Alleen is normaal onderhoud lastig te bepalen. Je weet niet wat de vorige rijder aan action olie erin heeft gegooid terwijl die wel altijd bij de dealer in onderhoud is geweest. Volgens mij hebben de 1.5 (en de oudere 1,25) geen riem, misschien daarnaar kijken? Het zijn wel enorm betrouwbare auto's. Rij nu bijna 10 jaar met mijn Fiesta (nu 14 jaar oud) en op jaarlijks normaal onderhoud nooit bijzondere dingen gehad.Citroentjuh schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:04:
[...]
Volgens mij verschilt dit sterk per modeljaar en type, maar er zijn inderdaad wel modellen bij met een ketting. Misschien weet iemand anders hier precies welke modellen?
Het ecoboost probleem wordt naar mijn mening wat gehyped, de Focus en Fiesta zijn een van de meest verkochte auto’s lange tijd geweest maar ik ken zelf nauwelijks concrete voorbeelden van vastgelopen motoren. Dat gezegd hebbende, het is een bekend zwaktepunt en dan is het dus extra belangrijk dat het onderhoud goed gedaan is en vooral de juiste olie is gebruikt. Maar met normaal onderhoud denk ik dat het risico heel klein is.
Ik rij er niet bijzonder veel mee, 10k per jaar waarvan meer dan de helft snelweg. Ik ben wel blij met mijn voorruit verwarming, ik vind het een dikke pre. In de winter zie ik iedereen krabben en ik snap in start de motor en kan na 1 minuut wegrijden. Daarmee krijg ik wel jaloerse blikken. (nu ik een paar kapotte elekradraden precies voor mijn neus, dan merk je pas hoe fijn het is) Ook in de herfst als het nat is en iedereen stapt met natte jassen in de auto dan is de voorruit snel beslagen en met de voorruit verwarming in 1 minuut rijbaar.