Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 00:58
Mede-auteur:
  • Wijnands
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 26-06 11:53

Wijnands

Het grote headphones / koptelefoon / hoofdtelefoon topic
Regelmatig verschijnen er nieuwe topics in Audio en HiFi over koptelefoons, vooral over welke mensen moeten kopen. Daarom leek het mij een goed idee om een groot headphone topic te openen. Voor alle vragen, ervaringen en advies :) . Vooral een goede topicstart zodat beginners een goed beeld kunnen krijgen van alle headphones die er zijn, het is nogal een grote wereld.

Wat vooral belangrijk is om te weten, is dat iedereen zijn headphones anders ervaart. Sommige mensen vinden veel bas fijn, terwijl anderen juist weer de voorkeur geven aan hoge tonen die wat meer aanwezig zijn. Uiteindelijk gaat het er vooral om wat je zelf fijn vind, en dat moet je vooral uitproberen.

Er zijn zat mensen die beweren dat bepaalde headphone amps (zie meer daarover hieronder) niets uitmaken, terwijl anderen erbij zweren. Uiteindelijk zal (zeker in de audiofielen-wereld) iedereen denken dat ze het beter weten. Daarom is mijn grootste advies om niet uit te gaan van een enkele mening, maar kijk wat er door veel mensen wordt gezegd over een headphone, op die manier krijg je het beste beeld van een headphone. Uiteindelijk is het belangrijkste je eigen ervaring, en die kan je alleen krijgen door daadwerkelijk goed naar een headphone te luisteren :) .
Links
http://www.head-fi.org/ website met een actief forum over de meer serieuze hifi zaken. Veel over hoofdtelefoons ook.
http://www.headphone.com/ Amerikaanse winkel met her en der ook nuttige en vrij objectieve informatie.
Buying guide op life hacker.
Buying guide op head-fi met onderverdeling naar budget.
Beknopte gids op head-fi (voor als je weinig tijd hebt ;) )

Types headphones
Oordopjes
Wel bekend omdat ze nogal 's meegeleverd worden met apparatuur zoals de Ipod. De pasvorm is vaak niet geweldig en ze sluiten vrij weinig omgevingsgeluiden af. Bij de serieuze luisteraar is dit type het minst populair.
in-ear oordopjes
Momenteel een vrij populaire keuze bij de mobiele luisteraar. Ze zijn onopvallend en, omdat ze dieper de gehoorgang in gaan, sluiten ze omgevingsgeluiden beter af. Nadeel is dat niet iedereen daar even goed tegen kan. Te krijgen vanaf een paar euro tot duizend euro.
Open hoofdtelefoon
De oorschelpen zitten op of over de oren. De buitenkant van de schelpen is open. Geluid klinkt vaak wat ruimtelijker. Je hoort meer omgevingsgeluid en de omgeving kan jouw muziek ook beter horen.
Gesloten Hoofdtelefoon
De oorschelpen zitten ook hier op of over de oren. De buitenkant is open. Geluid kan wat minder ruimtelijk klinken. Je hoort minder omgevingsgeluid. Je omgeving hoort jouw muziek (vrijwel) niet.

Soorten Hoofdtelefoon
Hoofdtelefoons zijn grofweg in een paar soorten te verdelen

Commercieel
De monster "Beats" serie is hier een aardig voorbeeld van. Uiterlijk speelt een grote rol. De geluidsweergave is afgestemd op top40 muziek.

DJ
Bedoelt om een DJ in staat te stellen z'n kunsten te beoefenen. Veelal gesloten types. De oorschelpen zijn zo opgehangen dat het makkelijk is om ook met een oor te luisteren. Geluidsweergave legt meestal de nadruk op de bassen.

Studio
Studio hoofdtelefoons zijn ontworpen om een zo neutraal mogelijk geluid te geven. Dit kan erg prettig zijn voor bijv. klassieke muziek. Een studio hoofdtelefoon kan heel confronterend de zwakke punten in je muziekbestanden en je speler weergeven.

Merken
AKGVan oorsprong een Oostenrijks bedrijf. In 1994 over genomen door het Amerikaanse Harman industries. Assortiment is vrij breed, zowel oordopjes als hoofdtelefoons. Aparte lijn onder de naam "Quincy Jones Signature".
BeyerdynamicEen Duits familie bedrijf uit 1924 wat nog steeds in handen van de familie is. Groot geworden met professionele toepassingen. Geen oordopjes in het assortiment. Leveren tegenwoordig ook een paar budget modellen onder de 100 euro maar zijn vooral bekend voor hun studio hoofdtelefoons en hun produkten gericht op de serieuze muziekliefhebber. Veel open modellen maar ook wel wat gesloten hoofdtelefoons.
Fischer AudioRelatieve nieuwkomer op de markt. Breed assortiment vanaf goedkope dopjes tot de beroemde FA-002, 003 en 006 modellen. Vrij populair op de fora zoals head-fi. Helaas nog niet in Nederlandse winkels te vinden.
GradoEen Amerikaans familiebedrijf wat oorspronkelijk bekend werd door elementen voor platenspelers te maken. Later kwamen daar ook hoofdtelefoons bij. Om met de tijd mee te gaan is men ook in-ear oordopjes gaan maken. Apart aan Grado is dat de hoofdtelefoons allemaal open ontwerpen zijn.
SennheiserSennheiser heeft in de jaren 90 met succes de overstap gemaakt van een niche speler naar een wereldwijd bekend merk. Assortiment is heel breed van zeer goedkope oordopjes tot de zeer prijzige HD 800.
ShureAlweer een Amerikaans bedrijf. Van oorsprong groot geworden in de professionele markt. Sinds een aantal jaren bekend geworden met goede kwaliteit in-ear oordopjes maken ze sinds 2009 ook grotere hoofdtelefoons.
Vele, vele anderenZeker als je wat op de grotere fora gaat lezen kom je nogal 's wat exotische merken tegen. Met name op de markt voor de in-ear dopjes zijn er heel erg veel bedrijven actief waar de een nog specialer lijkt dan de andere.

Waar koop je die dingen?
De gemiddelde electronica zaak komt vaak niet veel verder dan Sony, Philips, Panasonic en een beperkte selectie van Sennheiser. Als je in dit topic uitkomt is de kans groot dat je juist iets beters wilt dan dat. Proberen voordat je koopt is meestal niet mogelijk.

De plaatselijke hifi zaak
Veelal hebben deze een wat duurder assortiment. Luisteren is nooit zo'n probleem. Hou er wel rekening mee dat je voor het advies en de winkel ook wel wat betaald.
De muziekwinkel
Een beter gesorteerde muziekwinkel heeft vaak wel het e.e.a. aan hoofdtelefoons. Zeker studio modellen zijn hier goed te vinden. Prijzen zijn niet altijd even laag als de grotere internet shops maar voor 10-20% heb je wel het gemak van het op je gemak kunnen uitproberen.
Aanraders
Feedback Winkels in Utrecht, Eindhoven, Apeldoorn en Rotterdam.
Musicmaniacs in Haarlem
Thoman is een grote webwinkel uit Duitsland. Breed assortiment en scherpe prijzen. Ook regelmatig leuke aanbiedingen.
Bax-shop Vrij grote Nederlandse webwinkel. Iets meer op de DJ gericht dan Thomann. Goede service.
Ebay Heb je een bepaald model op het oog dan kan het de moeite waard zijn om ook op ebay de prijzen te controleren. Let hierbij wel op de reputatie van de verkoper! Ebay is ook een goede bron voor de, soms lastig te vinden, reserve onderdelen. Zeker earpads en kabels kunnen forst goedkoper zijn.

Suggesties zijn welkom Weet je een echte winkel met een aardig assortiment, redelijke prijzen en de mogelijkheid om op je gemak wat te luisteren en te kiezen dan hoor ik het graag.

Waar let je op bij het uitzoeken
Uiteindelijk is een hoofdtelefoon heel persoonlijk. Het ding moet prettig zitten en lekker klinken met jouw muziek. In dit topic en op andere fora kun je veel suggesties vinden. Je kan reviews lezen tot je rode ogen hebt maar een hoofdtelefoon moet je gewoon proberen.

Pasvorm

Bij oordopjes kun je hier nog wel iets aan doen door andere kussentjes of siliconen "tips" te gebruiken. Hoofdtelefoons is dat veel moeilijker, zo'n ding moet goed zitten en blijven zitten.

Impedantie
Een waarde die in ohm wordt vermeld bij de specificaties. Heel kort door de bocht, hoe hoger dit cijfer hoe harder je afspeel apparatuur moet werken. De meeste mp3 spelers kunnen tot zo'n 100 ohm goed aan.

Hoe het klinkt
Ook dit is heel persoonlijk. Als je het meeste vanaf een portable apparaat zal luisteren neem dit dan mee naar de winkel. Laad een mix van wat je vaak luistert en neem de tijd om te luisteren en te vergelijken.

Constructie
Als je van jezelf weet dat je niet altijd even zachtzinnig bent met je spullen let dan ook op de bouwkwaliteit. Vervangbare kabels zijn dan een absolute pre.

Inspelen oftewel burn-in
Ga je jezelf een beetje inlezen dan kom je deze term al snel tegen. Veel liefhebbers zijn ervan overtuigd dat het inspelen de kwaliteit ten goede komt. Er zijn zelfs mensen die een nieuwe hoofdtelefoon eerst 10-20 uur continue "white noise" laten spelen voordat ze zelf gaan luisteren. Over het nut zijn de meningen enigszins verdeeld.

Speciaal voor de internet winkelaar
Op deze site kun je de frequentiemetingen van verschillende koptelefoons bekijken. Die vertellen je wat je in relatieve zin kan verwachten van een koptelefoon.
Is de grafiek aan de linkerkant hoger, dan ligt de nadruk op bas. Is de grafiek rechts hoger, dan ligt de nadruk op hoge tonen. Ideaal is een neutrale koptelefoon waarvan de grafiek zo recht mogelijk is, met een paar slingeringetjes aan de rechterkant (die daar zitten omdat het menselijk oor dezelfde karakteristieken kent).

Accessoires
Versterkers
Dingen doen wat het woord al zegt, ze versterken het geluid waardoor de combinatie van je hoofdtelefoon en je speler beter kan gaan klinken. Te krijgen met een netvoeding en portable. Ook hier vinden we weer vele, vele merken. Aanraders:
jds labs
Fiio Chinees bedrijf, met name bekend van de prettig geprijsde E5 en E6 portable versterkers.
iBasso Wat duurder, wat beter en groter dan Fiio.

DAC
Wie wil er een stukje over losse DACs schrijven?

Wat moet ik nu kopen?" posts in dit topic
Lees om te beginnen een van de buying guides door waar hier naar gelinkt wordt. Ga 's een beetje neuzen in de pricewatch en kom dan met een shortlist. Als je die post met een stukje over je muzieksmaak, wat je nu gebruikt en waarom dat niet bevalt en in wat voor omstandigheden je het meeste gaat luisteren dan kun je gericht advies krijgen.

Let op je gezondheid!
Het is verleidelijk om je muziek lekker hard te zetten en je zo van de wereld af te sluiten. Helaas kun je, zeker met oordopjes, jezelf op die manier prima aan een permanente gehoorbeschadiging helpen. Merk je dat je je muziek steeds een tandje harder zet? Dan is het wellicht toch 's tijd om een gehoortest te laten doen.

Ik zoek nog mede-auteurs die het leuk vinden om bij te dragen aan de topicstart. Vooral reviews van headphones zijn erg welkom, maar ook ander advies :) . De topicstart is nu nog vrij summier, maar ik hoop deze verder te vullen in de komende tijd (onder andere met een aantal reviews van m'n eigen koptelefoons).

Ook wil ik dit topic nog een likje verf geven binnenkort :) .

FeaR wijzigde deze reactie 25-10-2015 14:39 (88%)

• ewaldvdh
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13-03-2018
Iemand die hier toevallig veel weet van koptelefoons?
Ik zoek ééntje van een nieuwprijs rond de 50-75 euro.

Muziek: beetje van alles (vooral: softrock, jazz, funk, ...)
50 % fiets, 30 % thuis, 20 % trein
Toestellen: smartphone (of Sony Walkman E series), laptop, ...

Zit momenteel met de volgende:
JVC HA-S650 (Zwart) prijzen | Electronics | Tweakers.net Pricewatch
AKG K450
Shure H440 (maar te gevaarlijk onderweg :-))
Creative Aurvana Live!
Panasonic RP-HTF600E-S

• E-Rick
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19:20

E-Rick

I love it :7

Ik was al een tijdje op zoek naar een standaard voor mijn Fidelio X1, maar kon niets vinden dat ik echt mooi vond. De omega-style standaarden kwamen nog het meest in de buurt. Uiteindelijk zelf iets ontworpen en uitgeprint op m'n 3D-printer. Print-tijd was bijna 20 uur. Ik ben er blij mee:

Choose life - Shapeways shop

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21:41

Touchdomex

Plunder with Thunder.

Voor de liefhebbers.

https://www.massdrop.com/...ge-series-sr80e-headphone

Massdrop heeft nu een bijzonder scherpe aanbieding op een Grado en bezorgt in NL. Enige waar je eventueel mee kan zitten is de Douane maar dan nog is het een erg nette aanbieding.

Als mijn SR60i niet nog zo goed was had ik hem echt wel direct besteld.

Mijn Grado is denk ik ook ondertussen bijna 5 jaar :) Echt heerlijke koptelefoon O+

Touchdomex wijzigde deze reactie 24-11-2015 20:09 (11%)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Gratis FiiO e5 voor de liefhebber, op te halen in Arnhem. PM

• dusty-2011
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 08-05 04:21
quote:
alex777 schreef op maandag 14 december 2015 @ 21:59:
Heren (en dames),

Ook ik ben op zoek naar een hoofdtelefoon en terwijl ik dit topic doorspit drop ik alvast mijn specificaties en budget en laat ik me graag adviseren

Droge zaken:
- over mijn oren (....ok ik geef het toe heb best grote oren vergeleken met die van jou, dus op de oren is zeker een optie)
- gesloten (+optie voor open)
- met mic en liefst ook volume regelaar
- 1 draad (geen V hals)
- liefst compact

Waar luister ik naar?
- youtube/vimeo vids
- klassiek/hiphop/drum&bass

Waarmee ?
- macbook / laptop
- iphone

Budget
- 100-150 euro

Overig
- maak zo nu en dan gebruik van flexwerk plekken

Enige koptelefoon die ik in handen heb gehad en op mijn hoofd maar niet aangesloten:
Marshall monitor (alleen is dit een redelijk oud model en oude audio techniek?)

Alvast bedankt!

