Een zeer betaalbare in-ear, die niet diep in het oor gaat is
pricewatch: Panasonic RP-HJE120 (Wit). Erg fijn voor het geld, op dit moment lijkt het model er uit te gaan, en zie je ze regelmatig bij het Kruidvat voor €8 à 9.
pricewatch: Philips SHE3590BK (Zwart) iets duurder en ook goed voor het geld. Deze in-ear gaat iets dieper het oor in.
pricewatch: Sennheiser CX 250 (Zwart) Veel mensen vinden deze Sennheiser een fijne instapper in het in-ear segment. Persoonlijk vind ik deze redelijk tegenvallen, omdat lang niet iedere geluidsbron voldoende power heeft om deze dopjes tot hun recht te laten komen. Plus een schuif-mechanisme om het geluid iets luider of zachter te zetten, persoonlijk vind ik dit geen verbetering omdat dit de draad relatief zwaar maakt.
(mocht je m willen > dm
)
De
pricewatch: Sennheiser CX 215 (Groen) is hiervan de variant zonder dat schuifje in de kabel, normaal volume bij elke geluidsbron en klinkt vrijwel hetzelfde als de cx 250.
De
pricewatch: Sennheiser CX 150 (Zwart) komt ook nog wel eens voorbij, maar die zou ik je niet meteen aanraden omdat het kwaliteitsverschil toch behoorlijk is met een set van rond de €100. Als je dan later die duurdere set koopt, dan wil je (=een mening/idee) toch een eenvoudige set voor alledag / sporten oid hebben die niet te zeer 'door de mand valt'. De cx 200 II, de 215 en de 250 zijn dan een stap interessanter & de Philips een stap meer waar voor het geld.
Persoonlijk zou ik je ook een UE 200 (
pw) aanraden, naar mijn mening onverslaanbaar goed voor het geld, levendig geluid en fijne eartips; enige nadeel is dat het geluid niet heel 'helder' is. Maar ik ben niet neutraal t.o.v. UE, dus ik weet niet of ik ze je echt boven de Philips of Sennheisers kan aanraden.
Wil je een stap beter, dan wordt voor mensen die op het punt staan hun eerste in-ear set te kopen vaak een Sennheiser cx-300 of cx400 aangeraden. Zou deze je niet direct aanraden omdat je dan het eigenlijk al qua prijs niet meer hebt over een instap in de wereld van in-ears.
Kort samengevat de merken en hun 'typische' geluid (correct me if I'm wrong):
- Philips maak afwisselend pareltjes en mindere goden, de betere exemplaren bieden een relatief waarheidsgetrouw geluid en zijn daarom (voor beperkter budget) relatief geliefd onder audioliefhebbers.
- Sony richt zich op relatief helder geluid met een relatief stevige bass, meestal pakt dit redelijk gemiddeld uit, en overtreft Philips hen binnen het budget-segment.
- AKG wisselt per modelserie. De K320 en K330 serie modellen bieden veel voor het geld, AKG richt zich op een redelijk gebalanceerd en redelijk helder geluid, sommigen vinden dit 'kaal' klinken (met name als je Sennheiser gewend bent).
- Sennheiser: behalve de top hoofdtelefoons en bijzondere in-ears maakt men ook het nodige onder de €30,-, kenmerkend is een enigszins 'warm' geluid. Relatief veel bass, maar vaak een klein beetje meer een losse / brommende bass dan bijv. AKG.
- UE (Ultimate Ears) ook wel Logitech genoemd: in de regel krijg je voor het geld altijd erg goede eartips (qua seal), de geluidsweergave van de instap modellen is niet zozeer natuurgetrouw / stevige bass etc., maar voor het geld een zeer enternainend en levendig geluid (ja, ik ben fan

)
- Creative: wordt ook zeer vaak aangeraden als het gaat om beperkte budgetten, bijv. de ep630 en de ep830. De meningen zijn over die twee modellen redelijk verdeeld (gemiddeld redelij/k enthousiast). Prima geluid / geld verhouding en enigszins bass-heavy.
- Panasonic en JVC hebben over het algemeen prima materiaal, al zul je deze merken voor in-ears niet in elke winkel vinden. Geen heel spannend geluid, maar in de regel allemansvrienden.
- Icidu, Skullcandy en TDK zijn af te raden, niet onaardig, maar worden in de regel met gemak door elke Philips, Sony etc. in de pan gehakt als het gaat om enigszins 'waarheidsgetrouw' en/of prettig geluid (veel en veels te veel onbeheerste bass, al dan niet aangevuld met pijnlijk slechte trebble, en ja dat is een mening)
Onder de €10 à 15,- gaan lijkt me af te raden, op de eartips wordt dan beknibbeld, waardoor het bij lange na niet in de buurt komt van een goede in-ear ervaring qua seal etc. Uitzondering op dit moment (= een mening) zijn de genoemde Panasonics die voor het geld bijzonder goede eartips hebben.
Verwacht onder de €30,- overigens niet een echte 'soundstage'
Bovenstaande is bedoeld als lijstje voor wanneer je een gemiddelde Dixons, Mediamarkt etc. binnen loopt, voor Chinese import kun je beter bij andere tweakers in dit topic te rade gaan.
[
Voor 3% gewijzigd door
Bluepenguin op 01-06-2013 21:00
]
denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)