Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.621 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:12
VPI schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 13:01:
Gewoon een beitel er onder zetten :)
Een brede beitel is inderdaad ook een optie.

Als alle 9 panelen een string vormen dan zig-zaggen.

code:
1
2
3
4
5
- - - - - - - ->
                |
<- - - - - - - 
|
- - - - - - - - >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

dreamscape schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 09:33:

offtopic:
Wel raar overigens dat Oxxio die eigen meters heeft. Die meter is toch van de netbeheerder? Of heeft Oxxio destijds daar fijn een eigen plannetje mee getrokken?
Omdat het "meterdomein" een zogenaamde vrije markt is geweest. En Oxxio wel trek had in meter avontuurtjes, als "officieel meetgemachtigde" partij (door NMa). Ik zal je verder niet lastig vallen met welke ellende sommige klanten vervolgens werden geconfronteerd, kun je regelmatig op o.a. TROS Radar forum nalezen.

En inderdaad, ik heb al vele jaren geleden gewaarschuwd dat die mooie bling-bling meter van ze niet kan omgaan met invoeding vanuit de eindverbruiker bezien. Zie o.a. dit draadje uit 2008, uiteraard onder polderboy. De medewerker van Oxxio haalde destijds schielijk onzin beweringen weg toen ik even de feiten op de digitale tafel legde daar... >:)

Maar ja, "toen" waren er nog niet zoveel klanten die paneeltjes hadden of wilden hebben. Dat is nu wel anders, en dus krijg je het bekende meter gesodemieter met netbeheer. In jouw geval helaas noodzakelijk, je moet van dat Oxxio dingetje af.

Alle Oxxiometers moeten "afgekocht" gaan worden door de regionale netbeheerder. Dat zal nog wel de nodige stof doen opwaaien, beide partijen willen natuurlijk minimale schade en/of maximale vergoeding. Wordt leuk, want ik zie Stedin (nog steeds niet afgesplitst van de Eneco holding) straks al liggen te rollebollen over de noodzakelijke vervanging van de meter in eigendom van Oxxio ... wat door Eneco is opgevroten. Dat zal wel handig geven en nemen worden onder dezelfde holding paraplu.

Wie weet gaan de gedwongen afgesplitste Liander en Enexis netbeheerders wel tegen die praktijken "een procedure" beginnen. Om de juristen bezig te houden (en ik geef je op een briefje: die hebben vanwege al die liberaliserings-onzin, het zeer druk...).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
zonnigtype schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 13:28:
[...]

---Verhaal over Oxxio meter---
Mijn buurman had ook zo'n meter, is na installatie van wat paneeltjes vervangen door Liander. Kostte 70 euro.

[ Voor 76% gewijzigd door wmeester op 02-08-2012 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:07

VPI

ja met kabels;-)

zig zaggen was ook mijn idee, dank je voor de bevestiging ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

wmeester schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 13:40:

Mijn buurman had ook zo'n meter, is na installatie van wat paneeltjes vervangen door Liander. Kostte 70 euro.
Dat zou vanuit fundamentele NMa principes bezien neerkomen op "ongelijkwaardige" (lees in ambtelijke termen: "discriminatoire") behandeling van ogenschijnlijk "gelijkwaardige" afnemers/prosumenten.

Maar wie weet zien ze bij NMa wel dat die kleine decentrale opwekkers niet als "gelijkwaardig" moeten worden gezien t.o.v. de miljoenen andere huishoudens die er gewoon op los blijven zuipen. En "mogen" ze dus financieel worden gestraft bij een afgedwongen metervervanging (terwijl d'r niks aan het handje is bij een even onverkozen situatie met "toevallig" een salderende Ferraris in de meterkast, als je tenminste op die meter blijft zitten, de slimste voor decentrale opwekkertjes).

Maar misschien hebben ze wel "gewichtiger" zaken om te behandelen, in Den Haag...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
zonnigtype schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 13:49:
[...]

Dat zou vanuit fundamentele NMa principes bezien neerkomen op "ongelijkwaardige" (lees in ambtelijke termen: "discriminatoire") behandeling van ogenschijnlijk "gelijkwaardige" afnemers/prosumenten.

Maar wie weet zien ze bij NMa wel dat die kleine decentrale opwekkers niet als "gelijkwaardig" moeten worden gezien t.o.v. de miljoenen andere huishoudens die er gewoon op los blijven zuipen. En "mogen" ze dus financieel worden gestraft bij een afgedwongen metervervanging (terwijl d'r niks aan het handje is bij een even onverkozen situatie met "toevallig" een salderende Ferraris in de meterkast, als je tenminste op die meter blijft zitten, de slimste voor decentrale opwekkertjes).

Maar misschien hebben ze wel "gewichtiger" zaken om te behandelen, in Den Haag...
Buurman vond die 70 euro wel meevallen geloof ik. Hij had die meter inderdaad gekregen nadat ie een goede deal met Oxxio had gemaakt enkele jaren geleden.
Blijkbaar een erg goede deal geweest :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@VPI
Volgens mij is het beter om de doorverbindingen zo te maken dat de beide einden zo dicht mogelijk bij elkaar komen.
Een beetje "zigzaggen"moet net lukken.
Uiteindelijk is het gemakkelijker bij het afwerken en doorvoeren van de kabels naar de omvormer.
Ook heb je dan maar een dakdoorvoer nodig, tegen anders 2 stuks.

m.vr.gr.
Guus

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:43

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:19:
[...]

DC laat zich veel slechter transporteren dan AC. Dat is ook de reden dat hoogspanningsmasten AC zijn. Voor DC in huis zou je op iedere paar blokken een powercentrale nodig hebben :) Nu weet ik niet of dat werkelijk héél erg veel uit zou maken binnen de afstand van een huis, maar als je wil rendement of je wil rendement ;)
Verhaaltje klopt niet helemaal geloof ik, check even Wikipedia: HVDC

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Om een goede indruk te krijgen van de "spread" van de maandproductie over het hele jaar heen heb ik een nieuw grafiekje voor de 4x 93 Wp groep gemaakt, van vorig jaar (waarvoor ik het grootste deel van de data heb):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Yearly_overviews/Meter_readings/CMS2011_93Wp.jpg

Ter leeringh ende vermaeck.

Uiteraard heeft Blauwe Hoek (Spijkenisse) alle data, voor zijn grafiek van 2011 zie hier. Bij hem eindigde april net iets hoger dan mei (met een dag minder), bij mij was het andersom. Zo zal elke situatie/systeem anders zijn, verder natuurlijk ook zeer significant per lokatie in NL verschillend.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk dan ook mijn interactieve grafieken voor twee langjarig aanwezige deelgroepen in ons systeem. Door beweging muis over de knoppenbalk zie je de maanden na elkaar verschijnen. Update tot en met juli 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 22:04
Ik had dit plaatje tijdje terug al gepost,

Afbeeldingslocatie: http://img546.imageshack.us/img546/586/inductie.jpg

Hoe lopen de kabels bij jullie? Ik heb het idee dat iedereen de makkelijkste manier aanhoud...

[ Voor 17% gewijzigd door alberthakvoort op 02-08-2012 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
alberthakvoort schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 14:50:

[afbeelding]

Hoe lopen de kabels bij jullie? Ik heb het idee dat iedereen de makkelijkste manier aanhoud...
Hmmm, wat is het grote voordeel van jouw plaatje? Ik zie enkel een hele lange rode draad lopen.

Edit: Ik kan de kleine lettertjes niet lezen; het gaat hier om inductie?

[ Voor 7% gewijzigd door wmeester op 02-08-2012 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:40
zonnigtype schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 13:49:
[...]

Dit heeft echter weinig met de NMa te maken. Die beziet slechts de markt als geheel; en kijkt dus bijvoorbeeld of er voldoende concurrentie is, zodat de consument kan kiezen. En dat is zo op de energiemarkt (afgezien van de netbeheerders dan). De consument is vrij om te kiezen voor Oxxio en die meter, en kan er ook zonder problemen weer vanaf bij een overstap. Niets aan het handje dus.

Overigens is die meter waarschijnlijk een bewuste keuze van die buurman geweest. Ik zit toevallig ook bij Oxxio en ik heb bij mijn toenmalige overstap helemaal geen meter laten vervangen, noch daar iets voor moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:18

swat!

computeraar

Ik heb gisteren een pc-tje in de buurt van mijn SMA 2500HF gezet om deze middels bluetooth uit te lezen.
Nu begint het hier te regenen en zie ik het vermogen inzakken:

code:
1
2012-08-02 15:03:25 Total Power          = 24 Watts

Het betreft een 2250Wp setje op (20 graden) Z. Ondanks dat het regent is er nog best wat licht en is 24 W wel erg weinig? Is dit normaal?

