Parkeerergernissen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:11

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cZ6tWI0gcCkXKUhp4lSpB2l8/full.jpg
Dit topic is een vervolg op de discussie die in Het grote BMW-topic #12 ontstond over veel te kleine parkeervakken, de parkeerschade die dit oplevert en soortgelijke droefenis. Omdat de discussie nogal off topic begon te raken, maak ik er nu een apart topic voor aan.

Hoe ziet de praktijk eruit

Nou zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cLXsPrvwRbzqZyvxWhYKRykC/full.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/H1ipDYEyXaacItM6LWsBHQVY/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JpFsgUjndgKZtWzasZbRnnR7/full.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OEuHVMSZMXbX4E5wZlgrhYoV/full.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/T6g3fcA2Q53PMjhv5ajQI6sN/full.jpg
auto versus AUTO
[url=AAl8KLc54hENn9YMV0IbIh0A]Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AAl8KLc54hENn9YMV0IbIh0A/full.jpg[/]Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EgtokYgdTUw0wt7RfbGd9rt7/full.jpg

Hoe hoort het

Als achtergrondinformatie pak ik voor de geïnteresseerden NEN 2443:2013 erbij. Dat is de norm 'Parkeren en stallen van personenauto's op terreinen en in garages', die gericht is op parkeergarages en parkeerterreinen die vanaf 2013 zijn gebouwd. Ik citeer deze norm een paar keer, maar om geen copyright te schenden houd ik de citaten zo kort mogelijk.

Afmetingen van een parkeervak
Hoe groot moet een parkeervak nu eigenlijk zijn? Er zijn heel veel varianten mogelijk, maar laat ik me beperken tot parkeren haaks op de parkeerweg. Dit is een voorbeeld voor een openbare parkeergelegenheid:
voorbeeldafmetingen openbare parkeergelegenheid
en de bijbehorende minimummaten zijn als volgt:
openbare parkergelegenheid

De krapste maten zijn voorzien voor een stallinggarage, zoals je die bijvoorbeeld bij een appartementencomplex aantreft. Daarvoor zijn de minimummaten als volgt:
stallinggarage

Verschil tussen vooruit en achteruit inparkeren
quote: NEN 2443:2013
5.3.8.3 [...] Bij voorkeur moet worden uitgegaan van vooruit inparkeren om achteropkomende automobilisten niet tot achteruit rijden te dwingen of ze te hinderen. Achteruit inparkeren kost minder ruimte maar leidt in het algemeen tot een minder comfortabele parkeermanoeuvre en/of een langere onderbreking van de doorstroming bij parkeren onder een scherpe of stompe hoek, en bij langsparkeren. Voor de maatvoering, zie tabel 4A, 4B en 4C.
En dat wordt elders geïllustreerd met het volgende plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SwXRGpRT8D6K2653hBJbI8A6/full.png
Je kunt hier heel duidelijk zien dat de sleeplijn (de buitencontour aan de rechterzijde van het voertuig) voor een groot deel door het naastliggende parkeervak loopt. Dat is bij vooruit insteken noodzakelijk om de auto recht in het vak te krijgen. Als het parkeervak te smal is of als de parkeerweg te smal is of als beide te smal zijn, krijg je de auto vooruit nooit in/uit het parkeervak zonder de auto’s in de naastliggende parkeervakken te raken. Bij achteruit inparkeren lopen de sleeplijn en de veeglijn (de binnencontour, alles wat de auto in de binnenbocht 'wegveegt') heel anders, waardoor je achteruit kunt inparkeren in een smaller vak of de parkeerweg smaller kan zijn.

Obstakels in een parkeergarage
quote: NEN 2443:2013
5.3.10 [...] Indien het plaatsen van kolommen onvermijdelijk is, behoort naar een zo minimaal mogelijke kolomdoorsnede te worden gestreefd, om de kans op schade aan de personenauto en de subjectieve onveiligheid te verminderen. Ronde, ovale of afgeronde kolommen hebben de voorkeur boven kolommen met rechte hoeken, terwijl kolommen die niet rond zijn bij voorkeur evenwijdig aan de lengterichting van het parkeervak behoren te worden aangebracht. Indien het niet mogelijk is de kolommen op de beschreven voorkeursposities te plaatsen, dan heeft het de sterke voorkeur deze in elk geval niet direct langs de rijbaan te plaatsen. Direct langs de parkeerweg geplaatste kolommen kunnen het indraaien van de parkeervakken hinderen. Het plaatsen van de kolommen op het midden van de parkeervaklengte is af te raden vanwege de problemen die in dit geval ontstaan bij het openen van de autoportieren, tenzij bij de desbetreffende parkeervakken een grotere breedte wordt aangehouden.

5.3.10.1
Indien f groter is dan 1,50 m dan behoort 0,15 m aan de parkeervakbreedte te worden toegevoegd. Indien g kleiner is dan 0,50 m dan behoort 0,15 m aan de parkeervakbreedte te worden toegevoegd. Indien links en rechts van het parkeervak een kolom staat dan behoort 0,35 m aan de parkeervakbreedte te worden toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/K6AiSgStR63zXYFP3rNlX3YI/full.png
Oudere parkeergarages
Oudere parkeergarages zijn waarschijnlijk gebouwd volgens oudere versies van de norm NEN 2443, die nog gebaseerd zijn op net wat kleinere autoafmetingen. Vroegâh was de gemiddelde auto wat korter en smaller dan tegenwoordig. Bovendien is de gemiddelde autodeur tegenwoordig een stuk dikker, waardoor hij verder open moet om uit te kunnen stappen. Gevolg: in oudere parkeergarages mag alles net wat kleiner zijn.

Disclaimer
Voor iedereen die met zijn rolmaat in de hand alvast zit te filosoferen over de rechtszaak die hij gaat aanspannen tegen de beheerder van het parkeerterrein om de hoek: realiseer je dat normen slechts beschrijven 'hoe het hoort'. Je kunt er niet zonder meer rechten aan ontlenen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kZ73plSI4YMHLFKEgo8qs1o4/full.jpg

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik rij in een klein koekblik, en ik vind sommige parkeervakken al hinderlijk smal. (Al was 't maar omdat anderen dan hun deuren tegen mijn auto aan slaan.)

Maar elke m² kost geld, dus als er door de vakken 10 cm smaller te maken een paar extra in de garage passen, dan doen ze dat gewoon, levert meer parkeergelegenheid, en dus meer omzet op in een betaalde garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-10 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Zet de auto geregeld verder van de supermarkt oid vandaan om te voorkomen dat ik schade oploop. Vakken zijn vaak vrij klein, uitstappen met een (E46) coupe is vrij onhandig vanwege de grote deuren en veel mensen letten totaal niet op / maakt het niets uit dat er een deuk in hun (lease?) auto komt.

Als ik naar een grote plaats ga neem ik geregeld de Ford Ka van mijn moeder mee simpel weg omdat deze eenvoudig te parkeren is itt tot een 3 / 5 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Herkenbaar, ik heb een niet zo heel kleine auto en sommige parkeervakken zijn een ware uitdaging om hem in te kunnen zetten. Van uitstekende achterkant/voorkant tot te smalle parkeerplekken waardoor je amper in of uit kan stappen.

Dan heb ik het nog niet over de smalle ruimtes die men soms maakt voor bochten e.d.

Makkelijkste manier van ruimte 'winnen' is om er voor te zorgen dat men de auto's om en om parkeert. De ene vooruit en dan een ander achteruit. Waarbij je de zijkant dan redelijk dicht bij elkaar kan zetten en aan de andere kant redelijk veel ruimte overhoudt.

In geval van het voorbeeld
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EgtokYgdTUw0wt7RfbGd9rt7/full.jpg
Deze is simpelweg verkeerd geparkeerd. Achteruit inparkeren en dan hopen dat niemand hem er aan de andere kant ook strak langs zet :+

(al is deze flauw aangezien het lijkt alsof die muur later is geplaatst)

[ Voor 5% gewijzigd door Napo op 08-12-2014 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Napo schreef op maandag 08 december 2014 @ 19:36:
Herkenbaar, ik heb een niet zo heel kleine auto en sommige parkeervakken zijn een ware uitdaging om hem in te kunnen zetten. Van uitstekende achterkant/voorkant tot te smalle parkeerplekken waardoor je amper in of uit kan stappen.

