Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 134 Laatste
Acties:
  • 861.981 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-05 21:25

bord4kop

maximaal 100KB!

Hier de factuur...

8.2 liter olie toch nog..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1NF2e6s.jpg?1

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kSzoB51.jpg?1

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/P1tymxV.jpg?1

Op de ruitenvloeistof na, allemaal regulier zover ik kan zien.. Maar wel :'(

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-05 07:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

20 euro per liter olie?

Hier, BMW premium LL04 olie, eerste google hit: 6,50

http://www.olietekoop.nl/olie/product/91

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:38

mr_petit

opperprutser

Nee, volgens mij 20 euro ex BTW

Bij merken als volvo liggen die prijzen overigens hetzelfde. Het zwarte goud noemen ze het toch? :+

Ik kan als ikzelf een beurt uitvoer lachend met 2 vingers in mijn neus alle filters en vloeistoffen kopen en dan op m'n dooie gemak de beurt uitvoeren en mezelf het tarief toerekenen wat ik ook aan klanten doorbereken. (en als ik die bmw rekening zie wellicht het dubbele....)

En dat voor een klusje wat geschat wordt op vmbo niveau....
En dan weet ik zeker dat het goed wordt uitgevoerd, want daar schort het ook nog wel eens aan.
Dus die dealertarieven zijn nogal over de top...
Niet alleen de prijzen van de consumeables, maar ook de servicetarieven. Een luchtfiltertje vervangen duurt 10 minuten ofzo...

Aan de andere kant vind ik dat mensen die bereid zijn zelf hun handen vuil te maken en hun hersens te gebruiken daarvoor ook dik beloond mogen worden omdat ik zelf initiatief een lovende eigenschap vind.
Dus gun ik mensen die naar de dealer gaan ook wel weer een dikke rekening >:)

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 29-10-2015 12:30 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-02 21:39

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Is toch zo dat als je niet naar de dealer gaat je geen garantie meer hebt? Daarbij doe ik olie verversen liefst niet voor de deur :P

Maar goed, ik heb een broer die monteur is en het niet erg vind een vrije zaterdag op te offeren om mij te helpen op de zaak :)

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001

mr_petit

opperprutser

Volgens mij is garantie hier niet van toepassing maar goed (10 jaar oude 5 serie).

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 29-10-2015 16:14 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:15
bord4kop schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 11:53:
Hier de factuur...

8.2 liter olie toch nog..

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Op de ruitenvloeistof na, allemaal regulier zover ik kan zien.. Maar wel :'(
Wow, een luchtfilter vervangen voor 116 euro?
En een microfilter voor 86 euro?

Zijn ze helemaal van het padje af daar? Krankzinnige prijzen

Ik heb laatst een onderhoudsbeurt laten doen door de lokale garage, gewoon met de spullen van BMW
Compleet onderhoud, 285 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 16:30

Toff

FP ProMod
Sjoerdfoto schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 12:18:
20 euro per liter olie?

Hier, BMW premium LL04 olie, eerste google hit: 6,50

http://www.olietekoop.nl/olie/product/91
Ja, en dan ben je nog goedkoop uit ook. Ik dacht ooit slim te zijn om de olie bij een Shellpomp te halen, maar dat was duurder dan bij de dealer... Enerzijds belachelijke prijzen, maar anderzijds ga ik mijn dure auto niet vullen met vage internetolie. Ik heb één keer een motor moeten vervangen die door goedkope olie naar de filistijnen was gegaan (gelukkig geen BMW), maar dat gebeurt mij echt nooit meer. Benzine mag je wat mij betreft overal tanken, maar op olie bezuinigen is in mijn ogen... oliedom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-05 19:00
160 euro excl BTW voor 8 liter olie lol

[ Voor 94% gewijzigd door glnk op 30-10-2015 05:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Hele discussie over vage olie gaat nergens over. Gewoon de juiste specs olie kopen en regelmatig vervangen. Maar toch zeker niet met die literprijs bij de dealer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:33
Die benzine mag je wat mij betreft niet overal tanken. Helemaal niet als je veel korte stukjes rijdt. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidR
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-02-2021
Weet iemand of je een nieuwe LMM moet inleren voor een benzine auto?
BMW 3 serie 2009.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Raymond P schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 08:28:
Die benzine mag je wat mij betreft niet overal tanken. Helemaal niet als je veel korte stukjes rijdt. ;)
Zou daar nou echt zoveel verschil in zitten?
Eigenlijk tank ik, sinds ik de auto al heb, bij hetzelfde tankstation hier in de buurt, en dat is nou niet bepaald een Shell of BP :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
DavidR schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 08:30:
Weet iemand of je een nieuwe LMM moet inleren voor een benzine auto?
BMW 3 serie 2009.
Thanks!
Diesel of benzine?
FabianGTI schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 08:53:
[...]

Zou daar nou echt zoveel verschil in zitten?
Eigenlijk tank ik, sinds ik de auto al heb, bij hetzelfde tankstation hier in de buurt, en dat is nou niet bepaald een Shell of BP :P
Ja. Met een benzinemotor zou ik geen E15 tanken als je korte afstanden rijdt. Natte ethanol zal sneller gaan zorgen voor sludge.
Met een dieselmotor (met DPF) zou ik geen zwavelarme brandstof tanken. Het verschil tussen zwavelarm en zwavelvrij kan ik terug zien in regeneraties.

Welk merk je tankt zal mij een worst zijn. :P

[ Voor 58% gewijzigd door Raymond P op 30-10-2015 09:02 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidR
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-02-2021
Benzine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Raymond P schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 08:56:
Ja. Met een benzinemotor zou ik geen E15 tanken als je korte afstanden rijdt. Natte ethanol zal sneller gaan zorgen voor sludge.

Welk merk je tankt zal mij een worst zijn. :P
Ah zo, het is hier gelukkig geen E15, daar heb ik niet al te goede ervaring mee inderdaad (vorige auto)

Misschien eens een keer de 'duurdere' benzine tanken, af en toe heeft m'n auto nog wel eens last van een hikje als ik gas geef, dan lijkt hij een keer over te slaan ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Als je geen foutcodes hebt zou dit niet nodig moeten zijn. Als je auto goed rijdt met de nieuwe zal de nieuwe sensorwaarden met de tijd (uurtje rijden) vanzelf ijken.
Het 'inleren' is niet meer dan de adaptiewaarden op 0 zetten. Een diesel is hier een stuk gevoeliger voor.

edit: Zolang het onderdeel nummer gelijk is natuurlijk. Is dat niet zo dan moet er mogelijk wel een update gedaan worden.
FabianGTI schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:07:
[...]

Ah zo, het is hier gelukkig geen E15, daar heb ik niet al te goede ervaring mee inderdaad (vorige auto)

Misschien eens een keer de 'duurdere' benzine tanken, af en toe heeft m'n auto nog wel eens last van een hikje als ik gas geef, dan lijkt hij een keer over te slaan ofzo :?
Voor mijn eigen gemoedsrust zoek ik ook eens in de zoveel tijd een BP op voor Euro 98. Of dat verschil maakt weet ik niet. Waarschijnlijk doet preventief een flesje fuel system cleaner wel wat meer.

