Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.538.700 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Q-bone schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:02:
Nog even een vraagje,

Hoe zit het eigenlijk met de kabel die van je omvormer naar de meterkast gaat. Is dat een standaard dikte die je gebruikt in een huishouden? (ik heb het dan niet over het kabeltje van de omvormer naar het stopcontact, maar die van het stopcontact van je omvormer naar de meterkast).

Immers voor je panelen gebruik je 4 of 6 mm voor 2000 watt. Een beetje omvormer is het dubbele, en dat stuur je over 2,5mm draad welke standaard door je buizen van de groep heen lopen, wordt dat niet te warm? Of wordt die groep speciaal aangelegd met dikker draad? Ik heb namelijk al een losse groep liggen, maar het lijkt mij scheef om dat het elektriciteitsdraad daar volgens mij dus dunner is dan die tussen je omvormer en je panelen.

Heeft iemand een verklaring?
standaard draad is natuurlijk wel massief koper en die van de panelen vaak vele kleine draadjes...
Dat is meestal 2,5 kwadraad en voldoende voor ruim 16A net als je zekering.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik lees dat er hier meerdere mensen zijn met een B+G e-tech DRS155D kwh-meter met s0-uitgang. Ik heb deze nu ook van ebay gehaald (irritant trouwens dat Paypal die 10 euro die je retour krijgt voor de verzendkosten vasthoudt. Hoe lang nog? geen idee).

Nu vraag ik me een paar dingen af over dat ding:
-hoe reset je hem naar 0?
-wat gebeurt er als er geen stroom op staat? onthoudt hij zijn waarde met een batterij oid? Hoe lang houdt die batterij het vol?
-kan hij ook terugtellen?
-hoe zit het aansluitschema precies? 1=L-in, 3 =L-out. Wat betekent dat? 4 en 6 zijn N. Ik snap niet helemaal precies wat ik nu waar op moet aansluiten :D Alleen de S0 is duidelijk voor mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-05 23:12

MieJuul

3970Wp

NiGeLaToR schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:04:
Grrr, heb een onhandig dakmaat voor m'n dak-op-het-zuiden.
Welke layout en maat panelen kan ik het beste gebruiken voor een dak van 6,5 meter bij 2,9 meter?

245Wp panelen passen er blijkbaar maar 6 op, of 9 als je er nog een paar dwars legt. Niet cool dus.
Iemand suggesties, is het altijd 1 maat?
panelen met maat 1580x808
4 op een rij liggend = 6,32 meter
3 rijen boven elkaar = 2,43 meter
totaal 12 panelen => 2340Wp (bij 195Wp paneel)

Is ongeveer de max denk ik wat je kwijt kan op dat dak

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:10

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

woekele schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:30:
Ik lees dat er hier meerdere mensen zijn met een B+G e-tech DRS155D kwh-meter met s0-uitgang.

-wat gebeurt er als er geen stroom op staat? onthoudt hij zijn waarde met een batterij oid? Hoe lang houdt die batterij het vol?
-hoe zit het aansluitschema precies? 1=L-in, 3 =L-out. Wat betekent dat? 4 en 6 zijn N. Ik snap niet helemaal precies wat ik nu waar op moet aansluiten :D Alleen de S0 is duidelijk voor mij ;)
Die laatste kan ik gokken: L van Live en N van Neutral laat zich vertalen naar Fase en Neutraal in Nederland, dus de bruine resp. blauwe draden.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

VPI schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:06:
8,1 kWh vanaf uur of 12 vanmiddag (9x245 Wp)
ben benieuwd wat het morgen de hele dag zal opbrengen.
neographikal schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:01:
Valt me niks tegen :) Vandaag 9.8kwh geproduceerd uit de vier Stecaatjes, ondanks dat het nog redelijk bewolkt was :)
Al ingeschreven op bij het tweakers pvoutput team? (zie sig)

[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 08-08-2012 21:55 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik zie op internet nog PV leveranciers die rekenen met een elektriciteitsprijsstijging van 7% per jaar. In mijn ogen is dat zeer misleidend. Een setje van 5 kWp + omvormer + ClickFit wordt al thuisbezorgd afgeleverd voor €0,96/ Wp en met subsidie voor €0,86/ Wp. Is het met dergelijke PV prijzen aannemelijk dat de elektriciteitsprijs boven de €0,20 komt of anders blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:45
NiGeLaToR schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:04:
Grrr, heb een onhandig dakmaat voor m'n dak-op-het-zuiden.
Welke layout en maat panelen kan ik het beste gebruiken voor een dak van 6,5 meter bij 2,9 meter?

245Wp panelen passen er blijkbaar maar 6 op, of 9 als je er nog een paar dwars legt. Niet cool dus.
Iemand suggesties, is het altijd 1 maat?
Om MieJuul aan te vullen in keuze mogelijkheden

2 rijen staand Sharp ND-190R1S (131,8x99,5) 2280 pW
of 2 rijen staand JYM 225Wp (145cm x 106cm) maar je hebt minimaal enkele cm meer hoogte nodig voor montageruimte(2700 Wp)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nope, kan ik de output van de plugwise er ook heen duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

Dre schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:02:
Ik zie op internet nog PV leveranciers die rekenen met een elektriciteitsprijsstijging van 7% per jaar. In mijn ogen is dat zeer misleidend. Een setje van 5 kWp + omvormer + ClickFit wordt al thuisbezorgd afgeleverd voor €0,96/ Wp en met subsidie voor €0,86/ Wp. Is het met dergelijke PV prijzen aannemelijk dat de elektriciteitsprijs boven de €0,20 komt of anders blijft?
hangt ervanaf hoe je de prijs ziet,
ik kijk het liefst naar de prijs per jaar per kWh all-in,
de overheid is hier de grootste invloed.
zoek eens op btw/kolenbelasting afschaffen, vastrecht 2013 etc en je ziet al snel dat goedkoper voor de consument geen issue is.
pak dan al je jaar afrekeningen en bereken jouw prijs per kWh per jaar
dan weet je het, en dat is geen goed nieuws voor je rechterbroekzak waar je centjes zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

zo, net de gehele meterkast omgebouwd, eindelijk een hoofdschakelaar ingebouwd. Dat werkt toch wel een stuk prettiger.

Geen hoofdzekering gesprongen, dat is een plus :-D

Meteen 2 kwh meters ingebouwd met S0 aansluiting/puls, 1 voor het huis, de ander voor de PV groep.

Nou heb ik ze niet van eBay maar gewoon bij de lokale installateur (Brandini). Zeker niet de goedkoopste prijs, 109 voor 2 tellers en 1 hoofdschakelaar. Maar wel de lokale economie gesponsord. Dat kan Den Helder wel gebruiken.

De kWh tellers zijn van Koopmans, mijn specifieke type kan niet terugtellen, een ander type (scheelt 1 cijfer) telt heen en terug bij elkaar op. Daar zou je ook mooi klaar mee zijn.

De teller voor het PV systeem dus achterstevoren aangesloten zodat deze wel gaat tellen als er geleverd wordt :-)

Morgen weet ik of ik het goed heb gedaan.

Het flukso.net setje ook besteld, geen idee wanneer die geleverd wordt maar ik kijk er naar uit, dan kan ik zien wat ik verbruik, dat stond al zeker een jaar op het lijstje maar was er nooit van gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt? Denk je dat de prijs omlaag gaat doordat mensen zelf gaan opwekken?

Een kWh is om te beginnen niet duur, die koop je al voor 6 a 7ct. Het is de energiebelasting van rond de 14 ct die daarbovenop komt die het duur maakt. En aangezien de overheid alleen maar steeds meer geld tekort komt, zal deze melkkoe (want dat is het, heeft niets met het milieu te maken) elk jaar gewoon beetje bij beetje verhoogd worden.

