[Dit is een cross-post met Head-fi]. Hieronder volgen wat korte impressies van mijn nieuwe headphone (nog geen review! meer een korte hands-on), aangevuld met een foto unboxing. Ik kan kijken of ik later een review plaats bij de gebruikersreviews, met een korte selectie uit de foto's erbij geplaatst.
Ik heb vorige maand de Sony MDR-1AM2 headphones aangeschaft. Een goede aankoop, ze klinken mooi en de bouwkwaliteit is goed. Zo kraakt het plastic bijna nooit, en de kraakjes die er soms vanaf komen klinken erg zacht. Mijn Sony MDR-1A (het eerste model) had eigenlijk best luid krakend plastic (wat gelukkig maar zo af en toe eens kraakte), wat mijn grootste ergernis was.
Het draagcomfort van de Sony MDR-1AM2 is uitstekend. De ear pads zijn erg zacht en comfortabel. De ooropening van de pads is hoger dan de ooropening van de pads van de Sony MDR-1A, zodoende is er verticaal meer ruimte voor je oren. Mijn oren zijn waarschijnlijk licht groter dan gemiddeld, en met de MDR-1A raakten de ear pads soms de top van mijn oren aan, wat over tijd kon leiden tot lichte discomfort. Met de hogere ooropening van de MDR-1AM2 is er geen druk van de pads op de top van mijn oren. De onderkant van de pads plaats ik op de onderkant van mijn oren, wat normaal is voor mijn oorgrootte. De opening voor de oren is niet bijzonder groot ofzo, maar zou groot genoeg moeten zijn voor de meeste mensen. De meesten zouden geen ongemak moeten voelen terwijl ze de headphones dragen. De headband kan vrij ver verlengd worden, ver genoeg voor vrijwel iedereen. De headphones zijn geschikt voor hoofden van medium grootte tot aan vrij grote hoofden. Ik draag zelf een bril, met vrij dikke plastic poten. Maar dat is met deze koptelefoon geen enkel probleem, ik kan hem meerdere uren achter elkaar dragen zonder problemen. De zeer zachte ear pads veroorzaken geen merkbare druk op de poten van de bril.
De betaalbare aftermarket kabels die ik had aangeschaft voor de Sony MDR-1A werken met de MDR-1AM2 ook allemaal prima. Ze klikken erin, en blijven zitten. Het klik-mechanisme is onveranderd, de correcte ringgrootte voor het uiteinde van de plug is onveranderd. De meegeleverde kabels heb ik eigenlijk nog niet echt gebruikt, alleen even aangesloten om te kijken of ze het deden. Ik gebruik de aftermarket cables die ik al had, en die dus compatibel zijn met zowel de MDR-1A als de MDR-1AM2.
De headphones zijn erg makkelijk aan te sturen. Een smartphone of zelfs een betaalbare MP3-speler zou meer dan genoeg volume moeten opleveren. De MDR-1AM2 gaat nog een stuk harder dan zijn voorganger, die een impedantie van 48 Ohm had. De headphones produceren een helder en aangenaam geluid, met een nette bass response. De geluidskwaliteit is zeker naar verwachting voor een gesloten over-ear in deze prijscategorie. Op het gebied van de geluidskwaliteit, is mijn enige klacht wat scherpte in het geluid, van tijd tot tijd. Vanwege het zeer lage gewicht van deze headphones zijn ze ook uitermate geschikt voor gebruik buitenshuis.
De headphones produceren een mooie, punchy en onvervormde bass (die best hard gaat!). Sub bass is best prominent aanwezig, en gaat behoorlijk diep. De mids klinken best natuurlijk, en zitten op het juiste volume. De highs zijn behoorlijk aanwezig en klinken mooi, maar zijn soms een beetje scherp als er op luid volume geluisterd wordt. De headphones leveren zeker een aansprekend geluid, door een combinatie van luide bass en treble plus mooie mids. De passieve geluidsisolatie van de ear pads is behoorlijk goed, en ik zou de headphones zeker gebruiken in gematigd luide omgevingen. De headphones leaken bijna geen geluid naar de omgeving.
Ik heb absoluut nog niet lang genoeg naar de koptelefoon geluisterd om hem een cijfer te geven, of er een review over te schrijven. Dus voor nu moet het bij deze korte impressies blijven. Dan nu, de foto's!
Unboxing Sony MDR-1AM2 Headphones & Photo Vergelijking met Sony MDR-1A Headphones
Nu dan, het belangrijkste: ik heb ongeveer honderd foto's gemaakt van de koptelefoon (een unboxing!). Deze heb ik afgelopen maand geschoten, maar pas recent geüpload op Imgur en Cube Upload. Aan het einde van de Unboxing staat een fotovergelijking met de Sony MDR-1A (het vorige model). Ik heb de twee modellen naast elkaar gelegd, uitgelijnd naar de volledig uitgetrokken headbands. Je kunt zo eenvoudig en snel vergelijken hoe groot de headphones zijn. Er zitten ook close-ups bij van de ear pads van de twee modellen, naast elkaar gelegd. Zo kun je eenvoudig zelf zien dat de MDR-1AM2 een hogere opening voor het oor heeft.
Het zijn in totaal 102 foto's. Ik heb geprobeerd van alles foto's te maken, maar ik heb de ear pads erop laten zitten. Er zitten foto's tussen van
de verpakking,
de koptelefoon,
de beide kabels,
de opbergtas en de bijgeleverde documenten. Het zijn JPEG foto's van goede kwaliteit, met bijgestelde belichting & kleuren (gedaan in FastStone).
De headphones zien er erg vlot en modern uit.
Link naar het Imgur-album (bevat alle foto's en is makkelijk doorscrollbaar!):
https://imgur.com/a/CEs9YKz
Link naar de drie gallerijen op Cube Upload (open de foto's in direct links zodat ze niet de verkeerde oriëntatie hebben!):
http://cubeupload.com/codes/48340c
http://cubeupload.com/codes/a3508e
http://cubeupload.com/codes/608e96
Via Imgur zijn de foto's makkelijk doorscrollbaar, dus dat raad ik aan. Maar op Cube Upload staan de originele JPEGs, zonder extra compressie.
[
Voor 10% gewijzigd door
dusty-2011 op 29-09-2018 06:16
]