Ik ben goed op weg naar een vergelijkbaar verhaal.. Vaak lees ik veel positieve verhalen, waar ik me ook in herken, omdat ik -zo lang ik geen problemen heb- heerlijk met de Focus rijd, maar ik ben ergens wel blij om eens een herkenbare versnellingsbak-soap te lezen.
09-2023 Occ-leaseauto gekregen met +- 13000 op de teller.
02-2024 problemen versnellingsbak.
10-2024 problemen versnellingsbak.
05-2025 problemen versnellingsbak.
11-2025 problemen versnellingsbak. inmiddels +- 64000 op de teller.
Steevast een versnelling/synchro die de geest geeft. > Dealer heeft geen tijd en/of geen vervangend vervoer. > Doorrijden. > Volgende versnelling stuk. > Auto inleveren. > Vervangend vervoer. > Focus versnellingsbakreparatie/-vervanging.
Vraag me nog steeds vaak af of ik niet zelf het probleem ben, maar echt sportief rijd ik niet, geen hand op de pook tijdens het rijden, gewoon normaal schakelen/koppelen etc. Ook bij de dealer wel eens gevraagd of er iets is waar ik op kan letten, maar dan komen ze met laten uitrollen in z'n vrij en geen hand op de pook. Ik ben absoluut een leek wat betreft autotechniek, dus ik neem alle tips graag aan. Toch blijven problemen opnieuw ontstaan.
1,5 week terug weer de 1e versnelling stuk.
En nu afgelopen zaterdag reed ik over de A58 naar huis en plofte m'n auto: ratel-herrie, vermogen weg, gevaren lichten aan en de vluchtstrook op, om tot de ontdekking te komen dat schakelen naar welke versnelling dan ook geen soelaas bood. Ik reed met een metaalcentrifuge rond. Uiteindelijk toch in de 3e versnelling naar het eerstvolgende tankstation kunnen kruipen. Dealer pechservice > ANWB wegenwacht > berger en wat meer dan 2u later waren we thuis.
Ben erg benieuwd naar wat de dealer er nu mee gaat doen en wat de leasemaatschappij erover denkt.
Filmpje1..
Filmpje2..