Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 134 Laatste
Acties:
  • 865.934 views

Onderwerpen

Verwijderd

MadMan schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 19:31:
[...]

Als je banden 20 jaar oud zijn is het afkeur omdat de E-code niet aan de huidige eisen voldoet. Uitzonderingen zijn banden op oldtimers in maten die niet meer verkrijgbaar zijn maar die verder wel in uitmuntende staat zijn. Verder krijg je sowieso een meldcode en het dringende advies nieuwe banden te monteren.
Nee dat is niet zo

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:31

vhal

ಠ_ಠ

Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 16:28:
Als het regent gaat het er toch weer af, als je banden ouder zijn dan 8 jaar is mijn advies vervangen.... Maar ja dat hoeft niet perse..
Een spray van de action wel maar een goede gel blijft wel enkele weken zitten als je je band eerst goed ontvet. Wolfgang black diamond tiregel is niet te vergelijken met de prullia uit een spuitbus.

Strava

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-02 07:11

MadMan

What the....

Jij je zin, het is niet zo. Net zoals stalen remleidingen absoluut geen zin hebben.
Word anders ook even keurmeester of lees het gehele RDW reglement even door. Of volg op zijn minst een opleiding in die richting.

@ seninha:
Doet je sensor het inmiddels al?

[ Voor 42% gewijzigd door MadMan op 23-05-2014 22:55 ]

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:58

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

noes schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:08:
[...]

Heb zo'n gateway van het weekend in mn E46 gemonteerd, werkt ook erg goed. Helaas geen text-display via bluetooth (weet niet zeker of dat überhaupt mogelijk is over AD2P), maar alle bestanden op stick wel netjes dmv ID3 tags.

Tevens onzichtbaar weg te werken, heb nu in mijn dashboard vakje links vh stuur een USB kabeltje lopen om telefoon te laden (of stick op aan te sluiten). Ideaal en de kosten vielen me mee (heb het zelf gemonteerd).
Via Bluetooth kan je die info wel door krijgen, maar het ligt aan je telefoon. En ik weet niet of een Dension het kan. Mijn Dice Mediabridge kan het in ieder geval wel, alleen zit er een bug in de firmware van m'n telefoon waardoor het nu niet werkt.Nog een klein maandje en dan komt er een nieuwe firmware uit die het wel ondersteund :)

Ik ben zelf trouwens voor de Dice gegaan omdat die het meeste ondersteund en goed werkt met een CD43. Mijn Dice heeft een line-in, USB (inc. iPod/iPhone ondersteuning), BT carkit en volledige A2DP ondersteuning.

De USB heb ik trouwens zo ingebouwd zitten:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-SRlRmzl-tkY/UazqghIyuuI/AAAAAAAADww/8l689fafZ5A/w463-h617-no/P_20130603_175540.jpg

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• MadMan

MadMan

What the....

Even over AnDrive versus Dynavin, voor zover ik kan vinden neemt de AnDrive totaal geen OBC functies over, de Dynavin doet dat wel, en goed ook. Ook geeft de Dynavin info over je PDC, de AnDrive niet.
Dat laatste vind ik minder belangrijk, maar het missen van de OBC info is voor mij toch wel een flinke dealbreaker.
Ok, je kunt er Torque op zetten en dat gebruiken, maar mijn ervaring daarmee is dat Torque lang niet altijd even nauwkeurig is. Je hebt ook geen range en geen verbruiksinfo die betrouwbaar is of blijft staan zoals in de originele OBC.

Mijn radiofunctie werkt niet zoals het hoort omdat de vorige eigenaar nogal hardhandig met een schroevendraaier in de tape opening heeft lopen roeren (!!) omdat er een cassette in vast hangt. Ik vind tot nu toe de beste opties nog steeds vervangen door een originele 16:9, of vervangen door een Dynavin.

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-02 12:51

seninha

god's right foot

MadMan schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 22:51:
[...]

Jij je zin, het is niet zo. Net zoals stalen remleidingen absoluut geen zin hebben.
Word anders ook even keurmeester of lees het gehele RDW reglement even door. Of volg op zijn minst een opleiding in die richting.

@ seninha:
Doet je sensor het inmiddels al?
Nee, nog niet :|

Maar nog even terug komen op het standkachel gebeuren en activeren.
Je had het er over dat dit gedaan kon worden als ik de juist kabel had.

Nou heb ik die in huis (dank zij jou linkje). Kun je misschien alsnog even doorgeven hoe ik dit moet doen?
Misschien dat je stap voor stap dit via een PB kan sturen, of anders een documentje maken?

Zou mooi zijn :)

[ Voor 31% gewijzigd door seninha op 24-05-2014 11:24 ]

iRacing Profile Flickr

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 19:48:
[...]

Nee man jij komt hier in een BMW topic je stomme Volvo aanprijzen ga jij maar weg.
Modbreak:Je vraagt hem wat hij rijdt en wil hem nu wegsturen omdat dat geen BMW is? Je zit zelf nu al pagina's lang te trollen en bent daarmee zelf dicht bij een "ga eens weg" kan ik je vertellen. Ik wil je dan ook vriendelijk vragen om op te houden met andere gebruikers uit te dagen met trolls. Ik hoop dat je goed weet waar ik het over heb.

offtopic:
Deze reactie komt zo laat omdat ik deze week druk ben met de koop van een huis en tussen het overwerken door erg weinig tijd voor GoT heb

[ Voor 12% gewijzigd door Grrrrrene op 24-05-2014 12:17 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

deepbass909 schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 01:37:
[...]

Via Bluetooth kan je die info wel door krijgen, maar het ligt aan je telefoon. En ik weet niet of een Dension het kan. Mijn Dice Mediabridge kan het in ieder geval wel, alleen zit er een bug in de firmware van m'n telefoon waardoor het nu niet werkt.Nog een klein maandje en dan komt er een nieuwe firmware uit die het wel ondersteund :)

Ik ben zelf trouwens voor de Dice gegaan omdat die het meeste ondersteund en goed werkt met een CD43. Mijn Dice heeft een line-in, USB (inc. iPod/iPhone ondersteuning), BT carkit en volledige A2DP ondersteuning.

De USB heb ik trouwens zo ingebouwd zitten:
[afbeelding]
Dat is een nette afwerking zeg!

En interessant, misschien eens een andere app dan spotify proberen op mn telefoon. Misschien dat het dan wel gaat. Maar.. an sich is het niet zo'n ramp, weet toch welke nummers ik in mn playlists heb staan en herken ze wel. Alleen bij het zoeken is het wel makkelijk, als je specifiek een nummer wil.

offtopic:
thnx Grrrrrene. Succes ook met overwerken, hoop dat je weekend wat rustiger wordt en je een leuk huisje op de kop tikt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door noes op 24-05-2014 13:41 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• MadMan

MadMan

What the....

seninha schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 11:21:
[...]

Nee, nog niet :|

Maar nog even terug komen op het standkachel gebeuren en activeren.
Je had het er over dat dit gedaan kon worden als ik de juist kabel had.

Nou heb ik die in huis (dank zij jou linkje). Kun je misschien alsnog even doorgeven hoe ik dit moet doen?
Misschien dat je stap voor stap dit via een PB kan sturen, of anders een documentje maken?

Zou mooi zijn :)
Voor nu ff uit het blote bolletje, ik ben niet thuis:

Doe het via DIS, dat is iets makkelijker dan via NCS:
-codierung ZCS
-kies E39
-nachrustung
-system Standheizung
-automatische codierung starten (Y duwen)

Nu kan hij je vragen de minpool los te koppelen maar dat is niet altijd. Zo niet, contact uit en 10sec later weer aan en dan zou het moeten werken.

Dit is de simpele methode en zou moeten werken, zo niet zijn er meerdere wegen naar Rome. Op deze manier schakelt hij vanzelf uit, 30 minuten na activering. Je koelwater is dan goed warm, maar houd wel even in de gaten dat je olie dat nog niet is.

Werkt deze methode niet moet ik het even zelf met de laptop bekijken, de andere methodes zijn wat complexer.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31

Stoney3K

Flatsehats!

MadMan schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 22:51:
[...]

Niet helemaal waar. Stalen remleidingen buigen een stuk minder onder de oliedruk waardoor je niet eerst de remleiding loopt uit te rekken/vervormen voordat er remdruk in je remklauwen wordt opgebouwd.

Je remrespons is daardoor directer, maar of het echt bijzonder veel uit gaat maken weet ik niet.

Uiteraard zijn stalen remslangen wel een stuk meer bestand tegen mishandeling en schade :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• MadMan

MadMan

What the....

