Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 122 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.706 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:09

Q-bone

Dusss...

volgens mij is met de huidige prijzen (evt tweedehands) een terugverdientijd van minder dan 7 jaar makkelijk mogelijk (zonder subsidie). Er zijn al panelen van 60 cent per wp, en een omvormer hoeft ook niet veel meer dan 400 euro te kosten. Dakmateriaal blijft in verhouding duur, maar met een beetje doe het zelf, is dat naar +- 20 euro per paneel te brengen.

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Q-bone schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 20:38:
volgens mij is met de huidige prijzen (evt tweedehands) een terugverdientijd van minder dan 7 jaar makkelijk mogelijk (zonder subsidie). Er zijn al panelen van 60 cent per wp, en een omvormer hoeft ook niet veel meer dan 400 euro te kosten. Dakmateriaal blijft in verhouding duur, maar met een beetje doe het zelf, is dat naar +- 20 euro per paneel te brengen.
inderdaad, beetje creatief en verder kijken als je neus. Dakmateriaal is gewoon overpriced imho, een flatfix steun kost 35-38,- per 2 , gewoon een gestampt blikje, als het onder bouwmaterialen zou vallen kost het geen reet.
Ik heb mijn "flat fix" maar zelf laten maken, kan ik de hoek ook nog kiezen. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:43
Rol-Co schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 21:01:
[...]

inderdaad, beetje creatief en verder kijken als je neus. Dakmateriaal is gewoon overpriced imho, een flatfix steun kost 35-38,- per 2 , gewoon een gestampt blikje, als het onder bouwmaterialen zou vallen kost het geen reet.
Ik heb mijn "flat fix" maar zelf laten maken, kan ik de hoek ook nog kiezen. :)
hele goede optie.

langs de bouwmarkt gaan en zelf iets in elkaar flanzen.
geen garantie, maar wel goedkoop.

edit:
niet piepen als het fout gaat natuurlijk :P

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 03-08-2012 21:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Niet flanzen, gewoon 2mm dik rvs steunen laten maken. :) kan dat blikje niet tegenop hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 21:11:
Niet flanzen, gewoon 2mm dik rvs steunen laten maken. :) kan dat blikje niet tegenop hoor :P
ja maar dit is altijd al een vreemd pootje van tweakers geweest.
niet iedereen die hier komt is even technisch.
en sommige dingen van pv zijn best gevaarlijk.
zodra er meer als 4 panelen aan elkaar gekoppeld worden begind de stroom vrij rap dodelijk te worden.
dus als tweaker moet je je zelf ook wel eens in houden.
(er lezen meer mensen mee.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
jantje.vlaam schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:07:
[...]

De SMA's staan goed bekend om hun logging en toegankelijkheid. De Kostals daarentegen niet. Kostal heeft haar eigen site voor logging, van daaruit kun je wel weer exporteren naar Excel.
Tuurlijk..mijn site (en die van ricdijk en metroman en vele anderen) wordt natuurlijk met Excel gevoed. NOT.

Ik ben erg blij met de Kostal.

Zo maar weer een bewering (uiteraard niet onderbouwd) die bij de goegemeente blijft hangen. Beetje jammer. Doet me denken aan allerlei "wijsheden" van HdG destijds. Eerst feiten checken graag.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 21:21:
[...]

ja maar dit is altijd al een vreemd pootje van tweakers geweest.
niet iedereen die hier komt is even technisch.
en sommige dingen van pv zijn best gevaarlijk.
zodra er meer als 4 panelen aan elkaar gekoppeld worden begind de stroom vrij rap dodelijk te worden.
dus als tweaker moet je je zelf ook wel eens in houden.
(er lezen meer mensen mee.)
Ja daar heb je gelijk in, maar als je een beetje handig bent is het te (laten) maken. Met de stroom die op pv staat moet je inderdaad vreselijk uitkijken, even gauw of na een tijdje koppelen van stekkers zit je vrij snel hoog.
Vanmorgen na mijn verbouwing toch ook nog even 360v op de meter gezien, dat is redelijk serieus voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
Weet iemand of er een manier is om met de Enecsys omvormers te loggen buiten de Enecsys site om? Of moet je gewoon echt manueel je Enecsys data invoeren als je je aanmeldt bij Sonnenertrag of PVOutput?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:24
Sinds vorige week is mijn dak aan beide kanten zo goed als vol.

Ik ben in juli 2009 begonnen met 1 setje op het schuurdak, ZZW, 3x175 Wp Kingsun op Steca 500. Deze ligt er nog steeds en werk nog perfect:
PV_Schuurdak

Het bleek uitstekend te werken en heb toen een maand later 3 panelen boven de dakkapel gelegd.
PV_oost_3x175wp

Tsja, ik had het PV virus flink onder de leden en het werd steeds gekker. April 2010 9 panelen van 185 Wp besteld.
PV_west_eerste 6
Hier liggen de eerste 6 stuks.

Na meten kwam ik tot de conclusie dat de set op het oosten het beste rendement gaf en ben toen op zoek gegaan naar beter passende panelen. Die vond ik bij dezelfde leverancier. Maar ja, wat doe je dan met de panelen die je eraf haalt? Juist, die zet je aan de andere kant van het dak + wat extra's omdat je toch bezig bent.

Dus op oost is de situatie nu zo:
PV_oost
5 x 145 Wp op dezelfde Steca

(De buurman deed ineens ook mee :) :) )

En op west is het een aardig rommeltje geworden.

U ziet;
bovenste rij: 6 x 185 Wp Kingsun
Daaronder 1 x 190 Wp Eopply
Dan 3 x 185 Wp Kingsun + 3 x 175 Wp Kingsun (van de oost-kant boven de dakkapel)
4 x 190 Wp Eoplly

En nu is het dak vol.
PV_west

Inmiddels is de buurman nu ook aangestoken; die heeft al 5 paneeltjes geplaatst en is van plan ook aan de west-kant wat te gaan doen.
Morgen ga ik aan de klus bij mijn schoonouders. Die vonden het nu ook wel interessant worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Zo, de eerste 5 panelen van de 11 zitten erop en ik mag weer een berg dakrails verzetten omdat ik niet kan meten. Pffff. Prutser.

Ik ben een doe het zelver en ik zal het weten. Gelukkig heb ik meer verstand van computers.

De zooi zit iig redelijk goed vast, beter dan ik dacht. Ik denk dat de extra L profielen ook niet nodig zullen zijn. Wel de 5 panelen al in serie aangesloten, de + zit binnen, deze aan de schakelaar (die uit staat) en op het dak de stekker (-) onder het paneel.

