Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 13-08 17:57
Mede-auteur:
  • Wijnands
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16-08 10:14

Wijnands

Het grote headphones / koptelefoon / hoofdtelefoon topic
Regelmatig verschijnen er nieuwe topics in Audio en HiFi over koptelefoons, vooral over welke mensen moeten kopen. Daarom leek het mij een goed idee om een groot headphone topic te openen. Voor alle vragen, ervaringen en advies :) . Vooral een goede topicstart zodat beginners een goed beeld kunnen krijgen van alle headphones die er zijn, het is nogal een grote wereld.

Wat vooral belangrijk is om te weten, is dat iedereen zijn headphones anders ervaart. Sommige mensen vinden veel bas fijn, terwijl anderen juist weer de voorkeur geven aan hoge tonen die wat meer aanwezig zijn. Uiteindelijk gaat het er vooral om wat je zelf fijn vind, en dat moet je vooral uitproberen.

Er zijn zat mensen die beweren dat bepaalde headphone amps (zie meer daarover hieronder) niets uitmaken, terwijl anderen erbij zweren. Uiteindelijk zal (zeker in de audiofielen-wereld) iedereen denken dat ze het beter weten. Daarom is mijn grootste advies om niet uit te gaan van een enkele mening, maar kijk wat er door veel mensen wordt gezegd over een headphone, op die manier krijg je het beste beeld van een headphone. Uiteindelijk is het belangrijkste je eigen ervaring, en die kan je alleen krijgen door daadwerkelijk goed naar een headphone te luisteren :) .
Links
http://www.head-fi.org/ website met een actief forum over de meer serieuze hifi zaken. Veel over hoofdtelefoons ook.
http://www.headphone.com/ Amerikaanse winkel met her en der ook nuttige en vrij objectieve informatie.
Buying guide op life hacker.
Buying guide op head-fi met onderverdeling naar budget.
Beknopte gids op head-fi (voor als je weinig tijd hebt ;) )

Types headphones
Oordopjes
Wel bekend omdat ze nogal 's meegeleverd worden met apparatuur zoals de Ipod. De pasvorm is vaak niet geweldig en ze sluiten vrij weinig omgevingsgeluiden af. Bij de serieuze luisteraar is dit type het minst populair.
in-ear oordopjes
Momenteel een vrij populaire keuze bij de mobiele luisteraar. Ze zijn onopvallend en, omdat ze dieper de gehoorgang in gaan, sluiten ze omgevingsgeluiden beter af. Nadeel is dat niet iedereen daar even goed tegen kan. Te krijgen vanaf een paar euro tot duizend euro.
Open hoofdtelefoon
De oorschelpen zitten op of over de oren. De buitenkant van de schelpen is open. Geluid klinkt vaak wat ruimtelijker. Je hoort meer omgevingsgeluid en de omgeving kan jouw muziek ook beter horen.
Gesloten Hoofdtelefoon
De oorschelpen zitten ook hier op of over de oren. De buitenkant is open. Geluid kan wat minder ruimtelijk klinken. Je hoort minder omgevingsgeluid. Je omgeving hoort jouw muziek (vrijwel) niet.

Soorten Hoofdtelefoon
Hoofdtelefoons zijn grofweg in een paar soorten te verdelen

Commercieel
De monster "Beats" serie is hier een aardig voorbeeld van. Uiterlijk speelt een grote rol. De geluidsweergave is afgestemd op top40 muziek.

DJ
Bedoelt om een DJ in staat te stellen z'n kunsten te beoefenen. Veelal gesloten types. De oorschelpen zijn zo opgehangen dat het makkelijk is om ook met een oor te luisteren. Geluidsweergave legt meestal de nadruk op de bassen.

Studio
Studio hoofdtelefoons zijn ontworpen om een zo neutraal mogelijk geluid te geven. Dit kan erg prettig zijn voor bijv. klassieke muziek. Een studio hoofdtelefoon kan heel confronterend de zwakke punten in je muziekbestanden en je speler weergeven.

Merken
AKGVan oorsprong een Oostenrijks bedrijf. In 1994 over genomen door het Amerikaanse Harman industries. Assortiment is vrij breed, zowel oordopjes als hoofdtelefoons. Aparte lijn onder de naam "Quincy Jones Signature".
BeyerdynamicEen Duits familie bedrijf uit 1924 wat nog steeds in handen van de familie is. Groot geworden met professionele toepassingen. Geen oordopjes in het assortiment. Leveren tegenwoordig ook een paar budget modellen onder de 100 euro maar zijn vooral bekend voor hun studio hoofdtelefoons en hun produkten gericht op de serieuze muziekliefhebber. Veel open modellen maar ook wel wat gesloten hoofdtelefoons.
Fischer AudioRelatieve nieuwkomer op de markt. Breed assortiment vanaf goedkope dopjes tot de beroemde FA-002, 003 en 006 modellen. Vrij populair op de fora zoals head-fi. Helaas nog niet in Nederlandse winkels te vinden.
GradoEen Amerikaans familiebedrijf wat oorspronkelijk bekend werd door elementen voor platenspelers te maken. Later kwamen daar ook hoofdtelefoons bij. Om met de tijd mee te gaan is men ook in-ear oordopjes gaan maken. Apart aan Grado is dat de hoofdtelefoons allemaal open ontwerpen zijn.
SennheiserSennheiser heeft in de jaren 90 met succes de overstap gemaakt van een niche speler naar een wereldwijd bekend merk. Assortiment is heel breed van zeer goedkope oordopjes tot de zeer prijzige HD 800.
ShureAlweer een Amerikaans bedrijf. Van oorsprong groot geworden in de professionele markt. Sinds een aantal jaren bekend geworden met goede kwaliteit in-ear oordopjes maken ze sinds 2009 ook grotere hoofdtelefoons.
Vele, vele anderenZeker als je wat op de grotere fora gaat lezen kom je nogal 's wat exotische merken tegen. Met name op de markt voor de in-ear dopjes zijn er heel erg veel bedrijven actief waar de een nog specialer lijkt dan de andere.

Waar koop je die dingen?
De gemiddelde electronica zaak komt vaak niet veel verder dan Sony, Philips, Panasonic en een beperkte selectie van Sennheiser. Als je in dit topic uitkomt is de kans groot dat je juist iets beters wilt dan dat. Proberen voordat je koopt is meestal niet mogelijk.

De plaatselijke hifi zaak
Veelal hebben deze een wat duurder assortiment. Luisteren is nooit zo'n probleem. Hou er wel rekening mee dat je voor het advies en de winkel ook wel wat betaald.
De muziekwinkel
Een beter gesorteerde muziekwinkel heeft vaak wel het e.e.a. aan hoofdtelefoons. Zeker studio modellen zijn hier goed te vinden. Prijzen zijn niet altijd even laag als de grotere internet shops maar voor 10-20% heb je wel het gemak van het op je gemak kunnen uitproberen.
Aanraders
Feedback Winkels in Utrecht, Eindhoven, Apeldoorn en Rotterdam.
Musicmaniacs in Haarlem
Thoman is een grote webwinkel uit Duitsland. Breed assortiment en scherpe prijzen. Ook regelmatig leuke aanbiedingen.
Bax-shop Vrij grote Nederlandse webwinkel. Iets meer op de DJ gericht dan Thomann. Goede service.
Ebay Heb je een bepaald model op het oog dan kan het de moeite waard zijn om ook op ebay de prijzen te controleren. Let hierbij wel op de reputatie van de verkoper! Ebay is ook een goede bron voor de, soms lastig te vinden, reserve onderdelen. Zeker earpads en kabels kunnen forst goedkoper zijn.

Suggesties zijn welkom Weet je een echte winkel met een aardig assortiment, redelijke prijzen en de mogelijkheid om op je gemak wat te luisteren en te kiezen dan hoor ik het graag.

Waar let je op bij het uitzoeken
Uiteindelijk is een hoofdtelefoon heel persoonlijk. Het ding moet prettig zitten en lekker klinken met jouw muziek. In dit topic en op andere fora kun je veel suggesties vinden. Je kan reviews lezen tot je rode ogen hebt maar een hoofdtelefoon moet je gewoon proberen.

Pasvorm

Bij oordopjes kun je hier nog wel iets aan doen door andere kussentjes of siliconen "tips" te gebruiken. Hoofdtelefoons is dat veel moeilijker, zo'n ding moet goed zitten en blijven zitten.

Impedantie
Een waarde die in ohm wordt vermeld bij de specificaties. Heel kort door de bocht, hoe hoger dit cijfer hoe harder je afspeel apparatuur moet werken. De meeste mp3 spelers kunnen tot zo'n 100 ohm goed aan.

Hoe het klinkt
Ook dit is heel persoonlijk. Als je het meeste vanaf een portable apparaat zal luisteren neem dit dan mee naar de winkel. Laad een mix van wat je vaak luistert en neem de tijd om te luisteren en te vergelijken.

Constructie
Als je van jezelf weet dat je niet altijd even zachtzinnig bent met je spullen let dan ook op de bouwkwaliteit. Vervangbare kabels zijn dan een absolute pre.

Inspelen oftewel burn-in
Ga je jezelf een beetje inlezen dan kom je deze term al snel tegen. Veel liefhebbers zijn ervan overtuigd dat het inspelen de kwaliteit ten goede komt. Er zijn zelfs mensen die een nieuwe hoofdtelefoon eerst 10-20 uur continue "white noise" laten spelen voordat ze zelf gaan luisteren. Over het nut zijn de meningen enigszins verdeeld.

Speciaal voor de internet winkelaar
Op deze site kun je de frequentiemetingen van verschillende koptelefoons bekijken. Die vertellen je wat je in relatieve zin kan verwachten van een koptelefoon.
Is de grafiek aan de linkerkant hoger, dan ligt de nadruk op bas. Is de grafiek rechts hoger, dan ligt de nadruk op hoge tonen. Ideaal is een neutrale koptelefoon waarvan de grafiek zo recht mogelijk is, met een paar slingeringetjes aan de rechterkant (die daar zitten omdat het menselijk oor dezelfde karakteristieken kent).

Accessoires
Versterkers
Dingen doen wat het woord al zegt, ze versterken het geluid waardoor de combinatie van je hoofdtelefoon en je speler beter kan gaan klinken. Te krijgen met een netvoeding en portable. Ook hier vinden we weer vele, vele merken. Aanraders:
jds labs
Fiio Chinees bedrijf, met name bekend van de prettig geprijsde E5 en E6 portable versterkers.
iBasso Wat duurder, wat beter en groter dan Fiio.

DAC
Wie wil er een stukje over losse DACs schrijven?

Wat moet ik nu kopen?" posts in dit topic
Lees om te beginnen een van de buying guides door waar hier naar gelinkt wordt. Ga 's een beetje neuzen in de pricewatch en kom dan met een shortlist. Als je die post met een stukje over je muzieksmaak, wat je nu gebruikt en waarom dat niet bevalt en in wat voor omstandigheden je het meeste gaat luisteren dan kun je gericht advies krijgen.

Let op je gezondheid!
Het is verleidelijk om je muziek lekker hard te zetten en je zo van de wereld af te sluiten. Helaas kun je, zeker met oordopjes, jezelf op die manier prima aan een permanente gehoorbeschadiging helpen. Merk je dat je je muziek steeds een tandje harder zet? Dan is het wellicht toch 's tijd om een gehoortest te laten doen.

Ik zoek nog mede-auteurs die het leuk vinden om bij te dragen aan de topicstart. Vooral reviews van headphones zijn erg welkom, maar ook ander advies :) . De topicstart is nu nog vrij summier, maar ik hoop deze verder te vullen in de komende tijd (onder andere met een aantal reviews van m'n eigen koptelefoons).

