Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.598 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry23
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 23:48
Nog even over de spotgoedkope LDKs...

Zojuist de spanning gemeten over +/-, die was zo'n 31,9V volgens mijn SkyTronics multimeter (I=0,9A, het is al schemerig. Nu is de Voc aardig in de buurt van de officiele LDK230-P20 spec: Voc=33,9; Isc=6,75
Maar de flashdata zegt: LDK-230P-20 ; 37.206 ; 8.3619

Totaal ander voltage en stroomsterkte dus. Wordt bij de flashdata anders 'getest"? Want uiteindelijk is het dan wel weer 230Wp, maar ik kan dus niet nagaan hoe mijn gemeten Voc overeenstemt met de flashdata.

Helder licht gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:11
Precies wat je zegt. Licht.
Ze meten bij een bepaalde lichtintensiteit. Die je op dit tijdstip niet hebt... ;)

Edit. Zonintensiteit en temperatuur zijn van belang hierbij.

[ Voor 23% gewijzigd door internet4me op 31-07-2012 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 19:41
alberthakvoort schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 18:50:
Houden jullie ook rekening met inductie? Of valt dat allemaal wel mee?
Voor zover ik weet treed inductie enkel op wanneer er sprake is van een veranderend magnetisch veld. Dat is enkel het geval bij wisselspanning. Zonnepanelen leveren (voor zover ik weet) gelijkspanning, dus het zou geen probleem mogen zijn bij de panelen zelf.

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 14:12
zonnigtype schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 17:08:
[...]

... alleen schijnen ze vaak opdrachten te winnen omdat ze scherp aan de prijs kunnen leveren. Geeft voor veel partijen blijkbaar toch de doorslag. En zoals u weet zijn dat niet alleen kleine particulieren... ;)

Een bekende leverancier verkoopt het spul nog steeds... Zo slecht loopt de handel blijkbaar niet? O-)
weet je ook meer over de OmnikSol, hoe veel geluid produceerd deze en kan hij in een kast worden ingebouwd?Of is ventilatie nog steeds erg belangrijk. Ik zie een redelijk hoog rendement bij deze omvormer.

Retrocade-X HS arcadekast minicade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Bartjuh schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 19:47:
[...]

Nee toch? Want je hebt alleen maar producerende apparaten op die groep, geen afnemende. Er is, zover ik weet, dan geen kabel die meer dan 16A kan trekken achter die groep...

Het is de combinatie produceren en afnemen op dezelfde groep die kan leiden tot hogere stromen dan 16A op bepaalde delen.
Men claimt hierboven juist dat je ook niet meerdere Soladins op 1 groep mag plaatsen. Zelfs niet op een dedicated PV-groep. Vandaar mijn vraag over micro-inverters, die volgens hun theorie dan nooit zouden mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry23
internet4me schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 19:56:
Ze meten bij een bepaalde lichtintensiteit. Die je op dit tijdstip niet hebt... ;)

Temperatuur snap ik, maar de Voc is toch bij 0 vermogen, dus in het donker? Dus dan is de V in de flashtest niet vergelijkbaar met de Voc in de datasheet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

internet4me schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 19:56:

Nog even over het voltage.
Klopt het dat het voltage lager wordt naar mate de temperatuur stijgt. Het valt me op dat ik mijn voltage erg hoog is als het net geregend heeft en de zon komt door, maar bij 30c is voltage juist aanmerkelijk lager (kan wel 20-25v schelen)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
revolution-nl schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 21:13:
[...]

Nog even over het voltage.
Klopt het dat het voltage lager wordt naar mate de temperatuur stijgt. Het valt me op dat ik mijn voltage erg hoog is als het net geregend heeft en de zon komt door, maar bij 30c is voltage juist aanmerkelijk lager (kan wel 20-25v schelen)
Temperature Coefficient of Voc -0.34 % / °C is normaal voor LDK 230p20 panelen.
Ten opzichte van : STC* (Standard Test Conditions): Irradiance 1000W/m2, Module Temperature 25°C, Air Mass 1.5

[ Voor 10% gewijzigd door S.Death op 31-07-2012 21:18 ]

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
woekele schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 20:05:
[...]
Men claimt hierboven juist dat je ook niet meerdere Soladins op 1 groep mag plaatsen. Zelfs niet op een dedicated PV-groep. Vandaar mijn vraag over micro-inverters, die volgens hun theorie dan nooit zouden mogen.
Zonder dat ik de specifieke ins- en outs weet van Soladin, zou ik niet weten waarom dat niet zou mogen?

Ik heb geregeld opstellingen langs zien komen met meerdere Soladins ogenschijnlijk op dezelfde groep, en zeker meerdere Steca's op dezelfde groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
harry23 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 19:55:

Zojuist de spanning gemeten over +/-, die was zo'n 31,9V volgens mijn SkyTronics multimeter (I=0,9A, het is al schemerig. Nu is de Voc aardig in de buurt van de officiele LDK230-P20 spec: Voc=33,9; Isc=6,75
Dat je gemeten spanning lager is dan de opgegeven Voc is niet zo spannend (varenderend spectrum en minder instraling, andere temperatuur, t.o.v. STC).

Maar dat je flashdata toch wel behoorlijk anders is dan de officiële spec? Ik weet daar weinig vanaf, maar volgens mij eric-pvt wel. Is zo'n verschil gangbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDrebel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 13:03
Ik heb op het oostvlak van mijn dakhuis plek voor 3 panelen GH Solar GH100M125 (vanwege de breedte). Dat levert 300Wp en een Mpp spanning van 56,82V. Gaat dat met een Stecagrid 300? Daarvan staat in de brochure: minimum input voltage for rated output: 64V en Mpp voltage range 45-100V. Of begin ik dan al met een efficiëntie van 88% (56,82/64V)?

Of is de Mpp-stroom van 5,3A van de panelen de grootste bottleneck? (5A voor de Steca)

[ Voor 10% gewijzigd door MDrebel op 31-07-2012 22:27 ]

MDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death

Totaal ander voltage en stroomsterkte dus. Wordt bij de flashdata anders 'getest"? Want uiteindelijk is het dan wel weer 230Wp, maar ik kan dus niet nagaan hoe mijn gemeten Voc overeenstemt met de flashdata.

Helder licht gewenst!
Ik heb trouwens een specsheet waarop voor de 230p-20 staat: Voc 36.8 en voor Isc 8.34 dat komt ook meer overeen met de flashdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05

Helder licht gewenst!
Misschien dat ik je even kan helpen

Voc = open circuit voltage in volt
Isc = short circuit current in amp

Vmp = optimum operating voltage in volt
Imp = optimum operating current in amp

Maximum power at STC (Pmax) = Vmp X Imp

Als je zonnepaneel nat is van de regen en de zon breekt net door en je paneel staat loodrecht op de zon gericht dan kun je ongeveer de 1000W/m2 instraling wel even halen.

Als je Voc wilt meten dan moet je het zonnepaneel onbelast (niet aangesloten op een omvormer) meten.
Als je Isc wilt meten dan moet je het zonnepaneel met een ampere meter kortsluiten (ook niet aangesloten op een omvormer) let wel op je meter deze kan vaak maar een seconde of 20 max 10 of 20 amp aan. :(

Succes met het meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry23
S.Death schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:29:
[...]

