Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 134 Laatste
Acties:
  • 863.590 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:54:
[...]

Typisch, we kregen het bij haar niet aan het werk. Via USB wou de radio de iPhone niet zien en in de handleiding kon ik alleen een verwijzing vinden naar de speciale iPod/iPhone kabel...

Hoe sluit jij die iPhone dan precies aan?

Mijn BMW voor vandaag trouwens:
[afbeelding]

En ja, het is een echte BMW:
[afbeelding]

Een erg prettig fietsje moet ik zeggen, maar ook prijzig, net geen €1.300 :X Als het iets minder zou zijn, had ik er misschien wel 1 gekocht, nu m'n eigen fiets gejat is... Maar dit is mij iets te veel van het goede.
geinig zeg :D maar eh Breeman?
ik had destijds met de vestiging aan de autostrada? niet echt goeie ervaringen...
ging dan ook voornamelijk naar Jer de Fonkert :)

oh, en is deze BMW nog te redden? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:42
Haha nice, ik vind deze ook wel grappig, ook al is hij fake. Die kop van dat mens als ze uitstapt :D

[ Voor 5% gewijzigd door KillaZ op 05-01-2012 08:50 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
KillaZ schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 08:49:
Haha nice, ik vind deze ook wel grappig, ook al is hij fake. Die kop van dat mens als ze uitstapt :D
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

En afgekeurd ;(

Bandje links achter was volgens hem glad.. vreemd glad maar goed, even ander bandje in deze dagen er op leggen, showen en klaar is kees :)

Valt me weer mee :D

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31
Mochten hier ook liefhebbers die regelmatig hun olie willen verversen:

Ik heb even gekeken waar dit het voordeligst kan:

- Tarief BMW garage: olie verversen + nieuwe filter: 249
- Tarief Profile Tyre Center: olie verversen + nieuwe filter: 227 (profile gaf aan dat wanneer ik 5w30 wilde dat dat hun aan inkoop al 172 euro kost (in geval van originele bmw aangeraden olie) Wellicht is andere olie een stuk goedkoper.
- Zelf: uiteraard het goedkoopst, maar olie blijft inkoop duur, tenzij je het bij bepaalde online winkels koopt

In mijn geval kon profile met geen mogelijkheid goedkopere olie vinden voor mijn wagen (BMW 5w30 Long life). Hun inkoop was 172 euro.

Zelf nogeens online gekeken: was een webshop die 8 liter 5w30 origineel voor 54,99 ipv 172.. tevens Castrol Edge heel goedkoop. 55euro voor 8 liter 5w30 origineel bmw is echt heel goedkoop.

Mocht iemand dat adresje willen, dm maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:53

mr_petit

opperprutser

inkoop 172 euro _O- dat ze dat met droge ogen durven te beweren.
Als jij het al voor 55 euro kan krijgen (voor nota bene 8 liter), dan kunnen zij dat uiteraard ook. Temeer zeker een dealer het waarschijnlijk per vat inkoopt, of een hele serie cans.

Niet dat ik versteld sta van de marge's; dingen die ikzelf verkoop daar zit ook snel 200% of meer op. Maar het geeft duidelijk aan dat het heel goed loont als je wat verder rondkijkt en je hersens gebruikt voor wat ze bedoeld zijn. En dat je verkopers die de prijs van hun product proberen te verantwoorden nooit moet geloven op hun blauwe ogen....

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
nvm - slecht (te snel) gelezen

[ Voor 96% gewijzigd door argro op 05-01-2012 16:01 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Olie gewoon in Duitsland bestellen bij mapodo.de of eBay.de levoil of fahrzeugoel24.de (is nu down?)
Of bij olietekoop.nl
Is inderdaad veeel goedkoper dan de dealer.

[ Voor 33% gewijzigd door Juup op 05-01-2012 18:00 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-09 12:01
Als jij je opmerkingen nou achterwege laat, wordt de sfeer vanzelf beter.

[ Voor 218% gewijzigd door Grrrrrene op 06-01-2012 07:14 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

YoshiBignose schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:28:
[...]

Compleet zinloze reply verwijderd
zo rond 21:28 was er hier even een flinke dip ja... heel raar

[ Voor 16% gewijzigd door Grrrrrene op 06-01-2012 07:05 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 07:23
€250 voor een oliewissel met filter....

Nou, als je ergens makkelijk op besparen kan dan is het dat wel.
Iedereen kan een oliewissel doen.

Makkelijk verdiende €200 dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

shameete schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 08:15:
[...]

geinig zeg :D maar eh Breeman?
ik had destijds met de vestiging aan de autostrada? niet echt goeie ervaringen...
ging dan ook voornamelijk naar Jer de Fonkert :)

oh, en is deze BMW nog te redden? _/-\o_
Yep, Breeman Gouda, en jij bent waarschijnlijk bij Breeman Rotterdam geweest.

De lokale mentaliteit zal waarschijnlijk heel erg meehelpen. Ik heb ook ervaring met Ekris in Utrecht en die is ook lang niet zo positief.
razorhead schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:55:
Mochten hier ook liefhebbers die regelmatig hun olie willen verversen:

Ik heb even gekeken waar dit het voordeligst kan:

- Tarief BMW garage: olie verversen + nieuwe filter: 249
- Tarief Profile Tyre Center: olie verversen + nieuwe filter: 227 (profile gaf aan dat wanneer ik 5w30 wilde dat dat hun aan inkoop al 172 euro kost (in geval van originele bmw aangeraden olie) Wellicht is andere olie een stuk goedkoper.
- Zelf: uiteraard het goedkoopst, maar olie blijft inkoop duur, tenzij je het bij bepaalde online winkels koopt

In mijn geval kon profile met geen mogelijkheid goedkopere olie vinden voor mijn wagen (BMW 5w30 Long life). Hun inkoop was 172 euro.

Zelf nogeens online gekeken: was een webshop die 8 liter 5w30 origineel voor 54,99 ipv 172.. tevens Castrol Edge heel goedkoop. 55euro voor 8 liter 5w30 origineel bmw is echt heel goedkoop.

Mocht iemand dat adresje willen, dm maar.
Mijn wagen heeft net een beurt gehad, en BMW rekent inderdaad €16,50 per liter olie (welke weet ik zo even niet uit m'n hoofd). Op mijn rekening is dat ook verreweg de grootste kostenpost.
Piekartz87 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:46:
€250 voor een oliewissel met filter....

Nou, als je ergens makkelijk op besparen kan dan is het dat wel.
Iedereen kan een oliewissel doen.

Makkelijk verdiende €200 dan.
In die €250 (of €285 in mijn geval) zit meer dan alleen een olie-wissel. De auto krijgt gelijk een inspectie. Dat is één van de belangrijkste redenen dat ik hem nog steeds voor elk beurtje naar de dealer breng. Zij zien vaak toch weer net wat andere punten dan ik.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Juup schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:54:
Olie gewoon in Duitsland bestellen bij mapodo.de of eBay.de levoil of fahrzeugoel24.de (is nu down?)
Of bij olietekoop.nl
Is inderdaad veeel goedkoper dan de dealer.
Die olietekoop.nl is wel erg goedkoop, scheelt de helft als bij de dealer. Is het te vertrouwen?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
deepbass909 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:57:
[...]

De lokale mentaliteit zal waarschijnlijk heel erg meehelpen. Ik heb ook ervaring met Ekris in Utrecht en die is ook lang niet zo positief.

[...]

Mijn wagen heeft net een beurt gehad, en BMW rekent inderdaad €16,50 per liter olie (welke weet ik zo even niet uit m'n hoofd). Op mijn rekening is dat ook verreweg de grootste kostenpost.

[...]

In die €250 (of €285 in mijn geval) zit meer dan alleen een olie-wissel. De auto krijgt gelijk een inspectie. Dat is één van de belangrijkste redenen dat ik hem nog steeds voor elk beurtje naar de dealer breng. Zij zien vaak toch weer net wat andere punten dan ik.
Met inspectie is het een ander verhaal, maar dat werd niet gezegd ;) .
Afhankelijk van de leeftijd van de auto kan je er voor kiezen het zelf te doen of het te laten doen. Voor mijn e36 uit 96 doe ik het mooi zelf.

Op olietekoop.nl bieden ze ook sportgrade oliën aan. Dus van 5w 30 naar 0w 40. Heeft dat nou echt een merkbaar verschil?

[ Voor 5% gewijzigd door Piekartz87 op 06-01-2012 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30

4x2

lộn xộn quá

Slasher schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 10:59:
[...]
Die olietekoop.nl is wel erg goedkoop, scheelt de helft als bij de dealer. Is het te vertrouwen?
Wie, de dealer ?
Blijkbaar niet :+

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Piekartz87 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:55:
[...]

Met inspectie is het een ander verhaal, maar dat werd niet gezegd ;) .
Afhankelijk van de leeftijd van de auto kan je er voor kiezen het zelf te doen of het te laten doen. Voor mijn e36 uit 96 doe ik het mooi zelf.

Op olietekoop.nl bieden ze ook sportgrade oliën aan. Dus van 5w 30 naar 0w 40. Heeft dat nou echt een merkbaar verschil?
Inspectie is een standaard onderdeel van een beurt bij de BMW dealer ;) Het is gewoon een soort APK+ waarbij ze alles even langslopen. Bij de Inspectie-beurten gaan ze nog wat verder en worden bij twijfel ook dingen vervangen, terwijl bij de olie-beurt het alleen gebeurt als het echt nodig is.

Overigens is het voor mij ook een beetje goodwill kweken bij de garage. Ik kom er vaak met vragen en voor onderdelen. Nu kom ik niet alleen op hun kennis teren.
Het mooie is dat ik vervolgens afgelopen dinsdag werd gemaild met de vraag of de recall informatie even op kon sturen, want ze konden het niet uit hun systeem krijgen 8)7 Dat zegt toch ook wel wat over hoe de relatie is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

yup, die op noord dus.. schuin tegen de Van brienenoordbrug aan.
wist niet dat ze ook vestigingen buiten Rotterdam hadden... :$

die op zuid (driemanssteeweg) ben ik nog nooit geweest, die zat 'vroeger' op de motorstraat.. toen deden ze eigenlijk alleen motoren, maar nu ook auto's
ze hebben wel een geinige publiekstrekker in de tuin bij het pand staan....

Afbeeldingslocatie: http://static.zoom.nl/92429288A4F398E039553AE59D2DA3BC-bmw-breeman-ii.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Shanquish op 06-01-2012 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 09:46
[...]
[...]
Welke dealer/garage raad jij aan in Utrecht? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

shameete schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 15:32:
[...]

yup, die op noord dus.. schuin tegen de Van brienenoordbrug aan.
wist niet dat ze ook vestigingen buiten Rotterdam hadden... :$

die op zuid (driemanssteeweg) ben ik nog nooit geweest, die zat 'vroeger' op de motorstraat.. toen deden ze eigenlijk alleen motoren, maar nu ook auto's
ze hebben wel een geinige publiekstrekker in de tuin bij het pand staan....

[afbeelding]
Het gaat bij Rotterdam binnenkort allemaal veranderen. De vestiging op zuid wordt een 100% BMW experience centre voor auto's en motoren, noord specifiek voor Mini.
Van de site:
Dat betekent concreet dat de verkoop van BMW automobielen voor de gehele regio Rotterdam zal plaatsvinden vanuit de Driemanssteeweg (Ring A15, afslag Rhoon). Het pand heeft de allure van een waar experience centre waardoor merkbeleving en identiteit van BMW er maximaal tot haar recht komt. Naast het nieuwe modellengamma van BMW worden ook de BMW M producten, zoals de nieuwe BMW M5 gepresenteerd. Tevens staat er een uitgebreid assortiment BMW Premium Selection, kwalitatief hoogwaardig gebruikte BMW automobielen. De afdeling Motorfietsen blijft onveranderd op de locatie. En voor de liefhebber is er iets bijzonders; de Breeman Classic Collection. Een werkelijk unieke verzameling van het BMW modellen erfgoed, met onder een andere zeldzame exemplaren van een BMW 507 en BMW 328. De werkplaats is en blijft uitgerust voor BMW en MINI onderhoud- en reparatiewerkzaamheden.

De verkoop van MINI automobielen voor de gehele regio Rotterdam zal plaatsvinden vanuit de vestiging aan de Autolettestraat (A16, Van Brienenoord brug). Ook dit pand zal worden omgebouwd tot een experience centre, dat werkelijk alles biedt op het gebied van sfeer, beleving en modellen rondom het merk MINI. Een echte primeur voor MINI! Alle klantcontacten voor verkoop en service vinden plaats in een MINI belevingsomgeving. In de showroom worden nieuwe en gebruikte MINI’s gepresenteerd. De werkplaats is en blijft
uitgerust voor MINI en BMW onderhoud- en reparatiewerkzaamheden. De BMW werkplaatsklanten worden via een aparte ingang ontvangen in een exclusieve BMW receptie omgeving.
Gelukkig voor mij blijft Gouda bestaan (gaan wel verhuizen en daarmee iets verder weg voor mij :( )

Schijnt trouwens dat Breeman de oudste BMW dealer van Nederland is.

Breeman zuid wil ik nog wel bezoeken, ik ben wel nieuwsgierig naar de classics collection die ze blijkbaar hebben.
AlterMann schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 16:15:
[...]

Welke dealer/garage raad jij aan in Utrecht? :9
Ik heb niet heel veel ervaringen met garages in Utrecht... Alleen een beetje met Ekris, waar ik in het begin weleens kwam voor wat onderdelen. Ik vond ze toen niet heel behulpzaam of vriendelijk, maar heb van andere mensen ook wel gehoord ze er juist erg over te spreken waren.
Verder heb ik eigenlijk alleen maar ervaring met een kleine onafhankelijke garage in Nieuwegein (Autobedrijf Van Rooijen), waar m'n ouders al jaren naar volle tevredenheid komen.

[ Voor 10% gewijzigd door deepbass909 op 06-01-2012 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:25
+ 1 voor van Rooijen. Geen specifieke BMW-garage, maar wel betrouwbaar, van wat ik heb gehoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Even een vraagje w.b.t. 17" 1-serie velgen, type 142. Deze zijn voor 7J en achter 7,5J. Welke bandenmaat levert BMW hier standaard op en wat is de beste keuze voor optimaal comfort c.q. verbruik? Lees namelijk nogal wat verschillende verhalen her en der.