Dan heb ik het nog niet over de smalle ruimtes die men soms maakt voor bochten e.d.

Makkelijkste manier van ruimte 'winnen' is om er voor te zorgen dat men de auto's om en om parkeert. De ene vooruit en dan een ander achteruit. Waarbij je de zijkant dan redelijk dicht bij elkaar kan zetten en aan de andere kant redelijk veel ruimte overhoudt.
Heel slecht idee. Als er auto's dicht op elkaar geparkeerd worden, zullen er meer schade's veroorzaakt worden. Althans het risico word groter. Zie heel vaak passagiers in heel smalle paden proberen in te stappen en dan zit de deur meestal aan de auto daarnaast met eventueel klein/groot schade. Ik neem geen risico. Een kleine deuk in je deur of bij iemand anders en je hebt van duizenden euro's financieel probleem. En dan heb ik het nog nier over dat mensen nog wegrijden zonder een 06 achter te laten. Parkeervakken zowel buiten als in parkeergarages zijn al klein/small genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
MrJames schreef op maandag 08 december 2014 @ 20:45:
[...]

Heel slecht idee. Als er auto's dicht op elkaar geparkeerd worden, zullen er meer schade's veroorzaakt worden. Althans het risico word groter. Zie heel vaak passagiers in heel smalle paden proberen in te stappen en dan zit de deur meestal aan de auto daarnaast met eventueel klein/groot schade. Ik neem geen risico. Een kleine deuk in je deur of bij iemand anders en je hebt van duizenden euro's financieel probleem. En dan heb ik het nog nier over dat mensen nog wegrijden zonder een 06 achter te laten. Parkeervakken zowel buiten als in parkeergarages zijn al klein/small genoeg.
Passagiers hoeven niet in het vak in of uit te stappen.
Effectief houdt je op deze wijze meer ruimte over voor de bestuurder om in en uit te stappen terwijl de passagier eerder moet uitstappen en later in stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:44
Napo schreef op maandag 08 december 2014 @ 21:05:
[...]

Passagiers hoeven niet in het vak in of uit te stappen.
Effectief houdt je op deze wijze meer ruimte over voor de bestuurder om in en uit te stappen terwijl de passagier eerder moet uitstappen en later in stappen.
Nee, maar ze doen het wel :X Als het echt niet anders kan parkeer ik mijn auto ook het liefst om en om en dan zo strak er op dat je er eigenlijk niet tussen kan lopen. Over het algemeen mijd ik dit soort plekken en loop er graag 100 meter extra voor door hem op een gunstigere plek te zetten (over het algemeen buiten parkeergarages).
Die parkeergarage van de TS spant trouwens wel de kroon met wat ik gezien heb! Waar is dat, echt onmogelijke plekken al zou je er willen staan 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Speedy op 08-12-2014 21:21 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb ook zo vaak in bijvoorbeeld Duitsland echt letterlijk bijna me auto krom moeten vouwen om te parkeren. Maar nog erger in Duitsland: parkeergarage en rijweg. Vaak al 8x moeten insteken om een bocht te maken om een dek lager te komen (was binnenbocht) en dat ging ook vlak langs geparkeerde auto's die uitstaken en dan met een Golf 6 met sportonderstel (3 cm verlaagd en de hoek was nogal steil), wat heb ik lopen vloeken daar, dat was in Dusseldörf.

Laatst ook in Köln bij het Hotel Mercure. De ingang was met lichten omdat het daar eenrichtingsverkeer was. Maar ik had groen en er stond een groep met uitleg voor de garage dus het duurde iets langer voordat ik er door was, ja hoor bingo, er kwam een auto van de andere kant. Nou 10 keer steken en ik was de bocht om pfff en hij kon geen kant uit (achter slagboom en vooruit stond ik in de bocht).

Amstelveen Q-Park Stadsplein is ook zo'n ramp. Vaak stond ik net langs de paal geparkeerd, maar ik heb een garage dus ik weet hoe ik krap kan parkeren maar het is echt cm werk en zeker met je spiegel.

Het leukste parkeren vond ik in Tenerife met een Panda. Eerst met de platte achterkant pal tegen een vuilniscontainer aan, zo krap was het gat. De dag daarna had ik een plaats maar het was een schuin inparkerende plaats dus ik over de stoep recht erin en dat ging. Ik stond met 4 wielen erin.

Genoeg meegemaakt en dat ook ooit met een Up gedaan in Amsterdam. Ik krijg een auto bijna overal wel erin. Al moet ik als Parijs bumper tegen bumper staan, ik parkeer de auto wel.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn broertje heeft een verlengde Opel Vivaro, mooi busje. Het verlengde gegeven is niet zo'n probleem in parkeergarages, dat is een kwestie van behendigheid. Het lastige is in 99% van de gevallen de hoogte van de garage.

Vorige week wilde hij in Amsterdam een hapje eten met z'n meisje. Heeft die zo'n 45 minuten rondjes gereden om ergens een geschikt plekje buiten te vinden... Dat is toch waardeloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tja, kleinere auto nemen. Ik snap niet waarom ik meer zou moeten betalen voor een parkeerplek omdat iemand een veel te grote auto wilt parkeren op een drukke plek.
Zie bijvoorbeeld deze garage uit de TS.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cLXsPrvwRbzqZyvxWhYKRykC/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/H1ipDYEyXaacItM6LWsBHQVY/full.jpg

Mijn auto past hier fatsoenlijk in een vak (vaak genoeg daar geparkeerd) maar genoeg mensen met een veel te grote (estate) wagen die aan alle kanten uit steekt.
1. Ik zou dus (in theorie) meer moeten betalen voor een parkeerplaats, terwijl mijn auto makkelijk in een klein vak past, omdat anderen een auto hebben die niet in de stad thuis hoort.
2. Ik kan vaak niet fatsoenlijk bij m'n kofferbak omdat anderen hun auto maar mijn parkeervak in rijden bijna bumper aan bumper. Daar krijg je krassen van inderdaad.

Iedereen wilt een grote auto rijden en tegelijkertijd wilt iedereen ook goedkoop midden in de stad kunnen parkeren. Tja, dat gaat helaas niet lukken. En ik zou dan eerder willen kijken naar kleinere auto's dan naar grotere parkeervakken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Laatst online: 16:40

McBoom

Broem

Geen kinderen zeker? Niet iedereen neemt een grote(re) auto voor hun lol.

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Genoeg gezinnen met kinderen en een kleine auto. Een grotere auto nemen omdat je kinderen hebt is een luxe, geen strikte noodzaak. Waarom moet iedereen dan meer betalen voor parkeerplekken omdat jij die luxe wilt? Parkeer dan langs de rand van de stad en ga met het OV.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:17

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

[TAG]Speedy schreef op maandag 08 december 2014 @ 21:19:
Als het echt niet anders kan parkeer ik mijn auto ook het liefst om en om en dan zo strak er op dat je er eigenlijk niet tussen kan lopen.
Been there, done that. Vergeet niet preventief je buitenspiegel in te klappen :-( .