Ik heb trouwens een specsheet waarop voor de 230p-20 staat: Voc 36.8 en voor Isc 8.34 dat komt ook meer overeen met de flashdata.
Dank! Ik zit te koekeloeren bij NOTC ipv STC.
Dus dan kloppen mijn Voc metingen niet, maar dat kan blijkbaar verklaard worden door de omstandigheden?
De echte test zal dus zijn als de hele set op het dak staat en op de omvormer zit... dat duurt helaas nog ff.

Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:58
[...]

Goeie vraag, zal eens kijken of ik deze vraag bij de NEN zelf kan neerleggen om uitsluitsel te geven over het een en ander tav meerdere omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 20:01
Meerdere omvormers mogen op één groep, tot een max van de desbetreffende zekering, als er maar geen verbruikers op die groep zitten. Alleen zet Maatervolt dat dus niet zo duidelijk in de gebruiksaanwijzing van de Soladin.
Wel andere verbruikers? Dan max. 600W aan omvormer op die groep.

Volgens mij is dat de regel. Het wordt alleen onduidelijk als je praat over 'andere apparaten' en dan je andere omvormers als 'apparaat' beschouwt. Vandaar dat je het over verbruikers moet hebben.

Overigens zouden zes kleine omvormers met ieder een stroommetertje dan ook niet mogen. Zo'n metertje is eigenlijk een verbruiker, net als bij mij de Plugwise Circles... Maar dan wordt het wel heel erg mierenneukerig.

[ Voor 0% gewijzigd door dreamscape op 31-07-2012 23:10 . Reden: Typo ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Pietje NL schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:41:
[...]

Goeie vraag, zal eens kijken of ik deze vraag bij de NEN zelf kan neerleggen om uitsluitsel te geven over het een en ander tav meerdere omvormers.
Mijn zegen heb je ( echter vrees ik dat het geld het gaat winnen boven het verstand ) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
harry23 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:32:
[...]

Dank! Ik zit te koekeloeren bij NOTC ipv STC.
Dus dan kloppen mijn Voc metingen niet, maar dat kan blijkbaar verklaard worden door de omstandigheden?
De echte test zal dus zijn als de hele set op het dak staat en op de omvormer zit... dat duurt helaas nog ff.

Harry
Ja dat scheelt behoorlijk in omstandigheden :
STC* : Irradiance 1000W/m2, Module Temperature 25°C, Air Mass 1.5
NOCT: Irradiance 800 W/m2, Module Temperature 45± 2°C, Air Mass 1.5

Minder instraling en hogere temperatuur. Ik neem aan dat flashdata bij STC wordt genomen en real life zit je denk ik meer bij NOCT in de buurt qua waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

S.Death schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:53:
[...]

Ja dat scheelt behoorlijk in omstandigheden :
STC* : Irradiance 1000W/m2, Module Temperature 25°C, Air Mass 1.5
NOCT: Irradiance 800 W/m2, Module Temperature 45± 2°C, Air Mass 1.5

Minder instraling en hogere temperatuur. Ik neem aan dat flashdata bij STC wordt genomen en real life zit je denk ik meer bij NOCT in de buurt qua waardes.
Niet "aannemen". Flashdata worden opgenomen onder STC condities.

Wikipedia: Solar panel

Voorbeeld van analyse contingent PV-modules met bijbehorende flashdata (onder STC condities genomen) hier.

[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 31-07-2012 23:19 . Reden: always name and indicate sources... ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
zonnigtype schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 23:09:
[...]

Niet "aannemen". Flashdata worden opgenomen onder STC condities.

Wikipedia: Solar panel

Voorbeeld van analyse contingent PV-modules met bijbehorende flashdata (onder STC condities genomen) hier.
Ik wist het niet zeker maar het leek me logisch vandaar dat ik het aannam. Op die wiki pagina staat trouwens niet specifiek dat flashdata ook bij STC genomen wordt maar is wel compleet logisch natuurlijk. Ben blij dat je het bevestigd zonnigtype!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 23:26

MieJuul

3970Wp

Even een snelle vraag waar ik geen antwoord op kan vinden:

Hoeveel dakhaken zijn er ongeveer nodig voor 25m2 panelen?
2 rijen van 5 portrait, 1 rij van 3 landscape

Zoekresultaten zijn nogal uiteenlopend :?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 08:48
MieJuul schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 23:28:

indicatie: bij mij om de ca 3 dakpannen naast elkaar een dakhaak.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Laatst online: 10-09 07:28
clickfit: 2 haken per 60 cm rail,
K2: 1 haak per 100 a 125 cm, afhankelijk van de smaak.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
MieJuul schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 23:28:

Volgens mij is de rule of thumb iets van 3 dakhaken per m2 paneel oppervlak. Ivm windbelasting e.d.

Maar je hebt zo'n clickfit calculatietool... excel sheet.

Edit; in de Clickfit calc tool staat 3 per m2 idd.

[ Voor 11% gewijzigd door Bartjuh op 31-07-2012 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:23

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

zonnefreak schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:32:
[...]

Misschien dat ik je even kan helpen

Voc = open circuit voltage in volt
Isc = short circuit current in amp

Vmp = optimum operating voltage in volt
Imp = optimum operating current in amp

Maximum power at STC (Pmax) = Vmp X Imp

Als je zonnepaneel nat is van de regen en de zon breekt net door en je paneel staat loodrecht op de zon gericht dan kun je ongeveer de 1000W/m2 instraling wel even halen.

Als je Voc wilt meten dan moet je het zonnepaneel onbelast (niet aangesloten op een omvormer) meten.
Als je Isc wilt meten dan moet je het zonnepaneel met een ampere meter kortsluiten (ook niet aangesloten op een omvormer) let wel op je meter deze kan vaak maar een seconde of 20 max 10 of 20 amp aan. :(

Succes met het meten
Goede info!
Zo is eventueel ook een defect paneel er uit te vissen d:)b

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
[...]

Weet hier uberhaupt nog iemand waar het hier om gaat? :z
Nee dus, met die micro omvormers is het GEEN probleem daar deze maar op één aansluiting
kontakt met de netspanning maken, en wel via de laatste micro-omvormer en dan staat de
fabrikant garant voor die daar parallel aan zijn gekoppeld volgens fabrieksspecificaties :z
YouTube: APS micro inverter demo video

Idem als bij een juiste montage van parallel gekoppelde steca's model 500 en 300 watt :z
( ook volgens fabrieksspecificaties )
http://www.solarnrg.nl/do...d-300-500-installatie.pdf

Dit geld niet voor de soladin's ( althans, nog niet )

[ Voor 12% gewijzigd door PClop op 01-08-2012 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Donderdag komen de panelen van pa, ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Pclop, dat klinkt inderdaad als een belangrijk onderscheid. 1 koppeling (ookal zijn het meerdere apparaten) vs meerdere koppelingen. Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Ik lees in de gebruiksaanwijzing van Steca dat je ze aan elkaar KUNT koppelen, maar niet dat dat verplicht is. Het verhaal over één of meerdere koppelingen zie ik nog niet bevestigd. Zeker omdat Mastervolt ook aangeeft dat je een paar Soladins samen op één groep kunt zetten (zie mailconversatie hierboven ergens). Maar dat hebben ze in hun eigen gebruiksaanwijzing dus ook weer onduidelijk opgeschreven.