Morgen maar weer het dak op, ik heb nu in elk geval een stelling zodat ik een stuk makkelijker de reis naar boven kan maken. Maar jammer dat ik toch weer een hoop rails moet schuiven. Nou ja, het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
databeestje schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 22:27:
Zo, de eerste 5 panelen van de 11 zitten erop en ik mag weer een berg dakrails verzetten omdat ik niet kan meten. Pffff. Prutser.

Ik ben een doe het zelver en ik zal het weten. Gelukkig heb ik meer verstand van computers.

De zooi zit iig redelijk goed vast, beter dan ik dacht. Ik denk dat de extra L profielen ook niet nodig zullen zijn. Wel de 5 panelen al in serie aangesloten, de + zit binnen, deze aan de schakelaar (die uit staat) en op het dak de stekker (-) onder het paneel.

Morgen maar weer het dak op, ik heb nu in elk geval een stelling zodat ik een stuk makkelijker de reis naar boven kan maken. Maar jammer dat ik toch weer een hoop rails moet schuiven. Nou ja, het is niet anders.
Zo te horen heb je al wat rails verplaatst. Mijn ervaring met rails loshalen is; dat lukt niet/nauwelijks. Dakhaak verbogen etc. Ik wens je veel succes morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

wmeester schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 22:38:
[...]

Zo te horen heb je al wat rails verplaatst. Mijn ervaring met rails loshalen is; dat lukt niet/nauwelijks. Dakhaak verbogen etc. Ik wens je veel succes morgen!
Valt erg mee, de truc is om de rails in te tegenovergestelde richting te "draaien" als waarmee je hem erin klikt. Tegelijkertijd met een plat voorwerp als hefboom zachtjes duwen vanuit binnenuit en deze springt er netjes zonder verbuigen uit. Je hebt echt maar heel weinig kracht hiervoor nodig.

Morgen idd de ander verschuiven. De rails zit dan dus als volgt, 1e rij panelen deze met 2 rijen pannen ertussen, de volgende paneel rij heeft dan de rails met 1 pannen rij ertussen. Paneel rij 3 heeft dan weer 2 rijen met pannen ertussen als ik het goed uitgerekend heb.

Maar dan sluit alles wel aan. Ik ga morgen alsnog aan de zijden met stukken L profiel de panelen vertikaal aan elkaar vast maken, omdat de 2e paneel rij theoretisch meer zou kunnen bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonza
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 22:42
jantje.vlaam schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 12:31:
[...]

ziet er goed uit, wie heeft dit geleverd en geinstalleerd? Hoeveel heb je nu per wp betaald?
Heb alles compleet met installatie gekocht bij The Sunshine Company, installatie was uitbesteed via Zonnestroom. Volgens mij net iets boven de 2 euro/wp. De tweede inverter en duurdere panda's hebben de prijs iets omhoog geduwd, maar de opbrengst lijkt nu na enkele dagen hoger dan ik had verwacht. De 2012 model panda's knallengewoon kei hard. Woensdag de eerste volle productie dag was helemaal optimaal, vol zon met een koelend windje onder de panelen -:)

De SMA hangen op 2 meter afstand van de meterkast en de logging doe ik zelf met 3 kwh meters in de meterkast (eigen verbruik wordt ook gelogd). De interne logging van de SMA's klopt ook aardig met 0.3 kWh verschil op 60kwh opbrengst. Mooie is dat 1 uur voordat de productie online ging een slime meter met p1 poort is geïnstalleerd, ben dus met alle tellers op 0 gestart wat over enkele maanden handig is om eventuele afwijkingen in kaart te brengen.

Ben zeer te vreden over de strakke installatie wat een enorm uitdaging was omdat het betonpannendak zo scheef was als het maar zijn kan en ik ook nog de reeds aanwezige zonneboiler collector voor onderhoud toegangkelijk wilde hebben, zonder dat er panelen verwijdert moesten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 13:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hoe hoog zitten de panelen boven de pannen? Maw. hoeveel ruimte heb je tussen bovenkant pan en onderkant paneel? Ik probeer hier wat pijpjes weg te werken, maar mijn centrale afzuiger moet ergens naartoe kunnen blazen; een ventilatiepan moet dan uitkomst bieden, behalve als die te hoog is.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
teacher schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 01:10:
Hoe hoog zitten de panelen boven de pannen? Maw. hoeveel ruimte heb je tussen bovenkant pan en onderkant paneel? Ik probeer hier wat pijpjes weg te werken, maar mijn centrale afzuiger moet ergens naartoe kunnen blazen; een ventilatiepan moet dan uitkomst bieden, behalve als die te hoog is.
De panelen zitten standaard zo'n 1-2 cm boven de pan. Niet alle pannen zitten even recht. Met Clickfit-verstelbarebeugels kun je nog zo'n zelfde heoveelheid winnen. En als je ervoor zorgt dat de ventilatiepan niet aan de rand van een paneel of onder de junctionbox zit kun je ook nog 2 cm winnen. Dus als de ventilatiepan zo'n 5 cm hoger is dan de rest zou het passen.

btw; ik heb mijn ventilatiepijp gewoonweg verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Star65 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 21:45:
Weet iemand of er een manier is om met de Enecsys omvormers te loggen buiten de Enecsys site om? Of moet je gewoon echt manueel je Enecsys data invoeren als je je aanmeldt bij Sonnenertrag of PVOutput?
Ja, een plugwise ertussen proppen. Meet je echter alleen het totaalverbruik van wat achter die groep ligt aan omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
Thx, maar dan kan ik net zogoed mijn Youless gebruiken, die heeft ook die functionaliteit. Zelfs de mogelijkheid om een goedkope kWh meter achter de zonnepaneelgroep te zetten en dan met de Youless direct daarop te loggen.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 09:41
Ik heb een setje van drie Canadian Solar 240 Wp (totaal dus 720 Wp) panelen met een mastervolt 600 omvormer besteld.
Nu zie ik op de site van Mastervolt dat er maar max. 700 Wp op aangesloten mag worden. Kan dit problemen opleveren of heb ik op zonnige dagen gewoon iets minder opbrengst?

http://www.mastervoltsola...r-use-in-the-netherlands/

[ Voor 1% gewijzigd door daanNL op 04-08-2012 11:05 . Reden: typfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
daanNL schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 10:47:
Ik heb een setje van drie Canadian Solar 240 Wp (totaal dus 720 Wp) panelen met een mastervolt 600 omvormer besteld.
Nu zie ik op de site van Mastervolt dat er maar max. 700 Wp op aangesloten mag worden. Kan dit problemen opleveren of heb ik op zonnige dagen gewoon iets minder opbrengst?

http://www.mastervoltsola...r-use-in-the-netherlands/
rekenen in aantal Wp op een omvormer moet je eigenlijk niet doen.
zolang het voltage beneden het toegestane limiet blijft is het oke.

in de zomer zul je geen verlies hebben.
het is dan warmer en heb je lagere opbrengst van uit de panelen.
(het aantal uren maakt dit weer ruimschoots goed.)

misschien hebt je dan in maart wat verlies maar dat is niet erg.