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

Tsurany schreef op maandag 08 december 2014 @ 23:45:
Genoeg gezinnen met kinderen en een kleine auto. Een grotere auto nemen omdat je kinderen hebt is een luxe, geen strikte noodzaak. Waarom moet iedereen dan meer betalen voor parkeerplekken omdat jij die luxe wilt? Parkeer dan langs de rand van de stad en ga met het OV.
Tja, als je zo gaat redeneren... Ook genoeg gezinnen die geen auto hebben, dus elke grootte van auto is luxe. Dan hoeven de parkeerplekken ook maar de grootte van een fiets te hebben. Oh, dat is ook best luxe :P Dan kunnen parkeerplekken ook opgedoekt worden. Probleem opgelost :Y

We leven hier niet in de Sovjet Unie, iedereen heeft de vrijheid om de auto te kopen die hij of zij wil (of kan). En de faciliteiten moeten er dan ook naar zijn. Eigenlijk zou je zo'n beetje een Hummer H1 in een parkeervak kwijt moeten kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:53
Iedereen heeft ook de vrijheid om in een (vaak privé uitgebate) parkeergarage te parkeren. Het hoeft niet hoor ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom moeten die faciliteiten er dan zijn? Dat jij de vrijheid hebt om de auto te kopen die jij wilt betekent niet dat je af kan dwingen dat er altijd rekening gehouden gaat worden met jouw keuze. Als jij een grote auto kiest dan zijn parkeerproblemen mogelijke gevolgen. Want uitbaters van parkeergarages hebben de vrijheid de grootte van hun parkeervakken zelf te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 03:06

Toff

FP ProMod
Ooit moest ik, in mijn eigen straat, via de achterklep naar binnen, omdat er aan beide zijden te weinig ruimte was om de portieren te openen, of sowieso om tussen de auto's door te lopen. Je moet er iets voor over hebben. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

LED-Maniak schreef op maandag 08 december 2014 @ 23:57:
Iedereen heeft ook de vrijheid om in een (vaak privé uitgebate) parkeergarage te parkeren. Het hoeft niet hoor ;)
Eigenlijk wel, want in een beetje stad kan je ergens anders je auto (groot of klein ;)) niet eens fatsoenlijk meer kwijt. Ik heb nog geen problemen gehad in parkeergarages gehad met mijn grote auto. Maar om te zeggen dat je dan maar een kleine auto moet kopen. Daar heb je weer andere problemen mee waar ik niet op zit te wachten. Dan zijn eventuele parkeerproblemen voor mij een klein ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 23:51

wouterve

Swinger of States

De meest vervelende parkeergarage die ik ooit heb meegemaakt was die onder het gebouw waar m’n ouders vroeger woonden in Parijs. Ze hadden daar op niveau -2 een dubbellange parkeerplek, maar daar komen was nogal lastig: de bochten waren nogal krap en omringd met een hoge stoeprand van ongeveer 30cm.

Het mooiste moment in die garage was toen m’n vader een proefrit ging maken in een Citroën C6. Eerst een uurtje door de stad gestuurd, en dat was heerlijk comfortabel; maar na de rit, zo hadden we met de verkoper afgesproken, wilden we kijken of de auto wel in de garage zou passen. Nou…hij ging er wel in, maar door de krappe bocht met hoge stoeprand kwam de auto er helaas niet zonder kleerscheuren uit: twee wielen en de voorbumper kwamen gehavend uit de strijd :P. Gelukkig zat de verkoper achter het stuur ;).

Waar de verkoper tot dat moment nog heel enthousiast was over een mogelijke verkoop, was het bij hem vanaf dat moment ook wel duidelijk dat het hem niet ging worden…helaas, want het was wel een toffe auto. Dat was bij mijn weten dan ook meteen de eerste en de laatste keer dat m’n ouders de beslissing wat voor auto te kopen hebben gebaseerd op wat er in de garage paste :P.

Ik woon zelf nu overigens in de VS, en daar heb ik het probleem van te kleine parkeervakken eigenlijk maar zelden, dus ik zal verder m’n mond maar houden :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:04

Reinier

\o/

De VS en Canada zijn echt heerlijk wat dat betreft, daar past een A4 met gemak in een vak voor small cars :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 08 december 2014 @ 22:59:
Mijn auto past hier fatsoenlijk in een vak (vaak genoeg daar geparkeerd) maar genoeg mensen met een veel te grote (estate) wagen die aan alle kanten uit steekt.
Dat is interessant, want deze garage is niet publiek toegankelijk :z

Bovendien vind ik dit de wereld op zijn kop. De parkeervakken moeten aangepast zijn aan de auto's die er parkeren, niet andersom. De minimumafmetingen van parkeervakken zoals die in parkeernormen zijn voorgeschreven zijn erop gebaseerd dat 95% van het Nederlandse wagenpark met nog wat speling in een parkeervak moet passen. Gevolg: een parkeervak moet tegenwoordig 5,13 meter lang zijn. Als zelfs een Ford Focus niet in zo'n vak past zijn de vakken simpelweg veel te klein, niet de auto's te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 08 december 2014 @ 23:59:
Waarom moeten die faciliteiten er dan zijn? Dat jij de vrijheid hebt om de auto te kopen die jij wilt betekent niet dat je af kan dwingen dat er altijd rekening gehouden gaat worden met jouw keuze. Als jij een grote auto kiest dan zijn parkeerproblemen mogelijke gevolgen. Want uitbaters van parkeergarages hebben de vrijheid de grootte van hun parkeervakken zelf te kiezen.
Echter moet je als uitbater dan ook niet raar opkijken dat je gehele parkeergelegenheid vastloopt doordat er enkele grotere auto's parkeren.
Nu kan je dit als asociaal bestempelen van de eigenaar van de grote auto, en dat is het ook, maar je mag toch enigszins wel verwachten dat je auto's van een gangbaar formaat (en dat is niet beperkt tot het formaat VW polo) in een beetje garage mag en kan parkeren.

Met een iets grotere auto ben je al wat langer aan het zoeken en dat is niet zozeer een probleem. Je kan niet in elk vrij vak parkeren vanwege de manier van parkeren van andere. Echter blijft het van de zotte dat je een auto van een redelijk formaat (ter ilustratie 5m bij 1.85m zonder spiegels) niet in een sommige garages kwijt kan. Er zijn redelijk wat plekken waar de auto een stuk uitsteekt waarbij de voorkant bijna tegen de muur staat, instappen vrij lastig is vanwege de gebrekkige breedte e.d. en dat met normen waar het geen issue zou moeten zijn.
[TAG]Speedy schreef op maandag 08 december 2014 @ 21:19:
[...]
Nee, maar ze doen het wel :X Als het echt niet anders kan parkeer ik mijn auto ook het liefst om en om en dan zo strak er op dat je er eigenlijk niet tussen kan lopen. Over het algemeen mijd ik dit soort plekken en loop er graag 100 meter extra voor door hem op een gunstigere plek te zetten (over het algemeen buiten parkeergarages)
Mja, dat ligt niet aan de parkeergarage maar aan het paupervolk dat geen waarde hecht aan spullen van andere. Daar kan geen garage iets aan doen. Zelf parkeer ik het liefst enigszins buiten het drukkere centrum mede door dit soort volk.
Hoe moeilijk kan het zijn om voordat een auto een vak in gaat de passagier uit te laten stappen...
sypie schreef op maandag 08 december 2014 @ 22:44:
Mijn broertje heeft een verlengde Opel Vivaro, mooi busje. Het verlengde gegeven is niet zo'n probleem in parkeergarages, dat is een kwestie van behendigheid. Het lastige is in 99% van de gevallen de hoogte van de garage.

Vorige week wilde hij in Amsterdam een hapje eten met z'n meisje. Heeft die zo'n 45 minuten rondjes gereden om ergens een geschikt plekje buiten te vinden... Dat is toch waardeloos?
Dat is een nadeel van zo'n busje en daar kan ik mij nog enigszins wat bij voorstellen. Hoogte is eigenlijk alleen voor bestelbusjes een factor en al zeker als je bijvoorbeeld een verhoogde sprinter oid hebt. Nu vraag ik mij wel af wat een groter percentage is.
  • Het aantal grote auto's die niet in vakken passen
  • Het aantal bestelbusjes die niet in garages kunnen

[ Voor 16% gewijzigd door Napo op 09-12-2014 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-10 22:11
Toff schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 00:08:
Ooit moest ik, in mijn eigen straat, via de achterklep naar binnen, omdat er aan beide zijden te weinig ruimte was om de portieren te openen, of sowieso om tussen de auto's door te lopen. Je moet er iets voor over hebben. >:)
Wanneer je ASO geparkeerd stond zou ik mijne er op die manier naast zetten.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 08 december 2014 @ 23:59:
En juist daarom zijn er landelijke normen opgesteld voor de inrichting van parkeerterreinen en -garages. Als je publiek toegankelijke voorzieningen aanbiedt, behoort dat voor een breed publiek te zijn, ongeacht of je er geld vooor vraagt. Dat betekent dat mensen die slecht ter been zijn geen onoverkomelijke problemen hebben met de toegang, maar ook dat het Nederlandse normvoertuig - waarvan de afmetingen zijn vastgelegd door de CROW - erin past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-10 19:13
Ik riep het in het andere topic ook al. Met mijn onoverzichtelijke en lompe passat cc meed ik bepaalde garages in Arnhem (woon daar toevallig in de buurt) puur vanwege het feit dat het ding daar vanwege de breedte (geloof 188 ofzoiets als ik het me goed herinner) niet normaal in een vak past. Je kunt er dus rekening mee houden... Ik rij daar altijd naar centraal station en daar is zoveel ruimte tussen de auto's dat je bijna kunt picknicken.

