Zoiets: http://code.google.com/p/sma-uploader/tc982 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 09:09:
Mijn installatie ( 5000Kw ) staat nu ook te draaien. Gisteren even de SMA opengemaakt en deze op NetID 4 gezet, zodat mijn twee toestellen elkaar zien en kennen. Dat is nu goed gelukt. Ik kan met Sunny Explorer de waardes uitlezen. Maar ik zou deze nu graag automatisch uploaden.
Iemand een handleiding hoe je dit het beste doet. Op welke website maakt mij niet uit ( PVOutput; Sonnenertrag, etc ).
Het liefste zou ik willen hebben dat ik via de BIOS de laptop ( oude ) die ik daar laat staan, om 23:00 opstart, de gegevens laat verzamelen, upload en dan een 30 min later terug afsluit. Dan loopt alles automatisch met het minst mogelijk verbruik.
5000Kw.tc982 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 09:09:
Mijn installatie ( 5000Kw ) staat nu ook te draaien.
pfff dat is groot
dat moet een flink voetbal veld vol zijn.
5.000.000Wp
@databeestje
die alix boardjes zijn best wel cool.
(alleen jammer dat de netwerk poorten gedeeld zijn op de pci brug)
ga de mijne vervangen, misschien ook wel een idee om mijn logging daar mee te gaan doen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
snip
[ Voor 101% gewijzigd door teacher op 06-08-2012 11:13 ]
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Vervangt die software dan de Sunny Explorer?databeestje schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 09:25:
[...]
Ik weet niet of linux een optie is maar daar heb ik het mee gedaan. Windows kan natuurlijk ook.
Debian 6 geinstalleerd op dit kastje:
[afbeelding]
Deze is onder andere hier te koop. http://www.pcengines.ch/alix.htm
Maar een laptop kan natuurlijk ook prima, en je hebt dan al een bluetooth module. Ubuntu is ook een goede keuze. Ik heb de volgende installatie handleiding gevolgd. http://rcphills-sma-bluet...a/ubuntu-setup-howto.html
Ik heb overigens een iets andere versie van de sma-bluetooth software gebruikt van hier. http://code.google.com/r/janus44444-sma-bluetooth/ Deze werkte zonder problemen met de 2000HF.
Het kastje gebruikt circa 3 Watt en ik vermoed dat ik deze de eerstkomende jaren niet aan hoef te raken. :-)
Voor windows (op de laptop) schijnt PV bean counter ook goed te gebruiken te zijn.
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Heeft er iemand ervaring met de Omniksol omvormers?
Ik heb een Omniksol 4K-TL met 2 stringen van 9 195W panelen hangen.
Maar deze heeft bij opstarten de volgende foutmelding: "GFCI Fault" (GFCI testing device abnormal).
Hij gaat zijn test uitvoeren en een paar seconden voor afronden komt hij met deze fout.
Na een aantal keer spanningsloos maken start de omvormer wel op en gaat in normaal bedrijf.
Wel levert er 1 string minder vermogen.
Deze string geeft op het display de open klemspanning aan.
De werkende string geeft een lagere spanning aan,maar dat lijkt me logisch omdat deze levert.
Zo af en toe lijkt de 1ste string wel bij te komen en gaat het geleverde vermogen flink omhoog.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Kan dit aan een string liggen of zou dit in de omvormer zitten?
Ik kan wel een poging doen om de stringen te wisselen.
Heeft iemand een tip om de MC4 connectors los te krijgen?
Ik heb een Omniksol 4K-TL met 2 stringen van 9 195W panelen hangen.
Maar deze heeft bij opstarten de volgende foutmelding: "GFCI Fault" (GFCI testing device abnormal).
Hij gaat zijn test uitvoeren en een paar seconden voor afronden komt hij met deze fout.
Na een aantal keer spanningsloos maken start de omvormer wel op en gaat in normaal bedrijf.
Wel levert er 1 string minder vermogen.
Deze string geeft op het display de open klemspanning aan.
De werkende string geeft een lagere spanning aan,maar dat lijkt me logisch omdat deze levert.
Zo af en toe lijkt de 1ste string wel bij te komen en gaat het geleverde vermogen flink omhoog.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Kan dit aan een string liggen of zou dit in de omvormer zitten?
Ik kan wel een poging doen om de stringen te wisselen.
GFCI = ground fault circuit interrupter volgens Google, dus het heeft iets met de aarding te maken. Heb je het zelf geinstalleerd of kun je er gewoon iemand voor bellen?
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Connector losmaken is toch gewoon connector indrukken aan de zijkant? En als er beveiliging op zit, moet je met 2 schroevendraaiers oid aan beide kanten tegelijk in dat gaatje drukken. Pas op voor schokken trouwens als je dit doet! Haal de boel uit stopcontact en leg eventueel doek over je panelen oid
[ Voor 3% gewijzigd door woekele op 06-08-2012 10:09 ]
Met een punttang knijpen en beetje heen en weer gaat het perfect.Ik kan wel een poging doen om de stringen te wisselen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik geloof het wel, maar omdat ik er niet mee werk durf ik het niet te beloven. Wellicht dat Google er iets meer over kan vertellen.tc982 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 09:49:
[...]
Vervangt die software dan de Sunny Explorer?
Welk opzetstuk heb je gebruikt trouwens? Hij zegt:Rol-Co schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 20:30:
[...]
Is een goede kwaliteit voor het geld hoor, zal je zien.
nette prijs ook.
S30J für 1-6 mm²
S30B für 1,5-6 mm²
S10 für 1,5-6 mm²
S26TW für 0,5-6 mm²
S35WF für 10-35 mm²
De lipjes eerst even met puntang naar binnen buigen en dan met de amp versie knijpen, ik gebruik 6 kwadraad kabel.
Normaal even zelf zoeken kan ook niet?Pietje NL schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 22:22:
Toch raar dat niemand op zoiets een normaal antwoord kan geven.
75 kilo gaat hem hier ook niet worden met paneel en bevestiging erbij.
Zou dan ongeveer 100 kilo per paneel worden op je dak.
1 van de 5 welke je vind na 10 seconden google.
http://www.click-fit.nl/d...2e021fa336b3eee859ebe3139
Daar kom je al een eind mee.

Aangezien het onder linux draait moet het wel Sunny Explorer vervangen (die is alleen voor Windows geschreven). De link die ik aangaf, draait op een windows machine maar daarvoor moet wel gewoon Sunny Explorer zijn geïnstalleerd omdat er gebruik gemaakt wordt van de commandline opties van SE.tc982 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 09:49:
[...]
Vervangt die software dan de Sunny Explorer?
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
niemand iets gezegd over dat setje?Ravhin schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:15:
Zijn er nog op- en aanmerkingen op mijn setje? Anders ga ik bestellen
een sma6000 kan tot de 26A leveren.
kan jouw aansluiting dat aan?
vind het nog al veel voor zo weinig Wp als je wil aan sluiten.
een beetje vreemde verhouding.
heb je al gekeken naar een power-one 4.2?
dan 2 strings parallel.
is niet helemaal optimaal maar lijkt mij wel beter als een sma6000.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Zeker met verschillende orientaties een omvormer met meerder MPPT trackers nemen.Ravhin schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:15:
Mensen met oost - west orientatie doen dit vaker met 1 omvormer met meerder trackers op 1.5* de Wp van 1 richting. B.v. 2 * 2000Wp ~= SB3000TL-21
Zeker met vermogens > 3000 Watt zou ik kijken of je in de meter kast naar een 3 Fase groep kan. Anders kan je voor lelijke verassingen komen te staan. Ik denk dat er in 1 van de voorgaande 488 paginas genoeg over uitgeweid is.