(heb het niet uitgerekend maar uit mijn hoofd zie ik geen problemen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
teacher schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 01:10:
Ik begrijp wat je bedoelt, echter moet je dan een damp dichte aansluiting freubelen aan de onderkant
van de "stenen " ventilatiepan op je flexpijp, dit is nodig omdat anders de warme vochtige ventilatie
lucht onder de dakpannen kan gaan kondenseren en dit slecht is voor je panlatten ed.

Beter is zo iets http://www.ubbink.nl/conn...informatie/?hfdstkid=1131
Rioolontluchtingspan.

Bekijk wel even of de pijp diameter geschikt voor de maat van de pijp van de aansluiting op het centrale
ventilatiesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PClop schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 11:34:
[...]
Ik begrijp wat je bedoelt, echter moet je dan een damp dichte aansluiting freubelen aan de onderkant
van de "stenen " ventilatiepan op je flexpijp, dit is nodig omdat anders de warme vochtige ventilatie
lucht onder de dakpannen kan gaan kondenseren en dit slecht is voor je panlatten ed.
grrrr mmmmm bl.
als ik de architect tegen kom die het bij mij verzonnen heeft.
precies dat probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 11:37:
[...]

grrrr mmmmm bl.
als ik de architect tegen kom die het bij mij verzonnen heeft.
precies dat probleem.
En heeft teacher meteen een sneeuw ontdooi installatie onder z,n paneeltjes zitten 8)
Maar het kan ook zijn dat dit niet mag mbt de eisen voor het ventilatiesysteem
dat moet hij dan wel even na vragen bij een deskundige, dus niet bij mij, ik trek enkel vonken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik kan in dit topic eigenlijk niks vinden over de krimptang voor MC4-connectors. Deze is nogal duur. Is er iemand die er 1 te leen heeft het weekend van 18 augustus? Of een manier weet om het zonder krimptang te doen? Ik lees een en ander over solderen, maar hoe dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

migjes schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 18:41:
momenteel, kun je de oude panelen gewoon bij de glasbak gooien en het alu er af trekken.
levert het nog wat op ook.
niet een mooie oplossing, ik verwacht eerder een gratis inlever plek, want alu zal niet goedkoper worden in de toekomst.
Doe dat s.v.p. NIET, dat silicium en zilver etc. moet (ook) hergebruikt worden en niet in een of andere afval fikker belanden.

Momenteel drie inleverpunten: Oskomera in Deurne (NB), IBC Solar in Schinnen (L), en SunConnex adres in Breda. Hopelijk gaan groothandels/grotere PV-boeren noordelijker in NL eindelijk ook eens inzamelpunt creëeren (SolarNRG, Atama?):

http://www.pvcycle.org/collection-points/

@AndriesLouw
Edit 2: Over terugverdientijden bij energie staat er ook nog een mooi verhaal op http://www.infomil.nl/ond...draad/terugverdientijden/ .
(a) dat gaat over ondernemers/bedrijven. Meeste GoT-ers zijn particulieren en hebben met totaal andere situatie en perceptie te maken.

(b) dat maakt ieder voor zich wel uit, wat als "redelijke tvt" gezien mag worden. Dat hoef je niet door een orgaan in dienst van de Staat (die 15 cent per kWh bij kleinverbruikers zonder wederdienst naar binnen kachelt) te laten dicteren, wat "billijk zou moeten zijn"...

[ Voor 27% gewijzigd door zonnigtype op 04-08-2012 14:25 . Reden: Terugverdienen - de discussie zal altijd blijven ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Tnx. Bizar dat ik deze dingen alleen vind via jouw link en niet als ik letterlijk dezelfde titel intype in de zoekfunctie van ebay. Edit: aha, omdat hij niet naar Nederland shipt, of dit tenminste niet aangeeft op de 'normale' wijze.

Edit: eentje gescoord voor 22,50 incl. verzenden. Acceptabel bedrag.

[ Voor 16% gewijzigd door woekele op 04-08-2012 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonnigtype schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 14:20:
[...]

Doe dat s.v.p. NIET, dat silicium en zilver etc. moet (ook) hergebruikt worden en niet in een of andere afval fikker belanden.

Momenteel drie inleverpunten: Oskomera in Deurne (NB), IBC Solar in Schinnen (L), en SunConnex adres in Breda. Hopelijk gaan groothandels/grotere PV-boeren noordelijker in NL eindelijk ook eens inzamelpunt creëeren (SolarNRG, Atama?):

http://www.pvcycle.org/collection-points/
stuk beter antwoord.
zat er eigenlijk op te wachten. ;)
thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

PClop schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 11:34:
[...]

Beter is zo iets http://www.ubbink.nl/conn...informatie/?hfdstkid=1131
Rioolontluchtingspan.

Bekijk wel even of de pijp diameter geschikt voor de maat van de pijp van de aansluiting op het centrale
ventilatiesysteem.
PClop schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 11:57:
[...]

En heeft teacher meteen een sneeuw ontdooi installatie onder z,n paneeltjes zitten 8)
Maar het kan ook zijn dat dit niet mag mbt de eisen voor het ventilatiesysteem
dat moet hij dan wel even na vragen bij een deskundige, dus niet bij mij, ik trek enkel vonken :X
Ik heb idd al een nieuwe ontluchtingspan in bestelling staan (blijkbaar is de neroma dakpan niet meer zo courant). Ik kan zo'n pan alleen niet gebruiken voor mijn centrale afzuiger; die wil een doorsnee van 125 zien. Kleiner kan wel, maar dan holt mijn debiet achteruit.

Vandaar dat ik een ventilatiepan wil gebruiken welke een aanssluiting heeft met een doorsnee heeft van 125. Echter zit daar zo'n paddestoel op die wat hoger is als de dakpan zelf. Als de panelen dus wat hoger zitten zie ik geen probleem. Vandaar mijn vraag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dit is tweakers, kan je geen customized paneeltje maken met de ventilatie er door :)

gekheid, maar kan je die rij panelen niet iets hoger leggen, er zijn paneelverhogers voor clickfit, als je dat gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 19:10:
Dit is tweakers, kan je geen customized paneeltje maken met de ventilatie er door :)
Ik zeg extra coolers eronder. En casemodden die panelen! De omvormers moeten ook wel op te voeren en te casemodden zijn lijkt me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan ook gewoon aan de kust gaan wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

woekele schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 14:47:
[...]