Ook wil ik dit topic nog een likje verf geven binnenkort :) .

FeaR wijzigde deze reactie 25-10-2015 14:39 (88%)

• Sorbo
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15:55

Sorbo

Uw hulp in huis!

Ik stond voor precies dezelfde keuze, en zat te twijfelen tussen de AKG k518, q460 en k450 en de Audio Technica fc-700. Ik ben uiteindelijk voor de Meelectronics HT-21 gegaan.

De Meelectronics is ongeveer even groot als de Q460/K450, is qua geluid naar mijn mening net zo lekker (hoewel ik de Meelecs een beetje aan de bassige kant vind, maar verder niet storend, en ik ben geen bassliefhebber ;)). Daarnaast was deze toen ik m kocht ook nog eens in de aanbieding, voor zo'n 20 dollar + een paar dollar verzendkosten.

Ik gebruik ze denk ik zo'n 1 a 2 maanden, en ik ben nog steeds erg tevreden over het geluid en het formaat. Zelfs voor de normale retailprijs (40 dollar exclusief) zou ik ze aan durven raden :)

http://www.meelec.com/MEE...eadphone_p/hp-ht21-bk.htm

• lukaon
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
quote:
ReVision schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 19:53:
[...]

Die Grado's zijn inderdaad erg goed, Heb de SR80i een paar keer mogen beluisteren en het geluid is subliem. Echter zal ik deze absoluut niet onderweg gebruiken, het wordt zelfs in de review ook aangegeven dat dit gewoon een afrader is.

[...]

Verder werken de Grado's Prima zonder Headphone Amp echter als je het maximale eruit wil halen zal ik deze toch wel aanraden.
Dat klopt, vandaar ook de tip voor de iGrado. Die schijnt volgens de reviews beter te zijn voor mobiel gebruik, heb deze nog niet zelf gehoord. De iGrado ziet er alleen een stuk minder funky uit en is wat minder in geluidskwaliteit dan de SR60i:

lukaon wijzigde deze reactie 06-12-2011 21:10 (4%)

• Joe Presto
  • Registratie: december 2003
  • Niet online

Joe Presto

What did u say about my mama?

quote:
Intruder schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:34:
....
Mezelf kennende kan ik het toch binnen een half jaartje niet laten om ook een grado te proberen dus ik ga er vannuit dat die er ook nog wel komt. Dat word alleen een wat langere termijn uitgave. Puur vanwege het feit dat iedereen heft heeft over "dat eigen geluid" die ik nog nooit heb gehoord.

Vind ook die iGrado lang niet zo gaaf als de vintage look van de SR series. Daar viel ik stiekem toch wel een beetje voor bij dat merk.
Je kunt ook de Alessandro overwegen, is al eerder genoemd in dit topic, maar niet echt toegelicht. De MS-1(i) is een getweakte versie van de Grado. Er is al een hoop discussie over de Grado's en het verschil tussen de drivers die ze gebruiken in de verschillende modellen, over de driver in de MS1(i) en met welke Grado deze in verhouding staat, zijn de meningen ook verdeeld. De meesten zeggen dat die gelijk is aan de 80/125. De MS-1 wordt vaak gezien als muzikaler en meer neutraal.

Ik heb altijd een voorkeur gehad voor de niet 'i' versie, niet wegens een verschil in geluidskwaliteit (nooit zelf vergeleken), maar meer om vormfactor omdat ik deze ook als portable gebruik. Links is de oude (99$), rechts de 'i'(109$). Bij Alessandro kun je nog de oude (niet 'i' verzie krijgen), ze versturen ook naar Nederland (zonder additionele verzendkosten) Ik moest wel nog wat afrekenen bij de douane helaas :( Uiteindelijk 120 euro betaald geloof ik.

Last.fm

• PaulX
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 16:47

PaulX

Beyond your imagination...

Heb sinds mei 2010 deze headphones van Sony, de MDR-DS7100:
(ik had eerst 'n Pioneer SE-DIR800C), maar die zat niet comfortabel en houder is afgebroken, zwak design)

Laten importeren vanuit Japan, want deze Sony headphone is in Europa niet in de handel.
Moet zeggen dat ik deze vooral heb voor tv en films kijken.
Geweldig ding, prima geluid met vrij diepe bass en helder geluid (ook op vrij hoog volume vrijwel geen vervorming) en het geheel zit heel comfortabel (50mm drivers en tamelijk licht qua gewicht).
Accuduur is ook zeer goed te noemen (circa 14 uur bij volgeladen accu)

Heel handig is ook dat de headphone zelf knopjes heeft waarmee je de 'processor-unit'/terminal kunt bedienen, als een soort van afstandsbediening:
* input (om van bron-ingang te wisselen)
* het geluidseffect-modus (cinema, game, standaard)
* 't center level (spraak kan daarmee duidelijker hoorbaar worden ingesteld)
* tevens kun je ook op afstand de 'processor unit' uitzetten (in standby).
* volume regelen kan uiteraard ook.

Ben er heel tevreden mee. Heb deze besteld via Bluetin.com Japan

Onlangs is er een opvolger uitgekomen in Japan, dat is de MDR-DS7500, met een HDMI terminal (3 inputs, 1 output) voor HD Audio ondersteuning. :9

PaulX wijzigde deze reactie 07-12-2011 22:16 (10%)

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

• Bierkameel
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Oeh een headphones topic, ik was altijd Sennheiser fan en heb een paar HD598's en HD650's versleten maar die dingen zijn zo slecht gebouwd dat ze meestal na een jaar al stuk waren, haarscheurtjes in het plastic ed.
Dat was een aardige investering dus toen heb ik besloten om maar eens op zoek te gaan naar een echt goede headphone waar ik een tijdje mee verder kon, ik gebruik hem elke dag een paar uur achter de PC en ik hou van goede kwaliteit, na veel luisten en testen ben ik bij een Beyerdynamic DT990 uitgekomen, echt de fijnste hoofdtelefoon die ik heb gehad, hij zit superfijn dankzij de zachte kussens en het geluid is heel erg neutraal, geen overdreven bass ed.
Het is de 250ohm versie want die vond ik beter klinken dan de 600 ohm versie, nadat ik hem thuis op mijn laptop aansloot hoorde ik direct al dat de ingebouwde geluidskaart van mijn laptop best ruk is.
Daarna begon de jacht naar een goede headamp met ingebouwde USB DAC, na het lezen van veel reviews op de Lead Audio LA-100 uitgekomen, er was een test waar DAC's van €1500 een 4 kregen en deze LA kreeg een 10, dit komt oa door de goede USB DAC die erin zit, nog een leuk stukje.

Hoe dan ook, deze combinatie maakt mij erg gelukkig, met FLAC/WAV's van Adele onder andere krijg ik elke keer kippenvel omdat je echt de kleinste details hoort in de muziek.
Ik heb beneden een audioset staan van 4K maar die klinkt lang niet zo goed als dit waardoor ik vaak alsnog met de hoofdtelefoon op zit en ik beneden alleen maar films kijk :P
Ik speel de laatste tijd met de overweging om een groot gedeelte van mijn verzameling (o.a. AKG K701, Beyerdynamic DT880, ATH-AD700, Grado SR225i, Hifiman RE0 etc) te verkopen om zo geld bij elkaar te sprokkelen voor een custom in-ear van Heir Audio. Iemand hier al ervaringen mee? Met customs in het algemeen?

• lukaon
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
Dit weekeind voor het eerst de nieuwe Grado PS500 van een vriend van mij kunnen beluisteren. Hij kwam net terug uit de VS en heeft daar eens goed kunnen inslaan. Ik ben echt enorm onder de indruk! Echt een waanzinnig goede soundstage en ze zitten ook niet verkeerd. Heb zelf een eenvoudige Grado SR80, deze PS500 is als meer high end model van een heel ander kaliber en opvallend mooi afgewerkt.

Zijn er hier meer mensen met ervaringen met de meer high-end Grado's? Zoals de wonderschone Grado HP1000 :P :P

• Joe Presto
  • Niet online

Joe Presto

What did u say about my mama?

quote:
Apocal1pse schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:10:
...
Er werd hierboven gezegd dat ik de Grado SR125 / 225 (i) voor m'n budget kon krijgen, echter lees ik vaak dat het verschil met de SR80i niet zo denderend groot is, buiten dat op de nieuwe, hogere i modellen die andere cups zitten dan.
Zijn die Grado's met de grote cups wel compleet circumaural of vallen ze nog deels op het oor ?
...
De 'i' verzies zijn nog altijd supra-aural, alleen zijn de cups wat dieper geworden, verschil zie je hieronder. Ik heb de 80 nooit met een 125/225 kunnen vergelijken, maar er zit een duidelijk verschil tussen mijn 80 en 325i!

Last.fm

quote:
Joe Presto schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:32:
[...]

De 'i' verzies zijn nog altijd supra-aural, alleen zijn de cups wat dieper geworden,

[afbeelding]
Het ligt aan je pads. De comfies en HD414 pads zijn supra, maar de bowls zijn bij mij circum. De RS1/jumbo bowls zijn helemaal circum.

Negakinu wijzigde deze reactie 11-01-2012 15:39 (9%)

quote:
Flokman schreef op zondag 15 januari 2012 @ 10:21:

E:
Die Fischer is echt nergens te verkrijgen, tenzij je hem importeert maar dan super veel importkosten en zo betaald. I

http://www.headsound.de/e.../63028271/Products/FA-011

8 euro verzendkosten naar Nederland. Als je zegt dat je de link via Negakinu van Head-Fi hebt gekregen krijg je misschien nog korting. ;) Sebastian is de eigenaar en het is erg prettig zaken met hem doen vanuit Nederland.

Negakinu wijzigde deze reactie 15-01-2012 17:51 (10%)

• BeefHazard
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20-08 12:38
Lieve GoTers,

Ik heb het idee dat ik word opgelicht op marktplaats. Niet in de vorm van geen product ontvangen, maar als in een neppe headphone ontvangen. De aanbieder zegt dat hij twee Pioneer HDJ-1000's heeft gekocht in een inkoopactie. Klinkt geloofwaardig, tot ik in zijn andere advertenties kijk. Hij verkoopt een PS3 controller met hetzelfde verhaal. Plotseling geloof ik het niet meer, maar ik heb er al €65 voor betaald. Het verbaasde mij dan ook dat ik ze zo goedkoop kon krijgen. Ik besloot op youtube te kijken naar kenmerken van een neppe HDJ-1000. Ik vond het volgende:

- Hoofdband is zeer kort
- Pioneer logo is een beetje vervormd
- Doos heeft kleine verkleuring.
- Franse vertaling op de doos mist

Natuurlijk zijn er verschillende neppe versies, daarom vraag ik jullie hulp om te bepalen of dit een nepper is of een volledig legitieme HDJ-1000.

Ik heb de foto die de aanbieder meelevert goed geïnspecteerd en wat ik zie is het volgende:

- Hoofdband is kort
- 3.5mm jack naar jack plug is niet aangesloten maar zit naast de 3.5mm plug
- Kleuren op doos zijn niet heel fel, maar kwaliteit van het plaatje is ook niet heel goed.
- 4 puntjes op hoeken oorschelp missen

Is dit nep? Is dit echt? Ik weet het zelf even niet meer.

BeefHazard wijzigde deze reactie 22-01-2012 21:44 (3%)

80D | EF-S 18-135 IS USM | EF-S 10-18 IS STM | EF 70-300 IS USM | EF 50mm f/1.8 | ZBook Studio G3 | 27UD88-W (4K)

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:30
quote:
Wijnands schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:08:
Vind trouwens de Adidas nog steeds de kanshebber voor de oscar voor"lelijkste hoofdtelefoon van een serieus merk"

My eyes!

