Afgelopen week heb ik mijn nieuwe 28mm 1.8G voor het eerst echt gebruikt en ik ben er bijzonder blij mee

Het objectief zelf is licht, klein en stevig en is een verademing om mee te fotograferen nadat ik klaar was met de overkill aan massa en afmetingen van de 24-70 f/2.8G (die heb ik dus ook de deur uitgedaan). Dat een objectief van deze beperkte afmetingen van metaal moet zijn om stevig genoeg te zijn lijkt mij met de huidige polycarbonaten achterhaald, ik vermoed dat het meer om het 'gevoel' gaat. In ieder geval vind ik de bouwkwaliteit van dit objectief ruim voldoende. Mijn ervaring is overigens ook dat zwaardere spullen eerder beschadigd raken omdat ze hardere klappen maken.
Als je niet aan actiefotografie doet verloopt de AF snel genoeg, sneller dan de 50mm f1.4G maar duidelijk trager dan de ringmotoren van de professionele zooms als de 24-70 en 70-200. Verder draait de focusring soepel en er zit een bloemvormige zonnekap bij.
Scherpte is vanaf f/1.8 gelijk al bijzonder goed, net als bij z'n 85mm f/1.8G broertje. Flare heb ik geen last van gehad en CA's heb ik in het geheel niet gezien(!). Vervorming is mij niet opgevallen, dus de natuurlijk aanwezige vervorming zal niet al te groot zijn.
Andere eigenschappen die me erg bevallen zijn de kleuren en het bokeh. Dat het dichtstbijzijnde focuspunt al op ca. 15cm voor het voorste element ligt vind ik ook prettig.
Ik heb geen bewuste test-shots gemaakt als baksteenmuren en focuscharts behalve een korte check met mijn boekenkast als onderwerp om te kijken of alles in orde was, daarbij viel me op dat de scherpte op f/1.8 van hoek tot hoek is. Mijn verdere beoordeling is op basis van hoe ik mijn lens in de praktijk gebruik.
Hieronder wat foto's om een indruk van het objectief te geven, klik voor iets groter formaat:
f/2.8
f/2.4
f/2.4
f/2
f/4.8
f/6.7
f/1.8
Samen met de 85mm f/1.8G vind ik dit een briljant objectief. Ik was altijd een beetje 'bang' voor primes, in die zin bang shots te missen. Maar aangezien ik geen sport of hectische evenementen fotografeer zijn deze twee primes serieus een uitkomst; ik vind het erg fijn om mee te fotograferen

Ik gebruik een D700 maar verkeer stellig onder de indruk dat deze objectieven ook heel goed presteren op fullframes met veel meer pixels.
Imo vette aanrader
Just pick a dead end and chill out 'till you die.