Hallo,
Nieuw hier, alhoewel, ik volg het forum (als er weer een projectje aankomt) al sinds 2008. Ik dacht, laat ik nu toch maar ook een mijn bevindingen met jullie delen.
In 2008 begonnen, omdat een vriend ermee kwam. Toen ook ideeën opgedaan op het forum hoe ik het één en ander kon aanpakken. In de zomer een Heinekenkrat gemaakt met:
- Marquant versterker
- 2 Sony Xplods
- LED verlichting aan voor- en bovenkant
- 2 12V 7,2 Ah accu’s (stuk of 28 toen gratis opgehaald

)
- Gestoffeerd bakje voor MP3 speler bovenop
Leuk projectje toen voor de eerste keer en is ook heel wat uurtjes meegegaan.
Vervolgens kwam in 2010 de mogelijkheid om een nieuwe te maken. Ik kreeg een vrije opdracht voor school (Industrieel Product Ontwerpen in Den Haag) en besloot het iets groter aan te pakken. Wilde niet meer aan het krat formaat blijven hangen en ging wat ‘over the top’. Heb een box gebouwd van 18mm multiplex met de volgende specificaties:
- 60h x 40b x30d cm
- Compleet geïsoleerd
- TK 2050 versterker
- 2 Sony Xplods
- 2 Pioneer Citroën speakers
- 2 12V 7,2 Ah accu’s
- Houder voor multimediaspeler
De box weegt 25 kilo (!!!) en is eigenlijk onhanteerbaar geworden. Ik gebruik ‘m ook alleen rond huis en heeft dus niet veel aangestaan. Was er zo’n 250 euro aan kwijt, maar er wel een 9 voor gekregen

.
Nu kwam diezelfde vriend uit verhaaltje 1 vorig jaar met het verhaal dat het ook wel eens grappig was om een oude laptop in te bouwen (ik heb deze fantasie ook al voorbij zien komen in dit topic). Dit vond ik ook wel een goed idee, maar had er nog geen tijd voor. Inmiddels afgestudeerd dus kon de lol beginnen. Ik heb ook zo nu en dan nog drukke periodes dus het ontwerpen wat uitgespreid.
De krat staat inmiddels bij vrienden en de box is veel te zwaar, dus mijn uitgangspunt was dat het ditmaal een lichte box moest worden (6-7,5 kg) die makkelijk mee te nemen is naar bijv. het strand. In oktober een mini laptop gekocht via Marktplaats en een ontwerp gemaakt. Niks geworden en opnieuw begonnen. Weer hier op het forum gekomen en weer nieuwe ideeën opgedaan. Ook ik heb twee li-ion aangeschaft vanuit China in de hoop hierop de boel te kunnen laten draaien. En ja hoor, het is gelukt. Het volgende ontwerp is ontstaan:
- Asus EEE pc 900 (compleet geript, draait op een li-ion accu (jaja) (half uurtje getest))
- 160 gig externe HDD
- 2 3 inch Anthony Gallo speakers twv 380 euro per set (consumentenprijs)
http://www.anthonygallo.c...oducts-speakers-micro.php
(gelukkig gekregen via mijn stage, want deze zijn te duur om aan te schaffen voor zo’n project)
- TA2024 versterker
- 2 li-ion 9800Ah accu’s
- Potmeter
- Jack ingang (zodat er ook muziek van MP3 speler gespeeld kan worden)
- Switch (tussen pc en MP3 speler)
Dus wel een project met een gouden randje (waarde van ongeveer 500 euro).
Ik heb de laptop zo geëdit dat het meteen WinAmp draait en alle muziek inlaadt. Ik wilde in eerste instantie het scherm bedienen met alleen een touchpad, maar heb nu toch voor de grap een touchscreen uit China besteld. Deze is onderweg en dan kan ik beginnen met bouwen. Krijg zondag ook van een kennis een bovenfrees te leen.
Zo, lang verhaal over mijn muziekboxen ontwerpen. Jullie horen nog van me over de rest van de ontwikkeling.