Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Echter als je een keer wilt weten hoe een 24-120 het doet op een crop body, moet je me maar een keer aanschieten op DM. Ik heb de 24-120 VR (met variabel diafragma) en wil die eigenlijk op termijn wel upgraden naar de 24-120 f4.0 VR. Die laatste ga je (denk ik) tweedehands niet of nauwelijks vinden. Daarvoor is de lens gewoon nog te nieuw.
Overigens heb ik ook een Nikon 24-70. Dus inderdaad nogal veel FX glas, maar sinds kort heb ik ook een FX body om dat te compenseren. Echter daarnaast heb ik ook nog 3 DX body's, waarvan er eentje permanent is uitgeleend aan mijn schoonvader.
Verwijderd
ik doelde in FX mode dat de beeldcirkel niet past... is dan te klein.Nismod schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 12:25:
Een DX lens kun je sowieso op een FX gebruiken, maar je krijgt dan de helft van de MP i.v.m. cropmode.
dat hangt van de specifieke DX-lens afPat-Juh schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:23:
[...]
ik doelde in FX mode dat de beeldcirkel niet past... is dan te klein.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
In me post stond "doorgaans" ;)! de 35 1.8 werkt zo volgens mij wel op FX... echter wel met veel vignetting.
Zojuist trouwens de 85 1.8G op me D300s gehad in de fotozaak... Het geheel voelde "te licht" naar mijn gevoel. Het is echt een "plastic fantastic". Als ik kijk hoe mijn Sigma 30mm 1.4 (welke een metalen barrel heeft) er nu na een jaar uit ziet met vakanties/dagjes de natuur in e.d. vraag ik mij af hoe de 85 1.8G er uit zou zien... de 30 1.4 is ongeveer net zo zwaar maar iets compacter/steviger. de 85 1.4 zou iets groter zijn dan de 1.8G maar ook 300gr zwaarder.
Wat ik wel kan zeggen is dat de 1.8G behoorlijk scherp is, zeker in het midden... op f1.8 al scherper dan me 70-200 VRI op f2.8 was! De Sigma zou zelfs nog iets scherper moeten zijn in het midden... De randen randen ga ik eens ff vergelijken... En ook de "Bokeh" als ik vrijdag naar andere zaak ga die ook de Sigma 85mm heeft
oei oei oei... dat zoiets je zo van je apropos af kan halen

Had het niet over mijn 30mm 1.4 die ik met de Nikon 85 1.8G wil vergelijken qua scherpte.. zijn twee totaal verschillende lenzen. Ik de Nikon 85mm 1.8G tegenover de Sigma 85mm f1.4 EX doelde ik op... loop ik al een tijdje over te twijfelen.Nismod schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 17:26:
Ik denk niet dat jouw Sigma 30mm scherper is dan de 85, bij lange na niet waarschijnlijk.. De Sigma staat alleen bekend om de zachte bokeh, maar laat het afweten op het gebied van scherpte en AF.
Ah oke, in dat geval weet ik niet wie de winnaar is. Qua prijs/kwaliteit sowieso de Nikon in dit (uitzonderlijke) geval. Maar je mist natuurlijk wel 2/3 stop met de Nikon t.o.v. de Sigma.Pat-Juh schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 17:31:
[...]
Had het niet over mijn 30mm 1.4 die ik met de Nikon 85 1.8G wil vergelijken qua scherpte.. zijn twee totaal verschillende lenzen. Ik de Nikon 85mm 1.8G tegenover de Sigma 85mm f1.4 EX doelde ik op... loop ik al een tijdje over te twijfelen.
daar was ik idd al achter... moeilijk...Nismod schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 17:33:
[...]
Ah oke, in dat geval weet ik niet wie de winnaar is. Qua prijs/kwaliteit sowieso de Nikon in dit (uitzonderlijke) geval. Maar je mist natuurlijk wel 2/3 stop met de Nikon t.o.v. de Sigma.
Pat-Juh schreef op zondag 25 maart 2012 @ 21:07:
[...]
+ 2/3 stop sneller en de DoF is ook beter iets en dunner
+ 77mm filters (enige maat die ik heb en "adapter-ringen" werken niet erg fijn...
+ 9 Bladig diafragma (mooiere licht sterretjes)
+ Minder last van CA
+ Minder vignetting (sigma 0,5EV op f1.4 en 0,25 op f2 vs 1.8g op f1.8 0,67EV)
- 300 gram zwaarder
- 300 euro duurder
- Randscherpte is minder
- Zoals ik al zei 300 euro duurder
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
De 'oude' 1.8 AF-D is veel degelijker volgens mij...Pat-Juh schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 17:18:
[...]
Zojuist trouwens de 85 1.8G op me D300s gehad in de fotozaak... Het geheel voelde "te licht" naar mijn gevoel. Het is echt een "plastic fantastic"...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Even een vergelijking in grote:

(Schaamteloos gejat van Ken.)
Verwijderd
Ik denk inderdaad dat het voor de prijs van de 18-105 niet het einde van de wereld is daar eerst eens mee te beginnen. Bedankt voor het aanbod om de 24-120 een keer te testen. Hou ik voor de toekomst in ieder geval even in mijn achterhoofd.Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:04:
Met Fiber. Ik zou gewoon maar eens beginnen met fotograferen. Een lekere standaard lens (en die 18-105 is daar heel geschikt voor) en een crop body en dan foto's maken. Dan merk je veel beter waar je het over hebt en wellicht is voor jou FX wel helemaal niet de heilige graal, maar is een DX body veel handiger. Als je verwacht je crop body binnen zeg een jaar, anderhalf jaar weer te verkopen, zou ik er voor zorgen dat je ook een bijpassende kitlens hebt. Die bijpassende kitlens scheelt je gewoon 50-100 euro op de verkoopprijs van de body.
Echter als je een keer wilt weten hoe een 24-120 het doet op een crop body, moet je me maar een keer aanschieten op DM. Ik heb de 24-120 VR (met variabel diafragma) en wil die eigenlijk op termijn wel upgraden naar de 24-120 f4.0 VR. Die laatste ga je (denk ik) tweedehands niet of nauwelijks vinden. Daarvoor is de lens gewoon nog te nieuw.
Overigens heb ik ook een Nikon 24-70. Dus inderdaad nogal veel FX glas, maar sinds kort heb ik ook een FX body om dat te compenseren. Echter daarnaast heb ik ook nog 3 DX body's, waarvan er eentje permanent is uitgeleend aan mijn schoonvader.
Werk zelf alleen maar met 77mm, me 17-55 gebruikt ze en me 70-200 die ik had gebruikte ze ook.Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 09:18:
De 85 f1.8 AF-D is inderdaad van metaal, met een metalen (screw-on) zonnekap. Uitermate degelijk en met een prettige filtermaat. (Niet van die overmaatse 77mm gevallen die nergens te krijgen zijn, maar fijne 62 mm filters, die ik verder dus ook nooit gebruik.)
Even een vergelijking in grote:
[afbeelding]
(Schaamteloos gejat van Ken.)
één keer een 77mm aanschaffen om vervolgens op een hoop lenzen te kunnen gebruik is voordeliger dan iedere keer een verschillende kopen.
Het is jammer dat de nieuwe 1.8G niet de bouw heeft van de oude 1.8D. Daar tegen over staat dat het nu wel in de rij met "plastic-fantastics" past (35-50-85 1.8G lensen.
Volgens mij is 77mm toch zo'n beetje de standaard voor alle pro-lensen.Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 09:18:
(Niet van die overmaatse 77mm gevallen die nergens te krijgen zijn, maar fijne 62 mm filters, die ik verder dus ook nooit gebruik.)
In mijn geval zou ik deze lens dan juist mijden, omdat ik alleen maar 77mm filters heb.
Maar goed, ik heb al een 85 1.4, met jawel... een 77mm schroefdraad.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Tja, als ze hem ook van metaal hadden gemaakt was hij waarschijnlijk zowel zwaarder als duurder geworden. Nu weet ik niet tot op welke hoogte zo'n 1.8D weathersealed is? Dat zijn de 1.8G's op een lensmountpakking ('ass gasket') na in ieder geval niet.Pat-Juh schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 15:24:
[...]
Het is jammer dat de nieuwe 1.8G niet de bouw heeft van de oude 1.8D. Daar tegen over staat dat het nu wel in de rij met "plastic-fantastics" past (35-50-85 1.8G lensen.
Ik heb persoonlijk het idee dat met name de kwaliteitsperceptie bij een metalen behuizing een stukje hoger is. Maar gaan ze ook daadwerkelijk langer mee? Ik ben benieuwd of iemand daar ooit eens een test van gezien heeft, ik ben wel benieuwd
De 85 1.4mm heeft 77mm filters, de 30 1.4 bedoel je?Milo. schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 16:13:
Vandaag even gespeeld met een sigma 85 1.4 op D300, wow heerlijk ding! lekkere bouw, redelijk snel ook. De filtermaat 62.. grr.. onhandig.
Ik had het niet over gluurders.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Ik had het over filter maat 62mm in het algemeen. Heb zelf twee nikon AIS lenzen die zo een rare maat hebben hehe (20mm 2.8, 105mm 1.8) .Pat-Juh schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 16:48:
[...]
De 85 1.4mm heeft 77mm filters, de 30 1.4 bedoel je?
Ok... Heb je een paar "voorbeeldjes" van de 85 1.4 op volle resolutie? Wil er ook voor gaan kijken maar moet dan minstens een uur heen en een uur terug in de auto zitten voor een fotozaak die deze heeft...Milo. schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:26:
[...]
Ik had het over filter maat 62mm in het algemeen. Heb zelf twee nikon AIS lenzen die zo een rare maat hebben hehe (20mm 2.8, 105mm 1.8) .

Van de week ik twee (oudere)Sigma lenzen van iemand overgenomen. Een 28-105 saf en een 70-210 saf lens. Zijn hier verloopringen, of hoe je die ook noemt, voor te verkrijgen zodat deze op mijn D5100 passen?
ps, de ''oude'' analoge Sigma spiegelreflexcamera waar ze op zaten kreeg ik er gratis bij.
[ Voor 14% gewijzigd door crimescene op 29-03-2012 17:14 ]
Dat klopt, maar de Canon EF 50mm f1.8 is ook heel wat goedkoperMetten schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 16:17:
[...]
Tja, als ze hem ook van metaal hadden gemaakt was hij waarschijnlijk zowel zwaarder als duurder geworden. Nu weet ik niet tot op welke hoogte zo'n 1.8D weathersealed is? Dat zijn de 1.8G's op een lensmountpakking ('ass gasket') na in ieder geval niet.
Ik heb persoonlijk het idee dat met name de kwaliteitsperceptie bij een metalen behuizing een stukje hoger is. Maar gaan ze ook daadwerkelijk langer mee? Ik ben benieuwd of iemand daar ooit eens een test van gezien heeft, ik ben wel benieuwdDe bouwkwaliteit van de Nikon 1.8G's is alvast vele malen beter dan die van bijvoorbeeld de Canon EF 50mm/1.8
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Ik ben bang dat dat niet gaat lukken, maar herhaal je vraag eens in dit draadje: Alternatieve objectievencrimescene schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 17:08:
Ik heb eens een vraagje(nadat ik zelf ook al gezocht had uiteraard)
Van de week ik twee (oudere)Sigma lenzen van iemand overgenomen. Een 28-105 saf en een 70-210 saf lens. Zijn hier verloopringen, of hoe je die ook noemt, voor te verkrijgen zodat deze op mijn D5100 passen?
ps, de ''oude'' analoge Sigma spiegelreflexcamera waar ze op zaten kreeg ik er gratis bij.
Verwijderd
Jullie hebben helemaal gelijk. Ik was even in de war met die vage sigma 24-70 en zijn 82 mm filters. Overigens heb ik ook wel eens met mensen gesproken die filters perse in NL wilde kopen. Dan zijn 77's wel eens moeilijker te krijgen. Ik haal die van mij altijd uit hongkong (max savers net o.i.d.) Ik heb er nog een paar liggen... voor je weet maar nooit.Pat-Juh schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 15:24:
Werk zelf alleen maar met 77mm, me 17-55 gebruikt ze en me 70-200 die ik had gebruikte ze ook.
inderdaad, de 70-200, de 17-55 (niet in mijn kast overigens), de 24-70.. allemaal 77.
Als het gaat over metaal tegen plastic.... Mijn schoonvader heeft nog een paar AI en AI-s lenzen liggen. Ik heb hier zelf ook nog meer dan een lens liggen die uit de jaren 70 dateert. Eentje zelfs waarschijnlijk uit 1971. Dat betekent dat die lens meer dan 40 jaar oud is. Dus tja.... Ja, metaal houdt het flink wat jaren uit. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat plastic lenzen, die echt gebruikt worden, het ook zo lang uithouden.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2012 21:44 ]
Alles boven de 77mm is slecht verkrijgbaar... Toch iets waar ik naar zou kijken bij een lens, mocht die groter zijn dan 77... Hooguit een snelle prime-tele waar ik het bij zou overwegen.Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 21:39:
[...]
Jullie hebben helemaal gelijk. Ik was even in de war met die vage sigma 24-70 en zijn 82 mm filters. Overigens heb ik ook wel eens met mensen gesproken die filters perse in NL wilde kopen. Dan zijn 77's wel eens moeilijker te krijgen. Ik haal die van mij altijd uit hongkong (max savers net o.i.d.) Ik heb er nog een paar liggen... voor je weet maar nooit.
inderdaad, de 70-200, de 17-55 (niet in mijn kast overigens), de 24-70.. allemaal 77.
Als het gaat over metaal tegen plastic.... Mijn schoonvader heeft nog een paar AI en AI-s lenzen liggen. Ik heb hier zelf ook nog meer dan een lens liggen die uit de jaren 70 dateert. Eentje zelfs waarschijnlijk uit 1971. Dat betekent dat die lens meer dan 40 jaar oud is. Dus tja.... Ja, metaal houdt het flink wat jaren uit. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat plastic lenzen, die echt gebruikt worden, het ook zo lang uithouden.
Je hoort mij ook niet zeggen dat het troep isNismod schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 08:13:
Hangt er maar net vanaf hoe het plast verwerkt is en al.. de 'techniek' van plastic ligt ook niet stil natuurlijk.
Verwijderd
Dat is pech, waar woon je ergens? Als het in Zeeland is heb ik nog een old school 18-55 Sigma voor je liggen, kan je wel gebruiken, stelt niets voor maar zal wat flexibeler zijn dan je 35mm 1.8 en op webformaat zien de mensen het verschil toch (bijna) nietVerwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 12:24:
Dinsdag mijn Sigma 18-200 f/3.5-5.6 verkocht en meteen online de Tamron 17-50 f/2.8 besteld en betaald zodat die hier donderdag of met wat pech vrijdag zou zijn. Gisteren ging die geleverd worden, ouders waren thuis, niemand gezien en track & trace is gewijzigd naar 'back at depot, delivery delayed by one day'. Nu staat er 'Parcel not sorted' dus ziet er naar uit dat ook vandaag die niet toekomt. Pff, hoe kan dit toch weer.. Morgennacht foto's gaan trekken op fuif maar dat zal moeilijk gaan met enkel een Nikkor 35m f/1.8.
Me rooster/vrije tijd stond het helaas ook niet toe om vandaag naar Breda of Dordrecht te rijden om de 85 1.4 te testen... Helaas maar goed. Dan maar maandag middag of dinsdag middag na werk of college. Gelijk kijken voor een LowePro AW200 sport backpack voor alledaagse wandelingen/uitjes...
Ah jo, dat heet een uitdagingVerwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 12:24:Morgennacht foto's gaan trekken op fuif maar dat zal moeilijk gaan met enkel een Nikkor 35m f/1.8.
Niks mis mee...Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 12:24:
[...] maar dat zal moeilijk gaan met enkel een Nikkor 35m f/1.8.
Verwijderd
Wat een toffe lens! Rond de 600 foto's geschoten, vanavond allemaal deftig analyseren maar eerste indruk was zeer goed! Klein nadeeltje dat meteen opviel is dat hij toch vrij zwaar is..
Want mijn nieuwe 16-85VR had duidelijke back-focus. Dus 6 streepjes teruggezet. En nu verwacht ik wellicht te veel van die lens, maar vergeleken met mijn Tamron 17-50 2.8 is hij redelijk soft.
Nu is de vraag: in hoe verre zouden jullie accepteren dat er op de lens mis-focus zit?
Ik woon namelijk om de hoek bij Nikonservice in Beverwijk en het zit me toch niet lekker dat ik op een nieuwe lens adjustments moet doen. En dit ook mijn enige lens is die dat heeft.
Het gewicht valt best mee, op welke body gebruik je de lens? op een D300s valt het gewicht vd 17-55 Nikon (welke nog een tikkie zwaarder is) veel minder op dan op een D50 bijvoorbeeld...Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 10:12:
Ik had me al voorbereid op een hele nacht schieten met de 35mm tot plots zaterdagavond om 18u de man van DPD voor de deur stond met een mooi verpakte Tamron 17-50 f/2.8, geen minuut te vroeg!![]()
Wat een toffe lens! Rond de 600 foto's geschoten, vanavond allemaal deftig analyseren maar eerste indruk was zeer goed! Klein nadeeltje dat meteen opviel is dat hij toch vrij zwaar is..
Als je toch vlak bij de service woont zou ik even langs gaan, kan alleen maar beter wordenBarrycade schreef op maandag 02 april 2012 @ 10:29:
Gelukkig heeft mijn D7000 micro adjustments.
Want mijn nieuwe 16-85VR had duidelijke back-focus. Dus 6 streepjes teruggezet. En nu verwacht ik wellicht te veel van die lens, maar vergeleken met mijn Tamron 17-50 2.8 is hij redelijk soft.
Nu is de vraag: in hoe verre zouden jullie accepteren dat er op de lens mis-focus zit?
Ik woon namelijk om de hoek bij Nikonservice in Beverwijk en het zit me toch niet lekker dat ik op een nieuwe lens adjustments moet doen. En dit ook mijn enige lens is die dat heeft.
Verwijderd
Staat op een D90 met daarbovenop nog een SB600. Viel me toch op in vergelijking met de sigma 18-200 die er vroeger op stond. Na een uurtje zag je zelf mooi een hoek van de body in mijn handpalm staanPat-Juh schreef op maandag 02 april 2012 @ 10:59:
[...]
Het gewicht valt best mee, op welke body gebruik je de lens? op een D300s valt het gewicht vd 17-55 Nikon (welke nog een tikkie zwaarder is) veel minder op dan op een D50 bijvoorbeeld...
Kwestie van wennen en een fijne grip krijgen met deze combinatieVerwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:08:
[...]
Staat op een D90 met daarbovenop nog een SB600. Viel me toch op in vergelijking met de sigma 18-200 die er vroeger op stond. Na een uurtje zag je zelf mooi een hoek van de body in mijn handpalm staan
17-50 VC is wel een fijn lesje
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
17-55 Nikon is ook "weathersealed" dacht ik, heb er iig een half glas pils langs gekregen tijdens een avondje werk op een partij en niets mee aan de handDominoNL schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:14:
Tja, maargoed, voor het bedrag van die Nikkor (of Canon) kun je je Tamron 3 keer vervangen voor een nieuwe en ondanks dat de bouwkwaliteit wat minder is heb ik niet het gevoel dat dit nodig zal zijn. Helaas had ik echter wel een probleem met het zoomen van mijn Tamron 17-50 VC welke vooral tussen 17mm en 24mm héél stroef liep, maar dit viel gelukkig gewoon onder de garantie.
Verwijderd
Klopt, had zelf ook nog gekeken naar een 2dehands Nikkor 17-55 maar ik kan het gewoon niet verantwoorden om er zoveel geld aan te geven. Ben helemaal geen pro en doe het gewoon als hobby. Ik heb wel de versie zonder VC genomen wegens de vele reviews die melden dat de beeld kwaliteit van de non-vc toch merkbaar beter is. Zoomen gaat wat stroever dan mijn vorige sigma 18-200 maar het is niet té stroef.DominoNL schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:14:
Tja, maargoed, voor het bedrag van die Nikkor (of Canon) kun je je Tamron 3 keer vervangen voor een nieuwe en ondanks dat de bouwkwaliteit wat minder is heb ik niet het gevoel dat dit nodig zal zijn.
Ik kon het eigenlijk ook "niet verantwoorden" maar ben er toch blij meeVerwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:19:
[...]
Klopt, had zelf ook nog gekeken naar een 2dehands Nikkor 17-55 maar ik kan het gewoon niet verantwoorden om er zoveel geld aan te geven. Ben helemaal geen pro en doe het gewoon als hobby. Ik heb wel de versie zonder VC genomen wegens de vele reviews die melden dat de beeld kwaliteit van de non-vc toch merkbaar beter is. Zoomen gaat wat stroever dan mijn vorige sigma 18-200 maar het is niet té stroef.
Dat "weathersealed" is ook maar voor een selecte groep op voorhand een echte pré. Natuurlijk komt het in jouw situatie verrekte goed uit, maar normaal gesproken krijg ik niet regelmatig een pint pils over mn gear. De Tamron heeft overigens ook gewoon een enkele barrel welke zo goed als geen speling heeft. Het enige wat ik écht mis op de tamron is een deftige focus, die is nu door de korte draai wel snel maar MF is totaal niet te doen. Het lawaai is voor mij van ondergeschikt belang.Pat-Juh schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:17:
[...]
17-55 Nikon is ook "weathersealed" dacht ik, heb er iig een half glas pils langs gekregen tijdens een avondje werk op een partij en niets mee aan de hand. de 17-50 heeft dubbele uitschuivende barrel (dacht ik) en er zit veel meer speling op, wat ook weer risico betreffende stof en vocht met zich meebrengt.
Verwijderd
Tja, weatherseal, is het belangrijk? In de meeste gevallen maakt het mij geen bal uit en ik gebruik mijn spullen gewoon. Maar tja, ik heb dus ook wel eens naast een waterval gestaan waar iemand bijna flauw viel omdat we lekker in de spray stonden en ik dus vrolijk mijn camera pakte. Hij had echt zo iets van

Op die plek was ik geen lens gaan wisselen, maar ik zou daar ook wel een foto hebben gemaakt met mijn 12-24 van Tokina. Die is niet weathersealed, maar die komt een heel eind. Met een Nikkor 18-70 (of met de tamron) zou ik dat ook wel doen, maar ik snap dat dat wellicht minder slim is.
Op voorhand is het dus inderdaad geen overweging, maar aan de andere kant ben ik er soms toch wel blij mee dat ik zonder er bij na te denken een hoosbui in kan lopen met mijn spullen en dat het geacht wordt om gewoon te blijven werken. Overigens kan een instapcamera met een instap lens ook al verbazend veel hebben.
Het was voor mij ook meer een bijkomstigheid en het is me ook nog maar 2-3 keer gebeurd dat er iets langs/over ging tijdens werk... In me vrije tijd ben ik zeer voorzichtig met mijn spulletjes (tijdens werk ook) maar als het erop zit is het sowieso een voordeelDominoNL schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:39:
[...]
Dat "weathersealed" is ook maar voor een selecte groep op voorhand een echte pré. Natuurlijk komt het in jouw situatie verrekte goed uit, maar normaal gesproken krijg ik niet regelmatig een pint pils over mn gear. De Tamron heeft overigens ook gewoon een enkele barrel welke zo goed als geen speling heeft. Het enige wat ik écht mis op de tamron is een deftige focus, die is nu door de korte draai wel snel maar MF is totaal niet te doen. Het lawaai is voor mij van ondergeschikt belang.
De MF override is ook wel fijn, als er door het licht amper gebruik te maken is van de AF kan het soms een redding zijn
[update]
Vandaag de knoop doorgehakt en de Sigma 85 1.4 besteld bij CameraNu... Vond het te gek worden om 1,5uur heen en 1,5uur terug te moeten rijden om de lens te testen (270km á €1,85 de liter en 13 liter verrijden)... Kost me meer dan het eventueel (twee keer) terug sturen als ik een "lemon" heb... Toch 7 dagen afkoel en bedenk-periode. CameraNu is hier zeer coulant in (uit ervaring, verder ook nette service!). Ook gelijk een LensPen genomen voor het onderweg schoonhouden.
Morgen als het goed is binnen :9~! Laat ik nou net de namiddag en "golden-hour" niets te doen te hebben om de lens te gaan testen
[ Voor 31% gewijzigd door Pat-Juh op 02-04-2012 15:58 . Reden: bestel update :) ]
Geen review, maar ik kan je wel vertellen dat hij geweldig isKappuhH schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 17:03:
Ben wel beinieuwd of iemand zn 85mm 1.8G review hier al af heeft
Scherp, snel, stil en voelt degelijk aan ook al is hij van plastic. Ik kom van Sigma EX lenzen af en ik snap nu waarom men iets meer neerlegt voor het plaatje 'Nikkor'.
Verwijderd
Overigens verder niets ten nadele van Sigma EX spul. Ik kan me helemaal voorstellen dat je daar mee tevreden bent. (bijvoorbeeld omdat je zakken wat minder diep zijn dan die van mij.) Ik zou zelf voor bepaalde zaken ook zo Sigma (zeker EX) kopen. Met name voor de prime's. Die gebruik ik gewoon minder vaak. Voor mijn echte werkpaarden (nu ja, het blijft hobby, dus ...) heb ik wel allemaal Nikkor's en dat blijft ook zo.
(Maar zoals gezegd, mijn zakken hebben een bepaalde diepte... En soms spaar ik liever wat langer dan twee keer "dezelfde" lens te kopen.)
Ik ben meer dan tevreden met me keus voor de Sigma 85 1.4 EX in plaats van de 85 1.8G NikkorNismod schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 17:20:
[...]
Geen review, maar ik kan je wel vertellen dat hij geweldig is.
Scherp, snel, stil en voelt degelijk aan ook al is hij van plastic. Ik kom van Sigma EX lenzen af en ik snap nu waarom men iets meer neerlegt voor het plaatje 'Nikkor'.
Voelt wat degelijker, focust ongeveer net zo snel gok ik, Bokeh is rustiger en mooier. Daarnaast ook scherper (zeker in het midden, iets afgestopt naar f2 ook aan de randen, de hoeken zijn iets minder scherp), Gunstigere filtermaat (voor mij, heb alles in 77mm), helaas wel iets duurder maar door de verkoop van me 70-200 VRI heb ik er niets op geleden bij die overstap, op wat bereik na
@DickCAH: al mijn Sigma spul is nu weg en vervangen voor Nikkors. Alhoewel ik tevreden was over de Sigma's, tegen de Nikkor's kunnen ze gewoon niet op(behalve de prijs dan). Daarnaast kan een Sigma wel beter zijn in Bokeh of scherpte, maar het gaat uiteindelijk ook om de betrouwbaarheid. De 70-200 HSMII heb ik twee keer moeten opsturen omdat de focus gewoon traag werd. Iemand die dagelijks werkt met apparatuur investeert maar al te graag in een betrouwbaarder 'merk'.
@Pat-Juh: zeker niks mis met de Sigma 1.4, en hij is idd op die punten beter dan de 1.4 van Nikon, maar zoals ik al zei, er zijn meer punten dan alleen scherpte of bokeh.
Klopt, de kleuren zijn iets fijner, minder koel heb ik het idee. Daarnaast volgens de "Tests"Nismod schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 17:49:
@JvdGeest: ik heb er nog geen opdracht mee geschoten, alleen een beetje in/outdoor, maar ik ben er redelijk tevreden over. Ik heb geen vergelijkbaar objectief om er tegenover te zetten dus het is moeilijk om te zeggen of de bokeh beter/slechter is dan...
@DickCAH: al mijn Sigma spul is nu weg en vervangen voor Nikkors. Alhoewel ik tevreden was over de Sigma's, tegen de Nikkor's kunnen ze gewoon niet op(behalve de prijs dan). Daarnaast kan een Sigma wel beter zijn in Bokeh of scherpte, maar het gaat uiteindelijk ook om de betrouwbaarheid. De 70-200 HSMII heb ik twee keer moeten opsturen omdat de focus gewoon traag werd. Iemand die dagelijks werkt met apparatuur investeert maar al te graag in een betrouwbaarder 'merk'.
@Pat-Juh: zeker niks mis met de Sigma 1.4, en hij is idd op die punten beter dan de 1.4 van Nikon, maar zoals ik al zei, er zijn meer punten dan alleen scherpte of bokeh.
- Sigma +/- de helft minder vignetting (0,49 op f1.4 en 0,25 op f2 vs 0,67 op f1.8 van de Nikon. Bij verder afstoppen verminderen de verschillen)
- Sigma +/- de helft minder CA's (0,68 op f1.4 en 0,66 op f2 vs 1.17 op f1.8 en 1,06 op f2.8 van de Nikon, verschil blijft overal wel behoorlijk aanwezig).
- Sigma minder "Bokeh-verkleuring", althans minder rond f1.8 en f2
Het is echter wel bij Sigma wel een beetje geluk hebben met je exemplaar. de QC is iets minder dan bij Nikon, wel is het de laatste jaren best wat verbeterd... Zoals ik al zei heb ik iig geluk gehad en ben er dol blij mee. is het geld dubbel en dwars waard
De afgelopen twee weken heb ik er niet echt heel veel mee kunnen doen maar de volgende punten vallen me echt op in combinatie met mijn D700:KappuhH schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 17:03:
Ben wel beinieuwd of iemand zn 85mm 1.8G review hier al af heeft
- De lens is wijd open (f/1.8) absurd scherp. Ik was echt verbaasd dat het objectief van hoek tot hoek op f/1.8 gewoon zo scherp en contrastrijk is. De f/1.4 en f/1.8 50mm objectieven waar ik ervaring mee heb komen hier lang niet bij in de buurt. Dit zie je overigens ook in de MTF-chart terug (wat dat betreft is daar dus niks aan gelogen). Ik heb hier een suffe boekenkastplaat @f1.8 want in het echt maak ik amper foto's die van hoek tot hoek geheel in focus zijn.
- Dichtgeknepen tot f/2.4, 3.3 of zelfs 4.8 (normaal ga ik amper verder dan f/4) is de lens natuurlijk ook scherp en contrastrijk. Hier een voorbeeld op f/3.3 met daaronder een 100% crop van de toren.

En hier een boom op f/4.8 (klik voor groter). De aliasing-effecten zijn duidelijk te zien (ook in het RAW bestand):

Dit objectief is volgens mij gemaakt met de D800 in het achterhoofd.
- De AF-snelheid is een stuk beter dan die van mijn 50mm f/1.4G
- Het objectief is van kunststof en erg licht. En eerlijk gezegd vind ik dat een verademing. Ik ben allemaal stevig & zwaar spul gewend (moderne pro-zoom's maar ook oudere AF-D's) en uiteindelijk is het alleen maar extra gewicht om mee te slepen. De 85 heeft een volledig gefixeerd voorste en achterste element waardoor het geheel meer dan solide aanvoelt. Zoek je iets met een flinke massa omdat je dat een goed gevoel geeft, kijk dan naar een ander objectief.
- Handmatig focussen. Ik gebruik altijd de formidabele AF van mijn D700 maar heb wel even met manual focusring gespeeld. Hieraan merk ik dat dit geen 'goldring' lens is. Bij de duurdere Nikkors voelt de focusring aan alsof hij gelagerd is, zo soepel. Bij de 85 f/1.8G mis je dat gevoel en merk je dat het kunststof op kunststof is. Het voelt wat 'goedkoper' aan.
- Bokeh. Slechts 7 diafragmabladen maar ze zijn allemaal wel afgerond:

Bokeh is iets persoonlijks maar ik ben er prima over te spreken. Hieronder wat voorbeeldjes. De takken van de boom blijven wel lastig.

- CA, flare en vignetting. Alle drie zijn aanwezig maar in kleine hoeveelheden. Sowieso is vignetting iets waar ik me nooit druk om maak. Flare is aanwezig maar ik vind het prima onder controle. Hieronder een voorbeeld, de zon staat pal op het randje rechts net buiten beeld:

En CA is ook aanwezig maar naar mijn smaak voldoende onder controle.
Ik zocht een lichte en handzame medium-tele als alternatief voor mijn zware 70-200, die laatste wil ik namelijk niet altijd meeslepen plus dat de 1,5 meter minimale focusafstand niet altijd handig is voor binnengebruik (de 85 f/1.8G heeft 80cm focusafstand!). Mijn 70-200 de deur uit doen en voor het serieuze werk gaan (de 85 f/1.4G) zag ik niet zitten. De 85 f/1.8G is voor mij een mooie oplossing met een weergaloze prijsprestatieverhouding
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd
Volgens mij is het grootste deel van de mensen die hier rondhangen eigenlijk gewoon amateur en geen pro. Voor mij ben je trouwens pas echt pro als je je boterham voor het grootste deel met fotografie verdient. Iemand die "gewoon een baan heeft" en dan in de weekends en op vrijdagavond regelmatig een feestje schiet, is voor mij geen pro.Nismod schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 17:49:
Dat Nikkor's altijd beter zijn dan Sigma's ben ik overigens niet met je eens. Kwaliteit is meer dan alleen maar een paar nummertjes, maar als we het inderdaad over alleen nummertjes hebben, dan wil ik nog wel een paar leuke vergelijkingen maken. Die zijn dan trouwens wel gelijk heel persoonlijk !! Hoewel ze wellicht ook voor andere mensen opgaan.
In de tijd dat ik mijn 24-120 VR kocht, was die er alleen maar als variabel diafragma lens. Ik denk er wel over om de 24-120 VR f4.0 te kopen, maar nu even niet. Sigma heeft in dit geval inderdaad geen betere lens. Er is wel een 28-105, maar die heeft geen VR en die is korter. Canon heeft nog een 24-105 f4.0 Voor mij ook slechter, want ik mis 15 mm op het tele bereik.
Nu lijkt 15 mm op die afstand peanuts, maar ik zit regelmatig in situaties waar die 15 mm wel belangrijk zijn. Oh, maar ik heb ook een 70-200? Ja, maar ik kan in die situatie niet wisselen en de 70-200 past niet in de beperkte ruimte die ik daar heb.
Er is ook nog ergens een 50-150, maar die is weer niet wijd genoeg. Ik zou nog kunnen gaan denken over een 18-200, maar ehh.... nee... Niet in mijn tas. Aan de andere kant als ik een 18-200 zou halen, zou ik zonder nadenken de Sigma halen. Die lens heeft dan namelijk een bepaald doel. Flexibiliteit boven kwaliteit van de foto. Nou, dan is het prijsvoordeel van de sigma dus ineens een enorm belangrijke factor.
De reden dat ik een 24-70 en 70-200 f2.8 van Nikon heb? Omdat ze precies doen wat ik wel en omdat ik het (gemakkelijk) kan betalen. Maar ik snap heel goed dat niet iedereen zo veel geld heeft dat dat zo maar kan. Waarom mijn prime's van Nikon zijn? Omdat ik die tweedehands (en goede deal) gekocht heb op Marktplaats. Prijzen die ik betaald heb, zijn lager dan wat ik betaald zou hebben voor vergelijkbare (nieuwe) sigma lenzen.
En ja, als ik tweedehands ga kopen, dan koop ik toch liever Nikkor's dan een Sigma. Tenminste als het gaat om minder gangbare lenzen. Prime's onder de 150 mm vallen daar voor mij zeker onder. De reden is trouwens simpel... re-sel-value. Nikkor's hebben de neiging om waardevaster te zijn. Aan de andere kant kan je je afvragen hoe waardevast een Nikkor 50 mm f1.4 AF-D nu nog is met de introductie van een set f1.4 AFS primes.
Dus gewoon kijken wat je precies nodig hebt en dan een keuze maken op basis van prijs, (bouw)kwaliteit, gewicht, etc.
Ik ben hobbyist pur sang
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Als we het geen geld wilde laten kosten hadden we wel een andere hobby moeten kiezenAbbadon schreef op zondag 08 april 2012 @ 11:44:
Hobby's moet je niet rationaliseren. Serieus nadenken over wat wel en niet aanschaffen is voor pro's die er hun brood mee moeten verdienen. Hobbyisten kopen volledig op basis van emotie (ik wil, ik verlang er naar) en verantwoorden de aanschaf met wat oppervlakkige rationele overwegingen (zie o.a. mijn post hierboven). Dat is heel normaal, daarom vinden we ook met z'n allen dat hobby's geld mogen kosten
Ik ben hobbyist pur sang
Als ik je foto's zo zie twijfel ik er niet aan dat je blij bent met je 85 1.8G. Evenals ik blij ben met mijn 85 1.4 Sigma
Uiteindelijk komt het er toch op neer wat je er mee doet
Hoe bedoel je?Abbadon schreef op zondag 08 april 2012 @ 11:44:
Hobbyisten kopen volledig op basis van emotie (ik wil, ik verlang er naar) en verantwoorden de aanschaf met wat oppervlakkige rationele overwegingen (zie o.a. mijn post hierboven). Dat is heel normaal, daarom vinden we ook met z'n allen dat hobby's geld mogen kosten

VLNR: 14-24, 24-70, 70-200, Sigma 100-300, 300 f/2.8VR, 500 f/4. Het is dat ik het stukje bij beetje (en gedeeltelijk tweedehands) gekocht heb anders had mijn bankrekening dit niet leuk gevonden...

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time
Dan neem ik die 300 2.8 wel over voor een paar honderd, gaat hij er nog dik op voorruit ookHahn schreef op zondag 08 april 2012 @ 12:47:
Want nu heeft het maar een paar tientjes gekost zeker?

[ Voor 3% gewijzigd door Peter_Aragorn op 08-04-2012 15:33 ]
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Verwijderd
Nou, met een 70-200 f2.8 VR en 2.0 TC kom ik aan 400 mm. Dan die maar een stukje croppen (of gewoon op mijn D300 schroeven, zodat ik de interne 1.5 TC kan gebruiken en op 600 mm uit komen.)
Oh, ik heb wel ongeveer een idee wat mijn complete verzameling heeft gekost en nee, dat wil ik ook niet in 1 keer neerleggen. Hoewel ook ik heel wat 2e hands heb gekocht, ga ik ook erg dicht in de buurt van de 10.000 euro uitkomen, als ik er niet overheen ga.
Maar inderdaad, het is hobby en hobby's mogen geld kosten.
Ik zou het ook echt niet in één keer kunnen en willen neerleggen maar in die buurt kom ik bij lange na nietVerwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 16:04:
Oh, ik heb wel ongeveer een idee wat mijn complete verzameling heeft gekost en nee, dat wil ik ook niet in 1 keer neerleggen. Hoewel ook ik heel wat 2e hands heb gekocht, ga ik ook erg dicht in de buurt van de 10.000 euro uitkomen, als ik er niet overheen ga.
Maar inderdaad, het is hobby en hobby's mogen geld kosten.
D300s, 17-55, 30 1.4 en 85 1.4 en een SB-600 als setup momenteel, heb in het verleden wel andere lenzen gehad maar ook weer verkocht...
Alleen nog een goede tas voor op me rug ipv schoudertas

Enige jammere vind ik wanneer je de bonnetjes moet optellen voor de verzekering. Ben je jezelf opeens veel meer bewust hoeveel euro's je wel niet meesjouwt door die achterbuurt.
Leica MM + Sony A9
precies dat is het juist! Herinnerd me er aan ff van de week me verzekering bij te werken hahaRobertJRB schreef op zondag 08 april 2012 @ 16:49:
Ach, ik heb een tijdje vulpennen en horloges verzameld. Daarbij is fotografie goedkoop. En het levert je ook nog mooie prints op voor aan de muur.
Enige jammere vind ik wanneer je de bonnetjes moet optellen voor de verzekering. Ben je jezelf opeens veel meer bewust hoeveel euro's je wel niet meesjouwt door die achterbuurt.
Verwijderd
Maar goed, als ik gewoon even kijk wat er nu in de kast ligt.
Body:
D50, D80, D300, D700. (Alles nieuwe gekocht, behalve de D700)
Lens Nikon:
24-70 f2.8, 70-200 f2.8 VR, 18-55, 2*18-70, 24-120 VR, 35-70, 24 f2.8 AFD, 50 f1.4 AFD, 85 f1.8 AFD, 135 f2.0 AFD DC (Alles 2e hands, behalve de 24-70)
TC Nikon:
2.0, 1.6
Lens anders:
Tokina 12-24 f4.0, Peleng 8mm, 2*28 f2.8 mm, 135 f2.8, 300 f5.6 spiegel
Flitsdinggeval, statief, paar tassen, stapel cokin filters, stapel andere filters, dealextreme extension tubes.
Tja, wellicht moet ik weer eens een post in het gear topic maken.
Wat staat er nu op de verlanglijst? Een 24-120 f4.0 VR en een lange teleprime, bijvoorbeeld 300 f2.8. Die laatste mag trouwens best MF zijn. Verder eventueel nog een leuke macrolens rond de 100 mm.
Lens verloop:
Sigma 18-55, nieuw zat bij mijn D70s toen der tijd
Sigma 15-30 f3.5-4.5,nieuw,, later verkocht (geen verlies)
Sigma 70-300, tweedehands, later verkocht (25 verlies)
Sigma 70-200 f2.8, nieuwe later verkocht (150 verlies)
Sigma 24mm f2.8 Superwide Macro, tweedehands (€25,00 kon ik niet laten liggen)
Sigma 30mm f1.4, nieuw (executie verkoop, mooie prijs!!)
Sigma 24-70 f2.8, tweedehands, later verkocht (25 euro meer
Nikkor 17-55 f2.8, nieuw (vervanger van 15-30 & 24-70)
Nikkor 70-200 f2.8 VRI, tweedehands, later verkocht (vervanger van Sigma 70-200 f2.8) (dacht 50 verlies)
Sigma 85mm f1.4, nieuw (vervanger van 70-200VRI)
*snip*
Valt reuze mee dat Sigma lenzen veel verlies hebben, afhankelijk vh model en type. een 12-24 of goede prime zal zijn waarde beter behouden dan een gebruikelijke lens... Als ik het zo vergelijk heb ik best wat doorlopen maar met weinig verlies
[ Voor 16% gewijzigd door Pat-Juh op 08-04-2012 19:39 . Reden: inkort ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Het ging niet om jou persoonlijk hoor. Er begon een reeks van gear-posts te ontstaan en daar is een ander topic voor.Pat-Juh schreef op zondag 08 april 2012 @ 19:39:
my bad, ging mij meer om te laten zien dat er niet altijd veel waarde vermindering is betreffende sigma lenzen.
De 300 f/2.8 is mijn nieuwste aanwinst en het is echt niet te geloven hoe scherp dat ding is, ik kan hem je echt aanraden. Maar MF bij zo'n lange lens? Dan ben je óf blijkbaar niet van plan om bewegende onderwerpen te fotograferen, óf je hebt heel wat meer geoefend met MF dan ik. Met zo'n kleine DOF zou ik het waarschijnlijk niet voor elkaar krijgen om veel 100% scherpe platen te produceren.Verwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 19:16:
Wat staat er nu op de verlanglijst? Een 24-120 f4.0 VR en een lange teleprime, bijvoorbeeld 300 f2.8. Die laatste mag trouwens best MF zijn.
Verwijderd
Ik zou die lens waarschijnlijk vooral gebruiken om vliegtuigen op de plaat te zetten. Waarschijnlijk ook regelmatig in combinatie met een 2.0 TC. Vliegtuigen hebben de neiging om vrij netjes te doen wat je verwacht en ze komen veelal ook niet op 2 meter langszetten. tussen jou en de kist heb je op schiphol al snel een meter of 100 of zo te pakken. De DOF wordt dan (zelfs op f2.8) best wel aardig dik.
Voor mij zou het (waarschijnlijk) vooral een stukje speelgoed zijn dat ik slechts in uitzonderlijke gevallen gebruik. Vandaar dat ik me niet zo druk maak om het feit dat ik geen AF heb. Overigens als ik kon kiezen tussen een MF en een AF (ook een oude AF-D) en het prijsverschil is niet te groot, dan zou ik uiteraard de AF(-D) versie pakken.
op f2.8 zou je zo'n 12.5m DoF hebben, nog best weinig gezien de kist al groter is... op f4 heb je al bijna 18m te pakken... Zou toch een AF-D nemen ;)! Heb je ook wat meer gebruik voor de lens naast vliegtuig spotten, mocht je een keer een sport evenement oid willen schietenVerwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:46:
Het ligt er ook aan op welke afstand je onderwerp zich bevind en hoe goed voorspelbaar de baan van je onderwerp is.
Ik zou die lens waarschijnlijk vooral gebruiken om vliegtuigen op de plaat te zetten. Waarschijnlijk ook regelmatig in combinatie met een 2.0 TC. Vliegtuigen hebben de neiging om vrij netjes te doen wat je verwacht en ze komen veelal ook niet op 2 meter langszetten. tussen jou en de kist heb je op schiphol al snel een meter of 100 of zo te pakken. De DOF wordt dan (zelfs op f2.8) best wel aardig dik.
Voor mij zou het (waarschijnlijk) vooral een stukje speelgoed zijn dat ik slechts in uitzonderlijke gevallen gebruik. Vandaar dat ik me niet zo druk maak om het feit dat ik geen AF heb. Overigens als ik kon kiezen tussen een MF en een AF (ook een oude AF-D) en het prijsverschil is niet te groot, dan zou ik uiteraard de AF(-D) versie pakken.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik rekende met DX maar idd aan die beeldhoek heb ik niet gedacht haha... hij waarschijnlijk ook niet :)! Of je wilt de piloten op de foto zetten :)!Orion84 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:58:
Met een D700 heb je op 300mm f/2.8 op 100m afstand een DoF van 19 meter. Maar ik gok dat die 100 meter best wel onderschat is, want bij 100 meter afstand heb je met die focal length maar een "beeldhoek" van zo'n 14m (diagonaal), dus daar past een vliegtuig al helemaal niet in
Dus zelfs met F2.8 hou je nog voldoende DoF over. En je zult ook niet altijd de gehele plaat gebruiken. Bijvoorbeeld deze met de Sigma 120-300mm op F2.8 en bijna een 100% crop:

Ik kan ook zeggen dat de eerste AF versie van de 300mm F2.8 al prima de vliegtuigen kan volgen (AF is dan via de schroevendraaier). De AF is natuurlijk niet zo pijlsnel als de laatste uitvoeringen, maar nog snel zat. Iemand die wel eens vaker vliegtuigen op Schiphol schiet weet dat je veel tijd hebt voordat een vliegtuig goed in beeld komt.
Hier een voorbeeldje van een foto met de 300mm F2.8 eerste AF versie:

Heb je over de Sigma 120-300 met of zonder OS? Indien je het hebt over die met OS, wil je dan je private messages eens aanzetten en mij een berichtje sturen, ik heb namelijk een aantal vragen over deze lens. Ik heb deze ook op het oog.Boushh schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:51:
Op Schiphol (ga even uit van de Polderbaan) zit er behoorlijk wat meters tussen jou en het vliegtuig. Als het vliegtuig recht voor je langs komt, dan is de afstand al tussen de 200 en 250 meter. Dus bij landende of stijgende vliegtuigen kan de afstand makkelijk 1 kilometer of meer zijn.
Dus zelfs met F2.8 hou je nog voldoende DoF over. En je zult ook niet altijd de gehele plaat gebruiken. Bijvoorbeeld deze met de Sigma 120-300mm op F2.8 en bijna een 100% crop:
[afbeelding]
Ik kan ook zeggen dat de eerste AF versie van de 300mm F2.8 al prima de vliegtuigen kan volgen (AF is dan via de schroevendraaier). De AF is natuurlijk niet zo pijlsnel als de laatste uitvoeringen, maar nog snel zat. Iemand die wel eens vaker vliegtuigen op Schiphol schiet weet dat je veel tijd hebt voordat een vliegtuig goed in beeld komt.
Hier een voorbeeldje van een foto met de 300mm F2.8 eerste AF versie:
[afbeelding]
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Bedankt voor je review. Dit objectief komt nu zeker op de wishlist.Abbadon schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 22:00:
[...]
*knip* Fijne test *knip*
De 85 f/1.8G is voor mij een mooie oplossing met een weergaloze prijsprestatieverhouding
We zijn namelijk aan het overwegen om alleen nog maar met primes te gaan werken. Gezien deze resultaten (en ook wat op andere reviews naar voren komt) en het feit dat we in dit bereik aanzienlijk minder doen, zie ik geen reden om per se de 85mm f1.4 aan te schaffen. Ja de 85mm f1.4 is erg goed, maar qua prijs/kwaliteit scoort deze eigenlijk beter (als ik zo bevooroordeeld mag zijn).
To be determined...
Verwijderd
Zie ook de andere commentaren. Afstanden rond schiphol zijn nog behoorlijk wat groter dan wat ik aangaf. (had ik natuurlijk ook moeten weten. Heb daar nu vaak genoeg gestaan...Pat-Juh schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:31:
op f2.8 zou je zo'n 12.5m DoF hebben, nog best weinig gezien de kist al groter is... op f4 heb je al bijna 18m te pakken... Zou toch een AF-D nemen ;)! Heb je ook wat meer gebruik voor de lens naast vliegtuig spotten, mocht je een keer een sport evenement oid willen schieten.

Maar goed, de combinatie van snelheid van de kist, voorspelbaarheid van zijn route (op de startbaan ga je meestal niet zo veel naar links of rechts...) en de breedte van de DOF, maakt MF wel een optie.
(En ja, soms is het sport om de piloten op de foto te krijgen, zeker als je op de juiste plek staat.)
Betekent het dat ik niet liever de AF versie zou hebben? Ja hoor, zeker wel, maar ik weet ook wat het verschil in prijs is tussen de AF en de MF versie. De AF versie met VR zie je op MP nog regelmatig langs komen, maar die vind ik dus in de categorie "onbetaalbaar" vallen. Ik kan het wel betalen, maar omdat ik de lens zo weinig zal gebruiken, kan ik het niet verantwoorden, vandaar de categorie "onbetaalbaar".
Voor een 300 f2.8 wil ik dus maximaal iets van 1000 euro betalen. Tja, dan moet je wel genoegen nemen met wat er langs komt. Wellicht dat er soms een AF versie langs komt, maar de kans dat je het dan met een MF moet doen, is gewoon groot. Ik mik dan dus liever op de MF versie en knijp me dan in mijn handjes als het toch de AF wordt.
Ik heb liever 1 stopje minder lichtsterkte maar spot on AF, dan MF en een stopje lichtsterkte.
Je hebt nu een D700, dus iso3200 is bruikbaar. En F/4 is meteen wel prettig om je DoF acceptabel te houden.
Ik fotografeer geen vliegtuigen, maar 1 stop vs AF, dan weet ik de keuze wel.
Verwijderd
Je kunt het ook anders bekijken: Als ik er "iets" in het telebereik bij wil hebben, dan wil ik daarmee effectief verder dan 400 f5.6 mee kunnen halen. Met een 300 f4.0 en een TC kom ik ook min-of-meer op een 400 f5.6, dus daarmee kom ik niet verder dan met mijn huidige setup. Vandaar dat ik opteer voor een 300 f2.8.
Het gaat niet zo zeer om het feit dat ik de lichtsterkte nodig heb voor de foto, maar meer dat ik de lichtsterkte nodig heb voor de (eventuele) AF. Hmm, met een MF lens heb je geen AF... Nu ja, ik neem aan dat je het punt wel min of meer snapt. (Nu nog even de vraag of ik het zelf nog snap
Is er geen 400 5.6 ergens te vinden die gewoon lekker scherp is. Houd je het geheel ook lichter mee dan een 300 2.8 vermoed ik. Uit een echt scherpe plaat kan je best wat croppen. Een ietwat wollige plaat heb je weinig marge mee.
De sigma 120-300 2.8 dan, die is optisch niet half verkeerd?2e Hands toch wel voor een 1500 te krijgen denk ik?
Same here, eerstvolgende objectief wat ik aan ga schaffen. De prijs van de 1.4 vind ik niet te verantwoorden voor wat ik er nu mee doe, en wat diafragma betreft zit ik toch al eerder rond de f2.0-2.2 in plaats van wijd open.MaNdM schreef op woensdag 11 april 2012 @ 08:29:
[...]
Bedankt voor je review. Dit objectief komt nu zeker op de wishlist.
We zijn namelijk aan het overwegen om alleen nog maar met primes te gaan werken. Gezien deze resultaten (en ook wat op andere reviews naar voren komt) en het feit dat we in dit bereik aanzienlijk minder doen, zie ik geen reden om per se de 85mm f1.4 aan te schaffen. Ja de 85mm f1.4 is erg goed, maar qua prijs/kwaliteit scoort deze eigenlijk beter (als ik zo bevooroordeeld mag zijn).
Vooral het snellere focussen dan de 50/1.4G ben ik wel benieuwd naar, dat is een welkome verbetering.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
De non-OS zie je nu steeds vaker voor schappelijke prijzen staan vanwege de nieuwe OS-versie die schijnbaar populair is bij de eigenaren van de non-OS versie. De centrumscherpte van de 120-300 is overigens dik in orde. De randen komen bij afstoppen ook heel aardig mee. Verwacht geen 300/2.8 prime randscherpte, want dat redt ie niet.Nomad schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:13:
De sigma 120-300 2.8 dan, die is optisch niet half verkeerd?2e Hands toch wel voor een 1500 te krijgen denk ik?
Ik zou eerder gaan voor de nieuwe versie met OS die is een stuk beter. Deze kost nieuw zo'n 2000 euro, die 500 euro meer boven de oude versie in tweedehands is die ruim waard. Bekijk deze thread op POTN eens. Scherpte is ongeveer vergelijkbaar met de Canon 300mm f2.8L IS. Geen idee hoe dat zich verhoudt tegenover de Nikon versies, maar ik denk dat het er niet veel onder zal zitten. Fantastische platen zonder converter en met 1.4 tc. Met de 2.0 is het nog zeer acceptabel naar mijn mening. Ik ben er zelf voor aan het sparen. Normaal gezien koop ik hem in juni.Universal Creations schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:35:
[...]
De non-OS zie je nu steeds vaker voor schappelijke prijzen staan vanwege de nieuwe OS-versie die schijnbaar populair is bij de eigenaren van de non-OS versie. De centrumscherpte van de 120-300 is overigens dik in orde. De randen komen bij afstoppen ook heel aardig mee. Verwacht geen 300/2.8 prime randscherpte, want dat redt ie niet.
YouTube: Sigma 120-300 F2.8 OS Review with Sample ImagesUniversal Creations schreef op donderdag 12 april 2012 @ 16:17:
Is er ergens een vergelijking dan tussen de oude en de nieuwe? Overigens is de oude ook goedkoper te krijgen dan €1500. Op marktplaats zie ik hem zelfs nieuw in doos voor €1400 te staan. Dus met wat zoekwerk en geduld denk ik wel dat je aardig richting de €1000 kunt komen met de oude.
Hier staat een filmpje van Jared Polin over de lens. Hij vergelijkt de nieuwe en de oude versie. Je ziet duidelijk dat op 300 f2.8 de nieuwe scherper is (sample foto's staan op zijn flickr). Als je dan nog een extender wilt gaan gebruiken, worden deze verschillen alleen maar groter.
PS: Hij houdt met het aantal mm's rekening met de cropfactor (klopt niet helemaal, maar laten we daar nu niet opnieuw een discussie over opstarten). Dus als er bij de flickr foto 450mm staat, moet er eigenlijk 300mm staan.
De foto's zijn niet super super scherp vind ik zelf bij Jared Polin, in de POTN thread staan er veel betere. Maar hij heeft alle foto's uit de hand genomen. Deze vergelijking vond ik bvb erg indrukwekkend. Hierbij worden de Sigma 120-300 f2.8 OS met 2x converter en de Canon 500 f4L IS met 1.4 converter vergeleken. Dus 600mm f5.6 tegenover 700mm f5.6. Ik moet zeggen dat het verschil erg klein is...
[ Voor 30% gewijzigd door LaurentS op 12-04-2012 18:04 ]
De resultaten met die converter zijn wel enorm goed, maar ja, dat is weer centrumscherpte (zoals ook in die test van Jared). Randscherpte is een groter probleem bij de 120-300.
Dat is idd wss iets minder goed als bij de merkeigen primes van Nikon (dat is wel meer het geval bij Sigma objectieven). Maar voor welke onderwerpen is randscherpte op 300mm f2.8 belangrijk? Ik kan er mij niet direct iets bij voorstellen. Het lijkt mij niet de typische landschap of architectuurlens. Dan ga je de lens ook sowieso gaan afstoppen. Randscherpte op f2.8 is niet erg belangrijk naar mijn mening. Hier zie je de MTF grafiek op photozone: http://www.photozone.de/canon_eos_ff/629-sigma120300f28oseos. Op 300mm worden de randen goed bij f5.6 op 300mm. En dat is dan nog getest op fullframe.Universal Creations schreef op donderdag 12 april 2012 @ 18:53:
Hmmm, ik ben niet overtuigd van zijn vergelijking tussen non-OS en OS. Handheld geeft sowieso een scherptevoordeel voor de OS, ook bij dergelijke sluitertijden, aangezien je enorm aan het "inzoomen" bent tot op pixelniveau. Daarnaast lijkt de APO beter zijn werk te doen bij de OS, waardoor je ook meer contrast krijgt. Randen zijn (lijken op z'n minst) scherper zonder paarse randjes eromheen.
De resultaten met die converter zijn wel enorm goed, maar ja, dat is weer centrumscherpte (zoals ook in die test van Jared). Randscherpte is een groter probleem bij de 120-300.
De nieuwe versie biedt nog meer voordelen dan pure scherpteverbeteringen. Het voegt beeldstabilisatie toe (die zeer efficiënt is), snellere AF (ook met converters) dan de vorige versie, de nieuwe afwerking (niet meer afbladderende verf) en weathersealing. Iedereen moet voor zichzelf beslissen of dat het extra geld waard is. Jij vergelijkt nu natuurlijk ook tussen een tweedehands lens en een nieuwe lens, dan is het prijsverschil sowieso groter. Vanwege het feit dat DickCAH prestaties met de 2.0 TC vooropstelt, is de nieuwe versie een stuk beter.
Nu voel ik heel erg voor de 16-85mm lens, die ook als kit met de D7000 te krijgen is. Maar bijna nooit op voorraad, en ook niet erg aantrekkelijk geprijsd. Ik ben dus opzoek gegaan naar een tweedehands exemplaar van deze lens, en ik kan hem krijgen voor 280 euro. Is dit een goede prijs voor deze lens? De lens word waarschijnlijk zeer binnenkort opgevolgd, moet ik daar niet op wachten? En heeft iemand heel toevallig ervaringen hier met deze lens?
Verwijderd
Maar als die goed is, dan is het wel een heel erg nette prijs.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2012 10:11 ]
Verwijderd
Ben een advertentie tegenkomen, niet ver hier vandaan, 400eur voor een Nikon 10,5mm Fisheye in perfecte staat.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2012 13:25 ]
Dit topic is gesloten.