Nadat de regenbui en bijbehorende wolk zijn overgetrokken:

code:
1
15:13:39 Total Power          = 2455 Watts
:9

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
swat! schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 15:15:
Ik heb gisteren een pc-tje in de buurt van mijn SMA 2500HF gezet om deze middels bluetooth uit te lezen.

code:
1

Het betreft een 2250Wp setje op (20 graden) Z. Ondanks dat het regent is er nog best wat licht en is 24 W wel erg weinig? Is dit normaal?

code:
1
Fris gewassen paneeltjes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Terpen Tijn schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 15:01:
[...]

Dit heeft echter weinig met de NMa te maken. Die beziet slechts de markt als geheel; en kijkt dus bijvoorbeeld of er voldoende concurrentie is, zodat de consument kan kiezen. En dat is zo op de energiemarkt (afgezien van de netbeheerders dan). De consument is vrij om te kiezen voor Oxxio en die meter, en kan er ook zonder problemen weer vanaf bij een overstap. Niets aan het handje dus.

Overigens is die meter waarschijnlijk een bewuste keuze van die buurman geweest. Ik zit toevallig ook bij Oxxio en ik heb bij mijn toenmalige overstap helemaal geen meter laten vervangen, noch daar iets voor moeten betalen.
Ja, de keuze voor die meter "toen de markt nog vrij was". Maar nu die markt is "dicht gegooid" ("omdat 'ie voor geen meter functioneerde" 8)7 ), buiten zijn "keuze" om, mag 't ie wel, omdat dat stomme ding (wist hij veel?) niet blijkt te kunnen salderen of opwekking te registreren, weer voor een meter vervanging gaan dokken. Dat is niet normaal. Want die moet hij betalen aan de hernieuwde monopolist over het meter domein: de netbeheerder. Dit is allemaal niet goed geregeld, en het is absurd dat er selectief betaald moet worden. Bij de ene wel, bij de andere niet. Normaal zou zijn: of iedereen wel, of iedereen niet. Maar blijkbaar "werkt" dat zo niet in ons kikkerlandje. In Duitsland had er al rap een rechtszaak van gemaakt geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
swat! schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 15:15:

code:
1

code:
1
Het was hier in Rotterdam daarstraks zo donker dat ik helemaal geen output meer had. Dus 24 watt, je bent spekkoper. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:29
@zonnigtype: Er hoeft toch helemaal niet selectief betaald te worden? Ook als je geen PV hebt, zul je waarchijnlijk die 70 euro moeten lappen om die Oxxio-meter vervangen te krijgen. Iedereen die van dat stomme ding af wil, moet betalen. Dat mensen zonder PV-installatie dat ding niet zullen vervangen, daar kan de netbeheerder, leverancier of NMa natuurlijk niks aan doen.

offtopic:
En sorry, maar soms komt die verongelijkte toon en het haast religieus fanatisme op mij als best storend over. Vooral omdat je bijdragen inhoudelijk en technisch meestal zeer waardevol zijn. Dat had ik vorige week met eric ook en dat gevoel krijg ik nu weer. We moeten opletten dat we als PV-promotors niet zo drammerig gaan worden als sommige vegetariërs, milieuactivisten of atheïsten. Alledrie die groepen hebben in mijn ogen vaak een goede boodschap, maar c'est le ton qui fait la musique.

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 02-08-2012 15:34 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 22:04
wmeester schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 14:57:
[...]

Hmmm, wat is het grote voordeel van jouw plaatje? Ik zie enkel een hele lange rode draad lopen.

Edit: Ik kan de kleine lettertjes niet lezen; het gaat hier om inductie?
Dit kwam ik tegen op internet, om inductie te voorkomen, maar lees wat tegenstrijdige verhalen qua inductie.. vandaar mijn vraag aan al deze zonexperts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
alberthakvoort schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 14:50:

[afbeelding]

Vind je dit een goed plan ??????
Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Lus%20plan%20C.jpg

Je maakt dan de minste aantal meters, enkelben je niet erg duidelijk
of het hier gaat om 3 losse rijen van 4 of dat ze alle 12 in één vlak liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26
alberthakvoort schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 15:38:
[...]
Dit kwam ik tegen op internet, om inductie te voorkomen, maar lees wat tegenstrijdige verhalen qua inductie.. vandaar mijn vraag aan al deze zonexperts ;)
Bij DC heb je geen last van inductie.
(spanning opwekken door een wisselend magnetisch veld )
Dat heb je alleen met AC en een kern tussen de draden die zich tegen veranderingen verzet.
Wet van Lenz : "Het emk van inductie is dusdanig gericht dat de oorsprong van zijn ontstaan wordt tegengewerkt"

Wat wel geld, hoe langer de geleiders hoe sterker de invloed van elektrische velden (onweer, sterke zenders) (niet te verwarren met magnetische velden).

Conclusie : zoek de kortste weg van de kabels, laagste weerstand, minste verlies ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
PClop schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 15:53:
[...]

Vind je dit een goed plan ??????
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Lus%20plan%20C.jpg

Je maakt dan de minste aantal meters, enkelben je niet erg duidelijk
of het hier gaat om 3 losse rijen van 4 of dat ze alle 12 in één vlak liggen.
Perfect _/-\o_

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

dreamscape schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 15:32:
@zonnigtype: Er hoeft toch helemaal niet selectief betaald te worden? Ook als je geen PV hebt, zul je waarchijnlijk die 70 euro moeten lappen om die Oxxio-meter vervangen te krijgen. Iedereen die van dat stomme ding af wil, moet betalen. Dat mensen zonder PV-installatie dat ding niet zullen vervangen, daar kan de netbeheerder, leverancier of NMa natuurlijk niks aan doen.

offtopic:
En sorry, maar soms komt die verongelijkte toon en het haast religieus fanatisme op mij als best storend over. Vooral omdat je bijdragen inhoudelijk en technisch meestal zeer waardevol zijn. Dat had ik vorige week met eric ook en dat gevoel krijg ik nu weer. We moeten opletten dat we als PV-promotors niet zo drammerig gaan worden als sommige vegetariërs, milieuactivisten of atheïsten. Alledrie die groepen hebben in mijn ogen vaak een goede boodschap, maar c'est le ton qui fait la musique.
AEO op zelfbouw energie forum had een zonnestroom invoeding als "afname" tellende Oxxiometer en kreeg na veel moeite van Liander een Ampy meter met teruglevertelwerken. Over een vergoeding voor de meterwissel is niet gesproken. Hij heeft ook nog een bedrag van Oxxio gekregen wegens de illegale "invoeding is afname" tovenarij van de Oxxio meter.

* edit - tussengevoegd *

Van Oxxio zelf, op Vara's Kassa site, over mensen die tot hun onaangename verrassing een domme Oxxio meter in hun nieuwe huis aantreffen:
Vanuit Oxxio begrijpen we dat deze brief vragen oproept en hier bieden we onze excuses voor aan. De oplossing is dat wij garant zullen staan voor kosten als mensen besluiten toch hun slimme meter ergens anders te gaan bestellen (lees: de netbeheerders). In de brief hebben wij verwezen naar mogelijke kosten om ervoor te zorgen dat mensen achteraf niet voor verrassingen zouden komen te staan doordat onverhoopt de netbeheerders toch kosten in rekening brengen. Er zijn namelijk afspraken gemaakt met netbeheerders dat zij geen kosten in rekening brengen bij het vervangen van een meter.
Dat gaat dus helemaal niet over mensen met zonnepanelen, maar is zo te zien standaard beleid.

* einde edit *

Ja, ja, dat "religieus fanatisme" komen we overal tegen, en er wordt zeer verschillend tegenaan gekeken. Of het als "erg" moet worden ervaren, of dat je achter je computer stiekem erover zit te gniffelen, "hep je 'em weer"... Zit in het beestje.

Laten we het maar weer eens over de auwto gaan hebben, nou, dan zijn bij mij de termen "religie" en "fanatisme" toch ook slechts doekjes voor het bloeden. Dat is pas echt Kruisvaarders taal, met het zwaard in de hand en de spreekwoordelijke bloedspatten op de muur...

