Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 23:50:
Heren. graag objectieve mening.
Heb onlangs mijn Nissan R32 verkocht.
Ben nu opzoek naar iets gewoners en kom eigenlijk uit bij de BMW 1 klasse.
Echter in de hatchback wereld is de Golf zo´n beetje de koning.
Nu maken de 2de hands prijzen hier weinig verschil, maar is de Golf veel beter dan de Serie 1?
Ik rij zelf in een Golf 6 2.0 TDI. Heerlijke auto echt waar en zeker met hogere snelheden. Helaas moest ik weer voor de zoveelste keer in 2½ jaar naar de dealer toe (ben er klaar mee maar ok) en heb de auto van mijn pa mogen meenemen. BMW 116i automaat 2011. Een woord; super, geweldig, echt plezier. Als ik een keuze mocht maken was het duidelijk de BMW.
Ja de Golf heeft een touchscreen (RNS510) wat ik wel een beter punt qua navi vind maar qua bediening is de Idrive toch veel accurater en veel beter. Je kan niet bewegen en uitschieten en met rijden is het echt beter om blind te navigeren. De stem is echt ruk maar die gaat meteen uit.
Ik vind dat de boordcomputer bij de Golf wel een stuk beter leesbaar is (zit in het midden van je toeren- en snelheidsmeter en bij BMW net boven het stuur dus echt onder je toeren- en snelheidsmeter) en daar zijn wel de voordelen van de pijlnavigatie die voor je neus zit en dat is bij BMW op het scherm (helaas).
Stoelen; Tja de Golf stoelen zijn gewoon goed maar de BMW sportstoelen (echt een must) zijn een troon. De elektronische wangen, kieper, beenondersteuning. De ondersteuning is niet normaal meer voor een stoel hoe goed het ziet.
Verlichting. BMW doet het met Xenon en mijn Golf met normale lichten. Tja die Xenon zijn stukken beter maar bij de Golf 4 zie je duidelijk dat de lichten echt letterlijk van links naar rechts dekken maar deze dekken stukje minder, je ziet met mistlichten aan wat je mist qua dode hoeken. Ik heb bij mijn Golf bochtverlichting en dat is net wat ik iets mis.
Vermogen; Tja Golf met 110 pk of de BMW 136 pk (geloof ik), ja in de Eco stand is de BMW beschaaft en in de comfort krijg je een klein idee wat er onder de kap zit en bij de Sportstand blijft toch de Golf bij het licht staan en de BMW is allang 2 km verder; J***s wat een vermogen en power, ook op de snelweg, even inhalen is echt letterlijk bijna milliseconden werk.
Qua comfort zou ik zo in de BMW gaan, vanwege de dempingen met de standaard instelmogelijkheden
Qua rijden zou ik ook voor de BMW gaan
Conclusie. BMW is gewoon heerlijk om te rijden en te blijven rijden. De 116i is zeker niet onder gemotoriseerd en te langzaam. De motor is ook nog behoorlijk zuinig met 100/120 km/h. Ik heb een gemiddelde gehaald van ±1 op 13 en met een kwarttank (benzine Shellfuelpower) bijna 200 km. Ik heb al een keuze gemaakt en ga over 1 jaar toch kijken voor een BMW 1 serie.