Misschien ook even goed lezen wat ik schrijf. Namelijk dat IK niet zou weten wat ik er mee moet. Ik schrijf nergens dat mensen geen 10 hoofdtelefoons mogen bezitten, als ze dat leuk of zinvol vinden, prima voor hen.downtime schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:44:
[...]
Je hebt al vier hoofdtelefoons en je vindt het raar dat anderen er 10 hebben? Je realiseert je dat andere mensen dit lezen en zich afvragen wat je met 4 hoofdtelefoons moet?
Een tijdje geleden heb ik hier een bericht geplaatst over ruis door mijn IEMs vanwege mijn laptop. Toen werd mij geadviseerd een dragonfly black te kopen. Dit heb ik echter nog steeds niet gedaan.
Nu ervaar ik nog steeds die ruis in mijn IEMs, die zeker wordt veroorzaakt door de slechte geluidskaart in mijn laptop. Daar wil ik vanaf. Ook is er een Beyer Dynamic Dt770 Pro 80 Ohm onderweg. Sommige mensen zeggen dat die koptelefoon beter klinkt met een amp. Daarom is mijn vraag of er een DAC+AMP is die overweg kan met zowel de DT770 als mijn IEMs (16 Ohm), maar ik zou als het mogelijk is ook ruimte hebben om moeilijker aan te drijven koptelefoons te gebruiken. Mijn budget hiervoor ligt rond de 100 euro.
Als het kan zou ik het liefst gaat voor iets als de dragonfly black of de sabaj Da3, vanwege het formaat. Elders krijg ik de suggestie om de Fiio Q1 mark 2 te kopen, maar ik vind het vrij onduidelijk of die koptelefoons met een hogere weerstand wel goed aan kan. Daarnaast wordt de Fiio e10k genoemd, terwijl die behoorlijk oud is.
Hebben jullie nog ideeën?
Nu ervaar ik nog steeds die ruis in mijn IEMs, die zeker wordt veroorzaakt door de slechte geluidskaart in mijn laptop. Daar wil ik vanaf. Ook is er een Beyer Dynamic Dt770 Pro 80 Ohm onderweg. Sommige mensen zeggen dat die koptelefoon beter klinkt met een amp. Daarom is mijn vraag of er een DAC+AMP is die overweg kan met zowel de DT770 als mijn IEMs (16 Ohm), maar ik zou als het mogelijk is ook ruimte hebben om moeilijker aan te drijven koptelefoons te gebruiken. Mijn budget hiervoor ligt rond de 100 euro.
Als het kan zou ik het liefst gaat voor iets als de dragonfly black of de sabaj Da3, vanwege het formaat. Elders krijg ik de suggestie om de Fiio Q1 mark 2 te kopen, maar ik vind het vrij onduidelijk of die koptelefoons met een hogere weerstand wel goed aan kan. Daarnaast wordt de Fiio e10k genoemd, terwijl die behoorlijk oud is.
Verwijderd
Enorme voorraadVerwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 21:32:
[...]
Als je met 4 personen in een huis woont en constant pendelt tussen het ene en het andere huis, plus werklocaties, dan kom ik niet eens in de buurt van jouw enorme voorraad van 4.![]()
Ik zou trouwens niet eens weten hoeveel hoofdtelefoons wij in totaal bij elkaar hebben.
Vrijwel elke dac/amp zal een wereld van verschil zijn ten opzichte van je laptop onboard dac.AMD1800 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:23:
Een tijdje geleden heb ik hier een bericht geplaatst over ruis door mijn IEMs vanwege mijn laptop. Toen werd mij geadviseerd een dragonfly black te kopen. Dit heb ik echter nog steeds niet gedaan.
Zeos heeft in zijn review van de Fiio Q1 mark II de HD660s gebruikt van 150 ohm en hij is er erg tevreden mee, dus je 80 ohm Dt770 zal vast ook wel goed werken daar op.
e10k is een desktop dac/amp, je hoeft je geen zorgen te maken over de batterij, en hoewel het een paar jaartjes ouder is hoeft dat niet te betekenen dat het slechter is dan nieuwere apparaten.
Ik zou zeggen, neem de Q1 als je een portable wilt, maar als dat niet belangrijk is, is de e10k een goede keuze.
Zoals ik eerder had geschreven, ga ik ervan uit dat de ruis komt door de combinatie van een niet geweldige DAC/versterker in je laptop die relatief ruizig zijn, en dan door hoge analoge gain + hoge gevoeligheid van je huidige koptelefoon moet je hem in Windows heel zacht zetten, en blijft de ruis over.AMD1800 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:23:
Nu is voor mij de vraag een beetje of je die IEMs wil blijven gebruiken, of de bedoeling is dat die DT770 je nieuwe standaard koptelefoon worden. Want die zijn een stuk minder gevoelig, dus ik zou sterk adviseren te wachten tot die er zijn, en kijken of je er dan nog last van hebt. Hoog-ohmige koptelefoons zijn moeilijker te driven doordat ze bij gelijke volume instellingen een stuk minder geluid (en dus ook ruis bij jou) hebben. Dus als je straks erachter komt dat je met het volume op 100 eigenlijk nog steeds te weinig geluid hebt, dan moet je gaan kijken naar een aparte koptelefoon versterker. Is dat niet het geval, dan zelfs met jouw relatief brakke versterker die je nu erin hebt zitten (gebaseerd op dat je nu ruis hoort) verwacht ik niet dat het een significant verschil maakt als je een losse koptelefoon versterker koopt.
Het probleem met eigenlijk alles in de audio wereld is dat volgens reviews elke upgrade weer geweldig verschilt maakt, maar er wordt weinig objectief getest. Tomshardware heeft redelijk recent een aantal externe DACs blind getest samen met een standaard Realtek chip op een moederbord: Er was geen verschil te horen daar. (Nu ga ik er dus vanuit dat die Realtek chip een betere is dan wat jij nu hebt, maar als je op reviews af zou gaan zou er een enorm verschil in moeten zitten).
Ondertussen heb ik zelf ook een beslissing genomen qua koptelefoon. Hij moest draadloos zijn, en low latency. Voor de rest was gaming meuk niet nodig. Bij de Mediamarkt een Philips koptelefoon geprobeerd. Die zat echt perfect. Even wat reviews op Amazon gecheckt: Er was continue ruis te horen volgens veel mensen. Die werd het dus niet. De Sennheiser RS175 en broertjes series zaten redelijk, maar eigenlijk niet geweldig tov de Philips. Uiteindelijk toen met wat Googlen uitgekomen bij de Steelseries Arctis 7. Wel een gaming headset, maar deze werd aangeraden door https://www.rtings.com, als dat hij ook een goed neutraal geluid heeft. Geprobeerd bij Coolblue, en hij zat ook nog eens stuk beter dan de Sennheisers.
Oftewel die gekocht, en volledig tevreden er mee
Ik blijf mijn IEMs gebruiken. De Dt770 is voor thuis. Ik wil sowieso af van die ruis. Blijft je advies dan nog steeds wachten tot ik de dt770 binnen heb?Sissors schreef op maandag 26 februari 2018 @ 07:51:
[...]
Nu is voor mij de vraag een beetje of je die IEMs wil blijven gebruiken, of de bedoeling is dat die DT770 je nieuwe standaard koptelefoon worden. Want die zijn een stuk minder gevoelig, dus ik zou sterk adviseren te wachten tot die er zijn, en kijken of je er dan nog last van hebt. Hoog-ohmige koptelefoons zijn moeilijker te driven doordat ze bij gelijke volume instellingen een stuk minder geluid (en dus ook ruis bij jou) hebben. Dus als je straks erachter komt dat je met het volume op 100 eigenlijk nog steeds te weinig geluid hebt, dan moet je gaan kijken naar een aparte koptelefoon versterker. Is dat niet het geval, dan zelfs met jouw relatief brakke versterker die je nu erin hebt zitten (gebaseerd op dat je nu ruis hoort) verwacht ik niet dat het een significant verschil maakt als je een losse koptelefoon versterker koopt.
Het probleem met eigenlijk alles in de audio wereld is dat volgens reviews elke upgrade weer geweldig verschilt maakt, maar er wordt weinig objectief getest. Tomshardware heeft redelijk recent een aantal externe DACs blind getest samen met een standaard Realtek chip op een moederbord: Er was geen verschil te horen daar. (Nu ga ik er dus vanuit dat die Realtek chip een betere is dan wat jij nu hebt, maar als je op reviews af zou gaan zou er een enorm verschil in moeten zitten).
Hoewel ik dus verwacht dat je geen last hebt van ruis met de DT770s (afhankelijk hoe hard de ruis nu is natuurlijk, het blijft iets van een gok natuurlijk), maar als je de IEMs blijft gebruiken zul je daar ruis op blijven houden. Dus daar zal je natuurlijk sowieso een oplossing voor willen hebben en hoef je niet te wachten tot de DT770s er zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 26-02-2018 11:53 ]
De laatste paar dagen kwam de Philips Fidelio X2 hier een aantal keren positief langs. Vanaf vandaag t/m woensdag heeft iBood diverse hoofdtelefoons / in-ears van Onkyo in een flash sale. Prijzen zijn heel redelijk volgens mij, wat bij iBood niet altijd het geval is.
Daarbij zijn de Onkyo hoofdtelefoons niet breed verkrijgbaar in Nederland, in de pricewatch zie je afwisselend Coolblue of Amazon als enigste aanbieder.
Wat is nu de link hiertussen? De premium hoofdtelefoons van Onkyo en Philips worden blijkbaar beiden door Woox/Gibson gemaakt. In het draadje over de Onkyo A800 en H900 hoofdtelefoons op Head-fi las ik namelijk het volgende:
Yeah it's WOOX innovations owned by Gibson that engineers the Philips and Onkyo audiophile headphones, the Onkyo A800 has a completely different driver to X2 though, the A800 driver is more advanced, multi-layer with a stiff dome inset diaphragm.
The Fidelio range where designed to be on the "fun" side, the A800 is going for neutral, you can expect less bass with the A800 than the X2 and more treble detail. While the H900M is more on the fun side as it's driver is more similar to the X2 (but closed back), does not have the multi-layer dome inset diaphragm like A800.
Er wordt hier verder niet gesproken over de verschillende X2 versies met en zonder WooX logo zoals @Heilige Kaas noemde, het is dan ook een Onkyo thread. Goed om in je achterhoofd te houden bij het lezen van de thread, omdat je niet weet met welke versie van de X2 de Onkyo's vergeleken worden.
Los van de A800 en H900, beiden over ears, is de on-ear H500 voor 70 euro of de bluetooth variant voor 100 euro ook een mooie aanbieding. De H500BT heb ik wel ergens vergeleken zien worden met de Philips M2BT. Niet gek weet ik nu door de WooX connectie tussen beide merken.
Reviews H500BT op Head-fi.
Wat is nu de link hiertussen? De premium hoofdtelefoons van Onkyo en Philips worden blijkbaar beiden door Woox/Gibson gemaakt. In het draadje over de Onkyo A800 en H900 hoofdtelefoons op Head-fi las ik namelijk het volgende:
Yeah it's WOOX innovations owned by Gibson that engineers the Philips and Onkyo audiophile headphones, the Onkyo A800 has a completely different driver to X2 though, the A800 driver is more advanced, multi-layer with a stiff dome inset diaphragm.