[ Voor 37% gewijzigd door Pepppie op 08-01-2012 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 12:53
nl.mark schreef op zondag 08 januari 2012 @ 10:38:
Even een vraagje w.b.t. 17" 1-serie velgen, type 142. Deze zijn voor 7J en achter 7,5J. Welke bandenmaat levert BMW hier standaard op en wat is de beste keuze voor optimaal comfort c.q. verbruik? Lees namelijk nogal wat verschillende verhalen her en der.
Voor: 205/50R17
Achter: 225/45R17

Zie de Felgenkatalog: http://felgenkatalog.auto-treff.com/?felge=1420

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Wat een supersite! Dank voor de reactie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
Vraagje over motorolie voor de kenners: wat is het verschil tussen (de in mijn handleiding gemelde) LL-01 en (de meer verkrijgbare) LL-04?
Mijn 316ti (E46, 2002) meldde mij net dat ie olie wil hebben en ik wil niet graag verkeerde olie erin mikken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
AlterMann schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:04:
Vraagje over motorolie voor de kenners: wat is het verschil tussen (de in mijn handleiding gemelde) LL-01 en (de meer verkrijgbare) LL-04?
Mijn 316ti (E46, 2002) meldde mij net dat ie olie wil hebben en ik wil niet graag verkeerde olie erin mikken :+
LL04 is gekomen vanwege strengere milieu eisen dacht ik, is iets minder goed voor je motor. Maar de discussie over olie is een eindeloze, in mijn ogen maakt het allemaal niet zoveel uit...

Beste kun je de LL01 nemen in elk geval. (Heb zelf een 2001 318Ti en gebruik Mobil1 0W40 LL01).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
Ok! LL01 hadden ze hier bij de shell gelukkig ook, dus die gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:50

Wom

Slasher schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 10:59:
[...]

Al meerdere keren daar besteld, absoluut te vertrouwen. :)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wom schreef op maandag 09 januari 2012 @ 17:51:
[...]

Al meerdere keren daar besteld, absoluut te vertrouwen. :)
Klopt. Het jammere is alleen dat het voor kleine hoeveelheden weinig nut heeft door de verzendkosten.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popcorn
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-11-2023
Waarom staan er alleen maar van die laffe auto's in dit topic?

Afbeeldingslocatie: http://www.motorcycle-online.info/wp-content/gallery/2007-bmw-r1200gs-adventure/2007%20BMW%20R1200GS%20Adventure%20wallpapers%203.jpg

spoiler:
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Laatst online: 10-09 18:36

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Omdat een moto nog laffer is :)

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:50

Wom

fsfikke schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:23:
[...]

Klopt. Het jammere is alleen dat het voor kleine hoeveelheden weinig nut heeft door de verzendkosten.
Mwa, zelfs met de verzendkosten scheelt het bij de Long-Life olie die ik moet hebben nog flink. Maar inderdaad, altijd voor meerdere auto's bestellen om de kosten te spreiden. "Gelukkig" een oliezuipende 2.0 TFSI, oude boxer motor en een Opelblok wat regelmatig van olie moeten worden voorzien...

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Laatst online: 05-09 23:14
Duidelijk dat jij geen motorrijder bent :z

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarPuppy
  • Laatst online: 16-08 17:48

WarPuppy

Electronic Technology

Mensen, ik ben in dubio, ik wil graag een oude BMW (voor 1986) 3 serie, of 5 serie? En prijs verschilt het elkaar niet zo bar veel, maar wie weet hoe het qua onderhoud etc zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
3 is misschien wat goedkoper omdat hij lichter is, maar ik denk dat het eurootjeswerk is.

5-Serie rijdt wel wat beter waarschijnlijk. Daarbij hebben die vaak ook al wat meer luxe dan de 3-series van die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

popcorn schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:28:
Waarom staan er alleen maar van die laffe auto's in dit topic?

[afbeelding]

spoiler:
;)
Omdat brommerrijders zo laf zijn dat ze niet eens doorhebben dat een smiley in een spoiler niet werkt :p :+

Maar BMW motoren zijn natuurlijk ook welkom! Er zitten ook daar heel wat juweeltjes tussen.
418O2 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:09:
3 is misschien wat goedkoper omdat hij lichter is, maar ik denk dat het eurootjeswerk is.

5-Serie rijdt wel wat beter waarschijnlijk. Daarbij hebben die vaak ook al wat meer luxe dan de 3-series van die tijd.
Een 3 is misschien in benzine-verbruik iets goedkoper, verder boeit het gewicht niet. Van voor 1986 betekent wegenbelasting vrij ;)

De 5 is sowieso luxer, al is dat een heel groot begrip vergeleken met hedendaagse auto's. Ik denk dat je het vooral in afmetingen moet zoeken. Ook qua wegligging zullen ze elkaar niet eens echt ontlopen, behalve dat in die tijd de 5 nog echt de luxe sedan was, en de 3 meer sportief.

Ik zou mijn keuze eerlijk gezegd meer af laten hangen van de staat van de auto (dus roest, motorisch, etc) en niet zozeer het model, tenzij je echt voorkeur hebt.

Ow, en zorg dat je of zelf kan sleutelen of een garage in de buurt hebt die nog iets van carburateur motoren snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik doelde meer dat hij door zijn gewicht wat meer verbruikt, maar sommige onderdelen ook harder zullen slijten en je motor meer te lijen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarPuppy
  • Laatst online: 16-08 17:48

WarPuppy

Electronic Technology

Ik bedoelde inderdaad het verbruik, dan wel de jaarlijkse kosten aan onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
Verbruik 1op10 of slechter (al licht dat vooral aan de grootte van de motor). Jaarlijkse kosten variabel. Tussen de 60 (apk+ zelf oliebeurt doen) en total loss (miskoop). Met auto's van deze leeftijd is hun overlevingskans recht evenredig met de tijd/liefde/hoeveelheid euro's die erin worden gepompt. Als zelfs het meest minieme roestplekje geen kans krijgt en de motor/bak goed wordt behandeld, kan je *jaren* genieten van je BMW. Bespaar je op onderhoud en laat je wat niet perse gedaan moet worden...

Onderdelen voor E30/E34 zijn uitgebreid te vinden. Er is een gezonde aftermarketindustrie zodat je voor een dubbeltje toch best goed zit. Onderhoud aan de motor is (als je carburateurs een beetje kent) erg prettig. Veel ruimte, zelfs bij 6-cylinders. Sowieso is een 6-in-lijn aan te raden. Zeker bij een auto van die leeftijd zal met goed onderhoud de waarde van een luxe 6-cylinder niet verminderen. Maar onderhoud zal zeker geen kleine post zijn. Na 25 jaar zijn de meeste auto's technisch drie keer afgeschreven. En nu staat BMW voor kwaliteit, maar met zo'n leeftijd mag je verwachten dat niets meer als nieuw is. En dus op een gegeven moment vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:11
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 23:08:
Bij de F11 kun je het usb kabeltje gebruiken dat bij de ipod wordt geleverd. Dan heb je een volledig functionerende ipod (ook playlists worden herkend :))
Het lijkt me sterk dat dit in de nieuwe 1 serie anders is...

Is (vanzelfsprekend) wel een optie die je eventjes moet aanvinken. Volgens mij heette die USB voorbereiding?
Die heb ik... Bij mijn F20 kan ik dus dat kabeltje van de iPod niet gebruiken en heb ik een actieve kabel nodig... Zelfs het BMW Y-kabeltje is niet genoeg :) .
Shaidar schreef op maandag 02 januari 2012 @ 23:46:
[...]
Dat moest ik in mijn F20 niet. Een "apple" kabeltje dat bij m'n iPhone zat werkte gewoon.
Wat heb jij van opties qua multimedia? Navigatie of niet? Radio professional of niet?
deepbass909 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:56:
[...]
Helaas, bij de nieuwe 1 heb je echt een speciale kabel nodig. Ik kon het ook niet voorstellen, maar wat ik ook probeerde met de 1 van een vriendin van mij, de iPhone werd niet herkend.
Idem dus, het kabeltje ging klaarliggen...
Shaidar schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:12:
[...]

