Punctuality is the politeness of kings
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Die heeft effekta ook, alleen mijn oem paneeltjes staan er niet in, dan moet je het zelf invullen wat vaak niet in % is.Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:56:
[...]
Mastervolt heeft een handige calculator, waarop meteen de Voc te zien is bij lage temperaturen
Er zijn honderden type panelen in opgenomen:
http://www.mastervolt.nl/syscalc/
Dus kom je daarmee niet uit.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
in NL kan het (luchttemteratuur!) -21 worden. De temperatuur van je dak (en panelen) kan dan nog wel lager liggen, vanwege uitstraling het heelal in. Ga daar zeker niet op het randje zitten!migjes schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:49:
[...]
dat maakt mij.
20 x 28,158 = 563,16V bij -10.
(18 x 28,158 = 506.844)
was er al bang voor.
vraag is nog of berekening klopt.
Edit: ik zie verschillende mensen rekenen met temperaturen van 18 of 16 graden aan hun panelen, maar dat klopt uiteraard niet! Als de luchttemperatuur 18 graden is, en er staat een leuk zonnetje op je panelen, kan de temperatuur van je panelen zomaar 60 graden of meer zijn!
[ Voor 23% gewijzigd door gatgda op 07-08-2012 12:24 ]
Mijn latijn is niet zo goed.migjes schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:42:
duo facit duo facit iniuriam
Het lijkt een beetje op "hij doet de 2 dingen die hij doet, fout"
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Op alle panelen (9 stuks) zijn dezelfde soort verkleuringen te vinden. Helaas lukte het niet om de verkleuringen duidelijker op de foto te krijgen, in werkelijkheid zijn ze namelijk duidelijker te zien, donkerder geel en met meer contrast met de omgeving dan op de foto's.
De foto's van de verkleuringen, uitleg er onder:
https://dl.dropbox.com/u/2856652/SDC15651.JPG
https://dl.dropbox.com/u/2856652/SDC15652.JPG
https://dl.dropbox.com/u/2856652/SDC15653.JPG
https://dl.dropbox.com/u/2856652/SDC15654.JPG
https://dl.dropbox.com/u/2856652/SDC15655.JPG
Van 1 zonnepaneel (daar kon ik het beste bij) heb ik de foto's hierbij gedaan. Op foto 655 is de bovenzijde met serienummer en 3 duidelijke verkleuringen te zien: een grote plek rechts aan de rand, een kleinere plek rechtsonder de 2e cel van links en een streep die achter de rij met cellen van links naar rechts over het paneel gaat: deze is ongeveer in het midden tussen cel 1 en 2 en tussen 2 en 3, maar ook 3 en 4 op de foto te zien, en loopt zo verder. Op fot 654 is de kleinere verkleuring en de streep achter de bovenste rij met cellen te zien. Of foto 653 de grote plek met verkleuring.
Op foto 652 is de onderste helft van het betreffende paneel te zien. Ook hier zijn op verschillende plaatsen verkleuringen te zien: achter de onderste rij cellen (links op de foto), achter de 4e rij met cellen (dus de 4e rij vanaf links op de foto).
Op foto 651 is de bovenste helft van het paneel op de foto te zien. rechtsonder is de stikker met serienummer net buiten beeld gevallen, maar de verkleuring achter de bovenste rij is duidelijk te zien (= de rechtse rij op de foto). Achter de 4e rij vanaf boven gezien (de 4e rij vanaf rechts op de foto) is ook hier een streep van links naar rechts op het paneel (en van boven naar beneden op de foto) te zien. Deze strepen zijn overal te zien, al zitten ze niet altijd achter dezelfde rij op het paneel. Dit paneel heeft dus strepen achter de bovenste rij, achter de 4e rij, achter de 4e rij vanaf onder en achter de onderste rij.
Graag hoor ik hoe jullie hier over denken, dit soort plekken lijkt me namelijk niet te maken te hebben met een mogelijke lekkage, maar met iets anders. Als het een lekkage zou zijn wijst dat mijns inziens op een productiefout, en een andere oorzaak hoor ik graag.
De fabriek wil me een bus met kit opsturen, zodat ik de randen van de panelen dicht kan kitten, maar ik heb het idee dat dit niet een oplossing is.
[ Voor 11% gewijzigd door gatgda op 07-08-2012 13:03 ]
Heb ik ondertussen gedaan.Bartjuh schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:19:
Zou je het wellicht kunnen omcirkelen? Want ik vind niets vreemds...
Dat kan ook een polaroid-zonnebril zijn.
Een dergelijk filter moet je draaien in de juiste richting (om de as van de lens) om het effect maximaal te krijgen.
Hiermee haal je namelijk de reflectie van het glas uit het beeld en dan krijg je een beter beeld van wat eronder/erachter zit.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Zwaar ot;migjes schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:42:
duo facit duo facit iniuriam
Barbarus hic ego sum, qui non intellegor ulli ( zijn mijn vrind google )
werkt gewoon goed
Het lijken stroken die bij demontage tussen de cellen en de folie zijn geplaatst om zaken te isoleren ? en nu wat verkleuren, ziet er niet fraai uit. Voel/zie je aan de achterkant op de plekken van de verkleuring verdikkingen ? ( zoals wanneer karton water opneemt en uitzet)gatgda schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:00:
Sinds eind 2008 heb ik een setje van 9stuks 175Wp panelen liggen. Toen ik daar onlangs nog een goed naar ging kijken, viel me wat verkleuring op. Ik heb dit bij de verkoper gemeld. Toen kreeg ik te horen dat dat waarschijnlijk aan het NL-klimaat zou liggen, in China zou dat niet voor kunnen komen.
Op alle panelen (9 stuks) zijn dezelfde soort verkleuringen te vinden. Helaas lukte het niet om de verkleuringen duidelijker op de foto te krijgen, in werkelijkheid zijn ze namelijk duidelijker te zien, donkerder geel en met meer contrast met de omgeving dan op de foto's.
Van 1 zonnepaneel (daar kon ik het beste bij) heb ik de foto's hierbij gedaan. Op foto 655 is de bovenzijde met serienummer en 3 duidelijke verkleuringen te zien: een grote plek rechts aan de rand, een kleinere plek rechtsonder de 2e cel van links en een streep die achter de rij met cellen van links naar rechts over het paneel gaat: deze is ongeveer in het midden tussen cel 1 en 2 en tussen 2 en 3, maar ook 3 en 4 op de foto te zien, en loopt zo verder. Op fot 654 is de kleinere verkleuring en de streep achter de bovenste rij met cellen te zien. Of foto 653 de grote plek met verkleuring.
Op foto 652 is de onderste helft van het betreffende paneel te zien. Ook hier zijn op verschillende plaatsen verkleuringen te zien: achter de onderste rij cellen (links op de foto), achter de 4e rij met cellen (dus de 4e rij vanaf links op de foto).
Op foto 651 is de bovenste helft van het paneel op de foto te zien. rechtsonder is de stikker met serienummer net buiten beeld gevallen, maar de verkleuring achter de bovenste rij is duidelijk te zien (= de rechtse rij op de foto). Achter de 4e rij vanaf boven gezien (de 4e rij vanaf rechts op de foto) is ook hier een streep van links naar rechts op het paneel (en van boven naar beneden op de foto) te zien. Deze strepen zijn overal te zien, al zitten ze niet altijd achter dezelfde rij op het paneel. Dit paneel heeft dus strepen achter de bovenste rij, achter de 4e rij, achter de 4e rij vanaf onder en achter de onderste rij.
Graag hoor ik hoe jullie hier over denken, dit soort plekken lijkt me namelijk niet te maken te hebben met een mogelijke lekkage, maar met iets anders. Als het een lekkage zou zijn wijst dat mijns inziens op een productiefout, en een andere oorzaak hoor ik graag.
