Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 134 Laatste
Acties:
  • 863.596 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 10:02
Zoo, na een tijdje enkel het volgen van het topic ook maar eens wat bijdragen.Afbeeldingslocatie: http://i1159.photobucket.com/albums/p623/gekkeger/3-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1159.photobucket.com/albums/p623/gekkeger/2-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1159.photobucket.com/albums/p623/gekkeger/1-1.jpg
*click*

Betreft een geheel originele e39 528i touring automaat uit 1997.

Inmiddels 2 jaar in mijn bezit, toentertijd gekocht met 185.000km op de teller van een bekende welke hem van de eerste eigenaar had overgenomen uit duitsland. Ik heb alle rekeningen erbij, zelfs nog de deutsche aanschafpapieren van de eerste eigenaar. Compleet met originele optielijsten etc.

De kilometerstand is inmiddels net over de 2 ton heen en hij sleurt lekker probleemloos door.

De auto is voorzien van een hoop leuke opties als:
- Sportpakket (velgen, stoelen, stuur)
- Automaat
- Regensensor
- Xenon
- Climate Control
- Schuifdakje
En nog een waslijst.

Vorig jaar (zie 2e foto) bij ZF in Dortmund de automaat een grote beurt gegeven. Mocht je het leuk vinden hier meer over te weten te komen lees dan eens rustig deze pagina door.

Inmiddels bijna alle bekende punten aangepakt wat deze auto zijn zwaktepunten genoemd worden. Denk hierbij aan:
- Wielophanging voorkant
- Vanos
- Automaat
- Diverse sensoren
- Lekke radiateur
- Diverse dingen als slechte stekkertjes, achterruiterwisserpomp, alarm in plaats van 1 sirene van een directe 2e sirene voorzien (de boefjes weten inmiddels bij dit model de zwaktepunten van het alarm goed te vinden)

Enige nadeel van de auto is eigenlijk het verbruik, maar daar mag je als trotse bmw rijder niet over klagen denk ik.... Ik heb verder ook nog een oude e30 320i uit 1984, deze staat momenteel te wachten op een paar laatste onderdelen, de kop hiervan is gereviseerd en gelijk maar eens een hele waslijst aan nieuwe snoepjes gegeven van distributieriem tot ophangingsrubbers. Ik hoop deze in het voorjaar weer netjes door de APK te krijgen. Foto's hiervan zal ik tegen die tijd posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:17
dfrenner schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:27:
[...]

Ik heb gisteren toevallig een passat 1.4 DSG gereden, maar ik vond het vies tegenvallen.
Ja het schakelt snel, maar toch bij het wegrijden vanuit stilstand, achteruitrijden etc. gaat het niet echt soepel. Ondanks dat de Volvo automaten van vroeger net wat trager waren, waren ze wel een stuk soepeler.

Ik kan me herinneren van de audi automaten dat het wel wat soepeler rijdt dan deze DSG van gisteren. Audi gebruikt toch geen DSG?

Ik kan me dus niet voorstellen dat de BMW automaten de DSG evenaren, dat zou best slecht zijn voor BMW. Ik denk dat je ervan uit kunt gaan dat ze een stuk beter rijden dan de DSG bakken.

Sinds gisteren begrijp ik werkelijk niets van de lovende reacties over DSG... Ja voor Jan met de gezinsbak, die nooit een fatsoenlijke automaat heeft gereden zal het best "geweldig" zijn... Maar iemand die gewend is automaat te rijden?

Het enige voordeel is dat het snel schakelt en redelijk betaalbaar is in een willekeurige gezinsbak, maar daar is alles wel mee gezegd.

Ik miste juist souplesse, waar de snelheid dus absoluut wel heel goed was! In mijn jaartjes als privechaffeur, heb ik toch wel een andere ervaring met automaten.

Ik zou ervanuitgaan dat de BMW automaat ook wat soepeler is. Maar ik verwacht niet dat deze schrikbarend veel beter is als de 6 traps DSG in bijvoorbeeld een Audi A6. Overigens is het persoonlijk, want ik vind de DSG in onze auto stukken beter als menig andere automaat waar ik in heb gereden. Maar dat waren ook allemaal Jan gezinsbakken :)
Ik kan me niet helemaal in je verhaal vinden, maar ik heb ook niet heel veel automaten ervaring. Ik vind de DSG heerlijk rijden, ook erg soepel bovendien. Er zijn wel wat verschillen in de DSG varianten.

(even uit mijn hoofd dus niet 100 procent zeker):
De 1.2 en 1.4 TSI bakken (AUDI, SEAT, SKODA, VW) gebruiken de 7 traps droge koppeling. Af en toe is deze niet heel soepel (heb ik soms ook last van) met schakelen. Dit is echter softwarematig zo aangepast omdat de koppeling dan niet teveel aan het slippen is. (In het verleden wat problemen met die bak).

De andere modellen gebruiken de 6 traps natte koppeling. Deze schakelt iets soepeler. De wat oudere AUDI modellen hebben volgens mij een CVT automaat.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:17
dfrenner schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:27:
[...]

Ik heb gisteren toevallig een passat 1.4 DSG gereden, maar ik vond het vies tegenvallen.
Ja het schakelt snel, maar toch bij het wegrijden vanuit stilstand, achteruitrijden etc. gaat het niet echt soepel. Ondanks dat de Volvo automaten van vroeger net wat trager waren, waren ze wel een stuk soepeler.

Ik kan me herinneren van de audi automaten dat het wel wat soepeler rijdt dan deze DSG van gisteren. Audi gebruikt toch geen DSG?

Ik kan me dus niet voorstellen dat de BMW automaten de DSG evenaren, dat zou best slecht zijn voor BMW. Ik denk dat je ervan uit kunt gaan dat ze een stuk beter rijden dan de DSG bakken.

Sinds gisteren begrijp ik werkelijk niets van de lovende reacties over DSG... Ja voor Jan met de gezinsbak, die nooit een fatsoenlijke automaat heeft gereden zal het best "geweldig" zijn... Maar iemand die gewend is automaat te rijden?

Het enige voordeel is dat het snel schakelt en redelijk betaalbaar is in een willekeurige gezinsbak, maar daar is alles wel mee gezegd.

Ik miste juist souplesse, waar de snelheid dus absoluut wel heel goed was! In mijn jaartjes als privechaffeur, heb ik toch wel een andere ervaring met automaten.
Ik kan me niet helemaal in je verhaal vinden, maar ik heb ook niet heel veel automaten ervaring. Ik vind de DSG heerlijk rijden, ook erg soepel bovendien. Er zijn wel wat verschillen in de DSG varianten.

(even uit mijn hoofd dus niet 100 procent zeker):
De 1.2 en 1.4 TSI bakken (AUDI, SEAT, SKODA, VW) gebruiken de 7 traps droge koppeling. Af en toe is deze niet heel soepel (heb ik soms ook last van) met schakelen. Dit is echter softwarematig zo aangepast omdat de koppeling dan niet teveel aan het slippen is. (In het verleden wat problemen met die bak).

De andere modellen gebruiken de 6 traps natte koppeling. Deze schakelt iets soepeler. De wat oudere AUDI modellen hebben volgens mij een CVT automaat.

Ik zou ervanuitgaan dat de BMW automaat ook wat soepeler is. Maar ik verwacht niet dat deze schrikbarend veel beter is als de 6 traps DSG in bijvoorbeeld een Audi A6. Overigens is het persoonlijk, want ik vind de DSG in onze auto stukken beter als menig andere automaat waar ik in heb gereden. Maar dat waren ook allemaal Jan gezinsbakken :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:49
DjGeRo schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:22:
Zoo, na een tijdje enkel het volgen van het topic ook maar eens wat bijdragen.[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
*click*

Betreft een geheel originele e39 528i touring automaat uit 1997.