Dus echt niet. Ik kan in mijn F20 een "echte" Apple/iPhone/iPad kabel gebruiken, én zelfs een el-cheapo chinese namaak. Werkt allemaal. Laden en "iPod" verbinding met de iDrive...
Wederom, wat heb jij van opties qua multimedia?

For the record, ik heb er eentje met "gewoon" een Radio Professional...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
wheez50 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:03:
Verbruik 1op10 of slechter (al licht dat vooral aan de grootte van de motor). Jaarlijkse kosten variabel. Tussen de 60 (apk+ zelf oliebeurt doen) en total loss (miskoop). Met auto's van deze leeftijd is hun overlevingskans recht evenredig met de tijd/liefde/hoeveelheid euro's die erin worden gepompt. Als zelfs het meest minieme roestplekje geen kans krijgt en de motor/bak goed wordt behandeld, kan je *jaren* genieten van je BMW. Bespaar je op onderhoud en laat je wat niet perse gedaan moet worden...

Onderdelen voor E30/E34 zijn uitgebreid te vinden. Er is een gezonde aftermarketindustrie zodat je voor een dubbeltje toch best goed zit. Onderhoud aan de motor is (als je carburateurs een beetje kent) erg prettig. Veel ruimte, zelfs bij 6-cylinders. Sowieso is een 6-in-lijn aan te raden. Zeker bij een auto van die leeftijd zal met goed onderhoud de waarde van een luxe 6-cylinder niet verminderen. Maar onderhoud zal zeker geen kleine post zijn. Na 25 jaar zijn de meeste auto's technisch drie keer afgeschreven. En nu staat BMW voor kwaliteit, maar met zo'n leeftijd mag je verwachten dat niets meer als nieuw is. En dus op een gegeven moment vervangen moet worden.
E34 is vanaf '88 toch? dus dat wordt al een E28.

Ik heb een E30 en weet daar wel eea van, de E28 niet.

De type 1 E30 wil wel gaan roesten naar verloop van tijd. Als je een injectiemotor hebt, dan looptie wel lekker als het goed is. Zo'n carb is toch wat lastiger afstellen, heeft wat meer aandacht nodig en zuipt iets meer.

Ik heb de overweging ook gemaakt, maar ik heb besloten om 40 euro wegenbelasting te blijven betalen en een iets nieuwere auto te rijden. Heb wel een youngtimerverzekering, dus dat valt voor mij wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:01

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

deepbass909 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:37:
[...]

Omdat brommerrijders zo laf zijn dat ze niet eens doorhebben dat een smiley in een spoiler niet werkt :p :+

Maar BMW motoren zijn natuurlijk ook welkom! Er zitten ook daar heel wat juweeltjes tussen.

[...]
Plus, in de winter blijven de BMW motorrijders ook gewoon doorrijden. In de wintertijd zie je voornamelijk BMW's rijden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 22:30

4x2

lộn xộn quá

WarPuppy schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:06:
Mensen, ik ben in dubio, ik wil graag een oude BMW (voor 1986) 3 serie, of 5 serie? En prijs verschilt het elkaar niet zo bar veel, maar wie weet hoe het qua onderhoud etc zit?
De E30 kun je makkelijker onderdelen voor krijgen en het hangt dr vanaf wat je dr mee wil (leuk spelen of comfortabel cruisen)
Een E28 is iets stiller en voelt veel groter en zwaarder aan dan een E30, de E30 voelt dan ook wat sportiever aan (uitgaande van standaard auto's, een E28 slaat overigens ook niet echt een modderfiguur qua wegligging ;))
Ze hebben wel hun eigen typische probleempjes die je bij een E30 minder tegen komt en ze roesten ook iets harder (maar heel veel scheelt het niet)
Verdere luxe maakt niet zo heel veel uit, de verkrijgbare opties zijn zo goed als gelijk.

Qua motorisering is een E30 vlot zat als 318i, in een E28 zou ik persoonlijk minimaal een 525i of 525e zoeken, de 520i moet je veel teveel in de toeren jagen om lekker vooruit te komen, inclusief terugschakelen op de snelweg.
Dat is uit persoonlijke ervaring met beiden (al heeft mn E28 nu 192pk/245nm ipv 125pk/175nm en mn E30 heb ik al een paar jaar niet meer)

Als het gaat tussen een E21 en E12 gaat eigenlijk hetzelfde verhaal op.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

418O2 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:45:
Ik doelde meer dat hij door zijn gewicht wat meer verbruikt, maar sommige onderdelen ook harder zullen slijten en je motor meer te lijen heeft.
Hoger verbruik door het gewicht zal wel meevallen, zo groot zijn die verschillen nou ook weer niet. Eerder de grotere koets en daarmee iets hogere luchtweerstand.
Qua slijtage zal het ook wel meevallen, misschien dat een schokdemper of wiellager iets harder slijt, maar vroeger of later moet die toch vervangen worden.

Ik heb nieuwe speeltjes voor in de cabrio:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-wtSA0u_qzzg/TwwnBzLayAI/AAAAAAAACd4/LGlbD3S4Yo8/s640/2012-01-10%25252012.53.23.jpg
Een 18-knops OBC met RAW-hendel en een CD43 met BMW opdruk 8)

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-Wa6nukS94tk/TwyRv75GCmI/AAAAAAAACeE/iRAmir_6kjQ/s640/2012-01-10%25252019.03.52.jpg
De CD43 zit al ingebouwd, dus weg met het lelijke blauwe display en verlichting van de Pioneer (die ik trouwens wel gelijk mis door het wegvallen Bluetooth audio...) Maar daarvoor staat nog een Dyse module op m'n verlangenlijstje.

De OBC moet nog even wachten, ik moet daarvoor eerst nog wat draden trekken, zodat ik alle functies op de OBC ook kan gebruiken.

Jammer genoeg moet de radio er alleen ook weer uit, want m'n antenne-aansluiting van de auto blijkt brak te zijn... De plug is gebroken en daardoor komt er amper nog signaal binnen op de radio :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Laatst online: 05-09 23:14
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rlMUGl.jpg

Ik mis hem :(

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
WarPuppy schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:06:
En waarom geen 7-serie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

zoiets mis ik ook al jaren. :(

;)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

<3 Erg mooi!
Heb je hem verkocht ofzo? VS is nogsteeds goedkoop tanken neem ik aan :).

[ Voor 19% gewijzigd door Kecin op 11-01-2012 21:10 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Blijft een mooie bak. Qua aanschafprijs vind ik het nog best betaalbaar. Er zijn wel een aantal knappe te vinden, maar wat doen zo'n ding dan een beetje qua onderhoudskosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:15
YoshiBignose schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 17:57:
[...]
maar wat doen zo'n ding dan een beetje qua onderhoudskosten?
Je portemonnee leeg trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Serieus, die antwoorden van jou slaan ook kant nog wal of niet? Reageer liever wanneer je weet waar je het over hebt. Begin me zo langzamerhand enorm aan je posts te storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Kecin schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 21:10:
[...]