Sommige garages staan er nu eenmaal al 30 jaar en hebben niet meer ruimte. Je kunt dan van alles van willen maar sommige dingen gaan gewoon niet. Die garage-eigenaren kunnen er ook weinig aandoen dat veel mensen kicken op groter, groter, grootst. De modellen schuiven gewoon langzaam naar boven door (vergelijk het maar met het wheel of retailing) en je hoor best veel mensen die uit een d-segment nu een c-segmenter rijden omdat je eigenlijk nog maar weinig hoeft in te leveren op de ruimte. Daarmee lost het probleem zich ook alweer gedeeltelijk op. Wanneer ik besluit om even een extreem voorbeeld een hummer te kopen of een verlengde 7 dan weet je van te voren dat je niet meer in elk parkeervak gaat passen. Live with it or change your pick. En als je een andere garage pakt verdient de uitbater van de garage die je mijd geen cent aan je dus, daar is je teken van protest.

Het grotere probleem zit gewoon bij het volk dat de parkeergarages betreed en geen r*k geeft om spullen van anderen. Cursus heropvoeding.. Vaak durf je je auto er niet neer te zetten omdat er weer eens zo'n corsa of aygo staat waar alle lak van de portierranden verdwenen is dan weet je al genoeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 15:38

Cyphax

Moderator LNX
Tja, kleinere auto nemen. Ik snap niet waarom ik meer zou moeten betalen voor een parkeerplek omdat iemand een veel te grote auto wilt parkeren op een drukke plek.
[afbeelding]
[afbeelding]
Nou weet ik niet precies hoe lang die BMW is maar als je daar, zeg, 20cm vanaf hakt, dan heb je volgens mij geen overdreven grote auto. Maar mooi dat je alsnog niet in die vakken past. Je kunt niet blijven zeggen "tja kleinere auto kopen". Straks past jouw auto (ook) niet meer in een vak. Moet ik dan aankomen met "ja dan moet je maar een Aygo kopen met je grote auto". Het moet wel leuk blijven.

Dat je geen Hummer kwijt kan in een parkeergarage is te begrijpen maar een beetje C-segmenter moet toch in een vak passen. En zo niet, dan is het vak gewoon te klein wat mij betreft.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
En dat is zo fijn van een Golf dat ze nog redelijk smal zijn gebleven in tegenstelling tot BMW 1, Opel Astra, Mazda 3. Ik merk het in mijn eigen garage, nu kan ik tenminste normaal uitstappen en me achterdeuren open doen. Ook me achterbak krijg ik gewoon open. 20 cm korter qua lengte is echt fijn.

Het leukste moment vond ik met een Up. Ik kon met de Up bijna volledig rondlopen in mijn garage. Deuren kon ik bijna helemaal aan een kant open doen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:26

vhal

ಠ_ಠ

Elders werd er al geroepen dat men "recht" heeft op 30cm extra ruimte in het naast gelegen vak. Ik vraag mij af in hoeverre dit men nog vindt als er vervolgens een Aygo op 5 cm afstand naast je geparkeerd staat. Want die persoon heeft tenslotte ook net zo veel recht als de grotere auto. Nu zet ik mijn auto (toevallig ook een station van 180cm breed) meestal ergens achterin waar er genoeg ruimte is maar ik zou best wel zo'n hork kunnen zijn die een gare auto vol met butsen op 5cm afstand van iemand parkeert ;) Het is tenslotte 'mijn' vak nietwaar... O-)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:18

André

Analytics dude

Cyphax schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 09:06:
[...]

Nou weet ik niet precies hoe lang die BMW is maar als je daar, zeg, 20cm vanaf hakt, dan heb je volgens mij geen overdreven grote auto. Maar mooi dat je alsnog niet in die vakken past. Je kunt niet blijven zeggen "tja kleinere auto kopen". Straks past jouw auto (ook) niet meer in een vak. Moet ik dan aankomen met "ja dan moet je maar een Aygo kopen met je grote auto". Het moet wel leuk blijven.

Dat je geen Hummer kwijt kan in een parkeergarage is te begrijpen maar een beetje C-segmenter moet toch in een vak passen. En zo niet, dan is het vak gewoon te klein wat mij betreft.
De BMW is 4,90m lang, iets langer dan mijn redelijk veel voorkomende Passat die 4,77m is, 13 cm langer dus. Wat mij betreft geen extreem en raar formaat. Denk dat veel stations in die lengtemaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Volgens de norm moet een parkeervak 5,13m zijn, dus dat zou ook gewoon prima moeten passen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]
[afbeelding]

1. Ik zou dus (in theorie) meer moeten betalen voor een parkeerplaats, terwijl mijn auto makkelijk in een klein vak past, omdat anderen een auto hebben die niet in de stad thuis hoort.
2. Ik kan vaak niet fatsoenlijk bij m'n kofferbak omdat anderen hun auto maar mijn parkeervak in rijden bijna bumper aan bumper. Daar krijg je krassen van inderdaad.
Het verschil in lengte tussen een 3 serie sedan en een 3 serie touring is exact 0 mm. DIe auto is dus niet te groot, het vak is te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dit gaat natuurlijk gewoon om geld, het aanleggen van een ondergrondse parkeerplaats kost ongeveer 50.000 euro, dus als je de plaatsjes klein houd kan dit iets omlaag waardoor de parkeerplaats nog te betalen is.

De vakken op 70 graden met de kolommen op de kop is inderdaad de beste oplossing maar daarmee worden de vloeren weer dikker waardoor er dieper gegraven moet worden wat weer meer kost.

De opdrachtgever interesseert het niet veel als jij een deuk/kras op je auto krijgt omdat de parkeerplaats te klein is, als de parkeergarage maar rendabel is (en dat zijn ze vaak niet eens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:54
Nog zo'n fraaie parkeergarage, de karperton in Alkmaar.
Met een arosa/lupo gaat dat prima.

Maar als je de keer de auto van schoonpa en ma meehebt (XC90) dan staat het zweet in de bilnaad voordat je de eerste twee bochten door bent.

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Laatst nog wezen kijken in Rotterdam waar ze er wel over nagedacht hebben, misschien niet de grootste plekken maar wel makkelijk in en uitrijden zonder palen te raken.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQEYMWL2Oy9Lh_X4aiEfeiIvpeWfw-j1lNoj6E7Ye0Ss0RBjEWAbA

Wel weer jammer dat het dan niet op alle verdieping slim is opgelost.

