Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@PCan Tips?
* Ga naar de Tweakers Pricewatch
* Vul wat filters in
* Kijk wat eruit komt
* Pik er een paar uit
* Zoek op reviews (Bonustip: Youtube heeft veel reviews)
* Maak je eigen gebalanceerde keuze.

Kortom, wat heb je zelf al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-04 11:41
Tja, daar ben ik al een aantal keren mee bezig geweest. Maar alleen Plantronics RIG 800HD/LX claimt uiteindelijk BT+Atmos. €170-€200. Dat is best duur.

Verder zie je alleen termen als Surround of 7.1. YouTube geeft een top 5, maar ook daar de Plantronic RIG,

Corsair VOID (slechte reviews/geen prijzen). Logitech G533 echo in virtueel surround, Astro Gaming A50 >€250,- , Steelseries Arctis Pro is te duur.

Dus ik vraag me af of iemand hier een budget hoofdtelefoon heeft die een prima Dolby Atmos geluid geeft op PC of Shield. Moet deze een specifieke Dolby Atmos configuratie hebben, hoe werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 11:23
Had een prijsalert voor de Sony WH-1000XM4 ingesteld van 315,- en kreeg vanmorgen een notificatie dat die in prijs is gedaald en nu €308,99 kost bij Bol.com. Ik dacht, mooi, eindelijk bestellen want dit vind ik een aanvaardbare prijs.

Ik dus kijken in de pricewatch, staat de prijs gewoon op €329,99 waar deze al een hele tijd op stond.
Ik heb dit nu al een paar keer meegemaakt met deze hoofdtelefoon bij de Tweakers Prijsalert dat ik blij werd gemaakt met een dood vogeltje en er zich helemaal geen prijsdaling heeft voorgedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Op Pepper.com is ook een melding gemaakt van die prijsverlaging, maar blijkbaar duurde die aanbieding niet lang.

https://nl.pepper.com/aan...-1000xm4-at-bolcom-177150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Zijn er hier mensen met een iFi Zen dac of iets vergelijkbaars? Ik ben op zoek naar een leuke betaalbare headphone amp/dac voor op het bureau en mijn oog viel op deze, whathifi is er vrij lovend over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-05 21:11
Thomas schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:00:
Zijn er hier mensen met een iFi Zen dac of iets vergelijkbaars? Ik ben op zoek naar een leuke betaalbare headphone amp/dac voor op het bureau en mijn oog viel op deze, whathifi is er vrij lovend over.
Wellicht een Schiit-stack? Oftewel een Schiit Magni 3 en een Schiit Modi 3.

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Incolumis schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:08:
[...]

Wellicht een Schiit-stack? Oftewel een Schiit Magni 3 en een Schiit Modi 3.
Dank, prijs valt me mee. Ga eens wat reviews opzoeken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-05 21:11
Thomas schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:14:
[...]

Dank, prijs valt me mee. Ga eens wat reviews opzoeken!
Astu. ;)

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 06:25
De zwarte XM4 momenteel ‘slechts’ 317 Euro bij Bol

[ Voor 8% gewijzigd door Goofman op 13-12-2020 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:38

Grozno

acts without consequence!

Thomas schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:00:
Topping is de laatste tijd ook erg goed bezig op dit vlak.
Met een DX3 Pro ben je waarschijnlijk al klaar, maar je zou ook naar E30 + L30 of D50s + A50s kunnen kijken.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Grozno schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:40:
[...]

Topping is de laatste tijd ook erg goed bezig op dit vlak.
Met een DX3 Pro ben je waarschijnlijk al klaar, maar je zou ook naar E30 + L30 of D50s + A50s kunnen kijken.
Nogmaals dank, ziet er goed uit. Ben niet op zoek naar iets dat extreem high end is, maar de DAC van mijn laptop is gewoon niet heel goed. Heb nu een wat oudere A&K AK320 speler aangesloten als externe DAC, wat een wereld van verschil maakt maar praktisch is het niet, plus hij gaat maar tot 24 bits. Zit eigenlijk te kijken om hem weg te doen. Was in eerste instantie erg gecharmeerd van de A&K Acro L1000, maar 1000+ euro vind ik wel erg gortig.

E: 1000+ is overdreven overigens, zie dat hij voor "maar" 800 euro te vinden is, maar dat is alsnog heel veel geld voor zoiets, zeker aangezien ik beneden een uitstekende versterker heb staan als ik even echt lekker wil luisteren.

