Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 134 Laatste
Acties:
  • 863.766 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

deepbass909 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 17:10:
Even iemand uit de huiskamer quoten:

[...]

[...]

Ik kan zelf jammer genoeg niet... Ik zit dat hele weekend in het noorden van het land...

Hoewel, op zondag kan het ook, eens even met vriendinlief overleggen of zij het op kan brengen overdag even alleen te zijn met haar beste vriendin.
Ik heb mezelf er voor opgegeven. Zag het bericht op Facebook staan. Ben benieuwd!

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:29
Radiant schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:33:
In het geval van een automaat kan dat je koppelomvormer zijn die lawaai maakt (en dat is meestal niet zo goed), maar het kan net zo goed ook je dynamo, waterpomp, stuurbekrachtigingspomp, aircopomp, enz. zijn.. Doet hij het ook als je in neutraal gasgeeft? Probeer eens te luisteren of het aan de voorkant of achterkant van de motor zit.
Ik ben er inmiddels achter. Het geluid verdwijnt als ik de airco uitzet. Dus het zal de aircopomp/compressor wel zijn. Die hoor je dus (meer) geluid maken als ik gasgeef. Volgens mijn Daimler een duur grapje.

Iemand ervaring? Wat zijn de geschatte kosten!

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan mag die stagiaire van mij ook altijd naar die trekhaak kijken.

Gaat me er meer om dat ik zo moet aandringen om te voorkomen dat ze banden die nog niet op zijn toch maar gaan vervangen.
Radiant schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 20:54:
Vind ik niet gek hoor, hooggeschoolde monteurs zijn druk dus tijd voor technische problemen hebben ze niet maar ze hebben wel een junior/stagiare rondlopen die mooi banden kan wisselen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Laatst online: 22-08 05:30

MadMan

What the....

SpeedingWilly, dat kun je beter aan de betreffende garage vragen. Er zijn 2 verschillende compressors voor jouw auto, een met een 4-ribs multiriempoulie (€791,58 bruto) en een met een 5-ribs multiriempoulie (€310,50 bruto). Daar komt dan nog een filterdroger bij (anders heb je geen garantie op de nieuwe pomp), het vullen van je systeem met een hoeveelheid olie en koelmiddel en dan nog een bepaald uurloon.

Ik zou echter eerst eens (laten) controleren of er niet bijvoorbeeld gewoon te weinig koelmiddel of olie in je systeem zit, dit kan ook meer geluid veroorzaken. Ook de koppeling op de compressor kan versleten of defect zijn en dit kan ook geluid veroorzaken.

[ Voor 0% gewijzigd door MadMan op 06-06-2014 03:58 . Reden: ikwaseenspatievergeten ]

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

SpeedingWilly schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:48:
[...]

Ik ben er inmiddels achter. Het geluid verdwijnt als ik de airco uitzet. Dus het zal de aircopomp/compressor wel zijn. Die hoor je dus (meer) geluid maken als ik gasgeef. Volgens mijn Daimler een duur grapje.

Opzich maken aircopompen altijd wel een beetje geluid; werkt de airco wel goed? Wellicht is het alleen een kwestie van bijvullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Bedankt voor de reacties (MadMan & Radiant). Misschien moet ik inderdaad niet gelijk uitgaan van het ergste en is bijvullen al voldoende. De auto is bijna 12 jaar, en dit is nog nooit gebeurd. De klimaatregeling werkt wel, maar of die goed koelt is lastig te bepalen. Is een glijdende schaal natuurlijk als dat beetje bij beetje afneemt.
Ik heb een afspraak bij mijn garage volgende week dinsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:23
SpeedingWilly schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:48:
[...]

Toen ik mijn auto kocht, had ik ook een brommend geluid wanneer ik de airco aanzette. Dit kwam toen door te weinig koelmiddel. Volgens mij kan je airco ook beter zolang niet gebruiken.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
OK, bedankt voor de tips. Airco gaat uit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Na tien jaar is het heel normaal dat het koelmiddel niet meer voldoende is. 10 jaar is de normale "standaard" onderhoudsinterval bij vrijwel alle airco's. Laat bij het vullen meteen wat "lekzoek vloeistof" meevullen, dat spaart je een keer extra vullen mocht er ooit iets gaan lekken.
Ik zou hem zoals Morpheusk al zei inderdaad niet meer gebruiken tot hij gevuld is.

[ Voor 12% gewijzigd door MadMan op 06-06-2014 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
SpeedingWilly schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:15:
Bedankt voor de reacties (MadMan & Radiant). Misschien moet ik inderdaad niet gelijk uitgaan van het ergste en is bijvullen al voldoende. De auto is bijna 12 jaar, en dit is nog nooit gebeurd. De klimaatregeling werkt wel, maar of die goed koelt is lastig te bepalen. Is een glijdende schaal natuurlijk als dat beetje bij beetje afneemt.
Ik heb een afspraak bij mijn garage volgende week dinsdag.
Als je hem op de koudste stand zet en het lastig vind te bepalen of hij goed koelt, dan koelt hij niet goed. Had precies hetzelfde met onze e46 uit 2002, eerst de 1e compressor vastgelopen, 2000km daarna de 2e helaas ook nog...

Onze had wel al zo'n 280.000 gereden, dat dan wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
De mijne heeft maar 125.000 op de teller staan. Wordt vervolgt als ik meer weet na mijn garagebezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazztiaan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:22

Sebazztiaan

sebas!

Ik mag sinds vorige week ook meedoen in dit topic. Nog geen eigen foto, maar het is een 520dA high executive geworden in sophistograu. 328 velg ipv die op de foto. Netjes oyster leer er in.

Afbeeldingslocatie: http://f10.5post.com/forums/attachment.php?attachmentid=357480&stc=1&d=1268227337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Lekker hoor! Leuke leasebak (neem ik aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazztiaan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:22

Sebazztiaan

sebas!

The_MAN schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 13:31:
Lekker hoor! Leuke leasebak (neem ik aan).
Nee, geen leasebak, gewoon van mij zelf. Hij is uit 2010 he, 90000 gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Sebazztiaan schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 14:04:
[...]

Nee, geen leasebak, gewoon van mij zelf. Hij is uit 2010 he, 90000 gelopen.
ah ok, dan snap ik het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mooi man, gefeliciteerd!
Maar er zit nu toch al 328 onder?
Afbeeldingslocatie: http://5series.net/info/f10/wheels/013_WheelStyle328_18.jpg

Oh ik zie het, dat is 331. Weinig verschil
Afbeeldingslocatie: http://5series.net/info/f10/wheels/014_WheelStyle331_19.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door Cheesy op 07-06-2014 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:45

Tomatoman

Fulltime prutser

18" versus 19", verder lijken ze erg op elkaar. Style 331 is er met achter dezelfde breedte als voor, 245 mm, maar is er ook als breedset met 275 mm op de achterwielen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Hoe ziet het M62 blok uit mijn E39 er zonder inlaat uit? Nou, zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://limtune.com/foto/got/m621.jpg
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:42

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Toch wel mooi om te zien hoe ver de symmetrie is door gevoerd. Namelijk 1 olievuldop is echt en achter de andere zit de plus-terminal van de accu. Maar optisch is het helemaal gespiegeld.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand waar de buis met markering voor is in onderstaande foto?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30939008/auto/IMG_20140608_110041.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Luchtinlaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Yup

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

deepbass909 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 00:35:
Toch wel mooi om te zien hoe ver de symmetrie is door gevoerd. Namelijk 1 olievuldop is echt en achter de andere zit de plus-terminal van de accu. Maar optisch is het helemaal gespiegeld.
Ik vind het ook wel mooi, maar is die plaatsing echt praktisch? Als je daar gaat jumpstarten en het blok schudt tijdens het starten en je startkabel schiet los ligt hij meteen aan de - (het blok zelf :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok thanks. Was niet goed terug in elkaar vastgeklikt, nu weet ik tenminste wat het is :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Radiant schreef op maandag 09 juni 2014 @ 21:52:
[...]

Ik vind het ook wel mooi, maar is die plaatsing echt praktisch? Als je daar gaat jumpstarten en het blok schudt tijdens het starten en je startkabel schiet los ligt hij meteen aan de - (het blok zelf :P ).
Ja hoor, dat werkt prima. Het blok schudt bijna niks. Ik heb de hele inlaat eraf liggen omdat de CCV kapot is, omdat die nog met de originele zachte torx boutjes vast zat en de onderste daarvan stripte had ik geen andere keus.
Maar buiten dat, een kapotte CCV veroorzaakt een hoop misfires en dan nog ligt het blok vrij stil in de wagen. Als er niets aan de hand is en het loopt zoals het hoort kun je rustig een glas water op het blok zetten en dan starten/gassen zonder te knoeien. Als je dat gassen overdrijft schud/kantelt de hele auto wel naar rechts trouwens, maar niet zodanig dat een startkabel los kan schieten.
De V12 uit die periode doet daar nog een schepje bovenop, daar kun je een muntje op zijn kant op zetten en dan starten zonder dat het muntje omvalt. Daar zijn ook filmpjes van en ik geloof zelfs een reclame. Op het E39 M5 V8 blok lukt het ook, geen idee of het op de M62 ook gaat. Morgen krijg ik de nieuwe CCV binnen en als die erop zit zal ik een poging wagen en het resultaat posten. Als het lukt maak ik er wel even een filmpje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Ik ben vandaag naar de dealer geweest met mijn E46 300Ci en de problemen zijn/worden verholpen.

Het geluid wat ik hoorde m.b.t. de airco is opgelost door opnieuw te vullen. Er bleek nog maar 1/3 koudemiddel in te zitten. Na het vullen was het geluid weg. Gelukkig maar dat het niet aan de compressor zelf lag, want dat zou prijzig worden :(.

Het geluid wat ik hoorde onder de motorkap, kon niet exact gelokaliseerd worden, en was ook niet ernstig. op mijn aangeven is toch de Disa klep gecontroleerd. De klep zelf zag er prima uit, maar het pinnetje aan het uiteinde van de klep zat los. Ik denk zelf niet dat het geluid daar vandaan kwam, maar toch. Gevaarlijker is het als het pinnetje de motor inschiet. Dan is de reparatie duurder. Dus de Disa klep wordt ook preventief in zijn geheel vervangen (moest besteld worden, dus heb mijn beamer nog niet terug).
Verder hebben ze ook de klep in de uitlaat open gezet. Deze klep zit in 1 van de 2 uitlaateinden en is dicht als de motor koud is/stationair draait. Die zat vast, maar na wat olie ging die toch niet open, dus die is maar open gezet. Nu klinkt het allemaal weer wat mooier :).

Bedankt voor de tips die ik gekregen heb. Morgen kan ik mijn bolide weer ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@SpeedingWilly
Bij heel veel wagens wordt die klep standaard opengezet, omdat het net een wat donkerder geluid geeft. Als hij vast zit, is repareren lastig, het zit meestal vast op de uitlaat zelf, waardoor je het eigenlijk alleen kan herstellen door de hele einddemper te vervangen.

Verstandig om die DISA-klep te vervangen, je wilt inderdaad niet dat er metaal door de motor gaat zwerven. Het risico op een beschadigde klep of zuiger is daar gewoon te groot voor.

Donderdag gaat mijn cabrio de brug op. Ik ga m'n cardanaslager dan vervangen, het schakelmechaniek tussen pook en bak reviseren en nog wat andere losse klusjes doen. Hopelijk schakelt en rijdt de cabrio daarna weer een stukje soepeler.

Ondertussen al wel 2 andere fixes uitgevoerd, namelijk de tellerbak doet het nu weer betrouwbaar (Jeej :) ), vervangen van de printplaat in de bak heeft het uitvallen opgelost en ik heb nog steeds m'n mijlen-tellers en eigen mijlen-stand. :)
Verder de inlaatslang tussen luchtmassameter en gasklep vervangen, samen met de toevoerslang naar de stationairregelaar. Dat was een iets groter klusje dan ik dacht. De inlaatslang is zo vervangen, maar de toevoerslang van de stationairregelaar bleek met een slangklem vast te zitten op de regelaar, en die zat compleet achter het gasklephuis verstopt. Gevolg was dat dat hele zooitje los moest om die ene slangklem los te krijgen. Maar sinds het vervangen is wel het schommelen van het stationairtoerental verholpen, dus blijkbaar kon de motor al valse lucht aanzuigen, terwijl het nog wel dicht leek te zijn.

En afgelopen weekend heb ik op eBay Duitsland een nieuwe pook- en handremhoes gescoord uit 100% leder, ipv het vinyl dat BMW standaard gebruikt (en wat inmiddels behoorlijk begon te scheuren).
Langzaamaan begint de cabrio weer steeds beter te worden en steeds meer tekenen van z'n bijna 3 ton levenservaring te verliezen. :)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 15:26
deepbass909 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:28:

Donderdag gaat mijn cabrio de brug op. Ik ga m'n cardanaslager dan vervangen, het schakelmechaniek tussen pook en bak reviseren en nog wat andere losse klusjes doen. Hopelijk schakelt en rijdt de cabrio daarna weer een stukje soepeler.
Leuk om je updates te lezen, ik heb zelf een vergelijkbaar traject gedaan, E30 325i cabrio steeds beter maken. O.a. toen ook de hele aandrijflijn vervangen, weliswaar in stapjes (uiteindelijk: vliegwiel, koppeling, cardanas t/m diff).

Vanuit die ervaring: Vergeet donderdag niet de hardy-schijf meteen te vervangen als de boel daar toch open ligt.

Edit: Toen trouwens ook de versnellingsbak zelf vervangen herinner ik me nu (oude maakte herrie, net als het diff).

[ Voor 7% gewijzigd door dj_raoul op 10-06-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
@deepbass909
Ik heb wel wat verstand van autotechniek, maar veruit het meeste laat ik doen. Ik vind het wel leuk om bij te leren. Meestal door problemen, omdat je dan gaat zoeken naar oplossingen, zoals hier op het forum :).
Leuk om te horen dat je cabrio stukje bij beetje opgeknapt wordt. Is het een E36?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

@ SpeedingWilly:
Een beemer/beamer is een BMW motorfiets. Je auto noem je een bimmer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
MadMan schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:19:
@ SpeedingWilly:
Je hebt helemaal gelijk :o (foutje). Toch zie je beemer ook regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Jup, je ziet het vaak, maar toch is dat niet juist. Best jammer, ik vind beemer beter klinken. Ik zeg dus gewoon fünfer tegen de mijne :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

deepbass909 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:28:

Ondertussen al wel 2 andere fixes uitgevoerd, namelijk de tellerbak doet het nu weer betrouwbaar (Jeej :) ), vervangen van de printplaat in de bak heeft het uitvallen opgelost en ik heb nog steeds m'n mijlen-tellers en eigen mijlen-stand. :)
Verder de inlaatslang tussen luchtmassameter en gasklep vervangen, samen met de toevoerslang naar de stationairregelaar. Dat was een iets groter klusje dan ik dacht. De inlaatslang is zo vervangen, maar de toevoerslang van de stationairregelaar bleek met een slangklem vast te zitten op de regelaar, en die zat compleet achter het gasklephuis verstopt. Gevolg was dat dat hele zooitje los moest om die ene slangklem los te krijgen. Maar sinds het vervangen is wel het schommelen van het stationairtoerental verholpen, dus blijkbaar kon de motor al valse lucht aanzuigen, terwijl het nog wel dicht leek te zijn.

En afgelopen weekend heb ik op eBay Duitsland een nieuwe pook- en handremhoes gescoord uit 100% leder, ipv het vinyl dat BMW standaard gebruikt (en wat inmiddels behoorlijk begon te scheuren).
Langzaamaan begint de cabrio weer steeds beter te worden en steeds meer tekenen van z'n bijna 3 ton levenservaring te verliezen. :)
Goed bezig! Leuk om te lezen dat je je cabrio zo goed bijhoudt O+

Welke hoezen ga je bestellen? Heb er toevallig van het weekend ook naar zitten kijken, zou mijn dashboard weer een wat frisser uiterlijk geven :P
Ook zitten kijken naar een M-pookknop (zijn wat korter, dat is het enige wat ik aan de ergonomie van BMW aan te merken heb, ik vind de hoek van de armsteun naar de pookknop niet fijn..), maar die zijn nog best duur :X

Zelf allerlei lampjes gefixt, hele dashboard is nu weer mooi verlicht in het donker *O*

Merk wel dat mijn kofferbak nogal muf ruikt en de vochtvreter die ik daar in heb liggen geeft vrij snel aan dat hij vol zit, maar ik kan nergens plasjes ontdekken of zoiets als het geregend heeft, kan hij toch ergens lekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

dj_raoul schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:50:
[...]

