Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 134 Laatste
Acties:
  • 863.171 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-07 15:30
Mede-auteurs:
  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:18

418O2

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3WRra.png

In dit topic kun je al je vragen over BMW kwijt en met andere BMW-bezitters praten. Ook Mini- en Alpina-eigenaren zijn hier van harte welkom.

Net zoals in de vorige delen breien we voort op de mooie layout gemaakt door IKKE86. Sinds deel 11 zijn er een aantal grote wijzigingen doorgevoerd met dank aan _eXistenZ_.
De geschiedenis

Bayerische Motoren Werke

Oprichting

BMW werd in oktober 1913 door Karl Friedrich Rapp gesticht als vliegtuigmotorfabriek onder de naam Bayerische Flugzeug-Werke. Als locatie werd het Milbertshofendistrict in München gekozen omdat dit vlakbij de Gustav Otto Flugmaschinenfabrik lag, een Duitse vliegtuigenfabriek van een zoon van Nikolaus Otto.

Eerste Wereldoorlog

In 1916 verkreeg het bedrijf een contract om V12 motoren te bouwen voor Oostenrijk-Hongarije. Rapp zocht extra kapitaal en vond dat bij Camillo Castiglioni en Max Friz. Het bedrijf werd omgedoopt tot Bayerische Motoren Werke GmbH. Een te snelle uitbreiding zorgde voor problemen, waarna Rapp het bedrijf verliet. In 1917 werd het overgenomen door de Oostenrijkse industrieel Franz Josef Popp, en in 1918 werd de firmanaam gewijzigd in BMW AG.

Na de Eerste Wereldoorlog werd in 1919 in het verdrag van Versailles bepaald dat de productie van vliegtuigen in Duitsland was verboden. Gustav Otto sloot zijn fabriek en BMW staakte de productie van vliegtuigmotoren en ging voortaan spoorwegremmen produceren.

In 1928 nam BMW de voertuigfabriek Eisenach A.G. over, waar men de kleine Dixi bouwde. Dit was voor BMW de start als autofabrikant. In maart 1929 produceerde BMW de eerste auto: de BMW 3/15, een afgeleide van de Austin Seven. BMW's eerste echte eigen auto's werden vanaf 1933 geproduceerd. Dit waren meer geavanceerde 6-cilinder sportwagens en sedans. Vooral de 327 sedan en 328 roadster, snelle 2-liter wagens, waren zeer geavanceerd voor hun tijd. Onder meer dankzij deze modellen kreeg BMW een naam als bouwer van sportieve auto's.

Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was BMW een grote leverancier van motoren aan de Luftwaffe en van motorfietsen en andere voertuigen aan de Wehrmacht. Een van de motortypen was de 801, een van de krachtigste motoren in die tijd. Een type zijspan werd ook Wehrmachtsgespann genoemd. Tot 1945 werden er in totaal meer dan 30.000 geproduceerd.
BMW heeft ook onderzoek gedaan naar straalmotoren, en heeft op raketten gebaseerde wapens geproduceerd.

De BMW-fabrieken werden tegen het einde van de oorlog zwaar gebombardeerd. De fabriek in München werd voor het grootste deel verwoest. De fabrieken in oostelijk Duitsland (Eisenach, Dürrerhof, Basdorf en Zühlsdorf) werden door de Sovjet-Unie in beslag genomen. De Sovjets plaatsten de machines naar hun eigen fabrieken over, en gingen de ontwerpen nabouwen. Zo wordt het type "Wehrmacht" heden ten dage nog steeds geproduceerd, in een vorm die slechts beperkte wijzigingen heeft ondergaan. Rusland produceert het type onder de naam Oeral; de Oekraïne onder de naam Dnjepr; en Kazachstan onder de naam Kozak.

Na de oorlog herstelde BMW zich. De onderneming dreef vooral op de bouw van motorfietsen. Daarnaast bouwde men een driewielig 'scootmobiel' in licentie van het Italiaanse Isetta en grote limousines met V8 motor die maar mondjesmaat werden verkocht. De doorbraak kwam met de BMW 1500 uit 1961. Sindsdien bouwde BMW een indrukwekkend gamma van sportieve sedans en coupés op die leverbaar waren met veel verschillende motoren, wat in de jaren zestig bijzonder was. Het merk creëerde een nieuw genre met de 323i uit 1977, een relatief kleine tweepersoons sedan met achterwielaandrijving en een dikke 6-cilindermotor onder de motorkap. Zoals vele andere automerken zag BMW zich in strijd met de concurrentie gedwongen uit te breiden. Het bedrijf nam in 1994 het Britse Rover over. In 1998 verloor BMW de strijd om Rolls-Royce van Volkswagen, maar kaapte de rechten op de naam Rolls-Royce, die bij Rolls-Royce Aerospace bleken te berusten, voor de neus van Volkswagen weg. Rover bleek een miskoop en werd in maart 2000 in twee gedeelten van de hand gedaan, waarbij BMW slechts de rechten op de Mini behield. In 2002 bracht BMW een pompeuze retro-versie van de vroegere Mini op de markt die wel succesvol is.

BMW nu

BMW onderscheidt zich op dit moment door stijlvol/gewaagd design, luxe en uitstekende rijeigenschappen. Ook hun revival van de Mini heeft menig autofabrikant versteld doen staan! De laatste modellen vind je of prachting of afschuwelijk.

Handige BMW-links

http://www.realoem.com/bmw/ Handige site om BMW onderdelen op te zoeken voor alle modellen!
Wikipedia: BMW - Wikipedia, the free encyclopedia BMW wiki, handig voor interne typenummers en de historie van het merk en dergelijke op te zoeken.
http://bmwfans.info/ Zelfde info als realoem.com, echter makkelijker te navigeren. :)

De modellen

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kZxRI.jpg

Een compleet overzicht van de huidige BMW-modellen kan hier worden bekeken.

BMW's van GoTters

Er wordt op dit moment een webtooltje ontwikkeld waarmee GoTters zelf hun BMW kunnen beheren, deze worden dan vanzelf in de TS getoond.
Vraag dus niet of je in de TS mag maar wacht even rustig af tot het tooltje klaar is :)

[ Voor 105% gewijzigd door _eXistenZ_ op 30-12-2011 00:04 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:42

mr_petit

opperprutser

Volgens mij mag de GoTters lijst wel een keer geupdated worden. Zo heeft Deepbass909 die compact niet meer maar een cabrio en volgens mij heeft Femme die B10 ook niet meer.
En wellicht zijn er nog meer mutaties :)

En bij handige links mag http://tis.spaghetticoder.org/ m.i. ook wel toegevoegd worden. Een must voor de tweaker lijkt me ;)

En de nieuwe 1, 3 (ok, nu geloof ik officieel nog niet leverbaar) en 6 missen bij de modellen volgens mij :P (en de nieuwe m5, en de mini coupé)

[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 26-12-2011 20:59 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Wat jij noemt was ik al mee bezig :) Hoewel ik geen zicht op de Bimmers van leden heb, daar wil ik wat anders voor maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:38

4x2

lộn xộn quá

Zet bij mn E28 dr maar bij in de startpost, die 02 ligt nu toch in stukjes :P

E28 520i '82

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 08:26
Mooie bak :) matige foto :P

[ Voor 38% gewijzigd door YoshiBignose op 26-12-2011 21:49 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Ik vind de foto juist bijzonder vet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
Kun je mij als mede TS eruit halen? Ik kom hier niet meer, beetje zinloos dat ik als mede TS opgevoerd word.

[ Voor 18% gewijzigd door zneek op 26-12-2011 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

_eXistenZ_ schreef op maandag 26 december 2011 @ 22:36:
Ik vind de foto juist bijzonder vet _/-\o_
Ik vind 'm ook wel goed gelukt (zeker aangezien actiefoto's bijzonder lastig zijn). De een denkt dat z'n banden een beetje plat zijn, de ander denkt aan een brute bocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

B
4x2 schreef op maandag 26 december 2011 @ 21:14:
Zet bij mn E28 dr maar bij in de startpost, die 02 ligt nu toch in stukjes :P

E28 520i '82
Bazenfoto!

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

zneek schreef op maandag 26 december 2011 @ 22:58:
Kun je mij als mede TS eruit halen? Ik kom hier niet meer, beetje zinloos dat ik als mede TS opgevoerd word.
hebben we iets gemist? waarom blijf je weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Laatst online: 02-07 23:49

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Zijn er eigenaars van F10/F11's die ook een e60/e61 gehad hebben?
Ik heb ervoor een 525d verlaagde pk e61 gehad (163pk) en heb nu een F11 (525) met 208pk.
Van 0-100 voelt de f11 wel sneller aan, alleen in de hernemingen van 100-120 of 140-160 vind ik hem echt 'traag'. Mijn e61 leek daar sneller te zijn. Ligt dat aan de vele versnellingen? Je zou verwachten dat het dan vlotter gaat? Beide zijn automaat btw.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Laat ik dan maar eens van de gelegenheid gebruik maken om mijn BMW te showen. Het is een E36 318i touring uit 1997 in de kleur Montrealblau Metallic. Ik wil ook best wel in de startpost. :)

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7168/6577624015_735b0b53e9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7012/6577621289_9588850c6a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Volgens mij kan Naboo wel uit de TS gehaald worden. ;)
En eindelijk een nieuw topic, leuk!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Over de BMW's van GoTters in de startpost: Ik ben wat aan het maken waarmee iedereen straks zelf zijn eigen auto in de startpost kan zetten, zodat dit automatisch actueel blijft :)

[ Voor 12% gewijzigd door _eXistenZ_ op 27-12-2011 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:00
EvaluationCopy's mooie touring is niet meer van hem, maar van mij ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 14:59
Nette TS, zal later ook de mijne ook toevoegen. Vorig weekend de winterbanden en velgen gemonteerd. Ging erg goed en het rijdt prima. Iets comfortabeler maar de RFT´s i.c.m. het sportonderstel zal nooit een comfort combinatie worden. Maarja de bochtjes gaan nog steeds erg lekker.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Laatst online: 08-02 14:52
SYQ schreef op maandag 26 december 2011 @ 23:32:
[...]

hebben we iets gemist? waarom blijf je weg?
Diverse (inhoudelijke) onderwerpen en diverse (regelmatige) posters zorgen ervoor dat ik me de laatste tijd eigenlijk alleen maar irriteer aan dit topic, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

mr_petit schreef op maandag 26 december 2011 @ 22:59:
[...]
Ik vind 'm ook wel goed gelukt (zeker aangezien actiefoto's bijzonder lastig zijn). De een denkt dat z'n banden een beetje plat zijn, de ander denkt aan een brute bocht :)
205/55/16 op 8 inch velgen, die bleven dus niet zo best op hun plek zitten :+

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:44

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

mr_petit schreef op maandag 26 december 2011 @ 20:53:
Volgens mij mag de GoTters lijst wel een keer geupdated worden. Zo heeft Deepbass909 die compact niet meer maar een cabrio en volgens mij heeft Femme die B10 ook niet meer.
En wellicht zijn er nog meer mutaties :)

En bij handige links mag http://tis.spaghetticoder.org/ m.i. ook wel toegevoegd worden. Een must voor de tweaker lijkt me ;)

En de nieuwe 1, 3 (ok, nu geloof ik officieel nog niet leverbaar) en 6 missen bij de modellen volgens mij :P (en de nieuwe m5, en de mini coupé)
Klopt, heb ook al een DM daarvoor gestuurd... De Compact is toch wel een gesloten hoofdstuk nu er een Cabrio voor de deur staat 8)

Vandaag weer een stukje gereden, en die 2,5 liter, 6 in-lijn blijft zelfs na een half jaar en 10dkm toch heerlijk _/-\o_ Over een weekje volgt alleen het uur van de waarheid. Dat gaat hij voor de eerste keer naar de garage, waar ze hem eerst gaan schouwen. Ik ben erg benieuwd wat daar uit gaat komen... in ieder geval 2 versleten remschijven achter :X

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Laatst online: 23-06 08:26
Zullen we het gezellig houden?

[ Voor 89% gewijzigd door Grrrrrene op 28-12-2011 20:24 . Reden: Uitdagende opmerking verwijderd ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:22

TommyGun

Stik er maar in!

Misschien moet 't weer over BMW gaan ;)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Mooi hoor.

*stiekem toch wel jaloers is*

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-07 12:41

Mojo

The Power Within

Mijn BMW mag ook in de startpost. Wanneer is dat tooltje klaar? :P

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Afgelopen week in een BMW 750i F01 gereden. Holy moly wat een luxe! :)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Een nieuw topic, een nieuwe BMW. Nou ja, bijna, maar zo snel zal #12 toch niet gaan? Eind februari wordt mijn babyblauwe 120d vervangen door een alpenwitte 116iA. Minder vermogen, maar zooooveel meer comfort met een heerlijke automaat :)

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-06 10:33
deepbass909 schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 21:40:
[...]

