deepbass909 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 09:59:
[...]
De Z4 is ook een 2-zitter, die maar een relatief kleine opening in de carrosserie heeft. En ook de Z4 Roadster is slapper dan de Coupé. En is hij dat niet, dan is die vrijwel altijd (uitzonderingen daar gelaten) zwaarder dan de gesloten versie.
De coupé is 10kg zwaarder dan de roadster. Stijver? kan, wellicht, zelfs tot op zekere hoogte ongetwijfeld. Maarrrrrrrr waar zit dat gewicht: precies, dat is het dak. Het hoogste punt van de auto, de plek wat het meeste negatieve invloed heeft op het rijgedrag aangaande daar waar je gewicht zou kunnen plaatsen. Dus negatieve invloed van gewicht wat je met extra stijfheid poogt goed te maken (maar dat doet niets aan het gripverlies). Dus hoe dat in de praktijk uitwijst is geen zekere uitkomst. Er zijn auto's die als cabrio wellicht beter presteren dan als coupé. Het hangt er helemaal vanaf hoe het krachtenverloop in het chassis is. En als je een auto (het hele concept van die auto al) ontwerpt als cabrio, dan hou je daar in beginsel al rekening mee. Dorpels verbreden is 1 ding; in beginsel al hoger maken (en hogere tunnel) is een ander

Niet dat een 3 cabrio waardeloos is, maar als je qua ontwerp volledige vrijheid hebt, bied dat meer mogelijkheden dan dat je aan een bepaald uiterlijk moet voldoen en onzichtbare plaatsen moet vinden waar je de boel eventueel zou kunnen verstevigen.
En dat zie je gewoon in het ontwerp: daar waar de z4 roadster 10kg lichter is, is de e36 cabrio (ik neem ff de 325i) een forse 120kg zwaarder dan z'n coupébroertje (volgens carbase). En dat soort verschillen spreken dus duidelijk voor zich in hoeverre het scheelt als je in beginsel al het juiste uitgangspunt kiest.
Hetzelfde met bijv. een nissan 350Z om maar even een vergelijkende auto met de z4 te nemen (2 zitter, maar wel als coupé ontworpen): daar is de roadster ook 65kg zwaarder. En dat zijn op sportwagengebied natuurlijk serieuze massa's die de rijeigenschappen extreem beinvloeden.
Daarom: roadsters leuk, maar je doet er goed aan om eentje te kiezen die in beginsel al ontworpen is als roadster, want dat komt de bijbehorende prestaties zeker ten goede.
Kijk naar de voorbeelden: Z4, porsche boxster, mazda mx-5, lotus elise, honda s2000: allemaal auto's die in hun klasse geroemd zijn voor hun uitstekende en bovengemiddelde rij eigenschappen.
Bij auto's in die klasse die als coupé ontworpen zijn, waarbij ze daarna een cabrio hebben uitgebracht komen in dat soort opsommingen voor roadsters vrijwel nooit voor.
Ik heb altijd begrepen dat een volumetrische supercharger altijd vermogen opneemt, en daardoor voor een hoger verbruik zorgt in verhouding met een vergelijkbare auto met turbo.
Een turbo neemt ook altijd vermogen op. Een sc neemt dat van de krukas, en bij een turbo vergroot je het pompverlies. Een sc met bypass neemt nog steeds iets vermogen, maar dat doet een stilstaande turbo ook.
Als je een sc met koppeling neemt, dan is het gesoupeerde vermogen weg (al bestaan in het inlaattraject natuurlijk ook pompverliezen, voor zowel turbo als sc), en turbo's bestaan eigenlijk nog niet met dat soort koppelingen.
Op de TSI en vergelijkbare opstellingen na (dus compressor én turbo (en ja, ik gebruik expres de algemene namen, scheelt typen

)), ken ik zo ook geen auto's die een compressor gebruiken om zuiniger te zijn.
Daar moet toch een goede reden voor zijn, want qua productiekosten maakt het eigenlijk niet uit of je een compressor of turbo gebruikt.
Mercedes.....
Kompressor ipv turbo, maar met hetzelfde doel als de turbo.
Uiteindelijk zal het er altijd op neerkomen hoe een turbosysteem of compressorsysteem is uitgevoerd om te bepalen of iets zuiniger is (of kan). Het zijn beiden complete systemen, en de pomp zelf is daar maar een klein onderdeel van. Alles over 1 kam scheren is een uitspraak die erg gemakkelijk te ontkrachten is als je in details treed, en dat is ook precies waar de verschillen behaald kunnen worden
Een zware V8 haalt het in souplesse niet bij een 6 inlijn.
Dat is maar net hoe je souplesse uitlegt. Je schreef een voorbeeld van 50 tot 200 zonder schakelen. Dat kan een dikke amerikaanse v8 gewoon beter dan een kleine 6 in lijn van bmw. òf met meer koppel in het laag, òf met grotere range. Alleen al door het formaat van de motor en het zware roterende gewicht Het is jouw voorbeeld....
Een dikke V12 kan het nòg beter.
Dat een 6 in lijn trillingsvrijer draait met beter rendement etc hoef je mij niet te vertellen maar dat beweerde ik ook niet; het ging over de bmw 6cyl uit jouw auto vs een dikke amerikaanse v8 in relatie tot de range zonder schakelen...