Even voor de ervaringsdeskundigen met Energieleverancier/Netbeheerders:
In September hoop ik dat mijn setje (5.310Wp) wordt geleverd en aangesloten wordt op het net.
Netjes een mail gestuurd naar Eneco, die geven terug dat ik me aan moet melden op www.energieleveren.nl. Hierover al wat dingen gelezen in dit topic (je MOET helemaal niks.....), dus de netbeheerder (Stedin) hetzelfde gemaild....en.....zelfde antwoord.
Wat is nu wijsheid? Gewoon aanmelden op die site, of mijn 'bewijsstukken' (de mails die ik gestuurd heb) goed bewaren als bewijs van aanmelding?
Ik verwacht niet dat ik een netto-leverancier wordt (zeker dit jaar nog niet), al ben ik wel mijn verbruik drastisch aan het terugbrengen, verwacht ik niet onder de 5,5-6000 kWh uit te komen.
In September hoop ik dat mijn setje (5.310Wp) wordt geleverd en aangesloten wordt op het net.
Netjes een mail gestuurd naar Eneco, die geven terug dat ik me aan moet melden op www.energieleveren.nl. Hierover al wat dingen gelezen in dit topic (je MOET helemaal niks.....), dus de netbeheerder (Stedin) hetzelfde gemaild....en.....zelfde antwoord.
Wat is nu wijsheid? Gewoon aanmelden op die site, of mijn 'bewijsstukken' (de mails die ik gestuurd heb) goed bewaren als bewijs van aanmelding?
Ik verwacht niet dat ik een netto-leverancier wordt (zeker dit jaar nog niet), al ben ik wel mijn verbruik drastisch aan het terugbrengen, verwacht ik niet onder de 5,5-6000 kWh uit te komen.
Ik zou bij grotere vermogens inderdaad ook voor een 3-fase omvormer gaan, zoals een Kostal Piko 5.5. Een andere optie is gewoon twee omvormers te kiezen. Dan kun je voor goedkopere omvormers kiezen met maar 1 MPP. Voor de 16x240Wp bijvoorbeeld een Fronius IG TL 3.6. Voor de 12x240Wp is heel veel keuze beschikbaar.databeestje schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:33:
[...]
Zeker met verschillende orientaties een omvormer met meerder MPPT trackers nemen.
Mensen met oost - west orientatie doen dit vaker met 1 omvormer met meerder trackers op 1.5* de Wp van 1 richting. B.v. 2 * 2000Wp ~= SB3000TL-21
Zeker met vermogens > 3000 Watt zou ik kijken of je in de meter kast naar een 3 Fase groep kan. Anders kan je voor lelijke verassingen komen te staan. Ik denk dat er in 1 van de voorgaande 488 paginas genoeg over uitgeweid is.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik zou eens kijken naar een Piko 5.5 3 faseRavhin schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:15:
Die heeft zelfs 3 strings ( je kan er ook 1 of 2 van gebruiken als je later wilt uitbreiden.) Vermogen verdeeld over 3 fasen ook prettig !
Hoge max DC spanning, kan je makkelijk die 16 panelen in serie zetten.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Bij mij bleek het werken met 3 omvormers de beste optie, ivm schaduwwerking (2* AEGProtect PV2000 en 1* AEGProtect PV2800). Zitten ook nog eens mooie insteekkaarten in (fp4all PVloggers), waardoor je heel gemakkelijk kunt loggen en de data kunt zien op een externe site, maar ook output naar pvoutput.org kunt sturen.
Niet aanmelden en zeggen tegen Eneco dat je de installatie heb gemeld via de mail bij de netbeheerderMasterMaceMichu schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:37:
Even voor de ervaringsdeskundigen met Energieleverancier/Netbeheerders:
Zo heb ik het ook bij GC gedaan.
Wat stedin er zelf mee doet moeten ze zelf weten, ik ben niet verplicht om mij aan te melden bij energieleveren.nl dus doe ik dat ook niet
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 06-08-2012 12:58 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik zat zelf ook een beetje met die SMA, ik heb het idee dat de leverancier er eent "over" heeft. Die formule Oost-West is wel heel handig; ik zou dan op 1,5 x 3840 = 5760 Wp komen. Jammer dat die SMA geen dubbele tracker heeft, en SMA heeft in die output ook geen unit die dat wel heeft. Migjes: bedankt voor de link 
Ik heb wel krachtstroom in huis (2 fasen) om mee te koken: wellicht kan ik in de toekomt die fase benutten... moet ik even kijken. Ik was in ieder geval van plan om de energie via twee dedicated 20A groepen aan het net terug te geven.
Ik heb vanavond een leuke discussie met de leverancier. In ieder geval is mijn vermoeden bevestigd: met Oost-West is een dubbele tracker zeer wenselijk
Ik heb wel krachtstroom in huis (2 fasen) om mee te koken: wellicht kan ik in de toekomt die fase benutten... moet ik even kijken. Ik was in ieder geval van plan om de energie via twee dedicated 20A groepen aan het net terug te geven.
Ik heb vanavond een leuke discussie met de leverancier. In ieder geval is mijn vermoeden bevestigd: met Oost-West is een dubbele tracker zeer wenselijk
[ Voor 17% gewijzigd door Ravhin op 06-08-2012 13:07 ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
ik doe oost-west wel met 1 omvormer.Ravhin schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:01:
Ik zat zelf ook een beetje met die SMA, ik heb het idee dat de leverancier er eent "over" heeft. Die formule Oost-West is wel heel handig; ik zou dan op 1,5 x 3840 = 5760 komen. Jammer dat die SMA geen dubbele tracker heeft.
Ik heb wel krachtstroom in huis (2 fasen) om mee te koken: wellicht kan ik in de toekomt die fase benutten... moet ik even kijken. Ik was in ieder geval van plan om de energie via twee dedicated 20A groepen aan het net terug te geven. Migjes: bedankt voor de link.
maar kan ook met 2 omvormers.
verschil is niet zo groot, voor mij was het wel makkelijker aanleggen.
(en had de omvormer dan niet te duur.)
krachtstroom met 2 fase?
klinkt eerder als een kookgroep.
en dat is niet geschikt voor p.v.
het is mij niet helemaal duidelijk.
opties van anton of woudsehoeve zijn ook leuk.
maar alles is wel afhankelijk van wat je hebt of kunt krijgen aan aansluiting van de netbeheerder.
edit:
oeps databeestje vergeten te noemen.
De SMA 6000 is een mini central, dat is denk ik voor een ander publiek bedoeld. 1 Tracker, 4 strings. Klinkt als een grote instelling met 1 vaste orientatie.Ravhin schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:01:
Ik zat zelf ook een beetje met die SMA, ik heb het idee dat de leverancier er eent "over" heeft. Die formule Oost-West is wel heel handig; ik zou dan op 1,5 x 3840 = 5760 komen. Jammer dat die SMA geen dubbele tracker heeft.