De fabriek wil me een bus met kit opsturen, zodat ik de randen van de panelen dicht kan kitten, maar ik heb het idee dat dit niet een oplossing is.
Het lijkt me geen "delaminatie" ( niet dat ik dat ooit gezien heb).
Heb je productie verlies gezien ?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Zou je kunnen vertellen hoe je dat gedaan hebt? Verreken je het stroom gebruik tussen de PV opbrengst en de meterkast afname of doe je dit met verschillende meetpunten.jhijman schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:58:
zo sinds zaterdag mijn www.flukso.net meter draaien. Dus mijn PV word gelogd en tevens mijn energieverbruik. was even zoeken om die er goed in te krijgen zodat mijn PV verbruik er niet bij kwam.kan dat weer keurig doorloggen naar pvoutput.org http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=11509
werkt gewoon goed
Gebruik je kWh meters met een S0 sensor of gebruik je meerdere stroom klemmen welke ze ook op de website verkopen?
Dit is nou een goed voorbeel van een grafiek die ik thuis ook zou willen. Dan kan ik meteen zien wat het verbruik en de opbrengst is.
ik heb verschillende meetpunten. mijn PV word gelogd met een kwh meter met S0 bus en mijn verbruik word met een current clamp gemeten. Ik heb mijn PV dus apart moeten laten binnenkomen zodat het niet over hetzelfde lijntje ging. Ik heb gelukkig een handige zwagerdatabeestje schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 14:24:
[...]
Zou je kunnen vertellen hoe je dat gedaan hebt? Verreken je het stroom gebruik tussen de PV opbrengst en de meterkast afname of doe je dit met verschillende meetpunten.
Gebruik je kWh meters met een S0 sensor [/url]of gebruik je meerdere stroom klemmen welke ze ook op de website verkopen?
Dit is nou een goed voorbeel van een grafiek die ik thuis ook zou willen. Dan kan ik meteen zien wat het verbruik en de opbrengst is.
[ Voor 16% gewijzigd door jhijman op 07-08-2012 14:39 ]
Ik ben bang dat ik er ook aan moet geloven. Ik ga binnenkort maar eens een hoofdschakelaar aangeschaffen (die heeft mijn meterkast uit 1985 niet). Dan daarachter 2 kWh meters met S0 bus voor verbruik/opbrengst.jhijman schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 14:32:
[...]
ik heb verschillende meetpunten. mijn PV word gelogd met een kwh meter met S0 bus en mijn verbruik word met een current clamp gemeten. Ik heb mijn PV dus apart moeten laten binnenkomen zodat het niet over hetzelfde lijntje ging. Ik heb gelukkig een handige zwagerdie nog begreep wat ik wilde doen en heeft me geholpen om de meterkast in te richten
Lijkt me veruit het simpelste wat zo in mij opkomt. Gaat wel weer een honder euro kosten maar het is niet anders. Met een hoofdschakelaar kan ik in ieder geval veilig werken.
Ik zeg doen!databeestje schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 14:40:
[...]
Ik ben bang dat ik er ook aan moet geloven. Ik ga binnenkort maar eens een hoofdschakelaar aangeschaffen (die heeft mijn meterkast uit 1985 niet). Dan daarachter 2 kWh meters met S0 bus voor verbruik/opbrengst.
Lijkt me veruit het simpelste wat zo in mij opkomt. Gaat wel weer een honder euro kosten maar het is niet anders. Met een hoofdschakelaar kan ik in ieder geval veilig werken.
oh en kleine waarschuwing het is erg verslavend zit de hele dag de lijntjes te volgen
[ Voor 17% gewijzigd door jhijman op 07-08-2012 14:49 ]
je bedoelt montage ipv demontage?WoudseHoeve schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 14:03:
[...]
Het lijken stroken die bij demontage tussen de cellen en de folie zijn geplaatst om zaken te isoleren ? en nu wat verkleuren, ziet er niet fraai uit. Voel/zie je aan de achterkant op de plekken van de verkleuring verdikkingen ? ( zoals wanneer karton water opneemt en uitzet)
Het lijkt me geen "delaminatie" ( niet dat ik dat ooit gezien heb).
Heb je productie verlies gezien ?
De panelen zitten gewoon op het dak, daarom kan ik aan de onderkant ook lastig voelen, de ruimte tussen panelen en dak is erg krap. Ik ga een volgende keer als ik er kom wel een keer proberen te voelen.
Delaminatie is het inderdaad niet, dat heb ik een beetje bij een andere set panelen.
Productieverlies heb ik nog niet gezien, maar dat is ook lastig meetbaar, want wat is precies 100%? Het ene jaar tov het andere scheelt nog al wat.
Ik bedoelde "de montage", zat aan elkaar vast
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Fraai is het beslist niet (heb het nooit eerder gezien), maar zoals gezegd lijkt het sterk op selectief verkleurde backfoil (meestal Tedlar, tegenwoordig ook andere folies). Of dat ook lange termijn effecten zal gaan krijgen is lastig te voorspellen. De doorzichtige EVA (of vergelijkbare) uitgepolymeriseerde folie waar je doorheen kijkt lijkt niet aangetast, en dat is het goede nieuws. Blijft een punt: wat houdt de verkleuring precies in, en kan er een chemische reactie met hetzij de EVA folie, hetzij cellen en/of verbindingen optreden?gatgda schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 15:09:
[...]
je bedoelt montage ipv demontage?
De panelen zitten gewoon op het dak, daarom kan ik aan de onderkant ook lastig voelen, de ruimte tussen panelen en dak is erg krap. Ik ga een volgende keer als ik er kom wel een keer proberen te voelen.
Delaminatie is het inderdaad niet, dat heb ik een beetje bij een andere set panelen.
Productieverlies heb ik nog niet gezien, maar dat is ook lastig meetbaar, want wat is precies 100%? Het ene jaar tov het andere scheelt nog al wat.
Ik denk dat je dat pas over jaren zult weten. OK is het niet, maar of het "schadelijk" is???
Integriteit van het module zelf lijkt niet aangetast.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
Dus beter voor de winter 2 afzonderlijke strings van 10 panelen.gatgda schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:20:
[...]
in NL kan het (luchttemteratuur!) -21 worden. De temperatuur van je dak (en panelen) kan dan nog wel lager liggen, vanwege uitstraling het heelal in. Ga daar zeker niet op het randje zitten!
Edit: ik zie verschillende mensen rekenen met temperaturen van 18 of 16 graden aan hun panelen, maar dat klopt uiteraard niet! Als de luchttemperatuur 18 graden is, en er staat een leuk zonnetje op je panelen, kan de temperatuur van je panelen zomaar 60 graden of meer zijn!
ik kan ze wel zo ompluggen bij de inverter dus dat scheelt.
Verwijderd
je hebt jym in je serienummer, die heb ik ook.
deze zijn volledig van wit naar wit-beige gegaan, de opbrengst is goed, en word zelfs beter.
ook mijn gss gloria (esdec) en xi en rew panelen zijn exact zo verkleurt maar gaan wat langzamer,
ook eerst in de stroken.
het ziet er uiteindelijk minder opvallend uit ipv die fel witte backfoil met stippen.
ik maak me absoluut geen zorgen.
je serienummer(s) blijkt trouwens in de "gouden" serie te zitten.
is je omvormer wel zwaar genoeg ? ik krijg er tot wel 6,2A uit, ipv op de sticker 5.
De uploads bij mij worden via de API van PVoutput.org geupload. De website combineerd dan automatisch de temperatuur van een lokaal weerstation met de uploads alswel de weersomstandigheden.
Op die manier kan je ook mooi de temperatuur en het weer loggen op PVoutput.org
http://pvoutput.org/help.html#autoupload-weather
[ Voor 5% gewijzigd door databeestje op 07-08-2012 20:30 ]
Draadje lezen.Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 20:12:
Waarom worden er geen leveranciers beoordeeld en waar je tegen een goede prijs kunt inkopen ? Ik zoek me werkelijk het schompes op internet. Tips zijn van harte welkom.
