Natuurlijk kan ik het niet met Nomad eens zijn, want die wil je behouden voor het Canon kamp en eigenlijk is Nomad gewoon een ....
Oke, zal ik dan ook nog een serieus antwoord formuleren. Als je inderdaad echt die 35 mm wilt halen, zou ik zelf kiezen voor de 16-35 f4.0 VR. Ja, inderdaad een fractie minder lichtsterk dan wat je nu hebt, maar wel met een uitstekende VR, waardoor je tot 4 stops winst haalt. Reken dan zelf maar uit hoe lang je je camera stil kan houden op 35 mm.
De 24-120 f4.0 VR lijkt me een no-brainer.
Omdat je zelf aangeeft dat je je telelens weinig gebruikt, zou je de 70-300 VR kunnen overwegen. Je snijd eigenlijk een punt aan dat al lang leeft onder Nikon gebruikers: Wij willen ook een f4.0 lijn. Met de 16-35 en 24-120 lijkt die er te komen. Wellicht dat er dus over een tot twee jaar ook een f4.0 telelens op de markt komt, maar die is er nu nog niet.
Maar goed, overstappen kost veel geld en wat Nomad (denk ik) terecht aangeeft: Het gras lijkt groener aan de andere kant, maar de vraag is erg groot of dat inderdaad ook zo is. Zelf vind ik de ergonomie van een Canon body onaangenaam, maar precies datzelfde heb ik ook van Nikon gebruikers gehoord.
Nikon foto's zijn "af-fabriek" vaak iets levendiger, kleurrijker dan Canon foto's. Maar als je een beetje gaat spelen met de instellingen op je camera, dan kan ik met een Nikon camera ook wel Canon foto's maken en andersom. (Hoewel JvdGeest daar geloof ik anders over denkt.)
Maar in de tijd dat JvdGeest zijn overstap overwoog, hebben we hier ook een serie foto's langs zien komen met de vraag: Raad de camera. Nou, dat gaat toch verdomd slecht....
Ik vraag me trouwens ook oprecht af wat je met 36 MP moet. Ik heb zelf begonnen met een D50, die had 6 MP. Ik heb een keer van een foto 2/3e weg gegooid en daarna het resultaat op 20*30 afgedrukt. Geen hond die dan zegt: De resolutie van die foto is wel erg laag hoor... Nu heb ik camera's die boven de 10 MP zitten. en daarmee druk ik gerust een foto af op 60*90. Dan heb je echt niet zo iets van... Hmmm, ik zie de pixeltjes.
Wat dat betreft ben ik het wel met Nomad eens. Ik denk dat veel mensen meer leren van een goede workshop dan van een andere camera en/of andere lenzen. Of dat nu binnen hetzelfde of een concurrerend merk is.