Ik heb wel krachtstroom in huis (2 fasen) om mee te koken: wellicht kan ik in de toekomt die fase benutten... moet ik even kijken. Migjes: bedankt voor de link.
Je hebt geen "2" fasen, een fornuis groep is 1 fase met 2 draden en elk een 16A zekering. Deze zitten in de meterkast op dezelfde fase achter de 25A of 35A hoofdzekering.
De nieuwere TL-21 modellen hebben allen 2 trackers. Wellicht is een andere omvormer dan een SMA een beter keuze. Overigens, als je wel een SB 5000TL-21 zou gebruiken dan wordt het vermogen in het ergste geval gecapped op de 5000 Watt. Over de gehele dag gezien is dat maar een paar procent. Oost-West heeft een lange adem, dat levert meer op.
Nog steeds het probleem van 1 fase. Je zou dan minimaal 4 kwadraat moeten trekken op een 25A automaat. Wat betekent dat je ook minimaal een 35A hoofdzekering moet hebben.
Het is makkelijker 3 fasen met 2.5 kwadraat te trekken, dan ben je veel flexibeler met willekeurig wat je aan wil sluiten. Voorwaarde is wel dat je 3 fasen hebt, of afneemt (3x25A) van jet netbeheerder.
Boven 3000 Watt al? Je kan toch gewoon 3680W aan een 16A hangen? Daar hoef je toch niet voor naar een 3 fasen systeem?databeestje schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:33:
[...]Zeker met vermogens > 3000 Watt zou ik kijken of je in de meter kast naar een 3 Fase groep kan. Anders kan je voor lelijke verassingen komen te staan. Ik denk dat er in 1 van de voorgaande 488 paginas genoeg over uitgeweid is.
Mig, rest mij dus een schone taak om daar ook software voor te schrijven.migjes schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 09:11:
[...]
voor een gewone gebruiker is de slimme meter eigenlijk allen slim voor de leverancier.
een tweaker die meer info wil over zijn gebruik kan er wel wat meer mee.
dan moet je niet kijken naar de versies met een s0 poort.
een p1 poort lijkt mij een stuk interessanter.
de meeste zijn ook weer gewoon dom te maken hoor.
gewoon de communicatie kaart er uit rukken.
eigenlijk is het grootste probleem met een slimme meter dat de leverancier dom is.
de meter opnemers slaan je huis niet over als je een slimme meter hebt.![]()
de slimme meter mag dan apart de opbrengst meten en het gebruik.
de meter opnemen noteert alleen de gebruik getallen.
hun software kan nog niet met 4 standen overweg.
Vanaf Nu ook Temperatuur op pvoutput.
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=12106&sid=10049
Was even bezig om het uit te vogelen maar dan heb je ook wel wat.
Waar komen de temperaturen vandaan? Is dat iets wat uit de omvormer komt? Of gebruik je hiervoor een weerstation of iets dergelijks?JoopC schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:15:
[...]
Mig, rest mij dus een schone taak om daar ook software voor te schrijven.
Was even bezeg om het uit te vogelen maar dan heb je ook wel wat.
Geen idee of ik zoiets ook in de sma-bluetooth import/export zou kunnen bouwen. Er zit hierbij in de buurt een online weerstation waar ik de temperatuur met enige nauwkeurigheid uit vandaan kan halen.
De temperatuur die ik log is van mijn zonnepanelen.databeestje schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:18:
[...]
Waar komen de temperaturen vandaan? Is dat iets wat uit de omvormer komt? Of gebruik je hiervoor een weerstation of iets dergelijks?
Geen idee of ik zoiets ook in de sma-bluetooth import/export zou kunnen bouwen. Er zit hierbij in de buurt een online weerstation waar ik de temperatuur met enige nauwkeurigheid uit vandaan kan halen.
Hier staat alles precies beschreven:
NetDuino Voor DataLogging en nog veel meer.
ik denk niet dat de netbeheerder jouw toegang geeft tot hun computersystemen.JoopC schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:15:
[...]
Mig, rest mij dus een schone taak om daar ook software voor te schrijven.
Was even bezeg om het uit te vogelen maar dan heb je ook wel wat.
het is niet de software van de meter maar die in hun hoofdkantoor.
ze lossen het allemaal anders op en ik kom er ook nog steeds niet uit hoe ze het doen.
Nee, ik kan gewoon bij de data van de slimme meter.migjes schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:22:
[...]
ik denk niet dat de netbeheerder jouw toegang geeft tot hun computersystemen.![]()
het is niet de software van de meter maar die in hun hoofdkantoor.
ze lossen het allemaal anders op en ik kom er ook nog steeds niet uit hoe ze het doen.
Komt goed Mig.
http://www.zonstraal.be/w...g_van_%22slimme_meters%22
Dan heb ik zeker een 35A hoofdzekering, want ik heb al een keer gehad dat de kookgroep er uit vloog.databeestje schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:14:
Je hebt geen "2" fasen, een fornuis groep is 1 fase met 2 draden en elk een 16A zekering. Deze zitten in de meterkast op dezelfde fase achter de 25A of 35A hoofdzekering.
Dat zie ik dan meer zitten, temeer omdat de watt"piek" waarschijnlijk maar een half uur is ten opzichte van de rest van de dag. Ik wist niet dat dat kon, handige info!De nieuwere TL-21 modellen hebben allen 2 trackers. Wellicht is een andere omvormer dan een SMA een beter keuze. Overigens, als je wel een SB 5000TL-21 zou gebruiken dan wordt het vermogen in het ergste geval gecapped op de 5000 Watt. Over de gehele dag gezien is dat maar een paar procent. Oost-West heeft een lange adem, dat levert meer op.
Ik was van plan om 4^2 of 6^2 dubbel te trekken (zie ook vorige post) zodat ik niet zoveel stroomverlies heb in de vorm van warmte (I^2 x R). 5 aders in een PVC-buis gaat netNog steeds het probleem van 1 fase. Je zou dan minimaal 4 kwadraat moeten trekken op een 25A automaat. Wat betekent dat je ook minimaal een 35A hoofdzekering moet hebben.
Ik heb geen drie fasen en ik heb dit wel uitgezocht. Ik woon in Almere en ombouwen naar 3 fasen is echt heel duur met hoge vaste lasten. Voordat ik daar naar overga moet ik eerst over de 35A heen gaanHet is makkelijker 3 fasen met 2.5 kwadraat te trekken, dan ben je veel flexibeler met willekeurig wat je aan wil sluiten. Voorwaarde is wel dat je 3 fasen hebt, of afneemt (3x25A) van jet netbeheerder.
de vaste lasten van 3x 25A zijn net zo duur als die van 1x 80A.Ravhin schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:27:
[...]
Dan heb ik zeker een 35A hoofdzekering, want ik heb al een keer gehad dat de kookgroep er uit vloog.
[...]
Dat zie ik dan meer zitten, temeer omdat de watt"piek" waarschijnlijk maar een half uur is ten opzichte van de rest van de dag. Ik wist niet dat dat kon, handige info!