Klopt, heb ook al een DM daarvoor gestuurd... De Compact is toch wel een gesloten hoofdstuk nu er een Cabrio voor de deur staat 8)

Vandaag weer een stukje gereden, en die 2,5 liter, 6 in-lijn blijft zelfs na een half jaar en 10dkm toch heerlijk _/-\o_ Over een weekje volgt alleen het uur van de waarheid. Dat gaat hij voor de eerste keer naar de garage, waar ze hem eerst gaan schouwen. Ik ben erg benieuwd wat daar uit gaat komen... in ieder geval 2 versleten remschijven achter :X
goeie 1000km verder kan ik je die zimmermanns nog steeds aanbevelen remt erg goed voor een zacht prijsje :)

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-07 21:16

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik mag me binnenkort ook in dit topic mengen :D

Ik was op zoek naar een nieuwe leasert (nu scirocco) en ging kijken voor een 120dA. Na een fijne proefrit in een 120d en een beetje prijspuzzelen besloten dat het de nieuwe 320d ede wordt :). Waarom? Een 320d ede met identieke opties als een 120d is gewoon goedkoper om te leasen en veel meer auto. Vanwege introductie tot maart zelfs met gratis 8-traps automaat.

Motorisch en sportief gezien misschien een kleine achteruitgang (van 186pk op 18 inch voorwielen via dsg naar 164pk op 16 inch achterwielen via 8traps sportautomaat) maar ik ga me er zeker wel mee vermaken!

Ik ben alleen nog niet uit de kleur. Ik neig naar wit.

Sys Specs

• fsfikke
  • Niet online
Is de efficient dynamics versie met een automaat te combineren dan?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Is de pook nou ook verlicht? Zo ja, erg gaaf! :)

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

SChief schreef op donderdag 29 december 2011 @ 01:53:
[...]

Is de pook nou ook verlicht? Zo ja, erg gaaf! :)
Zo te zien een M pook, dus ja :)

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Kecin schreef op donderdag 29 december 2011 @ 02:45:
[...]

Zo te zien een M pook, dus ja :)
Die pook heb ik ook, die is echter niet verlicht.. Nooit geweten dat dat kon ;)

Divide and conquer.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

F11 525d, gemiddeld geraakt ik niet onder de 10L/100km. Hij is dus 1.5L minder zuinig dan mijn vorig model.
Ik doe weinig lange afstanden maar 10L lijkt me veel.. Efficient dynamics my *ss :)

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07

Vuvuzela

My spire is forming

multipasser schreef op donderdag 29 december 2011 @ 16:07:
F11 525d, gemiddeld geraakt ik niet onder de 10L/100km. Hij is dus 1.5L minder zuinig dan mijn vorig model.
Ik doe weinig lange afstanden maar 10L lijkt me veel.. Efficient dynamics my *ss :)
Ingereden? Toevallig op winterbanden?

I served in a company of heroes.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

winterbanden ja. :)
Herriedingen.

En 30k km op de meter.

[ Voor 28% gewijzigd door multipasser op 29-12-2011 16:58 ]

• fsfikke
  • Niet online
Zijn ze wel goed opgepompt dan? Want dat verbruik slaat natuurlijk nergens op als je normaal rijdt.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Tja runflats, vanuit de bmw garage, dus ik neem aan van wel.

• MrFl0ppY
1 op 10 voor een diesel is waardeloos. Je moet makkelijk 1 op 15 kunnen halen. Ik neem aan dat het hem niet trapt of alleen kleine stukken rijdt.

Anoniem: 336409

1 op 15 haal je wel, maar dan moet je wel langere stukken rijden en aardig je best doen.
De f11 525d van mijn vader rijd ongeveer 1 op 13 en dat is snelweg en kleine stukken door elkaar ;)

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Mag ik ondertussen ook in de startpost?
E85 Z4 3.0 A 2003
Foto`s hier
bombadil in "Het grote BMW-topic #11"

[ Voor 6% gewijzigd door bombadil op 29-12-2011 22:17 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_

Attentie iedereen, lees de TS als je met je auto in de TS wilt. Dank u.

Over die pookknop: da's een originele oplichtende M-pookknop van BMW, maar men had bij BMW besloten dat de ledjes in de pookknop net als in een E36 rood moesten in plaats van 602nm oranje zoals gebruikelijk is in een E46... de ledjes moeten bij mij dus nog vervangen worden door oranje....

[ Voor 64% gewijzigd door _eXistenZ_ op 30-12-2011 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 14:18

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Vraagje voor de experts hier :)

Mijn schoonpa heeft nu een goed jaar, na lang dromen en smachten, eindelijk een BMW _o_

Het is na lang wikken en wegen een E46 318 Ci (148bhp) geworden;

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/got/318Ci/002.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/got/318Ci/003.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/got/318Ci/005.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90.nl/overig/got/318Ci/014.jpg

Hij staat net als hierboven op 18" M3 velgen en had bij aanschaf reeds Michelin Alpin banden erom, mooi spul en hij heeft pas 7000 km ermee gereden, en rijdt altijd kalm, dus die laten we er lekker onder zitten ook. Maar nu viel het ons op dat er áchter 225/40/18 om ligt, en vóór 245/40/18 8)7

De diameter is dan ook anders en de 225 vallen eigenlijk ook niet buiten het aluminium dus je neemt eerder een stoeprand mee. De 245 komt wel een eindje buiten de velg en geeft dus wat meer bescherming.

Zou dat een stommiteit van de vorige eigenaar/garage zijn geweest, of heeft (deze) BMW achter (wel eens) smallere banden ???

Nu we het eindelijk gezien hebben ziet het er best wel onnozel uit en we overwegen ze dan ook om te wisselen voor naar achter en andersom.

edit: eigen foto's maar even toegevoegd ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Alfa Novanta op 01-01-2012 15:34 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Ik denk dat iemand op maandagmorgen die wielen dr op heeft gezet :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Normaal zit er volgens mij 255/35/18 achter op. Achter horen de velgen ook breder te zijn (8.5j ipv 8j)
Dit zijn btw geen M3 velgen maar ///M135 velgen. Zijn best duur waardoor er massaal replica's van in omloop zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 01-01-2012 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

ing._Buttje schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 22:28:

Hij staat net als hierboven op 18" M3 velgen en had bij aanschaf reeds Michelin Alpin banden erom, mooi spul en hij heeft pas 7000 km ermee gereden, en rijdt altijd kalm, dus die laten we er lekker onder zitten ook. Maar nu viel het ons op dat er áchter 225/40/18 om ligt, en vóór 245/40/18 8)7
Na 7000KM zou ik ze maar snel omdraaien ja naar 245 achter.
Waarschijnlijk zijn de oude 245 bandjes achter opgereden en naar voren gegaan, daarna een stuk goedkopere 225 banden achter erop gegooid om de kosten te drukken.
Afbeeldingslocatie: http://www.caravanendewet.nl/attachments/Image/wielen_banden_lagers/P5280011(1).jpg
Eigenlijk moet je even kijken hoe oud de banden zijn, dit staat meestal in zo'n hokje, hierboven is dus week 06 van 2002.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Zo, maar even mijn eigen foto's toegevoegd hierboven ;)

Het enige verschil tussen de banden is 245 vs. 225 en 97 heavy load vs 92 heavy load. Verder geen aanduiding kunnen vinden die mij het jaartal vertelt, wel veel cijfers, maar kan er geen pindakaas van maken.