The Fidelio range where designed to be on the "fun" side, the A800 is going for neutral, you can expect less bass with the A800 than the X2 and more treble detail. While the H900M is more on the fun side as it's driver is more similar to the X2 (but closed back), does not have the multi-layer dome inset diaphragm like A800.
Er wordt hier verder niet gesproken over de verschillende X2 versies met en zonder WooX logo zoals @Heilige Kaas noemde, het is dan ook een Onkyo thread. Goed om in je achterhoofd te houden bij het lezen van de thread, omdat je niet weet met welke versie van de X2 de Onkyo's vergeleken worden.
Los van de A800 en H900, beiden over ears, is de on-ear H500 voor 70 euro of de bluetooth variant voor 100 euro ook een mooie aanbieding. De H500BT heb ik wel ergens vergeleken zien worden met de Philips M2BT. Niet gek weet ik nu door de WooX connectie tussen beide merken.
Reviews H500BT op Head-fi.
[ Voor 3% gewijzigd door musicfreak op 26-02-2018 09:57 ]
Koop een DragonFly black, ga je geen spijt van krijgen, de audio chip in mijn laptop komt ook van realtek, met mijn Phonak oortjes valt het nog wel mee maar met mijn Westones is het echt niet om aan te horen en kan de DragenFly er dus ook met gemak blind uit pikken. Het verschil is zelfs duidelijk hoorbaar met mijn telefoon, OnePlus One.AMD1800 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:29:
[...]
Ik blijf mijn IEMs gebruiken. De Dt770 is voor thuis. Ik wil sowieso af van die ruis. Blijft je advies dan nog steeds wachten tot ik de dt770 binnen heb?
Met de DragonFly ben je gegarandeerd van je ruis af en heeft ook genoeg power voor de DT770, draai zelf een Custom One Pro van BeyerDynamic zonder problemen welke plenty hard kan is wel 16ohm maar 80Ohm is niet zo een groot verschil.
Voor de duidelijkheid: Ik ontken echt niet dat er hoorbare verschillen kunnen zitten bij slecht uitgevoerde koptelefoon uitgangen op laptops/PCs. Mijn huidige werk laptop met gevoelige oordopjes hoor ik ruis (opgelost dus met kabeltje van paar euro met volume controle), en mijn oude werk PC kon ik horen hoeveel stroom de USB poort en graka nodig hadden door slechte power power supply rejection blijkbaar.
Dat gezegd hebbende: Als je schrijft dat je met gemak het er blind uit kan pikken, heb je dat dan weleens geprobeerd? Waarbij beide geen digitale 'verbeteringen' actief hebben en het volume is gecalibreerd? Misschien zit er in jouw geval wel verschil tussen door dus een slechte audio implementatie in je laptop. Maar op audio gebied wordt altijd beweerd dat ze met gemak blind het verschil kunnen merken, maar bij blinde testen blijkt dat vaak vies tegen te vallen.
Dat gezegd hebbende: Als je schrijft dat je met gemak het er blind uit kan pikken, heb je dat dan weleens geprobeerd? Waarbij beide geen digitale 'verbeteringen' actief hebben en het volume is gecalibreerd? Misschien zit er in jouw geval wel verschil tussen door dus een slechte audio implementatie in je laptop. Maar op audio gebied wordt altijd beweerd dat ze met gemak blind het verschil kunnen merken, maar bij blinde testen blijkt dat vaak vies tegen te vallen.
Ik was hier ook altijd kritisch over maar heb nu Westone W30 dopjes en daarmee hoor ik het dus wel. Het ligt ook aan de koptelefoon/IEM of je het wel of niet gemakkelijk kan horen. Maar in een notendop is het geluid uit de DragonFly opener en is de separatie beter tussen instrumenten en vocals.Sissors schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:57:
Opmerkelijke koptelefoon tegengekomen bij een reviewer op Youtube, de Yamaha HPH-MT5. Hij noemt hem "het €99,- wonder" en heeft hem doen besluiten zijn referentie koptelefoon, de Sennheiser HD600, te koop te zetten.
Iemand die het ding kent?
YouTube: Sennheiser HD 600 vs Yamaha HPH-MT5 vs Yamaha HPH-MT8
Iemand die het ding kent?
YouTube: Sennheiser HD 600 vs Yamaha HPH-MT5 vs Yamaha HPH-MT8
[ Voor 4% gewijzigd door Hadespuiter op 27-02-2018 00:11 ]
Ik was dusdanig benieuwd naar het bovenstaande verhaal van de "wonder" Yamaha vs de HD600 (heb zelf ook een HD600) dat ik vandaag een HPH-MT5 geregeld heb voor vergelijk.
Om een lang verhaal kort te maken. Ik doe de HD600 er niet voor weg en wil de Yamaha ook niet kopen voor er bij ofzo. Op alle aspecten behalve druk in het laag (de Yamaha is een gesloten koptelefoon) is hij gewoon de mindere.
Om een lang verhaal kort te maken. Ik doe de HD600 er niet voor weg en wil de Yamaha ook niet kopen voor er bij ofzo. Op alle aspecten behalve druk in het laag (de Yamaha is een gesloten koptelefoon) is hij gewoon de mindere.
Mja, je vergelijkt een 90 euro dac/amp met een setje dat 250+ kost, beetje een scheve vergelijking.Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:46:
[...]
Eind 2016 was er op Amazon.de een leuk geprijsde 'Angebote' met deze 'FiiO E10K Olympus 2'.
Heb hem na aankomst een weekje uitgebreid kunnen vergelijken met mijn eigen AudioEngine D1 + O2 amp en vervolgens maar weer retour afzender gestuurd.
Verwijderd
Dat klopt, maar ik heb de Fiio ook met de standaard dac's van de moederborden vergeleken en ook dat doorstond hij niet.Kser schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 21:00:
[...]
Mja, je vergelijkt een 90 euro dac/amp met een setje dat 250+ kost, beetje een scheve vergelijking.
Als de Fiio ook maar een haartje beter had geklonken dan een standaard mobo dac dan had ik hem uiteraard gehouden, jammer genoeg was dat niet zo.
Ik had echt meer van dit ding verwacht en een betere dac kon ik goed gebruiken, helaas.
Hallo,
Ik heb momenteel een Hyperx Cloud Alpha als headset, maar wil nu een headphone (dus geen microfoon meer omdat ik dat niet meer zal gebruiken).
Mijn budget is rond de 140-150 euro en ik zoek een koptelefoon waar ik heel lekker op kan gamen, muziek en films kan luisteren. Draagcomfort speelt ook een rol.
Nu twijfel ik tussen de :
- Audio-Technica ATH-M50X
- Sennheiser HD 569
Of verschilt de audio kwaliteit van de 2 koptelefoons niet erg veel van de Cloud alpha? Alvast bedankt
Ik heb momenteel een Hyperx Cloud Alpha als headset, maar wil nu een headphone (dus geen microfoon meer omdat ik dat niet meer zal gebruiken).
Mijn budget is rond de 140-150 euro en ik zoek een koptelefoon waar ik heel lekker op kan gamen, muziek en films kan luisteren. Draagcomfort speelt ook een rol.
Nu twijfel ik tussen de :
- Audio-Technica ATH-M50X
- Sennheiser HD 569
Of verschilt de audio kwaliteit van de 2 koptelefoons niet erg veel van de Cloud alpha? Alvast bedankt
Ik zoek ook een headphone/koptelefoon. Budget is 100-200-300 euro.
Vereisten zijn: Draadloos en over-ear. Ik heb grote oren dus hecht veel belang aan comfort. Verder wil ik deze gebruiken tijdens het werk dus liefst een gesloten headphone.
Ik heb momenteel een Bluedio HT+ van China die heel goedkoop was, maar ook heel pijnlijk aan de oren na een kwartier dragen.
Deze Sony wordt hier aangeraden:
productreview: Sony MDR-ZX770BN (Zwart) review door Pinin
Goede koop?
Vereisten zijn: Draadloos en over-ear. Ik heb grote oren dus hecht veel belang aan comfort. Verder wil ik deze gebruiken tijdens het werk dus liefst een gesloten headphone.
Ik heb momenteel een Bluedio HT+ van China die heel goedkoop was, maar ook heel pijnlijk aan de oren na een kwartier dragen.
Goede koop?
Ik ben inmiddels in het bezit van een Fiio Q1 Mark II. Ik heb voor de gelegenheid mijn oude lossless bestanden tevoorschijn getoverd. Ik vind de geluidskwaliteit niet veel beter dan het geluid dat de DAC in mijn laptop produceert misschien heel iets helderder geluid en meer gecontroleerd, maar dat is het dan wel. Dit is ook het geval wanneer ik met mijn nieuwe DT770 80 Ohm luister, die ik nu tussen de 20 en 30 uur heb gebruikt. Kan dit nog een bepaalde oorzaak hebben? .
Wat voor telefoon heb je? Naar mijn mening is dat externe dac en versterker nogal overrated en je koptelefoon is maar 80 ohm niet echt heel hoog.
Ik gebruik de DAC via mijn laptop. Ik heb de versterker iig niet nodig, ook niet op mijn Nexus 5 of iPod classic. Op mijn Nexus doet hij het niet eens, maar dit komt wss door het vervangen van de printplaat waar de micro USB aansluiting aan zit door een goedkoop Chinees exemplaar ( ik kan ook geen USB sticks uitlezen, terwijl hier speciaal apps voor zijn gemaakt voor de Nexus 5)Amdwarrior schreef op maandag 5 maart 2018 @ 23:32:
Wat voor telefoon heb je? Naar mijn mening is dat externe dac en versterker nogal overrated en je koptelefoon is maar 80 ohm niet echt heel hoog.
Vandaag voor het eerst de bower wilkins px mee naar het werk....
Hiervoor had ik de Sony MDR-1RNC wat op zich geen verkeerde koptelefoon is maar 3 dingen bevielen me niet echt namelijk de korte batterij duur, niet draadloos en weergave...
Nu een hele dag de PX opgehad (althans een uurtje of 5 totaal)..
- Prachtig geluid, heerlijk open en gedetailleerd. (zeker met flac)
- Draadloos (duh)
- Noise canceling is toch weer iets beter dan de Sony.
Draagcomfort kan iets beter, maar is zeker niet slecht en bij lange na niet wat je soms wel eens leest, dat je deze niet eesn 2 uur op zou kunnen hebben.
Wel past de koptelefoon mij nog maar net (ik moet hem bijna volledig uitschuiven) maar zit verder prima..
Met name de geluidskwaliteit is echt heel erg goed zeker voor een blue-tooth NC koptelefoon... Komt echt in de buurt van mij Sensheiser HD600.
Hiervoor had ik de Sony MDR-1RNC wat op zich geen verkeerde koptelefoon is maar 3 dingen bevielen me niet echt namelijk de korte batterij duur, niet draadloos en weergave...
Nu een hele dag de PX opgehad (althans een uurtje of 5 totaal)..
- Prachtig geluid, heerlijk open en gedetailleerd. (zeker met flac)
- Draadloos (duh)
- Noise canceling is toch weer iets beter dan de Sony.
Draagcomfort kan iets beter, maar is zeker niet slecht en bij lange na niet wat je soms wel eens leest, dat je deze niet eesn 2 uur op zou kunnen hebben.