We hebben er allemaal wel eens last van, wil ik maar zeggen. Vergeet de humor dus ook niet, zoals ik die d'r regelmatig in werp, in die leeuwenkuil die energy small talk heet... >:)

[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 02-08-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Daar word ik bijna een beetje :+ van

[ Voor 24% gewijzigd door PClop op 03-08-2012 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:37
1200 wp, exlcusief installatie maar wel met omvormer kost ongeveer 2300 euro...
Ik denk niet dat dit gaat helpen, ons verbruik is namelijk 5500kWh....
Ik had een beetje gegoogled maar de terug-verdienprijs... Is die nu werkelijk hetzelfde als de prijs die je betaald: 25cent/kWh in mijn kwestie dus?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 16:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Misschien... Heel misschien moet je dit topic even een maandje teruglezen...
Ik kan je vertellen; erg leerzaam en verhelderend.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

alaintje schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 18:59:
1200 wp, exlcusief installatie maar wel met omvormer kost ongeveer 2300 euro...
Ik denk niet dat dit gaat helpen, ons verbruik is namelijk 5500kWh....
Ik had een beetje gegoogled maar de terug-verdienprijs... Is die nu werkelijk hetzelfde als de prijs die je betaald: 25cent/kWh in mijn kwestie dus?
Wat is je thuis situatie als je PV aanschaft EN gaat besparen dan snijd het mes aan twee kanten ;)
Ik heb eerst mijn verbruik geminimaliseerd en toen PV aangeschaft.

trias energetica :9

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
wmeester schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 13:19:
[...]

Een brede beitel is inderdaad ook een optie.

Als alle 9 panelen een string vormen dan zig-zaggen.

code:
1
2
3
4
5
- - - - - - - ->
                |
<- - - - - - - 
|
- - - - - - - - >
Wie het nu ooit nog onrendabel durft te schakelen, die doe ik wat 8)7

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Lus%20plan%20C%20puls%20D.jpg

Ik merk dat mijn gesneden koek niet ieders gesneden koek is.
;)

[ Voor 27% gewijzigd door PClop op 03-08-2012 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
teacher schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 19:05:
Misschien... Heel misschien moet je dit topic even een maandje teruglezen...
Ik kan je vertellen; erg leerzaam en verhelderend.
we shall go back a month to the future, begin Juli dus?

Naja ben voor mijn vader aan het zoeken zo, hij ziet het niet zo zitten (gelooft er niet in). Maar wij zijn best groot verbruikers en zijn nu aan het verhuizen (bijna) en er komt airco in het nieuwe huis.. Ik ga ook even de situatie in sketchup tekenen (namelijk een lange straat herenhuizen (heel hoog)) dus in je tuin heb je pas redelijk laat zon.
En eigenlijk heeft mijn vader zijn kantoor in huis, dus ... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 19:41
AndriesLouw schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 20:00:
[...]

Voor zover ik weet treed inductie enkel op wanneer er sprake is van een veranderend magnetisch veld. Dat is enkel het geval bij wisselspanning. Zonnepanelen leveren (voor zover ik weet) gelijkspanning, dus het zou geen probleem mogen zijn bij de panelen zelf.
Over dat inductie van alberthakvoort: Hier had ik dus een tijdje terug al op gereageerd. Lijkt mij niet van toepassing bij panelen op DC.

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonza
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 13:43
AndriesLouw schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:29:
[...]

Over dat inductie van alberthakvoort: Hier had ik dus een tijdje terug al op gereageerd. Lijkt mij niet van toepassing bij panelen op DC.
DC dus voor de werking maakt het niets uit, maar je omvormer is je dankbaar zodra het onweert. Bij een indirecte inslag in de buurt kan het net het verschil zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 14:12
even een vraag over omvormers, heb nu keuze tussen een mastervolt xs3200 of een solarmax 3000s, welke omvormer zou een betere keuze zijn?
Ik wil er zeker ook data mee gaan loggen.

Het gaat om een set van 12x195 wp Suntech panelen.

Retrocade-X HS arcadekast minicade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
bonza schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 21:39:
[...]
DC dus voor de werking maakt het niets uit, maar je omvormer is je dankbaar zodra het onweert. Bij een indirecte inslag in de buurt kan het net het verschil zijn....
Bij een verticale inslag zul je flink je best moeten doen om dat op te lossen door je bekabeling anders neer te leggen op een horizontaal vlak.

Overigens hier ook maar eens wat schattingen gemaakt voor de terugverdientijd van uiteenlopende PV-installaties; tussen de 14 en 19 jaar. Dat gaat dus niet uitkunnen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonza
Vorige maand na een zonnig bezoek de knoop doorgehakt en begin van de week een paar goede vakmannen op bezoek.

Kennis ter oriëntatie en een goede verkoop + installateur gevonden door dit tweakers topic _/-\o_

24x Yingli Panda 265Wp op Zuid-Oost op een 20 graden dak verdeelt over twee SMA 3000HF omvormers.

Afbeeldingslocatie: http://www.bofp.org/tweakers/PV-roof-close_small.jpg

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=11149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
zeer mooi! ziet er strak uit. Al positieve reacties van buren gekregen net als ik?

maar help me eens hoe je dit geautomatiseerd in pvoutput heb gekregen, dat probeer ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

bonza schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:01:
Vorige maand na een zonnig bezoek de knoop doorgehakt en begin van de week een paar goede vakmannen op bezoek.

Kennis ter oriëntatie en een goede verkoop + installateur gevonden door dit tweakers topic _/-\o_

24x Yingli Panda 265Wp op Zuid-Oost op een 20 graden dak verdeelt over twee SMA 3000HF omvormers.

[afbeelding]

Kijk, dat ziet er mooi uit. Ben altijd jaloers op mensen die een huis hebben waarbij die panelen gewoon mooi staan/bij het huis passen. Hier vind ik ze lichtelijk lelijk, maar goed: het huis is van buiten ook niet "mooi" , als ik dat wil, mag ik vrij snel 50-75k bij de prijs optellen, of je krijgt een huis op een weirde/niet praktische locatie. Dus ach :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje

[afbeelding]

En jij verbruikte dus 14kW als ik het goed begrijp?
Ligt een aardige installatie op dat dak :P ! Ziet er zeer strak uit!

Maar ik zie wat dingen, zoals exported: 0,60€/kWh.
Betaal jij ook daadwerkelijk 60cent/kW?
Wel netjes, bijna 20 euro in een dag 'verdienen' :p .

[ Voor 9% gewijzigd door alaintje op 02-08-2012 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

snoekds20 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 09:50:
Ja snap ik,
het is de een of de ander. maar je kunt wel kiezen welke je wilt door weer code invoeren op Kostal Portal.
Een beetje pielen of zoiets lukt en welke bevalt.
Je kunt wel 2 portals kiezen
Zonnestroom haalt de gegevens weg bij Sunportal

http://www.zonnestroomopb...armeliet/18887/18306.html

http://www.suntrol-portal.com/nl/page/karmeliet/day

en een eigen logging http://www.roijmans.tk/.

Moet eigenlijk ook nog eens pvoutput.org doen

[ Voor 4% gewijzigd door niki_lauda op 02-08-2012 23:41 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonza
snoekds20 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:08:
zeer mooi! ziet er strak uit. Al positieve reacties van buren gekregen net als ik?

maar help me eens hoe je dit geautomatiseerd in pvoutput heb gekregen, dat probeer ik ook.
Buren waren vooral onder de indruk over de eenvoud van de complete installatie. 1 zit al in de oriënterende fase en heeft een eerste aanbieding ontvangen via vereniging eigenhuis voor 7 panelen (past redelijk bij hun stroom verbruik).

Ben niet het juiste voorbeeld kwa hoe de data op pvoutput te publiceren. Alle benodigde gegeven komen uit mijn Domotica systeem (XPL formaat). Voor standalone is het handiger om iets te gebruiken wat bij je omvormer past. Het topic "Datalogging: PV systemen" is daarvoor denk ik een goede start.
alaintje schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:47:
[...]
En jij verbruikte dus 14kW als ik het goed begrijp?
Ligt een aardige installatie op dat dak :P ! Ziet er zeer strak uit!