Leuk om je updates te lezen, ik heb zelf een vergelijkbaar traject gedaan, E30 325i cabrio steeds beter maken. O.a. toen ook de hele aandrijflijn vervangen, weliswaar in stapjes (uiteindelijk: vliegwiel, koppeling, cardanas t/m diff).

Vanuit die ervaring: Vergeet donderdag niet de hardy-schijf meteen te vervangen als de boel daar toch open ligt.
[...]
Een nieuwe Hardy-schijf (en bijbehorende bouten en moeren) ligt al klaar en pak ik ook gelijk mee. Ik zit namelijk met trillingen die ik op het moment nog niet thuis kan brengen, en de hardy en het lager zijn de belangrijkste verdachten.

Koppeling hoop ik nog even uit te kunnen stellen (al ben ik bang dat die volgend jaar of het jaar erop ook aan de beurt is), diff zou nog goed moeten zijn (ik voel geen rare dingen en toen de olie 1,5 jaar gelden vervangen is, kreeg ik ook geen opmerkingen over metaal in de olie).
Radiant schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:34:
[...]

Goed bezig! Leuk om te lezen dat je je cabrio zo goed bijhoudt O+

Welke hoezen ga je bestellen? Heb er toevallig van het weekend ook naar zitten kijken, zou mijn dashboard weer een wat frisser uiterlijk geven :P
Ook zitten kijken naar een M-pookknop (zijn wat korter, dat is het enige wat ik aan de ergonomie van BMW aan te merken heb, ik vind de hoek van de armsteun naar de pookknop niet fijn..), maar die zijn nog best duur :X

Zelf allerlei lampjes gefixt, hele dashboard is nu weer mooi verlicht in het donker *O*

Merk wel dat mijn kofferbak nogal muf ruikt en de vochtvreter die ik daar in heb liggen geeft vrij snel aan dat hij vol zit, maar ik kan nergens plasjes ontdekken of zoiets als het geregend heeft, kan hij toch ergens lekken?
Ik heb de hoezen op eBay besteld bij deze shop. Zodra ze binnen zijn, zal ik nog wel wat foto's posten.

Een pookknop is nog een beste uitdaging :X Ik wil gewoon de standaard lederen knop hebben, die er nu ook in zit, maar die is dus onvindbaar... Genoeg opties met een ///M-logo, verlichting, plastic en foute tuning versies, maar standaard lederen is vrijwel onvindbaar (ook niet bestelbaar bij de dealer). Ik heb er nu één gevonden die ik ga bestellen en die hopelijk zo dicht mogelijk op de OEM-versie zit.

Wat betreft het water, check eens bij je reservewiel, daar kan vocht komen. Ik heb het daar ook nat gehad, zo erg dat ik een poetslap uit kon wringen :X Ik heb ook nooit kunnen ontdekken waar het vandaan komt, er zit geen roest, alles is dicht. Het enige wat mogelijk is, is dat het via de ontluchtingsflappen achter de bumper naar binnen kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

deepbass909 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:57:
[...]

Een pookknop is nog een beste uitdaging :X Ik wil gewoon de standaard lederen knop hebben, die er nu ook in zit, maar die is dus onvindbaar... Genoeg opties met een ///M-logo, verlichting, plastic en foute tuning versies, maar standaard lederen is vrijwel onvindbaar (ook niet bestelbaar bij de dealer). Ik heb er nu één gevonden die ik ga bestellen en die hopelijk zo dicht mogelijk op de OEM-versie zit.
Leebmann (en dus de dealer waarschijnlijk ook wel, als je aankomt met het onderdeelnummer) heeft hem nog wel: http://www.leebmann24.de/...r=25_0014&grafikid=150484

(01 Schaltknopf Kunststoff/5-Gang SCHWARZ 25111434495)

Of heb je een automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dat het op de site van Leebman te vinden is betekend helaas nog niet dat het ook daadwerkelijk kte leveren is. Dit heb ik twee weken geleden nog meegemaakt. Wel hebben ze me een vergelijkbaar onderdeel aan kunnen wijzen met een ander productnummer dus het is altijd het proberen waard.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:03
MadMan schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:19:
@ SpeedingWilly:
Nietus. Het wordt door elkaar gebruikt, in amerika zeggen ze alleen beamer en hier zie je vaak bimmer.

En @ SpeedingWilly: Fijn dat het gevonden is dat je airco gewoon bijgevuld moest worden, maar de eerdere oplossing om je airco uit te zetten is juist niet een hele goeie. Dan gaan er bacterieën in je airco wonen en zit je straks met een stinkgeur als je 'm wel een keer aanzet. Ik heb 'm zelf altijd op automatisch staan, en het is altijd aangenaam in de auto.

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Radiant schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:19:
[...]

Leebmann (en dus de dealer waarschijnlijk ook wel, als je aankomt met het onderdeelnummer) heeft hem nog wel: http://www.leebmann24.de/...r=25_0014&grafikid=150484

(01 Schaltknopf Kunststoff/5-Gang SCHWARZ 25111434495)

Of heb je een automaat?
Tnx voor de link, die kende ik nog niet. Overigens noem jij precies de verkeerde knop, dat is de standaard plastic versie, namelijk deze:
Afbeeldingslocatie: http://images.esellerpro.com/2493/I/325/3/25111434495KIT1.jpg

En ik zoek deze:
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/GENUINE-BMW-M-TECH-LEATHER-GEAR-KNOB-E30-E36-E46-E60-E81-E87-M3-/00/s/MTYwMFgxMjAw/z/qQIAAOxy8hNRkUq9/$T2eC16dHJGgFFm3)NHolBRkUq8n7)!~~60_35.JPG
Maar dan zonder ///M-logo (en prijs).

Nu lijkt Leebmann die ook te hebben (zonder embleem, optie 3), maar knop + embleem + verzending komt op €70 :X

Overigens heb ik hem nu ook bij Schmiedmann gevonden, met dank aan je link. Ik heb nu tenminste een onderdeelnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
_eXistenZ_ schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 16:16:
[...]

Nietus. Het wordt door elkaar gebruikt, in amerika zeggen ze alleen beamer en hier zie je vaak bimmer.

[...]
Hoewel het een enorm pedant onderscheid is en sommige mensen vinden dat het moet worden genegeerd, is wat je zegt niet juist, en is het zeker niet zo dat in de US alleen beamer wordt gebruikt (bron bron2 en Wikipedia: BMW

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

En @ SpeedingWilly: Fijn dat het gevonden is dat je airco gewoon bijgevuld moest worden, maar de eerdere oplossing om je airco uit te zetten is juist niet een hele goeie. Dan gaan er bacterieën in je airco wonen en zit je straks met een stinkgeur als je 'm wel een keer aanzet. Ik heb 'm zelf altijd op automatisch staan, en het is altijd aangenaam in de auto.
Het is juist beter de airco een minuut of 5 voor je stopt al uit te zetten zodat de condens goed van de evaporator af is en die goed droog is. Doe je dat niet, dán krijg je die schimmeltroep.
Verder is het nooit verstandig de airco aan te laten staan als je weet dat er een probleem mee (kan) zijn. Met te weinig koelmiddel bijvoorbeeld zoals SpeedingWilly had, kan de compressor heel goed naar zijn grootje draaien. Dan ben je heel snel enkele honderden euro's verder.

@ Radiant:
Check ook even de rubber seals van je achterlichtunits, die kunnen ook aardig wat water naar binnen laten als ze niet meer helemaal fris zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
[...]
Dat is idd het juiste advies als de airco goed is. Nog beter is om de airco een paar km voor einde rit uit te zetten. Dan verdampt de condens in het systeem en daardoor hebben bacteriën geen/weinig kans. Ik vind dit echter overdreven en ik heb de airco ook altijd op automatisch staan (maar nu dus even niet vanwege het beschreven probleem).