Niet dat je d'r veel aan hebt, maar het is een beginnetje. Prijzen verlopen waar je bij staat. Onbegonnen werk voor iemand die er niet voor betaald krijgt...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
Als ze daadwerkelijk geld voor gaan vragen, dan ga proberen om mijn energie behoefte te voorzien uit accu-systemen. Want dat wordt op dat moment dan interessant.wmeester schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:34:
[...]
1 van de redenen is dat (alu-hoedje op) de netbeheerders mogelijk in de toekomst geld gaan vragen voor terugleverende klanten. Je maakt immers gebruik van hun netwerk!
Zolang je een ferraris meter hebt en je niet aanmeld op de site weet "niemand" dat je stroom terug levert.
Die verkleuringen zijn niet zo'n probleem. Wat ik wel verdacht vindt zijn die kleine zwarte kloddertjes op de zonnecellen. Als je goed kijkt op die foto van 654 zie je zelfs de electrische bedrading over het kloddertje heen geprint of gelegd. Lijkt mijn inziens wel een serieus probleem.gatgda schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:00:
Sinds eind 2008 heb ik een setje van 9stuks 175Wp panelen liggen. Toen ik daar onlangs nog een goed naar ging kijken, viel me wat verkleuring op. Ik heb dit bij de verkoper gemeld. Toen kreeg ik te horen dat dat waarschijnlijk aan het NL-klimaat zou liggen, in China zou dat niet voor kunnen komen.
Stel dat het kloddertje gaan smelten door de hitte dan breekt misschien het geleider draadje ooit een keer.
Ik ben ook maar een leek maar het lijkt mij wel een soort verontreiniging wat er op de cellen is gekomen tijdens het productie proces. Als dit bij alle panelen is dan misschien toch maar een mailtje sturen naar je leverancier.
Succes ermee
Het enige wat ik erin zie is regendruppeltjes, meer kan ik er niet van makenzonnefreak schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:45:
[...]
Die verkleuringen zijn niet zo'n probleem. Wat ik wel verdacht vindt zijn die kleine zwarte kloddertjes op de zonnecellen. Als je goed kijkt op die foto van 654 zie je zelfs de electrische bedrading over het kloddertje heen geprint of gelegd. Lijkt mijn inziens wel een serieus probleem.
Stel dat het kloddertje gaan smelten door de hitte dan breekt misschien het geleider draadje ooit een keer.
Ik ben ook maar een leek maar het lijkt mij wel een soort verontreiniging wat er op de cellen is gekomen tijdens het productie proces. Als dit bij alle panelen is dan misschien toch maar een mailtje sturen naar je leverancier.
Succes ermee
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Je moet de foto vergroten dan zie je vanzelf wat ik bedoel. Het zijn zwarte kloddertjes op de cellen zelf.MieJuul schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:55:
[...]
Het enige wat ik erin zie is regendruppeltjes, meer kan ik er niet van maken
Ik zie ook nog niet zo wat je bedoelt. Er zijn een aantal regenspettertjes op de panelen. De druppel helemaal links (de meest onderste) lijkt onder de bedrading te liggen, maar dat is gewoon optische vertekening, idem de druppel erboven. Maar blijkbaar zie jij nog andere dingen die ik nog niet zie?zonnefreak schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 23:17:
[...]
Je moet de foto vergroten dan zie je vanzelf wat ik bedoel. Het zijn zwarte kloddertjes op de cellen zelf.vergrootglas modus
Gouden serie: leg uit?Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 20:25:
@verkleuring
je hebt jym in je serienummer, die heb ik ook.
deze zijn volledig van wit naar wit-beige gegaan, de opbrengst is goed, en word zelfs beter.
ook mijn gss gloria (esdec) en xi en rew panelen zijn exact zo verkleurt maar gaan wat langzamer,
ook eerst in de stroken.
het ziet er uiteindelijk minder opvallend uit ipv die fel witte backfoil met stippen.
ik maak me absoluut geen zorgen.
je serienummer(s) blijkt trouwens in de "gouden" serie te zitten.
is je omvormer wel zwaar genoeg ? ik krijg er tot wel 6,2A uit, ipv op de sticker 5.
Omvormer: dat is een steca waar iedere keer 3 panelen op zitten. Ik heb geen stroom gemeten als output. Wat voor omvormer(s) heb jij?
Correct goes solar too.
Wil de volgende zich bij me melden? Groothandels genoeg in onze handelsnatie. En de havens liggen vol met panelen containers, als ik mijn mailbox moet geloven...
Tjonge ik dacht echt dat het onder de glasplaat zat. Maar het is dus vertekening door regen druppels.gatgda schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 23:26:
[...]
Ik zie ook nog niet zo wat je bedoelt. Er zijn een aantal regenspettertjes op de panelen. De druppel helemaal links (de meest onderste) lijkt onder de bedrading te liggen, maar dat is gewoon optische vertekening, idem de druppel erboven. Maar blijkbaar zie jij nog andere dingen die ik nog niet zie?
Voor de rest zie ik ook geen afwijkingen hoor. Ik heb het bij m'n eigen panelen nog nooit zo gezien.
opgelost gelukkig maar.

Verwijderd
die serie had enorm hoge flashdata, ik heb ze inmiddels van de steca`s/sma af en nu op een tenesol die het vermogen wel verwerken kan, hierop zie ik tot wel 6.2A komen uit 10 stuks in 1 string.gatgda schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 23:28:
[...]
Gouden serie: leg uit?
Omvormer: dat is een steca waar iedere keer 3 panelen op zitten. Ik heb geen stroom gemeten als output. Wat voor omvormer(s) heb jij?
(filmpje hiervan eerder gepost)
Ik was de documenten van de SMA SB240 aan het lezen welke nog op de markt moet komen en deze had wel 95% euro rendement.
Ik ben in ieder geval aangestoken met het virus, ik zit erover te denken hoe ik ook de westzijde van het huis kan bedekken, hier is de situatie een stuk lastiger. Het kunnen loggen van de data van het opwekken en het verbruik geeft een echte kick. En motivatie.
Deze oppervlakte is veel kleiner maar ik zou wel 3 misschien 4 panelen van 200Wp onder elkaar kwijt kunnen, met misschien 1 grote of 2 kleine panelen in een andere orientatie op het dak van de dakkapel. Micro omvormers zou hier veruit het makkelijkste zijn. Er valt schaduw van de dakkapel vanaf een uur of 7 's avonds in de zomer. In de winter is dat geen issue.
Nouja, 5 panelen is ook weer een 1kWp. Alles helpt.
Fijn om te zien met een iets beter ochtend dat om 6:35 de zon hier aanspringt (12Watt) en een uur later de productie echt op gang komt (750Watt) op een 2kWp systeem.
http://pvoutput.org/intra...0380&dt=20120807&gs=0&m=1
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Scheelt toch weer in de tvt.
heb je gekeken naar tigo's?databeestje schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 08:58:
Ik ben in ieder geval aangestoken met het virus, ik zit erover te denken hoe ik ook de westzijde van het huis kan bedekken, hier is de situatie een stuk lastiger. Het kunnen loggen van de data van het opwekken en het verbruik geeft een echte kick. En motivatie.
Deze oppervlakte is veel kleiner maar ik zou wel 3 misschien 4 panelen van 200Wp onder elkaar kwijt kunnen, met misschien 1 grote of 2 kleine panelen in een andere orientatie op het dak van de dakkapel. Micro omvormers zou hier veruit het makkelijkste zijn. Er valt schaduw van de dakkapel vanaf een uur of 7 's avonds in de zomer. In de winter is dat geen issue.
Nouja, 5 panelen is ook weer een 1kWp. Alles helpt.