[afbeelding]
[afbeelding]

Heeft iemand ervaring met de
Sennheiser URBANITE of de Sennheiser Momentum

[afbeelding]
[afbeelding]
De Sennheiser Momentum Over-Ear is een beetje boven je budget. De Sennheiser Momentum On-Ear is momenteel in de aanbieding voor 99 euro: pricewatch: Sennheiser Momentum On-Ear (Zwart)
Die koptelefoon zou ik je willen aanraden! Boven de Sennheiser Urbanite, vooral omdat je aangeeft naar klassieke muziek te luisteren! Klassieke muziek klinkt op de Momentum On-ear heel goed, heel helder en gedetailleerd, met mooie hoge tonen. De Sennheiser Urbanite heeft de treble veel zachter en is daardoor minder geschikt voor klassieke muziek. De Urbanite heeft niet genoeg "air" voor klassieke muziek, de Momentum On-ear heeft dat wel. Ook heeft de Momentum On-ear een grotere soundstage dan de Urbanite.
Voor hiphop en drum n bass is de Urbanite wel prima. Maar die genres klinken ook prima op de Momentum On-ear.
Ik ben zelf eigenaar van de Momentum On-ear. Hier twee links naar wat impressies van me:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/45389243
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/45403250
In de tweede link staan ook een stuk of 20 foto's van de rood-zwarte koptelefoon die nu in de aanbieding is voor 99 euro. Voor die 99 euro krijg je een drieknops-afstandsbediening die prima werkt met je iphone! En een detachable cable. Als je in de Sennheiser Shop onder Accessoires op Momentum zoekt (http://nl-nl.sennheiser.com/shop-landingspagina) dan vind je alle accessoires. Daar kun je dus een nieuwe kabel met afstandsbediening bestellen, of nieuwe ear pads, etc.
Hier trouwens nog een eerlijke review van de Urbanite: http://headphone.guru/sennheiser-urbanite-on-ear-headphone/

De Urbanite XL is een over-ear exemplaar. Die is denk ik ook prima geschikt voor hiphop en drum n bass. Die is nu voor zo'n 130 euro te koop. Dat model zou ik ook in de gaten houden. Heeft iets meer treble dan de Urbanite denk ik. Daardoor denk ik ook iets meer geschikt voor klassieke muziek. Al denk ik niet dat ie voor klassiek echt geoptimaliseerd is. Maar als over-ear de voorkeur heeft boven on-ear moet je zeker ook naar de Urbanite XL kijken. Volgens deze review http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2467285,00.asp klinken classical tracks wel aardig op de Urbanite XL. Zet hem dus maar op je short-list.

Je geeft aan grote oren te hebben. Over-ears gaan prima samen met grote oren, maar alleen indien de ear pads groot genoeg zijn. De Momentum Over-ear 1e generatie heeft vrij kleine ear pads, en valt dan sowieso af denk ik. De Momentum Over-Ear M2 (2e generatie) heeft een stuk grotere ear pads, en past misschien wel goed. Die kost echter wel 250-300 euro en ligt dus ver boven je budget.
Of de Urbanite XL goed zit met jouw oren weet ik niet. Hangt er vanaf hoe groot je oren zijn.
Een over-ear koptelefoon die goed zit is echt circumaural, hij zit rondom je oren. Dan ervaar je de beste geluidskwaliteit, een goede seal, de beste bassrespons, en het meeste draagcomfort. Een over-ear koptelefoon die niet goed zit die zit niet echt rondom je oren, maar zit bovenop de randen van je oren. Dan ervaar je mindere geluidskwaliteit, minder goede seal en je ervaart minder bass. Het draagcomfort is dan vaak ook slecht, na een tijdje gaan de randen van je oren pijndoen.
Het is dus verstandig om, indien je oren echt groot zijn, voor aanschaf van een over-ear koptelefoon hem ergens uit te testen. Draag hem dan minstens een half uur en test of ie goed zit.

Een on-ear koptelefoon en grote oren gaat denk ik meestal wel goed samen. Je oren steken dan misschien boven en onder uit, maar dat maakt niet zoveel uit denk ik. In principe moet je dan net zo goed nog een goede seal hebben, goede bassrespons en goed draagcomfort. On-ear koptelefoons kunnen wel een probleem zijn indien je oren ver naar buiten staan (flaporen), dan drukken ze vaak wat hard op je oren.
Overigens valt bij de Momentum On-ear de druk die die op je oren uitoefent makkelijk aan te passen. Het is een stalen hoofdband die ontzettend buigzaam is. Als je hem een aantal keren flink oprekt (zodat die bijna horizontaal is) dan drukt ie al wat minder hard op je oren. Dat kun je zo vaak herhalen als je wilt. Pas wel op dat je hem niet té los maakt, zodat ie bij een lichte beweging zomaar van je hoofd afvalt.
Verder wil ik nog opmerken dat de Momentum On-ear's ear pads gevuld zijn met memory foam. Ze onthouden als het ware je oren, wat ervoor zorgt dat ie na een tijdje dragen nóg comfortabeler zit.

Hier http://www.innerfidelity.com/headphone-data-sheet-downloads kun je trouwens meetgegevens opzoeken van de Momentum On-ear, Momentum Over-Ear M2, Urbanite en Urbanite XL.

@D vd V: dit is geen vervolg van de Sennheiser vs. AKG discussie, laat dat duidelijk zijn. Dit is puur bedoeld om alex777 advies te geven over z'n nieuwe koptelefoon.

dusty-2011 wijzigde deze reactie 15-12-2015 19:21 (27%)

• Seers
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21-06 19:10
quote:
Mees789 schreef op maandag 21 december 2015 @ 15:14:
[...]

hahah klopt, maar ik heb mijn handen ook nodig voor mijn muis en toetsenbord

:+

Maar sommige headphones hebben een metalen hoofdband die bijgebogen kan worden. Maar als ik het zo zie is die van jou er niet een van. Dan kan je er verder weinig aan doen.

• tweegroenethee
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18:56
quote:
Mees789 schreef op maandag 21 december 2015 @ 15:14:
[...]

hahah klopt, maar ik heb mijn handen ook nodig voor mijn muis en toetsenbord
http://www.head-fi.org/t/435809/jvc-ha-rx700-mods

Je zou dit kunnen proberen

• dusty-2011
quote:
Mees789 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 11:33:
[...]

Thnx, dit zou misschien weleens kunnen helpen
Die mod zorgt ervoor dat de speakers verder weg van het oor komen te zitten. Waardoor de bass minder boomy is. Tegenovergestelde effect dus vergeleken met de koptelefoon aandrukken, waardoor de speakers dichterbij het oor komen, en de bass boomier wordt.
De mod zou je probleem dus als het goed is alleen maar verergeren.

• Russel88
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:12
quote:
Jorruchie schreef op woensdag 23 december 2015 @ 00:01:
Sinds begin dit jaar luister ik met veel plezier naar een combi van Audio Technica ATH-AD900X en een FiiO X3. Het merendeel van mijn muziek collectie bestaat uit flac bestanden die vanaf de PC m.b.v. een WASAPI driver via Foobar2000 worden afgespeeld. De Fiio wordt hierbij dus ingezet als USB DAC.

Het klinkt op zich prima, maar ik heb het idee dat het geluid nog wat transparanter c.q. opener kan.
Daarom ben ik me gaan verdiepen in het aanbod van headphone DAC's / AMP's, maar deze zoektocht mondt helaas uit in besluiteloosheid. Mede omdat er in de buurt van Bergen op Zoom geen HiFi zaak is waar de diverse combinaties te beluisteren zijn.

Ik heb de Fiio E10K overwogen, rondgekeken op http://www.headfonia.com/, het helaas gesloten
Hifi uit China topic doorgespit, maar ik kom er niet aan uit. :?

Is er iemand die op basis van eigen ervaringen een goed advies kan geven?
Mijn budget ligt zo rond de €150 max. €200,-
Je kan eens kijken naar de ODAC. Deze is ontworpen door een gast (nwavguy) die de audiofielen uitlachte met hun dure spullen. Zulk soort mensen zie je heel veel, echter hij had de kennis en de ballen om een versterker en later een DAC te ontwerpen die technisch exact doet wat een DAC en versterker moet doen.
Ik heb zijn spullen nooit beluisterd, maar ook in dit draadje zijn er Tweakers die zijn spullen hebben. Je kan kijken of je het bij hun kan beluisteren.

• henkie196
  • Niet online
In A'dam zit hdphns, misschien dat je daar eens langs kunt gaan. Ze hebben ook een zeer ruime retour termijn, dus je kan het ook gewoon wat langer thuis proberen.

De FiiO X3 is op zich vrij goed, maar ik vind hem wel vrij donker qua klank. Als je van die donkere klank houdt, kun je waarschijnlijk beter die FiiO E10K proberen (alhoewel ik niet weet of hun versterkers / DACs ook zo donker van klankkleur zijn).

De O2 en ODAC zijn volgens de reacties (en ontwerp) neutraal van klank. Dat klinkt mooi, maar als je van een warmer / donkerder geluid houdt, dan kan het wat schel klinken (alhoewel uiteraard je hoofdtelefoon daar de grootste invloed op heeft). Ik kan het zelf wel waarderen, en relatief wat meer nadruk op het midden en hoog kan de perceptie geven van wat gedetaileerder geluid.

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Niet online
quote:
Jorruchie schreef op woensdag 23 december 2015 @ 00:01:
Sinds begin dit jaar luister ik met veel plezier naar een combi van Audio Technica ATH-AD900X en een FiiO X3.

Het klinkt op zich prima, maar ik heb het idee dat het geluid nog wat transparanter c.q. opener kan.
Daarom ben ik me gaan verdiepen in het aanbod van headphone DAC's / AMP's, maar deze zoektocht mondt helaas uit in besluiteloosheid. Mede omdat er in de buurt van Bergen op Zoom geen HiFi zaak is waar de diverse combinaties te beluisteren zijn.

Is er iemand die op basis van eigen ervaringen een goed advies kan geven?
Mijn budget ligt zo rond de €150 max. €200,-
Ik heb hier (oa) ook een ATH-AD900X maar icm een O2 en Audioengine D1.
De AT klinkt mij transparant genoeg, daar schort het niet aan bij deze headphone.
De klank vind ik wel wat koud en helder klinken, maar zonder de soms irritante scherpte van AKG te hebben.
Eigenlijk best een fijne hoofdtelefoon, maar die rare flapjes bovenop heb ik maar met een verstelbaar bandje bij elkaar gebonden.
Het zit beter en hij hangt nu makkelijker op.

Andere dac's dan een O2 lijken mij ronduit zonde van de investering, zo je er al iets op vooruit gaat.
Wel een echte verbetering vind ik een Philips X2, een soortgelijke ruimtelijkheid als de ATH-AD900X, maar met een warmere en toch sprankelende klank.
Daar kan voor mij geen Sennheiser tegenop.

Een Philips X2 met een no-bullshit basic O2 dac zou voor mij de meest rationele investering zijn als je iets moois zoekt. ;)

• henkie196
  • Niet online
quote:
wouter veltmaat schreef op donderdag 24 december 2015 @ 09:12:
Ander punt is dat typisch de invloed van DAC en versterking in de keten niet de zwakste schakels zijn en met kwaliteit van de headset de meeste verbetering van kwaliteit valt te winnen.
Sowieso is met de speakers (koptelefoon, in-ears) het meeste te halen in gewenste klank en gewenste geluidskwaliteit. De DAC en de versterking maken misschien merkbare, maar veel kleinere verschillen.

Maar een moeilijk aan te sturen koptelefoon kan wel profijt hebben van een betere versterker.
Of een gevoelige in-ear kan ook zeker baat hebben bij een versterker / DAC die weinig ruis geeft.

Voor Jorruchie kan een wat neutralere DAC/versterker wellicht wel wat voordeel geven. Omdat de mids wat weg lijken te vallen op de X3, kan een wat neutralere DAC/versterker in ieder geval voor de perceptie wel wat gedetailleerder klinken. Je krijgt dan meer dBs op die frequenties bij hetzelfde volume, waardoor je dus beter kan horen wat er daar gebeurd.

Voor mij klinkt muziek waarin de bas meer benadrukt wordt (of dat nu door de koptelefoon of de DAC of de versterker komt) al snel wat wollig, zelfs als het detail er wel is als je er écht op gaat letten.

Voor de aansturing zelf, kun je denk ik best erop vertrouwen dat de X3 je koptelefoon goed genoeg aanstuurt. De versterker is zeker één van de sterke punten van de X3.

• dusty-2011
quote:
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:23:
[...]

Grappig dat je dit aangeeft, dan zou de DT880 nog "beter" bij je wensen moeten passen.

[afbeelding]
De DT 990 is inderdaad niet echt neutraal te noemen:
http://s7.postimg.org/6oywl4vyj/graph_Compare_php.png

De midbass is ongeveer even hard als op de Momentum On-Ear. De treble is nog wat harder dan die van de Momentum On-Ear. De correcte benaming voor de DT990 is "V-shaped", met zowel boosted bass als boosted treble. De midrange daarentegen is recessed.

Ter vergelijking heb ik er ook een Sennheiser HD600 ingezet, dat is wel een vrij neutraal model.

Zo zie je maar weer dat mensen toch gewend raken aan een zekere kleuring in het geluid, en dat dan vervolgens als neutraal gaan zien. Aan de grafiek valt toch echt af te lezen dat het een echte V-shaped koptelefoon is die niet voor een neutraal geluid gaat.

Zie ook:
http://www.head-fi.org/t/...n-dt770-dt990-models-more

DT990

The DT990 is a fully open headphone with very impressive bass. Though the treble is more pronounced in the whole line up of headphones. I classify this headphone as their fun and bassy one. One thing to note that the DT990 has the most recessed midrange of all three lines.

- 32Ohm

The 32Ohm model for this headphone follows like the previous two lines. It sounds very much like the 600Ohm models, but has a far less refined tone to it. The bass in this model also seems a little sloppy compared to its other two incarnation and is slower sounding as well. The soundstage is still smaller like the other two lines, but bigger than the 32Ohm DT880. The midrange is fuller than the 250Ohm model, but is a lot more hollow sounding than the 32Ohm DT880. The soundstage is also wider than the 32Ohm DT880 with better imaging.

- 250Ohm

The treble us a bit far too pronounced and covers the midrange, though it has better detail and extension over the other DT770 and DT880 models. It’s somewhat strident and can cause ear fatigue quite quickly for those who are sensitive to treble. The midrange, as stated above, is very shallow to almost nonexistent. Maybe that’s overstating it, but it’s very shallow sounding, but what can be heard is very detailed and transparent. The 250Ohm DT880 has a much fuller midrange, but the DT990’s has more detail and transparency to it. The bass is very prominent and takes over the sound. It makes the headphone sound darker. The impact on the bass is very impressive for an open headphone and it has more extension than the 250Ohm DT880, but lacks it’s texturing and layering. The soundstage easily beats the 250Ohm DT880 as this ohm rating of the DT990 is much wider and deeper sounding.

- 250Ohm (PRO)

The pro version follows the trend of the other two lines pro variants with a smaller soundstage, more bass, and more clamp. The treble seems smoother also because of the increased clamping force and aids the mids in coming forward. Bass seems to have gained impact but now there’s slightly more bass. Even more bass than the 600Ohm model, but not as controlled. The treble is smoother now from the added bass as it gets masked a tiny bit. The mids gain some body and the lower mids are more audible.

- 600Ohm

The 600Ohm model is the definitive version of the DT990 and has the smoothest treble of the DT990 line. It’s also the most detailed treble of all three lines and offers the most extension. The midrange of this model is close to the 250Ohm DT880 and is rather shallow, but far more improved over the 250Ohm DT990. The DT990 600Ohm’s mids are a little bit more transparent and detailed over its 250Ohm counterpart, but not nearly as full sounding as the 600Ohm DT880. The DT990 still has a slightly more detailed midrange over the 600Ohm DT880. Bass on this model is just insane. It has so much impact and is so tight and controlled sounding it makes you question that’s it’s an open headphone. Also the bass is very snappy and fast, far faster sounding than the other DT990 variants. Really just the most impactfull and controlled bass I’ve heard from an open headphone. The soundstage also beats all the DT770 and DT880 models and is pretty wide and deep. The imaging though is just a bit better than the 600Ohm DT880, but not by much.

