Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 134 Laatste
Acties:
  • 863.603 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

deepbass909 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:27:
Volgens mij zaten alle 6-cilinders wel zo'n beetje rond dat verbruik en is het pas sinds het Efficiënt Dynamics programma dat het verbruikt is gaan dalen.
Daarom is het ook zonde om een 6 cilinder 320i te kiezen als je de keuze hebt met een grotere motor. Verbruik is nagenoeg gelijk, maar de lol is vele malen hoger 8)
M3 CSL ftw!! :P

En die is nog lichter ook....reken uit de winst! :+

Vind je het erg als ik jouw post als bewijs aan mijn vrouw overhandig?

[ Voor 11% gewijzigd door zimbab op 06-03-2012 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Moet je toch een heel licht voetje hebben als jij met een 360 pk sterke 3.2 liter M3 1 op 10,5 weet te rijden over langere periode.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Haha, nee hoor, al loop je wel het risico dat hij tegen je gebruikt wordt en ze nu helemaal geen 6-cilinder meer wil :o

Het was voor mij ook wel een beetje slikken toen bleek dat het gemiddelde verbruik niet op de 1:11 of 1:12 zat, wat ik hoopte, maar hoger lag... Mijn Compact, met z'n kleine blokje, deed het toch wat vriendelijker, met 1:12. Overigens tot mijn ongeluk en het verbruik steeg naar ook 1:10... Wat de reden was, is mij onbekend gebleven... Of er toen wat in het blok is beschadigd door de klap of zo... Het blok was immers zijwaarts verplaatst (stond naast de steunen). Ik kan nog steeds niet geloven dat een motorrijder dat voor elkaar heeft gekregen... De motor die tegen mij aan kwam was een behoorlijk lichte, met maar 175kg... (Ducati 1098)

@Satch
Ik denk dat je gelijk de recordboeken in zal gaan als je dat red met een M3, ongeacht modelserie :+

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45
deepbass909 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:12:
[...]

En anders lees je mijn link ook even niet... Daar staan onderaan de service intervallen genoemd.

Inspection 2 komt pas na 65.000 km (t/m 1998) of 100.000 km (vanaf 1998). Bak, diff en koelvloeistof mogen dan echt wel vervangen worden, al was het maar omdat die gewoon verouderen. Ze zijn niet onderhoudsvrij, maar onderhoudsarm, big difference.
Bij beide Inspections wordt trouwens het luchtfilter vervangen, maar bij Inspection 2 ook het interieurfilter, brandstoffilter, bougies (zitten niet in Inspection 1), etc.

Maar goed, ik gaf als reactie op Morpheusk's vraag de opmerking dat er mogelijk een kostbare beurt aan zit te komen, en natuurlijk valt iedereen daar weer over, ipv een reactie te geven op Morpheusk z'n terechte vraag...

Ik snap dat er users zijn die hier vertrokken zijn... :N Het lijkt haast wel een sport geworden om alles in twijfel te trekken tegenwoordig...
Dus? Heb jij je eigen link wel gelezen? Je kan heel verontwaardigd doen, maar als je stellig onwaarheden post dan is het logisch dat er iets "in twijfel" getrokken wordt.

Er staat ook in je eigen link niks over het verversen van vloeistoffen anders dan de motorolie en remolie. Verder:
- Microfilter dient elke inspection vervangen te worden. Je haalt het interieur- en inlaatfilter door elkaar.
- Brandstoffilter hoeft op een E46 nooit vervangen te worden.
- Zowel bakolie als difolie worden op een niet-M E46 ook nooit vervangen.
- Bougies staan om de 160kkm bij een E46, en zijn dus niet per-sé onderdeel van een Inspection II
- Inlaatluchtfilter wordt alleen bij Inspection II vervangen, niet bij I
- Koelvloeistof dient elke 3 jaar ververst te worden, kan dus bij beide inspections gebeuren.

Conclusie: Voor een E46 bevat de inspection II weinig extra's qua vervangen van onderdelen dan een Inspection I

Ik zeg dus dat MorpheusK niet bang voor een inspection 2 hoeft te zijn, aangezien die op een E46 nouwelijks extra inhoud.

[ Voor 6% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 07-03-2012 09:02 ]

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:51
Bever! schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 18:35:
iemand interesse in mn 330i? :)
http://www.driving-fun.co...d-330i-2000-220000km.aspx
Staat al sinds januari stil wegens leaseauto
[afbeelding]
Is dat orientblauw?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
Zo. Mijn auto wordt 2 april overgespoten, terug naar de hoogtijdagen van welleer :D

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:33
Rostvertol-Mil schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 08:48:
[...]

Dus? Heb jij je eigen link wel gelezen? Je kan heel verontwaardigd doen, maar als je stellig onwaarheden post dan is het logisch dat er iets "in twijfel" getrokken wordt.

Er staat ook in je eigen link niks over het verversen van vloeistoffen anders dan de motorolie en remolie. Verder:
- Microfilter dient elke inspection vervangen te worden. Je haalt het interieur- en inlaatfilter door elkaar.
- Bougies staan om de 160kkm bij een E46, en zijn dus niet per-sé onderdeel van een Inspection II
- Koelvloeistof dient elke 3 jaar ververst te worden, kan dus bij beide inspections gebeuren.

Conclusie: Voor een E46 bevat de inspection II weinig extra's qua vervangen van onderdelen dan een Inspection I

Ik zeg dus dat MorpheusK niet bang voor een inspection 2 hoeft te zijn, aangezien die op een E46 nouwelijks extra inhoud.
toen ik bij de dealer nieuwe bougie´s ging halen werd me toch echt verteld dat ik weer 90.000 KM vooruit kon... maar goed die kunnen er ook naast zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Rostvertol-Mil schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 08:48:
[...]

Bakolie (automaat) wordt als het een goede dealer is wel vervangen ook al hoeft het officieel niet. Minstens iedere 120000 km is raadzaam.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:29

Bever!

3

cosmosschwarz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Nu online
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

116d gechipped vandaag!

185pk en 375NM (lekker breed uitgesmeerd, zoals ik wou)!

Ik zal morgen de grafiek posten.

Zeer blij >:)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Satch schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:47:
Moet je toch een heel licht voetje hebben als jij met een 360 pk sterke 3.2 liter M3 1 op 10,5 weet te rijden over langere periode.. :P
Met de Roadster S (3,4l zescylinder met oorspronkelijk 300pk) deed ik wel eens rond de 8,5l/100km (zal in werkelijkheid dus wel 1:11 zijn geweest) toen hij nog origineel was. Met compressor erop haal ik 1:9 zolang ik legale snelheden rijd. Dit vind ik nog best wel netjes.

Met de lompe V8 in de 650i valt niet zuinig te rijden. Ik probeer nu 600km te halen op de gastank van netto 82 liter. Hiervoor moet ik idiote dingen doen zoals 70km/h rijden waar je 80 mag ('s avonds als het rustig is en ik niemand in de weg rij ;) ) . Overdag rij ik strikt 80km/h, wat erg slaapverwekkend is (normaal gesproken doe ik 87 of 100km/h). Op de display heb ik nu 11,9l/100km na ca. 370km rijden, maar het werkelijke verbruik is zeker een liter per 100km hoger. Met een beetje normaal rijden doe ik tussen de 1:6 en 1:7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Kortom, intrappe die zooi. Je rijdt niet een 650 omdat het goedkoop moet.
Ikzelf let ook nergens op bij de 330i, rammen en gewoon betoale /braboneger

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniferious
  • Laatst online: 11-09 08:52
Femme schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 02:13:
[...]

Met de Roadster S (3,4l zescylinder met oorspronkelijk 300pk) deed ik wel eens rond de 8,5l/100km (zal in werkelijkheid dus wel 1:11 zijn geweest) toen hij nog origineel was. Met compressor erop haal ik 1:9 zolang ik legale snelheden rijd. Dit vind ik nog best wel netjes.

Met de lompe V8 in de 650i valt niet zuinig te rijden. Ik probeer nu 600km te halen op de gastank van netto 82 liter. Hiervoor moet ik idiote dingen doen zoals 70km/h rijden waar je 80 mag ('s avonds als het rustig is en ik niemand in de weg rij ;) ) . Overdag rij ik strikt 80km/h, wat erg slaapverwekkend is (normaal gesproken doe ik 87 of 100km/h). Op de display heb ik nu 11,9l/100km na ca. 370km rijden, maar het werkelijke verbruik is zeker een liter per 100km hoger. Met een beetje normaal rijden doe ik tussen de 1:6 en 1:7.
Ik heb afgelopen week met mijn 545i proberen zuinig te rijden :) Ik kom gemiddeld 550km met een tank van 70 liter, ik moest richting Amsterdam en was redelijk vroeg dus ik probeerde zo zuinig mogelijk te rijden, dus 83km/u. Zat ook echt 1 op de 15 te rijden! Boordcomputer gaf nadat ik getankt had ook 1000km te gaan aan ^^ Maar ja, dat hou je niet vol met een 545i =p hijs weer gezakt naar gemiddeld 1 op de 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:34
Pff, bezig met het fixen van de ruitenwisser achter, ding doet het niet. In ieder geval, de wiper doet het niet, de washer wel. Nu zit ik even op WDS te kijken maar ik snap er de ballen van. Misschien dat iemand hier het weet :P Op de wiper-unit in de achterklep zitten 2 stekkers, een 3-polige (met 2x ground en 1x permanente 12V) en een 6-pins stekker. Klopt het dat ik een permanente 12V heb en dat die wordt geschakeld naar de motor dmv een signaaltje door die 6-pins?

http://wds.spaghetticoder...sp/SP0000016212.svg?m=e46

E46 compact trouwens, mocht het uitmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door AlterMann op 09-03-2012 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik zit even mee te kijken, die schema's zijn inderdaad niet de makkelijksten. Je hebt inderdaad 2 stekkers (X13057 en X13268).

De pomp zit op X13057, met op:
pen 1 (Bruin) massa
pen 2 (Rood/wit) 12 volt voeding
pen 3 (Zwart/rood) pomp

X13268 is de sturing van de motor en pomp, met:
pen 1 (zwart/wit) Signaal voor interval en washer
pen 2 (zwart/blauw) normale operatie
pen 3 (violet/wit) 12 volt voeding
pen 4 (bruin) massa
pen 5 niet aangesloten
pen 6 (blauw/geel) Achteruitrijlichtschakelaas

Die 3-polige (X13057) heeft niet 2 keer massa, maar omdat de sproeipomp een lage interne weerstand heeft, lijkt het waarschijnlijk alsof de zwart/rode draad direct aan de massa hangt (wat hij achter de pomp namelijk wel doet).
Bij BMW geldt namelijk altijd dat alleen bruin rechtstreeks aan de massa hangt, is het bruin met een kleur, dan gaat het 9 v.d. keer via een schakelaar (massa-geschakeld).