Afbeeldingslocatie: http://markthalrotterdam.nl/wp-content/themes/markthal/images/parkeren-image-2.png

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 09-12-2014 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Van het weekend in de Q-park bij Den Haag CS/New Babylon gestaan, wat een heerlijke garage is dat. Wel duur als je er de hele dag moet staan, maar mooi ruim van opzet en lekkere de ruimte in de schuine parkeervakken die ook diep genoeg zijn. Wat dan wel weer jammer is: hele garage praktisch leeg, maar toch iemand die dan op de streep van het parkeervak naast onze auto moet gaan staan zodat we alsnog staan te krukken om de maxi-cosi er in te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
EcoR schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:08:
Van het weekend in de Q-park bij Den Haag CS/New Babylon gestaan, wat een heerlijke garage is dat. Wel duur als je er de hele dag moet staan, maar mooi ruim van opzet en lekkere de ruimte in de schuine parkeervakken die ook diep genoeg zijn. Wat dan wel weer jammer is: hele garage praktisch leeg, maar toch iemand die dan op de streep van het parkeervak naast onze auto moet gaan staan zodat we alsnog staan te krukken om de maxi-cosi er in te krijgen...
Even uit het vak rijden?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Het normvoertuig is gebaseerd op het 95e percentiel van het Nederlandse wagenpark. Dat betekent dat 95% van alle Nederlandse personenauto's binnen deze afmetingen valt.
normvoertuig
bron: NEN 2443:2013

Zoals je ziet wordt er bij het normvoertuig uitgegaan van een auto van 4,88 m lang. Een parkeerplek in alle soorten garages moet minimaal 5,13 lang zijn, 25 cm langer dan het normvoertuig. Dat is ook logisch, want als het vak net zo lang zou zijn als het normvoertuig zouden twee normvoertuig strak met hun bumpers tegen elkaar aan moeten staan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/H1ipDYEyXaacItM6LWsBHQVY/full.jpg
De BMW 5-serie Touring die op de foto zo enorm buiten het parkeervak steekt, is 4,91 m lang (bron), dus 3 cm langer dan het normvoertuig. Toch zou die auto nog prima binnen een standaard parkeervak moeten passen, met nog 22 cm marge. Dat dat op de foto van geen kanten lukt, toont aan dat het parkeervak ongeveer een meter te kort is.

Dan de breedte van het normvoertuig: 1,83 zonder spiegels. Op het plaatje hieronder zie je een van de meest verkochte auto's in Nederland: de Volkswagen Golf. Die is 1,80 m breed zonder buitenspiegels (dus nauwelijks kleiner dan het normvoertuig) en 2,03 m breed met spiegels.
Afbeeldingslocatie: http://www.volkswagen.nl/~/media/Volkswagen/Images/Modellen/Technische%20visuals/Golf%20-%202.ashx?bc=White&as=1&mw=550

Nu de eerder genoemde BMW: die is 1,86 breed zonder spiegels en 2,10 met spiegels. Het verschil tussen een populaire middenklasser en een populaire auto die groter is dan het normvoertuig is dus maar 7 cm, ongeacht of je de spiegels meerekent. Daaruit blijkt wel dat een parkeervak waar het normvoertuig in past prima geschikt is voor grotere auto's.

Conclusie: het verhaal over 'die veel te grote auto's’ gaat gewoon niet op. Zolang je geen Amerikaanse pick-up truck of supercar of verlengde auto uit het topsegment hebt, hoort de auto ruim in een standaard parkeervak te passen. Zelfs als hij groter is dan het normvoertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

De BMW 5-serie Touring die op de foto zo enorm buiten het parkeervak steekt, is 4,91 m lang (bron), dus 3 cm langer dan het normvoertuig. Toch zou die auto nog prima binnen een standaard parkeervak moeten passen, met nog 22 cm marge. Dat dat op de foto van geen kanten lukt, toont aan dat het parkeervak ongeveer een meter te kort is.
De Ford Mondeo Wagon a 4837 mm lang werkt ook niet echt mee qua ruimte. De BMW had hem wellicht ook elders kunnen parkeren.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-10 15:14
Wow! Zullen we het dan gelijk doortrekken naar wegenbelasting? Waarom betaal ik voor mijn sportwagen veel meer wegenbelasting terwijl deze veel minder kilometers maakt dan de gemiddelde auto?

En als we aan het fantaseren zijn. Waarom is jou zuinig auto vrijgesteld van wegenbelasting? Waarom zou ik moeten betalen voor de wegen waar jij op rij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tomatoman schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 08:00:
[...]

Dat is interessant, want deze garage is niet publiek toegankelijk :z
Klopt ;)
Bovendien vind ik dit de wereld op zijn kop. De parkeervakken moeten aangepast zijn aan de auto's die er parkeren, niet andersom. De minimumafmetingen van parkeervakken zoals die in parkeernormen zijn voorgeschreven zijn erop gebaseerd dat 95% van het Nederlandse wagenpark met nog wat speling in een parkeervak moet passen. Gevolg: een parkeervak moet tegenwoordig 5,13 meter lang zijn. Als zelfs een Ford Focus niet in zo'n vak past zijn de vakken simpelweg veel te klein, niet de auto's te groot.
Op die manier blijft het wagenpark maar groter en groter worden, dat moet je toch een halt gaan toeroepen. Zeker op plekken waar al parkeerproblemen zijn, daar moet je niet nog minder parkeerplekken gaan creëren. Kijk maar naar die garage, die is nu vaak al vol. Capaciteit met 10-20% reduceren lijkt me dan helemaal geen goed idee.
Napo schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 08:04:
Echter moet je als uitbater dan ook niet raar opkijken dat je gehele parkeergelegenheid vastloopt doordat er enkele grotere auto's parkeren.
Nu kan je dit als asociaal bestempelen van de eigenaar van de grote auto, en dat is het ook, maar je mag toch enigszins wel verwachten dat je auto's van een gangbaar formaat (en dat is niet beperkt tot het formaat VW polo) in een beetje garage mag en kan parkeren.
Als dat gangbare formaat maar elk jaar blijft groeien... tja... dat is toch iets wat je wel weet als je een auto koopt. Iedereen wilt maar grotere (en dan vooral bredere) auto's zonder na te denken of de infrastructuur daar wel op voorbereid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:06
Wat een vreemde redenering. Dan moet je maar een kleinere auto kopen. Als dat de oplossing van alle problemen gaat worden dan wordt het een fraaie boel in Nederland :)
itsalex schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 09:25:
En dat is zo fijn van een Golf dat ze nog redelijk smal zijn gebleven in tegenstelling tot BMW 1, Opel Astra, Mazda 3. Ik merk het in mijn eigen garage, nu kan ik tenminste normaal uitstappen en me achterdeuren open doen. Ook me achterbak krijg ik gewoon open. 20 cm korter qua lengte is echt fijn.

Het leukste moment vond ik met een Up. Ik kon met de Up bijna volledig rondlopen in mijn garage. Deuren kon ik bijna helemaal aan een kant open doen.
Mijn Alfa GT past in de garage en daar kan ik ook volledig om rondlopen, fijn hoor zo'n garage van 8x4,5 ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ephymerous op 09-12-2014 12:54 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

Tja, als iedereen van die kleine trutteschudders blijft kopen komt er natuurlijk nooit verandering in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Of gewoon de juiste grote auto kopen zodat je het passend kan maken

Afbeeldingslocatie: http://meatballcandy.com/wp-content/uploads/2014/07/double-parking-solutions.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-07 14:36

Jasperlamers

Carpe Diem!

Past Precies!
LordSinclair schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:42:
Of gewoon de juiste grote auto kopen zodat je het passend kan maken

[afbeelding]

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ephymerous schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:54:
Wat een vreemde redenering. Dan moet je maar een kleinere auto kopen. Als dat de oplossing van alle problemen gaat worden dan wordt het een fraaie boel in Nederland :)
Want bezig blijven met grotere parkeerplaatsen is wel een fraaie boel? Dat betekent dus effectief steeds minder parkeerplekken per parkeergarage waardoor capaciteitsproblemen niet opgelost worden. Dat wordt leuk in de grote steden waar parkeren al duur genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Tsurany schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 18:19:
[...]

Want bezig blijven met grotere parkeerplaatsen is wel een fraaie boel? Dat betekent dus effectief steeds minder parkeerplekken per parkeergarage waardoor capaciteitsproblemen niet opgelost worden. Dat wordt leuk in de grote steden waar parkeren al duur genoeg is.
Laten we anders uitgaan van vraag en aanbod. Als een parkeergarage mij als betalende klant wil, dan heeft het weinig zin om de parkeervakken te klein te maken. Dan past mijn auto er niet in, en dan ga ik dus ergens anders heen. De mensen met een kleinere auto vangen die klap wel op. Die gaan dan meer betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Laat eigenlijk maar...

[ Voor 91% gewijzigd door Toff op 10-12-2014 04:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Cyphax schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 18:26:
[...]