Maar ik zie wat dingen, zoals exported: 0,60€/kWh.
Betaal jij ook daadwerkelijk 60cent/kW?
Wel netjes, bijna 20 euro in een dag 'verdienen' :p .
2011 was gemiddeld 16kWh per dag. Pvoutput staat nog op default settings. Verdienen is voorlopig niet aan de orde, vraag me dat over 8 jaar nog eens 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

[afbeelding]

Naajzzzzz. Ik schat dat de Staat daarmee dik 850 Euro per jaar gaat mislopen... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:32
AndriesLouw schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 21:43:
Overigens hier ook maar eens wat schattingen gemaakt voor de terugverdientijd van uiteenlopende PV-installaties; tussen de 14 en 19 jaar. Dat gaat dus niet uitkunnen hier.
TVT lijkt me erg lang. Deze ook als een berekend met de rekenbladen die in dit topic zijn aangeboden?
Daarnaast, geld op dak levert meer op dan geld op een spaarrekening. Dat was voor mij ook een belangrijke overweging naast de TVT.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
AndriesLouw schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 21:43:
[...]
Bij een verticale inslag zul je flink je best moeten doen om dat op te lossen door je bekabeling anders neer te leggen op een horizontaal vlak.

Dan is je offerte te hoog !!!! Kijk maar eens om je heen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
alberthakvoort schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 15:38:
[...]

Maare, heb je bij zonnepanelen door de metalen omlijsting en montageframes met daaronder
en binnen liggende kabels niet gewoon een tegen induktie beschermende kooi van faraday
gemaakt, of ben ik nu gek.

Wikipedia: Kooi van Faraday

Daar lees ik dit, "Allerlei stoorvelden, zoals van bliksem, hebben in een kooi van Faraday geen invloed "

Reageer even aub.

[ Voor 8% gewijzigd door PClop op 03-08-2012 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
PClop schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 09:07:
[...]
Maare, heb je bij zonnepanelen door de metalen omlijsting en montageframes met daaronder
en binnen liggende kabels niet gewoon een tegen induktie beschermende kooi van faraday
gemaakt, of ben ik nu gek.

Wikipedia: Kooi van Faraday

Daar lees ik dit, "Allerlei stoorvelden, zoals van bliksem, hebben in een kooi van Faraday geen invloed "

Reageer even aub.
mm een kooi van Faraday is een doos, en de zonnepanelen zijn echt plat ...... maar er is zo weinig kabel je hebt echt nooit problemen op dit vlak.
In je woonhuis zelf lopen veel meer draden in pijpen enz.
Ik heb een 1 Watt led lam die nooit helemaal uitgaat. De inductie in de leidingen die parallel lopen geven zoveel spanning/stroom dat het voldoende is om de 1 watt led lamp nog iets te laten oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 10:15:
[...]

mm een kooi van Faraday is een doos, en de zonnepanelen zijn echt plat ...... maar er is zo weinig kabel je hebt echt nooit problemen op dit vlak.
In je woonhuis zelf lopen veel meer draden in pijpen enz.
Ik heb een 1 Watt led lam die nooit helemaal uitgaat. De inductie in de leidingen die parallel lopen geven zoveel spanning/stroom dat het voldoende is om de 1 watt led lamp nog iets te laten oplichten.
Ik vind dit al behoorlijk op een "kooi" gaat lijken.

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0097.JPG

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:42
PClop schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:03:
[...]
Ik vind dit al behoorlijk op een "kooi" gaat lijken.
wel effe mee nemen dat de "kooi" wel het probleem zelf is in geval pv. ;)

niet dat ik geloof dat de kabel anders leggen het probleem kleiner maakt.
koste weg is het best.
lagere weg is altijd nadelig.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:07:
[...]

wel effe mee nemen dat de "kooi" wel het probleem zelf is in geval pv. ;)
:? verklaar je nader, mbt: de kooi het probleem zelf is, het gaat hier over het mogelijk probleem
welke in de bedrading van de zonnepanelen kan ontstaan door inductie tengevolge van een
bliksem ontlading, waar alberthakvoort over begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
PClop schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 19:08:
[...]

Wie het nu ooit nog onrendabel durft te schakelen, die doe ik wat 8)7

[afbeelding]

Ik merk dat mijn gesneden koek niet ieders gesneden koek is.
;)
Je bent geweldig.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PClop schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:18:
[...]

:? verklaar je nader, mbt: de kooi het probleem zelf is, het gaat hier over het mogelijk probleem
welke in de bedrading van de zonnepanelen kan ontstaan door inductie tengevolge van een
bliksem ontlading, waar alberthakvoort over begon.
ja als je naar de bedrading kijkt.
moet je vind ik wel kijken naar heel de bedrading.
dus ook wat in de panelen zit.
cellen en de koppeling van de cellen zelf.
dat is veel meer lengte als het stukje wat uit de panelen komt.
en zit buiten de kooi of is de kooi.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 12:13
Ik heb nu al even rondgezocht om zelf zonnepanelen op mijn tuinhuisdak te plaatsen.
Nu heb ik enkele vraagjes.
aan de ene kant(oosten) zou ik 7 panelen kunnen plaatsen van 250w (canadian solar) en de andere kant (westen) 5 panelen.
Is het beter om elke kant aan een andere omvormer te hangen dit zou dan een sma sunnyboy 1200 en 1700 worden of is het mogelijk om een omvormer (sma sunnyboy 3000 /3000hf) te hangen. Ik las namelijk iets over meerdere mp trackers?

Als laatste vraag wat zou beter zijn in dit geval poly of mono panelen? De panelen zijn ongeveer even duur, en beide zijn 250w. De hellingen bedragen ongeveer 30%

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik ben nu bezig met de data te loggen naar allerhande websites.
Nu heb ik me aangemeld bij het tweakers team SolarInKrimpen.
Er is een nummer 1, te weten JH-solar NL, maar klopt de data van deze logger wel?
Ik geloof er niets van.
http://www.pvoutput.org/liveteam.jsp?tid=426

Kan iemand dit eens voor mij nakijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Nock372 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:44:
Ik heb nu al even rondgezocht om zelf zonnepanelen op mijn tuinhuisdak te plaatsen.
Nu heb ik enkele vraagjes.
aan de ene kant(oosten) zou ik 7 panelen kunnen plaatsen van 250w (canadian solar) en de andere kant (westen) 5 panelen.
Is het beter om elke kant aan een andere omvormer te hangen dit zou dan een sma sunnyboy 1200 en 1700 worden of is het mogelijk om een omvormer (sma sunnyboy 3000 /3000hf) te hangen. Ik las namelijk iets over meerdere mp trackers?

Als laatste vraag wat zou beter zijn in dit geval poly of mono panelen? De panelen zijn ongeveer even duur, en beide zijn 250w. De hellingen bedragen ongeveer 30%
een omvormer met 2x een mppt kan een oplossing zijn.
b.v. een sma sb 3000tl-21.
voordeel is dat je maar 1 groep nodig hebt.
(en geen sb 1200, dat wil ik toch wel zien als een verouderde omvormer)
kijk ook eens verder als een sma.
b.v. power-one pvi 3.0.

je kijkt nu naar canadian's niks mis mee.
maar misschien kun je net wat meer kwijt als je kleinere panelen neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:25:
[...]

ja als je naar de bedrading kijkt.
moet je vind ik wel kijken naar heel de bedrading.
dus ook wat in de panelen zit.
cellen en de koppeling van de cellen zelf.
dat is veel meer lengte als het stukje wat uit de panelen komt.
en zit buiten de kooi of is de kooi.
Lijkt opzich aannemelijk, maar ik bespuur ook een iets met spijkers en laag water
en dat is ook mij niet vreemd. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PClop schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:58:
[...]

Lijkt opzich aannemelijk, maar ik bespuur ook een iets met spijkers en laag water
en dat is ook mij niet vreemd. >:)
zeker spijkers op laag water.
maar dat vond ik van de begin vraag ook al. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:39

Ravhin

no <root>...

Ik heb veel informatie van dit forum afgehaald en ben nu (bijna) over de streep om ook zonnepanelen aan te schaffen. Mijn dak ligt ZZO en heeft zowel een schuin als een plat gedeelte. Hierop wil ik 16 240Wp Conergy polykristallijne panelen plaatsen op een SMA 6000. De prijs, inclusief materiaal, exclusief montage komt dan uit op EUR 1,29/Wp :)

Ik zit met een paar dingetjes:
- de SMA6000 heeft maar 1 MPP tracker. Ik wil op termijn ook op het andere dak 12 panelen plaatsen (NNW, 65% efficient op het instralingsdiagram). Is het dan niet handiger om een SMA SB5000TL te nemen die twee trackers heeft?
-kan je dan die 65% van het totaal aan Wp afhalen of blijft je maximale output gelijk (want dan red ik het niet met 1 5000 ;) )
-Heeft iemand ervaring met panelen van Conergy? Het is een naam die ik alleen tegen ben gekomen vanwege de fameuze hageltest...