Serieus, die antwoorden van jou slaan ook kant nog wal of niet? Reageer liever wanneer je weet waar je het over hebt. Begin me zo langzamerhand enorm aan je posts te storen.
Niet, jouw opmerkingen daarentegen wel. Dit is de eerste keer dat ik in dit topic post. Verder is het algemeen bekend dat M-specifieke onderdelen buitensporig duur zijn, remblokken/schijven/banden etc zullen waarschijnlijk ook sneller slijten. Een M5 beurt valt veel duurder uit dan bij een 525i oid, omdat ///M.

[ Voor 3% gewijzigd door Het Fantoom op 11-01-2012 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
Het Fantoom schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 22:05:
[...]

Niet, jouw opmerkingen daarentegen wel. Dit is de eerste keer dat ik in dit topic post. ...
Het Fantoom in "Het grote BMW-topic #11"

Eerste keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
'Het grote BMW-topic' is een ander topic dan 'Het grote BMW-topic'? Leg uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
wheez50 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 22:10:
'Het grote BMW-topic' is een ander topic dan 'Het grote BMW-topic'? Leg uit?
'Het grote BMW-topic #11' is een ander topic dan 'Het grote BMW-topic #12', vandaar dat je mijn naam ook niet vaak zult tegenkomen als je zoekt in DIT topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

offtopic:
Laten we niet in discussie gaan, wellicht had ik je beter kunnen DMen. Het was niet als troll bedoeld maar ik wou aangeven dat je comments beter onderbouwd zouden kunnen zijn. Verder is het BMW topic een reeks en dat bedoelde ik dus met dit topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Kecin op 11-01-2012 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Kiddies.. stop playing.

Ik was beetje verontwaardigd dat net na de aankoop van een f11 525D, ik zag dat de audi 3.0 A6 maar 139gr uitstoot heeft en 204pk. Ok 4pk minder dan mijne maar ik zit wel met 165gr uitstoot. Dat is toch een groot verschil in aftrek, zeker in België. En ik maar denken dat BMW de beste uitstoot had.

Trouwens, buiten het feit dat hij meer verbruikt dan mijn e61 525d, vind ik ook dat hij boven de 70km, evensnel of zelfs minder snel dan mijn 163pk e61. Zou dat aan de 8traps automaat liggen? Meer schakelen? Minder gevoel van torque?

[ Voor 26% gewijzigd door multipasser op 12-01-2012 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:49
De actuele 525d heeft volgens de NL specificatie 218 pk en een CO2-uitstoot van 132 g/km (sedan, handbak).
- 135 g/km (touring, automaat). Daarmee wint hij zowel op vermogen als op uitstoot van de Audi A6.

Waarschijnlijk heb je nog de zescylinder versie. Fantastisch blok, ik zou ook liever deze drieliter 525d hebben dan de nieuwe tweeliter 525d. Maar je verbruik ligt natuurlijk wel wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:42
Daar had PWM een mooie verklaring voor, Audi heeft zich gefocussed op de testomstandigheden met snufjes als een stuurbekrachtiging die uitgeschakeld wordt, welke alleen effectief is op een rechte lijn.
Zo zijn er nog meer zaken die alleen in een rechte lijn nut hebben.

Hoe wordt die CO2 uitstoot berekend? Op een testbank en dus in een rechte lijn. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

Tacoos

i am i

Er zijn auto's/merken die herkennen dat ze in de NEDC (verbruiks-)test zitten en dan een andere mapping gebruiken.....

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Inderdaad. Wel lullig voor je wegenbelasting, maar in de praktijk zal het niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Tacoos schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:09:
Er zijn auto's/merken die herkennen dat ze in de NEDC (verbruiks-)test zitten en dan een andere mapping gebruiken.....
Niet meer, VW deed dat maar is daarvoor gestraft.

Overigens kan je de CO2 uitstoot van je eigen auto ook bepalen, is gewoon afhankelijk van de hoeveel brandstof die je per kilometer opstookt. Ik zit met m'n cabrio op ongeveer 222gr/km CO2, veel hoger overigens dan uit de test zou zijn gekomen.

In feite is de CO2-uitstoot gewoon een maat van verbruik, maar wel 1 die vergelijk tussen diesel, benzine en andere brandstoffen met verschillende energiedichtheden mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
deepbass909 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:07:
[...]

Niet meer, VW deed dat maar is daarvoor gestraft.

Overigens kan je de CO2 uitstoot van je eigen auto ook bepalen, is gewoon afhankelijk van de hoeveel brandstof die je per kilometer opstookt. Ik zit met m'n cabrio op ongeveer 222gr/km CO2, veel hoger overigens dan uit de test zou zijn gekomen.

In feite is de CO2-uitstoot gewoon een maat van verbruik, maar wel 1 die vergelijk tussen diesel, benzine en andere brandstoffen met verschillende energiedichtheden mogelijk.
Inderdaad:
* benzine: 1 liter = 2350 gram CO2 na verbranding
* diesel: 1 liter = 2650 gram CO2 na verbranding

Ik rij in de praktijk 9.4 liter/100 km gemiddeld met m'n 320Ci (2001 M54B22). Komt overeen met 220 g/km CO2. Fabriek zegs 213 dus ik krijg de bonus voor niet teveel afwijken van de officiele cijfers *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

t_captain schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 08:45:
De actuele 525d heeft volgens de NL specificatie 218 pk en een CO2-uitstoot van 132 g/km (sedan, handbak).
- 135 g/km (touring, automaat). Daarmee wint hij zowel op vermogen als op uitstoot van de Audi A6.

Waarschijnlijk heb je nog de zescylinder versie. Fantastisch blok, ik zou ook liever deze drieliter 525d hebben dan de nieuwe tweeliter 525d. Maar je verbruik ligt natuurlijk wel wat hoger.
Yep nog de 6 in lijn. :)
Inderdaad de nieuwe heeft meer pk uit een kleiner blok.
No comments :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
t_captain schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:11:
[...]

Inderdaad:
* benzine: 1 liter = 2350 gram CO2 na verbranding
* diesel: 1 liter = 2650 gram CO2 na verbranding

Ik rij in de praktijk 9.4 liter/100 km gemiddeld met m'n 320Ci (2001 M54B22). Komt overeen met 220 g/km CO2. Fabriek zegs 213 dus ik krijg de bonus voor niet teveel afwijken van de officiele cijfers *O*
Misschien ben ik niet zo slim hoor, maar blijft er niet eea hangen in je uitlaat/kat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

418O2 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:34:
[...]

Misschien ben ik niet zo slim hoor, maar blijft er niet eea hangen in je uitlaat/kat?
CO2 hopelijk niet... Dat zijn juist je uitlaatgassen, samen met waterdamp.

Helemaal kloppen doet het trouwens niet, want ze gaan dan uit van 100% verbranding, en zelfs een nieuwe motor haalt dat niet. Je hebt nog altijd een klein percentage CO en HC's, die de werkelijke hoeveelheid CO2 per liter iets omlaag brengt (overigens door te vervangen door veel schadelijker spul).

Overigens stoot een dieselmotor 13% meer CO2 per liter brandstof uit, dus is per liter vervuilender. Maar op een liter kom je meestal meer dan 13% verder dan op een liter benzine, en daardoor is diesel uiteindelijk schoner. De 118i stoot per kilometer 134g/km, de 120d slechts 119g/km. Die 120d is daarmee ook nog eens sterker en sneller (hoewel de 118i met 170pk ook al absurd snel is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De katalysator dient om giftige verbrandingsproducten (NOx, CO, HC) te laten reageren naar veilige afvalstoffen (CO2+waterdamp). Het gaat hier om zeer kleine hoeveelheden (gemeten in ppm, partikels per miljoen), verwaarloosbaar ten opzichte van CO2 en H2O. Die met vele grammen per kilometer worden uitgestoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
deepbass909 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:47:
[...]