Fijn om te zien met een iets beter ochtend dat om 6:35 de zon hier aanspringt (12Watt) en een uur later de productie echt op gang komt (750Watt) op een 2kWp systeem.
http://pvoutput.org/intra...0380&dt=20120807&gs=0&m=1
kun je best wel wat vreemde situaties mee oplossen.
(mischien zelfs de zelfde omvormer gebruiken voor oost-west of zo iets.)
kijk eens bij hansdegit.
http://hansenmieke.dlinkddns.com/piko.php
en dan het plaatje tigo.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
De fundamenten van Verdegro BV werden in 2003 gelegd door...SunshineCompany schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 09:17:
Waar komt Vedegro Solar in 1 keer vandaan, als #2 in de Top50Solar, inclusief lage prijzen en 10 jaar ervaring?
http://www.verdegro.nl/nl/aboutus
Die komen pas begin 2013 volgens de huidige planningdatabeestje schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 08:58:
Ik was de documenten van de SMA SB240 aan het lezen welke nog op de markt moet komen en deze had wel 95% euro rendement.
De SB200 is verwijderd van de US website:
http://www.sma-america.co...boy/sunny-boy-240-us.html
Het plaatje staat wel erg mooi dat je meteen kan zien hoe en wat, duidelijk!migjes schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 09:41:
[...]
heb je gekeken naar tigo's?
kun je best wel wat vreemde situaties mee oplossen.
(mischien zelfs de zelfde omvormer gebruiken voor oost-west of zo iets.)
kijk eens bij hansdegit.
http://hansenmieke.dlinkddns.com/piko.php
en dan het plaatje tigo.
Ook leuk om te zien is dat de west panelen nu 24 Watt doen en de panelen die op zuid gericht staan (bovenkant dakkapel) al meer dan 40 Watt doen. Iets voor mij om rekening mee te doen.
Ik heb nu een SB2000HF met 1 string op oost uit 11 panelen. Dat is al meer dan 500 Volt. Dus dat ga ik nooit redden op 1 omvormer. Vandaar mijn zoektocht naar een mooie 1000W omvormer met hoog rendement.
Zie anders mijn installatie logje met foto's hier http://iserv.nl/files/pics/solar/
Ze mogen bij SMA van mij best wel een 1000HF maken. Galvanische scheiding, bluetooth and optitrac (schaduw management). Maar voor dat geld kan ik ook 4 of 5 panelen met een losse micro omvormer aanschaffen. Als het management maar een beetje degelijk is.
@PcDealer: Booooo
Zoals het er nu uitziet is er voor dit jaar geen fondsen meer. Het zal toch al 2013 worden :-)
Edit: Hmmm 5 Enphase omvormers en een Gateway is bijna 1400 euro (wattco.nl). Dan nog 5 panelen. Dure grap. Een SB2000HF is ook 1400 euro en heeft ook schaduwmanagement. Keuzes.
[ Voor 6% gewijzigd door databeestje op 08-08-2012 10:16 ]
Het begon als een praatje tijdens de koffie op het werk, een collega begon of ik wel eens aan panelen had gedacht of gekeken had. Nu had ik dat inderdaad wel eens en aangezien ik regelmatig op ebay kijk ook daar wel eens paneeltjes voorbij zien komen.
100w monokristal panelen en elk half uur liep er een "auction" af dus het idee was om daar eens een 4-5 panelen te scoren en te kijken wat er mee te doen was.
Nou gebruik ik voor ebay een sniper dus had een 55 auctions gezet met een bedrag van 65,- max op zo'n paneel en voor dat ik het wist had ik er een stuk of 6-7 wat al meer was als de bedoeling van 4-5.
Tijdens het inlezen op GOT en andere websites er achtergekomen dat de mppt spanning wel voldoende moest zijn voor de inverter dus had ik eigenlijk al een paneeltje of 10 nodig voor bijv een sma inverter en maar besloten om het met 10 panelen te gaan proberen, de inverter moest nog gevonden worden.
Ook hiervoor op ebay wat inverters opgezocht en na een weekje een mooie Effekta ES4200 GenII gescoord voor het bedrag van 385,-, lijkt me geen geld voor een nieuwe met garantie en bon.
Na een aantal weken was de "collectie" compleet en kon ik eens kijken, paneel in de tuin in de zon en tot mijn verbazing 22v, dus 10 panelen 220v wat voldoende is voor de Effekta die 120v start en 150v-500v bereik heeft.
Na het instellen van de inverter lag alles los in de tuin en werkte al een beetje maar kon niet zo blijven, ik moest nog bevestiging materiaal voor op dak wat er nog niet was en om het tijdelijk "op te ruimen" maar los op de carport gelegt en de inverter in de schuur opgehangen zodat het alvast iets deed.
Maar dan slaat het virus toe he
Vanwege de toch wel grote inverter, lage mppt spanning en pv-virus samen besloten om er nog een paar panelen bij te scoren en voor ik het wist waren er alweer 6 onderweg, dit zou het totaal brengen op 1600wp wat al best leuk begint te worden.
Ondertussen in een weekend de totale meterkast vervangen van 4 groepen naar 8 om een apparte groep te maken voor de pv, ok er zit nog 1 TL lampje op die groep maar voorruit, dat kan wel, er was wel meer bijgeknoeit door de vorige bewoner dus dat is dan ook weer netjes.
Maar panelen plat op een carport en vol in het water tijdens een regenbui is vast niet goed dus er moeten een beetje fatsoenlijke steunen komen onder een hoek wat ook de opbrengst iets bevorderd. Bij een bedrijf waar ik voor mijn werk veel kom om dingen te laten maken heb ik 25 RVS steunen laten knippen, zetten, stansen voor plat dak montage tegen een prijs van 8 euro per steun. De inmiddels 4 extra panelen die ik besloten had toe te voegen waren al onderweg.
Dus nu na weken vergaren van delen een redelijk werkend systeem van 2.0kwp op een plat dak wat zeker de komende jaren vast nog wel gaat veranderen.
Het loggen van de Effekta is met een rs232 poort en wat lastig maar doe ik tijdelijk met een zuinige pc van 50w die smorgens aan gaat en savonds uit, ik heb een printje onderweg uit china maar weet nog niet of dat gaat doen wat ik wil, dus nog mee bezig.
Deze week de serie compleet gemaakt, steunen gemonteerd, vast gelegt met stoeptegels, 2 strings van 10 panelen gemaakt die bij de inverter gekoppeld zijn naar 1 string zodat ik het nog kan veranderen naar 10panelen per mppt tracker op de Effekta ivm het voltage in de winter.
Kortom, niet het meest ideale/effectieve systeem (don't try this at home) maar het is een leuke bezigheid en hier in de buurt is er niemand met pv dus de ogen waren op me gericht tijdens de verbouwing, er lijkt zelfs animo voor te zijn bij de buren dus die zullen op korte termijn ook wel iets realiseren op het dak.
eindresultaat (voorlopig) 5 rijen van 4 panelen in landscape merk noname 100wp monokristal hoek 12,5 graden.

Effekta inverter ES4200 Gen II

met dank aan GOT, migjes, duurzame energieshop voor de hulp/info en geduld van de vragen waterval de afgelopen weken.
Ik weet niet of ik de URL van de website mag posten? DM me maar als je de url wilt wetendatabeestje schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 10:03:
[...]
. Een SB2000HF is ook 1400 euro en heeft ook schaduwmanagement. Keuzes.
SB2000HF: € 1.225,00
EV6 Plus
vergeet niet anton's lijst te vullen.
https://docs.google.com/a...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0
resultaat.
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0
Wie wil de mensen goed voorlichten over tvt?