Het zijn beide Michelin Pilot Alpin dus qua kostenverschil zal het wel meevallen :)

Maargoed, omruilen doen we dan met de eerstvolgende apk en tegen de volgende winter moeten ze wellicht eens vervangen worden, kiezen we dan weer wat anders uit. 255 dus?

[ Voor 22% gewijzigd door Alfa Novanta op 01-01-2012 15:42 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Ik zou vooral niet zomaar iets doen, dat lijkt me de fout die de vorige eigenaar ook heeft gemaakt :X
Normaal/bij de echte zijn de achterste velgen ook breder. Als dat hier niet het geval is weet ik niet of 255 wel gaat passen. Kijk dus eerst even goed wat je nou eigenlijk hebt voordat je iets gaat bestellen.

Anyways, begrijp ik goed dat je van plan bent het hele jaar door op winterbanden te gaan rijden? Afhankelijk van hoeveel profiel er nog op zit kan dat natuurlijk een beetje zonde zijn.
ing._Buttje schreef op zondag 01 januari 2012 @ 15:38:
Verder geen aanduiding kunnen vinden die mij het jaartal vertelt, wel veel cijfers, maar kan er geen pindakaas van maken.
Het staat er toch echt op:
http://www.michelin.nl/banden/bandenlezer/

[ Voor 49% gewijzigd door fsfikke op 01-01-2012 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ah, ik denk dat dit maar op 1 zijde van de band staat .. alleen op de linkerzijde van de auto kan ik het aflezen resp. 0307 en 0607 .. op de rechterzijde kom ik er niet uit.

Waar lees je af hoeveel J de velg het is? Binnenzijde naaf?

[ Voor 17% gewijzigd door Alfa Novanta op 01-01-2012 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Die 318 staat heel raar, achter veel te smal (lijkt offie te diep in de wielkassen staan ook, ik weet niet of de ET-waardes van voor en achter een dusdanig verschil vormen dat dit klopt of dat het gewoon optisch bedrog is) en voor staat de boel te breed (merk je niks met sturen qua aanlopen in die wielkassen?)

Wat mij betreft dus sowieso voor en achter omwisselen, en als je na het omwisselen betere banden voorop blijkt te hebben (want die kerel kan idd wel snel voor/achter omgewisseld hebben zodat ie minder hoefde te betalen voor nieuwe "achterbanden" omdat ze smaller zijn), gewoon achter goede banden kopen, anders glij je elke rotonde af.

Bridgestone Potenza RE050A in 18/35/255 = ongeveer 600 euro per 2.

/edit

Dat zijn zomerbanden, voor winterbanden heb ik geen advies, maar wil je je winterbanden op een 18" lichtmetalen M-set hebben? :S Ik zou lekker voor de winter een 15" of 16" lichtmetalen of stalen velgensetje op de kop tikken, en mooi de hele set omwisselen i.p.v. alleen de banden, zodat je zomervelgen niet aangetast worden door pekel e.d.

Heb ik ook :) Nouja 17" voor in de winter want kleiner past niet op een 330 :9

[ Voor 43% gewijzigd door _eXistenZ_ op 01-01-2012 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

_eXistenZ_ schreef op zondag 01 januari 2012 @ 16:22:
Die 318 staat heel raar, achter veel te smal (lijkt offie te diep in de wielkassen staan ook, ik weet niet of de ET-waardes van voor en achter een dusdanig verschil vormen dat dit klopt of dat het gewoon optisch bedrog is) en voor staat de boel te breed (merk je niks met sturen qua aanlopen in die wielkassen?)
Neehoor, dat gaat prima met 245 vóór.
Wat mij betreft dus sowieso voor en achter omwisselen, en als je na het omwisselen betere banden voorop blijkt te hebben (want die kerel kan idd wel snel voor/achter omgewisseld hebben zodat ie minder hoefde te betalen voor nieuwe "achterbanden" omdat ze smaller zijn), gewoon achter goede banden kopen, anders glij je elke rotonde af.
Ze zijn vergelijkbaar qua slijtage, dus omwisselen is prima.
.. voor winterbanden heb ik geen advies, maar wil je je winterbanden op een 18" lichtmetalen M-set hebben? :S Ik zou lekker voor de winter een 15" of 16" lichtmetalen of stalen velgensetje op de kop tikken, en mooi de hele set omwisselen i.p.v. alleen de banden, zodat je zomervelgen niet aangetast worden door pekel e.d.
Nah, op dit moment denk ik dat we er gewoon weer winterbanden omheen doen. Dat is voordeliger dan én nieuwe winterbanden op 4 andere velgen en 4 nieuwe zomerbanden op deze.
Je kunt ook zomerbanden om deze velgen doen, maar dan kom je in de winter totaal niet van je plek... En zoals ik zei, hardrijden doet ie niet en slechts 6000-7000 km per jaar, dus verslijten gaat ook niet hard.

Wat ik nu zoal heb gezien zit je hoe dan ook rond de € 250 per band. Puntje voor volgende apk in april denk ik. Zal hem vast vertellen dat ie moet gaan sparen :)

[ Voor 52% gewijzigd door Alfa Novanta op 01-01-2012 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Hoezo kom je niet van je plek als je op deze velgen zomerbanden gooit, en op een apart setje smallere (bijvoorbeeld 195 of 205 breed) 16"-velgen winterbanden?

Smaller = beter in de sneeuw juist, want meer druk / vierkante centimeter :)

En voordelig moet je niet echt bij stil staan als je een auto rijdt met 255 breed 18" lichtmetaal, dan moet je een Panda rijden ;)

[ Voor 25% gewijzigd door _eXistenZ_ op 01-01-2012 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
_eXistenZ_ schreef op zondag 01 januari 2012 @ 18:05:
Hoezo kom je niet van je plek als je op deze velgen zomerbanden gooit, en op een apart setje smallere (bijvoorbeeld 195 of 205 breed) 16"-velgen winterbanden?
Omdat ie alleen zomerbanden zou kopen en geen wintersetje.

Zijn all-season banden niet iets voor je schoonpa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 06:58

Shaidar

Toch nog steeds tevreden van m'n F20 sport line. Kan niets bedenken dat wat beter zou kunnen. Dat de spotify app op de iPhone niet hetzelfde comfort biedt als de iPod app op de iPhone ligt niet aan BMW.

Misschien dat ze in een latere versie van de iDrive nog Spotify integreren, dat zou helemaal fantastisch zijn...

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ing._Buttje schreef op zondag 01 januari 2012 @ 17:14:
[...]