Al vind ik zelf 7% ook aan de hoge kant, omlaag gaan lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
En zodra de accijnzen op benzine verdampen en vervangen worden door electrisch aangedreven auto's, dan zie ik nog wel een kwartje van Kok een comeback maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Grrrr.

"Your system must have at least 5 outputs to join a team"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Waar vind je zo'n setje voor 0,96 €/Wp incl. btw in Nederland? Zo scherp nog niet gezien... Clickfit spul is al snel iets van > €0,20 per Wp (als je het ruwweg zou omrekenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

SunshineCompany schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:47:
Vind 20% tegenvallen als je het verschil in licht ziet. Grote invloed van temperatuur blijkt maar weer.
Misschien tapt de maffia wel af "achter de meter" (maar "voor de bruto productie meter" waarover wordt afgerekend) ... :X

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:07:
zo, net de gehele meterkast omgebouwd, eindelijk een hoofdschakelaar ingebouwd. Dat werkt toch wel een stuk prettiger.

Geen hoofdzekering gesprongen, dat is een plus :-D

Meteen 2 kwh meters ingebouwd met S0 aansluiting/puls, 1 voor het huis, de ander voor de PV groep.

Nou heb ik ze niet van eBay maar gewoon bij de lokale installateur (Brandini). Zeker niet de goedkoopste prijs, 109 voor 2 tellers en 1 hoofdschakelaar. Maar wel de lokale economie gesponsord. Dat kan Den Helder wel gebruiken.

De kWh tellers zijn van Koopmans, mijn specifieke type kan niet terugtellen, een ander type (scheelt 1 cijfer) telt heen en terug bij elkaar op. Daar zou je ook mooi klaar mee zijn.

De teller voor het PV systeem dus achterstevoren aangesloten zodat deze wel gaat tellen als er geleverd wordt :-)

Morgen weet ik of ik het goed heb gedaan.

Het flukso.net setje ook besteld, geen idee wanneer die geleverd wordt maar ik kijk er naar uit, dan kan ik zien wat ik verbruik, dat stond al zeker een jaar op het lijstje maar was er nooit van gekomen.
Is dat een metertje wat op de din rail past? ik vind de prijs nog niet eens verkeerd aangezien die dingen bij conrad ook al 42,- zijn of iets in die buurt.

edit:
iets van dit
http://www.beslist.nl/pro...Koopman_kWh_meter_1_fase/

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 08-08-2012 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-05 15:32
Domba schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:02:
[...]

Om MieJuul aan te vullen in keuze mogelijkheden

2 rijen staand Sharp ND-190R1S (131,8x99,5) 2280 pW
of 2 rijen staand JYM 225Wp (145cm x 106cm) maar je hebt minimaal enkele cm meer hoogte nodig voor montageruimte(2700 Wp)
Dank beide voor de opties! Ga even overleggen en nadenken.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Bartjuh schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:19:
[...]

Waar vind je zo'n setje voor 0,96 €/Wp incl. btw in Nederland? Zo scherp nog niet gezien... Clickfit spul is al snel iets van > €0,20 per Wp (als je het ruwweg zou omrekenen).
Ik heb een offerte liggen, 1,10/Wp incl btw (dhz).
Na verrekening soepsidie kom ik op 0,94/Wp
Betreft 2760Wp installatie

Komt toch al aardig in de buurt

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
MieJuul schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:35:
[...]

Hmm, panelen 75 cent, clickfit 20, en omvormer 25 cent... klinkt aannemelijk.

Maar 96 is wel heel scherp. 96 minus 20 = 76 cent voor PV + omvormer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Bartjuh schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:45:
[...]

Hmm, panelen 75 cent, clickfit 20, en omvormer 25 cent... klinkt aannemelijk.

Maar 96 is wel heel scherp. 96 minus 20 = 76 cent voor PV + omvormer...
Panelen LDK die voor 10 cent minder gedumpt worden en omvormer die in duitsland niet meer verkocht mag worden, zo zit je aan €0,96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:28:
[...]

Is dat een metertje wat op de din rail past? ik vind de prijs nog niet eens verkeerd aangezien die dingen bij conrad ook al 42,- zijn of iets in die buurt.

edit:
iets van dit
http://www.beslist.nl/pro...Koopman_kWh_meter_1_fase/
Klopt helemaal, meter welke op de Din rail gaat. Morgen een nieuwe foto van de meterkast om te laten zien hoe het zit. Ik moest helaas knoeien met de aardlek voor de huisgroep. Maarja, de 16A stoppen van mij zijn te groot, past dan niet lekker.

Met de prijs bedoelde ik meer dat het niet met de internet prijzen concureerde. Maar ansich een normale prijs voor schakelmateriaal. Geen verzendkosten en direct omhanden. Vindt ik fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:43
Er is net iemand gekomen om een prijsofferte te maken voor zonnepanelen en zonneboiler.
Maar hij vertelde dat ze geen zonnepanelen kunnen plaatsen omdat er per fase maar 1 omvormer mag gebruikt worden.

De huidige installatie:
1xsb1700 op een fase
1x sb 1700 op een fase
1x sb mini central 4600 op een fase.

Klopt dit? ik was namelijk van plan op nog 10 panelen op het tuinhuis te plaatsen met 2 omvormers
dus op elke fase waar een sb 1700 zit nog een sb 1200 aan toe te voegen.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:48:
[...]

Panelen LDK die voor 10 cent minder gedumpt worden en omvormer die in duitsland niet meer verkocht mag worden, zo zit je aan €0,96
Klinkt negatief, maar is het niet.

@databeestje

Ja dat is ook zo, gelijk in je hand is soms makkelijker. Heb je die meter voor pv nou ook digitaal en die kan niet terug tellen begrijp ik maar heb je andersom aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Dre schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:48:
[...]
Hmm, zie ze al staan voor 71 cent. Kom zelfs na kort zoeken al panelen van 235Wp tegen van 67 cent incl. btw :X Desalniettemin, 76 - 67 = 9 cent/Wp over voor de omvormer... nog steeds erg krap. Moet je echt al een dikke deal vinden denk. Maar het kan wellicht...

Paar maanden niet echt opletten en de prijzen zijn weer bizar lager ... blijf me verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Nock372 schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:54:
Er is net iemand gekomen om een prijsofferte te maken voor zonnepanelen en zonneboiler.
Maar hij vertelde dat ze geen zonnepanelen kunnen plaatsen omdat er per fase maar 1 omvormer mag gebruikt worden.

De huidige installatie:
1xsb1700 op een fase
1x sb 1700 op een fase
1x sb mini central 4600 op een fase.

Klopt dit? ik was namelijk van plan op nog 10 panelen op het tuinhuis te plaatsen met 2 omvormers
Per fase zou betekenen dat ik op mijn 1 fase aansluiting niet 2× STECA 500 mag aansluiten en dat lijkt me sterk. Ik zou zeggen op naar de volgende installateur of vraag hem waarom hij denkt dat het zo is.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 08-08-2012 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:56:
[...]

@databeestje

Ja dat is ook zo, gelijk in je hand is soms makkelijker. Heb je die meter voor pv nou ook digitaal en die kan niet terug tellen begrijp ik maar heb je andersom aangesloten?
Klopt, 2 dezelfde units. Maar deze Koopmans kWh teller kan alleen "voorruit" zogezegd. Dus als je hem achterstevoren aansluit telt deze gewoon de opbrengst omdat de stroom naar het net gaat, ik neem niet af met de zonnepanelen. Het staat expliciet in de handleiding van de teller.

Dus de meter voor het huis is "Net" -> "Huis" (afnemer) en de meter voor de panelen is "Net" <- "Panelen" (aanlevering).

Zie het als een ferraris met een terugloop rem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:43
Dre schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:00:
[...]

