Het grote Ford topic

Pagina: 1 ... 140 141 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-06 13:05
Ik kan dit natuurlijk niet voor je beoordelen.

Ben altijd van mening dat rijdend houden beter is als wat anders. Als je wat anders terugkoopt ben je ook afhankelijk van de vorige eigenaren.
Laat wel duidelijk zijn dat ik 2,5k ook een hoop geld vind

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Tja vind je voor die 8000 iets vergelijkbaars waarbij je natuurlijk weinig voor de Focus krijgt.

En dan ook geen garantie dat er binnen 2 jaar niet ook duur onderhoud/reparatie nodig is.

• walletje-w
  • Laatst online: 00:09
Ja goede punten. Na een korte periode van bezinning en dat er wellicht een gezinsuitbreiding aankomt besloten dat dit een goed moment is om te upgraden. Een auto waarvan we verwachten dat hij ook makkelijk weer 5 jaar mee gaat, meer veiligheid en comfort biedt, maar bijna de helft verbruikt in vergelijking met de auto die we nu hebben. Wel een risico dat er natuurlijk een duurdere reparatie aankomt maar door hem bij een dealer te kopen hopen we dat risico in de eerste maanden wat te verminderen. https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/ford/m2405602653-ford-focus-wagon-1-0-ecoboost-hybrid-trend-edition-business?correlationId=32ea43ce-509e-4f61-86a5-b90b5cd50d20

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@walletje-w Wees je wel bewust van de risico's van zo'n 1.0 ecoboom motor.

Zoek aub even op internet op 1.0 ecoboost motorprobleem dan weet je welk risico ik bedoel.
En ja, alle, ook de nieuwere met ketting zijn er vatbaar voor want daarachter zit nog steeds een rubber riem in de olie.

Een vriend van mij heeft het ook gehad, gekocht bij een "dealer" met garantie ( 2020 nog geen 100K op de klok), buiten de garantie kapot, ik dacht iets van €4000,- reparatiekosten...

Wear Sunscreen!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:05

bakvis

Tweakers.Nerd

Humma Kavula schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:15:
@walletje-w Wees je wel bewust van de risico's van zo'n 1.0 ecoboom motor.

Zoek aub even op internet op 1.0 ecoboost motorprobleem dan weet je welk risico ik bedoel.
En ja, alle, ook de nieuwere met ketting zijn er vatbaar voor want daarachter zit nog steeds een rubber riem in de olie.

Een vriend van mij heeft het ook gehad, gekocht bij een "dealer" met garantie ( 2020 nog geen 100K op de klok), buiten de garantie kapot, ik dacht iets van €4000,- reparatiekosten...
Hier moet je even goed onderzoek naar doen. Sinds de MK4 focus is het een minder groot probleem. De meeste 1.0 ecoboost motoren hebben vanaf de MK4 variant een ketting in plaats van een natte riem zoals in de MK3.

In de maanden van de MK4 release zijn er echter wel modellen gereleased met een oud type ecoboost met natte riem in plaats van de ketting.

De 1.0 ecoboost (en ook de 1.5) heeft nog steeds een natte riem voor de oliepomp, vervang termijn hiervan is 10 jaar of 160k km. Ik zou ook adviseren om de riem op dat onderhoudsinterval te vervangen.

Dit is makkelijk te zien aan de motorruimte. De 1.0 ecoboost met natte riem heeft de turbo aan de voorkant (dus ook een duidelijk hittenschild zichtbaar:

Afbeeldingslocatie: https://www.onlyrevo.com/useruploads/images/pagecontent/Software/1.0%20ecoboost/Ford-EcoBoost-Header5.png

De 1.0 ecoboost met ketting heeft de turbo aan de achterkant en dus een afdekkap over de gehele motor:

Afbeeldingslocatie: https://www.focusmania.com/wp-content/uploads/2018/09/2018-Ford-Focus-Wagon-Titanium-1.0-125-EcoBoost-testdrive-26.jpg

Mijn Specs

• walletje-w
  • Laatst online: 00:09
Ik ging er vanuit dat de hybrid versie altijd een ketting had. En dan wel een natte riem voor de oliepomp. Maar ik kon niet zo snel iets vinden over nog steeds grotere problemen met deze motoren (na het fiasco met de natte distributieriem). Maar wellicht verklaard dat waarom er relatief veel "Goedkope" Ford focus auto's zijn met <150.000 en na 2020 gebouwd?

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:05

bakvis

Tweakers.Nerd

Inderdaad, de mild hybrid heeft altijd de nieuwe motor.

Onze focus van 2019 was aanzienlijk duurder (1.5 ecoboost, 180pk, automaat, led koplampen, ST-line, 18" etc) en daar zit het prijsverschil ook in.

Dit is een trend zo te zien zonder:
  • automatische airco
  • LED/dynamische koplampen
  • LED achterlichten
  • ST-line/titnanium/vignale bumpers/trim
  • upgrade lichtmetalen velgen
  • Keyless entry
Wel heeft hij een aantal opties:
  • Automatisch inklabare trekhaak
  • stoel/stuur/voorruit- verwarming (winter pakket)
  • adaptive cruise control (niet vermeld in de advertentie), maar de afstands regeling knop zit op het stuur, tijdens de proefrit dus even testen. Kan later ingebouwd/geactiveerd zijn.
Dit is dus de meest basale focus die je kunt krijgen met wat (fijne) opties, vaak zitten deze wel rond de 10-12k.

Verder zie ik in de advertentie het volgende staan:
  • Adaptive Front Lighting System met dynamische LED koplampen (JBBA8)
  • LED koplampen
Maar deze lijken niet op de auto te zitten. De advertentie tekst lijkt hier niet te kloppen.

Deze auto komt uit de lease (https://finnik.nl/kenteken/k661bg#historie) en staat al even te koop, misschien geeft dat nog wat ruimte in je onderhandeling.

Mijn Specs

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-06 12:53
Tja, sinds midden april dit jaar weer een ford en sindien meer als puur pech.

En nee het ligt niet aan de auto. Maar de auto is meer slachtoffer van alles.

Eerst passagiersairbag die tijdens het rijden zichtbaar werd. B256 (Duitsland) is geen straat meer te noemen. De duitsers noemen het een strasse, mijn schokdempers zeggen gevecht om te overleven.

En dan na een flinke onweersstorm op vrijdag avond was het gebied waar ik woon een waar slachtveld. Diverse bomen op de wegen, straten onder water, gesteente en aarde wat wegen bedolven hebben, en nog meer gedoe.

Stroom was hier weg en sirene loeide diverse keren.

Mobiel netwerk ook plat.

Kom je de ochtend bij je auto en auto is weg.

Boom op auto.

Diverse deukeb, krassen en spiegel afgebroken. Mijn auto was gelukkig relatief goed vanaf gekomen.

Van mint conditie naar hagenschade en schade door een boom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVckFItSOqhjVA4SQSGZjjRmvLE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UbnUFF6eFwUqHmYe67xzRJr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aftZ7_Cs58jLYfzFvbLit3C08BQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLT1k55bjI7zT7Wtfy64J5cU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reDGCTWF-LxmklrMYaHxzFw5v_c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMeDxqCD3KLH1iyhBExyu68W.jpg?f=fotoalbum_tile
Eenmaal vrij eerst schade bekijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DEVJ-ooQkIMheKlQ-lFOsBOwmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pG80WuaUYNmjfVNXLZr4oBkn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fTlccvzLcfS-N3n_wsA-8D8c0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zuvQ7TMzk844ygu3SUm3iiw.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk om bosrijk te wonen.

En nadeel dat de auto niet in de garage past. Staat nog mijn land rover in, dus plek is er geen.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:20

Duinkonijn

Huh?

De airco van m’n 2023 focus is er mee gestopt… althans, hij koelt niet meer, ontvochtigd wel :?

Heb hem gemeld bij Utrecht om te repareren, krijg ik gelijk een offerte voor onderzoek

Had 5 jaar garantie afgesloten

[ Voor 8% gewijzigd door Duinkonijn op 21-06-2026 14:03 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Duinkonijn schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:03:
De airco van m’n 2023 focus is er mee gestopt… althans, hij koelt niet meer, ontvochtigd wel :?

Heb hem gemeld bij Utrecht om te repareren, krijg ik gelijk een offerte voor onderzoek

Had 5 jaar garantie afgesloten
Als je condensor lek is dan valt die waarschijnlijk niet onder de garantie.

Deze kan lek gaan door bijvoorbeeld een steentje die hem geraakt heeft.

wat niet past, wordt gelast!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:20

Duinkonijn

Huh?

Ah ok, had nog niet daaraan gedacht.

Tnx

[ Voor 10% gewijzigd door Duinkonijn op 22-06-2026 09:56 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:59
bakvis schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:33:
[...]

Hier moet je even goed onderzoek naar doen. Sinds de MK4 focus is het een minder groot probleem. De meeste 1.0 ecoboost motoren hebben vanaf de MK4 variant een ketting in plaats van een natte riem zoals in de MK3.

In de maanden van de MK4 release zijn er echter wel modellen gereleased met een oud type ecoboost met natte riem in plaats van de ketting.

De 1.0 ecoboost (en ook de 1.5) heeft nog steeds een natte riem voor de oliepomp, vervang termijn hiervan is 10 jaar of 160k km. Ik zou ook adviseren om de riem op dat onderhoudsinterval te vervangen.

Dit is makkelijk te zien aan de motorruimte. De 1.0 ecoboost met natte riem heeft de turbo aan de voorkant (dus ook een duidelijk hittenschild zichtbaar:

[Afbeelding]

De 1.0 ecoboost met ketting heeft de turbo aan de achterkant en dus een afdekkap over de gehele motor:

[Afbeelding]
Die afdekkap zijn ze op een gegeven moment toch ook weer mee gestopt, in het kader van kosten?

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-06 16:47
TIGER1125 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:04:
[...]

Die afdekkap zijn ze op een gegeven moment toch ook weer mee gestopt, in het kader van kosten?
Ja klopt, de focus die ik ooit had had nooit een afdekkap.
Pagina: 1 ... 140 141 Laatste