[ Voor 12% gewijzigd door PcDealer op 08-08-2012 11:30 ]
Mooi systeempje bij elkaar geklust zoRol-Co schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 10:58:
word toch eens tijd om mijn systeempje te introduceren omdat hij nagenoeg af is/voorlopig zo blijft.
link van dit topic al laten vallen in het artikelPcDealer schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:30:
nieuws: Nijmegenaren kunnen zonnepanelen plaatsen op dak gemeente
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Het wijkcentrum hier bij mij in de buurt is één van die locaties. Mijn bovenbuurvrouw was wel geïnteresseerd, tot ze naar het kostenplaatje keek. Volgens ging het om €500 voor 240Wp plus nog een servicecontract van €15 per jaar omdat er zo af en toe iemand naar moet kijken. Daarnaast is maar de vraag of die truc met verrekening via je eigen verbruik de komende jaren in stand blijft...PcDealer schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:30:
Ik zou persoonlijk niet dergelijke investeringen doen voor vele jaren als dit de basis is:
Kortom: de kans is aanwezig dat je er eigenlijk heel weinig aan hebt en de hele boel na 25 jaar alleen kostendekkend is. Het zijn mij toch wat te veel onzekerheden. Maar goed, er zijn dus al 1500 aanvragen, terwijl er plaats is voor 439 panelen. Blijkbaar willen meer dan genoeg mensen die gok wagen...De methode van salderen van opgewekte energie op een ander dan je eigen dak is nog niet uitdrukkelijk bij wet geregeld. Deze pilot maakt hiertoe gebruik van een uitzondering in de huidige Elektriciteitswetgeving die voor meerdere interpretaties vatbaar is. De pilot loopt daarmee vooruit op een (mogelijke) aanpassing van de wetgeving op dit punt. Het Ministerie van EL&I is op de hoogte van de pilots die Liander m.b.t. collectief opgewekte energie uitvoert. Toch is er een zeker risico dat het salderen van de Energiebelasting en BTW zoals in deze pilot gebeurt, niet zal worden toegestaan door de fiscus. In dat geval staat de gemeente Nijmegen voor een periode van twee jaar garant, voor de gederfde inkomsten voor de deelnemers (energiebelasting en BTW). Doordat er zo in ieder geval tenminste twee jaar gesaldeerd kan worden, is de totale businesscase gerekend over 25 jaar, voor de deelnemers toch kostendekkend. Het financieel rendement zal dan wel lager zijn, dan wanneer salderen over de volledige periode wordt toegestaan door de wetgever.
[ Voor 67% gewijzigd door dreamscape op 08-08-2012 11:56 ]
dank jeErasmo schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:33:
[...]
Mooi systeempje bij elkaar geklust zoZou je niet eventueel kunnen loggen met een Raspberry Pi?
Wat verbruikt zo'n dingetje? en dat draait op linux toch? ik heb al een nas en een laptop 24u per dag draaien dus wil het op 1 van beide loggen eigenlijk, maar eerst van rs232 naar lan, dan kan ik verder kijken, het programma waarmee ik nu log van effekta draait onder windows en geloof niet dat het onder linux kan dacht ik.
moet ik eens kijken.
NAS met usb toevallig ? https://www.google.nl/#hl...bd991566&biw=1177&bih=711Rol-Co schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:51:
[...]
dank je
Wat verbruikt zo'n dingetje? en dat draait op linux toch? ik heb al een nas en een laptop 24u per dag draaien dus wil het op 1 van beide loggen eigenlijk, maar eerst van rs232 naar lan, dan kan ik verder kijken, het programma waarmee ik nu log van effekta draait onder windows en geloof niet dat het onder linux kan dacht ik.
moet ik eens kijken.
NAS draait meestal gewoon linux. Dus kan je daar ook op tweaken (vooral als je een type synology etc. heb)
[ Voor 6% gewijzigd door Speedfightserv op 08-08-2012 11:54 ]
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Beiden gefeliciteerd, mooie verhalen en foto log. Veel plezier met loggen etc.
Hopelijk doet goed voorbeeld volgen bij jullie in de buurt.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Je hebt ook seriele extenders welke UTP kabel gebruiken, dit werkt tot een meter of 20 wel. Hangt een beetje van de factoren af. M.a.w je hoeft niet noodzakelijk een "computer" in de buurt te hebben van de omvormer.
DB9 naar UTP blokjes zijn redelijk gangbaar, als is het alleen maar vanwege de console kabels van routers.
http://techpubs.sgi.com/l...l/apb.html#LE57731-PARENT
Is het langer dan een meter of 10 dan kan je er altijd nog een booster tussen hangen zoals deze op ebay. Niet de goedkoopste denk ik. http://www.ebay.nl/itm/Lo..._PS_2&hash=item2c65bdf1ce
Een PCengines Alix computer vindt ik veel flexibler persoonlijk. Deze heeft een AMD Geode 500Mhz met 256MB, USB en Serieel. Kan ook nog een wifi kaartje in. Het is "gewoon" een 486, dus standaard i386 linux kan er op. Daar kan je een hoop software voor krijgen. Ik geloof dat je er zelfs windows xp met wat moeite op kan krijgen. :-p
http://pcengines.ch/alix1d.htm Alix 1d kost 89 euro, kastje 7 euro, bezorgt direct vanuit zwitserland.
Een RaspberryPI is zover ik weet geen i386, zit je altijd vast aan een wat beperktere keuze van OS en software.
Betreffende software, veel is gericht op draaien onder Linux met shell scripts, C programma's en dergelijke. Dan voldoen embedded projecten goed. Op github.com staan veel projecten, tevens ook SourceForge.
alleen op die verzie zonder de pcengins bios krijg je windows op aan de praat.databeestje schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 12:10:
Een PCengines Alix computer vindt ik veel flexibler persoonlijk. Deze heeft een AMD Geode 500Mhz met 256MB, USB en Serieel. Kan ook nog een wifi kaartje in. Het is "gewoon" een 486, dus standaard i386 linux kan er op. Daar kan je een hoop software voor krijgen. Ik geloof dat je er zelfs windows xp met wat moeite op kan krijgen. :-p
http://pcengines.ch/alix1d.htm Alix 1d kost 89 euro, kastje 7 euro, bezorgt direct vanuit zwitserland.
ook onder linux moet je de kernel patchen (nog steeds?) om een seriële poort als video te zien.
maar het is effe geleden dat ik met die kaartjes heb gewerkt.
is nog wel mijn router, maar hij gaat er uit.
Mijn installatie procedure gaat als volgt.migjes schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 12:22:
[...]
alleen op die verzie zonder de pcengins bios krijg je windows op aan de praat.
ook onder linux moet je de kernel patchen (nog steeds?) om een seriële poort als video te zien.
maar het is effe geleden dat ik met die kaartjes heb gewerkt.
is nog wel mijn router, maar hij gaat er uit.
- Maak een VM in VMware workstation, maar vbox kan ook met een "platte" 6GB disk.
- Installeer Debian (6) zonder grafische schil en met SSH server in het VM.
- Configureer de seriele console en bootloader. http://www.cyberciti.biz/faq/linux-serial-console-howto/
- Sluit het VM af en door naar deel 2.
- Gebruik physdiskwrite.exe of de GUI variant op windows om de 6GB grote file naar de CF kaart te schrijven in je kaart lezer. Onder linux doe je dat dus gewoon met "dd".
- Steek de CF kaart in de Alix en deze zou gewoon moeten starten.
- Kijk met een seriele console wat het IP is of kijk in de DHCP table van je favoriete router
- Log in met SSH en installeer de benodigde tools voor je logger. In mijn geval sma-bluetooth en een MySql server voor de opslag van de data.
- Cronjob aanmaken voor het uploaden naar PVoutput.org.
Deel 3: Sla gefrusteerd door omdat het PVoutput.org grafiekje het lijntje "energy used" nog niet gevuld wordt.
- Ga driftig op zoek naar kWh meters om het hele huis inzichtelijk te hebben.
Wat gebeurt er als ze (buiten de eigen gemeente) verhuizen vraag ik me af...dreamscape schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:43:
[...]