Ja, dat zei ik dus ook, trolloos zijn comment was dat stalen remleidingen geen zin hebben. Het was dus niet helemaal bedoeld zoals jij het las :P

Verwijderd

Weet iemand hoe je deze vast maakt op een originele E36 bumper ik wil graag meer downforce aan de voorkant

Afbeeldingslocatie: http://static.schmiedmann.dk/ProductPictures/image_95803_big.jpg

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Waarschijnlijk met die schroeven die ook op de foto staan.....? :F

[ Voor 4% gewijzigd door max op 24-05-2014 17:53 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Verwijderd

dat is helemaal niet stevig. Normaal heb je van deze dingen ja in de racerij dankzij die schroeven ziet het er zinloos uit...

Afbeeldingslocatie: http://www.2bennett.com/Parts/2B%20Parts/misc.bodyparts/splitter4.b5.rs4bumper.1.jpg

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2014 17:58 ]

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05-2025
tha_bulldog schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 22:45:
Ik heb me ook georiënteerd. De Dynavin D99+ is leuk maar met Android heel traag. De Andrive is een stuk vlotter en ziet er wel OEM uit..
Traag?
Ik denk eerder dat Dynavin trager is, er zijn ondertussen al nieuwe modellen...
Andrive AN46/39/9X
Android 4.0.4 ICS
1.2Ghz ARM Cortex A5 Dual Core
4GB
1GB DDR3
OBD tutorial

Dynavin D99 Android
Android 2.2
500MHz ARMv7 Processor rev 3
128MB
256MB DDR

De Ultinon-BMW-E46 is trouwens ook niet verkeerd ik heb hem al voor minder gezien. Die ondersteunt ook OBD. :9

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 17:55:
dat is helemaal niet stevig. Normaal heb je van deze dingen ja in de racerij dankzij die schroeven ziet het er zinloos uit...

[afbeelding]
;)

• MadMan

MadMan

What the....

BAS80 schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 18:02:
[...]
De Ultinon-BMW-E46 is trouwens ook niet verkeerd ik heb hem al voor minder gezien. Die ondersteunt ook OBD. :9
Ik zal wel scheel zijn, maar waar zie je dat die OBD ondersteunt? Ik neem voor het gemak even aan dat je OBC bedoeld, OBD kun je met elk android apparaat met bluetooth uitlezen. Echter mis je dan een hoop functies van je OBC.
Tot nu toe is Dynavin de enige die een echte OBC biedt voor zover ik kon vinden, maar Dynavin staat als merk weer niet bepaald goed te boek.

Edit:
Ik ben zoals ik al dacht inderdaad scheel, op een van hun pics zie je in het scherm de optie OBC inderdaad staan. Verder vind ik er echter niets over in de beschrijving.

[ Voor 11% gewijzigd door MadMan op 24-05-2014 18:51 ]

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:54

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 17:42:
Weet iemand hoe je deze vast maakt op een originele E36 bumper ik wil graag meer downforce aan de voorkant

[afbeelding]
Juist, want een E36 is nog niet tailhappy genoeg :+.

• MadMan

MadMan

What the....

Hij is gewoon weer aan het uitdagen. Lekker negeren die gast.

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 18:59:
[...]

Juist, want een E36 is nog niet tailhappy genoeg :+.
Waarom zou een E36 tailhappy zijn dan? Dan doe je echt iets verkeerd, volgens mij zit je te trollen.

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Als je die spoilert aan de voorkant monteert wordt dat ding echt wel tailhappy.

• MadMan

MadMan

What the....

Ook zonder die spoiler is een E36 best tailhappy voor een BMW, ik heb er zelf 4 gehad dus tell me about it. Verder haal je geen snelheden met een 325 waarbij je zoveel extra downforce van 2 kleine lipjes hebt dat het in bochten noemenswaardig merkbaar is.
Maar nogmaals, lees zijn reacties over spoilers en andere extra toevoegingen op de vorige 2 pagina's eens. Hij is volgens mij gewoon beledigd dat hij eindelijk eens op zijn vingers is getikt en probeert nu dezelfde reacties van de rest in dit topic uit te lokken zodat hij daarover kan gaan klagen of zijn hoofddoel bereikt, dit topic verstieren.

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Dat zeg ik. Ik zou meteen een versterkte vooras monteren om al die nieuw verworven downforce op te vangen want gegarandeerd dat je je voorophanging aan gort rijd.

Als die van carbon was zoals die "race spoiler" en wel de goeie bevestigingsmaterialen had was het ook nog eens + 25pk, helemaal als je de bijgeleverde stickers ook nog plakt.

_O- :')

• MadMan

MadMan

What the....

Alleen niet vergeten de kofferbak vol beton te storten dan, anders maak je een koprol als je wat te hard op de rem trapt :o

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

"Lower yourself to their level and beat them with persistence."

Ik doe mijn ondertitel eer aan al zeg ik het zelf.

:P

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MadMan schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 18:48:
Ik ben zoals ik al dacht inderdaad scheel, op een van hun pics zie je in het scherm de optie OBC inderdaad staan. Verder vind ik er echter niets over in de beschrijving.
OpenOBC heeft ook een ADS/OBDII interface, dus die kan (hardwarematig) de OBD uitlezen en eventuele foutcodes laten zien zonder dat je een extra scantool nodig hebt.

Het is alleen nog niet softwarematig geimplementeerd.

• MadMan

MadMan

What the....

Ok, maar geeft die zoals je originele OBC doet ook je distance to empty, time for distance, gemiddelde snelheid, verbruiksmeters enzovoort aan? Onthoud hij die data en telt hij verder als je hem parkeert en later weer verder rijdt?
Allemaal heel leuk en aardig verder die standaard OBD data, maar voor dagelijks gebruik heb je daar bijzonder weinig aan en in de gevallen dat ik wel iets als Torque wil gebruiken heb ik daar een 10" tablet met houder voor die dat veel duidelijker weergeeft dan een "klein" schermpje op iets zoals een Andrive of Ultinon. Sowieso vind ik de informatie op de sites van die twee merken veel te karig, zeker als je zonder verdere info even 800 euro neer moet tellen voor iets dat misschien niet de gewenste functionaliteit biedt.
Ik heb nog even gezocht naar OpenOBC, voor zover ik kan zien is dat een projectje voor de 18-knops OBC van de E36. Ik heb zelf een E39, dus dat heeft voor mij sowieso geen doel.

Waar het mij om gaat is dat ik de 4:3 unit in mijn E39 wil vervangen door ofwel een originele 16:9, of een aftermarket 16:9 lijkend iets met dezelfde functionaliteit als de originele. Gewoon een scherm waarop ik verbruik, DTE en soortgelijke originele info kan zien, de limiter kan instellen, de hulpventilatie en de rest. Als er dan leuke extra's opzitten is dat mooi meegenomen. Verder gebruik ik er niets van, hij staat continu op het OBC scherm.
Echter als ik straks op vakantie ga is het wel handig om ook wat muziek onderweg te hebben, de radio werkt (door het geroer van de vorige eigenaar) nu niet. Voor ritjes binnen NL en DE interesseert me dat niet, maar de vakantieritten zijn rond de 1200km enkele reis en dan ga je je op een gegeven moment toch vervelen.
Ik kan nu dus voor rond de 300 euro een 16:9 unit op marktplaats scoren en dan ben ik klaar en zeker dat ik mijn OBC houd. Ik kan ook een Dynavin voor rond de 800 euro nieuw kopen, die heeft ook de gewenste OBC functionaliteit.
Echter, de originele unit beidt geen extra's en de navigatie is niet heel geweldig, alhoewel hij je wel brengt waar je zijn moet. De Dynavin heeft een paar leuke extra's maar schijnt weer hit/miss te zijn qua kwaliteit.

[ Voor 11% gewijzigd door MadMan op 24-05-2014 22:11 ]

Verwijderd

MadMan schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 19:46:
Ook zonder die spoiler is een E36 best tailhappy voor een BMW, ik heb er zelf 4 gehad dus tell me about it. Verder haal je geen snelheden met een 325 waarbij je zoveel extra downforce van 2 kleine lipjes hebt dat het in bochten noemenswaardig merkbaar is.
Heb je echt 4x een 325 gehad? Kon je niet goed rijden en heb je de eerste 3 gesloopt ik snap niet waarom je anders 4x dezelfde auto zou kopen. Dat jij er niet zo snel mee door de bochten rijdt betekend niet dat het geen zin heeft. Ik zoek zo een lip als in de bumper hieronder maar ik weet niet of het mag op de openbare weg omdat je dan iemands benen doormidden kan snijden met zo een ding:
Afbeeldingslocatie: http://cdn2.bigcommerce.com/server2400/bd71a/products/168/images/723/E36_wide_body_street_front__62858.1351513582.1280.1280.JPG?c=2

Bij de WTCC hebben ze ook geen grote splitter en het helpt wel enorm dat zeg ik je wel

Afbeeldingslocatie: http://o.aolcdn.com/hss/storage/adam/beb177d53c6c9cdbdf740b8adec7e27/citroen-wtcc-racecar-frankfurt.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2014 22:35 ]

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:42

Tomatoman

Fulltime prutser

G-PHREAK schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:44:
[...]
offtopic:
Ik zit eens op die site te kijken, je hebt sites die uitgebreide fotoseries maken maar dit spant de kroon hoor.. 254 foto's van één oude Opel Calibra :D 8)7
offtopic:
uit de advertentie: "zeer speciale auto voor de liefhebber, meer foto`s op aanvraag , informeer naar de mogelijkheden !!"

Als je na 254 foto's nog niet genoeg van die auto hebt gezien, kun je er gelukkig nog meer aanvragen 8)7

Een goede grap mag vrienden kosten.

• MadMan

MadMan

What the....

Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 22:33:
[...]
Heb je echt 4x een 325 gehad? Kon je niet goed rijden en heb je de eerste 3 gesloopt ik snap niet waarom je anders 4x dezelfde auto zou kopen. Dat jij er niet zo snel mee door de bochten rijdt betekend niet dat het geen zin heeft.
Leer eens lezen gast. Ik heb 4x een E36 gehad. 2x een 325i maar die waren me veel te traag en de eerste was snel versleten, daarna een M3 die ik met flinke winst en spijt heb verkocht en tot slot een 328i voor erbij, gewoon omdat het leuk is. Tussendoor heb ik nog een berg andere auto's gehad, dat jij dat niet kunt betalen wil niet zeggen dat niemand anders dat kan.
Als je trouwens niet weet dat een E36 tailhappy is ben jij degene die niet weet wat snel door een bocht is. Of mag je de traction control niet uitzetten van mammie? :+

[ Voor 5% gewijzigd door MadMan op 24-05-2014 23:23 ]

Verwijderd

Nee ik heb geen traction control dat gaat zo moeilijk met een vastgelast differentieel.

• MadMan

MadMan

What the....

Ga vooral zo door, het is heel amusant om te zien hoe je met elke post die je plaatst steeds meer laat blijken hoe geniaal je bent op automotive gebied en hoe goed je jezelf kunt tegenspreken :+
Zal ook wel lekker rijden tijdens dagelijk gebruik zeker he? Ook totaal geen last van ongelijkmatig afslijtende banden zeker?

Verwijderd

Ik heb geen last van een tailhappy auto anders, en ik weet hoe aero werkt jij niet. Lees dit anders ff door:
http://www.topgear.com/uk...-gear-magazine-2012-03-14.

• MadMan

MadMan

What the....

Nee ik heb er geen verstand van, dat komt omdat ik een opleiding in die richting heb gevolgd en ondertussen 11 jaar een bedrijf in die richting heb, die samen trouwens meer tijd kostten dan jij vanaf je geboorte tot nu hebt geleefd. Als ik net zoals jou een opleiding in "netwerkbeheer" had gevolgd, dan had ik er pas echt verstand van.

Wil je nu trouwens beweren dat aerodynamica veranderd als je je diff last of probeer je er gewoon omheen te lullen? Of is dit je nieuwe fase, niet alleen denken dat je alwetend bent op gebied van de auto, maar ook alwetend in mensenkennis?

[ Voor 29% gewijzigd door MadMan op 25-05-2014 00:31 ]

Verwijderd

Tot over een week

[ Voor 83% gewijzigd door Grrrrrene op 25-05-2014 22:33 ]

• MadMan

MadMan

What the....

Lezen is wederom lastig, zo blijkt :+
Als je trouwens wil schelden moet je dat hier voor mijn neus komen doen vriend d:)b
Ik snap best dat je je zwakte wil tonen, maar doe dat zonder woorden die voor een ander wellicht kwetsend kunnen zijn. Toevallig heb ik een autistische neef en geloof mij, die is een stuk vriendelijker dan ik ben.

Beschouw jezelf maar als genegeerd vanaf nu. Je hebt alweer genoeg laten blijken.

[ Voor 110% gewijzigd door MadMan op 25-05-2014 01:55 ]

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-03 20:30
MadMan schreef op zondag 25 mei 2014 @ 00:46:
Toevallig heb ik een autistische neef en geloof mij, die is een stuk vriendelijker dan ik ben.
Dat is dan ook niet zo moeilijk als ik je reacties hier zo lees. Doe eens lief tegen elkander.

[ Voor 5% gewijzigd door Het Fantoom op 25-05-2014 08:13 ]

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-02 16:20
Heerschap Trolloos verdient geen liefde.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2014 @ 00:19:
Ik heb geen last van een tailhappy auto anders, en ik weet hoe aero werkt jij niet. Lees dit anders ff door:
Topgear.com is geen bron voor betrouwbare Aero informatie:
http://eng.sut.ac.th/me/b...ENTALS_OF_AERODYNAMIC.PDF

Verder doe eens aardig tegenelkaar er reageer gewoon niet meer op elkaar, voordat de modjes hier langskomen.

• BAS80
MadMan schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 22:07:
Ok, maar geeft die zoals je originele OBC doet ook je distance to empty, time for distance, gemiddelde snelheid, verbruiksmeters enzovoort aan? Onthoud hij die data en telt hij verder als je hem parkeert en [...]
De 2 die ik heb gepost geven alletwee die info door...
Niet alle verkoopwebsites staat de volledige info, maar de Ignition neemt alle boordcomp. functies over daar zoek ik ook op...
Zelfs de parkeersensoren (als je die hebt) laat hij in het scherm zien...
Die Dynavin ziet er ook leuk uit maar is zo retelangzaam en vrij duur als je naar de 'verouderde' hardware kijkt.
De Eonon D5150E ondersteunt ook alle OBC boordcomp. functies...
de Eonon D5113E ondersteunt dit niet, wel stuurwielcontrols maar geen dashboard/boordcomp. functies.
Op de D5150E kan ook TPMS op, kan je je bandendruk uitlezen. Niet omdat het nodig is. Gewoon omdat het kan. :P

Ik maak prive 4 tot 500km per week met woon werkverkeer dus vind ik het redelijk belangrijk in verband met de dieselprijzen van tegenwoordig om mijn verbruik een beetje te monitoren...

Afgelopen maand heb ik hier een complete studie van gemaakt opzoek naar het perfecte multimediasysteem voor de e46. Ik ben ook naar de nav. shop geweest, ze konden me precies vertellen welke modellen alle boordcomp/auto functies ondersteunen en welke niet.
Ik zit nog te twijfelen tussen de Ignition en de Eonon5150E. De prijs rukt me niet, ik ben niet voor janl*l int. chauffeur. Als het maar goed werkt. :D
Maar de Eonon heeft zeker de voorkeur.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-03 18:35
Brilsmurfffje schreef op zondag 25 mei 2014 @ 10:01:
[...]

Topgear.com is geen bron voor betrouwbare Aero informatie:
http://eng.sut.ac.th/me/b...ENTALS_OF_AERODYNAMIC.PDF

Verder doe eens aardig tegenelkaar er reageer gewoon niet meer op elkaar, voordat de modjes hier langskomen.
Ze hebben wel ervaring met front splitters. Bij hun 24h race met een 330d, waren ze een paar seconden per lap trager als die splitter er vanvoor af lag dan met de splitter er op. Natuurlijk wel erg nattevingerwerk....

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Heeft iemand ervaring met de BMW E46 Bi-xenon MH1 Retroquick Kit van Retrofitlab?

Ik heb gisteren gepoogd deze set in te bouwen, maar ik weet nou niet of ik iets verkeerd doe of de verkeerde spullen heb geleverd: als ik de projectorbehuizing door de lichtunit steek, blijft er maar een vrij korte schroefdraad over om de ringen en moer op te zetten. Daardoor krijg ik de moer er niet volledig op en kan de clip tbv de H1 niet gemonteerd worden (daarvoor moet de moer volledig langs de uitsparingen in de schroefdraad zijn).

Ook lijkt het erop dat ik een verkeerd kabeltje heb, want de H7 van het grootlicht moet ik aftakken om bi-xenon mogelijk te maken. Ik heb een kabeltje waarmee dat mee zou kunnen, maar dan zou ik in mijn draadboom moeten gaan snijden. Niet alleen ben ik daar ben ik op tegen, maar er staat ook nergens op die site dat dat zou moeten. Dit laatste is een minder groot probleem, want kan natuurlijk gewoon de dimlichten vervangen voor xenon en dat kabeltje later regelen.