In ieder geval heb ik geenszins het idee dat ik iets verkeerd gedaan heb met twee losse Steca 500's (niet gekoppeld) die op twee stopcontacten zijn aangesloten, samen op één dedicated PV-groep zonder andere apparatuur. Ik had ze kunnen koppelen maar ik wil ze apart kunnen loggen, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 10:09
Zo dan! Plaatjes van mijn dak zijn hier te zien. Mijn oude set had ik heel ongelukkig ergens in t midden van t dak gelegd, kom nu de boel weer aan t verplaatsen. Ook ben ik nog een wespennest tegengekomen, heeft de boel vertraagd. Erg gevaarlijk btw! Vandaag maar eens kijken of ik de panelen in mijn uppie er op krijg. Wie heeft trouwens zijn panelen geaard? (ik zag een aardingsgat/symbool achterop de panelen)

En daarna nog maar wachten op de SMA inverter, grrr.....

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet je ook meer over de OmnikSol, hoe veel geluid produceerd deze en kan hij in een kast worden ingebouwd?Of is ventilatie nog steeds erg belangrijk. Ik zie een redelijk hoog rendement bij deze omvormer.
Hij is niet tot nauwelijks hoorbaar. Een kast is echter niet verstandig. Als je 2000 Wp aan het omzetten bent , gaat er c.a. 1,5 tot 2,5 % verloren in warmte. Ergo +/- 30 tot 50 Watt. Die energie moet wel ergens naartoe kunnen via natuurlijke ventilatie ( Warme lucht stijgt op )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

iPiX1999 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:31:
Zo dan! Plaatjes van mijn dak zijn hier te zien. Mijn oude set had ik heel ongelukkig ergens in t midden van t dak gelegd, kom nu de boel weer aan t verplaatsen. Ook ben ik nog een wespennest tegengekomen, heeft de boel vertraagd. Erg gevaarlijk btw! Vandaag maar eens kijken of ik de panelen in mijn uppie er op krijg. Wie heeft trouwens zijn panelen geaard? (ik zag een aardingsgat/symbool achterop de panelen)

Je hebt iedergeval niet bezuinigd op dakhaken :) , wat gaat er op komen?
wel een mooie ruimte en hoek volgensmij als ik de foto's zo bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
Rol-Co schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:37:
[...]

Je hebt iedergeval niet bezuinigd op dakhaken :) , wat gaat er op komen?
wel een mooie ruimte en hoek volgensmij als ik de foto's zo bekijk.
Die dakhaken heb ik ook maar gekregen ;)
Er komen 12 stuks 195Wp panelen bij, binnenshuis komt een SMA 2500 HF. 1 Paneel van de huidige setup verhuist naar de SMA (waardoor er 13 op de SMA komen), 3 blijven er op de Steca500. Het zijn allemaal 195 Wp panelen, dus ga ik er efficiënter gebruik van maken. Dak ligt op precies tussen zuid en oost in, dus best prima ligging. Dak is wel redelijk steil, daarom gebruik ik een klimmersharnas met touw, voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

iPiX1999 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:31:

Ik heb hier wel eens gelezen dat aarden belangrijk was bij sommige paneel/omvormer combinaties, kan alleen niet meer terugvinden waar.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mooi hoor ipix

waar maak je dat harnas aan vast dan? (moet zelf ook nog eens het dak op voor wat platen... )
lijkt me dat het wel wat veilig vast moet zitten en niet aan een panlat of iets dergelijks, of knoop je dat over je huis aan de trekhaak van je auto. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:47:
[...]

Ik heb hier wel eens gelezen dat aarden belangrijk was bij sommige paneel/omvormer combinaties, kan alleen niet meer terugvinden waar.
Sommige oudere types van Sunpower moesten nog worden geaard, en konden daardoor niet op een
TL-omvormer worden aangesloten. ( waarschijnlijk ook van sommige andere merken, welke weet ik zo niet )
http://zonstraal.forumup.be/about6389-30.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
MDrebel schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:26:
Ik heb op het oostvlak van mijn dakhuis plek voor 3 panelen GH Solar GH100M125 (vanwege de breedte). Dat levert 300Wp en een Mpp spanning van 56,82V. Gaat dat met een Stecagrid 300? Daarvan staat in de brochure: minimum input voltage for rated output: 64V en Mpp voltage range 45-100V. Of begin ik dan al met een efficiëntie van 88% (56,82/64V)?

Of is de Mpp-stroom van 5,3A van de panelen de grootste bottleneck? (5A voor de Steca)
Als ik dat zo zie zou ik gaan voor 1 grote 265 watt paneel van Jinko of Yingli in landscape ( ietsje minder hoog dan 125 cm en net zo breed (3x 55cm). Vervolgens aansluiten op een involar MAC250 of vergelijkbare micro-omvormer en klaar ben je.

Mocht je daar geen zin in hebben en toch op een steca 300 willen, het kan wel. de amps haal je niet zo gek vaak en verlies van 0.2 amp valt mee. de MPPT op minder dan ideaal is verre van ideaal maar het kan wel.

suc6 ermee in ieder geval!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDrebel
Lardman schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:06:
[...]

Als ik dat zo zie zou ik gaan voor 1 grote 265 watt paneel van Jinko of Yingli in landscape ( ietsje minder hoog dan 125 cm en net zo breed (3x 55cm). Vervolgens aansluiten op een involar MAC250 of vergelijkbare micro-omvormer en klaar ben je.

Mocht je daar geen zin in hebben en toch op een steca 300 willen, het kan wel. de amps haal je niet zo gek vaak en verlies van 0.2 amp valt mee. de MPPT op minder dan ideaal is verre van ideaal maar het kan wel.

suc6 ermee in ieder geval!
edit: ik bedoelde met de breedte eigenlijk de hoogte van het paneel. Ik heb minder dan 80cm ruimte (dan blijft er rondom nog ruimte over). De panelen komen dan in landscape naast elkaar te liggen.
Maar ik jou goed begrijp, dan is het kwestie van niet willen? Zijn micromvormers (van involar MAC250) dan een beter alternatief?

MDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
ach, het was een voorbeeld, ik ben niet voor een bepaald merk, ik zocht alleen een oplossing.
Als we niet meer dan 80 cm hebben zou ik even contact opnemen met SolarKing, die kan panelen laten maken op maat. Als dat geen optie is kun je sparen voor een Panasonic(Sanyo) HIT paneel. zou 240 watt moeten kunnen aantikken bij 155 cm bij 80 cm breed. Duur, maar dan heb je ook Watt. :P

De exacte maten van het dakvlak dat beschikbaar is zou helpen bij meedenken over meer alternatieven.

Was er eventueel nog plek voor een extra paneel ?