Bij mij was dat niet zo: er zat te weinig koudemiddel in, dat ook voor de smering van het systeem en de compressor zorgt. Uitzetten is dan de juiste tip om te voorkomen dat de compressor stuk gaat. Dan ben je veel verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik zet mijn airco vrijwel nooit uit, alleen als de zon vol schijnt het 20 graden of warmer is en droog is :+ Dan gaat de kap namelijk open en om nou dan de airco aan te laten, gaat me iets te ver. Verder draait hij altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Die van mij zet ik alleen aan als het niet meer te harden heet is en ik niet hard genoeg kan rijden om voldoende koeling door de open raampjes te krijgen. Ik haat onnodig vermogensverlies :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
MadMan schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 18:03:
Die van mij zet ik alleen aan als het niet meer te harden heet is en ik niet hard genoeg kan rijden om voldoende koeling door de open raampjes te krijgen. Ik haat onnodig vermogensverlies :P
Daar maak ik me echt niet druk om bij mijn 231 paardjes onder de kap bij mijn bimmer (ja, nu wel goed :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
deepbass909 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 17:22:
Ik zet mijn airco vrijwel nooit uit, alleen als de zon vol schijnt het 20 graden of warmer is en droog is :+ Dan gaat de kap namelijk open en om nou dan de airco aan te laten, gaat me iets te ver. Verder draait hij altijd.
Grappig, ik gebruik mijn airco overwegend juist alleen als de kap open is, en het bloedverziekend heet wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MadMan schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 18:03:
Vermogensverlies? Ik merk het totaal niet bij m'n 323i of de airco aan staat of niet.
Henk schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 19:24:
[...]

Grappig, ik gebruik mijn airco overwegend juist alleen als de kap open is, en het bloedverziekend heet wordt :P
Als het 30+ wordt, dan gaat soms de airco aan als de kap open is, maar alleen als ik langzaam rij. Verder staat hij gewoon altijd op auto en laat ik de climate control zelf lekker regelen wat er nodig is en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 23:27

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

deepbass909 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 20:08:
[...]

Vermogensverlies? Ik merk het totaal niet bij m'n 323i of de airco aan staat of niet.
Bij mijn 320i (m52tub20) valt het anders wel op. Een merkbaar vermogenverlies, en een verbruiksmeter die plots een goede liter / 100km meer aangeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Heheh, ik bedoelde het meer als grappig, ik zit ruim boven de 300pk met die M62TU en ik merk er wat vermogen betreft helemaal niks van. Het gedeelte over het vrijwel nooit aan hebben staan was wel serieus. Ik vind het prettiger om uit te stappen en dan al aan de warmte gewend te zijn en meestal rijd ik een aantal stukken achter elkaar waarbij ik dan steeds in en uit moet stappen. Al die temperatuurwisselingen voelen dan niet zo prettig.
Vandaar dus liever gewoon de ramen omlaag tenzij het niet meer anders kan om niet ergens bezweet aan te komen. Op een gegeven moment ben je daar aan gewend en zet je hem ook op lange stukken gewoon niet meer aan. In de winter gebruik ik hem veel vaker, om de ruit te ontwasemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
ETzPliskin schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 20:55:
[...]

Bij mijn 320i (m52tub20) valt het anders wel op. Een merkbaar vermogenverlies, en een verbruiksmeter die plots een goede liter / 100km meer aangeeft...
Dat vermogensverlies herken ik niet, maar dat 2e, het verbruik, tja,das standaard! >:) met veel moeite onder de 10liter/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

SpeedingWilly schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 21:47:
[...]

Dat vermogensverlies herken ik niet, maar dat 2e, het verbruik, tja,das standaard! >:) met veel moeite onder de 10liter/100km.
Tja, met een 330i zou ik het misschien ook niet merken ;)

Binnenkort ben ik afgestudeerd, en indien ik een goede job kan bemachtigen, zal er ook wel iets zwaarders op de oprit komen! Nu ben ik nog student.

Door de examens echter heb ik nog steeds geen tijd gehad om mijn auto te laten maken. Er maakt een spanrol van de multiriem nog steeds veel lawaai, en als de motor koud is, ratelt hij zo luid (de ketting vermoed ik) dat het goed hoorbaar is in het interieur. Dat is moeilijk voor de garage om na te kijken, want de wagen moet bijna overnachten om af te koelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-qyl3Pjb8niw/U5dirCyzHaI/AAAAAAAAFNo/BRHNvALw7kw/w823-h617-no/P_20140610_203628.jpg
Goodies :)

Wat we zien (slechts een samenvatting):
  • stuurstangen + hoezen
  • Hardyschijf
  • Cardanaslager (inc. afschermringen)
  • Revisie-onderdelen schakelstangen
  • Versnellingsbaksteunen
  • Stabalizer uplinks
  • Stuurbekrachtingsreservoir en toevoerslang pomp
  • Uitlaatpakkingen
  • Remslijtageindicator en geleidepennen
Niet alles gaat er donderdag al onder. Het reservoir en leiding voor de stuurbekrachtiging mag bijv. nog even wachten, ik moet er eerst ATF voor halen en de stuurstangen moeten wel zsm, maar dan moet ik eerst een date geregeld hebben met een uitlijnspecialist.

Nu is eerst alles van de aandrijving en remmen aan de beurt. Daarvoor heb ik een brug nodig, die ik als het goed is donderdag tot m'n beschikking zal hebben. Stuurstangen kan eventueel bij huis en stuurbekrachtiging komt nog een keer als ik wat tijd over heb in de zomervakantie.

Nog onderweg zijn dus de lederen hoezen, Philips X-trem Vision lampjes en een pookknop (al moet die nog besteld worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Leuk stapeltje parts om effe wat te hobbyen!
Ik neem aan dat je weet dat het bij BMW vrij normaal is dat je stuurbekrachtigingsreservoir wat zweet? Ik doe ook wel eens een poging een niet zwetend nieuw exemplaar te monteren maar tot nu toe bleek alles licht te blijven zweten. Die waar het wel bij lukte was een E36 trouwens, dus wie weet heb je geluk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik weet dat ze altijd wat zweten, maar bij mij lekt hij echt. Het peil daalt ook redelijk snel. Alles rond het reservoir en de leidingen is zeiknat. Het reservoir en deze leiding zijn relatief goedkoop en bij vervangen kan ik gelijk de hele bekrachtiging spoelen, zodat er weer verse olie in zit.
Blijkt het dan nog te lekken, dan moet het de retourleiding zijn (met koeling). Of ik die ook ga vervangen, ligt helemaal aan de mate van lekken.

Ik hoop dat hiermee elke vorm van lekkage aan de voorkant van de motor verdwijnt. Vorig jaar heb ik de pakking van het filterhuis vervangen en een nieuwe olieleiding geplaatst voor de Vanos. Tot nu toe blijft het blok nat, maar ik kan de bron niet goed traceren. De stuurbekrachtiging lekt sowieso, vandaar dat ik deze onderdelen ga vervangen.

Belangrijkste klus is nu het vervangen van ongeveer alle onderdelen tussen versnellingsbak en diff, op het cardan na. Daarna komen de stuurstangen aan de beurt en daarna ergens een keer de stuurbekrachtiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Nog maar even een update over de Retrofitlab E46 bi-xenon kit.

Het inbouwen is gelukt, na contact met retrofitlabs. In hun instructiefilmpje hoef je niets aan te passen aan de behuizing behalve een gaatje boren. Helaas is dit niet waar, je moet vrij veel wegslopen om de ring en moer op de achterzijde van de projector en reflector te monteren. De projector heeft namelijk een hol draadeind die door de reflector moet steken, maar door de normale bevestigingsnokjes en de rand waar de H7 normaliter op rust, steekt deze lang niet ver genoeg erdoorheen om de ring + moer te kunnen plaatsen.

Naja, dat lukt an sich nét, maar de uitsparingen in het draadeind waar dan weer het klemmetje op wordt gemonteerd die het xenon lampje vasthoudt zijn dan onbereikbaar.

