• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:07
Chiron schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:40:
[...]

Yep, dat is normaal.

Voor puur dj'en zou ik voor de Sennheiser HD25 gaan, onverwoestbaar, onderdelen zijn los verkrijgbaar voor als je toch wat sloopt, en veel lossere schelpen (Ik heb zowel met mijn DT770 gedj'ed als met mijn HD25 en die laatste is toch echt veel fijner voor dj'en, ook qua geluidsbeeld).
Ah ja die Sennheiser HD25 heb ik ook gehad! Erg flexibel in gebruik en inderdaad makkelijk om onderdelen te vervangen (ik heb de kussentjes opnieuw besteld, werkte prima). Enige nadeel met de HD25 is dat er kabels uit beide schelpen komen die vaak in de war gaan omdat de schelpen onbeperkt kunnen ronddraaien

Mixed Reality dev

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
  1. Hoe selecteer ik wired sport-oordopjes die beter samengaan met de Benjie BJ-M20 DAP in plaats van de philips SHS3300 die ik nu heb? Ik luister vaak naar house/rap/rock, dus misschien moet er ook een klein beetje bass inzitten (al heb ik gelezen dat bass vrij lastig te vinden is in oordopjes). Ik weet dat iemand die deze speler bezit, aangaf dat boven de 32 ohm hij vervorming waarnam (zonder amp). Ook schreef hij dat oordopjes rond de 115dB sensitiviteit eigenlijk een amp nodig hebben. Ik begreep dit laatste argument niet. Kan iemand mij uitleggen waar ik theoretisch vanuit moet gaan om goede oordopjes te kunnen selecteren bij deze specifieke dap?
  2. Als ik e.e.a. op basis van technische gronden begrijp, dan zou ik eventueel in een chinashop veel meer geluidskwaliteit voor mijn geld kunnen aanschaffen. Heeft iemand hier op het forum ervaring met de kwalitiet van chinashop oordopjes?
Het is lastige materie om te behappen en ik vind de BBG-lijsten van head-fi niet gericht op sportheadphones.

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-11 22:33
govie schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 17:14:
  1. Hoe selecteer ik wired sport-oordopjes die beter samengaan met de Benjie BJ-M20 DAP in plaats van de philips SHS3300 die ik nu heb? Ik luister vaak naar house/rap/rock, dus misschien moet er ook een klein beetje bass inzitten (al heb ik gelezen dat bass vrij lastig te vinden is in oordopjes). Ik weet dat iemand die deze speler bezit, aangaf dat boven de 32 ohm hij vervorming waarnam (zonder amp). Ook schreef hij dat oordopjes rond de 115dB sensitiviteit eigenlijk een amp nodig hebben. Ik begreep dit laatste argument niet. Kan iemand mij uitleggen waar ik theoretisch vanuit moet gaan om goede oordopjes te kunnen selecteren bij deze specifieke dap?
  2. Als ik e.e.a. op basis van technische gronden begrijp, dan zou ik eventueel in een chinashop veel meer geluidskwaliteit voor mijn geld kunnen aanschaffen. Heeft iemand hier op het forum ervaring met de kwalitiet van chinashop oordopjes?
Het is lastige materie om te behappen en ik vind de BBG-lijsten van head-fi niet gericht op sportheadphones.
Hallo!

Discussies over dopjes mogen helaas niet hier.
Voor vervolg vragen kan je mij DM'en maar als je meer input wilt dan kan je daarvoor ergens anders een topic openen, kijk even in de Topic Warning.

Als ik kijk naar je prijsklasse en dat je warm/bassy wil kan ik je de meelec m6 aanraden. Geen idee of die nog gemaakt worden. (ik zie dat het nu mee audio heet en dat ze iets duurder zijn. Zo ongeveer 35 euro. Kijk zelf even waar je echte/originele vandaan haalt.)
Niet super duurzaam, gaan na twee jaar veel gebruiken wel kapot. (al zal dat met iedere in-ear in deze prijsklasse wel zijn)
Die dap heb ik nog nooit van gehoord maar in deze prijsklasse zou ik mij er niet zo druk om maken.
Moet ik het niet eerder gewoon zien als een simpele mp3 speler ipv een audiofiele dap?

[ Voor 3% gewijzigd door Heilige Kaas op 04-01-2018 18:12 ]

• govie
Heilige Kaas schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 18:10:
[...]

Hallo!

Discussies over dopjes mogen helaas niet hier.
Voor vervolg vragen kan je mij DM'en maar als je meer input wilt dan kan je daarvoor ergens anders een topic openen, kijk even in de Topic Warning.

Als ik kijk naar je prijsklasse en dat je warm/bassy wil kan ik je de meelec m6 aanraden. Geen idee of die nog gemaakt worden. (ik zie dat het nu mee audio heet en dat ze iets duurder zijn. Zo ongeveer 35 euro. Kijk zelf even waar je echte/originele vandaan haalt.)
Niet super duurzaam, gaan na twee jaar veel gebruiken wel kapot. (al zal dat met iedere in-ear in deze prijsklasse wel zijn)
Die dap heb ik nog nooit van gehoord maar in deze prijsklasse zou ik mij er niet zo druk om maken.
Moet ik het niet eerder gewoon zien als een simpele mp3 speler ipv een audiofiele dap?
Qua geluidskwaliteit en bediening lees ik alleen/vooral positieve beoordelingen van die audiofielen op head-fi inzake de door mij aangeschafte dap. Het probleem van die midrange hifi spelers boven dit model tot zeg 200 euro, is vaak dat deze chinese fabrikanten proberen een look & feel mee te geven van hoger geprijsde modellen. Dit zonder dat de geluidskwaliteit, software of bediening echt flink verbeterd: Dus vooral slecht uitgedachte scrollwieltjes, klote software of hele luxe schermpjes waar je meestal niet eens op kijkt.
Ik heb goed onderzoek gedaan voordat ik die benji dap heb gekocht, alle reviews doorgelezen van 30 daps ofzoiets tot circa 125 euro. Het voordeel de een simpele Benjie DAP die ik heb gepakt (kost normaal 40 euro maar nu maar 16, dumpprijs dus), is dat in principe al het budget zit in de geluidskwaliteit en de bedieningsknoppen. Dit waar veel andere daps veel onzin toevoegen want dat verkoopt zo lekker. Op een strak budget geldt geluidskwaliteit+bediening>vorm & luxe (ben ik vanuit gegaan, dus geen BT+luxe schermpjes en andere rommel). Opzich ook wel een aanrader die reviews op head-fi. Soms worden de meest lelijke daps gewoon ver boven de mainstreamtroep geplaatst. Opzich wel grappig, zo heb je bijvoorbeeld de F.Audio S1, een heel lelijke rond hetzelfde prijspeil van 50 euro die veel daps tot een paar honderd uit het veld blaast. Het is een heel aparte wereld, die dapwereld. Looks dont matter!
Ik ga ondertussen langzaam sparen voor een superdeluxe dap in de toekomst, mits ik daar dan nog steeds behoefte aan heb natuurlijk. Maargoed, ik vond het echt een koopje, nog een paar dagen en dan plaats ik een review tweakers.

Edit: Bedankt voor het aanbod van de pm, ik zal daar vanavond eens eerst een roundupje van 5 dopjes voor maken, stuur ik die jouw mooi toe dan heb je wat om te beoordelen.

[ Voor 7% gewijzigd door govie op 04-01-2018 19:27 ]

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:45
Ik ben op zoek naar een goede hoofdtelefoon. Gebruik:

• Op kantoor, ook om te bellen
• Tijdens reizen in auto en vliegtuig
• De druppel, nu ik mijn werkkamer deel met mijn vriendin :+

Graag wil ik een koptelefoon die beschikt over BT en ANC. Mijn budget is circa 200 euro. Inmiddels heb ik de lijst beperkt tot:

• Bose QC25
• Teufel Real Blue NC

Simpelweg omdat deze beiden goed uit verschillende testen en reviews komen. Netzwelt.de heeft een aardige vergelijkingstest. Ik kan echter nog niet kiezen, kan één van jullie me over de streep trekken? Of zie ik wat over het hoofd? :)

(PS. andere modellen vallen veelal af omdat deze als klein worden aangeduid of te duur zijn... bijv de QC35 of PX vind ik echt te gek worden).

/edit
Pfff, denk je goed onderzoek te doen... over het hoofd gezoen dat de 25 geen BT heeft. Even verder kijken naar alternatieven.

[ Voor 7% gewijzigd door ephymerous op 04-01-2018 21:42 ]

XXXVI

• govie
Om dan toch even dit topic aan te vullen met informatie die deels mijn 2 vragen over geluidstheorie bij headphones wel te beantwoorden, inzake over hoe headphones combineren met portable devices en hoe je headphones met iets minder gokwerk kunt selecteren. Op deze manier hoeven tweakers niet dezelfde vragen te gaan stellen als ik gisteren in 2 topics heb gedaan maar geen voldoening haalde uit beide antwoorden van topic-hoeders. Of dat het earbuds of hoofdtelefoon betreft maakt geen zak uit voor de theorie die erachter steekt dus m.i. ook relevant voor dit topic.

Headphone/earbud-theorie
  1. De Ohmwaarde van een headphone bepaald welk voltage nodig zal zijn om er geluid uit te krijgen. In de regel geldt hoe hoger de Ohmse waarde van de headphone, hoe meer voltage nodig zal zijn om hem aan de praat te krijgen. Omdat batterijen vaak gelimiteerd voltage hebben, kunnen tweakers al ruiken dat als je headphones wil bekrachtigen zonder een versterker, een lagere Ohmse waarde vaak beter uit de verf komt. Daarnaast geldt dat boven bepaalde ohmse waarde men een vervorming zal waarnemen (het voltage valt dan wss buiten de optimale werking van je batterij/accu). Voor mijn dap is door een gebruiker vervorming waargenomen boven de 32 Ohm, wat voor mij inhoudt dat ik of een headphone nodig heb tot 32 ohm, of een ampflier voor headphones van boven de 32 Ohm tot aan de maximale ohmse waarde aangegeven door de fabrikant van de portable amplifier.
  2. Daarnaast geldt dat de Ohmse waarde niet aangeeft hoe snel de batterij leeg zal zijn. Dit omdat als je een hoger voltage gebruikt je vaak ook een lager amperage hebt lopen bij een gelijkblijvend vermogen. De Ohmse waarde is dus geen directe meetlat voor de energiezuinigheid van een headphone of van invloed op de accuduur van je portable device. De waarde sensitiviteit is een betere graadmeter voor energieverbruik. Hoe hoger de sensiviteit van een headphone, hoe makkelijker (met minder energie) deze te bekrachtigen valt.
  3. Ook geldt dat het volume door de headphones vaak hoger ingesteld kan worden via je portable device, indien een headphone een hogere sensitiviteit heeft. Het getal sensitiviteit verteld ons dus iets over hoe energie-efficiënt een headphone zal zijn maar is ook vaak een goede relatieve graadmeter voor het maximaal instelbare volume. Dus als je een hoger volume wil bereiken met nieuwe headphones t.o.v. de headphones die je nu hebt, dan doe je er verstandig aan om in ieder geval een headphone te selecteren met een hogere sensitiviteit. Op je volume instelling op je portable device, zou je in principe een andere instelling moeten hebben voor headphones met een andere sensitiviteit (dus de volumeknop minder ver doorgedraaid bij hetzelfde volume).
  4. De minimale en maximale frequentiewaarden die door diverse fabrikanten worden opgegeven en ook worden vermeld in de pricewatch van tweakers.net, vertellen ons in de regel niet zo veel over het geluidskwaliteitsverschil tussen 2 headphones. De meetkamer van fabrikant A is immers heel anders dan die van fabrikant B en we weten niets over de nauwkeurigheid van een roundupmeting op bijvoorbeeld een techsite. Qua geluidsweergave ben je beter af door reviews te lezen van mensen/professionals/audiofielen die beschrijven hoe zei de headphones ervaren met diverse soorten muziek. Soms drukken ze de ervaring over de tonen uit in loge/mid/lage tonen. Voor rap/hiphip/house/popmuziek is een degelijke bass veel belangrijker dan bijvoorbeeld muziek uit andere generaties. Dus alle ervaringen/reviews door mensen/audiofielen/proffesionele reviews vallen aardig te extrapoleren die je helpen een keuze te maken. Iedere headphone heeft net zoals mensen een eigen (geengineerde) persoonlijkheid. Sommige headphones hebben een beter output van lagere of hogere tonen en andere headphones hebben juist weer met opzet een gebalanceerd patroon. Voor zover bij mij bekend geldt dat oordopjes met een gebalanceerd frequentiepatroon vaak wat minder geschikt zijn voor de muziek van tegenwoordig met veel meer bass, dan de muziek van vroeger. Dus in weze zou een headphone/earbud kunnen worden ontworpen met een muziekgenre als doel. Dit is dus ook de reden dat reviews van meerdere ordinaire gebruikers waarde hebben. Zei kunnen ons immers vertellen welke muziek zei prettig of minder prettig vonden klinken over de betreffende headphone of earbud. Hou er wel rekening mee dat veel reviewers gadgets gratis krijgen aangeboden en die reviews kan je het beste minder waarde aan hechten als ze overmatig positief zijn. Dus als je echt een headphone wilt selecteren die een goed geluid geeft bij jouw muzieksmaak, dan kan je beter de frequentiebandenvergelijking (op de pricewatch) links laten liggen en door meerdere subjectieve reviews gaan zoeken naar overeenkomsten over welke muziekgenres lekker klinken door een bepaalde headphone naar keuze.
Dit tot zover al die theoretische parameters die ook in de pricewatch worden vernoemd en hoe men een headphone en oordopjes zou kunnen selecteren. Dit zodat de headphone goed bij je muziekweergave-smaak maar ook je afspeelapparatuur past. Als er een fout staat in de bovenstaande opsomming of het mist nog een stukje noodzakelijke theorie, dan hoor ik dat graag zodat ik het kan aanvullen of corrigeren. Het laat wel mooi zien dat als je echt een goede headphone-selectie wilt maken, je energie moet steken in een avondje lezen van reviews en roundups. Ik ben geen audiofiel maar wil graag als tweakert weten hoe iets qua dikke duimwerk in elkaar steekt.