Leuk die grafiekensite, ik heb even mijn Grado SR80i vergeleken met mijn oude HD 435 en wat ik zie herken ik eigenlijk wel. De sennheiser klonk warm, vol, en dof, en de Grado klinkt zonder amp toch wel erg scherp.

I'm a photographer, not a terrorist

Ik vind die HD25-1 II Adidas helemaal niet zo lelijk.

Alleen jammer van die Adidas branding. Je kunt het ook altijd nog zo oplossen:

• Jeebeekje
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20-08 23:31
Kent iemand de Presonus HD7 al?
Ik heb deze laatst mogen horen, en voor 30,- geeft dit ding een heel lekker ruimtelijk geluid! Goed gedefinieerd en mooie open oorkappen.

De AKG GHS-1 is best aardig. En stevig!
Sansa Clip Zip (nieuwste Clip, nu ook met Rockbox port. Je kunt ook de oude Clip+ halen maar ik vind de Zip leuker en hij klinkt even neutraal) en een goede portable versterker en je bent al een heel eind. Je kunt net zoals ik de Headstage Arrow 4G kopen, dan heb je meteen een geweldige portable versterker met 3 gain levels, 3 bassboost levels, 3 trebleboost levels, crossfeed opties en impedance switch, auto on/off... ($299)

een andere optie is de Leckerton UHA-4. Deze heeft iets minder hardware EQ opties dan de Arrow maar wel weer een ingebouwde DAC. Je kunt hem dus ook op je laptop gebruiken. En hij is goedkoper dan de Arrow ($199).

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15:53

Bommes

Capo del formaggio

Schaamteloze crosspost uit "show je nieuwste aanwinst"

Nieuwe schelpkussentjes voor mijn HD-25

Was wel nodig na 16 jaar gebruik.. :9

life is what happens to you while you're busy making other plans ~ Lennon

quote:
Bishamon10 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 21:13:
Kijk zo, ik heb een draadje geopend waar mensen hun vragen kwijt kunnen:

Het "Welke koptelefoon moet ik kopen" topic
Dit vind ik een goed initiatief. Als ik zin heb om de hele tijd dezelfde vraag te beantwoorden ga ik wel naar die thread toe. :)

Laten we deze thread gebruiken om vooral ervaringen, ontwikkelingen/nieuwe modellen en leuke links te delen. Ik zelf vind het vooral erg leuk om te lezen dat iemand weer een verborgen juweel heeft gevonden. Ik zal aftrappen! :)

Ik heb onlangs bij Conrad de Renkforce CD-340 gekocht. Totaal onbekend merk TOTDAT je je even verdiept. Dit blijkt gewoon een rebrand van de Fischer Audio FA-006, die haar hoofdtelefoon weer rebrand van Yoga in Japan. De FA-006 wordt heel erg goed ontvangen op Head-Fi! De FA-006 kost $80, de Renkforce $35. :D Check hier mijn review.

Hele neutrale koptelefoon met goede bouwkwaliteit, verwisselbare kabels en een geweldige soundstage. Perfect voor gaming, monitorwerk en fans van klassiek, jazz en lichte muziek. Hij is hier te koop.

• BARACUS
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 17-08 08:55
Conrad heeft 1 verkeerde foto geplaatst :P
Vergeet niet de €5 code voor nog meer voordeel :)

BARACUS wijzigde deze reactie 09-02-2012 10:55 (7%)

• BARACUS
quote:
Funkyfy schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 16:21:
[...]

Om die 5 euro korting te kunnen gebruiken moet je minimaal 40 euro besteden.
Tenzij deze pas geleden is verdwenen maar ik gebruik het al jaren zonder minimale prijs.

Linken naar Conrad is altijd een probleem, je kunt dus beter een zoekterm plaatsen.

Is deze Conrad "Mc Crypt DJ-50 DJ-koptelefoon" van 15 euro een brainwavz hm3???

of Fischer FA-004

BARACUS wijzigde deze reactie 09-02-2012 20:10 (8%)

quote:
BARACUS schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:12:
[...]

Tenzij deze pas geleden is verdwenen maar ik gebruik het al jaren zonder minimale prijs.

Linken naar Conrad is altijd een probleem, je kunt dus beter een zoekterm plaatsen.

Is deze Conrad "Mc Crypt DJ-50 DJ-koptelefoon" van 15 euro een brainwavz hm3???

[afbeelding]

[afbeelding]

of Fischer FA-004

[afbeelding]
Dude. Je hebt weer een Yoga gevonden! :D Ik heb die hele site rondgeklikt en die niet eens gezien. Dat is een Brainwavz HM3/ Fischer Audio FA-004/ Yoga CD-68. Check: http://www.yoga.com.tw/

Besteld. Een vriend van mij heeft de FA-004 en die is echt goed. Kan zich makkelijk meten met een ATH-M50. Iets minder V-curve.

• Sir_Hendro
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 17:48
Onlangs vertelde ik hier nog dat ik interesse had in de Sony MDR-Z1000 koptelefoon. Echter heb ik gisteren besloten een goedkopere versie ervan te kopen, namelijk de MDR-ZX700. Ze zien er vrijwel hetzelfde unit alleen is de ZX700 meerendeels uit ABS, nep leer kussens en heeft wat minder goede drivers. Echter zijn er veel reviews toch zeer te spreken over dit ding. Dus besloot ik hem zelfs eens te testen en was aangenaam verrast. Dit ding heeft een zeer goede geluidskwaliteit en een onwijs goede afscherming van omgevingsgeluiden. Daarnaast zit het ding ook nog eens lekker op het hoofd. De prijs valt ook reuze mee want hij kost slechts tussen 80,- en 100,-.

Qua geluid zit het helemaal snor. De bass gaat heel diep en speelt nog prima tot 20hz mee waarna je niks meer van de bass begint te horen. De bass is heel strak en snel en niet te overheersend. Sommige headphones zijn zo flat dat de bass niet vollop aanwezig is. De MDR-ZX700 is wat warmer en laat je de bass duidelijk en best krachtig te horen zonder te erg aanwezig te zijn zoals bij de XB (Extreme Bass) series van Sony. Het midden wordt heel goed weergegeven en vormt samen met de bass een mooi geheel wat het in dit stuk een topper maakt. Het hoog vind ik vrij helder, veel details maar niet echt bijzonder. Beetje het zelfde als alle andere middenklasser van Sony die ik tot nu toe heb gehoord. Geen verbetering maar het zit wel gewoon goed met de hoge tonen.

Kortom, ik ben zeer tevreden met deze middenklasser. Deze wil ik nu dagelijks onderweg dragen.

Foto's:

Unboxing.

Op het hoofd.

MDR-ZX700 naast mijn MDR-EX1000.

M'n Sony Walkman.
Iemand de Renkforcd CD-340/FA-006 al binnen van Conrad? En heeft iemand ook die MC Crypt/FA-004 besteld? Ik ben benieuwd of jullie mijn mening delen over de CD-340!

• BARACUS
Mijn eerste indruk, wat een schijt pasvorm :X Je kunt de doppen helemaal niet verticaal bewegen, ze drukken dus enorm hard onder mijn oor op mijn kaak. Zo erg dat het gewoon pijn doet. Misschien dat ik de metalen beugels moet buigen zodat de doppen recht op mijn hoofd gaan staan? Niemand heeft toch een rond hoofd met oren half schuin aan zijn schedel :? Misschien mis ik iets, echt bizar.

Het geluid is wel weer goed, zeker geen raar prul deze hoofdtelefoon. Vergeleken met de Renkforce heeft deze iets meer bass en wat minder treble. Volgens mij ligt dat in de lijn van alle reviews maar ik heb nog nooit de Brainwavz of Audio Fischer gezien dus....

Bij de Renkforce kun je de doppen ook niet verticaal bewegen, deze voelt niet zo rond aan op mijn hoofd maar ook niet optimaal. De dikkere kussens en de lap bovenop maken het een comfortabele pasvorm. Het geluid is behoorlijk neutraal maar ik vind de hoge tonen behoorlijk scherp klinken, harde s-klanken. Mijn oren zijn nogal gevoelig voor hoge tonen dus een typisch kwaaltje van mij. Het ligt natuurlijk ook aan het type muziek.

Straks even langer luisteren, 5 minuten is niet genoeg.

Het is nogal grauw weer dus weinig licht, er zit dus een krul snoer bij.

Specs.

Conrad merk.

Op Head-Fi staat over het comfort van de MC Crypt/FA-004/Brainwavz HM3:

"I wear them with the top of my ears inside the cup while the side and bottom of the pad rest more on my ear. This brought the comfort level way up.
...
I used some electrical tape and taped the extra set of pads that came with them on top of the current pads. These went from extremely uncomfortable to pretty awesome.
...
Yeah, doubling up the pads and putting the tops of my ears in there seems to have increased the comfort."

Negakinu wijzigde deze reactie 14-02-2012 16:53 (28%)

• citruspers
Mijn Renkforce (fa-006 kloon) is binnen, ik zal deze post een paar keer updaten met foto's!

Doos

Achterkant

Product binnenin

Koptelefoon zelf

De bouwkwaliteit is best aardig, voor een plastic ding van 25 euro, en hij zit prima. De hoofdband rekt ook iets naar boven met een elastisch systeem, vergelijkbaar met de Steelseries Siberia, maar dan met een band in plaats van 2 staalkabeltjes.

citruspers wijzigde deze reactie 14-02-2012 18:40 (84%)

quote:
Funkyfy schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 20:54:

Het is jammer dat mensen zo met elkaar omgaan.

:w
quote:
BARACUS schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 18:08:
Na wat buigen zit de crypt een stuk beter, dus geen paniek :) De kussens hadden wat dikker gemogen dat lost het probleem op.

Conrad geeft aan dat er een leren en suède oorkussens bij de Renkforce zitten. Ik heb alleen maar leren ontvangen. Hoe zit dat bij jou Negakinu?
Nope, hier ook geen extra pads. Volgens mij zitten deze pads sowieso niet in het Yoga OEM pakket. Fischer Audio en Brainwavz leveren ze er volgens mij ook niet bij. Ik weet trouwens niet of jullie de Fischer Audio facebook en twitter volgen, maar FA heeft nu bevestigd dat het om exact dezelfde modellen MET dezelfde drivers gaat. Geen hoax dus... :F

Verder erg leuk om de impressies van iedereen te lezen. Ik ben blij dat mensen op deze manier voor heel weinig geld toch een goede hoofdtelefoon in bezit krijgen. Dit maakt het ook een stuk toegankelijker voor mensen die normalitair alleen maar Beats, Skullcandy, Wesc, Nixon, Urbanears etc kennen om zonder falliet te gaan eens te horen hoe het ook kan. Vooral die MC Crypt is leuk om cadeau te doen en zo het gospel te verspreiden. >:)
quote:
citruspers schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 22:34:
Grazi. Dat is natuurlijk geen harde bevestiging dat die drivers ook in de Renkforce zitten, maar het is wel waarschijnlijk dus :)
Check de Facebook van FA, daar staat hun antwoord op de Renkforce CD-340. Ze hebben een nieuwe FA-006 in de maak om hun versie te onderscheiden van de andere rebrands. Dit doen ze natuurlijk niet zomaar.

"Our respectable competitors are always ready to make our llife more interesting and exciting. Well, here's how FA-006 will look from now on. APE-02S filter inside and excellent wooden housing.
We'll add some kind of label later - this sample just came from our workshop, and I want to answer those of you who asked if we even try to make some changes in OEM models. Yes we do. And we try like hell."

• citruspers
quote:
Alleen zou ik graag iets willen hebben wat iets mooier is qua design

Smaken verschillen :+
Waar hou je van in een koptelefoon? Moderne looks, stijlvol zwart, grot, klein, of juist retro?

