Dus een gesmolten bougie, deze is te heet geweest. Wat misschien duid op slechte koeling door vsnaar snippers in de kanaaltjes
ik denk eerder aan een injector die niet meer goed afsluit.
Dan lijkt de bougie een gevolgschade te zijn en niet de oorzaak, wat ik uir de eerste berichten van Avenger 2.0 dacht te begrijpen.
Ik blijf die natte distributieriemen een slecht idee vinden.
Volgens de garage had deze al een ketting en geen natte riem meer.Rocketman schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:05:
Ik blijf die natte distributieriemen een slecht idee vinden.
Als ik zo lees klinkt de bougie inderdaad gevolgschade van een ander probleem dat zich voorgedaan heeft in de motor.
Ik ben geen techneut dus kan niks over de bougie zeggen. Maar als je er een externe aan laat sleutelen dan kun je coulance bij de verkoper/dealer wel vergeten, ook via de rechtsbijstand. Als je het via de rechtsbijstand wil laten lopen altijd hun stramien volgen.Avenger 2.0 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 07:58:
[...]
Zelf bij garage kunnen gaan kijken, en dit is hoe de bougie eruit ziet![]()
[Afbeelding]
Ondertussen een tweede bestek van andere kleine garage gekregen van bijna de helft van wat de originele ford garage wou aanrekenen om een nieuwe motor te steken![]()
Ziet er dus naar uit dat toch nog rendabel is om de auto te laten herstellen
De motoren met distributieketting hebben de oliepompriem nog door de olie lopen. Dus nog steeds een riem die af kan brokkelen in je olie. Welke pipo dat bij Ford een afdoende oplossing vond...Avenger 2.0 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:51:
[...]
Volgens de garage had deze al een ketting en geen natte riem meer.
Als ik zo lees klinkt de bougie inderdaad gevolgschade van een ander probleem dat zich voorgedaan heeft in de motor.
Ja eerst al de autoverzekering erop gezet gezien ik omnium heb (geen idee hoe Nederlandse equivalent heet - is autoverzekering die schade door eigen toedoen en derden dekt). De expert gaat het bekijken, maar de kans is zeer klein gezien technische mankementen er niet onder vallen.
Rechtsbijstand die bij verzekeringen inbegrepen is, is meestal gekoppeld aan specifieke situaties of producten en lijkt mij dat ik niets heb wat hier onder valt (nog aan het navragen).
Dus laatste optie is ergens anders laten maken. Inderdaad goede tip van die oliepomp riem, was er foutief vanuit gegaan dat dit ook een ketting was. Dus zien dat deze bij gereviseerde motor ook vervangen is of wordt.
Rechtsbijstand die bij verzekeringen inbegrepen is, is meestal gekoppeld aan specifieke situaties of producten en lijkt mij dat ik niets heb wat hier onder valt (nog aan het navragen).
Dus laatste optie is ergens anders laten maken. Inderdaad goede tip van die oliepomp riem, was er foutief vanuit gegaan dat dit ook een ketting was. Dus zien dat deze bij gereviseerde motor ook vervangen is of wordt.
In NL gaat de autoverzekering (ook inclusief allrisk/casco) over schade van buitenaf (ongeval, brand, diefstal etc) en niet over mechanische problemen en garantiediscussies.
Inderdaad is hier ook niet inbegrepen heb ik vernomen van expert. Had ik ook wel verwacht, maar de verzekering stelde zelf voor om expertise te doen.Marcel Br schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:04:
In NL gaat de autoverzekering (ook inclusief allrisk/casco) over schade van buitenaf (ongeval, brand, diefstal etc) en niet over mechanische problemen en garantiediscussies.
Is daar dan niet je normale verzekering wa en extra's voor?Avenger 2.0 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:03:
[...]
Inderdaad is hier ook niet inbegrepen heb ik vernomen van expert. Had ik ook wel verwacht, maar de verzekering stelde zelf voor om expertise te doen.
Ik heb een apparte rechtshulp verzekering
Volgens mij kun je daar je gewone WA verzekering niet voor aanspreken.tuxie6 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:34:
[...]
Is daar dan niet je normale verzekering wa en extra's voor?
Ik heb een apparte rechtshulp verzekering
Dan zou je een kapotte wasmachine ook kunnen melden.
Niet de kapotte wasmachine, maar wel een geschil om je recht te halen als de degene die garantie behoort te geven niet thuis geeft.Rzaan schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:17:
[...]
Volgens mij kun je daar je gewone WA verzekering niet voor aanspreken.
Dan zou je een kapotte wasmachine ook kunnen melden.
Rechtshulp kan je mee verzekeringen.
Ja, rechtshulp wel. Maar je hebt het over de WA verzekering.tuxie6 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 01:13:
[...]
Niet de kapotte wasmachine, maar wel een geschil om je recht te halen als de degene die garantie behoort te geven niet thuis geeft.
Rechtshulp kan je mee verzekeringen.
Ik heb een vraag over koel vloeistof bijvullen.
Voor een ECOBOOST 1.0 wordt er geadviseerd om G12 of G12+ te gebruiken , maar er wordt ook advies gegeven om dit niet zelf bij te vullen of mengen.
Net ff langs de dealer geweest en die gaf aan niks los te verkopen en dat er echt door de werkplaats bij gegoten moet worden.
Hoe doen jullie dat . Wel een bus kopen en zelf doen ? Lijkt mij toch gewoon mogelijk ?
Voor een ECOBOOST 1.0 wordt er geadviseerd om G12 of G12+ te gebruiken , maar er wordt ook advies gegeven om dit niet zelf bij te vullen of mengen.
Net ff langs de dealer geweest en die gaf aan niks los te verkopen en dat er echt door de werkplaats bij gegoten moet worden.
Hoe doen jullie dat . Wel een bus kopen en zelf doen ? Lijkt mij toch gewoon mogelijk ?
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, er gaan vele verhalen de ronde.
Naar mijn mening mag je wel 12+ bij 12 ingooien maar niet andersom..
12+ zou een betere versie van 12 zijn.
Je mag geen kleuren mengen. Dus geen groen en roze oid.
Naar mijn mening mag je wel 12+ bij 12 ingooien maar niet andersom..
12+ zou een betere versie van 12 zijn.
Je mag geen kleuren mengen. Dus geen groen en roze oid.
In het kader van niet gesloten is altijd mis;
Moet bij een mt75 bak de koppelingskabel op een bepaalde voorspanning staan, weet iemand dat ?
Ik heb mijn versnellingsbak laten reviseren van mijn Ford Transit 2.0 campertje uit '89, maar sindsdien zit er een vervelende ratel in, die met lichte druk op het koppelingspedaal verdwijnt. Volgens het revisiebedrijf is mijn stelinrichting of koppelingskabel niet goed.
Beide zijn nu vervangen. Nog steeds zit er een krekel achtig geluid in de versnellingsbak, dus ik twijfel of er wel voorspanning op moet zitten. Als je het bevestigingspunt van de koppelingskabel op de versnellingsbak wat heen en weer haalt hoor je ongeveer hetzelfde geratel.
Moet bij een mt75 bak de koppelingskabel op een bepaalde voorspanning staan, weet iemand dat ?
Ik heb mijn versnellingsbak laten reviseren van mijn Ford Transit 2.0 campertje uit '89, maar sindsdien zit er een vervelende ratel in, die met lichte druk op het koppelingspedaal verdwijnt. Volgens het revisiebedrijf is mijn stelinrichting of koppelingskabel niet goed.