[ Voor 52% gewijzigd door Raymond P op 30-10-2015 09:35 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 08:43

duderuud

Sliden is koel

Dat is dat automatische grootlicht? Heeft mijn 335i ook, gebruik het echt zelden.
Systeem werkt niet 100% waardoor je voornamelijk fietsers en brommerrijders heel boos maakt :P

En soms is het net een discotheek (aan/uit/half/links/rechts/etc). Dus nee, onzinnige optie imo.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Beetje onzin inderdaad, zo moeilijk is het toch niet om zelf even je groot licht aan te zetten?
Daarnaast vrees ik ook dat het onbetaalbaar wordt als een keer dat systeem kapot gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:26

Theimon

Snapte!?

Ik heb dat met de meeste automatische systemen. Lane Assist, regensensors, lichtsensors, dode-hoek-waarschuwing.........je zit zelf toch achter het stuur? Is er iets mis met over je schouder kijken? Je ziet zelf niet dat er spetters op je voorruit komen?

Zo lui kan een mens toch niet zijn?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Dit lijkt op iets meer dan simpel grootlicht aan/uitzetten. Dit systeem zorgt ervoor dat je grootlicht aanblijft, maar op de plek waar je tegenligger rijdt wordt het licht tegengehouden waardoor deze niet verblind wordt.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Automatisch dimmende spiegels O+

Het voordeel van regensensors is dat je auto ook weer ophoudt met wipen, en pas weer beginnen als dat echt nodig zou zijn. (soms zou ik toch wel een tiende seconde eerder een wipe willen)
Als het hard regent heb je hier geen voordeel aan natuurlijk. Maar als het niet continue hard regent is het wel een verademing.
Lichtsensors zouden eruit moeten imo, die dingen werken niet onder bepaalde condities. Plus ik ben groot voorstander van altijd verplicht verlichting voeren.

Lane assist, dode hoek, adaptieve cruise control... Tjah, best prettig als je meer dan 75km per dag rijdt.

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 30-10-2015 11:47 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:46:
Dit lijkt op iets meer dan simpel grootlicht aan/uitzetten. Dit systeem zorgt ervoor dat je grootlicht aanblijft, maar op de plek waar je tegenligger rijdt wordt het licht tegengehouden waardoor deze niet verblind wordt.
Klopt, het is een intelligent systeem. Probleem is dat het in de praktijk niet intelligent genoeg is.
Als ik het eens aan heb ben ik altijd bang dat ik mensen verblind.

En dat is ook zo bij minder felle lichtbronnen (vooral fietsers en brommerrijders).
Op zich een heel mooi systeem hoor, als het 100% goed zou werken.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilibrord
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 20:22
Dit geeft iets beter weer hoe het werkt:

Ik vind het wel een geweldig systeem, maar het is nog verre van perfect inderdaad. Al zal het dat wel nooit helemaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Je kan je ook afvragen waarom je altijd met groot licht zou rijden. Zeker in Nederland is er zoveel omgevingslicht dat je groot licht praktisch nooit nodig hebt..

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
Hier in het noorden/oosten van het land gebruik ik mijn grootlicht vaak genoeg hoor. :)

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 12:55:
Hier in het noorden/oosten van het land gebruik ik mijn grootlicht vaak genoeg hoor. :)
Hier in Duitsland ook inderdaad, maar in de randstad zit je elkaar zo op de lip, dan stoor je altijd wel iemand met grootlicht :p
Maar als het te veel aan het dansen is schakel ik het meestal ook uit, dan leidt het meer af dan dat het veiligheid toevoegt doordat je nog net een stukje extra berm verlicht hebt :p

Ik kan die filmpjes hier op het werk niet zien, maar de grootlicht-assistent wordt natuurlijk telkens geavanceerder. In de richting van matrix-LED die smileys op de weg kunnen projecteren etc :p

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 30-10-2015 13:07 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 12:55:
Ik zeg ook praktisch nooit ;) Er zijn wel situaties te bedenken, maar over het algemeen is dimlicht prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Hier in Brabant op donkere provinciale wegen ook veel groot licht. Het is altijd wel een verademing als je op dat soort wegen je groot licht aan zet.. het rijdt veel ontspannender omdat je veel verder kunt zien. Ik zie zo'n grootlichtassistent wel zitten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 15:59
Raymond P schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:46:

Lichtsensors zouden eruit moeten imo, die dingen werken niet onder bepaalde condities. Plus ik ben groot voorstander van altijd verplicht verlichting voeren.
Dan zet je de dag rijverlichting toch aan.
Dimmende binnenspiegel vind ik een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Theimon schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:14:
[...]

Ik zeg ook praktisch nooit ;) Er zijn wel situaties te bedenken, maar over het algemeen is dimlicht prima.
Dat lijken veel mensen te denken ja. Maar als ik op een donkere weg zonder lantaarnpalen rij dan gaat toch echt het groot licht aan. En op die wegen kom ik vrijwel dagelijks (woon-werk verkeer). Als je natuurlijk alleen in de randstad of op goed verlichte autosnelwegen rijdt is het wat anders. Maar het merendeel van de wegen in Nederland is niet verlicht.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Unknown Alien schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:31:
[...]

Dan zet je de dag rijverlichting toch aan.
Dimmende binnenspiegel vind ik een must.
En als het 's ochtends mistig is of miezert lijkt half Nederland dat nu juist niet te doen.
ftr: Sinds mijn roadtrip door Zweden staat de verlichting gecodeerd altijd aan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:52
DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:46:
Correct, hier zie je HEEL goed wat het verschil is met telkens te switchen tussen grootlicht en gewoon licht, dit is adaptive LED met selective beam:

duderuud schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:54:
[...]

Klopt, het is een intelligent systeem. Probleem is dat het in de praktijk niet intelligent genoeg is.
Als ik het eens aan heb ben ik altijd bang dat ik mensen verblind.

En dat is ook zo bij minder felle lichtbronnen (vooral fietsers en brommerrijders).
Op zich een heel mooi systeem hoor, als het 100% goed zou werken.
Mja, gewoon leren vertrouwen op technologie, dat had ik ook toen ik de eerste keer ACC gebruikte en doorgaans zal een lamp als ze te traag reageert in the end wel uitgaan, misschien even geirriteerd bij de andere gebruiker maar ik denk dat het wel meevalt...
Maasluip schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:37:
[...]

Dat lijken veel mensen te denken ja. Maar als ik op een donkere weg zonder lantaarnpalen rij dan gaat toch echt het groot licht aan. En op die wegen kom ik vrijwel dagelijks (woon-werk verkeer). Als je natuurlijk alleen in de randstad of op goed verlichte autosnelwegen rijdt is het wat anders. Maar het merendeel van de wegen in Nederland is niet verlicht.
:Y In BE schakelen we sinds een paar jaar de autosnelwegverlichting ook uit, als je dan in deze periode rond een uur of 20h rondrijdt is grootlicht heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
HyperBart schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:59:
[...]

Correct, hier zie je HEEL goed wat het verschil is met telkens te switchen tussen grootlicht en gewoon licht, dit is adaptive LED met selective beam:

[video]
Handig, kun je dus in principe altijd je groot licht standaard aan laten staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
VOILA!

Audi wil het nog iets beter doen en als je een voetganger tegenkomt de rest van de matrix-LED's een beetje dimmen om de voetganger met dat ene LED'je vol in het licht te zetten. Maar dat moet ik toch nog eens goed gezien hebben. De filmpjes hebben me overtuigd voor die BMW Adaptive LED.

Heb net wel even gevloekt want ik wist niet dat je voor 160 EUR aluminium lijstjes rond de ramen kon krijgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
HyperBart schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:59:
[...]

[video]

[...]

Mja, gewoon leren vertrouwen op technologie, dat had ik ook toen ik de eerste keer ACC gebruikte en doorgaans zal een lamp als ze te traag reageert in the end wel uitgaan, misschien even geirriteerd bij de andere gebruiker maar ik denk dat het wel meevalt...

[...]

:Y In BE schakelen we sinds een paar jaar de autosnelwegverlichting ook uit, als je dan in deze periode rond een uur of 20h rondrijdt is grootlicht heel fijn.
Wat ik in dit filmpje zie is dat het blijkbaar toch nog wat te traag werkt want het lijkt alsof de meeste tegenliggers seinen vlak voor het deels dimmen in-kickt. En op de momenten dat de ene tegenligger voorbij is maar de volgende al wel zichtbaar is schakelt hij toch eerst nog over op vol grootlicht.

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Het is vaak net kantje boordje, net als er iemand seint gaat het uit, dus dat verschilt al niet veel met hoe het vaak met de human factor het er aan toe gaat op de weg. Bijkomend feit is dat het ook telkens op hellingen is (ik weet welk momenten je bedoelde) waardoor de sensor het wat later door heeft en het uiteraard ook heel mistig is op die momenten.

Ik weet het tegen midden februari zelf te vertellen ;) .

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 30-10-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-05 10:57
Als iemand seint is het dus eigenlijk al te laat...normaal doe je groot licht al uit zodra je al maar iets van een tegenligger ziet en meestal seint iemand ook niet direct, maar pas na een paar seconden.

Leuke gimmick maar niet meer dan dat, de grootlicht assistent die ik op m'n huidige bijna 4 jaar oude auto heb doet het beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
jap85 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:32:
Leuke gimmick maar niet meer dan dat, de grootlicht assistent die ik op m'n huidige bijna 4 jaar oude auto heb doet het beter..
Ieder zijn mening... Ik blijf er bij dat het ding niet genoeg credit krijgt door de mist aldaar en de heuvels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Zojuist de kachelweerstand vervangen. Probleempje met de (licht) pulserende kachel is hiermee opgelost.
De hoeveelheid werk viel mij reuze mee, ik was binnen 45 minuten klaar.

Nu rest mij de piepende wielnaaf/lager (hoop ik) rechtsvoor en een groot beurtje en de 'nieuwe' E46 kan er weer tegenaan.

@HyperBart: de glimmende sierlijsten mis je imo weinig aan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:41
HyperBart schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:01:
[...]

Ieder zijn mening... Ik blijf er bij dat het ding niet genoeg credit krijgt door de mist aldaar en de heuvels...
Bovenstaande is juist. Op de 5GT (F07) doet hij het in de mist inderdaad matig, echter bij een heldere, donkere nacht werkt het subliem. Echt een aanrader! (rijdend door een donker zuidwest/midden drenthe that is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Mag je er ook nog eens bijtellen dat met grootlichten rijden in de mist vaak ook nog eens niet bevorderlijk is voor het zicht omdat je de mist zelf ipv wat er achter de mist hangt verlicht en dan heb ik helemaal zoiets dat het een non-issue is wat hier beschreven wordt. Ik kijk er in ieder geval heel fel naar uit!
Raymond P schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:38:
@HyperBart: de glimmende sierlijsten mis je imo weinig aan.
Feit, het draagt niet functioneel bij aan de wagen, maar ik vind het wel heel mooi, op de vorige A3 Berline had ik het ook en het maakt de wagen toch netjes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Shadow line gloss is wel een gemiste kans. Maar smaken verschillen natuurlijk.
Dat verchroomde vind ik maar lastig te onderhouden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 16:23

TommyGun

Stik er maar in!

Raymond P schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:46:

Het voordeel van regensensors is dat je auto ook weer ophoudt met wipen, en pas weer beginnen als dat echt nodig zou zijn. (soms zou ik toch wel een tiende seconde eerder een wipe willen)
Als het hard regent heb je hier geen voordeel aan natuurlijk. Maar als het niet continue hard regent is het wel een verademing.

Lane assist, dode hoek, adaptieve cruise control... Tjah, best prettig als je meer dan 75km per dag rijdt.
Precies, gemak dient de mens :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 19:28

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Raymond P schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 07:36:
[...]
Zoiets kan meerdere oorzaken hebben. Nokkenassensors, kleppendekselpakking, bougies, lambdasondes, andere pakkingen.
Een verstuiver kan, maar dan zou hij denk ik niet lekker blijven lopen.

Uitlezen schijnt wellicht wat licht op de zaak.
Ik heb m'n auto weer terug, helaas is het nog niet opgelost. Hij is uitgelezen maar geen foutcode.
Het is waarschijnlijk een (of meer) verstuiver die wat doorlekt. Dus als ie stil staat druppelt er wat benzine in de cylinder, wat er bij het starten er weer uit moet. Je hem ziet na het starten daarom wat bij regelen.
Preventief alle verstuivers vervangen is een optie, maar met 6 verstuivers a 240 euro, gaat het hard.

Op welke site kon je ook al weer zien welke onderdelen je moet hebben?
Ik ben benieuwd of ik ze goedkoper kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Raymond P schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 16:09:
Shadow line gloss is wel een gemiste kans. Maar smaken verschillen natuurlijk.
Dat verchroomde vind ik maar lastig te onderhouden.
Dat shadowline krast dan weer wat sneller, zie je heel snel swirls in.

Ach ja een straf zal het niet. Reed vandaag nog met de 4 met de vrouw mee, ze heeft 'm schoorvoetend goedgekeurd, achterbank vond ze heel krap om kinderen in en uit te laden, ik vond dat prima meevallen.

Sfeerverlichting is wel top zeg, ook al kan je alleen wit en oranje kiezen, by night is het echt wel klasse om mee te rijden. Navigatie is ook weer top, dat in combi met HUD en ACC maakt het af. Maar ja, iedere dag 150km en naar de meest door file geplaagde steden van de wereld... Dan mag het ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Coenen schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 19:38:
[...]

Ik heb m'n auto weer terug, helaas is het nog niet opgelost. Hij is uitgelezen maar geen foutcode.
Het is waarschijnlijk een (of meer) verstuiver die wat doorlekt. Dus als ie stil staat druppelt er wat benzine in de cylinder, wat er bij het starten er weer uit moet. Je hem ziet na het starten daarom wat bij regelen.
Preventief alle verstuivers vervangen is een optie, maar met 6 verstuivers a 240 euro, gaat het hard.