Wel past de koptelefoon mij nog maar net (ik moet hem bijna volledig uitschuiven) maar zit verder prima..
Met name de geluidskwaliteit is echt heel erg goed zeker voor een blue-tooth NC koptelefoon... Komt echt in de buurt van mij Sensheiser HD600.
MuziekLiefhebbert
Even een vraagje over een usb headphone amp/dac in combinatie met een Windows7 PC. Voor het eerst dat ik zo'n ding aangesloten heb op een PC en mij is opgevallen dat de volumeregelaar van Spotify nog gewoon werkt (de volumeregelaar in Spotify zelf). Dat zou toch eigenlijk niet mogen als je een externe amp/dac gebruikt?
Spotify dient wat mij betreft de digitale stream 1:1 door te geven richting de externe dac en niet "in te breken" in de stream zeg maar met een eigen digitale volumeregeling.
Ik heb al zaken geprobeerd als de geluidskaarten van de pc zelf op disable te zetten maar dat maakt niet uit. De volumeregelaar van Spotify blijft werken.
Spotify dient wat mij betreft de digitale stream 1:1 door te geven richting de externe dac en niet "in te breken" in de stream zeg maar met een eigen digitale volumeregeling.
Ik heb al zaken geprobeerd als de geluidskaarten van de pc zelf op disable te zetten maar dat maakt niet uit. De volumeregelaar van Spotify blijft werken.
Zit OK (heb 'm uren opgehad op werk, en wordt nu door een van mijn studenten gebruikt) en geluidskwaliteit is OK. Noise cancellation is niet OK, werkt niet echt.rednaz420 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:25:
Goede koop?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
@Hadespuiter als je die regelaar gewoon op 100% zit is er toch niks aan de hand?
Hiervoor heb je iets nodig dat het signaal 'bitperfect' doorstuurt naar je dac. Ik heb geen idee wat daarmee kan werken, je hebt voor het muziekprogramma wasapi of asio plugins, maar wellicht kan je googlen op bitperfect + spotifyHadespuiter schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 03:54:
Even een vraagje over een usb headphone amp/dac in combinatie met een Windows7 PC. Voor het eerst dat ik zo'n ding aangesloten heb op een PC en mij is opgevallen dat de volumeregelaar van Spotify nog gewoon werkt (de volumeregelaar in Spotify zelf). Dat zou toch eigenlijk niet mogen als je een externe amp/dac gebruikt?
Ik heb overigens nooit verschil kunnen horen tussen bitperfect of niet. Het is wel meer een gaurantee dat er niets verkeerd gebeurt. Sowieso is het een beetje nutteloos/overkill bij spotify. Spotify streamt niet in een bijzonder hoge kwaliteit, maar het valt mij vooral op dat veel van de gebruikte masters niet echt de best klinkende versies zijn, vaak meer de hardst klinkende versie.
[ Voor 15% gewijzigd door Heilige Kaas op 07-03-2018 10:57 ]
Spotify is geloof ik met ogg vorbis gecodeerd. Dus dat moet eerst naar audio worden omgezet en daar kan je prima volumeregeling op los laten. Spotify stuurt idd niet de ogg stream 1-op-1 door naar usb. Ik vraag me ook af of dat technisch wel kan. Dat is meer het kopiëren van een bestand dan audio spelen.
Ik denk dat je wat teveel van Spotify verwacht. Het is gewoon compressed audio en kwalitatief vergelijkbaar met MP3. Het heeft weinig zin om dat een audiofiele behandeling te geven. Het zou wat anders zijn als het bronmateriaal bestond uit FLAC’s van goede CD’s. Dan zou het misschien de moeite zijn om dit probleempje op te lossen.Hadespuiter schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 03:54:
Eens, er zitten soms beroerde versies van albums tussen. Als je geluk hebt dan is er keus tussen een standaard en extended versie van een album met bonus tracks. Vaak klinkt de eerste versie beter.Heilige Kaas schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:53:
[...]
Spotify streamt niet in een bijzonder hoge kwaliteit, maar het valt mij vooral op dat veel van de gebruikte masters niet echt de best klinkende versies zijn, vaak meer de hardst klinkende versie.
Iemand die de FX-audio X6 amp/dac aan de praat heeft met een Android phone?
Ik heb deze amp onlangs ontvangen en werkt prima op een Windows PC, maar op Android lukt het niet. Android ziet de dac wel maar muziek afspelen levert enkel een kortstondig gekraak op over de koptelefoon en that's it.
Ik heb deze amp onlangs ontvangen en werkt prima op een Windows PC, maar op Android lukt het niet. Android ziet de dac wel maar muziek afspelen levert enkel een kortstondig gekraak op over de koptelefoon en that's it.
Het scheelt wel een beetje als je Spotify premium hebt, dan kan je tenminste nog voor een hogere geluidskwaliteit kiezen voor het streamen.Heilige Kaas schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:53:
[...]
Spotify streamt niet in een bijzonder hoge kwaliteit,
Is ook ooit sprake geweest van een Spotify Hifi optie, die zou lossless zijn, maar die is (nog) niet op de markt gekomen.
Meesten mensen kunnen verschil tussen MP3 320kbit en Flac niet eens horen zelfs met Sennheiser HD 800 en als je verschil hoort is het vaak mastering Thriller van Michael Jackson bijvoorbeeld hoeveel versies die wel niet heeft.
Al een andere Android telefoon geprobeerd? Misschien heeft hij alleen moeite met jouw telefoon.Hadespuiter schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:46:
Zowel MP3 320 als FLAC hebben een hogere kwaliteit dan de maximale kwaliteit van Spotify. Mastering blijft natuurlijk het belangrijkste onafhankelijk van de bitrate.Amdwarrior schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:06:
Meesten mensen kunnen verschil tussen MP3 320kbit en Flac niet eens horen zelfs met Sennheiser HD 800 en als je verschil hoort is het vaak mastering Thriller van Michael Jackson bijvoorbeeld hoeveel versies die wel niet heeft.
Spotify is ogg vorbis en al die extra 24 bit 192 kHz klinkt op papier leuk maar geen enkel mens kan toonhoogtes van 44000 horen en 24 bit dynamische bereik leuk voor als je gehoord schade wil.Bvelleko schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 12:15:
[...]
Zowel MP3 320 als FLAC hebben een hogere kwaliteit dan de maximale kwaliteit van Spotify. Mastering blijft natuurlijk het belangrijkste onafhankelijk van de bitrate.
@Amdwarrior : Wat heeft 24 bit te maken met gehoorschade? Dit gaat toch alleen om de hoeveelheid data kan worden opgeslagen en uitgelezen in het bestand op een specifiek tijdstip?
24 bit audio heeft bereik van 120 decibel 16 bit tot 96 volgens mij . kHz is data opgeslagenAMD1800 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:15:
@Amdwarrior : Wat heeft 24 bit te maken met gehoorschade? Dit gaat toch alleen om de hoeveelheid data kan worden opgeslagen en uitgelezen in het bestand op een specifiek tijdstip?
Bij 24bit geluid heb je bijvoorbeeld een hoger dynamisch bereik.AMD1800 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:15:
De overgang van LP's naar CD's maakte een veel beter dynamisch bereik mogelijk omdat je niet te maken hebt met de ruis die je bij LP's hebt. CD's zijn 'maar' 16bits, maar het verschil in dynamisch bereik tussen 16 en 24bit is praktisch onhoorbaar. Sommige mensen claimen dat het beter klinkt en het verschil te horen, maar als je het mij vraagt is het maar een placebo effect. Er zijn maar weinig speakers/koptelefoons die zo'n snelle driver hebben dat ze zo'n verschil in volume accuraat kunnen weergeven.
24bits bevat 256x zoveel data als 16bits dus theoretisch gezien is het beter en voor archivering is het zeker the way to go, maar voor het beluisteren heb je die data echt niet nodig.
Ookal denk je dat lossless de enige manier is, probeer eens een codec zoals opus, op bitrates van ~92Kbit/s hoor je wel verschil, maar storend is het niet, op lagere bitrates gaat het alle andere lossy codecs mijlenver voorbij, en op hoog is het op z'n minst net zo goed.
De maximale kwaliteit van Spotify is 320kbit/s Ogg Vorbis, vraag me af of dat nog wel zoveel beter is dan MP3 320..Bvelleko schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 12:15:
[...]
Zowel MP3 320 als FLAC hebben een hogere kwaliteit dan de maximale kwaliteit van Spotify. Mastering blijft natuurlijk het belangrijkste onafhankelijk van de bitrate.
Dat vraag ik me eerlijk gezegd ook wel af. Ik zei overigens niet dat FLAC/MP3 'zoveel' beter is.troftnom schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:03:
[...]
De maximale kwaliteit van Spotify is 320kbit/s Ogg Vorbis, vraag me af of dat nog wel zoveel beter is dan MP3 320..
Het is niet perse beter, gewoon anders.Bvelleko schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:27:
[...]
Dat vraag ik me eerlijk gezegd ook wel af. Ik zei overigens niet dat FLAC/MP3 'zoveel' beter is.
Het ene nummer zal beter klinken in MP3 en de ander in OGG Vorbis omdat ze beide een andere techniek voor compressie gebruiken.
Op dezelfde bitrate zijn ze erg aan elkaar gewaagd en ik heb zelf gekozen voor Vorbis voor de betere tag support en het feit dat het volledig open source is.
Al is Opus zeker de volgende stap, het mist nog een aantal dingen dat Vorbis wel heeft.
Het is nogal van belang hoe je de boel aangesloten hebt en welke android release je hebt etc. Indien via USB otg: dat is bij oudere Android versies een drama, en bij nieuwere een beetje hit en miss is mijn ervaring. Zo ziet mijn Nougat telefoon een USB aangesloten DAC prima, maar output deze pas muziek na een reboot van de telefoon, en een keer schakelen van output op de dac. Kwestie van proberen.Hadespuiter schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:46:
Van Apple/iOS kan ik inmiddels zeggen dat het daar stukken beter geregeld is. Een iPhone is gewoon plug&play op de X6.xxxneoxxx schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:48:
[...]
Het is nogal van belang hoe je de boel aangesloten hebt en welke android release je hebt etc. Indien via USB otg: dat is bij oudere Android versies een drama, en bij nieuwere een beetje hit en miss is mijn ervaring. Zo ziet mijn Nougat telefoon een USB aangesloten DAC prima, maar output deze pas muziek na een reboot van de telefoon, en een keer schakelen van output op de dac. Kwestie van proberen.
Levert de telefoon wel genoeg vermogen over de USB?. Gebruik zelf een Dragonfly op Android 6 en dat werkt zonder problemen, plug en playHadespuiter schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:46:
Er zit een externe voedingsadapter bij de X6.Brilsmurfffje schreef op maandag 12 maart 2018 @ 08:44:
[...]
Levert de telefoon wel genoeg vermogen over de USB?. Gebruik zelf een Dragonfly op Android 6 en dat werkt zonder problemen, plug en play
Apple? Been there, done that. Mits de apparatuur inderdaad Apple gecertificeerd is en zo zal het vast werken ja.Hadespuiter schreef op zondag 11 maart 2018 @ 23:24:
[...]
Van Apple/iOS kan ik inmiddels zeggen dat het daar stukken beter geregeld is. Een iPhone is gewoon plug&play op de X6.
