Het laatste zelfbouw project topic is al wat jaartjes geleden, hoog tijd voor weer eentje! Deels om te delen hoe ik dit heb aangepakt en graag om meer te horen/leren van de aanpak van anderen.
Reden:
Tijd terug had ik een nieuwe koptelefoon gekocht (B&W P7) en vond dat deze wel een mooie koptelefoon versterker verdiende. Mijn laptop gaf toch iets teveel ruis door voor mijn smaak en telefoon had niet genoeg performance ervoor. Tijd om te knutselen!
Doel:

Eind resultaat:

Conclusie:
Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met het eindresultaat! Geluid is stukken beter dan laptop/telefoon of jack output van speaker versterkers die ik heb (onkyo TX-NR717 / Luxman L81). Meest aangename is dat laag/mid/hoog vooral meer in “balans” lijkt en dat echt diepe bas ook gehaald wordt (afhankelijk van koptelefoon). Koptelefoons die ik nu heb zijn erg makelijk aan te sturen (B&W P7, musical fidelity MF200, Bose QC25), maar binnenkort komt een HIFIMAN HE4-XX aan. Daarmee zou deze DAC/AMP wel beter zijn toegevoegde waarde kunnen showen!
Verder is de ingebouwde raspberry Pi met OSMC-kodi erop erg handig, geluid staat op nas en alles is aagenaam aan te sturen met Yatse. Om verschil te kunnen laten horen heb ik Pi's audio uit ook op de voorkant gemonteerd als LQ output vs HQ Amp/DAC output
. Achterop zitten Amp pre-in/pre-out alsook USB in voor DAC. allemaal te switchen op de voorkant.
Qua elektronica opbouw is er vast nog wel wat te winnen qua intelligenter ontwerp/best practices.
Dit is zo’n projectje geweest waarbij je begint, het weg legt en na paar maanden het weer eens op pakt en dingen veranderd. Daarom heeft dit van idee tot eind iets van 4 jaar geduurd
Iemand anders ook zo’n projectje gedaan/lopen?
Voor mijn gevoel horen we vrij weinig opt forum over audio tweakende tweakers (op het kratspeaker forum na dan).
Reden:
Tijd terug had ik een nieuwe koptelefoon gekocht (B&W P7) en vond dat deze wel een mooie koptelefoon versterker verdiende. Mijn laptop gaf toch iets teveel ruis door voor mijn smaak en telefoon had niet genoeg performance ervoor. Tijd om te knutselen!
Doel:
- Een “hoge”kwaliteits koptelefoon versterker maken
- Ruisvrij en onafhankelijk van pc/telefoon
- Iets maken met je handen (andere hobby’s/werk zijn vooral monitor georienteerd)
- Electronica/materiaal kennis vergroten (menig elektro technieker zal gruwelen van de binnenkant denk ik
)
- Lehmann based Amplifier bordje
- Qua design heeft het iets weg van lovely/ black cube weg. Zou met het grootste gemak 12~600 ohm koptelefoons aan moeten kunnen sturen. Opamp vervangen voor een burrbrown [url="http://www.ti.com/product/OPA2134"]OPA2134PA[/url] (had een vriend nog liggen), zou beter moeten klinken.
- Ringkern trafo 1 voor amp (230>2x20v, 80 VA dikke overkill dus)
- Ringkern trafo 2 voor dac/raspberry (230>2x16v, 20 VA)
- USB>I2S bordje, 384kHz/32bit Asynchroon CM6631A (oudere versie dan in de link)
- DAC 384KHz/32Bit PCM5102A Chip (en zeker is 32 bit overkill en kan ik verschil waarschijnlijk niet horen met 24bit of zelfs 16 bit. Maar he, why not!?)(oudere versie dan in de link)
- 2x spannings regulator TPS7A4700 (3.3 en 5v. rimple 4.17uV ultralow noise)
- 2x 3.5 mm output jacks
- 6.3 mm output jack
- tiny XLR RT output jack
- handje vol switches (1/2/3 of 4 aansluitingen) vind het klikje zeer aangenaam ;-)
- alps potmeter (50k)
- EU net aansluiting met aan/uit en zekering
- RCA in/ouput connectors
- rode ledjes
- usb/hdmi connectors
- Alumimiun plaat nog even nagedacht om het zelf te anodizeren, maar shiny/geoxideerd is prima en veel minder werk.
- behuizing Luxman T115 die ik zonder inhoud heb gekocht.
- Iets te dikke plaat plastic om alles op te monteren
- overige dingetjes (schroeven, lijm, snoertjes)

Eind resultaat:

Conclusie:
Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met het eindresultaat! Geluid is stukken beter dan laptop/telefoon of jack output van speaker versterkers die ik heb (onkyo TX-NR717 / Luxman L81). Meest aangename is dat laag/mid/hoog vooral meer in “balans” lijkt en dat echt diepe bas ook gehaald wordt (afhankelijk van koptelefoon). Koptelefoons die ik nu heb zijn erg makelijk aan te sturen (B&W P7, musical fidelity MF200, Bose QC25), maar binnenkort komt een HIFIMAN HE4-XX aan. Daarmee zou deze DAC/AMP wel beter zijn toegevoegde waarde kunnen showen!
Verder is de ingebouwde raspberry Pi met OSMC-kodi erop erg handig, geluid staat op nas en alles is aagenaam aan te sturen met Yatse. Om verschil te kunnen laten horen heb ik Pi's audio uit ook op de voorkant gemonteerd als LQ output vs HQ Amp/DAC output
Qua elektronica opbouw is er vast nog wel wat te winnen qua intelligenter ontwerp/best practices.
Dit is zo’n projectje geweest waarbij je begint, het weg legt en na paar maanden het weer eens op pakt en dingen veranderd. Daarom heeft dit van idee tot eind iets van 4 jaar geduurd

Iemand anders ook zo’n projectje gedaan/lopen?
[ Voor 0% gewijzigd door martijnkoevoets op 01-04-2018 14:00 . Reden: typo's ]