Beide zijn nu vervangen. Nog steeds zit er een krekel achtig geluid in de versnellingsbak, dus ik twijfel of er wel voorspanning op moet zitten. Als je het bevestigingspunt van de koppelingskabel op de versnellingsbak wat heen en weer haalt hoor je ongeveer hetzelfde geratel.
[ Voor 10% gewijzigd door silverball op 26-07-2025 20:42 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Even voorstellen! Lange tijd geleden (2019-2020) een focus mk4 in desert island blue gereden in de lease. Na wisselen van werkgever is deze auto weg gegaan en hebben we een Seat Leon 5f gereden.
4 weken geleden onze 2e kleine gekregen, dus het werd tijd voor een echte familie wagon
.
Het lijstje was lang:
- Focus mk4 wagon
- kleur magnetic
- st-line
- 18” velgen
- 1.5 ecoboost 150 of 182 pk
- 8 traps automaat
- techonogly pack (adaptive cruise control)
- led koplampen
- trekhaak afneembaar
- budget 21k
Lang gezocht in Nederland maar daar was deze combinatie bijna niet te vinden. Ze miste allemaal iets (vaak: velgen, trekhaak of adaptive cruise control). Dus maar besloten in Duitsland te gaan zoeken.
In Duitsland enkele auto’s bekeken maar ook daar was het lastig. Soms was de kilometerstand niet te vertrouwen en garantie was altijd een dingetje.
Uiteindelijk in België bij van Mossel deze onderstaande auto gevonden met de volgende opties:
- focus MK4 wagon 2019
- magnetic
- 18” velgen + 16” winterset
- 1.5 ecoboost 182pk
- automaat
- technology pack
- adaptieve LED koplampen + LED achterlichten
- electronisch inklapbare trekhaak
- 98xxx km
:strip_exif()/f/image/IhyGVrcYR56LOZsIBuukXgGw.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze auto stond te koop in België voor 17495 en voor 21300 op kenteken bij ons op de stoep. Over dat import proces (door van mossel geregeld) kan ik een boek schrijven maar dat gaan we niet doen.
Uiteindelijk een fantastische auto gekocht! Wat rijd deze motor en bak combinatie lekker vergeleken met mij “oude” mk4 1.0 met handbak.
Wat gaan we nu nog doen:
- bumper beschermer kofferbak ivm hond (is besteld)
- auto goed detail en en sealen
- achteruitrij camera inbouwen, dit is de enige optie die ik echt mis.
Graag wil ik een OEM achteruitrijcamera inbouwen, heeft iemand hier ervaring mee? Vaak bij deze auto wordt er een namaak camera ingebouwd met mindere kwaliteit.
4 weken geleden onze 2e kleine gekregen, dus het werd tijd voor een echte familie wagon
Het lijstje was lang:
- Focus mk4 wagon
- kleur magnetic
- st-line
- 18” velgen
- 8 traps automaat
- led koplampen
- trekhaak afneembaar
- budget 21k
Lang gezocht in Nederland maar daar was deze combinatie bijna niet te vinden. Ze miste allemaal iets (vaak: velgen, trekhaak of adaptive cruise control). Dus maar besloten in Duitsland te gaan zoeken.
In Duitsland enkele auto’s bekeken maar ook daar was het lastig. Soms was de kilometerstand niet te vertrouwen en garantie was altijd een dingetje.
Uiteindelijk in België bij van Mossel deze onderstaande auto gevonden met de volgende opties:
- focus MK4 wagon 2019
- magnetic
- 1.5 ecoboost 182pk
- automaat
- technology pack
- 98xxx km
:strip_exif()/f/image/IhyGVrcYR56LOZsIBuukXgGw.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze auto stond te koop in België voor 17495 en voor 21300 op kenteken bij ons op de stoep. Over dat import proces (door van mossel geregeld) kan ik een boek schrijven maar dat gaan we niet doen.
Uiteindelijk een fantastische auto gekocht! Wat rijd deze motor en bak combinatie lekker vergeleken met mij “oude” mk4 1.0 met handbak.
Wat gaan we nu nog doen:
Graag wil ik een OEM achteruitrijcamera inbouwen, heeft iemand hier ervaring mee? Vaak bij deze auto wordt er een namaak camera ingebouwd met mindere kwaliteit.
Hoeveel moest je aan de belastingen betalen?bakvis schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:55:
Deze auto stond te koop in België voor 17495 en voor 21300 op kenteken bij ons op de stoep.
Ongeveer 2300 rest BPM. Korting was ongeveer 70% op het orginele BPM bedrag. Omdat het een gebruikte auto is betaal je geen BTW.
Dan rekent van Mossel dus € 1.500 voor het importeren. Dat is niet weinig.bakvis schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:26:
[...]
Ongeveer 2300 rest BPM. Korting was ongeveer 70% op het orginele BPM bedrag. Omdat het een gebruikte auto is betaal je geen BTW.
Misschien zitten daar nog andere kosten bij, zoals een extra beurt of APK.
Maar ik begreep al uit je post dat het niet van een leien dakje verliep.
1000 euro import kosten (vervoer auto, schouw bij RDW) kenteken en regelen van proces)Rzaan schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:47:
[...]
Dan rekent van Mossel dus € 1.500 voor het importeren. Dat is niet weinig.
Misschien zitten daar nog andere kosten bij, zoals een extra beurt of APK.
Maar ik begreep al uit je post dat het niet van een leien dakje verliep.
549 voor afleverbeurt met onderhoud en garantie (12m)
Wij zitten er ook aan te denken in België een Ford Puma (nieuw model) te kopen. Ik vraag me alleen af of het zoveel geld scheelt? Ik zie een Ford Puma in NL voor net onder de 30K en in BE voor 27K.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Heb je ook al in Duitsland gekeken?THE_BASE schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:03:
Wij zitten er ook aan te denken in België een Ford Puma (nieuw model) te kopen. Ik vraag me alleen af of het zoveel geld scheelt? Ik zie een Ford Puma in NL voor net onder de 30K en in BE voor 27K.
Belangrijk is natuurlijk ook de door @bakvis genoemde garantie.
Invoeren is ook niet gratis. Kost sowieso al rond de € 500. Dat is nog zonder de rest-belasting die je moet aftikken.
Is een hoop gedoe voor die € 3.000 verschil (waar dus nog alle importkosten vanaf gaan)
Dan zal hij duurder uitvallen als in nl, hoe jonger de auto hoe hoger de rest BPM. Op 6 jaar leeftijd zaten wij op 70% korting, op 3 jaar zal dat de helft zijn. Dan wordt de berekening heel anders.
Denk dat wij geluk hebben gehad met de prijs in België, die was al heel erg scherp.
1 auto die we bekeken hebben daar was duidelijk terug gedraaid. Boven de uitdaging met garantie is dat een extra risico waar je goed op moet letten.
Een import auto moet je of:
- niet in NL kunnen vinden
- na import nog steeds 10-20% goedkoper zijn dan de NL markt.
Denk dat wij geluk hebben gehad met de prijs in België, die was al heel erg scherp.
Duitsland hebben we ook gekeken (2 auto’s). In DE heb je echter geen NAP/carpass zoals Nederland en België.Rzaan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:19:
[...]
Heb je ook al in Duitsland gekeken?
Invoeren is ook niet gratis. Kost sowieso al rond de € 500. Dat is nog zonder de rest-belasting die je moet aftikken.