• citruspers
Ik heb misschien nog een rebrand gevonden, de MC crypt HP-680 lijkt verdacht veel op een Sennheiser?

30 euro, leverbaar vanaf april

citruspers wijzigde deze reactie 15-02-2012 11:57 (6%)

• Chiii
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 15:59
Ik vind mijn 20 euro Sennheiser hd201 nog steeds heerlijk klinken! Alleen jammer dat ik hem niet met microfoon+remote kan aansluiten op mijn iPhone. Ik ben gelukkig wel een beetje handig met solderen dus ik heb een plugje ingezet en mijn beats kabel op aangesloten, ala dr. Sennheiser :p

quote:
CyBeR schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:24:
[...]

Superlux rebrandt niks, die kopieren. In sommige gevallen nagenoeg een-op-een. Maar niet alleen van AKG. Vergelijk:

http://cdn.head-fi.org/9/9d/9dc20623_DT770PRO.jpeg
http://www.mxmsound.com/P...e/Superlux-HD660-main.jpg
Superlux rebrand niets. Superlux WORDT gerebrand. Superlux is, net zoals Yoga en Takstar, een Aziatische OEM fabrikant die haar modellen "doorverkoopt" aan westerse merken. Zij plakken er vervolgens hun naam op en doen soms een kleine aanpassing en verkopen ze weer door op de westerse markt. Waar Superlux hoofdtelefoons qua design overduidelijk geïnspireerd zijn door AKG, is Takstar bijvoorbeeld weer duidelijk op de Beyerdynamic tour. Grappig is dan wel weer dat Superlux' huisgeluid weer meer lijkt op Beyerdynamic dan op AKG.

Takstar 2050, duidelijk geïnspireerd door de Beyerdynamic DT880?
Net mijn Audio Technica ATH-AD700 verkocht aan een mede-Tweaker.

Nu nog een Grado SR225i in de verkoop! Ben aan het twijfelen of ik toch ook maar mijn DT880 verkoop...

• Cr0N
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Heb sinds kort deze TMA-1 van AIAIAI. Ik had nog nooit in m'n leven van het hele merk gehoord, het is een Deens merk. Zag ze voor het eerst in de nieuwe Apple Store in Amsterdam. Zaten gelijk heerlijk. Was eerst bang dat het alleen een mooi phone was maar beetje onderzoek op internet en het kan: looks + goed geluid. En na het lezen van veel lovende kritieken op head-fi.com en nog eens luisteren de knoop doorgehakt. Perfect en lekker stealth, het voelt als rubber.

Cnet.com heeft deze TMA-1 inmiddels uitgeroepen tot een van de 5 beste hoofdtelefoons van dit moment. Zowel voor thuis als onderweg: http://reviews.cnet.com/best-headphones/

• Cheaps
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 22-08 19:23
Allereerst iedereen bedankt voor de nuttige informatie over headphones, ik ben een totale leek op het gebied van audio en had een headphone nodig voor gebruik met MP3-speler en simpele opnames met een Zoom H4N.
Op advies (en een beetje 'omdat het kan') heb ik 2 headphones besteld, de Renkforce CD-340 en MC Crypt.

De Renkforce CD-340 vind ik verbazingwekkend 'lekker' om muziek mee te luisteren. De manier waarop ik de gelaagdheid hoor, heb ik niet eerder gehoord :), nogmaals ik ben een totale leek maar het klinkt echt goed. Hij zit lekker en t is erg fijn om een snoer van 3 meter erbij te hebben.

De MC Crypt is een heerlijke koptelefoon met wat meer bass in het geluid. De pasvorm is niet echt fantastisch, na een half uur drukt hij zo op mn oren dat ik m misschien een keertje om wil buigen zodat hij wat beter aansluit.

Afgelopen week was ik in de Mediamarkt en heb ik volgens mij een rebrand gevonden van de Renkforce CD-340. Hij zag er precies hetzelfde uit, alleen klonk bagger omdat iemand waarschijnlijk een kabelbreuk heeft veroorzaakt (en niet dat ze die fixen bij de MM).

Fototje van de re-brand, ik had toen nog niet bedacht dat ik hier ging posten anders had ik nog wel wat extra foto's gemaakt.

Dus nogmaals: iedereen bedankt voor de adviezen!
quote:
dutchdragon81 schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:17:
Echt? Hmm na ja ik zie (hoor) wel. Heb ze al bestel (pre-order) hoop dat je ongelijk hebt en het geen crap is voorme hardverdiende 50 euro haha... vind ze wel mooi.. dan draag ik m maar om me nek
Het leuke van geluid is dan als je nooit iets beters gehoord hebt je altijd tevreden bent met elke upgrade van je vorige hoofdtelefoon, hoe gering die ook is. :) Laat ons vooral weten hoe hij klinkt!

Iets anders; ik heb deze week een JDS Labs Objective2 kunnen bemachtigen. Dit is voor mij toch wel DE meest interessante (en controversiële) dedicated hoofdtelefoon versterker op dit moment.

• PvdV1
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23-03-2018
Ik heb momenteel 2 koptelefoons: De AKG K401 en de AKG K518LE.

Nu lees ik op fora zoals Head-fi en Headfonia veel positiefs over de Superlux HD-668 B. Dit moet een koopje zijn voor de kwaliteit die hij levert.

Ik kan over de K401 online niet veel gebruikerservaringen vinden. Ik vind hem zelf mooi klinken, grote soundstage, mooi hoog, maar de hoeveelheid bas is nogal laag.
Wat ik me nu afvraag: is de Superlux HD-668 B een waardige aanvulling op mijn "verzameling", of lijkt de Superlux HD-668 B qua geluid/signatuur teveel op de AKG K401?

(Negakinu, jij hebt de Superlux HD-668 B toch in bezit?)

PvdV1 wijzigde deze reactie 26-03-2012 11:20 (7%)

Hier, voor eens en altijd ;) de Superlux catalogus, met foto's, specificaties en beschrijvingen van alle modellen:

http://www.superlux.com.t...hone_series_web_tw_en.pdf

Oh, en er staat een Audio Technica ATH-M50 te koop op Fok! Forum. 75 euro bieden en meenemen voordat ik het doe. ;)

http://forum.fok.nl/topic/1786410

Negakinu wijzigde deze reactie 27-03-2012 16:48 (28%)

quote:
Negakinu schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 19:39:
Ik heb me toch net een krankzinnige vondst op Marktplaats gedaan... Dat jullie die over het hoofd gezien hebben. Bedankt!! :D Gemaild, betaald en ik haal hem zondag op! Die dag horen jullie meteen wat het is. ;)
Net opgehaald. Kon vandaag al bij de verkoper terecht. >:)

Sennheiser HD590
Ik zag deze op Marktplaats en bood voor de grap eens 25 euro, in de veronderstelling dat ik zeker tot 50/60 moest gaan bieden om er überhaupt kans op te maken. Ik had er maximaal 75 voor over. Na een half uur kreeg ik een email dat ik ze voor 25 euro kon ophalen. :*) Meteen aangeboden het geld alvast over te maken om de koop te bezegelen en vandaag langs gereden. De verkoopster zei nog dat haar man boos op haar geworden was omdat ze in de tussentijd al veel hogere boden had gekregen. Ze wilde uit goed fatsoen echter haar afspraak met mij honoreren. Wat zijn Limburgers toch lieve mensen... O+

Nou, de HD590... Ik weet dat ik zelf waarschijnlijk een stuk enthousiaster ben over hoofdtelefoons dan de gemiddelde mens ;) maar dit is echt de deal van de eeuw! De HD590 is door Sennheiser op de markt gebracht als brug tussen de HD580 en HD600. Tevens was hij toen bedoeld als optie voor mensen die de HD600 te neutraal vonden en meer bass wilden. Dit is dus gewoon een oldschool Sennheiser flagship en hij moest in 2004/2005 220 euro opleveren! Ik zie ze nu nog maar zelden maar ze worden meestal voor rond de 75/100 euro verkocht.

De HD590 is een van de makkelijkst aan te sturen flagships die Sennheiser gemaakt heeft. Steek ze in een iPod en je hebt al geweldig geluid. Ze doen me qua geluid denken aan de Audio Technica ATH-AD900. Een beetje een U-curve met nadruk op de treble en bass. De bass gaat enorm diep en slaat je om de oren en de treble is erg crispy en aanwezig. Detailmonsters. Ze zijn volkomen open dus lekken erg veel geluid maar klinken hierdoor heel erg breed. Ze zijn ook veel lichter dan de HD600 en de meest comfortabele Sennheiser die ik in mijn verzameling heb. Je voelt bijna niet dat je ze op hebt. Comfort is ook te vergelijken met Audio Technica ATH-ADxx serie. Ze hebben tevens van die lekker luxe velour pads. De constructie zelf is wel een stuk meer plastic dan de HD580/HD600. Dit natuurlijk om het gewicht omlaag te brengen.

Ik heb ze nog te kort in bezit om er echt iets zinnigs over te zeggen maar zal in de loop van de maand jullie de ogen blijven uitsteken met mijn bevindingen. ;) Ik wil jullie ook even bedanken dat niemand tegen me op heeft lopen bieden en ik daarom deze überdeal heb kunnen maken. Vast omdat ik zo aardig ben. :P

Hier nog een leuk linkje met allemaal HD590 reviews.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmidsY
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22-08 19:19

SmidsY

hallo!?.............

Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn AKG K-601 en Little Dot I+ versterker combinatie. De little dot is en blijft mijn beste "impuls" aankoop tot nu toe. Waarom "impuls"? Buizenversterker stond al even op verlanglijstje maar toch wat twijfel. Toen raakte mijn marantz versterker defect en reparatie ging langer duren dan gepland, dus moet je wat ;)

Na een tijdje met de standaard 6JI tubes te hebben gedraaid via Ebay een net setje NOS Western Electric WE408A te pakken kunnen krijgen. Fabrikage datum '68 (met stip oudste nog werkende hardware onderdeel in huis)

Hoofdtelefoon is geplaatst op een Woo Audio HPS-H stand. Eenvoudige, degelijke stand voor een zeer schappelijke prijs

Het probleem is gelokalizeerd, het bevindt zich tussen het keyboard en de rugleuning. Forumpje PC Specs

Er staat een zo goed als nieuwe Sennheiser HD650 te koop hier op Tweakers voor een ERG nette prijs. Nog steeds een van de betere hoofdtelefoons ter wereld.

quote:
blix schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 22:37:
[...]

Neen, geen defecte driver. Hij's inmiddels binnen, en in de beschreven conditie. Erg blij. :)
Bizar goede prijs. Gefeliciteerd! :D

Vandaag binnen gekomen, NwAvGuy's Objective2 versterker. Gebouwd door JDS Labs (USA).

Meteen een mooi plaatsje gegeven op het bang-for-your-buck hoekje van mijn bureau. ;)

Op deze foto:
- Objective2
- Topping TP22
- Sony BDP-S370
- Headstage Arrow
- Fiio E10
- Fiio E9

Negakinu wijzigde deze reactie 04-04-2012 00:41 (19%)

quote:
Wijnands schreef op donderdag 05 april 2012 @ 16:09:
[...]

Zit hier nou nog hardware tussen die met het geluid loopt te prutsen? Ik weet dat de O2 specifiek ontworpen om dat niet te doen. Over de Fiio's lees ik weer heel gemengde berichten.
Zowel de Fiio E10 als de Headstage Arrow hebben een aantal opties m.b.t. het aanpassen van het versterkte signaal. De Fiio E10 heeft 1 stand bassboost. De Arrow heeft drie standen bassboost, 3 standen crossfeed en 3 standen impedantie. De O2 is wel echt de neutraalste versterker.