Laten we anders uitgaan van vraag en aanbod. Als een parkeergarage mij als betalende klant wil, dan heeft het weinig zin om de parkeervakken te klein te maken. Dan past mijn auto er niet in, en dan ga ik dus ergens anders heen. De mensen met een kleinere auto vangen die klap wel op. Die gaan dan meer betalen.
Of je betaalt meer met een grotere auto omdat je meer ruimte inneemt. Dat is ook vraag en aanbod. Bijvoorbeeld XL parkeerplaatsen met een toeslag of aparte garages.

Niet dat eigenaars met een grote auto twee plaatsen in beslag nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

Ik zie anders ook vaak genoeg kleine auto's twee plaatsen in beslag nemen ;) Hier in de straat presteren ze het een Twingo zo neer te zetten dat er wel drie auto's hadden kunnen staan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
Breedte van het maatgevende voertuig is niet direct van belang. Het gaat m meer over het gedrag van de automobilist. Als iedereen zijn voertuig fatsoenlijk in het vak zet is er nog zo'n 40-50 cm over om uit te stappen.

breedte vak: 2.40m
breedte voertuig: 1.80m

60cm speling : zeg 30 cm aan weerszijde.

Als er een identiek voertuig naast zou staan zou je zo'n 60 cm hebben voor het in/uitstappen. Voor een 5 deurs model moet dat voldoende zijn. Voor 3 deurs voertuigen zal dat wat lastiger zijn omdat de portieren wat groter zijn waardoor er een grotere hoek nodig is om in te kunnen stappen.

echter wil een parkeergarage exploitant ook zo efficient mogelijk omgaan met de ruimte. Volgens mij is ooit als stelregel gebruikt om een indruk te krijgen voor de bouwkosten van een parkeergarage: 20.000 per parkeerplek in een parkeergarage. Dan denk je ook wel hoe meer parkeerplekken er worden gerealiseerd hoe sneller hij zijn bouwkosten er weer uit heeft. Je kunt 180 plaatsen realiseren maar als er op hetzelfde oppervlak ook 200 plaatsen passen....

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Tijd om dit systeem op alle auto's te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Entharion
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-08 18:45

Blue_Entharion

Lasercannoneer

FabiandJ schreef op woensdag 10 december 2014 @ 09:30:
Tijd om dit systeem op alle auto's te plaatsen.
Leuk hoor, maar als je hard genoeg slaat zitten er nog steeds overal deuken in. Je kunt ook gewoon je kinderen leren dat ze de deur moeten vasthouden als ze uitstappen.
Of je maakt de deur voor ze open, dat is in sommige auto's toch al bijna verplicht ivm kinderslot :P

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-07 14:36

Jasperlamers

Carpe Diem!

+3
Blue_Entharion schreef op woensdag 10 december 2014 @ 09:57:
[...]

Leuk hoor, maar als je hard genoeg slaat zitten er nog steeds overal deuken in. Je kunt ook gewoon je kinderen leren dat ze de deur moeten vasthouden als ze uitstappen.
Of je maakt de deur voor ze open, dat is in sommige auto's toch al bijna verplicht ivm kinderslot :P

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:32
Tsurany schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 18:19:
[...]

Grotere parkeervakken profiteert iedereen van.

Puntje is ook dat bij appartementengebouwen een maat van circa 7,5 meter altijd wel een lekker stramien is om op te bouwen. Daar passen dan net 3 vakken tussen, maar die moeten eigenlijk te smal zijn vanwege de twee kolommen die op de uiteinden staan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:14:
[...]

Grotere parkeervakken profiteert iedereen van.

Puntje is ook dat bij appartementengebouwen een maat van circa 7,5 meter altijd wel een lekker stramien is om op te bouwen. Daar passen dan net 3 vakken tussen, maar die moeten eigenlijk te smal zijn vanwege de twee kolommen die op de uiteinden staan.
Dat ken ik. Heb er al eens een mooi achterpaneel aan overgehouden. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Gisteren reed ik weg uit de parkeergarage onder het kantoorgebouw waar ik werk. Daar zag ik weer eens een schitterend voorbeeld van kleine parkeervakken. Kijk vooral even naar de schaduwen onder de auto's, dan kun je beter inschatten hoe ver ze uit de vakken stekken.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/M2FDxV8zMSsaJ17SzWOua9jc/full.jpg

• BMW 7-serie: past niet
• Skoda Octavia: past niet
• Peugeot 508: past niet, ook niet zonder trekhaak
• Opel Corsa: past niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[...]

Je zegt het goed "hard genoeg", maar nog steeds is dit beter dan niks. Nu zit er rubber tussen de twee deuren ipv direct het plaatwerk op/tegen elkaar en dus blijft je lak beschermd. Je kan nu even ervan uitgaande dat je netjes en normaal de deur open doet met dit systeem, jou deur tegen een andere auto zetten zonder schade. Zonder het systeem moet je nog steeds met een hand de deur open houden en in de soms kleine ruimte die je hebt wordt het een behoorlijk gestuntel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Roenie schreef op woensdag 10 december 2014 @ 08:12:
[...]
Of je betaalt meer met een grotere auto omdat je meer ruimte inneemt. Dat is ook vraag en aanbod. Bijvoorbeeld XL parkeerplaatsen met een toeslag of aparte garages.
Dat kan ook maar ik kan me voorstellen dat dat hoofdbrekens oplevert waar je als parkeergaragehouder geen zin in hebt. Dan heb je een keer dat alle kleine vakken vol zijn, en iemand gedwongen op een duurdere plek moet staan. Daar zou ik niet zoveel zin in hebben denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Tomatoman schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:30:
Gisteren reed ik weg uit de parkeergarage onder het kantoorgebouw waar ik werk. Daar zag ik weer eens een schitterend voorbeeld van kleine parkeervakken. Kijk vooral even naar de schaduwen onder de auto's, dan kun je beter inschatten hoe ver ze uit de vakken stekken.

[afbeelding]

Dan tekenen ze het lijntje toch een meter verder van de muur. Dan past het wel. Maakt het verschil, nee.

edit:
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/erp7rx36n/Image1.jpg
Zo nu zijn de vakken goed en past alles prima ;)

[ Voor 7% gewijzigd door LordSinclair op 10-12-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ws. kan er dan niemand meer langsrijden...

De Kangoo met de Hello Kitty zonneschermen en de auto ernaast passen dan weer wel... :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
vhal schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:46:
Dat lukt nu toch ook? De belijning in enkel optisch. De auto's staan dan precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10-2024
vhal schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:46:

De Kangoo met de Hello Kitty zonneschermen en de auto ernaast passen dan weer wel... :+
Als je langs auto's kunt rijden die een meter uitsteken moet een gele lijn ook wel lukken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
LordSinclair schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:49:
[...]

Dat lukt nu toch ook? De belijning in enkel optisch. De auto's staan dan precies hetzelfde.
Het probleem is niet zozeer dat niemand er meer langs kan, maar dat je voldoende ruimte moet hebben om je parkeervak in en en uit te komen. Als de parkeerweg smaller wordt, moeten de parkeervakken breder worden. Daarom kun je niet zomaar een meter van de parkeerweg afsnoepen. Grofweg komt het erop neer dat als je de parkeerweg een meter versmalt, alle haakse parkeervakken 15 cm breder moeten worden.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SwXRGpRT8D6K2653hBJbI8A6/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:12
[...]

Uitdeuken zonder spuiten is nog altijd goedkoper dan uitdeuken met spuiten ;) Nu zal dat een lease rijder geen bal interesseren, maar mij wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Tomatoman schreef op woensdag 10 december 2014 @ 12:06:
[...]

Het probleem is niet zozeer dat niemand er meer langs kan, maar dat je voldoende ruimte moet hebben om je parkeervak in en en uit te komen. Als de parkeerweg smaller wordt, moeten de parkeervakken breder worden. Daarom kun je niet zomaar een meter van de parkeerweg afsnoepen. Grofweg komt het erop neer dat als je de parkeerweg een meter versmalt, alle haakse parkeervakken 15 cm breder moeten worden.