Dit bevestigd het beeld van de grafieken. Recessed midrange (die aanzienlijk zachter is dan de overige tonen), boosted bass, boosted treble. V-shaped en totaal niet neutraal.

dusty-2011 wijzigde deze reactie 09-01-2016 21:57 (64%)

• Jorruchie
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:54

Jorruchie

strikes and gutters...

quote:
D4jackal schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 12:25:
Verder ben ik er heel tevreden mee vooral voor de prijs wat het kost.
Ja, qua geld kost dat financieel niet duur. :+
Lees meer van dit moois op: http://www.taalkabaal.nl/versprekingen.html

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

• dusty-2011
quote:
eazyez schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:07:
Ben me aan het oriënteren op een nieuwe over-ear gesloten koptelefoon van 100 a 200 euro en denk aan een Beyerdynamic DT770 pro 32 of 80 Ohm, een Sony MDR 1A, of een Sennheiser Urbanite XL.

Heb gisteren de Sony MDR 100AAP beluisterd in de Mediamarkt.
Ik kwam eigenlijk om de Sony MDR 1A en de Sennheiser Urbanite XL te beluisteren maar dat ging niet wat de luisteropstelling was brak / stuk.
De Sony MDR 100AAP kon ik zonder tussenkomst van hun luisteropstelling rechtstreeks op m'n smartphone aansluiten.
Ik heb 'm beluisterd met een LG G2 smartphone en het viel me op de het maximale volume niet zo heel hard was. Op zich prima voor de dagelijkse portie muziek, maar voor de momenten dat ik even wil 'feesten' vind ik het wat aan de zachte kant.

Als ik nu deze koptelefoon samen met de Sony MDR 1A, de Beyerdynamic DT770 Pro, en de Sennheiser urbanite XL in de vergelijker zet en naar de volgende eigenschappen kijk dan vraag ik me af of dat wat kan zeggen over het te verwachten maximale volume. ( voornamelijk i.c.m. een LG G2 smartphone en/of een Acer Aspire 6920 laptop )
Dit omdat ik de Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm overweeg, maar bang ben dat die nog veel minder volume zal geven dan de beluisterde Sony MDR 100AAP.

Iemand die daar wat over kan zeggen?

Sony MDR 100AAP: Impedantie: 24Ohm Gevoeligheid: 103dBSPL/mW
Sony MDR 1A: Impedantie: 28 Ohm Gevoeligheid: 105dBSPL/mW
Beyerdynamic DT770 pro: Impedantie: 32 Ohm Gevoeligheid: 96dBSPL/mW
Beyerdynamic DT770 pro: Impedantie: 80 Ohm Gevoeligheid: 96dBSPL/mW
Sennheiser Urbanite XL: Impedantie: 18 Ohm Gevoeligheid: ???

Linkje naar de vergelijker:
http://tweakers.net/price...530;423536;426699;467012/
De vuistregels hoe lager de impedantie hoe harder het volume, en hoe hoger de gevoeligheid kloppen in de praktijk wel aardig. Er zitten wat haken en ogen aan, zoals dat de gevoeligheid en de impedantie bij één frequentie wordt gemeten, en de frequentierespons dus ook invloed heeft.

Hier kan je van een aantal koptelefoons precies opzoeken hoe hard ze klinken:
http://www.innerfidelity.com/headphone-data-sheet-downloads

Sony-MDR1R als voorbeeld:
Volts RMS required to reach 90dB SPL: 0.024 Vrms
Impedance @ 1kHz: 31 Ohms
Power Needed for 90d BSPL 0.02 mW
Een Sony-MDR1R klinkt hard.

Beyerdynamic DT 880 32 ohm als voorbeeld:
Volts RMS required to reach 90dB SPL: 0.125 Vrms
Impedance @ 1kHz: 33 Ohms
Power Needed for 90d BSPL 0.47 mW
Klinkt een stuk zachter als de Sony.

http://www.innerfidelity.com/images/SennheiserUrbaniteXL.pdf
Volts RMS required to reach 90dB SPL: 0.041 Vrms
Impedance @ 1kHz: 23 Ohms
Power Needed for 90d BSPL 0.07 mW
Klinkt iets minder hard als de Sony maar nog steeds redelijk hard.

Z'n kleine broertje de Urbanite (On-ear) die gaat stukken harder:
Volts RMS required to reach 90dB SPL: 0.018 Vrms
Impedance @ 1kHz: 22 Ohms
Power Needed for 90d BSPL 0.01 mW

Zien we ook terug in de specs: Urbanite XL heeft 110db gevoeligheid (@ 1 kHz & 1 Vrms ). Urbanite heeft 118 db gevoeligheid (@ 1 kHz & 1 Vrms)

Voor aansluiten op een telefoon die niet zo hard gaat is 115+dB sensitivity @ 1 kHz & 1 Vrms echt ideaal. Dan kun je lekker discotheekje of live-concert spelen. De 110dB sensitivity @ 1 kHz & 1 Vrms van de Urbanite XL kan er ook nog wel mee door, kun je het niveau van een danscafé wel halen.

De Sony-MDR1R met 105 dB/mW sensitivity (let op: anders gemeten, per mW) gaat bijna even hard als de Urbanite (On-ear).

De Beyerdynamic DT770 pro met slechts 96dBSPL/mW wil je vermijden. Zeker het 80 Ohm model. Het ligt geheel in de lijn der verwachting dat je het 80 Ohm model véél te zacht vind klinken, en het andere model nog steeds te zacht.

Let erop dat verschillende fabrikanten de gevoeligheid anders aanduiden (dBSPL/mW of @ 1 kHz & 1 Vrms als voorbeelden) en dat ze de waardes zelf meten, en de waardes dus niet per se vergelijkbaar zijn.

De beste manier blijft nog altijd zelf ergens gaan luisteren naar de koptelefoon door hem op je eigen telefoon aan te sluiten.

dusty-2011 wijzigde deze reactie 13-01-2016 17:56 (6%)

• Goudstalen
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 00:23
quote:
dusty-2011 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:08:
[...]

Zijn er nog meer gebruikers van de FiiO X1 hier? Ik heb zelf een low-impedance koptelefoon, de Sennheiser Momentum On-Ear.
http://www.innerfidelity....nnheiserMomentumOnEar.pdf

Volgens bovenstaande datasheet heeft die 0.11 mW power nodig om 90 decibel te produceren. De koptelefoon heeft een impedantie van 18 Ohm, laten we dat voor het gemak afronden naar 16 Ohm. De FiiO X1 produceert op 16 Ohm zo'n 100 mW power heb ik gehoord. Dus... Er is slechts 0.11 mW nodig om een enorm luide 90 decibel te produceren, maar de X1 levert vrolijk bijna duizend keer zoveel power, 100mW. Begrijp ik het dan verkeerd, als ik concludeer dat een low-impedance koptelefoon echt kneiter- en kneiterhard gaat met een FiiO X1, hard genoeg om heel snel doof te worden?

De Sennheiser Momentum On-ear gaat met een normale mp3-speler of telefoon al ontzettend hard, en naar verluidt produceren die maar 10 of hooguit 20 mW (bij 16 Ohm).

Nog een vraag, is het met een combo van een FiiO X1 en een Momentum On-ear mogelijk om zacht naar muziek te luisteren? Hoe zacht is het volume dan op minimaal niveau? Is het dan ook echt fluisterstil?

Welke FiiO X1 gebruiker kan mijn vragen beantwoorden??
Ik heb zelf een Fiio X1 in gebruik, in combinatie (gehad) met Beats Solo2 (33 Ohm?), Philips M1MkII (16 Ohm?), Shure Srh840 (44 Ohm) , Shure Srh1440 (37 Ohm) en Shure SE215 (20 Ohm).

Al deze koptelefoons waren/zijn goed te doen met de X1.
Zeker niet te luid, allemaal van niet te horen tot te luid in te stellen. Er is dan ook een 100 traps volume, dus je kunt het naar wens instellen. Ik had eerder het gevoel, dat ik bij de zwaardere koptelefoons wat power tekort kwam, hoewel dat ook erg afhankelijk is van de beluisterde muziek/opname en het wel/niet ingeschakeld hebben van volumebegrenzing.

Naar mijn mening hoef je je in ieder geval totaal niet druk te maken over te luide uitgang.

• SannrHerr
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 25-06 16:02

SannrHerr

Furor Teutonicus!

quote:
croiky schreef op zondag 17 januari 2016 @ 12:36:
Is er een of kent iemand een kundige hobby-ist die het leuk vindt om een koptelefoonversterker te repareren? Zoja, stuur me ff een DM. Heb hier een Audio-GD SA31 die om de een of andere reden overstuurt.
Even Magna Hifi contacteren. Zij verkopen Audio-GD en kunnen ook eea. repareren.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

quote:
SannrHerr schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:19:
[...]Buiten het bereik van het menselijk gehoor; niet buiten het bereik van andere apparatuur.
Edit: Zat uitleg online te vinden waarom hoger beter KAN zijn.
Bedankt voor je constructieve bijdrage. :?

• Seers
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21-06 19:10
quote:
Jorruchie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 15:52:
Frequency range:- Up to 50,000Khz

Product conforms to Hi Res standard defined by Japan Audio Society and will carry the Hi Res Audio logo in production.

Klinkt imho een beetje als marketing bullsh*t.
Voor de Hi Res standaard moet je (aan de transducerzijde) de 40 kHz halen. Voor de rest is niet gespecificeerd (voor zover ik weet) hoe je dit moet meten, en wanneer het precies "halen" is. Dan komt het erop neer dat er boven de ruisvloer nog output moet zijn op 40 kHz. Als je een beetje fatsoenlijke meetapparatuur hebt haal je dit wel met alles dat los en vast zit qua koptelefoons. Meten zal waarschijnlijk in het open veld gebeuren in plaats van ingekoppeld zoals normaal.

Zonder nadere toelichting is zo'n frequentieresponsie pure inktverspilling, en is de marketingafdeling vrij een getal te kiezen dat net wat groter is dan het voorgaande model.
quote:
dusty-2011 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:28:
[...]

Wat een GIGANTISCH ding zeg. Heb er hier een review van gevonden:
http://www.tomsguide.com/...adphones,review-2959.html

Qua geluid is het zeker niet iets wat mij aan zou staan. Extreem harde bassen die alle overige tonen overstemmen. Ik verwacht dat de bass veel harder is dan je gewend bent van je Sennheisers.
En qua comfort schrijven ze in de review juist dat het tegenvalt. De clamping force zou erg hoog zijn.
Lekker dan, koopt die jongen net helemaal blij een nieuwe headphone, trap jij zijn aankoop meteen de grond in. En niet eens gebaseerd op eigen ervaring. ;)

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:58
quote:
KetchupFTW schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:35:
Kan iemand wat zeggen over de M50x vs de M40x? Ik kan dusver heel weinig verschil vinden tussen de twee, maar de M40x is wel €70,- goedkoper.
Probeer ze wel eerst voor je ze aanschaft, de M50x was voor mij niet geschikt, had het gevoel dat mijn schedel door winzip werd gehaald... :+
quote:
Jorruchie schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:51:
Gisteravond viel mij bij het beluisteren van Pink Floyd's "Shine on you crazy diamond (parts I-V)" bij 4 min 36 vervorming op. Zou dat 'clipping' kunnen zijn i.v.m. te weinig vermogen van de amp?
http://nwavguy.blogspot.nl/2011/09/more-power.html

Setup:
FLAC file op PC
Foobar2000 (WASAPI driver)
FiiO X3 als usb DAC/AMP op 'low gain' op max. volume
Beyer DT-880 (250Ohm)

De FiiO zou zo'n 30mW leveren aan 300Ohm.
De DT-880 heeft een gevoeligheid van 96dB/mW

Ik heb bewust voor de low gain setting gekozen omdat ik dit o.h.a. zuiverder vind klinken.
goed nieuws voor jou. Het zit niet tussen je oren :). Ik hoorde het zelf ook. De master die jij stuurde is volgens mij ook een remaster, kan dat kloppen? Het hele geluid uit dat nummer staat me niet zo aan, mijn versie is iets beter maar die heeft op andere plekken in het nummer weer vervorming.

ik heb ook al heel lang moeite gehad een goede master te vinden van Pink Floyd. Alle downloads vielen eigenlijk tegen. Slechte dynamiek en vervorming. Ik durf ook niet zo goed zomaar een cd te kopen met het risico dat het van een slechte master komt. Misschien is er wel niets beters te krijgen maar dat lijkt mij sterk.

• SannrHerr
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 25-06 16:02

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Nee, die heeft een 3,5mm mini jack ingang:

De Sennheiser RS 220 zou bijvoorbeeld wél gschikt zijn, maar die is weer een stuk duurder.

Er moet iets tussen de RPi en de zender van de draadloze hoofdtelefoon geplaatst worden wat het signaal omzet van coax naar analoog. Dat kan in de zender zelf zitten, of je moet een losse DAC er tussen plaatsen.

SannrHerr wijzigde deze reactie 17-02-2016 10:52 (14%)

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• dusty-2011
quote:
MikeVM schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 00:01:
[...]

voor dat budget zou ik eerder kijken naar passive noise canceling (passive is een koptelefoon die heel goed afsluit, op een medium muziekniveau hoor je dan heel weinig van je ongeving.

als je active noise canceling kiest, dan vrees ik dat je dieper in je buidel moet tasten. ik kan niet geloven dat met voor 30 euro een koptelefoon kan fabriceren die goed geluid heeft, goede active noise canceling heeft, en zuinig omspringt met batterijen..

de beste active noise canceling hoofdtelefoon is ongetwijfeld de bose quiet comfort, deze is zeer populair omdat het goede noise canceling bied met een degelijke geluidskwaliteit. wel hangt hier een prijskaartje van 250 euro aan vast, maar die is het zeker waard.
ik weet uit eerste hand dat de concurenten al jaren toegeven dat de technologie van bose de beste is, en dat ze proberen het te evenaren..

iem's geven sowieso goede isolatie, maar ik stel zelf een normale hoofdtelefoon voor zonder noise canceling, maar eentje die heel goed isoleert..

dan moet je enkel nog een budget beslissen en dan kan je gerichter op zoek gaan.

uit mijn hoofd zou ik deze aanraden: pricewatch: Sennheiser HD 25-1 II (Zwart)
zeer goed geluid (bassheavy), zeer goed isolerend, en uitstekend goede bouwkwaliteit, deze dingen zijn zga onverwoestbaar..

voor een lager budget zou je kunnen kijken naar: pricewatch: Sennheiser HD 451 (Blauw, Zwart)
Voor een groot deel eens. Voor 20 euro een prul met active noise cancelling kopen zou dom zijn. Daar zit dan misschien wel iets van noise cancelling op, maar dat zal niet goed werken (weinig noise verminderen). Bovendien is de kans groot dat het flinke hoofdpijn e.d. oplevert.

Je zult een veel beter resultaat behalen door een wat duurder product te kopen dat erg goed isoleert (passief). De Sennheiser HD 25-1 II is zeker een goede optie. Maar er bestaan koptelefoons die nog een stuk beter isoleren. Ik raad de Samsung Level On aan. Die heeft 21 dB aan passieve isolatie, t.o.v. de 14dB aan passieve isolatie van de Sennheiser HD 25-1 II.
De Samsung Level On is een koptelefoon die zich qua geluid niet met de allerbeste kan meten, maar zeker z'n mannetje staat. En de passieve geluidsisolatie die is zééér goed.