[...]
Ik was van plan om 4^2 of 6^2 dubbel te trekken (zie ook vorige post) zodat ik niet zoveel stroomverlies heb in de vorm van warmte (I^2 x R). 5 aders in een PVC-buis gaat net![]()
[...]
Ik heb geen drie fasen en ik heb dit wel uitgezocht. Ik woon in Almere en ombouwen naar 3 fasen is echt heel duur met hoge vaste lasten. Voordat ik daar naar overga moet ik eerst over de 35A heen gaan
het laten aanleggen kan wel flink wat kosten (afhankelijk van de locale situatie)
verder lees ik een hoop,
maar of al die plannen wel zo slim zijn, heb ik mijn twijfels over.
maar goed ik ben ook een beetje het volledige over zicht kwijt van wat je wil.
Tja, ik heb 1x25A maar ik zag wel dat er 3 fasen binnenkomt in de kast, er is echter maar 1 25A zekering erin gedraaid.
Ik dacht dat inmiddels alle huizen wel met een 3 fasen invoer opgeleverd werden, maar niet allen afgezekerd.
Ik weet wel dat in het verleden er maar 1 fase per huis ingebracht werdt. Dan is het wel een kostbare aangelegenheid. Maar dat varieert sterk per netbeheerder.
Ik dacht dat inmiddels alle huizen wel met een 3 fasen invoer opgeleverd werden, maar niet allen afgezekerd.
Ik weet wel dat in het verleden er maar 1 fase per huis ingebracht werdt. Dan is het wel een kostbare aangelegenheid. Maar dat varieert sterk per netbeheerder.
Hier hetzelfde. Het aanleggen van 3-fasen bestond uit het plaatsen van een nieuwe digitale (geen slimme) meter, en het erin draaien van 2 extra zekeringen.databeestje schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:49:
Tja, ik heb 1x25A maar ik zag wel dat er 3 fasen binnenkomt in de kast, er is echter maar 1 25A zekering erin gedraaid.
Ons huis is 11 jaar geleden gebouwd.
EV6 Plus
Heb ze nu beiden gemaild. Kreeg telefonsich nog wel door van Eneco dat mijn meter niet geschikt zou zijn voor teruglevering, maar dat lijkt me sterk, is met twee elektronische telwerken, vijf jaar oud....revolution-nl schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:57:
[...]
Niet aanmelden en zeggen tegen Eneco dat je de installatie heb gemeld via de mail bij de netbeheerder
Zo heb ik het ook bij GC gedaan.
Wat stedin er zelf mee doet moeten ze zelf weten, ik ben niet verplicht om mij aan te melden bij energieleveren.nl dus doe ik dat ook niet
Wat voor type is het?MasterMaceMichu schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 15:24:
[...]
Heb ze nu beiden gemaild. Kreeg telefonsich nog wel door van Eneco dat mijn meter niet geschikt zou zijn voor teruglevering, maar dat lijkt me sterk, is met twee elektronische telwerken, vijf jaar oud....
2 telwerken digitaal gaat waarschijnlijk niet lukken. Want digitaal loopt niet terug.
Even zoeken of er pijltjes op staan <-- --> zo niet dan heb je een nieuwe meter nodig.
Even zoeken of er pijltjes op staan <-- --> zo niet dan heb je een nieuwe meter nodig.
Verwijderd
Vanavond het laatste probleempje gladstrijken, een van de connectoren is niet helemaal lekker waardoor 1 string niet werkt. Voor de rest gaat het prima, ik zag net al even 1520w staan voor 3 Steca's. Not bad
Lijkt me not good too, 1500w op 2x 500 inverter. en slechte stekker? je hebt niet toevallig de strings aan elkaar gestoken dat je 1500w krijgt op 2 strings die 1000 moeten zijn ongeveer?Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:52:
Vanavond het laatste probleempje gladstrijken, een van de connectoren is niet helemaal lekker waardoor 1 string niet werkt. Voor de rest gaat het prima, ik zag net al even 1520w staan voor 3 Steca's. Not bad
het piekt wel met dit weer, (koude panelen en zon) maar 50% over lijkt me veel.
edit: te snel gelezen

Verwijderd
Ik heb nu 3 goede strings die vrolijk draaien en maximaal 1500watt doen. 1 string is een stekker van kapot, die ligt nu los en de Steca op de grond
Ja las het als 2 , dacht al?
piekt wel lekker met dit weer alleen niet lang.....ik heb liever wat lager maar de hele dag.
piekt wel lekker met dit weer alleen niet lang.....ik heb liever wat lager maar de hele dag.
Natuurlijk gaat dat niet lukken. Er zit toch geen software in die terug tellen faciliteerd.MasterMaceMichu schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 15:24:
[...]
Heb ze nu beiden gemaild. Kreeg telefonsich nog wel door van Eneco dat mijn meter niet geschikt zou zijn voor teruglevering, maar dat lijkt me sterk, is met twee elektronische telwerken, vijf jaar oud....
^^ ????
Van de site van Stedin:
Van de site van Stedin:
6. Hoe weet u of uw meter geschikt is voor teruglevering?
Anolage meters zijn standaard niet geschikt voor teruglevering. Digitale meters wel. Het is mogelijk dat uw digitale meter niet ingeschakeld is voor het verwerken van terugleverstanden.
ik zie toch mijn analoge (Ferraris) meter erg mooi achter uit lopen.
er is vandaag toch 7kWh afgegaan.
digitale meters is wel een ander verhaal.
Verwijderd
Die van ons loopt ook uitstekend terug, tenzij we wettelijk verplicht zijn die digitale / slimme meter te accepteren kunnen ze ons wat
Offtopic;Ravhin schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:27:
[...]
Dan heb ik zeker een 35A hoofdzekering, want ik heb al een keer gehad dat de kookgroep er uit vloog.
[...]
Dat zie ik dan meer zitten, temeer omdat de watt"piek" waarschijnlijk maar een half uur is ten opzichte van de rest van de dag. Ik wist niet dat dat kon, handige info!
[...]
Ik was van plan om 4^2 of 6^2 dubbel te trekken (zie ook vorige post) zodat ik niet zoveel stroomverlies heb in de vorm van warmte (I^2 x R). 5 aders in een PVC-buis gaat net![]()
[...]
Ik heb geen drie fasen en ik heb dit wel uitgezocht. Ik woon in Almere en ombouwen naar 3 fasen is echt heel duur met hoge vaste lasten. Voordat ik daar naar overga moet ik eerst over de 35A heen gaan
PClop gooit de handdoek in de ring @ Ravhin, ik dacht die helpen we ff, echter met zoveel
tegenstrijdigheden in al je voorgaande post's waag ik mijn slechte naam hier niet meer aan.

is al aardig bij gesteld.PClop schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:48:
[...]
Offtopic;
PClop gooit de handdoek in de ring @ Ravhin, ik dacht die helpen we ff, echter met zoveel
tegenstrijdigheden in al je voorgaande post's waag ik mijn slechte naam hier niet meer aan.![]()
![]()
als ze willen weten of de zon boven mijn huis schijnt bij de energie leverancier.Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:41:
Die van ons loopt ook uitstekend terug, tenzij we wettelijk verplicht zijn die digitale / slimme meter te accepteren kunnen ze ons wat
dan mogen ze van mij naar buien rader kijken.
