Uhm, je kan proberen eerst de stekker er in te doen en dan pas de groene kabel aan de ground te leggen? Anders zou ik het niet weten, misschien de aan-uit schakelaar achterop de voeding vergeten?freakk schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:19:
ik had die groene al kort afgeknipt dus heb er even een kabel aan vast gesoldeerd en deze bij de ground gelegd maar wanneer ik de voeding nu in het stopcontact duw gaat de ventilator nog steeds niet draaien. Komt dit misschien doordat ik een kabel gebruikt heb met het solderen die hier niet voor geschikt is of doe ik nog iets anders fout waardoor de voeding het niet doet?
dat zal ik dadelijk eens proberen dan.
Nee het is een redelijk oude voeding daar zit nog niet zo'n schakelaartje op.. zou het daaraan kunnen liggen neem aan van niet toch?
Nee het is een redelijk oude voeding daar zit nog niet zo'n schakelaartje op.. zou het daaraan kunnen liggen neem aan van niet toch?
oke als ik met dat groene kabeltje de ground aanraak zie je de ventilator een heel klein beetje bewegen en dan stopt hij er weer mee. zou het kunnen dat het dan toch ligt aan het kabeltje dat ik aan het groene draadje heb vast gesoldeerd die is namelijk maar 1,4mm..
Het kan ook zijn dat de ventilator pas gaat draaien als de voeding warm wordt. Meet eens of je 12V krijgt tussen geel en zwart als je groen met zwart verbindt?
Maar de versterker schakelt niet in? Heb je geen multimeter om te kijken of de 12V aangaat? Het vast-gesoldeerde draadje maakt niet uit, het is maar signaal-draad, er gaat (zga) geen stroom lopen.freakk schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:33:
oke als ik met dat groene kabeltje de ground aanraak zie je de ventilator een heel klein beetje bewegen en dan stopt hij er weer mee. zou het kunnen dat het dan toch ligt aan het kabeltje dat ik aan het groene draadje heb vast gesoldeerd die is namelijk maar 1,4mm..
ik heb wel een multimeter maar die is echt heel oud is van me opa geweest geen idee hoe dat ding werkt met voltage doormeten..
EDIT: ik lees hier dat je de 5 volt kabel dan ook moet belasten zou dit het probleem kunnen zijn of is dat echt totale onzin? Ik heb namelijk de gele en zwarte draad die normaal in de molex zitten ervoor gebruikt
EDIT: ik lees hier dat je de 5 volt kabel dan ook moet belasten zou dit het probleem kunnen zijn of is dat echt totale onzin? Ik heb namelijk de gele en zwarte draad die normaal in de molex zitten ervoor gebruikt
[ Voor 47% gewijzigd door freakk op 02-04-2012 16:20 ]
Anoniem: 392348
he ik heb een vraagje
ik wil mijn tweede kratradiotje maken maar voor dat ik miskopen doe zou ik toch even willen vragen of het allemaal werkt met elkaar
Ik wil een li-ion accu kopen maar in hoe verre is deze anders dan een lood gel accu qua levens duur en speel duur? op een ta2024 van sure elektronics
http://doehetzelfaudio.nl...on-accupack-12v-68ah.html
http://doehetzelfaudio.nl...tt-4ohm-210watt-8ohm.html
en volgens de info is het een accu met ingebouwde diepontlaadbeveiliging en overlaad beveiliging. dus een vorm van accubescherming zoals hks is eigenlijk niet nodig toch?
bedankt
ik wil mijn tweede kratradiotje maken maar voor dat ik miskopen doe zou ik toch even willen vragen of het allemaal werkt met elkaar
Ik wil een li-ion accu kopen maar in hoe verre is deze anders dan een lood gel accu qua levens duur en speel duur? op een ta2024 van sure elektronics
http://doehetzelfaudio.nl...on-accupack-12v-68ah.html
http://doehetzelfaudio.nl...tt-4ohm-210watt-8ohm.html
en volgens de info is het een accu met ingebouwde diepontlaadbeveiliging en overlaad beveiliging. dus een vorm van accubescherming zoals hks is eigenlijk niet nodig toch?
bedankt
oke ik heb even een ledje in tussen aan de 5v kabel van die molex gelegd en toen sloeg de versterker aan en ging de ventilator van de voeding inderdaad draaien dus ik leg gewoon een usb poortje vast aan de 5v van die molex en dan moet het gewoon werken toch
Anoniem: 442696
dan moet er wel een verbruiker in de usb poort komen.freakk schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:39:
oke ik heb even een ledje in tussen aan de 5v kabel van die molex gelegd en toen sloeg de versterker aan en ging de ventilator van de voeding inderdaad draaien dus ik leg gewoon een usb poortje vast aan de 5v van die molex en dan moet het gewoon werken toch
gaat het anders niet werken?
dan duw ik me er gewoon ook nog een ledje tussen of iets dergelijks zodat hij wel werkt zonder dat er een verbruiker in zit.
dan duw ik me er gewoon ook nog een ledje tussen of iets dergelijks zodat hij wel werkt zonder dat er een verbruiker in zit.
Maak eens fotos hoe je het hebt aangesloten.
Probeer nadat er spanning op je voeding staat een kort het groene draadje met een zwarte te verbinden.
Kan ook zijn dat je voeding weer uitschakelt als er te lang contact is.
Probeer nadat er spanning op je voeding staat een kort het groene draadje met een zwarte te verbinden.
Kan ook zijn dat je voeding weer uitschakelt als er te lang contact is.
nee ik heb hem een paar minuten aan laten staan daarstraks ik moet het groene draadje wel echt op de ground houden anders slaat hij meteen weer uit.
Anoniem: 453456
Wat voor een accu kan ik het beste gebruiken als ik deze versterker en speaker aansluit op een autoradio zie link
http://www.kb-audio.nl/ve...2-kanaals-versterker.html
http://www.kb-audio.nl/sp...cm-speakers-bmx-2023.html
Ik heb deze nog thuis liggen. Ik wil graag dat ie 6 uur kan spelen of meer altijd fijn :-P
Moet ik dan een 12 volt 7 ah loodaccu gebruiken of een zwaardere?
Hulp zou fijn zijn :-D
Alvast bedankt
Ik heb deze nog thuis liggen. Ik wil graag dat ie 6 uur kan spelen of meer altijd fijn :-P
Moet ik dan een 12 volt 7 ah loodaccu gebruiken of een zwaardere?
Hulp zou fijn zijn :-D
Alvast bedankt
oke nog even om terug te komen op de voeding met usb werkt inderdaad niet. maar nu heb ik er dan even een ledje tussen gehangen maar die word echt warm naar 1 minuut ofzo iemand een idee wat ik hieraan kan doen misschien meer ledjes in serie eraan doen ofzo puur om te zorgen dat ze niet overhit raken en doorbranden?
je zou er ook een klijn weerstandje tussen kunnen zetten.freakk schreef op maandag 02 april 2012 @ 18:22:
oke nog even om terug te komen op de voeding met usb werkt inderdaad niet. maar nu heb ik er dan even een ledje tussen gehangen maar die word echt warm naar 1 minuut ofzo iemand een idee wat ik hieraan kan doen misschien meer ledjes in serie eraan doen ofzo puur om te zorgen dat ze niet overhit raken en doorbranden?
ja was ik ook al aan het denken alleen ik heb geen weerstandjes meer liggen volgensmij.. en aangezien er hier in de buurt geen elektroshop is is dat nogal balen om daar dan weer aan te komen
Misschien zou je wat foto's kunnen maken, zou denk ik een hoop verhelderen.freakk schreef op maandag 02 april 2012 @ 18:26:
ja was ik ook al aan het denken alleen ik heb geen weerstandjes meer liggen volgensmij.. en aangezien er hier in de buurt geen elektroshop is is dat nogal balen om daar dan weer aan te komen
ik heb hem weer van de stroom gehaald en het ledje nog niet gesoldeerd maar ik heb even foto's gemaakt ervan. weet niet of het zo veel duidelijk is...
ik heb dus het groene kabeltje vast gesoldeerd aan een wit kabeltje omdat de groene te kort was. dit kabeltje heb ik toen vastgemaakt aan de ground. Verder loopt vanuit de gele kabel een kabel naar 12v en een naar REM. en omdat deze gele kabel uit een molex kwam moest de rode kabel ook belast worden anders slaat de voeding niet aan dus de 5v zit aangesloten op een ledje. Alleen deze word redelijk warm na een paar minuten (voel je alleen als je hem vastpakt) en omdat ik geen weerstandjes heb liggen weet ik niet zeker of het een oplossing is nog 2 van dezelfde ledjes hierop aan te sluiten zodat de hitte wat afneemt.

heb alle kabeltjes die ik niet gebruik afgetapt en daarna nog eens bij elkaar getapt om zeker te zijn dat niks onderling aanraakte.

ik heb dus het groene kabeltje vast gesoldeerd aan een wit kabeltje omdat de groene te kort was. dit kabeltje heb ik toen vastgemaakt aan de ground. Verder loopt vanuit de gele kabel een kabel naar 12v en een naar REM. en omdat deze gele kabel uit een molex kwam moest de rode kabel ook belast worden anders slaat de voeding niet aan dus de 5v zit aangesloten op een ledje. Alleen deze word redelijk warm na een paar minuten (voel je alleen als je hem vastpakt) en omdat ik geen weerstandjes heb liggen weet ik niet zeker of het een oplossing is nog 2 van dezelfde ledjes hierop aan te sluiten zodat de hitte wat afneemt.

heb alle kabeltjes die ik niet gebruik afgetapt en daarna nog eens bij elkaar getapt om zeker te zijn dat niks onderling aanraakte.