Inmiddels 2 jaar in mijn bezit, toentertijd gekocht met 185.000km op de teller van een bekende welke hem van de eerste eigenaar had overgenomen uit duitsland. Ik heb alle rekeningen erbij, zelfs nog de deutsche aanschafpapieren van de eerste eigenaar. Compleet met originele optielijsten etc.

De kilometerstand is inmiddels net over de 2 ton heen en hij sleurt lekker probleemloos door.

De auto is voorzien van een hoop leuke opties als:
- Sportpakket (velgen, stoelen, stuur)
- Automaat
- Regensensor
- Xenon
- Climate Control
- Schuifdakje
En nog een waslijst.

Vorig jaar (zie 2e foto) bij ZF in Dortmund de automaat een grote beurt gegeven. Mocht je het leuk vinden hier meer over te weten te komen lees dan eens rustig deze pagina door.

Inmiddels bijna alle bekende punten aangepakt wat deze auto zijn zwaktepunten genoemd worden. Denk hierbij aan:
- Wielophanging voorkant
- Vanos
- Automaat
- Diverse sensoren
- Lekke radiateur
- Diverse dingen als slechte stekkertjes, achterruiterwisserpomp, alarm in plaats van 1 sirene van een directe 2e sirene voorzien (de boefjes weten inmiddels bij dit model de zwaktepunten van het alarm goed te vinden)

Enige nadeel van de auto is eigenlijk het verbruik, maar daar mag je als trotse bmw rijder niet over klagen denk ik.... Ik heb verder ook nog een oude e30 320i uit 1984, deze staat momenteel te wachten op een paar laatste onderdelen, de kop hiervan is gereviseerd en gelijk maar eens een hele waslijst aan nieuwe snoepjes gegeven van distributieriem tot ophangingsrubbers. Ik hoop deze in het voorjaar weer netjes door de APK te krijgen. Foto's hiervan zal ik tegen die tijd posten.
WTF rond de 370 euro voor een complete beurt voor je bak, inclusief check van diff.....Das niet duur! :9~

K to the KillaZ

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik zal ergens in mei hier een reviewtje maken van de F20 120d automaat. Nog zo lang wachten :(

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:18

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik rij momenteel een 6-traps DSG (gekoppeld aan 185pk TDI) en heb 2 dagen proefgereden met een F20 120d 8-traps automaat. Mijn ervaring is dat de DSG sneller schakelt, maar ik vond eigenlijk de bmw automaat fijner rijden omdat die vaker in de juiste versnelling zit.

Ik vind een DSG een heerlijke bak met versnellen en opschakelen. Geen vermogensverlies en razendsnel. Alleen terugschakelen is te traag (zowel in D als in S) en iets vlotter rijden in de stad is soms irritant omdat hij te snel een te hoge versnelling kiest (ligt ook aan hoeveel vermogen je hebt gok ik). Voorbeeld: Je rijdt op een rotonde af, remt af en rolt met normale snelheid de rotonde op. De bak staat dan in 3 met ongeveer 1000 toeren. Je verlaat de rotonde en omdat je laag in toeren zit versnel je niet zo hard. Opzich wel goed, maar als je wat vlotter wilt niet zo handig. Dus dan denk je, nou dan geef ik wat meer gas, maar dan besluit de dsg om meteen terug te schakelen naar de 2 en knal je als een raket vooruit. In dat soort situaties is het beter om de bak in S te zetten of handmatig te flipperen.
De DSG doet met mijn dieselmotor ook gewoon terugschakelen naar 4200 toeren als ik vol gas geef. Beetje onnodig toerental voor een diesel..
Bij extreem sportief rijden is de DSG altijd te laat met terugschakelen. Bij 100+ hard aanremmen naar 40, insturen en weer vol op het gas gaan; dan raakt hij de draad echt kwijt. Dan wil je al versnellen en is de bak nog aan het schakelen. Dan krijg je het effect van bij een handbak een te lage versnelling inschakelen. Zelf flipperen is dan een uitkomst.

De BMW 8-traps automaat vond ik soepeler met schakelen (misschien heb je juist wel door de koppelomvormer meer soepelheid dan koppel wat er echt inklapt bij dsg) en hij voelde maar heel iets trager aan dan DSG. Voor mijn gevoel zat hij veel vaker in de juiste versnelling. Ik vond hem eigenlijk fijner rijden dan de DSG. 8 versnellingen vooruit was wel veel. Hij bleef maar schakelen :). Het grootste minpunt vond ik eigenlijk dat je niet kan zien in welke versnelling hij zit in de automaat stand.

Ik heb op basis van deze ervaring de 8-traps dan ook besteld in de F30 320d EDE. Zowel DSG als de 8-traps ZF bak zijn naar mening altijd fijner dan een handbak.

Sys Specs

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 10:02
KillaZ schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:11:
[...]

WTF rond de 370 euro voor een complete beurt voor je bak, inclusief check van diff.....Das niet duur! :9~
Mooi he, ik moet zeggen dat mijn automaat opzich nog prima was, maar had er toch voor gekozen om de beurt te gaan doen. Ook omdat ze bij ZF zelf aanraden elke 100.000 km de olie te verversen terwijl BMW zelf zegt dat dit nooit nodig is alleen bij uitzonderlijk hoge km standen.

Die van mij had toen 195k km gereden en ik moet zeggen dat na de beurt het schakelen iets soepeler ging maar vooral het terugschakelen bijna gevoelloos (alleen op gehoor) ging. Dit is echt een hele verbetering te noemen.

Ook het in D of R zetten van de automaat gaat een heel stuk soepeler.

Bij BMW zelf rekenen ze (variërend tussen dealers) 800-1100 euro voor een zelfde beurt. Tel uit je winst.

Ik heb die paar uurtjes zelf doorgebracht op dortmund airport, wat op 5 minuten lopen zit. Ff geluncht en wat gedronken. We vertrokken om half 9 s'ochtends en waren om 4 uur weer thuis.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

fsfikke schreef op zondag 12 februari 2012 @ 12:36:

[...]

Geen idee, nooit gedaan. Als jij me kan vertellen met welke software dat moet heb ik wel de hardware om het te proberen :P
Het is me (denk ik) gelukt;

http://www.bimmerportal.n...-0-t25462-30.html#p387748

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:37

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Die ziet er interessant uit! Ik denk dat ik die scanner binnenkort maar eens ga bestellen. Ik heb nu een bluetooth, maar kan daar weinig meer mee dan uitlezen en fouten resetten.
Aangezien mijn US-E36 over een volwaardige OBD-II interface beschikt, verwacht ik met die scanner en software wat dingetjes toch wel te kunnen veranderen in de auto. Nog lang niet zoveel als bij een E46 (de E36 is qua elektronica toch nog redelijk basic), maar er zijn dingetjes waarvan ik weet dat die aanpasbaar zijn via de OBD-II interface (de eenheid van de km-teller van mijl naar kilometer bijv).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Hmm ik zie de E36 er alleen niet bij staan...

http://www.bmw-scanner.com/

Bestel 'm overigens niet daar, maar bijv. hier:

http://www.xcar360.com/bm...nostic-bmw-scan-tool.html

OBD kabel (voor E46 PFL):

http://www.ebay.nl/itm/BM...%A4te&hash=item231053e562

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Klopt, mijn E36 is ook een beetje een freak. Alleen de US-modellen beschikten over een OBD-II interface. Mijn bluetooth scanner zou ook niet horen te werken, maar doet het uitstekend.
De k-line communicatie, die de BMW scanner ook gebruikt, is normaal gesproken niet geactiveerd in een E36.

En werkt hij niet, is het nog niet echt een ramp. Voor 3 tientjes durf ik de gok wel aan. De Bluetooth scanner was ooit duurder en heeft ook ruim een jaar op de plank gelegen. Die kan ik ook pas gebruiken sinds ik de cabrio heb.
Maar hij heeft z'n geld al ruimschoots terug verdient (met dank aan de krukasstoring en factory recall :) )

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:27
Heb laatst nog eens goed gekeken naar de nieuwe 1-serie maar hoewel ik de voorkant een flinke verbetering vind kan de achterkant me nog steeds niet bekoren. Bovendien blijven het echt polo-achterlichten als je het mij vraagt. Zeker nu je de nieuwe 3 en 5 serie ziet met mooie brede achterlichten die de auto lekker breed doen maken.