Kort en goed: ziet dit er goed uit? 8)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JoopC schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:47:
Ik ben nu bezig met de data te loggen naar allerhande websites.
Nu heb ik me aangemeld bij het tweakers team SolarInKrimpen.
Er is een nummer 1, te weten JH-solar NL, maar klopt de data van deze logger wel?
Ik geloof er niets van.
http://www.pvoutput.org/liveteam.jsp?tid=426

Kan iemand dit eens voor mij nakijken?
beetje lastig met maar een paar dagen aan info.
het is wel 6360Wp op 2x een sma 3000.
dus 40kWh op een mooie dag moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 12:07:
[...]

beetje lastig met maar een paar dagen aan info.
het is wel 6360Wp op 2x een sma 3000.
dus 40kWh op een mooie dag moet kunnen.
Mig, dat is echt zo een reken je rijk site, zo kan ik het ook,
DC doorgeven. Nee,.....AC, beneden in de meterkast, na de kabel verliezen, na de meter.
Wat bij mij telt is hoeveel ik in de pocket heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

als iedereen dat doet maakt het weer niet uit, om te vergelijken dan.

wel vraag ik mij af of 6300 efficientie haalbaar is?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14

[afbeelding]

ziet er goed uit, wie heeft dit geleverd en geinstalleerd? Hoeveel heb je nu per wp betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JoopC schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 12:23:
[...]

Mig, dat is echt zo een reken je rijk site, zo kan ik het ook,
DC doorgeven. Nee,.....AC, beneden in de meterkast, na de kabel verliezen, na de meter.
Wat bij mij telt is hoeveel ik in de pocket heb.
???
kan je niet helemaal volgen.

maar natuurlijk goed meten doe je in de meterkast.
dat is de uiteindelijke streep waar over je betaald.

en ja sommige mensen reken zich erg graag rijk.
maar het is toch de set van bonza.
ik had nog niet gelezen hoe hij logt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
snoekds20 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:08:

De SMA's staan goed bekend om hun logging en toegankelijkheid. De Kostals daarentegen niet. Kostal heeft haar eigen site voor logging, van daaruit kun je wel weer exporteren naar Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
migjes schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:50:
[...]

een omvormer met 2x een mppt kan een oplossing zijn.
b.v. een sma sb 3000tl-21.
voordeel is dat je maar 1 groep nodig hebt.
(en geen sb 1200, dat wil ik toch wel zien als een verouderde omvormer)
kijk ook eens verder als een sma.
b.v. power-one pvi 3.0.

je kijkt nu naar canadian's niks mis mee.
maar misschien kun je net wat meer kwijt als je kleinere panelen neemt.
Is het niet zo dat een TL omvormer extra bekabeling vraagt?

De reden dat ik naar sma kijk is omdat ik hier erg tevreden van ben.
Ik heb momenteel al 42 panelen van 210watt liggen op het dak van ons huis dit op 1 sunnyboy 4600 en 2 sunnyboy's 1700

Ik had al gekeken naar de kleinere panelen. Ik kan dan 1 paneel meer leggen maar qua totaal wp verlies ik toch een klein beetje. De grote panelen komen echt perfect uit.

En is het beter poly's of mono's te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Nock372 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:15:
[...]

Is het niet zo dat een TL omvormer extra bekabeling vraagt?

De reden dat ik naar sma kijk is omdat ik hier erg tevreden van ben.
Ik heb momenteel al 42 panelen van 210watt liggen op het dak van ons huis dit op 1 sunnyboy 4600 en 2 sunnyboy's 1700

Ik had al gekeken naar de kleinere panelen. Ik kan dan 1 paneel meer leggen maar qua totaal wp verlies ik toch een klein beetje. De grote panelen komen echt perfect uit.

En is het beter poly's of mono's te nemen?
extra bekabeling is toch geen probleem.
(als het echt nodig is, maar ik weet de situatie niet.)

tevreden zijn over 1 merk maakt andere merken nog niet slecht. :*)
maar dat mag je lekker zelf uit zoeken.
vind sma vaak wel wat duur voor wat je krijgt.
(€/W op de uitgang.)

5x een canadian geeft wel een wat lage V. (erg op de grens)
als dat ook 6 x 195Wp zou zijn zit je wat beter.
vandaar dat ik zei over de kleinere panelen, maar dat maakt per omvormer uit.

poly of mono.
heb ik nog nooit een significant verschil in jaar opbrengst tussen kunnen vinden.
zou het niet weten.

maar goed.
je zit dan straks over de 10.000Wp.
pff dat is aardig Watt pieken.
trekt je hooftstop dat nog? >:)
geen idee wat voor aansluiting je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Hmm ik herbereken dit dan wel nog even met kleinere panelen.

Goede vraag eigenlijk de aansluiting is 3*40A. is dit voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Nock372 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:42:
Je hebt 8800W per fase ;)
Goed verdelen dus :+

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:23
Wat is een goede plek voor de omvormer? Mijn meterkast is precies aan de andere zijde van de woning waar de panelen gaan komen. Ik kan dan door de kruipruimte, maar ga dan van meterkast direct naar buiten. Geen plek voor een omvormer. Ik heb zelf bedacht een omweg te maken via de garage, dan ga ik van meterkast naar garage naar achterzijde huis. Omweg van pak en meet 10-12 meter. Kan ik wel de omvormer kwijt, maar ook meer kabelverlies. Even los van dat ik dan weer moeten boren in de fundering, iets wat met een pneumatische boorhamer al bijna niet te doen bleek.

Aansluitend meteen de vraag wat er voor de omvormer nodig is, 'gewoon' een direct verbinding naar een eigen groep in de meterkast, of kan het ook via een stopcontact? De panelen gaan ook direct in de omvormer?

Matig dat het bouwvak is, TheSunshineCompany reageert niet en ik heb een zooi out of office berichten van de leverancier van de dakbevestiging. Ben ik eindelijk zover, is iedereen met vakantie :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Ravhin schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:45:
[...]
Je hebt 8800W per fase ;)
Goed verdelen dus :+
Hoef dat is al een zorg minder. Helaas krijg ik niemand aan de lijn bij solarnrg voor een prijsofferte.

Als ik met kleine panelen zou werken zoals de Sharp ND-190R1S dan kan ik er 6 kwijt in het westen en 9 in het oosten. zou dit beter werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

NiGeLaToR schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:47:
Wat is een goede plek voor de omvormer?
In principe is de kortste weg het beste. Daarna komt dat er zo min mogelijk schakels tussen 'moeten' zitten. Stopcontacten zijn niet echt prettig vanwege het beperkte contactoppervlak. De afstand kan je teniet doen door geen normaal installatiedraad te gebruiken maar 4 of 6^2 draad. Dan heb je minder verlies (I^2 x R; R is laag dus product van de berekening is laag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Nock372 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:42:
Hmm ik herbereken dit dan wel nog even met kleinere panelen.

zie nu pas dat je belg bent.
zoveel Wp is niet echt Nederlands. had het kunnen weten 8)7

3x40A zou wel voldoende moeten zijn. :*)
is dat de meter of ook echt de zekering/hoofdstop. (met minder red je het ook, maar voor de verdeling wel belangrijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ravhin schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:51:
[...]

In principe is de kortste weg het beste. Daarna komt dat er zo min mogelijk schakels tussen 'moeten' zitten. Stopcontacten zijn niet echt prettig vanwege het beperkte contactoppervlak. De afstand kan je teniet doen door geen normaal installatiedraad te gebruiken maar 4 of 6^2 draad. Dan heb je minder verlies (I^2 x R; R is laag dus product van de berekening is laag).
Kortste weg betekent omvormer in kruipruimte of buiten, dat lijkt me niet ideaal :+ Omweg via garage is dan enige optie.

Bedrading ga ik zo ruim mogelijk leggen, maar zit wel met wat beperking voor doorgang van buiten naar binnen (PVC pijp). Al kun je in een 16mm pijpje evengoed nog wel een aardige kabel kwijt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Nock372 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:50:
[...]
Als ik met kleine panelen zou werken zoals de Sharp ND-190R1S dan kan ik er 6 kwijt in het westen en 9 in het oosten. zou dit beter werken?
met die panelen kom ik op 6x west nog slechter uit als de canadians.

beide kanten hoeven niet de zelfde panelen te zijn. ;)

kijk eens naar suntech,

of als je rijk bent naar sanyo's.
dan denk ik aan west.
en zeker als je het met 1 omvormer wil doen met 2x een mppt.
maar ik weet niet zeker of je dat wel kwijt kunt met je aansluiting.
zijn nog niet alle dingen van bekent om daar iets goeds over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
En zuid-zuidwest, 6 8 of 10x Canadians, goed idee?