Die 6-polige stekker (X13268) is de stekker die belangrijk is. Bij inschakelen van de wiper moet op pen 2 van de stekker (zwart/blauwe draad) 12 volt komen te staan. Pen 3 (violet/wit) moet permanent 12 volt hebben en pen 4 (bruin) moet aan de massa hangen.
Omdat de washer wel werkt (loopt via pen 1), zijn voeding en massa zo goed als zeker wel in orde. Ik denk dat je probleem zit in een intern probleem in de motor.
Ik zou als eerste testen of pen 2 12 volt geeft als je de wisser inschakelt. Krijg je 12 volt (ik denk het wel namelijk), en zijn alle voedingen en massa's in orde (99% zeker) dan is vrijwel zeker je motor kapot.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Overigens, de motor heeft een ingebouwde beveiliging tegen blokkeren, wellicht dat die parten speelt...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:34

Pen 3 + 4 = 12V
Pen 2 + 4 = niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:42
Aries.Mu schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 22:30:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

116d gechipped vandaag!

Wist niet eens dat er een 116d, is dit een teruggetunede 118d enkel voor lease oid? Desalniettemin zeer nette waardes.
4000 euro goedkoper (min de kosten van het chippen) dan een 120d en toch sneller want iets meer pk's/NM's en tevens 60kg lichter! Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, is dit schadelijk voor het blok of naait BMW de klanten gewoon met een 120d? En waarom is de 120d zoveel zwaarder?

[ Voor 5% gewijzigd door Het Fantoom op 09-03-2012 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:49
Het Fantoom schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 22:36:
[...]

Wist niet eens dat er een 116d, is dit een teruggetunede 118d enkel voor lease oid? Desalniettemin zeer nette waardes.
4000 euro goedkoper (min de kosten van het chippen) dan een 120d en toch sneller want iets meer pk's/NM's en tevens 60kg lichter! Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, is dit schadelijk voor het blok of naait BMW de klanten gewoon met een 120d? En waarom is de 120d zoveel zwaarder?
Volgens mij is een 116d gewoon gelijk aan de 118d minus de balansassen. Dit om de motor iets zuiniger te krijgen. De 16 en 18 zijn wel degelijk anders dan de 20, daarnaast zijn er zaken als remschijven die verschillen in formaat.

Edit: @hieronder: ik kan helaas de post niet meer terugvinden met tech specs. Maar uit mijn hoofd, andere injectoren, turbo, zuigers. Daarnaast is het blok verstevigd om de extra power tov de 16/18 aan te kunnen. Een gechipte 20d komt dan weer hoger uit dan een gechipte 16/18d

[ Voor 19% gewijzigd door JottemJ op 09-03-2012 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Wat zijn de verschillen precies? Hierboven lees ik dat je een 116/118 met een chip meer vermogen geeft dan een 120d en daarbij het gewichtsvoordeel hebt. Dit gaat dan toch ten koste van de levensduur van het blok lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Femme schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 02:13:
[...]

Volgens mij is de motor van de Roadster S gebaseerd op de Amerikaanse e36 M3 motor toch? Denk dat die wat zuiniger is doordat hij minder toeren maakt. Maar met 445 pk is 1 op 9 zeker netjes.. :P De 850i van m'n pa doet met z'n 5.0 V12 zo'n 1:6 gemiddeld en 1:7 als je echt rustig aan doet. Komt ook een beetje door de automaat. 4 traps met koppelomvormer is volgens mij echt een stuk inefficiënter dan een handbak. Maar wat _ExistenZ_ ook zegt, gewoon lekker rijden joh met die 6er. Duur is die toch wel met alle kosten, kan een beetje LPG er ook nog wel bij.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 18:36

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

BMW motoren lopen op 70% van hun vermogen. Dus tel maar uit.
100% van je kunnen is nooit goed. Je kan het af en toe eens doen maar continue?
Ik denk dat je snel stukken hebt.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:27
Aries.Mu schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 22:30:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

116d gechipped vandaag!

Zo das 69pk en meer dan 100NM erbij! Dat is niet mis al zeg ik het zelf. Vind het overigens wel erg veel voor een tuning maar je ziet het bij de benzine Audi's ook zat gedaan worden tegenwoordig. Mag ik vragen waar je de auto getuned hebt?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14
Ik mag mij inmiddels ook bij de BMW rijders voegen!

De Ibiza Cupra (2500km, 3 maand oud) is na een hoop ellende de deur uit gegaan,
nu is er een 1-serie 118i van 05-2011 voor in de plaats gekomen! :)

Pics komen snel! :D

[ Voor 6% gewijzigd door Mixpower op 10-03-2012 09:46 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De eerste week april ga ik met mijn broer en zwager 3 dagen Nürburgring doen :) Mijn zwager is daar met wat vrienden met verschillende auto's, zodat we alles een keer kunnen proberen. Zelf neemt hij een nieuw project mee. Hij had al een getunede M3 en hij heeft een mooie zilvere M3 CSL gekocht. Inmiddels zit er een turbo ter grote van een putdeksel op met een supercharger voor onderin, waarmee het vermogen op 800pk+ is gekomen.

Die CSL schijnt echt ongelooflijk leuk en goed te rijden, nu ik nog :+

EDIT: De CSL is overigens ook echt puur bedoeld om op de ring te gaan rijden, hij rijd daar competitief.

[ Voor 12% gewijzigd door PWM op 10-03-2012 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Laatst online: 20:54

mr_petit

opperprutser

Da's dan een serieus racemonster :)

In wat voor klasse rijdt hij dan?

[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 10-03-2012 11:16 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:16

Arfman

Drome!

Dat schreeuwt om 1080p kwaliteitsfilmpjes van zowel naast de baan (fly-by) als in de cockpit. Oh ja, en 0-100, 0-200 en 100-200 filmpjes, gestabiliseerd opgenomen. Thanks!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:49
PWM schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 10:29:
De eerste week april ga ik met mijn broer en zwager 3 dagen Nürburgring doen :) Mijn zwager is daar met wat vrienden met verschillende auto's, zodat we alles een keer kunnen proberen. Zelf neemt hij een nieuw project mee. Hij had al een getunede M3 en hij heeft een mooie zilvere M3 CSL gekocht. Inmiddels zit er een turbo ter grote van een putdeksel op met een supercharger voor onderin, waarmee het vermogen op 800pk+ is gekomen.

Die CSL schijnt echt ongelooflijk leuk en goed te rijden, nu ik nog :+

EDIT: De CSL is overigens ook echt puur bedoeld om op de ring te gaan rijden, hij rijd daar competitief.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=lgoXUzIwXk0]

Fotograaf nodig? :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
mr_petit schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 11:16:
Da's dan een serieus racemonster :)

In wat voor klasse rijdt hij dan?
Niet een klasse, maar met een vriendengroep. Ze komen 1x per maand samen met hun auto's om rondetijden neer te zetten. Begonnen als uitje is er inmiddels 1 bij die een turbo op zijn Gallardo heeft geschroefd.

Ik heb zelf niet de knaken (niet in de buurt overigens :+ ) om dit soort dingen te doen, dus ik het leuk als ik af en toe mee kan en heel duur kijk 8) Gelukkig zijn ze niet lullig, en mag je dus gewoon rijden. 2 weken terug was hij er met zijn nieuwe GT-R en toen heeft hij 10 rondjes met kinderen gemaakt die daar met hun ouders (vader ;) ) waren. Alle papa's jaloers op hun kinderen :+ Een echte liefhebber dus.

Ik heb Forza 4.

EDIT:

Om even aan te geven hoe serieus zo'n auto verbouwd wordt, zo staat hij er nu bij:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3JrPdzY7vCAUpl3TqyJKgRml/full.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door PWM op 10-03-2012 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

AlterMann schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 16:54:

Pen 3 + 4 = 12V
Pen 2 + 4 = niks.
Voor pen 4 moet je de weerstand tussen de pen en een blank stukje chassis meten. Daar moet nagenoeg geen weerstand tussen zitten.
12 Volt tussen pen 3 en 4 geeft eigenlijk al aan dat de voeding in orde is (dus ook de massa via pen 4).

Ik neem aan dat je tussen pen 2 en 4 hebt gemeten terwijl de auto op contact stond met de achterwisser ingeschakeld (als de wissers voor ook werken)?
Als dat zo is, dan is de volgende stap om te meten of er tussen pen 6 en 8 van de schakelaar op de stuurkolom wel contact komt bij inschakelen van de wisser. En of als deze schakelaar is aangesloten, er op pen 8 van de schakelaar wel 12 volt komt te staan bij inschakelen.

Werkt dat allemaal wel, en pen 2 bij de motor blijft spanningsloos, heb je dus ergens een kabelbreuk. Aangezien bij veel auto's kabelbreuken optreden bij de doorvoer van klep naar chassis (de rubber slang, vaak bij het linker scharnier in het geval van BMW), is de kans groot dat daar je storing zal zitten.
Als daar een kabelbreuk zit, is vaak van de bewuste draad ook de isolatie gescheurd/open.

Bij de E36 was dat een apart stukje kabelboom, met in het chassis een connector, en in de klep 1, maar uit WDS kan ik niet halen of dat ook geldt voor de E46... Aangezien elke connector daarin genoemd wordt, en het erop lijkt dat tussen motor en schakelaar alleen ononderbroken draden zitten, vrees ik dat er dus ook geen connectoren zitten om alleen dat stukje kabelboom te kunnen vervangen.
Mocht de storing daar zitten, is een nieuwe draad ertussen solderen de enige oplossing.