Is een hoop gedoe voor die € 3.000 verschil (waar dus nog alle importkosten vanaf gaan)
1 auto die we bekeken hebben daar was duidelijk terug gedraaid. Boven de uitdaging met garantie is dat een extra risico waar je goed op moet letten.
Een import auto moet je of:
- niet in NL kunnen vinden
- na import nog steeds 10-20% goedkoper zijn dan de NL markt.
[ Voor 59% gewijzigd door bakvis op 28-07-2025 19:26 ]
Maar als een Ford steeds bij een Ford Dealer onderhouden is (heet dat niet Ford Pass?) dan kun je toch op de KM-stand vertrouwen?bakvis schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:21:
Duitsland hebben we ook gekeken (2 auto’s). In DE heb je echter geen NAP/carpass zoals Nederland en België.
Op sites van sommige auto-import-service-bedrijven kun je dit met een tool zelf uitrekenen.bakvis schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:21:
Dan zal hij duurder uitvallen als in nl, hoe jonger de auto hoe hoger de rest BPM. Op 6 jaar leeftijd zaten wij op 70% korting, op 3 jaar zal dat de helft zijn. Dan wordt de berekening heel anders.
FordPass is de naam van de app, je hebt in ieder geval Ford assistance dan.Rzaan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:30:
[...]
Maar als een Ford steeds bij een Ford Dealer onderhouden is (heet dat niet Ford Pass?) dan kun je toch op de KM-stand vertrouwen?
Ja, dat heb ik ook.Heijmenberg99 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:10:
[...]
FordPass is de naam van de app, je hebt in ieder geval Ford assistance dan.
Maar in de app staan ook de onderhoudsbeurten e.d.
Of het feit dat je Ford ooit deel heeft genomen aan een terugroepactie.
Als je Ford alleen bij Ford in onderhoud geweest is, dan weet je toch dat de KM stand klopt?
Ja jij weet het maar het wordt niet opgenomen in de NAP, dus die wordt als Geen oordeel bestempeld wat je 2e hands waarde op de NL markt verminderd. ( in theorie )Rzaan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:12:
[...]
Als je Ford alleen bij Ford in onderhoud geweest is, dan weet je toch dat de KM stand klopt?
Wellicht.Humma Kavula schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:35:
[...]
Ja jij weet het maar het wordt niet opgenomen in de NAP, dus die wordt als Geen oordeel bestempeld wat je 2e hands waarde op de NL markt verminderd. ( in theorie )
Maar het ging er in deze case om dat Duitsland niet zo'n systeem heeft en dat je dan dus niet weet of er gesjoemeld is.
Maar als je Ford al die tijd alleen maar bij Ford officiel onderhoud heeft gehad, dan weet je dat dus wel.
Dat was mijn punt.
Dat heb je goed aangepakt, want nu heb je een auto die voor 100% aan je eisen voldoet. Het lijkt mij trouwens ook een prachtige auto. Ik heb mijn Mondeo MK5 Wagon wel eens naast zo'n Focus geparkeerd en moet zeggen dat de maatvoering niet veel scheelt. Echt een mooie en ruime gezinsauto!bakvis schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:55:
Even voorstellen! Lange tijd geleden (2019-2020) een focus mk4 in desert island blue gereden in de lease. Na wisselen van werkgever is deze auto weg gegaan en hebben we een Seat Leon 5f gereden.
4 weken geleden onze 2e kleine gekregen, dus het werd tijd voor een echte familie wagon.
Het lijstje was lang:
- Focus mk4 wagon
- kleur magnetic
- st-line
- 18” velgen
- 8 traps automaat
- led koplampen
- trekhaak afneembaar
- budget 21k
- focus MK4 wagon 2019
- magnetic
- 1.5 ecoboost 182pk
- automaat
- technology pack
- 98xxx km
[Afbeelding]
Wat gaan we nu nog doen:
Ook een zeer nuttige accessoire: een goede dashcam, die kan je een hoop financiële narigheid besparen.
Nu een mooie Puma gezien voor een nette prijs, een ST-Line, maar helaas drie punten die ik toch graag had gezien: 18" velgen, maar de belangrijkste twee zijn voorruitverwarming en Adaptive Cruise Control.Rzaan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:19:
[...]
Heb je ook al in Duitsland gekeken?
Als ik die drie opties ook zou willen kom ik op een ST-Line X uit die 6K duurder is. Dat maakt het aanbod een stuk minder interessant op dit moment en dan kan ik beter nog een jaartje wachten tot er een mooie occasion beschikbaar is.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Ik heb op mijn Mondeo ook Adaptive cruise control.
Zeer snel uitgezet.
Hij reageerde al als 200 meter voor mij het voertuig iets vaart minderde.
En dat was al in de laagste stand.
Op zich kan het een mooi systeem zijn.
Zeer snel uitgezet.
Ik zou juist nooit meer zonder willen sinds mijn 2018 Fiesta. Ja, soms reageert ie iets te gevoelig of juist niet (blijf switchen tussen de vier standen afhankelijk van weg/drukte) maar voet van gaspedaal kunnen houden ook als het wat drukker is is toch wel een genot vind ik.Bergenfietsen schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:05:
Ik heb op mijn Mondeo ook Adaptive cruise control.
Zeer snel uitgezet.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Klopt, alleen die auto had 2 onderhoudsbeurten er in staan:Rzaan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:30:
[...]
Maar als een Ford steeds bij een Ford Dealer onderhouden is (heet dat niet Ford Pass?) dan kun je toch op de KM-stand vertrouwen?
- 0km afleverbeurt
- 60000km beurt na 4 jaar.
Verder was het onderhouds boekje niet aanwezig
Auto was 5 jaar en 3 maanden en had 96000 gelopen. Mij vermoeden was dan ook dat de auto die 30-35000 per jaar alle 5 jaar gelopen heeft.
Na 4 jaar is hij terug gedraaid naar 60k en een onderhoudsbeurt gepland bij Ford.
Iets meer als een jaar later is de auto ingeruild bij een Seat dealer.
Voor onze 2017 s-max ben ik opzoek naar een setje dakdragers. Onze Ford heeft een glad dak, zijn er mensen die die een bepaald merk / type kunnen aanbevelen?
Ik heb zelf al gezocht en kom daarbij online allerhande merken tegen, het enige merk wat mij bekend klinkt is Thule, maar dat zijn ook meteen de duurste beginnend vanaf €275 voor een set.
Ik zie op internet meerdere merken, de goedkoopste beginnen vanaf €120, deze mogen 'maar' 70 kilo hebben ten opzichte van de 75 die Thule opgeeft.
Dat gewicht is voor mij geen deal reker, maar ik geef liever wat meer uit voor kwaliteit dan dat ik me zit te ergeren aan goedkope rommel.
De Thule set lijkt ook specifiek voor het model auto en kan niet zomaar over gezet worden op een andere auto?
Aangezien ik regelmatig van auto wissel zou het mooi zijn als de dakdragers voor meerdere auto's gebruikt kan worden, eventueel met een goedkope set adapters.
Ik heb zelf al gezocht en kom daarbij online allerhande merken tegen, het enige merk wat mij bekend klinkt is Thule, maar dat zijn ook meteen de duurste beginnend vanaf €275 voor een set.
Ik zie op internet meerdere merken, de goedkoopste beginnen vanaf €120, deze mogen 'maar' 70 kilo hebben ten opzichte van de 75 die Thule opgeeft.