[ Voor 15% gewijzigd door Thomas op 14-12-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enomiss
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-02-2024
Paprika schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:03:
[...]

Geluid is gewoonweg erg goed. Ik kan er niets meer van maken dan dat ik hoor wat ik verwacht te horen en er is verder geen enkele vorm van ruis of iets te bespeuren. De L30 is op z'n best met de schakelaar op -9db en er zijn mensen die dat schijnbaar te laag vinden, maar als je hem op die stand maximaal opendraait dan ga je wel hard voorbij het punt van comfortabel luisteren als je het mij vraagt, dus ik snap niet hoe mensen daarover kunnen klagen.

Verder wat betreft de warmte. Ja, het kastje voelt soms wel wat warmpjes aan. Je kunt hem verder wel prima aanraken, maar als je telefoon die temperatuur constant zou hebben in je handen dan zou je dat waarschijnlijk als onprettig ervaren. De enige schakelaar die er echt toe doet (volume) wordt verder nooit warm. In vergelijking met de SR7013 die hier staat is ie dan weer heel koel. :P
Ik heb ook net dit setje besteld (Topping E30+L30). Ga het gebruiken met de Neumann NDH20.
Ik heb diezelfde webshop deze kabeltjes op de site laten zetten omdat ik korte kabeltjes zocht voor erbij.

Zou je mij kunnen zeggen wat de hoogte is van deze stack met voetjes? Ik ben heel benieuwd of deze onder mijn monitor past. Heb zo'n 7,3cm beschikbaar.

Wat ik vreemd vind is dat het bij jou beter klinkt met gain op -9.
Heb je IEM's of heel makkelijk aan te sturen headphones?
Wellicht heeft het iets met onderstaande te maken? Dit schreef een reviewer op Amazon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEjXsplS8OeOdoHOoX9rQHYOYpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FwEFuZmlTsE0O2jclYaRifqX.png?f=user_large

Dus misschien kan je Windows eens op 99 proberen met gain op 0.
Weet iemand dit fenomeen overigens uit te leggen?

https://opensea.io/seaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

@Thomas Als je een grote volumeknop wilt, dan kun je ook kijken naar de JDS Labs The Element II. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Grozno op 15-12-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enomiss
Grozno schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:23:
@enomiss Als je een grote volumeknop wilt, dan kun je ook kijken naar de JDS Labs The Element II. :)
Klopt! Ik heb lang getwijfeld tussen deze twee opties... Die knop leek me fijn.

Maar dit ding is slecht verkrijgbaar in Nederland. En toch 100-150 euro duurder afhankelijk van waar je hem vandaan haalt (380-450 euro). En retourneren/RMA is dan weer duurder/lastiger
Nu was ik voor de E30+L30+kabelsetje 290 euro kwijt bij een Nederlandse webshop.

Maar wat voor mij de doorslag heeft gegeven zijn deze puntjes:
- De L30 heeft net wat fijnere schakelaars aan de voorkant om snel te wisselen tussen headphones/speakers en gain. De wissel overgang tussen headphones en speakers schijnt ook heel soepel te gaan zonder vreemde geluidjes. Hierover heb ik niets kunnen vinden in reviews over de Element 2.
- L30 heeft iets meer power.
- Audio kwaliteit van E30+L30 combo schijnt net iets beter te zijn. Al vraag ik me af of ik dat kan horen. 😃
- Met een losse DAC ben ik toch iets flexibeler in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Oeps, verkeerde @-mention :P
Maar goed, veel plezier met je setje alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:48
@enomiss, minder dan 70mm ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enomiss
Daar word ik blij van. :)
Een ander ding wat ik me afvraag, ze zijn zo klein, schuift dat ding niet alle kanten op als je er kabels aan hebt hangen, of als je headphone ingestoken hebt en die kabel eraan trekt? Het mooiste zou zijn als je de stack aan elkaar kon schroeven ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-01 20:43
enomiss schreef op woensdag 16 december 2020 @ 03:25:
[...]