Tnx. Bizar dat ik deze dingen alleen vind via jouw link en niet als ik letterlijk dezelfde titel intype in de zoekfunctie van ebay. Edit: aha, omdat hij niet naar Nederland shipt, of dit tenminste niet aangeeft op de 'normale' wijze.

Edit: eentje gescoord voor 22,50 incl. verzenden. Acceptabel bedrag.
Is een goede kwaliteit voor het geld hoor, zal je zien.
nette prijs ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
PClop schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:38:
[...]

Gebruik je wel een "kegje"
YouTube: Montage zonnepanelen met Click Fit 1.mp4
dat rode hulpje tussen de pan en de beugel.
Vandaag 19 meter rails op 32 dakhaken gemonteerd mbv een zelf gefabriceerd wigje. Ging perfect! Het is nog nooit zo makkelijk gegaan. Iedereen die clickfit gaat monteren; gebruik een wigje.

Ik had er 1 van hout gemaakt van 2 cm breed, op zijn hoogst ook 2 cm en 12 cm lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou wij zijn vandaag ook met clickfit bezig geweest en het werkt redelijk, maar het komt wel heel nauw allemaal. Onze oplossing: WD40 gebruiken en de haken gewoon op de grond er netjes in schuiven. Pannetjes omhoog ter hoogte van de haken, paar tikjes van de hamer et voila: zit als een huis. Nadat we eerst twee uur hebben verspild met het proberen in te klikken ging het op deze manier als een speer. Morgen even afmaken:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7249/7712536968_7755296b13_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7123/7712537560_f312e40712_z.jpg

De rest was echt een eitje, stelt niks voor. Subsidie is ook toegekend, dus dikke pret allemaal. Morgen ligt er 12x195wp op 4 Steca 500's.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2012 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 20:28:
je kan ook gewoon aan de kust gaan wonen
Want dan weet ik ineens wel hoeveel ruimte er tussen de onderkant van de panelen en de dakpannen zit?

:+

Nee serieus, is daar ergens documentatie van?
Is het 5, 10, 25 cm? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik morgenochtend wat voor je nameten teacher?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 22:46:

De rest was echt een eitje, stelt niks voor. Subsidie is ook toegekend, dus dikke pret allemaal. Morgen ligt er 12x195wp op 4 Steca 500's.
Heeft het een speciale reden dat je 4 steca's gebruikt i.p.v 1 grotere sma2100 bijv? Je lijkt zo op de foto geen schaduwprobleem te hebben namelijk wat een reden kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwam qua prijs gelijk uit en we hebben wel degelijk wat schaduw van een boom in de avond voor een uur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ok, wel een mooi dak er voor, niet te hoog ook :) 12 stuks naast elkaar in 1 rij of ga je nog naar boven?
2x landscape had ook onder het raam gepast of niet? Kan je nog meer kwijt. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorlopig 12 stuks in 1 rij, met nog ruimte voor nog een keer 3 stuks aan de rechterkant. Dak ligt pal op zuid en heeft nauwelijks schaduwwerking, onder een hoek van 35 graden. Komt allemaal erg goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

wmeester schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 21:54:
[...]

Vandaag 19 meter rails op 32 dakhaken gemonteerd mbv een zelf gefabriceerd wigje. Ging perfect! Het is nog nooit zo makkelijk gegaan. Iedereen die clickfit gaat monteren; gebruik een wigje.

Ik had er 1 van hout gemaakt van 2 cm breed, op zijn hoogst ook 2 cm en 12 cm lang.
Ik stak er een vijl, een van de verlengplaatjes of 1 van de lange schroeven onder ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 23:45:
Voorlopig 12 stuks in 1 rij, met nog ruimte voor nog een keer 3 stuks aan de rechterkant. Dak ligt pal op zuid en heeft nauwelijks schaduwwerking, onder een hoek van 35 graden. Komt allemaal erg goed uit :)
35 graden? Het lijkt me steiler, 55 of iets. Ik ben benieuwd naar de opbrengst straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

Rol-Co schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 23:57:
[...]

35 graden? Het lijkt me steiler, 55 of iets. Ik ben benieuwd naar de opbrengst straks.
Is natuurlijk moeilijk te zien vanuit deze hoek, je kan niet duidelijk zien hoe diep het tot deschoorsteen is

[ Voor 3% gewijzigd door MieJuul op 05-08-2012 09:40 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
teacher schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 18:11:
[...]

[...]

Ik heb idd al een nieuwe ontluchtingspan in bestelling staan (blijkbaar is de neroma dakpan niet meer zo courant). Ik kan zo'n pan alleen niet gebruiken voor mijn centrale afzuiger; die wil een doorsnee van 125 zien. Kleiner kan wel, maar dan holt mijn debiet achteruit.

Vandaar dat ik een ventilatiepan wil gebruiken welke een aanssluiting heeft met een doorsnee heeft van 125. Echter zit daar zo'n paddestoel op die wat hoger is als de dakpan zelf. Als de panelen dus wat hoger zitten zie ik geen probleem. Vandaar mijn vraag. :)
Op ons dak hebben we de badkamerontluchtingspijp gewoon afgezaagd. Paneel erover en klaar. Het is het middelste paneel van de ondertste rij (klik Tigo logo op onze site voor een plaatje)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik leg clickfit gewoon met de balk en haken al gemonteerd op het dak,
je kan ze langs de balk makkelijk schuiven.
dan rustig aantikken, en klaar, dat gaat supersnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hoe berekenen jullie hoeveel ballast je moet plaatsten bij montage van panelen op een plat dak? En ik weet dat volstorten of 'zo veel als mogelijk' ook een antwoord is, maar ik wil panelen plaatsen op een schuurtje. En ik wil weten of het dak het houd en of het genoeg is.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephan11
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 20:16
iets behulpzamer mag best :)

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 05-08-2012 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Derby schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 11:12:
Hoe berekenen jullie hoeveel ballast je moet plaatsten bij montage van panelen op een plat dak? En ik weet dat volstorten of 'zo veel als mogelijk' ook een antwoord is, maar ik wil panelen plaatsen op een schuurtje. En ik wil weten of het dak het houd en of het genoeg is.
Ik zit hier met datzelfde probleem maar is helemaal afhankelijk van de grootte van de panelen en de hoek, ik heb hier kleine panelen van 120x55 in landscape op een 2.50m hoogte met 12,5 graden hoek en ga eerst met 1 stoeptegel per paneel beginnen. Mochten ze verschuiven kan ik er nog 1 bij leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Derby schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 11:12:
Ik heb dezelfde vraag zou graag de ballast per paneel willen weten van 1 paneel landscape op 10 en 15 graden.