Succes met troubleshooten... Dit zijn altijd nare storingen om opgelost te krijgen.
multipasser schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 02:02:
BMW motoren lopen op 70% van hun vermogen. Dus tel maar uit.
100% van je kunnen is nooit goed. Je kan het af en toe eens doen maar continue?
Ik denk dat je snel stukken hebt.
Mwah, dat valt wel mee. Er zijn meer redenen om het vermogen te verlagen dan alleen duurzaamheid. Ik kan zonder veel moeite 13% vermogen winnen (van 170 naar 192pk) door alleen de inlaat te vervangen van mijn motor. De duurzaamheid wordt geen geweld aangedaan, maar ik zal wel aan souplesse inleveren. Zet er nog een chip bij die 5% extra vermogen geeft en ik zit over de 200pk (ruim 30pk winst). En ik durf nog steeds rustig te stellen dat de motor 3 ton met gemak kan halen en nog wel meer.
Het heeft alleen weinig zin voor mij. Ik lever koppel onderin in (onder de 3500 toeren), juist het gebied waar ik het meeste in rij. En juist dat koppel onderin is waarom de motor in de E36 323i zo'n relatief lage output heeft voor een 2.5 liter 6 cilinder.
Omdat een cabrio toch wel een auto is om relaxed mee te rijden, is het koppel onderin belangrijker dan een hoge topsnelheid (die overigens nog steeds ruim boven de 200km/u ligt).

[ Voor 25% gewijzigd door deepbass909 op 10-03-2012 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

PWM schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 14:14:
[...]

Niet een klasse, maar met een vriendengroep. Ze komen 1x per maand samen met hun auto's om rondetijden neer te zetten. Begonnen als uitje is er inmiddels 1 bij die een turbo op zijn Gallardo heeft geschroefd.

Ik heb zelf niet de knaken (niet in de buurt overigens :+ ) om dit soort dingen te doen, dus ik het leuk als ik af en toe mee kan en heel duur kijk 8) Gelukkig zijn ze niet lullig, en mag je dus gewoon rijden. 2 weken terug was hij er met zijn nieuwe GT-R en toen heeft hij 10 rondjes met kinderen gemaakt die daar met hun ouders (vader ;) ) waren. Alle papa's jaloers op hun kinderen :+ Een echte liefhebber dus.

Ik heb Forza 4.

EDIT:

Om even aan te geven hoe serieus zo'n auto verbouwd wordt, zo staat hij er nu bij:

[afbeelding]
Ik heb Forza 3 :'(
Note to self: *Minstens 10K p/m gaan verdienen*

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

PWM schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 14:14:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3JrPdzY7vCAUpl3TqyJKgRml/full.jpg
Niet dat het afbreuk doet aan jouw verhaal hoor, maar dit is nog de oude "standaard" M3 neem ik aan. Schakelpook en koppelingspedaal.......

[ Voor 12% gewijzigd door zimbab op 10-03-2012 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
zimbab schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 18:41:
[...]

Niet dat het afbreuk doet aan jouw verhaal hoor, maar dit is nog de oude "standaard" M3 neem ik aan. Schakelpook en koppelingspedaal.......
Ik weet dat hij sowieso de automaat (was dat SMG?) vervangen door een handbak. De automaat is verkocht (en in een handbak M3 gezet ;) ). Dit is de foto die ik als laatst over mijn Whatsapp kreeg, zal eens navragen of het de goede is. Zal straks eindresultaat even posten als het er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

PWM schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 20:39:
[...]

Ik weet dat hij sowieso de automaat (was dat SMG?) vervangen door een handbak. De automaat is verkocht (en in een handbak M3 gezet ;) ). Dit is de foto die ik als laatst over mijn Whatsapp kreeg, zal eens navragen of het de goede is. Zal straks eindresultaat even posten als het er is.
Wow....dan gaat hij wel ver.

En een verder standaard CSL met een handbak lijkt mij helemaal een droom. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Vandaag de cabrio maar eens lekker verwend:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-H7xkjyvlVCY/T1zaFcj2UII/AAAAAAAACg4/kVYBvvOLa5k/s640/2012-03-11%252015.22.43.jpg
Hij staat er weer mooi bij te glimmen :) En wat is het toch een heerlijk strakke lijn als het dak open is.

En heerlijk hoe makkelijk de velgen nu schoon worden, nu ze helemaal diep gereinigd zijn met Iron.X en daarna de wheel sealant erover. Ik kan nu het remstof zo wegspoelen.

Daarna even een kort rondje gereden met het dak open, de eerste keer weer dit jaar. En het was HEERLIJK! Zelfs zonder jas aan was het voortreffelijk uithouden met het zonnetje in het gezicht.

En gewoon omdat ik het zo'n mooie wagen vind:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-Emm2lVWuZ0E/T1zbBXhyKcI/AAAAAAAACiA/RY3X7KIrimg/s640/2012-03-11%252015.26.01.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-mLpnPKOuzTA/T1zaMy9bkMI/AAAAAAAAChA/re9vkDT02j8/s640/2012-03-11%252015.23.04.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-bzNOA002zCs/T1zas-fwJ9I/AAAAAAAAChg/do6BXM3YsfM/s640/2012-03-11%252015.45.16.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-IbDuv_qTnTc/T1za3O5sw6I/AAAAAAAAChw/rLP0fp9MpRc/s640/2012-03-11%252015.47.35.jpg

Ik moet alleen de kunststof strips nodig weer eens behandelen... Ze horen donkergrijs te zijn, niet vaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Mooie foto's, zeker die een na laatste! :)

beste met bumperstrips is gekookte lijnolie.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Joopieboy schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:22:
Mooie foto's, zeker die een na laatste! :)

beste met bumperstrips is gekookte lijnolie.
Tnx. En dat met een gsm-camera. :p (vandaar ook de nare licht-vegen in een paar foto's). Ik was ook een beetje aan het experimenteren met compositie. Alleen was het al redelijk laat in de middag, waardoor de zon laag stond.

Als ik de EOS van m'n pa een keer mag lenen, ga ik nog een keer naar de locatie van de laatste foto's. Dat is een los-dok voor zandschepen en er zijn nog wat andere leuke plekjes voor een foto (zoals onder de zanddumper waarmee ze vrachtwagens vullen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Lage zon is niet erg, krijg je mooie harde schaduwen van. Midden op de dag met fel licht is helemaal ellende voor je foto's. Maar zo kun je wel leuk experimenteren ja! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Laatst online: 14:51
E30 en E36 cabrio's zijn tof, die lijnen zijn geniaal. Met dit weer krijg je ook zin om een cabrio te kopen :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Tomatoman schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:32:
[...]
Ja, de BMW-dealer heeft het naderhand ingebouwd, omdat de verzekeringskosten anders nogal pijnlijk bleken.

[...]
Het is een BMW 750i xDrive high executive (F01) met inmiddels 15.000 km op de teller. Kijk eens in de prijslijst van BMW en trek dan zelf maar de conclusie of dit een auto voor de betere klusser is :+

[...]
En voor mij is het ook maar raden :). Ze vonden aanvankelijk een probleem met het voertuigvolgsysteem, dat verholpen is. Als je denkt dat dat de oorzaak is, ga je dan nog verder zoeken? Ik vermoed dat ze dat toen niet hebben gedaan.

De auto is vandaag teruggegaan naar de dealer voor een uitgebreidere diagnose van een paar dagen. Ik heb de suggestie van Daniel doorgegeven dat het weleens de dynamo zou kunnen zijn, omdat dat lijkt te passen bij de foutmelding die de auto geeft. De leenauto is trouwens een BMW 325i cabrio. Leuk om eens mee te spelen, vooral in de tijd dat je 's ochtends een laagje sneeuw van je voorruit moet afvegen :D
De auto is inmiddels terug, daarom nog even de oorzaak. Het probleem bleek eigenlijk twee problemen te zijn, die de storingsdiagnose wat lastiger maakten: enerzijds was de accu niet OK en anderzijds was er een probleem met de aansturing van de motorkoeling. Dat bleek te worden veroorzaakt door een defect in de unit die het motormanagement aanstuurt. De vervanging daarvan kostte € 1500 aan hardware plus € 1000 aan arbeidsloon. Duur geintje, dat gelukkig onder garantie viel.

Het zet mij wel aan het denken. Ik had wat vage plannen om zelf een mooie BMW uit Duitsland te importeren, maar dit soort problemen is best vervelend. De beide Volvo's die ik uit Duitsland heb geïmporteerd, waren qua nieuwwaarde vergelijkbaar met een redelijk aaangeklede 5-serie met dito onderhoudskosten. Met een 7-serie zou dat aardig uit de hand kunnen lopen :|

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Joopieboy schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:40:
Lage zon is niet erg, krijg je mooie harde schaduwen van. Midden op de dag met fel licht is helemaal ellende voor je foto's. Maar zo kun je wel leuk experimenteren ja! :)
Klopt, alleen had ik de zon liever iets hoger gehad. Nu had ik vrijwel direct instraling van de zon als ik tegen het licht in wou fotograferen (net geholpen natuurlijk door de opbouw van de camera zelf).
Hoge, felle zon maakt het inderdaad helemaal onmogelijk om nog te kunnen spelen met licht. Dan ben je al lang blij geen overbelichting meer te krijgen.

Ik hoop dat de SJAT-meet doorgaat op de plek die Jelle in de planning heeft, en dat het weer meewerkt, moeten daar wel leuke foto's te maken zijn.
Tomatoman schreef op zondag 11 maart 2012 @ 23:08:
[...]

De auto is inmiddels terug, daarom nog even de oorzaak. Het probleem bleek eigenlijk twee problemen te zijn, die de storingsdiagnose wat lastiger maakten: enerzijds was de accu niet OK en anderzijds was er een probleem met de aansturing van de motorkoeling. Dat bleek te worden veroorzaakt door een defect in de unit die het motormanagement aanstuurt. De vervanging daarvan kostte € 1500 aan hardware plus € 1000 aan arbeidsloon. Duur geintje, dat gelukkig onder garantie viel.

Het zet mij wel aan het denken. Ik had wat vage plannen om zelf een mooie BMW uit Duitsland te importeren, maar dit soort problemen is best vervelend. De beide Volvo's die ik uit Duitsland heb geïmporteerd, waren qua nieuwwaarde vergelijkbaar met een redelijk aaangeklede 5-serie met dito onderhoudskosten. Met een 7-serie zou dat aardig uit de hand kunnen lopen :|
Heuving ((ex-)user hier) had een 7 en die heeft heel veel ellende gehad met de elektronica. Zoveel dat hij uiteindelijk die wagen van pure ellende heeft weggedaan. Maar dat lijkt iets van de 7-serie te zijn. De 5 is net zo betrouwbaar als elke andere BMW.
Ik zou een 7 alleen aanschaffen als je mega veel ruimte in de auto wil hebben, geld geen rol speelt en je bereidt bent 9 v.d. 10 parkeervakken en garages voorbij te rijden, omdat de auto simpelweg er niet in past :+ Ik vind parkeervakken vaak al aan de kleine kant als ik mijn E36 parkeer, en dat is een dwerg vergeleken met een 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
deepbass909 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 23:17:
[...]
Ik vind parkeervakken vaak al aan de kleine kant als ik mijn E36 parkeer
Dan zijn die parkeervakken gewoon erg krap, een 1-serie is bv al breder dan een E36.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

@Deepbass909, Heuving heeft inmiddels weer een 7-er.
Wederom loopt dat ook weer lekker, laatste FB foto was:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/404582_351601028202255_100000570831003_1331909_729907330_n.jpg

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Het Fantoom schreef op zondag 11 maart 2012 @ 23:48:
[...]

