Wekenlang heb ik gezocht naar de "ideale" koptelefoon voor mij. Uiteindelijk is het de
Ultrasone HFI-580 geworden. Lees hieronder waarom ik tot deze keuze ben gekomen.
De koptelefoon moest aan een aantal dingen voldoen:
- Over-ear
- Max. budget ~150,-
- Geschikt om door een mobiel apparaat aangestuurd te worden (zonder versterker)
- Goede bass weergave. Ik ben geen 'basshead' maar liever teveel dan te weinig.
Uren/dagen besteed op forums als Head-fi, revivew sites bezocht en natuurlijk ook dit forum regelmatig bezocht. Ik moet er bij zeggen dat ik geen enkele koptelefoon daadwerkelijk heb beluisterd en puur ben afgegaan op reviews en gebruikers ervaringen.
Sony MDR-1R
Stond in mijn lijstje omdat ik deze met een mooie korting kon kopen (zelfs met korting nog boven budget...). Heb hem wel even op gehad zonder geluid en de pasvorm was erg prettig. Viel uiteindelijk af doordat deze de minst positieve reviews kreeg en de meest prijzige was.
Beyerdynamic DT-770 Pro
Deze Beyerdynamic wordt o.a. veel gebruikt in studio's en heeft prettige velour oorkussens. Uiteindelijk niet voor gekozen ivm de neutrale EQ. Geschikt voor een studio maar niet waar ik hem voor gebruik, top-40 luisteren op mijn werk/thuis/fiets. Daarnaast grote kans dat ik er een versterker bij had moeten halen om het beste uit de koptelefoon te halen.
Beyerdynamic Custom Pro One
Zelfde als hierboven maar dan meer gericht op bass. Lang op nr.1 gestaan qua keuze maar door de prijs en levertijd uiteindelijk toch afgevallen.
Qua positieve reviews en prijs bleven deze twee uiteindelijk over:
Audio Technica ATH-M50
Heeft zich inmiddels wel bewezen gezien de vele positieve reviews. Voor de prijs kon ik ook de Ultrasone HFI-580 kopen en die kwam er op meerdere punten beter af. Vandaar de keuze voor de Ultrasone:
Ultrasone HFI-580
Dit is hem uiteindelijk geworden. Wat mij betreft de beste prijs/kwaliteit over-ear koptelefoon.
Meest positieve punten zijn:
- Erg ruimtelijk geluid voor een gesloten koptelefoon (door de S-Logic technology?).
- Veel detail in het geluid. Kan komen omdat ik nooit een goede koptelefoon heb gehad, maar kan de instrumenten goed horen en uit elkaar houden.
- Bass gaat erg laag zonder vervorming. Meerdere collega's waren zeer onder de indruk. De bass verschilt per liedje, je hoort geen te zware bass bij liedjes waarbij dit niet hoort.
- Koptelefoon kan redelijk compact ingevouwen worden voor vervoer.
- 32 Ohm dus goed te gebruiken met een mobiele telefoon of laptop.
- De koptelefoon zit "vol" technologieen. De S-Logic zorgt voor een meer open geluid en werkt bij mij iig erg goed. Het geluid blijkt via je buitenste oorschelp naar je gehoorgang gekaatst te worden. Ze claimen dat je hierdoor je volume ook lager kan zetten terwijl het volume voor je gevoel hetzelfde blijft (40%). Dit zou gehoorbeschadiging moeten tegen gaan. Daarnaast straalt deze Ultrasone 4x magnetische straling uit. Of dit wel of niet iets goeds is laat ik even in het midden.
Neutrale punten zijn:
- Oren worden na een tijdje wel wat warm. Niet overdreven warm en je gaat er ook niet van zweten, maar ik kan me voorstellen dat de Beyerdynamic met velour dit beter voor elkaar heeft.
- Mijn (grote) oren raken heel iets de binnenkant van de oorschelpen. Maar dit heb ik bij alle koptelefoons gehad behalve de Sony MDR-1R. Ik heb er verder geen last van, het irriteert niet.
Minder positieve punten zijn:
- Er lang snoer (3 meter). Niet handig voor op de fiets, maar wel prettig thuis zodat ik hem vanaf de bank kan aansluiten op mijn receiver. Wel een erg degelijk dik koort met goede plug. Past hierdoor niet meer door de case van mijn mobiele telefoon.
- Snoer is niet af te koppelen. Voor nu geen probleem, maar bij een eventuele kabelbreuk wel. Gezien de dikte van het snoer zie ik dit echter niet snel gebeuren.
Zoals ik al zei is mijn aankoop gebaseerd op met name online reviews en ervaringen. Een expert zou dit misschien niet aanraden, maar ik heb het gevoel de juiste keuze te hebben gemaakt. Ik heb uiteindelijk 114,- betaald (119,- bij Coolblue - 5,- kortingscode). Tot slot heb ik gelezen dat Ultrasone koptelefoons redelijk veel uren inpeeltijd nodig hebben voordat ze helemaal tot hun recht komen. Ik ben nu al erg tevreden dus ben benieuwd of het nog beter kan
[
Voor 20% gewijzigd door
bsmpower op 20-01-2014 17:07
]