jesper86 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 11:00:
24-120 is niet handig op DX omdat het echt vervelend is om het groothoek deel te missen, òf om daar elke keer een aparte lens voor op te zetten, terwijl je de rest van het bereik wel heb. Daar koop je geen zoom voor. Er is zat keus in lenzen die gewoon voor DX bedoeld zijn, en dus wel een logisch en praktisch bereik hebben. Dus die kan weg.

Goed, laat ik dan ook even lekker respectloos en zonder nuance reageren. Die 17-50's die iedereen op zijn DX camera schroeft is echt bagger. Je mist gelijk ieder beetje tele. Want laten we wel even praktisch blijven, 50 mm is standaard en daarna begint het pas echt.
En laten er nu zat lenzen zijn die wel een logisch/praktisch bereik hebben en die veel bruikbaarder zijn dan die maffe 17-50/17-55 lenzen. Denk bijvoorbeeld aan een 24-120.
Je wilde graag een meer genuanceerde en gebalanceerde reactie?
Een 24-120 lens is in sommige gevallen veel handiger dan een 17-50 lens. Dat jij dat niet ziet zegt meer over jou trouwens. En ja, ik vind dat ik een uitspraak mag doen. Ik heb een 24-120 lens en die gebruik ik regelmatig op DX. Ik heb ook een 17-50 in handen gehad en uitgebreid getest. Voor mij is die lens een ramp. Niet wijd genoeg op het moment dat ik groothoek wil. Niet lang genoeg om een beetje een normale foto in een buiten situatie te maken.
Voor mij (en trouwens ik ken meer mensen die er zo over denken) zijn de 17-50 (achting) lenzen op een DX camera dus gewoon onbruikbaar. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat dergelijke lenzen voor niemand bruikbaar zijn. Het stuk 17-24 mis ik daarbij ook niet. (Dat kan ik trouwens wel opvullen met een 12-24. Echter die gebruik ik dan vooral in het 12-16 bereik.) Een beetje nuance is dus wel op zijn plaats.
Overigens geef ik eerlijk toe dat ik een rare vogel ben, want in veel gevallen vind ik mijn 24-70 f2.8 wel een zeer prettige lens om te gebruiken op mijn FX camera. (Daar gebruik ik de 24-120 dus bijna nooit, want dan voegt deze niets (of niet genoeg) toe ten opzichte van de 24-70.)
Inderdaad een 24-70 op FX is best wel vergelijkbaar met een 17-50 op een DX body.
Echter mijn DX en mijn FX body gebruik ik (over het algemeen) in verschillende situaties.
De moraal van het verhaal: Het is maar net de vraag in welke situatie je een lens/body combinatie wilt gebruiken, die bepaalt of een lens wel of niet bij de body past.
@RessetTim: Ik zou de prime's in ieder geval niet verkopen.
Je geeft zelf al aan dat die in low-light situaties vaak wel doen wat je wilt. Ja, ik snap dat je ze niet flexibel genoeg vind. Dat is vaak ook een kwestie van wennen. Ik vind prime's best leuk, maar in veel gevallen heb ik ook liever een zoomlens. Echter er zijn ook mensen die veel liever met prime's schieten dan met zoom's. Ik snap die mensen wel, maar dat is gewoon wat meer oefenen.
Lenzen die alleen in de kast staan, daarvan zou ik overwegen om ze te verkopen. Voor mij persoonlijk (maar voor jou kan dat anders liggen) zou dus de 18-200 onmiddellijk op de nominatie staan om te verkopen. Echter jij geeft ook al aan dat dit voor jou waarschijnlijk anders ligt.
Ik zou een keer al je foto's van bijvoorbeeld het afgelopen jaar op een hoop gooien en dan eens kijken welke brandpuntafstanden (en welke lenzen) je gebruikt hebt. Volgens mij moet dat een aardig idee geven van de lenzen die voor jou waardevol zijn.
Mocht je een keer wat andere lenzen in je handen willen houden om te kijken wat bijvoorbeeld een 24-70 op je DX body doet, dan mag je me uiteraard een DM sturen. Geen probleem om een keer bij je langs te komen.