Iemand een idee? Kreeg gister en vandaag die zaak helaas niet te pakken.

[ Voor 0% gewijzigd door noes op 25-05-2014 11:23 . Reden: link gefixed ]

• BAS80
Het helpt wel iets een splitter maar in de dagelijkse praktijk merk je het niet eens op de openbare weg. Op een circuit zal je merken dat je enkele 100sten van een seconde sneller bent en je houd iets meer druk op je voorwielen waardoor je de auto iets makkelijker in een bocht kan houden. Maar zonder een goed afgestelde achter vleugel zal je auto eerder uitbreken dus gaan driften.
Als je het goed wil doen dan moet je alles aanpakken en de windtunnel in en alles afstellen, anders ga je juist de lucht in in plaats van dat je op de weg word gedrukt.

Voor mij hoeft het allemaal niet die opsmuk, ik ga voor stijl c.q. clean looks...
Xenon met rookglas
Witte blinkers en lampen
verduisterde ramen achter.
Géén chrome...
geen typeplaatjes...

Als je echt sneller wilt zijn moet je je auto gewoon goed onderhouden/behandelen...
Ik heb deze BMW net 3 weken en het is mijn 3de, volgende maand neem ik hem even onder handen.
Nieuwe olie, goede olie is heel belangrijk. b.v. castrol edge 5w30
Swirlkleppen eruit, spruitstuk schoonmaken.
Nieuw oliefilter
Nieuw Dieselfilter
Nieuwe luchtfilter
Nieuwe versnellingsbakolie
De maand erop als hij is ingelopen gaat hij naar de tuner, niet voor extra pk's ik vind 150 pk 16V meer dan zat maar voor de afstelling dat het motortje mooi loopt en zuiniger.
Met de sportstand en kickdown met de automaat issie zo verrot snel dat niemand die naast me zit gelooft dat het een diesel is. _O- Het is geen M3 maar ik vind het snel zat....

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-03 20:30
BAS80 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:21:
De maand erop als hij is ingelopen gaat hij naar de tuner, niet voor extra pk's ik vind 150 pk 16V meer dan zat maar voor de afstelling dat het motortje mooi loopt en zuiniger.
Met de sportstand en kickdown met de automaat issie zo verrot snel dat niemand die naast me zit gelooft dat het een diesel is. _O- Het is geen M3 maar ik vind het snel zat....
Zo te lezen heb je een E46 320d ,dat ding kachelt in ruim 9 secs naar de 100.
Dat kan ik nou niet echt 'verrot snel' noemen.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:54

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Het Fantoom schreef op zondag 25 mei 2014 @ 12:35:
[...]

Het gaat ook om de beleving en ik deel die mening. Ik weet niet wat zijn auto weegt, de mijne doet leeg 1400 kilo tegen 163pk / 380nm en die haalt ~8 seconden. Daar houd ik niet alleen het overgrote deel van het overige verkeer makkelijk mee bij, ook de wat 'sportievere' auto's (ik kwam vandaag o.a. een Ferrari en een Golf 6 GTI tegen) hoef ik niet heel ver voor mij te dulden.

We hebben het hier dan over (soms druk) snelwegverkeer, ik snap dat ik het op een circuit (of een quarter mile sprint) dik afleg natuurlijk.

Ik verkies een diesel voor het verkeer in Nederland omdat je gewoon meer hebt aan koppel dan aan paardekrachten, zeker op korte stukjes geeft dat net iets meer pit. Als ik ooit een keer veel geld tegenkom zou ik (zo heb ik altijd geroepen) direct een M5 of M6 kopen (of als ik miljardair zou worden, laat ik BMW een M7 voor me bouwen) maar dan zou ik denk ik nog steeds overwegen om de zeer sportieve dieseluitvoering te kiezen, het is gewoon erg fijn om op een golf van koppel te drijven zonder daarvoor een X aantal duizend toeren nodig te hebben.

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-03 20:55

BLN

Daarvoor kun je ook een benzine model met turbo rijden, die hebben veel koppel met weinig toeren en veel vermogen bij hoge toeren.

If it ain't broken, don't fix it

• MadMan

MadMan

What the....

BAS80 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 10:39:
[...]

De 2 die ik heb gepost geven alletwee die info door...
Niet alle verkoopwebsites staat de volledige info, maar de Ignition neemt alle boordcomp. functies over daar zoek ik ook op...
Zelfs de parkeersensoren (als je die hebt) laat hij in het scherm zien...
Die Dynavin ziet er ook leuk uit maar is zo retelangzaam en vrij duur als je naar de 'verouderde' hardware kijkt.
De Eonon D5150E ondersteunt ook alle OBC boordcomp. functies...
de Eonon D5113E ondersteunt dit niet, wel stuurwielcontrols maar geen dashboard/boordcomp. functies.
Op de D5150E kan ook TPMS op, kan je je bandendruk uitlezen. Niet omdat het nodig is. Gewoon omdat het kan. :P

Ik maak prive 4 tot 500km per week met woon werkverkeer dus vind ik het redelijk belangrijk in verband met de dieselprijzen van tegenwoordig om mijn verbruik een beetje te monitoren...

Afgelopen maand heb ik hier een complete studie van gemaakt opzoek naar het perfecte multimediasysteem voor de e46. Ik ben ook naar de nav. shop geweest, ze konden me precies vertellen welke modellen alle boordcomp/auto functies ondersteunen en welke niet.
Ik zit nog te twijfelen tussen de Ignition en de Eonon5150E. De prijs rukt me niet, ik ben niet voor janl*l int. chauffeur. Als het maar goed werkt. :D
Maar de Eonon heeft zeker de voorkeur.
Thanks voor de info, daar kan ik wat mee. Die Eonon ziet er erg gelikt uit moet ik zeggen, zowel qua opties als qua uiterlijk erg aantrekkelijk. De prijs boeit mij inderdaad ook niet zolang het functioneren naar wens is.

• BAS80
[...]

Hijs wel een stukkie sneller hoor, pk's is voor mij niet zo belangrijk ik hoef niet zo snel bij een stoplicht weg. Koppel (Diesel) heeft voor mij meer belang..

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BAS80 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 23:01:
[...]

Hijs wel een stukkie sneller hoor, pk's is voor mij niet zo belangrijk ik hoef niet zo snel bij een stoplicht weg. Koppel (Diesel) heeft voor mij meer belang..
Je bedoeld koppel onderin(= veel vermogen bij weinig toeren), koppel op zichzelf zichzelf zonder toerental zegt niets. Zeker gezien je nog een versnellingsbak hebt die het toerental veranderd.. Vermogen (en de breedte van je vermogens curve) wel.

Koppel als misvatting :N

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2014 @ 00:19:
Linkje was erg interessant, dank daarvoor. Maar eigenlijk wordt niet echt uitgelegd hoe je je aerodynamica kan verbeteren, meer voorbeelden van hoe het in sommige auto's wordt toegepast en er wordt vooral verteld hoe ingewikkeld het is om alles 100% goed te krijgen. Ik denk dat toevoegingen op een straatauto er al snel voor zorgen dat het juist minder wordt, of in het beste geval, de compromis (iedere auto is één groot compromis) iets verschoven wordt: you win some, you lose some.

Weet niemand iets over mn xenon projector issue? :(

• MadMan

MadMan

What the....

Ik heb het vermoeden dat je inderdaad een verkeerd setje hebt. Ik heb de E46 fl van mijn ouders van een vergellijkbaar setje voorzien en had er verder geen problemen mee. Check Control gaf een melding dat de lampen dood waren maar als je met NCS-Expert oid de cold check uit zet heb je daar geen last meer van.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Net contact gehad met retrofitlab. Het is wel het juiste setje, maar ik moet blijkbaar de gaten voor de koplampen nog wat verder vergroten. Ook zal ik een piggyback moeten maken van de originele connectors tbv de bi-xenon.

Ik vind het toch wel jammer dat het lang niet zo makkelijk en reversible is als ze zelf adverteren: in het instructiefilmpje reppen ze daar niks over en laten ze de 'lastige' stukjes gewoon totaal niet zien :(

Vanavond nog maar eens proberen, als het weer een beetje meezit.

Hoop dat de cold-check uitschakelen niet nodig is, NCSexpert vind ik vrij ondoorgrondelijk ;)

[ Voor 8% gewijzigd door noes op 26-05-2014 09:45 ]

• deepbass909

deepbass909

[...]