Zo
Hier is de knoop eindelijk doorgehakt!
Na die subsiedie verandering in belgië, wel minder panelen.
Ik kan er 12 plaatsen, zal ik wel zo'n 3KwP mee halen.
Hier is de knoop eindelijk doorgehakt!
Na die subsiedie verandering in belgië, wel minder panelen.
Ik kan er 12 plaatsen, zal ik wel zo'n 3KwP mee halen.

Hier deze hebben we op dit draadje nog niet gehad. Is afgelopen zaterdag de subsidieverlening op de mat gevallen voor een € 650 staatsbonus, maakt het meisje bezwaar dat ik zelf het dak op ga... Ik bedoel, heb ik me daarvoor de afgelopen maandag ingelezen en verdiept in de materie. Maar ik begrijp de gefronste wenkbrauwen, ik pak wel een biertje in de kroeg, rondje van mij.
Het is een genuine "Landis+Gyr":Barrycade schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:07:
2 telwerken digitaal gaat waarschijnlijk niet lukken. Want digitaal loopt niet terug.

Ik zie er geen pijltjes op staan......Toch een nieuwe meter dan?
Zie op de Stedin site staan dat je er EUR 95 voor moet betalen....
[ Voor 17% gewijzigd door MasterMaceMichu op 06-08-2012 21:03 . Reden: dropbox plaatje werkt.... ]
Afgelopen maandag of maanden??mta schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:32:
Ik bedoel, heb ik me daarvoor de afgelopen maandag ingelezen en verdiept in de materie.
Aah, scherp, ik had de geur van de jwbl al in de neus zogezegd... Maanden is correct, maandag ook overigens. Met een 6 x 5,8 m dakvlak, onder 45°, op -5° ZZO, zonder schaduw, is het de grootte van de beurs die bepalend lijkt. En vandaag dus een extra factor ontdekt, uitgedrukt in Pv, die ik over het hoofd had gezien.
deze kon ik zo snel vinden.mta schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:32:
Hier deze hebben we op dit draadje nog niet gehad. Is afgelopen zaterdag de subsidieverlening op de mat gevallen voor een € 650 staatsbonus, maakt het meisje bezwaar dat ik zelf het dak op ga... Ik bedoel, heb ik me daarvoor de afgelopen maandag ingelezen en verdiept in de materie. Maar ik begrijp de gefronste wenkbrauwen, ik pak wel een biertje in de kroeg, rondje van mij.
maar je als je zoekt vind je er wel meer.
http://doe-het-zelf-verbo...%2FgMgT1dD&fta_ind=3&fs=1
Even panelen aanmelden, dan is de nieuwe meter bij Stedin gratis als de bestaande niet geschikt is voor teruglevering.MasterMaceMichu schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:32:
[...]
Het is een genuine "Landis+Gyr":
http://db.tt/8OyA1qrh
Ik zie er geen pijltjes op staan......Toch een nieuwe meter dan?
Zie op de Stedin site staan dat je er EUR 95 voor moet betalen....
^^
Zoals ik al aangaf: ik heb Stedin gemaild, maar ze willen dat ik me aanmeld via energieleveren.nl, waar ik niet zo'n zin in heb, zoals velen met mij.....
Zoals ik al aangaf: ik heb Stedin gemaild, maar ze willen dat ik me aanmeld via energieleveren.nl, waar ik niet zo'n zin in heb, zoals velen met mij.....
Ik heb me vorige week me aangemeld bij Liander. Geen verwijzing naar energieleveren.nl gezien.
Het kan dus direct bij de netbeheerder.......
Het kan dus direct bij de netbeheerder.......
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Verwijderd
Zo, leverancier is even langs gekomen en heeft netjes de stekker vervangen. Morgen draaien ze dus alle vier, ik ben benieuwd
Niet aanmelden, tot er wat fout gaat bij je in de buurt met het netwerk. Leer mij die knapen (Stedin) kennen.MasterMaceMichu schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:22:
^^
@JoopC: Tweede keer dat je reageert en dat ik absoluut niet snap wat je zegt..... Kun je je post toelichten?
Waarom gebruik je die delta niet eigenlijk? paneeltje's bij en klaarVerwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:44:
Zo, leverancier is even langs gekomen en heeft netjes de stekker vervangen. Morgen draaien ze dus alle vier, ik ben benieuwd
Verwijderd
joopc heeft dezelfde ervaringen als eric-pvt waarschijnlijk, ik snap hem meteen en precies.
Ik heb ze expres ´ingegraven´ om de hellingshoek te verlagen (kustgebied) en de schaduw in de winter te verminderen.Rol-Co schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 23:09:
[...]
Zijn wel wat achterover gezakt, ik hoop niet dat het je dak is maar alleen het grind.
er kan wel meer wind onder komen als hier, dat wel.
[afbeelding]
Nu liggen ze achterop in het grind en nog vaster, die gaan echt geen kant meer op.
Verwijderd
Ik heb er voorlopig even geen werk voor (lees ik heb andere kosten aan m'n huisRol-Co schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:06:
[...]
Waarom gebruik je die delta niet eigenlijk? paneeltje's bij en klaar
Mooi....enlighten us!Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:08:
joopc heeft dezelfde ervaringen als eric-pvt waarschijnlijk, ik snap hem meteen en precies.
Wat snap je er niet aan dan, dat je zonder toestemming van de netwerk beheerder geen energie mag terugleveren of dat niet iedere energie meter geschikt is voor terug leveren.?MasterMaceMichu schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:00:
@JoopC: Tweede keer dat je reageert en dat ik absoluut niet snap wat je zegt..... Kun je je post toelichten?
Zeg je nou dat hij zich wél moet aanmelden omdat hij anders problemen krijgt als er netwerkproblemen optreden? Of zeg je dat hij zich niet moet aanmelden omdat hij anders de schuld krijgt als er wat mis gaat in de buurt?
Ondanks de regenachtige dag is het toch gelukt om de panelen het dak op te krijgen vandaag bij mijn ouders. 18x IBC Monosol 195DS panelen + een SMA SB3000TL omvormer op schuin dak (bitumen) op zuid. Hier een kleine foto impressie:

Omvormer is vorige week al opgehangen inclusief bekabeling richting dak.

Clickfit bijna klaar.

Panelen plaatsen.

En af

Omvormer is vorige week al opgehangen inclusief bekabeling richting dak.

Clickfit bijna klaar.

Panelen plaatsen.

En af
Of een mail naar Stedin en Eneco met de mededeling dat ik ga terugleveren voldoende is, of dat ik inderdaad de site energieleveren.nl moet invullen.JoopC schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:35:
[...]
Wat snap je er niet aan dan, dat je zonder toestemming van de netwerk beheerder geen energie mag terugleveren of dat niet iedere energie meter geschikt is voor terug leveren.?
* MasterMaceMichu vraagt zich af of hij nu echt zo onduidelijk is...
Volgens de wet hoef je het volgens mij niet, maar je moet dan maar net zin hebben om de strijd met die bureaucratie aan te gaan.