Per fase zou betekenen dat ik op mijn 1 fase aansluiting niet 2× STECA 500 mag aansluiten en dat lijkt me sterk. Ik zou zeggen op naar de volgende installateur.
Dit is wat ik hun ook gezegd heb maar volgens hun zou dit bij 1 fasige installaties wel mogen omdat je dan tot 5000 watt ofzo mag opsteken.

Wat ook niet logisch is aangezien wij met 3*40a zitten dus een relatief zware aansluiting.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Nock372 schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:54:
ik was namelijk van plan op nog 10 panelen op het tuinhuis te plaatsen met 2 omvormers
Dat is geen enkel probleem en mag gewoon. Vraag je 'installateur' eens om een nadere uitleg waarom het niet zou mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 26-05 15:47
Nu heb ik een offerte gekregen met een Fronius IG 30, nu lees ik her en der dat deze nogal lawaai maken?
Iemand toevallig ervaring met de deze omvormer? Of raden jullie een andere aan?

is een offerte met 12 * Kyocera KD240GH-2YB, click fit systeem, kabels en deze omvormer.
Nu ligt de Wp prijs wel wat hoger dan de bedragen van 1,5 euro die ik hier voorbij zie komen maar dat komt neem ik aan ook omdat het kyocera panelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
zoeperman schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 00:05:
Nu heb ik een offerte gekregen met een Fronius IG 30, nu lees ik her en der dat deze nogal lawaai maken?
Iemand toevallig ervaring met de deze omvormer? Of raden jullie een andere aan?

is een offerte met 12 * Kyocera KD240GH-2YB, click fit systeem, kabels en deze omvormer.
Nu ligt de Wp prijs wel wat hoger dan de bedragen van 1,5 euro die ik hier voorbij zie komen maar dat komt neem ik aan ook omdat het kyocera panelen zijn.
Heb zelf sinds 2 jaar een Fronius IG 30 en hoor deze al een jaar niet meer, daar er sinds een
jaar een Mastervolt XS 2000 naast hangt, die de fronius kompleet overstemt met een helikoptersound
de Fronius heeft van zich zelf een meer prettig gezoem, en de prestaties zijn ook oké

http://www.zonnestroomopb...erstraat/13048/13398.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
AllesKan schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:10:
Een kWh is om te beginnen niet duur, die koop je al voor 6 a 7ct. Het is de energiebelasting van rond de 14 ct die daarbovenop komt die het duur maakt. En aangezien de overheid alleen maar steeds meer geld tekort komt, zal deze melkkoe (want dat is het, heeft niets met het milieu te maken) elk jaar gewoon beetje bij beetje verhoogd worden.

Al vind ik zelf 7% ook aan de hoge kant, omlaag gaan lijkt me sterk.
Toch zijn de stroomprijzen aardig gedaald de afgelopen 3 jaar. Dat is voor de consument niet zo zichtbaar door de steeds hoger wordende EB.

Maar goed, het gevaar is niet zozeer dat de EB omlaag gaat, maar dat ofwel salderen niet meer mag, ofwel de EB anders berekend wordt (als vastrecht bv).

[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 09-08-2012 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Dreamvoid schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 00:31:Het gevaar is niet zozeer dat de EB omlaag gaat, maar dat salderen niet meer mag, ofwel de EB anders berekend wordt (als vastrecht bv).
Aan het salderen gaat vast en zeker een eind komen. Dat ben ik met je eens. Het is me alleen niet duidelijk of dat de vraag was. (En in het kader van het afschaffen van de saldering is het zaak je TVT zo kort mogelijk te houden.Zal niet binnen 5 jaar zijn, maar veel langer dan 10 a 15 jaar geef ik het ook niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dreamvoid schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 00:31:
[...]

Toch zijn de stroomprijzen aardig gedaald de afgelopen 3 jaar. Dat is voor de consument niet zo zichtbaar door de steeds hoger wordende EB.

Maar goed, het gevaar is niet zozeer dat de EB omlaag gaat, maar dat ofwel salderen niet meer mag, ofwel de EB anders berekend wordt (als vastrecht bv).
Yup, dat hakt er snoeihard in, als er aan de EB getornd gaat worden, en waar ik al jaren voor waarschuw...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/All-in_NUON_grijs_gesplitst.gif
(moet nog eens updeetje doen, to much to do...)

Totaalprijs Vattenfall/NUON grijs continutarief incl. EB en BTW is momenteel (vanaf 1 januari tot en met 30 september 2012) 22,66 Eurocent/kWh. EB inclusief BTW [over EB] is daarvan tot en met 30 september 13,57 Eurocent/kWh: 60 procent van het totaal...

Zie verder ook Wim Sinke over de twijfelachtige toekomstbestendigheid van salderen in NL, op NewEnergy.tv...

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 09-08-2012 01:47 . Reden: Sinke's contribution to uneasiness with branche organisation Holland Solar... ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
databeestje schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:07:
Interessant. Ik ben zelf op zoek naar een kWh-meter die ik op de drie-fasen hoofdaansluiting kan monteren en welke alleen de inkomende stroom meet.
Hoe kom je erachter of een meter terugtelt of niet en zou je misschien de typenummers van jouw Koopman meters kunnen doorgeven?

[edit] Ik zie dat Eltako 3-fase kWh-meter een teruglooprem heeft (klein icoontje op plaatje). Wel aan de prijs, eens even verder zoeken.

[ Voor 19% gewijzigd door Luit op 09-08-2012 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Laatst online: 15-05 01:16

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

woekele schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:30:
Ik lees dat er hier meerdere mensen zijn met een B+G e-tech DRS155D kwh-meter met s0-uitgang. Ik heb deze nu ook van ebay gehaald (irritant trouwens dat Paypal die 10 euro die je retour krijgt voor de verzendkosten vasthoudt. Hoe lang nog? geen idee).

Thunder7 geeft aan dat L = fase, N = neutraal, dus op L blauwe draden, op N bruine draden dus op L bruine draden, op N blauwe draden, tnx! Maar omdat het om meten opbrengst van panelen gaat, moet ik waarschijnlijk L-in en L-out andersom plaatsen.

Nu vraag ik me alleen die andere vragen nog af :P Gaat hij ook terugtellen (het verbruik van de omvormer eraf trekken bijvoorbeeld)? Het resetten/batterijtje etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:45
woekele schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 06:40:
[...]

Thunder7 geeft aan dat L = fase, N = neutraal, dus op L blauwe draden, op N bruine draden, tnx! Maar omdat het om meten opbrengst van panelen gaat, moet ik waarschijnlijk L-in en L-out andersom plaatsen.

Nu vraag ik me alleen die andere vragen nog af :P Gaat hij ook terugtellen (het verbruik van de omvormer eraf trekken bijvoorbeeld)? Het resetten/batterijtje etc.
Ik heb gisteren net B+G e-tech DRS155D in de miniverdelers gezet en de bijsluiter zegt dat deze voldoet aan de standaard IEC62052-11 2003/ IEC62053-21 2003.
Volgens 5.1 van IEC62052-11 zou dan de waarde minimaal 4 maanden behouden dien te worden en tijdens gebruik een reset onmogelijk dienen te zijn van de cumulatieve meetwaarde.

Of deze slechts 1 richting op kan tellen wil ik nog testen, omdat ik ook 3 kwh's zoek voor alleen de inkomende 'stroom' te monitoren, de P1 van een slimme meter geeft te weinig details om deze te overwegen, de P4 poort wel maar deze info zal de RNB niet willen delen met mij, zodat ik mijn elektra energieverbruik kan balansen over de fasen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:15
Ik volg dit topic al een tijdje, en niet zonder reden. De hypotheek is rond en ik kan een duurzame investering doen. Gezien grote hoeveelheid ervaring hier, toch even mijn plan voorleggen.

Ik heb een grote garage met bijna plat dak, hierop wil ik wat paneeltjes leggen. Het dak bestaat uit damwandplaten, hier wil ik de frames aan vast schroeven.