Verrot snel lijkt me ook wat overdreven, hoewel mijn cabrio met 8,nogwat naar de 100 gaat, en dat echt wel rap. Maar wat mij altijd veel meer opvalt en een veel grotere snelheidsbeleving geeft, is de souplesse waarmee het gebeurd. Mijn 6-cilinder gaat in de 2de versnelling in 1 ruk van 30 naar de 95km/u, waarbij de acceleratie alleen maar toeneemt naar mate het toerental stijgt. Dat geeft de indruk dat hij echt snel is.

Dit weekend heeft een vriend van mij dit ervaren. Hij rijdt een 320i E91 (vorige generatie touring). Toch ook niet de traagste, ik zal er een stevige kluif aan hebben hem voor te blijven als het erop aankomt. Toch is de ervaring in mijn cabrio dat hij veel sneller optrekt.
Sterker nog, zijn eerste vraag was "er zat toch geen turbo op? want zo voelt het wel.", doelend op de Vanos die omschakelde (je voelt dan een klein schokje en de acceleratie neemt ineens toe).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kan iemand hier vertellen hoeveel loodjes op een velg nog aanvaardbaar is?
Toevallig had ik afgelopen weekend een leuk setje van Marktplaats op het oog.
Ben dus even geweest om te kijken. Op 3 wielen zaten ongeveer 10-15 loodjes, en op 1 wiel zelfs circa 30.
Zagen er verder prima uit. Voor de zekerheid maar laten staan.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 11:21:
[...]

Verrot snel lijkt me ook wat overdreven, hoewel mijn cabrio met 8,nogwat naar de 100 gaat, en dat echt wel rap. Maar wat mij altijd veel meer opvalt en een veel grotere snelheidsbeleving geeft, is de souplesse waarmee het gebeurd. Mijn 6-cilinder gaat in de 2de versnelling in 1 ruk van 30 naar de 95km/u, waarbij de acceleratie alleen maar toeneemt naar mate het toerental stijgt. Dat geeft de indruk dat hij echt snel is.

Dit weekend heeft een vriend van mij dit ervaren. Hij rijdt een 320i E91 (vorige generatie touring). Toch ook niet de traagste, ik zal er een stevige kluif aan hebben hem voor te blijven als het erop aankomt. Toch is de ervaring in mijn cabrio dat hij veel sneller optrekt.
Sterker nog, zijn eerste vraag was "er zat toch geen turbo op? want zo voelt het wel.", doelend op de Vanos die omschakelde (je voelt dan een klein schokje en de acceleratie neemt ineens toe).
In mijn 328i E36 met vanos voel ik geen schokken in het verloop naar de toerenbegrenzer? Zou je volgens mij ook niet moeten voelen met een schok. Overigens wel getuned naar circa 220/230 pk.

De grootste factor snelheidsbeleving zit met name in de (afwezigheid) van geluidsisolatie, hardheid van het onderstel en de afstand tussen je stoel en het asfalt. Een E91 heeft zeer goede geluidsisolatie, dus daarin zal het allemaal veel minder heftig aanvoelen dan bijvoorbeeld een oudere auto of een cabrio.

Neemt niet weg dat de reihe-6 blokken super lekker door de toeren lopen! :9~

Divide and conquer.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 26 mei 2014 @ 18:42:
Kan iemand hier vertellen hoeveel loodjes op een velg nog aanvaardbaar is?
Toevallig had ik afgelopen weekend een leuk setje van Marktplaats op het oog.
Ben dus even geweest om te kijken. Op 3 wielen zaten ongeveer 10-15 loodjes, en op 1 wiel zelfs circa 30.
Zagen er verder prima uit. Voor de zekerheid maar laten staan.
Maximaal 50 gram per wiel is nog acceptabel. Meer dan dat kan wijzen op een slechte band, maar ook een kromme velg.

Divide and conquer.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

En aan 2 kanten lood is bijna gegarandeerd een kromme velg.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• deepbass909

deepbass909

wimpie schreef op maandag 26 mei 2014 @ 18:47:
[...]

In mijn 328i E36 met vanos voel ik geen schokken in het verloop naar de toerenbegrenzer? Zou je volgens mij ook niet moeten voelen met een schok. Overigens wel getuned naar circa 220/230 pk.

De grootste factor snelheidsbeleving zit met name in de (afwezigheid) van geluidsisolatie, hardheid van het onderstel en de afstand tussen je stoel en het asfalt. Een E91 heeft zeer goede geluidsisolatie, dus daarin zal het allemaal veel minder heftig aanvoelen dan bijvoorbeeld een oudere auto of een cabrio.

Oorspronkelijk voelde ik ook niks, ik vermoed dan ook dat m'n Vanos de eerste tekenen begint te vertonen van versleten seals. Punt is dat ik niet weet of die ooit vervangen zijn en inmiddels loopt de auto richting de 3 ton. Als het nog origineel is, zit hij sowieso ver in reserve tijd qua Vanos.

Wat mij bij de E91 vooral tegenviel, is dat de 4-cilinder echt begint te janken en een beetje te protesteren boven de 4K toeren, en grote tegenstelling tot de 6-cilinder in m'n cabrio, die maar al te graag door wil trekken.
Qua hardheid in het onderstel wint een E91 het, zelfs met nieuwe veren en schokdempers blijft een E36 vrij slap. Qua geluidsisolatie, tja, met canvas boven het hoofd is daar niet bepaald veel van aanwezig :p

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

wimpie schreef op maandag 26 mei 2014 @ 18:47:
[...]

Vanos zou toch inderdaad gewoon soepel moeten lopen. Als ie schokt of hikt kan het wijzen op versleten seals, bagger in de olie of slijtende solenoids.

Mijn 320i ging even niet door, wagen in kwestie heeft waarschijnlijk een dooie gasklepsensor of MAF sensor. Verzoop gelijk als ik meer gas wilde geven dan stationair :( (Gelukkig deze week een paar back-up auto's bekijken)

De Vanos ombouwen zodat ie alleen maar tussen twee uitersten schakelt lijkt me dan wel weer een grappige hack voor de uitdaging, als je dat 'turbo-feel' wil hebben :P :+

True, en het meeste 'sportieve' geluid heb je ook eerder van de inlaat dan van de uitlaat. Het uitlaatgeluid zou je (als het goed is) in de auto niet moeten horen, de inlaat hoor je des te meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 26-05-2014 22:53 ]

• deepbass909

deepbass909

Stoney3K schreef op maandag 26 mei 2014 @ 22:47:
[...]

Vanos zou toch inderdaad gewoon soepel moeten lopen. Als ie schokt of hikt kan het wijzen op versleten seals, bagger in de olie of slijtende solenoids.

Mijn 320i ging even niet door, wagen in kwestie heeft waarschijnlijk een dooie gasklepsensor of MAF sensor. Verzoop gelijk als ik meer gas wilde geven dan stationair :( (Gelukkig deze week een paar back-up auto's bekijken)

De Vanos ombouwen zodat ie alleen maar tussen twee uitersten schakelt lijkt me dan wel weer een grappige hack voor de uitdaging, als je dat 'turbo-feel' wil hebben :P :+
De Vanos, zeker op de M50 en M52 kent maar 2 standen, die staat aan of uit. Alleen door de manier waarop de Vanos werkt, zit er een soort demping tussen, waardoor je niet hetzelfde voelt als bij bijv. Vtech.

Een Vanos revisie komt nog wel een keer, maar eerst wat andere zaken aanpakken (zoals het tussenlager).
[...]

True, en het meeste 'sportieve' geluid heb je ook eerder van de inlaat dan van de uitlaat. Het uitlaatgeluid zou je (als het goed is) in de auto niet moeten horen, de inlaat hoor je des te meer.
Sterker nog, ik heb het systeem met een klep in de einddemper. Als die opent wordt het geluid zwaarder, maar dat hoor je alleen als je achter de auto rijdt. In de auto hoor je geen verschil.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

deepbass909 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 23:20:
[...]

De Vanos, zeker op de M50 en M52 kent maar 2 standen, die staat aan of uit. Alleen door de manier waarop de Vanos werkt, zit er een soort demping tussen, waardoor je niet hetzelfde voelt als bij bijv. Vtech.
Is dat echt zo? De aansturing van de solenoid werkt twee richtingen uit: er is een spoel voor verlaten van de kleptimings en een spoel voor vervroegen, en ik geloof dat er ook een sensor op de nokkenas zit die de positie daarvan meet. De ECU kan aan de hand van die informatie de spoelen aansturen zodat de Vanos in een bepaalde positie komt te staan.