Daar word ik blij van. :)
Een ander ding wat ik me afvraag, ze zijn zo klein, schuift dat ding niet alle kanten op als je er kabels aan hebt hangen, of als je headphone ingestoken hebt en die kabel eraan trekt? Het mooiste zou zijn als je de stack aan elkaar kon schroeven ofzo.
Ik heb net mijn Topping DX3 pro binnen. Die is ook niet van de grootste of zwaarste. Wat schuiven betreft kan ik je geruststellen. Totaal geen last van.
Bouwkwaliteit van de DAC/amp zelf is echt prima. Echt goed zelfs.
De afstandsbediening en de voeding/adapter daarentegen ... ERBARMELIJK!! 1 pin van de adapter was gebogen en heb ik zelf recht moeten plooien (heel voorzichtig in het stopcontact gestoken ... zonder geknetter en vlammen gelukkig). Ik denk dat die tijdens transport door de achterkant van de zeer kwetsbare afstandsbediening is gedrukt. Want in de afstandsbediening zit een gat aan de achterkant. :-( Gelukkig werk ie nog. Wel vreemd dat dit gebeurd is want de doos waar ie in verzonden is vertoont geen enkel spoor van schade,
De DAC/amp op zich doet het prima. Gewoon inpluggen en klaar. Ook snel even pairen met de telefoon en kijken welke codec gebruikt wordt: automatisch wordt LDAC gekozen en dat werkt uitstekend. Dus wat dat betreft klaag ik absoluut niet.
Deze afstandsbediening zou misschien wel een optie kunnen zijn als vervanging.
Voor de adapter ga ik nog een vervanger zoeken, puur uit veiligheidsoverwegingen. 15V/1000mA zal wel niet te moeilijk zijn om te vinden zeker?

Ik ben nu nog op zoek naar een nieuwe hoofdtelefoon. Ik zoek naar een upgrade voor mijn Beyerdynamic DT-770 pro (250 Ohm). Als je je er wat in verdiept is het een hele speurtocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:26
Voor een hoofdtelefoon-upgrade is deze lijst wellicht interessant:
https://crinacle.com/rankings/headphones/

Het lijkt in elk geval aardig overeen komen met mijn eigen ervaringen en wat ik van reviewers heb gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Ik kan wel melden dat ik heel tevreden ben met de Focal Clear in ieder geval. Maar zo'n lijst is niet heilig als je kijkt naar prijs/kwaliteit. Dan wint de Sennheiser HD600/650 namelijk dik van de Focal Clear. :P

• RikHouben
_Dekker schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:18:

Het lijkt in elk geval aardig overeen komen met mijn eigen ervaringen en wat ik van reviewers heb gehoord.
Die had ik nog niet gevonden.
Ik was al bij head-fi, The headphone community, Audio science reviews, drop forums, Rtings, ... gaan kijken. Dus al heel wat reviews en metingen en ervaringen bekeken.
Mijn lijstje tot nu toe: https://tweakers.net/pric...;1499612;1497390;1119885/

De favorieten bevinden zich qua prijs aan de uitersten van de lijst:
- Sennheiser HD-560s
- Hifiman Sundara

Maar ook de anderen maken bijna evenveel kans. Ik vrees soms dat ik de 600 reeks van Sennheiser te tam ga vinden. Maar daar is de rest van de wereld het blijkbaar niet mee eens.
De 660s lijkt me het minst pittig.

Ik vind mijn Beyerdynamic DT-770 pro iets te scherp in het hoog en de bump in de bas rond 35Hz is me regelmatig ook wat teveel.

Over het algemeen denk ik dat ik liefts iets heb dat in de buurt komt van de Harman target curve van 2013 in tegenstelling tot die van 2018. Die van 2018 is me iets te hevig in de bassen vrees ik.
Ik hoor graag bassen hoor. Zeer zeker! Maar ze moeten strak zijn en mogen erg laag door gaan, maar ze moeten de middentonen niet overheersen. Eentje met een V-curve lijkt me dus minder mijn smaak qua haedphones te zijn.

Budget: Duurder dan de Sundara hoeft het niet te worden.
Ik zou eventueel bij Drop kunnen bestellen. Ik merk dat het ondanks import taksen en BTW nog steeds enkele tientallen € scheelt als je een HD-6XX bestelt t.o.v. een HD-650 hier in Europa te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enomiss
_Dekker schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:18:

Die lijst is niet meer waard dan een persoonlijke mening. Geluid is te persoonlijk.

Ik vind het echt een waardeloze lijst.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Focal Elegia, DCA Aeon 2 Closed en Neumann Neumann NDH 20, dit zijn zowat de beste closed backs die je kunt krijgen en deze scoren respectievelijk C-, C en C+ op deze lijst. Lachwekkend.