Over neutraal gesproken, ik heb gisteren naar deze cd geluisterd met de BDP-S370 SACD speler, de O2 en mijn DT880. Ik zat echt met open mond te luisteren. De cd zelf is heel eclectisch met allemaal soorten muziek, geen enkel genre dat ik zelf normaal snel zal opzetten, maar het klonk echt griezelig goed. Ik ga meer cd's van Chesky Records opsnorren want die zijn echt bizar goed geproduceerd. Zo hoor je eens wat je apparatuur ECHT in huis heeft. :)

Negakinu wijzigde deze reactie 05-04-2012 17:55 (3%)

• Seers
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13-08 21:56
quote:
Painore schreef op maandag 09 april 2012 @ 20:20:
[...]

Zou heel goed kunnen, heb ik me nooit in verdiept.
Ik hoor overigens geen significant verschil, behalve echt de laagweergave. Het is niet zozeer verbeterd, inderdaad gewoon luider in het laag. Maar jij denkt dus dat een FiiO van een drie tientjes het geluid beter weergeeft dan een versterker van ooit honderden euro's?
Nu heb ik de FiiO niet getest (wel bijvoorbeeld een stepdance, wat dan wel weer gelijkachtig is) maar ik heb hier een versterker die ooit tegen de 2000 heeft gekost, maar zo'n stepdance is toch echt veel beter, alleen maar door het uitgangsimpedantieverhaal. Zeker als je een wat "naardere" impedantiecurve hebt (zo'n koptelefoon is nog behoorlijk vriendelijk) zoals dit

De curve is een beetje gaar geschaald, maar hier hoor je dus een bak midhoog, maar al je hoog ben je kwijt. Nu gaat het dus met jouw koptelefoon nog redelijk goed, maar met een wat straffere in ear gaat je Sansui faliekant de mist in. Puur omdat de lomperiken gewoon een weerstand in serie hebben gezet.
quote:
Heilige Kaas schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 19:04:
Ik kan misschien over enkele maanden van een collega een Grado RS2i en een Pro-ject Head Box amp overnemen. Ben erg benieuwd ik ga er ook eerst naar luisteren als ik een beetje gewend ben aan mijn ath-m50 zodra ze binnen komen.
En kan ze voor een hele mooie prijs krijgen :)
Wat denken jullie dat deze combi waard is tweede hands?

De Head Box is echt niet interessant. Een beetje achterhaalde CMOY layout in een iets mooiere behuizing dan de standaard CMOY van een paar jaar geleden. Vlak, alleen geschikt voor lage impedantie en vaak krakerig door goedkope volume pot. Afhankelijk van het bedrag dat hij er voor vraagt (ik zou er nooit meer dan 40 euro aan uitgeven) kun je tegenwoordig veel beter krijgen, vooral voor die Grado. :) De 2.03 CMOYs op Ebay/JDS Labs zijn een stuk moderner en kosten ook maar 50/60.

Dus, max. 30/40 euro voor de Head Box, maar liever gratis. ;) De RS2 zal tussen de 250 en 300 waard zijn, afhankelijk van de ouderdom en staat. En van hoe goed je kunt onderhandelen natuurlijk. ;)

Negakinu wijzigde deze reactie 10-04-2012 23:38 (28%)

quote:
[b][message=38034483,noline]
Ik heb nu schuim maar wil eigenlijk nog suede oid hebben. Iemand nog tips voor het bestellen van die foampads op een Grado SR60i? Of er fatsoenlijke alternatieven zijn.
Sennheiser HD414 pads. Makkelijk te vinden online. En cheap!

Passen ook op de PX100. Leg er meteen een muntje van 20ct op en snij hier omheen. Google "Grado quarter mod".

• BARACUS
quote:
HizWiz schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 13:03:

Verder zou ik niet m'n prijzige cans mee willen nemen op vakantie. Mocht ik toch iets voor op het strand willen, dan zou ik een el cheapo Sennheiser HD-201/202 op de kop tikken.
De mc crypt dj-50 van Conrad zijn beter :) Ik zit nu weken naar deze hoofdtelefoon te luisteren en ze kloppen gewoon. Ze hebben zo'n lekkere warme sound maar de bas is totaal niet overheersend. Je kunt elk instrument en geluidje prima onderscheiden waardoor het heel helder en gebalanceerd klinkt. Ik vind ze beter klinken dan de saaie hd201 en de bas overheersende portapro. De bouwkwaliteit is ook netjes en voelt aan als een $70 kostende Brainwavz ;)

Ik heb de HM5 Brainwavz (eindelijk) ontvangen en kan dit weekend dus lekker gaan luisteren. De eerste fysieke indruk is goed en de pasvorm/gevoel kan ik vergelijken met een Peltor hoorbescherming.

Best wel grappig want ik zat deze week nog te denken dat Peltor een prima behuizing is voor een stevig zittende hoofdtelefoon. Mijn eerste "dure" hoofdtelefoon dus ik ben wel opgewonden :)

• foetus_
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 24-07 14:41
O2 Voorsmaakje..
HE-5LE en hogere gain is een absolute no go. Distortion en clipping dat je oren ervan gaan bloeden. Kan altijd aan mijn specifieke versie liggen (of m'n DAC) maar de hogere gain klinkt een beetje als de oude loudness boost knopjes op versterkers op andere koptelefoons ook.

(Epiphany Acoustics EHP-O2, K340, HE-5LE, DIY 3.5<>6.3 verloop, DIY rca<>3.5 interconnect)

Wat je ziet is zowel voor de K340 als Hifiman een redelijk volume dat al een stuk boven m'n normaal luisterniveau ligt. 7-8/10 op low gain dus. Max volume gaat 100% zuiver, geen issues mee.
Heb pas sinds vandaag men adapter, dus buiten de initiële paar uurtjes nog geen diepe indrukken buiten dat instrumenten scheiding wat beter is dan m'n huidige C2.

Ook zelf eens een wallpaper geschoten aangezien ik nergens een mooie foto vond van een huidige AKG reeks. Duurde maar een uurtje tot ik iets had :P

(K702 & custom DIY cable).)
Klein overzicht waar ik tegenwoordig voornamelijk mee luister. Was tijd om alles eens schoon te maken en controleren dus direct maar eens een foto genomen ook. Ga niets opnoemen, het meeste zal herkenbaar zijn buiten misschien de Superlux HD-330 (aanrader..bass alleen als midrange in moet leveren? Na ah.. Heeft wel enige vorm van versterking nodig)

http://s05.imageupper.com/1_t/6/O13352988641023077_1.jpg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22-08 21:36
Ik ben benieuwd hoe de nieuwe Bowers & Wilkins P3 zich gaat verhouden tot de Sennheiser HD25-1 II.
Adviesprijs van €200 is nog wel aan de hoge kant. Reviews even afwachten..

quote:
xxxneoxxx schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 09:39:
[...]

Vraagje van algemenere aard: hoe bewaren jullie je phones? Hier "liggen" ze nu gewoon maar da's natuurlijk waanzin en zonde van de pads welke vervormen lijkt mij. Gebruiken jullie banana hangers, of aparte headphone stands - en werkt dit een beetje? :)
http://www.head-fi.org/t/...fiio-hs-1-headphone-stand

Fiio HS1, $22 incl. verzenden. Nu tijdelijk alleen te bestellen bij Fiio zelf maar binnenkort overal (Mp4nation, Headsound etc) in de winkel.

• xxxneoxxx
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22-08 14:46
Mooi ding van Fiio. ;)

Vind dit ook nog steeds schitterend, maar ja, die prijzen he..?

Zat al even te kijken naar een buigbank/zo'n werkbank met gloeispiraal om zoiets zelf van doorzichtig acryl te maken of zo, maar zoals het er naar uit ziet ben ik veel goedkoper uit gewoon een paar van die fiio's te kopen of wat basic stands vanaf ebay of zo.

• xxxneoxxx
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22-08 14:46
Denk dat zelf maken vrij goedkoop is. Ik zat al even te zoeken, en het schijnt dat sommige mensen banana hangers gebruiken..

Afgaande van de prijzen op ebay is dat toch echt wel het goedkoopste denk ik. Zat zelf hiernaar te kijken:

http://www.ebay.nl/itm/Ne...hash=item45ffa6adc2#payId

En

http://www.ebay.nl/itm/NE...ain_0&hash=item416274520d

Maar als je er 2/3 nodig hebt, dan gaat het stiekum toch weer vrij hard. ;)

Kom ook wat videotuts tegen op internet over hoe je acrylplaatjes in een huis tuin en keuken oven kunt smelten. Moet dan ook wel lukken om die Omega shape te maken van Acryl/plexiglas, mits je een mal hebt in die vorm. Wat ik dus niet heb. ;) En maar afwachten wat het vrouwtje zegt als ik stukje acryl in de oven mik waar na een uur misschien weer pizza's in moeten. :+

• BARACUS
Gewoon een mooi dik boek kopen bij een dumpshop :)

• Chaoss
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:50

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik zoek een headphone voornamelijk om zo af en toe bij de pc te gebruiken voor games en af en toe wat muziek luisteren. Ik zoek een open headphone, beetje licht comfortabel ding en het liefst met volume control.

Ben zelf bij de volgende 2 modelletjes uitgekomen

Sennheiser HD 35 TV:

te krijgen voor zo'n 37,- incl verzendkosten

of de Beyerdynamic DT 131 TV

te krijgen voor zo'n 47,50 incl verzendkosten.

de Sennheiser PX 100-IIi voor 51,50 staat ook nog op mijn lijstje maar die is "half-open" en ik weet niet hoeveel ik dan nog van de omgeving hoor.

wat is jullie mening over bovenstaande headphone's? en zijn er nog alternatieven in de prijsrange tot 50-60 euro?

Chaoss wijzigde deze reactie 17-05-2012 23:22 (9%)

Greatness Awaits! PSN: Wanderer200

• Bean77
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:30
sinds kort in bezit van de sennheiser HD650

In combinatie met mijn arcam set en musical fidelity x-can v3 koptelefoonversterker een geweldige combinatie.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

• Kaspers
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22-08 21:36
quote:
Kaspers schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:12:
Ik ben al zo ver dat ik óf de P3, óf de P5 wil hebben; die 100 euro extra maakt het wel lastig.

In deze review wordt duidelijk gemaakt dat er toch wel een redelijk verschil in geluidskwaliteit is.

Helaas liep ik net een advertentie op marktplaats mis. Iemand was me net voor bij een weinig gebruikte P5 voor €200 :(.
Aight. P5 in de pocket. €250 voor een ongebruikt exemplaar.

Erg tevreden, comfortabel en een strak geluid, na het toepassen van een simpele mod in de earpads.
Vind ze er echt schitterend uitzien!

Hoop dat iets klein en compacts komt in vintage/hout/steampunk stijl komt. Das pas mooi :+

Heb dan wel de M50's gekocht voor portable maar toch niet helemaal geweldig voor dat doeleinde vanwege de draaibare earpads.

Edit:
Misschien deze modden :9~ :9~

Heilige Kaas wijzigde deze reactie 23-05-2012 23:34 (96%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
:o :o :o

Heilige Kaas wijzigde deze reactie 29-05-2012 19:19 (9%)

• BARACUS
Zo te zien klinkt deze Grundig zeer goed :P

• .schoenmerlijn
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20-10-2014
Voor 120 euro mijn nieuwe aanwinst de dt 990 :) is het geen schatje naast zijn grote broer.

* plaatje kleiner gemaakt, sorry

.schoenmerlijn wijzigde deze reactie 06-06-2012 17:36 (26%)

quote:
The Fatal schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 23:46:
Beste tweakers,

Ook ik ben op zoek naar een andere hoofd telefoon.
Ik kan je zelf de Audio Technica ATH-M50 aanraden. Ik heb hem zelf ook en ben er erg tevreden over. Hij is goed portable aangezien je hem dicht kan klappen. Vanwege het dichte design sluit hij ook goed af.
De kabel is in twee uitvoeringen te krijgen, namelijk curled en gewoon. Beide zijn (in uitgerekte toestand) 3 meter.