Wil de balast zo laag mogelijk houden om de dakconstructie van de dakkapel zoveel mogelijk te ontzien.
Is er ook montage materiaal beschikbaar waar 300wp panelen op een platdak constructie kan worden gemonteerd.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 05-08-2012 11:41 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gaat om de breedte van het paneel, en welke hoek je wilt. Al zijn er ook verstelbare mounts tekoop.
Maar een 300wp paneel zal een beste oppervlakte hebben dus aardig veel gewicht nodig, ook zit je dakkapel vrij hoog natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 11:45:
Gaat om de breedte van het paneel, en welke hoek je wilt. Al zijn er ook verstelbare mounts tekoop.
Maar een 300wp paneel zal een beste oppervlakte hebben dus aardig veel gewicht nodig, ook zit je dakkapel vrij hoog natuurlijk.
Ja klopt, 300wp paneel is 2 meter bij 1 meter, anders worden het gewoon weer 2x Canadians 245wp, of 2x Yingli 265.
Ben wel benieuwt wat nu het verschil in belast is bij 10 en 15 graden.

Moet sowieso nog het dak op om te kijken of ik bij 15 graden geen schaduw creer op mijn 1200wp set.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 05-08-2012 12:09 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Ik had verwacht dat er een formule was waarbij je windsnelheid kon omrekenen naar een kracht icm met het oppervlak.

hmm nu ik er zo over nadenk is er een formule om te het vermogen te berekenen wat nodig is om een voorwerp een bepaalde snelheid te geven.

Ik weet even genoeg. Bedankt voor de reacties.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

revolution-nl schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 12:05:
[...]

Ja klopt, 300wp paneel is 2 meter bij 1 meter, anders worden het gewoon weer 2x Canadians 245wp, of 2x Yingli 265.
Ben wel benieuwt wat nu het verschil in belast is bij 10 en 15 graden.

Moet sowieso nog het dak op om te kijken of ik bij 15 graden geen schaduw creer op mijn 1200wp set.
Die schaduw kan je nu ook niet zien, de zon is vrij hoog, maar over 2-3 maanden....
je hebt snel veel ruimte nodig of je moet ze oost/west met de hoge kant tegen elkaar kunnen zetten.

ik heb hier 16 panelen op zuid maar moeten er 20 worden als het mee zit, ook dat is krap met de schaduw en word erger naarmate het winter word, misschien ook nog veranderen in de oost west, minder ruimte nodig en minder schaduw + minder ballast nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

teacher schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 18:11:

Ik heb de centrale aftuiging verplaatst van het dak naar de zijmuur, probleem opgelost :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:44
Ik ben voor mijn ouders een beetje aan het oriënteren op het gebied van PV systemen.
Via metdezon.nl kan ik via het regionale collectief pakketten kopen met korting.
Dit wordt dan afhankelijk van hoeveel panelen erop het dak passen, en hoeveel mijn ouders willen besteden waarschijnlijk een van volgende 2 pakketten:

8x 195 Wp A-merk panelen (1560 Wp totaal) met een SMA SB 1600 TL omvormer, incl clickfit montagematerialen, €2476,75 incl. korting

of tegen een kleine meerprijs:

9x 195 Wp A-merk panelen (1755 Wp totaal) met een Mastervolt XS2000 omvormer, incl clickfit montagematerialen, €2677,50 incl. korting

Ik heb hier toch enige twijfels bij omdat de A-merk panelen waar ze het over hebben voornamelijk van Juli New Energy, Sopray, XuYang en Amerisolar zijn. Dit zijn geloof ik niet de allerbeste merken, maar productgarantie die metdezon bied, is 10 jaar op deze panelen, en elders is dit vaak maar 5 jaar. Dus misschien toch niet zo slecht?

Hebben jullie misschien betere alternatieven, of shops waar ik even naar moet kijken?

thanks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 12:40:
[...]

Die schaduw kan je nu ook niet zien, de zon is vrij hoog, maar over 2-3 maanden....
je hebt snel veel ruimte nodig of je moet ze oost/west met de hoge kant tegen elkaar kunnen zetten.

ik heb hier 16 panelen op zuid maar moeten er 20 worden als het mee zit, ook dat is krap met de schaduw en word erger naarmate het winter word, misschien ook nog veranderen in de oost west, minder ruimte nodig en minder schaduw + minder ballast nodig.
Met een beetje rekenwerk kom je daar wel uit qwa schaduw
http://www.eclecticsite.be/zonP/zonHoek.htm
http://www.eclecticsite.be/zonP/afstand_panelen.htm
Op deze site ( Belgen zijn niet dom ) kun je eenvoudig berekenen hoe lang de schaduw
wordt tijdens de kortste dag, als je weet hoelang deze nu is gerelateerd aan de huldige zonnehoek
Suc6

Deze belgen site zit bomvol met heerlijk rekenwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik log nu ook de temperatuur van de panelen, is nog in kijken of ik het goed heb gedaan stadium.
Maar wat worden die heet zeg, nu 47,85 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

JoopC schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 13:50:
Ik log nu ook de temperatuur van de panelen, is nog in kijken of ik het goed heb gedaan stadium.
Dat is nog niks.
Die kunnen onder bepaalde omstandigheden nog flink warmer worden dan dat.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:42
JoopC schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 13:50:
Interessant, waarmee meet je dat?

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
Extreme smell schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 13:04:
Ik ben voor mijn ouders een beetje aan het oriënteren op het gebied van PV systemen.
Via metdezon.nl kan ik via het regionale collectief pakketten kopen met korting.
Dit wordt dan afhankelijk van hoeveel panelen erop het dak passen, en hoeveel mijn ouders willen besteden waarschijnlijk een van volgende 2 pakketten:

8x 195 Wp A-merk panelen (1560 Wp totaal) met een SMA SB 1600 TL omvormer, incl clickfit montagematerialen, €2476,75 incl. korting

of tegen een kleine meerprijs:

9x 195 Wp A-merk panelen (1755 Wp totaal) met een Mastervolt XS2000 omvormer, incl clickfit montagematerialen, €2677,50 incl. korting

Ik heb hier toch enige twijfels bij omdat de A-merk panelen waar ze het over hebben voornamelijk van Juli New Energy, Sopray, XuYang en Amerisolar zijn. Dit zijn geloof ik niet de allerbeste merken, maar productgarantie die metdezon bied, is 10 jaar op deze panelen, en elders is dit vaak maar 5 jaar. Dus misschien toch niet zo slecht?