Dan zijn die parkeervakken gewoon erg krap, een 1-serie is bv al breder dan een E36.
Ja, wel 5cm (1710 mm voor mijn cabrio, 1765 mm voor de 1). Voor een parkeervak om het even dus.

In de randstad kom ik maar zelden plekken tegen waar ik veilig mijn portier kan openen (niet geholpen door het feit dat ze gewoon enorm lang zijn). Zeker als de vakken ernaast gevuld zijn met andere middenklassers of groter, wordt het gewoon erg krap om nog uit te kunnen stappen.

Een nieuwe 7 is 20cm breder (1902 mm), dat ga je helemaal merken.
Kecin schreef op maandag 12 maart 2012 @ 00:32:
@Deepbass909, Heuving heeft inmiddels weer een 7-er.
Wederom loopt dat ook weer lekker, laatste FB foto was:
[afbeelding]
Ik meen me te herinneren dat hij de 7 helemaal afgezworen had, na alle problemen met z'n vorige... Blijkbaar niet dus.
YoshiBignose schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:47:
E30 en E36 cabrio's zijn tof, die lijnen zijn geniaal. Met dit weer krijg je ook zin om een cabrio te kopen :P
Eigenlijk vind ik een goed onderhouden E30 mooier, die heeft met het typische BMW-neusje nog iets meer karakter. Maar ik zou de luxe en comfort van de E36 waarschijnlijk al snel missen.

Maar om eerlijk te zijn vind ik alle BMW cabrio's prachtig. Ze hebben allen stuk voor stuk die lange rechte lijn vanaf de voorruit naar achteren. Je kan bij deze wagens heel duidelijk zien dat het niet gewoon een coupé is waar het dak vanaf is gehaald, maar echt ontworpen zijn als cabrio.

En een beetje vloeken in de kerk, maar een E36 318i als cabrio is in Nederland nog niet eens een slechte keuze. Ze zijn vrij goedkoop te koop tegenwoordig, qua motorvermogen sterk genoeg om in het Nederlandse verkeer mee te komen, maar wel een stukje zuiniger dan de 6-cilinders.

Maar voor echt genot, moet er toch wel een 6-cilinder in liggen. Het geluid, het comfort, de kracht :9~ Hoe vaak ik op de snelweg wel niet even snel dacht in te halen na het invoegen, om maar gauw het gas weer los te laten... De snelheid waarmee je op 150 zit is bijna eng (zeker als je nog even in de 3 blijft hangen).

[ Voor 36% gewijzigd door deepbass909 op 12-03-2012 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:02
Praaaaaachtig, echt geweldig... ik vertelde de laatste keer al over iets of iemand die tegen de rechterachterkant had gezeten van mijn wagen en vrijdagavond merkte ik een diepe kras op in mijn rechterdeur vanvoor... behoorlijk duidelijk gedaan met een sleutel, de er is echt een 'gootje'/inkeping in de lak gemaakt en dat heb je bijlange na niet van een tas of rugzak er tegen te krassen...

kras klink

Heilig van overtuigd dat dit bij een klant is gebeurd... ik inspecteer mijn auto regelmatig en ben er heel heilig mee, maar dit soort mensen :'( :r

[ Voor 24% gewijzigd door HyperBart op 12-03-2012 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Echt wel zonde ja. Praktisch gezien: wie dekt dit bij leasing? De leasing? Of moet je sowieso je franchise betalen?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-07 17:12
Ik :r daar ook op. Bij ons op het werk probeer ik altijd zo te parkeren dat 1 kant iig veilig staat. Die parkeer wonders hier gooien gewoon de deur open. Of ze schrapen met hun (hand)tas langs je auto als ze zich omdraaien....

Sinds ik BMW rijdt begrijp ik goed waarom mensen in "grotere" wagens breed/aso parkeren. Dat is gewoon om hun wagen te beschermen.

En jaloerse lui die schade aanbrengen met een sleutel... :X Opsluiten.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Balen man, doet me denken aan een stukje uit Pulp Fiction

Lance: Still got your Malibu?
Vincent: Aw, man. You know what some fucker did the other day?
Lance: What?
Vincent: Fucking keyed it.
Lance: Oh, man, that's fucked up.
Vincent: Tell me about it. I had it in storage for three years, it was out for five days and some dickless piece of shit fucked with it.
Lance: They should be fucking killed. No trial, no jury, straight to execution.
Vincent: Boy, I wish I could've caught him doing it. I'd have given anything to catch that asshole doing it. It'd been worth him doing it just so I could've caught him doing it.
Lance: What a fucker!
Vincent: What's more chickenshit than fucking with a man's automobile? I mean, don't fuck with another man's vehicle.
Lance: You don't do it.
Vincent: It's just against the rules.
Sinds ik BMW rijdt begrijp ik goed waarom mensen in "grotere" wagens breed/aso parkeren. Dat is gewoon om hun wagen te beschermen.
Tsja hoewel ik dit van 1 kant wel snap creëer je hier juist ook weer ergernis mee. Van "die dikke bak denkt dat ie recht heeft op 2 parkeervakken" of "als je een dikke bak rijdt hoef je niet meer te kunnen parkeren zeker?". Ikzelf kan er namelijk niet tegen als ik een SUV weer eens overdwars over 2 parkeervakken zie staan. Als je er niet mee kunt rijden, koop ze dan ook niet! Een grote auto is gewoon lastig met parkeren e.d., dat weet je voor dat je er één koopt. Anderen hoeven daar niet onder te lijden, parkeer je maar aan het einde van het terrein!

[ Voor 27% gewijzigd door MrFl0ppY op 12-03-2012 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@MrFl0ppY
Nou, het zijn vooral die kleine doodsdoosjes als Alto's en Cuore's die wonderbaarlijk veel ruimte in beslag weten te nemen. En de eigenaren van die doodsdoosjes hebben vaak ook maar weinig respect voor andermans auto...

@HyperBart
Balen man... Zijn die witte plekjes onder de kras ook lakschades?

Één kleine geruststelling, het lijkt niet echt een opzettelijke actie. Als iemand een sleutel door de lak trekt is die lijn nooit maar een paar centimeter. Ook de hoogte is meer van een schoudertas. Met een beetje geluk valt het vrijwel helemaal nog weg te poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:02
Witte plekjes? Neen, weet niet wat je ziet, maar dat is niets...

Ergste is dat er vanachter ook een beschadiging in zit en dat het al weer lekker oploopt... Maar ja, daar kan ik nog mee leven voorlopig, als er iemand eens in mijn gat zit: nieuwe bumper en gedaan... Maar die kras aan de zijkant :(

Franchise is 120 EUR...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ow wacht, dat is waarschijnlijk reflectie van fietsenrekjes ofzo.

Maar ja, krassen zijn altijd erg zuur. Ik heb er gisteren ook op mijn auto weer een paar nieuwe ontdekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Nu online
MrFl0ppY schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 09:45:
[...]

Zo das 69pk en meer dan 100NM erbij! Dat is niet mis al zeg ik het zelf. Vind het overigens wel erg veel voor een tuning maar je ziet het bij de benzine Audi's ook zat gedaan worden tegenwoordig. Mag ik vragen waar je de auto getuned hebt?
Wel, het origineel plan was om hem bij Powerplus Engineering, maar uiteindelijk bij Auto Tune Heinz geweest.
Ze zijn beide erg professioneel.
Onze 320d is getuned bij PPE en de 318tds daarvoor bij Heinz en we hebben nooit 1 probleem gehad op motorisch vlak. Gewoon keurig mee omgaan en op tijd onderhouden.

We waren ook met 3 x16d's tegelijk, dus flinke korting gekregen.
Ik had standaard 120pk en 270NM (goed ingereden ;) ) en nu 185 en 375. Het leuke is dat het koppel op 1500rpm al 340NM bedraagt en het blijft 340NM of meer tot 3800rpm. Echt supersoepel in elke versnelling.

Verschil met 118d = 1 balansas minder en iets kleinere remschijven.
Verschil met 120d = andere injectoren, kleinere turbo + de zaken hierboven. In totaal 60kg dus.
Maar ik weeg ook 20kg meer dan de gemiddelde man dus dat valt wel mee 8)

Tot nu toe blijft elke 2 liter 4 cilinder ver achter me. Enkel een 123d reed gisteren een klein beetje weg (halve auto ongeveer).
Ook de 2.7TDI Audi A6 blijft achter (vooral in de hernemingen) en een 525d moet ook al moeite doen om voor te blijven.

Ow jah; mijn verbruik is ondanks de rijstijl al 0.2l gezakt in de voorbije 3 dagen. _/-\o_

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik wil het ook wel doen, maar tis leasing e... En mijn volgende is een automatic, en ik weet niet hoe dat dat moet gaan (die zullen ze ook moeten herconfigureren he, het is zo'n 8 bak)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

deepbass909 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:19:
Vandaag de cabrio maar eens lekker verwend:
[afbeelding]
Hij staat er weer mooi bij te glimmen :) En wat is het toch een heerlijk strakke lijn als het dak open is.

En heerlijk hoe makkelijk de velgen nu schoon worden, nu ze helemaal diep gereinigd zijn met Iron.X en daarna de wheel sealant erover. Ik kan nu het remstof zo wegspoelen.

Daarna even een kort rondje gereden met het dak open, de eerste keer weer dit jaar. En het was HEERLIJK! Zelfs zonder jas aan was het voortreffelijk uithouden met het zonnetje in het gezicht.

En gewoon omdat ik het zo'n mooie wagen vind:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik moet alleen de kunststof strips nodig weer eens behandelen... Ze horen donkergrijs te zijn, niet vaal...
Ik hou normaal niet van blauw, maar deze is wel erg mooi. :Y

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Aries.Mu schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:32:
[...]