Hier meetresultaten van beide koptelefoons:
http://www.innerfidelity.com/images/SamsungLevelOn.pdf
http://www.innerfidelity.com/images/SennheiserHD251II.pdf

Hier de prijzen van de Samsung Level On:
http://tweakers.net/product/373874/samsung-level-on/
Voor 72 euro kun je hem al bestellen op Amazon.de! Dan wordt ie enkele dagen later bij je thuis bezorgd. Voor dat geld kun je echt geen andere koptelefoon vinden die beter isoleert hoor. Zo'n prul van 20 euro met "active noise cancelling" zal geen beter resultaat opleveren, alleen maar hoofdpijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 00:58
Ik denk dat het verschil in geluidskwaliteit nogal mee zal vallen, zeker gezien de toch ook weer niet low-end DAC/AMP die je op het oog hebt. Daarnaast heb je het over 80% games, misschien zie ik het te simpel (speel geen games) maar verwacht dat het daar ten opzichte van muziek toch om wat minder audiofiel materiaal gaat. Kan je die V90 ook niet ergen bestellen waar je hem terug kan sturen, mocht het niet bevallen?

En wie weet wat 2x 5m verlengkabel anders voor effect kan hebben op je geluidskwaliteit. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Mees789 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:43:
Iemand een idee of de Ossic X goede headphones zouden kunnen zijn?
Het concept ziet er wel erg aantrekkelijk uit. Er is ook al meer dan een miljoen dollar opgehaald op Kickstarter (https://www.kickstarter.c...o-headphones-calibrated-t)
Gezien ik ze ook al op Facebook voorbij heb zien komen gaat er een significant deel naar marketing, denk dat het ook een groot deel van het geluid gaat uitmaken. Elke 'audiofiel' met zijn korte geluidspaden en bitperfect (zonder vervormingen) geluidsbronnen zal afschrikken van een koptelefoon die het geluid wat binnenkomt vervormt.

Wie weet komt er een verassend goed geluid uit, weet niet wat ze kosten, maar kan me voorstellen dat het voor goedkopere koptelefoons (dus 100 euro en lager) wel degelijk een verbetering van het geluid kan opleveren. Als ik denk aan mijn Cowon mp3 speler met een of andere speciale EQ (wat die koptelefoon ook is) gebruik samen met een mindere koptelefoon/in-ear dan kan het geluid vele malen beter worden.

Sidenote, misschien dat voor film of gaming de koptelefoon een meerwaarde kan bieden, voor muziek kan een 2.0 driver ook een ongelofelijk immersief geluid bieden met perfecte scheiding van instrumenten.

Heilige Kaas wijzigde deze reactie 14-03-2016 20:52 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wouter veltmaat
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11-10-2016
quote:
Mees789 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:43:
Iemand een idee of de Ossic X goede headphones zouden kunnen zijn?
Het is vrij lastig om iets over headphones te zeggen als je hem niet gehoord hebt.
De aankoopprijs is geen garantie of het product de kwaliteit levert die naar verhouding mag verwachten (*kuch*Beats*kuch*).
Als je geïnteresseerd bent en de gok niet wil nemen dan zul je moeten wachten totdat hij ergens te beluisteren valt en als het echt een goed aanslaand product is zal die vast wel in de winkels komen te liggen.

Mij valt op dat ze in hun verhaal geen uitspraak doen over de gebruikte componenten en dat is voor dit soort toepassingen niet gebruikelijk. Meestal wordt in de marketing flink opgeschept over wat voor componenten erin zitten wat hier dus niet het geval is.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Van Turtle Beach naar ATH? Dat moet een zeer groot verschil zijn.

Zijn er nog meer mensen die de HifiMan HE-350 hebben gehaald? Ben erg benieuwd. Hij zal er wel over een week of twee zijn. (massdrop)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
quote:
wouter veltmaat schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:39:
Als je een beats headset bekijkt dan is middelmatige prul in een mooi jasje. En dat verschijnsel is in de audio(fiele) wereld niet uniek dus een beetje gezonde scepsis is op zijn plaats. IMHO zal een audio product primair aan zijn prestaties kunnen worden beoordeeld, secundair aan zijn betrouwbaarheid en wellicht tertiair aan de esthetische waarde.
Je initiële argumenten blijven redelijke non-argumenten. Cambridge audio is niet helemaal hetzelfde als Beats. En scepsis is prima, maar om iets meteen van de hand te doen omdat het in verschillende kleurtjes beschikbaar is en magic in de naam heeft, klinkt niet bijzonder goed onderbouwd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

quote:
Dietaahhhpro schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 17:41:
Beste Tweakers

Ik ben al verschillende keren gaan beluisteren in winkels, maar daar zitten vaak goedkope prulletjes of headphones waarbij je nog geen minuut moet luisteren om te weten dat het niets wordt. Een interessante winkel waar je menig merken en goede headphones kan beluisteren is een aanrader (liefst omgeving Limburg (Nederlands en Belgisch), nabij Eindhoven), gezien ik hier heb gelezen/ uit eigen ervaring ook weet dat beluisteren betreffende muziek zeer belangrijk is, gezien iedereen geluid anders ervaart... :)
Bax-shop misschien? Online of Breda/Antwerpen.
http://www.bax-shop.be/nl/muziekwinkel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wellicht Keymusic in Eindhoven (voormalige Feedback). Die hebben vaak Beyerdynamic achtige zaken of kunnen deze voor je laten overkomen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bhagavad
  • Niet online
quote:
Mijn budget is 200 euro, ik zit er liefst wat onder, behalve als het echt de moeite is (moet ik zelf horen). En ik zou dus graag een headphone met +- dezelfde soundstage als de sony mdr-10rc hebben. Ik weet het, dit is geen neutrale geluidsweergave, maar dat is net wat ik lekker vind klinken.
................
Zelf had ik de philips fidelio L2BO in gedachten en de sony mdr-10rbt, maar die heb ik allebei nog niet kunnen testen...
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen/adviseren met deze info.
In dat geval kan de Philips X2 mij nog het meest bekoren met €230,- op Amazon.de net iets boven je budget, maar wát krijg je daar voor terug.

Ooit voor €227,- op Amazon.es gekocht en heb hem daarna niet meer voor die prijs gezien, ben je naar deze X2 op zoek wacht dan niet te lang. ;)
Hij bevalt mij zo goed dat ik overweeg er nog een bij te kopen. :+

Deze Philips zit mij nog steeds als gegoten en is ook voor langer luisteren uitstekend te verdragen, de ruimtelijkheid is ongehoord ultra-top, eigenlijk klopt alles aan deze headphone.

De Beyerdynamic DT 880 zit in alle versies net onder de €200,- en staat voor mij op een gedeelde 1e plaats in deze prijsklasse.
Het is echt een hele andere hoofdtelefoon en zit ongelooflijk comfortabel en poezelig zacht.
De klemming op het hoofd is minder strak dan de X2, ik vermoed dat je deze Beyer na een dag op nog steeds niet voelt, de DT880 lijkt ook minder zwaar dan de Philips.
Vanwege de lagere klemming misschien minder geschikt om te headbangen.

Het is een semi-open hoofdtelefoon en je bent daarmee niet 100% van je omgeving afgesloten, voor achter de pc vind ik dat juist perfect.
Deze hoofdtelefoon is lichter van klank maar nooit scherp, etherisch zou ik bijna zeggen, met het raffinement van een elektrostaat.
Een klank die mij nooit verveelt, maar die wellicht minder spectaculair is dan de uitbundiger en nadrukkelijk warmer Philips X2.
Dat laatste is voor mij geen disclaimer, ook deze Beyer klinkt verslavend plezierig en is in niets te vergelijken met de gesloten DT770 en de DT990 uit deze serie, die zijn van een ander kaliber.

Deze Beyers hangen hier alle drie, maar ik zal altijd de DT880 pakken. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17:40
@Dietaahhhpro Kijk ook even via Massdrop, mocht je toch blind gaan bestellen. Daar staan soms aantrekkelijke aanbiedingen tussen! Heb daar ooit een Grado sr60 op de kop getikt die wat dat betreft goed aansluit bij jouw wensen. Halfopen, warm geluid, licht en na meerdere uren nog steeds comfortabel :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wouter veltmaat
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11-10-2016
quote:
Jorruchie schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:03:
Mee eens, maar volgens mij doe je precies het tegenovergestelde.
Volgens mij niet. :+ Als een product aangeprezen wordt met naam en kleurtjes dan gaat bij mij de bullshitmeter in het rood. Waarschijnlijk heb ik ook het https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1652943 in mijn achterhoofd.
quote:
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen/adviseren met deze info.
Aanvullend bij de andere winkels:
Bij Thomann in Keulen hebben ze een muur met headsets. In Eindhoven bij I4 hebben ze ook nog wel wat headsets. (Zelf testen zou ik altijd aanbevelen.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
quote:
Dietaahhhpro schreef op maandag 27 juni 2016 @ 19:48:
Thomann is me ook gepasseerd, maar ik dacht dat deze geen headsets hadden. Vandaar dat ik nu vooral was aan het kijken naar baxshop en keymusic in Antwerpen. Misschien dan toch overwegen om eens naar daar te gaan. Dan kan ik imposant ook eens binnenspringen in de musicstore daar in Keulen. Zouden ze daar ook een mooi assortiment hebben?
Keymusic in Den Haag en Eindhoven hebben niet zo'n heel breed assortiment aan hoofdtelefoons in de winkels zelf. Bax-shop in Antwerpen heeft een aardige selectie aan de muur hangen, kun je ook makkelijk even eraf halen en zelf proberen met je eigen mp3 speler / telefoon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:03
quote:
UnderdogD schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:01:
[...]

Mijn keus voor alles buiten de deur:
http://www.teufelaudio.nl...s/teufel-airy-p15185.html
En je mag lang uitproberen, mooie bonus.
Vond hem de eerste twee weken tegenvallen, bijna teruggestuurd. Ging steeds beter klinken. Nu volledig tevreden 8)
Geen ervaring met Apple Watch en geen idee of dat wat uitmaakt...
Heel erg bedankt voor je reactie!
Uiteindelijk heb ik een (zo goed als nieuwe) Sony 100ABN via Marktplaats gekocht.
Moet zeggen, super blij mee ... Beetje (te) groot voor de sportschool ... Dus dat moet ik dus nog even kijken of ik dat aan durf ;-)

• henkie196
  • Niet online
quote:
AvensisLineaSol schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:25:
Ik weet niet of de vraag hier in past, maar met welk apparaat spelen jullie muziek af? (ben gewoon benieuwd)
Of op de koptelefoonuitgang van m'n versterker (die op m'n PC aangesloten zit), of via een iBasso DX90.

Op reis ook een Sansa Fuze, maar die gebruik ik alleen voor IEMs, niet voor de koptelefoon.

henkie196 wijzigde deze reactie 23-08-2016 07:26 (12%)

• Ossi
quote:
Christiano007 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 18:38:
[...]

Heb ook wat sennheisers geprobeerd (+- 200 euro) maar die voelden een stuk zwaarder. Het fijne aan de QC35 vond ik dat je hem amper óp je hoofd voelt.

Ik was wel redelijk onder de indruk van de NC , van mij hoeft het niet zo extreem maar het was wel prettig.
Het klinkt alsof je al overtuigd bent, je moet alleen je portemonnee nog overtuigen :)

• Goofy1978
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 23:20
quote:
BEVEL schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:48:
Hallo,
Ik zoek een over-ear headphone en geluidskaart.
Over het algemeen luister ik veel muziek en speel ik games.
Ik gebruik nu een Sennheiser HD 555 en onboard via VT2021 geluidskaart (
Gigabyte GA-Z77X-D3H)
Ik ben op zoek naar een goede upgrade hiervoor.
De headset wil ik absoluut nog gebruiken. De geluidskaart heeft dus prioriteit.
Het liefst heb ik een over-ear open headset.
Closed is op zich geen belemmering, maar ik hoor het liefst nog wat geluid om me heen.
Ik ben zeer tevreden over mijn huidige setup, maar aangezien ik dit al jaren gebruik ben ik toe aan wat vernieuwing.
Geen echte klachten dus. Maar ik sta open om blown-away te raken van een nieuwe headset.

Overigens weet ik niet precies of een geluidskaart echt veel verschil zal maken, maar ik lees op meerdere plekken dat dit geen overbodige luxe is

Zelf heb ik onderstaand gevonden:
pricewatch: Beyerdynamic DT 990 (32 Ohm) (Zilver)
scheelt het om hier bijv een 250ohm versie te nemen? of de 80 ohm?

pricewatch: Creative Sound Blaster Z (OEM)

is dit een goede combi of hebben jullie suggesties?
Budget is ca 300 euro.
Ik heb mn 250 ohm t90 ook wel eens in de sound blaster z geprobeerd, maar in de versterker klinkt hij echt veel beter de bas is dan veel mooier en voller.
Het klonk niet erg gezond in elk geval.
Geen 250 ohm in de soundblaster z zonder versterker is mn advies, maar of 80 ohm nog wel gaat weet ik niet, ik denk het wel 80 ohm zou beter moeten klinken dan 32 ohm met genoeg versterking.
32ohm is echt voor telefoons of tablets geschikt om met weinig stroom nog veel geluid te krijgen, op een versterker zou je hem stuk kunnen spelen als je het volume een keer per ongeluk vol open zet. :)
Misschien kun je de sounblaster z laten vallen en een usb koptelefoon versterker kopen die heeft geen problemen met 250 ohm. :)

Edit die zijn wat duurder dan ik dacht, en je krijgt ook weer een kastje extra bij de pc :X
Dan is de z met een 80 ohm misschien wel de betere keus, die sounblaster is wel erg goed vind ik er komt mooier geluid uit dan via hdmi van de pc zelf. :)

Goofy1978 wijzigde deze reactie 15-10-2016 12:54 (5%)

• Tim2010
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 25-06 21:07
quote:
BEVEL schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:48:
Hallo,
Ik zoek een over-ear headphone en geluidskaart.
Over het algemeen luister ik veel muziek en speel ik games.
Ik gebruik nu een Sennheiser HD 555 en onboard via VT2021 geluidskaart (
Gigabyte GA-Z77X-D3H)
Ik ben op zoek naar een goede upgrade hiervoor.
De headset wil ik absoluut nog gebruiken. De geluidskaart heeft dus prioriteit.
Het liefst heb ik een over-ear open headset.
Closed is op zich geen belemmering, maar ik hoor het liefst nog wat geluid om me heen.
Ik ben zeer tevreden over mijn huidige setup, maar aangezien ik dit al jaren gebruik ben ik toe aan wat vernieuwing.
Geen echte klachten dus. Maar ik sta open om blown-away te raken van een nieuwe headset.

Overigens weet ik niet precies of een geluidskaart echt veel verschil zal maken, maar ik lees op meerdere plekken dat dit geen overbodige luxe is

Zelf heb ik onderstaand gevonden:
pricewatch: Beyerdynamic DT 990 (32 Ohm) (Zilver)
scheelt het om hier bijv een 250ohm versie te nemen? of de 80 ohm?

pricewatch: Creative Sound Blaster Z (OEM)

is dit een goede combi of hebben jullie suggesties?
Budget is ca 300 euro.
Het is misschien ietsje boven je budget maar als je per se een geluidskaart wilt gebruiken zou ik de Asus Xonar Essence STX II aanraden, de geluidsprestaties zijn geweldig en het heeft een goede ingebouwde versterker die een 250 ohm koptelefoon aan zal aankunnen.
https://tweakers.net/pric...xonar-essence-stx-ii.html

De Xonar is, naar mijn mening, een goede combi met de BD DT990 van 250 ohm maar nogmaals het is wel ietsje boven je budget (155 + 171 EUR).