[ Voor 14% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-08-2012 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

Als alles meezit kan ik dit weekend de 11 chinese panelen plaatsen met een SMA SB2500HF. Mijn dak is 50 graden en ligt op het oosten, dan maar inzetten op een hoge spanning zodat deze snel aanslaat.

Het was even wikken en wegen maar het past gelukkig op het dak, alleen jammer dat ik ruimte voor het dakraam moet laten. Ik zag in dit topic pas later de suggestie om het dakraam te verplaatsen, daar was ik nog niet op gekomen.

Tot nog toe gaat het installeren wel redelijk goed, ik heb zelfstandig alle rails al op het dak gemonteerd, de tip voor onderaan beginnen met ClickFit kwam helaas net iets te laat. Inmiddels is ook alle rails netjes naar het midden boven de dakkapel verschoven. Dat ziet er toch netter uit.

Ik heb een soort installatie verslagje gemaakt wat niet meer behelst als wat foto's en tekst. Op een later moment maar wat uitgebreider uitwerken. http://iserv.nl/files/pics/solar/

Achteraf misschien liever voor de zwarte Canadian solar panelen gegaan, ik sluit niet uit dat het er misschien later nog een keer van komt, in combinatie met een 12e paneel voor het dakraam.

Ik toch wel zeggen dat het voor handige mensen goed te doen is. Een pricewatch lijkt me een goed idee, zeker omdat daar ook een shopwaardering gegeven kan worden. De duidelijke website met transparante prijzen van MetDeZon was voor mij doorslaggevend. Ik zag er helemaal niets voor om een offerte traject in te gaan.

Als men geduld heeft voor een inkoop collectief al dan niet in combinatie met de overheids subsidie is het voor bijna alle particulieren goed te doen. Het was uiteindelijk 3370 euro voor de kit (zonder subsidie), en 250 voor een nieuwe uitbouw van de meterkast met kabel naar de zolder. Dus pak em beet 3600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:32
Rol-Co schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 12:28:
als iedereen dat doet maakt het weer niet uit, om te vergelijken dan.

wel vraag ik mij af of 6300 efficientie haalbaar is?
Mijn hoogste efecientie tot nu toe (sinds 18 juli) is 6,404 op 23 juli.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
jantje.vlaam schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:07:
[...]

De SMA's staan goed bekend om hun logging en toegankelijkheid. De Kostals daarentegen niet. Kostal heeft haar eigen site voor logging, van daaruit kun je wel weer exporteren naar Excel.
reeds gelukt, staat nu ook in PVoutout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
migjes schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:00:
[...]

met die panelen kom ik op 6x west nog slechter uit als de canadians.

beide kanten hoeven niet de zelfde panelen te zijn. ;)

kijk eens naar suntech,

of als je rijk bent naar sanyo's.
dan denk ik aan west.
en zeker als je het met 1 omvormer wil doen met 2x een mppt.
maar ik weet niet zeker of je dat wel kwijt kunt met je aansluiting.
zijn nog niet alle dingen van bekent om daar iets goeds over te zeggen.
Ow dat is dan inderdaad ook geen optie. Desnoods neem ik gewoon 2 omvormers hoor.
Ik zou het liefst van al suntech panelen hebben deze liggen nu ook op ons dak maar ik vind geen leverancier die deze levert als doe het zelf kit in ons belgenlandje.

[ Voor 31% gewijzigd door Nock372 op 03-08-2012 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Nock372 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:16:
Ow dat is dan inderdaad ook geen optie. Desnoods neem ik gewoon 2 omvormers hoor.
Ik zou het liefst van al suntech panelen hebben deze liggen nu ook op ons dak maar ik vind geen leverancier die deze levert als doe het zelf kit in ons belgenlandje.
[...]
die paneeltjes krijg je wel ergens te pakken.
dat moet niet zo moeilijk zijn.
(ik weet dat er een groot handel is voor nl/be)

sanyo's zijn ook erg leuk voor dat kleine stringetje op west.
kleine panelen en toch veel Wp.
wel erg duur, maar met 6 stuks krijg je teminste wel een sma3000tl-21 een beetje vol.
nadeel van omvormers met 2x een mppt is dat dat altijd de grotere omvormers zijn.

maar effe dit:
welke omvormers heb je nu en op welke fase zitten ze.
dat goed verdelen lijkt me wel nodig.
(ben verder niet op de hoogte van installatie voorschriften in be)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

NiGeLaToR schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:56:Bedrading ga ik zo ruim mogelijk leggen, maar zit wel met wat beperking voor doorgang van buiten naar binnen (PVC pijp). Al kun je in een 16mm pijpje evengoed nog wel een aardige kabel kwijt.
je kan met gemak 5 x 6mm^2 in een PVC-pijpje kwijt; je moet alleen het trekken van de kabels goed voorbereiden. Anders trek je de PVC-leiding pardoes van de muur af ;) Trekken terwijl je de PVC-pijp legt heeft mijn voorkeur. Het voordeel van dikke kabels is dat ze veel minder warm worden (daar gaat je verlies in zitten) en dat geeft een veilig gevoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ravhin schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:57:
[...]
je kan met gemak 5 x 6mm^2 in een PVC-pijpje kwijt; je moet alleen het trekken van de kabels goed voorbereiden. Anders trek je de PVC-leiding pardoes van de muur af
Ik neem aan dat enkel de normale "enkele" bedraging (van 0+1+aarde) mag doorvoeren?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
databeestje schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:07:

Ik heb een soort installatie verslagje gemaakt wat niet meer behelst als wat foto's en tekst. Op een later moment maar wat uitgebreider uitwerken. http://iserv.nl/files/pics/solar/
Wou dat iedereen het zo deed, goed dat je ook nog even vermeld dat je schakelaars gebruikt in de AC en
DC stroomkring en dat je duidelijk aan geeft dat je de schakelaar in de DC kring enkel als scheider gebruikt en niet als schakelaar.

( PClop ziet hier geen spijkers in het water liggen )

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

De tip die ik kreeg was om twee nulkabels te trekken (blauw) en twee fasekabels (bruin). De aardekabel kan gewoon in 2,5mm^2. Het vermogen gaat over de fasekabels (kan je ook makkelijk over twee groepen verdelen), blauw maakt de stroomkring compleet en moet (als je de I^2R-regel eerbiedigt) dus ook dubbel worden uitgevoerd. Op die manier heb je de mogelijkheid om later uit te breiden of om je vermogen goed te verdelen. Qua geld is dat nauwelijks meer; maar het geeft wel gemoedsrust.

Volgens NEN1010 mag je eigenlijk maar een groep per PVC-leiding doorvoeren maar dat geldt alleen bij 2,5 mm^2 VD-draad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
databeestje schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:07:
Als alles meezit kan ik dit weekend de 11 chinese panelen plaatsen met een SMA SB2500HF. Mijn dak is 50 graden en ligt op het oosten, dan maar inzetten op een hoge spanning zodat deze snel aanslaat.

Het was even wikken en wegen maar het past gelukkig op het dak, alleen jammer dat ik ruimte voor het dakraam moet laten. Ik zag in dit topic pas later de suggestie om het dakraam te verplaatsen, daar was ik nog niet op gekomen.

Tot nog toe gaat het installeren wel redelijk goed, ik heb zelfstandig alle rails al op het dak gemonteerd, de tip voor onderaan beginnen met ClickFit kwam helaas net iets te laat. Inmiddels is ook alle rails netjes naar het midden boven de dakkapel verschoven. Dat ziet er toch netter uit.

Achteraf misschien liever voor de zwarte Canadian solar panelen gegaan, ik sluit niet uit dat het er misschien later nog een keer van komt, in combinatie met een 12e paneel voor het dakraam.

Ik toch wel zeggen dat het voor handige mensen goed te doen is. Een pricewatch lijkt me een goed idee, zeker omdat daar ook een shopwaardering gegeven kan worden. De duidelijke website met transparante prijzen van MetDeZon was voor mij doorslaggevend. Ik zag er helemaal niets voor om een offerte traject in te gaan.

Als men geduld heeft voor een inkoop collectief al dan niet in combinatie met de overheids subsidie is het voor bijna alle particulieren goed te doen. Het was uiteindelijk 3370 euro voor de kit (zonder subsidie), en 250 voor een nieuwe uitbouw van de meterkast met kabel naar de zolder. Dus pak em beet 3600 euro.
Mooi verslag.