Heb hier een Ipod classic liggen met aparte firmware en kan je vertellen dat er dan niets meer werkt over de LOD.
[/rant]
Iemand ervaring met een iPad en een Sennheiser HD600/650?
Zijn er iPads die de HD goed kunnen aansturen zonder externe amp?
Ik verwacht weinig verschillen tussen verschillende iPad modellen. Als je niet genoeg volume uit het ene model krijgt, dan heb je weinig andere opties dan een externe amp ertussen stoppen.
Ik heb overigens nog nooit een ipad geprobeerd, ben gewoon benieuwd of ze zelfstandig de HD6xx goed aan kunnen sturen, waarbij ik me kan voorstellen dat nieuwere generatie iPad's een betere dac en/of amp aan boord hebben?Sissors schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 15:40:
Ik verwacht weinig verschillen tussen verschillende iPad modellen. Als je niet genoeg volume uit het ene model krijgt, dan heb je weinig andere opties dan een externe amp ertussen stoppen.
Het antwoord is een waarschijnlijke nee.
Maar niet zomaar nee. Want hij maakt gewoon geluid en klinkt gewoon uitstekend. Maar je gaat er meer uit kunnen halen. En als je ergens anders wel een goede opstelling hebt dan weet je dat je telefoon niet zo heel geweldig klinkt.
Ik heb hetzelfde met de hifiman he-xx. Op mijn cowon j3 klinkt hij leuk, maar gebruik ik spotify op mijn mobiel (ook een apple ding) en daar klinkt hij gewoon niet zo mooi als de mp3 (of desktop set) en dat merk je wel.
Maar als ik niet beter had geweten dan klonk hij nog wel goed.
Maar niet zomaar nee. Want hij maakt gewoon geluid en klinkt gewoon uitstekend. Maar je gaat er meer uit kunnen halen. En als je ergens anders wel een goede opstelling hebt dan weet je dat je telefoon niet zo heel geweldig klinkt.
Ik heb hetzelfde met de hifiman he-xx. Op mijn cowon j3 klinkt hij leuk, maar gebruik ik spotify op mijn mobiel (ook een apple ding) en daar klinkt hij gewoon niet zo mooi als de mp3 (of desktop set) en dat merk je wel.
Maar als ik niet beter had geweten dan klonk hij nog wel goed.
Even mijn HD6xx aangesloten op een 2017 iPad en iPhone 7 plus.Hadespuiter schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 15:38:
Iemand ervaring met een iPad en een Sennheiser HD600/650?
Deze apparaten kunnen inderdaad de hoofdtelefoon "goed aansturen zonder externe amp". Geluid is luid genoeg en klinkt ok. Maar je haalt er zeker niet uit wat mogelijk is met deze hoofdtelefoons. Als je een goede versterker gewend bent, dan hoor je het verschil wel, maar bruikbaar is het zeker wel.
Okay bedankt. Ja, ik ben een goede versterker gewend. Zoek nu naar iets mobiels voor in de tuin als het lekker weer wordt. Ik heb wel een iPhone die 'm inderdaad op behoorlijk volume kan aansturen maar daar mis ik toch body in het laag en transparantie.
Is de nieuwe Topping NX4 DSD amp/dac hier al voorbij gekomen? Specs zien er goed uit.
Is de nieuwe Topping NX4 DSD amp/dac hier al voorbij gekomen? Specs zien er goed uit.
[ Voor 3% gewijzigd door Hadespuiter op 24-03-2018 00:37 ]
Ter info: de pricewatch: Sennheiser Urbanite XL Wireless (Zwart) kost momenteel vanwege de Bulkdagen weer 111 euro bij Bol.com, net als eerder met Black friday. Echt een koopje gezien de geluidskwaliteit. Het is duidelijk een uitlopend model. Hoe dan ook, ik ben er nog steeds zeer content mee, alleen de touchbediening werkt niet helemaal zoals bedacht, daar zijn andere merken beter in. Bouwkwaliteit is erg goed, alles zit degelijk in elkaar.
Aanvulling, nog een andere aanbieding van een naar het schijnt ook neutraal klinkende hoofdtelefoon: De pricewatch: Edifier W855BT (Bruin, Zwart) is momenteel voor 71 euro te koop in de officiële Edifier store op AliExpress vanwege hun Aniversary sale. Als je nog wat Select of AliExpress coupons hebt dan kan je nog goedkoper uit zijn. De prijs zit in Nederland zo rond de 140 euro, en op AE schommelt 'ie tussen de 80 en 110.
Verzending gebeurt vanuit Spanje, dus je krijgt niet te maken met invoerrechten. Heb 'm zelf vanochtend besteld, ben benieuwd! Dat deze hoofdtelefoon neutraal klinkt heb ik uit reviews, en uit mijn ervaring met de Edifier 1280T speakerset. Even als disclaimer.
Zowel de Sennheiser als de Edifier ondersteunen de AptX blutooth audio codec.
Aanvulling, nog een andere aanbieding van een naar het schijnt ook neutraal klinkende hoofdtelefoon: De pricewatch: Edifier W855BT (Bruin, Zwart) is momenteel voor 71 euro te koop in de officiële Edifier store op AliExpress vanwege hun Aniversary sale. Als je nog wat Select of AliExpress coupons hebt dan kan je nog goedkoper uit zijn. De prijs zit in Nederland zo rond de 140 euro, en op AE schommelt 'ie tussen de 80 en 110.
Verzending gebeurt vanuit Spanje, dus je krijgt niet te maken met invoerrechten. Heb 'm zelf vanochtend besteld, ben benieuwd! Dat deze hoofdtelefoon neutraal klinkt heb ik uit reviews, en uit mijn ervaring met de Edifier 1280T speakerset. Even als disclaimer.
[ Voor 40% gewijzigd door musicfreak op 28-03-2018 17:10 ]
In de actieverkoop nu op Ali. Heb 'm voor €103,- besteld.Hadespuiter schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 00:35:
De bezitters van een Bose QC35 II moeten even oppassen met het upgraden van de firmware via de Bose app:
https://community.bose.co...C-is-terrible/td-p/116287
https://community.bose.co...C-is-terrible/td-p/116287
Ik ben opzoek naar een nieuwe koptelefoon, mijn Sony mdr-1r is na een aantal jaar intensief gebruik echt kapot. Ik heb voor thuisgebruik een Sennheiser HD650 waar ik op mijn Fiio x3 heerlijk kan genieten van mijn lossless collectie. Voor het sporten en snelle fietsritjes gebruik ik mijn Jaybird freedom's en eigenlijk wil ik heel graag mijn goeie oude sony's vervangen zodat ik onderweg (trein ect) kan blijven genieten van goeie kwaliteit muziek.
Mijn budget is 200-250, en eigenlijk wilde ik 2de hands voor de Sony WH1000xm2 gaan, maar de kwaliteit klachten, samen icm dat ik hem met draad op mijn Fiio wil gebruiken ben ik bang dat het niet een goede "match" is. (ervaring is dat draadloze koptelefoons met draad het vaak minder goed doen dan zonder) Nou kwam ik de Sony MDR-1AM2 tegen, helaas weinig over te vinden omdat deze zo nieuw is. Ik heb hem maar op acceptgiro besteld bij de Otto omdat die daar al 50 euro goedkoper is (maand levertijd)
Nou kijk ik bij Sony omdat ik hier goeie ervaring mee heb, maar is er door mijn "blindheid" een andere optie die een must have is, of tips?
Mijn budget is 200-250, en eigenlijk wilde ik 2de hands voor de Sony WH1000xm2 gaan, maar de kwaliteit klachten, samen icm dat ik hem met draad op mijn Fiio wil gebruiken ben ik bang dat het niet een goede "match" is. (ervaring is dat draadloze koptelefoons met draad het vaak minder goed doen dan zonder) Nou kwam ik de Sony MDR-1AM2 tegen, helaas weinig over te vinden omdat deze zo nieuw is. Ik heb hem maar op acceptgiro besteld bij de Otto omdat die daar al 50 euro goedkoper is (maand levertijd)
Nou kijk ik bij Sony omdat ik hier goeie ervaring mee heb, maar is er door mijn "blindheid" een andere optie die een must have is, of tips?
| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |
Misschien een B&W P7 wireless in de uitverkoop? Dit is een uitloopmodel en presteert uitstekend met draad. Ondersteunt zowel aptx als aac bluetooth.
Ja.. ik vind de huidige Sony noise cancelling dingen echt niet geweldig. Druk op de oren van de noise cancelling en een geluidsbeeld wat nogal v-vormig is.
Wel 's overwogen om naar audio technica te gaan?
Ligt er verder ook heel erg aan wat je wilt. Neutraal? Bassig? Gesloten? Optie op bluetooth of maakt dat niet uit? Noise cancelling?
Ligt er verder ook heel erg aan wat je wilt. Neutraal? Bassig? Gesloten? Optie op bluetooth of maakt dat niet uit? Noise cancelling?
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Niet helemaal wakker gisterenavond...Wijnands schreef op donderdag 12 april 2018 @ 15:19:
Het moet in ieder geval een gesloten koptelefoon zijn. Bluetooth vind ik lastig heb een paar "lower budget" geprobeerd en dan merk je wanneer je op draad gaat luisteren de geluidskwaliteit minder is (denon) maar als er 1 bestaat die beide goed kunnen laat het me graag weten
Ik ga eens kijken naar de Audio Technica.
Ik draai nu een paar dagen met de Topping NX4 DSD op een Sennheiser HD600 en ben er uitermate content mee. Zelfs op lo-gain draai ik het volume niet boven de 80% uit dus plenty of power.Hadespuiter schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:09:
[...]
In de actieverkoop nu op Ali. Heb 'm voor €103,- besteld.
De "vaste" desktop amps gebruik ik niet meer, de Topping levert alles wat ik nodig heb.
Als je een portable oplossing zoekt voor de 600/650, look no further.
Formaat is ong. van een spel kaarten, dus lekker klein.

DSD:PCM768,DSD512
DSD:Native,DOP
Analog input:1 x 3.5mm(share with analog output)
Analog output:1 x 3.5mm(share with analog input)
Headphone output:1 x 3.5mm
Playback time:Approx 28 hours (only headphone amp)
Approx 7.5 hours (USB DAC + headphone amp)
Headphone output: 293mW
Distortion: 0.0009% (140mW)
Gain: 0dB.8.8dB
Noise floor: 2.5uV 6.5uV
293mW x 2 @ 32Ω
114mW x 2 @ 300Ω
Decoding SNR: 119dB
16-32bit / 44.1-768kHZ DSD64-DSD256Dop DSD64-512 (native)
Net weight:Approx 155g (unit only)
Dimensions:Approx 11CM x 6.8CM x 1.4CM
Suitable Headphone Impedance:16-300Ω
[ Voor 32% gewijzigd door Hadespuiter op 12-04-2018 23:43 ]
AKG is nog een andere optie. Zelf pas ik ze nooit maar er zitten echt wel een paar mooie dingen tussen.Mother_Goozz schreef op donderdag 12 april 2018 @ 21:03:
[...]
. Ik hoef geen bass-heavy headphones, maar liefst niet te neutraal want daar ik heb ik mijn Sennheiser voor, het moet als ik in de moot ben wel lekker wat bass kunnen hebben
Ik ga eens kijken naar de Audio Technica.