• Exirion
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:52

Exirion

Gadgetfetisjist

Op m'n bureau is altijd wel een hoofdtelefoon in gebruik maar ik werd zat om de rest in een doos te moeten bewaren of rond te laten zwerven. Jaren geleden heb ik bij IKEA een keer opklapbare haken gekocht om een wasrek op te hangen in de bijkeuken. Het zijn nette dingen zonder scherpe randen, netjes afgerond en gepolijst.

Ze blijken prima te voldoen als hoofdtelefoonhaken ;)

Eindelijk een nette en compacte oplossing :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Henk
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 18-06 14:24
quote:
weszz schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:21:
Ik bezit sinds een paar dagen de V Moda Crossfade Wireless en ik lees her en der dat je audio moet 'inwerken' ? Ik vroeg me af of mensen mij hier kunnen helpen want op internet vind ik allemaal websites met 'dit is de beste headset van 2016' etc...
De term die je zoekt is 'inspelen'. Soms moeten speakers een aantal uren gespeeld hebben om het materiaal soepel te maken en hun daadwerkelijke geluid te geven. En ik heb stiekem ook wel het idee dat het soms de eindgebruiker is die moet wennen aan het geluid ;)
quote:
En zijn er hier mensen die een aparte audio speler gebruiken bij een headset(zoals de FiiO X5)?
Dat schiet met een draadloze koptelefoon niet zoveel op, die hebben namelijk sowieso hun eigen versterker bij zich, en als het een bluetooth koptelefoon is, ook nog eens zijn eigen DAC. Het enige wat de bron dus eigenlijk hoeft te doen, is het doorsturen van het mp3'tje, simpel gezegd. Hierbij heb je 0 profijt van een betere AMP of DAC.

• Ossi
quote:
pcartigny schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 15:12:
[...]

Nja ik heb dus begrepen om er echt waar voor je geld uit te halen dat een geluidskaart geen overbodige luxe is. Ik heb laatst deze upgrade kit geinstalleerd: https://www.alternate.nl/...l/product/1229748?lk=9527

Maar los daarvan weet ik dus niet of de onboard soundcard kwaliteit genoeg bied voor een headset van zo'n kaliber. Ben enorm benieuwd naar de geluidskwaliteit, qua comfort doet ie het goed in reviews. Ik gebruik momenteel een USB headset, Corsair Void 7.1 om precies te zijn. Dus een upgrade zal het altijd zijn. Echt zou het zonde zijn als ik een dergelijk bedrag neerleg voor zo'n headset en er dan niet het fijne uit haal.
Ik luister al een hele tijd naar een BeyerDynamic DT770 80 Ohm koptelefoon op de onboard geluidskaart van een werk pc. Daarvoor een tijdje op een laptop, ik vind het echt goed klinken. Daarom raad ik je aan om gewoon eens lekker te luisteren en te genieten van je nieuwe koptelefoon. Mocht je iets missen in het geluid of juist bepaalde tonen teveel aanwezig vinden, dan lekker met de equalizer spelen. Mocht je DAN nog iets missen, dan zou je een dedicated geluidskaart kunnen proberen. Zonde om direct alweer een flinke smak geld uit te geven voor iets wat je misschien al enorm goed vindt klinken. Laat je niet gek praten door audiofielen die elke smak geld weer een flinke verbetering vinden, zonder voor jezelf eerst te bepalen of het al goed is. Vergeet niet dat het een verdubbeling van de kosten is, is het ook een verdubbeling van geluidskwaliteit? :)

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 22:03
Als het een recent model TV is zou je kunnen proberen de hoofdtelefoon rechtstreeks te pairen met de TV. Bij mij werkt het vlekkeloos namelijk met een Samsung HU7500 TV.

• The Unbelievabl
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 26-06 10:46
quote:
Daniel36 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 17:28:
[...]

Ik hoop betere geluidskwaliteit te bereiken met een portable amplifier, de koptelefoon is een Sennheiser HD429s.
Maar misschien kan ik beter op zoek naar een andere koptelefoon of mp3 speler hoor.
Ben eigenlijk gewoon benieuwd :)

Ik heb overigens ook een topic geopend inmiddels:

Portable headphone amplifier aanschaffen
Ik zou niet een versterker kopen van 80 euro voor een koptelefoon van minder geld. Uit mijn ervaring bepaalt de koptelefoon voor 90% het geluid. Ik adviseer om dit geld te gebruiken om een betere koptelefoon te kopen of iniedergeval te sparen voor een duurdere. Sowieso is een portable amp best een gedoe, ik zal er niet aan beginnen maar als jij het wil kan het natuurlijk wel.

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

quote:
Remcom00 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:40:
Ik heb een AKG K240 koptelefoon, en ik zoek daar een versterker voor om een beter geluid te krijgen.
Welke kan ik het beste kopen, voor een euro of 50?
Of is dit onzin voor deze koptelefoon?
Heb al gekeken op Thomann.de en Baxshop maar ik weet niet waar ik voor moet gaan.
Congrats! :)F
De koptelefoon heeft een impendantie van 55Ω.
Die lijkt me vrij makkelijk aan te sturen en dus niet heel veel baat te hebben bij een versterker.
Wat mis je aan je huidige set-up? Volume, klankkleur, etc.?

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Dan zou ik voor een externe USB DAC / AMP gaan.
Heb je gelijk de mogelijke inteferentie met PC componenten uitgesloten.
Persoonlijk zou ik niet voor een Chinese el cheapo variant gaan maar iets zoeken in de prijsrange rond de €75,-, wellicht hier in V&A, bijvoorbeeld: http://www.headfonia.com/fiio-e10k-classic-reborn/
Die extra investering t.o.v. de Chinese el cheapo verdient zich lang en breed terug in de jaren luisterplezier en gebruiksgemak. Heb je gelijk een leuk verjaardagskado. :Y)

• daanNL
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21-06 19:26
quote:
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:14:
Ik ben ook in de markt voor een headphone. Ik ben er na wat luisteren wel uit dat het de B&W P7 wireless moet gaan worden. Ik ga hem voornamelijk thuis gebruiken om muziek te luisteren, maar het moet wireless omdat ik hem ook voor de TV wil gebruiken. Gelukkig kan hij ook met een kabel gebruikt worden voor muziek.

Nu ben ik wel iets gevoelig voor goede geluidskwaliteit. Dus ik wil deze graag uitbreiden met een DAC. Ik zal dan voornamelijk lossless muziek luisteren via mijn Macbook Pro. Ik kom in dit topic veelal deze tegen:

-Dragonfly USB red
-FiiO X3
-En ik vond een goede recensie van de NuPrime Encore mDSD

Die laatste is wat goedkoper. Hoe moet ik de verschillen tussen deze drie inschatten, gezien in combinatie met de Bowers & Wilkins P7?
Als je puur de wireless versie van de P7 overweegt ten behoeve van gebruik bij TV kijken moet je even beseffen dat deze via bluetooth werkt. Ik ken geen tv's die dit kunnen versturen naar een hoofdtelefoon (correct me if i'm wrong). Daarnaast is draadloos via bluetooth mij afgeraden voor het kijken van film/tv vanwege de vertraging die dit met zich mee brengt. Ik zou dit even verder uit zoeken als ik jou was voor je tot aankoop overgaat.

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:35

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb recent een aantal headphones beluisterd. In alle gevallen heb ik een paar 320kb MP3's afgespeeld en wat Spotify extreme kwaliteit streams gepakt. Dus niet heel erg wetenschappelijk aangepakt ;)

Bowers & Wilkins P7 (bedraad geluisterd/iPhone 7, is er ook wireless). B&W geluid, dus goed vertegenwoordigd in het midden en ietsjes warm, maar wel erg fraai. Mooie detaillering vond ik, prettig om naar te luisteren.

Bose Quietcomfort 35. Alleen via iPhone 7/Bluetooth beluisterd. Noise cancelling is top, zodra je hem opzet is het een stuk stiller (maar niet alle geluiden vallen weg). Muzikaal is er weinig mis mee, zeker voor een Bose klonk het nog allemaal best neutraal eigenlijk, maar je mist ook wel wat detail ten opzichte van de B&W. De Bose zat het meest comfortabel op de oren trouwens. de lichtste van het stel lijkt het wel. Ik snap dat mensen deze kopen voor reizen/vliegtuig.

Sennheiser Momentum 2.0 wireless. Alleen via iPhone 7/Bluetooth beluisterd. Ben best liefhebber van Senheiser maar deze vond ik veel te bass-heavy. Wel veel detail verder, op niveau van de B&W gevoelsmatig. Maar toch niet voor mij denk ik.

Tot zover mijn korte evaluatie. Ik ga zelf gevoelsmatig voor de B&W, aangezien noise cancelling voor mij niet direct nodig is (vooral thuisgebruik). Ik vond die muzikaal het mooiste klinken. Ik wil dit dan in de toekomst nog eens uitbreiden met een DAC misschien, maar dat zien we tzt wel.

www.digitalracing.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MasterStig
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 23-06 13:14
quote:
LockeJohn schreef op zondag 12 maart 2017 @ 13:08:
Beste Tweakers,

Wat zijn op dit moment de beste goedkope earbuds?
Kwam laatst n Chinees merk tegen met ook afneembare kabel meen ik (weet ik niet zeker) maar ben de naam even kwijt. Was geen xiaoimi, deze heb ik nu en bevallen prima maar hebben hun langste tijd gehad (west en test)

Dus heeft iemand aanbevelingen voor onder de 20€ ?

Thx!
Die met een afneembare kabel zijn misschien KZ's AZE? Lijken een beetje op Shure's maar hebben geen afneembare kabel. Heb er wel veel goede verhalen over gelezen. Ikzelf gebruik Rock Zircons en ben daar zeer tevreden over (ongeveer 12 eu). Check ook www.audiobudget.com, daar worden veel Chinese oortjes getest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MasterStig
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 23-06 13:14
quote:
LockeJohn schreef op zondag 12 maart 2017 @ 13:40:
[...]

Thx! waren idd de KZ AZE die ik tegen kwam.
Thx zal die site checken!

Heb je jou Rock Zircons toevallig ook via een chinese site bested ? Aliexpress oid ?
Ze zeggen daar gratis verzending met post, maar moet je dan nog invoerkosten betalen ?
Ik heb ze via Aliexpress besteld, onder de 22 euro hoef je geen invoerkosten te betalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bhagavad
  • Niet online
quote:
haroldovic schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:09:
[...]
Hoe zit dat trouwens met die modellen van Audio Technica, kunnen we binnenkort iets nieuws verwachten of behouden ze altijd hetzelfde uiterlijk en updaten ze alleen de audio zelf?
Kijk dan ook eens naar de Beyer DT880 die op dit moment bij CD-ROM-LAND voor een schijntje van de prijs te koop is.
Met gebruik vd actiecode komt (volgens de mailing van vandaag) de prijs op "slechts" €149,-

Dit is met stip een van de fijnste nog betaalbare headphones die ik ken en laat de eerder genoemde Audio Technica alle hoeken vd kamer zien, om nog maar niet eens te spreken van de meest poezelige fit op je hoofd.
De DT880 is in alle opzichten een totale topper en iedere euro meerprijs boven je gestelde budget waard. _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• striner
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15-06 18:19
@MrGab heb wel eens mensen gezien met, en gehoord over de Sennheiser HD 25-1 II.
Misschien waard die eens uit te proberen ergens?
Volgens mij is die wel juist goed in het isoleren van geluid van buitenaf, en dat is nou net iets wat je niet zoekt helaas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:07
@MrGab
De Philips Fidelio M2BT is bij bol.com in de aanbieiding voor 139 Euro. Voor die prijs een zeer goede hoofdtelefoon en zit strak op je oren. In mijn geval misschien wat te strak, maar ik heb een dik hoofd met 58cm omtrek.

Sluit goed af (misschien wat te goed voor verkeersdeelname), en geluidsweergave is zeer goed.

Edit:
Gisteren voor de eerste keer op een warme dag mee gefietst (2x 45 minuten). Geluid is super; ik kan nu zelfs de zachtere nummers goed horen, en hoef het volume niet belachelijk hoog te zetten. Het suizen van de wind is veel minder hinderlijk nu, en ik hoor het overig verkeer nog even goed als met oordopjes in.

Je oren warmen aardig op in dat tijdsbestek, maar draagcomfort is nog best goed. Overigens niet aan te raden voor joggers want doordat hij strak op je hoofd staat, hoor je elke stap.

Flozem wijzigde deze reactie 30-05-2017 09:48 (69%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sieben580
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 20-05 21:06
De bose QC35 is nu voor 279 euro te koop op amazon.de

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:31
quote:
tripkees schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:45:
iemand hier ervaring met het vervangen ear pads sennheiser hd 25-1 II?
Vrij eenvoudig toch? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 26-06 10:35
Leuk vraag! Ik zou je een andere Philips willen aanraden, de pricewatch: Philips SHL3260 (Zwart).

Deze is wat duurder (al kan je ook beredeneren dat Wehkamp de 3160 extreem goedkoop aanbied momenteel) maar er zijn op Head-fi maar liefst 20 pagina's volgeschreven met ook de nodige mods om de 3160 nog beter te laten klinken. Zie https://www.head-fi.org/f...errated-headphone.697813/
Wellicht zijn dit soort modificaties ook bij de 3260 mogelijk, je zou ze beiden kunnen kopen (beiden voor 56 euro nu bij Wehkamp) en dan zit je voor de komende jaren goed! :) De frequentie karakteristiek van de 3260 is wel anders dan de 3160, ze zullen waarschijnlijk andere drivers hebben.

De Sony zou ik niet zo snel kopen, die vind ik een stuk minder neutraal klinken dan de Philips. Da's ook zonder mods gewoon een lekker gebalanceerd ding.

Mijn platencollectie op Discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HenkdeFries
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19-06 23:13
quote:
ralpje schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:48:
Ah, híer zitten de kenners ;)

Ik ben op zoek naar een headphone. Voornamelijk voor gebruik op het werk of 's avonds thuis op de bank als ik wat zit te surfen. Gezien mijn gebruik (ik heb een Surface Pro 4 (die ik ook op kantoor echt mobiel gebruik)en een smartphone) kies ik waarschijnlijk graag voor Bluetooth zodat ik niet aan een draadje vastzit. Om diezelfde reden zou het fijn zijn als het ding 'inklapbaar' is en in m'n laptoptas meekan.

Ik doe nu nog wel eens muziek met een KZ ATE setje in-ears (die me prima bevallen), maar zoek naar een niet in-ear alternatief. Kunnen bellen met de headphone is leuk, maar geen must. Daar heb ik eventueel een Plantronics Bluetooth headset voor. Qua muzieksmaak zit ik redelijk in de 'pop/rock' hoek en mijn gehoor is niet heel best, dus het hoeft niet volledig audiofiel verantwoord te zijn.

Mijn budget is ongeveer 50 euro. Bij coolblue (bijvoorbeeld) kom ik dan een https://www.hoofdtelefoon...0392-940547529.1483129960 of https://www.hoofdtelefoon...0392-940547529.1483129960 tegen. Maar: ik heb geen ervaring met die dingen en kan dus ook niet inschatten of dit wat is. En wellicht is er wel een Ali-express variant die vergelijkbaar maar goedkoper is, of even duur maar beter....