Zie ik nou 3 rails clickfit voor 1 paneel? Is dat "voor de extra" of omdat het dak erg schuin is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

wmeester schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 15:10:
[...]

Mooi verslag.

Zie ik nou 3 rails clickfit voor 1 paneel? Is dat "voor de extra" of omdat het dak erg schuin is?
Yep, alle panelen ga ik aanschuiven tot 1 geheel. Daarnaast is het zo dat anders de onderste rail gelijk zou komen met de bovenkant van de dak rand. Op zich niet zo'n punt, echter:

- Alle panelen schuiven x centimeter op naar boven, na 3 rijen zou anders de onderkant van rij 4 niet meer op de rail liggen. Mijn pannen zijn 33 centimeter hoog, dus 99 - 81 = 18 centimeter verschil. Mogelijk moet ik zelfs nog een rij opschuiven. Daar ga ik vanavond achter komen.

- Als ik de onderste rij gelijk zou houden met de bovenkant van de dakkapel dan kan ik de dakhaak wel gebruiken bij de pannen naast de dakkapel. Echter heb ik geen rij dakpannen om achter te haken op de bovenkant van de dakkapel. Dit zou anders veel te flexibel worden.

Overigens had ik mazzel met het haken onder de nokpannen, deze waren niet met cement vastgezet maar hebben een soort plastic flapjes eronder zitten waardoor ik de 1ste pan op kon tillen om de ClickFit haak te bevestigen. Ik zou er even een fototje van moeten maken.

Uitendelijk komt het goed uit dat ik alles tegen elkaar aan wil schuiven, dan komt het precies uit.

Ik heb ook wat secties L profiel en wat RVS schroeven gehaald zodat ik de panelen nog extra met elkaar kan verbinden. Ik woon in Julianadorp aan de kust, het wil hier wel eens waaien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
migjes schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:25:
[...]

die paneeltjes krijg je wel ergens te pakken.
dat moet niet zo moeilijk zijn.
(ik weet dat er een groot handel is voor nl/be)

sanyo's zijn ook erg leuk voor dat kleine stringetje op west.
kleine panelen en toch veel Wp.
wel erg duur, maar met 6 stuks krijg je teminste wel een sma3000tl-21 een beetje vol.
nadeel van omvormers met 2x een mppt is dat dat altijd de grotere omvormers zijn.

maar effe dit:
welke omvormers heb je nu en op welke fase zitten ze.
dat goed verdelen lijkt me wel nodig.
(ben verder niet op de hoogte van installatie voorschriften in be)
Ik zal eens op zoek gaan naar een firma die die sanyo's verkoopt in kit zodat ik zeker alles heb om aan te sluiten.

Momenteel zit er een sunnyboy mini central 4600 op een fase. en dan op de 2 andere fases een sunnyboy 1700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:02
databeestje schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 15:23:
[...]

Ik heb ook wat secties L profiel en wat RVS schroeven gehaald zodat ik de panelen nog extra met elkaar kan verbinden. Ik woon in Julianadorp aan de kust, het wil hier wel eens waaien :P
Zie ik Wierbalg? (heb ooit op 1995 gewoond, nu Malzwin). Waaien kan het hier idd goed, maar de standaard montagemethode voldoet totnogtoe prima.
Registreer je je ook op zonnestroomopbrengst.eu ? Dan wordt het aantal 'dorpers wat groter... Als je een sunny webbox hebt zelfs automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Eerst die zooi maar het dak op, anders doet het nog niks. Mijn zelfbouw Sunny Webbox is nog in aanbouw. Een

PCengines Alix 2D13, een 8GB CF kaart en een USB bluetooth adapter. Kost circa 120 euro oid. Normaal gesproken gebruik ik de Alix kastjes voor mijn pfSense routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:02
databeestje schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 15:53:
Eerst die zooi maar het dak op, anders doet het nog niks. Mijn zelfbouw Sunny Webbox is nog in aanbouw. Een

PCengines Alix 2D13, een 8GB CF kaart en een USB bluetooth adapter. Kost circa 120 euro oid. Normaal gesproken gebruik ik de Alix kastjes voor mijn pfSense routers.
Zo is dat. In de zonnigste streek van Nederland wil je geen minuut zonneschijn verliezen ;-). Ben wel heel benieuwd naar je opbrengsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
hansvk schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 07:48:
[...]

TVT lijkt me erg lang. Deze ook als een berekend met de rekenbladen die in dit topic zijn aangeboden?
Daarnaast, geld op dak levert meer op dan geld op een spaarrekening. Dat was voor mij ook een belangrijke overweging naast de TVT.
Als ik de rekenbladen gebruik, en de spaarrentes erbij in calculeer, kan het na 15 jaar nog niet uit. Het zit hier uiterst ongustig qua dak, er is amper ruimte voor voldoende panelen. Daarnaast loopt de vouwlijn van het dak van noord naar zuid, is het dak zelf onder een hoek van 45 graden, en al redelijk vol met flinke dakramen en pijpjes voor de balansventilatie/CV/droger. De productiefactor is hier op zijn gunstigst 0.7

Daarbij moet je nog risico incalculeren, de omvormer gaat niet zo lang mee als de panelen, en bij verhuizing neem je het zootje niet zonder extra kosten mee naar het volgende huis. Op een spaarrekening staat geld veilig, en kun je er bij. Wil ik hogere rentepercentages, kan ik het beter voor 10/20 jaar stallen in een deposito.

Over ontwikkelingen van de energieprijs kan enkel gespeculeerd worden, maar dat deze enorm gaat afwijken van de trend die (spaar)rentes volgen lijkt mij onwaarschijnlijk. Zelfs de kale vergelijking van [investering in panelen]-[terugverdiendtijd door reductie in energiekosten] kan al lang niet uit hier, en het "geld op spaarrekening"-verhaal geldt net zo goed voor andere mogelijke investeringen, die wel een interessante terugverdientijd hebben.

Wanneer is het op deze locatie wel interessant? Bij een all-in prijs per wattpiek van minder dan 0.80. Dat zijn dus de kosten inclusief installatie/omvormer/bekabeling/aanpassingen aan groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Mijn rekenblad met spaarrentens zegt dat het na 11 jaar beter rendeert dan spaarrekening. Je moet wel eerlijk doen en het geld dat je bespaart met panelen op je stroomrekening ook op rente weg zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Nock372 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:50:
[...]
Hoef dat is al een zorg minder. Helaas krijg ik niemand aan de lijn bij solarnrg voor een prijsofferte.
Dat kan nog wel even duren, die hadden ruim voor de vakantie periode al geen tijd voor een prijsopgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
woekele schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 17:30:
Mijn rekenblad met spaarrentens zegt dat het na 11 jaar beter rendeert dan spaarrekening. Je moet wel eerlijk doen en het geld dat je bespaart met panelen op je stroomrekening ook op rente weg zetten.
Neem aan het rekenblad van ricdijk? Als ik in dat rekenblad enkel de factor aanpas naar 0,7 kom ik inderdaad uit op een positieve cashflow in jaar 12.

De kolom ernaast geeft aan dat ik, met het spaar verhaal erbij, pas positief uitkom in jaar 14. Om vervolgens bij de aanschaf van een nieuwe omvormer (2 jaar later) bijna weer in de min te duiken. Profijt heb ik dan dus daadwerkelijk in jaar 16.

Persoonlijk zie ik niets in een terugverdientijd van 16 jaar.

Even iets anders, hoe zit dat eigenlijk bij de einde van de (economische) levensduur van panelen, zijn er dan nog kosten verbonden aan de verwijdering ervan? Is er iemand die hiervan een schatting kan maken? (Per wattpiek bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
AndriesLouw schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 17:52:
[...]

Neem aan het rekenblad van ricdijk? Als ik in dat rekenblad enkel de factor aanpas naar 0,7 kom ik inderdaad uit op een positieve cashflow in jaar 12.

De kolom ernaast geeft aan dat ik, met het spaar verhaal erbij, pas positief uitkom in jaar 14. Om vervolgens bij de aanschaf van een nieuwe omvormer (2 jaar later) bijna weer in de min te duiken. Profijt heb ik dan dus daadwerkelijk in jaar 16.

Even iets anders, hoe zit dat eigenlijk bij de einde van de (economische) levensduur van panelen, zijn er dan nog kosten verbonden aan de verwijdering ervan? Is er iemand die hiervan een schatting kan maken? (Per wattpiek bijv.)
Onzin verhaal, dit loopt hier al een tijdje, niks rekenblad.