Zelf ben ik nog steeds helemaal dol op mijn Beyerdynamic DT770 maar die is wellicht wat te groot en lomp voor buitenhuis.
Graag zou ik jullie advies inwinnen voor de aanschaf van een nieuwe hoofdtelefoon.
Ik zoek een compact model (on-ear), gesloten of in ieder geval een model met minimaal geluid lek naar buiten en naar binnen toe. Ik prefereer een neutrale / analytische of licht heldere klank. Ik zal met name naar podcasts van radioprogramma's luisteren (die vaak een behoorlijke compressie en 'gehyped' klankbeeld hebben) en (indie) rock.
Ik heb een Grado Labs SR80 (oud model) en een Beyerdynamic DT-770 Pro Beyerdynamic DT 990 Pro die me goed bevallen maar dit zijn beide open modellen. De Grado lekt veel geluid en de Beyerdynamic is relatief groot over-ear model.
Ik heb geen noise cancelling of draadloos model nodig. Ik zou graag (ruim) onder de €250 blijven qua budget.
Ik heb op advies in een ander forum een Bowers & Wilkins P3 (het oudere, eerste model) gekocht, gesloten en lekker compact maar ik ervaar hier een enorme laag / mid laag boost mee en ga deze daarom retourneren.
Andere modellen die me interessant lijken (op basis van vormgeving, reputatie van de fabrikant en reviews):
-AKG K175 (nog niet leverbaar)
-Bowers & Wilkins P5 Series 2 (mist deze neutraler klinkt dan de P3)
-Beyerdynamic DT 1350
-Beyerdynamic T 51 p
-Sennheiser HD-25
-Sennheiser HD-25 Light
-Sennheiser Momentum on-ear 2.0
-AIAIAI TMA-2 All-round Preset
Helaas kan ik deze hoofdtelefoons nergens in mijn omgeving beluisteren, alle advies is daarom zeer welkom
Ik zoek een compact model (on-ear), gesloten of in ieder geval een model met minimaal geluid lek naar buiten en naar binnen toe. Ik prefereer een neutrale / analytische of licht heldere klank. Ik zal met name naar podcasts van radioprogramma's luisteren (die vaak een behoorlijke compressie en 'gehyped' klankbeeld hebben) en (indie) rock.
Ik heb een Grado Labs SR80 (oud model) en een Beyerdynamic DT-770 Pro Beyerdynamic DT 990 Pro die me goed bevallen maar dit zijn beide open modellen. De Grado lekt veel geluid en de Beyerdynamic is relatief groot over-ear model.
Ik heb geen noise cancelling of draadloos model nodig. Ik zou graag (ruim) onder de €250 blijven qua budget.
Ik heb op advies in een ander forum een Bowers & Wilkins P3 (het oudere, eerste model) gekocht, gesloten en lekker compact maar ik ervaar hier een enorme laag / mid laag boost mee en ga deze daarom retourneren.
Andere modellen die me interessant lijken (op basis van vormgeving, reputatie van de fabrikant en reviews):
-AKG K175 (nog niet leverbaar)
-Bowers & Wilkins P5 Series 2 (mist deze neutraler klinkt dan de P3)
-Beyerdynamic DT 1350
-Beyerdynamic T 51 p
-Sennheiser HD-25
-Sennheiser HD-25 Light
-Sennheiser Momentum on-ear 2.0
-AIAIAI TMA-2 All-round Preset
Helaas kan ik deze hoofdtelefoons nergens in mijn omgeving beluisteren, alle advies is daarom zeer welkom
Ik heb me vergist in het type, ik heb een Beyerdynamic DT 990 Pro.dengregg schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:09:
de Beyerdynamic DT-770 Pro is wel degelijk een gesloten model
En die is semi-openPeterPan schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:53:
[...]
Ik heb me vergist in het type, ik heb een Beyerdynamic DT 990 Pro.
Maar ik heb geen verstand van de on-ears, ik vind ze vreselijk zitten.
Ik heb wat rond gekeken en geluisterd en ik kan maar niet kiezen tussen de Sony MDR-1AM2 of de Sony WH-1000XM2. De 1AM2 klinkt echt heel goed en voor een prijs van 199 euro precies wat ik in gedachten had. Maar ik kan een nieuwe 1000X overnemen voor 250 (pre order actie) Deze vond ik ook erg goed klinken, maar nog niet icm kabel geprobeerd. Maar voor huidig iPhone gebruik (of Android in de toekomst) wil ik er wel een DAC tussen zetten maar dit is niet de eerste prio. I.c.m bluetooth (hoe crappy dit ook is soms) het is erg handig om te hebben.
Ik loop vast, iemand die me een smack om de oren kan geven voor wat duidelijkheid
Ik loop vast, iemand die me een smack om de oren kan geven voor wat duidelijkheid
Al 15 jaar zeer tevreden met mijn HD25. Een tijdje testen is wel zeer aan te raden want het is wel een enigszins knellende hoofdband.
Gezien mijn Sennheiser headset zijn beste tijd wel heeft gehad wil ik de switch maken naar aparte headphones met daarbij een ModMic. Daarnaast wil ik ook een AMP en/of DAC aanschaffen die de onboard el-cheapo geluidskaart (Realtek) op mijn moederbord vervangt.
Ik heb mijn oog laten vallen op de DT990 serie van Beyerdynamic, die onderstaande varianten heeft:De 32 ohm versie laat ik even weg aangezien deze waarschijnlijk iets te licht is, en eerder bedoeld is om te gebruiken zonder amp. Het verschil tussen de Pro en "normale" versie zit hem dan vooral in het design en de kabel die coiled is. Deze eerstgenoemde zou blijkbaar ook iets meer bass hebben. Bij het zoeken naar de verschillen zie ik vaak de non-pro 600 ohm versie als winnaar uit de bus komen en geniet stiekem eigenlijk ook mijn voorkeur. Of is het verschil eerder miniem en kan ik prima uit de voeten met de 250 ohm versie?
Daarnaast ben ik dus ook nog op zoek naar een AMP (en eventueel DAC). De Schiit stack (Magni 3 en Modi 2 ondertussen) leek een goede keuze maar blijkt helaas bijzonder slecht leverbaar. Reeds contact opgenomen met de Europese verdeler, en die kon mij zelfs geen levertermijn geven
. Daarom lijkt een Objective2+ODAC mij wel een goed alternatief. Zijn er nog andere / betere alternatieven voor een amp + dac combo, of is dit een geslaagde combinatie volgens jullie?
Ik heb mijn oog laten vallen op de DT990 serie van Beyerdynamic, die onderstaande varianten heeft:De 32 ohm versie laat ik even weg aangezien deze waarschijnlijk iets te licht is, en eerder bedoeld is om te gebruiken zonder amp. Het verschil tussen de Pro en "normale" versie zit hem dan vooral in het design en de kabel die coiled is. Deze eerstgenoemde zou blijkbaar ook iets meer bass hebben. Bij het zoeken naar de verschillen zie ik vaak de non-pro 600 ohm versie als winnaar uit de bus komen en geniet stiekem eigenlijk ook mijn voorkeur. Of is het verschil eerder miniem en kan ik prima uit de voeten met de 250 ohm versie?
Daarnaast ben ik dus ook nog op zoek naar een AMP (en eventueel DAC). De Schiit stack (Magni 3 en Modi 2 ondertussen) leek een goede keuze maar blijkt helaas bijzonder slecht leverbaar. Reeds contact opgenomen met de Europese verdeler, en die kon mij zelfs geen levertermijn geven
Als je budget rond de €250~350 ligt is de Cambridge Adio DAC+ misschien wel leuk. Beetje duur, maar veelzijdige DAC en krachtig genoege opamp!SanderH_ schreef op maandag 23 april 2018 @ 23:56:
Daarnaast ben ik dus ook nog op zoek naar een AMP (en eventueel DAC). De Schiit stack (Magni 3 en Modi 2 ondertussen) leek een goede keuze maar blijkt helaas bijzonder slecht leverbaar. Reeds contact opgenomen met de Europese verdeler, en die kon mij zelfs geen levertermijn geven. Daarom lijkt een Objective2+ODAC mij wel een goed alternatief. Zijn er nog andere / betere alternatieven voor een amp + dac combo, of is dit een geslaagde combinatie volgens jullie?
Ik moet wel zeggen; bij echt lastige koptelefoons vond ik dynamiek iets minder worden.
Anders misschien zelfbouw projectje? *kuch eigen-spam kuch*
En wat met de headphones zelf? Denk je dat er een wezenlijk verschil is tussen de 250 en 600 Ohm versies? Nog wat zitten lezen en blijkbaar zou de 600 de meest "performante" zijn, maar is het verschil met de 250 Ohm versie miniem en is de 600 Ohm versie ook iets moeilijker aan te drijven. Ook met een goede AMP.martijnkoevoets schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 00:22:
[...]
Als je budget rond de €250~350 ligt is de Cambridge Adio DAC+ misschien wel leuk. Beetje duur, maar veelzijdige DAC en krachtig genoege opamp!
Ik moet wel zeggen; bij echt lastige koptelefoons vond ik dynamiek iets minder worden.
Anders misschien zelfbouw projectje? *kuch eigen-spam kuch*
Het staat elder beter beschreven, maar aantal ohns en verschil dasrtussen hreft vooral te maken met wat je ermee doet en luistert, de karakteristiek wordt anders zeg maar. Studiodrummen vs muziek luisteren bv..
mixing a drink and music
Verschillen tussen 250 en 600 ohm varianten zijn vrij minimaal. Vraag is of je dat hoort. Bij goede kwaliteit bronbestanden wel, anders eigenlijk niet.SanderH_ schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:26:
[...]
En wat met de headphones zelf? Denk je dat er een wezenlijk verschil is tussen de 250 en 600 Ohm versies? Nog wat zitten lezen en blijkbaar zou de 600 de meest "performante" zijn, maar is het verschil met de 250 Ohm versie miniem en is de 600 Ohm versie ook iets moeilijker aan te drijven. Ook met een goede AMP.
Realiseer je overigens wel dat de 990 een open model is. Elk geluid in de kamer krijg je prima mee. Verder zul je tegen je pc moeten vertellen dat geluid via een geluidskaart loopt en de microfoon via een andere, weet niet of dat een probleem is.
Zelf gebruik ik trouwens een Fiio E10k om een 250 ohm dt770 aan te drijven. Gaat prima en is een wereld van verschil met onboard realtek. Objective2 is een mooi ding maar ik weet zelf niet eens of ik het verschil wel zou horen. Voor PC gamen zou ik het niet doen denk ik.
Een open koptelefoon geeft ook wat extra aan het geluid volgens veel 'kenners'. Uiteraard is het minder geschikt in de trein of het vliegtuig ofzo. Het omegevingsgeluid valt overigens met een acceptabel volume van je game/muziek wel mee. Wel is het zo dat je omgeving jouw koptelefoongeluid goed kan horen.Wijnands schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:08:
[...]
Realiseer je overigens wel dat de 990 een open model is. Elk geluid in de kamer krijg je prima mee.
Dat is geen enkel probleem. Je kan gewoon je opnameapparaten los instellen van je afspeelapparaten. Ik gebruik al tijden een modmic op wat betere koptelefoons zonder problemen.Verder zul je tegen je pc moeten vertellen dat geluid via een geluidskaart loopt en de microfoon via een andere, weet niet of dat een probleem is.