Nu staat de garage vrij ver van de meterkast, zeg 50 meter hemelsbreed. Ik heb echter in de schuur nog een groepenkast zitten welke ik wil vervangen met een extra groep voor de panelen. Is het verlies in kabellengte merkbaar? Of is dit echt mierenn**ken?

Een andere optie is om ze op het dak van mijn huis te plaatsen. Dit is denk ik minder diefstalgevoelig en dichter bij de meterkast. Echter is de meterkast in huis nog een lange termijn project omdat ik deze misschien ook wil verplaatsen. Ook zie ik het zelf niet zitten om het hoge schuine dak op te gaan om de panelen te plaatsen.

Ik heb het volgende setje op het oog:

9 LDK PV panelen á 230Wp poly met aluminium omlijsting. ( 2070Wp )
Fabriek garantie 12jr. Opbrengst garantie 12jr/90% , 25jr/80%
Uitsluitend + tolerantie modules.
Module afmetingen 100 x 168cm, frame 50mm

Vlak dak opstelling 3 rijen van 3 panelen landscape.

2x 15 meter solarkabel 6mm²met MC4 stekkers .
AEG Protect Solar inverter
20 Amp. zekering automaat voor uw groepenkast uitbreiding.

Deze set kost € 2.210,89, wat een erg scherpe aanbieding is. Ik heb alle onderdelen bestudeerd en kan geen valkuilen ontdekken.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
MieJuul schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:35:
[...]

Valt onder de noemer troep.
Je maakt mij niet wijs dat je voor die centen kwaliteit hebt.
Wat betreft subsidie, ik betaal graag mee aan jou systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-05 20:05

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Luit schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 02:05:
[...]
Interessant. Ik ben zelf op zoek naar een kWh-meter die ik op de drie-fasen hoofdaansluiting kan monteren en welke alleen de inkomende stroom meet.
Hoe kom je erachter of een meter terugtelt of niet en zou je misschien de typenummers van jouw Koopman meters kunnen doorgeven?
Ik heb exact dezelfde kWh meters van Koopman gehad. Koopman is de importeur, maar de fabrikant is DMMetering, type ADM1D. Ik hoop dat databeesje de variant met 2 decimalen heeft. Ik had er 4 in mijn meterkast met 1 decimaal, maar na zo'n 2 jaar begon het display steeds minder te worden en de meting van in ieder geval 1 meter aardig af te wijken. Ik kan in ieder geval uit ervaring zeggen dat ze inderdaad maar in 1 richting meten.

Ik heb nu 4 stuks B+G E-Tech DRS154D met achtergrond verlichting. Deze meters meten in beide richtingen. Goed te zien omdat ik 's nachts ook nog af en toe een pulsje zie, wat het sluipverbruik van mijn Steca moet zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.antonboonstra.nl/energie/files/kwh_meter.jpg
[...]

Thunder7 geeft aan dat L = fase, N = neutraal, dus op L blauwe draden, op N bruine draden, tnx!
Ehhh, L inderdaad fase, maar de fase is altijd nog bruin en de nul is blauw.
Maar omdat het om meten opbrengst van panelen gaat, moet ik waarschijnlijk L-in en L-out andersom plaatsen.
Klopt. Zo heb ik die van mij ook aangesloten.
Hij telt zowel verbruik als opbrengst, aangezien ik zowel overdag als 's nachts pulsen registreer. Ik ga er vanuit dat bij zowel opbrengst als verbruik de meterstand omhoog gaat. Aangezien het nachtverbruik slechts 0,009kWh is, heeft dit niet veel invloed op mijn opbrengsten :+

[ Voor 27% gewijzigd door antonboonstra op 09-08-2012 09:48 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/gauge.jpg
Ik heb nu de metertjes op mijn bureaublad staan, gewoon in html geschreven.

Hier het bestandje...
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-DWSZFGNQQU4T.rar

[ Voor 21% gewijzigd door Willie Wortel op 09-08-2012 11:51 . Reden: bestandje toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Tnx Domba en antonboonstra. Vraag is natuurlijk wel of DRS154D en DRS155D helemaal hetzelfde zijn qua gedrag.

Als hij zowel bij verbruik als teruglevering optelt, dan moet je dus wel oppassen dat je niet te optimistische waarden gaat aanhouden. Heb gelukkig ook nog een ouderwetse draaischijfmeter, die zal dus de meest realistische waarde van de echte opbrengst gaan geven waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 28-05 15:12
antonboonstra schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:40:
Ik heb nu 4 stuks B+G E-Tech DRS154D met achtergrond verlichting. Deze meters meten in beide richtingen. Goed te zien omdat ik 's nachts ook nog af en toe een pulsje zie, wat het sluipverbruik van mijn Steca moet zijn.
[afbeelding]
Die had ik eigenlijk ook moeten kopen. Ik heb dat model van B+G zonder verlichting en hij is erg slecht afleesbaar. Hij hangt dan ook bovenin de groepenkast in een donker hoekje. Ik kan hem niet zomaar verplaatsen, want dan moet ik de bekabeling van die hele groep gaan aanpassen. Ook al hangen die Steca's naast de groepenkast, heb ik daar toch niet zo veel zin in.
Hij telt zowel verbruik als opbrengst, aangezien ik zowel overdag als 's nachts pulsen registreer. Ik ga er vanuit dat bij zowel opbrengst als verbruik de meterstand omhoog gaat. Aangezien het nachtverbruik slechts 0,009kWh is, heeft dit niet veel invloed op mijn opbrengsten :+
Hij werkt dus toch in twee richtingen? Ik merkte al een verschil tussen de opbrengst volgens Plugwise en de opbrengst volgens die meter. Maar dat komt dan waarschijnljk door het sluipverbruik van die Plugwise Circles gedurende de nacht. Ach, dat zal op jaarbasis allemaal niet zo veel uitmaken :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:00

Perkouw

Moderator General Chat
Waarom spreken ze bij https://www.zonnepanelen.nl/ steeds van 15% subsidie? Het is toch maximaal € 650,-?

Ook vind ik de terugverdientijd van 5 jaar erg misleidend wanneer je verder leest komt dit eerder op ~8 jaar (stellen ze zelf).

[ Voor 7% gewijzigd door Perkouw op 09-08-2012 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JoopC schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:36:
[...]

Knap dat jij aan de prijs kan zien dat het troep is. in de poel van pv aanbieders kan iemand het misschien best scherp weg doen om de order te hebben, dat kan je zonder specificatie niet zien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Perkouw schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:08:
Waarom spreken ze bij https://www.zonnepanelen.nl/ steeds van 15% subsidie? Het is toch maximaal € 650,-?

Ook vind ik de terugverdientijd van 5 jaar erg misleidend wanneer je verder leest komt dit eerder op ~8 jaar (stellen ze zelf).
Het is 15% met een maximum van 650 euro.
Wat tvt betreft: ga vooral zelf rekenen en houd rekening met positieve en negatieve scenario's. Let daarbij op opbrengstverliezen door verkeerde hoeken of schaduw. En houd rekening met eventuele wijzigingen in tarieven van elektra.
Bij investeringen van een paar duizend euro zou ik zeker niet blind varen op zo'n opmerking van een leverancier maar het gewoon zelf gaan berekenen. Dat is met een beetje Excel-kennis niet zo moeilijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Dat het troep zou zijn, dat is inderdaad erg kort door de bocht.

