Ik doel dan ook op het opgegeven
genormeerd gecombineerd verbruik; dus de genormeerde rit die tot dat verbruik leidt, en dus ook dezelfde rit alswaar de opgave van bmw tot heeft geleid.
Dat je dat irl bij lange na niet haalt doet hier niet ter zake; bij de bmw zal je dat evenzo niet halen aangezien dat een kwestie is van rijomstandigheden. Het geeft echter wel een aardig vergelijk omdat de omstandigheden waarbij dit is vastgesteld
exact hetzelfde zijn. Om dat voor dagelijks verbruik vast te stellen zou je de 2 auto's op identieke weg onder identieke omstandigheden moeten laten rijden, dus ook nog eens naast elkaar (ipv achter elkaar wat je vaak ziet). Dus extreem lastig vast te stellen. Maar geef mij zo'n bmw en ik zal laten zien dat 1:5 ook heel makkelijk haalbaar is
Zo zal ik ook tegelijkertijd vaststellen dat autobanden maar 100km meegaan

Reloader schreef op zondag 29 januari 2012 @ 22:45:
[...]
de vanos rattle is natuurlijk bij al M52 motoren een probleem, maar je hebt denk ik wel gelijk alhoewel ik wel verhalen hoor dat allemaal wel meevalt , als jij je m3 natuurlijk gaat gebruiken als racewagen is het natuurlijk logisch dat je er meer onderhoud aan hebt, maar als je er gewoon netjes mee omgaat
denk ik dat het wel te overzien valt

Die vanosrattle kan je idd zelfs al met de m50 hebben, maar die afbrekende boutjes en eventuele lagerschaal/oliepomp problemen zijn natuurlijk wel serieuze problemen, omdat àls ze voorkomen, het gelijk en vrijwel onherroepelijk resulteert in een 100% afgeschreven motor. Voor die boutjes is dan afaik een recall gedaan, en het is dus verstandig om te checken of ze bij eventuele aanschaf van een s54 motor ook zijn vervangen, en kan je dus denken aan het preventief vervangen van lagerschalen of oliepomp. En sommigen doen dit dus ook, en anderen weer niet.
Maar onderhoudskosten zijn idd te overzien als je de m3 vergelijkt met andere auto's van dat kaliber, dus een 911 en dat soort spul. Dat is ook de kracht van een m3.
Maar vergelijk je het met een normale 3 serie, dan gaat gelijk veel factor 2 of is iig aanzienlijk duurder.
Nieuw achterdempertje? 320ci: ca 400 euro, m3: ca. 800 euro, dat soort gedoe.
En zo is een 320ci weer duurder in onderhoud dan een oude opel corsa, want dan kost een achterdempertje maar 100 euro oid. Helaas kost het allemaal geld