Heilige Kaas schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 20:06:
Ik denk een surround koptelefoon.
Hier heb je denk ik wel geluidskaarten voor.
En @ sakete. Onder soundstage versta ik de plaatsing van het geluid of de instrumenten. Hoe ver weg en hoe breed enzo is een onderdeel maar scheiding vind ik net zo goed onder soundstage behoren. Wat heb je aan een heel brede soundstage als 'daar ergens een hoop geluid vandaan komt'. Dat is bij gesloten een beetje. De piano en gitaar en zang (bijvoorbeeld) lijkt een beetje op elkaar te staan en zo een geheel te worden waardoor je niet de individuele plek van de instrumenten kan bepalen en ook niet kan luisteren naar één van de instrumenten.
Je hebt wel gelijk hoor dat het eigenlijk seperation wordt genoemd maar toch. Is het niet gewoon een onderdeel van de soundstage?
Mag ik dan vragen wat jij precies vindt?
Onder soundstage versta ik meer, om het eigenlijk even letterlijk te vertalen, een geluidspodium en hoe groot dat podium dan is. Luister je naar een groot symfonisch orkest, dan is dat een groot podium en vind ik het ook fijn als de muziek zo klinkt, heel wijds en groots.
En dan separation beschouw ik als iets wat daar los van staat, maar vaak het gaat het inderdaad hand in hand. Een wijdere soundstage zal vaak de instrumenten ook wat meer uit elkaar trekken. Maar ik vind separation wel het belangrijkste, wil elke instrument goed kunnen horen en bij de minder goede headphones hoor je vaak dat de separation minder goed is en smelten sommige instrumenten samen tot één.
Dan heb je nog 'imaging', of de plaatsing van instrumenten (als voorbeeld, in het midden, 1 meter naar rechts, 2 meter naar rechts, nog verder naar rechts, links, verder naar links, etc.).
Als laatste heb je nog diepte, en dat is of je ook instrumenten meer naar voren of verder naar achteren kan plaatsen of iets hoger of lager. Dus 3D als het ware.
Van de koptelefoons die ik recentelijk beluisterd heb presteerde de B&W P7 heel goed op het gebied van soundstage, imaging en diepte, en ook separatie. Ik heb nu uiteindelijk de Sony 7520 en die presenteert niet zo'n grote soundstage en diepte als de P7, maar verslaat hem buiten dat op nagenoeg alle vlakken (meer detail, neutraler, betere highs, strakkere bass, goede mids en vocals). En voor mij persoonlijk, beter comfort (dat was de reden dat ik uiteindelijk de P7 had geretourneerd, anders had ik 'm wel gehouden).