[ Voor 8% gewijzigd door freakk op 02-04-2012 18:46 ]
Anoniem: 452980
Hallo,
Ik wil voor het eerst een kistradio bouwen, alleen weet ik er niet zo heel veel van, wel ben ik vrij handig in het maken van de behuizing, hier http://tinypic.com/r/33vi7ae/5 zoals tie moet gaan worden.
Ik heb een vraagje over het aansluitschema.
Is dit http://tinypic.com/r/2dvk7yu/5 schema wat ik getekend heb correct, en zo niet, hoe moet het dan wel?
Ik wil voor het eerst een kistradio bouwen, alleen weet ik er niet zo heel veel van, wel ben ik vrij handig in het maken van de behuizing, hier http://tinypic.com/r/33vi7ae/5 zoals tie moet gaan worden.
Is dit http://tinypic.com/r/2dvk7yu/5 schema wat ik getekend heb correct, en zo niet, hoe moet het dan wel?
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 452980 op 02-04-2012 19:13 ]
ja dit is zo goed getekend.Anoniem: 452980 schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:09:
Hallo,
Anoniem: 453462
Ik heb de afgelopen dagen in mijn schuur doorgebracht om ook een kistradio in elkaar te zetten en nu ben ik benieuwd wat jullie van het resultaat vinden.
Onderdelen,
-TA2024 [modded]
-computerfan (koeling TA2024)
-computervoeding
-schakelaar, ledje (470 ohm weerstand), 230v aansluiting en cinch aansluitplaatje
-3 boxen (geen idee waar ze vandaan komen)

Begin idee,

Resultaat,

Onderdelen,
-TA2024 [modded]
-computervoeding
-schakelaar, ledje (470 ohm weerstand), 230v aansluiting en cinch aansluitplaatje

Begin idee,

Resultaat,

Anoniem: 451351
mooie radio, alleen jammer dat die grijze speaker is ingedeuktAnoniem: 453462 schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:38:
Ik heb de afgelopen dagen in mijn schuur doorgebracht om ook een kistradio in elkaar te zetten en nu ben ik benieuwd wat jullie van het resultaat vinden.
Onderdelen,
-TA2024 [modded]
-computervoeding
[afbeelding]
Begin idee,
[afbeelding]
Resultaat,
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Een led zonder weerstand gaat sowieso niet lang werken, deze zal zoals je zelf al aangeeft warm worden en uiteindelijk doorbranden. Verder denk ik dat deze belasting veel te laag is voor de voeding om correct te werken. In het elektronica forum loopt ergens een topic met een how to om je PSU als voeding te gebruiken. Misschien dat je daar mee informatie kunt vinden.freakk schreef op maandag 02 april 2012 @ 18:40:
ik heb hem weer van de stroom gehaald en het ledje nog niet gesoldeerd maar ik heb even foto's gemaakt ervan. weet niet of het zo veel duidelijk is...
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
PrimaAnoniem: 452980 schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:09:
Hallo,
Ziet er degelijk uitAnoniem: 453462 schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:38:
Onderdelen,
-TA2024 [modded]
-computervoeding
[afbeelding]
Begin idee,
[afbeelding]
Resultaat,
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Een TA2024 heeft trouwens geen fan nodig in principe, maargoed werkt prima zo natuurlijk
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
je bedoelt dat de voeding niet voldoende belast word door de versterker?wesleytjuh schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:53:
[...]
Een led zonder weerstand gaat sowieso niet lang werken, deze zal zoals je zelf al aangeeft warm worden en uiteindelijk doorbranden. Verder denk ik dat deze belasting veel te laag is voor de voeding om correct te werken. In het elektronica forum loopt ergens een topic met een how to om je PSU als voeding te gebruiken. Misschien dat je daar mee informatie kunt vinden.
[...]
De versterker gaat wel gewoon aan he alles werkt gewoon zolang ik de 5v maar belast anders slaat de voeding niet aan. Ik heb mijn boksen nog niet binnen om het te testen met muziek aan wat er dan gebeurt met de voeding maar als de versterker gewoon aangaat zou ik toch denken dat het gewoon werkt of zit ik nu echt er naast..
Oh, hij werkt verder prima? Verkeerd gelezen danfreakk schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:59:
[...]
je bedoelt dat de voeding niet voldoende belast word door de versterker?
De versterker gaat wel gewoon aan he alles werkt gewoon zolang ik de 5v maar belast anders slaat de voeding niet aan. Ik heb mijn boksen nog niet binnen om het te testen met muziek aan wat er dan gebeurt met de voeding maar als de versterker gewoon aangaat zou ik toch denken dat het gewoon werkt of zit ik nu echt er naast..