Hebben jullie misschien betere alternatieven, of shops waar ik even naar moet kijken?

thanks ;)
Sinds kort staan er nieuwe pakketten op hun site waarbij je ook de mogelijkheid hebt te kiezen voor Canadian Solar panelen. Heb je dat ook al gezien? Of worden die niet via het collectief aangeboden, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:44
daanNL schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 15:14:
Sinds kort staan er nieuwe pakketten op hun site waarbij je ook de mogelijkheid hebt te kiezen voor Canadian Solar panelen. Heb je dat ook al gezien? Of worden die niet via het collectief aangeboden, dat weet ik niet.
Kan wel, maar dan houd ik voor dezelfde prijs van het 8 panelen pakket maar 1440 Wp over.
Als ik echt Canadian Solar zou willen, zou ik een pakket groter moeten nemen wat gelijk 1000 euro meer kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Extreme smell schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 16:13:
[...]

Kan wel, maar dan houd ik voor dezelfde prijs van het 8 panelen pakket maar 1440 Wp over.
Als ik echt Canadian Solar zou willen, zou ik een pakket groter moeten nemen wat gelijk 1000 euro meer kost.
niet naar pakketten kijken.
eerst kijken welke maat panelen er op dak kunnen.
welke passen het best.
voor elk paneel (aantal) is later wel weer een omvormer te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Alle panelen liggen inmiddels op het dak en de omvormer doet zijn werk. Nu aan het knoeien met een logger voor de SMA zodat ik naar PVoutput.org kan uploaden.

Kennelijk is de 2000HF een onbekend model voor sma-bluetooth, nou weet ik niet direct welke codes ik daarvoor moet gebruiken in invcode.in. Nog maar even zoeken, in eerste instanties de codes van de 3000HF gekopieerd. Kijken wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:51
Vanmiddag een zonnepaneel van mijn dak gehaald,het is een Shell Solar RSM 110 ACN:

http://www.posharp.com/rs...l-solar_p1025627443d.aspx

Achter het paneel zit de beruchte OK4E-100 omvormer die het dus niet meer doet en zo zitten er nog 5 op het dak die het ook niet doen :(
Is er nog een manier om de OK4E-100 door te meten/testen?
Bij het paneel meet ik wel een gelijkspanning van ongeveer 38V.

Is een Mastervolt Soladin 600 geschikt voor 6 panelen van 110W(660W totaal) want als ik op Zonnemarkt kijk zie ik geschikt tot 700W maar bij de specificatie max 600W DC

http://www.zonnemarkt.nl/omvormers/mastervolt-soladin-600/

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13

Onbekend

...

Zijn er ervaringen met zonnepanelen i.c.m. onweer?
En dan bedoel ik niet dat door de bewolking heel weinig licht wordt opgevangen. :+

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

audiojunk schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 18:17:
Vanmiddag een zonnepaneel van mijn dak gehaald,het is een Shell Solar RSM 110 ACN:

Achter het paneel zit de beruchte OK4E-100 omvormer die het dus niet meer doet en zo zitten er nog 5 op het dak die het ook niet doen :(

Is een Mastervolt Soladin 600 geschikt voor 6 panelen van 110W(660W totaal) want als ik op Zonnemarkt kijk zie ik geschikt tot 700W maar bij de specificatie max 600W DC

Met 6 panelen wordt een Soladin erg 600 krap niet vanwege het aantal watt maar de spanning.
Je hebt met 6 panelen een spanning van 156volt, o nder ideale spanning kan dit zelfs hoger zijn, de mastervolt gaat tot 155v.

Op een Steca 500 past het beter (max spanning 170v) daarnaast heeft een Steca 500 een beter rendement en is hij passief gekoelt. De Soladin maakt nogal een herrie.

Bij de Steca heb je wel kans dat je iets opbrengst misloopt in het voor en najaar bij een hoge instraling en een lagere temperatuur. Aan de andere kant zal dit gecompenseerd worden door het hogere rendement van de omvormer.

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 05-08-2012 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Mijn voorkeur ging ook uit naar de Steca 500,inderdaad beter rendement en geen herrie van de fan en iets goedkoper.
Maar kan ik dan alle panelen in serie zetten?

Volgens de specificatie kan het paneel 26V leveren maar vanmiddag meette ik 38V en kom ik met 6 panelen in serie op bijna 230V DC.

[ Voor 29% gewijzigd door audiojunk op 05-08-2012 18:40 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Je meet nu de openklemspanning. De Voc. Die is altijd hoger dan in productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

audiojunk schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 18:36:
Mijn voorkeur ging ook uit naar de Steca 500,inderdaad beter rendement en geen herrie van de fan en iets goedkoper.

Volgens de specificatie kan het paneel 26V leveren maar vanmiddag meette ik 38V en kom ik met 6 panelen in serie op bijna 230V DC.
Yup! De MPP spanning is altijd lager als de spaning die je direct aan de panelen meet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ook de Voc bij koud weer mag niet boven de max spanningsgrens van de omvormer komen, anders weg garantie mocht de omvormer het begeven.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

revolution-nl schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 18:24:
[...]

Met 6 panelen wordt een Soladin erg 600 krap niet vanwege het aantal watt maar de spanning.
Je hebt met 6 panelen een spanning van 156volt, o nder ideale spanning kan dit zelfs hoger zijn, de mastervolt gaat tot 155v.

Op een Steca 500 past het beter (max spanning 170v) daarnaast heeft een Steca 500 een beter rendement en is hij passief gekoelt. De Soladin maakt nogal een herrie.

Bij de Steca heb je wel kans dat je iets opbrengst misloopt in het voor en najaar bij een hoge instraling en een lagere temperatuur. Aan de andere kant zal dit gecompenseerd worden door het hogere rendement van de omvormer.
Daarom misschien aansluiten in 2 ministrings van elk 3 modules op Soladin"600" zoals Mastervolt zelf aangeeft? Ook voor 54 cel-modules (tot 115 Wp/module):

http://www.polderpv.nl/Sunpower1.htm#alternatief

Er ontbreken helaas de nodige gegevens om SysCalc analyse mee te doen. Ook in Photon database staan die gegevens niet voor het betreffende module. Let wel op, er zijn nogal wat types Shell Solar panelen gemaakt, met cryptische codes en veel ontbrekende module data. Weet je zeker dat het dat gelinkte module betreft?