Als ik mijn invest ( qwa zonnepanelen ) 10, 15, of 20 jaar had vastgezet tegen de hoogste rente
zou ik er al die jaren geen sodeflikker aan hebben, pas na einde looptijd. (enkel belasting betalen)
Nu mijn invest qwa zonnepanelen op mijn dak ligt, zijn mijn onkosten va dag 365 na installatie
70 euro omlaag gegaan, p/m, en nee ik ga dat niet met een appels en peren rekenblad bewijzen.
(+ dat de invest in zonnepanelen ook nog eens niet bij je vermogen wordt opgetelt)

Doei :( of eigenlijk meer *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
AndriesLouw schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 17:52:
[...]

ik heb ook niet zoon mooi dak.
productie factor 0,7 is ook waar ik van uit ga.
tot nu toe denk ik nog wel iets hoger uit ga komen.
als 0,8 lukt lag ik me .....
zit op een tvt met 0,7 op 8,8 jaar. (er gaat dan geen omvormer kapot, nog dat de stroom prijs stijgt. teveel koffie dik voor mij.)

maar heb wel zelf gelegd. (met een beetje hulp van over buurman)
flink koopjes gejaagd, heeft me veel bespaart.
(ben best wel een basterd geweest wat dat betreft.
sorrie mee lezende installatie bedrijven _/-\o_ _/-\o_ )

momenteel, kun je de oude panelen gewoon bij de glasbak gooien en het alu er af trekken.
levert het nog wat op ook.
niet een mooie oplossing, ik verwacht eerder een gratis inlever plek, want alu zal niet goedkoper worden in de toekomst.

edit:
soepsidie is voor watjes.
daar doe ik niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
PClop schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 18:35:
[...]

Onzin verhaal, dit loopt hier al een tijdje, niks rekenblad.

Als ik mijn invest ( qwa zonnepanelen ) 10, 15, of 20 jaar had vastgezet tegen de hoogste rente
zou ik er al die jaren geen sodeflikker aan hebben, pas na einde looptijd. (enkel belasting betalen)
Nu mijn invest qwa zonnepanelen op mijn dak ligt, zijn mijn onkosten va dag 365 na installatie
70 euro omlaag gegaan, en nee ik ga dat niet met een appels en peren rekenblad bewijzen.
(+ dat de invest in zonnepanelen ook nog eens niet bij je vermogen wordt opgetelt)

Doei :( of eigenlijk meer *O*
Juist, dat is € 70 per jaar? Dus na 10 jaar heb je € 700 aan "onkosten" minder? Na 20 jaar € 1400? En je totale investering was?

Het gaat mij om de terugverdientijd, heel dat verhaal van spaarrente daargelaten heb ik dus mijn investering pas na 12 jaar terugverdiend, en dan moet ik er nog winst op maken ook, anders had ik het niet hoeven doen. Binnen enkele jaren na 12 jaar zal ik al een nieuwe omvormer moeten aanschaffen, en de levensduur van panelen is ook niet oneindig.

Ook vergelijk ik zonnepanelen liever niet met geld op een spaarrekening zetten. Dat geld had ik ook op legio andere manieren kunnen besteden. Het investeren in panelen en dan pas na 12 jaar je geld überhaupt terugzien vind ik geen aantrekkelijke optie. Ieder zijn ding.

Edit: Het verhaal van migjes hierboven vind ik dan wel alweer beter klinken, de terugverdientijd lijkt korter, en zelf doen is natuurlijk leerzaam. Duidelijk verhaal ook over de verwerking van de oude panelen, het mogelijk recyclen was zo nog niet in me op gekomen, de kosten van de panelen zullen in dat geval niet hoger uitvallen door eventuele verwijdering achteraf.

Wel ziet migjes ook de risico's (omvormer, energieprijs moet blijven stijgen). Ook lees ik het alsof het leggen van panelen op zichzelf een mooie doelstelling is. Dat is het natuurlijk (groen/duurzaam enzo), maar voor mij moet het economisch uitkunnen eer ik er aan beginnen wil.

Edit 2: Over terugverdientijden bij energie staat er ook nog een mooi verhaal op http://www.infomil.nl/ond...draad/terugverdientijden/ . Hier wordt zelfs gesteld dat:
In principe geldt dat een energiebesparende maatregel die binnen in vijf jaar wordt terugverdiend als rendabel (redelijk) wordt beschouwd. De redelijkheid van een energiebesparende maatregel hangt af van een reeks aan factoren, zoals de kosten en baten, de technische inpasbaarheid in de bedrijfsvoering en het milieuhygienische belang (de maatregel heeft een onaanvaardbaar effect heeft op een ander milieucompartiment).
Dit sluit ook aan bij mijn mening.

[ Voor 32% gewijzigd door AndriesLouw op 03-08-2012 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
AndriesLouw schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 18:44:
[...]
Edit: Het verhaal van migjes hierboven vind ik dan wel alweer beter klinken, de terugverdientijd lijkt korter, en zelf doen is natuurlijk leerzaam. Duidelijk verhaal ook over de verwerking van de oude panelen, het mogelijk recyclen was zo nog niet in me op gekomen, de kosten van de panelen zullen in dat geval niet hoger uitvallen door eventuele verwijdering achteraf.

Wel ziet migjes ook de risico's (omvormer, energieprijs moet blijven stijgen). Ook lees ik het alsof het leggen van panelen op zichzelf een mooie doelstelling is. Dat is het natuurlijk (groen/duurzaam enzo), maar voor mij moet het economisch uit kunnen eer ik er aan beginnen wil.
in mijn tvt stijgt de energie prijs gewoon met 0%.
we gaat nu van 19% naar 21% btw.
heb ik er niet in mee genomen.

omvormer gaat ook niet kapot in mijn tvt voor dat ik alles heb terug verdiend.
vond ik eigenlijk teveel koffie dik kijken.

ik denk dat in de toekomst het geld gaat opleveren om oude panelen te recyclen.
zit toch nog best wat alu in.
zelf verwacht ik een soort van gratis dienst die dat gaat doen.
maar dat is wel koffiedik.

denk dat als het weer morgen en overmorgen het zelfde is.
ik het eerste paneeltje terug verdien.
(eind maart begonnen met deze set.)

je moet goed rond kijken wat er mogelijk is.
soms kom je koopjes tegen en dat doet de tvt meer goed als de opbrengst.
PCIop heeft er ook wel een paar volgens mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
migjes schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 19:02:
[...]
je moet goed rond kijken wat er mogelijk is.
soms kom je koopjes tegen en dat doet de tvt meer goed als de opbrengst.
Dat is natuurlijk een waarheid waar niemand omheen kan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en noordholland geeft +20% zon.
dus in 5 jaar al 1 jaar gratis erbij.
vaak ook nog 50% subsidie
bezopen maar goed....
puur achteraf beschouwd is de tvt voorbij voor je er erg in hebt.
als tvt belangrijk is en je hebt nog geen pv begin dan eens te rekenen wat je gaat kwijtraken in 10 jaar,
dat is effe schrikken dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 19:06:
als tvt belangrijk is en je hebt nog geen pv begin dan eens te rekenen wat je gaat kwijtraken in 10 jaar,
dat is effe schrikken dan....
Als ik geen PV neem houd ik in mijn situatie na 10 jaar zelfs geld over, en dat is dus mijn probleem. Wat ik totaal aan elektrische-energie kwijt ben in 10 jaar (met een verbruik van 7.5 MWh/jaar) staat daar los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
AndriesLouw schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 19:19:
[...]

Als ik geen PV neem houd ik in mijn situatie na 10 jaar zelfs geld over, en dat is dus mijn probleem. Wat ik totaal aan elektrische-energie kwijt ben in 10 jaar (met een verbruik van 7.5 MWh/jaar) staat daar los van.
als je geen pv neemd ben je het natuurlijk zoizo na 10 jaar veel kwijt. >:)

1 x betalen doet 1x pijn.
elke maand betalen doet elke maand pijn zeker 10 jaar lang.

@eric-pvt.
hoe zijn de condities eigenlijk in sneek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sneek ? of alkmaar/bergen ?
hier een volledige clear sky day met wind van zee, heerlijk weer, en goede opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 19:57:
sneek ? of alkmaar/bergen ?
hier een volledige clear sky day met wind van zee, heerlijk weer, en goede opbrengst
maar geen leuke logger in sneek om eens te kunnen kijken?
ik weet er niet zo snel 1.

Pagina: 1 ... 121 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.