Lang verhaal, vraagt om foto's:

Past niet (goed te zien zijn de drie schroefgaatjes waar later het klem-mechanisme op wordt geschroefd)
Afbeeldingslocatie: http://luijten.nu/bmw/xenon/pastniet.jpg

Verwijder de opstaande rand bij het oranje pijltje (de gehele rand)
Afbeeldingslocatie: http://luijten.nu/bmw/xenon/voorzijde.jpg

En de opstaande nokjes zoals bij de oranje pijl. Let wel: de hogere nokjes moet je laten staan (o.a. bij blauwe pijltje)! Als je dat niet doet, kan je de xenonprojector niet goed monteren. De projector kan dan draaien en is niet makkelijk 100% recht te zetten. Je lichtbeeld wordt slecht (minder licht op de weg, meer in de ogen van je tegenliggers) en dit is APK afkeur! Ik heb de nokjes en rand weggehaald met een combinatietang, breken vrij recht af. Eventueel kan dit ook met dremel (of vergelijkbaar), maar die ik had was niet krachtig genoeg (ws niet 100% opgeladen ;))
Afbeeldingslocatie: http://luijten.nu/bmw/xenon/achterzijde.jpg

Met mn domme/gehaaste hoofd ben ik vergeten een foto te maken van de situatie nadat ik de nokjes en rand heb verwijderd. Wat je tevens nog moet doen is de kabeltjes voor de grootlicht-shutter modificeren (die losse, niet de kabeltjes aan de projector). Het is een verleng+aftakkabeltje, maar de kabel die je ermee zou kunnen verlengen heb je niet in de voorzijde van de E46 zitten, die is namelijk ovaal en niet vierkant. Oftewel: knip het deel af 'erbij' komt, en monteer dit met aftakklemmetjes aan de aders naar groot licht. Mooier zou zijn als je zelf een aftak/verleng kabel zou maken, maar de connectoren die je daarvoor nodig hebt kon ik niet vinden bij de automaterialen zaken hier.

Als ik het goed heb is het deze (9005 connector, maar het kan ook de 9006 zijn, lijkt heel sterk, dubbelcheck het even als je gaat bestellen). Met zo'n kabel kan je een mooiere plug/play aanpassing maken.
Afbeeldingslocatie: http://www.ijdmtoy.com/ebay/Misc/Harness/9005-1.jpg (hier te koop, een van de eerste hits in google)

Gezien het de dag voor vakantie was, wilde ik hier niet op wachten en de boel in de auto zetten en aansluiten. Dus ik heb aftakklemmetjes gebruikt. Hoewel die op (zeer) lange termijn storingen kunnen veroorzaken door oxidatie, denk ik dat het wel los zal lopen. In het ergste geval soldeer ik er dan een nieuwe draad op, meteen met aftakking: je kan er daar gemakkelijk bij.

Tot slot plaatjes van het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://luijten.nu/bmw/xenon/testdrive.jpgAfbeeldingslocatie: http://luijten.nu/bmw/xenon/lichtbeeld.jpgAfbeeldingslocatie: http://luijten.nu/bmw/xenon/klaar.jpg

Bij de foto van het lichtbeeld moet ik er wel even bijzeggen dat de xenonlamp nog niet gesteld was, deze staat nu nog heel erg laag. Wel is duidelijk het verschil in lichtopbrengst en cut-off te zien. (Prius is van de buurman, dus kenteken maar even onleesbaar gemaakt ;))

De grote vraag is natuurlijk: ben ik er blij mee? Ja, het is een grote verbetering qua lichtopbrengst en de auto oogt moderner. Ik heb voor 5000k gekozen, wat witter is dan normaal halogeen (vergelijkbaar met lichtkleur zoals een bewolkte zomerdag). De lichtopbrengst is erg fijn, goed breed en goed ver. Met grootlicht (shutter helemaal open, ipv half-gesloten) icm de h7's direct naast de nieren een goede bak licht, lekker ver de diepte in.

Was ik eraan begonnen als ik dit allemaal van te voren had geweten? Nee, waarschijnlijk niet, omdat ik het prettig vind altijd terug te kunnen keren naar origineel indien een modificatie niet bevalt. In dit geval kan dat nog steeds, maar zal ik nieuwe reflectoren (zijn die los te koop?) moeten aanschaffen voor de koplampen: de h7 lichtjes zullen niet meer stevig gemonteerd kunnen worden.

Overigens, vergeet niet je koplampen opnieuw te stellen na montage, er klopte bij mij weinig meer van na het terugmonteren ;)

Disclaimer: your mileage may vary. Dit was van toepassing op mijn ZKW koplampen, BMW 325 E46 sedan facelift uit 11/2002. Kom niet bij me klagen als je iets onherstelbaar gesloopt hebt.

tl;dr:
In het filmpje en de instructies van Retrofitlab komt niet goed naar voren dat je toch wat meer moet aanpassen aan je huidige koplampen. Inbouwen is daardoor een grotere klus en een stuk minder plug+play dan verwacht. Hierboven heb ik een poging gedaan duidelijk te omschrijven wat ik heb moeten doen om het passend te maken. Ook is er geen duidelijke instructie meegeleverd, waardoor dit af en toe wat experimenteren was. In the end wel blij met de modificatie, de looks en het licht.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
noes schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 23:38:
Nog maar even een update over de Retrofitlab E46 bi-xenon kit.

...lang en gedetaileerd verhaal...
Mooi werk hoor! knap als je dat zelf kan doen.

Wat ik me afvraag: komt de auto nu wel door de keuring? m.a.w. is het legaal wat je gedaan hebt?
Voor zover ik weet, moeten Xenon lichten altijd gecombineerd zijn met een automatische afstelunit om de hoogte in te stellen (afhankelijk van belading b.v.).

Bij mijn Xenon lichten op mijn E46 (standaard op mijn type) wordt iedere keer als ik de motor start de hoogte (hoek) afgesteld). Dat zie je op de muur waar de lampen op stralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Dank voor je compliment :)

Ook mijn auto heeft automatische verstelling, maar de initiële afstelling moet je zelf doen. Wis of sproei installatie is niet meer verplicht.

Uiteindelijk gaat het om het lichtbeeld, dat zit wel goed met deze projectors ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
noes schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 08:19:
Dank voor je compliment :)

Ook mijn auto heeft automatische verstelling, maar de initiële afstelling moet je zelf doen. Wis of sproei installatie is niet meer verplicht.
OK, dat wist ik niet. Mooi, want de regelzucht in dit land gaat soms erg ver. Ik geloof graag dat je nu goed zicht in het donker hebt zonder tegenliggers te verblinden.

Die automatische sproei installatie mis je niet. Vrij onzinnig vind ik. Je ruitenwisserreservoir wordt snel leeggetrokken als je die gebruikt als je licht aan is (dan worden dus ook de koplampen gesproeid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Klopt, ik had t ook op mn Porsche 944. Vrij weinig effect, dus gebruikte het maar weinig. Sowieso, dat was h4 halogeen met glazen lens, wat vliegjes erop merk je dus veel minder :)

Weet iemand of de leder zak voor om de automaat pook gelijk is aan de manuele versie? Vind die leder hoezen die eerder genoemd waren er netjes, maar die shop meldt niks over de automaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

SpeedingWilly schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 08:24:
[...]

OK, dat wist ik niet. Mooi, want de regelzucht in dit land gaat soms erg ver.
Dan moet je eens betere remmen proberen plaatsen hier in België...

[ Voor 14% gewijzigd door ETzPliskin op 12-06-2014 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:29
Wij zijn aan het twijfelen om volgend jaar onze auto te verkopen en een jonger model te kopen, maar is dat nodig??

We rijden nu een E46 bj juni 2004 320D 150PK special edition. hand geschakeld
Opties die de meeste 320 niet hebben.
Sport interieur
Open dak
kleur Navigatie

Heeft ~280K gereden
Elk jaar een grote beurt gehad.
Rijdt prima en vrij zuinig voor dit model 1:15.5
Soms schokt de auto een beetje als je 60 rijdt @ 2K RPM.
Turbo pakt snel op en verder geen mankementen. klop klop

Reden waarom ik twijfel is vanwege de KM stand. Kan ik rond de 300K Kms grote reparaties verwachten die veel voorkomen bij dit model?

Standaard slijtage hoort bij onderhoudt, maar bv brandstofpomp, turbo zijn dat onderdelen die vaak vervangen moeten worden bij dit model bj?

