Ik heb recent een Sony wm1000 gekocht. Die worden gratis bij Sony telefoons weergegeven, en dus staan op Marktplaats en V&A behoorlijk wat van deze nieuw in folie, voor behoorlijk onder de normale prijs.
@E2max : Om nog even een voorbeeld te geven. Ik verwachtte een telefoontje op de mobiel, had mijn Sony MDR-1000X op met de muziek niet eens echt hard. Standaard sixties-seventies MOR muziekjes.Exirion schreef op zondag 20 mei 2018 @ 00:05:
Het stemgeluid verdwijnt niet helemaal, maar verliest z’n body en verdwijnt naar de achtergrond. Lastig uit te leggen, maar het klinkt zachter en verder weg. Zodra je er muziek bij aanzet neem je er niks meer van waar.
De telefoon lag naast me, ik werd door een collega op de schouder getikt dat mijn telefoon alweer een minuutje aan het overgaan was, en behoorlijk luid in de grote kantoortuin. Ik heb niets gehoord
En mijn ringtone is het intro van dit liedje, met het ritmisch roepen "Geno" en de blaasinstrumenten
Oftewel: het werkt heel goed
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik ben al enige tijd op zoek naar een koptelefoon om lekker muziek te luisteren, dan wel te gamen achter mijn PC. Echter iedere koptelefoon die ik probeer lijkt wel te klein (grote oren). Ik ben dan nog steeds naarstig op zoek naar een betaalbare koptelefoon die te gebruiken is voor een persoon met een grote kop en grote oren
.
Wat heb ik allemaal geprobeerd:
- Beyerdynamic DT-770 Pro 80 ohm, fantastisch geluid, helaas te klein.
- Sony WH-1000XM2, mooie koptelefoon, maar evenals net te klein
- Sennheiser HD-569, deze twijfel ik nog over. In de mediamarkt niet super lang opgehad, ten opzichten van de vorige twee, maar geluid voelde wel minder.
Ik hoop dan ook dat iemand me in de juiste richting kan sturen, aangezien DT-770 al werd aangeraden voor grote oren. Mijn budget is circa 150€, geen behoefte aan NC of andere poespas.
- Sennheiser HD-569, deze twijfel ik nog over. In de mediamarkt niet super lang opgehad, ten opzichten van de vorige twee, maar geluid voelde wel minder.
Ik hoop dan ook dat iemand me in de juiste richting kan sturen, aangezien DT-770 al werd aangeraden voor grote oren. Mijn budget is circa 150€, geen behoefte aan NC of andere poespas.
Kun je dan niet beter on-ear doen? Of is de standaard hoofdband ook te klein?J_star schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:00:
Echter iedere koptelefoon die ik probeer lijkt wel te klein (grote oren).
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Kijk eens naar de pricewatch: Audio-Technica ATH-AD500X (Zwart)
Flinke koptelefoon met een lekker open geluid.
Flinke koptelefoon met een lekker open geluid.
Steelseries Arctis heeft best grote schelpen erop zitten, dus die kan je proberen. Verder ook een (imo) erg comfortabele hoofdband. En als draadloos een pré is voor je, kan je voor de 7 gaan die draadloos is met veel betere latency dan de standaard Bluetooth koptelefoons.J_star schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:00:
Ik ben al enige tijd op zoek naar een koptelefoon om lekker muziek te luisteren, dan wel te gamen achter mijn PC. Echter iedere koptelefoon die ik probeer lijkt wel te klein (grote oren). Ik ben dan nog steeds naarstig op zoek naar een betaalbare koptelefoon die te gebruiken is voor een persoon met een grote kop en grote oren.
Jeetje, lastig zeg. Ik ben zelf ruim 2 meter lang, grof gebouwd. Dus ook mijn hoofd is in proporties.J_star schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:00:
Ik ben al enige tijd op zoek naar een koptelefoon om lekker muziek te luisteren, dan wel te gamen achter mijn PC. Echter iedere koptelefoon die ik probeer lijkt wel te klein (grote oren). Ik ben dan nog steeds naarstig op zoek naar een betaalbare koptelefoon die te gebruiken is voor een persoon met een grote kop en grote oren.
Zelf vind ik de DT770 echt heerlijk. Passen je oren er echt niet in? Of is hij gewoon te strak? Ik heb de mijne ook echt flink op moeten rekken. Regelmatig bijna horizontaal getrokken om de druk te verlichten.
Misschien handig om te vermelden wat voor soort het moet zijn. Open of gesloten.
De DT990 vond ik ook erg groot, maar die is dus semi-open. De m50x van audio technica kun je ook wel vergeten. Net als de koptelefoons van Teufel.
Je zou ook Sennheiser HD598 kunnen proberen. Ook een open model.
Eigenlijk maakt het mij niet uit of deze open of gesloten is, maar eventueel voor een vlucht is gesloten wel handig.Ossi schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:26:
[...]
Jeetje, lastig zeg. Ik ben zelf ruim 2 meter lang, grof gebouwd. Dus ook mijn hoofd is in proporties.
Zelf vind ik de DT770 echt heerlijk. Passen je oren er echt niet in? Of is hij gewoon te strak? Ik heb de mijne ook echt flink op moeten rekken. Regelmatig bijna horizontaal getrokken om de druk te verlichten.
Misschien handig om te vermelden wat voor soort het moet zijn. Open of gesloten.
Hij zat wel strak, maar met name dat hij onderkant en bovenkant van mij oorlel raakt, is dat het op den duur gaat irriteren. De band vond ik op zich prima. Ik heb hem dan ook terug gestuurd.
Ik zal eens voor die Seinheizer kijken
Dag vrienden van audio en HiFi,
Zo'n week geleden heb ik op CEA een topic geplaatst waarin ik advies vroeg over de aanschaf van een gesloten over-ear koptelefoon met een microfoon en een neutraal uiterlijk. Helaas heeft dit topic geen reacties mogen ontvangen. Mits het is toegestaan wou ik via dit topic, dat toch meer op de materie is toegespitst, nog een poging doen. Voor uw gemak een kopie van mijn vorige post in de quote hierbeneden.
Zo'n week geleden heb ik op CEA een topic geplaatst waarin ik advies vroeg over de aanschaf van een gesloten over-ear koptelefoon met een microfoon en een neutraal uiterlijk. Helaas heeft dit topic geen reacties mogen ontvangen. Mits het is toegestaan wou ik via dit topic, dat toch meer op de materie is toegespitst, nog een poging doen. Voor uw gemak een kopie van mijn vorige post in de quote hierbeneden.
All Bogs schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 14:11:
Ik zoek een?
Ik zoek een gesloten over-ear koptelefoon met een microfoon en een neutraal uiterlijk.
Wat is je budget?
Een maximale prijs van ongeveer €80 lijkt me redelijk. Het budget hoeft echter niet opgemaakt te worden
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil het apparaat gaan gebruiken op werk om op de drukkere momenten wat rust te scheppen, zodat ik mij wat beter kan concentreren. Het zal aangesloten worden op een laptop, wat de aansluitmogelijkheden beperkt tot de standaard jackplug en USB. Liever geen draadloos apparaat, aangezien batterijmanagement niet mijn sterkste punt is. Het apparaat moet ook een microfoon hebben, en deze moet dienstbaar zijn in een relatief rumoerige ruimte, waardoor modellen met een microfoon in de oorschelp waarschijnlijk afvallen. Het uiterlijk van de koptelefoon zal wat ingetogen moeten zijn, aangezien sommige van de wat meer gamer-gerichte modellen niet echt de indruk van productiviteit opwekken. Geluidskwaliteit is geen enorm belangrijke factor; ik neem aan dat het minimaal acceptabel zal zijn rond dit prijspunt.
Wat heb je zelf al gevonden?
Enkele modellen die aan alle eisen lijken te voldoen:
- Sony MDR ZX770AP
- Sony MDR XB950AP
- Sennheiser HD 4.20s
Een zorg bij de ZX770AP is dat dit model aanzienlijk goedkoper is dan de andere twee opties, terwijl het op papier en op het oog kwalitatief niet onder lijkt te doen. Ik vraag me dan direct af waar het addertje onder het gras zit.
Graag zie ik suggesties van jullie kant tegemoet. Ik heb geen voorkeur voor bepaalde merken. Bij voorbaat dank.
Weet je zeker dat je ‘m goed op je hoofd zet? Iets te ver naar voren of achteren, en de kussens raken je oren.J_star schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:25:
Eigenlijk maakt het mij niet uit of deze open of gesloten is, maar eventueel voor een vlucht is gesloten wel handig.
Hij zat wel strak, maar met name dat hij onderkant en bovenkant van mij oorlel raakt, is dat het op den duur gaat irriteren. De band vond ik op zich prima. Ik heb hem dan ook terug gestuurd.
Ik zal eens voor die Seinheizer kijken
Kijk eens naar de AKG K550 of varianten/opvolgers daarvan. Daar zwemmen je oren in.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ter vervanging van mijn FiiO X3, welke voornamelijk wordt ingezet als headphone DAC/AMP i.c.m. een BeyerDynamic DT880 250Ω staat een DacMagic Plus in bestelling.
Deze wordt geleverd met een zgn. schakelende voeding, welke het volledige potentieel van de DAC nogal zou benadelen. Nu is mijn oog gevallen op een lineaire voeding van de firma Sbooster. De prijs van deze voeding is echter in dezelfde orde van grootte als die van de DAC/AMP combi.
Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijke upgrade?
Deze wordt geleverd met een zgn. schakelende voeding, welke het volledige potentieel van de DAC nogal zou benadelen. Nu is mijn oog gevallen op een lineaire voeding van de firma Sbooster. De prijs van deze voeding is echter in dezelfde orde van grootte als die van de DAC/AMP combi.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”
@All Bogs
Op eerste gezicht zou ik voor de goedkopere gaan. De Sennheiser heeft een lage impedantie, waarvan ik twijfel hoe goed dat werkt met een laptop/mobiele apparatuur. De duurdere Sony adverteert met "mega bass" oid, wat mij doet vermoeden dat die best vermoeiend gaan klinken. Dus dan blijft de goedkope sony over
Op eerste gezicht zou ik voor de goedkopere gaan. De Sennheiser heeft een lage impedantie, waarvan ik twijfel hoe goed dat werkt met een laptop/mobiele apparatuur. De duurdere Sony adverteert met "mega bass" oid, wat mij doet vermoeden dat die best vermoeiend gaan klinken. Dus dan blijft de goedkope sony over
Ik vind een sony mdr1000x (voorloper van de wh1000xm2) niet heel veel laag hebben. Al helemaal geen buiten proportioneel veel laag wat je met kreten als mega bass verwacht.Raymond schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:34:
@All Bogs
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Bouw zelf een stabiele voeding, zolang het niet schakelend is en gestabiliseerd is t al prima. Dat hoeft geen 250 euro te kosten.Jorruchie schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:24:
Ter vervanging van mijn FiiO X3, welke voornamelijk wordt ingezet als headphone DAC/AMP i.c.m. een BeyerDynamic DT880 250Ω staat een DacMagic Plus in bestelling.
Deze wordt geleverd met een zgn. schakelende voeding, welke het volledige potentieel van de DAC nogal zou benadelen. Nu is mijn oog gevallen op een lineaire voeding van de firma Sbooster. De prijs van deze voeding is echter in dezelfde orde van grootte als die van de DAC/AMP combi.![]()
@sugarlee89
Bedankt voor je reactie.