Op welke site kon je ook al weer zien welke onderdelen je moet hebben?
Ik ben benieuwd of ik ze goedkoper kan vinden.
Realoem gebruik ik. VIN vindt je op je kentekenkaart of onder de motorkap.
Nieuwe injectors is een dure grap inderdaad.
Buchli (en nog wel een paar) test en reinigt injectors. De prijzen ken ik niet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
HyperBart schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 21:08:
[...]

Maar ja, iedere dag 150km en naar de meest door file geplaagde steden van de wereld... Dan mag het ook wel.
Elke dag 150km? Wtf dan zou ik al bijna een helikopter overwegen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-05 15:11

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Ik heb onlangs besloten om de M Performance Dorpelfoliën aan te schaffen voor mijn auto. Ik denk dat velen hier het wat te schreeuwerig vinden en het heeft een beetje een "on-hollandse" connotatie, maar ik vind het persoonlijk erg mooi staan!

Ik heb de foliën niet door de dealer laten plaatsen, omdat een lokaal professioneel bedrijf hetzelfde kon doen voor €40 minder. Ik gun mijn lokale dealer (die doorgaans prima service verleent) alle inkomsten, maar het verschil was in deze een beetje te groot.

Foto's zijn helaas wat minder, want ik heb ze genomen met mijn mobiele telefoon:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2zeecyv.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2qb4wp3.jpg

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ieder zijn smaak. Wat ik wel een beetje jammer vind is, dat je voor een paar tientjes prijsverschil je dealer in de kou laat staan. Bij je dealer moet de schoorsteen ook roken hoor! Als je het nu zelf zou doen -wat me niet zo moeilijk lijkt eigenlijk- dan zou ik het nog kunnen begrijpen, maar je koopt om de zoveel jaar voor (tien)duizenden euro's bij je dealer, neem ik aan, en het onderhoud is ook niet gratis. Dan is het toch eigenlijk vreemd om over een paar tientjes moeilijk te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Daarom ren ik al veel eerder bij de dealer weg, zodat ik niet alleen die paar tientjes maar ook de ettelijke honderden tot duizenden euro's in de zak houd. Kwestie van marktwerking, het is geen liefdadigheidsinstelling :P

[ Voor 9% gewijzigd door neographikal op 31-10-2015 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Toff schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 00:06:
Ieder zijn smaak. Wat ik wel een beetje jammer vind is, dat je voor een paar tientjes prijsverschil je dealer in de kou laat staan. Bij je dealer moet de schoorsteen ook roken hoor! Als je het nu zelf zou doen -wat me niet zo moeilijk lijkt eigenlijk- dan zou ik het nog kunnen begrijpen, maar je koopt om de zoveel jaar voor (tien)duizenden euro's bij je dealer, neem ik aan, en het onderhoud is ook niet gratis. Dan is het toch eigenlijk vreemd om over een paar tientjes moeilijk te doen?
Ik wil hier geen discussie starten over dealerprijzen!

Laat ik voorop stellen dat mijn dealer geen filantropische instelling is, maar een bedrijf. Dat is hun goed recht, maar dat betekent niet dat dit over mijn rug moet. Wanneer een gespecialiseerd bedrijf hetzelfde kan doen voor €40 minder, waarom zou ik dat dan niet doen? Het is niet alsof in dit specifieke geval de dealer enige meerwaarde biedt. De dealer plakt de sticker niet beter, ik krijg geen enkele meerwaarde, maar ik moet toch meer betalen. Sorry, maar mijn geldboom is al een tijdje defect :+

Ik had in eerste instantie een offerte aangevraagd bij mijn dealer voor de aanschaf en plaatsing van meerdere onderdelen. Dan gaat het plots niet meer over vier tientjes, maar honderden euro's. Daarbij is het zelf plaatsen van de sticker helaas geen simpel karwei. Het is echt behoorlijk lastig de folie goed te plaatsen als de opzetstukken al geplaatst zijn (lees: dit wil je echt niet zelf doen...). Als ik het zelf had gedaan dan had de dealer overigens ook geen rooie cent gezien, dus die vlieger gaat niet op.

Ik wil hiermee overigens geen discussie beginnen over prijzen die dealers rekenen. Ik laat mijn dealer ook gewoon het reguliere onderhoud uitvoeren op mijn auto vanwege de service die ik erbij krijg. Zo kreeg ik laatst een zeer goed uitgeruste 5-serie (had ook evengoed een kale 1-serie kunnen zijn) als leenauto mee, was de haal&breng service ideaal en was de manier van handelen zeer klantvriendelijk. In zo'n geval vind ik het ook niet erg om meer te betalen dan bij "de beunhaas". Het is echt niet allemaal kommer en kwel bij de dealer en ik wil ook zeker niet die indruk wekken!

Bah, dit komt een stuk negatiever dan dat ik eigenlijk wilde. Het is geen persoonlijke aanval op je of op dealers, maar ik wilde middels deze post wel even mijn positie verduidelijken.

---

EDIT:
neographikal schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 00:37:
Daarom ren ik al veel eerder bij de dealer weg, zodat ik niet alleen die paar tientjes maar ook de ettelijke honderden tot duizenden euro's in de zak houd. Kwestie van marktwerking, het is geen liefdadigheidsinstelling :P
Je was me net voor! Hier komt het wel een beetje op neer inderdaad. Er zitten echt wel goeie tussen die ook echt meerwaarde (proberen te) bieden, maar wanneer zij dit niet kunnen dan gaat mijn geld toch naar een partij die dat wel kan.

[ Voor 10% gewijzigd door wjjkoevoets op 31-10-2015 01:09 ]

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Raymond P schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 21:09:
[...]

Realoem gebruik ik. VIN vindt je op je kentekenkaart of onder de motorkap.
Nieuwe injectors is een dure grap inderdaad.
Buchli (en nog wel een paar) test en reinigt injectors. De prijzen ken ik niet.
Stokking Dieselservice in Gouda reinigt en reviseert ook injectoren (vooral diesel injectoren). Ik heb daar weleens geïnformeerd en de injectoren van mijn M52-motor zouden €20 per stuk kosten om te laten reviseren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
wjjkoevoets schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 01:06:
[...]
Ik had in eerste instantie een offerte aangevraagd bij mijn dealer voor de aanschaf en plaatsing van meerdere onderdelen. Dan gaat het plots niet meer over vier tientjes, maar honderden euro's. Daarbij is het zelf plaatsen van de sticker helaas geen simpel karwei. Het is echt behoorlijk lastig de folie goed te plaatsen als de opzetstukken al geplaatst zijn (lees: dit wil je echt niet zelf doen...). Als ik het zelf had gedaan dan had de dealer overigens ook geen rooie cent gezien, dus die vlieger gaat niet op.
Je schrijft zelf al, dat je post negatiever overkomt dan dat je bedoelt, dus daarmee is het meeste al gezegd. Het ging om letterijk vier tientjes en daar reageerde ik op. Als je het plakken van een sticker al moeilijk vindt, dan ben je afhankelijk van professionele hulp. Juist dan zou ik zeggen, laat je dealer het doen, betaal een paar tientjes meer en neem een (of twee) cake(s) mee voor bij de koffie. Geloof me, zo'n cake gaat jaren mee, maar zo'n sticker raak je nooit meer kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 19:28

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

@Raymond P en @deepbass909, ik heb weer wat om uit te zoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
sig69 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 22:01:
[...]