[ Voor 5% gewijzigd door Lardman op 01-08-2012 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDrebel
Lardman schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:29:
ach, het was een voorbeeld, ik ben niet voor een bepaald merk, ik zocht alleen een oplossing.
Als we niet meer dan 80 cm hebben zou ik even contact opnemen met SolarKing, die kan panelen laten maken op maat. Als dat geen optie is kun je sparen voor een Panasonic(Sanyo) HIT paneel. zou 240 watt moeten kunnen aantikken bij 155 cm bij 80 cm breed. Duur, maar dan heb je ook Watt. :P

De exacte maten van het dakvlak dat beschikbaar is zou helpen bij meedenken over meer alternatieven.

Was er eventueel nog plek voor een extra paneel ?
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9769365/dakhuis.jpg

Dit dakvlak is oost gericht. Op het vlak van 220cm heb ik vanaf een uur of drie schaduw van het dakhuis daarboven. Dat begint links en na een uur of wat ligt dat helemaal in de schaduw. Het vlak boven op het dakhuis heeft daar geen last van. Aan de andere kant (west) is genoeg ruimte voor 10-12 panelen.

MDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga waarschijnlijk 7 panelen leggen. Vraag: is het verstandig de omvormer boven te hangen en aparte lijn naar de nog aan te leggen nieuwe groep of eerst vanaf de panelen naar beneden en omvormer in de buurt van de nieuwe groep? Maakt dit verschil in rendement? De afstand van boven naar beneden is denk een meter of 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:03:
Ga waarschijnlijk 7 panelen leggen. Vraag: is het verstandig de omvormer boven te hangen en aparte lijn naar de nog aan te leggen nieuwe groep of eerst vanaf de panelen naar beneden en omvormer in de buurt van de nieuwe groep? Maakt dit verschil in rendement? De afstand van boven naar beneden is denk een meter of 25.
normaal is om de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen te hebben.
meestal is dat de zolder.
daar is de kans ook het grootst dat i zijn warmte het makkelijkste kwijt kan.

de afstand naar de meterkast is behoorlijk lang.
het zou wel verstandig zijn om dikkere kabel te gebruiken van omvormer naar meterkast.
niet nodig voor de veiligheid maar wel leuk vanwege kabel verlies.

het kan allebei maar dan kom je wel al gouw in komma ge@#$%.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Warmte is geen probleem beneden. Kan in schuur hangen en boor een gat naar de meterkast. Gaat mij om het hoogste rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:22:
Warmte is geen probleem beneden. Kan in schuur hangen en boor een gat naar de meterkast. Gaat mij om het hoogste rendement.
het maakt niet veel uit.
(je komt al heel gouw in comma ge@#$%)

de dikte van de kabel doet meer.
en zeker als dat 25 meter is.
dus als je de DC kabels lang wil hebben gebruik 6mm2 kabel.
als je de AC kabels lang wil hebben gebruik 4mm2 kabel.

ik gebruik meestal de stelling.
De hoogste V de korste kabel.
maar niet iedereen is het daar 100% mee eens.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:36:
[...]

ik gebruik meestal de stelling.
De hoogste V de korste kabel.
maar niet iedereen is het daar 100% mee eens.
Mig, ik geloof dat dat niet opgaat. Als ik me niet vergis (het is al zo lang geleden allemaal) heb je minder weerstand met wisselspanning. Hier zo ik graag meer over lezen, wie weet meer.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
MDrebel schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:58:
[...]

[afbeelding]

Dit dakvlak is oost gericht. Op het vlak van 220cm heb ik vanaf een uur of drie schaduw van het dakhuis daarboven. Dat begint links en na een uur of wat ligt dat helemaal in de schaduw. Het vlak boven op het dakhuis heeft daar geen last van. Aan de andere kant (west) is genoeg ruimte voor 10-12 panelen.
Als ik dit zo zie: gewoon 2 stuks 190watt Mono bovenop dat ding. als nok tot dakgoot 85 cm is past dat prima.
dat past gezamelijk prima op een steca300. zit je op 70 volt, helemaal mooi.

Enige uitdaging die je dan nog hebt is hoe ga je 2 rails vastmaken op een plek waar je 3 dakpannen en een nok hebt liggen. Sowieso is dat de uitdaging daar, los van welk paneel je ook pakt. Het is niet onmogelijk maar je zult je nok op moeten tillen. Deze zitten wel eens vast met cement, dus dat is een uitdaging.

Alternatief:
Gewoon 6 panelen van 1, 6 bij 1 (mono of poly) beneden de dakkappel maken, past prima en ondanks schaduw in de middag zul je er nog steeds een prima rendement op pakken denk ik. TvT zal door die schaduw een jaartje langer zijn, maar das goed op te vangen. Desnoods maak je daar 2x 3x 190watt op 2x steca500. tegenwoordig te krijgen voor zo rond de 1800 euro ex bezorgen ex montage.
Worst kaas scenario heb je een TvT van 10.5 jaar voor zo'n installatie, dus waar zeuren we over, ik zeg er op rammen die zooi :)

[ Voor 26% gewijzigd door Lardman op 01-08-2012 11:49 . Reden: maar w8, er was meer te zeggen (2x) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JoopC schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:39:
[...]

Mig, ik geloof dat dat niet opgaat. Als ik me niet vergis (het is al zo lang geleden allemaal) heb je minder weerstand met wisselspanning. Hier zo ik graag meer over lezen, wie weet meer.?
ja ik weet het.
je het alleen met 7 panelen al gouw al 14 meter DC kabel van meestal 4mm2.

en wat doet de bekabeling in het paneel kasje zelf?

dan heb je ook nog mensen die halen de stekkers van de panelen en solderen ze vast.
en weer anderen zeggen dat je dat juist niet moet doen want dat zou de kabel teveel beschadigen(verwarmen) waardoor de isolatie broos word.

etc...

ik vind het vaak al gouw comma ge@#$%.
de AC kabel uit voeren in 4mm2 is zeker een aanrader als het mogelijk is.
de DC kabel uitvoeren in 6mm2 begin ik vaak al twijfelachtig te vinden. (van wegen wat er al aan de panelen zit) tenzij de lengte echt lang word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

PClop schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:02:
[...]

Sommige oudere types van Sunpower moesten nog worden geaard, en konden daardoor niet op een
TL-omvormer worden aangesloten. ( waarschijnlijk ook van sommige andere merken, welke weet ik zo niet )
http://zonstraal.forumup.be/about6389-30.html
Oudere types Evergreen Solar met hun (bijna) unieke ribbon-string wafers/cellen, maar die is toch failliet... :-(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:35
Jawel, de kogel is door de kerk.....Binnenkort ook bij mij op het dak, 18* 295W Suntech High Performa Pluto. Vanwege schaduwwerking op 3 AEG Protect's (2*2000 en 1*2800).

Totaal dus 5.310Wp.....Logging via PV-loggers van fp4all. Hopelijk heeft de leverancier snel tijd om het dak vol te gooien... ;)

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 18:49
Lardman schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:40:
[...]