Over LDK Solar:
LDK Solar - This is the biggest producer of solar wafers that are used by crystalline solar panels but is losing its No.1 position to GCL Poly.Is expanding rapidly into other parts of the solar supply chain and could break into top 10 solar panel producer in the next couple of years.LDK Solar is building a huge solar panel and cell production facility.It sells Solar Panels mostly to other Solar Panel Companies.
Eén van de grootste fabrikanten is het Chinese LDK, met als klanten o.a. Schott, Q-Cells, Suntech, Sharp, Hyunday, Solartech, BP Solar, GE Energy. Ook ons eigenste Photovoltech uit Tienen gaat daar zijn mosterd halen. Ze hebben een contract voor 400 Mw aan zonnecellen gespreid over 10 jaar.
SunshineCompany schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:43:
LDK / ET-Solar zijn gewoon grote jongens, A-merken, met vaak inderdaad Europese verkoopkantoren (LTO adviseert boeren alleen merken te kopen met Europese verkoopkantoren..) Dat zijn geen goedkope panelen. Ik heb het over echt goedkope panelen van Alibaba merken als ZNSHINE / SUNRISE / EOPPLY, van die vage merken waar je nog nooit van gehoord hebt.

Vind LDK trouwens niet heel bijzonder, een partij die voornamelijk voor massa gaat, minder voor kwaliteit. Kijk eens naar Canadian's, die kun je als het goed is voor dezelfde prijs krijgen, en die lijken meer naar kwaliteit te kijken..
Om het nu direct allemaal troep te noemen, lijkt me wat ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
storeman schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:41:
Dat het troep zou zijn, dat is inderdaad erg kort door de bocht.
Om het nu direct allemaal troep te noemen, lijkt me wat ver gaan.
Nou qua machines heb je Makita en Parkside van de Lidl.

Ik snap niet dat de regering niet een kwaliteit keurmerk heeft uitgegeven/bepaald waaraan een gesubsidieerde installatie moet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat doen jullie eigenlijk, blijven jullie bij je huidige stroomleverancier of stappen jullie ook nog elk jaar over om die instapkorting te krijgen om zo de vastrecht kosten etc nog te drukken?

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
JoopC schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:50:
Nou qua machines heb je Makita en Parkside van de Lidl.

Ik snap niet dat de regering niet een kwaliteit keurmerk heeft uitgegeven/bepaald waaraan een gesubsidieerde installatie moet voldoen.
Qua machines ben ik het met je eens, daar zit een groot verschil tussen. Dit zit hem vooral in gebruiksgewicht en de kwaliteit van de lagers.

Wat is bepalend voor de kwaliteit van panelen?
- Garantie, LDK: 10 jaar, net als andere leveranciers
- Opbrengstgaranties, LDK: 10/25 jaar voor 90% resp 80%, net als andere producenten
- Bouwkwaliteit, in welke situatie ga je dit merken bij zoiets statisch als zonnepanelen?

De specs van die LDK panelen doen niet echt echt niet onder voor die van andere producenten, ik heb net spec-sheets vergeleken.

[ Voor 3% gewijzigd door storeman op 09-08-2012 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
storeman schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:11:
[...]

Qua machines ben ik het met je eens, daar zit een groot verschil tussen. Dit zit hem vooral in gebruiksgewicht en de kwaliteit van de lagers.

- Opbrengstgaranties, LDK: 10/25 jaar voor 90% resp 80%, net als andere producenten
- Bouwkwaliteit, in welke situatie ga je dit merken bij zoiets statisch als zonnepanelen?

De specs van die LDK panelen doen niet echt echt niet onder voor die van andere producenten, ik heb net spec-sheets vergeleken.
En wie denk jij wie deze spec-sheets opstellen.?.
Garantie........... jaja, moet je mee komen.....We weten wel beter toch.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

storeman schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:11:
[...]

LDK staat op de rand van een faillissement. Vandaar de dump prijzen.?
Als LDK failliet gaat kan je fluiten naar je garantie.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

Thunder7 geeft aan dat L = fase, N = neutraal, dus op L blauwe draden, op N bruine draden, tnx! Maar omdat het om meten opbrengst van panelen gaat, moet ik waarschijnlijk L-in en L-out andersom plaatsen.

Ik weet niet waar dit over gaat, ik heb geen panelen op mijn woning (komt nog als ik een woning met een eigen dak heb gekocht) maar wat ik wél weet is dat doorgaans de Fase =L=bruin en de Nul=N=blauw. Let wel: dat is in een normale huisinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cODAR
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 08:22
...Bij een bedrijf waar ik voor mijn werk veel kom om dingen te laten maken heb ik 25 RVS steunen laten knippen, zetten, stansen voor plat dak montage tegen een prijs van 8 euro per steun.
[afbeelding]
Kan je meer laten zien over deze constructie? Ik zou ze zelf ook graag laten maken, als het mogelijk is bij hetzelfde bedrijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:51:
[...]

Ik heb wel eens gelezen dat Panelen fabrikanten geld in depot moeten storten voor garantie.
Maar het fijne daarvan weet ik niet.

Wat ik klote vind dat is dat er een paar cowboys in de markt voor de snelle winst gaan, en als je dan achter de bedrijfs gegevens aan gaat blijken ze nog geen tuinhuisje te bezitten.
Ik mag niks zeggen maar kom uit een grote familie zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredman159
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-03 14:41

fredman159

There are no frogs here ...

Zo, het is bijna zover: volgende week vrijdag wordt een set van 4400Wp op mijn dak gelegd! Ik kan niet wachten!
:9~

The revenge of the mutant signature of doom is upon us!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
revolution-nl schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:51:
Dat geldt voor iedere panelenfabrikant. Als Canadian Solar of Yingli failliet gaan, heb je dat probleem ook.
Misschien staan die fabrikanten er nu beter voor, maar er is niemand die weet hoe de situatie over acht jaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

Alarm Alarm.

Blauw is Nul == N
Bruin is Live == L

Wel correct dat je dan L-in en L-out omdraait voor het meten van zonnepanelen.
Luit schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 02:05:
[...]

Het gaat om de Koopmans 20.112 Pro1D, dat is een 5+2digit LCD

0 Geen speciale toestemming
1 without backlight
1 does not count when energy is reversed
2 2000 impulses/kWh

Fototje meterkast uit mijn logje. http://iserv.nl/files/pics/solar/
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0640.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door databeestje op 09-08-2012 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
JoopC schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:46:
En wie denk jij wie deze spec-sheets opstellen.?.
Garantie........... jaja, moet je mee komen.....We weten wel beter toch.........
Zo is het een weinig constructieve discussie. Je punt ten aanzien van LDK is duidelijk, maar het zou mooi zijn als je dat ook inhoudelijk kan brengen in plaats van alleen te zeggen dat het goedkoop is, dus troep. Dat is ook één van mijn redenaties, maar ik kan toch weinig negatiefs vinden over de panelen van LDK.

Garantie is voor zo'n lange termijn dat je je kunt afvragen of je ergens anders beter af zou zijn, niemand weet wat er de komende 25 jaar gaat gebeuren.

Faillissement zal ik eens onderzoeken, maar erg onderbouwd is het in ieder geval niet. Ik heb ook een engelse website gevonden die panelen leveren van een Engels merk, 'Ahead' voor ongeveer dezelfde prijs. Panelen van ca 0,75 E/Wp zijn dus niet zo uitzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
databeestje schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 12:34:
[...]

Alarm Alarm.

Blauw is Nul == N
Bruin is Live == L

[...]

Het gaat om de Koopmans 20.112 Pro1D, dat is een 5+2digit LCD

0 Geen speciale toestemming
1 without backlight
1 does not count when energy is reversed
2 2000 impulses/kWh

Fototje meterkast uit mijn logje. http://iserv.nl/files/pics/solar/
[afbeelding]
Dat heb je goed gedaan, zat veel werk in, ook leuke foto's ook zeg.
Heel veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
storeman schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:01:
[...]

Zo is het een weinig constructieve discussie. Je punt ten aanzien van LDK is duidelijk, maar het zou mooi zijn als je dat ook inhoudelijk kan brengen in plaats van alleen te zeggen dat het goedkoop is, dus troep. Dat is ook één van mijn redenaties, maar ik kan toch weinig negatiefs vinden over de panelen van LDK.

Garantie is voor zo'n lange termijn dat je je kunt afvragen of je ergens anders beter af zou zijn, niemand weet wat er de komende 25 jaar gaat gebeuren.

Faillissement zal ik eens onderzoeken, maar erg onderbouwd is het in ieder geval niet. Ik heb ook een engelse website gevonden die panelen leveren van een Engels merk, 'Ahead' voor ongeveer dezelfde prijs. Panelen van ca 0,75 E/Wp zijn dus niet zo uitzonderlijk.
Ik hoef dit niet te onderbouwen, vraag je alleen je gezonde verstand te gebruiken.
Het klinkt als, "mevrouwtje die wagen is van een oma-tje en heeft altijd binnen gestaan, als 3e auto gebruikt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JoopC schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:41:
[...]

Dat heb je goed gedaan, zat veel werk in, ook leuke foto's ook zeg.
Heel veel plezier ermee.
Dat plezier gaat wel lukken, ik zit met verwondering te kijken hoe het systeem het doet. Het verbaast me dat het zo goed werkt met een beetje licht. Ook leuk om te zien dat op een bewolkte dag de opbrengst na de schaduw val van 4 uur een stuk beter door gaat. Dat had ik niet verwacht.

Gisteren een stralende lucht na 4 uur en de opbrengst pleurde in elkaar tot 100 Watt. Hah.

Overigens wil ik opmerken dat 6^2 massief voor geen kant buigt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 16:13
Vandaag hebben we installatie 1/2 "opgeleverd"

Afbeeldingslocatie: http://img29.imageshack.us/img29/8849/img20120809130101.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img845.imageshack.us/img845/660/img20120807wa0005.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img716.imageshack.us/img716/7295/img20120809wa0006.jpg

(Klein beetje schaduw van een boom, dus die gaan we nog even inkorten)

20 * LDK 230Wp ( set van 9 en 11 op 2 strings) op een Effekta 5000

[ Voor 67% gewijzigd door alberthakvoort op 09-08-2012 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27
databeestje schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:48:
[...]
Overigens wil ik opmerken dat 6^2 massief voor geen kant buigt :D
IN de meterkast mag je alleen flexibel (4mm2) gebruiken.....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-05 15:32
Het monitoren van je opbrengt met BT moet continu? Je kunt niet periodiek uitlezen wat de opbrengst is? Dat zou knap vervelend zijn...

Mooie repo btw, goed om te lezen en meteen beter idee van wat ik nog moet doen. Ga de omvormer zeker in de garage hangen nu ik dit gezien heb :)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Daar hebben ze bij "die andere" Rover al 7 jaren geleden deze "oplossing" voor ontdekt:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Opportunity.gif

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV2.htm#30jan2005

Misschien moet dat nieuwe karretje die kant op rijden? Als 't ie het haalt?

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:35
alberthakvoort schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:51:
Vandaag hebben we installatie 1/2 "opgeleverd"

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

(Klein beetje schaduw van een boom, dus die gaan we nog even inkorten)

20 * LDK 230Wp ( set van 9 en 11 op 2 strings) op een Effekta 5000
Je plaatjes doen het (nu) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

WoudseHoeve schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:59:
[...]

Ai, wat een boute uitspraak/advies/stellingname. Er zijn legio situaties waarin je hiermee compleet de fout in gaat. De NEN1010 discussies alleen al vullen meerdere van de bijna 500 pagina's binnen dit topic, ik zal er niet nog een starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 16:13
jantje.vlaam schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:23:
[...]

Je plaatjes doen het (nu) niet.
aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
mta schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:31:
[...]

Ai, wat een boute uitspraak/advies/stellingname. Er zijn legio situaties waarin je hiermee compleet de fout in gaat. De NEN1010 discussies alleen al vullen meerdere van de bijna 500 pagina's binnen dit topic, ik zal er niet nog een starten.
Ik wou bij die uitspraak,waar jij het over hebt, ook al weer :? quoten, maar laat het
bij nader inzien toch maar achter wege. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05-2024
LosGieros schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:02:
Wat doen jullie eigenlijk, blijven jullie bij je huidige stroomleverancier of stappen jullie ook nog elk jaar over om die instapkorting te krijgen om zo de vastrecht kosten etc nog te drukken?
Overstappen.

Via Gas en licht vorig jaar over gestapt van Eneco naar Essent: 250 Euro instap premie, direct gestort
9.5 maanden later via Gas en Licht met een paar klikken weer terug naar Eneco (ging uiteraard pas na de 12de maand in, maar de aanbieding had ik dan mooi): 216 Euro instappremie, wordt verrekend met jaarafrekening.

Kortom, het uitstapje van 1 jaartje Essent heeft 466 Euro opgeleverd door wat administratieve handelingen te doen. Ik moest alleen op het moment van overstappen een keer extra de meterstanden doorgeven.

Volgend jaar weer (als ze nog zo gek zijn) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-05 11:10
databeestje schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 12:34:
[...]
Bruin is Live == L

[...]
Is het niet "Lead"? Nee, Live.
http://www.proz.com/kudoz...t_eng/1132715-l_n_pe.html

[ Voor 17% gewijzigd door hansdegit op 09-08-2012 15:53 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

WoudseHoeve schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:59:
[...]

Ze hadden geen 4mm2 flexibel maar wel 6mm2 massief. 2.5mm2 is geen optie. Dus...

Draad is draad, en het is dik genoeg ;)

Uit de hoofdaansluiting komt ook 6mm2 massief, ik zag het probleem niet zo. Je kan overigens wel aardig verdwalen in de NEN1010, het is een ding van nachtmerries uit mijn studie.

Er zitten ook aansluitblokjes voor dubbel aansluiten in mijn kast, ook niet optimaal, maar wel toegestaan. Dat ik dan 2 draden in de aardlek steek, dat mag dan weer niet. Ook al zijn ze flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 28-05 19:03
JakeNL schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:31:
[...]

Overstappen.

Via Gas en licht vorig jaar over gestapt van Eneco naar Essent: 250 Euro instap premie, direct gestort
9.5 maanden later via Gas en Licht met een paar klikken weer terug naar Eneco (ging uiteraard pas na de 12de maand in, maar de aanbieding had ik dan mooi): 216 Euro instappremie, wordt verrekend met jaarafrekening.

Kortom, het uitstapje van 1 jaartje Essent heeft 466 Euro opgeleverd door wat administratieve handelingen te doen. Ik moest alleen op het moment van overstappen een keer extra de meterstanden doorgeven.

Volgend jaar weer (als ze nog zo gek zijn) :)
Ja, overstappen blijft lonen, ook met PV. Dit komt doordat de leveranciers dit zelf erg graag zo willen inrichten. Ze geven allemaal steeds instap korting, en daarna is het uit met de pret. Iedereen moet dus elk jaar opnieuw instappen om de korting (die fors is) te krijgen/behouden. Ze rekenen duidelijk op luie klanten.

Ik heb zelf ook al weer even zitten kijken, ook of er misschien ergens een lagere gasprijs gevonden kon worden, in combinatie met een hogere electriciteitsprijs. De gasprijs telt immers veel zwaarder als je netto minder kWh verstookt door PV opbrengsten. Dat was niet zo (helaas), en de top 3 van goedkoopste aanbieders bleef hetzelfde ondanks tot ca. 2500 kWh verschil in verbuik.

Maar desondanks loont overstappen vanwege de welkomstspremies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 07-05 20:27
mta schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:31:
[...]

Je hebt gelijk .....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
zonnigtype schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 16:57:
[...]

Fraai is het beslist niet (heb het nooit eerder gezien), maar zoals gezegd lijkt het sterk op selectief verkleurde backfoil (meestal Tedlar, tegenwoordig ook andere folies). Of dat ook lange termijn effecten zal gaan krijgen is lastig te voorspellen. De doorzichtige EVA (of vergelijkbare) uitgepolymeriseerde folie waar je doorheen kijkt lijkt niet aangetast, en dat is het goede nieuws. Blijft een punt: wat houdt de verkleuring precies in, en kan er een chemische reactie met hetzij de EVA folie, hetzij cellen en/of verbindingen optreden?

Ik denk dat je dat pas over jaren zult weten. OK is het niet, maar of het "schadelijk" is???

Integriteit van het module zelf lijkt niet aangetast.
Kan ik dit ook zeker weten? En waarom maakt de fabriek dan opmerkingen over vocht of lucht die er tussen zouden zitten? Sowieso lijkt me prutsen met kit geen ideale optie? en zelfs al zou vocht het probleem zijn, dan is kit toch geen oplossing, maar hooguit symptoombestrijding?

Ik vind dit sowieso een beetje een aparte reactie van de fabriek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 20:10

Pixelmagic

Ubergeek

Zo, stap 1 in de voorbereiding van de komst van de PV is gedaan, nieuwe 'sluwe' meter geplaatst, een Iskra MT 371, was de eerste die de monteurs mochten plaatsen.

Standaard levert Enexis een Kamstrup, maar die geeft op de P1 bus niets achter de komma (alleen hele kWh), en dat had ik liever wel uiteraard aangezien ik wil gaan uitlezen. Dus op speciaal verzoek deze gekregen.
Bijkomend voordeel is dat ik ook gelijk de gasmeter moet kunnen uitlezen zonder extra hardware, alleen werkt dat op dit moment nog niet goed, word vervolgd.

Gelijk van de monteurs een kaartje gehad om het op afstand uit lezen te kunnen laten uitzetten, dus die maar gelijk opsturen zodra de gasmeting werkt. Volgens mij heb ik dan alleen maar voordelen van mijn 'sluwe' meter, erg simpel uitlezen, terugleveren en gelijk een dag/nacht schakelaar uit mijn meterkast weg.

Oude situatie:Nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-v6syQW3K-PY/UCPSJVRPhJI/AAAAAAAAA3U/zQNHALzSSLw/s400/IMAG0408.jpgAfbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-eXdWeAnBAkI/UCPR1SsvxQI/AAAAAAAAA3M/xK2iVnoXlKA/s400/DSCN0660.JPG

Ondertussen stroomt de data al binnen op mijn Raspberry Pi die Domotiga draait, loopt als een zonnetje al zijn die meterberichten om de 10 sec wel best veel :)

edit: wat trouwens opvalt is dat Vodafone weer een leuke deal heeft gemaakt blijkbaar, er zit een SIM in van hun.

[ Voor 3% gewijzigd door Pixelmagic op 09-08-2012 17:14 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:32

VPI

Sinds gisterenmiddag installatie aan het "draaien".
Kon het niet laten er 3 panelen extra bij te kopen, hoezo verslavend ;-)

Rails inmiddels gemonteerd.
Teflon spray erop gespoten gaat het stukken gemakkelijker door (clickfit), had ik bij de vorige niet gedaan.

Binnekort de panelen op het dak zien te krijgen.

Vandaag bijna 10 kWh opgewekt (9 x 245 Wp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 17:17
Pixelmagic schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:11:
Gelijk van de monteurs een kaartje gehad om het op afstand uit lezen te kunnen laten uitzetten, dus die maar gelijk opsturen zodra de gasmeting werkt. Volgens mij heb ik dan alleen maar voordelen van mijn 'sluwe' meter, erg simpel uitlezen, terugleveren en gelijk een dag/nacht schakelaar uit mijn meterkast weg.

Ondertussen stroomt de data al binnen op mijn Raspberry Pi die Domotiga draait, loopt als een zonnetje al zijn die meterberichten om de 10 sec wel best veel :)

edit: wat trouwens opvalt is dat Vodafone weer een leuke deal heeft gemaakt blijkbaar, er zit een SIM in van hun.
die meters zijn best cool.
zou er zelf ook wel 1 willen.

allen nu moeten ze de gsm/gprs kaart nog vervangen voor een rs485 kaart.
in plaats van een kaartje wat je moet in sturen.
nu worden ondanks dat je het kaartje in stuurt de gegevens nog naar hun verstuurt.
alleen doen ze dan niks met die gegevens (volgens hun blauwe ogen).
jammer eigenlijk, technisch wel mogelijk maar ze willen het gewoon niet doen.

ander nadeel is ook nog.
saldering gaat niet meer automatisch.
dat zal anders moeten gaan, ben benieuwt hoe dat nu gaat.
(enexis neemt allen maar de t1 en t2 standen op. de t3 en t4 kunnen niet in hun software.)
als we ooit een andere prijs gaan krijgen voor terug geleverde energie is i weer in het nadeel.

maar ik ben benieuwd wat je er allemaal uit kunt krijgen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

gatgda schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 16:57:
[...]

Kan ik dit ook zeker weten?
Neen.
En waarom maakt de fabriek dan opmerkingen over vocht of lucht die er tussen zouden zitten?
Tja, waarom? Reden verzinnen om iets wat ze zelf hebben ontdekt niet niet te hoeven vertellen? Alles is mogelijk. Chinese fabriek? Europese? Amerikaanse?
Sowieso lijkt me prutsen met kit geen ideale optie?
Heeft geen enkele zin volgens mij omdat het volgens mij (for whatever that is worth) niets met een probleem "van buiten af" heeft te maken (dus waarschijnlijk geen doorbraak van de atmosferische verzegeling, ik zie daar geen aanwijzing voor).
en zelfs al zou vocht het probleem zijn, dan is kit toch geen oplossing, maar hooguit symptoombestrijding?
Als, als, dan is het inderdaad symptoombestrijding, want dan moet eerst het vocht er uit (waarvan ik betwijfel of dat er in zit), en dan moet de seal worden hersteld. Dat is prutswerk voor amateurs, en mogelijk zelfs ook voor de fabriek (het "sealen" is het cruciale onderdeel in de hele module maak business).
Ik vind dit sowieso een beetje een aparte reactie van de fabriek?
Me too. Je kunt ook verder gaan doorzagen over de mogelijke echte oorzaak, en wat er dan aan te doen is. Als je geen keiharde degradatie van opbrengsten kan aantonen, is een "claim" m.i. erg lastig te verzilveren. Want wat ga je dan eisen? Nieuwe modules?

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 21:18
Even een newbie vraagje:

Iedereen berekent een waarde uit van kWh/kWp: Is dit de dagopbrengst in kWh/dag gedeeld door het geinstalleerde totale kWp vermogen van de panelen?

Dus stel ik produceer 10kWh op een dag en ik heb voor 5kWp aan panelen liggen, dan is dit 2,0 kWh/kWp.

Correct?

Wat is een reele waarde? Per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

aard01 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:40:
Even een newbie vraagje:

Iedereen berekent een waarde uit van kWh/kWp: Is dit de dagopbrengst in kWh/dag gedeeld door het geinstalleerde totale kWp vermogen van de panelen?

Dus stel ik produceer 10kWh op een dag en ik heb voor 5kWp aan panelen liggen, dan is dit 2,0 kWh/kWp.

Correct?

Die wisselt uiteraard...

Scrollen!

(dat is langjarige collega uit Spijkenisse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

aard01 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:40:
Even een newbie vraagje:

Correct?

Klopt.
Je kan de gemiddelde mooi zien op pvoutput (zie link in mijn sig)
Zit nu in mijn eerst maand rond 3,8kWh/kWp gemiddeld.

5kWh - 6 kWh/kWp op een zonnige dag
3.5kWh - 5kWh/kWp op een half bewolkte dag
<3.5kWh/kWp bewolkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:15
LosGieros schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:02:
Het wil ook nog wel een helpen om je huidige leverancier te confronteren met nieuwe tarieven/bonussen. Bij mij is dit niet gelukt maar heb ik me via gaslicht _opnieuw_ klant laten maken van huidige leverancier om zo een lage gasprijs te bedingen. (46 cent/m3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
zonnigtype schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:40:
[...]

Tja, waarom? Reden verzinnen om iets wat ze zelf hebben ontdekt niet niet te hoeven vertellen? Alles is mogelijk. Chinese fabriek? Europese? Amerikaanse?
[...]
Me too. Je kunt ook verder gaan doorzagen over de mogelijke echte oorzaak, en wat er dan aan te doen is. Als je geen keiharde degradatie van opbrengsten kan aantonen, is een "claim" m.i. erg lastig te verzilveren. Want wat ga je dan eisen? Nieuwe modules?

Succes!
Het is een chinese fabriek. Beetje lastig communiceren. Eerst een poos via de vrouw van de leverancier. (kan leverancier om een of andere duistere reden niet zelf te pakken krijgen.) Deze kan slecht NL, maar de chinezen kunnen ook slecht EN.
Nu doe ik een poging om rechtstreeks met de fabriek te communiceren, maar dat gaat ook nog niet zo vlotjes.

Heeft het trouwens zin om een NL-iemand (Expert/onafhankelijk iemand/andere leverancier/... ) er naar te laten kijken?

[ Voor 6% gewijzigd door gatgda op 09-08-2012 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 01:43:

Zie verder ook Wim Sinke over de twijfelachtige toekomstbestendigheid van salderen in NL, op NewEnergy.tv...
Toch zie ik dat saldeerprobleem niet zo.
Immers van overheidswege wordt energiebesparing juist gepromoot, betekend automatisch minder belastinginkomsten.
Als ik nu 50 procent bespaar op verbruik of 50 procent zelf opwek al dan niet opgeslagen in een accu, wat is het verschil?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Speksteenkachel schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 19:25:
Toch zie ik dat saldeerprobleem niet zo.
Immers van overheidswege wordt energiebesparing juist gepromoot, betekend automatisch minder belastinginkomsten.
Als ik nu 50 procent bespaar op verbruik of 50 procent zelf opwek al dan niet opgeslagen in een accu, wat is het verschil?
Toch is dat een heel verschil. Stel nu eens dat alle huishoudens in de komende 5 jaar structureel 25% gaan besparen t.o.v. nu. Dan hoeft de regering slechts de energiebelasting met 33% te verhogen om dezelfde inkomsten te behouden.

Maar nu: 40% gaat zelf opwekken, en de overige 60% bespaart die 25% alsnog. Dan moet de energiebelasting veel verder omhoog om aan dezelfde inkomsten te komen. Immers, die inkomsten komen dan niet meer bij 100% van de gebruikers vandaan, maar nog maar bij 60% (die op hun beurt ook weer 25% minder verbruiken).

En tja, op een gegeven moment houd je geloofwaardigheid als regering wel op als je blijft beweren dat ondanks een structureel lager verbruik de energiebelasting uit milieuoverwegingen toch heel fors omhoog moet.

De makkelijkere weg is dan om het salderen te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 11:12
ouders breiden uit zonder soepsidie :) van 4x 285Wp suntechjes naar 6x 285Wp suntechjes.
en de omvormer, die wisselen vader en zoon uit: ik downsizen, pa upscalen :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-05 11:10
NielsTn schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 20:27:
ouders breiden uit zonder soepsidie :) van 4x 285Wp suntechjes naar 6x 285Wp suntechjes.
en de omvormer, die wisselen vader en zoon uit: ik downsizen, pa upscalen :)
NIELS! Downsizen is écht not done hier, hoor.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 11:12
hansdegit schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 20:31:
[...]

NIELS! Downsizen is écht not done hier, hoor.
downsizen van omvormer: mijn SB1700 heeft 1140 Wp panelen er op,
pa heeft een SB1200, en gaat naar 6x285 toe=1710Wp :)
dus re-use ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

JoopC schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:36:
[...]

Dan maar "troep" 8)7

Het betreft inderdaad panelen van LDK, geen kleine speler als ik het goed heb gezien.
Ja, ik heb ook de verhalen gehoord dat ze aan de rand van faillisement staan, maar de kwaliteit zal heus niet slecht zijn.

Omvormer is van AEG, lijkt me ook niet zo'n probleem.

Als dat onder troep valt heb je zelf vast materiaal met swarovski-inleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Schijnbaar heeft Canadian goede Europese verzekeraars achter zich staan, als er zaken fout gaan, moeten die backuppen. Of is dat verkooppraat? Het was een reden van LTO om voor hun 150 boeren voor Canadian te kiezen.

In Italie nog wat leuke installaties op de foto gezet trouwens. Mooie inveld installaties, en schokkend lelijke opdak installaties. Helaas zijn alle foto's verdwenen, samen met de camera. En de laptops, navi, paspoorten, geld, etc. etc. Leuk, even je camper parkeren in een pittoresk durpke in Italie.

[ Voor 41% gewijzigd door SunshineCompany op 09-08-2012 21:37 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 20:10

Pixelmagic

Ubergeek

Ik vind de opmerking 'troep' ook wat kort door de bocht, volgens mij begint de marktwerking eindelijk vruchten af te werpen, de 'dozenschuivers' komen in actie, geen grote winsten op enkele stuks maar grote winst op honderden verkopen, per saldo meer panelen op de daken en aan het einde ook een leuke winst voor de verkopers.

En ja, ik heb daar ook besteld, net als vele, vele andere. 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Ben sinds vandaag de trotse eigenaar van 2205 Wp (9 x 245 Wp Sharp, SB 2000HF). En wat een dag om te beginnen, om 14:00 mocht de stekker er in, de rest van de dag nog 5,9 kWh geoogst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Pixelmagic schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 21:35:
Ik vind de opmerking 'troep' ook wat kort door de bocht, volgens mij begint de marktwerking eindelijk vruchten af te werpen, de 'dozenschuivers' komen in actie, geen grote winsten op enkele stuks maar grote winst op honderden verkopen, per saldo meer panelen op de daken en aan het einde ook een leuke winst voor de verkopers.
En zo is het.

Iemand die iets als 'troep' kwalificeert, maar geen onderbouwing daarvan kan geven baalt waarschijnlijk dat het een ander wel lukt om tegen die prijzen te kunnen leveren en hij niet.

Dat soort uitspraken zonder onderbouwing sporen mij juist aan om verder te zoeken of het NOG goedkoper kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

LDK is een grote speler, hun wafers zitten ook in de lijst op deze site Wikipedia: LDK Solar Co

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 09-08-2012 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Laatst online: 08:09

Q-bone

Dusss...

Even advies, als ik 3 panelen van 225 watt op een omvormer wil hebben, welke omvormer raden jullie aan? een steca 500 werkt marginaal denk ik? een mastervolt 600 staat niet echt hoog op mijn lijst (91% efficientie en terugroepacties etc.).

Nog andere "goedkoper" opties?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Cruise Control schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 21:46:
Ben sinds vandaag de trotse eigenaar van 2205 Wp (9 x 245 Wp Sharp, SB 2000HF). En wat een dag om te beginnen, om 14:00 mocht de stekker er in, de rest van de dag nog 5,9 kWh geoogst!
Da's kicken hè !! >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Man, zo'n terugdraaiende Ferraris, daar kan ik zo vijf minuten naar zitten kijken :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Q-bone schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 21:58:
Even advies, als ik 3 panelen van 225 watt op een omvormer wil hebben, welke omvormer raden jullie aan? een steca 500 werkt marginaal denk ik? een mastervolt 600 staat niet echt hoog op mijn lijst (91% efficientie en terugroepacties etc.).

Nog andere "goedkoper" opties?
Echt veel andere (goede) opties zijn er niet denk ik.

Maar wat is er mis met een steca 500?

Pagina: 1 ... 125 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.