Wel, het origineel plan was om hem bij Powerplus Engineering, maar uiteindelijk bij Auto Tune Heinz geweest.
Onze 320d is getuned bij PPE en de 318tds daarvoor bij Heinz en we hebben nooit 1 probleem gehad op motorisch vlak. Gewoon keurig mee omgaan en op tijd onderhouden.

Ik had standaard 120pk en 270NM (goed ingereden ;) ) en nu 185 en 375. Het leuke is dat het koppel op 1500rpm al 340NM bedraagt en het blijft 340NM of meer tot 3800rpm. Echt supersoepel in elke versnelling.

Verschil met 120d = andere injectoren, kleinere turbo + de zaken hierboven. In totaal 60kg dus.

Tot nu toe blijft elke 2 liter 4 cilinder ver achter me. Enkel een 123d reed gisteren een klein beetje weg (halve auto ongeveer).
Ook de 2.7TDI Audi A6 blijft achter (vooral in de hernemingen) en een 525d moet ook al moeite doen om voor te blijven.

Ow jah; mijn verbruik is ondanks de rijstijl al 0.2l gezakt in de voorbije 3 dagen. _/-\o_
Streetrace? Ik heb maar 300NM koppel pssst koppel zegt niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Aries.Mu schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:32:
[...]

Ik heb dit als tip doorgegeven aan een vriend van mij die een 116d heeft. Hij klaagt af en toe dat hij toch wel wat meer potentie wil. Zo te zien valt er uit een 116d dus heel wat te halen.
Flagg schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:11:
[...]

Ik hou normaal niet van blauw, maar deze is wel erg mooi. :Y
Avus blauw, ik vind het ook echt een mooie kleur. Afhankelijk van het licht is het heel licht tot echt diep blauw. En een creme interieur werkt er erg goed bij.
En het is absoluut geen standaard kleur in het Nederlandse verkeer (hoewel je meer BMW's ermee ziet of een vergelijkbare tint), zonder direct heel afwijkend of opvallend te zijn.

Ik zou het zelf uitgekozen kunnen hebben bij aanschaf. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:28

Wimo.

Shake and Bake!

_eXistenZ_ schreef op maandag 12 maart 2012 @ 21:54:
[...]

Streetrace? Ik heb maar 300NM koppel pssst koppel zegt niks
Ik heb ook zo'n 175/400nm dieseltje. Maar tegen mijn oude 328i was het ding echt kansloos... Diesel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Och, diesel is niks mis mee, maar mensen denken altijd meer koppel = beter, terwijl het gewoon een enorme bult in je grafiek is wat de drivability vooral niet ten goede komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Inderdaad. Diesel komt leuk van z'n plek, maar aangezien een benzine veel gretiger toeren wil maken, en vaak verder in een versnelling door kan gaan, trek je een diesel met gelijk koppel uiteindelijk er wel uit.

Ik betrapte mezelf er vandaag op dat ik blijkbaar erg gewend begin te raken aan gedoseerd versnellen. Ik reed de snelweg op en wou even een andere auto snel voorbij. Dus ik denk, ik trap het pedaal even iets verder in (normaal zit ik op 60% gas volgens Torque 8)7 ). Man, ik maakte duidelijk even iets wakker in het vooronder O-) En dan te bedenken dat ik met de Compact bijna altijd volgas ging als ik een oprit opdraaide 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

_eXistenZ_ schreef op maandag 12 maart 2012 @ 22:53:
Och, diesel is niks mis mee, maar mensen denken altijd meer koppel = beter, terwijl het gewoon een enorme bult in je grafiek is wat de drivability vooral niet ten goede komt ;)
Hangt natuurlijk een beetje af van hoe je rijdt. Bij dagelijks gebruik is het best fijn. Op de snelweg in de 6 ff inhalen ipv terug te moeten schakelen naar 5 (of 4..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
_eXistenZ_ schreef op maandag 12 maart 2012 @ 22:53:
Drivability is juist erg goed met een diesel. Weinig terugschakelen, in hoge versnelling kunnen rijden (lekker rustig) en op elke snelheid/toerental vlot kunnen inhalen. Alleen op het gebied van snelheid is benzine beter mits je de toeren hoog houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Nu online
MrFl0ppY schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 08:55:
[...]

Drivability is juist erg goed met een diesel. Weinig terugschakelen, in hoge versnelling kunnen rijden (lekker rustig) en op elke snelheid/toerental vlot kunnen inhalen. Alleen op het gebied van snelheid is benzine beter mits je de toeren hoog houdt.
Idd. Een benzine met hetzelfde aantal pk's zal waarsch sneller naar 100 versnellen, maar in alle andere gevallen is de diesel sneller.
Een 318d is bvb evensnel naar 100 als een 318i (beide 143pk), maar bij hernemen rijdt de diesel zo weg.
En ik was het beu om bij elke vertraging 1 of 2 keer terug te schakelen. Nu blijf ik gewoon in dezelfde versnelling en rijdt ik nog zo weg.

Een 330i zou ik natuurlijk altijd verkiezen boven een 116d met chip :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

MrFl0ppY schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 08:55:
[...]

In een diesel moet je wellicht minder snel terugschakelen om te kunnen versnellen, maar als de snelheid terugzakt moet je juist weer vaker van versnelling wisselen. In bijna elke benzineauto is het mogelijk om 50-55km/h in de vijfde of zelfs de zesde versnelling te rijden. Als de snelheid terugzakt hoef je dus zelden terug te schakelen. In die kleine dieseltjes worden snelheden lager dan 70km/h al een probleem in de vijfde versnelling. Verder haat ik het geluid, de afwezige gasrespons en de lompe (boem-ho) vermogensopbouw. Je kunt ze ook maar beter met een automaat rijden zodat je je niet bezig hoeft te houden met het toerental van de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Femme schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 10:19:
[...]

In een diesel moet je wellicht minder snel terugschakelen om te kunnen versnellen, maar als de snelheid terugzakt moet je juist weer vaker van versnelling wisselen. In bijna elke benzineauto is het mogelijk om 50-55km/h in de vijfde of zelfs de zesde versnelling te rijden. Als de snelheid terugzakt hoef je dus zelden terug te schakelen. In die kleine dieseltjes worden snelheden lager dan 70km/h al een probleem in de vijfde versnelling. Verder haat ik het geluid, de afwezige gasrespons en de lompe (boem-ho) vermogensopbouw. Je kunt ze ook maar beter met een automaat rijden zodat je je niet bezig hoeft te houden met het toerental van de motor.
Dat is ook de enige manier om zo'n veels te klein blok nog 'snel' aan te laten voelen. Hoeveel mensen hun Yeti 1.2 TSI de snelste auto van de wereld vinden 'omdat turbo'. Onder de 2000 toeren gebeurt er niets en boven de 4000 toeren is het ook kut. Net een diesel, maar met een versnellingsbak met benzineverhoudingen.

Voor lange ritten zou ik best een dikke diesel willen. Het verbruik en de relatieve rust zijn dan erg prettig :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Femme schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 10:19:
[...]

Met het eerste gedeelte ben ik het niet mee eens, ook met kleine benzinemotors is het niet mogelijk om probleemloos 50 in zijn 5 te rijden. Bovendien moet je dan niet willen versnellen want dat is onmogelijk. Met grotere motors is dat weer beter te doen maar dat geldt voor een diesel ook. Sterker nog, ik kan nog wel in zijn 3 wegrijden met mijn viercilinder. Het komt in lagere snelheden vooral op koppel aan en dat heeft een diesel gewoon meer onderin. Dat geeft de diesel ook het voordeel bij het trekken van aanhangers etc.

Het geluid is inderdaad weinig spannend vergeleken met een benzine. Maarja voor 90% van de auto's geldt dit niet als argument want een 1.2TFSI klinkt nou ook niet om over naar huis te schrijven. En met de introductie van de turbo op benzinemotoren krijg je ook het boem-ho principe. Meerdere turbo's lost dit voor een groot deel op.

Wat ik vooral mis in mijn diesel is het gevoel dat je krijgt wanneer je hem lekker doortrekt! Dat "eindeloos" blijven versnellen. In mijn diesel heb ik op 2000 toeren al het volle vermogen dus houdt de versnelling van de acceleratie op en zit binnen no-time op 5.5k waarop ie de begrenzer in schiet. Nu doe je het niet veel met een daily maar ik mis het wel dat het niet meer kan.

[ Voor 10% gewijzigd door MrFl0ppY op 13-03-2012 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:33
Ik heb de kleinste (BMW-)benzinemotor. En ik rij heerlijk 55 in z'n 5. De verbruiksmeter vindt dat trouwens ook prima. Daarna (snel) optrekken gaat natuurlijk niet. Maar met een beetje geduld ga je zonder al te raar geluid/verbruik rustig richting de 70+ in z'n 5.
MrFl0ppY schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 10:58:
[...]
Met het eerste gedeelte ben ik het niet mee eens, ook met kleine benzinemotors is het niet mogelijk om probleemloos 50 in zijn 5 te rijden. Bovendien moet je dan niet willen versnellen want dat is onmogelijk.
...
Klopt dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Nu online
MrFl0ppY schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 10:58:
[...]

Met het eerste gedeelte ben ik het niet mee eens, ook met kleine benzinemotors is het niet mogelijk om probleemloos 50 in zijn 5 te rijden. Bovendien moet je dan niet willen versnellen want dat is onmogelijk. Met grotere motors is dat weer beter te doen maar dat geldt voor een diesel ook. Sterker nog, ik kan nog wel in zijn 3 wegrijden met mijn viercilinder. Het komt in lagere snelheden vooral op koppel aan en dat heeft een diesel gewoon meer onderin. Dat geeft de diesel ook het voordeel bij het trekken van aanhangers etc.

Het geluid is inderdaad weinig spannend vergeleken met een benzine. Maarja voor 90% van de auto's geldt dit niet als argument want een 1.2TFSI klinkt nou ook niet om over naar huis te schrijven. En met de introductie van de turbo op benzinemotoren krijg je ook het boem-ho principe. Meerdere turbo's lost dit voor een groot deel op.