Als het echt zo simplistisch is als 2 standen (en niets ertussen) dan moet je het omschakelpunt wat duidelijker merken, ik denk dat het dan ook uitmaakt welke temperatuur de motor heeft en de dikte van de olie die je er in hebt zitten. Dunnere olie die goed warm is zal een stuk minder dempen.

Een beetje abrupt omschakelpunt vind ik trouwens niet erg, eigenlijk is het 'schop in je rug'-effect juist wel leuk.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 26-05-2014 23:44 ]

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-02 12:24
Hmmm... ik zal vandaag als ik in de auto zit eens een goeie trap op het gas geven als de gelegenheid er is, ben wel benieuwd. Rond welk toerental kan ik die 'trap' verwachten? :)

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Volgens wikipedia is het verschil tussen enkele en dubbele VANOS dat het op vaste toerentallen gebeurt bij enkele VANOS en continue variabel is bij dubbele VANOS. Ik weet niet of dat waar is (blijft wikipedia), maar dat verklaart wel waarom de één wel een duwtje voelt en de ander niet. Mijn auto heeft dubbele en heb die duw nooit gevoeld.

[ Voor 6% gewijzigd door noes op 27-05-2014 09:44 ]

• MadMan

MadMan

What the....

Dubbel werkt op zowel de inlaat als uitlaatnokkenas. Ze zijn beide een soort van continue variabel in de zin dat de een wat "langzamer" is en de ander wat "sneller". Ik zal vanavond of morgen even een stuk uit de boeken van BMW opzoeken erover en hier plaatsen als jullie dat interessant vinden.
Een en ander is wel te beïnvloeden door de dikte van de olie inderdaad, maar dat is niet zo merkbaar dat het een verschil van dag en nacht is.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Henk schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 09:07:
Hmmm... ik zal vandaag als ik in de auto zit eens een goeie trap op het gas geven als de gelegenheid er is, ben wel benieuwd. Rond welk toerental kan ik die 'trap' verwachten? :)
Ik denk dat dat toerental geprogrammeerd staat in de ECU, misschien valt het dus met wat trucs ook om te programmeren als je zou willen.

Het verhaal lijkt me inderdaad wel logisch, ik heb op een enkele Vanos eigenlijk geen sensor zien zitten op de uitlaatnokkenas die de stand van de Vanos bepaalt. dus dat systeem zou wel eens 'dom' open-loop kunnen zijn.

Dat biedt stiekem wel weer de mogelijkheid om er gewoon een handbediening op te bouwen. "KITT, wir brauchen Power-Boost!" :+

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-02 16:17
De VANOS in een bepaalde stand zetten is geen wondermiddel voor extra koppel of vermogen. Afhankelijk van het toerental en de stand van de gasklep is er een gebied waarin een bepaalde stand beter is. Bij lage toerentallen is dat stand X, bij hoge toerentallen is dat stand Y. Zo wil je bijvoorbeeld wat meer nasluiting op de inlaatklep hebben als de toerentallen hoger zijn.

Bij een M54B22 schakelt de VANOS bij accelleratie rond de 4200 rpm.

• deepbass909

deepbass909

Stoney3K schreef op maandag 26 mei 2014 @ 23:43:
[...]

Is dat echt zo? De aansturing van de solenoid werkt twee richtingen uit: er is een spoel voor verlaten van de kleptimings en een spoel voor vervroegen, en ik geloof dat er ook een sensor op de nokkenas zit die de positie daarvan meet. De ECU kan aan de hand van die informatie de spoelen aansturen zodat de Vanos in een bepaalde positie komt te staan.

Als het echt zo simplistisch is als 2 standen (en niets ertussen) dan moet je het omschakelpunt wat duidelijker merken, ik denk dat het dan ook uitmaakt welke temperatuur de motor heeft en de dikte van de olie die je er in hebt zitten. Dunnere olie die goed warm is zal een stuk minder dempen.

Een beetje abrupt omschakelpunt vind ik trouwens niet erg, eigenlijk is het 'schop in je rug'-effect juist wel leuk.
Met INPA kan ik de setting live uitlezen, en die kent maar 2 waarden, namelijk 0 en 1. Bij lage toerentallen staat dit op 1 (de Vanos verstelt namelijk bij lage toerentallen de inlaatnokkenas, bij hoge toerentallen gaat deze naar de normale stand) en dat omschakelpunt ligt rond de 4200 toeren.
Door de mechanisch constructie is het niet direct, maar neemt het omschakelen iets tijd in beslag, waardoor een duidelijke duw niet te voelen is (itt bijv bij v-tech).

Op dit plaatje kan je het wel een beetje zien:
Afbeeldingslocatie: http://autoserviceprocar.nl/wp-content/uploads/slideshow-satellite/Vanos-E46-M3.jpg

De solenoid beweegt de zuiger naar buiten, waardoor een wiel met schuine vertanding het tandwiel van de distributieketting verdraait. Deze beweging kost even tijd, helemaal omdat het tegengewerkt wordt door de krachten op de distributie. Hierdoor heb je een natuurlijke demping op de omschakeling.

Bij nieuwere motoren zou de aansturing best wel variabel kunnen zijn, maar bij een M50 of M52 was die nog simpel. De enige controle die er plaatsvind is ook of de nokkenas en krukas verschillende timing krijgen, niet hoeveel dit verschil is.

@Stoney3K
Enkele Vanos zit ook alleen op de inlaat, niet uitlaat. Het was daarom ook voldoende om alleen een sensor op de inlaatnokkenas te hebben.

Dikte van de olie heeft natuurlijk invloed op de werking, zoals bij alle hydraulische systemen. Ik vermoed dat mijn seals op hun einde beginnen te lopen, omdat bij een koude motor (dus dikke olie), de omschakeling niet voelbaar is, en soepel verloopt, maar bij een warme motor lijkt het iets te schokken. Als de seals versleten beginnen te raken, kan olie er langs lekken, waardoor de werking minder nauwkeurig wordt. Dit gebeurt natuurlijk als eerste wanneer de olie warm en dun is.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Klopt, alleen op inlaat (I stand corrected). In principe zou je een enkele Vanos wel volcontinu aan kunnen sturen door middel van PWM modulatie over de solenoids. Daardoor kun je de zuiger 'harder' of 'zachter' laten duwen in een bepaalde richting, en met een simpel regellusje het ding op de gewenste plaats houden.

De piston in een M50 is ook redelijk groot (vooral als je hem met dit plaatje vergelijkt), dat maakt het proces ook een stuk trager.

Ik denk dat de enige reden dat dat in een M50/M52 niet gebeurt is omdat de ECU dat in software niet ondersteunt. De hardware om het te kunnen doen is gewoon aanwezig.

[ Voor 12% gewijzigd door Stoney3K op 27-05-2014 13:33 ]

• deepbass909

deepbass909

Het was natuurlijk ook eerste generatie hè. Op de M50 is het geïntroduceerd (de eerste M50's hadden überhaupt geen Vanos), op de M52 zat de eerste iteratie, waarin enkele mechanische problemen zijn opgelost. Ook is bij de M52 de dubbele Vanos geïntroduceerd.
Dat het nu technisch makkelijk mogelijk moet zijn, maakt bovendien nog niet dat het toen al eenvoudig was. De DME is inmiddels een stukje antiek (in mijn auto een Bosch Motronic MS41.1 uit 1996), die waarschijnlijk nog niet de rekencapaciteit had om een dergelijke PWM-signaal goed te kunnen genereren. Als je ziet hoe weinig metingen hij bijv. ook maar neemt op de LMM of Lambda, dan kan ik me niet voorstellen dat het economisch haalbaar was om de nokkenas volledig variabel te maken.

Een ander puntje is denk ik wel slijtage. Door de solenoid met een PWM-signaal aan te sturen, verhoog je de belasting, en du mogelijke slijtage, behoorlijk. Dit lijkt misschien wat overdreven, maar bij de M3 (S50) speelde al het probleem dat de solenoids door konden branden.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:40
De speaker is nog niet gemaakt en nu kraakt het stuur van mn 2600km oude 1 serie. :(. Het geluid zit echt in de lagers achter het stuur. Valt dit makkelijk te smeren?

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

blubbers schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 19:12:
De speaker is nog niet gemaakt en nu kraakt het stuur van mn 2600km oude 1 serie. :(. Het geluid zit echt in de lagers achter het stuur. Valt dit makkelijk te smeren?
Zou ik niet zelf aan beginnen: je zit nog vol in de garantieperiode. Je moest toch nog terug naar de dealer voor die speaker?

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:40
noes schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 09:47:
[...]

