ja
Knappe jongen als jij keihard durft te beweren dat hierin al rekening is gehouden met de stijfheid van de auto.
Dat durf ik wel, maar jouw voorbeeld is van de e89.
Maar je ziet duidelijk zowel bij e89 als e85 hoge dorpels, hoge motorkap (met dito schutbord) en een hoge koffer. Zaken die dikwijls nodig zijn om een stijve kuip te realiseren. En dat wordt helemaal duidelijk als je bijv. het ontwerp van een z3 ernaast zet; een chassis waarvan vaak gezegd wordt dat deze aan de slappe kant zou zijn voor een sportieve roadster, zeker als ie zwaarder gemotoriseerd is.
Wellicht zie jij het niet, maar ik wel. Wat dat over wie zegt laat ik dan maar in het midden....
Het is heus niet zo dat er een ontwerper wordt gevraagd een schets te maken en dat de technische afdeling dan maar moet uitfiegelieren hoe ze zo'n koets stijf moeten krijgen (of welke andere technische doelstellingen ze maar hebben). De ontwerper wordt heus wel gestuurd in z'n design hoor, zeker als er technische doelen voor ogen staan. Goed, jij denkt van niet, en ik denk dus van wel en we kunnen het beide niet hardmaken omdat we beide geen auto-ontwerpen voor een grote producent op onze naam hebben staan.
Maar het blijft een feit dat jij
stelde dat de stijfheid van de carrosserie van een cabrio 'natuurlijk' dramatisch is, en dus slapper òf zwaarder is dan de coupé. Nou, voor de z4 zijn deze vooroordelen al weerlegd, en waar dat aan ligt? Ik geef als aanleiding dat in beginsel daar al rekening mee gehouden is, waarbij ik voorbeelden aandraag van auto's in exact hetzelfde segment, maar als coupé ontworpen zijn, en dat idd daar de cabrio wel verzwaard is, om -dat neem ik ff aan- de koets stijver te maken (ze leggen geen stoeptegel in de kofferbak). Jij ontkent dat, maar waar het dan wel aan ligt daar geef je geen verklaring voor. Ja, dat het heel knap van de techneuten van bmw is dat hun dat wèl lukt (diezelfde techneuten die dat bij andere bmw's die niet in 1e instantie als cabrio ontworpen zijn dat geintje niet lukt..).
Dus zeg het maar, wat is het geheim van de smit dan wel?
Waarom is de z4 roadster iets lichter dan de coupé en de 350z roadster beduidend zwaarder dan de 350z coupé? (scheelt 65kg!). Hetzelfde geldt voor de TT, en die is - hoe kan het ook anders - ook in 1e instantie als coupé ontworpen, net als eigenlijk net als alle andere voorbeelden die je op deze manier kan vinden. Enige twijfelgeval is de boxster/cayman....(dus ook eerst cabrio ontworpen, daarna de coupé) hierbij is de coupé welliswaar iets lichter, maar dat scheelt slechts 5kg (en volgens porsche is de cayman 90% anders dan de boxster qua koets). Lood om oud ijzer dus (eigenlijk hetzelfde als bij de z4, daar scheelt het 10kg in voordeel van de roadster). Maar de feitelijk verifieerbare voorbeelden spreken voor zich lijkt me.
Het is een knappe prestatie van de ontwerpafdeling van BMW dat ze de Z4 Roadster zo stijf hebben gekregen, maar vergeet niet dat zelfs de 2 liter al 1370kg weegt, niet bepaald licht voor een 2-zitter.
Jij hebt het denk ik over de e89?
Dat geeft niet zoveel meerwaarde in deze discussie:
Ten eerste heeft een e89 een vouwbaar metaaldak, en ten tweede is die er niet als coupé, en dat is juist waar deze discussie om draait (ik neem aan dat je dat door hebt), hoe je een roadster stijf en licht krijgt tov de coupé.
Als je een voorbeeld had willen geven wat iets toe had gevoegd aan dit topic had je wel de 3.0si roadster tov de 3.0si coupé gezet..
Maar dan had je een voorbeeld gegeven wat ik ook al geschreven had, en dan had je ook begrepen dat dit bij auto's die andersom ontworpen worden vrijwel nooit aan de orde is (ik kan daar iig eigenlijk geen voorbeelden van vinden); zie dus bijv. de 350z
De e85 2.0i weegt trouwens 1195 of 1220kg.