Dat gewicht is voor mij geen deal reker, maar ik geef liever wat meer uit voor kwaliteit dan dat ik me zit te ergeren aan goedkope rommel.
De Thule set lijkt ook specifiek voor het model auto en kan niet zomaar over gezet worden op een andere auto?
Aangezien ik regelmatig van auto wissel zou het mooi zijn als de dakdragers voor meerdere auto's gebruikt kan worden, eventueel met een goedkope set adapters.
Voorruitverwarming vind ik echt onzinnig, ja ik heb het zelf ook maar een moderne auto is sowieso al snel opgewarmd van binnen. Ik vind die streepjes irritant.THE_BASE schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:40:
[...]
Nu een mooie Puma gezien voor een nette prijs, een ST-Line, maar helaas drie punten die ik toch graag had gezien: 18" velgen, maar de belangrijkste twee zijn voorruitverwarming en Adaptive Cruise Control.
Als ik die drie opties ook zou willen kom ik op een ST-Line X uit die 6K duurder is. Dat maakt het aanbod een stuk minder interessant op dit moment en dan kan ik beter nog een jaartje wachten tot er een mooie occasion beschikbaar is.
Acc is wel prettig inderdaad.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Inmiddels een totaal andere EV gekocht, dus we gaan het meemaken.Sport_Life schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:05:
[...]
Voorruitverwarming vind ik echt onzinnig, ja ik heb het zelf ook maar een moderne auto is sowieso al snel opgewarmd van binnen. Ik vind die streepjes irritant.
Beste Ford vrienden, ik heb een ford focus eco boost 1,6 uit 2012. Voor mij een prima bakkie, alleen sinds vandaag heb ik een onverklaarbaar probleem. Als ik mijn auto uitschakel en afsluit gaat netjes de radio uit, echter na +/- 15 minuten gaat de radio automatisch weer aan ondanks dat de auto op slot en onberoerd is. Er is vandaag een abs sensor vervangen door een originele ford sensor dus je zou verwachten dat het daar mee te maken heeft. Maar na het terugplaatsen van de oude blijft het probleem………. De garage (geen origineel ford) snapt er ook niks van. Heeft iemand enig idee?
Als het goed is heb je van die gaatjes aan het dak als je de deuren opent, helaas zijn ze daardoor ook merk specifiek.205Gutmann schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:21:
Voor onze 2017 s-max ben ik opzoek naar een setje dakdragers. Onze Ford heeft een glad dak, zijn er mensen die die een bepaald merk / type kunnen aanbevelen?
Omdat er ook geen dakrails op zit, blijft er weinig over.
(Of je moet kijken of er uberhaupt een mogelijkheid is voor dakrails, en dan kan je wel generieke dakdragers aanschaffen)
Heb je ook niet van die low profile zilveren rails?205Gutmann schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:21:
Die hadden wij wel. De originele dragers klemmen daar omheen.
Voorruitverwarming scheelt tijd met de ruiten schoonmaken in de winter, ik zie niet wat dit met opwarmen van het interieur heeft te maken.Sport_Life schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:05:
[...]
Voorruitverwarming vind ik echt onzinnig, ja ik heb het zelf ook maar een moderne auto is sowieso al snel opgewarmd van binnen. Ik vind die streepjes irritant.
Nee helaas niet, er zit een klein gootje in het dak, meer niet.Timmert schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:30:
[...]
Heb je ook niet van die low profile zilveren rails?
Die hadden wij wel. De originele dragers klemmen daar omheen.
Ik ben bang dat het dan toch een duur setje van Thule wordt.
:strip_exif()/f/image/iWC1WKbswrva1ST4V6bImtHk.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog een oplossing voor dit probleem gevonden?Fantasy-Bart schreef op maandag 26 juli 2021 @ 05:23:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem, ik heb een ford focus 2019 model. Regelmatig noodoproepsysteem storing. Hierdoor werken de speakers niet meer.
Als ik op de noodknop druk, komt er geluid uit de speakers maar schiet hierna meteen weer in de storing.
Als ik de auto even op slot doe en bewijze van 5 min later terug ben. Kan het opeens opgelost zijn en werken de speakers weer.
Ik heb zelf sync 3 via cyanlabs de nieuwste erop gezet.
Jij nog ideeën wat je eraan kan doen??
Ik heb overigens ook prima ervaringen met Farad dragers. Volgens mij had ik die op mijn witte S-Max met vergelijkbaar dak als jouw auto.205Gutmann schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:42:
[...]
Nee helaas niet, er zit een klein gootje in het dak, meer niet.
[Afbeelding]
Edit: zoiets: https://www.faradbox.nl/D...visx3L3UTmWjTVvBnIIiUIh6m
[ Voor 19% gewijzigd door Timmert op 06-08-2025 10:45 ]
Dan heb je inderdaad dragers nodig die op de dakrand klemmen met bevestiging bovenaan je portier met een gaatje. Hoeft niet heel spannend te zijn ik heb een setje van 70 euro die prima is.205Gutmann schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:42:
[...]
Nee helaas niet, er zit een klein gootje in het dak, meer niet.
[Afbeelding]
Ik heb een Mondeo met voorruitverwarming, maar ook een carport aan huis. Zes jaar wist ik niet of het überhaupt werkte, totdat ik in Duitsland na een vriesnacht een dikke laag ijs op de auto had. Binnen twee minuten was de voorruit weer ijsvrij, Ik vind het een zeer nuttige toevoeging.Marcel Br schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:53:
[...]
Voorruitverwarming scheelt tijd met de ruiten schoonmaken in de winter, ik zie niet wat dit met opwarmen van het interieur heeft te maken.
Ook bij Vocht in de Auto en plotseling beslaan is het ideaal
Andergeval, mijn ouders hebben een kuga 2024. Ik heb nooit echt automaat gereden, maar hier in de bergen is het gewoon ideaal. Bergpad omhoog. L en gaan
Andergeval, mijn ouders hebben een kuga 2024. Ik heb nooit echt automaat gereden, maar hier in de bergen is het gewoon ideaal. Bergpad omhoog. L en gaan
[ Voor 56% gewijzigd door Duinkonijn op 12-08-2025 13:17 ]
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Ik ben voor de vrouw een andere auto aan het zoeken en ze vind een Ford Fiesta erg leuk.
Nu zijn het meestal de 1,0 ecoboost motoren met de beruchte wet belt distributieriem.
Ik weet van de focus dat de latere een distributieketting hebben is dit bij de Fiesta ook zo ?
Nu zijn het meestal de 1,0 ecoboost motoren met de beruchte wet belt distributieriem.
Ik weet van de focus dat de latere een distributieketting hebben is dit bij de Fiesta ook zo ?
Hoevaak komt het in Nederland voor dat er een dikke ijslaag op je voorruit zit? Je rijdt wel het hele jaar met lijnen in je voorruit.Marcel Br schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:53:
[...]
Voorruitverwarming scheelt tijd met de ruiten schoonmaken in de winter, ik zie niet wat dit met opwarmen van het interieur heeft te maken.
Als het erop zit (bij een occasion) is het prima maar ik zou niet een bepaalde auto laten schieten die verder helemaal naar behoefte is. Behalve dat het volgens mij bij stoelverwarming zit en die is wel prettig in de winter.
