elektrisch water verwarmt? Want met gas is aanzienlijk goedkoper.
Boiler was aanwezig bij aankoop huis en er is verder nooit naar gekeken. Boiler is niet slim genoeg om alleen in het daltarief te verwarmen (voor zover ik weet) en is ook aan de grote kant (160 liter).

Zonnepanelen zijn er niet en gas is inderdaad aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Sloop dat ding dan uit je huis en plaats een HR combi-ketel, dat verdient zichzelf in een paar jaar weer terug. Of investeer in zonnepanelen of een zonneboiler. Ik weet zo niet wat er meer rendement oplevert, een HR combi-ketel is wel het meest gebruikelijk en relatief eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
CV staat in de kelder voor de hele flat en zo'n combiketel lijkt me voor alleen warm water wat overdreven, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Olaf van der Spek schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 18:32:
CV staat in de kelder voor de hele flat...
Ben je verplicht om die te gebruiken? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Nee, maar dat verbruik is sowieso al laag. En leidingen naar de radiatoren liggen er niet vanuit de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Olaf van der Spek schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:48:
[...]

Dat laatste punt lijkt me ook belangrijk, zijn daar cijfers van? De boiler zit in een ruimte buitenshuis, dus die warmte gaat verloren.

[...]
Ter indicatie de boiler bij ons in de keuken. (voor gedetailleerde metingen, zie hier)
Die trekt zo'n 6x per etmaal gedurende 2.5 minuut 2000 Watt.
Dat is voor een 10 liter boiler.
Dit is puur en alleen het warmteverlies in de keukenkast, achter de inbouwoven. Dus geen verbruik van warm water meegenomen.
Dit komt neer op zo'n 6*2.5*365 = 5475 minuten per jaar, oftewel ruim 90 uur per jaar.
Dus 180 kWh per jaar, wat ongeveer 40 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Olaf van der Spek schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:48:
Boiler was aanwezig bij aankoop huis en er is verder nooit naar gekeken. Boiler is niet slim genoeg om alleen in het daltarief te verwarmen (voor zover ik weet) en is ook aan de grote kant (160 liter).
Dat is eenvoudig op te lossen met een 2 euro (Action) tijdschakelaar voor in het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Helaas moet ik even een mod pet op zetten...

Dit topic is ondertussen al een paar keer opgeschoond, er zij verzoekjes tot ontopic reageren gedaan, het topic is op pauze gegaan... Het maakt allemaal niet uit. Het blijft maar off topic gaan...

Jammergenoeg blijft er niets anders over dan een slotje; mocht de ts weer een update hebben (DM graag) dan gaat het topic weer open...

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 01-10-2012 22:01 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.