Elke dag 150km? Wtf dan zou ik al bijna een helikopter overwegen.
Dubbel he, niet enkel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
wjjkoevoets schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 01:06:
[...]
Ik laat mijn dealer ook gewoon het reguliere onderhoud uitvoeren op mijn auto vanwege de service die ik erbij krijg. Zo kreeg ik laatst een zeer goed uitgeruste 5-serie (had ook evengoed een kale 1-serie kunnen zijn) als leenauto mee, was de haal&breng service ideaal en was de manier van handelen zeer klantvriendelijk. In zo'n geval vind ik het ook niet erg om meer te betalen dan bij "de beunhaas".
Natuurlijk voert de dealer het prima uit, ik verwacht niet anders. En die service (mooie leenauto, haal- en brengservice, klantvriendelijkheid, croissant met jam) betaal je er zelf ook gewoon dubbel en dik bij.
Ik denk dat beun de haas zulke service ook maar al te graag levert als je bereid net om enkele honderden euro's extra af te tikken. Misschien krijg je dan wel 2 croissants tijdens het wachten. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Het Fantoom op 31-10-2015 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Tjah, als ik echt geld teveel zou hebben dan zou het onderhoud aan mijn eigen auto ook bij de dealer gebeuren.
Hobbyen doe ik dan wel op andermans auto's. :+

De afgelopen twee jaar heb ik ruim over de 4000 euro (4 auto's in die tijd) bespaard door niet naar de dealer te gaan voor onderhoud en reparaties.
Voor ons is dat toch een redelijk bedrag. En voor mij betekent dat dat ik gewoon nog meer onderhoud kan plegen.
Als ik de banden, wintervelgen en andere meuk (uitlezen etc) mee reken komt dat bedrag zelfs nog een stuk hoger te liggen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 14:16

Blord

Hello Kitty !

Hoe zit het dan met de auto garantie ? Het onderhoudsboekje word tegenwoordig elektronisch bijgehouden en ik kan begrijpen dat niet iedereen zomaar iets kan toevoegen. Als de officiële dealer ziet dat het onderhoud is gedaan door iemand anders of helemaal overgeslagen omdat je zelf heb, dan kunnen ze misschien de garantie niet honoreren.

En hoe reset je dan de berichten op de instrumentendisplay dat het onderhoud over xxx km gedaan moet worden. Bij mijn vorige auto werd het onderhoud door een no-name garage gedaan, olie verversen en dergelijks maar die kon die berichten niet resetten. Daar was speciaal apparatuur voor nodig.
Ik reed dus een jaar lang met die irritante berichten op mijn display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Onderhoud resetten, accu's 'inleren' en foutcodes doe ik met: Carly.
Garantie op onderdelen heb ik gewoon. En op montage geef ik mijzelf 100% garantie voor 12 maanden. (:+)

Uiteraard is het verstandig om nieuwe auto's of auto's uit de premium selection wel bij de dealer te laten onderhouden zodat je geen gezeik hebt achteraf als er iets kapot gaat.

Voor mij zit dat er niet in, een splinternieuwe vind ik te veel afschrijven om prive te rijden en premium selection vind ik vaak maar prijzige auto's in verhouding tot de rest van de markt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Pfff, over prijzen bij dealers/garages gesproken.

Mijn 335i heeft 02/2016 een beurt nodig. aangezien mijn auto nog geen 25.000km heeft gelopen betreft het alleen olie/oliefilter.

Ik heb het niet eens bij de dealer gevraagd maar bij een BMW specialist kost het al €250 :X
Bij de dealer zal het dus wel €300-€350 zijn...

Zelf doen is super simpel, oliefiltertje zal rond de €15 kosten en olie (Castrol Edge LL04 0W30) in Duitsland rond de €80 (incl. verzendkosten!)

Dus voor onder de €100 kan je het zelf doen, ongeveer 15 minuten werk.

Dat een dealer/garage geld wil verdienen snap ik maar de verschillen vind ik wel HEEL groot. Ook schandalig dat er met gemak €20 per liter gevraagd wordt. Dat is meer dan bij de benzinepomp :X

(En imo is Castrol of een andere premium helemaal niet nodig, MPM C3 voldoet ook prima, ook BMW LL04 approved)

Probleem is alleen dat ik nog een jaar garantie heb dus moet wel naar een dealer of garage ;(

[ Voor 5% gewijzigd door duderuud op 31-10-2015 12:45 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 09:26
Zelf doen is niet 15 minuten werk. Een paar liter olie in de auto mikken is niet zo veel werk, maar diezelfde hoeveelheid komt er ook uit. Dat moet je ook afvoeren. Als je alles optelt, inclusief spullen bestellen, materialen klaarzetten / opzoeken, olie uit de auto, filter er uit, filter er in, olie bijvullen, spullen opruimen en schoonmaken, olie afvoeren etc., dan ben je zeker meer dan 15 minuten bezig.

Daarnaast denk ik dat een dergelijke beurt bij een nieuwe auto wel goedkoper zal zijn dan de genoemde 250 euro. Dat is een richtbedrag waarin waarschijnlijk ook rekening wordt gehouden met enkele aanvullende werkzaamheden. Ik heb hier een bon van 236 euro voor een oliebeurt, maar daar zit ook de (arbeidsintensieve) vervanging van 2 pakkingen bij. Dat tikt aan qua werkplaatskosten. Zonder dat was ik nog niet de helft kwijt geweest (4,7 liter olie à 13,15 euro excl. btw per liter en een filter à 11,14 exclusief btw).

Voor olie hoef je trouwens ook niet naar Duitsland. Op oliewereld.nl heb je voor 83 euro incl. btw ook 10 liter Castrol Edge LL04 OW30.

[ Voor 6% gewijzigd door argro op 31-10-2015 13:23 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 16:29
Aangezien mijn BMW de leeftijd van 5 jaar is gepasseerd is het CBS-verhaal een stukje voordeliger geworden. Voorheen moest ik richting de 300 aftikken voor een (6cyl benzine) oliebeurt terwijl dit nu nog 'maar' 200 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De kleine beurt voor de Z4 kost me bij gebrek aan een brug een uurtje ongeveer, maar dat komt voornamelijk omdat ik de auto weer even moet laten zakken om alle olie eruit te krijgen. (Ding is te laag om alles gewoon onder de auto te doen). Kosten: tientje voor een filter en een euro of 5-6 * 6,5 liter olie. Vorig jaar heb ik veel zaken gepakt, incl. de riemen, waardoor dit jaar er niet veel meer hoeft te gebeuren dan de oliewissel :)

Door alles zelf te doen heb ik vorig jaar ± 1500 euro bespaard, dagje (was het krap aan) klussen wel waard :)

De Action heeft overigens met regelmaat Shell helix ultra 0w40 e.d. staan voor 5 euro per liter (gewoon recente batches, kan er weinig aan ontdekken)

[ Voor 13% gewijzigd door neographikal op 31-10-2015 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Het brug verhaal heb ik leuk kunnen oplossen.
Voor 25 euro per jaar ben ik lid van een autoclub en heb ik vrij toegang tot een brug en twee putten.
Geen extra kosten voor olieafvoer ed.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Raymond P schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 16:08:
Voor 25 euro per jaar ben ik lid van een autoclub en heb ik vrij toegang tot een brug en twee putten.
Dat is een goede deal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 16:08:
Welke club is dat? Zit het in de omgeving rondom Amsterdam?