Overigens stoot een dieselmotor 13% meer CO2 per liter brandstof uit, dus is per liter vervuilender. Maar op een liter kom je meestal meer dan 13% verder dan op een liter benzine, en daardoor is diesel uiteindelijk schoner. De 118i stoot per kilometer 134g/km, de 120d slechts 119g/km.
Klopt. Die hogere uitstoot van 2650 vs 2350 gram/liter ligt gewoon aan de brandstof. Een liter diesel is zwaarder (ik geloof ongeveer 10%) dan een liter benzine, en bestaat bovendien uit iets langere moleculen (waardoor de fractie koolstof iets hoger is).

Het lagere verbruik van een diesel ligt deels aan de brandstof en deels aan de motor. De brandstof bevat meer energie per liter. De motor heeft een hogere compressieverhouding en loopt daardoor iets efficienter.
Die 120d is daarmee ook nog eens sterker en sneller (hoewel de 118i met 170pk ook al absurd snel is...)
Niet absurd snel. Gewoon lekker vlot. Absurd snel is een 135i :)

Moet wel zeggen dat de 118i voor een instapmodel wel heel goed is gemotoriseerd. Maarja, straks komt er een 116i met hetzelfde vermogen als de vorige 118i, en je kunt er op wachten dat straks iemand een 114i gaat bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

KillaZ schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 09:50:
Daar had PWM een mooie verklaring voor, Audi heeft zich gefocussed op de testomstandigheden met snufjes als een stuurbekrachtiging die uitgeschakeld wordt, welke alleen effectief is op een rechte lijn.
Dat heeft bmw natuurlijk ook al jaren. Elke elektrische stuurbekrachtiging reageert zo. Ook die uit mijn z4 van (onderhand al) 8 jaar oud.

Toch vraag ik me af of er niet nog allerlei compensatiemogelijkheden bestaan op de meting van de co2 uitstoot (dus op de testbank). Zo heeft de 5 'efficient dynamics', o.a. met adaptieve aerodynamica. Dat meet je niet op een testbank (wel in een windtunnel, maar dat heb ik nog nooit gezien voor de bepaling van co2 uitstoot), maar het kan best zo zijn dat je daar een aftrek van grammen op kan krijgen oid. Daar weet ik niet het fijne van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

t_captain schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:58:
[...]

Klopt. Die hogere uitstoot van 2650 vs 2350 gram/liter ligt gewoon aan de brandstof. Een liter diesel is zwaarder (ik geloof ongeveer 10%) dan een liter benzine, en bestaat bovendien uit iets langere moleculen (waardoor de fractie koolstof iets hoger is).

Het lagere verbruik van een diesel ligt deels aan de brandstof en deels aan de motor. De brandstof bevat meer energie per liter. De motor heeft een hogere compressieverhouding en loopt daardoor iets efficienter.

[...]

Niet absurd snel. Gewoon lekker vlot. Absurd snel is een 135i :)

Moet wel zeggen dat de 118i voor een instapmodel wel heel goed is gemotoriseerd. Maarja, straks komt er een 116i met hetzelfde vermogen als de vorige 118i, en je kunt er op wachten dat straks iemand een 114i gaat bedenken.
Bij een BMW met een motor <2 liter denk ik nog altijd aan leuk, maar niet spectaculair snel, een beetje met mijn oude 316i als ref. Als ik dan nu zie dat een 118i gewoon net zoveel vermogen heeft als mijn 323i met een 2,5 liter 6 inlijn en met dank aan betere aerodynamica en lager gewicht ook een hogere top (225km/u) en lagere 0-100 tijd (7,5s) heeft, dan vind ik het in de context van een 1.6je absurd snel.

Een 135i is extreem snel, bijna M-snel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 15:59
Precies, de nieuwe 125i (of) hebben gewoon 208pk uit een viercilinder. Op zo'n auto is dat serieus snel te noemen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Verbal Kint schreef op woensdag 28 december 2011 @ 19:03:
Een nieuw topic, een nieuwe BMW. Nou ja, bijna, maar zo snel zal #12 toch niet gaan? Eind februari wordt mijn babyblauwe 120d vervangen door een alpenwitte 116iA. Minder vermogen, maar zooooveel meer comfort met een heerlijke automaat :)
Nou, aan de snelheid van het topic lag het niet, maar de 116iA gaat er niet komen. De F30-met-automaat-actie pakte zo gunstig uit in de calculatie dat het in plaats daarvan een 320dA EDE Executive gaat worden :9~

Alle hulde voor BMW Den Haag die dit mogelijk hebben gemaakt. _/-\o_

wel typisch om een auto te bestellen die je nog nooit in het echt hebt gezien.. :X

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Wat denken jullie over chiptuning van BMW's in het algemeen en meer specifiek de 116d F20? (in leasing, that is in België...)

Verder nog een vraagje: ik had graag onopvallend mijn geluid iets voller laten klinken (=vermijden dat muziek vibrerend vanvoor in mijn deuren aanhoort als men begrijpt wat ik bedoel). Ik wil absoluut geen "jong geweld zijn met veel te luide speakers) maar wel het juiste geluid bij de juiste speaker... Kan ik dus wat voller geluid vanachter creeëren door bv. 2 speakers extra te plaatsen achter een van de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 13:07
Voor echt voller geluid heb je in eerste instantie een kleine woofer nodig. Pioneer heeft een paar compacte met ingebouwde versterker.

TS-WX77A
Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer.nl/images/products/carspeakers/pioneer/ts-wx77a_1_overview.jpg

TS-WX110A
Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer.nl/images/products/carspeakers/pioneer/ts_wx110a_temp_gallery.jpg

Deze voor bij je reserve wiel

TS-WX610A
Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer.nl/images/products/carspeakers/pioneer/ts-wx610a-installed_gallery.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer.nl/images/products/carspeakers/pioneer/tswx610a_installed2_gallery.jpg

TS-WX210A
Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer.nl/images/products/carspeakers/pioneer/tswx210a_instal_gallery.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door KappeNou op 17-01-2012 14:48 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
TS-WX77A << Perfect apparaat. Heb hem via marktplaats gekocht; past prima en klinkt super. Wél een autoradio nemen die ervoor zorgt dat het 'laag' voor de sub niet meer naar je gewone speakers gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik heb gewoon de radio professional? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 15:59
HyperBart schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:20:
Wat denken jullie over chiptuning van BMW's in het algemeen en meer specifiek de 116d F20? (in leasing, that is in België...)

[...]
Geen ervaring met een 116d maar ik zou sowieso oppassen met garantie. BMW is er heel duidelijk in bij chiptuning de garantie vervalt. Verder heb ik hele goed ervaring met chiptuning. Rij nu bijna een jaar met een gechipte 320d (normaal 163pk, nu 200pk) en dat rijdt geweldig. Niet alleen de toename in vermogen maar vooral eigenlijk het toegenomen vermogensbereik. Iets wat een nadeel is van de standaard 320d.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Blasterxp schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:49:
TS-WX77A << Perfect apparaat. Heb hem via marktplaats gekocht; past prima en klinkt super. Wél een autoradio nemen die ervoor zorgt dat het 'laag' voor de sub niet meer naar je gewone speakers gaat.
Ik heb gewoon een BMW Radio Professional, is dit voldoende?

Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer.nl/images/products/carspeakers/pioneer/wx77a_installationshot2_large.jpg

Ah ja, die is echt lekker klein 8)7 8)

Deze twee vind ik dan wel leuk:

http://www.pioneer.nl/nl/.../201/TS-WX210A/index.html
Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer.nl/images/products/carspeakers/pioneer/tswx201a_main_gallery.jpg

http://www.pioneer.nl/nl/.../201/TS-WX110A/index.html
Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer.nl/images/products/carspeakers/pioneer/ts_wx110a_temp_gallery.jpg

Maar de vraag of dat gaat met een radio professional blijft staande...

[ Voor 46% gewijzigd door HyperBart op 17-01-2012 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Laatst online: 09-09 18:44
Verbal Kint schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:46:
[...]

Nou, aan de snelheid van het topic lag het niet, maar de 116iA gaat er niet komen. De F30-met-automaat-actie pakte zo gunstig uit in de calculatie dat het in plaats daarvan een 320dA EDE Executive gaat worden :9~

Alle hulde voor BMW Den Haag die dit mogelijk hebben gemaakt. _/-\o_

wel typisch om een auto te bestellen die je nog nooit in het echt hebt gezien.. :X
Wat was jij ongeveer kwijt in de lease en met welke kilometrage / looptijd?
Ik zit ook te kijken naar die optie, maar bij valt toch relatief duur uit als ik kijk bij leaseplandirect..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 20:22
met de BMW business radio heb je een high-low converter nodig, kan heel goed maar moet je wel een goede kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

DarkChylde schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:35:
[...]

Wat was jij ongeveer kwijt in de lease en met welke kilometrage / looptijd?
Ik zit ook te kijken naar die optie, maar bij valt toch relatief duur uit als ik kijk bij leaseplandirect..
Een goede 1000,- euro, voor de 320dA EDE Executive, inclusief brandstof & winterbanden, zonder verdere opties. Alphabet via werkgever, 54 maanden / 180.000 km.

edit:
Heb even gekeken bij LP direct, en die is idd duurder.

[ Voor 8% gewijzigd door Verbal Kint op 19-01-2012 16:15 ]

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Laatst online: 09-09 18:44
Verbal Kint schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:12:
[...]

Een goede 1000,- euro, voor de 320dA EDE Executive, inclusief brandstof & winterbanden, zonder verdere opties. Alphabet via werkgever, 54 maanden / 180.000 km.

edit:
Heb even gekeken bij LP direct, en die is idd duurder.
thx for the info.
Aphabet is volgens mij van BMW.
Was al benieuwd of die tarieven scheelden.
Toch maar een keer kijken of we ook ergens anders kunnen leasen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
54 maanden? Dat is een beste looptijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
Reloader schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:41:
met de BMW business radio heb je een high-low converter nodig, kan heel goed maar moet je wel een goede kopen :)
Kun je een voorbeeld van een goede geven?

Ik ben van plan om zoiets te gebruiken in combinatie met de bovengenoemde Pioneer TS-WX110A (aangesloten op mijn E46 Business CD).

Edit: Ik denk dat je een convertor bedoeld van speaker naar lijn-signaal. Maar de meeste subjes hebben een high (speaker) ingang.

[ Voor 11% gewijzigd door dj_raoul op 19-01-2012 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Ik vind zelf die ingebouwd in de versterkers zitten erg slecht...

http://www.pimtensen.nl/c...d-ground-zero-gzcv-5-2hl/ zoiets is beter

of de goedkope oplossing:

http://shop.conrad.nl/aut...en-toebehoren/379106.html

doen beide hetzelfde, alleen de groundzero lijkt mij beter, en heeft een remote functie (dus spanning op je versterker activeren zogauw je de radio aanzet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Reloader schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:41:
En op wat en waar sluit je dit dan aan? En wat sluit je hier dan op aan? Die subwoofers van hierboven? Is dat dan het enige; die high low converter aansluiten op plaats X (?) en dan van daaruit met twee draadjes verbinden met de subwoofer en voor de rest niks, of heeft die sub ook nog een aparte voeding nodig?
Reloader schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 18:51:
Ik vind zelf die ingebouwd in de versterkers zitten erg slecht...
Ingebouwd in de versterker? Van mijn auto of van de subwoofer dan, want dit audio verhaal is voor mij ook heel nieuw...
http://www.pimtensen.nl/c...d-ground-zero-gzcv-5-2hl/ zoiets is beter

of de goedkope oplossing:

http://shop.conrad.nl/aut...en-toebehoren/379106.html

doen beide hetzelfde, alleen de groundzero lijkt mij beter, en heeft een remote functie (dus spanning op je versterker activeren zogauw je de radio aanzet :)
Dat laatste stukje begrijp ik ook weer niet, en Google helpt me daarin, aangezien er bij mij nog wat zwarte gebieden zijn over hoe je bepaalde componenten noemt en voor wat ze dienen, /wat mogelijke opstellingen zijn en hoe het nu eigenlijk bij mijn wagen is...

Net ook wel iets bijzonders aan de hand: mijn auto staat buiten (ja, heiligschennis) en het had gevroren, dus ik start 'm, laat 'm netjes even warmdraaien (paar minuutjes), laat 'm wat ontdooien terwijl hij gesloten is... Ik stap terug in, en ik merk: "vreemd, geen muziek", maar omdat ik ondertussen al begrepen heb dat i-devices klote zijn voor auto's (hoe het dan komt dat het met versterkers/receivers of een apart setje wel goed werkt begrijp ik ook niet?) dacht ik van "even een afspeellijst terug opnieuw starten": NIKS, geen muziek, de radio werkte zelfs op FM niet en ik wou iemand bellen via bluetooth, ook niks, geen geluid, complete stilte, alle audio-regelaartjes (balance, bass, treble, fader) stonden allemaal helemaal naar links (dus zelfs niet in "middenpositie")... Auto op de pechstrook aan de kant gezet, volledig uitgezet, gesloten, 10 seconden gewacht, terug ingestapt, nog altijd niets...

BMW begint wat dit betreft wel wat knauwen in zijn imago te krijgen... :X

[ Voor 33% gewijzigd door HyperBart op 24-01-2012 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
Blasterxp schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:49:
Wat voor een auto heb je dan? Ik heb een e36 sedan. Ik geloof niet dat er veel geluid overblijft vanuit de afgesloten kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Piekartz87 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:58:
[...]

Wat voor een auto heb je dan? Ik heb een e36 sedan. Ik geloof niet dat er veel geluid overblijft vanuit de afgesloten kofferbak.
Bij de Coupé, Sedan en Cabrio moet je behoorlijk wat vermogen gestoken, wil het goed binnen komen, of je moet een skiluik hebben. Bij mijn cabrio is het sowieso zinloos iets in de kofferbak te leggen. Ik zal het vooral buitenom gaan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 17:51

Arfman

Drome!

Stel, ik wil een E46 M3 uit 2000 of 2001. Wat zijn punten waar je op moet letten? Semiserieus btw, in aanschaf zijn ze goed te doen maar ik ben vooral benieuwd naar onderhoudskosten en algemene tips.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
subframe bij die vroege m3's wil nog wel is scheuren dus dat moet je zeker goed controleren!
onderhoud is iets duurder als een "gewone" bmw , iets kleinere onderhouds interval en iets duurdere olie bijvoorbeeld

[ Voor 86% gewijzigd door Reloader op 25-01-2012 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
HyperBart schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 10:22:
[...]

