Deze vraag is hier al een keer gesteld, met name of je koptelefoons online kunt bestellen en terug kunt sturen als je het geluid niet bevalt.
Dit zou dan moeten gebeuren via de wet kopen op afstand waarin staat dat 7 dagen denktijd hebt.
Echter lees je op steeds meer webshops bij de retour voorwaarden dat koptelefoons enz. niet teruggestuurd kan worden i.v.m. met hygiënische redenen.
Wie heeft ervaringen betreft het terugsturen van koptelefoons en bij welke winkel?
Mijn probleem is dat in mijn buurt (Zuid-Limburg) maar weinig winkels zijn waar je koptelefoons kunt beluisteren. Dus zou ik af moeten gaan op reviews van andere mensen. Iets wat vaker gekleurde informatie bevat dan dat ik zou verwachten.
Maar misschien kunnen jullie me helpen bij het maken van de keuze om bovenstaande probleem van gekleurde informatie te minimaliseren.
Ben op zoek naar een full-size gesloten over-ear koptelefoon voor me vader. Hij gebruikt een Sennheiser HD 558 die aangestuurd word d.m.v. een geluidskaart (audigy2 ZS met kx driver) hij luistert hoofdzakelijk naar top40, live concerten en kijkt films. Probleem is dat deze te veel geluid lekt en te weinig lage en hoge tonen produceerde. Vind zelf de koptelefoon redelijk neutraal geluid geven.
Wat ik nu voor hem zoek moet zijn:
- Een hoofdtelefoon die weinig geluid lekt, goede isolatie
- Goede soundstage heeft (voor zover je dat met een gesloten koptelefoon hebt)
- Een lichte v curve heeft (dus meer hoge en lage tonen waarbij het midden gebied niet te erg onderdrukt is. Liefst redelijk neutrale koptelefoon die ook goed de bass en hoge tonen kan weergeven als die aanwezig zijn in de opname.
- sub bass weergeeft
- punchy bass heeft
- Comfortabel is
- Liefste minder dan 150€ (in ieder geval hoog prijs kwaliteit verhouding)
Koptelefoons die mijn interesse gewekt hebben zijn: (de informatie heb ik hoofdzakelijk uit dit topic en Head-fi)
Naam:
Áudio technica m50: 140€, goede isolatie, goede bouwkwaliteit, minder comfortabel bij langere periodes, sub-bass, punchy bass, mindere mids, (Blijkbaar is er nu wel een nieuwere versie waarbij de v-shape iets afgevlakt is.), sibilance, soundstage ook niet al te groot. Geen versterker nodig.
Byerdynamic dt770 80ohm : 145€, goede isolatie, goede bouwkwaliteit, comfortabel, soft bass (dus niet punchy) goede sub-bass, mindere mids, sibilance, goede soundstage (voor een dichte koptelefoon), kan zonder versterker maar aangeraden
KRK kns 8400: 125€, goede isolatie, redelijk Comfortabel ,neutraal geluid, weinig bass, kan punchy zijn, kleine soundstage (maar betere soundstage dan M50), kan zonder versterker maar aangeraden
Philips uptown SHL5905BK: 60€, goede isolatie, slechte kabels (geluidsregeling), comfortabel, soft bass, geluid geneigd naar mids en hoge tonen, goede soundstage, versterker nodig (harder volume)
Shure srh840: 165€, goede isolatie, goede bouwkwaliteit, comfortabel, redelijk neutraal, soft bass, weinig subbass, sibilance (als het aanwezig is in de opname), middelmatige soundstage. kan zonder versterker maar aangeraden.
Welke koptelefoon adviseren jullie mij?