Mijn earbud/headphone-selectie
Ten aanzien van mijn earbud/headphone-selectieproces geldt dat de westerse earbuds geen prettige prijs/prestatie verhouding vond hebben. Ook komen de expertreviews niet overeen met de ervaringen van diverse gebruikers. Ik heb daarom in het chinashop earbud best deals & hidden gems topic op head-fi.org alle oordopjes qua uitvoering vanaf $21,-- tot $100,-- heb bekeken qua uitvoering/vormgeving. Ik ga ervan uit dat er eenzelfde best buy / hidden gems topic ook zal bestaan voor headphones op head-fi. Uit deze 85 stuks oordopjesselectie heb ik 4 earbuds geselecteerd die passen bij mijn ook deels sportieve gebruik, zie hiervoor de onderstaande tabel afgezet tegen mijn huidige Philips SHS3300.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gsUMXQL.png

MerkMuziek die lekker klinktMuziek die op andere vergelijkbare headphones beter kan klinken
€41,-- OSTRYRock/Metal/Jazz/Blues/AcousticBass is te weinig aanwezig bij dance/rap/hiphop/etc
€50,-- PMVGebalanceerd met een meer aanwezige bass, ook geschikt voor Pop/Dance
€58,-- TFZErg bassheavy: Dubstep, EDM, R&B, Country, Rap/Hip-Hop, Pop, Acoustic and Live optredens zijn prima
€58,-- WHIZZERbassfocus, maaar niet overmatig

Aangezien ik tijdens het hardlopen ook naar two-unlimited met Anita en Ray _/-\o_ luister, moet ook soms een redelijke bassweergave hebben bij dit "muziekgenre". De gebalanceerde OSTRY valt daardoor af. Maar ik luister ook graag naar rock en metal en dan blijkt de TFZ net iets teveel bass te bezitten. Dus blijven de PMV en de Whizzer voor mij over. Door mijn wisselende muzieksmaak, house/pop voor het sporten en rock/rap voor openbaar vervoer, neig ik richting de goedkopere PMV op basis van de diverse subjectieve reviews door gebruikers, audiofielen en audiowebsites. Ik zal er nog een nachtje over slapen en beslis dan tussen beide headphones/earbuds.

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-11 17:02
Ik heb sinds afgelopen dinsdag een B&W PX. Voorop gesteld: de koptelefoon klinkt heerlijk! Het geluid is goed, zit prima, en de noise canceling werkt lekker (als ik van de bus naar mijn werk loop hoor ik nagenoeg niemand in het station:) )

Maar ik loop tegen een ding aan. Wanneer ik de koptelefoon via bluetooth met mijn galaxy S7 koppel en muziek afspeel (maakt niet uit of het via spotify of vanaf de storage op de telefoon is) dan hapert het geluid regelmatig als ik de telefoon in mijn broekzak heb. Wanneer ik deze in mijn binnenzak van mij jas draag is het stukken beter. Wanneer ik de koptelefoon koppel met de iphone 6(volgens mij S) van mijn werk is het bereik beter en gaat het vrijwel constant goed als ik de telefoon in mijn broekzak heb.

Is dat normaal? Is het bluetooth bereik zo slecht dat die telefoon er dicht bij moet zijn? Heb ik wellicht een slecht functionerende koptelefoon?

Ik heb trouwens de laatste firmware erop gezet, en alle extra functies (zoals anc en de sensoren die ervoor zorgen de muziek gepauseert wordt als ik de koptelefoon af zet ) allemaal uit en aan gehad, en alle mogelijke tussenoplossingen hierbij geprobeert.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• Booyaa
  • Niet online
boomr schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:40:
Ik heb sinds afgelopen dinsdag een B&W PX. Voorop gesteld: de koptelefoon klinkt heerlijk! Het geluid is goed, zit prima, en de noise canceling werkt lekker (als ik van de bus naar mijn werk loop hoor ik nagenoeg niemand in het station:) )

Maar ik loop tegen een ding aan. Wanneer ik de koptelefoon via bluetooth met mijn galaxy S7 koppel en muziek afspeel (maakt niet uit of het via spotify of vanaf de storage op de telefoon is) dan hapert het geluid regelmatig als ik de telefoon in mijn broekzak heb. Wanneer ik deze in mijn binnenzak van mij jas draag is het stukken beter. Wanneer ik de koptelefoon koppel met de iphone 6(volgens mij S) van mijn werk is het bereik beter en gaat het vrijwel constant goed als ik de telefoon in mijn broekzak heb.

Is dat normaal? Is het bluetooth bereik zo slecht dat die telefoon er dicht bij moet zijn? Heb ik wellicht een slecht functionerende koptelefoon?

Ik heb trouwens de laatste firmware erop gezet, en alle extra functies (zoals anc en de sensoren die ervoor zorgen de muziek gepauseert wordt als ik de koptelefoon af zet ) allemaal uit en aan gehad, en alle mogelijke tussenoplossingen hierbij geprobeert.
Zelf heb ik dat ook met mijn headset. Maar alleen als ik aan het fietsen ben of dat ik buiten ben.
Je zegt zelf dat hij het al beter werkt met je iphone dus het kan ook aan je telefoon liggen. In welke situatie heb je dit steeds getest? Als je buiten bent?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:09
De ohmwaarde? haha, normaal noemen we dat weerstand, of in deze context impedantie :) Ik lees een mooi klok-klepel verhaal!

• boomr
Booyaa schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:40:
[...]

Zelf heb ik dat ook met mijn headset. Maar alleen als ik aan het fietsen ben of dat ik buiten ben.
Je zegt zelf dat hij het al beter werkt met je iphone dus het kan ook aan je telefoon liggen. In welke situatie heb je dit steeds getest? Als je buiten bent?
Yep. ik ga dagelijks met de bus naar kantoor en heb dan de koptelefoon constant op. Ook op kantoor met enige regelmaat en thuis.

Vooral als ik naar kantoor ga en de telefoon zit in mijn broekzak heb ik er last van.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• govie
borft schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:25:
De ohmwaarde? haha, normaal noemen we dat weerstand, of in deze context impedantie :) Ik lees een mooi klok-klepel verhaal!
Ik heb niet zo op die vorm > inhoud denkwijze die jij hier hanteert. Als je al die engelse fora afstruint naar info dat krijg dat aparte vertalingen, maar benaming veranderd niets aan de context of wel? Voeg liever echt iets toe.

[ Voor 20% gewijzigd door govie op 05-01-2018 19:28 ]

• Menesis
ephymerous schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 21:27:
Ik ben op zoek naar een goede hoofdtelefoon. Gebruik:

• Op kantoor, ook om te bellen
• Tijdens reizen in auto en vliegtuig
• De druppel, nu ik mijn werkkamer deel met mijn vriendin :+

Graag wil ik een koptelefoon die beschikt over BT en ANC. Mijn budget is circa 200 euro. Inmiddels heb ik de lijst beperkt tot:

• Bose QC25
• Teufel Real Blue NC

Simpelweg omdat deze beiden goed uit verschillende testen en reviews komen. Netzwelt.de heeft een aardige vergelijkingstest. Ik kan echter nog niet kiezen, kan één van jullie me over de streep trekken? Of zie ik wat over het hoofd? :)

(PS. andere modellen vallen veelal af omdat deze als klein worden aangeduid of te duur zijn... bijv de QC35 of PX vind ik echt te gek worden).

/edit
Pfff, denk je goed onderzoek te doen... over het hoofd gezoen dat de 25 geen BT heeft. Even verder kijken naar alternatieven.
AKG N60 wireless? Wel on-ear. Ik heb hem voor €170 bij de schiphol electronica winkel gekocht.

[ Voor 4% gewijzigd door Menesis op 06-01-2018 15:09 ]

Mixed Reality dev

• Ammaniti
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-08-2023
Ik ben op zoek naar een bluetooth gesloten hoofdtelefoon en ik hoop dat jullie me kunnen helpen om een beslissing te maken.

Ik wil de hoofdtelefoon thuis, op kantoor en in het OV gebruiken. Ik luister voornamelijk popmuziek, singer/songwriters en podcasts.

Ik wil ongeveer 100/200 euro uitgeven en ik heb er op dit moment 3 op het oog:
- Edifier W855BT
- Denon AH-GC20
- Sony MDR-XB950N1

De Edifier vind ik simpel gezegd het allermooist. Deze heb ik alleen niet ergens kunnen testen, dus het voelt wel als een gok.

Voordeel van de Sony is de noise cancelling, maar ik vraag me af hoe goed dat is in deze prijsklasse. Ik zie dat deze koptelefoon bijna overal verkocht wordt, dus ik kan misschien wachten op een leuke aanbieding.

Over de Denon kan ik bijna alleen maar positieve recensies vinden, maar ik vraag me af of deze het prijsverschil met de anderen waard is.

Hebben jullie misschien redenen om wel/niet voor één van dezen te gaan of hebben jullie andere tips?

Alvast bedankt! :)

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-11 23:15
De Denon is erg fijn. Klinkt heel erg goed, zeker als de de equalizer in de app gebruikt. Deze heb ik zelf een paar weken in mijn bezit en klinkt top. Noise cancelling werkt ook lekker in openbaar vervoer en monotone geluiden op kantoor. Ik kan je die van harte aanbevelen. Die andere ken ik onvoldoende om daar een uitspraak over te doen.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10 20:37

Fordox

00101010

De laatste tijd ben ik aan het kijken naar een externe DAC/hoofdtelefoon versterker voor m'n pc setup, gezien ik de interne geluidskaart niet helemaal optimaal vind werken (het is een ITX pc dus mijn oude geluidskaart past er helaas niet in).
Zijn er mensen hier met ervaring in deze categorie producten? Ik heb al een Audioengine D1 gevonden voor 159 euro. Deze is aan te sturen met een optical kabel wat me wel interessant lijkt. Maar ik weet niet of dat kleine kastje die prijs wel waard is en wat de alternatieven zijn.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-11 21:18
Fiio E10K is volgens mij ook een prima (en goedkopere) optie.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:44
Ammaniti schreef op maandag 8 januari 2018 @ 23:05:
Ik wil ongeveer 100/200 euro uitgeven en ik heb er op dit moment 3 op het oog:
- Edifier W855BT
- Denon AH-GC20
- Sony MDR-XB950N1
Afgaande op de review van Foritain van de Edifier zit er denk ik een groot verschil tussen deze en de andere hoofdtelefoons. In de review wordt gesproken over aantrekkelijke neutrale tuning, en dat zou me niets verbazen aangezien de speaker sets van Edifier doorgaans ook een neutraal geluidsbeeld neerzetten.

De Denon heb ik zelf gehad maar snel weer doorverkocht, ik vond de bas veel te vet aangezet, zeker in de NC stand. Wist overigens niet over een equalizer optie (werkt deze dan in alle apps of alleen binnen de Denon app?). Met zo'n equalizer kan je het geluid wel wat tunen maar een hoofdtelefoon houdt toch altijd een bepaald klankkarakter. De Sony komt uit hun Xtra Bass reeks, Sony adverteert op hun webpagina niet voor niets met 'Hoor alleen de bas'. Naast de MDR-XB950N1 heb je de MDR-XB950B1 zonder NC. De voorloper hiervan was de MDR-XB950BT. Daarvan zijn op hoofdtelefoon site Head-fi best wat liefhebbers te vinden. Het is dus ook maar net wat je aan geluid zoekt in een hoofdtelefoon, en dus erg afhankelijk van je smaak.

Even voor je referentie: ik ben uiteindelijk op de Sennheiser Urbanite wireless uitgekomen. Hier kan ik itt tot de Denon uren naar luisteren zonder moe te worden. Hij geeft heel veel details van de muziek weer, bij de Stranglers hoorde ik dingen in de muziek waarvan ik niet wist dat ze er in zitten. Bas zit er ook in, maar in mindere mate. Voor mij genoeg in ieder geval. Bijkomend voordeel is dat het een uitlopend model is waardoor hij soms voor een erg scherpe prijs verkocht wordt. Heb de mijne voor 111 euro gescoord.

Een hoofdtelefoon die tussen de Denon/Sony en de Urbanite in zit is de Sennheiser HD 4.50 BTNC. Meer bas dan de Urbanite, maar ook minder details in de muziek. Wel een lekker rustig niet gehypt geluid. Of de Edifier, dat kan ook. Bedenk: bij veel winkels kan je hoofdtelefoons ook uitproberen en retourneren. Je zou er twee kunnen bestellen en één houden.

Tot slot nog een erg interessante thread op Head-fi: Huge Comparison of [almost] all the Best Bluetooth Headphones. De startpost is inmiddels wat verouderd maar er is een schat aan info in te vinden.

• RobbieHifi
musicfreak schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:17:
[...]