Zou ik niet zelf aan beginnen: je zit nog vol in de garantieperiode. Je moest toch nog terug naar de dealer voor die speaker?
Ik moet inderdaad nog terug voor iets van de radio te laten vervangen. Vindt het wel erg vevrvelend allemaal. Hoop niet dat heel m'n auto één voor één vervangen moet worden. :p

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

blubbers schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 10:17:
[...]

Ik moet inderdaad nog terug voor iets van de radio te laten vervangen. Vindt het wel erg vevrvelend allemaal. Hoop niet dat heel m'n auto één voor één vervangen moet worden. :p
Dan liever alles in één keer, toch ;)

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:14
Ik ben al jarenlang Tweaker, en nog langer BMW fan. Ik kwam vandaag pas achter het bestaan van deze thread! 8)7

Ons gezin bezit een BMW 330Ci Coupé (E46, Juli 2002, zie plaatjes, klikbaar) en een BMW 318i Touring (E91, Juni 2009)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/P3Uwv73QBQoCIAPVrhtwFtTp/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5aA4tZkLgbkLmb3gnk2vVuzq/full.jpg

Vraagje voor de experts over mijn E46 >:) :
Ik hoor de laatste tijd een soort metaalachtig geluid (bij stationair draaien 6-cilinder). Ik moet nog checken of dit alleen bij koude motor is. Het is volgens mij niet de Vanos. Motor loopt verder prima, ook stationair. Tijdens rijden in de auto is dit niet te horen, alleen met motorkap open. Ik rijd heel weinig met deze auto en helaas als ik rijd korte stukjes. Iemand een idee? De auto heeft pas een grote beurt gehad, oliepeil is prima.

[ Voor 14% gewijzigd door SpeedingWilly op 29-05-2014 12:43 ]

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-02 12:34
SpeedingWilly schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 10:18:
Ik ben al jarenlang Tweaker, en nog langer BMW fan. Ik kwam vandaag pas achter het bestaan van deze thread! 8)7

Ons gezin bezit een BMW 330Ci Coupé (E46, Juli 2002, zie plaatjes, klikbaar) en een BMW 318i Touring (E91, Juni 2009)

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik hoor de laatste tijd een soort metaalachtig geluid (bij stationair draaien 6-cilinder). Ik moet nog checken of dit alleen bij koude motor is. Het is volgens mij niet de Vanos. Motor loopt verder prima, ook stationair. Tijdens rijden in de auto is dit niet te horen, alleen met motorkap open. Ik rijd heel weinig met deze auto en helaas als ik rijd korte stukjes. Iemand een idee? De auto heeft pas een grote beurt gehad, oliepeil is prima.
Mooie bak hoor :) alleen je auto is van 2002 maar het is wel een Pre Face-lift ik wist niet dat die in 2002 nog gemaakt werden.

• SpeedingWilly
Wat bedoel je met "de auto is van 2002"? Idd bijna 12 jaar oud!

Deze uitvoering heeft de zilveren honinggraadgrill (onder de bumper, tussen de mistlampen), alleen uitgegeven voor de 330, de 3 liter zescilinder. Dit model (coupé) liep van juni 2000 - maart 2003.

[ Voor 9% gewijzigd door SpeedingWilly op 29-05-2014 13:35 ]

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 23:29
xeoMe schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 12:33:
[...]

Mooie bak hoor :) alleen je auto is van 2002 maar het is wel een Pre Face-lift ik wist niet dat die in 2002 nog gemaakt werden.
De coupé kreeg pas later een facelift.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• xeoMe
DuDePrOdUcTiOnS schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 12:56:
[...]

De coupé kreeg pas later een facelift.. :)
Awh vandaar dit wist ik niet, thnx!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:46

Misschien is het je disa klep? Dit kun je makkelijk controleren door even het stekkertje los te halen, zie filmpje

BMW E46 330Ci DISA Valve Noise: http://youtu.be/9z9WrsVk_6o

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• SpeedingWilly
Morpheusk schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 22:43:
[...]
Misschien is het je disa klep? Dit kun je makkelijk controleren door even het stekkertje los te halen, zie filmpje.
Dank je Morpheusk. Dat ga ik controleren.

Update: Ik heb de DISA klep gecheckt en daar ligt het niet aan. Geluid verdween niet toen ik de connector losgemaakt had. Het is ook niet echt een ratel, maar een metaalachtig geluid, en is niet echt overheersend, maar een boventoon.

Ik denk zelf dat de kleppen niet goed gesmeerd worden doordat ik weinig met deze auto rijd en als ik rijd vaak korte ritjes. Ik ga nog een keer checken of het geluid verdwenen is na een lange rit.

Maar als er andere suggesties zijn hoor ik het graag :).

[ Voor 47% gewijzigd door SpeedingWilly op 30-05-2014 10:46 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Hoor je het alleen bij stationair? Dan kun je ook eens bij de stationairregelklep (ICV) gaan zoeken of je daar wat hoort.

De klep zit aan de rechterkant, net voor het inlaatspruitstuk.

• SpeedingWilly
Stoney3K schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 11:07:
Hoor je het alleen bij stationair? Dan kun je ook eens bij de stationairregelklep (ICV) gaan zoeken of je daar wat hoort.
De klep zit aan de rechterkant, net voor het inlaatspruitstuk.
Dat zal ik ook checken, en dan heb ik wat hulp nodig. Ik heb tot nu toe alleen even alleen gekeken, dus gasgeven en checken tegelijkertijd is wat lastig :). Maar ik denk niet dat het dat is overigens...

[ Voor 4% gewijzigd door SpeedingWilly op 30-05-2014 12:04 ]

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 13:23:
[...]

Bij nieuwere motoren zou de aansturing best wel variabel kunnen zijn, maar bij een M50 of M52 was die nog simpel. De enige controle die er plaatsvind is ook of de nokkenas en krukas verschillende timing krijgen, niet hoeveel dit verschil is.
De nieuwere motoren zijn voorzien van Vlavetronic icm met vanos, dat werkt helemaal mooi.
Met de combinatie van Valvetronic en dubbel-Vanos kunnen de inlaatkleppen dus zowel wat betreft het openingsmoment, de openingsduur als de openingsafstand volledig variabel worden geregeld.
60.000 km geleden is mijn volledige distributie, vanos en valvetronic vervangen, gelukkig heeft de vorige eigenaar dat mogen betalen :+

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• xeoMe
Eindelijk me DRL en soort van coming home lights aangesloten.

Als de auto open gaat dan gaat het interieurverlichting aan en de angel eyes.
Sluit ik de auto dan gaan de angel eyes delayed uit.
Als de sleutel in stand 1&2 zit dan gaan de angel eyes branden (DRL).

Ik heb eerst de bekabeling getest en deze ging alleen branden op stand 2 na alles aangesloten te hebben bleek het toch al bij stand 1 te branden een beetje apart maar dat vind ik ook prima!

Nog even wat fotootjes ervan.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mgqZ5Lh.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oZ6xSkf.jpg

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

[afbeelding]

[afbeelding]

Geweldige auto! _/-\o_
Ben er zuinig op!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Goed, de E36 die ik op het oog had gaat even niet door (rotte koppeling, en alle andere wagens waren voorlopig even over budget), dus ik heb even een alternatief als daily driver. Dat wordt sparen voor een E39 of een E46 touring ;)

Ik wijk even uit naat Het grote Ford topic tot ik de Duitser voor de deur heb staan. :Y)

• deepbass909

deepbass909

Een goede E39 hoeft ook helemaal niet veel meer te kosten. Maar voor een rotte koppeling zou ik een E36 ook niet laten staan, als de prijs er ook naar zou zijn. Voor €150 heb je op ebay een nieuwe Sachs-koppeling (die ook origineel gemonteerd wordt). Een middagje klussen, gelijk wat andere bekende puntjes aanpakken (nieuw cardanas lager en hardy-schijf) en je hebt een prima auto.

Ik ben alleen even nieuwsgierig, hoeveel kilometer had die op de teller staan? Mijn cabrio gaat inmiddels richting de 3 ton (ik zit op 285dkm) en volgens mij rij ik nog steeds met een originele koppeling. Ik weet namelijk niet of die ooit vervangen is, maar ik weet wel dat met een beetje beheerst rijden je makkelijk 2 ton op een originele koppeling zet.