Je kunt het ook direct aan Mastervolt vragen, natuurlijk. Geen garantie dat ze het antwoord weten.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
audiojunk schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 18:17:

Je zou hier lid van kunnen worden http://www.zonnestroomproducenten.org/
deze zijn zeer goed bevriend met polderpv Segaar.
Die kunnen je vast wel verder helpen met reparatie en of vervangen.
Ja PClop is er ook lid van voor 5 pleuro per jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
zonnigtype schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 19:35:
[...]

Weet je zeker dat het dat gelinkte module betreft?
Het type nummer staat achter op het paneel en deze heeft 54 cellen(6x9).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo alles ligt erop. Ik zag vanmiddag al getallen voorbij komen van 970w op 2 Steca's, terwijl het nog een tikkie bewolkt was. Niet slecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

audiojunk schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 18:36:

Dit zou een mooi retro ding zijn voor je :)

http://www.ebay.de/itm/PV...ronik&hash=item4d03aa044c

zie spec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 17:14

michels911

4690Wp

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 22:49:
[...]
Ik wil namelijk geen PC aan laten staan voor te monitoren
Oh maar deze MX3350 'PC' doet maar een Watt of 3-5...
Wanneer mijn zonnepanelen op het dak liggen en alles werkend is, toch maar eens in gaan verdiepen. Heb al veschillende applicaties gemaakt voor Windows Mobile.
Ook wel in geinteresseerd! Die heb ik ook nog wel liggen.

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
Kan iemand mij vertellen wat de ervaringen m.b.t. geluidsproductie van de Mastervolt Soladin 600 zijn? Ik heb wel wat youtube-filmpjes bekeken/beluisterd, maar dat blijft natuurlijk lastig inschatten.

Ik ben van plan deze op zolder te plaatsen. Hier is geen deur aanwezig en we hebben een open trappengat. Is de verwachting dat ik de omvormer zal horen in de slaapkamer (met de slaapkamerdeur gesloten)? Dit aangezien we nogal eens overdag moeten slapen i.v.m. nachtdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik ben erg tevreden over de geluidsproductie van de SunnyBoy 2000HF, deze is nagenoeg stil, heeft geen ventilator en maakt alleen onder belasting een hoge chirp. Deze is vanaf 3 meter al niet meer te horen.

Mijn centrale afzuiging daarentegen gaat hier ruimschoots overheen.

De eerste upload naar pvoutput.org zit er ook in. http://pvoutput.org/list.jsp?userid=12447

Mensen die proberen een nieuwere SMA omvormer uit te lezen met sma-bluetooth kunnen beter een poging wagen met deze kloon. http://code.google.com/r/janus44444-sma-bluetooth/
Die heeft een aantal fixes en dan werkt het wel zoals het hoort.

De laatste officiele sma-bluetooth werkt helemaal niet, deze maakt helemaal geen database records aan en struikelt over fictieve records uit 1970.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Rol-Co schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 11:17:
[...]

Ik zit hier met datzelfde probleem maar is helemaal afhankelijk van de grootte van de panelen en de hoek, ik heb hier kleine panelen van 120x55 in landscape op een 2.50m hoogte met 12,5 graden hoek en ga eerst met 1 stoeptegel per paneel beginnen. Mochten ze verschuiven kan ik er nog 1 bij leggen.
Even zoeken op google en je weet alles, 1 stoeptegeltje is erg weinig. Je wilt niet dat ze wegwaaien bij windhracht 12!!!

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 12:59
Ik heb de soladin in de garage hangen en ik vind dat hij veel geluid maakt boven de 300watt. wat in de zomer natuurlijk veel voor komt en hij regeld ook constant je kunt aan het geluid je opbrengst monitoren >:)
In de garage niet erg binnen ook niet maar ik kan me wel voorstellen dat je je er aan gaat iriteren als je erbij moet slapen in huis.

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:04:
[...]

Even zoeken op google en je weet alles, 1 stoeptegeltje is erg weinig. Je wilt niet dat ze wegwaaien bij windhracht 12!!!
Ik ben benieuwd naar de linkjes waar er 55cm paneeltjes met een 12,5 graden hoek uitgelegt worden. :)

het zijn 4 paneeltjes landscape aan elkaar op een laag dak en dus 5 stoeptegels per rij, 4 rijen. ze liggen nu nog zonder tegels zelfs en vanmiddag niet weg gewaaid, wel takken van de bomen gekomen.
maar ik zal een tegeltje extra doen voor de gemoedsrust, ik lees op i-net 75kg per paneel maar lijkt me overdreven voor deze paneeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 22:47
Toch raar dat niemand op zoiets een normaal antwoord kan geven.
75 kilo gaat hem hier ook niet worden met paneel en bevestiging erbij.
Zou dan ongeveer 100 kilo per paneel worden op je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Rol-Co schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 11:17:
[...]

Mijn panelen zijn 160x80cm en ik heb er 8 stoeptegels op liggen, ze zijn geen kant op gegaan het afgelopen jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

3 panelen en 8 stoeptegels?

hier 16 panelen, worden er 20 , als ik dan 50kg per paneel+paneel en steunen doe moet ik gaan stutten denk ik. :)
alleen de steunen 25x in rvs was al niet te tillen + 20x 7,5 kg panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Rol-Co schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:31:
3 panelen en 8 stoeptegels?

hier 16 panelen, worden er 20 , als ik dan 50kg per paneel+paneel en steunen doe moet ik gaan stutten denk ik. :)
alleen de steunen 25x in rvs was al niet te tillen + 20x 7,5 kg panelen.
Nee, 8 per paneel.
Totaal 24 tegels voor 3 panelen, en het hele dak ligt ook vol met kiezels.

Het dak bestaat uit balken van ongeveer 16x8cm en me schuur is maar 2 meter breed, heeft totaal geen last en me panelen liggen muurvast.

Foto:
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/Zonnepanelen/IMG_3122.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door flippo765 op 05-08-2012 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
flippo765 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:27:
[...]

Mijn panelen zijn 160x80cm en ik heb er 8 stoeptegels op liggen, ze zijn geen kant op gegaan het afgelopen jaar!
Gebruik je wel doorzichtige stoeptegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

PClop schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:48:
[...]

_O- _O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

PClop schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:48:
[...]

Moest 4x lezen maar lig nu wel vlak van 't lachen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Er zit een zonnepaneeltje geplakt op die stoeptegel ter compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
flippo765 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:53:
[...]

Moest 4x lezen maar lig nu wel vlak van 't lachen
Geeft niet, maar heb nu ook buikpijn :Y
Maar die 8 per paneel moet ruim voldoende zijn , is 8x8.5Kg= 68Kg

[ Voor 13% gewijzigd door PClop op 05-08-2012 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

flippo765 schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:42:
[...]