Wat ik vooral mis in mijn diesel is het gevoel dat je krijgt wanneer je hem lekker doortrekt! Dat "eindeloos" blijven versnellen. In mijn diesel heb ik op 2000 toeren al het volle vermogen dus houdt de versnelling van de acceleratie op en zit binnen no-time op 5.5k waarop ie de begrenzer in schiet. Nu doe je het niet veel met een daily maar ik mis het wel dat het niet meer kan.
Hmmm, niet alle turboblokken zijn even soepel dan een BMW turboblok :-)
Die nieuwe 4 cilinders benzine met Twinscroll zijn gewoon heerlijk. Vanaf 1200rpm heb je het volle koppel ter beschikking en eens rond de 5500rpm de volle pk's.
En gasrespons is idd nooit zo goed als bij een N/A, maar je moet al een heel gevoelige racer zijn om waar te nemen dat er turbolag is bij de nieuwe 4 cilinder.

En zelfs nu de 116d gechipped is komen de pk's er geleidelijk in. Zodra de scanner hier gefixed is zal ik de grafiek posten.
Pk's stijl naar boven, koppel mooi vlak.
Een TDI of HDI werkt op mijn zenuwen na verloop van tijd. Tot 2000rpm niks, dan boem al het koppel en dan weer niks boven 3500rpm.
Lineariteit = 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Aries.Mu schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 09:42:
[...]
Geniale quote :D

Overigens even goede vrienden, ik wil hier geen rel / gezijk ontketenen :) Als je je bak kan chippen en hijs een flink pak vlotter, is natuurlijk altijd mooi meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik durf rustig te stellen dat er niks fijner rijdt dan een grote N/A motor. Helaas hebben die alleen 1 grote vijand, genaamd verbruik.
Mijn 2,5 liter moet het tegenwoordig afleggen tegen de nieuwe 1.8 twinscroll als het op verbruik aankomt. Die 1.8 presteert bijna even goed, maar wel met een aanzienlijk lager verbruik. Maar in puur rijgenot, gasrespons, geluid, souplesse en trillingen, verslaat bijna niks een grote 6-inlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Hehe, toch zullen we snel aan het feit moeten gaan wennen dat er straks geen 6 cil. meer te rijden is. Bij de F30 is alleen nog maar de (voor mij te dure) 335i. Hopelijk zit het er voor mij in dat de volgende auto een mooie 325 of 330 van de E90 LCI reeks wordt anders zal ik wellicht nooit een 6 cil. rijden ;( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Dit stukje bizar mooie BMW techniek was hier dacht ik nog niet voorbij gekomen:

De motor van de M550d xDrive en dan met name hoe BMW het geflikt heeft er een triturbo van te maken :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
MrFl0ppY schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:43:
[...]

Hehe, toch zullen we snel aan het feit moeten gaan wennen dat er straks geen 6 cil. meer te rijden is. Bij de F30 is alleen nog maar de (voor mij te dure) 335i. Hopelijk zit het er voor mij in dat de volgende auto een mooie 325 of 330 van de E90 LCI reeks wordt anders zal ik wellicht nooit een 6 cil. rijden ;( .
Mijn auto is 10 jaar oud, dus ik kan nog minimaal 10 jaar een 6cil rijden als ze er nu uit gaan en ik auto's van 10 jaar oud blijf rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

wat een gelul over diesels, ze verliezen alleen op geluid verder zijn het bazen zowat op elk onderdeel (24h lemands) :P Heerlijk 140 op de snelweg met toerental iets boven de 2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SYQ schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 17:36:
wat een gelul over diesels, ze verliezen alleen op geluid verder zijn het bazen zowat op elk onderdeel (24h lemands) :P Heerlijk 140 op de snelweg met toerental iets boven de 2000
Inderdaad. In normaal verkeer rijdt een diesel vele malen fijner. Het koppel van een diesel maakt dat ze gewoon een veel rustiger karakter hebben, minder schreeuwerig. En hoewel dat fantastisch is als je een serieus snelle auto hebt, is het alleen maar een boel herrie en onrust om niets als je in normaal verkeer rijdt. Koppel is gewoon fijner, tenzij je aan 't sporten bent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:49

4x2

lộn xộn quá

Dus het beste van beide werelden: 6 in lijn met turbo.
Koppel, soepel en geluid (hoewel iets minder aanweziig dan bij een atmosferische motor)
Komende winter misschien eens een haardroger op mn E28 gaan schroeven, turbo's rijden veel te grappig :+

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:33
Heb ik iets gemist? Is de wegenbelasting voor diesels afgeschaft? Is de ultieme fijnstoffilter uigevonden en is deze gratis?

Diesels zijn in een ding erg goed: lange afstanden maken. Voor veel optrekken/afremmen, korte ritten, infrequent gebruik zijn diesels per definitie niet zo geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
4x2 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:40:
Dus het beste van beide werelden: 6 in lijn met turbo.
Koppel, soepel en geluid (hoewel iets minder aanweziig dan bij een atmosferische motor)
Komende winter misschien eens een haardroger op mn E28 gaan schroeven, turbo's rijden veel te grappig :+
Nee, je wil een zo vlak mogelijke koppelkromme, ipv met een bult er in. Hierdoor loopt het vermogen gelijk op met de toeren die je maakt, en zo heb je altijd precies het vermogen dat je verwacht, i.p.v. momenten dat je kut roept omdat je terugschakelt en ineens MINDER hard kan optrekken omdat je niet op de turbobult zit :P Ook moet je sneller doorschakelen (en precies goed) om die bult maar te hebben, net iets er voor of er na en je bent zo traag als stront :9

Het beste (qua rij-ervaring niet qua verbruik) is dus een zo groot mogelijk blok zonder turbo.

En qua genoeg koppel onderin: dan moet je dus gewoon een groter blok :7

[ Voor 18% gewijzigd door _eXistenZ_ op 13-03-2012 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Formaat van de turbo goed uitkiezen en je hebt dr geen last van, als je dan nog last van een turbogat hebt snap je gewoon niet hoe een versnellingsbak werkt ;)
Geef mij die schop onder mn reet maar icm de mogelijkheid om lekker door te trekken.

En vergis je niet in hoeveel een turbo al mee kan helpen voordat dat ie positieve druk opbouwt ;)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
_eXistenZ_ schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 19:15:
[...]

Nee, je wil een zo vlak mogelijke koppelkromme, ipv met een bult er in. Hierdoor loopt het vermogen gelijk op met de toeren die je maakt, en zo heb je altijd precies het vermogen dat je verwacht, i.p.v. momenten dat je kut roept omdat je terugschakelt en ineens MINDER hard kan optrekken omdat je niet op de turbobult zit :P Ook moet je sneller doorschakelen (en precies goed) om die bult maar te hebben, net iets er voor of er na en je bent zo traag als stront :9

Het beste (qua rij-ervaring niet qua verbruik) is dus een zo groot mogelijk blok zonder turbo.

En qua genoeg koppel onderin: dan moet je dus gewoon een groter blok :7
En waarom heb ik toch het idee dat je van het vermogen van de 550d stijl achterover valt :9 ?

Maar ik mag die old skool Amerikaanse houding wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
MrFl0ppY schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 19:32:
[...]

En waarom heb ik toch het idee dat je van het vermogen van de 550d stijl achterover valt :9 ?
Zeker, meer is beter. Maar vergelijk een 550d dan even met een M5 ofzo, en geef mij dan de M5.
Ik zal er dus altijd voor kiezen om te kunnen doortrekken ipv een rare turbobult waardoor je gedwongen bent boven de 4000 toeren ofzo alweer te moeten schakelen.
Maar ik mag die old skool Amerikaanse houding wel. ;)
Amerikanen maken geen hoogtoerige blokken, alleen luie V8en en blokken met weinig pk / liter (uitzonderingen daargelaten). Als er al iets Amerikaans is is het je diesel :P
4x2 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 19:27:
En vergis je niet in hoeveel een turbo al mee kan helpen voordat dat ie positieve druk opbouwt ;)
LOLWUT 8)7 Je weet wat een turbo doet he? Iets met turbodruk enzo. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
_eXistenZ_ schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 19:37:
[...]

Zeker, meer is beter. Maar vergelijk een 550d dan even met een M5 ofzo, en geef mij dan de M5.
Ik zal er dus altijd voor kiezen om te kunnen doortrekken ipv een rare turbobult waardoor je gedwongen bent boven de 4000 toeren ofzo alweer te moeten schakelen.

[...]
[...]
Daar heb je een punt. Een lekker dik koppel bij 2000 rpm is fijn, maar nog fijner is het als je met dat dikke koppel ook nog kan doortrekken naar 10.000 toeren.
Wat dat betreft is een diesel fijn, maar een benzine met turbo nog fijner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

_eXistenZ_ schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 19:37:
[...]
LOLWUT 8)7 Je weet wat een turbo doet he? Iets met turbodruk enzo. 8)7
Je hoeft het niet te geloven ;)
Trek maar eens een intercoolerslang van een turboauto af en vergelijk het qua rijden, dan merk je snel genoeg hoe vroeg dat ding al mee loopt te blazen.

[ Voor 3% gewijzigd door 4x2 op 13-03-2012 20:39 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

wheez50 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 19:01:
[...]

Heb ik iets gemist? Is de wegenbelasting voor diesels afgeschaft? Is de ultieme fijnstoffilter uigevonden en is deze gratis?

Diesels zijn in een ding erg goed: lange afstanden maken. Voor veel optrekken/afremmen, korte ritten, infrequent gebruik zijn diesels per definitie niet zo geschikt.
En het rijd minder fijn vind ik, koppel is wel lekker maar dat is maar op zo een kort gebied. En 3x schakelen voordat je op de 100 zit is ook niet echt leuk... Nee geef mij maar een lekkere benzine auto met een 5 of 6 cilinder, en cruise control die redelijk zuinig is voor grote afstanden, veel leuker. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Geef mij maar een auto met een dergelijke vermogens en koppelverloop:
Afbeeldingslocatie: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSxnMmWPaiCkuDuW_Xbg1DaWj8OG8lZHfoLjpZYu-TUIsbOyzGRPA

Ow, wacht, dat is een E36 323i :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:40:
Ik durf rustig te stellen dat er niks fijner rijdt dan een grote N/A motor. Helaas hebben die alleen 1 grote vijand, genaamd verbruik.
Er is nog een vijand, en die heeft massa als naam. Indien je een sportieve wendbare auto wilt, wil je ook zo min mogelijk gewicht. Hoeveel vermogen een motor geeft, en wanneer en hoe dat vrijkomt is natuurlijk 1 ding: het rijden doe je met de gehele auto.
wat een gelul over diesels, ze verliezen alleen op geluid verder zijn het bazen zowat op elk onderdeel (24h lemands) :P
dat 24h lemans voorbeeld is natuurlijk niet helemaal treffend: daar zijn regels gesteld aan uitvoering zoals inhoud en turbodruk, en die zijn voor diesel wel wat gunstiger gesteld in die wedstrijd (m.n. turbodruk)
Maar goed, diesels draaien op vast toerental erg goed, en met veel minder onderhoud. Aan de andere kant heb je vermogen,. maar ook hoe dat in variërend toerental vrij kan komen: veel bewegende massa (zware krukas/vliegwiel) bij een diesel zorgen ervoor dat die motor minder snel van toeren kan veranderen dan een (doorgaans) vergelijkbare benzinemotor zou die evenveel vermogen, koppel en inhoud hebben. Dus ook koppelkromme zegt niet alles.
4x2 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:40:
Dus het beste van beide werelden: 6 in lijn met turbo volumetrische supercharger.
Turbolag en onregelmatige koppelkromme 100% opgelost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Dat een grote 6 cilinder niet bepaald licht is, weet ik. De M52B25 in mijn auto weegt 270kg (in mijn auto mogelijk meer, vanwege een ander bovenblok dan de EU modellen hadden) :X

Maar ik had het over fijner, niet sportiever ;) Met rustig toeren, waarbij je lui schakelt, speelt motormassa niet echt een rol van betekenis, wel dat ik vanaf 60 tot over de 200km/u niet meer hoef te schakelen. Sportief is een cabrio van 1450kg sowieso niet, al helemaal niet als je gaat kijken naar de stijfheid van de carrosserie, die natuurlijk dramatisch is.