Wat zouden jullie suggesties zijn?
Wat zoek je vooral in een koptelefoon? Over ear, on ear?

Vooral zoeken naar merken zoals Beyerdynamic,AKG, Sennheiser,Philips of Sony. In die prijsklasse zijn er met die merken niet al te veel verschillen en gezien jouw prijsklasse en gebruik lijkt mij comfort vooral het beste.

Heb in die prijsklasse alleen de Sony MDR-V55 ooit een tijdje gehad, zeer te spreken over de geluidskwaliteit van deze headphones, alleen de comfort laat wat te wensen over tijdens langdurig gebruik.

edit : Philips SHP9500S ook een goede aanrader waarschijnlijk een van de meest comfortable koptelefoons die er zijn.

HenkdeFries wijzigde deze reactie 27-06-2017 19:35 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thomas de Jong
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 21-05 14:36
quote:
striner schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 09:17:
Via deze site wordt de Sennheiser HD6xx, een variatie op de HD650, aangeboden voor 250 dollar. Max 7500 stuks, en er zijn er nu al >4000 geclaimd.
Zat zelf erg te twijfelen, want deze dingen schijnen echt goed geluid te geven, alleen denk ik dat ik niks heb aan open headphones omdat ik zowel thuis als op werk niemand wil storen met mijn geluid.
https://www.massdrop.com/buy/massdrop-sennheiser-hd6xx
Striner, en voor een ieder die interesse heeft om de Sennheiser HD6XX te kopen! (waaronder ik in het verleden :Y )!

We zijn het snel eens dat dit inderdaad een van de beste open ear koptelefoons zijn.

Echter, als je goed leest en begrijpt welke haken en ogen deze koop mogelijk meebrengt dan veranderd je enthousiasme misschien wel direct in verbazing. :?

- Mocht je besluiten de HD 6XX te gaan kopen, is dit alleen mogelijk met creditcard (en ja ook via PayPal alleen mogelijk met creditcard). Nu ben ik peroonlijk wel in bezit van een creditcard maar de volgende dingen zag ik ook:

- Er staat helemaal onderaan de pagina vermeld dat Massdrop schat dat de headset pas op 18 december 2017 zal kunnen worden verscheept.

Direcht hierachter staat geschreven dat Massdrop verwacht dat de postbode dan op maandag 25 december '17 bij je thuis komt.

Zoals je misschien nog wel weet vieren wij als democratisch-christelijk Nederland :)F op die dag na het weekend 1ste kerstdag. o<:)

Dit gaat ook betekenen dat je ook rekening moet houden met de gewoonte van nog veel landgenoten om 50-100 kerstkaarten te sturen naar familie en vage kennisen. Dit natuurlijk tot blijdschap van je overwerkte postdistributeurs.

Ik zou er dan ook niet raar van opkijken dat, als het niet meezit, je dan pas de headset in begin januari 2018 ontvangt. (6 maanden vanaf nu) :Z

- De HD 6XX heeft hiernaast een impedantie van 300 Ohm. Dit is dusdanig veel dat je een bijpassende versterker moet kopen wat ongeveer, na mijn huidige ervaring, minimaal 200 euro gaat kosten. Deze versterker zal dan voor een thuissituatie afdoende moeten zijn.
De headset werkt inderdaad zoals beschreven ook zonder versterking, maar dan zou je net zo goed zo'n headset kunnen dragen die altijd misbruikt in computerlokalen van scholen liggen. :F

- Hiernaast benoem je in je post ook al het 'open ear' euvel van de headset. Ik kan zelfs mijn persoonlijke ervaring hierin delen:
Ik heb 3 jaar lang voor mijn werk als samplemixer de echte originele SH HD 650 met plezier mogen dragen achter mijn mengpaneel welke stond in een geluidsgedempte kamer. Soms zat er een destijdse collega van mij ongeveer op 3 a 4 meter afstand zonder headset, en ze kon volgens haar "meegenieten" van het gehele frequentiebereik van de SH HD 650. Wel iets om rekening mee te houden dus.

- Deze headset levert een super helder en kristalhelder geluidsbeeld in een zeer stille omgeving. Maar mocht je ergens zijn met veel omgevinggeluiden om je heen, dan is de extra rug voor de headset en daarbovenop de 200 voor een versterker volgens mij zeker niet waard.

Verder... geen idee, ik heb zelf in het verleden wel erg goede ervaringen gehad binnen mijn werk.
Maar bovenstaande punten zijn voor mij zeker de reden geweest tot verandering van mijn keuze.

Ik heb namelijk verder gekeken naar andere aanboden van Massdrop en Sennheiser:
https://www.massdrop.com/buy/43107

De Sennheiser PC37X {Gaming edition?} kwam als eerst naar voren.
Deze headset kost beduidend minder nml: $119,99,-

Pluspunten wat ik heb kunnen ondervinden aan mijn fysieke test die ik vandaag heb gedaan in de Media Markt!

- Ook open ear, maar veel discreter (minder hoorbaar door omstanders)
- Zeer werkbare impendantie van 50 ohm wat betekent dat een goede geisoleerde interne geluidskaart op je pc of mediabox vaak voldoende is.
- En toch met de 50 ohm valt de headset zeker binnen de categorie Audiophile en is daarom ook zeer goed te verrijken met een goede dedicaded versterker ertussen!
- Microfoon is een extra welke je kan wegschuiven, deze is ook door Sennheiser ontwikkelt dus van goede kwaliteit.
- Ontwerp is simplistischer in positieve zin en voelt robuuster dan de HD 6XX, en is tot mijn grote vreugd niet zo overdreven opvallend met RGB lampjes van die vreselijke ernstig felle kleuren (kuch Razor) en past bijna altijd wel bij de rest van je elektronica met de kleur uniforme kleur zwart.
De HD 6XX heeft namelijk zoals je weet een donker blauwige met oorkappen met de uber-gaas look, wat misschien niet zo goed strookt binnen je huidige perfectie. :P

Er wordt zoals je kunt lezen uitbundig geadverteerd dat deze headset puur gemaakt zijn voor 'gamers' Ik kan een ding met zekerheid raden: dit is gedaan om de groep 'Hardcore gamers' ook te interesseren.
Dit doen videokaart leveranciers zoals Sappire bijvoorbeeld ook als ze een eigen merk koeler op een stock reference kaart plakken.

Er zou mogelijk een kleine tweak zijn gedaan zodat lage frequenties en basstonen meer aanwezig zijn.
Dit is voor mij persoonlijk een duidelijke pluspunt omdat ik veel elektronische muziek luister zoals Deephouse en Techno en alles daartussen.

De 'massdrop' aantallen van de Sennheiser PC37X zijn al bereikt dus de korting van 40% is al verrekend.
Het grote voordeel is dat deze headset veel sneller geleverd kan worden dan de HD 6XX.
Namelijk binnen een week zou je de headset thuis moeten hebben.
Dit is snel gerekend minstens 5 en een halve maand eerder. _O-

Ik heb na lang research, vergelijkingen en gevoed door eigen ervaring met volle overtuiging de keus gemaakt de Sennheiser PC37X headset te bestellen en heb er; met verzendkosten+BTW+evenuele verwerkingskosten, maar 124,66 euro voor hoeven te betalen!

Zoals je op de Massdrop pagina kunt lezen is deze headset technisch gelijk aan de Sennheiser PC 373D.
Als je op pricewatch zoekt naar dat model zal je de goedkoopste online vinden voor de hoofdprijs van 215,00 euro. d:)b

Zo, ik ben alweer veel te lang met deze post aan de gang.
Ook zal de post wel weer vol stijl en taalfouten staan :Y erbij de officiele Disclaimer

Mensen en andere lezers, moge de toekomst met u zijn.

Grz,

T.J. de Jong

Oh, en hier nog een filmpje over versterkers e.d.!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• striner
Bovenstaande meneer heeft zijn huiswerk gedaan! ;) _/-\o_
Thanks voor alle info, ik was zelf niet helemaal voornemens de HD6XX aan te schaffen en had daardoor ook niet verder naar specs als impedantie gekeken, maar leek me leuk dit even aan te stippen in dit topic.
Toch goed om andere invalshoeken te lezen, ga zo door!

• Alexknl
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 23:05
quote:
Brecht35 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 19:30:
Na heel wat reviews gelezen te hebben en rondkijken op internet de Beats Studio Wireless gekocht. Komt nogal veel kritiek op, maar de 2e generatie met minder bass vind ik wel degelijk aangenaam. Draagcomfort is echt subliem. Ik kan 'm nog altijd omruilen binnen de 30 dagen, raden jullie iets anders aan?

Noise cancelling, bluetooth en draagcomfort zijn zeer belangrijk(ik draag een bril en de Beats Studio zijn 1 van de weinige hoofdtelefoons waar ik geen last van heb). Voor m'n Studio Wireless heb ik €290 betaald, dus veel meer dan dat wil ik zeker niet uitgeven.
Ik ken die Beats Solo Wireless niet, maar ik weet wel dat de Bose QC35 een van de beste is voor jou eisen. Sublieme noise cancelling en geweldige geluidskwaliteit. Droogcomfort is echt goed door de schuine binnenkant. Ben benieuwd wat je van de Beats vind.

• RnB
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 22:46
quote:
Brecht35 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 19:30:
Na heel wat reviews gelezen te hebben en rondkijken op internet de Beats Studio Wireless gekocht. Komt nogal veel kritiek op, maar de 2e generatie met minder bass vind ik wel degelijk aangenaam. Draagcomfort is echt subliem. Ik kan 'm nog altijd omruilen binnen de 30 dagen, raden jullie iets anders aan?

Noise cancelling, bluetooth en draagcomfort zijn zeer belangrijk(ik draag een bril en de Beats Studio zijn 1 van de weinige hoofdtelefoons waar ik geen last van heb). Voor m'n Studio Wireless heb ik €290 betaald, dus veel meer dan dat wil ik zeker niet uitgeven.
Je koopt iets, bent er tevreden mee, maar vraagt toch advies voor alternatieven?

Wat hierboven gezegd word, de Bose QC 35 is fantastisch. Qua noise cancelling en draagcomfort is er naar mijn mening geen betere kandidaat. Ik vond de Studio niet lekker op mijn hoofd zitten en qua geluid was ik niet impressed.

Als je de tijd en zin hebt, zou ik deze zeker eens opzetten en beluisteren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• striner
@Alexknl Dat laatste is vooral het geval bij hoofdtelefoons met hoge weerstand zoals de DT770/250 of DT770/80 (250 ohm en 80 ohm). De Custom One Pro heeft 16 ohm weerstand, dus is makkelijker aan te sturen door een mobiel.
Wat ik bedoel te zeggen is, let hier ook goed op voor of tijdens het testen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Remcom00
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 24-05 12:20

Remcom00

hij is gek

quote:
Martiveen schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 16:04:
Zit de koptelefoon in de headset zelf ingebouwd? Ben benieuwd hoe dat dan gaat met het opvangen van geluid. Lijkt mij dat dat niet goed kan zijn. Ben benieuwd wat je er van vind! Want ik ben ook opzoek naar een nieuwe usb headset :)
Ik geloof dat de microfoon het gleufje rechts onder is. Las wel dat ie veel omgevings geluid kan oppikken, maar met Discord is dat niet echt een probleem want die heeft goede stem herkenning.

hoidoei

• skndd
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 08-06 14:37

skndd

aka skeej

Ik was op het forum eigenlijk op zoek wat info over Grados, maar ik zie nu dat er nog geen opmerking is gemaakt over de Massdrop x HiFiMan HE-4XX?

https://www.massdrop.com/...lanar-magnetic-headphones

$169,99 + $15,00 shipping (en natuurlijk evt importkosten) voor planar magnetics; mooie deal.

Drop is om 15:00 live gegaan. Er worden 2500 exemplaren verkocht.

Getest en gemeten door Tyll van Innerfidelity en Marv van SBAF:
https://www.innerfidelity...lanar-magnetic-headphones
http://www.superbestaudio...nts-and-impressions.4815/

Frequentieresponsvergelijking met de Sennheiser HD800S:

• Opi
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Met de twee genoemde producten heb ik geen ervaring. Ik ben zelf content met pricewatch: Denon AH-GC20 (Zilver, Zwart). Ik heb deze destijds vergeleken met pricewatch: Bose QuietComfort 25 voor Apple (Zwart) en pricewatch: Sennheiser Momentum Wireless (Zwart) en vond het geluid van de Denon me meer aanspreken.

• Isaja
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 25-06 14:10
quote:
Ossi schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:22:
[...]

De X2 is inderdaad een open koptelefoon, net als de DT880 en HD598, dus die valt dan automatisch af.
Met zijn wensen kom je automatisch op een gesloten koptelefoon. Zoals bijvoorbeeld de DT770.
Met de DT770 doe je op zich geen miskoop, heb m zelf ook en ben er ontzettend tevreden over, maar koptelefoons zijn enorm persoonlijk. Wat de een fijn vindt zitten, geeft de ander koppijn.

In jouw geval zou ik niet eens kijken naar een DAC, ik gebruik de DT770 80 Ohm zonder aparte versterker en vind m heel goed klinken op een telefoon en pc/laptop. Je moet alleen nog kijken naar welke kabellengte gewenst is. De 80 Ohm en hoger heeft 3 meter aan kabel, dat is soms best lastig. De 32 Ohm heeft 1,5m aan kabel, wat misschien weer te kort is? Te korte kabel is makkelijker te verlengen dan een te lange kabel in te korten is.
Perfect, aangezien hij alleen voor thuisgebruik gaat zijn is een lange kabel geen bezwaar. Hij gaat hem bestellen en ik laat jullie nog weten hoe dat hij bevalt, merci!! _/-\o_

• flyingdutchboy
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 22:58
Net voor 99 euro de b&w p5 s2 gekocht. Bedraad, dat wel. Scheelt 200 euro met de wireless versie. Ik vind het verschil wel heel groot. Voor thuisgebruik, hij zit prima

• Bhagavad
  • Niet online
quote:
Jorruchie schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 23:28:
Al enige tijd luister ik met veel plezier naar mijn Beyer Dynamic DT880 i.c.m. een FiiO X3 DAC/AMP naar vele muziek stijlen. Op het moment word ik erg blij van het warme geluid van een "Gibson Les Paul '58" in de handen van Mark Knopfler.