Kortom: de kans is aanwezig dat je er eigenlijk heel weinig aan hebt en de hele boel na 25 jaar alleen kostendekkend is. Het zijn mij toch wat te veel onzekerheden. Maar goed, er zijn dus al 1500 aanvragen, terwijl er plaats is voor 439 panelen. Blijkbaar willen meer dan genoeg mensen die gok wagen...
http://www.conrad.nl/ce/n...appKabel/2510360&ref=list
Ga ik het redden met deze kabel qua stroom /vermogen?
Normaal was er per paneel een omvormer(OK4E-100) en deze gingen parallel ook via een dunne kabel(1mm) het net op,dus zo'n 660Wp(AC),lijkt me dat 330Wp(DC) en 1,5mm geen probleem is.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Ik heb een mastervolt xs3200 iemand ervaring met loggen?
Verwijderd
Is hier iets voor je bij?VPI schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 13:33:
Heeft even geduurd maar de 9 panelen heb ik vanmorgen in werking gezet, geweldig om te zien dat de meter achteruit loopt!
Ik heb een mastervolt xs3200 iemand ervaring met loggen?
http://golfzon.8s.nl
Een kabeltje vanaf de XS naar de serial poort volstaat.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2012 13:44 . Reden: Aanvulling ]
Inderdaad. Het is een holding die o.a. in verkeers- en crashsystemen doet, maar ze hebben ook een inkoop BV. Ik denk dat ze mee willen profiteren met de hype en massaal panelen en omvormers hebben ingekocht en die op de markt knallen. Ze zetten alle producten neer met eigen merknaam, dus je weet niet welk "echt" merk panelen je krijgt, de omvomer is een omniksol als ik het plaatje bekijk. Volgens mij hebben ze geen 10 jaar ervaring en moet je misschien die 0 weglaten achter de 1SunshineCompany schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 09:17:
Waar komt Vedegro Solar in 1 keer vandaan, als #2 in de Top50Solar, inclusief lage prijzen en 10 jaar ervaring?
Verwijderd
Ik heb een poging gedaan. Maar je blijft een soort van negatieve reacties terug krijgen. Dus ik ben er mee mee opgehouden. Met dat soort reacties valt weinig verder te praten. Dan worden ze maar dief van hun eigen portomonee enzovoorts.PcDealer schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:30:
Je kunt ook 24/7 loggen met zo iets, http://www.econo.nl/Produ...ekta-es-netinverters.aspxRol-Co schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 10:58:
Het loggen van de Effekta is met een rs232 poort en wat lastig maar doe ik tijdelijk met een zuinige pc van 50w die smorgens aan gaat en savonds uit, ik heb een printje onderweg uit china maar weet nog niet of dat gaat doen wat ik wil, dus nog mee bezig.
met dank aan GOT, migjes, duurzame energieshop voor de hulp/info en geduld van de vragen waterval de afgelopen weken.
En anders een RS 485 insteekkaart http://www.econo.nl/Category/214-interfaces.aspx
Prik je zo in de Effekta
[ Voor 6% gewijzigd door PClop op 08-08-2012 14:06 ]
Hebbik al tijdje in de lijst staan.SunshineCompany schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 09:17:
Wellicht omdat ze die übersexy, extreem gewilde zonnepalen verkopen?
... van een niet gespecificeerd "A-merk"?Hoeveel panelen heb ik maximaal nodig?
Dit is afhankelijk van het energieverbruik. Dit verbruik kunt u terug vinden op de laatste eindafrekening van het energiebedrijf. Voor een snelle berekening kunt ue het jaarlijks energieverbruik in KWH delen door 0,9. De uitkomst is het totaal aantal watt aan zonnepalen welke u nodig heeft om het totale energieverbruik af te dekken en de terugverdientijd zo kort mogelijk te houden.
Ik moet de eerste tegenkomen die niet "goedgekeurde" zonnepanelen verkoopt (of dat claimt)...... levert uitsluitend goedgekeurde zonnepanelen
Ach ja, je moet je onderscheiden, SSC. Er zijn er nog zo'n 350 die ook leuke dingen beweren...
Motto: doe vooral je werk goed. Dat is veel belangrijker. Dan zingt de mond-op-mond reclame je bedrijf een gezonde toekomst tegemoet...
Zolang je binnen het gebied van Liander blijft, zou het goed moeten gaan (mits die rare teruglevertruc blijft werken). Anders kan de leverancier de panelen weer van je terugkopen en aan iemand anders doorverkopen. Hoe dat financieel in zijn werk gaat, daarover wordt nog met geen woord gerept.PcDealer schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 12:48:
[...]
Wat gebeurt er als ze (buiten de eigen gemeente) verhuizen vraag ik me af...
Nee, ik zou mijn vingers er echt niet aan gaan branden.
Een 1.5 mm kabel op een 240V stroomhaspel trekt 3000W mits volledig afgerold - dus 600W lijkt me dan toch wel kunnen?audiojunk schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 13:18:
Ik wil 2 x 3 panelen(RSM 110 ACN) in serie zetten maar in de junctionbox zit een printconnector waar geen 2,5mm draad in past dus dat wordt dan 1,5mm:
http://www.conrad.nl/ce/n...appKabel/2510360&ref=list
Ga ik het redden met deze kabel qua stroom /vermogen?
Normaal was er per paneel een omvormer(OK4E-100) en deze gingen parallel ook via een dunne kabel(1mm) het net op,dus zo'n 660Wp(AC),lijkt me dat 330Wp(DC) en 1,5mm geen probleem is.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Ik heb lan bij de effekta dus afstand heb ik niet en het hele huis is netwerkkabel inmiddels dus dat is het probleem niet.databeestje schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 12:10:
@Rol-Co
Je hebt ook seriele extenders welke UTP kabel gebruiken, dit werkt tot een meter of 20 wel. Hangt een beetje van de factoren af. M.a.w je hoeft niet noodzakelijk een "computer" in de buurt te hebben van de omvormer.
DB9 naar UTP blokjes zijn redelijk gangbaar, als is het alleen maar vanwege de console kabels van routers.
http://techpubs.sgi.com/l...l/apb.html#LE57731-PARENT
Is het langer dan een meter of 10 dan kan je er altijd nog een booster tussen hangen zoals deze op ebay. Niet de goedkoopste denk ik. http://www.ebay.nl/itm/Lo..._PS_2&hash=item2c65bdf1ce
Een RaspberryPI is zover ik weet geen i386, zit je altijd vast aan een wat beperktere keuze van OS en software.
Betreffende software, veel is gericht op draaien onder Linux met shell scripts, C programma's en dergelijke. Dan voldoen embedded projecten goed. Op github.com staan veel projecten, tevens ook SourceForge.
alleen ik ben niet zo gecharmeerd (lees kan en weet er niets van) van linux, en die laptop staat toch altijd overdag aan, mooi om te loggen dacht ik.
Dat zou helemaal mooi zijn als dat goed gaat, die nas draait 24u.Speedfightserv schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:53:
[...]
NAS met usb toevallig ? https://www.google.nl/#hl...bd991566&biw=1177&bih=711
NAS draait meestal gewoon linux. Dus kan je daar ook op tweaken (vooral als je een type synology etc. heb)
zijn er programmas op de nas te krijgen die pv kunnen monitoren?
het is een synology 212
ook mooi, dat zou ook nog goed kunnen, ik heb 2 weken geleden deze besteld maar of het kan werken ......PClop schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 14:03:
[...]
Je kunt ook 24/7 loggen met zo iets, http://www.econo.nl/Produ...ekta-es-netinverters.aspx
En anders een RS 485 insteekkaart http://www.econo.nl/Category/214-interfaces.aspx
Prik je zo in de Effekta
Mag ik vragen wanneer en hoe je de aanvraag hebt gedaan?Rol-Co schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 09:26:
Subsidie goedkeuring binnen hier![]()
Scheelt toch weer in de tvt.