Een goede DAC vergeleken met een onboard chipje is inderdaad een wereld van verschil. Ik vraag me trouwens af hoe een goede Xonar kaart van ASUS zich weer meet met DAC's.Zelf gebruik ik trouwens een Fiio E10k om een 250 ohm dt770 aan te drijven. Gaat prima en is een wereld van verschil met onboard realtek.
Geluid voor PC games wordt steeds meer aandacht aan besteed door de uitgevers. Zowel de mastering als effecten krijgen een steeds hoger niveau wat natuurlijk meer tot zijn recht komt met een goede rig. Dus ook voor games zou ik voor kwaliteit gaan.Objective2 is een mooi ding maar ik weet zelf niet eens of ik het verschil wel zou horen. Voor PC gamen zou ik het niet doen denk ik.
Afgaande op wat ik in demo filmpjes hoor wordt het beter maar blinkt het nog niet uit in dynamisch bereik en fijne details.Albinosaurus schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:52:
Geluid voor PC games wordt steeds meer aandacht aan besteed door de uitgevers. Zowel de mastering als effecten krijgen een steeds hoger niveau wat natuurlijk meer tot zijn recht komt met een goede rig. Dus ook voor games zou ik voor kwaliteit gaan.
Ik kies bewust voor open headphones, aangezien ik het omgevingsgeluid niet wil isoleren.Wijnands schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:08:
[...]
Verschillen tussen 250 en 600 ohm varianten zijn vrij minimaal. Vraag is of je dat hoort. Bij goede kwaliteit bronbestanden wel, anders eigenlijk niet.
Realiseer je overigens wel dat de 990 een open model is. Elk geluid in de kamer krijg je prima mee. Verder zul je tegen je pc moeten vertellen dat geluid via een geluidskaart loopt en de microfoon via een andere, weet niet of dat een probleem is.
Zelf gebruik ik trouwens een Fiio E10k om een 250 ohm dt770 aan te drijven. Gaat prima en is een wereld van verschil met onboard realtek. Objective2 is een mooi ding maar ik weet zelf niet eens of ik het verschil wel zou horen. Voor PC gamen zou ik het niet doen denk ik.
Is overigens niet enkel bedoeld voor PC gaming, maar ook voor het bekijken van films / series en muziek (geen specifiek genre).
Hoe heb jij de ModMic aangesloten? Ik vind het wat zonde om te investeren in goeie headphones, DAC/AMP combo, om dan de microfoon aan te sluiten op het onboard realtek kaartje van mijn moederbord.Albinosaurus schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:52:
[...]
Dat is geen enkel probleem. Je kan gewoon je opnameapparaten los instellen van je afspeelapparaten. Ik gebruik al tijden een modmic op wat betere koptelefoons zonder problemen.
[...]
Of is er weinig kwaliteitswinst te boeken op dat vlak?
Ik zie dat er alvast iets als de Arc bestaat, een DAC/AMP combo met eveneens een microfoon ingang, maar die is niet echt verkrijgbaar voor zover ik kan zien.
[ Voor 6% gewijzigd door SanderH_ op 01-05-2018 16:06 ]
En het zal vermoedelijk alleen maar beter worden.Wijnands schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:50:
[...]
Afgaande op wat ik in demo filmpjes hoor wordt het beter maar blinkt het nog niet uit in dynamisch bereik en fijne details.
Ik gebruik een Asus Xonar kaart waar zowel de koptelefoon als ModMic op aangesloten zitten. De ModMic is gemaakt voor onboard spul dus vermoedelijk zal het verschil niet al te groot zijn. Daarnaast is de afspeelkwaliteit voor jou waarschijnlijk belangrijker dan wat anderen (niet audio gerichte) weer van jouw stemgeluid vinden.SanderH_ schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:05:
[...]
Hoe heb jij de ModMic aangesloten? Ik vind het wat zonde om te investeren in goeie headphones, DAC/AMP combo, om dan de microfoon aan te sluiten op het onboard realtek kaartje van mijn moederbord.
Of is er weinig kwaliteitswinst te boeken op dat vlak?
Ik zie dat er alvast iets als de Arc bestaat, een DAC/AMP combo met eveneens een microfoon ingang, maar die is niet echt verkrijgbaar voor zover ik kan zien.
Mocht het straks nog lukken test ik beide aansluitsituaties wel even. Anders wordt dat morgen.
Verwijderd
Ik heb sinds kort de Teufel Mute BT, maar ik krijg hem niet geïnstalleerd op mijn laptop (wel op tablet/smartphone): driver niet geïnstalleerd. Bluetooth zou volgens Teufel moeten werken indien versie 4.0 of hoger aanwezig is (laptop heeft 4.2). Teufel verwijst mij door naar Windows. Windows zegt op zijn beurt dat ik bij de fabrikant van de hoofdtelefoon moet zijn voor de driver.
Iemand anders met dit probleem? En hoe heb je het opgelost?
Ik zou even zoeken op je type geluidskaart / chip plus het woord bluetooth. Bij mij kon ik mijn Sennheiser hoofdtelefoon wel gelijk pairen met Windows 10 echter AptX werkte pas nadat ik de standaard door Windows geïnstalleerde Intel driver had verwijderd en een oudere (!) Intel driver had geïnstalleerd vanaf de Dell website. Bleek een bekend probleem te zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:34:
Ik heb recent een Pixel 2 gekocht en af en toe heb ik dat de USB-C > 3.5mm adapter niet helemaal goed contact lijkt te maken (als ik de telefoon in mijn broekzak heb op de fiets bijvoorbeeld) waardoor mijn audio wordt gepauzeerd. Als dit een paar keer gebeurd dan werkt de USB-C ingang helemaal niet meer en wordt het geluid over de speakers gespeeld en moet ik de telefoon opnieuw opstarten om het geluid door mijn headset te krijgen. Nogal vervelend. Ik weet niet of dit probleem wordt opgelost door een USB-C headset te kopen in plaats van de adapter te gebruiken, maar ik ben ook wel benieuwd naar de ontwikkeling van in-ear bluetooth headsets.
Mijn budget is ~140 euro. Belangrijkste eis is natuurlijk dat ze lekker zitten maar ook dat ze niet teveel uitsteken uit de oorschelp. Dat was een paar jaar geleden de reden dat ik niet voor Bluetooth ben gegaan. Is daar al verandering in gekomen?
Mijn budget is ~140 euro. Belangrijkste eis is natuurlijk dat ze lekker zitten maar ook dat ze niet teveel uitsteken uit de oorschelp. Dat was een paar jaar geleden de reden dat ik niet voor Bluetooth ben gegaan. Is daar al verandering in gekomen?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Dat klinkt als exact hetzelfde probleem dat je vroeger had met telefoons, toen ze allemaal hun eigen soort aansluiting hadden ontwikkeld. Ellende ellende ellende...MrVegeta schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:00:
Ik heb recent een Pixel 2 gekocht en af en toe heb ik dat de USB-C > 3.5mm adapter niet helemaal goed contact lijkt te maken (als ik de telefoon in mijn broekzak heb op de fiets bijvoorbeeld) waardoor mijn audio wordt gepauzeerd. Als dit een paar keer gebeurd dan werkt de USB-C ingang helemaal niet meer en wordt het geluid over de speakers gespeeld en moet ik de telefoon opnieuw opstarten om het geluid door mijn headset te krijgen. Nogal vervelend. Ik weet niet of dit probleem wordt opgelost door een USB-C headset te kopen in plaats van de adapter te gebruiken, maar ik ben ook wel benieuwd naar de ontwikkeling van in-ear bluetooth headsets.
Zou er een schoonmaakset bestaan voor USB poorten? Misschien dat eens proberen.
Geachte Tweakers, ik zou graag jullie advies willen over een goede koptelefoon voor een kantoor.
Sinds een paar week een nieuwe werkplek maar het is er rumoerig en merk dat ik daardoor snel ben afgeleid. Ben al een tijdje bezig met het oriënteren naar een goed koptelefoon maar zie momenteel door de bomen het bos niet meer. Dus graag wat inbreng van anderen, en wellicht ervaring deskundigen.
Kantoor zit in een gebouw met meerdere werkzaamheden, dus hoor deuren open/dicht gaan, gepraat, vrachtwagens enzovoort.
Ik heb gekeken naar active noise cancelling maar lees verschillende dingen daarover, dat dit voor niet monotoon geluid niet goed werkt maar sommige hebben er wel goede ervaring mee.
Noise isolation ook bekeken maar goede zijn ook als snel +100 euro.
Budget is niet heel groot, heb er wel wat voor over maar dan hoop ik ook goede omgevings- geluid demping te hebben.
Zou iemand advies/ervaringen willen delen?
Sinds een paar week een nieuwe werkplek maar het is er rumoerig en merk dat ik daardoor snel ben afgeleid. Ben al een tijdje bezig met het oriënteren naar een goed koptelefoon maar zie momenteel door de bomen het bos niet meer. Dus graag wat inbreng van anderen, en wellicht ervaring deskundigen.
Kantoor zit in een gebouw met meerdere werkzaamheden, dus hoor deuren open/dicht gaan, gepraat, vrachtwagens enzovoort.
Ik heb gekeken naar active noise cancelling maar lees verschillende dingen daarover, dat dit voor niet monotoon geluid niet goed werkt maar sommige hebben er wel goede ervaring mee.
Noise isolation ook bekeken maar goede zijn ook als snel +100 euro.
Budget is niet heel groot, heb er wel wat voor over maar dan hoop ik ook goede omgevings- geluid demping te hebben.
Zou iemand advies/ervaringen willen delen?
Om goed advies te geven en opties aan te dragen is het handig te weten wat het budget ongeveer is.
Zelf heb ik de Sennheiser HD 6 mix gekocht voor op mn werk. Ik zat ik een soortgelijke situatie waarbij er veel verschillende omgevingsgeluiden zijn. De koptelefoon dempt een hoop maar zeker niet alles, het is alsof je achter een deur zit. Zodra je geluid/muziek aan zet op een zacht niveau valt de rest al snel weg omdat de klankkast op je oren gevuld wordt met geluid. De omgeving valt hierdoor weg, en kan ik me weer prima concentreren op wat ik daadwerkelijk voor betaald wordt.
Als je echt geen omgevingsgeluid wilt horen zul je naar active canceling moeten kijken en dat kost beduidend meer dan passive.
Zelf heb ik de Sennheiser HD 6 mix gekocht voor op mn werk. Ik zat ik een soortgelijke situatie waarbij er veel verschillende omgevingsgeluiden zijn. De koptelefoon dempt een hoop maar zeker niet alles, het is alsof je achter een deur zit. Zodra je geluid/muziek aan zet op een zacht niveau valt de rest al snel weg omdat de klankkast op je oren gevuld wordt met geluid. De omgeving valt hierdoor weg, en kan ik me weer prima concentreren op wat ik daadwerkelijk voor betaald wordt.
Als je echt geen omgevingsgeluid wilt horen zul je naar active canceling moeten kijken en dat kost beduidend meer dan passive.
All that matters has no mass
]
Die klinkt wel goed.
