Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 120 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.611 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:50

swat!

computeraar

Erasmo schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:47:
[...]

Ik heb hier wel eens gelezen dat aarden belangrijk was bij sommige paneel/omvormer combinaties, kan alleen niet meer terugvinden waar.
Ik volg het topic nu al een tijdje maar heb het onderwerp aarding nog niet voorbij zien komen.

Wel heb ik een quote gevonden van iemand die een argument heeft om het niet de doen:
Ik zie geen enkele reden om zonnepanelen te aarden, net zoals ik geen enkele reden zie om dakgoten of aluminium kozijnen te aarden.
Ik zie wel een reden om het NIET te doen, bij blikseminslag nodig je juist de bliksem uit om je huis binnen te komen via de aarde, waarna je vervolgens alles met een (rand)aarde aansluiting kunt weggooien (zoals je zelf al aangeeft).
Bron.

Ik weet dat er een aantal installateurs hier veel posten: Hebben jullie nog een goed argument om het wel/niet te doen?

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
snoekds20 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:31:
Piko monitoring heeft het even gedaan maar ip-adres wordt niet herkend, ook niet met pingen (dank aan Rol-co).
oplossing hierin moet nog gezocht worden maar dit lukt niet door mezelf.
Mogelijk moet je even je firewall van de laptop uit zetten ( en de virus scanner ...)
Bij mij werkte de DHCP goed.
Je kan in de router alle DHCP leases vrij geven en zullen alle nieuwe apparaten een nieuw ip nummer krijgen. Eerst even de kabel van de Piko uit de router, dan leases vrij geven en dan de kabel van de piko er weer in (of uit en aan zetten).
Dan kan je hem ook benaderen met het serinummer van de PIKO (zie handleiding). Je moet wel bedenken dat sommige dingen met IPnummers en zo tijd kosten ivm time-outs.

Bij mij doet de webserver in de Piko het ook als er geen feedin is.
Door de port forwarding van port 80 doet deze web pagina het zelfs bij mij op het werk ...... ( wel de pwd veranderen ..... )

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
Rol-Co schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:13:
[...]

moet ie hem wel eerst zien in de router, hij kan hem niet pingen ook dus ergens iets mis hardwarematig gok ik of in een andere ip range, router factory reset helpt ook niet, vaak gaat het bekabeld dan wel goed.
het is dat ie zo ver van me af woont, kan niet uitstaan dat het niet lukte op deze manier.
Dit gaat wel erg offtopic maar pingen doe je naar een IP adres, dus jou punt 2 en 3 zou je kunnen proberen op te lossen door een vaste toewijzing van een IP adres aan zijn MAC adres te koppelen. Mogelijk gaat de DHCP communicatie niet goed. Dan weet je zeker dat wanneer de router goed werkt hij ook dat IP adres toegewezen krijg. Sluit je punt 3 uit en mogelijk fix je punt 2. Zo niet dan is de kans dat de kabel niet goed is er nog, verkeerde kabel gebruikt, en anders een hardware probleem in de router of Piko.

Factory reset van de Piko? Is dat mogelijk?

[ Voor 4% gewijzigd door S.Death op 01-08-2012 17:25 ]

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:00

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

We hebben het nu nog over lokaal netwerk, van buitenaf en port forwarding kan dan later nog, factory reset was van de router, die willen nog wel eens gek doen als er veel geklooit word met settings.
maar de pico is niet aanwezig

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Rol-Co schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:27:
We hebben het nu nog over lokaal netwerk, van buitenaf en port forwarding kan dan later nog, factory reset was van de router, die willen nog wel eens gek doen als er veel geklooit word met settings.
maar de pico is niet aanwezig
Precies, eerst lokaal oplossen dan naar extern gaan kijken.
Routers doen idd erg vaak raar, zijn gewoon te veel variabelen voor de gemiddelde huis-tuin-keuken gebruiker.

Mijn tip MAC adres opzoeken en hard coden in je router. Nog geen succes andere kabel proberen? Misschien een crosslink kabel gebruikt in plaats van een normale UTP?
Is makkelijk zelf te doen of zelfs op afstand.

[ Voor 17% gewijzigd door S.Death op 01-08-2012 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En rechtstreeks aan de laptop werkt het wel begreep ik, dus dan blijft er kabels en router over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Rol-Co schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:34:
En rechtstreeks aan de laptop werkt het wel begreep ik, dus dan blijft er kabels en router over.
Als het rechtstreeks aan de laptop wel werkt is de kabel een cros over .... moet een je gewone voor hebben.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
WoudseHoeve schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:37:
[...]

Als het rechtstreeks aan de laptop wel werkt is de kabel een cros over .... moet een je gewone voor hebben.
Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

crossover? denk het niet, kan je de pico alleen met een crossover benaderen dan? ik heb dat nooit eigenlijk.

maar ja ik heb ook nooit zijn probleem......en het heeft gewerkt zoals hij het aangesloten heeft, met een (perongeluk) er tussen gezette crossover gaat het nooit werken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardd513
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08 01:12
Reset piko 5.5

Also, meiner tut's wieder. Das ganze war dann doch ganz einfach.

1. Wechselrichter AC und DC-seitig spannungsfrei schalten.
2. min. fünf Minuten warten (Kondensatoren!!!!!)
3. Deckel abnehmen.
4. Die DIP-Schalter der Ländereinstellung wieder auf neutral (alle unten)
5. Deckel drauf
6. WR wieder unter Spannung und anfahren
7. Es erscheint am Display das Symbol: kein Land eingestellt. Jetzt ist der WR wieder im
Auslieferungszustand
8. Wechselrichter AC und DC-seitig spannungsfrei schalten.
9. min. fünf Minuten warten (Kondensatoren!!!!!)
10. Die DIP-Schalter der Ländereinstellung wieder auf "Deutschland"
11. Deckel drauf
12. WR wieder unter Spannung und anfahren
13. Jetzt ist der WR wieder unter der Seriennummer erreichbar.

Das ganze funktioniert aber nur wenn der WR gerade einspeist. Dies ist für mich die einfachste
Lösung ohne irgendwelche Netzwerkeinstellungen.

Gruß Robert
snoekds20 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:31:
Piko monitoring heeft het even gedaan maar ip-adres wordt niet herkend, ook niet met pingen (dank aan Rol-co).
oplossing hierin moet nog gezocht worden maar dit lukt niet door mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Rol-Co schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:46:
crossover? denk het niet, kan je de pico alleen met een crossover benaderen dan? ik heb dat nooit eigenlijk.

maar ja ik heb ook nooit zijn probleem......en het heeft gewerkt zoals hij het aangesloten heeft, met een (perongeluk) er tussen gezette crossover gaat het nooit werken toch?
Nee als het eerst wel heeft gewerkt dan ligt het niet aan de kabel of deze moet kapot gegaan zijn of slecht contact maken.
probeer eerst de Piko reset maar eens zoals hierboven omschreven, ik denk dat het dan weer werkt. En zet voor de zekerheid toch maar even een vaste lease in je router zodat je altijd zeker weet dat hij het adres krijgt die hij eerst ook had. Doe ik ook voor al mijn apparatuur. Nooit wat instellen op de apparatuur en toch altijd het goede adres.
Wel doen voor de reset, MAC adres staat neem ik aan op de Piko ergens of op de doos van de Piko.

[ Voor 5% gewijzigd door S.Death op 01-08-2012 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
FYI
Ik ben ICT-er, heb van alles geprobeerd, maar ik reeg de Piko niet aan het praten via DHCP. Het enige wat uiteindelijk wél werkte was: hard coded ip address. Nooit meer problemen gehad (althans: piko/ip gerelateerd).

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bij jezelf hans of bij snoekds20?
indien eerste , spring even in de auto en oplossen die hap. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
hansdegit schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:08:
FYI
Ik ben ICT-er, heb van alles geprobeerd, maar ik reeg de Piko niet aan het praten via DHCP. Het enige wat uiteindelijk wél werkte was: hard coded ip address. Nooit meer problemen gehad (althans: piko/ip gerelateerd).
Hard coded in Piko of hard coded in router (wat uiteindelijk ook DHCP is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Bij mezelf en ik heb het Snoek ook geadviseerd. En ja, de reservering in de DHCP tabel in de router en op de config pagina van de Piko. Ik was het zó zat, ben niet meer gemotiveerd om uit te zoeken hoe het anders met DHCP zou kunnen werken.

Even naar het Oosten van het land? Nee, dank je, ik kom er op de terugreis uit Duitsland ook niet langs....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Laatst online: 00:16
Heren,
Geweldig alle input ik kan als huis-tuin-keuken computerman vanavond tip van Gerardd513 wel eens proberen, dat lukt me wel. De utp-kabel is goed, direct internet op zolder. De piko-monitoring heeft het maandag ook even gedaan, heb alleen de omvormer een andere naam gegeven, daarna niet meer in de router en een uur later weer wel. Dinsdag nada en niet meer teruggekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
zodadelijk komt ereen ICT-er, ik hou jullie op de hoogte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
hansdegit schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:31:
Bij mezelf en ik heb het Snoek ook geadviseerd. En ja, de reservering in de DHCP tabel in de router en op de config pagina van de Piko. Ik was het zó zat, ben niet meer gemotiveerd om uit te zoeken hoe het anders met DHCP zou kunnen werken.

Even naar het Oosten van het land? Nee, dank je, ik kom er op de terugreis uit Duitsland ook niet langs....
Sommige apparatuur gaat gewoon niet helemaal lekker met DHCP toewijzing zonder MAC adres toewijzing. TV's hebben hier ook nog wel eens last van, hard code je dat dan dan werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
snoekds20 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:43:
zodadelijk komt ereen ICT-er, ik hou jullie op de hoogte..
Wat ben ik toch blij met m,n solarlog, doet het altijd......................... Ben al weg *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
PClop schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:58:
[...]

Wat ben ik toch blij met m,n solarlog, doet het altijd......................... Ben al weg *O*
rennen... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

[...]

M'n antieke OK485 data interfeesje van 12 jaar oud poept ook nog steeds z'n data automatisch uit in keurige logfiles.

... die ik dan wel verder manueel verwerk in Excel, maar dat ligt voor 100% aan mij ...

... rent al naar zijn eten ... :9

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

voor dat werken heb je dik betaald, de pico leverd het gratis. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:36
nice! dan kan ik vrijdag ff gummen met d'n Tesla :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 21:27
Denk er ook over zonnepanelen aan te schaffen. Ik zit echter nog met een aantal vraagstukken:

Stroomverbruik 7600KWH
Dak brutomaten 17x4 meter 20° hellend op het zuiden.(Heb nog meer dak op het oosten (en westen))
Hier wil ik eerst een zonneboiler op.
Nu word er gesteld dat veel omvormers na een korte periode al stuk gaan.
En veel panelen na een tijdje vol zitten met vocht.
Veel paneelbouwers zijn failliet gegaan, hoe zit het dan met 20 jaar vermogens garantie? van wie krijg je nieuwe?
Een van de rekenprogramma's gaf als uitkomst dat ik best 32 panelen plaats.
Kan ik er ook eerst 16 plaatsen en later nog eens 16? Welke bezwaren zijn hier tegen te bedenken. Voordeel is dat de investering niet gelijk zo hoog is. en als panelen nog beter/goedkoper worden....

Graag jullie reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Bizzy schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:57:
Denk er ook over zonnepanelen aan te schaffen. Ik zit echter nog met een aantal vraagstukken:

Stroomverbruik 7600KWH
Dak brutomaten 17x4 meter 20° hellend op het zuiden.(Heb nog meer dak op het oosten (en westen))
Hier wil ik eerst een zonneboiler op.
Nu word er gesteld dat veel omvormers na een korte periode al stuk gaan.
En veel panelen na een tijdje vol zitten met vocht.
Veel paneelbouwers zijn failliet gegaan, hoe zit het dan met 20 jaar vermogens garantie? van wie krijg je nieuwe?
Een van de rekenprogramma's gaf als uitkomst dat ik best 32 panelen plaats.
Kan ik er ook eerst 16 plaatsen en later nog eens 16? Welke bezwaren zijn hier tegen te bedenken. Voordeel is dat de investering niet gelijk zo hoog is. en als panelen nog beter/goedkoper worden....

Graag jullie reactie
eerst ff gaan besparen: 7600 kWh. wat voor gezinssamenstelling??
wellicht eerst sluipverbruik en groot-verbruikers (oude koelkast/vriezer etc) opsporen en vervangen door A+++ modellen....
is goedkoper en effectiever :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 10:09
Na wat minder net taalgebruik heb ik nu mijn dak eindelijk klaar voor de panelen. De rails liggen netjes, de oude set is netjes verplaatst en de kabels voor de nieuwe panelen liggen, compleet gestekkerd, klaar om in gebruik genomen te worden. Nieuwe foto van de huidige situatie vind je hier

Ik vind het wat link om in mijn eentje die panelen naar boven te slepen, dus ik wacht even tot vrijdag, dan kan mijn pa me mee komen helpen. Vorige keer heb ik het ook met iemand erbij geïnstalleerd. Ben me alleen aan het bedenken hoe ik dat nu het beste kan aanpakken, omdat ik uiteindelijk niet meer aan de rechterkant van mijn dak kan. Komt wel goed.

[ Voor 1% gewijzigd door iPiX1999 op 01-08-2012 20:18 . Reden: directe link gemaakt naar nieuwste foto ]

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
NielsTn schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:02:
[...]

eerst ff gaan besparen: 7600 kWh. wat voor gezinssamenstelling??
wellicht eerst sluipverbruik en groot-verbruikers (oude koelkast/vriezer etc) opsporen en vervangen door A+++ modellen....
is goedkoper en effectiever :)
Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en 2 kinderen (1 en 4 jaar)
Heb 2 jaar geleden stroomvretende vijverpompen vervangen door energie zuinige Airliften. Voor 40m3 koivijver gebruik ik nu nog ca. 200watt.
Oude diepvries en 2 ijskasten eruit een Amerkaanse koelvries in de plaats. Ik dacht A label.
Dan heb ik nog een oude condensdroger, maar die werkt nog super....En die heeft veel gelopen met 2 kleine kids.
Een Plasma van 42" juist gekocht voordat de energie zuinigere modellen uitkwamen Gooi je een perfecte TV die ca. €1000,- heeft gekost in de prullenbak? Dan nog een standaard IKEA vaatwasser en 2 PC's (Mediacenter en Gezins PC) Overal spaarlampen......

Zeg het maar hoe zou jij het doen?

Graag ook nog antwoord op mijn originele vragen aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Bizzy schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:21:
[...]

Garantie is koffiedik-kijken... wie dan leeft wie dan zorgt, er zijn genoeg groten de laatste maanden gesneuveld.
vraag over gezinsamenstelling is wel relevant, want 7600 kWh voor bv 6 personen huishouden is anders als hetzelfde verbruik voor een 1 persoonshuishouden.

Plasma TV hergebruiken op slaapkamer/hobbykamer (minder aan?) of in familie hergebriuk (iemand op kamers?). Re-use....
wat doet de wasmachine verder? ook recent A-model ?
vloerverwarming pomp die in je huis 24/7 snort ' omdat de loodgieter dat zegt' en zo 50 Watt (of meer) continue lurkt? (oplossing een schakel-unit, google maar es).
spaarlampen en (vooral) LED verlichting toegepast, of lekker halogeen? Betaalbare LED lampen heb ik oa bij Ikea (Ledare) gehaald, ben tevreden over kleur en helderheid.
tip: op GoT is een topic over (extreem) energieverbruik terugdringen, wellicht staan daar bruikbare tips op/bij.

[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 01-08-2012 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:52
Fijn nieuws over Suntech:

Suntech mogelijk doelwit miljoenenfraude
Het Chinese Suntech, ’s werelds grootste zonnepanelenmaker, is mogelijk voor meer dan 554 miljoen euro opgelicht.

Dat melden diverse Amerikaanse media dinsdag.

Het gaat volgens Suntech om een investering in Global Solar Fund in 2010. Dit bedrijf is van Javier Romero, een voormalig vertegenwoordiger van Suntech.

Een bedrijf gelieerd aan Global Solar Fund stond voor 560 miljoen euro aan Duitse staatsobligaties garant voor de investering, totdat Suntech erachter kwam dat deze obligaties niet bestonden. De Chinese zonnepanelenmaker verdenkt Romero nu van fraude.

Suntech zit al in de problemen, want het bedrijf is naarstig op zoek naar extra financiering van banken. Ook kelderde het aandeel maandag met 15 procent.
Je zal net een offerte getekend hebben.... :F

[ Voor 8% gewijzigd door MasterMaceMichu op 01-08-2012 20:42 . Reden: Linkje was niet daar.... ]

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Voor 40m3 koivijver gebruik ik nu nog ca. 200watt.
Als je daadwerkelijk 200W bedoelt, en als die pomp 24/7 loopt dan is dat per jaar al 1752kW·h ofwel dik € 400 per jaar. Ching ching :)
Oude diepvries en 2 ijskasten eruit een Amerkaanse koelvries in de plaats. Ik dacht A label.
A label is mooi maar het het een joekel van een ding is kon het stroomverbruik alsnog wel eens flink zijn. Het is het altijd waard eens een energiemeter aan te hangen, voor een grote koelkast (zeker als het een kvc is) kun je het zomaar hebben over 300-500kW·h per jaar.
Dan heb ik nog een oude condensdroger, maar die werkt nog super....En die heeft veel gelopen met 2 kleine kids.
Eén kW·h of meer per droogbeurt zou ik niet gek van opkijken. Als hij gemiddeld één keer per dag loopt gaat daar weer 400kW·h per jaar (en het is waarschijnlijk dat het meer is).
Een Plasma van 42" juist gekocht voordat de energie zuinigere modellen uitkwamen Gooi je een perfecte TV die ca. €1000,- heeft gekost in de prullenbak?
Ja da's een mooi vraagstuk. Belangrijk is: hoeveel vermogen neemt de televisie op en hoeveel uur per dag staat hij aan. Stel 400W en gemiddeld twee uur per dag: 300kW·h per jaar. Vier uur per dag: 600kW·h per jaar. Enzovoorts.
Dan nog een standaard IKEA vaatwasser
Elke dag een keer draaien à 0.8kW·h (het verbruik van onze vaatwasser)? 300kW·h per jaar.
en 2 PC's (Mediacenter en Gezins PC)
Hoeveel uren maken die? Opgenomen vermogen? Als ik even een getal uit de lucht pak kan dat alles zijn van 500 tot 1000kW·h
Overal spaarlampen......
Met een jaarverbruik van 7600kW·h is verlichting nog even één van je mindere zorgen ;) (Maar over spaarlampen is prima!)
De zaken die in ons huishouden de meeste zoden aan de dijk zetten (1100-1200kW·h bruto verbruik, 2-pers. h.h.) (in volgorde van besparing):
  • Zuinig gedrag. Licht uit bij verlaten kamer, TV niet 24/7 aan als bewegend behang, was aan de lijn ipv in de droger, etc. Terugverdientijd van nul minuten :)
  • Zuinig witgoed. Zeker koelkast met argusogen bekijken, maar ook wasmachine, wasdroger en vaatwasser.
  • Sluipverbruik. Elke Watt die 24/7 verbruikt wordt kost je ongeveer twee euro per jaar. Bij ons staat niets op standby als we slapen of weg zijn.
  • Verlichting uitvoeren in spaar- en LED-lampen.
  • Ik heb zelf nog geen kinderen dus ik weet niet of ik daar wat over kan zeggen, maar ik zou al op jonge leeftijd energiebewustzijn aanleren. Kamer uit: licht uit. Klaar met computeren: computer uit (met de 'harde' schakelaar). Mobiele telefoon vol: lader uit het stopkontakt. Is er niets op de televisie (eigenlijk altijd wel het geval ;)): televisie uit met de 'harde' schakelaar. Maak er een spelletje van, koop een Wattcher, de kinderen van een collega zijn helemaal gek van het ding (ook op marktplaats vaak verkrijgbaar voor minder dan de nieuwprijs). Als je in de buurt van Hilversum woont mag je die van mij wel lenen.
En als je naar energie kijkt, vergeet het totaalplaatje niet... aardgas (woningverwarming, tapwaterverwarming), transport (auto- en vliegkilometers), voedsel (ver weg/dichtbij geproduceerd, dierlijk/plantaardig, etc.)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[...]
Je hebt een redelijk hoog verbruik, maar komt vooral ook door vijver (1752kWh) en koelkast (US model zal snel 400-500kWh per jaar vreten, ook al is ie A, A++ of A+++ gewone koelkast is vaak al <150kWh per jaar). Misschien vloerverwarming pomp?

Verder, pc altijd aan staan?
- Zonneboiler is meer gedoe en minder snel terugverdient dan PV.
- Heb je (partiële) schaduw (schoorsteentjes e.d.)? Zo nee, moet 1000kWh/kWp per jaar voor jou situatie haalbaar zijn.
- Moderne omvormers gaan lang mee. SMA is geloof ik 5 jaar garantie. Als je echt van garantie houd, micro-omvormers van Enecys krijgen 20 jaar garantie, en ze claimen een enorme MTBF (volgens een rapport dat ik ooit gelezen heb zelfs 107 jaar.... maar ja, wc eend...). Maar wel duurder, en wellicht overbodig als je nooit last heb van schaduw.
- Je hoort waarschijnlijk enkele horrorverhalen, maar dat kan je niet extrapoleren naar de gehele markt. Er zijn genoeg panelen bekend die na 30 jaar (ofzo) nog steeds perfect werken, en hooguit paar % gedegradeerd. Kortom, grote kans dat de panelen het langer uithouden dan jij en ik ;)
- Er zijn inderdaad een aantal fabrikanten failliet gegaan, door de enorme prijsdalingen. En dan zal garantie moeilijk worden. Echter, deze panelen zijn vaak voor een dumpprijs te koop, maar toch uitstekende kwaliteit. Je kan de gok nemen... 99% kans dat het goed gaat... Omvormer fabrikanten doen het over het algemeen wel goed.
- Je string-omvormer moet matchen met je panelen, om het optimaal te laten draaien. Daardoor wordt het wat lastiger om alvast 1 omvormer te kopen opdat je ooit gaat uitbreiden op dezelfde omvormer. Dan kan je beter nu 16 kopen + optimale omvormer, en dan straks 16 + nieuwe optimale omvormer erbij. Of direct 32. Micro-omvormers zijn modulair, dus die hebben er geen last van, echter ook duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en 2 kinderen (1 en 4 jaar)
Heb 2 jaar geleden stroomvretende vijverpompen vervangen door energie zuinige Airliften. Voor 40m3 koivijver gebruik ik nu nog ca. 200watt.
Een Plasma van 42" juist gekocht voordat de energie zuinigere modellen uitkwamen Gooi je een perfecte TV die ca. €1000,- heeft gekost in de prullenbak? Dan nog een standaard IKEA vaatwasser en 2 PC's (Mediacenter en Gezins PC) Overal spaarlampen......

Die Amerikaanse koelvries is naar mijn inziens niet een heel erg handige keuze, een A++ koelkast en een losse A++ diepvrieskist was beter geweest ten aanzien van verbruik

De plasma op marktplaats zetten en een LED tv terugkopen heb ik zelf een half jaar geleden gedaan, moest maar 200 euro bij leggen maar had toen wel een nieuwe tv met nieuwe features en garantie.

De condensdroger is een grootverbruiker, kijk of het loont om hem af te schrijven of te verkopen. Koop een warmtepomp droger terug.

PC's tweaken op met energie beheer (na 10 min op sluimerstand), als je de PC niet gebruikt van de stroom af halen. Kijk ook naar het stroomverbruik, mijn mediacentre heb ik vervangen voor een asrock ion (15watt verbruik)

Alle standby apparatuur achter een klik aan klik uit schakelaar.
Vaatwasser op de warmwater aansluiting.

Schaf een energie meter aan en ga gewoon eens een dag meten.
Moet die vijverpomp trouwens persee 24/7 aan, ik vind 200watt continue redelijk bizar. Dat is ruim 1700kwh 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 01-08-2012 20:50 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:48:
[...]
De plasma op marktplaats zetten en een LED tv terugkopen heb ik zelf een half jaar geleden gedaan, moest maar 200 euro bij leggen maar had toen wel een nieuwe tv met nieuwe features en garantie.
Ja, LED verbruikt echt ziek weinig. 32" LED van mijn pa, Philips topmodel, slechts 40W :X

Dat is zo een factor 3 minder dan beeldbuis, gewone LCD, en plasma tv's van vergelijkbaar formaat.

Maar goed, daar is dit topic niet voor... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 01-08-2012 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bartjuh schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:50:
[...]

Ja, LED verbruikt echt ziek weinig. 32" LED van mijn pa, Philips topmodel, slechts 40W :X

Dat is zo een factor 3 minder dan beeldbuis, gewone LCD, en plasma tv's van vergelijkbaar formaat.

Maar goed, daar is dit topic niet voor.
Idd :)
Mijn oude 40inch lcd tv deed 180watt, mijn nieuwe 42inch doet 50watt :9

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Niet vergeten alle nieuwe installaties aanmelden op de site van Anton.
Groetjes vanuit een zonnig en PV rijk Schwarzwald, is de IPad van m,n dochter toch nog ergens goed voor :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mijn neo pdp met cinema schommeld tussen de 200w en 444w , maar kijken weinig tv dus 33kwh verbruik in 737 uur monitoren.

Dan valt het best mee......voor mij, voor anderen way to much.

Een samsung amerikaan doet 419 kwh op jaarbasis, het zelfde in koel en vries appart alsnog 350 dus scheelt ook niet veel. oudere amerikaanse kasten doen dik 500+

droger is killing , anderhalf uur op 2000w dus hakt er lekker in, meeste hangen we nu op alleen de handoeken moeten nog wel, lekker zacht en geen schuurpapier om af te drogen.
warmtepomp droger gaat er wel komen

met 7600 heb je nog wel wat te doen, uitzoeken waar het vandaan komt en er iets aan doen gaat harder als je dak vol leggen met pv, al is het wel leuk natuurlijk :) maar nu is het zomer dus lijkt het allemaal rooskleurig.

[ Voor 38% gewijzigd door Rol-Co op 01-08-2012 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speksteenkachel schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:58:
Niet vergeten alle nieuwe installaties aanmelden op de site van Anton.
Groetjes vanuit een zonnig en PV rijk Schwarzwald, is de IPad van m,n dochter toch nog ergens goed voor :)
En niet te vergeten het tweakers team op pvoutput :)
http://www.pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDrebel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:24
migjes schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:05:
[...]

Lardman gaf je al een stel mooie oplossingen.

zo te zien is dat dakkapel later toegevoed aan het huis.
(lastig te zien foto niet genoeg detail)
dan is hij meestal opgetrokken van hout.
en word de dak nok niet gemetseld maar vast gespijkerd.
en geeft dat misschien toch mogenlijkheden.
(mocht hij toch gemetseld zijn, is dat vaak met zandcement en kun je het los tikken
als je zelf gaat leggen is dat goed te doen.)

je zou ook een omvormer kunnen gebruiken met 2 mppt.
1 voor op oost en 1 voor op west.

als je dan op de mppt van oost tigo's zou gebruiken.
(een soort optimizers voor schaduw problemen)
dan kun je een volledige oost-west draaien voor ongeveer 2500-3000kWh per jaar.

voor tigo's moet je eens kijken bij hansdegit.

(ik weet dan niet zo snel een goede omvormer voor je.)
Dank je voor de tips. Ik ga het zelf leggen, op het dakhuis kom ik er wel uit denk ik. Dat is idd later geplaatst, zonder gemetselde nokvorsten. Wordt ff puzzelen....
Ik ga eens kijken naar de tigo's . Kijken of dat een mooie combinatie op kan leveren voor oost-west opstelling. Eigen verbruik is +/- 2500 kWh, dus ik kan een eind komen als ik je goed begrijp.

Zijn er trouwens nog specifieke nadelen aan black panelen? Warmteontwikkeling bijvoorbeeld?

gr.,

MDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
Hmm,

Goede tips, echter als ik allemaal die spullen nieuw moet kopen gaat een deel van mijn budget voor PV panelen erdoor.
Ca. 200watt voor een koivijver is volgens mij zuinig en ja die pompen lopen 24/7 uit kan niet anders terven mijn bacterien en worden de vissen ziek, dan kost het 100den euries om de vissen weer gezond te krijgen. Hobbys kosten nu eenmaal geld. Anderen verzuipen €400,- of meer in de kroeg..

Tja die Amerikaanse koelvrieskast is wel mooi en praktisch Niet meer naar de kelder lopen om iets uit de vriezer te nemen. Ik zal wel eens tellen wat me dat kost.... Ik heb al een stroom meter, zal jullie tips eens opvolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Bizzy schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 21:26:
Goede tips, echter als ik allemaal die spullen nieuw moet kopen gaat een deel van mijn budget voor PV panelen erdoor.
Gedragsverandering kost niets... direct terugverdiend! :)

En zelfs met de lage prijzen voor PV-panelen is besparen vrijwel altijd goedkoper dan zelf opwekken (en duurzamer).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:54
MDrebel schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 21:14:
[...]

Dank je voor de tips. Ik ga het zelf leggen, op het dakhuis kom ik er wel uit denk ik. Dat is idd later geplaatst, zonder gemetselde nokvorsten. Wordt ff puzzelen....
Ik ga eens kijken naar de tigo's . Kijken of dat een mooie combinatie op kan leveren voor oost-west opstelling. Eigen verbruik is +/- 2500 kWh, dus ik kan een eind komen als ik je goed begrijp.

Zijn er trouwens nog specifieke nadelen aan black panelen? Warmteontwikkeling bijvoorbeeld?

gr.,
o is je gebruik zo laag.
oost vol leggen.
paar extra panelen op west (onder het dak kapel)
heb je de tigo niet eens nodig en waarschijnlijk ben je er dan al voor je jaar gebruik.
(verder zoals ik schreef.)

meer opwekken als je gebruikt is slecht voor de tvt.
(mag wel hoor)

black panelen.
ik begin er niet aan.
maar wat ik zo links en rechts hoor, durf ik er niks over te zeggen. (ik ontken goed en ik ontken slecht. weet gewoon niet)

edit:
koop een omvormer met 2x een mppt.
leg 1 kant vol. (zover de omvormer kan)
wacht een jaartje af. (je bent dan toch al verslaaft aan het spul. heb je gewaarschuwd.)
en kijk wat je aan de andere kant onder het dak kapel wil doen.

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 01-08-2012 22:15 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
JeroenH schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 21:35:
[...]

Gedragsverandering kost niets... direct terugverdiend! :)

En zelfs met de lage prijzen voor PV-panelen is besparen vrijwel altijd goedkoper dan zelf opwekken (en duurzamer).
vraagt wel redelijke investeringen: Warmtepomp droger €600-1200 Nieuwe TV €1000,-

En oh volgens alles kost me het electrisch keukenboilertje ook €160,- jaar. Maar als ik die met een zonneboiler kan voeden zal dat vast flink minder worden.

En hierboven werd gesteld dat een zonneboiler minder rendabel is dan PV panelen, mij werd juist verteld dat dit juist andersom is vandaar dat daar ook geen subsidie meer op gegeven word die zijn al rendabel??

[ Voor 16% gewijzigd door Bizzy op 01-08-2012 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Bizzy schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 22:23:
vraagt wel redelijke investeringen: Warmtepomp droger €600-1200 Nieuwe TV €1000,-
Dat is mogelijk, maar als je begint met de was vaker aan de lijn te hangen en de TV minder aan (bordspelletje doen?) kost je dat niets...
En oh volgens alles kost me het electrisch keukenboilertje ook €160,- jaar. Maar als ik die met een zonneboiler kan voeden zal dat vast flink minder worden.
Dat hangt er vanaf of er meer energie op gaat aan het verwarmen van binnenstromend koud water of aan het warmhouden van het voorraadje - en dat is voornamelijk afhankelijk van het gebruik en de isolatie. Ook hier kan een energiemeter je vertellen wat je wil weten.
En hierboven werd gesteld dat een zonneboiler minder rendabel is dan PV panelen, mij werd juist verteld dat dit juist andersom is vandaar dat daar ook geen subsidie meer op gegeven word die zijn al rendabel??
Dat hangt er vanaf hoe je 'rendabel' definieert denk ik. Een zonneboiler is energetisch rendabeler dan zonnestroompanelen. Financieel zijn zonnestroompanelen in het voordeel. Maar waarom vergelijken? Het zijn twee totaal verschillende appaaraten...

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 01-08-2012 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
JeroenH schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 22:26:
Dat hangt er vanaf hoe je 'rendabel' definieert denk ik. Een zonneboiler is energetisch rendabeler dan zonnestroompanelen. Financieel zijn zonnestroompanelen in het voordeel. Maar waarom vergelijken? Het zijn twee totaal verschillende appaaraten...
Omdat niet iedereen het voor het milieu doet.
Sommige doen het alleen voor de portemonee, waaronder ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

"Nieuwe TV €1000,-"
Voor €400,- heb je al en goede LED tv.
Heb je €600,- over voor 3 zonnepanelen

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
S.Death schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 22:31:
Omdat niet iedereen het voor het milieu doet.
Sommige doen het alleen voor de portemonee, waaronder ik.
Dat kan, maar dan nog... als je elektriciteit wil hebben moet je geen zonneboiler neerleggen, en als je heet water wil hebben kun je beter geen zonnestroompanelen neerleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 22:26:
[...]
Maar niet exergetisch rendabeler ;) (en financieel).

Zet een warmtepomp met een COP van 4 erachter en je kan waarschijnlijk meer warmte opwekken. (althans, denk niet dat een zonneboiler een efficiëntie heeft van 60%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
JeroenH schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 22:32:
[...]

Dat kan, maar dan nog... als je elektriciteit wil hebben moet je geen zonneboiler neerleggen, en als je heet water wil hebben kun je beter geen zonnestroompanelen neerleggen...
Dat snap ik, maar hij had het over subsidie in zijn reactie dus ging het over financieel rendabel.
En ik denk dat er op de TVT gedoeld werd.

[ Voor 5% gewijzigd door S.Death op 01-08-2012 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:24:
[...]

voor dat werken heb je dik betaald, de pico leverd het gratis. :w
Ook weer waar ;)

Als I ut doet, maar zal vanavond wel gefikst zijn bij DeSnoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3MDL3I46.jpg

PV vrienden,
Het is gelukt om met de piko te monitoren. het probleem was dat het ip adres van omvormer niet overeen kwam met toewijzing in de router (zoiets maar door mij slecht omschreven) ICT-man had het redelijk snel opgelost door eerst met crossover kabel(?) rechtstreeks in piko te pluggen en daar ander ip-adres ingezet, vervolgens in router adres hard gemaakt. (ik heb goed mee gekeken maar was hier zelf nooit uitgekomen)
de rest van piko monitoring heb ik zelf uitgevogeld met download van gegevens etc. als bewijs: zie overzichtje boven.HOERA!
Nogmaals dank aan allen die input,suggesties en moeite gegeven/gedaan hebben om mee te denken (Rol-Co-Hans) en degene die al op de fiets wilden stappen om te komen. _/-\o_ _/-\o_
Hoe dit probleem is ontstaan (in het begin deed hij het 8)7 ) weet ik niet maar resultaat nu is prima.
rondje van mij in de kroeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hoeraaaa *O* *O* *O*

Goed dat het werkt kerel, en dat zonder solarlog (pclop ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 13:35
Mooi dat het werkt. Is mijn hulp ook niet meer nodig. Helaas wel een stijlvolle taxirit door mijn neus geboord ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
feli!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Mooi!! Veel plezier ervan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
JeroenH schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 22:32:
[...]