Nah, op dit moment denk ik dat we er gewoon weer winterbanden omheen doen. Dat is voordeliger dan én nieuwe winterbanden op 4 andere velgen en 4 nieuwe zomerbanden op deze.
Je kunt ook zomerbanden om deze velgen doen, maar dan kom je in de winter totaal niet van je plek... En zoals ik zei, hardrijden doet ie niet en slechts 6000-7000 km per jaar, dus verslijten gaat ook niet hard.

Wat ik nu zoal heb gezien zit je hoe dan ook rond de € 250 per band. Puntje voor volgende apk in april denk ik. Zal hem vast vertellen dat ie moet gaan sparen :)
Dus als ik het goed begrijp wil hij het hele jaar op winterbanden rijden en dan ook nog wel 245 breed achter (ligt nu voor maar gaat neem ik aan naar achteren)? Dat is een nogal 'suboptimale' combinatie. Winterbanden presteren niet als het warm is en als het sneeuwt wil je smallere achterbanden.

Ik zou er gewoon een redelijke kwaliteit zomerbanden (bijv. Vredestein Ultrac Sessanta) onderleggen als deze banden op zijn. Zomerbanden zijn pas een probleem in de winter als er sneeuw gereden moet worden. Dat komt niet zo heel vaak voor. Gezien het geringe jaarkilometrage vraag ik me af of de auto niet gewoon thuis kan blijven als het echt eens goed sneeuwt?

Je schoonpa rijdt nu met een potentieel gevaarlijke setup die overstuur in de hand werkt. De achterwielen hebben minder grip dan de voorwielen waardoor ze eerder gaan glijden dan je voorwielen. Dit is iets wat je te allen tijden wil voorkomen, tenzij je uit bent op het maken van drifts. BMW gebruikt achter juist bredere banden om ervoor te zorgen dat de auto eerder gaat ondersturen dan oversturen.

Ik had vorig jaar een keer een oude E39 als leenauto mee die opeens vol dwars ging toen ik ergens de hoek om ging op nat wegdek (langzamer dan ik mijn eigen auto's doe). Gelukkig kon ik 'm uit de berm houden anders had het ding tegen een rij bomen gestaan. Iemand met weinig RWD-ervaring zou zich er wel eens door kunnen laten overvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-06 10:33
heeft die 318 niet gewoon de breedset verkeerd om liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Daar zit ik dus ook al over na te denken. :P
Dat lijkt mij een stuk waarschijnlijker, want zo op de foto heb je niet 1 getrokken band en 1 band die over de rand heen puilt, dus dat lijkt ook niet verwisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

fsfikke schreef op zondag 01 januari 2012 @ 18:53:
[...]

Omdat ie alleen zomerbanden zou kopen en geen wintersetje.

Zijn all-season banden niet iets voor je schoonpa?
Ja zeker wel. :) 'k Denk dat, dat nog wel het beste is zelfs, zonder gedoe met extra velgen. Mijn schoonpa is totaal niet technisch, de auto moet zijn beurtjes keurig op tijd hebben en voor de rest komt ie alleen in de garage als er iets tikt, rammelt of aanloopt.

Heb even lopen kijken naar 255/35/18 all-season .. ik vind dan zoal:
  • Pirelli Winter 240 Sottozero 255/35-18
  • Continental ContiProContact 255/35-18
  • Michelin Pilot Sport A/S Plus 255/35-18
.. de vraag is, in hoeverre ze leverbaar zijn. :?
Femme schreef op zondag 01 januari 2012 @ 20:43:
Dus als ik het goed begrijp wil hij het hele jaar op winterbanden rijden en dan ook nog wel 245 breed achter
jup, 't is niet zozeer willen, maargoed, het ligt eronder en er zit nog behoorlijk profiel op, dus ja :)
(ligt nu voor maar gaat neem ik aan naar achteren)?
jup
Dat is een nogal 'suboptimale' combinatie. Winterbanden presteren niet als het warm is en als het sneeuwt wil je smallere achterbanden.
klopt .. is belachelijk breed in feite, maargoed, de velgen zijn natuurlijk érrug mooi en zaten er al onder. Hij wil geen gedoe want daar krijgt ie (serieus) stress en hartkloppingen van (insert burn-out verhaal).
Zomerbanden zijn pas een probleem in de winter als er sneeuw gereden moet worden. Dat komt niet zo heel vaak voor. Gezien het geringe jaarkilometrage vraag ik me af of de auto niet gewoon thuis kan blijven als het echt eens goed sneeuwt?
Nah, sinds schoonmoeder overleden is, komt hij met kerst en oud-en-nieuw vanuit Zeeland naar ons toe in het noorden en de afgelopen 2 jaar was het allemaal al kantje boord of hij er met een 'goede' dag doorheen kon ... je hebt best kans dat hij hier zit en dan niet terug kan als er een paar weken lang sneeuw ligt. Dan worden wij ook gek :D
Je schoonpa rijdt nu met een potentieel gevaarlijke setup die overstuur in de hand werkt. De achterwielen hebben minder grip dan de voorwielen waardoor ze eerder gaan glijden dan je voorwielen. Dit is iets wat je te allen tijden wil voorkomen, tenzij je uit bent op het maken van drifts. BMW gebruikt achter juist bredere banden om ervoor te zorgen dat de auto eerder gaat ondersturen dan oversturen.
Inderdaad. Zoals gezegd rijdt hij erg kalm .. maar in de sneeuw is een beetje gas soms ook al teveel gas... en ik heb geen ervaring met de DTC van BMW, maar lees vaak genoeg over de ellende die 'jullie' hebben om van je plek te komen. Ik herinner me nog een foto met een stuk of wat BMW's op rij die een zwakke helling naar een groot kruispunt met meerdere rijbanen versperden omdat ze er niet bij op kwamen :P
Ik had vorig jaar een keer een oude E39 als leenauto mee die opeens vol dwars ging toen ik ergens de hoek om ging op nat wegdek (langzamer dan ik mijn eigen auto's doe). Gelukkig kon ik 'm uit de berm houden anders had het ding tegen een rij bomen gestaan. Iemand met weinig RWD-ervaring zou zich er wel eens door kunnen laten overvallen.
jup, hij is wel een motorhead, maar dan vanachter de pc .. helemaal verzot op autofilmpjes :P
Reloader schreef op zondag 01 januari 2012 @ 21:19:
heeft die 318 niet gewoon de breedset verkeerd om liggen?
:?
Joopieboy schreef op zondag 01 januari 2012 @ 21:36:
Daar zit ik dus ook al over na te denken. :P
Dat lijkt mij een stuk waarschijnlijker, want zo op de foto heb je niet 1 getrokken band en 1 band die over de rand heen puilt, dus dat lijkt ook niet verwisseld.
:?

[ Voor 7% gewijzigd door Alfa Novanta op 02-01-2012 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik snap het probleem met die banden niet. Gewoon de voorbanden naar achter knallen en andersom.. en als er nog goed profiel op zit, dan hoeft ie toch geen andere banden te kopen? :?