Led als belasting is dan prima, maar hier moet je nog wel even een weerstand tussen zetten, zonder deze weerstand is die led erg snel stuk. Liefste zoek je gewoon een geschikte weerstand die je op je 5V en GND aansluit, die voldoende belast.
Een led gebruikt zo'n 20mA. Dus wil je met een weerstand je 5V lijn met 20mA belastingen dan heb je een 5/0.020 = 250 ohm weerstand nodig. Nu zal je led op dit moment waarschijnlijk doordat deze niet met een weerstand begrenst is een wat hogere stroom dan normaal gebruiken, zeg 40mA. In dat geval hebben we een 5/0.04 = 125 ohm weerstand nodig. 125 ohm bestaat niet, de waarde dicht het dichtst in de buurt komt is 120 ohm.
Dan al laatste nog even kijken of de weerstand het vermogen aankan. In het geval van een 120 ohm weerstand gaat er I = U/R = 5/120 = 0.041A lopen. P = U * I dus P = 5 x 0.041 = 0.2W
Een 1/4W weerstand is dus voldoende maar wel op het randje, je zou een waarde hoger kunnen nemen. Bijvoorbeeld 0.6W
Dan ben je dus opzoek naar een weerstand van 120 ohm met een vermogen van 1/4W of hoger.
Edit:
Net nog even dat topic voor je opgezocht
PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts
Hier wordt er aangeraden om de 5V lijn met 1A te belasten. Lager kan wel maar dit zou slecht voor je voeding kunnen zijn. Als je dat advies volgt heb je dus een 4,7 ohm weerstand nodig voor je 5V lijn, en eigenlijk moet je je 3.3V lijn ook belasten met een 6.8 ohm weerstand.
Voor de 5V lijn heb je minimaal een 5W weerstand nodig, voor de 3.3V lijn minimaal 3.3W dus kom je ook al snel aan een 5W weerstand.
[ Voor 14% gewijzigd door wesleytjuh op 02-04-2012 20:18 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
oke bedankt voor de hulp 
ik zal maar eens kijken hoe ik dit precies ga oplossen dan of ik sluit hier gewoon de usb car adapter op aan die ik heb liggen dat is misschien nog wel het makkelijkste dan hoef ik niet een weerstand te gaan bestellen want ik kan daar volgensmij nergens hier in de buurt aankomen. of weet er iemand een zaak die dat heeft in midden limburg?
ik zal maar eens kijken hoe ik dit precies ga oplossen dan of ik sluit hier gewoon de usb car adapter op aan die ik heb liggen dat is misschien nog wel het makkelijkste dan hoef ik niet een weerstand te gaan bestellen want ik kan daar volgensmij nergens hier in de buurt aankomen. of weet er iemand een zaak die dat heeft in midden limburg?
Dat dacht ik eerst ook maar omdat deze versie modded is word die chip in het midden redelijk snel heel warm en met deze oplossing heeft die chip daar geen last meer van. En het werkt perfect.wesleytjuh schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:53:
[...]
Een led zonder weerstand gaat sowieso niet lang werken, deze zal zoals je zelf al aangeeft warm worden en uiteindelijk doorbranden. Verder denk ik dat deze belasting veel te laag is voor de voeding om correct te werken. In het elektronica forum loopt ergens een topic met een how to om je PSU als voeding te gebruiken. Misschien dat je daar mee informatie kunt vinden.
[...]
Prima.
[...]
Ziet er degelijk uit. De speakers kan je misschien nog wel uitdeuken door voorzichtig een naald te gebruiken of anders misschien een stofzuiger, al is daar deze speaker waarschijnlijk te klein en zwak voor.
Een TA2024 heeft trouwens geen fan nodig in principe, maargoed werkt prima zo natuurlijk
Wat bedoel je precies met een usb car adapter? Werken deze niet op 12V (naar 5V)? Het lijkt me sterk dat er nergens een elektronica zaak in de buurt zit, al worden deze wel steeds schaarser ja.. Je kunt altijd de weerstanden nog bestellen bij bijvoorbeeld dickbest of conrad.freakk schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:18:
oke bedankt voor de hulp
Zie ook mijn edit trouwens: er wordt aangeraden om je lijnen best stevig te belasten om je voeding een lange levensduur te geven.
Toevallig een paar speakers parallel staan zodat de belasting onder de 4 ohm komt? Dit zou het warmere IC ook kunnen verklaren.Anoniem: 453462 schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:21:
[...]
Dat dacht ik eerst ook maar omdat deze versie modded is word die chip in het midden redelijk snel heel warm en met deze oplossing heeft die chip daar geen last meer van. En het werkt perfect.
[ Voor 20% gewijzigd door wesleytjuh op 02-04-2012 20:22 ]
Anoniem: 452980
Voor de mensen die nog een mp3-, radio-, sdkaart, usbspeler nodig hebben, ik heb even het internet afgestruind en op ebay blijken ze vrij duur te zijn daarom heb ik een link naar een soortgelijke amerikaanse website, precies hetzelfde product:
http://dx.com/1-4-led-mp3...controller-dc-3-7v-102752
voor de liefhebbers!
voor de liefhebbers!
De bovenste twee speakers staan parallel maar hoe komt ik er dan achter of de belasting onder de 4 ohm komt?wesleytjuh schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:21:
[...]
Wat bedoel je precies met een usb car adapter? Werken deze niet op 12V (naar 5V)? Het lijkt me sterk dat er nergens een elektronica zaak in de buurt zit, al worden deze wel steeds schaarser ja.. Je kunt altijd de weerstanden nog bestellen bij bijvoorbeeld dickbest of conrad.
Zie ook mijn edit trouwens: er wordt aangeraden om je lijnen best stevig te belasten om je voeding een lange levensduur te geven.
[...]
Toevallig een paar speakers parallel staan zodat de belasting onder de 4 ohm komt? Dit zou het warmere IC ook kunnen verklaren.
Dealextreme is Chinees en de kwaliteit is om te huilen.Anoniem: 452980 schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:23:
Voor de mensen die nog een mp3-, radio-, sdkaart, usbspeler nodig hebben, ik heb even het internet afgestruind en op ebay blijken ze vrij duur te zijn daarom heb ik een link naar een soortgelijke amerikaanse website, precies hetzelfde product:
voor de liefhebbers!
Deze kan daarnaast niet op 12V, maar alleen op 3,7V, dus dan moet je daar nog weer een aparte accu of converter voor hebben.
Zo te zien wodren er ook geen kabeltjes meegeleverd, want meestal staat dat er wel bij vermeld.
Ja klopt is ind van 12v naar 5 even vergeten dat zal dus zeer waarschijnlijk niet werken. Ik ga de 3,3v verder niet belasten denk ik. Ja het probleem met bestellen is dat ik net een bestelling geplaatst heb bij conrad dus dan moet ik nu weer verzendkosten betalen als ik alleen een weerstand wil halen..
Ja ik weet echt geen zaak hirr in de buurt zelfs in dr stad niet..
Ja ik weet echt geen zaak hirr in de buurt zelfs in dr stad niet..
Heel simpel, als je de weerstand van de speakers los weet kan je uitrekenen wat de weerstand in parallel is. Bijvoorbeeld als ze beide 4 ohm zijn, en ze staan in parallel, dan wordt de vervangende weerstand 2 ohm. 2 ohm is (te) zwaar voor een TA2024, en kan de verhoogde warmte heel goed verklaren.Anoniem: 453462 schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:24:
[...]
De bovenste twee speakers staan parallel maar hoe komt ik er dan achter of de belasting onder de 4 ohm komt?
Dick best verstuurd nog in bubbelenvelopen als dat past, dan kan het mooi door de brievenbus en scheelt het je aanzienlijk in de verzendkosten. Wel is er een minimum van 5 euro voor een order.freakk schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:18:
oke bedankt voor de hulp
[ Voor 38% gewijzigd door wesleytjuh op 02-04-2012 20:30 ]
Zouden zo zoiets hebbeb bij elektroworld tummers denk het niet he is meer echt elektriciteit volgensmij ofniet?
Box 1 heeft een weerstand van 8 ohm en box 2 van 6 ohm dit betekent toch een vervangingsweerstand van 3.42 ohm? Zoja, kan de ta2024 dat aan of moet ik de boxen in serie zetten dan krijg je volgens mij een vervangingsweerstand van 14 ohm.. En dat lijkt me misschien dan weer teveelwesleytjuh schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:29:
[...]
Heel simpel, als je de weerstand van de speakers los weet kan je uitrekenen wat de weerstand in parallel is. Bijvoorbeeld als ze beide 4 ohm zijn, en ze staan in parallel, dan wordt de vervangende weerstand 2 ohm. 2 ohm is (te) zwaar voor een TA2024, en kan de verhoogde warmte heel goed verklaren.
Klopt inderdaad. TA2024 kan dit prima aan, zeker met wat koelingAnoniem: 453462 schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:59:
[...]
Box 1 heeft een weerstand van 8 ohm en box 2 van 6 ohm dit betekent toch een vervangingsweerstand van 3.42 ohm? Zoja, kan de ta2024 dat aan of moet ik de boxen in serie zetten dan krijg je volgens mij een vervangingsweerstand van 14 ohm.. En dat lijkt me misschien dan weer teveel
Ik ben niet bekend met die winkel, het beste kan je waarschijnlijk de weerstanden gewoon online bestellen.freakk schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:38:
Zouden zo zoiets hebbeb bij elektroworld tummers denk het niet he is meer echt elektriciteit volgensmij ofniet?
[ Voor 26% gewijzigd door wesleytjuh op 02-04-2012 21:05 ]
Kijk dan is dit gedeeltelijk niet wetend een heel goed plan geweest met die computerventilator.wesleytjuh schreef op maandag 02 april 2012 @ 21:05:
[...]
Klopt inderdaad. TA2024 kan dit prima aan, zeker met wat koeling.
heey iedereen ,
sinds mn laatste post (ergens op pagina 32 ) heb ik het een en ander aangepast in mn schema.
zo heb ik bijvoorbeeld De led strip erbij gezet en de aan en uitschakelaar.Zie hieronder :

Klopt dit zo en zitten er dus geen fouten in mn systeem?
en voor de switch , kan ik deze daarvoor gebruiken :http://www.kistradio.nl/winkel/dpdt-dubbelpolige-wisselschakelaar-p-17.html
groet
sinds mn laatste post (ergens op pagina 32 ) heb ik het een en ander aangepast in mn schema.
zo heb ik bijvoorbeeld De led strip erbij gezet en de aan en uitschakelaar.Zie hieronder :

en voor de switch , kan ik deze daarvoor gebruiken :http://www.kistradio.nl/winkel/dpdt-dubbelpolige-wisselschakelaar-p-17.html
groet
Wat is die 'direct' op je Accusafe?iggyx360 schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:25:
heey iedereen ,
[afbeelding]
groet
Het lijkt nu net alsof je met de switch wilt switchen tussen het opladen van je accu met de acculader, of anderzijds, spelen op de acculader (wat mij een erg onhandige situatie lijkt).
Voor de rest ziet er goed uit, maar als je even kan uitleggen wat daar onderin gebeurt, dan kan ik dat ook nog bevestigen
Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl
Hallo
Ik ben bezig om een kistradio te maken in een munitiekist met deze onderdelen:
TA2024 zelf gemod
Accusafe 3
12V 7,2 Ah batterij van conrad
De grootte van de kist is 30x16x18. Dus ik kan maximum 2x een 15cm luidspreker naast elkaar plaatsen.
Nu heb ik deze speakers op het oog: http://www.visaton.com/en...reitband/fr13wp_ws_4.html
Maar de mean sound pressure is maar 85dB, is dit niet een beetje laag? Zou het niet beter zijn om andere speakers te nemen en welke raden jullie mij dan aan?
Bedankt!
Ik ben bezig om een kistradio te maken in een munitiekist met deze onderdelen:
TA2024 zelf gemod
Accusafe 3
12V 7,2 Ah batterij van conrad
De grootte van de kist is 30x16x18. Dus ik kan maximum 2x een 15cm luidspreker naast elkaar plaatsen.
Nu heb ik deze speakers op het oog: http://www.visaton.com/en...reitband/fr13wp_ws_4.html
Maar de mean sound pressure is maar 85dB, is dit niet een beetje laag? Zou het niet beter zijn om andere speakers te nemen en welke raden jullie mij dan aan?
Bedankt!
wat er net bij de post zat:

5x tip31c! Mocht er nog iemand eentje willen hebben is er voor een kleine vergoeding wel wat te regelen

5x tip31c! Mocht er nog iemand eentje willen hebben is er voor een kleine vergoeding wel wat te regelen
en waar ga je die voor gebruiken?
Want kan dat niet terug vinden.
Anoniem: 453557
ik heb nog een pioneer speaker van 200 max 200w ook heb ik nog 2 sony boxen(torens) uit een homecinema set, volgens mij zijn die 35w ( max 75w ). nou heb ik nog een 7.2ah accu liggen en ik zag dat die TA2024 kleine leuke versterker is. nou wil ik dit allemaal gaan inbouwen en op die accu aansluiten alleen de vraag is als ik dit in een box plaats en portable maak, hoe kan ik dit het beste doen. en zal dit wel leuk klinken? gr sander ( als dit niet hier mocht tell me
)
Ledjes die meeknipperen op de muziekThe Fatal schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 14:49:
en waar ga je die voor gebruiken?
Tuurlijk mag je dit vragen hier. Let even op de impendantie van de speakers. De startpost staat vol met informatie, lees die eens door. Als je er dan nog niet uitkomt vraag het nog eens. Die 35 watt speakers zijn ruim voldoende trouwens want de ta2024 levert max 2x15 watt.Anoniem: 453557 schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 14:54:
ik heb nog een pioneer speaker van 200 max 200w ook heb ik nog 2 sony boxen(torens) uit een homecinema set, volgens mij zijn die 35w ( max 75w ). nou heb ik nog een 7.2ah accu liggen en ik zag dat die TA2024 kleine leuke versterker is. nou wil ik dit allemaal gaan inbouwen en op die accu aansluiten alleen de vraag is als ik dit in een box plaats en portable maak, hoe kan ik dit het beste doen. en zal dit wel leuk klinken? gr sander ( als dit niet hier mocht tell me)
[ Voor 66% gewijzigd door Bartske op 03-04-2012 15:04 ]
Hoe groot moet je kist zijn om er een redelijke bas uit te krijgen.
Zoals het nu staat word mijn kist 30x20x20 (LxBxH) icm 13cm JBL gto speakers aan een ta2024.
Komt hier een goede bas uit of moet ik de kist groter maken?
Zoals het nu staat word mijn kist 30x20x20 (LxBxH) icm 13cm JBL gto speakers aan een ta2024.
Komt hier een goede bas uit of moet ik de kist groter maken?
mijn excuses ik bedoel de TA2020 2*25w nou wil ik die pioneer en die 2 sony boxen er op aan sluiten. nou weet ik dat die pioneer 4ohms is en die sony zijn 6ohm ( 2 stuks ) zou dit dan mooi klinken? als ik alles in 1 kist bouw. en is de versterker daar wel geschikt voor of raden jullie mij een ander aan? mvg sander
Eigenlijk wilde ik hiermee het probleem oplossen dat ik 2 stekkers heb ( eentje om direct van het stopcontact te spelen en de ander voor het opladen) . Dus ik vroeg me af of ik dat zo kon oplossen. Zo niet , hoe dan wel ?alexandersamson schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 00:56:
[...]
Wat is die 'direct' op je Accusafe?
Het lijkt nu net alsof je met de switch wilt switchen tussen het opladen van je accu met de acculader, of anderzijds, spelen op de acculader (wat mij een erg onhandige situatie lijkt).
Voor de rest ziet er goed uit, maar als je even kan uitleggen wat daar onderin gebeurt, dan kan ik dat ook nog bevestigen
mag er aan beide kanten van de accusave geen spanning tegelijk staan?
Anders intern doorlussen.
edit:
dit heb ik van de site gehaald:
Helaas geen aansluit schema zo snel gevonden. Maar die zal hier misschien wel ergens in het topic staan
Anders intern doorlussen.
edit:
dit heb ik van de site gehaald:
Dus naar mijn idee heb je echt geen 2 stekkers nodig.Indien de accu onder de gewenste spanning komt, schakelt de AccuSafe automatisch over op Accu laden en Versterker op voeding. Tevens als de AccuSafe bemerkt dat de voeding spanning krijgt (de gebruiker doet stekker in het stopcontact, dan schakelt hij tevens automatisch over op Accu laden en Versterker op voeding. Hiermee is je accu optimaal beschermd tegen ontladen en jij als gebruiker voorzien van optimaal gemak.
Helaas geen aansluit schema zo snel gevonden. Maar die zal hier misschien wel ergens in het topic staan
[ Voor 80% gewijzigd door The Fatal op 03-04-2012 16:56 ]
ik wil een kistbox maken. maar nu heb ik 2sony boxen ( max 75w ) en 1 range (200w)
nou hoorde ik dat de ta2024 2*15 of de ta2020 2*25w energie zuinig zijn.
maar als ik laat maar zeggen 1 200w box en 1 sony 75w op een van die versterkers is die versterker dan te klein? en wat geven jullie mij voor advies? gr sander
ps ik wil hem op accu hebben 7,2 ah
nou hoorde ik dat de ta2024 2*15 of de ta2020 2*25w energie zuinig zijn.
maar als ik laat maar zeggen 1 200w box en 1 sony 75w op een van die versterkers is die versterker dan te klein? en wat geven jullie mij voor advies? gr sander
ps ik wil hem op accu hebben 7,2 ah
Ik heb mijn boksen net binnen rn wr dachten dat we nog van dir kabels voor boksen hadden liggen maar helaas niet.. Kan ik hier ook gewoon schakeldraad van 1,4 mm voir gebruiken of gaat dat niet werken?
Eens kijken,iggyx360 schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:25:
heey iedereen ,
[afbeelding]
groet
De aan uit knop zit in principe goed. Kan je inderdaad tussen de + kabel naar de versterker toe aansluiten. De led ter indicatie of de versterker aan of uit staat plaats je dan parallel NA de schakelaar over de + en -. Dit staat volgens mij nog fout in je schema.
Dan de accusafe, wil je echt geen aparte voeding gebruiken? Zo is het natuurlijk niet echt handig. Nu kan je of laden, of voeden maar moet je dit nog handmatig vestellen steeds. Je hebt nu dan in totaal 4 schakelaars, 1 van de versterker, 2 van de AccuSafe voor aan/uit en 1 voor het schakelen tussen laden en voeden. Verder gebruik je nu een acculader als voeding, kan opzich prima, maar is niet ideaal.
Om het probleem met 2 stekkers te voorkomen kan je ook de 230V van je lader en voeding samenvoegen op 1 eurostekker. Wel erg goed isoleren natuurlijk maar dit is prima mogelijk. Zo hou je de lader en voeding mooi in je kist/krat, en kan je via een eurostekker 230V aan je krat leveren.
[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 03-04-2012 19:04 ]
waar komt het beste geluid uit.
2keer sony boxen max 75 op een versterker... TA2*25w?( heeft bass-mid-hoog)
of 200W woofer op een versterker .... Ta 2*25w?heeft (bass-mid-hoog)
welke versterker?
welke zal het mooiste klinken.
verder nog aanvullingen:D?
welke versterker?
ik heb ook nog 3 van deze kabels in de kelder liggen. zijn deze geschikt om de boksen op de versterker aan te sluiten? Ik hoor het graag zodat ik aan de slag kan gaan ermee 