En een volumetrische supercharger heeft natuurlijk weer als nadeel dat je verbruik stijgt, iets waar een turbo weer geen of nauwelijks last van heeft.

Gewoon doen wat BMW (of eigenlijk de M-divisie) heeft gedaan, 3 turbo's, die elk hun eigen gebied afdekken. Probleem opgelost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 19:00
Ik heb de nieuwe 1 gereden, 118i geloof ik, en dat is een heel erg soepel blok hoor. Ik hou van mijn zeslijn hoor, mr een motor met een juist afgestelde turbo is erg prettig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

mr_petit schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 23:01:
[...]
Turbolag en onregelmatige koppelkromme 100% opgelost :+
Met als nadeel de lagere efficientie met dank aan de grotere verliezen om het kreng aan te drijven, al levert een turbo ook geen gratis energie.
Ach ja, alles is een compromis van iets.

Ik vind zelf de schop onder je kont van een turbo leuk rijden, mits het controleerbaar is met een bruikbare powerband.

deepbass: denk dat je 170kg bedoelt, met 270kg zit je in M70 gebied ;)
Die van jou zal trouwens net zoiets wegen als een M50tu

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

170 bedoel ik inderdaad :X, het short-blok is al 134kg. Nog steeds een flinke bak gewicht voorin.

En ik kan de lol van een turbo-kick wel begrijpen. Mijn Cabrio gaat gewoon als je het gas intrapt, niks een onverwachte versnelling o.i.d. Die continue duw is leuk, maar ook wel een beetje saai en bovendien verraderlijk :X Voor je het weet zit je al in de kostbare gebieden boven de vmax :X Mijn cabrio verraadt het nog door de sterke toename in windruis, maar ik kan me voorstellen dat je het in een coupé of sedan amper door hebt, zeker als de weg een beetje leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 23:44:
Gewoon doen wat BMW (of eigenlijk de M-divisie) heeft gedaan, 3 turbo's, die elk hun eigen gebied afdekken. Probleem opgelost :+
Ik wil alleen niet weten wat het kost als die 3 turbo's vervangen moeten worden.. Gok een klein fortuin.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 23:44:
al helemaal niet als je gaat kijken naar de stijfheid van de carrosserie, die natuurlijk dramatisch is.
Dat hangt maar net af van hoe die ontworpen is.
Ga maar eens Z4 rijden ;)
In beginsel ontworpen als cabrio en dat merk je :)
En een volumetrische supercharger heeft natuurlijk weer als nadeel dat je verbruik stijgt, iets waar een turbo weer geen of nauwelijks last van heeft.
Dat hangt ook af van hoe die ontworpen is. Eigenlijk heeft elke volumetrische supercharger een bypassklep die opengaat bij lage toeren, of wordt aangedreven via een stuurbare koppeling. Een turbo heeft dat afaik niet of vrijwel niet. Kijk naar een VAG TSI motor, zowel turbo als sc aanwezig en toch zuinig.
In theorie is een goed ontworpen sc systeem zuiniger als er rustig mee gereden wordt. Alleen op de momenten wanneer er veel vermogen wordt gevraagd is een turbo zuiniger. Hoe dan ook heeft een volumetrische supercharger per definitie geen lag, en een turbo per definitie altijd (hoe kort dan ook)

Hoe dan ook is het eigenlijk altijd zuiniger dan NA met corresponderend vermogen :P
(en lichter ;))

Maar de wensen die jij in je post beschrijft sluiten overigens volledig aan op de ontwerpuitgangspunten van de doorsnee oversized amerikaan (en die zware v8'en zijn nog wel wat soepeler dan jouw 6cyl.), niet op de ontwerpuitgangspunten zoals BMW ze voert sinds de neue klasse.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 14-03-2012 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 07:27:
[...]

Dat hangt maar net af van hoe die ontworpen is.
Ga maar eens Z4 rijden ;)
In beginsel ontworpen als cabrio en dat merk je :)
De Z4 is ook een 2-zitter, die maar een relatief kleine opening in de carrosserie heeft. En ook de Z4 Roadster is slapper dan de Coupé. En is hij dat niet, dan is die vrijwel altijd (uitzonderingen daar gelaten) zwaarder dan de gesloten versie.
Als je de E36 een beetje goed kent, kan je bij mijn cabrio ook precies zien waar alle extra massa naar toe is gegaan. De dorpels zijn veel breder dan van een coupé, net als de middentunnel. En op veel plaatsen zitten 3 lagen plaatwerk, ipv de vebruikelijke 2.

Ik durf ook rustig te stellen dat BMW vanaf de E30 al de cabrio's specifiek voor dat doel ontwerpt en het niet een simpelweg aangepaste coupé. Alleen voor styling is wel de coupé als uitgangspunt genomen, maar dat is het buitenste laagje plaatwerk, dat nauwelijks bijdraagt aan de stijfheid.
[...]

Dat hangt ook af van hoe die ontworpen is. Eigenlijk heeft elke volumetrische supercharger een bypassklep die opengaat bij lage toeren, of wordt aangedreven via een stuurbare koppeling. Een turbo heeft dat afaik niet of vrijwel niet. Kijk naar een VAG TSI motor, zowel turbo als sc aanwezig en toch zuinig.
In theorie is een goed ontworpen sc systeem zuiniger als er rustig mee gereden wordt. Alleen op de momenten wanneer er veel vermogen wordt gevraagd is een turbo zuiniger. Hoe dan ook heeft een volumetrische supercharger per definitie geen lag, en een turbo per definitie altijd (hoe kort dan ook)
Ik heb altijd begrepen dat een volumetrische supercharger altijd vermogen opneemt, en daardoor voor een hoger verbruik zorgt in verhouding met een vergelijkbare auto met turbo. Op de TSI en vergelijkbare opstellingen na (dus compressor én turbo (en ja, ik gebruik expres de algemene namen, scheelt typen ;) )), ken ik zo ook geen auto's die een compressor gebruiken om zuiniger te zijn.
Daar moet toch een goede reden voor zijn, want qua productiekosten maakt het eigenlijk niet uit of je een compressor of turbo gebruikt. En een compressor heeft wel een langere levensduur en betere gas response.
Maar de wensen die jij in je post beschrijft sluiten overigens volledig aan op de ontwerpuitgangspunten van de doorsnee oversized amerikaan (en die zware v8'en zijn nog wel wat soepeler dan jouw 6cyl.), niet op de ontwerpuitgangspunten zoals BMW ze voert sinds de neue klasse.
Een zware V8 haalt het in souplesse niet bij een 6 inlijn. Een crossplane V8 schudt altijd, loopt onrustig en wil maar relatief moeilijk toeren maken (zware krukas), een flatplane doet het beter, maar schudt ook nog altijd meer dan een 6-inlijn en is veel complexer.
Een goed lopende 6-cilinder is nagenoeg trillingsvrij, iets wat voor mij in grote mate het niveau van comfort bepaald.

Dat BMW van de 6-inlijn's af aan het stappen is, is jammer, hoewel de grote diesels dat nog steeds wel zijn. Maar emissie-eisen maken dat BMW weinig keuze heeft. Het is ook wachten tot BMW ook daadwerkelijk met echte hybride op de markt gaat komen, zoals ze al een tijdje bezig zijn te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Laatst online: 20:29

Bever!

3

een benzine turbo is nog mooier kwa koppelverloop dan een normale benzine. the way to go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Een kleine (2.5-3 liter) 6-in-lijn met een twin-screw supercharger, dat is the way to go! :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:33
@hierboven? een kleine (4-liter) V8 met een twin-screw supercharger is the way to go?

lol,

zeker op de dag van vandaag is 2.5 of 3 liter niet echt klein meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

deepbass909 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 09:59:
[...]

De Z4 is ook een 2-zitter, die maar een relatief kleine opening in de carrosserie heeft. En ook de Z4 Roadster is slapper dan de Coupé. En is hij dat niet, dan is die vrijwel altijd (uitzonderingen daar gelaten) zwaarder dan de gesloten versie.
Als je de E36 een beetje goed kent, kan je bij mijn cabrio ook precies zien waar alle extra massa naar toe is gegaan. De dorpels zijn veel breder dan van een coupé, net als de middentunnel. En op veel plaatsen zitten 3 lagen plaatwerk, ipv de vebruikelijke 2.