Erg jammer want het lijkt alsof ze geen geld meer over hadden om mooie achterlichten te plaatsen omdat anders de auto te duur zou worden.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:45
MrFl0ppY schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:52:
Heb laatst nog eens goed gekeken naar de nieuwe 1-serie maar hoewel ik de voorkant een flinke verbetering vind kan de achterkant met nog steeds niet bekoren. Bovendien blijven het echt polo-achterlichten als je het mij vraagt. Zeker nu je de nieuwe 3 en 5 serie ziet met mooie brede achterlichten die de auto lekker breed doen maken.

Erg jammer want het lijkt alsof ze geen geld meer over hadden om mooie achterlichten te plaatsen omdat anders de auto te duur zou worden.
De styling is idd een issue...

Maar het interieur, ruimte en weggedrag zijn er wel enorm op vooruitgegaan.
Mijn 116d is heel strak en op 17" velgen vrij hard, maar een nieuwe 1 rijdt even strak en is veel comfortabeler op 18" velgen ;)
Ik zou de nieuwe 1 verkiezen boven een E90 bvb...

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Aries.Mu schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:54:
[...]

Ik zou de nieuwe 1 verkiezen boven een E90 bvb...
Moeten ze wel met wat meer uitvoeringen komen. Volgens mij is er nog niets met meer dan vier pitten of meer dan 170 pk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@t_captain
En dat is een probleem omdat 170pk te weinig is? Voor zo ver ik weet komt in de nieuwe 1 geen 6-cilinder meer. BMW is langzaam aan van de 6-inlijn af aan het stappen (helaas). De 4 cilinder met twin-scroll turbo is net zo krachtig, heeft een soepel koppel verloop en is bovendien veel zuiniger dan een atmosferische 6-inlijn ooit zal worden.

Net een mooi telefoontje gehad van m'n dealer. Ik stond in het systeem zonder dat er een verkoper aan mij gekoppeld was (logisch, ik heb er nooit een auto gekocht). Of ik ermee akkoord ging dat hij geregistreerd werd als mijn vaste contactpersoon bij BMW, zodat ik een vast aanspreekpunt heb voortaan.
Dus zelfs als je alleen af en toe wat onderdelen haalt en de auto voor onderhoud bij hen brengt, word je duidelijk gewaardeerd als klant. :) Het zijn toch deze dingetjes waardoor ik met plezier de auto er heen breng en de iets hogere kosten graag betaal. (Natuurlijk betaal ik zo zelf voor die service, maar ze hoeven het niet te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
deepbass909 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:31:
@t_captain
En dat is een probleem omdat 170pk te weinig is? Voor zo ver ik weet komt in de nieuwe 1 geen 6-cilinder meer. BMW is langzaam aan van de 6-inlijn af aan het stappen (helaas). De 4 cilinder met twin-scroll turbo is net zo krachtig, heeft een soepel koppel verloop en is bovendien veel zuiniger dan een atmosferische 6-inlijn ooit zal worden.
De nieuwe 1 is momenteel alleen maar leverbaar als 16i en 18i, en als 16d t/m 20d.

Daarmee is het wel een alternatief voor sommige uitvoeringen van de E90, maar zeker niet voor de hele E90. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een 330d, is er geen alternatief in de nieuwe 1 te vinden. Dat m.b.t. tot het verkiezen van een 1 boven een E90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
t_captain schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:57:
[...]

De nieuwe 1 is momenteel alleen maar leverbaar als 16i en 18i, en als 16d t/m 20d.

Daarmee is het wel een alternatief voor sommige uitvoeringen van de E90, maar zeker niet voor de hele E90. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een 330d, is er geen alternatief in de nieuwe 1 te vinden. Dat m.b.t. tot het verkiezen van een 1 boven een E90.
Als ik het goed las op wikipedia (in hoeverre is dat betrouwbaar) is de 320d de meest verkochte BMW.
Dus 90% van de Europese bevolking zal genoeg hebben aan een 120d qua motorisatie.
En persoonlijk vind ik een 116d/118d ook meer dan genoeg voor "onze" wegen. Een 120d is bijna zo snel als een Golf V GTI.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:40

Daniel

Kapitein NCC-1701
De atmosferische 6-in-lijn wordt door BMW nu vrij vlot uitgefaseerd. In de E8x en E9x kun je hem nog bestellen maar als de nieuwe uitvoeringen daarvan op de markt komen worden die vervangen door de turbo-vierpitters. In de X3 xDrive28i zit er nog wel eentje maar dat is de enige en waarschijnlijk een kwestie van tijd. In de X1 is die motor ook al vervangen door de 245 pk turbo - die 13 pk meer maar 40Nm meer heeft bij een CO2-uitstoot die een kwart lager ligt. Sterker nog, als ze dat doen en de andere modelvarianten van de 1-serie en 3-serie worden vervangen heeft BMW uberhaupt geen enkele motor zonder turbo meer in het assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

De F12/F13 (huidige 6) heeft nog een 3 liter 6 in lijn. Ik denk dat als top-motor het wellicht nog wel blijft, voor de segmenten waar verbruik en label niet zo zwaar tellen. Maar de massa zal toch over gaan op de 4-cilinder twinscroll turbo.
t_captain schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:57:
[...]

Nogmaals, en dat is een probleem omdat 170pk te weinig zou zijn?
De 1 is geen alternatief voor een E90, de E90 is een 3-serie, die zit een segment hoger, is groter en luxer. Het is vrij normaal dat wanneer je naar een lager segment gaat, het motoraanbod ook schaarser wordt. Andersom werkt het net zo goed, in de 5 heb je motoren die niet in de 3 leverbaar zijn (de v8 van de 550i om maar iets te noemen).

Vergeet niet dat een nieuwe 118i sneller is dan mijn 323i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:40

Daniel

Kapitein NCC-1701
deepbass909 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 16:44:
De F12/F13 (huidige 6) heeft nog een 3 liter 6 in lijn. Ik denk dat als top-motor het wellicht nog wel blijft, voor de segmenten waar verbruik en label niet zo zwaar tellen. Maar de massa zal toch over gaan op de 4-cilinder twinscroll turbo.
Da's ook een turbo :) Tenminste in NL, kan best zijn dat in andere landen andere motoren nog langer leverbaar blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
deepbass909 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 16:44:

[...]

Nogmaals, en dat is een probleem omdat 170pk te weinig zou zijn?

De 1 is geen alternatief voor een E90, de E90 is een 3-serie, die zit een segment hoger, is groter en luxer.
170pk in een 1 lijkt me voldoende, en ik denk dat veel mensen het hiermee eens zijn. Maar het is geen strepentrekker zoals een 335i. Vandaar mijn opmerking dat je de nieuwe 1 niet per definitie als "het betere alternatief" voor een E90 kunt zien (dat wat tenminste wat ik uit post van Aries.mu las).
Het hangt er maar net vanaf of je in de x16 t/m x20 modellen aan het winkelen bent of in de high end modellen. Bij de eerste zou hij gelijk kunnen hebben. 118d vs 318d, waarom niet de 1? :)
Maar in het tweede geval kan ik een 120 d nog niet als volwaardig alternatief voor een 330d zien bijvoorbeeld.

Wat mij betreft is een nieuwe 1 wel een concurrent voor een tweedehands 3. Voor 30k koop je een mooie 330d tweedehands of een basic 118d nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniferious
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 08:52
Heb vanochtend de F30 328i gereden, was wel onder de indruk van de theoretische waarden, 0-100 in 5.9 sec en snelweg 5l/100km. Leuk wagen maar het verbruik klopt van geen meter... op 127km/u rijdt ie 8l/100km best teleurgesteld =[ Los daar van is het een fijn wagen =) toch maar voor de tesla model s gaan =]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:27
Daar geloof ik geen aap van. Cruise-control op 127 en dan zou hij daadwerkelijk 1 op 8 verbruiken?? Yeah right.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Idd.. bedoel je niet 1:12,5 ?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:50
Iemand een idee wat een nieuwe voorbumper voor een E91 (318d touring, in sapphire schwarz) ongeveer kost? Op parkeerterrein heeft iemand die van ons een andere vorm gegeven (concaaf) - gelukkig briefje achtergelaten, en documenten voor verzekering zijn opgesteld, maar ik vraag me dan af wat de kost van zo'n grap is.

Gaan hem wsch bij bmw zelf binnendoen (premium selection die al 5 maand in ons bezit is, en dus nog veel garantie heeft), dus zal de bmw prijs van onderdelen, werkuren en verf worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Lekker boeiend? De rekening wordt gewoon neergelegd bij de verzekering van de tegenpartij en die betalen het dan gewoon.

Daarnaast zijn er ook veel verschillende methodes (nieuwe bumper, uitdeuken en poetsen) die allemaal een eigen prijs hebben.. Ligt dus compleet aan wat ze gaan doen.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniferious
  • Laatst online: 11-09 08:52
Ja dat moet natuurlijk 12.5km per liter zijn =p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 18:36

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik vind dat weinig voor een benzine. Mijn f11 525 zou 5,5L moeten doen en doet ook 7,5 tegen 120km. Dik teleurstellend.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
Bandenspanning, runflats, verlichting aan, airco, verwarming, huidge weersomstandigheden (koud en vochtig)... Allemaal effecten die een grotere rol spelen naarmate de auto zelf zuiniger is.

edit: Ik tikte de 1:8,5 aan bij de laatste tankbeurt - 316i

[ Voor 16% gewijzigd door wheez50 op 18-02-2012 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Gister in een full option F20 118d gereden met een 8-traps automaat. Qua rij-eigenschappen doet mijn E87 116i er niet veel voor onder, maar die automaat in de F20 is toch echt wel een juweeltje. Ook de angel-eyes met Xeon zien er toch wel mooi uit, vooral omdat het typisch blauwige Xeon en LED-licht echt bijna wit is op deze auto. :9

Mooie auto, erg jammer dat ze zo duur zijn. :P

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
wheez50 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 16:23:
Bandenspanning, runflats, verlichting aan, airco, verwarming, huidge weersomstandigheden (koud en vochtig)... Allemaal effecten die een grotere rol spelen naarmate de auto zelf zuiniger is.

edit: Ik tikte de 1:8,5 aan bij de laatste tankbeurt - 316i
Echt?? Heel sportief lopen doen of veel korte ritjes gereden? Ik kwam nooit slechter uit dan 1:12 met dat ding. Ook nooit veel beter trouwens. 's Zomers wilde het nog wel eens 12,5 zijn

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
Veel korte ritjes + kou + sportief rijden + accu op (was vreemd: accu+dynamo zijn goed. Verder geen last meer van gehad) +ander tankgedrag (ik tank nog een extra liter waar mijn vader (vorige tanker) ws gestopt is)... Al met al een zeer onzuinige tank. Nu zit ik gemiddeld op 1:11,5. De benzinemeter doet het namelijk gewoon goed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Luxe hoor, een werkende benzinemeter ;)

Aantal korte ritjes was bij mij ook wel echt nul hoor. Ik reed nooit met dat ding in de stad. Alleen maar snelweg minimaal 40km naar mijn werk en klanten nog verder weg.

[ Voor 68% gewijzigd door EvaluationCopy op 19-02-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Daniel schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 20:00:
[...]

Da's ook een turbo :) Tenminste in NL, kan best zijn dat in andere landen andere motoren nog langer leverbaar blijven.
Da's waar, maar nog wel een 6-inlijn. Ik vrees dat turbo's sowieso standaard gaan worden. Een turbo is wel de makkelijkste manier of de efficiëntie van een motor te verhogen (je gebruikt immers een deel van de afvalenergie nuttig en past die nuttig toe, plus dat de verbrandingsefficiëntie toeneemt door de hogere inlaatdruk).
Maar het ging er ook een beetje over dat de 6-inlijn aan het verdwijnen is. Als ik het huidige modelprogramma bekijk, is dat ook wel zo. De 6-serie was één van de weinig modellen die nog een 6-inlijn heeft.
EvaluationCopy schreef op zondag 19 februari 2012 @ 14:35:
[...]

Echt?? Heel sportief lopen doen of veel korte ritjes gereden? Ik kwam nooit slechter uit dan 1:12 met dat ding. Ook nooit veel beter trouwens. 's Zomers wilde het nog wel eens 12,5 zijn
Ik zat met m'n Compact ook eerder onder de 1:12 dan erboven... Dieptepunt is 1:8,9 geweest, het zuinigst ooit was 1:14.

De afgelopen 2 weken waren voor de cabrio ook niet heel positief op het verbruik... Op de laatste tank heb ik 1:9,6 gedaan...

Nu ik een 18-knops OBC heb, kan ik de gemiddelde snelheid bijhouden die ik met een tank heb gereden. Ik ben benieuwd of er een correlatie tussen gemiddelde snelheid en verbruik bestaat voor mijn auto. Mijn gevoel is dat hoe lager de gemiddelde snelheid op een tank (door stadsverkeer, files, etc) direct vertaald wordt in een hoger verbruik. Klinkt als een open deur, maar is een leuk experimentje.

Overigens wel schokkend om te zien hoe laat je gemiddelde snelheid eigenlijk ligt... Bij normaal verkeer zat ik op slechts 52km/u gemiddeld, terwijl daar toch redelijk wat snelwegkilometers bij zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
Het verschil bij mij tussen 100 en 130 is al behoorlijk. Ik denk ook dat de 4e en 5e versnelling bij een touring iets korter zijn. Ook dat scheelt. Nu moet ik me dus maar gewoon aanleren niet boven de 120 te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gemiddelde snelheid gaat ook aardig rap naar beneden als je met draaiende motor je ruiten staat te krabben.
Het klokje tikt gewoon verder ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Klopt idd, advertentie staat ook nog eens op DF. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
Ik doe nog steeds 1 op 14 met de 116d.

Korte ritten + sportief rijden. Doe ik eens een hele week snelweg dan haal ik easy 1 op 18.
En dan rijd ik ook gewoon door. Warme motor = doorrijden :-)

Momenteel rijdt ik effe met een Volvo S80 2.0D. Rijdt als een boot, verbruikt evenveel als een boot. 1 op 12 met veel snelweg. (130 op cc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@wheez50
Klopt... Als ik 100 rij en het (nagenoeg) windstil, doet de cabrio ongeveer 1:15, rij ik 120 dan zakt dat al naar 1:12... Met wind tegen gaat het zelfs al snel naar 1:10...

@Oxellaar
Met 50 in de sneeuw op de snelweg en 30 binnen de bbk rijden helpt ook niet echt mee...

Overigens maakt het bij mij weinig uit of ik als een oude oma optrek of vlot, het verbruik blijft redelijk gelijk. Vol optrekken veroorzaakt wel een draaikolkje :+ (maar het voelt zo verdomde lekker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Mijn BMW 318i Touring gaat binnenkort voorzien worden van een nieuwe voorruit (want flinke scheur). Nu heb ik een voorruit zonder zonneband. Nieuwe ruit met of zonder (groene) zonneband? Wat is jullie advies?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik heb geen zonneband en ik mis het niet. Ik heb altijd een zonnebril in de auto, en als het echt nodig is dan doe ik de zonneklep naar beneden.

Ben je verzekerd voor glasbreuk? Zoja: moet je wel het verschil bijleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Snake schreef op maandag 20 februari 2012 @ 11:03:
Ik heb geen zonneband en ik mis het niet. Ik heb altijd een zonnebril in de auto, en als het echt nodig is dan doe ik de zonneklep naar beneden.

Ben je verzekerd voor glasbreuk? Zoja: moet je wel het verschil bijleggen.
Ik heb het nu ook niet, en ik mis het ook niet. Kan mij echter wel voorstellen dat het prettig is. Ik twijfel alleen een beetje over de looks. Aan de ene kant denk ik dat het wel chic kan staan, aan de andere kant is het misschien een beetje oubollig. De meerprijs is overigens 20 euro, dat is dus te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik zou zeggen: probeer het voor 20 euro en laat het hier weten, zeker met dit weer kan je het verschil zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Snake schreef op maandag 20 februari 2012 @ 11:57:
Ik zou zeggen: probeer het voor 20 euro en laat het hier weten, zeker met dit weer kan je het verschil zien :)
Zal ik zeker doen. Ik heb inmiddels de ruit ook besteld met zonneband. Overigens is het natuurlijk niet iets wat je zo even van de ruit afhaalt als het niet bevalt, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik heb in de Compact er ooit voor gekozen een zonneband te nemen (had het niet) en heb er geen moment spijt van gehad. Sowieso is die vrij licht getint. Het grootste voordeel is dat het de scherpte uit de lucht haalt, wat vooral prettig is bij verkeerslichten.
Voorheen deed ik vrij vaak de zonnekleppen omlaag, maar met die band deed ik dat eigenlijk nooit meer.

In de cabrio zit hij ook, en het is erg prettig.

Hier kan je het effect een beetje zien:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.staticflickr.com/4024/4590311950_6e1514463e_z.jpg
Untitled by Deepbass 909, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Zonneband, die wil ik nooit meer missen. Bazenoptie.
Een illustratie om aan te tonen hoe bazig deze optie dan wel niet is:
Afbeeldingslocatie: http://static0.hln.be/static/FOTO/pe/7/9/5/large_548480.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door Kecin op 20-02-2012 12:17 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Kecin schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:16:
Zonneband, die wil ik nooit meer missen. Bazenoptie.
Een illustratie om aan te tonen hoe bazig deze optie dan wel niet is:
[afbeelding]
Ik ben om... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
Geweldige optie, de lucht is tenminste niet zo belachelijk fel zonder dat je elke keer met je zonnekleppen moet klappen :)

En ik zocht naar een foto van mijn auto waarop het te zien is, maar je ziet het bijna niet van buiten valt me op :)
Terwijl aan de binnenkant duidelijk een stuk groen is.

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op de 330i heb ik op een gegeven moment de voorruit laten vervangen en 'm laten upgraden naar eentje met band. Die was grijs van kleur en niet groen. Ik vond het effect wel chill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik had hem op de E36 maar niet meer op de E46. Kan niet echt zeggen dat ik hem mis. Bovendien is dat groene ook nogal lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Femme schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:28:
Op de 330i heb ik op een gegeven moment de voorruit laten vervangen en 'm laten upgraden naar eentje met band. Die was grijs van kleur en niet groen. Ik vond het effect wel chill.
Heb op mijn E46 een grijs/zwarte band. Van de buitenkant ziet het er gewoon echt goed uit (vanuit de raamrubbers loopt het door en komt langzaam je raam in beeld). Is er wel later ingezet vanwege grote barst, weet eigenlijk niet of ik het "fabriek af" er al op had zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 09:46
Ik heb zo'n groene band, maar heb niet echt het idee dat het nou veel werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Laatst online: 14:51
Ik vind dat vrij nutteloos. Heb ook zelden m'n zonnenklep naar beneden eigenlijk, tenzij er echt een hele felle zon staat, maar dan nog vind ik dat nooit zo heel irritant. Misschien heb ik wel een beetje spleetogen :')

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

mr_petit schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 18:42:
[...]

Ik vind het overigens allemaal wel een vaag verhaal. Het volgsysteem was verkeerd aangesloten, maar het probleem blijft vooralsnog.
Is het een aftermarket alarm?
Ja, de BMW-dealer heeft het naderhand ingebouwd, omdat de verzekeringskosten anders nogal pijnlijk bleken.
Is er veel aan die auto gesleuteld in het verleden?
Het is een BMW 750i xDrive high executive (F01) met inmiddels 15.000 km op de teller. Kijk eens in de prijslijst van BMW en trek dan zelf maar de conclusie of dit een auto voor de betere klusser is :+
Uiteindelijk is het heel simpel; de accu heeft een capaciteit die die behoudt als ie goed is (dat moet je dus meten met zo'n zware accuweerstand met metertje erop), voorts moet je de klemspanning op de accu meten als de motor draait (eigenlijk altijd boven 14 volt), want dan weet je of die bijgeladen wordt en als laatste meet je of er een lekstroom loopt als de auto uit staat (idd op slot). Lekstroom meten is niet altijd eenvoudig want dat vereist een serieschakeling waarbij zowel hele grote stromen als hele kleine stromen kunnen lopen. Dus kan het zijn dat je een losse (zware) shuntweerstand moet gebruiken.
1 van de 3 bovengenoemde acties (of wellicht meerdere) is niet (of niet juist) door de garage uitgevoerd. Welke dat is kunnen wij natuurlijk alleen maar raden.
En voor mij is het ook maar raden :). Ze vonden aanvankelijk een probleem met het voertuigvolgsysteem, dat verholpen is. Als je denkt dat dat de oorzaak is, ga je dan nog verder zoeken? Ik vermoed dat ze dat toen niet hebben gedaan.

De auto is vandaag teruggegaan naar de dealer voor een uitgebreidere diagnose van een paar dagen. Ik heb de suggestie van Daniel doorgegeven dat het weleens de dynamo zou kunnen zijn, omdat dat lijkt te passen bij de foutmelding die de auto geeft. De leenauto is trouwens een BMW 325i cabrio. Leuk om eens mee te spelen, vooral in de tijd dat je 's ochtends een laagje sneeuw van je voorruit moet afvegen :D

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
ik had in de compact ook een zonneband, ik mis m wel in de E46 coupe, maar om er nu een nieuwe ruit voor te kopen is iets te gek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Ik wil er wel een gaatje voor je in maken hoor >:)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

YoshiBignose schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:03:
Ik vind dat vrij nutteloos. Heb ook zelden m'n zonnenklep naar beneden eigenlijk, tenzij er echt een hele felle zon staat, maar dan nog vind ik dat nooit zo heel irritant. Misschien heb ik wel een beetje spleetogen :')
Het ligt ook een beetje aan je zitpositie. Een zonneklep is voor mij vrij nutteloos bijv. Als ik die omlaag klap, zit de onderkant vrijwel gelijk met de horizon, waardoor ik én de borden boven de weg amper meer kan zien en het verkeer voor me. En dat overdrijf ik niet. Ga maar na, de binnenspiegel zit vol in m'n blikveld, en een zonneklep zit met z'n onderkant ongeveer halverwege de spiegel.
Daar komt bij dat ik vrijwel altijd overdag met een zonnebril op rij.

Maar de meerwaarde van de zonneband ligt voor mij vooral op dagen dat het erg licht is, maar met een witte, scherpe lucht.
Reloader schreef op maandag 20 februari 2012 @ 22:04:
ik had in de compact ook een zonneband, ik mis m wel in de E46 coupe, maar om er nu een nieuwe ruit voor te kopen is iets te gek....
Gewoon nu veel rijden. Er is weer vorst geweest en de steentjes vliegen weer in het rond op de snelweg... Ik heb er al meerdere tegen m'n auto gehad inmiddels :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
argro schreef op maandag 20 februari 2012 @ 11:05:
[...]
Ik heb het nu ook niet, en ik mis het ook niet. Kan mij echter wel voorstellen dat het prettig is. Ik twijfel alleen een beetje over de looks. Aan de ene kant denk ik dat het wel chic kan staan, aan de andere kant is het misschien een beetje oubollig. De meerprijs is overigens 20 euro, dat is dus te overzien.
Als het tenminste een origineel getrouwe ruit is, heeft ie ook zo'n paarse gloed. Dat ziet er juist vet uit :P

Ik heb zelf hetzelfde verhaal gehad, ruit kapot en laten vervangen voor een klima-komfort ruit. Heeft me niets gekost overigens :P

Btw heeft zo'n ruit niet alleen maar die band er op zitten hè. De hele ruit heeft een laagje lood er in zitten (vandaar die paarse gloed) die IR stralen tegenhoudt. Daardoor warmt je auto minder snel op in de zon.

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 21-02-2012 00:57 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

EDIT; overbodig

[ Voor 97% gewijzigd door TommyGun op 11-07-2012 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Je hebt op alle 4 de cilinders een mis-fire, maar jou wagen heeft volgens mij per cilinder een bobine, als je wagen tenminste van na 2001 is en een N40 of N42 motor heeft. De kans dat het dan je bobines zijn, is wel klein. Is hij van voor 2001 (en heeft een M43 motor), dan heb je 1 centrale bobine en kan die inderdaad wel fout zijn. Al weet ik niet of die wel kan detecteren welke cilinder fout gaat.

Zie je die misfires trouwens alleen in je diagnose, of merk je er onder het rijden ook iets van (inhouden, stotteren)?

En deze read-out kan je die ook onder het rijden maken? Voor hetzelfde geldt gaat er bijv. alleen bij het starten iets niet helemaal goed, maar draait de motor verder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

deepbass909 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 10:45:
Je hebt op alle 4 de cilinders een mis-fire, maar jou wagen heeft volgens mij per cilinder een bobine, als je wagen tenminste van na 2001 is en een N40 of N42 motor heeft. De kans dat het dan je bobines zijn, is wel klein. Is hij van voor 2001 (en heeft een M43 motor), dan heb je 1 centrale bobine en kan die inderdaad wel fout zijn. Al weet ik niet of die wel kan detecteren welke cilinder fout gaat.

Zie je die misfires trouwens alleen in je diagnose, of merk je er onder het rijden ook iets van (inhouden, stotteren)?

En deze read-out kan je die ook onder het rijden maken? Voor hetzelfde geldt gaat er bijv. alleen bij het starten iets niet helemaal goed, maar draait de motor verder wel.
M43, dus maar 1 bobine inderdaad.

En ja, ik merk inhouden, en af en toe het zakken in toeren (bij afremmen). Verder geen gekke dingen...

Proberen uit te lezen met draaiden motor / al rijdende ga ik vanavond proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

deepbass909 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 19:12:
Een turbo is wel de makkelijkste manier of de efficiëntie van een motor te verhogen (je gebruikt immers een deel van de afvalenergie nuttig en past die nuttig toe, plus dat de verbrandingsefficiëntie toeneemt door de hogere inlaatdruk).
Een turbo vreet anders een beste bult vermogen op, hij levert alleen (ruimschoots) meer op dan dat ie verbruikt ;)
Maar 'gratis energie' bestaat niet, die dingen worden niet voor niks zo heet, het is ook gewoon een flinke restrictie in de uitlaat.
2 gelijke motoren, 1 met en 1 zonder turbo, dan zal die met turbo meer verbruiken met een gelijke snelheid.
Het grote voordeel is gewoon dat je kleinere motoren kan gebruiken die, doordat ze zwaarder belast worden, efficienter lopen en toch het benodigde vermogen kunnen leveren.

Tommygun:
Kun je ook kijken welke storingen wanneer voorkomen ?
De BMW DIS software kan wat dat betreft een hoop, dus als je die hebt zou ik daar eens mee kijken.
Een luchtlek/vacuumlek door bv een kapotte inlaatslang kan ook rare foutmeldingen opleveren, zeker als de ecu als een idioot gaat compenseren voor een te arm lambdasignaal.
Al merk je een vacuumlek meestal het beste met stationair lopen.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
4x2 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:26:
[...]

Een turbo vreet anders een beste bult vermogen op, hij levert alleen (ruimschoots) meer op dan dat ie verbruikt ;)
Klinkt toch aardig als gratis energie. Als jij me iets kan aanwijzen wat minder energie kost dan het oplevert ben ik binnen :+ .

Volgens mijn beperkte kennis maakt een turbo gebruik van anders verloren energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Prima, ook goed.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MrFl0ppY schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:58:
[...]

Klinkt toch aardig als gratis energie. Als jij me iets kan aanwijzen wat minder energie kost dan het oplevert ben ik binnen :+ .

Volgens mijn beperkte kennis maakt een turbo gebruik van anders verloren energie.
En daar zit ook het grote verschil met een compressor. Een compressor draait puur op parasitair vermogen, terwijl een turbo standaard al een deel van de afvalenergie gebruikt. En het werkt bij een turbo deels zelfversterkend, hoe meer druk aan de inlaatkant, hoe hoger de uitlaatdruk, hoe harder de turbo kan draaien, hoe hoger weer de druk aan de inlaat.

Gratis energie bestaat niet, maar wel afvalenergie die nuttig wordt ingezet. Omdat die anders als afval uit de pijp gaat, is het wel min of meer gratis.
4x2 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:26:
[...]

2 gelijke motoren, 1 met en 1 zonder turbo, dan zal die met turbo meer verbruiken met een gelijke snelheid.
Het grote voordeel is gewoon dat je kleinere motoren kan gebruiken die, doordat ze zwaarder belast worden, efficienter lopen en toch het benodigde vermogen kunnen leveren.
Toch geeft een turbo bij een gelijke motor niet per definitie een hoger verbruik. Bij diesels zie je dat heel duidelijk, een 2,5l DI geeft aanzienlijk minder vermogen, maar een hoger verbruik dan een 2,5TDI op basis van hetzelfde blok.
De trend van kleine turbo-motoren is overigens pas iets van de laatste jaren, sinds de variabele geometrie turbo's betaalbaar en betrouwbaar zijn. Daarvoor zaten turbo's alleen op motoren die sportief of extreem krachtig moesten zijn (uitzondering is natuurlijk altijd Saab geweest).
TommyGun schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 11:23:
[...]

M43, dus maar 1 bobine inderdaad.

En ja, ik merk inhouden, en af en toe het zakken in toeren (bij afremmen). Verder geen gekke dingen...

Proberen uit te lezen met draaiden motor / al rijdende ga ik vanavond proberen.
Inzakkende toeren kan bij de M43 ook goed de stationair regelaar zijn, die gaat na verloop van tijd wat stroever en hoeft dus niet echt serieus te zijn.

Hoe ziet de connector achterop de ontstekingscomputer eruit? Is die helemaal schoon en oxidatievrij van binnen? En kan je ook eens de elektrische weerstand meten tussen motorblok en de carrosserie? Wellicht dat de massa niet helemaal lekker meer is.

[ Voor 21% gewijzigd door deepbass909 op 21-02-2012 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 16:19:
[...]

En daar zit ook het grote verschil met een compressor. Een compressor draait puur op parasitair vermogen, terwijl een turbo standaard al een deel van de afvalenergie gebruikt.
Hoe definieer jij exact dat 'deel van de afvalenergie'?

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

BMW Dealer Oolbekkink komt niet erg goed in het nieuws, werknemer neemt M3 uit 2008 mee(onverzekerd) en crasht zijn en vele andere auto's:
http://www.geenstijl.nl/m...utobowlen_in_drenthe.html
http://www.regiohoogeveen...-BMW-niet-verzekerd!.html
http://www.regiohoogeveen...errenlaan-na-ongeval.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ook een leuke manier van wakker worden (van FB kennis):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1oFli2YTJBQAR9d5o1FTBa6J/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

PWM schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 19:28:

[afbeelding]
Zoiets doe je toch niet in een paar minuten? Hoe zit dat met 't alarm? Ontmanteld / niet gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Beetje rommelig interieur, ik vind het in de originele staat toch mooier.

Dat is ongetwijfeld een duur geintje. Schadeherstel kost zeker enige duizenden euro's :/. Gezien de doelgerichtheid waarmee de elektronica is verwijderd wisten de daders precies wat ze moesten doen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

[afbeelding]
de dader struikelde en ze hebben hem op heterdaad betrapt, waarna ze hem de airbag hebben laten inslikken om hem vervolgens herhaaldelijk tegen een muur te gooien met oplopende snelheid tot ie afging?

Hoop ik dan...

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

_O-

Maar idd, dat is mooi nasty. Helaas zie je dit soort precisie en snelle klussen wel steeds vaker. :X Ook zonder braakschade aan de buitenkant of een alarm wat afgaat...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Damn, airbag, i-drive controller, radio en schermunit. Dat zal inderdaad een flinke duit kosten om te vervangen.. :X Hoop voor de eigenaar dat hij verzekerd is voor dit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

En ik dacht dat dit soort geintergreerde systemen redelijk safe waren (in vergelijk met bijv. het VAG rns510 systeem waar de radar fora vol van staan)
Maar ze slopen dus gericht alle modules eruit. Van airbags wist ik dat (is ook heel simpel), maar de rest weerhoudt ze dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is een leaseauto, wat voor de berijder natuurlijk scheelt. Onder de streep, betalen we eigenlijk met zijn alle dit soort dingen. Er zit natuurlijk alarm op, maar daar hebben ze ook trucjes voor blijkbaar.

Zolang mensen dit soort spullen kopen, zal het gejat worden.

EDIT: Sprak toevallig een maand of 2 geleden iemand in de kroeg wiens vader achteraf allemaal dit soort dingen had laten installeren (in een Merc). Kwam allemaal "van Poolse sloopauto's" wist ie te vertellen. Het erge is: Hij geloofde het. Ja, dan blijft er wel handel over.

[ Voor 33% gewijzigd door PWM op 21-02-2012 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Jep zolang er vraag is gebeurt het. De VAG systemen zijn berucht maar ook BMW's zijn niet heilig zie je wel. Ennuh veilig ben je nooit!

Aan de andere kant is het ook lucratieve business. Een beetje Navi prof gaat gewoon voor dik 2k op marktplaats. Moet je heel wat autoradio's voor jatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Echt profi gestript hoor. Amper schade te zien volgens mij... Balen en sneu dat dit soort zaken nog steeds gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 19:19:
[...]

Hoe definieer jij exact dat 'deel van de afvalenergie'?
De expansie-energie die overblijft nadat de uitlaatklep geopend is. Die is te laag om een zuiger aan te drijven, maar krachtig genoeg voor een turbo. Bij een non-turbo gaat die energie verloren. Dat is juist de kracht van een turbo. En dat die krachtig is, kan je op zich makkelijk genoeg testen, hou de uitlaat maar dicht en voel hoeveel druk die in non-time opbouwt, zelfs bij stationair toerental.

Een zuigermotor is eigenlijk verschrikkelijk inefficiënt (niks nieuws daar) omdat je én veel energie kwijt raakt in de vorm van warmte, maar ook in gasdruk via de uitlaat. Met een turbo win je daar tenminste nog een deel (de gasdruk) van terug.

Combineer dat vervolgens met het gegeven dat een gasmengsel efficiënter verbrand als het onder druk staat, en je weet waarom een turbo meer vermogen geeft. En dat zonder het hogere verbruik dat een compressor veroorzaakt, die alleen een hogere inlaatdruk geeft, terwijl hij energie wel nuttige energie onttrekt voor aandrijving.

En omdat die expansie-energie zonder turbo volledig verloren gaat, kan je gerust spreken van afval- (niet nuttig gebruikte) of restenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Toch leuk spul. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Klinkt nog best wel sportief ook :P

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 20:31
maar schakelt die kerel niet wat te laat (er van uitgaande dat max koppel ergens tussen 2000 en 4000 toeren ligt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Als je een beetje door wilt rijden schakel je altijd laat.. Als jij invoegt op de snelweg schakel je toch ook niet op het moment dat je maximaal koppel hebt? ;)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 20:31
in ieder geval in mijn bmw niet bij de redline, maar dat is meer omdat ik bang ben dat de koppakking er anders uitvliegt (komt uit 73)

in mn diesel peugeot meestal rond de 3 dzd rpm, maar dat is gewoon luiheid.

maar je hebt wel een punt, zat nog even te googelen, en je zou theoretisch moeten schakelen zodat je motor z'n maximale vermogen levert. Dan komt die kerel in het filmpje volgens mij alsnog een paar keer te hoog uit (boven de 4500, terwijl de motor tussen 4000 en 4400 z'n maximale vermogen levert volgens BMW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

dj1981 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 00:03:
in ieder geval in mijn bmw niet bij de redline, maar dat is meer omdat ik bang ben dat de koppakking er anders uitvliegt (komt uit 73)
02 toch ?
Gewoon niet boven de 7000 komen, daar boven willen de tuimelaars wel eens afbreken, die koppakking blijft wel zitten :P
Of het nut heeft is een ander verhaal, want normaal is dr voorbij de 6000 toeren toch niemand meer thuis.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

dj1981 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 23:48:
maar schakelt die kerel niet wat te laat (er van uitgaande dat max koppel ergens tussen 2000 en 4000 toeren ligt)?
Je schakelt ook niet op het maximum koppel, maar vlak na het maximum vermogen. Nu ken ik de karakteristiek van die motor niet, maar meestal ligt het maximale vermogen vlak voor de toerenbegrenzer (zo'n 500 tot 1000 toeren ervoor). BMW heeft de laatste tijd nog al wat leuke trucjes uitgehaald met de turbo's, waardoor het vermogensverloop iet wat anders is geworden dan traditioneel (veel vlakker, maar ten koste van vermogen hoog in de toeren).
Maar het valt me op dat die bak wat traag schakelt. Je hoort hem telkens bij 5000 toeren als de knop indrukken, maar voor de auto ook daadwerkelijk heeft geschakeld, is hij al weer 500 toeren verder.

@dj1981
Jouw peug trekt waarschijnlijk ook niet door tot 5500 toeren (wat behoorlijk hoog is voor een diesel). De meeste diesels houden (of hielden) het voor 5000 toeren echt wel voor gezien.

[ Voor 23% gewijzigd door deepbass909 op 22-02-2012 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 23:01:
[...]

De expansie-energie die overblijft nadat de uitlaatklep geopend is. Die is te laag om een zuiger aan te drijven, maar krachtig genoeg voor een turbo. Bij een non-turbo gaat die energie verloren. Dat is juist de kracht van een turbo. En dat die krachtig is, kan je op zich makkelijk genoeg testen, hou de uitlaat maar dicht en voel hoeveel druk die in non-time opbouwt, zelfs bij stationair toerental.
Ja maar nu scheer je 2 zaken die simultaan gebeuren wel over dezelfde kam. Het is inderdaad zo dat als de uitlaatklep opengaat er overdruk in de cilinder heerst (en die energie dus verloren gaat), maar de turbo (met bijbehorende kronkel in de uitlaat) zorgt wel voor een stromingsweerstand. En die stromingsweerstand zorgt vervolgens weer voor parasitaire last tijdens de uitlaatslag; het heeft direct invloed op je pompverliezen.

En dat laatste zorgt ook voor het verlies wat je dus met een compressor niet hebt. Daar kan je uitlaatsysteem rechttoe rechtan zijn zonder enigerlei obstructie van schoepenrad of wastegate met bijbehorende kronkels, dus heb je bijna per definitie een lager pompverlies. Daardoor is het dus niet zo dat je de energie voor de turbo gratis zou krijgen en dat een compressor parasitair zou zijn. Ze zijn beide een parasitaire last.
En bij veel compressors heb je een gestuurde bypass in lage toerentallen om verbruik te optimaliseren al dan niet door een klep of zelfs magneetkoppelingen, en turbo's hebben die technieken afaik (nog) niet (de wastegate gaat volgens mij alleen open bij te hoge druk). Het is wat dat betreft een beetje lood om oud ijzer en hangt het maar net van de uitvoering af welk systeem zuiniger is danwel meer presteert. In een tsi zitten ze beide (maar da's meer een performance kwestie).

Ook is de druk die je op je uitlaat voelt niet alleen de druk die vrijkomt bij opening van de uitlaatklep, maar je motor is gewoon een hele sterke pomp die wel door blijft draaien zolang je er lucht en brandstof in stopt. Dat zorgt voor de kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

PWM schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 21:30:
Het is een leaseauto, wat voor de berijder natuurlijk scheelt. Onder de streep, betalen we eigenlijk met zijn alle dit soort dingen. Er zit natuurlijk alarm op, maar daar hebben ze ook trucjes voor blijkbaar.
Meestal knippen ze gewoon de claxon door omdat die ergens voor bij de bumper zit.
In mijn Saab zitten daarom 2 claxons die normaal tegelijk toeteren als maar die voor de hoge tonen van het alarm zit goed weg gewerkt, dus als ze de normale claxon doorknippen dan werkt die voor het alarm nog.

Maar ik neem aan dat BMW niet zo dom is om maar 1 simpele claxon te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

BMW had altijd een speciale alarmspeaker die helemaal tegen de voorruit zit. Om daar bij te kunnen moet de motorkap los en staat de auto al in volle kracht te loeien.
Maar goed, tegen georganiseerde bendes (waar dit wel het werk van lijkt) doe je weinig... Zij weten precies hoe een bepaald merk/model in elkaar steekt en hoe je het alarm binnen een paar tellen moet uitschakelen.

Uiteindelijk is er maar echt effectieve methode tegen dieven, en dat is een aftands brik uit de jaren rijden, waarvan het metaal nog de hoogste waarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Is het verstandig om eens mijn EGR inlaat open te trekken om deze te reinigen?
Ik merk als ik vrij hard het gaspedaal intrap, mijn achterbuurman dat niet leuk vindt.... :P Komt nogal wat roet uit dan...
In hoeverre is dat reinigen nuttig/ raadzaam/ noodzakelijk? :)

Gaat om een 320D E46 150PK met 194k op de teller.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 12:49
Roet=goed..... :D

[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 22-02-2012 10:20 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Weet je zeker dat het de EGR is? Roet schijnt ook voor te komen bij een stervende turbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

MrFl0ppY schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:31:
Weet je zeker dat het de EGR is? Roet schijnt ook voor te komen bij een stervende turbo.
Die is 2000km geleden vervangen, dus dat lijkt me niet.
En hij doet het ook alleen als ik hem echt flink doortrap. Was benieuwd naar de meningen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Nadat ik mijn EGR had schoongemaakt liep de motor merkbaar soepeler, vooral op lagere toerentallen.. Maar er zat dan ook ongeveer een halve kg roet in, de diameter was voor meer dan de helft dichtgeslibt.. Maar ook na die schoonmaakactie blijft hij gewoon roeten.. Roetuitstoot is normaal bij volgas..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
Een BMW diesel is er gevoelig voor, vooral als de EGR helemaal volgepropt zit.

Ik heb op de 320d toen heel de EGR + inlaatcollector volledig uitgekuisd. Minder roet, minder verbruik en idd merkbaar soepeler.

Je kan ze ook electronisch laten afsluiten bij een tuner. Dan worden ze gewoon niet meer gebruikt en dat is veel beter voor zowat alles 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:47

[afbeelding]
Nu even niet fout opnemen, maarre, ze hebben het wel proper gedaan... Geef nu toe, om met de adrenaline al een beetje in je lijf in een auto gaan zitten en zo netjes alles er uit te halen... :X

Proper werk... Wel heel klote voor die kennis... :o Moet er niet aan denken als dat bij mij gebeurt...

Verschiet er trouwens van dat dit bij BMW's nu ook gedaan wordt, bij Audi's (en dan voornamelijk de oudere A3 of A4) is zo een dubbel DIN navigatie er makkelijk uit te halen... Maar zo een hele geïntegreerd systeem van BMW :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

HyperBart schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 14:43:
[...]

Nu even niet fout opnemen, maarre, ze hebben het wel proper gedaan... Geef nu toe, om met de adrenaline al een beetje in je lijf in een auto gaan zitten en zo netjes alles er uit te halen... :X

Proper werk... Wel heel klote voor die kennis... :o Moet er niet aan denken als dat bij mij gebeurt...

Verschiet er trouwens van dat dit bij BMW's nu ook gedaan wordt, bij Audi's (en dan voornamelijk de oudere A3 of A4) is zo een dubbel DIN navigatie er makkelijk uit te halen... Maar zo een hele geïntegreerd systeem van BMW :X
Ik dacht precies hetzelfde, zelfs de dealer zou het er nog niet zo goed uitkrijgen. Maar alsnog #firstworldproblems en gelukkig lease. Wel lullig voor de eigenaar! (Zeker als ik zie dat ik al gek kan worden van een 1cm kras op mijn 11jaar oude E46)

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-07 17:12
Zit bij BMW in die navi/radio units geen code? Mijn oude Opel had dat in de geïntegreerde radio. Als je die eruit haalde moest je een code invoeren. Heeft me nog wat werk en geld gekost, want ik had de code niet gekregen bij de aankoop (tweede hands) en moest toen aan Opel bewijzen dat de wagen van mij was en toen kreeg ik voor 30 euro de code toegezonden.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Aries.Mu schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 14:19:
Een BMW diesel is er gevoelig voor, vooral als de EGR helemaal volgepropt zit.

Ik heb op de 320d toen heel de EGR + inlaatcollector volledig uitgekuisd. Minder roet, minder verbruik en idd merkbaar soepeler.

Je kan ze ook electronisch laten afsluiten bij een tuner. Dan worden ze gewoon niet meer gebruikt en dat is veel beter voor zowat alles 8)
Behalve voor het milieu :P But who cares? :D

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Nou ja, over de milieuvoordelen van EGR valt ook nog wel te discussiëren..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• deepbass909

deepbass909

Joepv schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 07:42:
Zit bij BMW in die navi/radio units geen code? Mijn oude Opel had dat in de geïntegreerde radio. Als je die eruit haalde moest je een code invoeren. Heeft me nog wat werk en geld gekost, want ik had de code niet gekregen bij de aankoop (tweede hands) en moest toen aan Opel bewijzen dat de wagen van mij was en toen kreeg ik voor 30 euro de code toegezonden.
In mijn E36 zit veel van de elektronica al aan elkaar gekoppeld is. Ik kan me niet voorstellen dat dat bij nieuwe auto's niet meer zo zou zijn.
Maar goed, met de juiste software en hardware is dat zo om te programmeren. En die hardware kost ongeveer hetzelfde als een goede top hifi/navi unit moet opbrengen. Dus met 1 keer gebruiken heb je het als dief er al uit.

De beveiliging is bovendien een een lastig punt. Vrijwel onkraakbaar maken is zonder meer mogelijk, maar het risico op storingen neemt daarmee ook toe. In theorie kan je bijv. er best voor zorgen dat een auto niks meer doet als er een verkeerd onderdeel wordt aangekoppel (via de CAN-bus kan prima een startonderbreker geactiveerd worden). Dus als je een gestolen onderdeel plaatst, dat je auto vervolgens niet meer wil starten. Maar ja, wat als door een storing de interne check fout gaat, wil je dan als merk het risico lopen dat je product het weigert te doen, met het risico op imago-schade, of neem je de diefstal maar voor lief. Het laatste is uiteindelijk economisch, marketing en imago technisch het meest verstandige... Al zie je bij VW dat het weer extreem de verkeerde kant op uitslaat (een unit die te makkelijk te stelen is...)

Pagina: 1 ... 5 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.