De e89 is trouwens minder stijf en hard als de e85, maar dat is deels ook toe te wijden aan de setup van de wielophanging, en uiteraard het meergewicht (o.a. door het metalen klapdak).
Dat laatste ben ik niet met je eens, dat in bepaalde situaties het verbruik t.o.v. vermogen kan dalen is een leuk bij-effect dat in eerste instantie helemaal niet de reden was van het toepassen van drukvulling. Primair is drukvulling nog altijd bedoeld om meer vermogen uit een motor te krijgen, omdat een andere manier van meer vermogen (grotere inhoud, meer zuigers, etc) niet mogelijk was.
idd, want grotere motoren maken is kennelijk niet mogelijk.....
motoren gaan in de geschiedenis van auto's makkelijk tot 8 liter oid, dus lijkt het me zo mogelijk om een grotere motor toe te passen dan een 2 of 3 liter waar doorgaans turbo's op geschroefd worden....
Dan kom je op eveneens hoger vermogen uit. Hoe kan dan die eerste manier niet mogelijk zijn als dat wel werd toegepast?
Ook zijn turbomotoren in algemeenheid pas gekomen na de oliecrisis van de jaren 70.
Men wilde kleinere motoren met meer vermogen, omdat ze grote motoren met veel vermogen niet meer konden veroorloven. Auto's moesten zuiniger, maar inboeten aan prestaties is natuurlijk niet gewenst.
40 jaar geleden deden ze net zo goed aan downsizen en allerlei andere truukjes om auto's zuiniger te maken.
[...]
Alleen een idioot rekent alleen aanschaf en benzine als kosten voor een auto.
Blader nou gewoon even terug naar je eigen post, dan kan je letterlijk lezen dat je het hebt over de aanschaf van de auto. Dat ik zeg dat de peut je nekt, dan ga jij opeens miepen over verzekeringen en wegenbelasting...
Ja die zijn ook duurder ja, dat gaat je bij mekaar ook iets van max 600 euro/jaar meer kosten (wegenbelasting is max 400/jaar duurder (dus een doorsneetarief voor een licht doorsnee dieseltje) en verzekering 200/jaar (wa+ nota bene) als ik het snel nareken met independer en de belastingdienst voor de jag).
Is dat waar het dan om hangt? Je kan geen 600 euro per jaar extra ophoesten voor een v12? Dat is kennelijk je struikelblok als ik je posts begrijp. Als ik 'maar' 600 per jaar extra kwijt was voor een v12 (dus 50 euro per maand), dan was dat voor mij een nobrainer hoor.
Ik denk zelfs dat bijv. zo'n jag zo weinig waard is, dat als jij je 3 cabrio inruilt voor die jag, dat je van het bedrag wat je dan overhoudt je misschien wel 5 jaar die 600/jaar extra kan dekken.
Zeker als je daarmee je gewenste doelstelling beter mee haalt (het soepel kunnen accelereren door de toerenrange).
Maar dit was mijn laatste reactie hierover. Ik heb het idee dat je mij toch geen gelijk gaat geven of toe wilt geven dat ik misschien toch wel een punt heb.
Je krijgt heus wel gelijk als je met onweerlegbare feiten komt, maar de speculaties uit je laatste posts zijn daar dus niet voldoende voor. Sowieso kan ik dat verwijt ook rustig richting jouw maken. Ik vind de uitspraak in ieder geval niet veel aan de discussie toevoegen. Beetje pot verwijt de ketel hoor....
Dat is iets wat ik al eerder in discussies met je heb gemerkt.
Dan had je kennelijk geen gelijk
En ja, ik ben ook eigenwijs,
Het gaat niet om eigenwijs, maar om onweerlegbare feiten. Als het daarom gaat zou ik exact dezelfde post kunnen schrijven die jij net hebt geschreven, maar dan de namen verwisselen.
maar alleen als iemand mij woorden in de mond gaat leggen
Welke woorden exact leg ik je in de mond?
(en zonder de onderbouwing waarvan die van mij wel verwacht wordt)
Voor welke van mijn stellingen vind je dat ik onvoldoende onderbouwing heb gegeven?
Je kan wel met een wijzend vingertje hier uitspraken gaan doen, maar je kan ook gewoon vragen naar een onderbouwing op een opmerking of stelling die ik heb gemaakt hoor. Of is dat teveel moeite?
[
Voor 18% gewijzigd door
mr_petit op 18-03-2012 05:29
]