[afbeelding]
Gewoon achteruit inparkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
En dan dan kan de parkeerweg opeens een meter smaller worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tomatoman schreef op woensdag 10 december 2014 @ 12:06:
[...]

[afbeelding]
Verplaatsen de autos zich als je de lijn 50cm naar achter schuift? (de schaduwen vertekenen namelijk omdat de lamp die de schaduw geeft niet recht boven het uiteinde van de auto's hangt maar meer boven de achterkant. Als je naar de schaduw kijkt lijkt het erger dan het is).

nee die staan dan het zelfde dus dan kun je nogsteeds parkeren.
Tenzij je er vanuit gaat dat de overzijde altijd leeg is en je dan niet over de nieuwe gele lijn mag komen.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 10-12-2014 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
FastFred schreef op woensdag 10 december 2014 @ 12:06:
[...]

Uitdeuken zonder spuiten is nog altijd goedkoper dan uitdeuken met spuiten ;) Nu zal dat een lease rijder geen bal interesseren, maar mij wel :)
Beide is gewoon kut, de ene iets minder dan het andere maar men moet gewoon eens fatsoenlijk de deur open doen ipv opengooien tegen de auto van de buren.
We zitten zaken idiot proof te maken waar het niet eens zou moeten. Daarnaast werken deze oplossingen niet eens in alle gevallen,
Ernemmer schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 09:56:
Dit gaat natuurlijk gewoon om geld, het aanleggen van een ondergrondse parkeerplaats kost ongeveer 50.000 euro, dus als je de plaatsjes klein houd kan dit iets omlaag waardoor de parkeerplaats nog te betalen is.
koentjuh1987 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 09:11:
echter wil een parkeergarage exploitant ook zo efficient mogelijk omgaan met de ruimte. Volgens mij is ooit als stelregel gebruikt om een indruk te krijgen voor de bouwkosten van een parkeergarage: 20.000 per parkeerplek in een parkeergarage.
grote range :+

[ Voor 38% gewijzigd door Napo op 10-12-2014 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
McBoom schreef op woensdag 10 december 2014 @ 08:39:
Ik zie anders ook vaak genoeg kleine auto's twee plaatsen in beslag nemen ;) Hier in de straat presteren ze het een Twingo zo neer te zetten dat er wel drie auto's hadden kunnen staan :X
"Two wrongs don't make one right." :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:33

[afbeelding]

Hahaha, ik weet gewoon precies in welke parkeergarage je stond. Daar sta ik op dit moment namelijk ook :P
Maar die vakjes zijn daar echt bizar klein, menig collega (inclusief moi) heeft zijn auto de betonnen palen van dichtbij laten zien :X

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Napo schreef op woensdag 10 december 2014 @ 15:39:
[...]

Beide is gewoon kut, de ene iets minder dan het andere maar men moet gewoon eens fatsoenlijk de deur open doen ipv opengooien tegen de auto van de buren.
We zitten zaken idiot proof te maken waar het niet eens zou moeten. Daarnaast werken deze oplossingen niet eens in alle gevallen,

[...]

[...]

grote range :+
Koentjuh zit het meeste in de richting. ;) Dan heb je ook nog verschillen tussen half ondergronds (natuurlijk geventileerd) en volledig ondergronds (mechanisch geventileerd). En heel veel ligt natuurlijk in de uitvoering, wel/niet toegangscontrole/slagbomen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mijn ergernis met parkeren? Nou, mensen die hem zo wegzetten:

Afbeeldingslocatie: http://www.geenstijl.nl/archives/images/haarlemtotalelul534.jpg

of zo:

Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp2012/Frauenparkplatz.jpg

Heeft mijns inziens weinig met de breedte van auto's te maken, zo te zien zijn die vakken meer dan breed (en lang) genoeg.

Dit lijkt me puur opzettelijke hufterigheid, mensen die denken dat regels niet voor hen gelden, maar alleen voor anderen, als je je kar zo weg meent te moeten zetten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Mijn grootste ergernis, mensen die mijn bestuurdersdeur klem zetten zodat ik er niet meer in kan. Een collega flikt me dat iedere keer en heb daardoor al een paar keer aan de bijrijderskant in moeten stappen, deed ik bij hem een keer hetzelfde, kwam ie bij mij verhaal halen :+

Naast ons huis een parkeerhaven met 4 plekken, daar staan ook dikwijls 3 van die kleine gebakjes op zo'n debiele manier geparkeerd dat de 4e auto er never nooit niet tussen kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die Frauenparkplatz zie je veel vaker in Deutschland. Ook op plekken waar ze niks zouden kunnen raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Mij is ooit eens verteld dat die Frauenparkplatz er niet is omdat vrouwen niet kunnen rijden, maar dat ze die vaak dichter bij de uitgang van de parkeergarage of de ingang van winkelcentrum/whatever plaatsen, zodat vrouwen 's nachts niet zo ver door een verlaten parkeergarage te laten lopen. Deze parkeervakken zijn vaak ook beter verlicht dan andere.
Daarnaast bestaan er talloze vooroordelen (overigens niet altijd geheel onterecht) die parkeerplaatsen speciaal voor vrouwen zouden rechtvaardigen, maar nee, deze plekjes zijn vooral bedoeld voor vrouwen die zich onveilig voelen in donkere parkeergarages. De plekken zijn vaak beter verlicht en in de buurt van een trappenhuis of lift. Een uitstekend stukje extra service voor dames die zich liever niet in hoekjes van donkere parkeergarages begeven.
Bron: http://www.autoblog.nl/ar...sen-speciaal-voor-vrouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is niet alleen in parkeergarages, ook op plekken waar normaal invaliden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames

MrJames

-/

Heeft iemand enig idee of er bepaalde voorschriften voor fietsrekken op straten zijn. Bij mij in de straat staan de fietsrekken heel dicht bij de parkeervakken waardoor je vaak niet uit de auto kan stappen en/of er word vaak krassen veroorzaakt door de fietsers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Daar wil je toch niet naast parkeren? Is gewoon vragen om moeilijkheden en aan "voorschriften" heb je niks, als je auto onder de krassen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 19:55

M2M

medicijnman

wildhagen schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:27:
Mijn ergernis met parkeren? Nou, mensen die hem zo wegzetten:

[afbeelding]
Zo heb ik mijn auto ook al eens gevonden (en zelf zo ingeparkeerd). Puur en alleen omdat 10 auto's verderop er eentje niet helemaal lekker in het vak stond en de rest 'm er gewoon naast zet.

Met krappe vakken gaat het steeds schever lopen totdat er eentje 'm midden tussen twee vakken in zet.

Vervolgens rijden er wat mensen weg en blijft er een "asobak" staan...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames

MrJames

-/

Toff schreef op woensdag 10 december 2014 @ 23:47:
Daar wil je toch niet naast parkeren? Is gewoon vragen om moeilijkheden en aan "voorschriften" heb je niks, als je auto onder de krassen zit.
Doe ik ook nooit. Maar in de binnenstad heb je niet veel keuze. Heb net een klacht ingediend bij Gemeente Rotterdam. Kijken of er wat gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
De Gemeente R'dam is kampioen "kluitje in het riet sturen". In het beste geval "nemen we het mee in toekomstige besluitvorming". Veel succes...

• Roenie
  • Niet online
FastFred schreef op woensdag 10 december 2014 @ 22:11:
Mij is ooit eens verteld dat die Frauenparkplatz er niet is omdat vrouwen niet kunnen rijden, maar dat ze die vaak dichter bij de uitgang van de parkeergarage of de ingang van winkelcentrum/whatever plaatsen, zodat vrouwen 's nachts niet zo ver door een verlaten parkeergarage te laten lopen. Deze parkeervakken zijn vaak ook beter verlicht dan andere.

[...]