Wat ik ook veel voorbij zie komen op dit forum is de Sennheiser HD25-II. Hier heb ik zelf echter geen ervaring mee.

Heilige Kaas wijzigde deze reactie 06-06-2012 23:55 (3%)

• Guldan
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:18

Guldan

Thee-Nerd

Ik zag dat teufel zich ook bezig met koptelefoons hield. Ik ben zeker geen audiofiel of iets dergelijks, maar de prijs kwaliteit verhouding ziet er wel goed uit.

http://www.teufelaudio.nl...aureol-massive-p2110.html

Hebben mensen deze al besteld? En wat zijn de ervaringen?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• rabor
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 29-03 14:55
quote:
Sluuz schreef op maandag 11 juni 2012 @ 08:40:
Een vraagje aan de kenners. Ik heb een iPhone 4S waarmee ik elke dag een uur of 3 muziek luister (vooral op de fiets en in de trein). Momenteel heb ik de Klipsch Image X10i daarop aangesloten (in ears) en die bevallen best aardig. Toch ben ik op zoek naar nog iets beters.

Is bijvoorbeeld de BD DT770 Pro een optie om te gebruiken als koptelefoon voor onderweg? Hij wordt vooral aangeprezen als studio koptelefoon, maar de vraag is dus of hij ook geschikt is als mobiel ding.

Nu weet ik dat je verschillende modellen hebt qua weerstand (250 ohm tot 80 ohm geloof ik) en dat mijn iPhone dat wel wel moet kunnen trekken om wat geluid te horen. Een mobiele versterker zou een optie zijn. Ik heb nog een Fiio E11 liggen.

Daarnaast: zou dit kwaliteitswinst opleveren?
Imho is 80 Ohm nog net ff te veel voor een iPhone om ze te laten 'zingen', maar je hebt ook nog een 32 Ohm uitvoering.. Plus er is sinds een maand een DT770 Pro 88th anniversary Limited Edition 32 Ohm op de markt, weet alleen niet of daar nog voorraad van is:

Raysland € 159,-

Kepi_nl

quote:
Touchdomex schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:33:
[...]

Als we stil zijn merkt HAL9000 het niet!
Ik durf het niet meer. HAL9000 staat soms 'snachts voor mijn raam. Vooral als het buiten bliksemt.

• BARACUS
Eltax Soundtroops, dit merk heeft aantrekkelijke budgetspeakers. Nieuwsgierig voor 30 euro :)

http://www.son-video.com/...es/Eltax-Soundtroops.html

• Redblader
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 22-08 23:06
quote:
Jumpman schreef op maandag 18 juni 2012 @ 21:37:
Misschien ben ik hier aan het juiste adres. Onlangs in een opwelling een Monster Beats By Dr. Dre Solo CT gekocht (bij Redcoon EK 2012 actie) voor € 83,40. Deze zit nog nieuw in de ongeopende verpakking. Nu ben ik in dubio deze te behouden of niet.

Ik begrijp dat er veel marketing achter de Beats serie zit, en dat serie wat overrated is. Maar is er voor € 83,40 een beter hoofdtelefoon te vinden (met een beetje dezelfde looks)? Eigenlijk wil ik niet meer geld kwijt, gezien het een impuls aankoop was. Is de prijs kwaliteit verhouding goed voor de prijs van € 83,40?
Dit is misschien een leuk alternatief: pricewatch: Sony MDR-V55 (Rood, Zwart)

Volgens de reviews die ik kan vinden klinkt deze koptelefoon een stuk beter dan de Beats en hij ziet er ook erg mooi uit vind ik zelf, je hebt hem ook nog in het blauw, zwart en wit. :)

Hij ziet er op deze foto beter uit dan op de productfoto:

• .schoenmerlijn
quote:
Heilige Kaas schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 18:16:
Ik wil de hifiman he-400 :o
Is iemand hier in het bezit van die koptelefoon?

Ik denk dat ik die later ga aanschaffen. Tot nu toe is dit mijn plan:
Ik heb nu de Audio Technica ath-m50 en de fiio e10 DAC. mijn volgende aanschaf word dan de he-400. Daar koop ik later de schiit lyr bij. Dan kan ik de e10 als dac gewoon gebruiken.
En als laatste de schiit asgard en de audeze LCD1. Welke ik eerst ga halen hangt af van hoe tevreden ik ben over de he-400.

Grote plannen. Maar helaas een klein studenten budget. Het zal voorlopig dus meer een droom blijven.
tweaker foetus heeft een 500 als ik het goed heb. Misschien moet je hem maar een dm sturen als je wat info wilt daaromtrent :)
quote:
Rick-Jan schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:24:
Ik kan ook wel een nieuw topic aanmaken, maar vraag het eerst even hier :)

Mijn Sennheiser CX 400-2 gaat weg voor reparatie, (het omhulsel van de 3,6mm aansluiting is kapot, ik hoop dat dit onder de garantie valt, hij doet het nog wel.) was er zeer tevreden over, maar sowieso moet ik nog een nieuwe hebben. Belang is dat het weer een in-ear wordt, en het liefst van betere geluidskwaliteit dan de CX.
budget max 100 euro. (60-70 voorkeur) heb zelf ervaring met de CX 300, maar die vind ik te veel bass hebben.
Het zou ook mooi zijn dat de kabels sterk zijn, deze zou namelijk kevlar draden hebben:

http://www.etymotic.com/ephp/mc5.html

deze had ik al gevonden http://en-de.sennheiser.com/mm-70i
reviews spreken daar aardig goed over.

pricewatch: AKG Q 350 (Zwart)
lijkt mij ook wel wat.

iemand suggesties?
EPH 100 Yamaha?

.schoenmerlijn wijzigde deze reactie 20-06-2012 14:02 (42%)

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Raad wie zich niet in kon houden…

Straks even Society of Sound leegleechen dan maar :+

CyBeR wijzigde deze reactie 21-06-2012 23:18 (33%)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Heeft nu een Grado RS2i op zijn hoofd :9~ :9~ :9~

Update 1: heerlijk licht. Merkt amper dat je hem op hebt. Geluid klinkt goed!! Luister nu Rage Against The Machine. Klinkt heerlijk. Het is inderdaad waar dat t echt rock cans zijn. Zodrek even mijn favoriet. Pink Floyd Met het album The Final Cut.

Update 2: Ben in slaap gevallen... Kom net van het werk dus heb nog geen pink floyd geluisterd. Er zit erg veel detail in. Bij adele hoor je de lippen op elkaar komen. Erg realistische stem weergave maar toch heeft het niet wat de re-zero deden met female vocals. Soort van sprankelend geluid. Maar het is alsnog erg mooi hoor :o
Vooral mannen stemmen klinken goed. Bij Rage Against The Machine klinkt het erg realistisch, ook Doe Maar klinkt goed.

Er komt nog meer aan komende dagen. Ben nog erg benieuwd hoe die klinkt met Johnny Cash en Pink Floyd. Luister nu Coldplay omdat ik een mind blowing ervaring had in Londen. Die dure winkel harrords ofzo had een of andere versterker van 6000 pond staan en zelfs met kleine b&w bookshelf speakers van 'slechts' 800 pond ofzo klonk het echt Ge-Wel-Dig. Dus we zullen zien wat deze doen.

Update 3: Nou hij deed niet wat die speakers daar deden. Maar gaat denk ik ook moeilijk aangezien het geluid gewoon heel anders is met een headphone. Je mist dan de bass die je in je lichaam voelt. Bij het nummer paradise als die begint had ik toen echt zo'n wow effect. Maar misschien omdat ik het nummer toen alleen op de radio voorbij heb horen komen en ik hem nu vaker heb geluisterd.

Heilige Kaas wijzigde deze reactie 23-06-2012 17:44 (120%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wodan252
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 25-05-2015
Zelf ben ik ook op zoek naar een nieuwe koptelefoon. Mijn Sennheiser HD447 kussens zijn vodden geworden.

Omdat ik vaak 's avonds film kijk / muziek luister kan ik mijn stereo niet gebruiken, omdat er mensen slapen. Voor thuis zoek ik een koptelefoon die draadloos (zonder storingen) en degelijk is. Voor onderweg heb ik de Sennheiser CX400-II die uitstekend bevalt.

Wat ik al heb gevonden is de:
Sennheiser RS170
en
Sennheiser RS180

Het valt me op dat de kussens rond de oren verschillen. Bij de RS170 lijkt het een soort 'kunstleer' en bij de RS180 een soort 'stof'. Nu lijkt het me dat bij de RS180 er snel haren en andere huidschilfers etc in blijven zitten en dit bij de RS170 meevalt omdat dit 'kunstleer' is. Daarom neig ik meer naar de RS170. Echter de RS180 is 'Open' waardoor de klank mij meer aanspreekt. Heeft er iemand ervaring met één van deze Sennheisers?

RS170

RS180

• .schoenmerlijn
Toch maar gebruik gemaakt van de hdphns actie en de HD 600 toegevoegd aan de collectie.

Eerste indrukken zijn goed, heb een jaartje of 2 geleden mijn HD 650 doorverkocht. Deze 600 is toch wel flink van een andere klasse afgaan op mijn eerste indrukken. Snap niet dat mensen nog steeds voor de 650 gaan, wat was dat een belachelijk slechte koptelefoon zeg.

• BARACUS
Lijkt op de mp4nation stand, Raz heeft sinds kort een aantal te koop.

Deze is wel aardig, maar dat spul weegt niets en dan staat het ook niet stevig. $22,50 is niet zo heel duur.

BARACUS wijzigde deze reactie 28-06-2012 21:54 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
xxxneoxxx schreef op zondag 01 juli 2012 @ 23:13:
[...]

Ikea al eens gechecked, maar weinig kunnen vinden wat daar goed dienst kan doen als headphone stand naar mijn idee, hahaha.. :p
http://www.ikeahackers.ne...hone-stand-for-cheap.html

http://cdn.head-fi.org/6/63/6379e14a_headphone_stands.jpeg

http://www.hifi4all.dk/fo....asp?TID=73303&PN=0&TPN=3

:)

Negakinu wijzigde deze reactie 02-07-2012 00:34 (23%)

• skndd
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 09-08 16:22

skndd

aka skeej

quote:
Negakinu schreef op zondag 01 juli 2012 @ 22:00:
[...]

Overduidelijk! :) Die stand ziet er wel aardig uit trouwens. Ik zelf moet ook nog eens een definitieve oplossing zoeken voor mijn arsenaal. Het wordt Ikea hacken denk ik. Of misschien mijn paradepaardjes uitgestald en de rest in de kast.
Ik heb een iets spartaansere maar wel praktische en goedkope methode:

- Een microfoonstand: http://www.thomann.de/nl/millenium_ms2004.htm

- Plus enkele van deze: http://www.thomann.de/nl/millenium_headphone_hanger.htm
(alternatief, iets mooier maar wel bijna 2x zo duur: http://www.thomann.de/nl/km_16080.htm)

9,80 + N*4,90, veel goedkoper kan het niet. Ik vind het ook fijn omdat ik liever niet iets heb wat plek inneemt op mijn bureau.

Quick and dirty pic hoe het eruit ziet:

Wat je ook bij Thomann kan halen een headphone-hanger met bureauklem: http://www.thomann.de/nl/...hh10_kopfhoererhalter.htm

Handig om even snel weg te hangen, maar niet voor meerdere headphones, lijkt me.

• Omaatjehenk
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19-03-2018
quote:
kristan schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 17:25:
[...]

Fair enough :)
Ja dan spreekt de 700 me meer aan, alleen die is gelijk zo groot.
even wachten op de vergelijking :)
Ik heb even een foto voor je gemaakt waarin ik de Sony XB500 vergelijk met de Sennheiser HD598. Zoals je op de foto kunt zien is de XB500 helemaal niet zo groot en oogt de HD598 zelfs groter!

Acties:
  • 0Henk 'm!
Oke dan. De vergelijking tussen de pricewatch: Sennheiser HD 518 (Zwart) en de pricewatch: Sony MDR-XB700 (Zilver)

Comfort: Hij is een stukje groter dan de hd518, dit komt ook omdat de hd 518 meer ovaal is en de xb700 is helemaal rond. De headband is ook groter. Dit maakt het wel een hele comfortabele headphone. De hd518 zit ook heel comfortabel en zit misschien zelfs fijner. Deze neemt niet je hele hoofd in beslag maar alleen het gebied rondom je oren. Dit kan ook een kwestie van gewenning zijn. De hd518 heb ik een jaar gedragen. De hd518 heeft ook velour pads. Dit betekend dat het wat minder warmer word naar verloop van tijd.

De kabel: Deze is 1 meter bij de Sony tegenover 3 meter van de sennheiser. Dit heeft voor en nadelen. Het voordeel van de korte kabel is dat deze veel beter is om mee te nemen. De lange kabel is voor thuis weer handig als je hem aansluit op de cd speler bijvoorbeeld. Ook iets om rekening mee te houden is de plug van de Sennheiser. Deze is met verloopstukje bijna 10cm lang. Erg vervelend in je broekzak (ik heb er ook de aansluiting van mijn ipod mee gemold doordat het als hefboom werkt)

Het geluid: Het geluid van de Sony is nog verassend goed eigenlijk. Ik had veel meer bass verwacht. Iets van het beats niveau maar dat is het dus niet. De bass klinkt erg goed. Goede kwaliteit. Daar is de koptelefoon ook op gefocussed. De mids zijn ook goed alleen daar is de hd518 beter. De highs zijn echter niet echt lekker. Er zit een scherp randje aan (krakerig?) en weinig detail. Hier is de hd518 stukken beter. Ik luister nu Arctic Monkeys trouwens. Bij rock is de treble een stuk belangrijker dan bij elektronische muziek. De snares klinken erg onduidelijk (wat is het moeilijk om geluid te beschrijven zeg :P)

Piano muziek: Hier heb ik gekozen voor het nummer A River Flows In You van Yiruma. Hier kon ik eerst altijd goed de locatie van de tonen horen. (met de hd518) Nu lijkt het niet meer te gaan maar dat zal wel aan de brakke audiochip van mijn laptop liggen. Hier lijkt de Sony toch net wat betere mids te hebben. Ik ga eens een album van pink floyd opzetten op mijn Cowon J3 voor de ruimtelijkheid en detail.
Damn wat blijft dit toch een heeerlijk nummertje. YouTube: Pink Floyd Final Cut (6) - The Gunner's Dream
(en toen vroeg ik me even af waarom ik niks hoorde maar ik had de verkeerde koptelefoon op :+)
De Sennheiser heeft veel meer detail. Toch echt wel beter geluid. Ook veel ruimtelijker, dat komt waarschijnlijk omdat hij open is. Voor Pink Floyd/Dire straits raad ik 10x deze koptelefoon aan. Maar dat luister je niet :P
Elektronische muziek: Chagal - Breathe. Tsjah wat kan ik hier over zeggen? De Sennheiser doet het hier ook heel goed, Ik denk zelfs beter dan de Sony, afgezien van de wat zachtere bass. Het klinkt gewoon beter. De stemmen klinken op de Sony wat helderder maar toch heb ik het idee dat ze op de Sennheiser wat natuurlijker klinken.
Nog even wat Tony Igo - TeRRacoTA. (Oke ik moet er wel bij zeggen dat dit niet echt in de buurt komt van DnB omdat er veel hoge tonen in zit.) Hier doet de Sony het wel weer een stukje beter. Vooral doordat er meer bass is. Hier zijn de hoge tonen niet slecht. Het is ook lager dan de snare dus eigenlijk kan je het in twee categorien indelen. High en ultra high (snare) Voor de rest hetzelfde verhaal. Dus voor house achtige muziek is de Sony wel beter/lekkerder door de bass.

Als ik zo mijn indrukken tegen elkaar opzet:
bass:
Sony: kwaliteit 8 volume 8 | Sennheiser: kwaliteit 7 volume 7
Mids:
Sony: kwaliteit 7 volume 7 | Sennheiser: kwaliteit 8 volume 6
Highs:
Sony: kwaliteit 4 volume 6 | Sennheiser: kwaliteit 8 volume 8
Ruimtelijkheid:
Sony: 7 | Sennheiser: 9
Bang for the Buck:
Sony: 7 | Sennheiser: 9 (allebij zeer goed)

Demping kan ik niet echt testen, daar is het veel te vroeg voor en wil mijn vriendinnetje niet wakker maken :+ Ik kan wel zeggen dat de hd518 bijna niet(/niet) dempt. De xb700 dempt wel wat meer omdat het gesloten is maar het sluit niet heel goed af.

Conclusies:
Comfort: Hier wint de sennheiser met niet zo'n groot verschil. Ze zitten allebij comfortable alleen de sennheiser heeft net wat voordelen: hij is wat kleiner en koeler maar het is geen dealbreaker.

De kabel: Dit ligt eraan waar je het gaat gebruiken. Voor on the go is de Sony een duidelijke winnaar, maar thuis heeft de Sennheiser zijn voordelen. Je geeft ook aan dat je hem in de auto zult gebruiken. Hier is de sennheiser misschien beter want je hoeft de mp3speler niet in je broekzak te houden en zo hoor je de auto's om je heen wat beter.

Het geluid: De Sony is goed voor veel genres. Het heeft niet teveel bass wat ervoor zorgt dat andere muziek behalve electronische muziek goed klinkt. Voor rock is hij minder aan te raden vanwege de scherpe randjes en mindere treble. De Sennheiser heeft veel meer detail en ruimtelijk geluid. De mids (stemmen) lijken wel wat achter te blijven. Wat zachter dan bij de Sony, de bass is ook wat zachter maar niet veel minder. De bass blijft van goede kwaliteit.

Wat moet je nu gaan kopen?
Dat moet je toch helemaal zelf gaan bepalen. De Sennheiser kost 50% meer dan de Sony en heeft zo zijn nadelen. Maar ook zijn voordelen: Beter geluid, geschikt voor veel meer genres. De Sony is portable weer beter en voor elektronische muziek (zonder te veel focus op vocals zoals chagall of details)
De Sennheiser is wel echt van een hogere klasse.
De Sennheiser is wel de koptelefoon waardoor ik verliefd ben geworden op muziek/HiFi :D

Ik hoop dat je wat duidelijkheid hebt nou. Ik heb het op de vroege ochtend geschreven dus als er iets onduidelijk is of je hebt nog gewoon vragen dan zeg het maar ;)

• Da_maniaC
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19-08 18:37

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik kom op verschillende plekken de volgende foto tegen van de Steelseries Siberia Neckband Headset:

Als ik bij alle (r)e-tailers ga kijken kom ik enkel het witte model tegen.

Iemand enig idee waar ik de zwarte zou kunnen kopen?

Ik hoop dat iemand het weet want zelfs Google en eBay lijken me niet te kunnen helpen. ;(

Inventory | http://www.zdaemon.org ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

quote:
Nilsepils schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:40:
[...]

Maar bij DX.com vind ik het altijd moeilijk te beoordelen of iets echt is of niet :P dus koop ik het gewoon in NL ;) maar op zich een goede tip :)
Ik heb mijn E10 (en Brainwavz HM5) bij Mp4nation.net besteld. Duurt even maar het scheelt wel degelijk in de kosten.

quote:
Heilige Kaas schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 10:44:
Als het goed is zijn er van de e10 geen fakes. Ik heb ook de e6 van dx.com en die is ook niet fake.
Bron: http://www.head-fi.org/t/555526/notice-fake-fiio-products hier word ook iets gezegd over dealextreme. Dat dx zelf geen officiële reseller is maar hun wel inslaan bij een officiële reseller. (ja sorry ik weet dat head-fi hier niet helemaal word gewaardeerd maar aangezien het een post is van iemand inside fiio lijkt het me wel betrouwbaar.)
DX is best betrouwbaar m.b.t. Fiio produkten. Lijkt me sterk dat je daar een neppe koopt. Je moet wel oppassen want Fiio is nu een social media campagne begonnen tegen alle replica Fiio produkten die nu verkocht worden. Check de Fiio Facebook pagina. Er zijn dus wel degelijk neppe produkten in omloop en ik heb het vermoeden dat het een kwestie van tijd is voor neppe E10's de kop opsteken. Fiio is gewoon enorm goed aan het verkopen de laatste tijd en dit heeft als logisch gevolg dat er Chinese replicas gemaakt worden. :)

• foetus_
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 24-07 14:41
Velour pads hangen er nu wel aan, maar dit is mijn nieuwe aanwinst ( yes, Soundconsult nogmaals ook):

Hifiman HE-500. Indien gewenst gooi ik een picture van de driver online.

Hoe klinkt ie? -> :9~
Al is de nieuwe kabel niet bepaald een update in m'n ogen, de SPC van m'n HE5-LE met een extra cover rond de gedraaide paren lijkt me beter dan gewoon gevlochten. Maar ja, gevlochten ziet er meer "boutique" uit vermoed ik. De afwerking is wel een stuk beter, de connectors die molded zijn en de stekker met strain relief.
Dit is m'n 4de Hifiman (en... "kuchveelteveel" headphone), en ik denk dat de zoektocht beëindigd is.

Voor de mensen die iets zoeken onder de 40€ voor rock/pop/general. Superlux HD-330 blijft mijn aanrader als je hem kan vinden.

• BARACUS
quote:
xxxneoxxx schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:40:
In hoeverre is die O2 amp draagbaar eigenlijk? :P Of is draagbaar in geval van de amp relatief? (thus rendering the batteries useless? :P)
Erg relatief :)

quote:
PatrickG schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:14:
Tsja.. Ik denk dat je gelijk hebt. In dat stukje heeft hij het ook voornamelijk over bass en clubmuziek. Daarin functioneert hij ook goed. Maar net met bv. Sultans of Swing in FLAC kwaliteit, klinkt hij vaak schel en kan daardoor niet echt hard gezet worden. Beleving met Sultans of Swing is niet zo....

Ik heb hem besteld bij Bax en kan hem zo retourneren... Iemand suggesties? Hij was 85 euro, vind het op zich niet erg om iets meer uit te geven.
Populaire suggesties:
Sennheiser HD25-1 II (140 euro), Audio Technica ATH-M50 (120 euro), Philips Uptown (100 euro), Philips Fidelio M1 (120 euro), AiAiAi TMA-1 (160 euro), V-Moda M80 (180 euro), Denon HP700 (99 euro), Sony MDR-V6 (60 euro), Superlux HD668b (30 euro)

Prijzen zijn indicatief.

Ik ben zelf ook echt heel erg gelukkig met mijn Brainwavz HM5. Zowel voor films, gaming als muziek.

Check ook eens de Fischer Audio FA-011.