Yeah, ik heb gekeken naar active canceling, idd stukken duurder. Maar lees vooral dat die niet goed zijn in het dempen van gesprekken en andere "willekeurig" geluiden maar vooral geschikt zijn voor dempen van monotoon geluid (vliegtuig/trein/ fans)
Maar sommige schreven ze wel te gebruiken in een kantoor en dat ze goed hielpen
Bedankt voor je reactie, dat snap ik. Dan zeg ik tot 150 of iets erboven.Blue Boon schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:14:
Om goed advies te geven en opties aan te dragen is het handig te weten wat het budget ongeveer is.
Die klinkt wel goed.
Yeah, ik heb gekeken naar active canceling, idd stukken duurder. Maar lees vooral dat die niet goed zijn in het dempen van gesprekken en andere "willekeurig" geluiden maar vooral geschikt zijn voor dempen van monotoon geluid (vliegtuig/trein/ fans)
Maar sommige schreven ze wel te gebruiken in een kantoor en dat ze goed hielpen
Ik heb een gesloten over ear noise canceling hoofdtelefoon van Training fel. Alle drie de aspecten (over ear, gesloten en NC) zorgen ervoor dat je minder van de omgeving meekrijgt. Als je dan ook nog eens muziek opzet dan krijg ik ieder gevsl weinig meer mee van wat mijn collega's zeggen. Die noise canceling zet ik niet eens altijd aan wat dat betreft zou een Superlux 681 EVO van drie tientjes ook al kunnen voldoen, zeker als je 'm modificeert. Die heb ik ook, voor de duidelijkheid.
Omdat ik veel in een drukke startup-omgeving werk in een groot open kantoor, ben ik maar eens gaan rondkijken voor een goeie noise canceling hoofdtelefoon. Je komt vrij snel op de 3 toppers op dit gebied uit: De Bose QC35, de Sennheiser PXC 550 en de Sony WH-1000XM2. Na lang wikken en wegen, reviews lezen, en de Bose van een kennis gehoord te hebben, heb ik de gok genomen en ben voor de Sennheiser gegaan.
Een aantal voordelen:
- Kan passief gebruikt worden en klinkt daarbij erg goed (goeie drivers dus)
- Is erg licht met 227 gram, ook compact in te klappen
- ANC kan helemaal uit, je kunt de sterkte instellen via een app, en er is een adaptieve ANC mode
- Accu kan tot 30 uur mee zonder ANC, 20 uur met Bluetooth en ANC
- Is een USB audio device, dus via USB kun je er direct naar afspelen
- Support aptX codec voor Bluetooth
Bose wordt geroemd om z'n noise cancelation, maar het geluid geeft voor mij toch echt de doorslag. De Bose klinkt passief, dus zonder DSP en equalization, ondermaats naar mijn mening. Afgaande op verhalen verwachtte ik bij de Sennheiser beduidend minder goede ANC, maar die is ver boven verwachting. Als ik de hoofdtelefoon op heb is de omgeving al behoorlijk gedempt. Zodra ik ANC aanzet merk ik dat bijvoorbeeld een stofzuiger en grasmaaier (relatief laag monotoon geluid) onhoorbaar zijn geworden, en dat zelfs gesprekken goed gedempt worden. Zodra ik muziek aanzet wordt het resterend omgevingsgeluid helemaal gemaskeerd en is de perceptie dat je in volledige stilte zit te luisteren. Aangezien ik erg gevoelig ben voor geluid om me heen, is het echt een verademing om zo m'n werk te kunnen doen.
Ben nooit zo'n grote fan van Sennheiser geweest vanwege de sound, maar van de 3 genoemde hoofdtelefoons klinkt deze het meest neutraal. Ik geef nog steeds de voorkeur aan m'n andere hoofdtelefoons (AKG K240-DF, AKG K550 en AKG K551), maar hij klinkt erg aangenaam. Wat ook zwaar weegt, is dat noise cancelation bij Sennheiser nauwelijks invloed op de geluidskwaliteit heeft. Dat doet Sennheiser in mijn beleving beter dan Bose. Gisteravond heb ik de PXC 550 op m'n PS4 controller aangesloten en een tijdje met ANC zitten gamen. Dan valt eigenlijk pas op hoe veel achtergrondgeluid je de hele dag om je heen hebt, want zodra je ANC aanzet is het ineens stil.
Na een week intensief gebruik ben ik erg blij mee
Ik denk dat je met geen van de 3 genoemde hoofdtelefoons een slechte keuze maakt, maar voor mij biedt de Sennheiser het beste totaalplaatje.
Een aantal voordelen:
- Kan passief gebruikt worden en klinkt daarbij erg goed (goeie drivers dus)
- Is erg licht met 227 gram, ook compact in te klappen
- ANC kan helemaal uit, je kunt de sterkte instellen via een app, en er is een adaptieve ANC mode
- Accu kan tot 30 uur mee zonder ANC, 20 uur met Bluetooth en ANC
- Is een USB audio device, dus via USB kun je er direct naar afspelen
- Support aptX codec voor Bluetooth
Bose wordt geroemd om z'n noise cancelation, maar het geluid geeft voor mij toch echt de doorslag. De Bose klinkt passief, dus zonder DSP en equalization, ondermaats naar mijn mening. Afgaande op verhalen verwachtte ik bij de Sennheiser beduidend minder goede ANC, maar die is ver boven verwachting. Als ik de hoofdtelefoon op heb is de omgeving al behoorlijk gedempt. Zodra ik ANC aanzet merk ik dat bijvoorbeeld een stofzuiger en grasmaaier (relatief laag monotoon geluid) onhoorbaar zijn geworden, en dat zelfs gesprekken goed gedempt worden. Zodra ik muziek aanzet wordt het resterend omgevingsgeluid helemaal gemaskeerd en is de perceptie dat je in volledige stilte zit te luisteren. Aangezien ik erg gevoelig ben voor geluid om me heen, is het echt een verademing om zo m'n werk te kunnen doen.
Ben nooit zo'n grote fan van Sennheiser geweest vanwege de sound, maar van de 3 genoemde hoofdtelefoons klinkt deze het meest neutraal. Ik geef nog steeds de voorkeur aan m'n andere hoofdtelefoons (AKG K240-DF, AKG K550 en AKG K551), maar hij klinkt erg aangenaam. Wat ook zwaar weegt, is dat noise cancelation bij Sennheiser nauwelijks invloed op de geluidskwaliteit heeft. Dat doet Sennheiser in mijn beleving beter dan Bose. Gisteravond heb ik de PXC 550 op m'n PS4 controller aangesloten en een tijdje met ANC zitten gamen. Dan valt eigenlijk pas op hoe veel achtergrondgeluid je de hele dag om je heen hebt, want zodra je ANC aanzet is het ineens stil.
Na een week intensief gebruik ben ik erg blij mee
Ik denk dat je met geen van de 3 genoemde hoofdtelefoons een slechte keuze maakt, maar voor mij biedt de Sennheiser het beste totaalplaatje.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Graag jullie advies voor de aanschaf van een hoofdtelefoon:
Ik ben op zoek naar een over-ear voor uitsluitend gebruik in mijn woonkamer. Ik wil hem dus niet gebruiken voor onderweg. In de woonkamer staat een receiver/versterker/soundbar (Yamaha YSP2700). Dit apparaat heeft de mogelijkheid om audio te zenden naar Bluetooth-apparaten zoals een hoofdtelefoon. De aan te schaffen hoofdtelefoon dient Bluetooth te ondersteunen.
Ik ben van plan om de hoofdtelefoon vooral te gebruiken voor het beluisteren van klassieke muziek (Bach, Mozart, Beethoven, pianoconcerten, vioolconcerten, symphonieën, het echte klassieke werk dus). Ik heb een uitgebreide verzameling CD's en lossless bestanden (FLAC). Ik verwacht van de hoofdtelefoon dat deze een sterkere 'audiobeleving' geeft dan het geluid van de soundbar dat op zich best te doen is.
Het klankbeeld dient het liefst neutraal of iets warm te zijn. Het geluid mag best wat 'ruimtelijk' overkomen. Hoog mag niet (te) scherp zijn.
Ik heb geen merkvoorkeur. Budget is maximaal €600 maar minder uitgeven is mij liever. Dus 'waar voor je geld maar niet te veel'.
Uiteraard ga ik naar een Hifi-winkel om te luisteren maar om te beginnen ben ik erg benieuwd naar jullie mening.
Ik ben op zoek naar een over-ear voor uitsluitend gebruik in mijn woonkamer. Ik wil hem dus niet gebruiken voor onderweg. In de woonkamer staat een receiver/versterker/soundbar (Yamaha YSP2700). Dit apparaat heeft de mogelijkheid om audio te zenden naar Bluetooth-apparaten zoals een hoofdtelefoon. De aan te schaffen hoofdtelefoon dient Bluetooth te ondersteunen.
Ik ben van plan om de hoofdtelefoon vooral te gebruiken voor het beluisteren van klassieke muziek (Bach, Mozart, Beethoven, pianoconcerten, vioolconcerten, symphonieën, het echte klassieke werk dus). Ik heb een uitgebreide verzameling CD's en lossless bestanden (FLAC). Ik verwacht van de hoofdtelefoon dat deze een sterkere 'audiobeleving' geeft dan het geluid van de soundbar dat op zich best te doen is.
Het klankbeeld dient het liefst neutraal of iets warm te zijn. Het geluid mag best wat 'ruimtelijk' overkomen. Hoog mag niet (te) scherp zijn.
Ik heb geen merkvoorkeur. Budget is maximaal €600 maar minder uitgeven is mij liever. Dus 'waar voor je geld maar niet te veel'.
Uiteraard ga ik naar een Hifi-winkel om te luisteren maar om te beginnen ben ik erg benieuwd naar jullie mening.
@Haaglander is bluetooth essentieel?
De reden dat ik het vraag is dat de thuissetting, je muziekkeuze en je vraag om ruimtelijkheid schreewt om een open koptelefoon.
Heb zelf een ruim aandeel gesloten koptelefoons geprobeerd en kon van geen enkele zeggen dat ik het geluid mooi vond. Ruimtelijkheid staat voor mij op nummer 1.
Open koptelefoons zijn niet vaak met bluetooth. Al zullen er vast wel wat modellen zijn.
Of lijkt gesloten je wel prettig voor de isolatie?
De reden dat ik het vraag is dat de thuissetting, je muziekkeuze en je vraag om ruimtelijkheid schreewt om een open koptelefoon.
Heb zelf een ruim aandeel gesloten koptelefoons geprobeerd en kon van geen enkele zeggen dat ik het geluid mooi vond. Ruimtelijkheid staat voor mij op nummer 1.
Open koptelefoons zijn niet vaak met bluetooth. Al zullen er vast wel wat modellen zijn.
Of lijkt gesloten je wel prettig voor de isolatie?
@ Heilige Kaas
Isolatie is voor mij geen criterium. Het is best wel rustig thuis, althans ik heb weinig last van buitengeluiden. Het lijkt mij dat een over-ear koptelefoon lekkerder zit. Ik heb jaren geleden een heel goedkoop on-ear gevalletje gehad en dat vond ik niet zo comfortabel zitten.
Ik heb inderdaad meer gehoord dat een open koptelefoon wat 'ruimtelijker' is.
Isolatie is voor mij geen criterium. Het is best wel rustig thuis, althans ik heb weinig last van buitengeluiden. Het lijkt mij dat een over-ear koptelefoon lekkerder zit. Ik heb jaren geleden een heel goedkoop on-ear gevalletje gehad en dat vond ik niet zo comfortabel zitten.