En op wat en waar sluit je dit dan aan? En wat sluit je hier dan op aan? Die subwoofers van hierboven? Is dat dan het enige; die high low converter aansluiten op plaats X (?) en dan van daaruit met twee draadjes verbinden met de subwoofer en voor de rest niks, of heeft die sub ook nog een aparte voeding nodig?

[...]

Ingebouwd in de versterker? Van mijn auto of van de subwoofer dan, want dit audio verhaal is voor mij ook heel nieuw...

[...]

Dat laatste stukje begrijp ik ook weer niet, en Google helpt me daarin, aangezien er bij mij nog wat zwarte gebieden zijn over hoe je bepaalde componenten noemt en voor wat ze dienen, /wat mogelijke opstellingen zijn en hoe het nu eigenlijk bij mijn wagen is...

Net ook wel iets bijzonders aan de hand: mijn auto staat buiten (ja, heiligschennis) en het had gevroren, dus ik start 'm, laat 'm netjes even warmdraaien (paar minuutjes), laat 'm wat ontdooien terwijl hij gesloten is... Ik stap terug in, en ik merk: "vreemd, geen muziek", maar omdat ik ondertussen al begrepen heb dat i-devices klote zijn voor auto's (hoe het dan komt dat het met versterkers/receivers of een apart setje wel goed werkt begrijp ik ook niet?) dacht ik van "even een afspeellijst terug opnieuw starten": NIKS, geen muziek, de radio werkte zelfs op FM niet en ik wou iemand bellen via bluetooth, ook niks, geen geluid, complete stilte, alle audio-regelaartjes (balance, bass, treble, fader) stonden allemaal helemaal naar links (dus zelfs niet in "middenpositie")... Auto op de pechstrook aan de kant gezet, volledig uitgezet, gesloten, 10 seconden gewacht, terug ingestapt, nog altijd niets...

BMW begint wat dit betreft wel wat knauwen in zijn imago te krijgen... :X
met een high-low converter tap je de speakerdraadjes van links en rechts achter af, dit kastje levert je 2 tulp uitgangen op.

vervolgens sluit je dit aan op:
-versterker + subwoofer
of
- actieve subwoofer

je speakers blijven gewoon werken ;)

http://forum.bmwfan.nl/viewtopic.php?f=53&t=13638 <-- hier nog wat algemene info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Arfman schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 17:02:
Stel, ik wil een E46 M3 uit 2000 of 2001. Wat zijn punten waar je op moet letten? Semiserieus btw, in aanschaf zijn ze goed te doen maar ik ben vooral benieuwd naar onderhoudskosten en algemene tips.
Lagerschalen en oliepomp (voor zowel s50 als s54).
Preventief vervangen bij ca. 80dkm. (dat doen veel mensen althans)
Aanzienlijk prijzige ingreep.
En de vanosboutjes kunnen afbreken: preventief vervangen (bestaat geloof ik een service recall voor)

Ik hoef hopelijk niet uit te leggen wat er gebeurt als 1 van bovenstaande zaken gebeurt....

Voor de rest kunnen de vanos ringen slecht werken (z.g. vanos-ratel). Is ook niet heel goedkoop, maar zou je zelf kunnen verhelpen. Hierover is heel veel info te vinden.

Ook hebben de platen in je diff vaker vervaning/afstelling nodig.

Al met al ben ik het dus niet eens met Reloader dat een /m "iets duurder als een "gewone" bmw" in onderhoud is. Het zijn hoogtoerige motoren met veel vermogen, en dan is het onderhoud duurder en gaat er meer stuk. Of het te betalen is laat ik in het midden, maar reken op minimaal het dubbele aan onderhoud danwel mankementen. Ook zijn onderdelen iets duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 17:51

Arfman

Drome!

Dank voor de antwoorden. Het is zeker niet iets wat ik meteen wil, maar een mens mag dromen. Ik wil hem dan ook niet als daily gebruiken maar alleen voor Zandvoort/Spa/Nurburgring tripjes. Dat is hobby en dat mag wat kosten, dan let je ook niet op verbruik e.d.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Als je 'm als hobby gebruikt rij je ook veel minder kilometers dan normaal. Dus is het onderhoud ook lager.
Wat belangrijk is dat je een niet al te afgeragde bak koopt. In dld zijn de auto's gemiddeld gezien beter (en goedkoper). Het percentage garages bij huizen is daar ook hoger ;)

Als je een smg bak neemt, hou dan rekening ermee dat de koppeling veel sneller slijt.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 25-01-2012 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Daarnaast zijn bij de M3 de remmen ook groter toch? En met zoveel vermogen is een echt goed setje banden ook niet weg... Ik denk dat je een 320i E46 moet bedenken als onderhoud X 1,5.

M3 is niet echt goedkoop, maar wel geweldig. En als het circuit werk is dan denk ik dat je banden, remmen enzo harder slijten dan dat ze doen met normaal verkeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Piekartz87 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:58:
[...]

Suzuki Swift, klinkt prima. Heb getest, met de anderbank plat - klinkt het minder mooi.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-RKJPTTIM.jpg

Niet mijn foto's, maar heb het wel exact zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 21:49

Apache

amateur software devver

Kecin schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 10:56:
Daarnaast zijn bij de M3 de remmen ook groter toch? En met zoveel vermogen is een echt goed setje banden ook niet weg... Ik denk dat je een 320i E46 moet bedenken als onderhoud X 1,5.

M3 is niet echt goedkoop, maar wel geweldig. En als het circuit werk is dan denk ik dat je banden, remmen enzo harder slijten dan dat ze doen met normaal verkeer?
Op de E46 M3 worden vaak de BMW performance remmen geinstalleerd. De standaard remmen zijn niet echt circuit ready te noemen. Banden gaan er ook vlotter door uiteraard en de bandenmaat die je eronder legt vaak ook wat duurder is.

In Belgie is dit referentie qua goed en nog redelijk betaalbaar e46 m3 en e39 m5 onderhoud. Er staan dan zo ook telkens minstens 3-4 exemplaren in hun hallen, maar ook steeds meer en meer e90 m3 en e60 m5.Tegenwoordig krijgen ze ook vaak klanten die bij BMW niet verder geholpen konden worden, bvb bij het opnieuw afstellen van een SMG automaat omdat ze nu eenmaal gewoon meer ervaring hebben.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

http://auto.marktplaats.n...uw-fam-vakantie-auto.html

Kwam deze net tegen, wat vinden jullie? Te hoge km stand? Te hoge prijs? Aandachtspunten? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Prijs is zonder meer te hoog. Een bedrag van 9000 euro voor een 320i of 320d is van die leeftijd niet geheel onredelijk, maar gezien de aanbieder (prive), kilometerstand (duidelijk hoger dan de normvan 15000 km/jaar leeftijd) zou ik eerder aan 6000-7000 euro denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Kilometerstand is niet bijzonder hoog hoor.. 15.000km/jaar is geen realistisch uitgangspunt voor een diesel.. Mijn 318d die 4 maand jonger is dan de 320d uit de advertentie staat in middels op 290+ wat neer komt op 35.000/jaar gemiddeld..

Prijs is wel stevig voor een particuliere auto van die leeftijd, mijn 318d gaat binnenkort de verkoop in en ik zit te denken aan een vraagprijs van 6700 (dankzij ingebouwde breedbeeld navi wat hoger, anders waarschijnlijk niet meer dan 6000).. 320d/318d maakt elkaar volgens mijn niet heel veel qua 2e hands prijs..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Pagina: 1 2 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.