Zijn er headphones waar dit fantastische geluid nog beter naar voren komt?
Ik luister thuis, dus 'lekkende' open headpones zijn geen probleem.
Ik weet niet welk album of nummer je voor ogen hebt, maar voor deze stijl lijkt de Philips Fidelio X2 mij geknipt.
Het is een hele andere koptelefoon dan de eerder etherisch klinkende DT880, maar het zijn wel de twee waar ik het meest aan gehecht ben. ;)

De X2 voegt meer directe body en ruimtelijkheid toe die deze muziek lekker laat rocken.
De prijs van de Fidelio X2 is zo te zien stevig gezakt en het zou mij niet verbazen als hij op dit moment wordt uitgefaseerd, maar voor slechts €145,- op Amazon.de eigenlijk geen geld. :P

• Tim_ofzo
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18:00

Tim_ofzo

Kletsmajoor

quote:
RoyK schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 16:27:
Ik ben een blije eigenaar geworden van een Audio Technica M40x. Ik had de M50x besteld en kwam daarna op een boel videos terecht waar men de M40x boven de M50x prijzen. Ook van mensen die de M50x goed hebben gereviewd. Er zit toch 40 euro tussen de twee. Dus ook de M40x maar besteld en als eerst getest. Ik vind het helemaal prima klinken. Ik heb de M50x nog in de doos gelaten en retour aangemeld. Die 40 euro bespaar ik kraag. Er zal vast niet zo heel veel verschil tussen zitten, toch? :D

Ik zag op youtube dat mensen andere ear pads bestellen voor deze headphone. In zijn geval op amazon en ik zie dat Aliexpress ook van alles heeft. Hebben jullie ook andere pads erop gezet? Ik zal de koptelefoon vrij veel op hebben. (paar uur per dag)
Ik heb de M40x ook al voor een langere tijd, ookal heb ik de M50x nooit gehoord. Ik kan je wel vertellen dat je zeker geen slechte keus hebt gemaakt.
Ja, er zijn betere koptelefoons, maar daar betaal je dan ook een stuk meer voor.
De M40x is op een niet al te hoog volume heerlijk om naar te luisteren en alles behalve vermoeiend, maar als ik het op hoger volume luister met een redelijke dac/amp combo hoor je het geluid toch wel minder worden. Als ik de Monolith M1060(O+) moet vergelijken met de M40x merk ik voornamelijk dat het hoog niet vervormd bij hoger volume, het geluid wat gedetailleerder is en de bass strakker. Maar deze is dan ook een factor 3 duurder.
Verder kan ik je aanraden op de Brainwavz pads erop te smijten, tot nu toe de best klinkende en meest comfortabele pads die ik heb gehad op de M40x

Huawei Honor 10 || Xiaomi Mi Pad 4 || Windows 10 x64 \\ AMD FX-8120 4,4GHz \\ Scythe Mugen 2 rev. B \\ MSI GTX770 Lightning 2GB \\ G-Skill Ares F3 2133 C9 8GB \\ NZXT Gamma \\ XFX 650W XXX edition

quote:
Tim_ofzo schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 18:06:
[...]

Dan kan ik Viper4Windows of Equalizer APO aanraden.
V4W is net wat makkelijker te bedienen maar al 4 jaar niet geüpdatet en ondersteunt enkel Stereo.
Equalizer APO heb ik zelf nog nooit gebruikt maar als ik zo zie wat het allemaal kan zou ik toch deze eerst proberen.
Ik heb enkel ervaring met equalizer apo maar ik vind de kwaliteit uitstekend.
Niks om te klagen.

• striner
@zoenvisje ik lees net je requirements voor een koptelefoon met niet veel druk. Ik ben zelf een paar jaar in het bezit van een Sennheiser HD439 en vind die lekker licht zitten, ik denk mede omdat de hoofdband vrij breed is, en niet van ijzer zoals bij mijn Beyderynamic DT770, dat zich in een bepaalde vorm probeert terug te duwen (= meer druk).
Helaas is de HD 439 niet meer te koop, en het blijft een persoonlijke ervaring, maar ik zou zeggen probeer eens een andere uit de HD4xx of nabijgelegen serie?
De wat goedkopere Sennheisers (HD1xx en HD2xx) geven altijd goede geluidskwaliteit, maar zien er alleen wat minder mooi uit. Ik weet helaas niet hoe het met draagcomfort bij die modellen zit.

• Docho
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17:20
Voor mensen die fan zijn van de Sennheiser HD580, HD600 & HD650 familie van hoofdtelefoons: Sennheiser lijkt nu (onaangekondigd?) met de HD660S te komen (http://nl-nl.sennheiser.com/headphones-audiophile-high-end-hd-660-s en http://nl-be.sennheiser.c...iophile-high-end-hd-660-s) Blijkbaar direct leverbaar ;)

• gerbenp
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:34
Hmm, als ik het zo lees dan denk ik dat het de DT770 gaat worden :*).

Maar kan ik beter voor een 32 OHM variant gaan of de 80 OHM variant gaan, op dit punt twijfel ik nog zelf..
Ik zelf denk dat ik voor de 80 OHM variant ga, dan heb ik sowieso al velours earpads waar ik zelf ook prettigere ervaringen mee heb (op mijn HD 558 zitten ze ook) en ik denk dat ik het toch vaak achter de computer zal gebruiken (met Realtek ALC1150, misschien dat ik er een andere geluidskaart in plaats of zelfs een focusrite 2i2 ga aanschaffen vanwege dat ik misschien mijn speakers - logitech z906 - ook wil gaan vervangen een keer naar studio speakers) en soms op mijn smartphone (OnePlus 5) en laptop (Dell Inspiron 15 7559, Realtek audiochip ALC3246).

@Ossi Lever je veel in op kwaliteit met de 80 ohm variant wat betreft tonen die minder worden of valt dit mee als je hem op een mobiel apparaat aansluit? Zie dat jij ook een OnePlus toestel hebt en vroeg me dit af (neem aan zonder EQ en dergelijke :P).

Mooie aanbieding bij Coolblue nu ook, als je de DT770 aanschaft krijg je hier ook Beyerdynamics in-ears bij voor diegene die nog interesse hebben ook 8).

• Oppernerd
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 08-04 20:43
B&O H6 voor €112. Laagste prijs in Nederland is €259. Lijkt een ontzettend goede deal.

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

quote:
gerbenp schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:47:
Maar kan ik beter voor een 32 OHM variant gaan of de 80 OHM variant gaan, op dit punt twijfel ik nog zelf..
Ik zelf denk dat ik voor de 80 OHM variant ga, dan heb ik sowieso al velours earpads waar ik zelf ook prettigere ervaringen mee heb (op mijn HD 558 zitten ze ook) en ik denk dat ik het toch vaak achter de computer zal gebruiken (met Realtek ALC1150, misschien dat ik er een andere geluidskaart in plaats of zelfs een focusrite 2i2 ga aanschaffen vanwege dat ik misschien mijn speakers - logitech z906 - ook wil gaan vervangen een keer naar studio speakers) en soms op mijn smartphone (OnePlus 5) en laptop (Dell Inspiron 15 7559, Realtek audiochip ALC3246).
Zelf heb ik ervaring met een Audio Technica ATH-AD900X (38Ω/ 100dB/mW) en een Beyerdynamic DT880 (250Ω / 96 dB/mW). Grosso modo is de Audio Technica vergelijkbaar met jouw HD558. Dergelijke headphones met een lage impedantie / hoge gevoeligheid zijn gemakkelijker aan te sturen, dus hebben geen extra versterking nodig. Voor een mobiele telefoon of laptop zou de 32Ω versie daarom de betere keuze zijn, desnoods met losse velours earpads.

Voor een (geluidskaart met -) headphone amp of receiver neigt mijn voorkeur naar de 250Ω versie. Dit aangezien hiermee een hogere elektronische dempingsfactor wordt bereikt. Het geluid klinkt daardoor aanmerkelijk 'strakker'. Voor gecombineerd gebruik zou 80Ω de gulden middenweg zijn.

• VChunky
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 21-06 18:58
quote:
Nog steeds 112 :)

• Pierre_nr1
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:16
quote:
VChunky schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:44:
[...]

Ik luister veel muziek met redelijk wat bas en heb tot nu toe niets te klagen. Wel nu rechtstreeks vanaf iPhone en meestal onderweg. Vergelijken met de 1e editie kan ik niet.
Nu vooral onder de indruk van bouwkwaliteit en draagcomfort... Met een goede DAC voor onderweg die ik nog niet heb, kan ik het geluid denk ik beter beoordelen.
Ik gebruik thuis de Fiio A5 DAC, die is echt geweldig en geeft een enorme goede boost aan het geluid. Ik zal mijn ervaringen met de H6 delen als ik 'm binnen heb.
quote:
Amdwarrior schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:23:
[...]
Kabels blijft inderdaad lachwekkend
Nou, ik heb wel een serieus en groot verschil gehoord.
Mij lijkt dat exotische kabels totale onzin zijn. Maar een goede stevige kwaliteit kabel van meer dan €5 is wel wenselijk.
De standaard kabel van fidelio x1 meette een 3 ohm weerstand, best veel. Ik kreeg een fiio kabel om te reviewen en deze verbeterde de kwaliteit van de koptelefoon best goed. Vooral strakkere bas.

Misschien moet ik t zo verwoorden. Goede kabels bestaan niet, slechte wel.

• Russel88
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:12
quote:
JayJayGolden schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:27:
[...]

Heb er ondetussen al een opgepikt voor 160 euro van iemand die 'm een weekje gebruikt had. Alles zat nog in de verpakken behalve 1 kabeltje en de koptelefoon zelf. Prima deal lijkt me. Geluid is fantastisch. Soundstage is niet erg diep, maar wel erg breed. Dat vind ik zelf mooier/fijner in de meeste gevallen. Veel fijner voor gamen dan mijn Fidelio x2, die ik trouwens door de prijs heb kunnen houden :P

Het inklap mechanisme heb ik wel vertrouwen in. 't is soms wat zorgwekkend, maarja.
Mooie deal.
Ik had na de Denon ook nog een aantal andere koptelefoons getest. Oa Fidelio, Momentum maar geen van allen kwam in de buurt van de Denon qua geluidskwaliteit. En het is gewoon een erg mooie koptelefoon.

Doordat m'n huidige koptelefoon geen 3,5 mm aansluiting meer heeft ben ik aan het kijken naar een bluetooth koptelefoon en wacht totdat de B&W PX hier beschikbaar is. Maar tot nu toe is de Denon toch de beste koptelefoon die ik tot nu toe uitgetest heb.

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 16:28

Fordox

00101010

https://www.hifiklubben.n...utm_content=NADVISOHP50RE
Misschien een prijsfout, maar ik gok het erop :+

*Geschreven door een elektronica student die soms iets teveel nadenkt.

• RobbieHifi
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 25-06 14:51
De Denon is erg fijn. Klinkt heel erg goed, zeker als de de equalizer in de app gebruikt. Deze heb ik zelf een paar weken in mijn bezit en klinkt top. Noise cancelling werkt ook lekker in openbaar vervoer en monotone geluiden op kantoor. Ik kan je die van harte aanbevelen. Die andere ken ik onvoldoende om daar een uitspraak over te doen.

• RobbieHifi
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 25-06 14:51
quote:
musicfreak schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:10:
[...]

Ah dat vreesde ik al een beetje. Bij Sennheiser (Captune app) is dat hetzelfde. Wel heeft deze nog het voordeel dat als je een Tidal abonnement hebt je deze via de app kan bedienen, waarbij de equalizer ook werkt. Goed om te weten, alleen heb ik geen behoefte aan geluids tuning dus houd ik het bij Spotify. ;)
Hoeveel kostte die equalizer toevoeging van Denon eigenlijk? Beetje bizar dat ze daar geld voor vragen, als premium merk.
Tidal kun je ook via de app afspelen. Zelf koste de equalizer 3,-. Inderdaad schandalig als je reeds flink de knip hebt getrokken voor een knappe koptelefoon.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
AMD1800 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:56:
@musicfreak : Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb inmiddels zelf ook wat nagedacht: ik moet in ieder geval op een rijtje krijgen waarom ik perse een koptelefoon wil, in plaats van in-ears. Mijn huidige setup bestaat uit laptop + bedrade in-ears zonder noise cancelling. Daar heb ik dus last van ruis als ik op laag volume muziek luister. Van die ruis wil ik sowieso af. Ik heb dan twee opties:
- Luisteren via bluetooth
- Luisteren via een koptelefoon die wat meer vermogen vraagt van mijn laptop.
- Ik kan ook een kastje kopen die de ruis uit het signaal haalt.
Ho, je bent nu om de verkeerde reden voor iets nieuws aan het kijken, ik zou een AudioQuest DragonFly bestellen en die in je laptop gebruiken met je inears. De ruis die jij hoort die komt van de slechte dac in je laptop.

Een NC headphone gaat je niet zo goed helpen als inears met comply foam tips, die kunnen je volledig afsluiten van de buitenwereld, een NC koptelefoon kan dat niet. Die kunnen alleen een monotoon achtergrond geluid wegfilteren.

Ik gebruik zelf een DragonFly black met Westone W3 dopjes. Voordeel van de Dragonfly is dat hij ook nog werkt op je mobiel voor onderweg. De eerste keer dat ik hem inhad wist ik niet wat mij overkwam kwa geluid. Met mijn laptop en mobiel, OnePlus one, is het verschil echt significant.

• AMD1800
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:47
@musicfreak : Ik denk dat je gelijk hebt en ik moet gaan voor de DragonFly DAC icm de comply foam tips. Ik moet daarin denk ik zelf maar gaan uitzoeken welke soort het beste is.

In ieder geval wil ik @Brilsmurfffje en jou hartelijk danken voor jullie hulp. Mocht het niet goed genoeg werken allemaal, dan zal ik me hier weer melden.

• alvani
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22:38
quote:
AMD1800 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 16:01:
Ik ben in de markt voor een nieuwe draadloze noise-cancelling over-ear koptelefoon. Ik was zojuist bij de mediamarkt via bluetooth aan het luisteren naar de Bose QC 35 II. Echter, de verbinding werd continu na een paar minuten verbroken. Heeft dit met mijn telefoon (Nexus 5) te maken?
Volgens mij staan de Bose (QC35) hoofdtelefoons bij Media Markt in een soort van winkelmodus en verbreken ze in die stand bewust de bluetooth verbinding met gekoppelde apparaten na een aantal minuten.
Ik had dat ook steeds toen ik ging testen (i.c.m. iPhone X) maar nu ik de QC35 daadwerkelijk gekocht en in gebruik heb is de bluetooth verbinding nog nooit verbroken.
Ruis presenteert zich meestal in de vorm van whitenoise. Wellicht kan je dus een whitenoise track vinden op het web, deze achterwaards afspelen op hetzelfde niveau van de ruis en dan cancelt het elkaar uit.

Nee de makkelijkste en meest kwalitatieve optie is toch een dac. Haal je iets als dit: https://www.aliexpress.co...fier-DAC/32661856992.html dan weet je zeker van de ruis af bent voor 33 euro.
Er zullen vast en zeker ook simpele goedkopere DAC's op de markt zijn dus op z'n minst geen ruis hebben.
Het goedkoopste wat ik kon vinden is deze voor 13 euro. https://www.aliexpress.co...roid-OTG/32812328016.html
Natuurlijk geen idee of dit een probleem enigzins oplost.
Dezelfde voor €6,50 http://www.ebay.nl/itm/MU...d-Card-Board/192353238178 zonder behuizing.
Of deze, lekker low profile voor nog minder. https://www.ebay.nl/itm/P...1bc6e0:g:XCgAAOSwDFBaQfEQ
Gewoon tape eromheen ofzo.

Heilige Kaas wijzigde deze reactie 02-02-2018 18:20 (10%)

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

quote:
FeaR schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:56:
Iemand hier ervaring met de Oehlback HP stand?
[afbeelding]

Achtergrond:
....
Een hele tijd later, maar ik heb toch eens een gokje gewaagd om te zien wat ze in China maken van een hoofdtelefoon standaard. En voor €15,- is de eerste levering toch best wel geslaagd:

Al is de de pricewatch: Silverstone EBA01 Headphone Holder Zwart ook wel erg chique en nu zeer aantrekkelijk geprijsd als je voor de zwarte variant gaat.

