mr_petit schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 14:18:
[...]
En waar baseer je die wijsheid op als ik het vragen mag?
Als de laadspanning hoger wordt, zal er meer knalgas geproduceerd worden, maar dat betekend niet dat bij normaal laden er geen gas wordt geproduceerd wat tot gevaar kan leiden....
Sterker nog: op de site van bijv centurion spreken ze dit tegen en hebben ze zelfs een formule die je kan hanteren om de benodigde ventilatiecapaciteit in een ruimte te dimensioneren als er een accu geladen wordt:
[...]
Ook in caravans, boten etc zal je altijd ventilatie of een afvoerslangetje vinden in ruimten waar accu's opgesteld staan.
Daarnaast loop ik beroepsmatig regelmatig op onderzeeërs rond, waarbij je geeneens aan boord mag komen tijdens het laden van de accu's. Vanwege knalgasrisico.
Better safe dan sorry lijkt mij bij dit soort adviezen, temeer de bmw al beschikt over een installatie om dat gas af te voeren (dat slangetje dus).
Om dat slangetje dan maar niet te gaan gebruiken omdat iemand 'meent' dat zijn zijn bmw dat niet zit en het daarom dan wel niet nodig zal zijn (met een speculerende reden die absoluut niet verifieerbaar is) lijkt mij niet de ideale raad om op te volgen, temeer hij zich namelijk ook nog eens vergist! Dit is namelijk uit de ETK de accuinstallatie uit de betreffende amerikaanse e36 cabrio (323i m52):
[
afbeelding]
Hier valt duidelijk de afvoerslang tbv het knalgas te zien (onderdeel 3/4/5). Dus als dat bij jouw bmw niet zit, dan is die installatie defect/onvolledig.
Ik weet dat het in ETK staat, ik ken die onderhand uit m'n hoofd van mijn auto

Bij aankoop zat er alleen een aftermarket accu in die niet op het slangetje aangesloten zit. Bovendien staat de accu op het moment los in de bak (en grotere no-no wat mij betreft), doordat hij de verkeerde maat heeft. Ik moet daar nog een keer induiken, maar dat wordt wel pas na de winter.
Wat betreft mijn wijsheid, knalgas klinkt eng en kan een leuke klap geven, maar je auto opblazen zal echt niet gebeuren. Waarom ik dit zo zeker weet? Ik heb in mijn studie een behoorlijke hoeveelheid chemie gehad en je moet echt een behoorlijke hoeveelheid water ontbinden wil je genoeg waterstof produceren om een behoorlijk klap genereren (in kracht, qua geluid is een klein beetje al genoeg). Als je de kofferbak met enige regelmaat daarnaast openmaakt (wat ik bij elke rit onderhand wel doe), vervliegt het waterstof direct.
Let op,ik claim niet dat ventilatie niet belangrijk is of er niet toe doet, alleen dat de soep lang niet zo heet gegeten wordt.
Wat betreft je ervaringen met onderzeeërs (bijzonder en interessant btw!), natuurlijk gelden daar strenge eisen. Ten eerste is een accupack in een onderzeeër wel iets groter dan een enkele auto-accu, zijn de vermogens en waarschijnlijk ook de laadstromen wel een paar maatjes groter en praat je ook over een iets ander type accu. Daarnaast heb je te maken met arbo-normen, die sowieso aan de veilige kant zitten (onder het mom "better safe than sorry").
Ik weet niks van de veiligheidsreglementen aan boord van zo'n schip, maar geldt in de veiligheidsvoorschriften ook niet voor het vrijkomen van potentiële giftige en zure gassen? Een kokende accu produceert naast knalgas namelijk ook nogal wat zwaar giftige vluchtige zwavel-verbindingen, die je longen direct en permanent kunnen aantasten.
Niet helemaal, bij dikke sneeuw wordt het aangeraden om ASC uit te zetten, omdat je dan over het volle motorvermogen wilt beschikken. In het huidige weer kan je eigenlijk beter gewoon aanhouden, tenzij je wilt spelen

Niet heilig, maar het maakt het rijden wel een verdomt stuk makkelijker! Mijn Compact had geen TC of ASC en daarmee had ik toch wel regelmatig wat moeite mee om weg te kunnen rijden.
Gisteren natuurlijk wat zitten spelen en proberen wat het effect van ASC was, en ik ben toch wel diep onder de indruk. Met flink wat gas op een gladde parkeerplaats wegrijden, een panisch knipperend lampje krijgen, een zoekende, licht uitbrekende achterkant, maar na een paar meter ineens stabiel vooruit rijden (zei het veel langzamer dan je zou verwachten met de hoeveelheid gas

)
Of op de snelweg rijden, baan wisselen (en door prut gaan) en terwijl de auto nog stabiel aanvoelt, het lampje ineens aan zien springen
Maar het leukste blijft toch een parkeerplaats opzoeken, het systeem uitzetten en lekker glijden (en kijken of je al driftend precies op die ene parkeerplek uit kan komen

) En je natuurlijk vermaken om vrienden met grote bakken als Audi's of een Opel Insignia hebben en klagen dat ze niet kunnen slippen omdat hun handrem elektrisch werkt
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier