robin5210 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:49:
Ik ben al een hele tijd aan het googlen maar ik heb nog geen eenduidig antwoord gevonden op mijn vragen.
1. Als er bij een tweeter 150W RMS staat betekend dit dan dat de tweeter maximaal 150W continu kan verdragen of dat hij maximaal aan een versterker met 150W RMS kan gehangen worden zonder beschadiging.
2. Als ik een 3-weg crossover wil maken, welke verzwakking raden jullie mij dan aan en waar kan ik de correcte spoelen vinden op Conrad?
Ik weet niet precies hoe je googled of hoe lang werkelijk je er onderzoek aan deed.
Anyways
RMS is simpel gezegd de maximum die er doorheen kan continu dus zodra je een hogere input in doet zal die warm worden en dat is niet zo goed.
Over de aantal rms van de versterker en speaker kan je in het begin van de topic vinden, daar is een hoop informatie die je nuttig kan zijn.
Zal waarschijnlijk vast ook wel iets staan wat rms nou precies is.
Rms betekent als afkorting Root Mean Square.
http://www.webopedia.com/TERM/R/RMS.html
Hier nog effe een linkje die een beetje omschrijft wat het is.
Dus ja de speaker zal dan dus 150w continu kunnen verdragen, en dus ook geldt het dat die maximaal 150w rms van een versterker kan verdragen, maar eigenlijk voor die informatie moet je dus even in begin topic kijken
Iets met:
Moet het vermogen van mijn versterker overeenkomen met dat van de speakers?
Nee, dat hoeft niet. Een versterker met bijvoorbeeld meer RMS vermogen dan je speakers is in principe geen probleem. Je moet gewoon oppassen dat je niet te veel vermogen uitstuurt (volume niet te hard zet). Een versterker met te weinig vermogen kan zelfs nog veel schadelijker zijn omdat er 'Clipping' (ernstige vervorming) op kan treden. Dit betekent dat je versterker geen mooie sinus meer uitstuurt waardoor je je speakers en mogelijk ook je versterker opblaast. Waar het dus eigenlijk op neer komt is dat wanneer je de luidsprekers erg hoort vervormen, dat je dan de versterker maar beter iets zachter kunt zetten.
Lredev legt het nog maar eens uit in de post lredev in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 12]".
Maar zoals ik al zei dat is gewoon even te vinden in het begin topic en er staat ook om het eens door te lezen voor vragen te stellen.
En die filter of ze die spoelen hebben op conrad weet ik niet, vast wel zou je dan zelf moeten kijken.
Maar als verzwakking zal ik gewoon 1e order gebruiken aangezien dat heel erg makkelijk te maken is en er een goed genoeg geluid uit komt.
Maar hier kan je een hoop vinden om conrad
Weet iemand toevallig nog een antwoord op mijn eerdere post?