Het is net als met de slimme meter: de één maakt er geen probleem van, de ander legt een tankgracht om de stoppenkast aan.
Mij maakt het niet zoveel uit, zolang er maar meer PV op het dak komt in Nederland!
Het is net als met de slimme meter: de één maakt er geen probleem van, de ander legt een tankgracht om de stoppenkast aan.
Mij maakt het niet zoveel uit, zolang er maar meer PV op het dak komt in Nederland!
Wat is dan het probleem van energieleveren.nl? Ik zie het probleem niet?
Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |
Ik zit met een vraagje
Hoe kan je de stringspanning van de panelen berekenen wat het met bijv -10 word?
En waar gaan ze vanuit, onbelast of belast? dit is namelijk best een groot verschil, als hij onbelast over het maximum kan komen van de inverter bijv bij een stroomuitval in de winter/met koude moet ik me dan zorgen maken of is dat niet heel erg.
belast voltage vandaag, ik meette onbelast bij de eerste waarde 412v
348,8 - onbel 412v
337,3
347,5
316,8
359,6
332,5
Maximum inverter is 500v
panelen info 20x
(Vmp) 19,54V
(Lmp) 5,16A
(Voc) 23,7V
nominelle Zellen-Betriebstemperatur 47 +/- 2°C
Temperaturkoeffizient von Pmax -0,45%/°C
Temperaturkoeffizient von Voc -0,33%/°C
Temperaturkoeffizient von Isc 0,05%/°C
Is er iemand die me dit kan uitleggen of kan berekenen met -10, ik verwacht het niet veel kouder als dat in nederland.
Hoe kan je de stringspanning van de panelen berekenen wat het met bijv -10 word?
En waar gaan ze vanuit, onbelast of belast? dit is namelijk best een groot verschil, als hij onbelast over het maximum kan komen van de inverter bijv bij een stroomuitval in de winter/met koude moet ik me dan zorgen maken of is dat niet heel erg.
348,8 - onbel 412v
337,3
347,5
316,8
359,6
332,5
Maximum inverter is 500v
panelen info 20x
(Vmp) 19,54V
(Lmp) 5,16A
(Voc) 23,7V
Is er iemand die me dit kan uitleggen of kan berekenen met -10, ik verwacht het niet veel kouder als dat in nederland.
Je geeft gegevens aan een entiteit die daar strikt genomen geen recht op heeft. De problemen daarmee hebben dus te maken met je privacy en het feit dat die gegevens in de toekomst gebruikt zouden kunnen worden om aan de terugleververgoeding/verrekening te sleutelen, ten nadele van de consument.FataMan schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:58:
Wat is dan het probleem van energieleveren.nl? Ik zie het probleem niet?
Maar we kunnen natuurlijk ook allemaal zo stemmen dat dat niet gebeurt, of zelfs beter uit gaat pakken.
Verwijderd
Na zo'n beetje het hele topic gelezen te hebben, heb ik sinds een maand ook zo'n 1100Wp op mijn dak liggen.
Deze heb ik ook aangemeld op energieleveren.nl want ik begrijp niet helemaal wat iedereen tegen die site lijkt te hebben. Ik snap dat de B.V. achter die pagina, net als andere bedrijven, erg geinteresseerd is onze gegevens.
Maar iedereen lijkt er aan voorbij te gaan dat je die helemaal niet op hoeft te geven.
Het formulier op de pagina vereist niet dat je een naam, telefoonnr of email adres opgeeft en je hoeft zelfs niet akkoord te gaan met de verwerking van je gegevens!
Bij de aanmelding heb ik enkel m'n postcode, huisnummer en de hoeveelheid zonnepanelen ingevuld. Dat is genoeg voor de netbeheerder want een paar dagen later kreeg netjes een bevestigingsbrief van Enexis met een extra AEN code.
Deze heb ik ook aangemeld op energieleveren.nl want ik begrijp niet helemaal wat iedereen tegen die site lijkt te hebben. Ik snap dat de B.V. achter die pagina, net als andere bedrijven, erg geinteresseerd is onze gegevens.
Maar iedereen lijkt er aan voorbij te gaan dat je die helemaal niet op hoeft te geven.
Het formulier op de pagina vereist niet dat je een naam, telefoonnr of email adres opgeeft en je hoeft zelfs niet akkoord te gaan met de verwerking van je gegevens!
Bij de aanmelding heb ik enkel m'n postcode, huisnummer en de hoeveelheid zonnepanelen ingevuld. Dat is genoeg voor de netbeheerder want een paar dagen later kreeg netjes een bevestigingsbrief van Enexis met een extra AEN code.
1 van de redenen is dat (alu-hoedje op) de netbeheerders mogelijk in de toekomst geld gaan vragen voor terugleverende klanten. Je maakt immers gebruik van hun netwerk!Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:17:
Na zo'n beetje het hele topic gelezen te hebben, heb ik sinds een maand ook zo'n 1100Wp op mijn dak liggen.
Zolang je een ferraris meter hebt en je niet aanmeld op de site weet "niemand" dat je stroom terug levert.
hoe noem je dit dan?Ik snap dat de B.V. achter die pagina, net als andere bedrijven, erg geinteresseerd is onze gegevens
Bij de aanmelding heb ik enkel m'n postcode, huisnummer en de hoeveelheid zonnepanelen ingevuld
En het kan zijn dat de netbeheerder roept dat je meter vervangen moet worden, dat is vast niet om jou te helpen denk ik.
Als ik dan ook miljoenen belastinggeld krijg om mijn netwerk aan te sluiten is dat geen enkel probleem.wmeester schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:34:
[...]
1 van de redenen is dat (alu-hoedje op) de netbeheerders mogelijk in de toekomst geld gaan vragen voor terugleverende klanten. Je maakt immers gebruik van hun netwerk!
Zolang je een ferraris meter hebt en je niet aanmeld op de site weet "niemand" dat je stroom terug levert.
Iets serieuzer: dit is al jaren geleden een plan geweest van wat netbeheerders, en gelijk afgeschoten door de politiek. Pas als de wet gewijzigd wordt kan het weer een probleem worden, maar dan duwen ze vast gelijk ook bij iedereen slimme meters in de meterkast. Verplicht.
Precies dat is een van de problemen met die site. Je kan gewoon een installatie op een willekeurige postcode huisnummer aanmelden zonder enige controle. (Een van de op die site vermelde bedrijven heeft nu een 1Wp installatieVerwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:17:
Even een vraagje aan de meest doorgewinterde PV'ers hier.
Ik plan deze panelen te gaan plaatsen op mijn dak: http://www.yinglisolar.co...anda_265_Series_EU_EN.pdf
Toen ik is met iemand sprak over zonnepanelen kreeg ik het volgende te horen: "Zonnepanelen die zwarte cellen hebben gaan binnen de 5 jaar kapot".
Zelf vindt ik dat nogal "raar", is dit waar of bullsh*t?
Ik plan deze panelen te gaan plaatsen op mijn dak: http://www.yinglisolar.co...anda_265_Series_EU_EN.pdf
Toen ik is met iemand sprak over zonnepanelen kreeg ik het volgende te horen: "Zonnepanelen die zwarte cellen hebben gaan binnen de 5 jaar kapot".