Als ik dit zo zie: gewoon 2 stuks 190watt Mono bovenop dat ding. als nok tot dakgoot 85 cm is past dat prima.
dat past gezamelijk prima op een steca300. zit je op 70 volt, helemaal mooi.

Enige uitdaging die je dan nog hebt is hoe ga je 2 rails vastmaken op een plek waar je 3 dakpannen en een nok hebt liggen. Sowieso is dat de uitdaging daar, los van welk paneel je ook pakt. Het is niet onmogelijk maar je zult je nok op moeten tillen. Deze zitten wel eens vast met cement, dus dat is een uitdaging.

Alternatief:
Gewoon 6 panelen van 1, 6 bij 1 (mono of poly) beneden de dakkappel maken, past prima en ondanks schaduw in de middag zul je er nog steeds een prima rendement op pakken denk ik. TvT zal door die schaduw een jaartje langer zijn, maar das goed op te vangen. Desnoods maak je daar 2x 3x 190watt op 2x steca500. tegenwoordig te krijgen voor zo rond de 1800 euro ex bezorgen ex montage.
Worst kaas scenario heb je een TvT van 10.5 jaar voor zo'n installatie, dus waar zeuren we over, ik zeg er op rammen die zooi :)
Hoezo specifiek mono panelen bovenop de kapel?

Ik zou zelf minder snel dat gedeelte op het lagere dak volleggen. Dit is oost he, dus als de zon na een uur of 2-3 's middags naar west trekt, dan ligt dat allemaal volledig in de schaduw door de kapel. Je krijgt zo bijna alleen maar zonlicht van opkomst tot iets over loodrecht (zenith?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MDrebel schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:58:
[...]

[afbeelding]

Lardman gaf je al een stel mooie oplossingen.

zo te zien is dat dakkapel later toegevoed aan het huis.
(lastig te zien foto niet genoeg detail)
dan is hij meestal opgetrokken van hout.
en word de dak nok niet gemetseld maar vast gespijkerd.
en geeft dat misschien toch mogenlijkheden.
(mocht hij toch gemetseld zijn, is dat vaak met zandcement en kun je het los tikken
als je zelf gaat leggen is dat goed te doen.)

je zou ook een omvormer kunnen gebruiken met 2 mppt.
1 voor op oost en 1 voor op west.

als je dan op de mppt van oost tigo's zou gebruiken.
(een soort optimizers voor schaduw problemen)
dan kun je een volledige oost-west draaien voor ongeveer 2500-3000kWh per jaar.

voor tigo's moet je eens kijken bij hansdegit.

(ik weet dan niet zo snel een goede omvormer voor je.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
@TerpenTijn: Ervaring in een zelfde soort setup gaf 75% van max rendement op oost. (inclusief schaduw). Niets om je voor te schamen. Als je voor cheap-ass asbakken poly gaat op een een b-merk china omvormer heb je voor rond de 2000 euro 1300 watt liggen dat zo rond de 900kWh gaat binnenhalen per jaar. Ook niets mis mee ;)

@MasterMaceMichu: congrats: Ik neem aan dat een SMA 5000TL met optitrack en de panelen in 2 strings niet kon? 3 omvormers is wel creatief ... :D lekker veel vermogen, en met 2 bij 1 meters (ervaring met suntech 280w panelen) heb je een leuk zeil in je handen als het waait :)
Wel ongelofelijk geile panelen zeg.... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Lardman schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:11:
@TerpenTijn: Ervaring in een zelfde soort setup gaf 75% van max rendement op oost. (inclusief schaduw). Niets om je voor te schamen. Als je voor cheap-ass asbakken poly gaat op een een b-merk china omvormer heb je voor rond de 2000 euro 1300 watt liggen dat zo rond de 900kWh gaat binnenhalen per jaar. Ook niets mis mee ;)

@MasterMaceMichu: congrats: Ik neem aan dat een SMA 5000TL met optitrack en de panelen in 2 strings niet kon? 3 omvormers is wel creatief ... :D lekker veel vermogen, en met 2 bij 1 meters (ervaring met suntech 280w panelen) heb je een leuk zeil in je handen als het waait :)
Voor 2000 euro heb je tegenwoordig rond de 1200wp met A-Merk spul :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 20:23
migjes schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:15:
[...]

normaal is om de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen te hebben.
meestal is dat de zolder.
Waarom wil men vaak de DC kant kort houden? Bij een typische string praat je over een paar honderd volt DC, al gauw meer dus dan de 230V van de AC kant. Voor een gegeven vermogen dus meer ampere op de AC kant dan op de DC kant, en dus ook meer verlies op de AC kant. Is dat geen reden om de omvormer graag juist bij de meterkast te willen?
(Buiten argumenten over warmte, ruimte, en hoge laagspanning in de buurt van kinderhandjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
revolution-nl schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:13:
[...]

Zou je me daar iets meer over kunnen DM-en? specifieke leveranciers hier intopic bespreken lijkt me niet zo handig, maar ben wel erg benieuwd wat en door wie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesFranse
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09-2023
Rol-Co schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:48:
mooi hoor ipix

waar maak je dat harnas aan vast dan? (moet zelf ook nog eens het dak op voor wat platen... )
lijkt me dat het wel wat veilig vast moet zitten en niet aan een panlat of iets dergelijks, of knoop je dat over je huis aan de trekhaak van je auto. 8)7
Ik haak mezelf altijd wél aan een panlat vast (sla er een 2-tons hijsstrop omheen). Ik ben er verschillende keren goed aan gaan hangen en die houden me echt wel, als het er op aankomt. Als je met lange touwen over het dak heen moet gaan werken, weet je ook niet waarheen het touw verschuift en waar je uiteindelijk terechtkomt. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in, dat een ClickFit systeem, zoals gemonteerd aan de panlatten, voldoende sterk is om mijn zonnepanelen te dragen tijdens storm- en sneeuwbelasting.

KeFra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Bij ons is e.e.a. nu besteld. (2500wp)
Alleen heeft de leverancier het spul niet op voorraad, en moet besteld worden.

1x Mastervolt XS3200 omvormer
10x JA Solar Black 250 Mono modules
1x installatie

Het dak waar het op komt staat op het zuiden gericht, en onder 45 graden.
Ben erg benieuwd wat het zal gaan opleveren.

Aangezien ik graag zelf bepaal waar de kabel komt, en op welke wijze deze gemonteerd wordt, hebben ze vandaag de kabel afgeleverd (YMVK 3x2.5mm.). (heb namelijk slechte ervaring met monteurs die door mijn hele huis aan het banjeren zijn)
De installatie zal waarschijnlijk week 37 gebeuren... nog even wachten dus :|

[ Voor 19% gewijzigd door PurpleBlue op 01-08-2012 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

PurpleBlue schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:29:

De installatie zal waarschijnlijk week 37 gebeuren... nog even wachten dus :|
Hou Vol! Je komt er wel. Even duimen draaien. Gaat allemaal goed komen.

Pak straks ff een pint van me in de Duurzame Kroeg.

Kun je straks tegen "hen-die-nog-steeds-niks-op-het-dak-hebben" gaan opsnijen... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
duinsel schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:17:
[...]