Bron: http://www.autoblog.nl/ar...sen-speciaal-voor-vrouwen
Tja, maar vrouwen kunnen niet rijden dus zet ze maar lekker naast elkaar dan kunnen ze elkaar raken ;)

Maar goed, invaliden parkeerplaatsen daar parkeer ik nooit, maar die voor vrouwen en voor gezinnen wel als er verder geen ruimte is. Ik ben ook bang in het donker :)

• MrJames

MrJames

-/

Toff schreef op woensdag 10 december 2014 @ 23:59:
De Gemeente R'dam is kampioen "kluitje in het riet sturen". In het beste geval "nemen we het mee in toekomstige besluitvorming". Veel succes...
Er is net iemand van stadsbeheer langs geweest. Kort gepraat. Meneer vind dat er voldoende ruimte is tussen de auto en de fietsrekken, en in lijn staat met de bomen :X .

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
thefox154 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 09:04:

Het grotere probleem zit gewoon bij het volk dat de parkeergarages betreed en geen r*k geeft om spullen van anderen. Cursus heropvoeding.. Vaak durf je je auto er niet neer te zetten omdat er weer eens zo'n corsa of aygo staat waar alle lak van de portierranden verdwenen is dan weet je al genoeg..
Uit persoonlijke ervaring zijn de onderkant (goedkope bak, schade = lekker boeie) en bovenkant (leasebak, don't be gentle, it's a rental) van de markt de grootste veroorzakers van portierschade. Ik probeer mijn MX-5 daar zo veer mogelijk van weg te houden...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

mijn wagen voor de deur geparkeerd. helaas moet ik dr elke keer met de kont als eerste parkeren, aangezien de achterkant behoorlijk ver uitsteekt.
(zwaailichtbalk net gedemonteerd op de foto dus stickers zitten hier nog op)

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto800-Z4AHBFZJ.jpg

verder parkeer ik liefst zo ver mogelijk weg van ander kleine autotjes. zoals met de melding hierboven stadsautotjes zonder lak op de deuren. weet nog goed dat ik met mijn vorige auto een behoorlijk diepe deuk had, en over de gehele diepte van de deur zat. prachtig om zo dus bij je auto te komen.

Verwijderd

hier nog zo een mooie voorbeeld. ok, ik geef toe dat een amerikaan beetje breder en langer...beetje maar :+ .....is. maar hier past het maar net. verder no een mooi voorbeeld te zien hoe gemeente schouwen-duiveland denkt hoe breed een invalidenplaats moet zijn.
(ik weet het, mocht er niet staan, is en was puur om de foto te maken gezien de marquis zeldzaam is op de nederlandse wegen.)
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto800-33QVNJLR.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Jee, wat een slee... dan heb je wel last met parkeren ja :D
Hoe lang is dat vehikel? Meter of 10? ;)

Sta je op die eerste foto trouwens ook naast een Amerikaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In Leuven op het werk in de straat hebben ze parkeervakken van 10 meter per stuk gemaakt. Niemand parkeert in die vakken (dan passen er simpelweg de helft minder auto's in de straat en is er een parkeerprobleem :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:33

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Cyphax schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 09:15:
Lijkt op een Pontiac G6, maar ook weer niet :+

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Cyphax schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 09:15:
Jee, wat een slee... dan heb je wel last met parkeren ja :D
Hoe lang is dat vehikel? Meter of 10? ;)

Nee, dat is een Opel Astra ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ angeloonie

Is een chrysler 300m.

@ marzman,

5,62 meter lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:33

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 10:57:
@ angeloonie

Is een chrysler 300m.
Dat was het model dat ik zocht. Wist niet meer welk merk het was en die G6 leek er wel op :+

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:21

Bestla

Kvinne

Parkeerergenissen in dit dorp beperken zich alleen maar op volk dat de auto bij mij in de straat neerplempt en dan terugloopt en oversteekt naar de supermarkt. Aan die weg hebben we langsparkeervakken. En inderdaad het past allemaal maar net voordat je neus op straat uitsteekt. En als je daar staat heb je geen zicht meer op het verkeer in die straat. Dus zachtjes het vak uit laten rollen en hopen dat je de ruimte krijgt.

Dus is het in mijn straat een gevalletje opgestaan, plaatsje vergaan. En hem dan zo neerzetten dat er niets meer achter kan en ook niets meer voor. Lekker met 1 auto 2 plekken in beslag nemen. 8)7 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bestla schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 11:07:

Dus is het in mijn straat een gevalletje opgestaan, plaatsje vergaan. En hem dan zo neerzetten dat er niets meer achter kan en ook niets meer voor. Lekker met 1 auto 2 plekken in beslag nemen. 8)7 :X
Zoiets bedoel je?

Afbeeldingslocatie: https://endellionbarge.files.wordpress.com/2011/04/car-parking.jpg

Neem een Smart, heb je dat probleem niet...

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-Invx4aNjFxQ/ThPj7vP-ANI/AAAAAAAAQ64/P1JabUd1zeg/s1600/L1060974.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:38
Ha, die bovenstaande had ik ook een keer bij ons in de straat:

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/r71w79x4z/WP_20141009_10_07_36_Raw_1.jpg
Hij/zij is er wel tussenuit gekomen weer... echter wel met schade aan de 2 andere auto's.

En, als je niet meer verder in kunt of wilt parkeren... gewoon zo laten staan:
Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/va6xl06i5/WP_20141128_05_01_56_Raw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/w7hrrp7yj/Naamloos.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[afbeelding]

Ik weet niet hoor, maar een Peugeot 508 is 80 centimeter langer dan een Corsa, en nog steekt die minder ver uit dan die Corsa. Ik denk dat die Corsa niet kan parkeren.

Heb ik nu met de Prius trouwens ook last van. Als ik denk dat ik tegen de muur sta dan sta ik er nog een halve meter van af :( Probleem is dat je absoluut niet kunt zien wanneer je nu wel tegen de muur staat. Ik moet nodig parkeersensoren in de voorbumper hebben.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Schuin inparkeren heb ik ook wel eens gedaan toen ik nog in een drukke straat woonde waar niet altijd plaats was (of een te kleine plaats). Alleen dan met 1 wiel op de stoep ipv half op de weg. Als je de dag erna dan later weg moet ziet het er inderdaad ongeveer zo uit als die onderste foto (alsof je niet kan parkeren :p ). Zolang scootmobielen, rolstoelen en dergelijke genoeg trotoir over hebben lijkt me dat niet zo'n probleem voor een nachtje.
Maasluip schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 12:29:
[...]

Ik weet niet hoor, maar een Peugeot 508 is 80 centimeter langer dan een Corsa, en nog steekt die minder ver uit dan die Corsa. Ik denk dat die Corsa niet kan parkeren.

Heb ik nu met de Prius trouwens ook last van. Als ik denk dat ik tegen de muur sta dan sta ik er nog een halve meter van af :( Probleem is dat je absoluut niet kunt zien wanneer je nu wel tegen de muur staat. Ik moet nodig parkeersensoren in de voorbumper hebben.
Je kan de reflectie van je lampen toch gebruiken bij een muur of andere auto? Dat heb ik altijd gedaan in auto's waarvan ik de voorkant niet kan zien.

[ Voor 24% gewijzigd door Marzman op 12-12-2014 12:35 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat werkt natuurlijk alleen als het donker is en ik heb dat van de week een keer geprobeerd, maar blijkbaar heb ik daar wat meer oefening in nodig. In plaats van 3/4 meter stond ik nu 1/2 meter van het muurtje af (het werkt dus wel).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als het licht is heb je ook een reflectie hoor, alleen van een halve meter afstand kan het inderdaad zijn dat je die nog niet ziet van een niet reflecterende muur (bij een blinkende auto zie je het sneller natuurlijk). Als de afstand 10 cm wordt ofzo ga je het wel zien ;) (je moet ook wat marge aanhouden want je bumper zit net wat meer naar voren als je lampen)

[ Voor 25% gewijzigd door Marzman op 12-12-2014 12:40 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Achteruit inparkeren en de achteruitrijcamera gebruiken ;) Merk zelf dat ik ook vaak nog genoeg ruimte over heb terwijl ik denk krap te staan. Met 2/4 op de parkeersensoren is er nog ruim een halve meter over. Met 4/4 streepjes kan de kofferbak nog prima open. Alleen als ik een halve meter over heb pas ik er aan de voorkant alsnog goed in :)

Pagina: 1 2 3 Laatste