[ Voor 8% gewijzigd door larsg op 06-08-2012 23:06 ]
Excuus, af en toe zitten mijn gedachten al in Maastricht terwijl de rest nog in Groningen zit.PClop schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:48:
[...]
Offtopic;
tegenstrijdigheden in al je voorgaande post's waag ik mijn slechte naam hier niet meer aan.![]()
![]()
Een tip probeer eens te controlen of er een bijzondere status aan die nieuwe EAN code hangt (EANcodeboek) en of die nieuwe EAN code gekoppeld is aan een verblijffunctie, zoniet dan heel goed de jaarlijkse afrekening nalopen (en tijdig bezwaarmaken) of de heffingskorting energiebelasting wel wordt verrekend en energiebelasting voor de teruggeleverde energie.Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:17:
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik begrijp al die argwaan ook niet rond die site van energie leveren.nl
Als de wet zou veranderen en op wat voor manier je daar voor zou moeten betalen dan is dat toch gewoon zo.
Je kunt je wel verbergen maar dat staat in mijn ogen gelijk aan een fiets meenemen op het station en die de ochtend daarna weer terug te zetten. Je gebruikt toch hun net werk en capaciteit.
Er lopen op dit moment europese proeven met slimme meters waar nederland aan mee doet, over een paar jaar hebben we allemaal zo een ding in mijn ogen
Als de wet zou veranderen en op wat voor manier je daar voor zou moeten betalen dan is dat toch gewoon zo.
Je kunt je wel verbergen maar dat staat in mijn ogen gelijk aan een fiets meenemen op het station en die de ochtend daarna weer terug te zetten. Je gebruikt toch hun net werk en capaciteit.
Er lopen op dit moment europese proeven met slimme meters waar nederland aan mee doet, over een paar jaar hebben we allemaal zo een ding in mijn ogen
snameroc
Vraagje:
Welke factor kan je het best gebruiken om de ruimte tussen 2 rijen panelen te berekenen ivm schaduw?
Ik gebruik nu de factor 1,8 (* hoogte paneel).
Is dat genoeg of teveel?
Welke factor kan je het best gebruiken om de ruimte tussen 2 rijen panelen te berekenen ivm schaduw?
Is dat genoeg of teveel?
[ Voor 3% gewijzigd door larsg op 06-08-2012 23:48 ]
Dat is natuurlijk complete bullshit. De afhandeling van garantie kost fabrikanten handenvol geld. Ze gaan echt geen 10 jaar garantie geven op panelen die binnen 5 jaar kapot gaan, daar gaan ze namenlijk failliet aan.larsg schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:06:
Even een vraagje aan de meest doorgewinterde PV'ers hier.
gewoon laten berekenen:larsg schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:46:
Vraagje:
Is dat genoeg of teveel?
http://www.eclecticsite.be/zonP/afstand_panelen.htm
Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2
Aanmelden bij energieleveren.nl geeft automatisch een aparte EAN-codesnameroc schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:32:
Ik begrijp al die argwaan ook niet rond die site van energie leveren.nl
Iedere gas- en elektriciteitsaansluiting in Nederland heeft zijn eigen EAN-codeWat is een EAN-code?
Dit is een specifieke code die de netbeheerder hanteert voor elke aansluiting op het elektriciteitsnet en gasnet van Nederland. De EAN-code is doorgaans gekoppeld aan uw postcode. Daarnaast krijgt iedere geregistreerde productie-installatie automatisch een eigen EAN-code.
Wanneer is salderen volgens de minister van toepassing
Zonder een EAN-code koppeling is ergenis voor geprogrammeert, want dan is het saldering voor de meter of te wel zelflevering en daar is nog bar weinig geregeld als ook dat een EAN-code koppeling nog niet is opgenomen in de wet als zijnde één aansluiting, EAN-code zelf staat wel in de electriciteitswet art 1. als een unieke code voor een aansluiting.De Wet belastingen op milieugrondslag is op deze punten echter duidelijk. Saldering van energiebelasting is van toepassing op het positieve saldo van de via één en dezelfde aansluiting van het net afgenomen en op het net ingevoede elektriciteit, indien het energiebedrijf ter zake van de op het net ingevoede elektriciteit hetzij artikel 31c, hetzij artikel 95c, derde lid, van de Elektriciteitswet 1998 toepast. Op basis van artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998 wordt tot een grens van 5000 kWh gesaldeerd. Wordt er meer dan 5000 kWh per jaar via de aansluiting op het net ingevoed, dan moet het energiebedrijf op basis van artikel 95c, derde lid, van de Elektriciteitswet 1998 voor het meerdere een redelijke terugleververgoeding betalen.
Vandaar de opmerking hiervoor om de eindafrekening nauwkeurig te controleren m.b.t. energiebelasting verrekening.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Bedankt voor de tipantimos schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 00:06:
[...]
gewoon laten berekenen:
http://www.eclecticsite.be/zonP/afstand_panelen.htm
kan iemand hier naar kijken?Rol-Co schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:00:
Ik zit met een vraagje
348,8 - onbel 412v
337,3
347,5
316,8
359,6
332,5
Maximum inverter is 500v
panelen info 20x
(Vmp) 19,54V
(Lmp) 5,16A
(Voc) 23,7V
het is voor mij een twijfel geval, vanwege het soort panelen.
Onder voorbehoud dat ik hier geen verstand van heb wel even wat waarden ingevuld.
Dus Voc is bij n graden 23,7 Volt. De coefficient is 0,33 % per graad C.
Stel n is 47 graden zoals boven staat, dan is het verschil 57 graden.
0,0033 x 23,7 = 0.07821 Volt
57 x 0,078 = 4,458 Volt
4,458 + Voc(23,7) = 28,158 Volt per paneel bij -10
57 x 0,078 = 4,458 Volt
[ Voor 21% gewijzigd door databeestje op 07-08-2012 09:27 . Reden: Procenten van, niet Volts per, dank Rol-Co ]
Er staat % , dus is het dan niet 0,33% van 23,7v met 1 graad?
Zijn die tegenhangers van energieleveren.nl wel evaringsdeskundigen en überhaupt wel eens op die site geweest?
Ik denk dan 80% van alle mensen niet weten wie de netwerkbeheerder is. Dus prima toch dat men via één site probeert om zo veel mogelijk zoeken en aanmelden bij de verkeerde probeert te voorkomen?
Ik heb me gewoon aangemeld, ik heb een digitale meter, dus niet aanmelden is volgens mij garantie voor irritatie aangezien dan mijn leverancier van niets weet en ik mijn teruglevering niet kan invoeren op de meterstanden site / formulier. Met bellen tot je een ons weegt als resultaat.
En kreeg een e-mail van Liander met daarin de bevestiging dat mijn meter geschikt is voor teruglevering. Met een formulier om de huidige meterstanden door te geven.
Teruggestuurd en daarna een briefje thuis dat het geregistreerd was. En voor alle duidelijkheid EAN nummer is hetzelfde gebleven.
En qua privicacy en andere paranoia ideeën: tegenwoordig is men massaal de overheid al aan het voorzien van informatie over de systemen door de subsidie aanvragen waarbij je zelfs je gedetailleerde offerte overlegd in combinatie met een DigiD identificatie. Dus links of rechts om, alles is bekend.