Voor speakers heb je geen speciale kabels nodig dus bijna alle kabels zijn geschikt, het is alleen hoe dikker hoe beter (tot een grens natuurlijkfreakk schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 20:31:
ik heb ook nog 3 van deze kabels in de kelder liggen. zijn deze geschikt om de boksen op de versterker aan te sluiten? Ik hoor het graag zodat ik aan de slag kan gaan ermee
[afbeelding]
De kabel is volgens mij wel lang genoeg om een paar stukken van te maken, in een radiokist heb je waarschijnlijk geen lange kabels nodig.
Nee klopt maar was puur om even een idee te geven van wat ik heb liggen en of het goed genoeg is. Maar dan weet ik genoeg bedankt:)
Ik zoek een "disco" ledstrip voor mijn kratradio.
Ik heb al gegooglt maar weet niet welke ik het beste kan kopen?
Eentje die ik meteen op 12 volt kan aansluiten
Iemand suggesties of ideeen?
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Veel succes ermee, ik heb er 3 kapot gemaakt toentertijd.Bartske schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 15:01:
[...]
Ledjes die meeknipperen op de muziek
[...]
Tuurlijk mag je dit vragen hier. Let even op de impendantie van de speakers. De startpost staat vol met informatie, lees die eens door. Als je er dan nog niet uitkomt vraag het nog eens. Die 35 watt speakers zijn ruim voldoende trouwens want de ta2024 levert max 2x15 watt.
Ze houden niet zo erg van warmte, heel voorzichtig zijn met solderen dus!
Ebay staat vol met led strips, met een tip31c laat je ze dansen op je muziek:Anoniem: 453456 schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 21:53:
Ik zoek een "disco" ledstrip voor mijn kratradio.
Alvast bedankt

http://www.instructables....ep6/Building-the-circuit/
Ledjes zijn gewoon in serie aangesloten zo te zien, neem aan dat in een led strip de ledjes ook in serie staan.
Een woofer kan normaal gezien geen hoge tonen weergeven? Daarnaast zegt het vermogen echt nul komma nul over de geluidskwaliteit, daarover kunnen we dus niks zeggen. Volgens mij heb je niet al te hoge eisen (wat je ook niet hoort te hebben/niet gaat bereiken bij zo een kratje) een TA2024 zal dus helemaal voldoende voor je zijn!Anoniem: 453557 schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 20:25:
waar komt het beste geluid uit.
welke versterker?
Vorig jaar fantaseerde ik met wat mensen over een mobiel geluidssysteem, nu heb ik besloten om er een te gaan maken. Het wordt een low budget projectje dus je kan er donder op zeggen dat het me dus veel meer geld gaat kosten dan de bedoeling is... Ik ben van plan er 4 auto speakers, een autoradio, 2 accu's, een druppellader en misschien nog 2 koplampen in te bouwen. Dat laatste lijkt me leuk omdat ik regelmatig samen met wat lui fiets. Fietsen is in dit geval trucjes oefenen op van die hippe fixed gear fietsen. Ach en als ik dan toch een karretje maak...
Dit is zo'n beetje het plan

Dit mooie karretje heb ik voor 7,50 op marktplaats geritseld en vandaag in Zuidhorn (half uurtje fietsen vanaf Groningen) opgehaald.

uurtje sleutelen later blijft dit over

Op de terugweg van Zuidhorn naar Groningen vond ik deze witte unit langs de kant van de weg en die is perfect als deksel.

Aangezien ik eigenlijk nog niks heb behalve het onderstel en de deksel kan het nog wel even duren voordat ie klaar is. Eindresultaat zal natuurlijk hier gedeeld worden!
Dit is zo'n beetje het plan

Dit mooie karretje heb ik voor 7,50 op marktplaats geritseld en vandaag in Zuidhorn (half uurtje fietsen vanaf Groningen) opgehaald.

uurtje sleutelen later blijft dit over

Op de terugweg van Zuidhorn naar Groningen vond ik deze witte unit langs de kant van de weg en die is perfect als deksel.

Aangezien ik eigenlijk nog niks heb behalve het onderstel en de deksel kan het nog wel even duren voordat ie klaar is. Eindresultaat zal natuurlijk hier gedeeld worden!
[ Voor 0% gewijzigd door Folg op 03-04-2012 23:18 . Reden: typo ]
sorry het is gewoon zo'n auto box. als ik het goed heb een PA speaker 200w. met 4ohmPainore schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 22:57:
[...]
Een woofer kan normaal gezien geen hoge tonen weergeven? Daarnaast zegt het vermogen echt nul komma nul over de geluidskwaliteit, daarover kunnen we dus niks zeggen. Volgens mij heb je niet al te hoge eisen (wat je ook niet hoort te hebben/niet gaat bereiken bij zo een kratje) een TA2024 zal dus helemaal voldoende voor je zijn!
en die andere 2x sony zijn rond de 35w ( 75w max ) en die zijn 6ohms impedantie.
nou was me vraag welke combinatie het beste is, als je let op speelduur, en kwaliteit van de muziek.
welke combinatie met welke versterker en welke boxen.
dus 2keer sony met welke versterker?
1 keer die pa speaker 200w? welke versterker?
of kan ik die 200w ook nog koppelen aan 1 of 2 sony's? wat lijkt volgens jullie het handigst qua sound/verbruik.
mvg sander
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 453557 op 04-04-2012 00:42 . Reden: aanvulling ]
Anoniem: 453638
Hallo allemaal,
Na een tijdje getwijfeld te hebben ben ik nu toch echt ook begonnen, wel direct met 2 kisten.
#1, oude granaten kist met twee Pioneer 2-weg speakers in de deksel, een ling ping versterkertje van Dealextreme en een 7,2 aH accu
#2 Zelfbouw kist met twee 10" Dap Audio woofer units en twee 3-weg 6x9 Caliber speakers draaiend op een Excalibur 4x40w en een 22aH accu.
Moet alleen nog de versterkers binnenkrijgen en dan kan ik aan de slag.
Foto's volgen!
Gr Dirk
Na een tijdje getwijfeld te hebben ben ik nu toch echt ook begonnen, wel direct met 2 kisten.
#1, oude granaten kist met twee Pioneer 2-weg speakers in de deksel, een ling ping versterkertje van Dealextreme en een 7,2 aH accu
#2 Zelfbouw kist met twee 10" Dap Audio woofer units en twee 3-weg 6x9 Caliber speakers draaiend op een Excalibur 4x40w en een 22aH accu.
Moet alleen nog de versterkers binnenkrijgen en dan kan ik aan de slag.
Foto's volgen!
Gr Dirk
met led , bedoelde ik eigenlijk een led strip , had ik misschien iets beter moeten uitleggen xDwesleytjuh schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 19:03:
[...]
Eens kijken,
De aan uit knop zit in principe goed. Kan je inderdaad tussen de + kabel naar de versterker toe aansluiten. De led ter indicatie of de versterker aan of uit staat plaats je dan parallel NA de schakelaar over de + en -. Dit staat volgens mij nog fout in je schema.
Dan de accusafe, wil je echt geen aparte voeding gebruiken? Zo is het natuurlijk niet echt handig. Nu kan je of laden, of voeden maar moet je dit nog handmatig vestellen steeds. Je hebt nu dan in totaal 4 schakelaars, 1 van de versterker, 2 van de AccuSafe voor aan/uit en 1 voor het schakelen tussen laden en voeden. Verder gebruik je nu een acculader als voeding, kan opzich prima, maar is niet ideaal.
Om het probleem met 2 stekkers te voorkomen kan je ook de 230V van je lader en voeding samenvoegen op 1 eurostekker. Wel erg goed isoleren natuurlijk maar dit is prima mogelijk. Zo hou je de lader en voeding mooi in je kist/krat, en kan je via een eurostekker 230V aan je krat leveren.
en wat bedoel je precies op het einde ?
Want de gelaccu moet toch met een druppellader worden opgeladen?
Ik heb net alles aangesloten op de voeding. Accu krijg ik vandaag binnen maar zodra ik mijn mobiel op 3 kwart volume zet knalt de voeding eruit hoe kan dit komen? of moet ik me gewoon een voeding die hiervoor bedoeld is halen?
Mijn ledjes komen van Ebay, verkoper in Bulgarije.. 16 euro incl verzendkosten en in 1 week binnen...
Dan moet je die alsnog parallel aansluiten, niet in serie. Anders blijft er niks meer over voor je versterker. Als je de ledstrip voor de schakelaar aansluit staat deze altijd aan, als je deze na de schakelaar aansluit gaat deze tegelijk met je versterker aan.iggyx360 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:37:
[...]
met led , bedoelde ik eigenlijk een led strip , had ik misschien iets beter moeten uitleggen xD
en wat bedoel je precies op het einde ?
Want de gelaccu moet toch met een druppellader worden opgeladen?
Je wilt nu toch een druppellader gebruiken voor zowel voeding als lader en schakelen tussen voeden en laden met een schakelaar? Hiervoor heb je toch gekozen omdat je niet meerdere stekkers in het stopcontact wil moeten steken?
Wat je dan ook kan doen is gewoon wel een voeding en lader gebruiken, maar de 230V stekker van beide aansluiten op 1 eurostekker. Zodat je alsnog maar 1 stekker hoeft aan te sluiten, die zowel de lader als voeding voedt.
Waarschijnlijk toch niet helemaal op de juiste manier belast dan. Een PSU mag geen problemen hebben met een simpele versterker zoals een TA2024. Misschien is het toch handiger inderdaad om een simpele voeding te halen die hiervoor geschikt is. Een 12V 2A voeding heb je al voor minder dan 10 euro.freakk schreef op woensdag 04 april 2012 @ 12:03:
Ik heb net alles aangesloten op de voeding. Accu krijg ik vandaag binnen maar zodra ik mijn mobiel op 3 kwart volume zet knalt de voeding eruit hoe kan dit komen? of moet ik me gewoon een voeding die hiervoor bedoeld is halen?
[ Voor 23% gewijzigd door wesleytjuh op 04-04-2012 12:43 ]
ik heb alleen geen TA2024 versterker ik heb een cougar c-500.2 deze trekt max 8A en volgensmij levert de voeding op 12v 6A max zou het dus kunnen dat zodra ik hem harde zet hij over dit max aantal A ga van de voeding en hij daarom uitslaat?
Dat zou inderdaad zeer goed kunnen. Dat verklaart het wel in ieder gevalfreakk schreef op woensdag 04 april 2012 @ 12:48:
ik heb alleen geen TA2024 versterker ik heb een cougar c-500.2 deze trekt max 8A en volgensmij levert de voeding op 12v 6A max zou het dus kunnen dat zodra ik hem harde zet hij over dit max aantal A ga van de voeding en hij daarom uitslaat?
Dat moet best een kleine PSU zijn dan? Vaak leveren deze erg veel stroom op de 12V lijn.
nee is gewoon redelijk normaal formaat maar dat ding stamt af uit het jaar 2000 en volgensmij nog ouder zelfs. Nu had ik nog een voeding liggen maar hier zie ik helemaal niks op staan van wat die op 12v ofzo levert qua A zou je dat ergens kunnen zien anders dan aan de buitenkant?
EDIT: en heeft iemand enig idee waar ik een 12V 8A gelijkspanning kan krijgen voor niet al te duur of misschien nog zelf een liggen ofzo?
EDIT: en heeft iemand enig idee waar ik een 12V 8A gelijkspanning kan krijgen voor niet al te duur of misschien nog zelf een liggen ofzo?
[ Voor 19% gewijzigd door freakk op 04-04-2012 13:01 ]
Hallo allemaal, wat een mooi topic is dit zeg 
Na vorige zomer een klein boomboxje in elkaar te hebben geflanst, is het nu tijd voor een wat mooiere,
Er zijn op dit moment twee dingen waar ik graag commentaar op wil hebben,
Eerste een beetje een domme vraag: is dit een gel accu?