Waarom wil men vaak de DC kant kort houden? Bij een typische string praat je over een paar honderd volt DC, al gauw meer dus dan de 230V van de AC kant. Voor een gegeven vermogen dus meer ampere op de AC kant dan op de DC kant, en dus ook meer verlies op de AC kant. Is dat geen reden om de omvormer graag juist bij de meterkast te willen?
(Buiten argumenten over warmte, ruimte, en hoge laagspanning in de buurt van kinderhandjes)
iedere situatie is anders.
elke omvormer is anders.
elke ruimte is anders.
en dat is eigenlijk allemaal belangrijker als welke kabel het langste is.
het liefst heb je eigenlijk zo min mogelijk kabel.
in specifiek voorbeeld is de AC en DC eigenlijk nagenoeg het zelfde.
ergens achter de komma maakt het vast uit, maar zal het veel zijn in kWh per jaar?
(zoizo een dikke AC kabel doet het goed.
en een dikke DC kabel kan soms wel nodig zijn bij lage lengtes.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26
[...]

Vermogens verleis wordt berekend met I2 x R = P dit betekend dat de kabel met de laagste I het laagste verlies geeft. En dat de kabel met de minste weerstand (dikste) het minste verlies geeft.

De DC kabels zijn normaal 4mm2 ( lage weerstand)
De DC kabels voeren een hoge spanning (lage stroom) (spanning hoger als 240V)
De 240V kabels zijn meestal 2.5mm2 (hoge weerstand)
De 240V vaak lager als de DC spanning.
Kortom de DC kabels mogen het langst zijn.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FataMan
  • Laatst online: 24-06 23:01
Klein vraagje ...
Ik heb een huis waarvan het dak aan de achterzijde west-noord-west is georienteerd en aan de voorzijde oost-zuid-oost. Het is een geschakeld huis met schuin dak, dus de zuidkant is niet mogelijk. Direct boven de toekomstige panelen bevinden zich dakkapellen die ongeveer 1,30 meter hoog zijn. Hier de situatie;

Afbeeldingslocatie: http://11j.nl/pvsysteem.jpg
De dakhelling is ongeveer 27 graden.

Gezien het instralingsdiagram zou je moeten kiezen voor de oost-zuid-oostkant. Maar zou een PV-systeem hier rendabel zijn? Je hebt namelijk, aan beide zijdes, te maken met een gedeelte schaduw op de dag dat wordt veroorzaakt door het dak (waar de zon achter verdwijnt).

[ Voor 26% gewijzigd door FataMan op 01-08-2012 13:44 ]

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
Tussenstand: honger, dus eten (en tweakers ;)).
Ik ben aan het klooien met de oude en de nieuwe clickfit. Oude systeem zijn iets andere haken, waardoor het niet goed uitlijnt met de nieuwe. Maar eens puzzelen wat het beste uitkomt/mooiste is. De hitte werkt iig niet mee, maar gelukkig waait er een zacht briesje boven.

Het aarden van panelen ga ik zo te zien niet doen, mijn set werkte vroegah ook gewoon goed.
Mezelf aarden (met het touw) doe ik aan de gemetselde schoorsteen. Tis eigenlijk meer voor een veilig gevoel, ik vermoed dat ik hem niet perse nodig heb. Maarja, better safe than sorry.

En nu maar eens verder klussen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb deze vraag al eerder gesteld maar geen response. Heeft iemand ervaring met panelen van HJ Solar? Dit is de fabrikant. Zit met mijn aanbieding inclusief materiaal op € 1,60 per Wp maar wil wel weten wat ik dan koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
FataMan schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 13:09:
Klein vraagje ...
Ik heb een huis waarvan het dak aan de achterzijde west-noord-west is georienteerd en aan de voorzijde oost-zuid-oost. Het is een geschakeld huis met schuin dak, dus de zuidkant is niet mogelijk. Direct boven de toekomstige panelen bevinden zich dakkapellen die ongeveer 1,30 meter hoog zijn. Hier de situatie;

[afbeelding]
De dakhelling is ongeveer 27 graden.

Gezien het instralingsdiagram zou je moeten kiezen voor de oost-zuid-oostkant. Maar zou een PV-systeem hier rendabel zijn? Je hebt namelijk, aan beide zijdes, te maken met een gedeelte schaduw op de dag dat wordt veroorzaakt door het dak (waar de zon achter verdwijnt).
Je foto is niet te zien.
De schaduw wordt door het dakkapel veroorzaakt neem ik aan? De schaduw die door het dak wordt veroozaakt is in het instralingsdiagram meegenomen.

[ Voor 4% gewijzigd door S.Death op 01-08-2012 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FataMan
  • Laatst online: 24-06 23:01
S.Death schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 13:38:
[...]

Je foto is niet te zien.
De schaduw wordt door het dakkapel veroorzaakt neem ik aan? De schaduw die door het dak wordt veroozaakt is in het instralingsdiagram meegenomen.
Schaduw wordt inderdaad veroorzaakt door de dakkapel maar ook door het omliggende dak. Immers als de zon zuid-zuid-west staat bij een lage zonnestand liggen de panelen volledig in de schaduw (als ze oost-zuid-oost georiënteerd zijn).

Maar als het instralingsdiagram inderdaad rekening houdt met schaduw van een schuin dak bereik je rond de 85 procent. Dit lijkt me acceptabel.

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 13:18:
Heb deze vraag al eerder gesteld maar geen response. Heeft iemand ervaring met panelen van HJ Solar? Dit is de fabrikant. Zit met mijn aanbieding inclusief materiaal op € 1,60 per Wp maar wil wel weten wat ik dan koop.
Wat versta je onder "ervaring"? Meeste van de modules zijn hartstikke nieuw op de (Europese) markt, en vergelijken van installaties is echt werk voor profi's met nauwkeurige meetapparatuur en exacte systeem situaties waarvan ALLE verliezen bekend zijn. Dus wat kun je er over zeggen als je ze net op het dak hebt? Ze doen het zoals alle nieuwe modules, goed.

Is gewoon de zoveelste Chinees, en tot nog toe hebben de meeste daarvan nooit problemen opgeleverd.

Staat onder Hengji PV-Tech genoemd:
With current annual capacity of 100MW solar cells and 175MW PV modules, the new facility of 125MW solar cells and 200MW solar modules are under construction.
Ergo: een relatief kleine speler voor Chinese begrippen, ook al hebben ze volgens ENF.cn in 2011 200 MWp aan hardware verkocht:

http://www.enfsolar.com/id/panel/4391

In de Photon en Photovoltaikforum databases (overzicht) worden ze onder Zhejiang Hengji PV-Tech Energy Co., Ltd geschaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:50

swat!

computeraar

Sinds gisteren(na)middag 2250 Wp on-line!

Afbeeldingslocatie: http://tiny.cc/3o1ciw

- 9 x 250Wp panelen (mono)
- Sunny Boy 2500HF
- 20 graden Z.

Vanmiddag ~12:50 uur:

Afbeeldingslocatie: http://tiny.cc/p51ciw

Iedereen die me hier advies/tips/tricks heeft gegeven: Thanks! 8)

[ Voor 12% gewijzigd door swat! op 01-08-2012 13:59 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
FataMan schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 13:48:
[...]