De Denon heb ik zelf gehad maar snel weer doorverkocht, ik vond de bas veel te vet aangezet, zeker in de NC stand. Wist overigens niet over een equalizer optie (werkt deze dan in alle apps of alleen binnen de Denon app?). Met zo'n equalizer kan je het geluid wel wat tunen maar een hoofdtelefoon houdt toch altijd een bepaald klankkarakter.
Helaas werkt dat alleen in de Denon App. Maar daarmee kan ik mijn iTunes bibliotheek afspelen. Ik ben heel lang aan het fiedelen geweest, maar nu klinkt het goed. Want uit de doos heeft de Denon idd veel te veel bass.

• musicfreak
RobbieHifi schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 08:24:
[...]
Helaas werkt dat alleen in de Denon App. Maar daarmee kan ik mijn iTunes bibliotheek afspelen. Ik ben heel lang aan het fiedelen geweest, maar nu klinkt het goed. Want uit de doos heeft de Denon idd veel te veel bass.
Ah dat vreesde ik al een beetje. Bij Sennheiser (Captune app) is dat hetzelfde. Wel heeft deze nog het voordeel dat als je een Tidal abonnement hebt je deze via de app kan bedienen, waarbij de equalizer ook werkt. Goed om te weten, alleen heb ik geen behoefte aan geluids tuning dus houd ik het bij Spotify. ;)
Hoeveel kostte die equalizer toevoeging van Denon eigenlijk? Beetje bizar dat ze daar geld voor vragen, als premium merk.

• RobbieHifi
musicfreak schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:10:
[...]

Ah dat vreesde ik al een beetje. Bij Sennheiser (Captune app) is dat hetzelfde. Wel heeft deze nog het voordeel dat als je een Tidal abonnement hebt je deze via de app kan bedienen, waarbij de equalizer ook werkt. Goed om te weten, alleen heb ik geen behoefte aan geluids tuning dus houd ik het bij Spotify. ;)
Hoeveel kostte die equalizer toevoeging van Denon eigenlijk? Beetje bizar dat ze daar geld voor vragen, als premium merk.
Tidal kun je ook via de app afspelen. Zelf koste de equalizer 3,-. Inderdaad schandalig als je reeds flink de knip hebt getrokken voor een knappe koptelefoon.

• borft
  • Laatst online: 17:09
govie schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 19:25:
[...]

Ik heb niet zo op die vorm > inhoud denkwijze die jij hier hanteert. Als je al die engelse fora afstruint naar info dat krijg dat aparte vertalingen, maar benaming veranderd niets aan de context of wel? Voeg liever echt iets toe.
hehe, ok, misschien niet de meest opbouwende kritiek op een goed bedoelde post. ;)

IMHO is de batterijspanning niet heel relevant voor het al dan niet kunnen aansturen van hoog-ohmige koptelefoons. Immers, de standaard headphone amps zouden dan hetzelfde probleem hebben. Het is prima mogelijk om met minimaal verlies een hogere spanning te genereren, vrijwel onafhankelijk van de voedingsspanning.

Veel uitgangstrappen van draagbare apparaten zijn echter ontworpen voor lasten met lage impedanties en werken daarom goed met headsets in de 16-80 ohm range. Als je dan een koptelefoon van 600 ohm aansluit, kan het zijn dat er niet genoeg vermogen beschikbaar is (want, zoals je terecht opmerkt, gaat er minder stroom lopen door de hogere impedantie van de spreekspoel), waardoor je vervorming en een lager volume krijgt.

Hier mijn 2 cent.

PS (nog even de betweter)
doorgaans spreken we van: spanning, stroom, vermogen en weerstand (impedantie), ipv voltage, amperage, wattage of ohmse-waarde

[ Voor 6% gewijzigd door borft op 10-01-2018 09:38 ]

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06:43
ik ben op zoek naar een headphone..

Nou is er zat keuze, met al een verschillende prijsklasse. Ik koop de mijne via MP en heb er momenteel 2 op het oog.

De Sony MDR XB950B1 en de JBL E55BT. Beiden zijn nieuw en mag ik komen ophalen voor het bedrag van 60 euro. Tuurlijk al veel gelezen (reviews) en beiden zijn goed.. Maar welke is dan toch iets beter ?? de Sony of JBL.

De koptelefoon wordt gebruikt voor normaal muziek luisteren. Heel divers soort muziek. Van rock tot NL En van pop tot country.

Inmiddels de JBL e55bt gekocht.. klinkt lekker ..

[ Voor 18% gewijzigd door harley2009 op 19-01-2018 18:42 ]

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:22
Ik ben voor mijn vader op zoek naar headphones met een haakse jack plug. hij gebruikte altijd mijn headphones (https://www.philips.com.h...headphones/specifications) om op de laptop muziek te luisteren en filmpjes te bekijken. Maar doordat hij in zijn luie stoel zat kwam de rechte jack plug tegen de leuning aan en is na een tijdje stuk gegaan.
Zelf kan ik niet veel vinden. In de pricewatch zie ik geen optie om hier op te filteren, als ik google kom ik alleen verloopstukjes tegen. Als er geen betaalbare headphones met 90 graden jack zijn koop ik wel zo'n verloop, maar liever niet aangezien dat alleen maar kwijt kan raken.

Dus, TLDR: Over ear headphones van 30-50 euro met haakse jack plug. Als iemand een idee heeft hoor ik dat graag!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-11 23:38
Ik ben in de markt voor een nieuwe draadloze noise-cancelling over-ear koptelefoon. Ik was zojuist bij de mediamarkt via bluetooth aan het luisteren naar de Bose QC 35 II. Echter, de verbinding werd continu na een paar minuten verbroken. Heeft dit met mijn telefoon (Nexus 5) te maken?

Qua geluid vind ik de koptelefoon niet zo helder klinken. Details vallen toch een beetje weg. Kan ik dit ook verwachten bij koptelefoons die wel in mijn budget van 150€ passen?

Ik ga de koptelefoon gebruiken om te werken in een ruimte met meerdere personen die wel eens rumoerig kunnen zijn.

Momenteel sluit ik mijn NUForce NE-600 in-ears aan op mijn laptop. Dit zorgt, mede door het lage volume waarop ik luister, voor licht aanwezige ruis, wat ik na verloop van uren toch als storend ervaar. Vandaar dus ook mijn zoektocht naar iets beters.

Ik denk daarbij aan:

- Teufel Mute BT
Goede value for money. Schijnt goede geluidskwaliteit te hebben, met diepe maar niet overheersende bass en een verder gebalanceerd geluid. Daarnaast is de noise cancelling prima. Daarnaast spreekt het me aan dat ik ze mag terugsturen binnen 8 weken als ze mij niet bevallen.

- JBL E65BTNC
De ene zegt dat de noise-cancelling goed is, maar de ander zegt dat het lager dan gemiddeld is. Qua geluidskwaliteit zegt men dat de noise cancelling ervoor zorgt dat de kwaliteit omlaag gaat. Dus, de vraag is of dit een goede keus is. Helaas kon ik dit exemplaar niet luisteren in de MediaMarkt.

- Sony MDR-ZX770BN
Geluid schijnt goed en krachtig te zijn. Hier weer wisselende geluiden over de noise-cancelling. Daarnaast las ik in twee reviews dat deze koptelefoon duidelijk white noise laat horen als er geen muziek aan staat. Daar zit ik dus totaal niet op te wachten, maar is dit niet bij alle noise-cancelling koptelefoons zo?

Hebben jullie nog alternatieven die ik over het hoofd zie?

[ Voor 8% gewijzigd door AMD1800 op 26-01-2018 16:07 ]

• musicfreak
AMD1800 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 16:01:
Ik ben in de markt voor een nieuwe draadloze noise-cancelling over-ear koptelefoon. Ik was zojuist bij de mediamarkt via bluetooth aan het luisteren naar de Bose QC 35 II. Echter, de verbinding werd continu na een paar minuten verbroken. Heeft dit met mijn telefoon (Nexus 5) te maken?
Dat denk ik niet. Bij de Mediamarkt heb je zoveel apparaten staan die een bluetooth signaal uitzenden dat mijn Motorola telefoon daar laatst ook niet kon verbinden met ene bluetooth speaker toen ik hem er naast hield.
Dat je de Bose hoofdtelefoon niet zo gedetailleerd vind klinken kan ik wel enigszins volgen. Ik weet niet of je met het niet heldere alleen het gedetailleerde bedoeld, ik vind de Bose hoofdtelefoon namelijk een te aanwezig en vooral scherp hoog hebben. Nose cancelling hebben ze bij Bose echter uitstekend in de vingers.

Zelf ben ik onlangs een behoorlijke tijd bezig geweest om een goede hoofdtelefoon met BT en NC te vinden. Dat viel nog niet mee.

Ik had al de Teufel Mute (de bedrade versie) in mijn bezit toen ik de Mute BT ging bestellen. De 'gewone' Mute beviel me erg goed; mooi gedetailleerd hoog en een verder rustig geluidsbeeld. Niet zo 'in your face'. Ik gebruik deze Mute op mijn werk en daar vind ik deze klank zeker een voordeel. De noise cancelling vind ik prettig werken. De Bose (en bijvoorbeeld ook de Sony WH-1000XM2 van wat ik lees) doet het beter maar voor mij voldoet het. Het is een over ear hoofdtelefoon en ik luister muziek, dat houdt sowieso al geluid tegen. Als m'n collega's zachtjes praten dan heb ik de NC niet eens aan staan,
Een diepe bas hebben de Mutes overigens niet, het zijn vrij neutrale hoofdtelefoons en dat is naar mijn idee een voordeel.

Na mijn goede ervaringen met de Mute heb ik de BT versie besteld. Ik wilde immers een hoofdtelefoon met zowel BT als NC. Gek genoeg vond ik deze minder goed klinken, ik miste het detail van de gewone Mute. Nu moeten sommige hoofdtelefoons en speakers even inspelen, wellicht zit het hem daar in. Ik had ondertussen echter ook een Sennheiser Urbanite XL binnen gekregen, en die klonk gelijk geweldig. Echt een heel mooi gedetailleerd hoog, meer 'hifi' dan andere bluetooth hoofdtelefoons die ik gehoord heb. Alleen geen noise cancelling, dus voor jou geen optie denk ik.
Aangezien die Urbanite een uitlopend model is kon ik hem goedkoop kopen, de Mute heb ik op Marktplaats gekocht.

Sennheiser heeft nog de pricewatch: Sennheiser HD 4.50 BTNC (Zwart) in het het assortiment, voor rond de 130 euro te bestellen op Ebay of Eglobalcentral. Deze heb ik ook beluisterd, en klinkt niet verkeerd (heeft behoorlijk wat bas, maar wat minder detail). Ik vond de noise cancelling niet zo fijn werken, kreeg last van een drukkend gevoel op mijn oren. Dat is echter voor ieder verschillend.

De JBL E65BTNC ken ik niet. Wel de E55BT, aan het design te zien kunnen er best dezelfde drivers in zitten. Vond hem wel aardig klinken maar niet super. Heb geen ervaring met NC van JBL.

Een andere optie nog is de pricewatch: Plantronics BackBeat Pro 2 (Bruin, Titanium). Is een degelijk ding, je kan zien dat 'ie in een hogere prijsklasse zit dan bijvoorbeeld de Sennheiser 4.50. De bas lijkt echter wat te overheersen als ik de reviews mag geloven, en ook de NC is niet zo geweldig.

De Sony die je noemt heeft overigens ook niet zo'n beste noise cancelling.

Als ik dit zo teruglees dan is het dus best een lastige. Goede NC hoofdtelefoons zijn wat duurder, en als je dan ook nog een mooi geluid wil... Je zou de Teufel kunnen bestellen, je kan hem toch testen. Laat hem dan wel een paar nachtjes inspelen.
Of ga voor mijn route en koop twee hoofdtelefoons. :)

• AMD1800
@musicfreak : Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb inmiddels zelf ook wat nagedacht: ik moet in ieder geval op een rijtje krijgen waarom ik perse een koptelefoon wil, in plaats van in-ears. Mijn huidige setup bestaat uit laptop + bedrade in-ears zonder noise cancelling. Daar heb ik dus last van ruis als ik op laag volume muziek luister. Van die ruis wil ik sowieso af. Ik heb dan twee opties:
- Luisteren via bluetooth
- Luisteren via een koptelefoon die wat meer vermogen vraagt van mijn laptop.
- Ik kan ook een kastje kopen die de ruis uit het signaal haalt.

Vanuit ervaring vind ik het onpraktisch is om muziek te luisteren via een bekabelde oplossing. Zo'n kabel licht toch altijd in de weg van het toetsenbord of het boek waar je mee aan t werk bent.

Over de Sennheiser Urbanite XL heb ik goede dingen gelezen. Maar inderdaad valt die voor mij af vanwege het gebrek aan noise cancelling. Ook heb ik een aantal reviews gelezen over de Sennheiser 4.50 BTNC. Die valt voor mij op basis daarvan ook af, zij hebben namelijk ook negatieve opmerkingen over de noise cancelling.

De Platronics vallen voor mij af op basis van de prijs. Ik kan ook voor net iets meer icm rentepunten de Sennheiser PXC 550 bestellen. Daar hoor ik hele goede dingen over mbt NC en geluidskwaliteit. Maar dan ga ik ook ruim over mijn eigen budget heen, dus dat ga ik niet doen.

Ik ga er nog een nachtje over slapen, maar voor nu denk ik dat ik voor de Teufel moet gaan. Dan heb ik zelfs ook nog altijd de optie om bedraad te luisteren. Dan heb ik nog wel een vraag voor jou: kun je met de Teufel ook de noise cancelling aanzetten zonder muziek te luisteren? Dat lijkt me erg handig voor wanneer ik moeilijke stukken tekst moet lezen.