Nogmaals, heb het zelf ook maar het had van mij niet gehoeven
[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 12-08-2025 19:01 ]
Volgens mij verschilt dit sterk per modeljaar en type, maar er zijn inderdaad wel modellen bij met een ketting. Misschien weet iemand anders hier precies welke modellen?ComTech schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:45:
Ik ben voor de vrouw een andere auto aan het zoeken en ze vind een Ford Fiesta erg leuk.
Het ecoboost probleem wordt naar mijn mening wat gehyped, de Focus en Fiesta zijn een van de meest verkochte auto’s lange tijd geweest maar ik ken zelf nauwelijks concrete voorbeelden van vastgelopen motoren. Dat gezegd hebbende, het is een bekend zwaktepunt en dan is het dus extra belangrijk dat het onderhoud goed gedaan is en vooral de juiste olie is gebruikt. Maar met normaal onderhoud denk ik dat het risico heel klein is.
Alleen is normaal onderhoud lastig te bepalen. Je weet niet wat de vorige rijder aan action olie erin heeft gegooid terwijl die wel altijd bij de dealer in onderhoud is geweest. Volgens mij hebben de 1.5 (en de oudere 1,25) geen riem, misschien daarnaar kijken? Het zijn wel enorm betrouwbare auto's. Rij nu bijna 10 jaar met mijn Fiesta (nu 14 jaar oud) en op jaarlijks normaal onderhoud nooit bijzondere dingen gehad.Citroentjuh schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:04:
[...]
Volgens mij verschilt dit sterk per modeljaar en type, maar er zijn inderdaad wel modellen bij met een ketting. Misschien weet iemand anders hier precies welke modellen?
Het ecoboost probleem wordt naar mijn mening wat gehyped, de Focus en Fiesta zijn een van de meest verkochte auto’s lange tijd geweest maar ik ken zelf nauwelijks concrete voorbeelden van vastgelopen motoren. Dat gezegd hebbende, het is een bekend zwaktepunt en dan is het dus extra belangrijk dat het onderhoud goed gedaan is en vooral de juiste olie is gebruikt. Maar met normaal onderhoud denk ik dat het risico heel klein is.
Ik rij er niet bijzonder veel mee, 10k per jaar waarvan meer dan de helft snelweg. Ik ben wel blij met mijn voorruit verwarming, ik vind het een dikke pre. In de winter zie ik iedereen krabben en ik snap in start de motor en kan na 1 minuut wegrijden. Daarmee krijg ik wel jaloerse blikken. (nu ik een paar kapotte elekradraden precies voor mijn neus, dan merk je pas hoe fijn het is) Ook in de herfst als het nat is en iedereen stapt met natte jassen in de auto dan is de voorruit snel beslagen en met de voorruit verwarming in 1 minuut rijbaar.
N=1 maar mijn Fiesta Ecoboost 1.0 uit 2014 (met natte riem) doet het nog prima. Elk jaar onderhoudsbeurt en APK bij de dealer. Ik rij er ook niet veel mee, tik nu (pas) bijna 60k km aan. Wel vaak langere ritten, incl. road trips naar Zweden. Vorig jaar de riem laten vervangen bij een specialist in Groningen en die had niets te melden over bijzondere slijtage aan de riem. Verder begin dit jaar laten chiptunen naar 145PK en 240Nm. Nog steeds erg blij met m'n Fiesta 
Voorruitverwarming is gewoon handig als je het een keer nodig hebt. Ik heb ook totaal geen last van die lijnen en ik snap ook niet helemaal hoe je er last van kan hebben als je gewoon (ver) voor je op de weg kijkt.
Voorruitverwarming is gewoon handig als je het een keer nodig hebt. Ik heb ook totaal geen last van die lijnen en ik snap ook niet helemaal hoe je er last van kan hebben als je gewoon (ver) voor je op de weg kijkt.
@SayWhatAgain! Ik trigger even op je chiptunen:
Mijn vrouw is ook nog altijd erg blij met haar Fiesta, maar sinds we ook een Focus hebben met 155pk vindt ze die van haar 'traag' en is ze begonnen over chiptunen. Mag ik zo asociaal zijn om te vragen waar jij hem naartoe hebt gebracht en aan welk bedrag ik ongeveer moet denken
Mijn vrouw is ook nog altijd erg blij met haar Fiesta, maar sinds we ook een Focus hebben met 155pk vindt ze die van haar 'traag' en is ze begonnen over chiptunen. Mag ik zo asociaal zijn om te vragen waar jij hem naartoe hebt gebracht en aan welk bedrag ik ongeveer moet denken
Sportstand al geprobeerd? Voelt wel net iets vlotter.lolgast schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:22:
Niks aso aan hoorlolgast schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:22:
N=1 en rij ook maar weinig met andere auto's, maar het komt hier toch regelmatig voor dat ik rij met regen en vervolgens nog mensen in de auto heb met natte jassen.Sport_Life schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:58:
[...]
Hoevaak komt het in Nederland voor dat er een dikke ijslaag op je voorruit zit? Je rijdt wel het hele jaar met lijnen in je voorruit.
Als het erop zit (bij een occasion) is het prima maar ik zou niet een bepaalde auto laten schieten die verder helemaal naar behoefte is. Behalve dat het volgens mij bij stoelverwarming zit en die is wel prettig in de winter.
Dan beslaan mijn voor- en achterruit echt heel snel. Met name in de eerste 5 of 10 minuten als ik rij. Dan lijkt die voorruit en achterruit verwarming echt noodzakelijk om de ramen vrij te houden van water.
Nu rij ik ook in een Ford Mondeo van 2010. Wellicht dat het in modernere auto's beter is.
Het verhaal van ijs op de ramen herken ik ook wel, maar dat is een kwestie van goed krabben in de winter voor je gaat rijden. Het beslaan van de ramen vind ik een grotere uitdaging.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
@evleerdam Een goed werkende airco helpt ook wel om je auto snel te ontvochtigen.
Dat klopt, echter als je ooit ervaren hebt hoe het werkt in vorst, dauw of beslagen voorruit is het toch wel erg fijn.205Gutmann schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:00:
@evleerdam Een goed werkende airco helpt ook wel om je auto snel te ontvochtigen.
Ik zou er niet specifiek een model voor kiezen maar als het in de optie lijst zit van de desbetreffende auto dan zou ik het zeker prefereren.
( ik had het destijds al in mijn escort rs2000, met een vastgevroren vooruit was dat echt een verademing toen en nu nog )
Heb hier voorruitverwarming gehad in meerdere Fordjes (ook nog van het rijden met de auto van m'n ouders, en zou geen Ford willen zonder voorruitverwarming. Vrij veel hebben het, en het is altijd mooi op een koude ochtend. Heb er ook totaal geen last van qua lijntjes oid. Werkt eigenlijk gewoon beter dan een Tesla model3 voorverwarmen.
@SayWhatAgain! volgens mij is vanaf ongeveer 2022 (maar is erg onduidelijk) de ketting, maar je kunt het zien aan het blok.
ketting:

riem:
@SayWhatAgain! volgens mij is vanaf ongeveer 2022 (maar is erg onduidelijk) de ketting, maar je kunt het zien aan het blok.
ketting:

riem:

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 13-08-2025 00:33 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Ik was kritisch op de lijnen in de voorruit (ben een Pietlut als het om 'vrij zicht' gaat) en dacht dat de lijnen erg op zouden vallen, maar het went toch echt snel en het hoeft natuurlijk geen DIKKE ijslaag te zijn om zichzelf nutting te maken. Ook ochtenddauw en dunnere laagjes ijs verdwijnen als 'ijs door de voorruitverwarming'Sport_Life schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:58:
[...]