Ik denk dan 80% van alle mensen niet weten wie de netwerkbeheerder is. Dus prima toch dat men via één site probeert om zo veel mogelijk zoeken en aanmelden bij de verkeerde probeert te voorkomen?
Ik heb me gewoon aangemeld, ik heb een digitale meter, dus niet aanmelden is volgens mij garantie voor irritatie aangezien dan mijn leverancier van niets weet en ik mijn teruglevering niet kan invoeren op de meterstanden site / formulier. Met bellen tot je een ons weegt als resultaat.
En kreeg een e-mail van Liander met daarin de bevestiging dat mijn meter geschikt is voor teruglevering. Met een formulier om de huidige meterstanden door te geven.
Teruggestuurd en daarna een briefje thuis dat het geregistreerd was. En voor alle duidelijkheid EAN nummer is hetzelfde gebleven.
En qua privicacy en andere paranoia ideeën: tegenwoordig is men massaal de overheid al aan het voorzien van informatie over de systemen door de subsidie aanvragen waarbij je zelfs je gedetailleerde offerte overlegd in combinatie met een DigiD identificatie. Dus links of rechts om, alles is bekend.
dat maakt mij.databeestje schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:20:
Onder voorbehoud dat ik hier geen verstand van heb wel even wat waarden ingevuld.
57 x 0,078 = 4,458 Volt
20 x 28,158 = 563,16V bij -10.
(18 x 28,158 = 506.844)
was er al bang voor.
vraag is nog of berekening klopt.
Een SMA HF series kan tot 700 Volt. Ik zit met 11 panelen op dik 500 Volt op een 2000HF.
Zo te zien gebruik je kleinere panelen, mijn Voc is 45 Volt, wellicht is deze omvormer een optie. Je moet dan wel rekening houden met circa 1100 euro oid.
Ik zie dat een Solarmax 2000S tot 600 Volt kan. Heb je meteen een ethernet poort :-)
Zo te zien gebruik je kleinere panelen, mijn Voc is 45 Volt, wellicht is deze omvormer een optie. Je moet dan wel rekening houden met circa 1100 euro oid.
Ik zie dat een Solarmax 2000S tot 600 Volt kan. Heb je meteen een ethernet poort :-)
@Barrycade: Ik ben gewoon gezond kritiesch (Om Koot&de Bie maar weer eens van stal te halen).
Nadat Eneco in eerste instantie aangeeft dat ik me MOET registreren via energieleveren.nl, melden ze mij net terug in de mail dat mijn teruglevering bij hun nu geregistreerd staat en dat ze zullen gaan salderen, mits eea ook bij Stedin bekend is en ik een geschikte meter heb. Dit nadat ik één reply heb gestuurd met daarin de vraag: Waar staat dat ik verplicht ben om me via een externe site aan te melden en niet gewwon bij Eneco....
Geeft je toch wel ietwat te denken niet?
Nadat Eneco in eerste instantie aangeeft dat ik me MOET registreren via energieleveren.nl, melden ze mij net terug in de mail dat mijn teruglevering bij hun nu geregistreerd staat en dat ze zullen gaan salderen, mits eea ook bij Stedin bekend is en ik een geschikte meter heb. Dit nadat ik één reply heb gestuurd met daarin de vraag: Waar staat dat ik verplicht ben om me via een externe site aan te melden en niet gewwon bij Eneco....
20x23,7v bij 25c =474v met 0,33% verhoging per graad kom ik bij -10 op 527,18v
Maar is onbelast, wat een best groot verschil is en als de berekening klopt.
Ik kom nu (gisteren dan) ook niet aan dat voltage met +/- 18c had ik 420v max wat dan toch boven de 474 zou moeten zijn.
nog eens even rekenen met die 19,54v hoe ik dan uitkom.
edit: 402v bij 16-17c , dat komt redelijk in de buurt van wat ik meet. -10 zou dan 436v zijn.....lastig.
databeestje
inverter heb ik, maar migjes en vooral ik vroegen ons af of er 20 in 1 string kunnen blijven, 2x10 op 2 mppt kan ik ook doen eventueel maar dan zit ik aan de lage kant.
Maar hoe je het kan uitrekenen.....
Ik kom nu (gisteren dan) ook niet aan dat voltage met +/- 18c had ik 420v max wat dan toch boven de 474 zou moeten zijn.
edit: 402v bij 16-17c , dat komt redelijk in de buurt van wat ik meet. -10 zou dan 436v zijn.....lastig.
databeestje
inverter heb ik, maar migjes en vooral ik vroegen ons af of er 20 in 1 string kunnen blijven, 2x10 op 2 mppt kan ik ook doen eventueel maar dan zit ik aan de lage kant.
Maar hoe je het kan uitrekenen.....
[ Voor 32% gewijzigd door Rol-Co op 07-08-2012 10:12 ]
er is een heel groot verschil tussen cel temperatuur en omgeving temperatuur.Rol-Co schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:02:
20x23,7v bij 25c =474v met 0,33% verhoging per graad kom ik bij -10 op 527,18v
voel maar eens aan de platen als de zon schijnt.
(het probleem is eigenlijk de eerste uren in de ochtend in februarie als het zonnetje net tussen de wolken door schiet.)
@MasterMaceMichu
gezond kritiesch blijven.
ik zelf heb al wel gemerkt dat de zaken wat aan het veranderen zijn zins ik voor dat probleem zat.
ik had gelukkig ook nog een gewone ingang bij de pnem (lokale voorganger van enexis.).
en die persoon wist toen ook niet wat er nu de bedoeling van was.
ik zelf zou eigenlijk graag een slimme meter willen.
lijkt mij best wel gaaf.
alleen alles wat daar bij komt maakt mij iets te gezond kritiesch.
voor nu licht er een loopgraaf om mijn meter heen inclusief mijnen veld en los lopende tijgers.
eenmaal in dat systeem kom je er waarschijnlijk nooit meer uit.
Verwijderd
Mastervolt heeft een handige calculator, waarop meteen de Voc te zien is bij lage temperaturendatabeestje schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:02:
Een SMA HF series kan tot 700 Volt. Ik zit met 11 panelen op dik 500 Volt op een 2000HF.
Er zijn honderden type panelen in opgenomen:
http://www.mastervolt.nl/syscalc/
En anders pak je sunnydesign er bij, die kan het ook redelijk goed.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
En als je het nu omgekeerd had gedaan via energieleveren.nl had je aan de voorwaarden van Eneco voldaan: dat je een geschikte meter hebt (controleerd Stedin) en dat je je hebt aangemeld bij Stedin (via energieleveren.nl).MasterMaceMichu schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:02:
@Barrycade: Ik ben gewoon gezond kritiesch (Om Koot&de Bie maar weer eens van stal te halen).
Dus in mijn ogen ben je niet verder gekomen door je niet aan te melden.....alleen Eneco heeft iets in zijn bestand staan.
@ Migje: problemen met het toetsenbord?
Ben zo vrij, dat is migjes-taal, daar zijn "wij" al aan gewent.Barrycade schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:11:
[...]
@ Migje: problemen met het toetsenbord?
Dit topic is gesloten.