Je zegt dus eigenlijk dat een lineaire voeding zeker meerwaarde biedt t.o.v. een schakelende voeding en dat een DIY oplossing stukken goedkoper uitpakt.
Ik ben echter geen elektrotechneut, dus wat zijn zoal de alternatieven?
Bedankt voor je reactie.
Je zegt dus eigenlijk dat een lineaire voeding zeker meerwaarde biedt t.o.v. een schakelende voeding en dat een DIY oplossing stukken goedkoper uitpakt.
Ik ben echter geen elektrotechneut, dus wat zijn zoal de alternatieven?
[ Voor 13% gewijzigd door Jorruchie op 28-05-2018 23:13 ]
Weet iemand een audio-shop in omgeving Rotterdam/Den Haag/Gouda waar ik de Sennheiser HD600 kan testen?
Jaren terug ooit eens de HD600 op m'n hoofd gehad, en die liet toen een grote indruk achter. Ik ben nu op zoek naar een upgrade van mijn HD25 en zit te denken aan de HD600. Maar voordat ik de knoop doorhak wil ik het liefst eerst nog even luisteren, maar heb geen idee waar.
Jaren terug ooit eens de HD600 op m'n hoofd gehad, en die liet toen een grote indruk achter. Ik ben nu op zoek naar een upgrade van mijn HD25 en zit te denken aan de HD600. Maar voordat ik de knoop doorhak wil ik het liefst eerst nog even luisteren, maar heb geen idee waar.
Bax Music Rotterdam
Pascalweg 157 - 159
3076 JN Rotterdam
Nederland
helpdesk@bax-shop.nl
'Mark it zero!'
Pascalweg 157 - 159
3076 JN Rotterdam
Nederland
helpdesk@bax-shop.nl
'Mark it zero!'
Thanks, ik wist niet dat die tegenwoordig ook in Rotterdam zaten! Vroeger wel iets in de webshop daar gekocht, maar toen zaten ze alleen nog maar in Zeeland dacht ik.Jorruchie schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 00:19:
Bax Music Rotterdam
Pascalweg 157 - 159
3076 JN Rotterdam
Nederland
helpdesk@bax-shop.nl
'Mark it zero!'
Verwijderd
Mee eens, de AKG past bij uitstek ook voor mensen met grotere oren/hoofden. Mooie, degelijk aanvoelende, koptelefoon met een fraai neutraal geluid. Door de lage impedantie prima op vrijwel alle apparaten aan te sluiten.Exirion schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 21:18:
Weet je zeker dat je ‘m goed op je hoofd zet? Iets te ver naar voren of achteren, en de kussens raken je oren.
Kijk eens naar de AKG K550 of varianten/opvolgers daarvan. Daar zwemmen je oren in.
Ik heb de 550 mk3 net binnen (ik had al enige jaren een Shure SRH940, mooi geluid, maar afgemonteerd met de goedkoopste plasticsoort die Shure kon vinden, de hoofdband van dat ding gaat aan alle kanten kapot en je wordt gek van het gekraak van dat %$#@!! plastic) en ben er nu al heel blij mee. Hij zit gewoon heel lekker en voelt, ondanks de metalen hoofdband, een stuk lichter dan de Shure.
Je zit wel een beetje boven je budget, maar deze koptelefoon is het waard. Als je even zoekt kun je 'm rond de 175,- incl verzendkosten in Duitsland vinden. Als je geen behoefte hebt aan een afneembare kabel dan zou je kunnen kijken naar de mk2, die is mogelijk nog wat goedkoper te krijgen.
Let wel op als je een splinternieuwe beluistert. Met name de AKG 550 moet een aantal uren "inspelen" om z'n volle geluid weer te geven. Een gloednieuwe klinkt wat slapjes en krakerig, zeker in het midden en hoog. Dat wordt absoluut beter, geloof me..... De mijne is nu een uurtje of 10 ingespeeld en hij klinkt al veel strakker. Mooie strakke bas, goed middengebied en het hoog bevalt me nu ook steeds beter. Als geheel klinkt hij veel neutraler dan de Sennheisers, die m.i. nogal veel kleuring hebben. Voor een gesloten koptelefoon komt het geluid ook mooi "los".
Een minpuntje: de AKG is prima voor thuisgebruik, maar door z'n formaat m.i. minder geschikt voor onderweg. Hij lijkt me ook wat te makkelijk van je hoofd af te glijden als je loopt oid.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2018 20:41 ]
Ik ben aan het rondrijken naar een vervanging van mijn op zich nog prima werkende Bose AE2 uit 2010. Indertijd uitgezocht op draagcomfort en klankervaring in vergelijking met alle andere hoofdtelefoons uit die tijd bij de wat meer mainstream electronicazaken.
Pro's:
- voor mijn gevoel een neutraal geluid die bij al mijn muzieksmaken past: Van trance naar bluegrass en van licht klassiek naar punkrock;
- lichtgewicht hoofdtelefoon, die ook na uren achter elkaar luisteren nog prima zit en makkelijk mee te nemen is.
Con's:
- ondanks gesloten klankkast heeft de hoofdtelefoon best nog veel leakage naar mijn mening en moet hij best hard staan wil ik geen omgevingsgeluid horen. Ook heeft de omgeving (lees: mijn vrouw) al snel door welk nummer ik zit te luisteren.
Wensen: Pro's zoals hierboven en een oplossing voor de con. Eventueel NC, omdat ik vaak mijn hoofdtelefoon als redmiddel inzet om niet overprikkeld te raken, maar een goed gesloten klankkast kan ook de boel verhelpen. Verder weet ik uit ervaring bij het kijken naar mijn vorige hoofdtelefoon dat NC vaak het geluid vervormd.
Prijsindicatie: ik besteed liever wat meer geld aan een goede hoofdtelefoon dan dat ik na een jaar het ding in de hoek gooi, dus budget is vrij ruim.
Pro's:
- voor mijn gevoel een neutraal geluid die bij al mijn muzieksmaken past: Van trance naar bluegrass en van licht klassiek naar punkrock;
- lichtgewicht hoofdtelefoon, die ook na uren achter elkaar luisteren nog prima zit en makkelijk mee te nemen is.
Con's:
- ondanks gesloten klankkast heeft de hoofdtelefoon best nog veel leakage naar mijn mening en moet hij best hard staan wil ik geen omgevingsgeluid horen. Ook heeft de omgeving (lees: mijn vrouw) al snel door welk nummer ik zit te luisteren.
Wensen: Pro's zoals hierboven en een oplossing voor de con. Eventueel NC, omdat ik vaak mijn hoofdtelefoon als redmiddel inzet om niet overprikkeld te raken, maar een goed gesloten klankkast kan ook de boel verhelpen. Verder weet ik uit ervaring bij het kijken naar mijn vorige hoofdtelefoon dat NC vaak het geluid vervormd.
Prijsindicatie: ik besteed liever wat meer geld aan een goede hoofdtelefoon dan dat ik na een jaar het ding in de hoek gooi, dus budget is vrij ruim.
Dit zal nooit afdoende zijn. Zeker relatief laagfrequent gerommel is heel moeilijk te dempen.TheKeeper schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:46:
Wensen: Pro's zoals hierboven en een oplossing voor de con. Eventueel NC, omdat ik vaak mijn hoofdtelefoon als redmiddel inzet om niet overprikkeld te raken, maar een goed gesloten klankkast kan ook de boel verhelpen.
NC is door de jaren heen heel veel beter geworden. Ik ervaar voor casual listening geen vermindering van de kwaliteit op de Sennheiser PXC550. Soms schakel ik de NC nog wel eens uit/aan om het verschil te horen, en zet 'm altijd heel snel weer aanVerder weet ik uit ervaring bij het kijken naar mijn vorige hoofdtelefoon dat NC vaak het geluid vervormd.
Als je iemand met ING rentepunten kent is de PXC550 een stuk goedkoper te krijgen. Kijk ook eens naar de Sony WH1000XM2 en Bose QC35.Prijsindicatie: ik besteed liever wat meer geld aan een goede hoofdtelefoon dan dat ik na een jaar het ding in de hoek gooi, dus budget is vrij ruim.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Al eens gekeken naar de SoundMagic HP151? Kwa geluid en comfort moet ie niet onderdoen voor de Beyerdynamic (zelfs tikje beter naar mijn mening - iets aangenamer geluid). Jammer genoeg is de bouwkwaliteit wel ietsje minder, mijne had een gebarsten hinge na een kleine 2 jaar dagelijks gebruik. Daardoor overgestapt op de Beyerdynamic.J_star schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:00:
Heb zelf al een tijd een HD600, en ja wat rekken en strekken van de hoofdband (knelde iets) geniet er ik nog steeds vele uren per week vanRekZ schreef op maandag 28 mei 2018 @ 23:56:
Weet iemand een audio-shop in omgeving Rotterdam/Den Haag/Gouda waar ik de Sennheiser HD600 kan testen?
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Ik weet dat er uiteraard een versterker/DAC nodig is om optimaal van de HD600 te genieten, maar is hij echt niet fatsoenlijk te beluisteren icm met een standaard laptop of telefoon uitgang?2Dutch schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:16:
[...]
Heb zelf al een tijd een HD600, en ja wat rekken en strekken van de hoofdband (knelde iets) geniet er ik nog steeds vele uren per week vanMocht je echt geen tijd hebben om even ergens langs te gaan, is er altijd nog de wet koop op afstand enzo mocht je een versterker hebben liggen
Dat zou best kunnen al komt er dan weinig volume/detail uit, het verschilt ook per smartphone/laptop heb ik me laten vertellen. Misschien heeft iemand in dit topic het eens getest en kan ervaringen delen?RekZ schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:29:
Ik weet dat er uiteraard een versterker/DAC nodig is om optimaal van de HD600 te genieten, maar is hij echt niet fatsoenlijk te beluisteren icm met een standaard laptop of telefoon uitgang?
[ Voor 11% gewijzigd door 2Dutch op 01-06-2018 08:22 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Gisteren de HIFIMAN HE-4XX binnen gekregen (massdrop collab)! een magnetostaat koptelefoon
Eerst paar weken naar luisteren voordat ik een review plaats. Heeft iemand anders deze toevallig ook? wellicht leuk om met meerdere reviewtje ervan te doen!
Eerst paar weken naar luisteren voordat ik een review plaats. Heeft iemand anders deze toevallig ook? wellicht leuk om met meerdere reviewtje ervan te doen!

Ik heb m al een paar maanden. Echt een geweldige hoofdtelefoon! Vind hem (afhankelijk van de muziek) zelfs nog beter dan mijn fidelio x2 (de goede). En dat voor minder geld. Hij heeft wel meer een versterker nodig en is een beetje picky, maar lang niet zo als een hd580/600/650martijnkoevoets schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:10:
Gisteren de HIFIMAN HE-4XX binnen gekregen (massdrop collab)! een magnetostaat koptelefoon![]()
[afbeelding]
Cool! welk versterker gebruik je?Heilige Kaas schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:28:
[...]
Ik heb m al een paar maanden. Echt een geweldige hoofdtelefoon! Vind hem (afhankelijk van de muziek) zelfs nog beter dan mijn fidelio x2 (de goede). En dat voor minder geld. Hij heeft wel meer een versterker nodig en is een beetje picky, maar lang niet zo als een hd580/600/650
De objective2. Toch wel ietsie beter dan de amp in de fiio e10k.
Het is een hoofdtelefoon met impedantie 300Ω en gevoeligheid 97dBSPL/mW.RekZ schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:29:
[...]
Ik weet dat er uiteraard een versterker/DAC nodig is om optimaal van de HD600 te genieten, maar is hij echt niet fatsoenlijk te beluisteren icm met een standaard laptop of telefoon uitgang?
Deze verdient in mijn optiek minstens een goede versterker en liefst dito DAC.
Welke combinatie dat voor jou is, is een zoektocht an sich.
Zelf heb ik de afgelopen jaren een pricewatch: FiiO X3 Digital Music Player 8GB Zwart ingezet als DAC/AMP, wat al een enorme verbetering is t.o.v. onboard geluid c.q. telefoon jack.
Ik dacht onlangs een stap te maken met een pricewatch: Cambridge Audio DacMagic Plus zwart, maar die gaat eerdaags retour.
Totdat er een nieuwe kandidaat opduikt blijf ik bij de FiiO als DAC, geschakeld aan mijn vintage Rotel RA971 mkii.
In de winkel de verschillende modellen beluisterd en gevoeld. Ook nog de Bower & Wilkins PX opgehad. Geluid daarvan is mooi, maar NC het beroerdst van de 4 en qua comfort abominabel, helemaal voor dat geld (€399). Uiteindelijk voor de Sony gegaan, die was qua geluid toch net ietsje meer mijn smaak dan de Bose. De Sennheiser zat niet zo lekker, dus die viel daarom af.Exirion schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:53:
[...]
Dit zal nooit afdoende zijn. Zeker relatief laagfrequent gerommel is heel moeilijk te dempen.
[...]
NC is door de jaren heen heel veel beter geworden. Ik ervaar voor casual listening geen vermindering van de kwaliteit op de Sennheiser PXC550. Soms schakel ik de NC nog wel eens uit/aan om het verschil te horen, en zet 'm altijd heel snel weer aanHet verschil is echt heel groot, en een goed afsluitende hoofdtelefoon zonder NC zal niet eens in de buurt komen.
[...]
Als je iemand met ING rentepunten kent is de PXC550 een stuk goedkoper te krijgen. Kijk ook eens naar de Sony WH1000XM2 en Bose QC35.
Hier ook 1 die er 1 heeft (nu zo 6 weken) Echt ongelooflijk tevreden mee. Ik heb er een extra kabel bij gekocht zodat ik makkelijker kan switchen tussen met Modmic en zonder maar qua geluid zo ongelooflijk lekker tot nog toe en vooral dat het voor mij 1 van de weinige headphones is die niet strak op mijn kop zit.martijnkoevoets schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:10:
Gisteren de HIFIMAN HE-4XX binnen gekregen (massdrop collab)! een magnetostaat koptelefoon![]()
[afbeelding]
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9
Vandaag in de Guardian: Hushed tones: six of the best noise-cancelling headphones.
De usual suspects (Bose, Sony, Sennheiser, B&W, Beats en Plantronics).
De usual suspects (Bose, Sony, Sennheiser, B&W, Beats en Plantronics).
[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 03-06-2018 16:07 ]
Ik zelf heb beats solo 2 wireless en ze zien er geweldig uit. Het geluid is oke maar niet het beste. De prijs is wel hoog voor wat je krijgt, hier betaal je voornamelijk voor het merk. Het comfort is niet optimaal want als je ze langer dan een half uur op hebt dan begint het pijn te doen aan je oren. Als advies heb ik dat je ze niet moet kopen als je naar goede prijs kwaliteit verhouding zoekt, als je echt beats wilt is dit wel een prima model.
dat hele verhaal van dac en versterker is echt zo vreselijk hype overgenomen van head fiRekZ schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:29:
[...]

En wat voor apparaat is een S.M.S.L iDEA?Amdwarrior schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:38:
[...]
dat hele verhaal van dac en versterker is echt zo vreselijk hype overgenomen van head fiSennheiser hd600 is echt niet moeilijk aan te drijven ik gebruik hem via mijn smsl idea (beetje dragonfly maar dan beter)
Inderdaad, een portable DAC + headphone versterker, dus niet -zoals TS voorstelt- de laptop of telefoon uitgang.
Via USB gebruik hem namelijk voor mijn Sony xba H3 en Shure shr440 vanwege te hoge weerstand op uitgang van mijn geluidskaart.Jorruchie schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:33:
[...]
En wat voor apparaat is een S.M.S.L iDEA?
Inderdaad, een portable DAC + headphone versterker, dus niet -zoals TS voorstelt- de laptop of telefoon uitgang.
+1Amdwarrior schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:38:
[...]
dat hele verhaal van dac en versterker is echt zo vreselijk hype overgenomen van head fiSennheiser hd600 is echt niet moeilijk aan te drijven ik gebruik hem via mijn smsl idea (beetje dragonfly maar dan beter)
Ik heb zelf de HD580 (identiek aan de HD600 maar met kunststof grill) en ik heb deze voorheen altijd geluisterd direct aan de pc uitgang. Puur genot, nooit wat gemist.
Daarna overgestapt op de Dragonfly black, het verschil is echt minimaal en als je die merkt is het vooral in de laagweergave.
Omdat ik wilde weten hoeveel beter ik kan gaan heb ik een 3uur durende luistersessie gedaan met een Chord Mojo en ook de IFI iDSD Black label (tussen die 2 kan ik met geen mogelijkheid een verschil ontdekken). Met die 2 DAC/amps wordt het geluid wel strakker en gedetailleerder maar ook hier is het verschil echt niet zo groot als ze je op internet willen laten geloven.
Wat me het meest opviel is dat vooral harde, snelle elektronische muziek zich leent voor de vergelijking: met bepaalde (hard gespeelde) tracks van Infected Mushroom kreeg ik een opvallende aan/uit druk op de oren met de 500euro DAC/amps, dat heb ik met mij Dragonfly niet.
In alle bovenstaande configuraties kan ik absoluut genieten van de muziek, je weet nl niet wat je mist als je geen goede versterker/DAC hebt..
Het "wil ik hebben" gevoel overheerst helaas ook bij mij al snel de objectieve beoordeling.
Wat me ook opviel: met de Mojo vond ik ineens details in de muziek die ik niet eerder hoorde, maar als ik dezelfde track op mijn telefoonuitgang afspeelde hoorde ik die ook gewoon. Objectief luisteren kan ik blijkbaar niet :-)
[ Voor 6% gewijzigd door _Dekker op 04-06-2018 08:40 ]
Ik ben ooit in die dac/amp hype ingetrapt_Dekker schreef op maandag 4 juni 2018 @ 08:38:
[...]
+1
Ik heb zelf de HD580 (identiek aan de HD600 maar met kunststof grill) en ik heb deze voorheen altijd geluisterd direct aan de pc uitgang. Puur genot, nooit wat gemist.
Daarna overgestapt op de Dragonfly black, het verschil is echt minimaal en als je die merkt is het vooral in de laagweergave.
Omdat ik wilde weten hoeveel beter ik kan gaan heb ik een 3uur durende luistersessie gedaan met een Chord Mojo en ook de IFI iDSD Black label (tussen die 2 kan ik met geen mogelijkheid een verschil ontdekken). Met die 2 DAC/amps wordt het geluid wel strakker en gedetailleerder maar ook hier is het verschil echt niet zo groot als ze je op internet willen laten geloven.
Wat me het meest opviel is dat vooral harde, snelle elektronische muziek zich leent voor de vergelijking: met bepaalde (hard gespeelde) tracks van Infected Mushroom kreeg ik een opvallende aan/uit druk op de oren met de 500euro DAC/amps, dat heb ik met mij Dragonfly niet.
In alle bovenstaande configuraties kan ik absoluut genieten van de muziek, je weet nl niet wat je mist als je geen goede versterker/DAC hebt..
Het "wil ik hebben" gevoel overheerst helaas ook bij mij al snel de objectieve beoordeling.
Wat me ook opviel: met de Mojo vond ik ineens details in de muziek die ik niet eerder hoorde, maar als ik dezelfde track op mijn telefoonuitgang afspeelde hoorde ik die ook gewoon. Objectief luisteren kan ik blijkbaar niet :-)
Mojo is echt zwaar overpriced vraag me af of gemiddelde reviewers wel eens blind testen betwijfel het sterk.
Aha, een dedicated geluidskaart.Amdwarrior schreef op maandag 4 juni 2018 @ 00:20:
[...]
Via USB gebruik hem namelijk voor mijn Sony xba H3 en Shure shr440 vanwege te hoge weerstand op uitgang van mijn geluidskaart.
Dat is dus ook niet rechtstreeks op het moederbord.
Het is maar net welke persoon met welke koptelefoon, welk moederbord, welke geluidskaart welke (portable) dac/versterker met elkaar vergelijkt. In mijn setup merk ik weldegelijk verschillen.
Je hebt geen boutique DAC/versterker van >€500,- nodig om van muziek te genieten, maar je haalt niet de volledige potentie uit een hoofdtelefoon als deze te weinig vermogen krijgt. En daarmee doel ik niet op dB's, maar op dynamiek / klankbeeld.
ja een Auzentech ja bij sommige koptelefoons merk ik dat dynamiek beter wordt en bas strakker maar deze geluidskaart was dan koopje vergelijken met die Schiit rommelJorruchie schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:20:
[...]
Aha, een dedicated geluidskaart.
Dat is dus ook niet rechtstreeks op het moederbord.
Het is maar net welke persoon met welke koptelefoon, welk moederbord, welke geluidskaart welke (portable) dac/versterker met elkaar vergelijkt. In mijn setup merk ik weldegelijk verschillen.
Je hebt geen boutique DAC/versterker van >€500,- nodig om van muziek te genieten, maar je haalt niet de volledige potentie uit een hoofdtelefoon als deze te weinig vermogen krijgt. En daarmee doel ik niet op dB's, maar over dynamiek / klankbeeld.
Dus een DAC/AMP kan weldegelijk verschil maken t.o.v. onboard geluid of een telefoon uitgang bij sommige koptelefoons, waaronder de HD600.Amdwarrior schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:20:
[...]
ja een Auzentech ja bij sommige koptelefoons merk ik dat dynamiek beter wordt en bas strakker maar deze geluidskaart was dan koopje vergelijken met die Schiit rommel
Ja bij koptelefoons met lage gevoeligheid hoge weerstandJorruchie schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:15:
[...]
Dus een DAC/AMP kan weldegelijk verschil maken t.o.v. onboard geluid of een telefoon uitgang bij sommige koptelefoons, waaronder de HD600.
Alleen als je advies vraagt op audio sites dat je 9/10 keer Schiit en Chord moet kopen want verschil is gigantisch blind testen doen ze nooit aan dus erg geloofwaardig is het niet.
https://www.tomshardware....gh-end-pc-audio,3733.html
Er werd in dit topic een vraag gesteld over de toegevoegde waarde van een DAC/AMP bij gebruik van een HD600. Dat is dus een koptelefoon in de categorie die je noemt.Amdwarrior schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:29:
[...]
Ja bij koptelefoons met lage gevoeligheid hoge weerstand
Alleen als je advies vraagt op audio sites dat je 9/10 keer Schiit en Chord moet kopen want verschil is gigantisch blind testen doen ze nooit aan dus erg geloofwaardig is het niet.
https://www.tomshardware....gh-end-pc-audio,3733.html
Niemand heeft het over de kwaliteit van Schiit, Chord of de geloofwaardigheid van reviewsites.
Een 250 of 300ohm hoofdteleoon zo op een mobiel of mp3 speler gaat toch niet werken vrees ik.
Gebruik mn beyer van 250ohm icm met een denon x2200 met mn mobiel klinkt dat voor geen meter.
Gebruik mn beyer van 250ohm icm met een denon x2200 met mn mobiel klinkt dat voor geen meter.
Klopt, er is een reden dat Beyerdynamic verschillende versies per model uitbrengt.Goofy1978 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:18:
Een 250 of 300ohm hoofdteleoon zo op een mobiel of mp3 speler gaat toch niet werken vrees ik.
Voor mobiel gebruik leent een 32Ohm versie met een kort snoer zich beter.
Voor het aansluiten op een receiver een 600Ohm variant. Een 250Ohm is een mooi compromis.
Ik heb na jaren twijfelen de Audio technica Ath-M50x gekocht maar ik twijfel een beetje of ik tevreden ben. Het is een beetje per nummer hit or miss. Ik heb soort van het gevoel dat ik beter kan krijgen.
Nu wil ik deze koptelefoon ook onderweg gebruiken. Anders was ik bij de Sennheiser HD 558 wel gebleven. Hebben jullie een suggestie voor een betere koptelefoon voor ongeveer dezelfde prijs?
Nu wil ik deze koptelefoon ook onderweg gebruiken. Anders was ik bij de Sennheiser HD 558 wel gebleven. Hebben jullie een suggestie voor een betere koptelefoon voor ongeveer dezelfde prijs?
Voor de duidelijkheid: hij hoort prima te klinken qua geluidsreproductie, enkel erg zacht. Koptelefoon uitgang van een mobiel heeft simpelweg niet genoeg output spannings swing om een fatsoenlijk volume te halen bij zo'n hoge impedantie.Goofy1978 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:18:
nee ook bij zacht volume klink ie niet lekker, voor de lage tonen heeft een telefoon ook bij zacht volume te weinig spanning.Sissors schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 09:04:
[...]
Voor de duidelijkheid: hij hoort prima te klinken qua geluidsreproductie, enkel erg zacht. Koptelefoon uitgang van een mobiel heeft simpelweg niet genoeg output spannings swing om een fatsoenlijk volume te halen bij zo'n hoge impedantie.
is ook niet best voor je hoofdtelefoon, als ie te weing spanning krijgt staat er soms bij zware bas even gelijkstroom op de magneet en dan kan ie doorbranden.
Net even getest met mn s8 het is idd minder erg dan ik dacht maar op de denon is het geluid wel veel beter.
[ Voor 7% gewijzigd door Goofy1978 op 09-06-2018 11:23 ]
Iemand ervaring met de Massdrop x Fostex TH-X00?
Goedendag iedereen,
Ik zou graag hifi uitproberen (maw de hifi wereld verkennen).
Nu dacht ik te starten met een ATH 50x (gekend en geprezen voor jaren EN het is niet al te duur). Is dit volgens dit forum een goede keuze als starter? Een DAC/amp combo is dit nuttig (vooral de AMP omdat DAC kan ik gebruiken = gebruik via PC en GSM).
Zou deze gebruiken voor streams kijken/wat gamen/video's (PC) maar wil ook kunnen meenemen en via OnePlus6 muziek luiteren/streams zien.
Bij voorbaat dank!
Nu dacht ik te starten met een ATH 50x (gekend en geprezen voor jaren EN het is niet al te duur). Is dit volgens dit forum een goede keuze als starter? Een DAC/amp combo is dit nuttig (vooral de AMP omdat DAC kan ik gebruiken = gebruik via PC en GSM).
Zou deze gebruiken voor streams kijken/wat gamen/video's (PC) maar wil ook kunnen meenemen en via OnePlus6 muziek luiteren/streams zien.
Bij voorbaat dank!
Met 38 ohm weerstand heb je geen extra versterker nodig hoor, dat kan een mobiel al makkelijk aansturen.
Ik vond dat niet zo'n prettige hoofdtelefoon, terwijl die redelijk geprezen wordt inderdaad, ik ben uiteindelijk bij een in allerlei opzichten ander beest geland (AKG K812), dat dan weer redelijk afgekraakt wordt in allerlei reviews, ik vond dat echter een prima ding...
IMHO moet je gewoon het een en ander goed proefluisteren, (binnen een vooraf met jezelf afgesproken budget)
IMHO moet je gewoon het een en ander goed proefluisteren, (binnen een vooraf met jezelf afgesproken budget)
[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 05-07-2018 19:28 ]
Ik ben opzoek naar een over-ear koptelefoon met Active Noise Cancelling. Overige eisen daarbij zijn dat ik de koptelefoon zowel via Bluetooth als bekabeld kan gebruiken, een goede accuduur is mooi meegenomen.
Momenteel kom ik op de volgende twee koptelefoons uit, welke van de twee zou het "beste" zijn. Met name qua geluidskwaliteit heb ik geen idee waar ik op moet letten.
Ik gebruik de headset tijdens het reizen, maar met name thuis om te werken, muziek te luisteren, en in de toekomst weer wat te gamen.
Sennheiser PXC 550: pricewatch: Sennheiser PXC 550 Wireless (Zwart)
Teufel Real Blue NC: https://www.teufelaudio.n.../real-blue-nc-p16586.html
Ik heb daarnaast een
De Sennheiser staat te koop via de ING punten winkel, waardoor het prijsverschil niet relevant is. https://www.ing.nl/punten/productdetail/6743821 .
Ik heb ook de Teufel Move BT in-ears, wat betreft de geluidskwaliteit ben ik hier prima tevreden mee. Echter het draagcomfort van in-ears vind ik na een aantal uurtjes wel wat minder prettig.
Momenteel kom ik op de volgende twee koptelefoons uit, welke van de twee zou het "beste" zijn. Met name qua geluidskwaliteit heb ik geen idee waar ik op moet letten.
Ik gebruik de headset tijdens het reizen, maar met name thuis om te werken, muziek te luisteren, en in de toekomst weer wat te gamen.
Ik heb daarnaast een
De Sennheiser staat te koop via de ING punten winkel, waardoor het prijsverschil niet relevant is. https://www.ing.nl/punten/productdetail/6743821 .
Ik heb ook de Teufel Move BT in-ears, wat betreft de geluidskwaliteit ben ik hier prima tevreden mee. Echter het draagcomfort van in-ears vind ik na een aantal uurtjes wel wat minder prettig.
Vergeet zeker de bose qc35 niet in je overweging. De ANC van dat ding is en blijft de koning van de koptelefoons.dewil1990 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:50:
Ik ben opzoek naar een over-ear koptelefoon met Active Noise Cancelling. Overige eisen daarbij zijn dat ik de koptelefoon zowel via Bluetooth als bekabeld kan gebruiken, een goede accuduur is mooi meegenomen.
Ik heb daarnaast een
Mits geluidskwaliteit niet de hoogste prioriteit heeft. De Sennheiser PXC 550 is koning als het gaat om geluidskwaliteit in combinatie met een prima ANC.Metro2002 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:14:
Vergeet zeker de bose qc35 niet in je overweging. De ANC van dat ding is en blijft de koning van de koptelefoons.
Ligt er inderdaad aan waar de nadruk op moet liggen.Exirion schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:33:
[...]
Mits geluidskwaliteit niet de hoogste prioriteit heeft. De Sennheiser PXC 550 is koning als het gaat om geluidskwaliteit in combinatie met een prima ANC.
Ingehaald door Sony en Sennheiser plus beter geluidskwaliteitMetro2002 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:14:
[...]
Vergeet zeker de bose qc35 niet in je overweging. De ANC van dat ding is en blijft de koning van de koptelefoons.
Voor de ANC? Nou nee. Geluidskwaliteit wil ik best geloven.Amdwarrior schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:13:
[...]
Ingehaald door Sony en Sennheiser plus beter geluidskwaliteit
De verschillende review en test-artikelen geven aan dat de noise cancellation vergelijkbaar is tussen Sony en Bose, maar dat het geluid van Sony beter is. Maar ook dat hangt weer af van de muziek, van de omgeving etc. De Sennheiser komt daar vlak achteraan qua ANC.
Uiteindelijk doe je met geen van die drie een miskoop. Verstandig is om ze te gaan beluisteren met je eigen muziek, en zo ook de pasvorm en -comfort mee te nemen in de overweging. Hangt weer af van vorm en grootte van het hoofd, budget en de vorm van de oren.
Uiteindelijk doe je met geen van die drie een miskoop. Verstandig is om ze te gaan beluisteren met je eigen muziek, en zo ook de pasvorm en -comfort mee te nemen in de overweging. Hangt weer af van vorm en grootte van het hoofd, budget en de vorm van de oren.
Las verschillende reviews dat Sony beter deed maar sinds kort Etymotic ER3SE ppfff wat een kwaliteit en detail en nog betere isolatieMetro2002 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:14:
[...]
Voor de ANC? Nou nee. Geluidskwaliteit wil ik best geloven.
Het hangt een beetje van je definitie van 'goeie ANC' af. Als je het puur hebt over volumereductie in dB's, dan scoort Bose het beste. De prijs die je daarvoor betaalt is dat muziekweergave hoorbaar beinvloed wordt. Sony schijnt daar de beste trade-off te hebben, maar qua geluidskwaliteit geef ik dan weer de voorkeur aan de Sennheiser. Serieuze audioliefhebbers zijn het er wel over eens dat Bose daarop het minst scoort. Dat merk je ook als je zo'n hoofdtelefoon passief gebruikt, zonder DSP om de frequentiecurve recht te trekken. De weergevers zijn zoals meestal bij Bose het zwakste punt.Metro2002 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:14:
Voor de ANC? Nou nee. Geluidskwaliteit wil ik best geloven.
Het goede is dat er eindelijk concurrentie op die markt is. Bose was zover vooruit in ANC dat er weinig vooruitgang werd gemaakt. Met nu Sony, Sennheiser, B&W etc als sterke concurrenten die het bijna net zo goed doen qua dBs en beter qua geluidskwaliteit, moet Bose nu weer haar best doen.
Win win situatie voor de gebruikers
.
Win win situatie voor de gebruikers
Om de een of andere reden zit er een USB-C kabel bij mijn nieuwe Beyerdynamic Aventho Wired (wat gewoon een analoge hoofdtelefoon is, waar een BT-versie van bestaat). Foutje lijkt me maar ik klaag niet.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Op mijn werk gebruik ik o.a. de Sony 1000x en de eerste keer dat ik die beluisterde was passief. Het klonk ronduit slecht dus ook daar wordt achter de schermen veel elektronisch rechtgetrokken.Exirion schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:07:
[...]
Dat merk je ook als je zo'n hoofdtelefoon passief gebruikt, zonder DSP om de frequentiecurve recht te trekken. De weergevers zijn zoals meestal bij Bose het zwakste punt.
Die heb ik ook gekocht als isolerende oplossing voor op mijn werk. De m50x is wel echt een bass heavy hoofdtelefoon met een warm geluid, op de pc tweak ik dat een paar dB naar beneden met Equalizer Apo.antonboutcha schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 15:02:
Goedendag iedereen,
Bij voorbaat dank!
Het is een kwestie van smaak, ik hou zelf van helder geluid waar de bas wel diep gaat maar niet teveel het andere geluid 'wegdrukt'.
Ik gebruik ook de Beyerdynamic DT770 80ohm versie en die is ook bass heavy maar heeft een betere impulsweergave: hij is beter in staat details weer te geven evenals strakke/harde overgangen. Hij isoleert buitengeluid niet zo goed als de m50x. De 770 zou ik eerder kiezen voor een meer audiofiel (analytisch) geluid, ze zijn beide ongeveer even duur.
De koptelefoon zal in elk geval het grootste verschil maken dus ik zou daar zeker de meeste aandacht aan besteden. En vooral proberen te luisteren voor aankoop.
Ik heb de B&W PX nu een aantal maanden in bezit en ben er erg over te spreken.gambieter schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:28:
Het goede is dat er eindelijk concurrentie op die markt is. Bose was zover vooruit in ANC dat er weinig vooruitgang werd gemaakt. Met nu Sony, Sennheiser, B&W etc als sterke concurrenten die het bijna net zo goed doen qua dBs en beter qua geluidskwaliteit, moet Bose nu weer haar best doen.
Win win situatie voor de gebruikers.
de koptelefoon zit erg comfortabel en ik kan deze makkelijk een halve werkdag opzetten zonder me er aan te storen (met mijn rare hoofd wil dat wel wat zeggen). Het geluid ervaar ik als zijnde erg goed. Duidelijk, helder en vol detail, met redelijk wat laag. De koptelefoon kan geheel draadloos werken, let er dan wel op dat er af en toe wat verstoring is, met name als de telefoon in de broekzak zit en je door een drukke plek loopt (binnenstad, stationshal etc.). Dit kan ook aan mijn telefoon liggen, dat is een oude galaxy S7 die op zn einde loopt. Ik krijg deze week een S9 en zal even laten weten of dat beter werkt.
De koptelefoon heeft daarnaast nog wat leukigheidjes. Er bestaat een app welke goed werkt en de updates kan verzorgen. Binnen deze app kun je ook instellen hoe agressief je de ANC wil hebben. 3 profielen van rustig tot airplane. Die laatste heeft me heerlijk doen slapen in het vliegtuig:) Ook kun je instellen of stemmen er wel doorheen mogen komen. Werkt redelijk maar verwacht er geen wonderen van. Je kunt hier ook de optie aanzetten of de koptelefoon moet reageren bij op en afzetten. Wanneer je dat aanzet pauzeert de muziek als je een oorschelp optilt, en gaat de koptelefoon in standby als je deze helemaal afzet. Erg prettig voor de batterijbesparing.
Mocht iemand een ANC koptelefoon overwegen, probeer de PX ook even uit.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Weet iemand een goede gesloten koptelefoon voor op kantoor?
Ik wil graag iets als de HiFiMAN he-4xx of philips fidelio x1 of 2. Sennheiser hd 600 of 650 qua geluid.
Dus zeker een warmer geluid, wel neutraal maar vooral makkelijk.
Ruimtelijk geluid vind ik erg belangrijk.
Hoef geen anc ofzo.
Heb de kef space one geluisterd en die beviel wel maar ben benieuwd naar meer. De sennheiser hd569? Aeon flow?
Ik wil graag iets als de HiFiMAN he-4xx of philips fidelio x1 of 2. Sennheiser hd 600 of 650 qua geluid.
Hoef geen anc ofzo.
Heb de kef space one geluisterd en die beviel wel maar ben benieuwd naar meer. De sennheiser hd569? Aeon flow?
[ Voor 5% gewijzigd door Heilige Kaas op 07-07-2018 14:13 ]
Ik heb de dt770 maar vind hem nogal hard klemmen op de oren, heb nu een takstar pro82 besteld omdat die zeer comfortabel is en een goed geluid heeft en afneembare kabel, prijs 45 euro.
Ik heb de dt770 nog nooit gehoord en was hem een beetje vergeten.
Ik ga binnenkort eens opzoek.
@Vlizzjeffrey helaas is 45 euro iets onder mijn budget.
Ik ga binnenkort eens opzoek.
@Vlizzjeffrey helaas is 45 euro iets onder mijn budget.
Kan bovenstaande alleen maar beamen... geweldig geluid en goede ANC (niet de allerbeste ANC maar goed genoeg).boomr schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:36:
[...]
Ik heb de B&W PX nu een aantal maanden in bezit en ben er erg over te spreken.
de koptelefoon zit erg comfortabel en ik kan deze makkelijk een halve werkdag opzetten zonder me er aan te storen (met mijn rare hoofd wil dat wel wat zeggen). Het geluid ervaar ik als zijnde erg goed. Duidelijk, helder en vol detail, met redelijk wat laag. De koptelefoon kan geheel draadloos werken, let er dan wel op dat er af en toe wat verstoring is, met name als de telefoon in de broekzak zit en je door een drukke plek loopt (binnenstad, stationshal etc.). Dit kan ook aan mijn telefoon liggen, dat is een oude galaxy S7 die op zn einde loopt. Ik krijg deze week een S9 en zal even laten weten of dat beter werkt.
De koptelefoon heeft daarnaast nog wat leukigheidjes. Er bestaat een app welke goed werkt en de updates kan verzorgen. Binnen deze app kun je ook instellen hoe agressief je de ANC wil hebben. 3 profielen van rustig tot airplane. Die laatste heeft me heerlijk doen slapen in het vliegtuig:) Ook kun je instellen of stemmen er wel doorheen mogen komen. Werkt redelijk maar verwacht er geen wonderen van. Je kunt hier ook de optie aanzetten of de koptelefoon moet reageren bij op en afzetten. Wanneer je dat aanzet pauzeert de muziek als je een oorschelp optilt, en gaat de koptelefoon in standby als je deze helemaal afzet. Erg prettig voor de batterijbesparing.
Mocht iemand een ANC koptelefoon overwegen, probeer de PX ook even uit.
MuziekLiefhebbert
de fidelio L2 is halfopen, misschien is dat genoeg voor uw toepassing?Heilige Kaas schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 14:11:
Hoef geen anc ofzo.
andere headphones: Audio Technica ATH-M40x; Audio Technica ATH-A1000Z; B&O PLAY H6
en misschien de Teufel REAL PURE, geen idee hoe hij klinkt, maar alles wat ik tot nu toe gehoord heb van teufel was zeer goed voor zijn prijs!
[ Voor 16% gewijzigd door MikeVM op 09-07-2018 04:22 ]
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
De B&W PX is momenteel in de aanbieding voor 260 euro bij Amazon.de.
Zie Bloederig in "Centraal aanbiedingen topic. V2.0"
Helaas is de deal weer voorbij.
Zie Bloederig in "Centraal aanbiedingen topic. V2.0"
Helaas is de deal weer voorbij.
[ Voor 12% gewijzigd door musicfreak op 11-07-2018 21:07 ]
Net een Beyerdynamic DT770 PRO 32ohm besteld, die komt met leren kussentjes maar had pas nieuwe velours voor mijn Custom One Pro besteld dus die zet ik wel over, ben erg benieuwd naar de DT770.
Hij komt aan een Lead Audio LA-100 amp maar express de 32ohm gekozen vanwege de korte kabel, ik ga hem ook weleens onderweg gebruiken
Ik heb ook nog een Marshall Major II bluetooth maar die zit me veel te strak en kan ik niet meer dan een half uur ophebben.
Hij komt aan een Lead Audio LA-100 amp maar express de 32ohm gekozen vanwege de korte kabel, ik ga hem ook weleens onderweg gebruiken
Ik heb ook nog een Marshall Major II bluetooth maar die zit me veel te strak en kan ik niet meer dan een half uur ophebben.
Aangezien de custom one pro en de dt770 een andere vorm hebben vraag ik me af of dat goed gaat passen.
Dat past zelfs precies want is hetzelfde kussentjeCyBeR schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 19:40:
Aangezien de custom one pro en de dt770 een andere vorm hebben vraag ik me af of dat goed gaat passen.
De BeyerDynamic EDT770 VB zijn een set zwarte velours (reserve) oorkussens die in elk geval geschikt zijn voor de DT 770, DT 770 Pro, DT 511, DT 801, DT 831, DT 880 (oude versie), DT 901, MMX 300, Custom One Pro Plus en Custom Studio hoofdtelefoons.
Ik heb een Sony WH1000xm2. ANC is top en het geluid is nu naar mijn zijn. Mijn vriendin heeft een mdr1000 en dat vond ik qua geluid niet denderend. Heb mijn WH voor €250 nieuw kunnen kopen. Dealtje die ik niet kon laten liggen. Leuke van die WH is de koptelefoon app van sony die je op je smartphone installeert. Veel in te stellen, waaronder equalizers. Kun je helemaal handmatig instellen en de muziek klinkt mij echt lekker in de oren. Zonder equalizer klinkt het saai, te clean, geen beleving. Accuduur is voor mij meer dan zat. BT bereik is goed en vrij groot. Rtings heeft zowel de bose als sony getest en daar komt op technisch vlak de Sony als winnaar uit de test vwb technisch goede geluidsweergave._Dekker schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 17:19:
[...]
Op mijn werk gebruik ik o.a. de Sony 1000x en de eerste keer dat ik die beluisterde was passief. Het klonk ronduit slecht dus ook daar wordt achter de schermen veel elektronisch rechtgetrokken.
Sony heeft weer een actie bij de XZ smartphone. Gratis WH1000. Marktplaats wordt vast weer overspoelt (V&A hier mogelijk ook) met nieuwe WH1000 voor €250. Goede prijs voor dat apparaat.
[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 11-07-2018 21:34 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Ah ok, 't leek me dat ze andere pads zouden hebben maar ik was veel te lui om 't op te zoekenBierkameel schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 19:42:
[...]
Dat past zelfs precies want is hetzelfde kussentje
De BeyerDynamic EDT770 VB zijn een set zwarte velours (reserve) oorkussens die in elk geval geschikt zijn voor de DT 770, DT 770 Pro, DT 511, DT 801, DT 831, DT 880 (oude versie), DT 901, MMX 300, Custom One Pro Plus en Custom Studio hoofdtelefoons.
Let overigens wel dat de DT770 en DT880/990 pads wel degelijk verschillend zijn (maar niet zichtbaar).
Verwijderd
Dan zou je eens naar de AKG 550 mk3 kunnen luisteren. Gesloten, mooi ruimtelijk en neutraal geluid, goede/degelijke afwerking. Door de lage aansluitwaarde kun je hem bijna overal inprikken. Prijs rond de 175-225 euro.Heilige Kaas schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 14:11:
Hoef geen anc ofzo.
Hierbij deel ik mijn ervaringen in koptelefoonland, het is tenslotte vakantie dus ik heb er de tijd voor 
Wellicht heeft iemand baat bij al dit leesvoer. Excuses als het wat warrig/ongestructureerd is.
Ergens in de jaren 90 de Sennheiser HD580 (tegenwoordig de HD600) aangeschaft maar vooral in het begin nooit echt veel gebruikt omdat ik meer gericht was op mijn stereoset (o.a. B&W, Marantz, Rotel, NAD spul). Terugkijkend denk ik dat gewoon niet doorhad hoeveel de akoestiek van de kamer het geluid eigenlijk verpest. Dat is (naast het hebben van kinderen en dus weinig luistermomenten) de reden dat ik koptelefoongeluid meer ben gaan waarderen. Met koptelefoon is het geluid gewoon heel consistent, de frequentiekarakteristiek is onafhankelijk van waar je zit in de kamer.
Naast de HD580 thuis heb ik op het werk in de loop van de laatste 2 jaar een aantal gesloten koptelefoons gebruikt om geen last te hebben van de omgeving:
Audio Technica ATH-m50x
Sony MDR-1000x (met noise cancelling)
Beyerdynamic DT770-80Ohm
Ik vind eigenlijk de verschillen tussen deze 3 niet zo groot: alle 3 hebben ze overdreven veel laagweergave naar mijn smaak (ik regel dat bij alle 3 terug via equalizer APO). De DT770 valt op vanwege zijn snelheid maar ik vind die ook lichtelijk blikkerig klinken, alsof je de frequentie van de oorschelpen hoort wanneer je erop tikt met je vingers. Van de gesloten versies luister ik de DT770 wel het liefst omdat hij gedetailleerder en strakker klinkt door zijn snelheid.
Als het gaat om geluidsisolatie dat is (zoals verwacht) de Sony het beste, gevolgd door de m50x en daarna de DT770.
Opvallend ook hoe goed de Sony klinkt als NC actief is: aan of uit geeft zo goed als geen verschil in geluidskwaliteit.
Vergeleken met de HD580 leggen ze het echter allemaal af als het gaat om openheid/ruimtelijkheid en algehele beleving. Voor mij is een gesloten koptelefoon daarmee een noodzakelijk kwaad, als het even kan heb ik liever een open versie.
Overigens ben ik wel van mening dat je aan elke redelijke koptelefoon kunt wennen: je oren, of beter: je hersenen, stellen zich er op in zodat je na pak weg een aantal dagen tot een week 'ingespeeld bent'. Pas als je snel wisselt naar een ander type gaan dingen echt opvallen en klinkt het nieuwe in het begin meestal juist 'slecht', maar kan je met de tijd er toch achter komen dat het voor jou toch beter is.
Door een collega-audiofiel ben ik wat meer aangestoken met het virus en ben overgegaan tot de aanschaf van een Dragonfly 1.2 DAC/versterker (zo eentje die je direct in de USB poort plugt). De geluidsverbetering die dat geeft is zeer marginaal, en is meer te zien als het isoleren van elke vorm van on-board audio storing (afkomstig van het moederbord). Maar goed, het psychisch effect is altijd groter dan dat
Van diezelfde collega de Dragonfly Red geleend, en ook dat klinkt uiteraard gewoon prima, verschil kon ik niet vaststellen met de 1.2 versie. Als experiment heb ik de S.M.S.L. Idea aangeschaft en conclusie is dat dit gewoon presteert als een Dragonfly Red, dus goed geluid en gelijkwaardige power voor een lagere prijs.
Omdat de HD580 vrij hoogohmig is (300Ohm) en de Dragonfly 1.2 daar niet zo geschikt voor is vanwege de vrij lage power ervan en vanwege issues met Android met zowel Dragonfly als de Idea, heb ik voor de HD580 uiteindelijk een Chord Mojo DAC/amp aangeschaft, ook in de wetenschap dat de HD580 de volgende was die zou worden vervangen.
De verbetering met de Chord Mojo is zeer marginaal geweest en moet je meer zien als "ik denk dat de bas strakker is en het hoog net iets verfijnder en gedetaillleerder met meer micro-details". Ik haat eigenlijk dat soort beschrijvingen, het geeft voor mij aan dat het >95% subjectief is wat er gebeurt. Ik heb in een 3 uur durende luistersessie de Mojo nog vergeleken met de Ifi Micro iDSD Black Label DAC/amp en heb 0,0 verschil kunnen ontdekken tussen die 2.
In dezelfde sessie heb ik de nieuwe Sennheiser HD660s beluisterd: klinkt zeer veel als mijn HD580 die ik ook had meegenomen, maar de 660s heeft een ietsje pietsje strakkere en diepere laagweergave.
Ook de Hifiman Sundara beluisterd: qua klank ook heel dichtbij de HD580, maar wel hoorbaar sneller, met meer detaillering. Dat vond ik een duidelijkere verbetering t.o.v. de HD660s.
Maar uiteindelijk vond ik de verschillen dusdanig klein dat de HD580 mocht blijven.
Om voor mezelf vast te stellen hoe ver je zou kunnen komen in geluidskwaliteit met een koptelefoon heb ik nog een Focal Elear opgehad, aangesloten aan een Chord Hugo TT DAC/amp. Dat was eigenlijk een desillusie voor mij: het geluid klonk gewoon emotieloos, alsof de ziel/beleving eruit was gehaald, ik kan het helaas niet anders verwoorden. In ruil daarvoor wel een heel erg gedetailleerd/analytisch geluid. Omdat ik ervan overtuigd ben dat de DAC/amp nauwelijks bijdraagt aan het geluid (de Elear is overigens ook maar iets van 35Ohm), heb ik de Elear daarom op mijn lijstje gezet van wat ik niet moet hebben.
Ivm met het opgeven van een andere hobby heb ik onlangs wat serieuzer in de audio hobby kunnen investeren en ben wezen kijken en luisteren naar een Sennheiser HD800s.
In de winkel heb ik die vergeleken met de HD580. Wat me direct de streep trok was met name de heerlijke weergave van het harde felle bongogeluid van Safri Duo: acuut kippenvel, bijna alsof je erbij zit. Om een technische reden kon ik helaas niet mijn eigen muziek luisteren in de winkel maar wat ik daar hoorde gaf voor mij al de doorslag.
Inmiddels heb ik de 800s een maand thuis en heb ik veel meer kunnen ontdekken, de hd580 ligt sindsdien alleen nog maar stof te happen.
Het is nl alsof de hd800s een gordijn weghaalt t.o.v. alles wat ik tot dusver heb beluisterd: het geluid is enorm (oppassen, nu wordt ik wellicht enthousiast
) gedetailleerd, helder en 'open', instrumenten worden daarbij als het ware vastgepakt en verder uit elkaar in een ruimte vóór je geplaatst i.p.v. meer op 1 lijn ìn je hoofd als bij de andere koptelefoons. Het is bijzonder om te horen hoe anders opnames ineens kunnen klinken, ik ben mijn hele muziekcollectie opnieuw aan het ontdekken omdat ik in zowat alle nummers iets nieuws ontdek: niet alleen ruimtelijk maar ook nieuwe details en foutjes in de opnames. Met de 800 kan ik in een bepaald nr van Mike Oldfield bv ineens 2 individuele gitaren onderscheiden waar dat met de 580 niet opviel. Een ademteug van iemand, een kraakje van een viool. Dat zijn allemaal dingen waar ik van geniet.
Het enige dat mijn stereoset 'beter' doet is het gevoel van een podium beter weergeven, maar heel eerlijk: ik heb daar geen behoefte meer aan ondanks dat ik m.b.v. een meetmicrofoon de kamer akoestiek grotendeels heb gecorrigeerd; de luisterpositie blijft gewoon erg kritisch. Met koptelefoon kan ik overal zitten waar ik maar wil.
Ik ben dus een analytische luisteraar en vind het leuk een nummer helemaal uit te pluizen op de afzonderlijke instrumenten/geluiden, hun positie en hoe ze gespeeld worden. Daar is de hd800s echt perfect voor.
De sound-stage is qua ruimtelijkheid heel bijzonder en verschilt soms weinig maar meestal juist veel met de HD580.
Verder ben ik absoluut geen bass-head en heb liever minder dan meer bas. Daarin komt de hd800s mij helemaal tegemoet, ik moet zeggen dat bij sommige elektronische/edm nummers (en ook met name muziek uit de jaren 80 en 90) de bas ietwat iel kan klinken, maar echt storend is het niet omdat de helderheid zoveel goed maakt.
De bas van de 800 gaat laag, bijna voelbaar soms en is heel precies met een heerlijke impact, het klinkt wat tegenstrijdig met het voorgaande maar toch is dat zo. Als het laag in de muziek zit dan hoor je het wel en dat is vooral met akoestische percussie opvallend: het voelt dan soms bijna of je ernaast staat.
De andere koptelefoons klinken in vergelijking meer 'vloeibaar' en rommeliger in het laag, ik kon met de HD800 ineens een loopje in een baslijn vaststellen met een 2e aanzet waar ik eerst een enkele aangehouden toon dacht te horen (nummer weet ik helaas niet meer, ik heb erg veel geluisterd de laatste tijd :-)
Ik realiseer me dat ik de Focal Elear afdeed als analytisch en emotieloos terwijl ik de HD800s ook analytisch noem maar ik daar juist lyrisch over ben. Ben er nog niet over uit waar dat in zit, het blijft bij een gevoel en daarmee heb ik voor mezelf met HD800s een stuk emotie aangeschaft waar ik langer mee hoop te doen dan de gemiddelde smartphone.
Omdat de Chord Mojo op een accu draait, alleen 3.5mm jack aansluitingen heeft en ik niet steeds weer met die laadtijd wilde zitten heb ik een Desktop DAC-amp aangeschaft: de Fostex HP-A4BL. Daarnaast heeft hij ook nog eens een gebalanceerde koptelefoonansluiting (die kabel wordt ook bij de HD800s geleverd naast de normale 6.3 jack kabel).
Want uiteraard wilde ik ook ervaren wat voor verbetering de gebalanceerde aansluiting geeft, dat is tenslotte toch het summum als je internet moet geloven. Nou, ook hier is het vooral een subjectief gebeuren tussen de oortjes: ik vrees dat ik in een blinde test volledig door de mand val. De Fostex klinkt overigens in mijn oren exact als de Mojo (wat natuurllijk dikke prima is). De verhalen dat je ontzettend veel moet investeren in een goede amp voor de HD800s is in mijn ogen volkomen onzin: zelfs aan mijn Samsung S7 Edge klinkt de 800 nog steeds fantastisch.
Als ik een paar kleine conclusies moet verbinden aan mijn persoonlijke(!!) ervaringen:
1: de koptelefoon doet absoluut het meest met het geluid, wellicht al 95%. Stop hier de meeste tijd in met zoeken.
2: de versterker misschien nog 4% (met name ietwat strakkere laagweergave). Over buizen heb ik het niet.
3: de DAC doet misschien 1%
4: Wat je ook kiest: ga het eerst luisteren, en met de muziek die je door en door kent.
Wellicht heeft iemand baat bij al dit leesvoer. Excuses als het wat warrig/ongestructureerd is.
Ergens in de jaren 90 de Sennheiser HD580 (tegenwoordig de HD600) aangeschaft maar vooral in het begin nooit echt veel gebruikt omdat ik meer gericht was op mijn stereoset (o.a. B&W, Marantz, Rotel, NAD spul). Terugkijkend denk ik dat gewoon niet doorhad hoeveel de akoestiek van de kamer het geluid eigenlijk verpest. Dat is (naast het hebben van kinderen en dus weinig luistermomenten) de reden dat ik koptelefoongeluid meer ben gaan waarderen. Met koptelefoon is het geluid gewoon heel consistent, de frequentiekarakteristiek is onafhankelijk van waar je zit in de kamer.
Naast de HD580 thuis heb ik op het werk in de loop van de laatste 2 jaar een aantal gesloten koptelefoons gebruikt om geen last te hebben van de omgeving:
Audio Technica ATH-m50x
Sony MDR-1000x (met noise cancelling)
Beyerdynamic DT770-80Ohm
Ik vind eigenlijk de verschillen tussen deze 3 niet zo groot: alle 3 hebben ze overdreven veel laagweergave naar mijn smaak (ik regel dat bij alle 3 terug via equalizer APO). De DT770 valt op vanwege zijn snelheid maar ik vind die ook lichtelijk blikkerig klinken, alsof je de frequentie van de oorschelpen hoort wanneer je erop tikt met je vingers. Van de gesloten versies luister ik de DT770 wel het liefst omdat hij gedetailleerder en strakker klinkt door zijn snelheid.
Als het gaat om geluidsisolatie dat is (zoals verwacht) de Sony het beste, gevolgd door de m50x en daarna de DT770.
Opvallend ook hoe goed de Sony klinkt als NC actief is: aan of uit geeft zo goed als geen verschil in geluidskwaliteit.
Vergeleken met de HD580 leggen ze het echter allemaal af als het gaat om openheid/ruimtelijkheid en algehele beleving. Voor mij is een gesloten koptelefoon daarmee een noodzakelijk kwaad, als het even kan heb ik liever een open versie.
Overigens ben ik wel van mening dat je aan elke redelijke koptelefoon kunt wennen: je oren, of beter: je hersenen, stellen zich er op in zodat je na pak weg een aantal dagen tot een week 'ingespeeld bent'. Pas als je snel wisselt naar een ander type gaan dingen echt opvallen en klinkt het nieuwe in het begin meestal juist 'slecht', maar kan je met de tijd er toch achter komen dat het voor jou toch beter is.
Door een collega-audiofiel ben ik wat meer aangestoken met het virus en ben overgegaan tot de aanschaf van een Dragonfly 1.2 DAC/versterker (zo eentje die je direct in de USB poort plugt). De geluidsverbetering die dat geeft is zeer marginaal, en is meer te zien als het isoleren van elke vorm van on-board audio storing (afkomstig van het moederbord). Maar goed, het psychisch effect is altijd groter dan dat
Van diezelfde collega de Dragonfly Red geleend, en ook dat klinkt uiteraard gewoon prima, verschil kon ik niet vaststellen met de 1.2 versie. Als experiment heb ik de S.M.S.L. Idea aangeschaft en conclusie is dat dit gewoon presteert als een Dragonfly Red, dus goed geluid en gelijkwaardige power voor een lagere prijs.
Omdat de HD580 vrij hoogohmig is (300Ohm) en de Dragonfly 1.2 daar niet zo geschikt voor is vanwege de vrij lage power ervan en vanwege issues met Android met zowel Dragonfly als de Idea, heb ik voor de HD580 uiteindelijk een Chord Mojo DAC/amp aangeschaft, ook in de wetenschap dat de HD580 de volgende was die zou worden vervangen.
De verbetering met de Chord Mojo is zeer marginaal geweest en moet je meer zien als "ik denk dat de bas strakker is en het hoog net iets verfijnder en gedetaillleerder met meer micro-details". Ik haat eigenlijk dat soort beschrijvingen, het geeft voor mij aan dat het >95% subjectief is wat er gebeurt. Ik heb in een 3 uur durende luistersessie de Mojo nog vergeleken met de Ifi Micro iDSD Black Label DAC/amp en heb 0,0 verschil kunnen ontdekken tussen die 2.
In dezelfde sessie heb ik de nieuwe Sennheiser HD660s beluisterd: klinkt zeer veel als mijn HD580 die ik ook had meegenomen, maar de 660s heeft een ietsje pietsje strakkere en diepere laagweergave.
Ook de Hifiman Sundara beluisterd: qua klank ook heel dichtbij de HD580, maar wel hoorbaar sneller, met meer detaillering. Dat vond ik een duidelijkere verbetering t.o.v. de HD660s.
Maar uiteindelijk vond ik de verschillen dusdanig klein dat de HD580 mocht blijven.
Om voor mezelf vast te stellen hoe ver je zou kunnen komen in geluidskwaliteit met een koptelefoon heb ik nog een Focal Elear opgehad, aangesloten aan een Chord Hugo TT DAC/amp. Dat was eigenlijk een desillusie voor mij: het geluid klonk gewoon emotieloos, alsof de ziel/beleving eruit was gehaald, ik kan het helaas niet anders verwoorden. In ruil daarvoor wel een heel erg gedetailleerd/analytisch geluid. Omdat ik ervan overtuigd ben dat de DAC/amp nauwelijks bijdraagt aan het geluid (de Elear is overigens ook maar iets van 35Ohm), heb ik de Elear daarom op mijn lijstje gezet van wat ik niet moet hebben.
Ivm met het opgeven van een andere hobby heb ik onlangs wat serieuzer in de audio hobby kunnen investeren en ben wezen kijken en luisteren naar een Sennheiser HD800s.
In de winkel heb ik die vergeleken met de HD580. Wat me direct de streep trok was met name de heerlijke weergave van het harde felle bongogeluid van Safri Duo: acuut kippenvel, bijna alsof je erbij zit. Om een technische reden kon ik helaas niet mijn eigen muziek luisteren in de winkel maar wat ik daar hoorde gaf voor mij al de doorslag.
Inmiddels heb ik de 800s een maand thuis en heb ik veel meer kunnen ontdekken, de hd580 ligt sindsdien alleen nog maar stof te happen.
Het is nl alsof de hd800s een gordijn weghaalt t.o.v. alles wat ik tot dusver heb beluisterd: het geluid is enorm (oppassen, nu wordt ik wellicht enthousiast
Het enige dat mijn stereoset 'beter' doet is het gevoel van een podium beter weergeven, maar heel eerlijk: ik heb daar geen behoefte meer aan ondanks dat ik m.b.v. een meetmicrofoon de kamer akoestiek grotendeels heb gecorrigeerd; de luisterpositie blijft gewoon erg kritisch. Met koptelefoon kan ik overal zitten waar ik maar wil.
Ik ben dus een analytische luisteraar en vind het leuk een nummer helemaal uit te pluizen op de afzonderlijke instrumenten/geluiden, hun positie en hoe ze gespeeld worden. Daar is de hd800s echt perfect voor.
De sound-stage is qua ruimtelijkheid heel bijzonder en verschilt soms weinig maar meestal juist veel met de HD580.
Verder ben ik absoluut geen bass-head en heb liever minder dan meer bas. Daarin komt de hd800s mij helemaal tegemoet, ik moet zeggen dat bij sommige elektronische/edm nummers (en ook met name muziek uit de jaren 80 en 90) de bas ietwat iel kan klinken, maar echt storend is het niet omdat de helderheid zoveel goed maakt.
De bas van de 800 gaat laag, bijna voelbaar soms en is heel precies met een heerlijke impact, het klinkt wat tegenstrijdig met het voorgaande maar toch is dat zo. Als het laag in de muziek zit dan hoor je het wel en dat is vooral met akoestische percussie opvallend: het voelt dan soms bijna of je ernaast staat.
De andere koptelefoons klinken in vergelijking meer 'vloeibaar' en rommeliger in het laag, ik kon met de HD800 ineens een loopje in een baslijn vaststellen met een 2e aanzet waar ik eerst een enkele aangehouden toon dacht te horen (nummer weet ik helaas niet meer, ik heb erg veel geluisterd de laatste tijd :-)
Ik realiseer me dat ik de Focal Elear afdeed als analytisch en emotieloos terwijl ik de HD800s ook analytisch noem maar ik daar juist lyrisch over ben. Ben er nog niet over uit waar dat in zit, het blijft bij een gevoel en daarmee heb ik voor mezelf met HD800s een stuk emotie aangeschaft waar ik langer mee hoop te doen dan de gemiddelde smartphone.
Omdat de Chord Mojo op een accu draait, alleen 3.5mm jack aansluitingen heeft en ik niet steeds weer met die laadtijd wilde zitten heb ik een Desktop DAC-amp aangeschaft: de Fostex HP-A4BL. Daarnaast heeft hij ook nog eens een gebalanceerde koptelefoonansluiting (die kabel wordt ook bij de HD800s geleverd naast de normale 6.3 jack kabel).
Want uiteraard wilde ik ook ervaren wat voor verbetering de gebalanceerde aansluiting geeft, dat is tenslotte toch het summum als je internet moet geloven. Nou, ook hier is het vooral een subjectief gebeuren tussen de oortjes: ik vrees dat ik in een blinde test volledig door de mand val. De Fostex klinkt overigens in mijn oren exact als de Mojo (wat natuurllijk dikke prima is). De verhalen dat je ontzettend veel moet investeren in een goede amp voor de HD800s is in mijn ogen volkomen onzin: zelfs aan mijn Samsung S7 Edge klinkt de 800 nog steeds fantastisch.
Als ik een paar kleine conclusies moet verbinden aan mijn persoonlijke(!!) ervaringen:
1: de koptelefoon doet absoluut het meest met het geluid, wellicht al 95%. Stop hier de meeste tijd in met zoeken.
2: de versterker misschien nog 4% (met name ietwat strakkere laagweergave). Over buizen heb ik het niet.
4: Wat je ook kiest: ga het eerst luisteren, en met de muziek die je door en door kent.
Heb ook een open hoofdtelefoon de beyer t90 klinkt erg goed, ie heeft ook een redelijk vlakke weergave.
En hij zit erg lekker ook wel belangrijk.
Ik speel vanaf een receiver dan klinkt ie wel beter dan vanaf een telefoon, die hebben wat te weinig versterking voor 250ohm op hogere volumes.
Als je er ook films mee kijkt kun je misschien eens kijken naar atmos voor headphones, dat schijnt erg goed te werken.
Normaal hoor je waar het geluid vandaan komt omdat je ene oor iets eerder het geluid hoort dan je andere en het klinkt anders omdat je hoofd tussen het geluid zit.
Die correctie past dolby dan ook toe zodat je met een hoofdtelefoon toch de indruk hebt van een surround speaker opstelling rondom.
En hij zit erg lekker ook wel belangrijk.
Ik speel vanaf een receiver dan klinkt ie wel beter dan vanaf een telefoon, die hebben wat te weinig versterking voor 250ohm op hogere volumes.
Als je er ook films mee kijkt kun je misschien eens kijken naar atmos voor headphones, dat schijnt erg goed te werken.
Normaal hoor je waar het geluid vandaan komt omdat je ene oor iets eerder het geluid hoort dan je andere en het klinkt anders omdat je hoofd tussen het geluid zit.
Die correctie past dolby dan ook toe zodat je met een hoofdtelefoon toch de indruk hebt van een surround speaker opstelling rondom.
Verwijderd
Hopelijk is deze vraag passend in dit topic.
Sinds de verbouwing van onze woning heb ik veel last van de bewoner in het appartement boven ons. Ik hoor deze letterlijk heen en weer lopen. Krakende vloer en gebonk (lage toon) van zijn voetstappen. Zeer vervelend. Ik weet dat er veel oplossingen zijn.. buurman aanspreken, aannemer aanspreken op de isolatie, verhuizen, et cetera..
Echter vroeg ik me af in hoeverre een NC koptelefoon deze hinderlijke geluiden voor mij zou kunnen wegnemen zodat ik overdag rustig kan werken..
Of is een HC koptelefoon hier niet geschikt voor.. ?
Sinds de verbouwing van onze woning heb ik veel last van de bewoner in het appartement boven ons. Ik hoor deze letterlijk heen en weer lopen. Krakende vloer en gebonk (lage toon) van zijn voetstappen. Zeer vervelend. Ik weet dat er veel oplossingen zijn.. buurman aanspreken, aannemer aanspreken op de isolatie, verhuizen, et cetera..
Echter vroeg ik me af in hoeverre een NC koptelefoon deze hinderlijke geluiden voor mij zou kunnen wegnemen zodat ik overdag rustig kan werken..
Nee. NC werkt vooral goed met relatief hard en monotoon geluid, dus daar hoef je het niet specifiek voor te kopen. Afhankelijk van hoe hard het geluid is werkt het misschien om een goede gesloten (over ear) koptelefoon te nemen. Die dempen ook al het nodige.Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:11:
Hopelijk is deze vraag passend in dit topic.
Maar als je gevoelig bent voor dergelijk soort woongeluid dan is er waarschijnlijk niks wat je gaat helpen - je let er dan al veel te veel op. Ik zou je dan inderdaad adviseren snel te verhuizen of beter te isoleren, want iemand gaan aanspreken op het feit dat hij/zij loopt in z'n eigen appartement is natuurlijk een foute manier van je eigen probleem bij iemand anders neerleggen.
Ik denk dat een goede gesloten koptelefoon in dit geval aardig wat leed wegneemt. ANC werkt inderdaad niet omdat dat juist gericht is op constant geluid in plaats van 'plotselinge geluiden'.
Wat is een plotseling geluid? Iets dat in een halve seconde opkomt? Dat is behoorlijk traag voor alles wat elektronisch en/of audio gerelateerd is. Ik heb mijn ANC ook op ruis getest (video'tje van youtube). Ruis is per definitie niet te voorspellen, en toch werkt het er prima op.
Wel apart trouwens dat jouw verbouwing heeft gezorgd voor meer geluid van je bovenburen? Zelf heb ik overigens aan het begin heel veel last gehad van mijn bovenburen, maar dat heeft zichzelf opgelost (aan mijn kant, ze waren ook al aan het begin totaal niet bijzonder luidruchtig, maar als je het niet gewend bent ga je er wel op letten).
Onder de streep verwacht ik dat ANC er prima tegen gaat helpen. Ik heb een Sony ANC koptelefoon. In ANC mode is er wel een lichte ruis te horen. Dus je hoeft hem niet te kopen met als idee dat het dan 'stil' is. En ook zonder die ruis zou je waarschijnlijk alleen maar meer erop gaan letten, omdat ook alle andere geluiden gedempt worden. Zet je echter muziekje aan, dan werkt het prima. De ANC van mijn koptelefoon is prima in staat om stemmen te onderdrukken, dus ik verwacht dat iets met laagfrequente geluiden zoals voetstappen van bovenburen ook prima door ANC onderdrukt kan worden.
Wel apart trouwens dat jouw verbouwing heeft gezorgd voor meer geluid van je bovenburen? Zelf heb ik overigens aan het begin heel veel last gehad van mijn bovenburen, maar dat heeft zichzelf opgelost (aan mijn kant, ze waren ook al aan het begin totaal niet bijzonder luidruchtig, maar als je het niet gewend bent ga je er wel op letten).
Onder de streep verwacht ik dat ANC er prima tegen gaat helpen. Ik heb een Sony ANC koptelefoon. In ANC mode is er wel een lichte ruis te horen. Dus je hoeft hem niet te kopen met als idee dat het dan 'stil' is. En ook zonder die ruis zou je waarschijnlijk alleen maar meer erop gaan letten, omdat ook alle andere geluiden gedempt worden. Zet je echter muziekje aan, dan werkt het prima. De ANC van mijn koptelefoon is prima in staat om stemmen te onderdrukken, dus ik verwacht dat iets met laagfrequente geluiden zoals voetstappen van bovenburen ook prima door ANC onderdrukt kan worden.
Leuk om nog een HD580 enthousiasteling te zien. Heb geen ervaring met de HD800 en als ik je zo lees is dat ook beter voor mijn portemonnee. Ook ik ben al ongeveer 20 jaar enthousiast over de HD580 die zich, afgezien van nieuwe kussentjes en een kabel, prima houdt._Dekker schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:19:
Hierbij deel ik mijn ervaringen in koptelefoonland
Ik denk ook dat het gaat helpen, ik heb bv de mdr-1000x gebruikt bij het hobby-en om mezelf af te sluiten van de herrie wat ik aan het maken was: slijpwerk met mijn dremel en de zuigmond van de stofzuiger 50cm van mijn gezicht. Een muziekje erbij en je zit heerlijk in je eigen wereldje. Ja je kunt de herrie nog wel horen maar het is gewoon niet storend meer.Sissors schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:22:
Wat is een plotseling geluid? Iets dat in een halve seconde opkomt? Dat is behoorlijk traag voor alles wat elektronisch en/of audio gerelateerd is. Ik heb mijn ANC ook op ruis getest (video'tje van youtube). Ruis is per definitie niet te voorspellen, en toch werkt het er prima op.
.....
Het voelt het meest natuurlijk om iets van muziek te draaien want de stilte (zonder burengeluid) kan als drukkend worden ervaren en zoals al gezegd ga je dan nog meer letten op wat je wel hoort.
MAAR ik moet er niet aan denken de hele dag met dat ding rond te lopen vanwege de buren, ik kan me goed voorstellen dat als je 1 keer hiermee begint dat je daarna niet meer zonder kunt (net zoals slapen met oordopjes).
De portemonnee denk ik niet meer aan (gelukkig).SlaadjeBla schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:24:
[...]
Leuk om nog een HD580 enthousiasteling te zien. Heb geen ervaring met de HD800 en als ik je zo lees is dat ook beter voor mijn portemonnee. Ook ik ben al ongeveer 20 jaar enthousiast over de HD580 die zich, afgezien van nieuwe kussentjes en een kabel, prima houdt.
Mijn HD580 heeft idd zo'n 2 jaar geleden ook de 'kussentjes-en-kabel-behandeling' gehad, met name de oorkussens waren er wel aan toe.
Als je de HD800 nog nooit gehoord hebt is het misschien wel beter om het zo te laten: als je niet weet wat je mist dan blijf je tenminste tevreden met wat je hebt.
Een grappig voorbeeld wat gisteren voorbijkwam van verschil tussen HD600 en HD800:
Deze clip:
YouTube: Dmitry Lisenko "Aviator" on Chowny CHB-1
Op normaal luistervolume valt de fout in de opname bij 0:19 acuut op met de HD800.
Een kennis met de HD600 heb ik er op gewezen maar hij begreep eerst niet waar ik het over had.
Om het te laten opvallen moet je de HD600 veel harder zetten.
[ Voor 30% gewijzigd door _Dekker op 13-08-2018 19:26 ]
zijn er nog tweakers die deze kickstarter 'gesteund' hebben?
trots backer number 223
Verum one: Planar magnetic Headphone

https://www.kickstarter.c...ref=546025&token=87f2afec
YouTube: Z Review - Verum One [Kickstarter NOW LIVE!]
trots backer number 223

[ Voor 3% gewijzigd door MikeVM op 24-08-2018 06:03 ]
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
gelukkig geld dat niet voor iedereen. Ik heb ontzettend genoten van de hd580 en hd650, maar de hd800 vond ik drie keer niks. Zelfs die nieuwe hd820 met bijnehorende versterker vind ik niks. Ik luister oprecht liever naar mn oorjes van 100 euro.Als je de HD800 nog nooit gehoord hebt is het misschien wel beter om het zo te laten: als je niet weet wat je mist dan blijf je tenminste tevreden met wat je hebt.
Je smaak is veel belangrijker, tenzij je smaak simpelweg veel detail is.
Goed verhaal hoor. Ook bij headphones zie je dus dat de weergever het grootste deel van het geluid bepaalt. Dat is bij speakers net zo. Zolang je versterking en bron van een redelijk minimaal niveau zijn is hun impact op het gehele geluidsbeeld beperkt._Dekker schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:19:
Hierbij deel ik mijn ervaringen in koptelefoonland, het is tenslotte vakantie dus ik heb er de tijd voor
...
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ik heb er even over nagedacht maar ik heb ze ook gebacked... ben benieuwd!MikeVM schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 06:01:
zijn er nog tweakers die deze kickstarter 'gesteund' hebben?
trots backer number 223
[afbeelding]
ik verbaas me regelmatig op head fi of Reddit of mensen die koptelefoon versterkers kopen en keihard gaan roepen dat het wel degelijk uitmaakt maar weigeren blind te testen (met volume gelijk) of kabels van 800 € of zelfs meer die compleet andere geluid verandert.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:02:
[...]
Goed verhaal hoor. Ook bij headphones zie je dus dat de weergever het grootste deel van het geluid bepaalt. Dat is bij speakers net zo. Zolang je versterking en bron van een redelijk minimaal niveau zijn is hun impact op het gehele geluidsbeeld beperkt.
https://www.head-fi.org/s...2209/reviews#review-20760
Bijna 2200€ voor futuristische uitziende versterker/dac!!!!
Sony WH-1000XM3 review
De opvolger van de WH-1000XM2.
* gambieter WIL HEBBEN!!!!!In short, these Sony’s block out more of the outside world than any rival, and replace that noise with some of the best audio quality available at this price.
Verdict
Add all of the ingredients together – the increased comfort, improved noise-cancelling and serious audio ability – and you have as close to the perfect pair of noise-cancelling headphones as it’s currently possible to find.
There are rivals out there that can beat them in specific areas, but none offer the same exceptional all-roundedness. Taken as a whole the WH-1000XM3s are simply sensational – the perfect long-haul travel companion, office upgrade or daily commute enhancement.
Moet je kope hehgambieter schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:03:
Sony WH-1000XM3 review
[...]
* gambieter WIL HEBBEN!!!!!
Ja, dat is het probleem
Heb net mijn WH-1000xm2 verkocht en wacht nu tot hij voor een normale prijs te koop is.gambieter schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:01:
[...]
Ja, dat is het probleem. Is erg duur en nog niet in de winkel
Max-ICT heeft hem al voor €295 echter vertrouw ik die voor geen meter om daar iets te bestellen.
https://maxict.nl/sony-wi...m=cpc&utm_source=tweakers
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
zou het niet wagen, de horor verhalen over die site zijn echt verschrikkelijk.....Tijntje schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 16:16:
[...]
Heb net mijn WH-1000xm2 verkocht en wacht nu tot hij voor een normale prijs te koop is.
Max-ICT heeft hem al voor €295 echter vertrouw ik die voor geen meter om daar iets te bestellen.
https://maxict.nl/sony-wi...m=cpc&utm_source=tweakers
Edit:
zie trouwens ook dat ze weer boven de 300 zitten bij max

[ Voor 6% gewijzigd door Intergalactic op 10-09-2018 09:45 ]
𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs
Ik had mijn 1000xm2 in december voor 250,- via Amazon.de.. misschien die even in de gaten houden voor de xm3
En anders moet je even wachten tot Sony weer een nieuwe telefoon uitbrengt met de xm3 gebundeld, dan staan ze daarna met bosjes op marktplaats.
Zelf hou ik mn xm2 gewoon (voor nu
), dat is al een dikke prima koptelefoon
Usb-c was wel nice geweest, maar geen breekpunt voor mij.
En anders moet je even wachten tot Sony weer een nieuwe telefoon uitbrengt met de xm3 gebundeld, dan staan ze daarna met bosjes op marktplaats.
Zelf hou ik mn xm2 gewoon (voor nu
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is echt bedoeld voor headphones voor studio / thuisgebruik.
Geen "dopjes/oortjes"! Naar dit topic voor dopjes/oortjes.
Dit topic is echt bedoeld voor headphones voor studio / thuisgebruik.
Geen "dopjes/oortjes"! Naar dit topic voor dopjes/oortjes.