Edit: overigens, hoe zorg jij ervoor dat je kabel niet in de weg zit tijdens het werken? Ik neem aan dat je toch ook op kantoor achter een bureau zit en soms documenten moet lezen ...

[ Voor 6% gewijzigd door AMD1800 op 27-01-2018 23:27 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

AMD1800 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:56:
@musicfreak : Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb inmiddels zelf ook wat nagedacht: ik moet in ieder geval op een rijtje krijgen waarom ik perse een koptelefoon wil, in plaats van in-ears. Mijn huidige setup bestaat uit laptop + bedrade in-ears zonder noise cancelling. Daar heb ik dus last van ruis als ik op laag volume muziek luister. Van die ruis wil ik sowieso af. Ik heb dan twee opties:
- Luisteren via bluetooth
- Luisteren via een koptelefoon die wat meer vermogen vraagt van mijn laptop.
- Ik kan ook een kastje kopen die de ruis uit het signaal haalt.
Ho, je bent nu om de verkeerde reden voor iets nieuws aan het kijken, ik zou een AudioQuest DragonFly bestellen en die in je laptop gebruiken met je inears. De ruis die jij hoort die komt van de slechte dac in je laptop.

Een NC headphone gaat je niet zo goed helpen als inears met comply foam tips, die kunnen je volledig afsluiten van de buitenwereld, een NC koptelefoon kan dat niet. Die kunnen alleen een monotoon achtergrond geluid wegfilteren.

Ik gebruik zelf een DragonFly black met Westone W3 dopjes. Voordeel van de Dragonfly is dat hij ook nog werkt op je mobiel voor onderweg. De eerste keer dat ik hem inhad wist ik niet wat mij overkwam kwa geluid. Met mijn laptop en mobiel, OnePlus one, is het verschil echt significant.

• musicfreak
Ik denk dat @Brilsmurfffje een goede suggestie doet met die Dragonfly DAC. Dat zijn mooie apparaatjes, en je hebt upgrademogelijkheden. Eerst zal je waarschijnlijk verbaasd zijn over de mindere ruis en het mooie geluid uit je huidige in-ears, maar je kan ook nog upgraden naar duurdere exemplaren. Bij de Teufel Mute zit je vast aan de ingebouwde drivers en DAC. Lees deze review van Alpha audio maar eens.
AMD1800 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:56:
kun je met de Teufel ook de noise cancelling aanzetten zonder muziek te luisteren? Dat lijkt me erg handig voor wanneer ik moeilijke stukken tekst moet lezen.
Ik heb het even getest, en ja dat kan. Bij de Mute althans, ik vermoed dat dit bij de Mute BT niet anders zal zijn. Je hoeft de kabel ook niet aan te sluiten, als je de NC knop indrukt en de batterij is opgeladen dat werkt het.
Die batterij is overigens wel een pluspunt van de Mute t.o.v. andere Bluetooth hoofdtelefoons, bij de Mute is het een simpele mini penlite en bij de Mute BT is het een Varta accu die je kan vervangen.
Edit: overigens, hoe zorg jij ervoor dat je kabel niet in de weg zit tijdens het werken? Ik neem aan dat je toch ook op kantoor achter een bureau zit en soms documenten moet lezen ...
Ja klopt, en typen. Ik stop de hoofdtelefoon in de mini-jack van mijn desktop, die zit recht tegenover me. Het draadje leidt ik wat om het toetsenbord heen. Werk prima.
Ik heb zelf voor een bluetooth hoofdtelefoon gekozen omdat ik in de zomer mijn telefoon niet in een jas ofzo kwijt kan. Ik stop m'm telefoon dan in mijn fietstas en bedien de muziek vanaf mijn hoofdtelefoon. Maar als je vooral achter een laptop of PC werkt dan zou ik zeker voor zo'n Dragonfly gaan.

• AMD1800
@musicfreak : Ik denk dat je gelijk hebt en ik moet gaan voor de DragonFly DAC icm de comply foam tips. Ik moet daarin denk ik zelf maar gaan uitzoeken welke soort het beste is.

In ieder geval wil ik @Brilsmurfffje en jou hartelijk danken voor jullie hulp. Mocht het niet goed genoeg werken allemaal, dan zal ik me hier weer melden.

• alvani
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21
AMD1800 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 16:01:
Volgens mij staan de Bose (QC35) hoofdtelefoons bij Media Markt in een soort van winkelmodus en verbreken ze in die stand bewust de bluetooth verbinding met gekoppelde apparaten na een aantal minuten.
Ik had dat ook steeds toen ik ging testen (i.c.m. iPhone X) maar nu ik de QC35 daadwerkelijk gekocht en in gebruik heb is de bluetooth verbinding nog nooit verbroken.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 23:42:
[...]

Ho, je bent nu om de verkeerde reden voor iets nieuws aan het kijken, ik zou een AudioQuest DragonFly bestellen en die in je laptop gebruiken met je inears. De ruis die jij hoort die komt van de slechte dac in je laptop.

Een NC headphone gaat je niet zo goed helpen als inears met comply foam tips, die kunnen je volledig afsluiten van de buitenwereld, een NC koptelefoon kan dat niet. Die kunnen alleen een monotoon achtergrond geluid wegfilteren.
Als beetje late antwoord: Een veel makkelijkere manier om van de ruis af te komen is een kabeltje kopen met volumeregeling. Ja het kan het geluid wat beinvloeden, maar ze zijn zo goedkoop dat het iig een poging waard is. Want de ervaring die ik heb met ruis uit laptops bij gevoelige koptelefoons/oordopjes is simpelweg omdat ze teveel analoge gain na de DAC hebben, waardoor volume onder Windows (of ander OS) op nagenoeg nul moet worden ingesteld. Als je dan met een volumeregelingskabeltje hem 10x dempt, en dan volume onder Windows omhoog gooit, ben je ook van de ruis af.

Dus als je je volume heel laag moet instellen, zou ik dat eerst proberen voor je externe DACs gaat kopen.

Dan een vraag van mij uit, en ja ik weet dat er een hoop vragen zijn of je wil of geen NC moet hebben, maar toch:
Situatie is dat ik last van hangjongeren soms heb. Oftewel dan hebben we het over geschreeuw en laten horen hoeveel toeren hun scooter wel niet kan laten maken. Nu zegt de ene dat NC niks doet tegen stemmen en de ander dat het prima werkt, ik neem maar aan dat het slechts beperkt werkt. Iemand een idee hoe goed het tegen scooters werkt? (Wat dus niet een heel constant geluid is).

De volgende vraag is waarom ik geen NC zou nemen. Ik denk dat ik toch wel echt Bluetooth wil, en zo ongeveer elke beetje Bluetooth koptelefoon heeft NC (ik zit qua budget wel wat onder een QC35, maar laten we zeggen een QC25 komt binnen mijn bereik). Er zijn ook hele lijsten op het internet van welke NC koptelefoon ik moet kiezen. Er zijn ook nog wel lijsten welke koptelefoon de beste passieve isolatie heeft, maar dat zijn eigenlijk voor 99% bedrade koptelefoons. Oftewel heeft het een voordeel om een koptelefoon zonder NC te nemen, gezien zelfs als NC niet geweldig werkt tegen stemmen, je alsnog zijn passieve isolatie hebt. En veel Bluetooth modellen die specifiek gebouwd zijn op passieve isolatie heb ik nog niet gevonden.

• AMD1800
Sissors schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:43:
[...]

Als beetje late antwoord: Een veel makkelijkere manier om van de ruis af te komen is een kabeltje kopen met volumeregeling. Ja het kan het geluid wat beinvloeden, maar ze zijn zo goedkoop dat het iig een poging waard is. Want de ervaring die ik heb met ruis uit laptops bij gevoelige koptelefoons/oordopjes is simpelweg omdat ze teveel analoge gain na de DAC hebben, waardoor volume onder Windows (of ander OS) op nagenoeg nul moet worden ingesteld. Als je dan met een volumeregelingskabeltje hem 10x dempt, en dan volume onder Windows omhoog gooit, ben je ook van de ruis af.

Dus als je je volume heel laag moet instellen, zou ik dat eerst proberen voor je externe DACs gaat kopen.
Ik heb zelf ook nog naar andere opties gezocht (de meeste/alle worden ook genoemd op reddit) In mijn geval heeft een groot deel van de ruis die ik heb te maken met slechte aarding van de laptop. Als ik mijn laptop (dell l502x) aan de lader heb hangen en muziek luister, dan is de ruis beduidend minder als ik het grijze front panel rondom mijn toetsenbord en touchpad aanraak met mijn huid. Ik zorg dan zelf dus voor de aarding van mijn laptop. Hier de opties die ik heb gezien:
- De volumekabel optie was ik nog niet tegengekomen. Het zou best eens kunnen werken, want het is inderdaad zo dat ik mijn volume heel laag moet zetten. Normaal staat het volume tussen standje 2 t/m 6 van 100, waar 6 al best hard is.
- Het kopen van een ground loop isolator oftewel een aardlus zoals deze of deze.
- Het gebruiken van een geaard stopcontact zou ook kunnen helpen. Dit werkt ook goed: de aarding zorgt ervoor dat ik het deel van de ruis dat wordt veroorzaakt door de afwezigheid van aarding kwijt raak. Maar de rest van de ruis blijft gewoon aanwezig.Mocht je geen geaarde laptop adapter hebben, dan zou je een USB aardingskabel kunnen aanschaffen. Die sluit je aan op je laptop. De stekker steek je in een geaard stopcontact.
- Het doen van een "snap-on ferrite bead", dus een ferriet ontstoringsfilter om je adapterkabel, zo dicht mogelijk bij je laptop. Ik denk zelf dat dit niet werkt: mijn laptopadapter heeft zelf een dergelijk blokje om de kabel zitten en alsnog heb ik last van storing.
- Een DAC. Dit is wel een duurdere optie, maar je geluidskwaliteit zal er op vooruit gaan, naast het feit dat je van de ruis af bent. De on-board geluidskaart is standaard slecht geisoleerd van andere elektronische componenten, waardoor dus ook ruis kan optreden. Van die ruis ben je ook (vrijwel) af als je een losse DAC hebt.

Wat betreft je eigen vraag:
Passieve isolatie werkt wel beter tegen plotselinge geluiden, want active noise cancelling heeft tijd nodig om te reageren op het plotselinge geluid. Maar je kunt wss niet alles tegenhouden. Ik denk dus dat een combinatie het best zal werken, zeker als je soms geen muziek wilt luisteren en toch van die herrie af wilt, alhoewel je dan natuurlijk ook gewoon losse oordoppen kan kopen. ANC kan wel continu gepraat deels wegfilteren, maar pieken in het geluid die zul je dus houden.

Ik heb gezegd dat ik comply foam zou gaan kopen. Dit isoleert goed, maar de gebruiksduur valt blijkbaar tegen. Aangezien ik geen zin heb om continu geld uit te geven voor een paar memory foam doppen, ga ik eerst maar eens proberen om zelf foam achter mijn siliconen tips te stoppen. Daarbij dient deze tutorial als basis. Vanuit daar ga ik kijken of ik dat voldoende vind.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

AMD1800 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:59:
[...]

Ik heb zelf ook nog naar andere opties gezocht (de meeste/alle worden ook genoemd op reddit) In mijn geval heeft een groot deel van de ruis die ik heb te maken met slechte aarding van de laptop. Als ik mijn laptop (dell l502x) aan de lader heb hangen en muziek luister, dan is de ruis beduidend minder als ik het grijze front panel rondom mijn toetsenbord en touchpad aanraak met mijn huid. Ik zorg dan zelf dus voor de aarding van mijn laptop. Hier de opties die ik heb gezien:
- De volumekabel optie was ik nog niet tegengekomen. Het zou best eens kunnen werken, want het is inderdaad zo dat ik mijn volume heel laag moet zetten. Normaal staat het volume tussen standje 2 t/m 6 van 100, waar 6 al best hard is.
- Het kopen van een ground loop isolator oftewel een aardlus zoals deze of deze.
- Het gebruiken van een geaard stopcontact zou ook kunnen helpen. Dit werkt ook goed: de aarding zorgt ervoor dat ik het deel van de ruis dat wordt veroorzaakt door de afwezigheid van aarding kwijt raak. Maar de rest van de ruis blijft gewoon aanwezig.Mocht je geen geaarde laptop adapter hebben, dan zou je een USB aardingskabel kunnen aanschaffen. Die sluit je aan op je laptop. De stekker steek je in een geaard stopcontact.
- Het doen van een "snap-on ferrite bead", dus een ferriet ontstoringsfilter om je adapterkabel, zo dicht mogelijk bij je laptop. Ik denk zelf dat dit niet werkt: mijn laptopadapter heeft zelf een dergelijk blokje om de kabel zitten en alsnog heb ik last van storing.
- Een DAC. Dit is wel een duurdere optie, maar je geluidskwaliteit zal er op vooruit gaan, naast het feit dat je van de ruis af bent. De on-board geluidskaart is standaard slecht geisoleerd van andere elektronische componenten, waardoor dus ook ruis kan optreden. Van die ruis ben je ook (vrijwel) af als je een losse DAC hebt.

Wat betreft je eigen vraag:
Passieve isolatie werkt wel beter tegen plotselinge geluiden, want active noise cancelling heeft tijd nodig om te reageren op het plotselinge geluid. Maar je kunt wss niet alles tegenhouden. Ik denk dus dat een combinatie het best zal werken, zeker als je soms geen muziek wilt luisteren en toch van die herrie af wilt, alhoewel je dan natuurlijk ook gewoon losse oordoppen kan kopen. ANC kan wel continu gepraat deels wegfilteren, maar pieken in het geluid die zul je dus houden.

Ik heb gezegd dat ik comply foam zou gaan kopen. Dit isoleert goed, maar de gebruiksduur valt blijkbaar tegen. Aangezien ik geen zin heb om continu geld uit te geven voor een paar memory foam doppen, ga ik eerst maar eens proberen om zelf foam achter mijn siliconen tips te stoppen. Daarbij dient deze tutorial als basis. Vanuit daar ga ik kijken of ik dat voldoende vind.
Je kan ook de APO equalizer gebruiken voor Windows, die kan het volume systeem wijd aanpassen. Zelfde effect zonder een kabeltje te kopen afaik

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar daarmee verander je niet het ruis volume. Het probleem is dat er teveel ruis uit komt. En iig bij mijn werk laptop, is de signaal ruis verhouding wel prima. Wat je dus wil doen is analoog de ruis dempen (immers kan dat hier niet digitaal), en dan digitaal het volume opdraaien om nog op hetzelfde niveau je muziek te hebben.

• Heilige Kaas
Ruis presenteert zich meestal in de vorm van whitenoise. Wellicht kan je dus een whitenoise track vinden op het web, deze achterwaards afspelen op hetzelfde niveau van de ruis en dan cancelt het elkaar uit.

Nee de makkelijkste en meest kwalitatieve optie is toch een dac. Haal je iets als dit: https://www.aliexpress.co...fier-DAC/32661856992.html dan weet je zeker van de ruis af bent voor 33 euro.
Er zullen vast en zeker ook simpele goedkopere DAC's op de markt zijn dus op z'n minst geen ruis hebben.
Het goedkoopste wat ik kon vinden is deze voor 13 euro. https://www.aliexpress.co...roid-OTG/32812328016.html
Natuurlijk geen idee of dit een probleem enigzins oplost.
Dezelfde voor €6,50 http://www.ebay.nl/itm/MU...d-Card-Board/192353238178 zonder behuizing.
Of deze, lekker low profile voor nog minder. https://www.ebay.nl/itm/P...1bc6e0:g:XCgAAOSwDFBaQfEQ
Gewoon tape eromheen ofzo.

[ Voor 10% gewijzigd door Heilige Kaas op 02-02-2018 18:20 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:32

FeaR

In GoT we trust

FeaR schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:56:
Iemand hier ervaring met de Oehlback HP stand?
[afbeelding]

Achtergrond:
....
Een hele tijd later, maar ik heb toch eens een gokje gewaagd om te zien wat ze in China maken van een hoofdtelefoon standaard. En voor €15,- is de eerste levering toch best wel geslaagd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lHBJUSYCgBLisMXcZYOJsk1b/full.jpg

Al is de de pricewatch: Silverstone EBA01 Headphone Holder Zwart ook wel erg chique en nu zeer aantrekkelijk geprijsd als je voor de zwarte variant gaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:19
Waar uit China heb je die vandaan getoverd? 😉

• Jinge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-02 10:53
Marcel schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:24:
Als je gewoon 'koptelefoonhouder' intikt in Google is het letterlijk het eerste plaatje dat je ziet... van ene Ali

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:19
Jinge schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:25:
[...]

Als je gewoon 'koptelefoonhouder' intikt in Google is het letterlijk het eerste plaatje dat je ziet... van ene Ali
Niet bij mijn google, maar ik zal eens een kijkje nemen. Thanks!

• musicfreak
De eerste Google link was het bij mij niet, wel stond hij tussen de Google shopping resultaten bovenaan de pagina. Wordt verkocht door Sunny's full store op AliExpress, met een tientje verzendkosten. Er zijn ook aanbieders die geen verzendkosten rekenen maar dan kom je nog steeds rond de 23 euro uit.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Marcel schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:24:
Ik heb specifiek deze besteld, maar van dit model zien er letterlijk tientallen. Ik ben uiteindelijk gekozen voor een gulden middenweg tussen prijs en feedback. Voor mijn gevoel was het ding vorige week wat goedkoper dan nu en ik had $4 korting. Maar ik ga er zeker nog eentje halen voor mijn €24,99 LIDL headset. Doe haast niets met dat ding, maar zo "opbergen" is wel chique.

• Hadespuiter
  • Laatst online: 26-06 05:21
Vraagje: kan een koptelefoon uitgang van een bepaalde CD speler warm/bass-heavy zijn?

Van de week een koptelefoon gekocht, een Sennheiser HD579. Na een poosje luisteren (rechtsstreeks aangesloten op een Denon DCD720 cd speler) kwam ik tot de conclusie dat de koptelefoon niet echt neutraal klinkt maar aan de warme kant is, met een ietwat aangezet laag. Leuk voor de hiphoppers maar niet helemaal mijn smaak.

Maar dan, ik probeer de Sennheiser uit op een eenvoudige Samsung Galaxy S5 smartphone met daarop Spotify en beng, tonaal helemaal in orde.
Andere smartphone geprobeerd en idem dito, zo hoort de Sennheiser te klinken. Gewoon een goed neutraal geluid.

Het lijkt er dus op dat de Denon CD speler geen neutraal klinkende hoofdtelefoon output heeft. Dat is toch vreemd zou je zeggen?

Iemand die dit bekend voorkomt?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:20

Exirion

Gadgetfetisjist

Hadespuiter schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:36:
Vraagje: kan een koptelefoon uitgang van een bepaalde CD speler warm/bass-heavy zijn?

Van de week een koptelefoon gekocht, een Sennheiser HD579. Na een poosje luisteren (rechtsstreeks aangesloten op een Denon DCD720 cd speler) kwam ik tot de conclusie dat de koptelefoon niet echt neutraal klinkt maar aan de warme kant is, met een ietwat aangezet laag. Leuk voor de hiphoppers maar niet helemaal mijn smaak.

Maar dan, ik probeer de Sennheiser uit op een eenvoudige Samsung Galaxy S5 smartphone met daarop Spotify en beng, tonaal helemaal in orde.
Andere smartphone geprobeerd en idem dito, zo hoort de Sennheiser te klinken. Gewoon een goed neutraal geluid.

Het lijkt er dus op dat de Denon CD speler geen neutraal klinkende hoofdtelefoon output heeft. Dat is toch vreemd zou je zeggen?

Iemand die dit bekend voorkomt?
Klinkt herkenbaar. Ik gok dat de CD-speler een behoorlijk hoge uitgangsimpedantie heeft. Afhankelijk van de impedantie van de hoofdtelefoon kan dat behoorlijk invloed hebben. Als de uitgangsimpedantie van de bron aan de hoge kant is voor de hoofdtelefoon, dan klinkt het laag wollig en is het midden vaak wat ingehouden. Voor een goeie hoofdtelefoon moet je eigenlijk een dedicated hoofdtelefoonversterker hebben met een uitgangspimpedantie van hooguit een paar Ohm. Een goeie heeft <1 Ohm.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

FeaR schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:16:
Een hele tijd later, maar ik heb toch eens een gokje gewaagd om te zien wat ze in China maken van een hoofdtelefoon standaard. En voor €15,- is de eerste levering toch best wel geslaagd:
[afbeelding]

Al is de de pricewatch: Silverstone EBA01 Headphone Holder Zwart ook wel erg chique en nu zeer aantrekkelijk geprijsd als je voor de zwarte variant gaat.
Leuk ding, maar het is wel weer iets wat op je bureau staat.

Ik heb dit al een tijdje voor mijn headphones: Exirion in "Het grote Headphones topic"

Als je een kast in de buurt hebt staan ideaal :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Hadespuiter
Exirion schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 22:20:
[...]

Klinkt herkenbaar. Ik gok dat de CD-speler een behoorlijk hoge uitgangsimpedantie heeft. Afhankelijk van de impedantie van de hoofdtelefoon kan dat behoorlijk invloed hebben. Als de uitgangsimpedantie van de bron aan de hoge kant is voor de hoofdtelefoon, dan klinkt het laag wollig en is het midden vaak wat ingehouden. Voor een goeie hoofdtelefoon moet je eigenlijk een dedicated hoofdtelefoonversterker hebben met een uitgangspimpedantie van hooguit een paar Ohm. Een goeie heeft <1 Ohm.
De impedantie van de Sennheiser is 50 ohm. De impedantie van de hoofdtelefoonuitgang van de Denon CD speler kan ik helaas nergens vinden, ook niet in de manual.

Wat zou de reden kunnen zijn dat Denon een hoge uitgangsimpedantie toepast? Is dat om een goede match te zijn met koptelefoons die ook een hoge impedantie hebben of juist andersom.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Hadespuiter schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 23:43:
De impedantie van de Sennheiser is 50 ohm. De impedantie van de hoofdtelefoonuitgang van de Denon CD speler kan ik helaas nergens vinden, ook niet in de manual.

Wat zou de reden kunnen zijn dat Denon een hoge uitgangsimpedantie toepast? Is dat om een goede match te zijn met koptelefoons die ook een hoge impedantie hebben of juist andersom.
Bij receivers/versterkers is het meestal simpel: de hoofdtelefoonuitgang komt direct bij de luidsprekeruitgang vandaan met een serieweerstand ertussen die de impedantie bepaalt. Een CD-speler heeft in principe geen vermogensuitgang, dus daar zal meestal een op-ampje gebruikt worden. Ook daar zal een serieweerstand gebruikt worden. Vaak als een beveiliging tegen kortsluiting/overbelasting. Maar juist hoofdtelefoons met lage impedantie lijden daar onder. Ik heb een Arcam AVR-300 receiver van >2000 euro die ook een simpele 120 Ohm weerstand gebruikt voor de headphones. Veel te hoog. Ik heb 2 USB headphone DAC’s (Cambridge Audio DacMagic XS en Dragonfly 1.2) die ruim onder de 1 Ohm impedantie zitten en dat verschil hoor je duidelijk. Uitgezonderd de 600 Ohm hoofdtelefoon die ik heb. De andere zijn 32 Ohm.

• Hadespuiter
Exirion schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 23:59:
[...]

Bij receivers/versterkers is het meestal simpel: de hoofdtelefoonuitgang komt direct bij de luidsprekeruitgang vandaan met een serieweerstand ertussen die de impedantie bepaalt. Een CD-speler heeft in principe geen vermogensuitgang, dus daar zal meestal een op-ampje gebruikt worden. Ook daar zal een serieweerstand gebruikt worden. Vaak als een beveiliging tegen kortsluiting/overbelasting. Maar juist hoofdtelefoons met lage impedantie lijden daar onder.
Een koptelefoon met een veel hogere impedantie dan de 50ohm van de Sennheiser HD579 zou dus een veel betere match opleveren met de Denon CD speler of maak ik nu een denkfout.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Hadespuiter schreef op zondag 11 februari 2018 @ 00:04:
Een koptelefoon met een veel hogere impedantie dan de 50ohm van de Sennheiser HD579 zou dus een veel betere match opleveren met de Denon CD speler of maak ik nu een denkfout.
Een kenmerk van impedantie is dat het geen (constante) Ohmse weerstand is, dus het is afhankelijk van het bronsignaal en het circuit waarmee het een wisselwerking heeft. Ohmse weerstanden in serie tel je bij elkaar op, en hoe hoger de impedantie van de hoofdtelefoon, hoe kleiner het effect van de uitgangsimpedantie van de uitgang. Dus je aanname zal in de praktijk enigszins opgaan, hoewel een lage uitgangsimpedantie in theorie sowieso beter is. Bij luidsprekers is die nog veel belangrijker ivm de dempingsfactor. Ook belangrijk: een hoge impedantie verlaagt de gevoeligheid (hoge R -> lage I bij amplitude V) dus zeker hij een middelmatige headphone uitgang zoals in de meeste CD-spelers mis je dan ouput. Een 600 Ohm hoofdtelefoon is daarom lastig aanstuurbaar terwijl een 32 Ohm model je trommelvliezen eruit kan blazen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Exirion schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 22:28:
[...]
Leuk ding, maar het is wel weer iets wat op je bureau staat.

Ik heb dit al een tijdje voor mijn headphones: Exirion in "Het grote Headphones topic"

Als je een kast in de buurt hebt staan ideaal :)
Ik ging ook voor een stand voor op het bureau, ik heb geen kastje waar ik jouw oplossing zou kunnen implementeren. Ik heb ook een (Sennheiser?) haak voor aan je bureau maar dat vond ik helemaal slordig. Scheelt ook dat ik maar twee hoofdtelefoons heb en geen drie :P

• Hadespuiter
Exirion schreef op zondag 11 februari 2018 @ 00:15:
[...]

Een kenmerk van impedantie is dat het geen (constante) Ohmse weerstand is, dus het is afhankelijk van het bronsignaal en het circuit waarmee het een wisselwerking heeft. Ohmse weerstanden in serie tel je bij elkaar op, en hoe hoger de impedantie van de hoofdtelefoon, hoe kleiner het effect van de uitgangsimpedantie van de uitgang. Dus je aanname zal in de praktijk enigszins opgaan, hoewel een lage uitgangsimpedantie in theorie sowieso beter is. Bij luidsprekers is die nog veel belangrijker ivm de dempingsfactor. Ook belangrijk: een hoge impedantie verlaagt de gevoeligheid (hoge R -> lage I bij amplitude V) dus zeker hij een middelmatige headphone uitgang zoals in de meeste CD-spelers mis je dan ouput. Een 600 Ohm hoofdtelefoon is daarom lastig aanstuurbaar terwijl een 32 Ohm model je trommelvliezen eruit kan blazen.
Zou de headphone uitgang van de CD speler redelijk eenvoudig te modificeren zijn met een betere opamp o.i.d.?

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:32
https://penonaudio.com/3.5mm-impedance-adapter.html

Zoiets kan je er volgens mij tussen hangen?

• Hadespuiter
Ik heb op Aliexpres een usb dac/headphone versterker besteld voor €53,-, de FX-audio X6.
Die dingen schijnen volgens de reviews zeer goed te klinken voor de centen.

[ Voor 15% gewijzigd door Hadespuiter op 11-02-2018 16:26 ]

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-10 07:53
Ik ben op zoek naar een hoofdtelefoon, maar heb niet echt het idee wat ik wil. Misschien kunnen jullie wat tips geven. Ik luister alleen thuis. Ik werk ook vaak thuis, en om me dan een beetje af te sluiten luister ik graag naar muziek. Ik doe dit nu via de iphone dopjes of via een logitech g230 gaming hoofdtelefoon.
Deze vind ik erg matig qua muziek.
Mijn eerste vraag is of ik een draadloze of met draad wil. Ik loop toch nooit veel met dat ding op heen en weer, zit voornamelijk aan me bureau. Maar misschien wel handig zo zonder draadje.
Ik luister voornamelijk graag naar: Pink Floyd, The Cure, Suede, Dire Straits e.d.

Ik zit zelf te twijfelen over (met draad):
Beyerdynamic DT 770 PRO 80 Ohm
Sennheiser Momentum I (M2)

of draadloos:
Bang & Olufsen Beoplay H4
Sennheiser Momentum Wireless (wel duur, maar als dit echt de top is heb ik het er voor over)

Alleen jammer dat je deze modellen niet allemaal in 1 winkel kan beluisteren.
Het is al lastig om 1 van deze in de buurt te vinden. Ik woon in omgeving Veenendaal.

Als jullie andere betere hoofdtelefoons hebben hoor ik dat ook graag.

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen...

mijn pc

• boomr
Rusky schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:52:
Ik ben op zoek naar een hoofdtelefoon, maar heb niet echt het idee wat ik wil. Misschien kunnen jullie wat ...bla...
Als jullie andere betere hoofdtelefoons hebben hoor ik dat ook graag.

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen...
Bedraad of draadloos moet je zelf beslissen en wellicht ook ervaren. Ik heb thuis 2 bedrade koptelefoons, en onderweg een draadloze (bluetooth) koptelefoon. Beiden bevallen me uitermate prima voor de situatie.
Onderwehg en op het werk gebruik ik een Bowers & Wilkins PX. Het is een bluetooth koptelefoon met noise canceling. Er is ook een mogelijkheid om bedraad naar muziek te luisteren. Deze koptelefoon bevalt me uitermate goed. Kraakhelder duidelijk geluid met (naar mijn zin tenminste) meer dan voldoende laag. Deze komt met een app voor de telefoon waarmee je firmware kunt updaten, de mate van noise canceling in kunt stellen en aangeven of spraak wel doorgelaten moet worden of niet. Fijn voor op kantoor.

Thuis maak ik gebruik van een Bowers & WIlkins P9. Ik heb die ooit gewonnen en ben er compleet verliefd op. het is een grote koptelefoon en veel te duur om mee te nemen dus daarom een PX gekocht. Die koptelefoon klinkt zo ontzettend heerlijk!!!

deze 2 zijn wel erg prijzig (400 voor de PX en 900 voor de P9). De beste tip die ik je kan geven is:Ga luisteren! Zoek een fatsoenlijke audio zaak op en ga daar een middagje zitten luisteren. Hier in de buurt zit AudioTVCentrum en Remkes. Beide zaken laten je gerust een paar uurtjes luisteren met een bakkie koffie erbij. Ook erg goed advies in beide zaken. Houd er rekening mee dan vooral de wat High-end koptelefoons vaak wat meer vermogen nodig hebben dan je telefoon kan leveren. De P9 is gelukkig ook prima aan te sturen met de telefoon.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

• Rusky
boomr schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:27:
[...]
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Dus je bedoelt te zeggen voor thuis situatie gewoon bedraad? Lijkt mij namelijk wel goedkoper / beter geluid.
Ik kan later altijd nog een draadloze erbij kopen.

Verder heb ik jammer genoeg niks aan je reactie.
Ik geef aan dat ik 300 euro al veel geld vind voor een hoofdtelefoon (maar als het moet nog wel bereid ben)
en dan geef jij een tip voor 400 en zelfs 900 euro?

En leuk de plekken waar jij goed kan luisteren, maar ik ga daarvoor niet helemaal naar Eindhoven rijden.
Ik woon namelijk in de buurt van Veenendaal.

mijn pc

• musicfreak
Rusky schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:52:
Ik zit zelf te twijfelen over (met draad):
Beyerdynamic DT 770 PRO 80 Ohm
Sennheiser Momentum I (M2)

of draadloos:
Bang & Olufsen Beoplay H4
Sennheiser Momentum Wireless (wel duur, maar als dit echt de top is heb ik het er voor over)
Mooie selectie! Met beide bedrade modellen doe je geen miskoop. De Beyerdynamic is mijn favoriet door het mooie ronde volle en warme geluid. De Momentum klinkt analytischer en gedetailleerder. Met een hoofdtelefoonversterker, of iets als een Audioquest Dragonfly klinken de hoofdtelefoons nog een flink stuk beter dan als je ze rechtstreeks op je laptop aansluit. Dan kan je van de Beyerdynamic ook de 250 ohms versie nemen, die vond ik een duidelijk beter klinken dan de 80 ohms versie.

Nog even over de B&O H4 bluetooth hoofdtelefoon, deze zou ik niet kopen. Ik heb hem uitgeprobeerd maar mistte veel in het hoog, daarnaast is de bas nogal aangezet. Heeft ook geen AptX waarmee je icm veel Android en Windows phone telefoons en Windows computers een flink betere draadloze geluidskwaliteit krijgt.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:29
@Rusky, Ik ben zelf ook een dt770 80ohm gebruiker en het enige dat ik kan zeggen is: "laat je niet gek maken." De dt770 is al zo'n enorme vooruitgang op wat je nu hebt, dat je daar lange tijd mee vooruit kunt. Daar heb je absoluut geen miskoop aan, hou er alleen rekening mee dat het een gesloten koptelefoon is. Het voordeel is dat het isoleert, maar het geeft ook wel een "in-your-face" geluid en iets meer druk op de oren. Vergelijk het maar met oordopjes die je in je gehoorgang steekt, maar dan wel comfortabel.

• Rusky
musicfreak schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:13:
[...]
Met een hoofdtelefoonversterker, of iets als een Audioquest Dragonfly klinken de hoofdtelefoons nog een flink stuk beter dan als je ze rechtstreeks op je laptop aansluit. Dan kan je van de Beyerdynamic ook de 250 ohms versie nemen, die vond ik een duidelijk beter klinken dan de 80 ohms versie.
Ok ik heb totaal geen verstand van hoofdtelefoonversterkers. Maar dat zou dan betekenen dat ik altijd die bij me moet hebben als ik wil luisteren? Vooral met die 250Ohm versie, neem aan dat me telefoon (iphone SE)
dat niet trekt.
Ik luister voornamelijk naar spotify via telefoon / pc.
Ossi schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:56:
hou er alleen rekening mee dat het een gesloten koptelefoon is.
Daar ben ik me zeker van bewust, en is ook me keuze. Mijn pc staat in de woonkamer. en hier lopen ook andere mensen. daarom de gesloten versie, zodat ze geen last van min muziek hebben.

mijn pc

• Ossi
Rusky schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:17:
[...]

Ok ik heb totaal geen verstand van hoofdtelefoonversterkers. Maar dat zou dan betekenen dat ik altijd die bij me moet hebben als ik wil luisteren? Vooral met die 250Ohm versie, neem aan dat me telefoon (iphone SE)
dat niet trekt.
Ik luister voornamelijk naar spotify via telefoon / pc.

[...]

Daar ben ik me zeker van bewust, en is ook me keuze. Mijn pc staat in de woonkamer. en hier lopen ook andere mensen. daarom de gesloten versie, zodat ze geen last van min muziek hebben.
Bespaar je het geld van een koptelefoonversterker en ga eerst gewoon eens luisteren naar de 80Ohm versie :)

• Rusky
Ossi schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:04:
[...]
Bespaar je het geld van een koptelefoonversterker en ga eerst gewoon eens luisteren naar de 80Ohm versie :)
Bedankt voor je heldere antwoorden :P ... ga dan maar inderdaad die 80 ohms versie bestellen

en hij is besteld... was niet op voorraad, maar zal wel mijn mening vertellen als ik hem heb.

[ Voor 13% gewijzigd door Rusky op 13-02-2018 10:08 ]

mijn pc

• musicfreak
Ah, je luistert ook via je telefoon. Daar heb je ook mobiele DAC / amps voor maar dan is het wel logischer om het eerst zonder te proberen. Zo's extra apparaatje is niet altijd even handig. Als je met een laptop op tafel werkt dan is dat wat minder een probleem.

Ik vermoed dat je wel blij gaat worden van de DT770, ben benieuwd naar je ervaringen.
Hadespuiter schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:05:
Ik heb op Aliexpres een usb dac/headphone versterker besteld voor €53,-, de FX-audio X6.
Die dingen schijnen volgens de reviews zeer goed te klinken voor de centen.
Voor jou @Rusky niet direct relevant meer maar hier wil ik graag ook nog even op reageren. Ik heb deze FX-audio X6 namelijk ook, en ben daar erg enthousiast over. Gebruik hem niet als hoofdtelefoonversterker maar als DAC voor mijn TV richting mijn versterker, die geen optische ingang heeft. Eerst had ik een 7 euro DAC op AliExpress gekocht, dat klonk redelijk maar dit ding klinkt gewoon fenomenaal, gedetailleerd hoog en een mooie diepe bas. Bizar gewoon voor het geld. En dan heb ik nog de standaard opamps erin zitten, je kan hem nog modden door hierin te wisselen. Deze andere opamps heb ik al in huis, nu nog even wachten op een goed moment om kritisch te gaan luisteren.

• Rusky
musicfreak schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:03:
Ik vermoed dat je wel blij gaat worden van de DT770, ben benieuwd naar je ervaringen.
Gister heb ik de DT770 80ohm binnen gehad, levertijd is wel lang voor deze. Heb nu een week gewacht, en zou nog een week moeten wachten. Maar nadat ik een mailtje eraan gewaagt had, heeft Bax deze nu toch wel opgestuurd. (was ik wel blij mee).

Gisteravond heb ik hem even geprobeerd. Ik moet wel zeggen dat ik me iphone aardig hard moet zetten om een meer dynamisch geluidsbeeld te krijgen, als ik hem zachter zet vlakt hij wat meer uit. Ik vermoed dat na het inspelen dat dit anders word.
Maar wat een mooi geluidsbeeld krijg je hiermee zeg. Je hoort echt veel meer detail in de muziek. Vind dat je hiermee ook een meer uitgebalanceerd geluid hebt.
Vind de bas voornamelijk erg goed. Hij is zeker aanwezig, maar overstemt niet de rest van de muziek (vaak heb je zon dreunirige bas, daar heb ik echt een hekel aan).

Voelt ook erg stevig aan. Oorschelpen zijn mooi groot. Mijn oren worden geheel omsloten, en omgevingsgeluid heb je maar weinig last meer van. Noise canceling is dan ook erg overbodig met deze.

Ik ga ff kijken wat hij doet na het inspelen, maar als hij dan op lagere volumes ook meer dynamisch word, is het echt een super goede hoofdtelefoon (en geen eens duur)

mijn pc

• Ossi
Rusky schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:17:
[...]

Gister heb ik de DT770 binnen gehad, levertijd is wel lang voor deze. Heb nu een week gewacht, en zou nog een week moeten wachten. Maar nadat ik een mailtje eraan gewaagt had, heeft Bax deze nu toch wel opgestuurd. (was ik wel blij mee).

Gisteravond heb ik hem even geprobeerd. Ik moet wel zeggen dat ik me iphone aardig hard moet zetten om een meer dynamisch geluidsbeeld te krijgen, als ik hem zachter zet vlakt hij wat meer uit. Ik vermoed dat na het inspelen dat dit anders word.
Maar wat een mooi geluidsbeeld krijg je hiermee zeg. Je hoort echt veel meer detail in de muziek. Vind dat je hiermee ook een meer uitgebalanceerd geluid hebt.
Vind de bas voornamelijk erg goed. Hij is zeker aanwezig, maar overstemt niet de rest van de muziek (vaak heb je zon dreunirige bas, daar heb ik echt een hekel aan).

Voelt ook erg stevig aan. Oorschelpen zijn mooi groot. Mijn oren worden geheel omsloten, en omgevingsgeluid heb je maar weinig last meer van. Noise canceling is dan ook erg overbodig met deze.

Ik ga ff kijken wat hij doet na het inspelen, maar als hij dan op lagere volumes ook meer dynamisch word, is het echt een super goede hoofdtelefoon (en geen eens duur)
Goed om te horen :) Veel plezier ermee!

• Menesis
@Rusky de 80 ohm versie toch? :)

Mixed Reality dev

• Rusky
inderdaad 80ohms versie

mijn pc

• hantheman
  • Laatst online: 30-10 00:23
Ik ben op zoek naar een headphone welke ik wat breder in kan zetten:
- Luisteren via bluetooth op mijn iPhone
- Bedraad gebruiken met mijn Nintendo Switch
- Bedraad gebruiken met mijn PS4

Wanneer ik op zoek ga vindt ik of alleen BT headphones of Gaming headphones.. en ik wil het liefst een alles in 1 oplossing.
Bestaat dit?

• Rusky
hantheman schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:38:
Ik ben op zoek naar een headphone welke ik wat breder in kan zetten:
- Luisteren via bluetooth op mijn iPhone
- Bedraad gebruiken met mijn Nintendo Switch
- Bedraad gebruiken met mijn PS4

Wanneer ik op zoek ga vindt ik of alleen BT headphones of Gaming headphones.. en ik wil het liefst een alles in 1 oplossing.
Bestaat dit?
De meeste draadloos kunnen toch ook bedraad?
Wat is de prijsklasse waarin je zoekt?

mijn pc

Verwijderd

Advies welkom : voor alle duidelijkheid, ik ben totaal geen hifi-kenner met inbegrip van het daarbij horende jargon; ik ben op zoek naar een behoorlijk goede hoofdtelefoon voor de muziekinstallatie waarover ik nu beschik, een Pioneer microketen met een vermogen van 150W (weet eigenlijk niet of dit belang heeft). Ik heb steeds microketens gebruikt omdat ik niet het budget heb om losse onderdelen te gaan kopen. Deze pioneer set vind ik persoonlijk prima; tot nog toe gebruikte ik een sennheiser hoofdtelefoon maar ik ben nu op zoek naar een flinke upgrade op dat gebied. Ik heb de Bowers & Wilkins P7 kunnen uitproberen maar ondanks de bejubelende reviews was ik toch wat teleurgesteld, best een goed geluid maar vrij neutraal; ik lees wel vaak dat hij behoorlijk lang moet inspelen... Ben nu aan het twijfelen of ik toch nog voor een alternatief zou gaan : ik lees veel goeds over de SHURE SRH1540? Ook de OPPO PM-3 komt in aanmerking maar die kan ik in Belgie moeilijk krijgen; iets goedkoper en ook wat minder bekend is de MEZE 99 Classics. De laatste is ook het goedkoopst, maar ik lees dat hij nogal strak zit; ik zoek iets met een mooi ruimtelijk geluid; liefst ook met een lange kabel want voor thuisgebruik (min. 3m). Het Sennheiser gamma zou ik nu even buiten beschouwing willen laten.Alle advies welkom! Thankx!!

• Ossi
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:55:
Advies welkom : voor alle duidelijkheid, ik ben totaal geen hifi-kenner met inbegrip van het daarbij horende jargon; ik ben op zoek naar een behoorlijk goede hoofdtelefoon voor de muziekinstallatie waarover ik nu beschik, een Pioneer microketen met een vermogen van 150W (weet eigenlijk niet of dit belang heeft). Ik heb steeds microketens gebruikt omdat ik niet het budget heb om losse onderdelen te gaan kopen. Deze pioneer set vind ik persoonlijk prima; tot nog toe gebruikte ik een sennheiser hoofdtelefoon maar ik ben nu op zoek naar een flinke upgrade op dat gebied. Ik heb de Bowers & Wilkins P7 kunnen uitproberen maar ondanks de bejubelende reviews was ik toch wat teleurgesteld, best een goed geluid maar vrij neutraal; ik lees wel vaak dat hij behoorlijk lang moet inspelen... Ben nu aan het twijfelen of ik toch nog voor een alternatief zou gaan : ik lees veel goeds over de SHURE SRH1540? Ook de OPPO PM-3 komt in aanmerking maar die kan ik in Belgie moeilijk krijgen; iets goedkoper en ook wat minder bekend is de MEZE 99 Classics. De laatste is ook het goedkoopst, maar ik lees dat hij nogal strak zit; ik zoek iets met een mooi ruimtelijk geluid; liefst ook met een lange kabel want voor thuisgebruik (min. 3m). Het Sennheiser gamma zou ik nu even buiten beschouwing willen laten.Alle advies welkom! Thankx!!
Googlen op microketen heeft mij Belgische webshops. Dat verklaart dat ik de term nog nooit gehoord heb. :)

Heb je de P7 op zo'n set geluisterd? Ik heb de P7 ook geluisterd en ik ben echt verliefd op het geluid en de looks, het is dat de koptelefoon een bankschroef is voor mijn schedel, anders had ik m gekocht. Mogelijk dat jouw set m niet goed kan aansturen? Hoewel het volgens mij een vrij makkelijke koptelefoon is om aan te sturen...

Moet het een gesloten koptelefoon zijn?

Verwijderd

Mag zowel open als gesloten zijn. Ben daar eigenlijk nog niet goed uit. ik woon alleen dus niemand heeft last als er wat geluid naar buiten komt. Wat is het beste voor de geluidskwaliteit?
De P7 heb ik gewoon in mijn installatie geplugd, zonder verder iets te doen. Mijn equalizer is wel basic. Vijf standen, zoals "flat", "active"... De P7 is visueel erg aantrekkelijk, maar had een wat meer helder klankbeeld verwacht. Misschien heeft hij echt wat inspeeltijd nodig?

• Ossi
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:00:
Mag zowel open als gesloten zijn. Ben daar eigenlijk nog niet goed uit. ik woon alleen dus niemand heeft last als er wat geluid naar buiten komt. Wat is het beste voor de geluidskwaliteit?
De P7 heb ik gewoon in mijn installatie geplugd, zonder verder iets te doen. Mijn equalizer is wel basic. Vijf standen, zoals "flat", "active"... De P7 is visueel erg aantrekkelijk, maar had een wat meer helder klankbeeld verwacht. Misschien heeft hij echt wat inspeeltijd nodig?
Voordeel van gesloten is dat het een flink stuk van het geluid van buitenaf dempt, dus handig als je mensen om je heen hebt. Als dat nooit het geval is dan denk ik dat open beter is. Geeft een ruimtelijker gevoel. Gesloten is wel echt in your face, qua geluid.
Gezien je budget zou je ook een Sennheiser HD600 kunnen proberen.

Verwijderd

Dan zit ik natuurlijk weer in het Sennheiser gamma :-) Ik wou eens iets nieuw proberen. De merken die ik noemde (Meze, Shure) zijn wel wat exotisch misschien, zal ik misschien geen reactie op krijgen. Ik zoek Hd600 ook eens op. Is die een stuk beter dan de HD558?

• hantheman
  • Laatst online: 30-10 00:23
Rusky schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 17:41:
[...]

De meeste draadloos kunnen toch ook bedraad?
Wat is de prijsklasse waarin je zoekt?
Inderdaad kan dat, dus dan werkt het inderdaad wel voor bijvoorbeeld de switch echter is het niet altijd mogelijk deze te koppelen met de PS4.

Mijn budget is rond de 150,-

Verwijderd

Ossi schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:15:
[...]

Voordeel van gesloten is dat het een flink stuk van het geluid van buitenaf dempt, dus handig als je mensen om je heen hebt. Als dat nooit het geval is dan denk ik dat open beter is. Geeft een ruimtelijker gevoel. Gesloten is wel echt in your face, qua geluid.
Gezien je budget zou je ook een Sennheiser HD600 kunnen proberen.
Nadeel is dat de open hoofdtelefoon ook wel geluid binnenlaat niet? Het klankbeeld van de sennheiser ben ik vertrouwd mee, gebruik hem nu vooral op mijn tv. Klankbeeld van gesloten ben ik met je eens. Geef daar dan toch voorkeur aan. Dus dan boet ik wat in aan helderheid? In de review van de Shure Srh 1540 schrijven ze nochtans "expansive and open sound". Wel aardig prijsplaatje.

• Ossi
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:49:
[...]

Nadeel is dat de open hoofdtelefoon ook wel geluid binnenlaat niet? Het klankbeeld van de sennheiser ben ik vertrouwd mee, gebruik hem nu vooral op mijn tv. Klankbeeld van gesloten ben ik met je eens. Geef daar dan toch voorkeur aan. Dus dan boet ik wat in aan helderheid? In de review van de Shure Srh 1540 schrijven ze nochtans "expansive and open sound". Wel aardig prijsplaatje.
Ja, een open koptelefoon laat inderdaad geluid toe van buiten. Kan een voordeel en/of een nadeel zijn. Dat is aan jezelf om te bepalen.

Je zou ook de veelbesproken en tevens door mij bezitte, BeyerDynamic DT770 kunnen proberen. Dit is een gesloten koptelefoon die enorm solide is gebouwd en een erg fijn geluid laat horen. De modellen die jij vermeldt ken ik niet...

Verwijderd

Meningen over al de modellen zijn verdeeld eigenlijk. De beyerdynamic heb ik ook al even opgezocht. Misschien ga jij ook niet uit van recensies op hifi websites als referentie? Je kan natuurlijk best de modellen zelf testen. Ik heb echter geen goede audiowinkel in mijn buurt. Ik ga de Bowers en wilkins toch nog een kans geven denk ik. Ik moet er wellicht nog wat aan wennen.

• Ossi
Tja, hifi websites zijn vaak gesponsord door de fabrikanten en zijn zelden objectief. Ook zijn het meestal sites die geloven in de magische werking van dure bekabeling, daarmee neem ik ze per definitie al niet serieus.

De beste manier is gewoon zelf luisteren. Ik heb de keuze gemaakt door mijn wensen op papier te zetten, kijken welke koptelefoons daaraan voldoen en daarna tweakers recensies gelezen. Uiteindelijk is voor mij de keus gevallen op de BeyerDynamic DT770 en ik heb daar geen moment spijt van gehad, hoewel ik het snoer soms wil irritant vind op het bureau. Hij wordt ook ontzettend veel gebruikt in studio's, dus het moet wel goed zijn :)

Ook heb ik heel wat koptelefoons geluisterd en om eerlijk te zijn vond ik de meesten boven de 100 erg goed klinken en betwijfel ik of je je daar een buil aan zult vallen.

Verwijderd

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Het sponseren van hifi websites, daar had ik nog geen rekening mee gehouden.
Vaak wordt ook verwezen naar de noodzaak van een goede bron voor de hoofdtelefoon. Bedoelt men dan de stereo op zich of het materiaal waar je naar luistert (CD, MP'3)...?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:13:
Vaak wordt ook verwezen naar de noodzaak van een goede bron voor de hoofdtelefoon. Bedoelt men dan de stereo op zich of het materiaal waar je naar luistert (CD, MP'3)...?
Beide. Al zal het materiaal in de praktijk nauwer steken dan de stereo. De meeste stereo's zijn van zo'n hoog niveau dat de verschillen haast (of helemaal) irrelevant worden. Alleen hoofdtelefoons en luidsprekers zijn echt relevant. De kwaliteit van het materiaal verschilt wel enorm. Neem alleen al het fenomeen loudness war.

Verwijderd

Loudness war, wat is dat dan?
Ik luister vooral naar vrij alternatieve muziek uit de jaren negentig, gitaarrock, metal...
Die producties verschillen toch sterk met wat men vandaag in studios uitricht. Veel muziek klinkt nu erg glad en dat komt natuurlijk mooi uit je hoofdtelefoon, spreekt vanzelf.

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2019 05:23 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Daar kun je op Googelen. Hier op het forum is er ook genoeg over geschreven.
Die producties verschillen toch sterk met wat men vandaag in studios uitricht. Veel muziek klinkt nu erg glad en dat komt natuurlijk mooi uit je hoofdtelefoon, spreekt vanzelf.
Spreekt helemaal niet vanzelf. Veel muziek van nu klinkt gewoon heel slecht, juist weer vanwege die loudness war die vooral inhoudt dat alles gemasterd wordt zodat het op de laagste kwaliteit audiospullen nog redelijk klinkt. Op spullen van hoge kwaliteit (waartoe elke hoofdtelefoon van meer dan 5 tientjes al gerekend mag worden) klinkt het daardoor juist heel beroerd. Aangezien die loudness war in de jaren 90 nog niet bestond klinkt veel muziek uit die tijd juist best goed.

• Ossi
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 23:13:
[...]

Als je in deze categorie zoekt check dan vooral de uitmuntende Philips X2 eens, die nu tijdelijk sterk afgeprijsd leverbaar is op Amazon.es.
Ik bedoel €159,- is bijna een weggeefprijs voor deze klasse, hier kan weinig aan tippen.
Het is een schaars EOL model, enige haast kan ik je dus wel aanraden.

Mijn eerste X2 is eerder ook op Amazon.es besteld en dat is helemaal goed gekomen, mocht je je afvragen of Spanje niet wat ver is. :)

Als vergelijk heb ik hier de Beyer 770/880/990 serie, waarvan de Beyer 880 handsdown de absolute topper is.
Heb ook een paar AKG's, Sennheiser's (saai!!) en HifiMan's hangen, maar voor het geld is deze Philips X2 amper/niet te kloppen. _/-\o_
Alleen is de x2 een open hoofdtelefoon een hij lijkt op zoek te zijn naar een gesloten.
Zo ook de dt880 en dt990.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 23:13:
[...]

Als je in deze categorie zoekt check dan vooral de uitmuntende Philips X2 eens, die nu tijdelijk sterk afgeprijsd leverbaar is op Amazon.es.
Ik bedoel €159,- is bijna een weggeefprijs voor deze klasse, hier kan weinig aan tippen.
Het is een schaars EOL model, enige haast kan ik je dus wel aanraden.

Mijn eerste X2 is eerder ook op Amazon.es besteld en dat is helemaal goed gekomen, mocht je je afvragen of Spanje niet wat ver is. :)

Als vergelijk heb ik hier de Beyer 770/880/990 serie, waarvan de Beyer 880 handsdown de absolute topper is.
Heb ook een paar AKG's, Sennheiser's (saai!!) en HifiMan's hangen, maar voor het geld is deze Philips X2 amper/niet te kloppen. _/-\o_
Die heb ik even opgezocht. 159,- is inderdaad een aantrekkelijke prijs. Ik zie dat de opvolger de philips X2HR Fidelio ook met 130 euro afgeprijsd is, de reacties daarop zijn zeer lovend. Kost nu 249,-. (bij bol.com nog 379,). Dat is ongeveer in de prijsklasse van de bowers & wilkins p7. Dan moet het wel echt de juiste keuze zijn want dan is mijn budget helemaal leeggeroogd voor hoofdtelefoons. Zou die Fidelio nog beter zijn? :)

Verwijderd

Ossi schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 08:10:
[...]