Hoevaak komt het in Nederland voor dat er een dikke ijslaag op je voorruit zit? Je rijdt wel het hele jaar met lijnen in je voorruit.
Ik heb sinds in mijn Focus heb nooit meer een krabber aangeraakt
Idd,GAIAjohan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 00:28:
Heb hier voorruitverwarming gehad in meerdere Fordjes (ook nog van het rijden met de auto van m'n ouders, en zou geen Ford willen zonder voorruitverwarming. Vrij veel hebben het, en het is altijd mooi op een koude ochtend. Heb er ook totaal geen last van qua lijntjes oid. Werkt eigenlijk gewoon beter dan een Tesla model3 voorverwarmen.
ketting:
[Afbeelding]
riem:
[Afbeelding]
Turbo aan voorzijde van het blok = natte riem
Turbo aan de achterzijde = ketting, maar let op! de oliepomp heeft nog een natte riem, dus je kunt er niet zomaar iedere olie ingooien en ook deze kan kapot!
Wat zijn ongeveer de kosten voor het vervangen van de natte riem (Fiesta 2017, qua kilometers gaat 'ie niet halen, wellicht wel de 10 jaar dat deze vervangen moet worden)
4800Wp - 225° ZW - 12°
Ga maar uit van iets in de range €1200-1800Padje87 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:30:
Wat zijn ongeveer de kosten voor het vervangen van de natte riem (Fiesta 2017, qua kilometers gaat 'ie niet halen, wellicht wel de 10 jaar dat deze vervangen moet worden)
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Voor ~€1200 moet wel lukken. Zelf heb ik het een jaar geleden hier laten doen, maar dat is in Groningen. Goed bevallen en kostte €1250 incl. allerlei randzaken zoals waterpomp, nieuwe olie, keerringen etc. Zijn vast wel meer van dit soort bedrijven in NL die goedkoper zijn dan de Ford dealer, omdat ze deze specifieke klus vaker doen.
Alleen de distri, waterpomp en wat keerringen is niet de oplossing.SayWhatAgain! schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:56:
Voor ~€1200 moet wel lukken. Zelf heb ik het een jaar geleden hier laten doen, maar dat is in Groningen. Goed bevallen en kostte €1250 incl. allerlei randzaken zoals waterpomp, nieuwe olie, keerringen etc. Zijn vast wel meer van dit soort bedrijven in NL die goedkoper zijn dan de Ford dealer, omdat ze deze specifieke klus vaker doen.
Ze moeten alles doen: Dat wat je net noemt + Oliepomp riem ( loopt ook in de olie) en de carterpan eraf om de oliezeef te reinigen.
Zit dat ook in die prijs inbegrepen?
Dit staat op de factuur, zat ook nog een Abs sensor bij die vervangen moest worden. Was ik vergeten.Humma Kavula schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:16:
[...]
Alleen de distri, waterpomp en wat keerringen is niet de oplossing.
Ze moeten alles doen: Dat wat je net noemt + Oliepomp riem ( loopt ook in de olie) en de carterpan eraf om de oliezeef te reinigen.
Zit dat ook in die prijs inbegrepen?
:strip_exif()/f/image/KdYiCFPkznRBarRB2xfnVyYb.jpg?f=fotoalbum_large)
Opmerkelijk dat merkdealers niet de Ford Castrol olie gebruikt. Is geen probleem, want die van mij doet dat ook niet (Total Quartz Ford WSS-M2C948-B compliant)
[ Voor 10% gewijzigd door SniperGuy op 14-08-2025 14:25 ]
@SayWhatAgain! Was niet bij de dealer geweest. Mijn dealer in Veghel gebruikt wel Castrol voor de RS.SniperGuy schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:21:
Opmerkelijk dat merkdealers niet de Ford Castrol olie gebruikt. Is geen probleem, want die van mij doet dat ook niet (Total Quartz Ford WSS-M2C948-B compliant)
Klopt, de dealer vroeg ruim 2K voor de distributieriem vervangen... M'n dealer gebruikt ook Castrol (Magnatec 0W20).GekkeRipper schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:05:
[...]
@SayWhatAgain! Was niet bij de dealer geweest. Mijn dealer in Veghel gebruikt wel Castrol voor de RS.
Ik heb afgelopen week in Frankrijk per ongeluk de bodemplaat van onze Ford Kuga '23 aan gort gereden op een parkeerplaats tussen bomen en oneffenheden. De bodemplaat hangt nu alleen vast aan de voorste schroefjes. Volgens mij is dat ter bescherming van de batterijen (PHEV). De plaat is stuk dus zal vervangen moeten worden.
Ik ga morgen even langs bij een Ford dealer in Frankrijk,wat kan ik ongeveer verwachten qua kosten?
Ik ga morgen even langs bij een Ford dealer in Frankrijk,wat kan ik ongeveer verwachten qua kosten?
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 17-08-2025 18:41 ]
Ik heb sinds kort een Ford Transit Custom plug in hybride met de 2,5 motor,laatste model,volgens fabrieksopgave wil de auto 160 km per uur,de teller gaat ook niet verder,maar de auto gaat veel harder,zo rond de 185 echte km per uur op gps,de wagen rijdt ook zeer gemakkelijk naar deze snelheid en lijkt daar begrensd te zijn,wat ik raar vind dat men 160 aangeeft maar dat de auto in werkelijkheid verl harder kan,kan iemand dit uitleggen?
Mijn focus moet 108 kunnen maar doet 225. Ik heb zo het idee dat de limiet van Ford niet zo nauwkeurig isdropie schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:11:
Ik heb sinds kort een Ford Transit Custom plug in hybride met de 2,5 motor,laatste model,volgens fabrieksopgave wil de auto 160 km per uur,de teller gaat ook niet verder,maar de auto gaat veel harder,zo rond de 185 echte km per uur op gps,de wagen rijdt ook zeer gemakkelijk naar deze snelheid en lijkt daar begrensd te zijn,wat ik raar vind dat men 160 aangeeft maar dat de auto in werkelijkheid verl harder kan,kan iemand dit uitleggen?
108 dat is flink aanpoten als je moet inhalen ‘s avonds laatHeijmenberg99 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:07:
[...]
Mijn focus moet 108 kunnen maar doet 225. Ik heb zo het idee dat de limiet van Ford niet zo nauwkeurig is
Zit in het buitenland en kom tot de ontdekking dat koelvloeistof peil laag is. Lees in het boekje wss-m97b44-d, maar hoe vertaal ik dat naar vloeistof dat te koop is bij een Action of Carrefour? Weet niet of die specificaties daarop staan namelijk.
G12+, en let vooral op dezelfde kleurNyvlem schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:28:
Zit in het buitenland en kom tot de ontdekking dat koelvloeistof peil laag is. Lees in het boekje wss-m97b44-d, maar hoe vertaal ik dat naar vloeistof dat te koop is bij een Action of Carrefour? Weet niet of die specificaties daarop staan namelijk.