Ik heb mijn aanvraag 3 juli gedaan via e-mail maar behalve de ontvangst bevestiging via e-mail nog niets gehoord van AgentschapNL.
PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org
Afgelopen zaterdag heb ik een (papieren !) brief van Agentschap punt nl ontvangen van subsidietoekenning en inmiddels staat het geld al op mijn rekening stof te vangen. Ingediend: per fax en per e-mail op datum openstelling inschrijving, en toen de website het een paar dagen later weer deed ook nog eens digitaal ingediend, just to be sure.S.Death schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:35:
[...]
Mag ik vragen wanneer en hoe je de aanvraag hebt gedaan?
Ergo: 4.500 minus 1 te verwerken door ANL...mta schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:43:
[...]
Afgelopen zaterdag heb ik een (papieren !) brief van Agentschap punt nl ontvangen van subsidietoekenning en inmiddels staat het geld al op mijn rekening stof te vangen. Ingediend: per fax en per e-mail op datum openstelling inschrijving, en toen de website het een paar dagen later weer deed ook nog eens digitaal ingediend, just to be sure.
... ik mag hopen (neen, ik weet het zeker
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Stand van zaken op 6 augustus: Vanaf de start van de regeling op 2 juli zijn er tot maandagochtend 10:00 uur ongeveer 15.540 aanvragen binnengekomen. bron: http://www.agentschapnl.n...idieregeling-zonnepanelenzonnigtype schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:54:
[...]
Ergo: 4.500 minus 1 te verwerken door ANL...
... ik mag hopen (neen, ik weet het zeker) dat dat "stof" er snel van afgehaald zal worden? Je hebt nog 6 maanden minus een paar dagen...
Samen met Rol-Co, dus 15.540 -/- 2 = nog 15.538 te gaan... en veel stof zal er inderdaad niet op komen.
Ja, die had ik al grafisch uitgewerkt.mta schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 16:03:
[...]
Stand van zaken op 6 augustus: Vanaf de start van de regeling op 2 juli zijn er tot maandagochtend 10:00 uur ongeveer 15.540 aanvragen binnengekomen. bron: http://www.agentschapnl.n...idieregeling-zonnepanelen
Samen met Rol-Co, dus 15.540 -/- 2 = nog 15.538 te gaan... en veel stof zal er inderdaad niet op komen.
Volgens mij zijn ze bij Greenem op vakantie...
* edit *
Voor de goede orde: die 4.500 (getal van Energeia) waren de aanvragen die Agentschap NL nog met de hand moet invoegen in het systeem, de exemplaren die per brief, persoonlijk ingeleverd, per mail, en per fax zijn gearriveerd, dussssszzzzz....
[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 08-08-2012 16:14 . Reden: voetnootje ]
ik doe men best om je in te halen.mkleinman schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:59:
Nog twee dagen en dan zit ik in 2012 al over de jaarproductie van 2010 heen. 2010 hadden we iets meer dan 1700 kWh. Nu 1690 al en we hebben nog bijna 5 maanden te gaan. Okay toegegeven er ligt nu ook iets meer op het dak
wil nog niet echt lukken.
zit pas op de 880kWh.
(mis wel 3 maanden)
maar met nieuwe set erbij begind het wel langzaam wat harder te gaan.
Mig, met dit weer, we worden hier gewoon deprie. Al leg je je dak vol, verlies is gewaarborgd.migjes schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 16:25:
[...]
ik doe men best om je in te halen.
wil nog niet echt lukken.
zit pas op de 880kWh.
(mis wel 3 maanden)
maar met nieuwe set erbij begind het wel langzaam wat harder te gaan.
15-7 de aanvraag digitaal gedaan, moet eigenlijk nog schriftelijk wat toevoegen, hij is inmiddels 2x zo groot.S.Death schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:35:
[...]
Ik heb mijn aanvraag 3 juli gedaan via e-mail maar behalve de ontvangst bevestiging via e-mail nog niets gehoord van AgentschapNL.
ze gaan op volgorde van bedrag denk ik, mijne was niet zo groot.
Ik heb het via Digid gedaan (online formulier)S.Death schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:35:
[...]
5 juli ingediend
17 juli op de rekening.
Ik heb mijn Youless monitoring en Domotiga op die moment op een Pi draaien, en wil straks ook data uit mijn PV er op gaan loggen. Draait prima, al is het geen snelheidsbeest uiteraard. Verbruik is een paar watt (niet gemeten), draait op een GMS opladertje.Erasmo schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:33:
[...]
Mooi systeempje bij elkaar geklust zoZou je niet eventueel kunnen loggen met een Raspberry Pi?
De Pi is inderdaad geen i386, maar een ARM, draait Debian prima op.databeestje schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 12:10:
Conclusie: Stedin weet nu dat ik ga terugleveren, maar weigeren zonder registratie op energieleveren.nl om mij een geschikte meter te geven, omdat hier geen wettelijke grond voor zou zijn.....Geachte heer,
Graag reageren wij op uw e-mail van 6 augustus 2012 waarin u aangeeft dat u geen registratie wilt doorgeven op www.energieleveren.nl en dat u voldaan heeft aan het melden van uw terugleverinstallatie aan uw netbeheeder.
U bent inderdaad niet wettelijk verplicht om een aanmelding door te geven via www.energieleveren.nl. Wij hebben geregistreerd dat u terugleverd op ons net. Deze gegevens worden geregistreerd in het Centraal Productie Installatie Register. Dit zijn wij verplicht nadat wij van de consument een bevestiging van teruglevering hebben ontvangen.
Stedin is niet wettelijk verplicht om de meter te wisselen naar een teruglevermeter wanneer de huidige meter niet geschikt is om teruglevering te registreren. Wij bieden alleen de mogelijkheid voor de plaatsing van een gratis teruglevermeter wanneer u de registratie van uw terugleverinstallatie doorgeeft via www.energieleveren.nl. Wanneer u hier geen registratie wilt doorgeven kunt u tegen kosten een teruglevermeter aanvragen op onze website www.stedin.net/slimmemeter. De kosten voor de plaatsing bedragen dan 66,64 euro inclusief BTW.
En je wordt gelijk een slimme meter door je strot geduwd....
WTF!
mmm al 8,1 kWh vandaag.JoopC schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:21:
[...]
Mig, met dit weer, we worden hier gewoon deprie. Al leg je je dak vol, verlies is gewaarborgd.
de helle dag onder een wolken dek.
heb nu toch nog 1000W op de meter.
niet om te juichen maar goed elke kWh is er weer 1.
@MasterMaceMichu
ik zeg niks.
Ik voel weer een vermakelijk artikel op polderpv aankomenMasterMaceMichu schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:47:
Eerder in dit topic gemeld dat ik bij Stedin heb aangegeven dat ik me niet wil aanmelden via energieleveren.nl, omdat ik dit niet wettelijk verplicht ben. Vandaag reaktie gehad:
[...]
Conclusie: Stedin weet nu dat ik ga terugleveren, maar weigeren zonder registratie op energieleveren.nl om mij een geschikte meter te geven, omdat hier geen wettelijke grond voor zou zijn.....
WTF!
Is je meter nu niet geschikt voor terugleveren of heb je gewoon een ferraris hangen?
Indien je digitale meter niet geschikt is zijn ze dacht ik wettelijk verplicht om te vervangen omdat een meter moet kunnen salderen / terugleveren in Nederland.
Indien je een ferraris heb die terug kan draaien, lekker laten hangen en Stedin lekker laten hangen.
Gister was pas dramatisch, toen slechts 2.292kWh/kWp opgehaald.migjes schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 18:00:
[...]
mmm al 8,1 kWh vandaag.
de helle dag onder een wolken dek.
heb nu toch nog 1000W op de meter.
niet om te juichen maar goed elke kWh is er weer 1.