Andere auto kopen betekend ~10K bijleggen.
2 jaar doorrijden is niet duur. Afschrijving is niet zo hoog meer.
2 x onderhoudt is zonder gekke dingen ~€800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Je zou vast wat reparaties kunnen verwachten maar dat zal geen 10k kosten :P
Het is echt niet dat er na 300k ineens allerlei dingen gaan afbreken, zeker niet zolang hij netjes onderhoud gehad heeft. Zou er lekker in doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Radiant schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 10:21:
Het is echt niet dat er na 300k ineens allerlei dingen gaan afbreken, zeker niet zolang hij netjes onderhoud gehad heeft. Zou er lekker in doorrijden.
Dit. Een auto waarvan je weet dat je hem goed onderhouden hebt is heel wat waard imho :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:34
Unknown Alien schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 10:11:
Wij zijn aan het twijfelen om volgend jaar onze auto te verkopen en een jonger model te kopen, maar is dat nodig??

Sport interieur
Open dak
kleur Navigatie

Heeft ~280K gereden

Reden waarom ik twijfel is vanwege de KM stand. Kan ik rond de 300K Kms grote reparaties verwachten die veel voorkomen bij dit model?

Standaard slijtage hoort bij onderhoudt, maar bv brandstofpomp, turbo zijn dat onderdelen die vaak vervangen moeten worden bij dit model bj?

Kan prima 300k aan. Of 400k.
Heb je de LMM als eens laten uitlezen/testen?
De 320d van mijn ouders had ook zo een dip (soms) rond de 2k. Alsof de auto even inhield.
Maar na 0.5sec was het over. Bleek LMM te zijn maar is 4jaar hetzelfde gebleven dus nooit vervangen.

Een 320d van na 2004 (dus met de "goede") turbo = onverwoestbaar.
Goed warmrijden en alles komt goed.
Wat kan er gebeuren?
- rubbers aan ophanging vooraan
- speling op stuurhuis
- remmen + schijven
- hardyschijf (boenk boenk bij schakelen)

En dat noem ik allemaal "onderhoud" op die kmstand.

Zoek een E90 PFL in goede staat als je hem wegdoet; NOG beter ;)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Radiant schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 10:21:
Henk schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 10:29:
[...]

Dit. Een auto waarvan je weet dat je hem goed onderhouden hebt is heel wat waard imho :)
Auto is top onderhouden. Iets waar ik niet op wil besparen ;) Heb de auto nu ~6 jaar en ongeveer 200K mee gereden.
Gebruik hem alleen voor snelweg ritjes. Boodschappen auto de corsa is een 1.2 benzine. Die zijn daar meer voor gemaakt.
Aries.Mu schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 10:44:
[...]

Kan prima 300k aan. Of 400k.
Heb je de LMM als eens laten uitlezen/testen?
De 320d van mijn ouders had ook zo een dip (soms) rond de 2k. Alsof de auto even inhield.
Maar na 0.5sec was het over. Bleek LMM te zijn maar is 4jaar hetzelfde gebleven dus nooit vervangen.

Een 320d van na 2004 (dus met de "goede") turbo = onverwoestbaar.
Goed warmrijden en alles komt goed.
Wat kan er gebeuren?
- rubbers aan ophanging vooraan
- speling op stuurhuis
- remmen + schijven
- hardyschijf (boenk boenk bij schakelen)

En dat noem ik allemaal "onderhoud" op die kmstand.

Zoek een E90 PFL in goede staat als je hem wegdoet; NOG beter ;)
Ja heb hem laten uitlezen en kwam niet terug met errors.

EGR heb ik schoon gemaakt.

Warm rijden(~20min)_ vanaf het begin dat we hem hebben en turbo uit laten draaien voordat de sleutel eruit gaat natuurlijk d:)b

Sturen doet hij erg direct dus nog geen speling ete bekennen. Ik weet wel dat linker voorwiel <1 mm speling heeft. Maar kwam door de APK. Deze vervangen met de aankomende beurt.

Schijven zijn nog prima. Blokjes misschien volgend jaar vervangen. Zijn de kosten niet en kan ik zelf doen.

Schakelen no problems

E90 PFL? waar staat PFL voor?

E90 is idd de keus voor een volgende auto. Het liefst vanaf 2010 facelift model ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:47

Arfman

Drome!

PFL is denk ik pre facelift :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
De PFL E90 heb ik nooit mooi gevonden....die neus/grille klopt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
noes schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 23:38:

Disclaimer: your mileage may vary. Dit was van toepassing op mijn ZKW koplampen, BMW 325 E46 sedan facelift uit 11/2002. Kom niet bij me klagen als je iets onherstelbaar gesloopt hebt.

tl;dr:
In het filmpje en de instructies van Retrofitlab komt niet goed naar voren dat je toch wat meer moet aanpassen aan je huidige koplampen. Inbouwen is daardoor een grotere klus en een stuk minder plug+play dan verwacht. Hierboven heb ik een poging gedaan duidelijk te omschrijven wat ik heb moeten doen om het passend te maken. Ook is er geen duidelijke instructie meegeleverd, waardoor dit af en toe wat experimenteren was. In the end wel blij met de modificatie, de looks en het licht.
Ik heb dezelfde set ook ingebouwd vorig jaar. Ook in een ZKW koplamp, alleen dan van een E46 touring facelift 06/2004. Heb toen ook navraag gedaan bij retrofitlab of ik meer dan alleen dat gaatje in de spiegel moest boren.
Mocht het nodig zijn wil ik zonder problemen weer terug naar H7 lamp.
Zij verzekerden mij toen dat er niet meer dan dat gaatje boren nodig was en dat klopte ook.
Ik heb geen randje weg hoeven halen, alleen die metalen ring los tikken, zoals in het filmpje.
De aftakking voor het groot licht heb ik direct gesoldeerd, die knijp dingen komen er bij mij niet in.
Het hele klusje duurde ongeveer 2.5 uur, viel wel mee dus. Het polijsten van het koplamp glas was ik ongeveer 6 uur aan bezig, echt een fijn klusje.... :/ Maar ze zijn er wel enorm van opgeknapt en nieuwe lenzen en pakkingen kosten ruim €100 per stuk.

Wel heb ik van tevoren die zwarte ringen in de shrouds gelijmd en bij montage van de projector de shroud vast gelijmd aan de projector. Doe je dit niet, dan komen ze zeker los en dan liggen de shrouds los te rammelen in je koplamp achter het glas. :X

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Oxellaar schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 13:19:
[...]
Wel heb ik van tevoren die zwarte ringen in de shrouds gelijmd en bij montage van de projector de shroud vast gelijmd aan de projector. Doe je dit niet, dan komen ze zeker los en dan liggen de shrouds los te rammelen in je koplamp achter het glas. :X
Dan zitten er waarschijnlijk verschillen tussen de bouwjaren, of is de projectorlens veranderd. Opmerkelijk is wel dat bij mij de shroud en zwarte ring erg stevig om de projector geklemd zitten: ik denk niet dat dat makkelijk lostrilt. Nouja, daarom heb ik er ook maar een disclaimer bijgezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Ik deel de ervaring van Oxellaar wat betreft inbouwgemak. De E46 van mijn ouders is van 2002, ik zal straks even kijken van welk merk de lichtunit is.

Nog even geen tijd gehad voor de coinbalance test, dat ga ik zometeen even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:55

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Van de week eens lekker over de Duitse autobahn mogen raggen, half 3 's nachts vertrokken om geen verkeer te hebben (op de heenweg althans). Blijkt nog niet zo eenvoudig om 'immer gerade aus' vol gas te rijden! Je moet constant gas terugnemen voor onverantwoord scherpe bochten, slecht wegdek, de verdwaalde auto of vrachtwagen...

M.a.w. dat het mag betekent niet dat het overal waar het mag het ook echt slim is om te doen.
Ook merk ik dat het optrekken tot ruwweg 190 vrij vlot gaat en dat het daarna zo vlot niet meer klimt (maar ook niet dat ik zeg traag). Uiteindelijk hikte de snelheidsmeter ineens tot stilstand bij 239 op de analoge teller. Ik besloot bij die snelheid maar even niet mijn telefoon erbij te pakken om de GPS snelheid te meten :P.