Schaduw wordt inderdaad veroorzaakt door de dakkapel maar ook door het omliggende dak. Immers als de zon zuid-zuid-west staat bij een lage zonnestand liggen de panelen volledig in de schaduw (als ze oost-zuid-oost georiënteerd zijn).

Maar als het instralingsdiagram inderdaad rekening houdt met schaduw van een schuin dak bereik je rond de 85 procent. Dit lijkt me acceptabel.
het installingsdiagram houd rekening met de schaduw van je schuindak.
maar niet met de schaduw van je dakkapel.

het instrallingsdiagram staat wel ter discussie.
zie
http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html

mijn gedachten gaan wel naar de oost kant.

probeer eens:
http://www.solarwebsite.n...up-en-zonnestroompanelen/
kan een hoop duidelijk maken.

@swat!
cool/hot nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
FataMan schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 13:48:
[...]

Dat is juist het doel van het instralingsdiagram het rendement van een paneel onder een hoek weergeven op basis van de richting. Ook zonder dak komt het paneel in zijn eigen schaduw te liggen namelijk als de zon naar de achterkant verdwijnt.
Bij jou zijn er echter nog de dakkapellen en die zullen veel eerder voor een schaduw zorgen dan normaal is als ze erboven staan. Misschien dat een foto wat duidelijker is.

Mijn dak is oost-west georiënteerd en hebben beide een (theoretisch instralings) rendement van ongeveer 80%, met de huidige prijzen is dat helemaal geen probleem meer (geen dakkapellen).

Als bij jou de keuze is 1 van de kanten dan zeker de oost kant. Maar beide kanten is ook mogelijk. Bovenop je dakkapellen ruimte? Maar dan zul je allemaal wel met optimizers moeten gaan werken of meerdere MPPT strings. Je string is zo sterk als de zwakste schakel. Dus 1 paneel in de schaduw in 1 string betekend dat de rest ook achteruit holt qua rendement. Optimizers lossen dit op. Maar er zijn mensen hier aanwezig die je daar nog veel meer over kunnen vertellen. Ook is er al erg veel geschreven in dit topic hierover. Heb dezelfde soort vragen al veelvuldig voorbij zien komen de laatste weken dat ik hier actief ben.

[ Voor 23% gewijzigd door S.Death op 01-08-2012 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
swat! schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 13:58:
Gefilicteerd! *O* ik heb het idee dat Nederland nu echt in rap tempo groener begint te worden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Eerder zwarter/grijzer... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

swat! schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 13:58:

[afbeelding]

- 9 x 250Wp panelen (mono)
- Sunny Boy 2500HF
- 20 graden Z.

Vanmiddag ~12:50 uur:

[afbeelding]

Iedereen die me hier advies/tips/tricks heeft gegeven: Thanks! 8)
weet je de maat van die steunen die je gebruikt, dit lijken mooie kleintjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:50

swat!

computeraar

Rol-Co schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:17:
[...]

weet je de maat van die steunen die je gebruikt, dit lijken mooie kleintjes.
120 mm x 8700 mm (dit zijn 20 graden steunen).

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Hier het resultaat van een paar dagen SketchUp leren kennen en de buurt hier even nagetekend om te kijken hoe alle belangrijke schaduwen vallen op ons huis.

Afbeeldingslocatie: http://www.mediafire.com/conv/c90e60875d77a209fb80e60824cb6e00235023eaa068497161fd7f28ba1ffe204g.jpg

Met behulp van Google Earth de afstanden bepaald tussen de huizenblokken en de bomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:06
Goed getekend! Er zijn geen grote schaduwproblemen te verwachten, toch?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:35
Lardman schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:11:

Nee, dat werd hem niet, panelen voor een deel (2 rijtjes van 5) onder een dakkapel, die eerst de bovenste en dan de onderste rij beschuduwd. Bovenste 8 panelen blijven veel langer in de zon dan die onder de dakkapel.

Denk dat ik inderdaad de creatiefste PV-leverancier getroffen heb (althans, van degenen bij wie ik offertes heb opgevraagd).

Ik laat installeren, dus dat zeil zie ik wel vanaf de dakkapel/begane grond.... ;)

De PV logger logt overigens ook dierect naar pvoutput, dus dat is wel makkelijk!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
JeroenH schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:30:
Goed getekend! Er zijn geen grote schaduwproblemen te verwachten, toch?
Nee geen grote, schoorsteentje in de zomer rond 21:30 en de bomen ook rond die tijd in de zomer op de onderste rij panelen.

Ook achter geen grote problemen, maar daar wil ik toch met meerdere trackers gaan werken omdat ik hier toch een grotere omvormer nodig heb en deze dan toch al tot mijn beschikking heb. Kwestie van slim plannen en aansluiten.
Plaatsing van de panelen is nog niet final, ben aan het spelen geweest met verschillende maten en ga tegen die tijd met de leverancier praten wat het beste/slimste is om te doen.

Afbeeldingslocatie: http://www.mediafire.com/conv/bfae2afeb5067d3f3c0a1f57ca84d25f36fc44e903ed360852b2a7e773b9691d4g.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
MasterMaceMichu schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:39:
[...]

Nee, dat werd hem niet, panelen voor een deel (2 rijtjes van 5) onder een dakkapel, die eerst de bovenste en dan de onderste rij beschuduwd. Bovenste 8 panelen blijven veel langer in de zon dan die onder de dakkapel.

Denk dat ik inderdaad de creatiefste PV-leverancier getroffen heb (althans, van degenen bij wie ik offertes heb opgevraagd).

Ik laat installeren, dus dat zeil zie ik wel vanaf de dakkapel/begane grond.... ;)

De PV logger logt overigens ook dierect naar pvoutput, dus dat is wel makkelijk!
Heb zo'n logger hier ook klaar liggen, en volgens mij is het super bedacht en uitgewerkt. Heb ze eerder al enkele tips/verbeteringen gegeven en die worden ook zo aangepakt en uitgevoerd. Da's wel lekker zulke korte lijntjes.

[ Voor 14% gewijzigd door S.Death op 01-08-2012 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26
Blauwer .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

... deels niet het blauw wat we zo graag zien ...

... protestbrief (actie Greenpeace) is inmiddels naar de provincie verstuurd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:14
revolution-nl schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:13:
[...]

Hij is niet de enigste :) . Ik wil er ook wel wat over weten, zijn nu toch aan het verhuizen :p .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:47
S.Death schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:28:
Hier het resultaat van een paar dagen SketchUp leren kennen en de buurt hier even nagetekend om te kijken hoe alle belangrijke schaduwen vallen op ons huis.

[afbeelding]

Met behulp van Google Earth de afstanden bepaald tussen de huizenblokken en de bomen.
Zoals Jeroen ook al zei: goed getekend. d:)b

Kleine tip, via Bestand -> Exporteren -> 2D afbeelding.. kan je de tekening opslaan als JPG of PNG (of TIF of BMP maar dat is niet handig als je hem wil gebruiken voor internet/mail)

Handig voor de Sketchuppers, 2 SKP-bestanden van Zonnepanelen in de maat 195x99 en 165x99
https://docs.google.com/open?id=0B9RTOIH7TbqGVkk0WEsxS05pUnc
https://docs.google.com/open?id=0B9RTOIH7TbqGcFFOX2ExZzB6LXc

[ Voor 15% gewijzigd door Petje72 op 01-08-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Petje72 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:03:
[...]