G12 en G12+ mag je mengen (zoek zelf even naar bronnen als je het niet vertrouwd) en is bij de Action deze: https://www.action.com/nl.../c-c-koelvloeistof-d-g12/
[ Voor 17% gewijzigd door Deshmir op 19-08-2025 12:51 ]
Het gebeurt vaker dat auto's harder lopen dan de opgave. Maar meestal loopt de teller dan minstens wat verder, zodat je iig kunt zien hoe hard je rijdt.dropie schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:11:
Hoe bevalt de Custom PHEV verder? Ik zit er ook wel eens met een schuin oog naar te kijken.
Ok dus die van de Action kan sowieso dus als het maar G12 of 12+ is. Kleur van vloeistof wat er nu in zit is roze ook.Deshmir schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:49:
[...]
G12+, en let vooral op dezelfde kleur
G12 en G12+ mag je mengen (zoek zelf even naar bronnen als je het niet vertrouwd) en is bij de Action deze: https://www.action.com/nl.../c-c-koelvloeistof-d-g12/
Gelukt. Bij een Ford garage hebben ze het even gratis bijgevuld.Deshmir schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:49:
[...]
G12+, en let vooral op dezelfde kleur
Ooit in Duitsland bij Zwitserse grens gehad. Naar dichtstbijzijnde Ford dealer gereden en die hebben het gratis aangevuld.Nyvlem schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:28:
Edit: Oeps en dan lees ik je volgende reactie, je hebt nu dezelfde ervaring dus. Gaat je bij van Mossel niet lukken
[ Voor 11% gewijzigd door EiT op 20-08-2025 09:59 ]
Druk en zetfouten voorbehouden.
Ja, maak maar een afspraak voor over een maand en dan 80 euro aftikkenEiT schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:58:
[...]
Edit: Oeps en dan lees ik je volgende reactie, je hebt nu dezelfde ervaring dus. Gaat je bij van Mossel niet lukken
Haha idd. Dit was bij de Belgisch, Franse grens.EiT schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:58:
[...]
Ooit in Duitsland bij Zwitserse grens gehad. Naar dichtstbijzijnde Ford dealer gereden en die hebben het gratis aangevuld.
Een kleine showcase van 'evolutie' van mijn Fords.Nouja, er was ook nog een Ka als 2e auto, maar die is bij 60.000km een stille dood gestorven door regenwater in de CDI. Wij praten niet meer over de Ka
Fiesta MK8 (2019) Titanium
Drive assist pack, winter pack, parking pack
100pk ecoboost
Ruby red metallic
Gekocht: 2020 @ 8.000km
Verkocht: 2022 @ 40.000km
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/a2wSq9LncQLNgbkPWV2q8bg4.jpg?f=user_large)
Geweldige auto, maar voor een gezin was hij wat aan de kleine kant. Er was ook dringend behoefte aan een trekhaak.
Focus MK4 (2019) Active
Drive assist pack, winter pack, parking pack, B&O audio, afn. trekhaak
125pk ecoboost
Ruby red metallic
Gekocht: 2022 @ 18:000km
Verkocht: 2025 @ 85.000km
:strip_exif()/f/image/61anV1MEBknlAUF5NQQYYygg.jpg?f=fotoalbum_large)
Flinke upgrade. Nog steeds één van de favoriete auto's op de weg, de Active uitvoering vind ik prachtig. Alles qua dashboard en opties gelijk aan de Fiesta, dus weinig wennen. Maar nu groter én met trekhaak. Moest weg i.v.m. 'hoge' kilometerstand en aflopen van fabrieksgarantie.
Kuga MK3 (2022) Titanium
Drive assist pack, winter pack, parking pack, uitklap trekhaak
225pk PHEV
Lucid red metallic
Gekocht: 2025 @ 25.000km
Verkocht: -
:strip_exif()/f/image/zlpqZFd94l1NDay4X82B2L2I.jpg?f=fotoalbum_large)
Stapje groter, maar voelt voor mij vooralsnog als té groot. Wordt in de straat al 'DE TANK' genoemd.
Nouja, er was ook nog een Ka als 2e auto, maar die is bij 60.000km een stille dood gestorven door regenwater in de CDI. Wij praten niet meer over de Ka 
Fiesta MK8 (2019) TitaniumDrive assist pack, winter pack, parking pack
100pk ecoboost
Ruby red metallic
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/a2wSq9LncQLNgbkPWV2q8bg4.jpg?f=user_large)
Geweldige auto, maar voor een gezin was hij wat aan de kleine kant. Er was ook dringend behoefte aan een trekhaak.
Focus MK4 (2019) Active
125pk ecoboost
Ruby red metallic
:strip_exif()/f/image/61anV1MEBknlAUF5NQQYYygg.jpg?f=fotoalbum_large)
Flinke upgrade. Nog steeds één van de favoriete auto's op de weg, de Active uitvoering vind ik prachtig. Alles qua dashboard en opties gelijk aan de Fiesta, dus weinig wennen. Maar nu groter én met trekhaak. Moest weg i.v.m. 'hoge' kilometerstand en aflopen van fabrieksgarantie.
Kuga MK3 (2022) Titanium
225pk PHEV
Lucid red metallic
:strip_exif()/f/image/zlpqZFd94l1NDay4X82B2L2I.jpg?f=fotoalbum_large)
Stapje groter, maar voelt voor mij vooralsnog als té groot. Wordt in de straat al 'DE TANK' genoemd.
[ Voor 4% gewijzigd door X-Kiwi op 20-08-2025 10:44 ]
Kiwi !
Mooi overzicht! Mooie auto’s met mooie kleuren ook!X-Kiwi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:40:
Een kleine showcase van 'evolutie' van mijn Fords.Nouja, er was ook nog een Ka als 2e auto, maar die is bij 60.000km een stille dood gestorven door regenwater in de CDI. Wij praten niet meer over de Ka
100pk ecoboost
Ruby red metallic
[Afbeelding]
Focus MK4 (2019) Active
125pk ecoboost
Ruby red metallic
[Afbeelding]
Kuga MK3 (2022) Titanium
225pk PHEV
Lucid red metallic
[Afbeelding]
Een klein puntje: 85000 km een (te) hoge km stand voor een Focus?! Get real!
Dan moet ik mijn Focus MK4 ST ook gaan verkopen die zit nu aan de 87.000Citroentjuh schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:47:
[...]
Mooi overzicht! Mooie auto’s met mooie kleuren ook!
Over de quotjes bij 'hoge' heen gelezen?Citroentjuh schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:47:
[...]
Mooi overzicht! Mooie auto’s met mooie kleuren ook!
Ik ben voorstander van jonge auto's in de fabrieksgarantie. Is een keuze, zeker geen noodzaak.
Kiwi !
Hier ook Fiesta > Focus > Kuga (Vignale)X-Kiwi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:40:
100pk ecoboost
Ruby red metallic
[Afbeelding]
Focus MK4 (2019) Active
125pk ecoboost
Ruby red metallic
[Afbeelding]
Kuga MK3 (2022) Titanium
225pk PHEV
Lucid red metallic
[Afbeelding]
In de tussentijd ook 308 en Megane gehad, maar we blijven iedere keer weer naar Ford terug gaan.
Hoewel er nog niet echt een goede electrische Ford (grote gezinsauto) is , de Explorer voelt als een stap(je) terug. Gelukkig nog een paar jaar om over na te denken.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 20-08-2025 11:03 ]
Volledig elektrisch durf ik nog niet aan, ik weet van mijzelf dat ik dan range-anxiety zou krijgen. De Explorer is wel erg mooi. Beter dan de Capri, want dat is gewoon heiligschennis (vroeger stond er bij mijn ouders een Capri 1700 voor de deur en dat Ford dit nieuwe grote zware gele ding een Capri badge durft te gevenSport_Life schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:59:
[...]