@MasterMaceMichu
ik zeg niks.
Nu staat de meter totaal op 4.2kwh, gewoon een gemiddeld dagje.
[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 08-08-2012 18:14 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik zit vandaag al op 13 kWh, ruim boven verwachting. Deze hele maand gaat al boven verwachting, mij hoor je dus niet klagen.JoopC schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:21:
[...]
Mig, met dit weer, we worden hier gewoon deprie. Al leg je je dak vol, verlies is gewaarborgd.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
In Italie sprak ik iemand met een 11kWp installatie (gegarandeerd 0,45 EUR / kWh voor 20 jaar!!), die wekte vorig jaar 13.500 kWh op. 35 graden op zuid. Is maar weinig meer dan een goede Nederlandse installatie doet. Viel me flink tegen.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Welke layout en maat panelen kan ik het beste gebruiken voor een dak van 6,5 meter bij 2,9 meter?
245Wp panelen passen er blijkbaar maar 6 op, of 9 als je er nog een paar dwars legt. Niet cool dus.
Iemand suggesties, is het altijd 1 maat?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Laat jezelf nou niet zo paranoia maken. In de brief die je na aanmelden ontvangt, kan je kiezen tussen een slimme en een domme meter. Beide gratis, dus wat is nou je probleem? Een jaar geleden betaalde je gewoon 90 euro voor een meterwissel. Jij wil namelijk zelf dat een betaalde Stedin monteur voor jouw voordeur verschijnt.MasterMaceMichu schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:47:
Eerder in dit topic gemeld dat ik bij Stedin heb aangegeven dat ik me niet wil aanmelden via energieleveren.nl, omdat ik dit niet wettelijk verplicht ben. Vandaag reaktie gehad:
[...]
Conclusie: Stedin weet nu dat ik ga terugleveren, maar weigeren zonder registratie op energieleveren.nl om mij een geschikte meter te geven, omdat hier geen wettelijke grond voor zou zijn.....
WTF!
Nu betalen je buren tenminste mee.
Wel slimme meter aangevraagd bij Stedin, hier kon je opgeven of je terug zonnepanelen hebt en tot nu toe is de meter gratis vervangen.
Nee je hebt verschillende maten, rond 80 breed en 100 breed, ook lengte is verschillend, 315w panelen zijn 2meter+ enz enzNiGeLaToR schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:04:
Grrr, heb een onhandig dakmaat voor m'n dak-op-het-zuiden.
Welke layout en maat panelen kan ik het beste gebruiken voor een dak van 6,5 meter bij 2,9 meter?
245Wp panelen passen er blijkbaar maar 6 op, of 9 als je er nog een paar dwars legt. Niet cool dus.
Iemand suggesties, is het altijd 1 maat?
Weinig meer? 1,22 kWh/kWp. Dat is 20% meer dan de beste Nederlandse installatie.SunshineCompany schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:04:
Mag ook wel eens een keer..
In Italie sprak ik iemand met een 11kWp installatie (gegarandeerd 0,45 EUR / kWh voor 20 jaar!!), die wekte vorig jaar 13.500 kWh op. 35 graden op zuid. Is maar weinig meer dan een goede Nederlandse installatie doet. Viel me flink tegen.
En 40-45% meer dan gemiddeld.
Signatures zijn voor boomers.
Maar in Italië heb je meer zon. Maar idem aan de sahara, daar is het veel warmer waardoor rendement daalt.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Verwijderd
de beste installatie is van karelprior, of van mijMaasluip schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:32:
[...]
Weinig meer? 1,22 kWh/kWp. Dat is 20% meer dan de beste Nederlandse installatie.
En 40-45% meer dan gemiddeld.
in 2011 zat ik op 1198,2kWh/kWp
Ik doe helemaal niet paranoia. Wat ik vreemd vind is dat ik eerst verplicht ben om me aan te melden via een site, als ik dan vervolgens aangeef dat ik daar helemaal niet toe verplicht ben en een mail voldoende zou moeten zijn (kennisgeving van...), ik direct gelijk krijg, maar dat ik toch geen andere meter (gratis) krijg,tenzij ik me aanmeld op die site.....Dan word ik heel nieuwsgierig naar die site.....JakeNL schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:07:
[...]
Laat jezelf nou niet zo paranoia maken. In de brief die je na aanmelden ontvangt, kan je kiezen tussen een slimme en een domme meter. Beide gratis, dus wat is nou je probleem? Een jaar geleden betaalde je gewoon 90 euro voor een meterwissel. Jij wil namelijk zelf dat een betaalde Stedin monteur voor jouw voordeur verschijnt.
Nu betalen je buren tenminste mee.
Misschien is 35 graden hh niet ideaal. Of had -ie last van de verkiezingen die hun schaduw vooruit werpen?SunshineCompany schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:47:
Vind 20% tegenvallen als je het verschil in licht ziet. Grote invloed van temperatuur blijkt maar weer.
verkiezingen zijn in Italie nooit ver weg..
Verwijderd
Hoe zit het eigenlijk met de kabel die van je omvormer naar de meterkast gaat. Is dat een standaard dikte die je gebruikt in een huishouden? (ik heb het dan niet over het kabeltje van de omvormer naar het stopcontact, maar die van het stopcontact van je omvormer naar de meterkast).
Immers voor je panelen gebruik je 4 of 6 mm voor 2000 watt. Een beetje omvormer is het dubbele, en dat stuur je over 2,5mm draad welke standaard door je buizen van de groep heen lopen, wordt dat niet te warm? Of wordt die groep speciaal aangelegd met dikker draad? Ik heb namelijk al een losse groep liggen, maar het lijkt mij scheef om dat het elektriciteitsdraad daar volgens mij dus dunner is dan die tussen je omvormer en je panelen.
Heeft iemand een verklaring?
standaard draad is natuurlijk wel massief koper en die van de panelen vaak vele kleine draadjes...
bla?
Ik lees op de site van Essent van alles en nog wat, maar volgens mij gaat dit alleen over terugleveren, meer dan je verbruikt?
Je kan met de standaard draad zonder problemen 16A aan stroom erover sturen. Dus dat is zo'n 230*16=3680 watt.Q-bone schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:02:
Nog even een vraagje,
Hoe zit het eigenlijk met de kabel die van je omvormer naar de meterkast gaat. Is dat een standaard dikte die je gebruikt in een huishouden? (ik heb het dan niet over het kabeltje van de omvormer naar het stopcontact, maar die van het stopcontact van je omvormer naar de meterkast).
Immers voor je panelen gebruik je 4 of 6 mm voor 2000 watt. Een beetje omvormer is het dubbele, en dat stuur je over 2,5mm draad welke standaard door je buizen van de groep heen lopen, wordt dat niet te warm? Of wordt die groep speciaal aangelegd met dikker draad? Ik heb namelijk al een losse groep liggen, maar het lijkt mij scheef om dat het elektriciteitsdraad daar volgens mij dus dunner is dan die tussen je omvormer en je panelen.
Heeft iemand een verklaring?
standaard draad is natuurlijk wel massief koper en die van de panelen vaak vele kleine draadjes...
De stroom die van je panelen naar je omvormer loopt is gelijkspanning, je omvormer maakt er wisselspanning van.
Let er wel op dat je geen stroomverbruikers aan je zonnepaneel groep hangt, anders ga je de amperes die lopen verhogen zonder dat je stop/automaat eruit knalt.
[ Voor 69% gewijzigd door Franko P. op 08-08-2012 21:09 ]
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
? Je mag blij zijn als je 11kWh doet met een 11kWp installatie in Benelux.SunshineCompany schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:04:
Mag ook wel eens een keer..
Dan heb je al 100% rendement. In 2011 waren er die boven die 100% kwamen maar in Italië zal het elk jaar zo zijn met soms nog een piek jaar!
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Dit topic is gesloten.