Nee, 8 per paneel.
Totaal 24 tegels voor 3 panelen, en het hele dak ligt ook vol met kiezels.

Het dak bestaat uit balken van ongeveer 16x8cm en me schuur is maar 2 meter breed, heeft totaal geen last en me panelen liggen muurvast.

Foto:
[afbeelding]
Zijn wel wat achterover gezakt, ik hoop niet dat het je dak is maar alleen het grind.

er kan wel meer wind onder komen als hier, dat wel.

Afbeeldingslocatie: http://www.rol-co.nl/got/panels.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Slimme meter:
Ik vraag me af, is er data uit te lezen zoals huishoudelijk verbruik als je een slimme meter in bezit hebt.
Een andere optie is een 2e KWH meter met uitlezing maar die 65Amp tellers zijn best wel prijzig.
MAW, zijn de slimme meters alleen slim voor energie leveranciers.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:54

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Afhankelijk van de slimme meter kun je hem aflezen. Ik kan elke 10 seconden o.a.

totaal laag verbruik
totaal hoog verbruik
totaal laag teruglevering
totaal hoog teruglevering
actueel verbruik
actuele teruglevering
m3 gas verbruik
tijd gas verbruik

aflezen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Laatst online: 14:59
AndriesLouw schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 18:44:
[...]

Edit 2: Over terugverdientijden bij energie staat er ook nog een mooi verhaal op http://www.infomil.nl/ond...draad/terugverdientijden/ . Hier wordt zelfs gesteld dat:
[...]
Dit sluit ook aan bij mijn mening.
zonnigtype schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 14:20:
[...]
@AndriesLouw
[...]

(a) dat gaat over ondernemers/bedrijven. Meeste GoT-ers zijn particulieren en hebben met totaal andere situatie en perceptie te maken.

(b) dat maakt ieder voor zich wel uit, wat als "redelijke tvt" gezien mag worden. Dat hoef je niet door een orgaan in dienst van de Staat (die 15 cent per kWh bij kleinverbruikers zonder wederdienst naar binnen kachelt) te laten dicteren, wat "billijk zou moeten zijn"...
Nog even ter aanvulling. Bij een tvt van minder dan 5 jaar kan (op grond van milieuregels) het bevoegd gezag eisen dat een bedrijf deze maatregelen toepast. Deze tvt is dus vanuit een heel ander gezichtspunt zo uitgelegd op de site van InfoMil.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:00

ericplan

5180 Wp PV

Pietje NL schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:22:
Toch raar dat niemand op zoiets een normaal antwoord kan geven.
75 kilo gaat hem hier ook niet worden met paneel en bevestiging erbij.
Zou dan ongeveer 100 kilo per paneel worden op je dak.
De enige fabrikant die iets zegt is Ubbink in de handleiding van de consoles. Van belang is verder in welke windzone je woont en hoe hoog de panelen geplaatst worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:15
Mijn installatie ( 5000Kw ) staat nu ook te draaien. Gisteren even de SMA opengemaakt en deze op NetID 4 gezet, zodat mijn twee toestellen elkaar zien en kennen. Dat is nu goed gelukt. Ik kan met Sunny Explorer de waardes uitlezen. Maar ik zou deze nu graag automatisch uploaden.

Iemand een handleiding hoe je dit het beste doet. Op welke website maakt mij niet uit ( PVOutput; Sonnenertrag, etc ).

Het liefste zou ik willen hebben dat ik via de BIOS de laptop ( oude ) die ik daar laat staan, om 23:00 opstart, de gegevens laat verzamelen, upload en dan een 30 min later terug afsluit. Dan loopt alles automatisch met het minst mogelijk verbruik.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JoopC schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 07:58:
Slimme meter:
Ik vraag me af, is er data uit te lezen zoals huishoudelijk verbruik als je een slimme meter in bezit hebt.
Een andere optie is een 2e KWH meter met uitlezing maar die 65Amp tellers zijn best wel prijzig.
MAW, zijn de slimme meters alleen slim voor energie leveranciers.?
voor een gewone gebruiker is de slimme meter eigenlijk allen slim voor de leverancier.

een tweaker die meer info wil over zijn gebruik kan er wel wat meer mee.
dan moet je niet kijken naar de versies met een s0 poort.
een p1 poort lijkt mij een stuk interessanter.

de meeste zijn ook weer gewoon dom te maken hoor.
gewoon de communicatie kaart er uit rukken.

eigenlijk is het grootste probleem met een slimme meter dat de leverancier dom is.
de meter opnemers slaan je huis niet over als je een slimme meter hebt. 8)7
de slimme meter mag dan apart de opbrengst meten en het gebruik.
de meter opnemen noteert alleen de gebruik getallen.
hun software kan nog niet met 4 standen overweg. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

tc982 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 09:09:
Mijn installatie ( 5000Kw ) staat nu ook te draaien. Gisteren even de SMA opengemaakt en deze op NetID 4 gezet, zodat mijn twee toestellen elkaar zien en kennen. Dat is nu goed gelukt. Ik kan met Sunny Explorer de waardes uitlezen. Maar ik zou deze nu graag automatisch uploaden.

Iemand een handleiding hoe je dit het beste doet. Op welke website maakt mij niet uit ( PVOutput; Sonnenertrag, etc ).

Het liefste zou ik willen hebben dat ik via de BIOS de laptop ( oude ) die ik daar laat staan, om 23:00 opstart, de gegevens laat verzamelen, upload en dan een 30 min later terug afsluit. Dan loopt alles automatisch met het minst mogelijk verbruik.
Ik weet niet of linux een optie is maar daar heb ik het mee gedaan. Windows kan natuurlijk ook.

Debian 6 geinstalleerd op dit kastje:
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0636.jpg
Deze is onder andere hier te koop. http://www.pcengines.ch/alix.htm

Maar een laptop kan natuurlijk ook prima, en je hebt dan al een bluetooth module. Ubuntu is ook een goede keuze. Ik heb de volgende installatie handleiding gevolgd. http://rcphills-sma-bluet...a/ubuntu-setup-howto.html

Ik heb overigens een iets andere versie van de sma-bluetooth software gebruikt van hier. http://code.google.com/r/janus44444-sma-bluetooth/ Deze werkte zonder problemen met de 2000HF.
Het kastje gebruikt circa 3 Watt en ik vermoed dat ik deze de eerstkomende jaren niet aan hoef te raken. :-)

Voor windows (op de laptop) schijnt PV bean counter ook goed te gebruiken te zijn.
Pagina: 1 ... 122 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.