Negakinu wijzigde deze reactie 25-07-2012 10:40 (25%)

• PatrickG
  • Laatst online: 16-07 09:09
Ik was er in eerste instantie niet zo in geinteresseerd (persoonlijk gevoel, absoluut niet objectief), maar die Uptwon schijnt wel een goed ding te zijn en hij is maar 70,-.

http://www.head-fi.org/t/...-uptown-vs-hm5-ath-ad2000

Eindoordeel:
quote:
At the end of the day, my overall experience with the Philips Uptown has been fantastic. They are extremely comfortable and very enjoyable to listen to as a whole. They don't make me miss my AD2000s at all when not at home. I think they make good all-rounders, as I didn't come across any genre that I found particularly lacking with them. Although I will be selling them for financial reasons, they would have made a great portable headphone for use around campus.
Ook mooi:

• PatrickG
  • Laatst online: 16-07 09:09
Dan moet je wel kiezen voor zo'n gave DAC met Lampjes :)

Al zijn die allemaal wel een heel stuk duurder dan de FiiO. Althans, diegenen die ik heb gevonden op internet.

Verder ben ik gelijk weer op de hoogte van mijn oor-probleem. Als er een hard schel geluid klinkt, krijg ik last van m'n linkeroor. In de praktijk gebeurt dat niet vaak waardoor ik er verder ook niet meer aan denk. Met de Grado SR60i, die - naar verluid en eigen ervaring - soms wel wat schel kan zijn, speelt dat probleem in sommige nummers helaas wel weer op. De Grado is sowieso geen eindstation, dus als ik t.z.t een andere koptelefoon erbij koopt, hoop ik dat dit wel anders is.

Verder klinkt de Grado leuk, maar ik haal er nog niet alles uit voor m'n gevoel. Of dat nou te maken heeft met wat ik erop beluisterd heb of de koptelefoon zelf weet ik niet. Waarschijnlijk merk ik het pas als de stap terug maak. Ik denk dat het met zo'n DAC wel beter zal zijn. Wel hoor je lekker veel details in de muziek, zelfs klassieke muziek is weer leuk. Dat heb ik echt een tijd niet geluisterd.

Ik heb gister nog een oude (5jr) geluidskaart gehad van een vriend, een creative audigy SE. Daar merk ik niet heel veel verschil mee. Het geluid klinkt daardoor wat voller, niet helderder.

PatrickG wijzigde deze reactie 30-07-2012 09:51 (3%)

quote:
djunicron schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:47:

Ik weet wel van de ESI Dr. DAC prime dat het een wel aardig apparaat is. Er is ook een klein broertje van, misschien dat dat wat is?

http://www.bax-shop.nl/us...s&utm_source=TradeTracker

{edit} Oh de Prime kost >€300... Maar de U46 XL is tegenwoordig voor maar €110-150 niet verkeerd... Zeker gezien ik nooit echt grote problemen heb gehad met de software van ESI. Dito met FocusRite & M-Audio overigens, hoewel die laatste toch wat matiger is in de budget regionen.

http://www.bax-shop.nl/us...details.html#!prettyPhoto
Ik heb zelf geen ervaring met Focusrite en ESI maar ben wel een believer in studio/pro merken boven boutique merken. In dit segment heb ik zelf jarenlang een Tascam US-122L gebruikt. Eerst als audio interface om muziek op te nemen en daarna, toen ik muzikant-zijn even moe was, als DAC om muziek te luisteren. Klonk super. Breder en schoner dan mijn Creative X-Fi pci kaart.

• Mijulio
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20-08 17:10
Ik ben op zoek naar nieuwe headphone & wilde graag weten of iemand ervaring heeft met de AKG K 490 NC.

Mijn wensen:
- goede audio kwaliteit
- goede noise canceling
- strak/nice design
Ik luister nu naar Sennheiser PX 200 (oudje, andere prijsklasse, maar zeker niet slecht, echter te veel omgevingsgeluid)

Tot dusver heb ik eea gevonden op het web, en heb ik de headphone (& zn grote broer de K495) in de doos mogen aanschouwen bij Foka (maar daar mocht ik niet luisteren......)

Hier een goede review & AKG site:
http://www.soundandvision...oise-canceling-headphones
http://nl.akg.com/noise-canceling-detail-11199/k-490-nc.html

Heeft iemand ervaring met de 490 NC? Weet iemand waar hij te beluisteren is (A'dam of R'dam?)
Hij is te koop bij Redcoon voor €230,- inc verzendkosten.

Goede alternatieven zijn ook welkom, maar ben er nog geen één tegengekomen die ik niet te lelijk en/of te duur vind (bv de welbekende Bose / Dr Dre Beats)
Daarnaast zijn er ook headphones die passief al goed sluiten (bv Sennheiser HD 25), iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt!

Philips L1 flagship ook gezien bij MM?
quote:
Heilige Kaas schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 17:27:
Wat zijn jou ervaringen met comfort negakinu? Ik vind die sennheiser hd25-II erg vervelend zitten. Ze drukken best hard op de rand van je oren.
Ik had de eerste twee/drie maanden ook een beetje last van de pads. Ze worden echter vanzelf zachter door gebruik en nu kan ik hem rustig uren ophouden zonder ongemak. Mocht je dat te lang duren, er bestaan ook velour pads en die zijn heel erg comfortabel. Je kunt die pads los kopen (meerdere kleuren) maar ze zitten vaak ook bij een nieuwe HD25-1 II in de verpakking (grijs).

Ik heb de TMA-1 zelf ook gehad, en het draagcomfort is echt niet veel beter dan de HD25-1. Ze zijn wel wat comfortabeler in het begin, maar het is geen wereld van verschil.
quote:
Heilige Kaas schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 13:12:
[...]

En stax? Hmmh die dingen zijn écht oerlelijk joh! misschien pas als ik ze eens heb gehoord :P
Lelijk? De Omega en SR-serie zijn in mijn ogen echt prachtig! :)

Negakinu wijzigde deze reactie 08-08-2012 13:22 (5%)

Die bovenste gaat nog wel maar die onderste. Ziet er uit als een stuk plastic. Echt zo'n koptelefoon die je 20 jaar geleden voor een tientje haalde :P Hoor echt van heel veel mensen dat ze hem mooi vinden.

Dit zijn dan weer wel echt prachtige koptelefoons!

De AKG K550 die ik nu op mijn hoofd heb vind ik ook heel mooi :) Goed strak design wat mooi is voor onderweg. Hij is ook gesloten en sluit heel goed af. De bouwkwaliteit lijkt ook erg goed. Hij heeft een 3,5mm plug wat ook zeker iets positiefs is voor onderweg. De kabel is wel erg lang maar niet zo stug en vervelend als die van mijn sennheiser. Iets waar ik maar mee moet leven.

Qua geluid: Hij doet het echt verbazend goed op mijn cowon J3! Hij is makkelijk aan te sturen en hoef mijn cowon lang niet op het hardst te zetten. Iets wat me flink mee valt na het lezen van alle verhalen over AKG koptelefoons.
Het geluid is wel nog steeds aan de dunne kant en heeft zeker niet veel bass maar het is al zeker een verbetering tegenover mijn ath-m50. De eq van de cowon kan het geluid al wel tunen. (iest wat bij de athm-50 niet lukte) Hier heb ik al het een en ander uitgeprobeerd en op de 'Jazz' stand klinkt hij het best voor male voice muziek. Zoals o.a. Hugh Lauri of Johnny Cash. Ik kan zelf handmatig ook precies instellen hoe ik het zelf zou willen maar dit komt later wel. Voor muziek als Pink Floyd of Jack White (rock) Heb je de eq niet nodig en kan die netjes uit. Hier doet hij het wel erg goed!
Je merkt wel goed dat de eq toch niet de beste oplossing is om het geluid te tunen. Het word er kwalitatief niet beter op. Toch voldoet het voor on-the-go wel gewoon om het geluid wat levendiger te maken. Voor serieuze luister sessies heb ik thuis gewoon mijn FiiO E10. Deze ga ik later testen.

Ik las veel over de 'zwarte achtergrond' die deze koptelefoon zou moeten hebben. Hier merk ik niks van eigenlijk :P Ik hoor toch wel een ruis op de achtergrond bij een wat hoger volume als ik goed luister. Dit kan misschien komen door mijn mp3 speler. Dat is in ieder geval wel te hopen en verwacht ik wel. Je merkt het alleen als je goed luisterd dus dat scheelt.

De soundstage is aardig goed voor een gesloten koptelefoon maar toch is het niet zoals een open koptelefoon. Daar mis je toch echt wat moet ik eerlijk toegeven. het geluid klinkt een beetje geforceerd. Ik heb ook het idee dat het niet helemaal natuurlijk klinkt. Er klopt gewoon iets niet :P Ik heb denk ik te weinig ervaring om te zeggen waar dat dan door komt. Dat onnatuurlijke is trouwens wel al een stuk minder dan bij mijn m-50.

Over de detail weergave heb ik niks te klagen ;) Er komt gewoon erg goed geluid uit :P

Als er iets onduidelijk is in mijn reviewtje dan hoor ik het graag! Heb het net tijdens het luisteren getypt dus het kan zo nu en dan niet helemaal kloppen :+ Vragen en tips zijn ook welkom :)

Ik ga nu over op mijn FiiO E10 en verwacht toch wel een flinke verbetering.

• Pruimenvlaai
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 18-08 21:17
Na nwavguy's artikel over impedance gelezen te hebben, leek het me toch wel nodig om een amp te halen omdat de impedantie van m'n geluidskaart 12 Ohm is, en dus veel te hoog.

Het is een cmoy met componenten van Dick Best, inclusief verzendkosten nog onder de €10. De 7806 zorgt voor de gnd-rail, dus geen gedoe met virtual grounds.
Jammer is wel dat lichtdimmers die in de buurt zijn een ontzettende brom geven, dus de versterker afschermen van EMI is geen overbodige luxe :) Zijn er nog meer cmoy's hier? Dat moet toch haast wel?
quote:
[b]Pruimenvlaai schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:07:
Zijn er nog meer cmoy's hier? Dat moet toch haast wel?

Geen CMOY maar wel een gemodde Bravo V2. Niet mijn foto maar ik heb die build gevolgd.

Negakinu wijzigde deze reactie 09-08-2012 12:08 (39%)

quote:
djunicron schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:36:
Ik snap de obsessie met "mooie" hoofdtelefoons eigenlijk nooit zo.

• djunicron
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13:31

djunicron

*click-swoosh-thud*

Nee dit is lekker dan:

Maar goed allemaal een kwestie van smaak... Wat niet wegneemt dat ik "mode-merken" zoals beats, skullcandy en SMS 50 cents gewoon ook belachelijk er uit vind zien.

Niet dat die magneto (letterlijk) helm hoofdtelefoon hierboven nou zo goed eruit ziet, maar goed...

• ChicaneBT
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

ChicaneBT

.:Porsche:.

Ik kwam deze cmoy tegen op internet ziet er wel erg cool uit :), weer eens wat anders dan de bekende rechthoekige doosjes.

....911....

• ChicaneBT
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

ChicaneBT

.:Porsche:.

quote:
djunicron schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 16:10:
Extreme case modding Headphone amp edition! go go go! :D

Zonder gekheid, als je toch zelf mooie amps aan het bouwen bent, kan je inderdaad net zo goed voor iets mooiers dan de standaard materialen gaan wat de behuizing betreft.
Met die Altoids was het volgens mij puur een financieel aspect. Je koopt een doosje pepermuntjes kost bijna niets en je zet daar je amp in :). Bijkomend voordeel het ziet er ook nog eens lekker hip uit en is makkelijk in je zak te stoppen. Op Head-fi zag ik iemand die een amp had geplaatst in een deo roller :').

ChicaneBT wijzigde deze reactie 09-08-2012 16:18 (11%)

....911....

Nog eentje, mijn favoriet. :)

http://runawaybrainz.blog...y-freeform-headphone.html

Negakinu wijzigde deze reactie 09-08-2012 16:20 (15%)

Pagina: 1 2 3 4 5

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True