Waarom niet? Ik kan toch beide doen? Dak is groot genoeg en heb nog meer stukken dak alleen niet op het zuiden. Laat ik het geld op de bank of investeer ik het in het zelf opwekken en besparen van energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzy
klump4u schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 22:31:
"Nieuwe TV €1000,-"
Voor €400,- heb je al en goede LED tv.
Heb je €600,- over voor 3 zonnepanelen
Dat is subjectief. Heb nu een 42" Panasonic Plasma vraag me af of ik voor €400,- daar een goed alternatief kan vinden zonder in te boeten en kijkgenot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Bizzy schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 23:22:
[...]
Waarom niet? Ik kan toch beide doen? Dak is groot genoeg en heb nog meer stukken dak alleen niet op het zuiden. Laat ik het geld op de bank of investeer ik het in het zelf opwekken en besparen van energie?
Snap het ook niet helemaal, want het een sluit het ander niet uit...

Maar uit puur financieel oogpunt is PV rendabeler.

Uit een "zo groot mogelijk aandeel van je eigen verbruik aan elektriciteit en gas (warmte) duurzaam opwekken" standpunt is een combinatie rendabeler. Tenzij je al een warmtepomp hebt, dan kan je het dak beter vol leggen met PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Bartjuh schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 23:30:
[...]

Snap het ook niet helemaal, want het een sluit het ander niet uit...

Maar uit puur financieel oogpunt is PV rendabeler.

Uit een "zo groot mogelijk aandeel van je eigen verbruik aan elektriciteit en gas (warmte) duurzaam opwekken" standpunt is een combinatie rendabeler. Tenzij je al een warmtepomp hebt, dan kan je het dak beter vol leggen met PV.
... of als je verhuurder een zonnecollector d'r bij niks vind, je zelf sowieso al vele jaren op een überlaag warm water consumptie niveau zit en dat sowieso geregeld wordt door een stadswarmte installatie met een verplicht vastrecht van 362,16 Euri in het jaar wat je ondanks een theoretische collector inpassing blijft betalen ...

... dan is PV de enige overgebleven "vluchtroute" voor wat financieel, en duurzaam gemak ...

En ja, WTW douchebak had ik al toen de meesten hier niet wisten dat die dingen bestonden... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bizzy schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 23:28:
[...]

Dat is subjectief. Heb nu een 42" Panasonic Plasma vraag me af of ik voor €400,- daar een goed alternatief kan vinden zonder in te boeten en kijkgenot.
Grappig, ik heb dezelfde tv met bijbehorende cinnema, wil hem niet ruilen voor led inderdaad en zeker niet voor een 400,- tv.
houd er wel rekening mee dat bij ondangs dat het de zuinige plasma is (neo pdp) toch 200-440 watt trekt als het aan staat (cinnema is 35watt)
Ik heb hem 737 uur (31dagen) gelogt en kost me 33kwh, maar wij kijken hooguit 4 uur tv per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Gister even gebeld met Liander (onze netbeheerder) ivm het melden van zonnepanelen.
Alvorens er een antwoord gegeven werd hoe of waar ik dat kon doen, kwam er de opmerking:
"Dan krijgt u een andere meter, met uw huidige kan dat niet."
_/-\o_ Respect, dat je dat kunt zien zonder dat ik iets van een adres heb doorgegeven! :+

Maargoed, ik gaf aan dat we volgens de installateur een meter hebben die dat al aankan, en dat ik geen andere meter wil. Degene aan de telefoon gaf aan dat ik toch een andere meter zou krijgen, maar dat ik mijn commentaar op het aanmeld formulier kenbaar kan maken. :/

Meneer wou het alsnog even nakijken, en bij het geven van mijn adres gaf hij aan dat de huidige meter het niet kan.

Dit is onze meter:
Afbeeldingslocatie: http://sylvers.nl/images/32/3040.800.jpg

Kan deze nu wel of geen energie terugleveren?
Als ik me niet vergis, kan ik deze m.b.v. een pulsemeter uitlezen..
Kan dat ook met de nieuwe types?

Alvast bedankt!

Gister heeft het flink geonweerd bij ons, merk je daar nog wat op je PV systeem door de bliksems?

[ Voor 5% gewijzigd door PurpleBlue op 02-08-2012 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:12
PurpleBlue schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 08:42:
Gister even gebeld met Liander (onze netbeheerder) ivm het melden van zonnepanelen.
Alvorens er een antwoord gegeven werd hoe of waar ik dat kon doen, kwam er de opmerking:
"Dan krijgt u een andere meter, met uw huidige kan dat niet."
_/-\o_ Respect, dat je dat kunt zien zonder dat ik iets van een adres heb doorgegeven! :+

Maargoed, ik gaf aan dat we volgens de installateur een meter hebben die dat al aankan, en dat ik geen andere meter wil. Degene aan de telefoon gaf aan dat ik toch een andere meter zou krijgen, maar dat ik mijn commentaar op het aanmeld formulier kenbaar kan maken. :/

Meneer wou het alsnog even nakijken, en bij het geven van mijn adres gaf hij aan dat de huidige meter het niet kan.

Dit is onze meter:
[afbeelding]

Kan deze nu wel of geen energie terugleveren?
Als ik me niet vergis, kan ik deze m.b.v. een pulsemeter uitlezen..
Kan dat ook met de nieuwe types?

Alvast bedankt!

Gister heeft het flink geonweerd bij ons, merk je daar nog wat op je PV systeem door de bliksems?
Is een digitale meter van oxxio en voor zover ik weet kan deze niet gebruikt worden voor salderen met zonnepanelen
En Oxxio zelf

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 02-08-2012 08:57 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 08:54:
[...]
Is een digitale meter van oxxio en voor zover ik weet kan deze niet gebruikt worden voor salderen met zonnepanelen
En Oxxio zelf
Thanx, zie op de link idd dat het niet kan :)

Nu alleen hopen dat ik bij de "slimme" niet alleen kan "aflezen" maar ook kan "uitlezen". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Ben blij dat ik deze heb.[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Kjq7jGVRmPE]
sinds maandag al 30 kWh terug.
Ik meld dan ook niet bij liander aan dat ik panelen heb.

[ Voor 20% gewijzigd door snoekds20 op 02-08-2012 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 13:35
Ik heb het wel gemeld bij Liander en die mailden terug dat ze niet kunnen garanderen dat mijn huidige meter het goed doet en dat ik een nieuwe meter kan krijgen. Als ik dat wilde, hoefde ik het maar even door te geven. Als ik mijn oude meter wilde houden, hoefde ik niets te doen.

Ik hoef jullie vast niet uit te leggen dat ik dus verder niks meer heb laten horen :)

offtopic:
Wel raar overigens dat Oxxio die eigen meters heeft. Die meter is toch van de netbeheerder? Of heeft Oxxio destijds daar fijn een eigen plannetje mee getrokken?

[ Voor 20% gewijzigd door dreamscape op 02-08-2012 09:34 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

snoekds20 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 09:23:
Ben blij dat ik deze heb.[video]
sinds maandag al 30 kWh terug.
Ik meld dan ook niet bij liander aan dat ik panelen heb.
Het blijft een mooi gezicht he, had met een overbuurman ook over dat mijn meter waarschijnlijk kapot is hij doet zo vreemd.
Hij kijkt ......huh? hij heel zachtjes, dan moet je niks zeggen man maar zo laten.

later uitgelegt aan hem natuurlijk, maar dat gezicht van hem...... priceless!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Ben nu bezig met registratie op suntrol, ja krijg er schik in :) . Uiteraard gaat niet alles in 1 keer goed, bellen naar Duitsland, kennen ze mijn serienummer niet :( maar de beste man was erg behulpzaam en ging mailen met Kostal. Hij belt of mailt me terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
snoekds20 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 09:45:
Ben nu bezig met registratie op suntrol, ja krijg er schik in :) . Uiteraard gaat niet alles in 1 keer goed, bellen naar Duitsland, kennen ze mijn serienummer niet :( maar de beste man was erg behulpzaam en ging mailen met Kostal. Hij belt of mailt me terug.
Als je bij Suntrol aanmeld gaat die bij kostal er uit, je kan er maar 1 tegelijk ......
Werkte bij mij in 1 keer trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Ja snap ik,
het is de een of de ander. maar je kunt wel kiezen welke je wilt door weer code invoeren op Kostal Portal.
Een beetje pielen of zoiets lukt en welke bevalt.

[ Voor 23% gewijzigd door snoekds20 op 02-08-2012 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wel jammer dat je geen dubbele meter hebt, overdag terug leveren en savonds gebruiken.....scheelt weer iets.
maar op naar de 0 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
dat maakt toch niets uit?

wel tariefsmatig

[ Voor 46% gewijzigd door snoekds20 op 02-08-2012 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heeft hier iemand ervaring met het monteren van een DIN electriciteitsmeter in de meterkast.
Kan je dit zelf doen of moet dit echt door een electricien gebeuren.

Wil één deze dagen namelijk een youless bestellen die de PV groep moet gaan monitoren :9
Ik ga in september op vakantie en het kan natuurlijk niet zo zijn dat ik dan niet weet wat de statistieken zijn :z

[ Voor 25% gewijzigd door revolution-nl op 02-08-2012 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:33

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

als je zelf in staat bent het volgens de NEN normen aan te sluiten kun je het prima zelf.

maar ook hier weer, als je het verkeerd doet en je huis staat een keer in de hens kan de verzekering wel eens moeilijk gaan doen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

prein2 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 09:57:
als je zelf in staat bent het volgens de NEN normen aan te sluiten kun je het prima zelf.

maar ook hier weer, als je het verkeerd doet en je huis staat een keer in de hens kan de verzekering wel eens moeilijk gaan doen.
Het is alleen jammer dat de NEN niet openbaar is voor een particulier ;(
Heeft iemand hier het welleens zelf gedaan (evt. foto's)

Volgens mij kan het nooit moeilijk zijn en hoeft de groep enkel doorgelust te worden naar de meter.

[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 02-08-2012 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Laatst online: 10:17

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Dat ligt er een beetje aan hoe vertrouwd je bent in je meterkast, natuurlijk. Ik heb mijn meterkast zelf opgehangen, en het zelf vrijmaken van een groep voor PV vond ik dus geen enkel probleem.

Daar speelt in mijn geval wel bij mee dat de hoofdschakelaar niet direct onder de meterkast zit, dus
als ik de stroom af zet kan ik ook schroefjes laten vallen zonder vonken.

Ik zou zeggen, zet eerst de hoofdschakelaar eens om en haal de kap er af. Ziet het er moeilijk uit,
of zie je een overzichtelijk geheel?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:33

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

het is altijd gevaarlijk om te zeggen kan best. ik weet niet hoe handig jij bent en wil vooral niet verantwoordelijk zijn als jij straks met hartfalen in het ziekenhuis ligt :)

laten we het zo zeggen. Ik zou het zelf doen, een ander niet. als je twijfelt (en dat doe je) dan moet je nog even serieus achter je oren krabben. Het kan behoorlijk knetteren daar!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
prein2 zijn woorden zijn wijs.

het is niet moeilijk en goed te doen.
maar weet wel wat je doet.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

prein2 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:02:
het is altijd gevaarlijk om te zeggen kan best. ik weet niet hoe handig jij bent en wil vooral niet verantwoordelijk zijn als jij straks met hartfalen in het ziekenhuis ligt :)

laten we het zo zeggen. Ik zou het zelf doen, een ander niet. als je twijfelt (en dat doe je) dan moet je nog even serieus achter je oren krabben. Het kan behoorlijk knetteren daar!
Daarom vraag ik het ook, juist omdat mijn kennis op het gebied van electra enigszins "matig" is. Viel me wel op dat de meterkast met de kap eraf erg logisch uit ziet :)

Mijn idee was dat als ik de aardlek omzet ik veilig kan sleutelen.

Als het daadwerkelijk gaat knetteren haak ik af :+

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 02-08-2012 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
heb je geen hoofdschakelaar?
(was vroeger niet verplicht, tegenwoordig onder bepaalde omstandigheden wel.)

die heb ik zelf ook laten in bouwen door een electricien.
de zaak moest toch op de schop vanaf de hoofdstop.
en dat ging mij ook te ver om zelf te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik heb dus geen hoofdschakelaar. Dus dan moet het via het netwerk bedrijf? Want ik moet dus de verzegelde kast openmaken om de boel los te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:10:
heb je geen hoofdschakelaar?
(was vroeger niet verplicht, tegenwoordig onder bepaalde omstandigheden wel.)

die heb ik zelf ook laten in bouwen door een electricien.
de zaak moest toch op de schop vanaf de hoofdstop.
en dat ging mij ook te ver om zelf te doen. :)
Ik weet bijna zeker dat die verzegeld is.
Maar ik kan dus niet veilig klussen als ik enkel de aardlek schakelaar uit zet?

Als dat zo is laat ik mooi een mannetje komen O-)

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 02-08-2012 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ProudElm schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:12:
Ik heb dus geen hoofdschakelaar. Dus dan moet het via het netwerk bedrijf? Want ik moet dus de verzegelde kast openmaken om de boel los te halen?
ligt een beetje aan wat er moet gebeuren.

als je bij de hoofdstop moet zijn.
moet het door een erkend electricien gebeuren.
die kan de zegel weer terug zetten.

in mijn geval heb ik dat wel laten doen.
ik had nog een 2,5mm2 kabel naar de hoofdstop.
heb ik een 6mm2 van laten maken (is wel wat te dik en eigenlijk niet nodig)

maar situaties kunnen veel verschillen in huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb het ook zelf gedaan een paar weken terug, van oude 4 groeps stoppenkast naar een 8 groeps nieuw type.
De vorige bewoner had al eens een kabeltje bijgeknoopt en zo dus wilde het weer netjes maken.
nu nog 1 groepje over nu.
Maar hier is het makkelijk, ik heb een meterkast en stoppenkast, dus kan bij de meterkast de hoofdschakelaar of zekering er uit draaien en alles ligt plat.

oude
Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/kast1.jpg

nieuwe
Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/kast2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:20:
Ik heb het ook zelf gedaan een paar weken terug, van oude 4 groeps stoppenkast naar een 8 groeps nieuw type.
De vorige bewoner had al eens een kabeltje bijgeknoopt en zo dus wilde het weer netjes maken.
nu nog 1 groepje over nu.
Maar hier is het makkelijk, ik heb een meterkast en stoppenkast, dus kan bij de meterkast de hoofdschakelaar of zekering er uit draaien en alles ligt plat.

oude
[afbeelding]

nieuwe
[afbeelding]
Ik heb ook een nieuwe, zal vanavond eens kijken of ik ook een hoofdschakelaar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
revolution-nl schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:16:
[...]

Ik weet bijna zeker dat die verzegeld is.
Maar ik kan dus niet veilig klussen als ik enkel de aardlek schakelaar uit zet?

Als dat zo is laat ik mooi een mannetje komen O-)
dat is zoon vraag waar je snel een fout antwoord op kunt geven.

aardlek uit = geen stroom.
maar in mijn oude meter kast had ik 3 groepen via de aardlek.
en nog eens 3 groepen buiten de aardlek.
(ik krab nog steeds op mijn hooft welke amateur dat zo gemaakt heeft)

@rol-co
dat ziet er bijna het zelfde uit als bij mij.
alleen dan zit de meter er nog tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Komplete kast komt van marktplaats waar ze te overvloeden aangeboden worden, wel even een betrouwbare uitzoeken, goedkoop is daar vaak duurkoop maar al met al koste deze nieuwe kast compleet 175,- wat ruim de helft is van de winkelprijs en toch nieuw.

migjes
Ik heb de meter in een kast buiten, samen met de hoofdzekering van 35A dan de meter dus , dan 25A waar ik zelf bij kan met schakelaar ernaast. Van die af loopt er een kabel door de schuur naar het huis naar deze stoppenkast die binnen zit.
Beetje vreemde dubbelop constructie maar wel handig in dit geval, schakelaar om in de kast buiten en alles plat. (ook handig bij eventueel brand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:32:
migjes
Ik heb de meter in een kast buiten, samen met de hoofdzekering van 35A dan de meter dus , dan 25A waar ik zelf bij kan met schakelaar ernaast. Van die af loopt er een kabel door de schuur naar het huis naar deze stoppenkast die binnen zit.
Beetje vreemde dubbelop constructie maar wel handig in dit geval, schakelaar om in de kast buiten en alles plat. (ook handig bij eventueel brand)
niet helemaal kloppende constructie dus. ;)
maar dat gebeurt wel vaker.
kun je straks wel je omvormer groep naast de 25A zetten.
is wel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja als het zwaarder word wel ja, lekker dichtbij en safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
hmm.. voor mij weer moeilijk om me op PVOutput de gegevens erin te krijgen. :(
kom niet verder als account aanmaken en strand nu bij webbox en ftp server. (gaat te ver voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 16-09 15:47
iPiX1999 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:17:
Na wat minder net taalgebruik heb ik nu mijn dak eindelijk klaar voor de panelen. De rails liggen netjes, de oude set is netjes verplaatst en de kabels voor de nieuwe panelen liggen, compleet gestekkerd, klaar om in gebruik genomen te worden. Nieuwe foto van de huidige situatie vind je hier

Ik vind het wat link om in mijn eentje die panelen naar boven te slepen, dus ik wacht even tot vrijdag, dan kan mijn pa me mee komen helpen. Vorige keer heb ik het ook met iemand erbij geïnstalleerd. Ben me alleen aan het bedenken hoe ik dat nu het beste kan aanpakken, omdat ik uiteindelijk niet meer aan de rechterkant van mijn dak kan. Komt wel goed.
Ziet er netjes uit! Ik mag as zaterdag het dak weer op. Heb je nog "gouden" tips? Ik heb al de nodige meters gemonteerd maar het iedere keer was geknoei met het klikje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
wmeester schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:17:
[...]

Ziet er netjes uit! Ik mag as zaterdag het dak weer op. Heb je nog "gouden" tips? Ik heb al de nodige meters gemonteerd maar het iedere keer was geknoei met het klikje.
Gebruik je wel een "kegje"
YouTube: Montage zonnepanelen met Click Fit 1.mp4
dat rode hulpje tussen de pan en de beugel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
PClop schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:38:
[...]

Die truc heb ik wel gelezen en gehoord maar had niet zo'n mooi wigje dus vooralsnog met iets anders wat voorhanden geprobeerd. Maar zal eens kijken of ik dat kan namaken van een klosje hout oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PClop schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:38:
[...]

Ik snap niet dat dit standaard niet meegeleverd word, ik heb ook een tijdje lopen kl*ten voordat ik erachter kwam dat ik dit nodig had, uiteindelijk zelf "kegje" gefabriceerd. Dat ging een stuk beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
wmeester schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:52:
[...]

Die truc heb ik wel gelezen en gehoord maar had niet zo'n mooi wigje dus vooralsnog met iets anders wat voorhanden geprobeerd. Maar zal eens kijken of ik dat kan namaken van een klosje hout oid.
het breek ijzer wat ik had liggen deed het perfect.

het wigje was dan weer te groot en dan weer te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
revolution-nl schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:53:
[...]

Ik snap niet dat dit standaard niet meegeleverd word, ik heb ook een tijdje lopen kl*ten voordat ik erachter kwam dat ik dit nodig had, uiteindelijk zelf "kegje" gefabriceerd. Dat ging een stuk beter :)
Ik denk dat ik vaart ga maken met het fabriceren van een kegje. :)
migjes schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:54:
[...]

het breek ijzer wat ik had liggen deed het perfect.

het wigje was dan weer te groot en dan weer te klein.
Ik heb er wel een steeksleutel of een bahco tussen gefrot, maar dan brak de pan doormidden -O-

[ Voor 29% gewijzigd door wmeester op 02-08-2012 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 10:09
Tell me about it!!! Gelukkig had ik wel de handleiding gelezen en een oud stukje vloerlaminaat gebruikt. Dat scheelde echt enorm!

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
wmeester schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:54:
[...]
Ik heb er wel een steeksleutel of een bahco tussen gefrot, maar dan brak de pan doormidden -O-
ik heb een breek ijzer gebruikt wat op zoon ding leek.

http://www.bouwmaat.nl/Ha...p-Site-WFS-nl_NL-EUR.html

was effe zoeken hoe zon ding nu eigenlijk heet.

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 02-08-2012 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

VPI

Gewoon een beitel er onder zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Nu online

VPI

ga zaterdag 9 panelen op m'n dak plaatsen, rails heb ik al gemonteerd.

3 panelen en en boven elkaar, zit nog even te denken hoe ik het best elektrisch kan aansluiten.
Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Nu online

VPI

foutje: 3 panelen naast en 3 onder elkaar;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
je kunt je eigen posts gewoon editen als je een foutje maakt ;) .

ik zou zeggen met stekkers en kabels.
maar waarschijnlijk bedoel je iets anders >:)

Pagina: 1 ... 120 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.