Als je daadwerkelijk 200W bedoelt, en als die pomp 24/7 loopt dan is dat per jaar al 1752kW·h ofwel dik € 400 per jaar. Ching ching

Oude diepvries en 2 ijskasten eruit een Amerkaanse koelvries in de plaats. Ik dacht A label.
A label is mooi maar het het een joekel van een ding is kon het stroomverbruik alsnog wel eens flink zijn. Het is het altijd waard eens een energiemeter aan te hangen, voor een grote koelkast (zeker als het een kvc is) kun je het zomaar hebben over 300-500kW·h per jaar.
Dan heb ik nog een oude condensdroger, maar die werkt nog super....En die heeft veel gelopen met 2 kleine kids.
Eén kW·h of meer per droogbeurt zou ik niet gek van opkijken. Als hij gemiddeld één keer per dag loopt gaat daar weer 400kW·h per jaar (en het is waarschijnlijk dat het meer is).
Een Plasma van 42" juist gekocht voordat de energie zuinigere modellen uitkwamen Gooi je een perfecte TV die ca. €1000,- heeft gekost in de prullenbak?
Ja da's een mooi vraagstuk. Belangrijk is: hoeveel vermogen neemt de televisie op en hoeveel uur per dag staat hij aan. Stel 400W en gemiddeld twee uur per dag: 300kW·h per jaar. Vier uur per dag: 600kW·h per jaar. Enzovoorts.
Dan nog een standaard IKEA vaatwasser
Elke dag een keer draaien à 0.8kW·h (het verbruik van onze vaatwasser)? 300kW·h per jaar.
en 2 PC's (Mediacenter en Gezins PC)
Hoeveel uren maken die? Opgenomen vermogen? Als ik even een getal uit de lucht pak kan dat alles zijn van 500 tot 1000kW·h
Overal spaarlampen......
Met een jaarverbruik van 7600kW·h is verlichting nog even één van je mindere zorgen

(Maar over spaarlampen is prima!)
Zeg het maar hoe zou jij het doen?
De zaken die in ons huishouden de meeste zoden aan de dijk zetten (1100-1200kW·h bruto verbruik, 2-pers. h.h.) (in volgorde van besparing):
- Zuinig gedrag. Licht uit bij verlaten kamer, TV niet 24/7 aan als bewegend behang, was aan de lijn ipv in de droger, etc. Terugverdientijd van nul minuten

- Zuinig witgoed. Zeker koelkast met argusogen bekijken, maar ook wasmachine, wasdroger en vaatwasser.
- Sluipverbruik. Elke Watt die 24/7 verbruikt wordt kost je ongeveer twee euro per jaar. Bij ons staat niets op standby als we slapen of weg zijn.
- Verlichting uitvoeren in spaar- en LED-lampen.
- Ik heb zelf nog geen kinderen dus ik weet niet of ik daar wat over kan zeggen, maar ik zou al op jonge leeftijd energiebewustzijn aanleren. Kamer uit: licht uit. Klaar met computeren: computer uit (met de 'harde' schakelaar). Mobiele telefoon vol: lader uit het stopkontakt. Is er niets op de televisie (eigenlijk altijd wel het geval
): televisie uit met de 'harde' schakelaar. Maak er een spelletje van, koop een Wattcher, de kinderen van een collega zijn helemaal gek van het ding (ook op marktplaats vaak verkrijgbaar voor minder dan de nieuwprijs). Als je in de buurt van Hilversum woont mag je die van mij wel lenen.
En als je naar energie kijkt, vergeet het totaalplaatje niet... aardgas (woningverwarming, tapwaterverwarming), transport (auto- en vliegkilometers), voedsel (ver weg/dichtbij geproduceerd, dierlijk/plantaardig, etc.)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant