Laat ik mij hier ook eens melden, als mogelijk toekomstig BMW-rijder

.
Sinds een jaartje heb ik een (ietwat uit de hand gelopen) bijbaan wat meer een fulltime baan begint te worden (30+ uur per week naast mijn studie, al gaat dat prima samen) en rij ik zo'n 500-1000km per week en zit ik ook veel uur per week in de auto. Ik rij nu nog in een Honda Jazz uit 2008 die ik van mijn lieve ouders voor een vriendschappelijk prijsje mocht overnemen, maar zit nu wel serieus te kijken naar een nieuwe auto. Vanuit een vroegere bijbaan (Easyway hiker) weet ik dat BMW's ontzettend lekker rijden en daarbij ben ik helemaal verliefd op het ex- en interieur van BMW, dus het is al wel duidelijk welk merk het moet worden

.
Gezien mijn zakken ook niet oneindig diep zijn, wordt het een 1-serie. Ik heb mijn zinnen gezet op het meest recente model, deze vind ik vele malen mooier dan het vorige model (ook een stuk mooier dan de facelift daarvan). Ik zit echter nog met een aantal zaken in mijn hoofd:
• Wat is een fatsoenlijke kilometerstand?
Ik kijk veel op Autotrack en de site van BMW en zie vele kilometerstanden langskomen, van 10k tot 120k. Ik wil graag een auto waar de eerstkomende tijd niet veel onderhoud in hoeft (behalve de gebruikelijke vloeistoffen en filtertjes), maar geen dure reparaties. Hierdoor neig ik naar een auto met een lagere kilometerstand, al betaal je dan natuurlijk een hogere prijs. Zelf denk ik dat rond de 50-70k km een prima stand is om vanuit te gaan.
• Is BMW Premium Selection het geld en de moeite waard?
Ik ben natuurlijk een Nederlander en daarmee dol op zekerheid en verzekeringen (alleen niet op het geld dat het kost). Ik vraag me af in hoeverre BMW PS toegevoegde waarde heeft en wat jullie standpunt hiertegenover is. Mijn eigen opvatting is dat het nuttig kan zijn, omdat je 24 maanden garantie hebt, bij aflevering de auto een beurt volgens boekje heeft gehad, de auto volledig geïnspecteerd is, je de auto met tenminste 3,5mm bandenprofiel krijgt en je BMW mobility service krijgt. Nadeel is dat een auto uit de BMW PS zo'n 2000 euro duurder is dan wanneer je voor een auto van een BOVAG garage met 6 maanden garantie gaat. Is dit verschil de moeite waard in jullie ogen?
• Welke motorisering het beste is?
Ik wil tenminste een 116i (ja, benzine, geen diesel), maar zie ook geregeld 118i's langskomen. Het verschil is zo'n 140pk vs 170pk. Op papier is de 118i een seconde sneller in de 0-100 (7,5 ipv 8,5) en 10 km/u hogere top (225 vs 215). In de praktijk is de vraag of je hier heel veel van merkt, ervaringen? Mijn huidige auto doet 0-100 in 12s, dus verschil zal er sowieso wezen
• Belangrijkste vraag: de opties
Ik vind het zelf belangrijk dat de auto CC heeft (wat ze standaard hebben gelukkig) en automatische airconditioning. Verder vind ik dat het instrumentenpaneel met een rode halfronde cirkel erin er zeer gaaf uitziet, maar is er verschil met het paneel zonder deze cirkel? Ik heb zelf nog niks kunnen ontdekken. Ook vind ik dat het navigatiesysteem professional er een stuk mooier uitziet met het breedbeeldscherm dan het navigatiesysteem met kleiner scherm, maar wederom doemt dan de vraag of het het waard is op. Zelf ben ik bereid om te investeren in dergelijke dingen als het meerwaarde heeft, maar dat vind ik lastig inschatten bij dit soort dingen. In mijn huidige auto heb ik geen ingebouwde GPS, waardoor het moeilijk vergelijken is.
Op de site van BMW bij PS staat nu bijvoorbeeld
deze 1-serie voor €20.000. Van wat ik begreep bij de BMW dealer waar ik geweest ben is dat er altijd ruimte is voor onderhandeling en om wat van de prijs af te snoepen

. In mijn ogen lijkt dit me een zeer goede prijs voor deze auto (al weet je dat natuurlijk pas echt zeker als je erin gereden hebt, maar helaas is Groningen voor mij andere kant van het land en moet ik nog een paar maandjes sparen). Mijn vraag aan jullie is nu (behalve wat ik hierboven gesteld heb): wat zijn belangrijke puntjes om op te letten bij de aanschaf? Ik heb bovenstaande puntjes, maar ik vermoed dat er nog wel meer dingen zijn om op te letten