Wat een genot om gewoon echt meters te kunnen maken zeg, ik heb gewoon een uur van mijn reistijd gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Noes:
Zou ze toch vast lijmen als ik jou was. Bij een kennis van mij kwamen ze na een maand tegelijk los, vandaar dat ik het zeg. Hij had ze ook niet gelijmd omdat ze al vrij vast zaten bij het monteren.
Het wordt in de unit flink warm door de lamp zelf, maar zeker door de zon.
Kunststof kan dan flink uitzetten en krimpen, waarschijnlijk komt het vroeg of laat een keer los.
Is dat in het donker, dan zie je niet veel meer.

Edit:
Twee dagen na het inbouwen is hij prima door de apk gegaan. Had nog gevraagd om de afstelling te controleren van de lampen, maar er hoefde niets bijgesteld te worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Oxellaar op 12-06-2014 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahraman11
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:43
Unknown Alien schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 10:11:

Sport interieur
Open dak
kleur Navigatie

Heeft ~280K gereden

Als je nog een auto zoekt, de auto van mijn oom staat de koop.
Een BMW 320D (e90) uit 2005 met ongeveer 620.000 kilometer op de teller!
Altijd goed onderhouden geweest en hij is de eerste eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ik zal er eens naar kijken Oxellaar, moet nog even mn lijmpistool zoeken ;) Je hebt wel gelijk wbt krimpen en uitzetten, daar nog niet echt aan gedacht.

@Kahraman, ik hoop dat je 62.000 bedoelt? Hoewel ieder jaar 68.000 km rijden misschien wel realistischer is dan 7000 per jaar met een diesel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Zo, filmpje van de cointest:

[YouTube: http://youtu.be/AHEeFXR5t1w]

Hij blijft tijdens starten dus niet staan, ik denk ook omdat de kap over de motor sowieso al iets schuin afloopt en het muntje dus standaard al op kiepen staat. Voor de rest blijft hij prima staan. Filmpje ff met hulp van mijn pa gemaakt, zodat ik de munt kon opvangen mocht hij gaan rollen. Voor je het weet ligt hij ergens onbereikbaar en kun je weer je halve blok uit elkaar gaan trekken. Aangezien ik dat dit weekend al had gedaan voor de CCV had ik daar nu even geen zin in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:30

4x2

lộn xộn quá

Dat grapje lukte met mn E28 V8 ook, was wel leuk om te doen :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahraman11
noes schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 21:15:
Ik zal er eens naar kijken Oxellaar, moet nog even mn lijmpistool zoeken ;) Je hebt wel gelijk wbt krimpen en uitzetten, daar nog niet echt aan gedacht.

@Kahraman, ik hoop dat je 62.000 bedoelt? Hoewel ieder jaar 68.000 km rijden misschien wel realistischer is dan 7000 per jaar met een diesel...
Nee echt de auto heeft iets meer dan 620.000 km gereden in zijn leven.
Mijn oom is ook nog eens de eerste eigenaar, dus hij heeft er altijd zelf in gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:55

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

4x2 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 00:21:
Dat grapje lukte met mn E28 V8 ook, was wel leuk om te doen :P
Ik ga het maar niet proberen in een 320EDE zeker? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:34
Trent900 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 12:58:
De PFL E90 is inderdaad niet tijdloos zoals een E46.
Bij de Efficient Dynamics zijn de N47 blokken tss 2007 en 2011 een te groot risico. Daarna zou het "opgelost" zijn. Tenzij je eentje koopt waarbij de ketting of het motorblok al vervangen is geweest.
Beste dat je kan doen is direct de start-stop eruit programmeren en altijd iets vroeger onderhoud doen (met goede olie) maar dan nog.
Mijn ouders hebben nu een 520d E61 MY 2009 met 180k (die hebben geen start stop = toch wel met een rede denk ik, nochtans is het al een ED met N47 blok) en die draait perfect...

Een PFL E90 heeft bovendien geen DPF (was toen een optie) dus nog minder problemen.
Voor mij een 318d 122pk Touring met remap. Meer dan vlot genoeg en onverwoestbaar. ;)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
kahraman11 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 18:29:
[...]

Bedankt, maar de volgende auto mag max. 100K op de teller hebben.

325D heeft de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:59
kahraman11 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 18:29:
[...]

Kost da? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@HTT-Thalan
Voor echt hard rijden moet je ook weg van het Rürh-/grensgebied, daar is het vaak toch te druk. Richting oosten en noorden van Duitsland gaat het makkelijker.

Maar goed, 200+ km/u is gewoon echt hard en het verschil met vrachtverkeer en andere auto's wordt erg groot. Ik vind persoolijk rond de 180km/u eigenlijk wel de max, dat rijden veel Duitsers ook en daar is men wel redelijk aan gewend.

Even een x-post uit de huiskamer.

Gisteren van 9 tot 18 uur in de DHZ-garage gestaan om het cardanaslager, hardyschijf, schakelstangen en nog wat kleine andere klussen te doen.

Uitlaat eronder uit:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/ORYj1cTcTe9FZlIOK7nBsSkBn9WhXOyA13S2ZhUBrwc=w800-h600-no

Om deze jongen te kunnen vervangen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-HfBRj9HgwiU/U5nuK8N43iI/AAAAAAAAFOM/IQDpO9GRu9M/w823-h617-no/P_20140612_111119.jpg

En deze (nog niet heel erg, maar hij was wel aan het scheuren):
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-Gyaqyk2FPyE/U5nuN67cCeI/AAAAAAAAFOU/jqXHrEAO_KQ/w823-h617-no/P_20140612_111140.jpg

En er mist hier iets :p
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-oTFargkoGhw/U5nuP_zmaAI/AAAAAAAAFOc/SsfkB0W81Oc/w463-h617-no/P_20140612_122503.jpg
Helaas is ook duidelijk te zien dat de isolatie na 16 jaar behoorlijk wat van z'n stevigheid verloren... Als ooit de koppeling aan de beurt is (en alles er dus weer onderuit mag), maar eens kijken of ik die ook vervang.

En er zit weer een verse hardy-schijf en schone schakelstangen (nu zonder speling):
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-m8xWaTRP_Jw/U5nuSKWRXfI/AAAAAAAAFOk/hp9Fa7uPSGQ/w823-h617-no/P_20140612_135441.jpg

Het lager was nog even een uitdaging, die wou natuurlijk niet vrijwillig van de as, en de nieuwe wou er al even slecht op... Uiteindelijk is het wel gelukt.

Resultaat, een pook die heel soepel en precies de juiste versnelling in glijdt, trillingen die verdwenen zijn onder het rijden. Helaas is het nare geluid van onder de auto niet weg... Mijn vermoeden ligt nu bij het diff, ik vind de ingaande as vrij veel speling hebben namelijk bij het draaien. Ook lijkt één van de uitgaande assen iets te zweten.

Sowieso moet hij binnenkort nog een keer op de brug. Bij de eerste inspectie was de conclusie al snel dat de motor behoorlijk nat is aan de onderzijde en dat de retourleiding van de stuurbekrachtiging ooit een flinke tik heeft gehad, en verbogen is:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-tLS-3oeUW5g/U5nuUrLelGI/AAAAAAAAFOs/I6woC0oY5BQ/w463-h617-no/P_20140612_104125.jpg

Ook moet links de stuurstang vervangen worden (binnenste kogel is rot), die al klaar ligt (samen met de rechter). Dat gaat samen met de stuurbekrachtiging aangepakt worden eerdaags en iig voor de komende APK (de stuurstang is nu een keiharde APK-afkeur :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Leuk dat je de moeite neemt om foto's te maken en 'verslag' uit te brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
ja ja auto's ... dure hobby :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

@ deepbass909:
Heb je dat hanglager wel onder voorspanning gemonteerd? Zat het balanceergewichtje nog op de cardanas? Die speling op je diff, was dat axiaal of radiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahraman11
Wat geef je ervoor? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

Ik bied 50 euro! (Moet hem dan nog invoeren etc) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MadMan schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 13:25:
@ deepbass909:
Heb je dat hanglager wel onder voorspanning gemonteerd? Zat het balanceergewichtje nog op de cardanas? Die speling op je diff, was dat axiaal of radiaal?
Wat bedoel je met onder voorspanning monteren? Ik ben daar niets over tegengekomen in de verschillende handleidingen die ik heb gelezen. De procedure voor monteren is vrij simpel. Het cardanaslager hang je losjes aan de draadeinden (gewoon het moertje er los opdraaien), vervolgens maak je de as vast aan het diff en versnellingsbak en dan zet je het lager definitief vast, waarbij je optisch controleerd of de as in een rechte lijn ligt.