Ik heb hem namelijk gekocht in de veronderstelling dat het een gewone lood accu was maar het lijkt me toch dezelfde als deze
Verder een wat meer open vraag, ik heb een mooie koffer gevonden maar ik maak me een beetje zorgen over de geringe diepte, alles past er in maar ik kan me voorstellen dat het de geluidsqualiteit niet ten goede komt. De afmetingen zijn 45x33x11cm. Hier zijn wat foto's:

Jullie zijn vast op de hoogte van deze site, en daar hebben ze meerdere modellen met een vergelijkbare diepte, En hoewel het er erg professioneel uit ziet kan ik de geluidsqualiteit niet beoordelen.
Alvast bedankt voor jullie reacties
edit: ik zat trouwens te denken aan deze drivers.
Ik heb me er nog niet echt in verdiept maar i.i.g zo'n soort formaat
Na vorige zomer een klein boomboxje in elkaar te hebben geflanst, is het nu tijd voor een wat mooiere,

Ik heb hem namelijk gekocht in de veronderstelling dat het een gewone lood accu was maar het lijkt me toch dezelfde als deze
Verder een wat meer open vraag, ik heb een mooie koffer gevonden maar ik maak me een beetje zorgen over de geringe diepte, alles past er in maar ik kan me voorstellen dat het de geluidsqualiteit niet ten goede komt. De afmetingen zijn 45x33x11cm. Hier zijn wat foto's:

Jullie zijn vast op de hoogte van deze site, en daar hebben ze meerdere modellen met een vergelijkbare diepte, En hoewel het er erg professioneel uit ziet kan ik de geluidsqualiteit niet beoordelen.
[ Voor 8% gewijzigd door WEETIKVEEEL op 04-04-2012 13:31 ]
Is gewoon een gel accu inderdaad. Nu niet geheel gesloten meer alleenWEETIKVEEEL schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:22:
Hallo allemaal, wat een mooi topic is dit zeg
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Kan je in de plaats van het mini jack signaal ook het uitgangs signaal van een ta2024 gebruiken.Painore schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 22:53:
[...]
Ebay staat vol met led strips, met een tip31c laat je ze dansen op je muziek:
[afbeelding]
http://www.instructables....ep6/Building-the-circuit/
Ledjes zijn gewoon in serie aangesloten zo te zien, neem aan dat in een led strip de ledjes ook in serie staan.
En heeft dit dan invloed op het geluid?
Anoniem: 441191
na veel denk- en speurwerk is dit uiteindelijk het resultaat van mijn kist- cq kofferradio. In 1ste instantie had ik het idee om alles zelf te maken en alles erin te stoppen wat er in zou kunnen. Acculade, accusafe,subwoofer etc. Alles zou er in moeten kunnen. Hier heb ik toch van afgezien omdat ik weinig verstand heb van electronica en nog geen plank recht kan zagen. Eigenlijk was het mijn idee om een trollykoffer te gebruiken tot ik op marktplaats deze koffer tegenkwam. Doordat de achterkant makkelijk open kan, is het allemaal heel simpel gebleven. Ik kan nl. overal heel makkelijk bij. De spanning haal ik er vanaf door de + van de accu te halen en ook het laden is geen probleem. Over de speelduur en het leegraken van de accu maak ik mij nog niet zoveel zorgen. Ik lees 10 tot 20 uur bij een normaal volume dus lijkt mij geen probleem.
De koffer heb ik van binnen verstevigd met MDF, ook heb ik er degelijke handvaten aan gemaakt.
Als versterker heb ik de TA-2024 van Sure (gemod).
De boxen zijn de TS-A6902i van Pioneer (40W)
Als accu een 12V 7,0A loodaccu
Om het geluid wat strakker te krijgen heb ik de kist van binnen voorzien van noppenschuim. Vooral als het geluid wat harder staat, blijft het wat meer in balans. het schot er tussenin kan er gewoon uit. Hier ben ik wat mee aan experimenteren. Het enige wat er nog moet komen is een voedingsadapter en misschien hier en daar nog een extra scharniertje.

Ik ben er blij mee. Laat de zomer maar komen
De koffer heb ik van binnen verstevigd met MDF, ook heb ik er degelijke handvaten aan gemaakt.
Als versterker heb ik de TA-2024 van Sure (gemod).
De boxen zijn de TS-A6902i van Pioneer (40W)
Als accu een 12V 7,0A loodaccu
Om het geluid wat strakker te krijgen heb ik de kist van binnen voorzien van noppenschuim. Vooral als het geluid wat harder staat, blijft het wat meer in balans. het schot er tussenin kan er gewoon uit. Hier ben ik wat mee aan experimenteren. Het enige wat er nog moet komen is een voedingsadapter en misschien hier en daar nog een extra scharniertje.