Alleen is de x2 een open hoofdtelefoon een hij lijkt op zoek te zijn naar een gesloten.
Zo ook de dt880 en dt990.
Mag eigenlijk ook wel open zijn, wanneer ik muziek luister staat het volume hoog genoeg om weinig door te laten van buitenaf. Dat is meer een probleem bij mn tv, maar daar kan ik de bowers op aansluiten dan, die is gesloten.

Verwijderd

Ik twijfel nu echt tussen de Philips x2 en de Beyerdynamic dt990 pro. Over die laatste lees ik weer dat ie lang moet inspelen...?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:13:
Ik twijfel nu echt tussen de Philips x2 en de Beyerdynamic dt990 pro. Over die laatste lees ik weer dat ie lang moet inspelen...?
Waarom vind je inspelen een probleem? Je hoeft niet perse het ding op je hoofd te hebben tijdens het inspelen. Ofwel: Zet een radio aan, plug de koptelefoon in, en kom na een paar dagen terug.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-11 08:09
Lang inspelen is audiofiel fabeltje. Betekent niks anders dan dat de luisteraar aan het geluid is gewend.
Bovendien kan je dat juist doen door er naar te luisteren. Het beperkt het ding niet in gebruik oid :)

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Inspelen is net zoiet moois als kabels die elfjes in elkaar hebben gelikt.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Raymond schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 10:10:
Lang inspelen is audiofiel fabeltje. Betekent niks anders dan dat de luisteraar aan het geluid is gewend.
Bovendien kan je dat juist doen door er naar te luisteren. Het beperkt het ding niet in gebruik oid :)
I disagree. Uit eigen ervaring meen ik dat inspelen wel degelijk effect heeft. En dat zeg ik met name omdat ik het inspelen meestal doe zonder naar het apparaat te luisteren. Luisteren doe ik alleen als de hoofdtelefoon helemaal nieuw is en daarna pas weer na het inspelen. Het is één van de weinige audiofiele “mythes” waar ik wel in geloof.

Voor de duidelijkheid: Ik geloof alleen in het inspelen van speakers en hoofdtelefoons. Niet van electronica.

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
Weet iemand of het mogelijk is de noise cancel functie van een Beats Studio 2 Wireless uit te schakelen? desnoods doormiddal van een modificatie of zo?

Ik heb er hier een liggen waarbij de rechter speaker een zachte ruis weergeeft wat vrij vervelend is als je ff geen muziek aan het luisteren bent. Alsof of er een hele zachte wind langs je oren waait.. Mijn vriendin is vrij stil van zich zelf dus op zich heb ik de noise cancel functie niet nodig.. ;-p

Ik dacht wel een ergens gelezen te hebben dat als je de nooise cancel mic los soldeert dat de functie dan niet werkt.. maar kan dat nergens meer vinden.. dus voor ik ga solderen, mischien dat iemand anders het weet?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 08:17:
[...]
Die heb ik even opgezocht. 159,- is inderdaad een aantrekkelijke prijs. Ik zie dat de opvolger de philips X2HR Fidelio ook met 130 euro afgeprijsd is, de reacties daarop zijn zeer lovend. Kost nu 249,-. (bij bol.com nog 379,). Dat is ongeveer in de prijsklasse van de bowers & wilkins p7. Dan moet het wel echt de juiste keuze zijn want dan is mijn budget helemaal leeggeroogd voor hoofdtelefoons. Zou die Fidelio nog beter zijn? :)
Pennywise gesproken is de X2 uiteraard 'beter' ja.
Je gaat niet 2x zoveel op tafel leggen voor een X2HR die heel misschien een ultra beetje winst heeft, zo die winst er überhaupt al is.

Wat deze Philipsen mede zo aantrekkelijk maakt is de ongeëvenaarde fit op het hoofd, die is gewoon perfect.
Niet 1 van m'n overige headphones zit zo comfortabel, al komt de Beyer DT880 wel dicht in de buurt.
Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:13:
De DT990 is een hele aardige hoofdtelefoon maar moet het al afleggen tegen de DT880 uit eigen huis.
Heb de DT990 veel gebruikt, maar ik heb hem niet meer op gehad sinds de dag dat de X2 hier een paar jaar geleden binnen kwam. :P
Begin oktober 2017 heb ik er een tweede X2 bijgekocht op Amazon.de voor slechts €147,44, maar die was binnen een dag al uitverkocht en is niet meer voor die prijs teruggekomen.

De X2 is van een andere orde en je mag hem eigenlijk niet eens met de DT990 in dezelfde zin noemen. :+
De Philips blaast de DT990 is alle opzichten van z'n sokken, de ruimtelijkheid is weergaloos, de klank is vol, warm, redelijk neutraal en perfect voor alle genres.
Vergeleken met m'n wat saaie Sennheisers is de sound van de X2 'opwindend' te noemen, maar cheap wordt de klank absoluut niet.

Mijn AKG's zijn in vergelijk killer en analytischer, voor studiogebruik fantastisch, maar ik ga er niet voor een relaxed plezier een avondje naar luisteren.

Als dat 'inspelen' al iets doet, leg de hoofdtelefoon dan een nacht aan spotify op een bescheiden volume, dan heb je dat inspelen wel gehad.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2018 20:32 ]

• Heilige Kaas
Ik wil mensen even waarschuwen betreffende de Fidelio X2.

De koptelefoon omvat voor zover ik uit mijn hoofd weet nu misschien wel 4 verschillende producties met ieder een compleet andere klank!
Er is een overname geweest door Gibson, eerder produceerde WooX de koptelefoons. De eerste generatie X2's waren echt geweldig. Deze heb ik ook en heeft destijds mijn hd650 (€300 ofzo) + bottlehead crack (€300 ofzo) vervangen. De koptelefoon deed het uitstekend zonder dedicated amp.

Echter is na de overname een hoop gedoe geweest met slechte exemplaren. Heel ander geluid o.a. WooX producten hebben een woox logo verstopt op de band, maar dit kon weer niet altijd betekenen dat je een goede versie had. Gibson was slecht, maar ook weer niet allemaal.

Als ik het goed heb is WooX logo + afneembare pads een teken dat je sowieso een goede hebt.

Ik weet er verder niet het fijne vanaf, was namelijk al blij dat de mijne gewoon prima is.
Ik bedoel alleen te zeggen, wees kritisch op de X2 die je ontvangt! Mocht je het gevoel hebben dat hij echt tegenvalt stuur hem dan zsm terug.

Ik weet niet of die X2hd ofzo ook deze problemen hebben. Wellicht valt er op head-fi wat te vinden. Hier heb ik zelf ook deze info gelezen.

Enfin even wat anders.
Een verhaaltje wat goed illustreert hoe belangrijk jouw persoonlijke voorkeur is (en dus hoe belangrijk het is om een koptelefoon te luisteren en niet zomaar af te gaan op reviews tenzij je genoeg referentiemateriaal hebt waar de reviewer ook mee vergelijkt)

Heb laatst een Grado RS2i gekocht. Deze heb ik helemaal aan het begin in mijn hifi hobby een week kunnen lenen van een vriend en ik vond ze werkelijk waar fenomenaal.
Zag ze op head-fi tweedehandjes staan voor een redelijk bedrag (helaas niet ze redelijk meer na importkosten...) Deze hebben de comfortabele G-pads. Nu is het nog steeds een prima koptelefoon, maar wouw, wat kan je smaak veranderen over de tijd. Ik vind ze helemaal niet zo speciaal meer als toen. Heb nu ook een hifiman planar (van massdrop) en ondanks dat die koptelefoon wat goedkoper en technisch minder sterk is vond ik het geluid zo ontzettend lekker en 'immersive' dat ik eigenlijk altijd daar wel naar grijp (zelfs meer dan mijn fidelio x2)
Niet eens zo'n ramp. Ik denk dat ik een grado wel makkelijk kwijtraak op tweakers of marktplaats (hint)

Geluid is hoe dan ook een kwestie van smaak. Dat is altijd leuk om te zien. Ik luister liever naar mijn oortjes van 100 euro dan een hd800 van 1000.
De Grado GS1000 heb ik ook wel eens beluisterd. Dat ding kost zo'n 1300 euro en ik vond hem niet om aan te horen. Het kunnen ook net elementen van een geluid zijn wat iets aangenaam maakt om er naar te luisteren. Zo had ik zelfs af en toe de hd518 (mijn beginnerpokemon) erbijgepakt toen ik destijds ook de fidelio x1, hd600 en hd650 had.

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2019 05:24 ]

• Heilige Kaas
Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 22:51:
Waar op de band zou dat "WooX logo" moeten zitten, ik zie het zo snel niet terug??
De earpads zijn zo te zien op mijn beide X2 headphones afneembaar.
oh oh.

Nee als je de band omhoogschuift bij je linker oor, dan moet het daar ergens boven de L staan. Heel klein.

• musicfreak
Heilige Kaas schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 21:14:
Een verhaaltje wat goed illustreert hoe belangrijk jouw persoonlijke voorkeur is (en dus hoe belangrijk het is om een koptelefoon te luisteren en niet zomaar af te gaan op reviews tenzij je genoeg referentiemateriaal hebt waar de reviewer ook mee vergelijkt)
Goede aanvulling, toevallig ben ik ook op Grado teruggekomen. Ik heb een jaar of 10 terug een Allesandro MS1 gekocht, een gemodde Grado SR80. Vond 'm eerst geweldig maar uiteindelijk vond ik hem te fel, te veel in your face klinken en mistte ik wat laag. Heb 'm dus verkocht.

Ik heb nu een pricewatch: Sennheiser Urbanite XL Wireless voor m'n fietsritjes buiten en voor thuis een gemodde Superlux HD662 EVO van drie tientjes. Thuis luister ik voooral via m'n speakers, en die Superlux (die sowieso veel beter klinkt dan je op grond van z'n prijs zou verwachten) voldoet voor de momenten dat ik me even wil afsluiten met muziek.

Die Sennheiser is trouwens echt een aanrader vind ik als je een Bluetooth hoofdtelefoon met AptX ondersteuning zoekt. Wat een detail zit daarin zeg! Het geluid is ook erg ruimtelijk. Het laag is soms wat rommelig, maar al met al is het mijn beste hoofdtelefoon aankoop ooit.
Het is een uitlopend model net als de Philips X2, vandaar dat ik hem even extra promoot. De prijs is flink omlaag gegaan: eerst zat 'ie boven de 200 euro, momenteel kost 'ie vanaf 139 euro. Bol had 'm een poosje terug tweemaal voor 111 euro, wellicht gebeurt dat nogmaals. Ik zou zeggen pak je kans. Voor de iPhone bezitters is deze Urbanite overigens niet aan te raden omdat hij de AAC codec niet ondersteund.

Verwijderd

Al heel wat berichten de revue gepasseerd sinds ik mijn vraag stelde... Rond de merken die ik in gedachten had heb ik helaas niets bijgeleerd hier. Ik heb heel wat reviews gelezen, niet enkel op hifi websites, waarover iemand de opmerking maakte dat deze gesponserd worden door fabrikanten, dus niet objectief, maar ik heb ook heel wat gebruikerservaringen gelezen.
Zelf testen in de winkel is allemaal mooi en wel maar dan moet je wel zo'n winkel in de buurt hebben. Heb ik dus niet.
Het valt me ook op dat mensen hier blijkbaar tot tien hoofdtelefoons in huis hebben, zo ver ga en kan ik nooit gaan. Zou niet weten wat ik daar mee moet... Ik heb nu al de bowers & wilkins p7 en heb nu nog een ander merk besteld en daar zal het bij blijven. Ik heb uiteindelijk nog een Sennheiser en een audio technica als reserve... :)

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 09:21:

Het valt me ook op dat mensen hier blijkbaar tot tien hoofdtelefoons in huis hebben, zo ver ga en kan ik nooit gaan. Zou niet weten wat ik daar mee moet... Ik heb nu al de bowers & wilkins p7 en heb nu nog een ander merk besteld en daar zal het bij blijven. Ik heb uiteindelijk nog een Sennheiser en een audio technica als reserve... :)
Je hebt al vier hoofdtelefoons en je vindt het raar dat anderen er 10 hebben? Je realiseert je dat andere mensen dit lezen en zich afvragen wat je met 4 hoofdtelefoons moet?

Verwijderd

downtime schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:44:
[...]

Je hebt al vier hoofdtelefoons en je vindt het raar dat anderen er 10 hebben? Je realiseert je dat andere mensen dit lezen en zich afvragen wat je met 4 hoofdtelefoons moet?
Ik heb er een voor mijn stereoset, 1 voor mijn tv, 1 voor mn ipad en 1 voor opt werk. Ik realiseer me vooral dat daar hoegenaamd niets raar aan is. Als ze zich afvragen wat ik met 4 stuks mag ik toch wel stellen dat 10 veel is denk ik.

• Deleon78
  • Laatst online: 17:11
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 25-02-2018 11:10 ]

Pagina: 1 ... 89 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is echt bedoeld voor headphones voor studio / thuisgebruik.

Geen "dopjes/oortjes"! Naar dit topic voor dopjes/oortjes.