PClop schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 18:35:
[...]
Onzin verhaal, dit loopt hier al een tijdje, niks rekenblad.
Als ik mijn invest ( qwa zonnepanelen ) 10, 15, of 20 jaar had vastgezet tegen de hoogste rente
zou ik er al die jaren geen sodeflikker aan hebben, pas na einde looptijd. (enkel belasting betalen)
Nu mijn invest qwa zonnepanelen op mijn dak ligt, zijn mijn onkosten va dag 365 na installatie
70 euro omlaag gegaan, en nee ik ga dat niet met een appels en peren rekenblad bewijzen.
(+ dat de invest in zonnepanelen ook nog eens niet bij je vermogen wordt opgetelt)
Doei

of eigenlijk meer

Juist, dat is € 70 per jaar? Dus na 10 jaar heb je € 700 aan "onkosten" minder? Na 20 jaar € 1400? En je totale investering was?
Het gaat mij om de terugverdientijd, heel dat verhaal van spaarrente daargelaten heb ik dus mijn investering pas na 12 jaar terugverdiend, en dan moet ik er nog winst op maken ook, anders had ik het niet hoeven doen. Binnen enkele jaren na 12 jaar zal ik al een nieuwe omvormer moeten aanschaffen, en de levensduur van panelen is ook niet oneindig.
Ook vergelijk ik zonnepanelen liever niet met geld op een spaarrekening zetten. Dat geld had ik ook op legio andere manieren kunnen besteden. Het investeren in panelen en dan pas na 12 jaar je geld überhaupt terugzien vind ik geen aantrekkelijke optie. Ieder zijn ding.
Edit: Het verhaal van migjes hierboven vind ik dan wel alweer beter klinken, de terugverdientijd lijkt korter, en zelf doen is natuurlijk leerzaam. Duidelijk verhaal ook over de verwerking van de oude panelen, het mogelijk recyclen was zo nog niet in me op gekomen, de kosten van de panelen zullen in dat geval niet hoger uitvallen door eventuele verwijdering achteraf.
Wel ziet migjes ook de risico's (omvormer, energieprijs moet blijven stijgen). Ook lees ik het alsof het leggen van panelen op zichzelf een mooie doelstelling is. Dat is het natuurlijk (groen/duurzaam enzo), maar voor mij moet het economisch uitkunnen eer ik er aan beginnen wil.
Edit 2: Over terugverdientijden bij energie staat er ook nog een mooi verhaal op
http://www.infomil.nl/ond...draad/terugverdientijden/ . Hier wordt zelfs gesteld dat:
In principe geldt dat een energiebesparende maatregel die binnen in vijf jaar wordt terugverdiend als rendabel (redelijk) wordt beschouwd. De redelijkheid van een energiebesparende maatregel hangt af van een reeks aan factoren, zoals de kosten en baten, de technische inpasbaarheid in de bedrijfsvoering en het milieuhygienische belang (de maatregel heeft een onaanvaardbaar effect heeft op een ander milieucompartiment).
Dit sluit ook aan bij mijn mening.
[
Voor 32% gewijzigd door
AndriesLouw op 03-08-2012 19:02
]