Ik durf ook rustig te stellen dat BMW vanaf de E30 al de cabrio's specifiek voor dat doel ontwerpt en het niet een simpelweg aangepaste coupé. Alleen voor styling is wel de coupé als uitgangspunt genomen, maar dat is het buitenste laagje plaatwerk, dat nauwelijks bijdraagt aan de stijfheid.
Een vierzitter is per definitie niet optimaal als cabrio en dat zie je in het toegenomen gewicht ten opzichte van een coupé. Een tweezitter kan wel vanaf de basis ontworpen worden met een hoge stijfheid en een laag gewicht. De trade-off is er dus nauwelijks. Uiteraard zal een auto met een dak altijd een hogere stijfheid hebben, maar die stijfheid zal bij een tweezitter die is ontworpen als roadster en later wordt voorzien van een dak veel hoger zijn dan bij normale auto's. Een Z4 is feitelijk een over dwars geplaatst badkuipje met een hoge middentunnel die voor extra stijfheid zorgt.
Ik heb altijd begrepen dat een volumetrische supercharger altijd vermogen opneemt, en daardoor voor een hoger verbruik zorgt in verhouding met een vergelijkbare auto met turbo. Op de TSI en vergelijkbare opstellingen na (dus compressor én turbo (en ja, ik gebruik expres de algemene namen, scheelt typen ;) )), ken ik zo ook geen auto's die een compressor gebruiken om zuiniger te zijn.
De compressor op mijn auto heeft een bypassklep de gebruikt wordt tijdens 'cruising conditions'. Ik weet niet of dat alleen om coasten gaat of ook bij een lage belasting gebeurt. Het systeem zou dan 2pk vermogen gebruiken, dus dat valt erg mee.
Daar moet toch een goede reden voor zijn, want qua productiekosten maakt het eigenlijk niet uit of je een compressor of turbo gebruikt. En een compressor heeft wel een langere levensduur en betere gas response.
Voor een compressor heb je wel minder onderdelen nodig (eenvoudiger uitlaatsysteem) en het ontwerp zal ook een stuk eenvoudiger zijn omdat je minder hoeft na te denken hoe je de uitlaatgassen gaat routen. Dat is bij turbo's natuurlijk wel erg belangrijk om de gasrespons te goed mogelijk te maken. Zie het complexe systeem in de motor van de nieuwe M5.
Een zware V8 haalt het in souplesse niet bij een 6 inlijn. Een crossplane V8 schudt altijd, loopt onrustig en wil maar relatief moeilijk toeren maken (zware krukas), een flatplane doet het beter, maar schudt ook nog altijd meer dan een 6-inlijn en is veel complexer. Een goed lopende 6-cilinder is nagenoeg trillingsvrij, iets wat voor mij in grote mate het niveau van comfort bepaald.
Ik denk niet dat er veel V8-rijders zich zorgen maken over een gebrek aan souplesse. Het verschil in koppel van een (eigenlijk per definitie) grote V8 merk je veel meer dan een eventueel verschil in loopcultuur.
Dat BMW van de 6-inlijn's af aan het stappen is, is jammer, hoewel de grote diesels dat nog steeds wel zijn. Maar emissie-eisen maken dat BMW weinig keuze heeft. Het is ook wachten tot BMW ook daadwerkelijk met echte hybride op de markt gaat komen, zoals ze al een tijdje bezig zijn te ontwikkelen.
De hele lijn wordt gedownsized. Zescylinders blijven wel alleen dan in hogere modellen (nu dus al in het segment dat vroeger een 4,0 liter V8 had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 09:59:
[...]

De coupé is 10kg zwaarder dan de roadster. Stijver? kan, wellicht, zelfs tot op zekere hoogte ongetwijfeld. Maarrrrrrrr waar zit dat gewicht: precies, dat is het dak. Het hoogste punt van de auto, de plek wat het meeste negatieve invloed heeft op het rijgedrag aangaande daar waar je gewicht zou kunnen plaatsen. Dus negatieve invloed van gewicht wat je met extra stijfheid poogt goed te maken (maar dat doet niets aan het gripverlies). Dus hoe dat in de praktijk uitwijst is geen zekere uitkomst. Er zijn auto's die als cabrio wellicht beter presteren dan als coupé. Het hangt er helemaal vanaf hoe het krachtenverloop in het chassis is. En als je een auto (het hele concept van die auto al) ontwerpt als cabrio, dan hou je daar in beginsel al rekening mee. Dorpels verbreden is 1 ding; in beginsel al hoger maken (en hogere tunnel) is een ander :P
Niet dat een 3 cabrio waardeloos is, maar als je qua ontwerp volledige vrijheid hebt, bied dat meer mogelijkheden dan dat je aan een bepaald uiterlijk moet voldoen en onzichtbare plaatsen moet vinden waar je de boel eventueel zou kunnen verstevigen.
En dat zie je gewoon in het ontwerp: daar waar de z4 roadster 10kg lichter is, is de e36 cabrio (ik neem ff de 325i) een forse 120kg zwaarder dan z'n coupébroertje (volgens carbase). En dat soort verschillen spreken dus duidelijk voor zich in hoeverre het scheelt als je in beginsel al het juiste uitgangspunt kiest.
Hetzelfde met bijv. een nissan 350Z om maar even een vergelijkende auto met de z4 te nemen (2 zitter, maar wel als coupé ontworpen): daar is de roadster ook 65kg zwaarder. En dat zijn op sportwagengebied natuurlijk serieuze massa's die de rijeigenschappen extreem beinvloeden.
Daarom: roadsters leuk, maar je doet er goed aan om eentje te kiezen die in beginsel al ontworpen is als roadster, want dat komt de bijbehorende prestaties zeker ten goede.
Kijk naar de voorbeelden: Z4, porsche boxster, mazda mx-5, lotus elise, honda s2000: allemaal auto's die in hun klasse geroemd zijn voor hun uitstekende en bovengemiddelde rij eigenschappen.
Bij auto's in die klasse die als coupé ontworpen zijn, waarbij ze daarna een cabrio hebben uitgebracht komen in dat soort opsommingen voor roadsters vrijwel nooit voor.
Ik heb altijd begrepen dat een volumetrische supercharger altijd vermogen opneemt, en daardoor voor een hoger verbruik zorgt in verhouding met een vergelijkbare auto met turbo.
Een turbo neemt ook altijd vermogen op. Een sc neemt dat van de krukas, en bij een turbo vergroot je het pompverlies. Een sc met bypass neemt nog steeds iets vermogen, maar dat doet een stilstaande turbo ook.
Als je een sc met koppeling neemt, dan is het gesoupeerde vermogen weg (al bestaan in het inlaattraject natuurlijk ook pompverliezen, voor zowel turbo als sc), en turbo's bestaan eigenlijk nog niet met dat soort koppelingen.
Op de TSI en vergelijkbare opstellingen na (dus compressor én turbo (en ja, ik gebruik expres de algemene namen, scheelt typen ;) )), ken ik zo ook geen auto's die een compressor gebruiken om zuiniger te zijn.
Daar moet toch een goede reden voor zijn, want qua productiekosten maakt het eigenlijk niet uit of je een compressor of turbo gebruikt.
Mercedes.....
Kompressor ipv turbo, maar met hetzelfde doel als de turbo.
Uiteindelijk zal het er altijd op neerkomen hoe een turbosysteem of compressorsysteem is uitgevoerd om te bepalen of iets zuiniger is (of kan). Het zijn beiden complete systemen, en de pomp zelf is daar maar een klein onderdeel van. Alles over 1 kam scheren is een uitspraak die erg gemakkelijk te ontkrachten is als je in details treed, en dat is ook precies waar de verschillen behaald kunnen worden
Een zware V8 haalt het in souplesse niet bij een 6 inlijn.
Dat is maar net hoe je souplesse uitlegt. Je schreef een voorbeeld van 50 tot 200 zonder schakelen. Dat kan een dikke amerikaanse v8 gewoon beter dan een kleine 6 in lijn van bmw. òf met meer koppel in het laag, òf met grotere range. Alleen al door het formaat van de motor en het zware roterende gewicht Het is jouw voorbeeld....
Een dikke V12 kan het nòg beter.
Dat een 6 in lijn trillingsvrijer draait met beter rendement etc hoef je mij niet te vertellen maar dat beweerde ik ook niet; het ging over de bmw 6cyl uit jouw auto vs een dikke amerikaanse v8 in relatie tot de range zonder schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

Heb als zomervelgen nu de 18" 193m onder mijn 335i gezet.

Hier een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://i282.photobucket.com/albums/kk243/Joop_E46/E92_coupe/IMG_1875.jpg

Maakt 'm wat eleganter dan de 189 velgen. (die ik als wintervelgen blijf gebruiken)

Heb 19" overigens niet overwogen. Ik maak veel km's en omdat de E92 al behoorlijk stug is, is het dan helemaal geen pretje meer. Daarbij vind ik 18" gewoon bij deze wagen passen, 19" maakt 'm imo een pimpbak :P

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-07 17:12
Ziet er echt vet uit Mooooody!

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Mooie velgen inderdaad! 18" vind ik persoonlijke ook het mooiste op iig de E90 en E91. 19"is net te, al kan het onder een coupé prima. "Helaas" kan ik echter niet het geld aan uitgeven, die krengen (+banden) zijn simpelweg te duur voor wat je ervoor terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
4x2 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 20:38:
[...]

Je hoeft het niet te geloven ;)
Trek maar eens een intercoolerslang van een turboauto af en vergelijk het qua rijden, dan merk je snel genoeg hoe vroeg dat ding al mee loopt te blazen.
Hehe, dat ken ik. Laatst was bij mij de slang eraf geschoten van de intercooler door een rotte klem. Mijn 325TDS was niet meer vooruit te branden bij mij deed de turbo gelijk nagenoeg niets meer.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maar ik zweer nu bij mijn 6 inlijn blokje, blij dat de golf 3 2.0GTI weg is. Ik rij altijd vroeg naar mijn werk rond half 5 s'ochtens +- 40km snelweg. Het is dan wel lekker om met 140 door te tokkelen met amper 2000 toeren. Het rijdt gewoon veel rustiger. Met 80 in zijn 4 trap ik door naar 140 weinig auto's die mij dan nog bijhouden :)
Zelfde met mijn vrachtwagen, ook 6 inlijn 230PK, sta je bij een stoplicht met een knulletje naast je die je even bij de stoplicht eruit wil trekken. Kickdown erin en blaffen, moet je dan die kop zien dat ze er door een truck eruit worden getrokken. Onbetaalbaar! :D 6 cilinder? Bij mij heilig. _/-\o_

Maar er moet nog wel veel aan gebeuren, nieuwe injectorringen, lamba sensor is niet meer goed, schokbrekers achter worden dit weekend vernieuwd. (tegelijk met zomerbanden wissel) Voor is alles al vernieuwt. De draagarmen, stuurstangen schokbrekers enz....
Jammer dat de vorige eigenaar normaal onderhoudt heeft verslaterd, maar daar was de prijs ook naar. Deze zomer een ander interieur erin. FF een autotrailer lenen en een sloopauto met leren bekleding uit Duitsland halen voor €300,-

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Pagina: 1 ... 7 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.