Sinds kort ook weer een degelijk koptelefoon gekoppeld aan een goede koptelefoon versterker.
Koptelefoon versterker : Metrum Acoustic Aurix
https://www.audiomaat.nl/metrum-aurix.html
En de Denon AH-AD7200
https://musicmonkey.nl/winkel/denon-ah-d7200/
Super geluid, het is nu heerlijk vinyl luisteren als moeders de vrouw naar voetballen zit te kijken
Koptelefoon versterker : Metrum Acoustic Aurix
https://www.audiomaat.nl/metrum-aurix.html
En de Denon AH-AD7200
https://musicmonkey.nl/winkel/denon-ah-d7200/
Super geluid, het is nu heerlijk vinyl luisteren als moeders de vrouw naar voetballen zit te kijken
MuziekLiefhebbert
Je kan eventueel ook een bedrade hoofdtelefoon en een aparte Bluetoothontvanger overwegen, dat schept meer mogelijkheden.Haaglander schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 16:33:
@ Heilige Kaas
Exirion schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 13:12:
Omdat ik veel in een drukke startup-omgeving werk in een groot open kantoor, ben ik maar eens gaan rondkijken voor een goeie noise canceling hoofdtelefoon.
Zodra ik ANC aanzet merk ik dat bijvoorbeeld een stofzuiger en grasmaaier (relatief laag monotoon geluid) onhoorbaar zijn geworden, en dat zelfs gesprekken goed gedempt worden. Zodra ik muziek aanzet wordt het resterend omgevingsgeluid helemaal gemaskeerd en is de perceptie dat je in volledige stilte zit te luisteren. Aangezien ik erg gevoelig ben voor geluid om me heen, is het echt een verademing om zo m'n werk te kunnen doen.
Stel dat je hem ophebt en op youtube een tutorial bekijkt/beluisterd, kun je je dan ook makkelijker concentreren? Aka, werkt het met beluisteren van spraak in plaats van muziek?
Het stemgeluid verdwijnt niet helemaal, maar verliest z’n body en verdwijnt naar de achtergrond. Lastig uit te leggen, maar het klinkt zachter en verder weg. Zodra je er muziek bij aanzet neem je er niks meer van waar.E2max schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 23:46:
Dat klinkt goed. Zelfs gesprekken kun je niet meer horen?
Het maakt niet zoveel uit wat je luistert. In principe maskeert alles het resterende achtergrondgeluid, en je kunt je sowieso beter focussen. Ik heb zelf meestal wat monotone instrumentale muziek op staan, en waan me bij een gemiddeld volume in m’n eigen bubbleStel dat je hem ophebt en op youtube een tutorial bekijkt/beluisterd, kun je je dan ook makkelijker concentreren? Aka, werkt het met beluisteren van spraak in plaats van muziek?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Zo werkt het voor mij ook. Ik heb gewoon Spotify of mijn MP3 speler aan staan, niet eens hard, maar het sluit me lekker af van de wereld. Stofzuigers of grasmaaiers, of het geroezemoes in een groot open-plan-office vallen weg.Exirion schreef op zondag 20 mei 2018 @ 00:05:
Het stemgeluid verdwijnt niet helemaal, maar verliest z’n body en verdwijnt naar de achtergrond. Lastig uit te leggen, maar het klinkt zachter en verder weg. Zodra je er muziek bij aanzet neem je er niks meer van waar.
[...]
Het maakt niet zoveel uit wat je luistert. In principe maskeert alles het resterende achtergrondgeluid, en je kunt je sowieso beter focussen. Ik heb zelf meestal wat monotone instrumentale muziek op staan, en waan me bij een gemiddeld volume in m’n eigen bubble
Wel belangrijk is om de pasvorm en het draaggemak te testen, dwz of ze goed passen op je oren en of de hoofdband groot genoeg is. Ik wilde recent een tweede Bluetooth koptelefoon kopen voor gebruik in de sportschool, maar dan on-ear vanwege het zweten. Toen ben ik naar de winkel gegaan en eerst de goedkope koptelefoons uitgeprobeerd daar het geluid minder belangrijk is (er staat ook muziek aan en die is niet echt achtergrond te noemen). De meeste goedkopere bluetooth koptelefoons zaten echter waardeloos op mijn hoofd/oren, vooral de hoofdband was vaak klote.
Uiteindelijk een Sony WH-H800 H:ear gekocht. Wel wat duurder dan ik eerst van plan was, maar die heeft ook de LDAC/AptX en NFC, en zat tenminste goed op mijn hoofd en oren. Ook lekker in de tuin voor de aanstaande zomer. De Sony MDR-1000x blijft voor kantoor en vliegen, de andere voor de rest van de activiteiten.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Sony heeft voor mobiele audio altijd prima spul gemaakt. Zelf kan ik niet zo goed tegen on-ear headphones. Liever in-ear of over-ear. In deze prijsklasse schijnt de Sennheiser 4.50 BTNC ook erg goed te zijn, en dat is over-ear. Heeft ook NFC en aptX. Als je een beetje zoekt is die net onder de 150 euro te krijgen. Misschien dat ik die voor onderweg en op vakantie nog wel een keer koop.gambieter schreef op zondag 20 mei 2018 @ 00:47:
Ik wilde recent een tweede Bluetooth koptelefoon kopen voor gebruik in de sportschool, maar dan on-ear vanwege het zweten. Toen ben ik naar de winkel gegaan en eerst de goedkope koptelefoons uitgeprobeerd daar het geluid minder belangrijk is (er staat ook muziek aan en die is niet echt achtergrond te noemen). De meeste goedkopere bluetooth koptelefoons zaten echter waardeloos op mijn hoofd/oren, vooral de hoofdband was vaak klote.
Uiteindelijk een Sony WH-H800 H:ear gekocht. Wel wat duurder dan ik eerst van plan was, maar die heeft ook de LDAC/AptX en NFC, en zat tenminste goed op mijn hoofd en oren. Ook lekker in de tuin voor de aanstaande zomer. De Sony MDR-1000x blijft voor kantoor en vliegen, de andere voor de rest van de activiteiten.
Ik kan juist niet tegen de in-ear headphones. De ouderwetse dopjes waren wel OK (maar bagger voor de geluidskwaliteit of afsluiting), maar die nieuwere dopjesdingen die verder je gehoorgang ingaan zorgen alleen maar voor irritatie in mijn gehoorgang. En daar heb ik al genoeg buitenoorontstekingen mee gehad.Exirion schreef op zondag 20 mei 2018 @ 01:00:
Sony heeft voor mobiele audio altijd prima spul gemaakt. Zelf kan ik niet zo goed tegen on-ear headphones. Liever in-ear of over-ear. In deze prijsklasse schijnt de Sennheiser 4.50 BTNC ook erg goed te zijn, en dat is over-ear. Heeft ook NFC en aptX. Als je een beetje zoekt is die net onder de 150 euro te krijgen. Misschien dat ik die voor onderweg en op vakantie nog wel een keer koop.
Voor de lange vliegreizen heb ik ook nog mijn Bose QC15, die is lichter dan de Sony MDR-1000x maar wel bedraad. En ik heb nog de Sennheiser PXC250 (de eerste serie) on-ears liggen, de eerste noise-cancellation earphones die ik kocht en die het vliegen een stukje minder vervelend maakten...
Wat mij opviel bij de ruisonderdrukking van de 4.50 BTNC was dat het geluid redelijk veranderde, ik doe het een beetje uit mijn herinnering maar volgens mij werd de bas meer aangezet. Het geluid klonk ook wat vervreemdend, alsof er met de fase werd gespeeld. Met mijn Teufel Mute (bedrade NC hoofdtelefoon) heb ik dat veel minder. Verder vond ik het geluid vrij vlak, met de Sennheiser Urbanite XL wireless hoor ik meer detail. Deze heeft echter geen NC.Exirion schreef op zondag 20 mei 2018 @ 01:00:
[...]
In deze prijsklasse schijnt de Sennheiser 4.50 BTNC ook erg goed te zijn, en dat is over-ear. Heeft ook NFC en aptX. Als je een beetje zoekt is die net onder de 150 euro te krijgen.
Ik zou ook zeker de outlet van Sennheiser in de gaten houden, een B stock PXC 550 kost daar nu 205 euro. Laatst kwam hij bij Amazon Spanje voor 199 euro (nieuw) langs. De Momentum over ear wireless (heeft ook NC) was daar tot voor kort beschikbaar voor 186 euro, ook echt een goede prijs. Beiden zijn ook beschikbaar in de ING winkel, met inlevering van punten.
[ Voor 10% gewijzigd door musicfreak op 20-05-2018 09:29 ]
Ik heb een vraag, kan iemand mij vertellen of Google assistant werk met de Bose QC30 ? Op de Bose site staat bij veel gestelde vragen wel dat Siri werkt, maar ik kan niks vinden over Google assistant bij de Bose QC30.
Ik ben opzoek naar een nieuwe koptelefoon. Ik gebruik hem voornamelijk op werk, en tijdens het reizen. Comfort is wel belangrijk (voor wie niet), maar ook geluidskwaliteit, en als het kan ANC. Mijn oude was een Bose QC-25, waar ik erg tevreden over was (behalve dat ie na 3 jaar dus stuk is).
Eigenlijk het enige wat ik op de Bose aan te merken heb zijn de prijs, en de geluidskwaliteit. Het geluid is in principe prima, maar je kunt voor de helft van de prijs ook een koptelefoon kopen die even goed of beter klinkt (alleen heb je dan dus niet de ANC).
Ik heb al met een schuin oog naar de opvolger gekeken (de QC-35II), die ook nog BT heeft (wel relax), maar die is met 350 euro best stevig aan de prijs.
dus eisen lijstje:
- over ear
- gesloten (wel zo handig op werk)
- BT is een pre, maar moet ook met kabel werken
- Moet ook werken als de batterij leeg is
- ANC
Kortom, nog andere suggesties hier?
Eigenlijk het enige wat ik op de Bose aan te merken heb zijn de prijs, en de geluidskwaliteit. Het geluid is in principe prima, maar je kunt voor de helft van de prijs ook een koptelefoon kopen die even goed of beter klinkt (alleen heb je dan dus niet de ANC).
Ik heb al met een schuin oog naar de opvolger gekeken (de QC-35II), die ook nog BT heeft (wel relax), maar die is met 350 euro best stevig aan de prijs.
dus eisen lijstje:
- over ear
- gesloten (wel zo handig op werk)
- BT is een pre, maar moet ook met kabel werken
- Moet ook werken als de batterij leeg is
- ANC
Kortom, nog andere suggesties hier?
[ Voor 10% gewijzigd door borft op 22-05-2018 10:50 ]
Heb je de posts hier direct boven gelezen? Daar worden precies de dingen besproken die je vraagt, en een link naar een outlet van Sennheiser gegeven.
[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 22-05-2018 12:01 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic is echt bedoeld voor headphones voor studio / thuisgebruik.
Geen "dopjes/oortjes"! Naar dit topic voor dopjes/oortjes.
Dit topic is echt bedoeld voor headphones voor studio / thuisgebruik.
Geen "dopjes/oortjes"! Naar dit topic voor dopjes/oortjes.