Het gewichtje heb ik zien zitten. Ik heb nu ook geen last meer van trillingen, alleen van het schrapende/piepende geluid. Wat de bron van de trillingen was, kan ik niet met zekerheid zeggen, ik heb immers het lager, de hardyschijf en versnellingsbakrubbers vervangen.

De speling is trouwens radiaal. De as kan zichtbaar verdraaid worden voor je hem voelt aangrijpen. Maar of dit veel of weinig is, kan ik niet zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Wat voor trillingen ervaarde je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

discussie hier in huis. Bij aanduiding nog 100km te gaan, is dat dan al de reserve? Of kun je dan eens die op de streepjes staat (na die laatste 100km dus) nog altijd de reserve oprijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Volgens mij hoort een "reserve" meer bij brommers van vroeger en niet bij auto's.
Er zit geen speciaal tankje in wat bij het branden van het lampje word aangesproken.
100km in de display is gewoon nog ongeveer 100km rijden, zsm tanken dus ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 13-06-2014 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
;(
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 17:56:
discussie hier in huis. Bij aanduiding nog 100km te gaan, is dat dan al de reserve? Of kun je dan eens die op de streepjes staat (na die laatste 100km dus) nog altijd de reserve oprijden?
als je de laatste druppels uit je tank en de leidingen bedoelt wel ja. Het is echter slecht (voor je brandstofpomp) om je tank helemaal leeg te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 17:20:
[...]
Wat bedoel je met onder voorspanning monteren? Ik ben daar niets over tegengekomen in de verschillende handleidingen die ik heb gelezen.
In TIS staat de procedure met voorspanning, afhankelijk voor welk type cardanas je hebt.
Daar staan ook aanwijzingen in voor de orientatie van de cardanas.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 13-06-2014 19:21 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 17:56:
Volgens opgave heeft mijn E61 63 + 7L, waarschuwing komt wanneer die 7L wordt aangesproken. Dat zal je dan als reserve kunnen zien. Dus, bij die 100km waarschuwing begin je aan je reserve. Trouwens, het hoeft geen 100km te zijn, ligt aan je verbuiksdata op dat moment. Heb het wel eens gehad dat hij 60km gaf voor de laatste 7L...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

deepbass909 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 17:20:
[...]

Wat bedoel je met onder voorspanning monteren? Ik ben daar niets over tegengekomen in de verschillende handleidingen die ik heb gelezen. De procedure voor monteren is vrij simpel. Het cardanaslager hang je losjes aan de draadeinden (gewoon het moertje er los opdraaien), vervolgens maak je de as vast aan het diff en versnellingsbak en dan zet je het lager definitief vast, waarbij je optisch controleerd of de as in een rechte lijn ligt.
Die handleidingen kloppen dan niet, het lager moet een bepaalde voorspanning hebben richting rijrichting. Hoeveel dat is kan ik wel voor je opzoeken als je me wat meer gegevens over je auto geeft. Motortype, carosserievorm, bouwjaar en baktype heb ik nodig, plus een foto van je cardanas.
Het gewichtje heb ik zien zitten. Ik heb nu ook geen last meer van trillingen, alleen van het schrapende/piepende geluid. Wat de bron van de trillingen was, kan ik niet met zekerheid zeggen, ik heb immers het lager, de hardyschijf en versnellingsbakrubbers vervangen.
Da's mooi, dan is het alweer wat simpeler om verder te komen.
De speling is trouwens radiaal. De as kan zichtbaar verdraaid worden voor je hem voelt aangrijpen. Maar of dit veel of weinig is, kan ik niet zeggen...
Je bedoelt dat je de cardan een stukje rond kunt draaien voor je uitgaande assen beginnen te draaien als hij eerst de andere kant op draaide? Dat is normaal, maar teveel speling is wel mogelijk en beperkt eruit te halen. Meet eens op hoeveel je hem kunt verdraaien. De flens in het diff gebruik je als meetpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:02
Trent900 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 12:58:
Eens. E92 PFL daarentegen vind ik bijzonder geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MadMan schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 22:35:
[...]

Die handleidingen kloppen dan niet, het lager moet een bepaalde voorspanning hebben richting rijrichting. Hoeveel dat is kan ik wel voor je opzoeken als je me wat meer gegevens over je auto geeft. Motortype, carosserievorm, bouwjaar en baktype heb ik nodig, plus een foto van je cardanas.
Ik heb de Bentley er eens op nageslagen en daar staat inderdaad iets over pre-load, wat in elke andere handleiding ontbrak |:( Het lager moet blijkbaar met 4 tot 6 mm naar voren geduwd worden nadat de as aan het diff is vastgezet. Dat wordt dus weer de uitlaat er onderuit halen. :/
[...]

Da's mooi, dan is het alweer wat simpeler om verder te komen.

[...]

Je bedoelt dat je de cardan een stukje rond kunt draaien voor je uitgaande assen beginnen te draaien als hij eerst de andere kant op draaide? Dat is normaal, maar teveel speling is wel mogelijk en beperkt eruit te halen. Meet eens op hoeveel je hem kunt verdraaien. De flens in het diff gebruik je als meetpunt.
In de Bentley staan ook de waarden van maximale speling op versnellingsbak en diff. Alleen snap ik niet helemaal hoe het gemeten moet worden...
Final drive input flange radial play (measured at driveshaft centering lip): 0.07mm
Mijn gevoel zegt dat hij meer speling heeft, maar goed, als ik de verkeerde referentie pak (bijv. twee keer de afstand die eigenlijk gebruikt moet worden), dan lijkt de speling al snel te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik snap niet dat je niet gewoon de officiele TIS ter hande neemt als je dit soort klussen gaat doen.
Je bent vast handig genoeg om een torrent oid te vinden.
Dan weet je zeker dat je alles volgens het boekje doet en dat alle waarden (aanhaalmomenten etc) kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik heb TIS liggen, alleen heb ik al meerdere keren gemerkt dat daarin bepaalde stappen overgeslagen worden, omdat die voor bekend worden aangenomen of dat er wel erg vaak staat dat je speciaal gereedschap nodig hebt, terwijl dat helemaal niet nodig blijkt te zijn.

Voor het vervangen van het lager had ik me ingelezen op pelicanparts, waar doorgaans ook goede handleidingen staan met veel duidelijke foto's. Alleen het puntje van voorspanning stond er uitgerekend niet... :X Bovendien stond op het oude lager ook geen of nauwelijks spanning, dus ik werd ook niet gewaarschuwd tijdens het loshalen.

Maar goed, dit in orde maken is niet het meest lastige, het is alleen een beetje jammer dat de uitlaat er weer onderuit moet. Met de x-brace op z'n plek is dat altijd een beetje gemier... En het hoeft niet acuut gelukkig, waarschijnlijk kan ik het komende vrijdag herstellen.

[ Voor 7% gewijzigd door deepbass909 op 14-06-2014 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ja speciaalgereedschap is lastig, maar om het daarom niet te lezen..... (speciaalgereedschap maakt dingen vaak makkelijker maar is vaak niet strikt nodig)
Stappen overslaan heb ik nog niet gemerkt. In mijn ervaring is het juist dat handleidingen van anderen vaak gewoon helemaal niet kloppen. Met name over specifieke concrete data (aanhaalmomenten en overige afstellingen etc). Daarin klopt TIS imho altijd

Andere handleidingen geven soms wel interessant inzicht hoe je bepaalde dingen op een andere manier kan doen, dus lees ik ze beide B)
Je kan je nooit teveel voorbereiden ;)
Ik zou dan ook als nog de betreffende TIS referentie lezen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 14-06-2014 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik ga hem ook nog even weer opgraven, volgens mij staat hij namelijk geïnstalleerd op m'n diagnoselaptop die in de berging ligt (een mooie antieke Pentium2 laptop).
En anders maar even kijken of ik het onder Linux werkend kan krijegn.

Pagina: 1 ... 78 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.