De draagarmen op mijn e46 moeten namelijk worden vervangen. Ik heb een set Meyle HD draagarmen incl. voorgemonteerde draagarmlagers gekocht via ebay (via Autoteile Iseler). Omdat ik dit soort onderhoud meer zelf wil gaan doen, lijkt zo'n club - los van de gezelligheid - mij een interessant iets.

[ Voor 45% gewijzigd door Rebunted op 31-10-2015 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
http://www.wacschiedam.nl/

Gezellig kan het daar zeker zijn. En aan kennis is, als je een beetje mazzel hebt, geen gebrek.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Raymond P schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 20:45:
http://www.wacschiedam.nl/

Gezellig kan het daar zeker zijn. En aan kennis is, als je een beetje mazzel hebt, geen gebrek.
Die had ik ook al eens gezien. Dat is wel een lekkere goedkope plek (maar klein).

Voor een oliewissel, reken een uur. Alles bij elkaar (voorbereiden, aftappen, vullen, opruimen) gaat er stiekem best wel wat tijd in zitten namelijk. En als je pech hebt, moet je de auto ook nog tussendoor laten zakken voor het filter (bij een BMW moet die er als eerste uit).

Ik heb zelf ook toegang tot een ruime doe het zelf garage (ik betaal zelf €35 per jaar, inc. afvalstofheffingen enzo):
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-gj_S-kAewhs/U6CtIV5NAoI/AAAAAAAAFRk/-gsoa8RbtG8/s1024-Ic42/P_20140617_194916.jpg
Dat scheelt wel enorm in de kosten van een onderhoudsbeurt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dat is inderdaad een stuk groter. :+
Waar is dat?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik ken dit hele concept niet, hoe vind je ze? Ik woon in omgeving Arnhem, als er zoiets zou zijn voor een paar tientjes per jaar doe ik niet moeilijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 17:39

paQ

Damn you BMW :(

Weet iemand hoe het precies zit met de hoofdtelefoons voor het rear entertainment system van de laatste generatie? De handleiding spreekt alleen over HOE je moet connecten, maar niet via welk protocol dat gaat.
De klantenservice heeft compleet geen idee, en de dealer weet dat het lastig is, en ze echt proberen welke hoofdtelefoons wel en niet werken uit hun eigen BMW-lijn.

Kortom: alleen "een BMW hoofdtelefoon" is te verbinden, gewoon BT niet, en IR al helemaal niet.

Anyway, ik ben er achter dat ik hoogstwaarschijnlijk deze hoofdtelefoon moet hebben:
Afbeeldingslocatie: http://www.bmw.com/_common/shared/newvehicles/x/x5/2013/showroom/equipment/x5-accessories-headphones-08.jpg

Waarnaar ze refereren als Wireless headphones
159 euro per stuk :|

Nu kom ik deze Alpine SHS-D400 tegen
Afbeeldingslocatie: http://www.rombiz.ro/images/products/img_20140924/32730/full/casti-alpine-shs-d400-membrana-40-mm-mylar-186g-38918.jpeg
Sja... die lijken toch wel HEUL erg op elkaar *D
Alpine omschrijft deze als 4 kanaals digitale wireless hoofdtelefoon.

Kan iemand bevestigen dat dit ze ook echt zijn? (kost de helft overigens)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Lijkt mij dat BMW die gewoon gerebrand heeft inderdaad, ik zou het gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:28
jbvo schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 23:08:
[...]

Ik heb vandaag met Carly for BMW lite de DPF waardes uitgelezen:
Soot mass: 31.99g
Ash mass: 54.36g

Zo ver ik van andere fora begrijp (o.a. www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1053238), is soot mass de waarde die weer daalt door en succesvolle regeneratie. 32g ben ik als waarde tegengekomen als punt om een regeneratie te starten, regeneration requested stond ook op 1 bij mij, dus dat lijkt wel te kloppen. 34g lijkt mee dus nog niet te laat, dus snel de gloeispiralen vervangen!
Ash mass gaat over de opbouw van (onbrandbaar) as, 100g zou daarbij de limiet zijn, dus dan zit ik nu net over de helft.
Zo, vandaag de gloeispiralen vervangen. Ik heb 2 guides gevolgd (5series.net/forums/diy-do...fold-diesel-engine-53457/ en www.e90post.com/forums/showthread.php?t=799181), de plaatjes hielpen erg.

Nog even een samenvatting voor de geïnteresseerden:
  1. De motor warm gereden. Ik ging naar mijn vader, een rit van 90 km, dus de motor was netjes 90 graden toen ik aan kwam.
  2. Na aankomst direct aan de slag, moest wel een beetje opletten met wat ik aanraakte ivm warme motor. Hitte schilden, interieur filter met frame en verstevigingsbalk waren prima te demonteren.
  3. Inmiddels was het inlaatspruitstuk ook genoeg afgekoeld voor demontage, dus die ook los gehaald.
  4. De connectors van de gloeispiralen los gehaald en direct de gloeispiralen ingespoten met WD40. Op dit punt was de motor nog warm, gok zo'n 45 graden.
  5. Half uurtje pauze, zodat de WD40 in kon trekken.
  6. Met de momentsleutel op 30 nm de gloeispiralen los gedraaid.
  7. Nieuwe gloeispiralen erin. Helaas ging mijn momentsleutel niet lager dan 18 nm, terwijl op het doosje stond dat ze met 15 nm vast moesten. Met een vaste wielbout heb ik wat geoefend om gevoel te krijgen bij 18 nm. Ik merkte daarbij ook dat de momentsleutel wel gevoeliger werd onder z'n 18 nm instelling, dus zo gebruikt.
  8. Alles weer terug bouwen. Bij de eerste keer starten viel mee direct op dat het stationair toerental direct stabiel was.
  9. Proberen de fout code over cilinder 5 weg te krijgen, maar dat lukte niet. Hij kwam steeds direct weer terug. Ik baalde, omdat ik dacht dat ik nu ook het relais nog zou moeten vervangen.
  10. Toch maar naar huis gereden. Thuis nog 1 keer geprobeerd de fout code te resetten en toen lukte het.
Alleen de fout code over de DPF staat er nu nog, wellicht dat de auto nog niet wilde regenereren met de fout code nog actief? Deze week even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Raymond P schreef op zondag 01 november 2015 @ 10:39:
Dat is inderdaad een stuk groter. :+
Waar is dat?
Dit is een besloten club van het vroegere PTT. Eigenlijk kan je alleen lid worden als je bij één van de postbedrijven werkt, of gemeenteambtenaar bent/was in de regio Utrecht. Ik ben weer lid via m'n vader, die aan die eis voldeed. Een mazzeltje dus :)
neographikal schreef op zondag 01 november 2015 @ 11:08:
Ik ken dit hele concept niet, hoe vind je ze? Ik woon in omgeving Arnhem, als er zoiets zou zijn voor een paar tientjes per jaar doe ik niet moeilijk :)
Je moet even in het [DIY] Het auto klussen & vragen topic kijken, daar staat in de startpost een lijst van alle DIY-garages die ik tot nu toe ben tegengekomen. Maar dat zijn ze lang niet allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 16:58
Blord schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:21:
Hoe zit het dan met de auto garantie ? Het onderhoudsboekje word tegenwoordig elektronisch bijgehouden en ik kan begrijpen dat niet iedereen zomaar iets kan toevoegen. Als de officiële dealer ziet dat het onderhoud is gedaan door iemand anders of helemaal overgeslagen omdat je zelf heb, dan kunnen ze misschien de garantie niet honoreren.

En hoe reset je dan de berichten op de instrumentendisplay dat het onderhoud over xxx km gedaan moet worden. Bij mijn vorige auto werd het onderhoud door een no-name garage gedaan, olie verversen en dergelijks maar die kon die berichten niet resetten. Daar was speciaal apparatuur voor nodig.
Ik reed dus een jaar lang met die irritante berichten op mijn display.
Onderhoudsmeters kun je zelf resetten via het dashboardmenu. Is zo te vinden op internet hoe dat moet. Alleen foutcodes eruit halen moet met software. Dat is overigens wel een reden waarom ik naar een specialist ga ipv een no-name garage. De specialist heeft die tools om de software te lezen/schrijven etc. ook. Zeker in de nieuwere auto's is dat voort een must aangezien je zelfs een nieuwe accu al moet "aanmelden".

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Wie codeert er wel eens iets aan recente wagens in de regio van België? Ik weet dat er bij Audi heel wat mensen met VCDS bezig zijn en dat dat relatief onschadelijk is. Hoe zit dat met BMW? Zelfde concept? Of wordt er daar meer gelogged en loop je daar meer risico? Wat gebeurt er bij een update?

De dealers gaan er (uiteraard) weer niet in mee: "we kunnen niet alles" "software laat het niet toe".

[ Voor 32% gewijzigd door HyperBart op 02-11-2015 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Rikkiz0r schreef op zondag 01 november 2015 @ 21:30:
Lijkt mij dat BMW die gewoon gerebrand heeft inderdaad, ik zou het gewoon proberen.
Helaas, ik ben zojuist bij alpine langs geweest en we hebben Het getest, maar het werkt dus gewoon niet! De hoofdtelefoon is exact dezelfde, maar de software is aangepast om het aanmeld proces af te ronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

De 328Ci heeft weer ruim een jaar APK, zonder enige opmerking *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

HyperBart schreef op maandag 02 november 2015 @ 10:45:
Wie codeert er wel eens iets aan recente wagens in de regio van België? Ik weet dat er bij Audi heel wat mensen met VCDS bezig zijn en dat dat relatief onschadelijk is. Hoe zit dat met BMW? Zelfde concept? Of wordt er daar meer gelogged en loop je daar meer risico? Wat gebeurt er bij een update?

De dealers gaan er (uiteraard) weer niet in mee: "we kunnen niet alles" "software laat het niet toe".
Kijk even op http://www.bimmerportal.nl/, het grootste BMW-forum van de Benelux. Coderen is niet risicovol, ik heb al genoeg dingen voorbij zien komen. Ik kan je alleen niet helpen, omdat de kabels die ik heb voor de oudere BMW's zijn (en ze bovendien maar matig werken...).

De software in de auto laat trouwens alles toe, het is de garage-software die beperkingen geeft. Voor het (her)coderen is een stukje software nodig dat ze niet op de computers hebben staan.

@paQ
BMW zal inderdaad wel een stukje in het protocol veranderd hebben, zodat je aan eigen merk vast zit. Dat hoeft maar 1 bitje te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Het is niet zozeer hercoderen als in dat ik dingen in de wagen ga retrofitten, maar eerder echt parameters. Voornamelijk deze.

Kofferklep op afstand kunnen sluiten ipv alleen open laten gaan
LED's in de handvaten laten aangaan als je de wagen in achteruit zet vind ik ook wel een functionele tweak
Start-Stop laten onthouden
Adaptive Cruise Control standaard afstand laten onthouden of op het kortste zetten

Zal daar eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

deepbass909 schreef op maandag 02 november 2015 @ 12:51:
[...]

@paQ
BMW zal inderdaad wel een stukje in het protocol veranderd hebben, zodat je aan eigen merk vast zit. Dat hoeft maar 1 bitje te zijn.
:(

Ondertussen een paar op ebay.de gevonden, met een missende batterijklep op 1 van de hoofdtelefoons. Klepje is weer gewoon los te bestellen bij BMW voor 4 piek ofzo, dus kijken of ik daar overeenstemming mee kan bereiken.
De dealer laat me ondertussen zojuist weten dat hij de hoofdtelefoons kan leveren voor 125 euro per stuk inl BTW. (ik vind het nog steeds een idioot bedrag voor een hoofdtelefoon die dan ook uitsluitend in deze auto zal werken 8)7 )

edit:
deal gesloten voor 70 euro voor 2 incl verzenden :) *O*

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 02-11-2015 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 15:59
deepbass909 schreef op maandag 02 november 2015 @ 12:51:
[...]

Kijk even op http://www.bimmerportal.nl/, het grootste BMW-forum van de Benelux.
HHmmm misschien grootste, maar naar mijn ervaring een minder actief forum dan bmw3seriesforum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

HyperBart schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:34:
Het is niet zozeer hercoderen als in dat ik dingen in de wagen ga retrofitten, maar eerder echt parameters. Voornamelijk deze.

Kofferklep op afstand kunnen sluiten ipv alleen open laten gaan
Ik neem aan dat jouw klep elektrisch al kan sluiten? Vaak kunnen ze namelijk alleen ontgrendelen en zullen ze ook met hercoderen nooit sluiten.
LED's in de handvaten laten aangaan als je de wagen in achteruit zet vind ik ook wel een functionele tweak
Start-Stop laten onthouden
Adaptive Cruise Control standaard afstand laten onthouden of op het kortste zetten

Zal daar eens kijken.
De andere functies, ik weet niet of die in de software voorzien zijn. Coderen is in feite niets meer dan het schrijven van een config-file. Functionaliteiten die sowieso niet bestaan in de software, ga je met coderen er ook niet bij krijgen. Je kan ze alleen aan of uit zetten of vooraf bepaalde parameters instellen.

Ik zal bijv. nooit m'n portieren op slot kunnen laten springen als ik ga rijden, ondanks dat alle hardware wel aanwezig is (inc. een knop in de middenconsole). Die functie is nooit ingebouwd in de comfort-module van een E36 en kan ik dus ook niet activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De winterbandenpuzzel. Heb ik drie setjes liggen wordt het nog een gedoe.