Ik ben er blij mee. Laat de zomer maar komen
Als je een box hebt van 4 ohm en je wilt dat hij wat harder mag gaan kun je er dan een weerstand parallel overheen zetten zodat de totale weerstand minder als 4 ohm word en de stroom groter en daarmee het geluid misschien harder?
En is het misschien een idee om een bass reflexpoort in mijn kist te maken of is het nutteloos? inhoud is 20l zitten 3 verschillende boxen in geen idee van de specs.
En is het misschien een idee om een bass reflexpoort in mijn kist te maken of is het nutteloos? inhoud is 20l zitten 3 verschillende boxen in geen idee van de specs.
[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 453462 op 04-04-2012 17:14 ]
Ik heb met bassbox pro een paar leuke kistjes berekend, zie:

Geel is een gesloten kist,
rood is een gepoorte kist,
oranje is een gepoorte kist, zelfde groote, langere poort en een of ander "Active 12dB/oct. high pass eq filter"
Fx: 30,18Hz
Qx: 1,93
Iemand enig idee hoe ik zo'n filter maak? want ik vind t erg interessant
even groot doosje, en een -3 dB van 30Hz!!!!
Geel is een gesloten kist,
rood is een gepoorte kist,
oranje is een gepoorte kist, zelfde groote, langere poort en een of ander "Active 12dB/oct. high pass eq filter"
Fx: 30,18Hz
Qx: 1,93
Iemand enig idee hoe ik zo'n filter maak? want ik vind t erg interessant
^ vergeet niet dat je 6dB boost, het kan dan dus ook 6dB minder hard. Zo'n filter is een high pass met een hoge Q, kan je in elkaar zetten met een opamp, wat weerstanden en condensatoren. In dit topic staat een spreadsheet waarmee je de waarden van de componenten kan berekenen. Denk er wel aan dat een opamp normaal een symmetrische voedingsspanning nodig heeft, die je nu niet hebt. Een oplossing daarvoor staat in deze pdf (filter circuits --> double pole --> sallen key).
Maar de versterker levert dan wel meer vermogen, alleen wordt dat verschil vervolgens opgestookt in de weerstand. Dus het gaat niet harder, maar je accu gaat wel sneller leeg.
Slim bedachtAnoniem: 453462 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:51:
Als je een box hebt van 4 ohm en je wilt dat hij wat harder mag gaan kun je er dan een weerstand parallel overheen zetten zodat de totale weerstand minder als 4 ohm word en de stroom groter en daarmee het geluid misschien harder?
[ Voor 43% gewijzigd door TBTL op 04-04-2012 17:28 ]
zou ik misschien de druppellader kunnen gebruiken als voeding of gaat dit niet werken? want ik heb wel een paar computer voedingen gevonden die 8A leveren op 12V maar die kosten toch weer 33 euro..
Hoeveel levert je druppellader dan? Ik denk te weinig. Maar waarom heb je een versterker die 8A trekt? Da's bijna 100 watt!freakk schreef op woensdag 04 april 2012 @ 17:51:
zou ik misschien de druppellader kunnen gebruiken als voeding of gaat dit niet werken? want ik heb wel een paar computer voedingen gevonden die 8A leveren op 12V maar die kosten toch weer 33 euro..
volgensmij leverde die ook 6A inderdaad...
nou ik kon deze voor een paar tientjes krijgen en ik denk dan kan ik deze net zo goed halen kan ik miss ook nog in auto gebruiken en dan weet ik zeker dat ik hem meteen heb inplaats van dat ik moet wachten op de bestelling bij kistradio. maar wat zouden jullie me dan aanraden om als voeding te gebruiken?
nou ik kon deze voor een paar tientjes krijgen en ik denk dan kan ik deze net zo goed halen kan ik miss ook nog in auto gebruiken en dan weet ik zeker dat ik hem meteen heb inplaats van dat ik moet wachten op de bestelling bij kistradio. maar wat zouden jullie me dan aanraden om als voeding te gebruiken?
Als jij een versterker hebt die 8A trekt en van plan bent om het volume vol open te zetten raad ik aan om ene voeding te zoeken die daadwerkelijk 8A kan leveren. 6A zal genoeg zijn als je je volume minder ver open zet, en al helemaal als je een zuinigere versterker zoekt. Maar voor je huidige situatie is het simperlwg te weinig.freakk schreef op woensdag 04 april 2012 @ 17:55:
volgensmij leverde die ook 6A inderdaad...
Ik heb nu een voeding gevonden voor €13 en die geeft 25A op de 12V lijn dit kan gewoon of niet dan of moet ik een voeding hebben die echt precies 8A levert?
Die is prima, als hij niet te veel storing op de 12V-lijn heeft.
[ Voor 66% gewijzigd door TBTL op 04-04-2012 19:12 ]
Voor de mensen die problemen hadden ondervonden op www.accusafe.nl van wesleytjuh. Het shipping probleem is aangepakt, en doet het weer! Sorry voor het ongemak!
[ Voor 18% gewijzigd door Stekeltje op 04-04-2012 19:42 ]
Hoe kan je bereken hoe lang een accu meegaat?
Ik heb deze spullen nog thuis liggen
En gebruik een 12volt 7 ah gelaccu
Ik heb wat formules gevonden maar dan staan er allemaal letters?
Dus weet nog nie wat ik waar moet invullen:-P
Weet iemand daar raad mee
Om te weten hoe lang je accu mee gaat moet je het verbruik weten. Stel dat het effectieve vermogen van je versterker 2x 15W is (redelijk normaal volgens mij, effectief is "wat je versterker werkelijk naar je speakers stuurt") zal het gevraagde vermogen iets hoger liggen (warmteverlies). Ga nu uit van een gevraagd vermogen van 2x20W = 40W.Anoniem: 453456 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 20:39:
Hoe kan je bereken hoe lang een accu meegaat?
Accu 12V 7Ah = 12*7 = 84W
84/40 = 2, ...... uur
Het beste is altijd nog ouderwets uittesten.
Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak
Ik ken je opstelling niet maar om harder geluid te krijgen kun je de volgende dingen doen:Anoniem: 453462 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:51:
- Grotere luchtdichte kist.
- weerstandmod (als je een class-d versterker hebt)
- luidsprekers nemen met een rendement (vaak zijn deze groter in diameter, bijv 17cm) 91 of 92 dB is een mooie waarde.
- basreflexpoort kan maar heeft waarschijnlijk geen zin als deze niet berekend is (en dat is lastig).
Waarom wil je per se een computervoeding? Je kunt beter een schakelende voeding nemen zoals http://www.ebay.nl/itm/12...ain_0&hash=item3cc382c01f. Als je deze aansluitingen te gevaarlijk vind kun je ook zo'n voeding nemen en dan de 12v stekker er af knippen: http://www.ebay.nl/itm/NE...ain_0&hash=item3f077d358bfreakk schreef op woensdag 04 april 2012 @ 17:51:
[mierenneukmodus]espro schreef op woensdag 04 april 2012 @ 20:56:
[...]
Om te weten hoe lang je accu mee gaat moet je het verbruik weten. Stel dat het effectieve vermogen van je versterker 2x 15W is (redelijk normaal volgens mij, effectief is "wat je versterker werkelijk naar je speakers stuurt") zal het gevraagde vermogen iets hoger liggen (warmteverlies). Ga nu uit van een gevraagd vermogen van 2x20W = 40W.
Accu 12V 7Ah = 12*7 = 84W
84/40 = 2, ...... uur
Het beste is altijd nog ouderwets uittesten.
12V*7Ah=84Wh, anders verlies je een eenheid
84Wh/40W = 2h, 2 uur. Om het even compleet te maken.
[/mierenneukmodus]
Maar inderdaad, als je het zou uitrekenen kom je op zo'n 2 uur uit met een 7Ah accu + TA2024. De praktijk wijst echter uit dat 10 uur speeltijd makkelijk mogelijk is met deze combinatie.
Ik wil graag een computervoeding omdat ik via contacten uiteindelijk toch nog vrij goedkoop een voeding kan krijgen met vrij goedkoop bedoel ik dan gratis hoef alleen verzendkosten te betalen dat doe ik toch liever dan een hele nieuwe voeding te halenMichel5128 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 21:14:
[...]
Ik ken je opstelling niet maar om harder geluid te krijgen kun je de volgende dingen doen:
- Grotere luchtdichte kist.
- weerstandmod (als je een class-d versterker hebt)
- luidsprekers nemen met een rendement (vaak zijn deze groter in diameter, bijv 17cm) 91 of 92 dB is een mooie waarde.
- basreflexpoort kan maar heeft waarschijnlijk geen zin als deze niet berekend is (en dat is lastig).
[...]
Waarom wil je per se een computervoeding? Je kunt beter een schakelende voeding nemen zoals http://www.ebay.nl/itm/12...ain_0&hash=item3cc382c01f. Als je deze aansluitingen te gevaarlijk vind kun je ook zo'n voeding nemen en dan de 12v stekker er af knippen: http://www.ebay.nl/itm/NE...ain_0&hash=item3f077d358b
Care to explain?TBTL schreef op woensdag 04 april 2012 @ 17:20:
^ vergeet niet dat je 6dB boost, het kan dan dus ook 6dB minder hard
[...]
Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0
Ik begrijp wat ie bedoeld, wat dat actieve filter doet is gewoon audio signaal geven, maar rond de 30Hz geboost. Het effect is dus dat je versterker veel meer power rond de 30Hz uitstuurd. Je kan het beter zien als alles wat niet rond de 30Hz zit verzwakken! Dit geeft dus een vlakkere response maar minder power. Dit is niet helemaal mijn doel, dus ik ga dit filter laten zitten!
Een filter kan er niet voor zorgen dat je versterker meer power gaat geven; een 'boost' kan in mijn beleving niet.Carneoleon schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:56:
[...]
Ik begrijp wat ie bedoeld, wat dat actieve filter doet is gewoon audio signaal geven, maar rond de 30Hz geboost. Het effect is dus dat je versterker veel meer power rond de 30Hz uitstuurd. Je kan het beter zien als alles wat niet rond de 30Hz zit verzwakken! Dit geeft dus een vlakkere response maar minder power. Dit is niet helemaal mijn doel, dus ik ga dit filter laten zitten!
Dell Studio XPS 16
Je doet als het ware een hoger volume aanbieden op je versterker op 1 bepaalde frequentie. Het effect is dus dat een ta2024 op die frequentie bijv. 12W uitstuurt en op andere frequenties bijv. slechts 3W ofzo.Scyth schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:32:
[...]
Een filter kan er niet voor zorgen dat je versterker meer power gaat geven; een 'boost' kan in mijn beleving niet.
Met boost bedoel ik dus niet dat een TA2024 meer power kan leveren!!!
[ Voor 7% gewijzigd door Carneoleon op 05-04-2012 16:27 ]
weet iemand waar je deze paneeltjes kan kopen want ze zien er wel echt vet uit..( natuurlijk alleen het zwarte, de knopjes en zo moet je er zelf in maken)