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Voor deze winter gaat het nog wel, maar, mede aangezien ze van 2007 zijn, verwacht ik wel dat ze voor de volgende winter wel eens vervangen mogen worden.

Maar inderdaad, omwisselen en verder geen haast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Mja, als in die 4 jaar gewoon steeds gereden hebben, dan is er geen directe noodzaak voor vervanging. Tenzij je echt ziet dat het rubber slecht aan het worden is... En anders gewoon lekker oprijden na de winter en dan eens kijken voor een nieuw setje.

* Naboo heeft ook weer een BMW op het oog... als 2e auto vooral... Is in bijna concourstaat en staat voor een prikkie te koop.... Hopelijk werkt de verkoper mee.... :P

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:33
* HyperBart joint de BMW-rijdersclub!

Zonet mijn eerste BMW gaan halen als jonge snotter van 21 jaar bij CentrAuto in Antwerpen. Een mineralgrau BMW 1 (nieuwe versie).

Voorlopig heel tevreden van (wauw, als je het sport-knopje induwt gaat het sturen ECHT wel veel stugger), algehele ervaring top, maar toch een gemis van de Sport Line, die maakt je auto echt wel VEEL aantrekkelijker...

Wel een klote ding voorlopig: heb een USB aansluiting, heb de iPod met een gewoon Apple-kabeltje er aan gehangen, maar dat wordt niet ondersteund :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 02 januari 2012 @ 13:52:
* HyperBart joint de BMW-rijdersclub!

Zonet mijn eerste BMW gaan halen als jonge snotter van 21 jaar bij CentrAuto in Antwerpen. Een mineralgrau BMW 1 (nieuwe versie).

Voorlopig heel tevreden van (wauw, als je het sport-knopje induwt gaat het sturen ECHT wel veel stugger), algehele ervaring top, maar toch een gemis van de Sport Line, die maakt je auto echt wel VEEL aantrekkelijker...

Wel een klote ding voorlopig: heb een USB aansluiting, heb de iPod met een gewoon Apple-kabeltje er aan gehangen, maar dat wordt niet ondersteund :s
Moet je een ander kabeltje voor gebruiken, eentje van BMW zelf.
Kost bij de dealer iets van €50. Welkom bij BMW ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
iPod aansluiting is een aparte aansluiting omdat de iPod een eigen manier heeft van bestanden opslaan. Vandaar dat drag en drop ook niet werkt met Apple producten. Daar kun je dus beter bij Apple voor gaan klagen en een el cheapo USB stick gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Maar dan moet je het dus aansluiten met een AUX aansluiting EN de USB-aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
sorry hoor, maar 245 op een 318i is toch heel erg overdreven? ik zou er 205/225 (v/a) op doen. scheelt je power, bandenkosten, brandstof en je hebt meer comfort. maargoed, elk wat wils..

[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 02-01-2012 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MrFl0ppY schreef op maandag 02 januari 2012 @ 13:56:
iPod aansluiting is een aparte aansluiting omdat de iPod een eigen manier heeft van bestanden opslaan. Vandaar dat drag en drop ook niet werkt met Apple producten. Daar kun je dus beter bij Apple voor gaan klagen en een el cheapo USB stick gaan halen.
Precies... Zo mooi hoe iedereen tegenwoordig klaagt dat z'n iPod of iPhone niet werkt op een USB-aansluiting, maar wel even vergeet dat het juist Apple is die keihard afwijkt van wat gebruikelijk is... Ik kan mijn Samsung GalaxyS zonder problemen aankoppelen in elke auto waar een USB-poort in zit. Net als mijn USB-sticks, USB-harddisk en USB-kaartlezers.

Koop gewoon voor 3 tientjes een 32GB USB-stick en prop die permanent in de auto, opgelost.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Laatst online: 11:24
Inderdaad, waarom zou je je aan een universele standaard houden die iedereen gebruikt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ja ja, ok, goed, we gaan nu even user-gericht denken en aan een oplossing werken... ;)

Dat fabrikanten soms kak doen, dat weet ik ook en ik ben absoluut ook geen voorstander van de Apple-producten, maar er zijn nu een aantal dingen die me bevallen (makkelijk playlists, combineerbaar over verschillende apparaten), wifi sync, waardoor ik 2 Apple devices heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Als ik de handleiding in de auto van een vriendin (die ook een nieuwe 118i heeft) goed begreep, kan je met de USB-kabel van BMW de iPod via de iDrive bedienen en hoef je de AUX-in dus niet te gebruiken. Maar zeker weten doe ik het niet.

Vanochtend trouwens een leuke... Ik zit op het moment met een storing in de auto aan de krukassensor. Nu blijkt dit een bekende storing te zijn (in 2001 is er zelfs een terugroepactie voor geweest), die in mijn auto nooit preventief is opgelost. Echt fataal is hij niet, alleen dat de auto af en toe gaat bokken en in het ergste geval in noodloop schiet en totaal geen vermogen meer heeft, maar wel snelheid vast blijft houden.

Alleen besloot de sensor vanochtend in storing te schieten juist op het moment dat ik aan het afremmen was voor een verkeerslicht en de motor ontkoppeld had. Nu moet je weten dat het bokken komt omdat brandstof en ontsteking kortstondig uitvallen als de sensor stoort.
Als dat dus gebeurt terwijl je afremt met ontkoppelde motor voor een verkeerslicht, blijkt dat genoeg te zijn om de motor af te laten slaan. En dan ontdek je ineens hoe stil een 6-inlijn eigenlijk is 8)7

Ik merkte dus niet dat hij afsloeg, alleen ging ineens het accu-lampje branden :? daarna het olie-lampen :X en een blik op de toerenteller leerde dat die op 0 stond :/ En het verkeerslicht sprong uiteraard weer op groen voor ik echt stil stond.
Heel bijzonder kan ik melden, om nog aan het rijden te zijn met een motor die zojuist afsloeg en de lampjes nodig hebben om het door te hebben 8)7

Morgen gaat hij voor onderhoud naar de dealer, dan ga ik ook gelijk maar even informeren of er iets van een coulance regeling mogelijk is voor deze sensor. Zelfs met zelf vervangen gaat het al richting de €150 aan materiaal... En met een beetje pech kan je een half uur tot een uur schrijven aan arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Afslaan van de motor bij het remmen is inderdaad een bekend verschijnsel dat optreedt bij storing van de krukassensor. Ik heb dit ook gehad met de B10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Aangezien in de ECU ook met enige regelmaat een storing staat die betrekking heeft tot de krukassensor, zeker als hij even flink aan het bokken is geweest, zegt eigenlijk al genoeg.

Als ik de wijziging goed begrijp, is de voeding vooral het probleem. Origineel wordt de sensor in mijn auto met 5 volt gevoed, maar na de upgrade met 12 volt. Er is naast een andere sensor ook een stukje adapter kabelboom nodig om de 12 volt voeding te krijgen. En die kabelboom kost meer dan de sensor :X

Het zou een klus moeten zijn die ik zelf kan doen, maar vooral de bereikbaarheid van de sensor kan nog weleens erg tegenvallen als je geen brug hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik bedoelde dus, dat een breedset ook 2 verschillende breedtes qua velgen heeft, dus als de banden omgewisseld waren had je dat gezien, nu zie je duidelijk dat door de verschillende et waarde het ook niet klopt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 02 januari 2012 @ 13:59:
Maar dan moet je het dus aansluiten met een AUX aansluiting EN de USB-aansluiting?
Jups:
Afbeeldingslocatie: http://img167.imageshack.us/img167/5017/imagen092jn5.jpg
Is een actief kabeltje (zit dus een chipje in). Deze had ik in de E60, kan natuurlijk dat het tegenwoordig anders is.

Natuurlijk zijn er goedkopere manieren om je eigen muziek af te spelen. Maar als je voor de goedkoopste optie gaat zal je niet in een BMW rijden ;)

Bij BMW heb je dan nog de keuze om alleen aux of USB te gebruiken zonder een duur kabeltje te kopen. Bij Mercedes zit in het handschoenvakje (super handige plek |:() alleen een universele stekker en heb je sowieso een setje van drie kabels nodig (AUX/USB/iPod) voordat je daar wat mee kan.

[ Voor 27% gewijzigd door fsfikke op 02-01-2012 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 336409

Bij de F11 kun je het usb kabeltje gebruiken dat bij de ipod wordt geleverd. Dan heb je een volledig functionerende ipod (ook playlists worden herkend :))
Het lijkt me sterk dat dit in de nieuwe 1 serie anders is...

Is (vanzelfsprekend) wel een optie die je eventjes moet aanvinken. Volgens mij heette die USB voorbereiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

floxy? For real? Want mijn usb in de console is stuk van mijn F11. Dus ik kan het niet testen!
Ik heb de Snap in voor 3G maar daar kan je geen muziek mee beluisteren, enkel opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

fsfikke schreef op maandag 02 januari 2012 @ 13:56:
[...]

Moet je een ander kabeltje voor gebruiken, eentje van BMW zelf.
Kost bij de dealer iets van €50. Welkom bij BMW ;)
Dat moest ik in mijn F20 niet. Een "apple" kabeltje dat bij m'n iPhone zat werkte gewoon.
multipasser schreef op maandag 02 januari 2012 @ 23:13:
floxy? For real? Want mijn usb in de console is stuk van mijn F11. Dus ik kan het niet testen!
Ik heb de Snap in voor 3G maar daar kan je geen muziek mee beluisteren, enkel opladen?
Er zijn 4 verschillende soorten snap-in adapters, ik zal morgen eens het modelnummer van de mijne opzoeken. Wat het verschil is tussen die 4 modellen weet ik niet meer exact vanbuiten. Eentje alleen muziek afspelen, eentje alleen opladen, eentje muziek én opladen, en dan nog een 4de...

[ Voor 47% gewijzigd door Shaidar op 02-01-2012 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

multipasser schreef op maandag 02 januari 2012 @ 23:13:
Daar heb je toch gewoon garantie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Kecin schreef op maandag 02 januari 2012 @ 23:55:
[...]

Als ie hem zelf gemold heeft gok ik dat de dealer daar anders over denkt ;)

Goed om te horen dat iPod nu ook direct aangesloten kunnen worden, wel gek dat het by HyperBart niet wil werken dan.

[ Voor 20% gewijzigd door fsfikke op 03-01-2012 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
fsfikke schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 00:27:
[...]

Als ie hem zelf gemold heeft gok ik dat de dealer daar anders over denkt ;)

Goed om te horen dat iPod nu ook direct aangesloten kunnen worden, wel gek dat het by HyperBart niet wil werken dan.
De dealer heeft dit ook al verteld... Ze gingen dit nakijken... Want het zou normaal moeten werken, dat had ik in de beginne ook al gehoord... Misschien toch eens mijn auto updaten met een USB-drive'je...

De dealer heeft het trouwens ook geprobeerd met zo een Y-kabeltje (wat ik zonder problemen gratis meekreeg :) ) en daar wordt het ook niet mee gedetecteerd...

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 03-01-2012 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Kecin schreef op maandag 02 januari 2012 @ 23:55:
[...]

Ja, ze gaan hem nog vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Anoniem: 336409 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 23:08:
Bij de F11 kun je het usb kabeltje gebruiken dat bij de ipod wordt geleverd. Dan heb je een volledig functionerende ipod (ook playlists worden herkend :))
Het lijkt me sterk dat dit in de nieuwe 1 serie anders is...

Is (vanzelfsprekend) wel een optie die je eventjes moet aanvinken. Volgens mij heette die USB voorbereiding?
Helaas, bij de nieuwe 1 heb je echt een speciale kabel nodig. Ik kon het ook niet voorstellen, maar wat ik ook probeerde met de 1 van een vriendin van mij, de iPhone werd niet herkend.

Ik ben net gebeld door de dealer, en op wat speling op 1 stuurkogel (te weinig om nu al iets aan te doen) en wat zweten rond het carterpan na (idem) is de auto helemaal in top conditie *O*

Heeft de gok van een auto zonder historie kopen toch goed uitgepakt :D

En de recall van de krukassensor stond nog open voor mijn auto en gaat kosteloos uitgevoerd worden _/-\o_ Ik moet daar alleen een andere keer voor terug komen, want er moeten eerst wat onderdelen besteld worden.

[ Voor 10% gewijzigd door deepbass909 op 03-01-2012 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

deepbass909 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:56:

Helaas, bij de nieuwe 1 heb je echt een speciale kabel nodig. Ik kon het ook niet voorstellen, maar wat ik ook probeerde met de 1 van een vriendin van mij, de iPhone werd niet herkend.
Dus echt niet. Ik kan in mijn F20 een "echte" Apple/iPhone/iPad kabel gebruiken, én zelfs een el-cheapo chinese namaak. Werkt allemaal. Laden en "iPod" verbinding met de iDrive...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

verbruik
Deze ochtend eens gekeken hoe zuinig ik nu echt kan met zo'n 320 ED. 50 km verder nog steeds hetzelfde resultaat...

Zelfde traject, nu met file in de terugweg zette de teller op 5,2/100,

Ik vind dat absoluut niet slecht :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Yalopa op 03-01-2012 19:27 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Dat kan wel zuiniger, jij.. hardrijder! :+ :P

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Yalopa schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 19:26:
[afbeelding]
Deze ochtend eens gekeken hoe zuinig ik nu echt kan met zo'n 320 ED. 50 km verder nog steeds hetzelfde resultaat...