Kom ik weg met ET 35 225/40/18 rondom onder een E46 (330i) waar nu Styling 72 ET 47 225/40/18 - ET 50 255/35/18 onder zit?
ET 34 205/45/17 heb ik liggen maar durf ik niet, en de 16 inch setjes passen niet.

Voor zover ik heb kunnen vinden is hij origineel geleverd op Styling 96 ET 47 225/45/17 rondom.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

deepbass909 schreef op maandag 02 november 2015 @ 15:06:
[...]

Ik neem aan dat jouw klep elektrisch al kan sluiten? Vaak kunnen ze namelijk alleen ontgrendelen en zullen ze ook met hercoderen nooit sluiten.

[...]

De andere functies, ik weet niet of die in de software voorzien zijn. Coderen is in feite niets meer dan het schrijven van een config-file. Functionaliteiten die sowieso niet bestaan in de software, ga je met coderen er ook niet bij krijgen. Je kan ze alleen aan of uit zetten of vooraf bepaalde parameters instellen.

Ik zal bijv. nooit m'n portieren op slot kunnen laten springen als ik ga rijden, ondanks dat alle hardware wel aanwezig is (inc. een knop in de middenconsole). Die functie is nooit ingebouwd in de comfort-module van een E36 en kan ik dus ook niet activeren.
Maar die kan je met NCSExpert toch toevoegen? Ik heb cruise control geretrofit: $540 en die dus toegevoegd in de lijst van de CAS.

Of is dat niet wat je bedoelt? (Het is alweer een tijdje geleden voor mij) Maar toen heb ik ook de parking ventilatie toegevoegd, regensensor gevoeligheid kan ik aanpassen via het dashboard en nog wat van die dingen. :)

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Afvalzak
Je hebt het over opties die al mogelijk waren, maar alleen uitgeschakeld (om wat voor reden ook) of anders ingesteld. Maar mijn auto is bijv. nooit met een regensensor geleverd, dus in de software bestaat er ook geen aansturing voor en kan ik die ook niet aanzetten of creëren.

Ik ben zelf bezig om met (inderdaad) NCSexpert m'n boordcomputer anders in te stellen. Die staat nu geprogrammeerd voor het verkeerde type motor. Daardoor klopt bijvoorbeeld m'n brandstofverbruik niet. Maar daar zit ik eerst nog met de uitdaging om überhaupt verbinding te krijgen met de boordcomputer. Inmiddels heb ik wel meer info ingewonnen en met 75% zekerheid vast kunnen stellen dat m'n kabel in orde is (ik moet nog één benchtest doen en als die goed is, kan ik alleen nog gaan kruistesten met een auto/laptop/kabel combi waarvan bekend is dat het werkt (die van Radiant namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Mijn auto is ook nooit met een cruise control geleverd natuurlijk. Ik heb de slip ring geïnstalleerd met Cruise Control en vervolgens deze optie aangezet, net zoals je moet doen als je bijvoorbeeld bluetooth installeert in de auto.

Maar het zal misschien per onderdeel verschillen.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
deepbass909 schreef op maandag 02 november 2015 @ 15:06:
[...]

Is te coderen, heb ergens een hele cheat sheet gevonden en ook filmpjes van die kofferklep specifiek.
[...]

Ook daar verschoot ik van wat er allemaal kon na het lezen van die cheat sheet:
http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1020138

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Afvalzak
Ik bedoel opties die wel geleverd zijn in je model, maar niet op de specifieke auto zitten. Jij hebt een 1-serie (E87) en die is wel leverbaar geweest met cruisecontrol. Dat betekent dat in de boordcomputer en software de cruisecontrole al wel aanwezig is, maar voor jouw specifieke auto uitgeschakeld was en de specifieke componenten ontbraken. Jij hebt de ontbrekende componenten ingebouwd en de software geactiveerd. Dat is wat anders dan iets inbouwen wat überhaupt nooit leverbaar is geweest in je auto (bijv. automatische rijhoogteverstelling inbouwen in een E87) en dan in de computer daar de optie voor aan willen zetten. Dat gaat je niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Ben op zoek naar een F20 1-serie uit 2012 en dan een 116i of een 118i. Zijn er nog specifieke punten waar je dan op moet letten. Verder twijfel ik een beetje tussen een handbak en automaat.

Zoiets zoek ik dus, maar dan met een juiste kleur.
https://www.leaseplan.nl/occasions/bmw/1-serie/10385012/

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 699209 op 02-11-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

deepbass909 schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:50:
@Afvalzak
Ik bedoel opties die wel geleverd zijn in je model, maar niet op de specifieke auto zitten. Jij hebt een 1-serie (E87) en die is wel leverbaar geweest met cruisecontrol. Dat betekent dat in de boordcomputer en software de cruisecontrole al wel aanwezig is, maar voor jouw specifieke auto uitgeschakeld was en de specifieke componenten ontbraken. Jij hebt de ontbrekende componenten ingebouwd en de software geactiveerd. Dat is wat anders dan iets inbouwen wat überhaupt nooit leverbaar is geweest in je auto (bijv. automatische rijhoogteverstelling inbouwen in een E87) en dan in de computer daar de optie voor aan willen zetten. Dat gaat je niet lukken.
Ah duidelijk, tnx :)

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Ik weet niet of het hier al ter sprake is gekomen (heb er recentlijk nog niets van gezien), maar de navigatie 2016-1 update voor NBT NEXT systemen is ergens vorige week vrijgegeven (de CIC Premium kaarten waren er volgens mij al een tijdje?).

Ik heb hem al geïnstalleerd. Duurde net zoals de vorige update (2015-2) ongeveer een minuutje of 45 waarna het systeem een keer of twee herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Modbreak:We zitten inmiddels goed over de 10.000 posts. Om te voorkomen dat dit topic de ondergang van GoT betekent, tijd voor een nieuw deel :) Wie pakt hem op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-02 14:29
Kom eraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Hier verder svp: Het grote BMW-topic #13

This footer is intentionally left blank

• HyperBart
--

[ Voor 100% gewijzigd door HyperBart op 12-11-2015 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 16:00
Mijn e34 is stuk. Hij rook raar en piepte volgens mijn wederhelft. Even gekeken en de multiriem draait niet meer mee en de spanrol ziet er uit alsof de buitenste rand er is afgelopen. Morgen wegbrengen, 2km rijden moet nog wel lukken.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vNEYtf9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Vandaag de DISA uit de Z getrokken en dat was maar goed ook, d'r zat flink speling op de klep en de pin lag er al een mm of 3 uit. Ik twijfel nu een beetje wat ik ga doen, revisiesetje (en zo ja, welke) of gewoon een nieuwe. Gelijk ook maar even een nieuwe CCV erin zetten, de DISA unit was behoorlijk vettig en rook naar olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 14:16

Blord

Hello Kitty !

Jongens en meisjes. Deze thread is gesloten. De nieuwe BMW thread is hier, Het grote BMW-topic #13
Pagina: 1 ... 133 134 Laatste

Dit topic is gesloten.