en weet iemand ook waar je dit kan kopen , die bescherm kap met die gaatjes erin & en die handvaten?

en weet iemand ook waar je dit kan kopen , die bescherm kap met die gaatjes erin & en die handvaten?

Gaas koop je gewoon bij de praxis. Veel sites voor kratradio's verkopen die zwarte inbouw plaatjes. Zelfs bij de plaatselijke audio boer zijn die flightcase dingen te verkrijgen.
-----Update van mijn kristradio---------
Weet niet of mensen zich nog de kratradio herinneren van Zebrano hout & focal speakers?
Het hout was wat gaan werken met scheurtjes als gevolg. Dus terug geweest naar de meubelmaker. Hij heeft alles keurig opgelost. Het nieuwe hout moest eerst een maand bij mij in huis liggen net zoals ze doen bij een houten vloer. Maybe een puntje om op te letten bij gebruik van hardhout
Nu alle elektronica eruit is meteen even een step down converter gekocht op ebay om van de 24v naar 12v te gaan. Dit voor een kleine 2e versterker voor de led schakeling. Wou me TK2050 niet belasten door ook nog de Led- tip31 schakeling eraan te hangen dus voor 10,- een stepdown + 2x 15W versterkertje gekocht. Als hij het dan niet doet weet ik het ook niet meer
-----Update van mijn kristradio---------
Weet niet of mensen zich nog de kratradio herinneren van Zebrano hout & focal speakers?
Het hout was wat gaan werken met scheurtjes als gevolg. Dus terug geweest naar de meubelmaker. Hij heeft alles keurig opgelost. Het nieuwe hout moest eerst een maand bij mij in huis liggen net zoals ze doen bij een houten vloer. Maybe een puntje om op te letten bij gebruik van hardhout
Nu alle elektronica eruit is meteen even een step down converter gekocht op ebay om van de 24v naar 12v te gaan. Dit voor een kleine 2e versterker voor de led schakeling. Wou me TK2050 niet belasten door ook nog de Led- tip31 schakeling eraan te hangen dus voor 10,- een stepdown + 2x 15W versterkertje gekocht. Als hij het dan niet doet weet ik het ook niet meer
Dat gaas weet ik niet waar dat te koop is, waarschijnlijk bij de bouwmarkt, ik weet wel waar je dat paneeltje onder andere kan kopen:Anoniem: 451351 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 16:28:
weet iemand waar je deze paneeltjes kan kopen want ze zien er wel echt vet uit..( natuurlijk alleen het zwarte, de knopjes en zo moet je er zelf in maken)
[afbeelding]
[afbeelding]
1. http://www.radiocentrum.c...aat_zwart_89_x_136mm.html
2. http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=304427
Handvaten:
1. http://www.radiocentrum.c...ndvat_met_veer_zwart.html
2. http://www.radiocentrum.c...at_voor_luidsprekers.html
3. http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=318574
4. http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=318515
5. http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=360549
6. http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=304451
Ik hoop dat ik je hier mee verder heb kunnen helpen.
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen. Een filter biedt geen hoger volume aan op 1 frequentie; hij biedt een lager volume aan op een andere frequentie. Een filter heeft mijns insziens áltijd als gevolg een netto verlaging van het aangeboden signaal. Je kunt dus nimmer vermogenswinst halen uit een filter.Carneoleon schreef op donderdag 05 april 2012 @ 16:25:
Je doet als het ware een hoger volume aanbieden op je versterker op 1 bepaalde frequentie. Het effect is dus dat een ta2024 op die frequentie bijv. 12W uitstuurt en op andere frequenties bijv. slechts 3W ofzo.
Met boost bedoel ik dus niet dat een TA2024 meer power kan leveren!!!
Dell Studio XPS 16
Ben bang dat dat dus wel kan. Of in ieder geval via LC filters, en het gaat hier niet om vermogenswinst, alleen om spanning. Vergeet niet dat dit voor de versterker is! Dan gaat het dus niet om vermogens.Scyth schreef op donderdag 05 april 2012 @ 17:31:
[...]
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen. Een filter biedt geen hoger volume aan op 1 frequentie; hij biedt een lager volume aan op een andere frequentie. Een filter heeft mijns insziens áltijd als gevolg een netto verlaging van het aangeboden signaal. Je kunt dus nimmer vermogenswinst halen uit een filter.
Een condensator en spoel hebben samen een resonantie frequentie. Rond die frequentie kan de spanning vele malen hoger worden dan de bron-spanning. Als je een spoel en condensator in serie zet, en dan vervolgens de spanningen bij bepaalde frequenties over de spoel meet (bode diagram) krijg je dit effect:

Ik moet hier overigens bij zeggen dat naar mijn idee dit niet mogelijk is met een RC netwerk! Maar ik ben niet zo heel erg thuis in ingewikkelde filternetwerken. Maar het lijkt me vrij onmogelijk! Bij RC netwerken is het inderdaad zoals jij het beschrijft.
[ Voor 27% gewijzigd door Carneoleon op 05-04-2012 22:29 ]
Anoniem: 453862
hallo,
ik ben ondertussen al bezig aan mijn 2de kistradio.
De eerste was in een ammobox, heel goed gelukt en zeer content mee.
Nu maak ik er één in een minibar van een hotel.
Het lukt vrij goed en hij is bijna af.
Maar nu zit ik met een probleem, ik heb de weerstandsmod toegepast op mijn ta2024. alles werkte ging al goed, bij de eerste test ging alles ook. maar nu tijdens het testen werkt plots mijn ene luidspreker niet meer.
Hoe zou dit komen en hoe kan ik dit oplossen?
Alvast bedankt!
ik ben ondertussen al bezig aan mijn 2de kistradio.
De eerste was in een ammobox, heel goed gelukt en zeer content mee.
Nu maak ik er één in een minibar van een hotel.
Het lukt vrij goed en hij is bijna af.
Maar nu zit ik met een probleem, ik heb de weerstandsmod toegepast op mijn ta2024. alles werkte ging al goed, bij de eerste test ging alles ook. maar nu tijdens het testen werkt plots mijn ene luidspreker niet meer.
Hoe zou dit komen en hoe kan ik dit oplossen?
Alvast bedankt!
@ speedfan
heel erg bedankt voor de informatie, zal wat uitkiezen en bestellen
hier al een paar foto's van mijn kratje tot nu toe:
http://imageshack.us/g/600/img20120402083148.jpg/
heel erg bedankt voor de informatie, zal wat uitkiezen en bestellen
http://imageshack.us/g/600/img20120402083148.jpg/
Dit topic is gesloten.
Let op:
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed. Uploaden kan bijvoorbeeld bij Tinypic.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink