Dit topic is een vervolg op de discussie die in Het grote BMW-topic #12 ontstond over veel te kleine parkeervakken, de parkeerschade die dit oplevert en soortgelijke droefenis. Omdat de discussie nogal off topic begon te raken, maak ik er nu een apart topic voor aan.
Hoe ziet de praktijk eruit
Nou zo dus:

[url=AAl8KLc54hENn9YMV0IbIh0A]

Hoe hoort het
Als achtergrondinformatie pak ik voor de geïnteresseerden NEN 2443:2013 erbij. Dat is de norm 'Parkeren en stallen van personenauto's op terreinen en in garages', die gericht is op parkeergarages en parkeerterreinen die vanaf 2013 zijn gebouwd. Ik citeer deze norm een paar keer, maar om geen copyright te schenden houd ik de citaten zo kort mogelijk.Afmetingen van een parkeervak
Hoe groot moet een parkeervak nu eigenlijk zijn? Er zijn heel veel varianten mogelijk, maar laat ik me beperken tot parkeren haaks op de parkeerweg. Dit is een voorbeeld voor een openbare parkeergelegenheid:

en de bijbehorende minimummaten zijn als volgt:

De krapste maten zijn voorzien voor een stallinggarage, zoals je die bijvoorbeeld bij een appartementencomplex aantreft. Daarvoor zijn de minimummaten als volgt:

Verschil tussen vooruit en achteruit inparkeren
En dat wordt elders geïllustreerd met het volgende plaatje:quote: NEN 2443:20135.3.8.3 [...] Bij voorkeur moet worden uitgegaan van vooruit inparkeren om achteropkomende automobilisten niet tot achteruit rijden te dwingen of ze te hinderen. Achteruit inparkeren kost minder ruimte maar leidt in het algemeen tot een minder comfortabele parkeermanoeuvre en/of een langere onderbreking van de doorstroming bij parkeren onder een scherpe of stompe hoek, en bij langsparkeren. Voor de maatvoering, zie tabel 4A, 4B en 4C.

Je kunt hier heel duidelijk zien dat de sleeplijn (de buitencontour aan de rechterzijde van het voertuig) voor een groot deel door het naastliggende parkeervak loopt. Dat is bij vooruit insteken noodzakelijk om de auto recht in het vak te krijgen. Als het parkeervak te smal is of als de parkeerweg te smal is of als beide te smal zijn, krijg je de auto vooruit nooit in/uit het parkeervak zonder de auto’s in de naastliggende parkeervakken te raken. Bij achteruit inparkeren lopen de sleeplijn en de veeglijn (de binnencontour, alles wat de auto in de binnenbocht 'wegveegt') heel anders, waardoor je achteruit kunt inparkeren in een smaller vak of de parkeerweg smaller kan zijn.
Obstakels in een parkeergarage
Oudere parkeergaragesquote: NEN 2443:20135.3.10 [...] Indien het plaatsen van kolommen onvermijdelijk is, behoort naar een zo minimaal mogelijke kolomdoorsnede te worden gestreefd, om de kans op schade aan de personenauto en de subjectieve onveiligheid te verminderen. Ronde, ovale of afgeronde kolommen hebben de voorkeur boven kolommen met rechte hoeken, terwijl kolommen die niet rond zijn bij voorkeur evenwijdig aan de lengterichting van het parkeervak behoren te worden aangebracht. Indien het niet mogelijk is de kolommen op de beschreven voorkeursposities te plaatsen, dan heeft het de sterke voorkeur deze in elk geval niet direct langs de rijbaan te plaatsen. Direct langs de parkeerweg geplaatste kolommen kunnen het indraaien van de parkeervakken hinderen. Het plaatsen van de kolommen op het midden van de parkeervaklengte is af te raden vanwege de problemen die in dit geval ontstaan bij het openen van de autoportieren, tenzij bij de desbetreffende parkeervakken een grotere breedte wordt aangehouden.
5.3.10.1
Indien f groter is dan 1,50 m dan behoort 0,15 m aan de parkeervakbreedte te worden toegevoegd. Indien g kleiner is dan 0,50 m dan behoort 0,15 m aan de parkeervakbreedte te worden toegevoegd. Indien links en rechts van het parkeervak een kolom staat dan behoort 0,35 m aan de parkeervakbreedte te worden toegevoegd.
Oudere parkeergarages zijn waarschijnlijk gebouwd volgens oudere versies van de norm NEN 2443, die nog gebaseerd zijn op net wat kleinere autoafmetingen. Vroegâh was de gemiddelde auto wat korter en smaller dan tegenwoordig. Bovendien is de gemiddelde autodeur tegenwoordig een stuk dikker, waardoor hij verder open moet om uit te kunnen stappen. Gevolg: in oudere parkeergarages mag alles net wat kleiner zijn.
Disclaimer
Voor iedereen die met zijn rolmaat in de hand alvast zit te filosoferen over de rechtszaak die hij gaat aanspannen tegen de beheerder van het parkeerterrein om de hoek: realiseer je dat normen slechts beschrijven 'hoe het hoort'. Je kunt er niet zonder meer rechten aan ontlenen.

Een goede grap mag vrienden kosten.