Zoals Jeroen ook al zei: goed getekend. d:)b

Kleine tip, via Bestand -> Exporteren -> 2D afbeelding.. kan je de tekening opslaan als JPG of PNG (of TIF of BMP maar dat is niet handig als je hem wil gebruiken voor internet/mail)

Handig voor de Sketchuppers, 2 SKP-bestanden van Zonnepanelen in de maat 195x99 en 165x99
https://docs.google.com/open?id=0B9RTOIH7TbqGVkk0WEsxS05pUnc
https://docs.google.com/open?id=0B9RTOIH7TbqGcFFOX2ExZzB6LXc
Dank je!

Ja dat weet ik dat je zo een plaatje kunt exporteren, echter zie je dan niet alle lijnen meer en geen schaduwinstellingen. ;)
2e plaatje staan die er wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:47
S.Death schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:16:
[...]

Ja dat weet ik dat je zo een plaatje kunt exporteren, echter zie je dan niet alle lijnen meer en geen schaduwinstellingen. ;)
Daar heb je gelijk in, ik zet gewoon de datum en tijd in de tekening ,mbt de schaduw :)
Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2012/06/PV-installatie13panelen22-6-19u-800x519.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Petje72 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:19:
[...]

Daar heb je gelijk in, ik zet gewoon de datum en tijd in de tekening ,mbt de schaduw :)
[afbeelding]
Mooie tekeningen heren! Ik ben jaloers. Als ik tijd had, zou ik ook ff ons dak d'r in gaan pleuren. Maar ja, die tijd hé.

Die heb ik aan andere dingen gespendeerd. Bijvoorbeeld 12 jaar oude paneeltjes dagproductie in een grafiekje. Ook leuk:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Total_overviews/Daily_yields/CDO_93Wp.gif

Donkerblauwe lijn is trendlijn periode 60 dagen zwevend gemiddelde. Y-as in Wattuur productie/dag.

Mogen jullie naar linken als er weer eens iemand zit te zeuren dat die dingen degraderen waar je bij staat... >:)

[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 01-08-2012 16:11 . Reden: linkepinkie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

DC laat zich veel slechter transporteren dan AC. Dat is ook de reden dat hoogspanningsmasten AC zijn. Voor DC in huis zou je op iedere paar blokken een powercentrale nodig hebben :) Nu weet ik niet of dat werkelijk héél erg veel uit zou maken binnen de afstand van een huis, maar als je wil rendement of je wil rendement ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Laatst online: 00:16
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LROPPSP7.jpg

Sinds maandagmiddag 22 st. mooi he... :) stroommeter loopt als een trein terug met dit weer.
Nu alleen nog de Piko aan het monitoren krijgen, ben bang dat een itc-er er aan te pas moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ziet er heeeel goed uit! Netjes.

Zelf heb ik geen ervaring met Piko-logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
veel uren erin gestopt maar krijg het niet voor elkaar, router ziet piko niet.
Maaaaar installatie werkt perfect en dat is prioriteit nr.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
snoekds20 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:23:
[afbeelding]

Sinds maandagmiddag 22 st. mooi he... :) stroommeter loopt als een trein terug met dit weer.
Nu alleen nog de Piko aan het monitoren krijgen, ben bang dat een itc-er er aan te pas moet komen.
Dat ziet er goed uit! Laat maar weten hoe je gaat loggen, bij mij komt er waarschijnlijk ook een piko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Piko monitoring heeft het even gedaan maar ip-adres wordt niet herkend, ook niet met pingen (dank aan Rol-co).
oplossing hierin moet nog gezocht worden maar dit lukt niet door mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
snoekds20 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:31:
Piko monitoring heeft het even gedaan maar ip-adres wordt niet herkend, ook niet met pingen (dank aan Rol-co).
oplossing hierin moet nog gezocht worden maar dit lukt niet door mezelf.
En als je een vaste IP toewijzing in je router aan je MAC adres van je Piko koppelt?
ICT-ers moeten hier wel te vinden zijn. =-)

[ Voor 5% gewijzigd door S.Death op 01-08-2012 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Ik zet koffie (fris-bier) klaar, woon in groen dorpje tussen Duitsland en Nijmegen wordt eventueel stijlvol gehaald en thuis gebracht. wie fixt dit op mijn laptop -router - piko?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
snoekds20 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:39:
Ik zet koffie (fris-bier) klaar, woon in groen dorpje tussen Duitsland en Nijmegen wordt eventueel stijlvol gehaald en thuis gebracht. wie fixt dit op mijn laptop -router - piko?
Berg en Dal, Groesbeek, Beek, Ubbergen?
Woon helaas niet meer in die regio, was anders graag bij je langs gekomen om eens een blik te werpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
zonnigtype schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:07:
[...]

Die heb ik aan andere dingen gespendeerd. Bijvoorbeeld 12 jaar oude paneeltjes dagproductie in een grafiekje. Ook leuk:

[afbeelding]

Donkerblauwe lijn is trendlijn periode 60 dagen zwevend gemiddelde. Y-as in Wattuur productie/dag.

Mogen jullie naar linken als er weer eens iemand zit te zeuren dat die dingen degraderen waar je bij staat... >:)
Daar is maar weinig degradatie in te ontdekken inderdaad netjes hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
idd in die regio (klein dorp in ooijpolder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Klein dorp in Ooijpolder, dat moet haast Persingen zijn.

Ik woon in Nijmegen en weet wel iets van routers, ip-adresjes en wat dingetjes met adressen toewijzen. Ik heb geen ervaring met Piko's overigens, want ik heb maar zes paneeltjes op twee Steca's.

Maar ik kan altijd proberen of ik je kan helpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
dreamscape schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:47:
Klein dorp in Ooijpolder, dat moet haast Persingen zijn.

Ik woon in Nijmegen en weet wel iets van routers, ip-adresjes en wat dingetjes met adressen toewijzen. Ik heb geen ervaring met Piko's overigens, want ik heb maar zes paneeltjes op twee Steca's.

Maar ik kan altijd proberen of ik je kan helpen. :)
graag, ik kan je eventueel vanavond al komen ophalen :)
en uiteraard teug brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Laten we daarover per DM verder overleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

S.Death schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:35:
[...]

En als je een vaste IP toewijzing in je router aan je MAC adres van je Piko koppelt?
ICT-ers moeten hier wel te vinden zijn. =-)
moet ie hem wel eerst zien in de router, hij kan hem niet pingen ook dus ergens iets mis hardwarematig gok ik of in een andere ip range, router factory reset helpt ook niet, vaak gaat het bekabeld dan wel goed.
het is dat ie zo ver van me af woont, kan niet uitstaan dat het niet lukte op deze manier.

Pagina: 1 ... 119 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.