• deepbass909

deepbass909

Even iemand uit de huiskamer quoten:
Zaterdag 21 en zondag 22 juni worden bijzondere dagen voor u als BMW rijder. Onder het genot van een kopje koffie neemt de BMW monteur u mee voor een kijkje onder de brug en uw eigen BMW. Tijdens deze kosteloze vakantiecheck legt de monteur u dus alles uit. Een ideaal moment om al uw vragen te stellen over de innovatieve technologie van uw BMW. Een prachtige ervaring voor elke BMW liefhebber.
Ik kan zelf jammer genoeg niet... Ik zit dat hele weekend in het noorden van het land...

Hoewel, op zondag kan het ook, eens even met vriendinlief overleggen of zij het op kan brengen overdag even alleen te zijn met haar beste vriendin.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

[afbeelding]

[afbeelding]

Bij een oude motor en dan bij 1500 toeren een soort metalig schrapend geluid? Of een metaal getik dat je stationair hoort als ie koud loopt?

There is no replacement for displacement!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

deepbass909 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:35:
Een goede E39 hoeft ook helemaal niet veel meer te kosten. Maar voor een rotte koppeling zou ik een E36 ook niet laten staan, als de prijs er ook naar zou zijn. Voor €150 heb je op ebay een nieuwe Sachs-koppeling (die ook origineel gemonteerd wordt). Een middagje klussen, gelijk wat andere bekende puntjes aanpakken (nieuw cardanas lager en hardy-schijf) en je hebt een prima auto.

Ik ben alleen even nieuwsgierig, hoeveel kilometer had die op de teller staan? Mijn cabrio gaat inmiddels richting de 3 ton (ik zit op 285dkm) en volgens mij rij ik nog steeds met een originele koppeling. Ik weet namelijk niet of die ooit vervangen is, maar ik weet wel dat met een beetje beheerst rijden je makkelijk 2 ton op een originele koppeling zet.
True, alleen had ie nog meer puntjes waar nog wat aan moest gebeuren (dikke krassen op de motorkap, behoorlijk roest in wielkasten) en zijn APK liep tot augustus. Als ik de tijd had om te klussen, was ie zeker mee gegaan, maar ik heb voorlopig even een daily driver nodig. 320i Tourings lopen niet weg. :+

Koppeling hadden we tijdens een proefrit getest en die bleek al te slippen.

Vanos was volgens de eigenaar ook nog origineel met 230K op de teller. Bij elkaar werd het plaatje dan wel wat minder aantrekkelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 02-06-2014 23:16 ]

• deepbass909

deepbass909

Zeker als er roest op zit en de lak slecht is, wordt het al snel minder interessant. De technische punten waren (even snel gegokt) rond de €1000 wel te fixen, maar roest weghalen en opnieuw spuiten loopt al snel in de papieren.

Roest is trouwens wel een puntje als je naar een E36 touring gaat kijken, de achterste wielkasten zijn daar erg vatbaar voor.

• SpeedingWilly
_eXistenZ_ schreef op maandag 02 juni 2014 @ 17:25:
[...]
Bij een oude motor en dan bij 1500 toeren een soort metalig schrapend geluid? Of een metaal getik dat je stationair hoort als ie koud loopt?
Ik heb inmiddels een lang stuk gereden, en het geluid blijft. Het is geen schrapend geluid en ook geen getik. De motor klink gewoon 'metaalachtig' (dus ook na een rit van 100km als ie warm is). Ik denk dat er weinig aan de hand is, maar het is me nog niet eerder opgevallen, en ik heb de auto al dik 7 jaar. De motor loopt verder ook prima.

Wat me wel opviel tijdens die lange rit, is dat op lage snelheid je een soort 'ventilator' hoort die sneller gaat draaien/minder snel gaat draaien bij gas geven gas los (een soort zoem die aanzwelt/afnaamt afhankelijk van gasgeven). Het is lastig te omschrijven. Het is niet de ventilator van de luchtverversing en niet die koelfan voor in de auto. Ik denk zelf het vliegwiel? Heeft een automaat die? Op hogere snelheid is het niet meer hoorbaar, maar dat komt door toename omgevingsgeluid.

---------------
Update:
Ik heb inmiddels wat getest en ben weer wat wijzer.
Het geluid dat ik in de auto hoor heeft toch met de luchtverversing te maken. Als ik die helemaal uitschakel is het weg. Het is echter niet de ventilator die de lucht door de roosters de auto inblaast. Die fan klink goed. Het geluid lijkt toch uit het motorcompartiment te komen. En zoals ik al schreef zwelt het aan als ik gaf geef en zakt het weg/ hoor je het minder als ik het gas loslaat. Neutraal/parkeerstand/drive maakt niet uit. Het is dus iets dat aan de motor gekoppeld is en met de luchtverversing te maken heeft.

Iemand?

[ Voor 22% gewijzigd door SpeedingWilly op 03-06-2014 18:36 ]

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

In het geval van een automaat kan dat je koppelomvormer zijn die lawaai maakt (en dat is meestal niet zo goed), maar het kan net zo goed ook je dynamo, waterpomp, stuurbekrachtigingspomp, aircopomp, enz. zijn.. Doet hij het ook als je in neutraal gasgeeft? Probeer eens te luisteren of het aan de voorkant of achterkant van de motor zit.

[ Voor 15% gewijzigd door Radiant op 03-06-2014 10:35 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

De waterpomp van die blokken wil ook nogal eens slijten.

TC van de automaat die herrie maakt kan inderdaad nog een interessante reparatie worden, dat kan een goed teken zijn dat je olie aan het einde van zijn Latijn is...

• SpeedingWilly
Radiant schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:33:
In het geval van een automaat kan dat je koppelomvormer zijn die lawaai maakt (en dat is meestal niet zo goed), maar het kan net zo goed ook je dynamo, waterpomp, stuurbekrachtigingspomp, aircopomp, enz. zijn.. Doet hij het ook als je in neutraal gasgeeft? Probeer eens te luisteren of het aan de voorkant of achterkant van de motor zit.
Je hoort het ook idd als ik in neutraal gas geef.Ik zal idd nog eens goed luisteren waar het vandaan komt. Tot nu toe heb ik het alleen gehoord als ik in de auto zit.

• SpeedingWilly
Stoney3K schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:39:
De waterpomp van die blokken wil ook nogal eens slijten.

TC van de automaat die herrie maakt kan inderdaad nog een interessante reparatie worden, dat kan een goed teken zijn dat je olie aan het einde van zijn Latijn is...
TC = Koppelomvormer (Torque Convertor)?

Een jaar geleden is de olie van de automatische versnellingsbak ververst. Hoort de olie van de koppelomvormer daar ook bij?

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Is dezelfde. Als de oude olie lang niet ververst is geweest is het wel verstandig om een jaar later ofzo nog eens een wissel te doen.

• SpeedingWilly
Radiant schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 11:24:
Is dezelfde. Als de oude olie lang niet ververst is geweest is het wel verstandig om een jaar later ofzo nog eens een wissel te doen.
Het was idd alleen olieverversing, en niet spoelen. Dus niet alle oude olie was eruit.

Verwijderd

Garages blijven toch allemaal dezelfde. Ik had 's ochtends melding platte band. 's Avonds naar garage vlakbij gebracht (letterlijk < 1 km en stond nog voldoende lucht in de band). Was 't eigenlijk bijna vergeten dus was vrij laat als ik daar aankwam. Konden me gelukkig nog een andere auto meegeven en zouden die van mij de volgende dag herstellen.

Ik vraag nog of ze ook naar de trekhaak willen kijken. Als ik die openklap gaat die in dezelfde beweging weer dicht, tenzij ik met voet vast zet. Dat lag moeilijk, ze hadden hun afspraken ingepland voor morgen dus konden enkel resetten in de hoop dat dat het probleem zou verhelpen (lijkt me straf). Ok geen probleem, niet dan.

Volgende dag nog telefonisch contact opgenomen om te horen of ze 't niet vergeten zijn. Maar ook vooral om aan te geven dat een tap voldoende is. Ik weet dat mijn banden nog niet op zijn. Geen probleem ze gingen em net binnen zetten. "Is dat een xdrive? Dan moeten we wel alle 4 de banden vervangen meneer." :-s Echt niet dus! Tap volstaat. "Ja maar heb je met die band doorgereden?" Waarschijnlijk was die deze nacht nog verder gelost. Na aandringen (zucht) gaan ze akkoord. "Ik geef er dan wel een offerte bij voor 4 banden".

Straf toch dat een trekhaak bekijken niet kan maar 4 banden wisselen geen probleem is.

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Vind ik niet gek hoor, hooggeschoolde monteurs zijn druk dus tijd voor technische problemen hebben ze niet maar ze hebben wel een junior/stagiare rondlopen die mooi banden kan wisselen..
Pagina: 1 ... 77 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.