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

quote:
Marcel schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:24:
Waar uit China heb je die vandaan getoverd? 😉
Ik heb specifiek deze besteld, maar van dit model zien er letterlijk tientallen. Ik ben uiteindelijk gekozen voor een gulden middenweg tussen prijs en feedback. Voor mijn gevoel was het ding vorige week wat goedkoper dan nu en ik had $4 korting. Maar ik ga er zeker nog eentje halen voor mijn €24,99 LIDL headset. Doe haast niets met dat ding, maar zo "opbergen" is wel chique.

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 26-06 10:35
quote:
Rusky schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:52:
Ik zit zelf te twijfelen over (met draad):
Beyerdynamic DT 770 PRO 80 Ohm
Sennheiser Momentum I (M2)

of draadloos:
Bang & Olufsen Beoplay H4
Sennheiser Momentum Wireless (wel duur, maar als dit echt de top is heb ik het er voor over)
Mooie selectie! Met beide bedrade modellen doe je geen miskoop. De Beyerdynamic is mijn favoriet door het mooie ronde volle en warme geluid. De Momentum klinkt analytischer en gedetailleerder. Met een hoofdtelefoonversterker, of iets als een Audioquest Dragonfly klinken de hoofdtelefoons nog een flink stuk beter dan als je ze rechtstreeks op je laptop aansluit. Dan kan je van de Beyerdynamic ook de 250 ohms versie nemen, die vond ik een duidelijk beter klinken dan de 80 ohms versie.

Nog even over de B&O H4 bluetooth hoofdtelefoon, deze zou ik niet kopen. Ik heb hem uitgeprobeerd maar mistte veel in het hoog, daarnaast is de bas nogal aangezet. Heeft ook geen AptX waarmee je icm veel Android en Windows phone telefoons en Windows computers een flink betere draadloze geluidskwaliteit krijgt.

Mijn platencollectie op Discogs

• Ossi
quote:
Rusky schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:17:
[...]

Ok ik heb totaal geen verstand van hoofdtelefoonversterkers. Maar dat zou dan betekenen dat ik altijd die bij me moet hebben als ik wil luisteren? Vooral met die 250Ohm versie, neem aan dat me telefoon (iphone SE)
dat niet trekt.
Ik luister voornamelijk naar spotify via telefoon / pc.

[...]

Daar ben ik me zeker van bewust, en is ook me keuze. Mijn pc staat in de woonkamer. en hier lopen ook andere mensen. daarom de gesloten versie, zodat ze geen last van min muziek hebben.
Bespaar je het geld van een koptelefoonversterker en ga eerst gewoon eens luisteren naar de 80Ohm versie :)

• Rusky
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:02
quote:
Ossi schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:04:
[...]
Bespaar je het geld van een koptelefoonversterker en ga eerst gewoon eens luisteren naar de 80Ohm versie :)
Bedankt voor je heldere antwoorden :P ... ga dan maar inderdaad die 80 ohms versie bestellen

en hij is besteld... was niet op voorraad, maar zal wel mijn mening vertellen als ik hem heb.

Rusky wijzigde deze reactie 13-02-2018 10:08 (13%)

mijn pc

• Rusky
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:02
quote:
musicfreak schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:03:
Ik vermoed dat je wel blij gaat worden van de DT770, ben benieuwd naar je ervaringen.
Gister heb ik de DT770 80ohm binnen gehad, levertijd is wel lang voor deze. Heb nu een week gewacht, en zou nog een week moeten wachten. Maar nadat ik een mailtje eraan gewaagt had, heeft Bax deze nu toch wel opgestuurd. (was ik wel blij mee).

Gisteravond heb ik hem even geprobeerd. Ik moet wel zeggen dat ik me iphone aardig hard moet zetten om een meer dynamisch geluidsbeeld te krijgen, als ik hem zachter zet vlakt hij wat meer uit. Ik vermoed dat na het inspelen dat dit anders word.
Maar wat een mooi geluidsbeeld krijg je hiermee zeg. Je hoort echt veel meer detail in de muziek. Vind dat je hiermee ook een meer uitgebalanceerd geluid hebt.
Vind de bas voornamelijk erg goed. Hij is zeker aanwezig, maar overstemt niet de rest van de muziek (vaak heb je zon dreunirige bas, daar heb ik echt een hekel aan).

Voelt ook erg stevig aan. Oorschelpen zijn mooi groot. Mijn oren worden geheel omsloten, en omgevingsgeluid heb je maar weinig last meer van. Noise canceling is dan ook erg overbodig met deze.

Ik ga ff kijken wat hij doet na het inspelen, maar als hij dan op lagere volumes ook meer dynamisch word, is het echt een super goede hoofdtelefoon (en geen eens duur)

mijn pc

• Ossi
quote:
zquest schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:55:
Advies welkom : voor alle duidelijkheid, ik ben totaal geen hifi-kenner met inbegrip van het daarbij horende jargon; ik ben op zoek naar een behoorlijk goede hoofdtelefoon voor de muziekinstallatie waarover ik nu beschik, een Pioneer microketen met een vermogen van 150W (weet eigenlijk niet of dit belang heeft). Ik heb steeds microketens gebruikt omdat ik niet het budget heb om losse onderdelen te gaan kopen. Deze pioneer set vind ik persoonlijk prima; tot nog toe gebruikte ik een sennheiser hoofdtelefoon maar ik ben nu op zoek naar een flinke upgrade op dat gebied. Ik heb de Bowers & Wilkins P7 kunnen uitproberen maar ondanks de bejubelende reviews was ik toch wat teleurgesteld, best een goed geluid maar vrij neutraal; ik lees wel vaak dat hij behoorlijk lang moet inspelen... Ben nu aan het twijfelen of ik toch nog voor een alternatief zou gaan : ik lees veel goeds over de SHURE SRH1540? Ook de OPPO PM-3 komt in aanmerking maar die kan ik in Belgie moeilijk krijgen; iets goedkoper en ook wat minder bekend is de MEZE 99 Classics. De laatste is ook het goedkoopst, maar ik lees dat hij nogal strak zit; ik zoek iets met een mooi ruimtelijk geluid; liefst ook met een lange kabel want voor thuisgebruik (min. 3m). Het Sennheiser gamma zou ik nu even buiten beschouwing willen laten.Alle advies welkom! Thankx!!
Googlen op microketen heeft mij Belgische webshops. Dat verklaart dat ik de term nog nooit gehoord heb. :)

Heb je de P7 op zo'n set geluisterd? Ik heb de P7 ook geluisterd en ik ben echt verliefd op het geluid en de looks, het is dat de koptelefoon een bankschroef is voor mijn schedel, anders had ik m gekocht. Mogelijk dat jouw set m niet goed kan aansturen? Hoewel het volgens mij een vrij makkelijke koptelefoon is om aan te sturen...

Moet het een gesloten koptelefoon zijn?

• Ossi
quote:
zquest schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:00:
Mag zowel open als gesloten zijn. Ben daar eigenlijk nog niet goed uit. ik woon alleen dus niemand heeft last als er wat geluid naar buiten komt. Wat is het beste voor de geluidskwaliteit?
De P7 heb ik gewoon in mijn installatie geplugd, zonder verder iets te doen. Mijn equalizer is wel basic. Vijf standen, zoals "flat", "active"... De P7 is visueel erg aantrekkelijk, maar had een wat meer helder klankbeeld verwacht. Misschien heeft hij echt wat inspeeltijd nodig?
Voordeel van gesloten is dat het een flink stuk van het geluid van buitenaf dempt, dus handig als je mensen om je heen hebt. Als dat nooit het geval is dan denk ik dat open beter is. Geeft een ruimtelijker gevoel. Gesloten is wel echt in your face, qua geluid.
Gezien je budget zou je ook een Sennheiser HD600 kunnen proberen.

• Bhagavad
  • Niet online
quote:
zquest schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:24:
Dan zit ik natuurlijk weer in het Sennheiser gamma :-) Ik wou eens iets nieuw proberen. De merken die ik noemde (Meze, Shure) zijn wel wat exotisch misschien, zal ik misschien geen reactie op krijgen. Ik zoek Hd600 ook eens op. Is die een stuk beter dan de HD558?
Als je in deze categorie zoekt check dan vooral de uitmuntende Philips X2 eens, die nu tijdelijk sterk afgeprijsd leverbaar is op Amazon.es.
Ik bedoel €159,- is bijna een weggeefprijs voor deze klasse, hier kan weinig aan tippen.
Het is een schaars EOL model, enige haast kan ik je dus wel aanraden.

Mijn eerste X2 is eerder ook op Amazon.es besteld en dat is helemaal goed gekomen, mocht je je afvragen of Spanje niet wat ver is. :)

Als vergelijk heb ik hier de Beyer 770/880/990 serie, waarvan de Beyer 880 handsdown de absolute topper is.
Heb ook een paar AKG's, Sennheiser's (saai!!) en HifiMan's hangen, maar voor het geld is deze Philips X2 amper/niet te kloppen. _/-\o_

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:
Raymond schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 10:10:
Lang inspelen is audiofiel fabeltje. Betekent niks anders dan dat de luisteraar aan het geluid is gewend.
Bovendien kan je dat juist doen door er naar te luisteren. Het beperkt het ding niet in gebruik oid :)
I disagree. Uit eigen ervaring meen ik dat inspelen wel degelijk effect heeft. En dat zeg ik met name omdat ik het inspelen meestal doe zonder naar het apparaat te luisteren. Luisteren doe ik alleen als de hoofdtelefoon helemaal nieuw is en daarna pas weer na het inspelen. Het is één van de weinige audiofiele “mythes” waar ik wel in geloof.

Voor de duidelijkheid: Ik geloof alleen in het inspelen van speakers en hoofdtelefoons. Niet van electronica.

• Bhagavad
  • Niet online
quote:
zquest schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 08:17:
[...]
Die heb ik even opgezocht. 159,- is inderdaad een aantrekkelijke prijs. Ik zie dat de opvolger de philips X2HR Fidelio ook met 130 euro afgeprijsd is, de reacties daarop zijn zeer lovend. Kost nu 249,-. (bij bol.com nog 379,). Dat is ongeveer in de prijsklasse van de bowers & wilkins p7. Dan moet het wel echt de juiste keuze zijn want dan is mijn budget helemaal leeggeroogd voor hoofdtelefoons. Zou die Fidelio nog beter zijn? :)
Pennywise gesproken is de X2 uiteraard 'beter' ja.
Je gaat niet 2x zoveel op tafel leggen voor een X2HR die heel misschien een ultra beetje winst heeft, zo die winst er überhaupt al is.

Wat deze Philipsen mede zo aantrekkelijk maakt is de ongeëvenaarde fit op het hoofd, die is gewoon perfect.
Niet 1 van m'n overige headphones zit zo comfortabel, al komt de Beyer DT880 wel dicht in de buurt.
quote:
zquest schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:13:
Ik twijfel nu echt tussen de Philips x2 en de Beyerdynamic dt990 pro. Over die laatste lees ik weer dat ie lang moet inspelen...?
De DT990 is een hele aardige hoofdtelefoon maar moet het al afleggen tegen de DT880 uit eigen huis.
Heb de DT990 veel gebruikt, maar ik heb hem niet meer op gehad sinds de dag dat de X2 hier een paar jaar geleden binnen kwam. :P
Begin oktober 2017 heb ik er een tweede X2 bijgekocht op Amazon.de voor slechts €147,44, maar die was binnen een dag al uitverkocht en is niet meer voor die prijs teruggekomen.

De X2 is van een andere orde en je mag hem eigenlijk niet eens met de DT990 in dezelfde zin noemen. :+
De Philips blaast de DT990 is alle opzichten van z'n sokken, de ruimtelijkheid is weergaloos, de klank is vol, warm, redelijk neutraal en perfect voor alle genres.
Vergeleken met m'n wat saaie Sennheisers is de sound van de X2 'opwindend' te noemen, maar cheap wordt de klank absoluut niet.

Mijn AKG's zijn in vergelijk killer en analytischer, voor studiogebruik fantastisch, maar ik ga er niet voor een relaxed plezier een avondje naar luisteren.

Als dat 'inspelen' al iets doet, leg de hoofdtelefoon dan een nacht aan spotify op een bescheiden volume, dan heb je dat inspelen wel gehad.

Bhagavad wijzigde deze reactie 24-02-2018 20:32 (42%)

Ik wil mensen even waarschuwen betreffende de Fidelio X2.

De koptelefoon omvat voor zover ik uit mijn hoofd weet nu misschien wel 4 verschillende producties met ieder een compleet andere klank!
Er is een overname geweest door Gibson, eerder produceerde WooX de koptelefoons. De eerste generatie X2's waren echt geweldig. Deze heb ik ook en heeft destijds mijn hd650 (€300 ofzo) + bottlehead crack (€300 ofzo) vervangen. De koptelefoon deed het uitstekend zonder dedicated amp.

Echter is na de overname een hoop gedoe geweest met slechte exemplaren. Heel ander geluid o.a. WooX producten hebben een woox logo verstopt op de band, maar dit kon weer niet altijd betekenen dat je een goede versie had. Gibson was slecht, maar ook weer niet allemaal.

Als ik het goed heb is WooX logo + afneembare pads een teken dat je sowieso een goede hebt.

Ik weet er verder niet het fijne vanaf, was namelijk al blij dat de mijne gewoon prima is.
Ik bedoel alleen te zeggen, wees kritisch op de X2 die je ontvangt! Mocht je het gevoel hebben dat hij echt tegenvalt stuur hem dan zsm terug.

Ik weet niet of die X2hd ofzo ook deze problemen hebben. Wellicht valt er op head-fi wat te vinden. Hier heb ik zelf ook deze info gelezen.

Enfin even wat anders.
Een verhaaltje wat goed illustreert hoe belangrijk jouw persoonlijke voorkeur is (en dus hoe belangrijk het is om een koptelefoon te luisteren en niet zomaar af te gaan op reviews tenzij je genoeg referentiemateriaal hebt waar de reviewer ook mee vergelijkt)

Heb laatst een Grado RS2i gekocht. Deze heb ik helemaal aan het begin in mijn hifi hobby een week kunnen lenen van een vriend en ik vond ze werkelijk waar fenomenaal.
Zag ze op head-fi tweedehandjes staan voor een redelijk bedrag (helaas niet ze redelijk meer na importkosten...) Deze hebben de comfortabele G-pads. Nu is het nog steeds een prima koptelefoon, maar wouw, wat kan je smaak veranderen over de tijd. Ik vind ze helemaal niet zo speciaal meer als toen. Heb nu ook een hifiman planar (van massdrop) en ondanks dat die koptelefoon wat goedkoper en technisch minder sterk is vond ik het geluid zo ontzettend lekker en 'immersive' dat ik eigenlijk altijd daar wel naar grijp (zelfs meer dan mijn fidelio x2)
Niet eens zo'n ramp. Ik denk dat ik een grado wel makkelijk kwijtraak op tweakers of marktplaats (hint)

Geluid is hoe dan ook een kwestie van smaak. Dat is altijd leuk om te zien. Ik luister liever naar mijn oortjes van 100 euro dan een hd800 van 1000.
De Grado GS1000 heb ik ook wel eens beluisterd. Dat ding kost zo'n 1300 euro en ik vond hem niet om aan te horen. Het kunnen ook net elementen van een geluid zijn wat iets aangenaam maakt om er naar te luisteren. Zo had ik zelfs af en toe de hd518 (mijn beginnerpokemon) erbijgepakt toen ik destijds ook de fidelio x1, hd600 en hd650 had.
Pagina: 1 2 3

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True