Hier ook Fiesta > Focus > Kuga (Vignale).
In de tussentijd ook 308 en Megane gehad, maar we blijven iedere keer weer naar Ford terug gaan.
Hoewel er nog niet echt een goede electrische Ford (grote gezinsauto) is , de Explorer voelt als een stap(je) terug. Gelukkig nog een paar jaar om over na te denken.

Kiwi !
Buiten de relevantie van Ford om heb je de buitenlamp bij de deur ook 3x vervangen in deze 5 jaar tijdX-Kiwi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:40:
100pk ecoboost
Ruby red metallic
[Afbeelding]
Focus MK4 (2019) Active
125pk ecoboost
Ruby red metallic
[Afbeelding]
Kuga MK3 (2022) Titanium
225pk PHEV
Lucid red metallic
[Afbeelding]
Scherp! Ja bij de Fiesta hadden wij dit huis nog maar net gekocht en daarbij hoorde de zwaar verroeste buitenlamp ook bij. Ook bij lampen houden wij het graag jongsilverchaoz schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:14:
[...]
Buiten de relevantie van Ford om heb je de buitenlamp bij de deur ook 3x vervangen in deze 5 jaar tijd
Kiwi !
Vind het soms wel bijzonder hoe snel er auto's gekocht/verkocht worden. Mijn Ford historie (en dat is ook meteen mijn gehele auto historie):
Mondeo MK4 (2010)
5deurs hatchback
145pk, 2.0l benzine
Sea Grey
Gekocht: 2015 @ 98.000km
Anno nu: 2025 @ 200.000km
Mondeo MK4 (2010)
5deurs hatchback
145pk, 2.0l benzine
Sea Grey
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Mee eens, voor mijn vrouw Fiesta gekocht van 3 jaar oud met 60k op de teller, ging weg met 225k (8 jaar later) omdat er te veel problemen waren. Nieuwe Kuga gekocht omdat er toch 20k per jaar mee wordt gereden, gaat niet weg voor er minimaal 200k op staat.evleerdam schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:27:
Vind het soms wel bijzonder hoe snel er auto's gekocht/verkocht worden. Mijn Ford historie (en dat is ook meteen mijn gehele auto historie):
Mondeo MK4 (2010)
5deurs hatchback
145pk, 2.0l benzine
Sea Grey
Mijn eigen auto 3,5 jaar geleden gekocht met 63k op de teller, staat nu 224k op, gaat pas weg zodra de ellende begint. Krijg er toch te weinig voor terug.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Ach zo maakt ieder z’n eigen keuzes. Als je de auto van nieuw tot 250.000km door blijft rijden, weet je wel exact wat je in huis hebt.
In ons geval kun je nog eens iets anders kopen, wat beter bij je situatie past van dat moment. Zoals een dochter die bij 11 jaar al 170cm is…dan is iets meer ruimte achterin ook wel welkom.
De dealers (meerdere gesproken) zien wel de trend van eigenaren die gewoon door blijven rijden. Er zijn wel mensen die een auto van 2 tot 5 jaar oud en < 50.000km willen kopen, maar niemand ruilt zoiets in. Die moeten massaal uit het buitenland gehaald worden.
In ons geval kun je nog eens iets anders kopen, wat beter bij je situatie past van dat moment. Zoals een dochter die bij 11 jaar al 170cm is…dan is iets meer ruimte achterin ook wel welkom.
De dealers (meerdere gesproken) zien wel de trend van eigenaren die gewoon door blijven rijden. Er zijn wel mensen die een auto van 2 tot 5 jaar oud en < 50.000km willen kopen, maar niemand ruilt zoiets in. Die moeten massaal uit het buitenland gehaald worden.
Kiwi !
In 20 jaar motorrijbewijs ben ik nu net over op nummer 14. Eerste keer ooit een gloednieuwe (al is dat geen aanrader, biedt weinig extra’s).evleerdam schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:27:
Mondeo MK4 (2010)
5deurs hatchback
145pk, 2.0l benzine
Sea Grey
In 22 jaar autorijbewijs heb ik 6 leasewagens gehad (C1, C1, Yaris, Fiesta, Prius, V40) en 8 privé auto’s (Corsa, Panda, Ka, Clio, Soul, Fiesta, Focus, Kuga).
Kiwi !
Wij hebben een Fiesta uit 2021 met 1.0 Ecoboost Hybrid motor 125PK. Deze heeft een distributieketting. Oliepomp heeft nog wel een riem heeft de garage bevestigd. Dus wellicht hebben alle Ecoboost Hybrid motoren een ketting, maar dat weet ik niet zeker.ComTech schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:45:
Ik ben nog steeds bezig met zoeken en ik ben erachter dat het best door elkaar loopt.spaarpot schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:58:
[...]
Wij hebben een Fiesta uit 2021 met 1.0 Ecoboost Hybrid motor 125PK. Deze heeft een distributieketting. Oliepomp heeft nog wel een riem heeft de garage bevestigd. Dus wellicht hebben alle Ecoboost Hybrid motoren een ketting, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb er één gezien van 2020 (zonder hybride) en die heeft de ketting motor.
Maar heb er ook één gezien van 2022 ook zonder hybride en die had de riem.
Ik denk dat alle ecoboost hybride het nieuwe motortype is want dat hybride is nooit op de oude motor geleverd.
Als ik de kentekens in zo'n kenteken app invoer zie ik de volgende motorcodes staan:
De motorcodes : M0JB zijn de motoren met ketting
De motorcodes : Y7JA zijn die met een riem.
Ik heb motorcode M0DC in mijn Ecoboost mhev Focus met 155pkComTech schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:12:
[...]
Ik ben nog steeds bezig met zoeken en ik ben erachter dat het best door elkaar loopt.
Ik heb er één gezien van 2020 (zonder hybride) en die heeft de ketting motor.
Maar heb er ook één gezien van 2022 ook zonder hybride en die had de riem.
Ik denk dat alle ecoboost hybride het nieuwe motortype is want dat hybride is nooit op de oude motor geleverd.
Als ik de kentekens in zo'n kenteken app invoer zie ik de volgende motorcodes staan:
De motorcodes : M0JB zijn de motoren met ketting
De motorcodes : Y7JA zijn die met een riem.
Dus er is nog een variant
De auto bevalt goed,had hiervoor een Expert 2.O hdi 150 pk. Enige wat ik wat minder vind is de hoge toeren als je vlot optrekt,dit hadden ze kunnen misschien kunnen voorkomen om er een zwaardere elektromotor in te zetten.Timmert schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:52:
[...]
Het gebeurt vaker dat auto's harder lopen dan de opgave. Maar meestal loopt de teller dan minstens wat verder, zodat je iig kunt zien hoe hard je rijdt.
Hoe bevalt de Custom PHEV verder? Ik zit er ook wel eens met een schuin oog naar te kijken.
Dat heeft waarschijnlijk meer te maken met de CVT transmissie in combinatie met een atmospherische motor.
Door het gebrek aan turbo ligt het maximale koppel bij een hoger toerental en daar wil de CVT heen als je optrekt (maximaal koppel is maximaal efficiëntie).
Door het gebrek aan turbo ligt het maximale koppel bij een hoger toerental en daar wil de CVT heen als je optrekt (maximaal koppel is maximaal efficiëntie).