Lol precies 2x zo weinig als de mijne 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Yalopa schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 19:26:
[afbeelding]

En klopt ie ook een beetje? Volgens mijn boordcomputer rijd ik 1 op 15, terwijl aan de pomp 1 op 11 de waarheid blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

ik denk dat het redelijk klopt, maar ik heb dat nog nooit nagerekend. Met mn normale rijstijl + file is het overigens 5,9 ipv 4,9 een tank brengt me dan 1000 km ver. Dit was echt 120 op de cc op het ganse traject, waar ik volgens de computer 200 KM extra mee kan doen

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Heb zonet ook maar eens geprobeerd mijn wagen te updaten, maar hij zegt dat hij al up to date is...

De dealer gaat er naar kijken want dit was niet normaal... Als goedmaker neem ik wel even de nieuwe 5 reeks mee volgende week maandag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

PWM schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 19:46:
[...]
En klopt ie ook een beetje? Volgens mijn boordcomputer rijd ik 1 op 15, terwijl aan de pomp 1 op 11 de waarheid blijkt te zijn.
Daar kunnen inderdaad aardige verschillen in zitten. Zo heb ik 2 dezelfde autos (zelfde type, zelfde merk, echter is de 1 een facelift van de ander), en het verschil in verbruik is bij de 1e dat die ongeveer 0,7 liter/100km zuiniger rijdt dan opgaaf (10% afwijking), en dat de ander bijna 0,9 liter minder zuinig geeft dan opgaaf (meer dan 15% afwijking.
En dat zijn gemiddelde afwijkingen per tank. Per rit kan het nog meer verschillen. Dat heb ik ook wel eens gemeten met een lange rit over de snelweg (150km), en de tank eerst van te voren compleet voltanken, de rit met een gps loggen en die log in google earth ingevoerd. En de rit weer stoppen langs de snelweg bij een tankstation en weer compleet voltanken. Toen was de afwijking van die auto met 10% afwijking ongeveer 14%.
De afstandsmeter bleek minder dan 0,3% af te wijken dus dat vond ik wel aardig.
Maar dus per rit/omstandigheid kan de afwijking dus nog aanzienlijk groter zijn dan de gemiddelde afwijking.

Zo'n verbruiksmeter is dus een leuke indicatie, maar bonnetjes bij het tankstation en km standen op je dagteller is een veel betrouwbaarder systeem als je het werkelijk wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Shaidar schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:12:
[...]

Dus echt niet. Ik kan in mijn F20 een "echte" Apple/iPhone/iPad kabel gebruiken, én zelfs een el-cheapo chinese namaak. Werkt allemaal. Laden en "iPod" verbinding met de iDrive...
Typisch, we kregen het bij haar niet aan het werk. Via USB wou de radio de iPhone niet zien en in de handleiding kon ik alleen een verwijzing vinden naar de speciale iPod/iPhone kabel...

Hoe sluit jij die iPhone dan precies aan?

Mijn BMW voor vandaag trouwens:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-G7ad4v8enYE/TwN1mjxP2YI/AAAAAAAACdo/D_EKOORO1Ek/s640/2012-01-03%25252016.32.56.jpg

En ja, het is een echte BMW:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-cGFzcmoiZyk/TwN1d3RgyzI/AAAAAAAACc4/Rbf26baecdE/s640/2012-01-03%25252016.33.35.jpg

Een erg prettig fietsje moet ik zeggen, maar ook prijzig, net geen €1.300 :X Als het iets minder zou zijn, had ik er misschien wel 1 gekocht, nu m'n eigen fiets gejat is... Maar dit is mij iets te veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

21-traps DSG?

* tdw rent

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-05 15:35
Geef mij maar een S1000RR >:)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Maar deze loopt mooi op volkorenbrood, vlokken en melk, beat that met je S1000RR :+

Overigens, het eindoordeel van de garage was bijzonder positief. Op lichte speling in een stuurkogel en iets zweten van de motor na (beiden te weinig om nu al iets aan te doen) is de auto technisch helemaal top *O*
En als extra toetje wordt de krukassensor nog kosteloos vervangen vanwege de recall van 10 jaar terug (moet even wachten tot de onderdelen binnen zijn) _/-\o_

Mijn garage heeft gisteren weer met glans bevestigd waarom ik ze bijna blind durf te vertrouwen.

[ Voor 51% gewijzigd door deepbass909 op 04-01-2012 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:00
Van harte! Is niet alleen fijn om te horen over je garage, maar vooral ook over je Cabrio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-07 19:18
Hallo allen,

Ik kom mij ook even melden in dit topic, ik zag veel mooie auto's langskomen hier al.
Een jaar of 6 heb ik een e30 316i gehad.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-YPQJNMAQ.jpg

Na het uitlenen van mijn geliefde auto en toen ook een aanrijding met een boom heb ik nu pas een e36 323i met alle luxe aan boord.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-LWJH8IQA.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Ben benieuwd.. morgen gaat de 520 voor het eerst in mijn bezit voor de APK.
Eigenlijk weet al bijna zeker dat hij afgekeurd gaat worden maar ik heb tot eind januari de tijd om er een APK op te krijgen, dan verloopt hij.

De vorige eigenaar heeft er lederen bekleding in gezet maar de middelste gordel achterin is onderin afgeknipt ( Hoe stom kan je zijn! )

Maar waarom voor de APK, dan weet ik wat er nu even verder aan moet gebeuren en kan ik er rustig zelf aan knutselen voor de APK verlopen is :)

Iemand trouwens een idee voor de gordel, zou ik een compleet nieuwe set moeten kopen of bestaan hier wel oplossingen voor ?

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Hoe lang heeft de auto al lederen bekleding (en dus een afgeknipte gordel)? Als dat langer dan een jaar is, hoef je iig daarvoor niet te vrezen bij de APK lijkt me zo.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Volgens mij zat het bij de vorige APK er nog niet in maar dat durf ik niet te garanderen ( Ik heb de auto sinds augustus ).

Verder weet ik het met de APK echt niet, heb al een tijdje niet meer een technisch rondje gedaan bij de auto, laatste keer bij de aankoop. Hij moet ook snel een beurt krijgen ( Maar zat/zit helaas werkloos thuis, maar vorige week bericht gekregen dat ik aangenomen ben, maar het is nog even afwachten wanneer ik kan beginnen :) ).

Oh trouwens... de gordel hangt er nog wel in, alleen zit hij onderin niet vast. Verder wel te gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door -Thunder- op 04-01-2012 23:18 ]

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Dan kun je 'm er beter helemaal uithalen. Wat er niet in zit hoeft ook niet te werken afaik.

~ James May

Pagina: 1 2 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.