Het is maar net van welk soort geluid je houdt. Ik raad iedereen aan om veel meer reviews te peilen en vooral te achterhalen hoe men het geluid omschrijft. Dan krijg je een idee van de gemiddelde geluidservaring, en als deze past bij jou, dan is dat het enige wat belangrijk is, en niet de uiteindelijke score. Want voor elke headphone zijn er toch liefhebbers en haters.

Daarnaast weet je bij veel reviews niet welke Dac/Amp er is gebruikt en waar men naar luistert. Dit is ook problematisch.

Ook geloof ik niet in dit soort reviewers die teveel headphones horen. Dus peil er altijd meerdere. Een headphone kan gemakkelijk een paar weken nodig hebben om je te overtuigen. Je kan namelijk zomaar je hele leven verkeerd geluid gewend zijn. Je hersenen hebben tijd nodig om te wennen aan nieuw geluid. Als je eerste indruk bijvoorbeeld is dat er te weinig bas is, kan het zomaar zijn dat je na een paar weken doorzetten een headphone met meer bas niet meer kan verdragen.

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:34

B64

enomiss schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:34:
[...]

Die lijst is niet meer waard dan een persoonlijke mening. Geluid is te persoonlijk.

Ik vind het echt een waardeloze lijst.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Focal Elegia, DCA Aeon 2 Closed en Neumann Neumann NDH 20, dit zijn zowat de beste closed backs die je kunt krijgen en deze scoren respectievelijk C-, C en C+ op deze lijst. Lachwekkend.
Maar dat staat er toch ook gewoon?
Yes, this is the opinion of one person on the internet. Please do not get too offended if your favourite headphone isn’t graded as highly as you’d like. (vice versa applies)
De in jouw ogen te lage score van een paar modellen waardeloos en lachwekkend te noemen, maakt jouw opmerking zo mogelijk nog waardelozer en lachwekkender, en staat haaks op het eerste zinnetje in je reactie. Maar goed, dat is dan mijn mening hè :+

• enomiss
B64 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:22:
[...]

Maar dat staat er toch ook gewoon?

[...]

De in jouw ogen te lage score van een paar modellen waardeloos en lachwekkend te noemen, maakt jouw opmerking zo mogelijk nog waardelozer en lachwekkender, en staat haaks op het eerste zinnetje in je reactie. Maar goed, dat is dan mijn mening hè :+
Klopt het staat er, had ik misschien niet hoeven te vermelden.
Ik kan toch prima een mening/lijst waardeloos vinden? :P
Ik waarschuw mensen alleen om niet blind op deze lijst af te gaan. Ik pik er een paar modellen uit als voorbeeld die over het algemeen heel goed gewaardeerd worden. Als deze meneer ze niet kan waarderen is dat een sterke indicator dat deze meneer een specifieke voorkeur voor geluid heeft en dat je alle andere waarderingen in dat daglicht moet bekijken.

[ Voor 7% gewijzigd door enomiss op 17-12-2020 14:20 ]

• B64
  • Laatst online: 11:34

B64

@enomiss Dat geldt voor ieder lijstje. Dus net zo goed voor jouw lijstje, en net zo goed voor jouw mening dat het lijstje waardeloos is.

'Deze meneer' zet dat er zelf ook bij: ga niet blind van mijn lijstje uit, maar ga vooral zelf luisteren.

• Grozno

Grozno

Over smaak valt niet te twisten toch? Er zijn ook heel veel mensen volledig tevreden met Apple Airpods e.d. :P

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

En dan is ook nog ieders gehoor verschillend. O.a. afhankelijk van leeftijd, beschadigingen, genen etc.

Beste is zelf luisteren. Andere optie is veel reviews lezen / kijken en iets kiezen waarvan je denkt dat het bij je smaak past.

Advies als je weinig ervaring hebt:
- Koop iets waar veel reviewers relatief enthusiast over zijn.
- Ga niet te duur.

Op die manier kun je het vrij makkelijk doorverkopen met beperkte kosten als het tegenvalt en kun je op een evt. volgende upgrade baseren op eigen ervaring. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 17-12-2020 15:52 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-06 14:52
Help!!!! schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:51:
En dan is ook nog ieders gehoor verschillend. O.a. afhankelijk van leeftijd, beschadigingen, genen etc.

Beste is zelf luisteren. Andere optie is veel reviews lezen / kijken en iets kiezen waarvan je denkt dat het bij je smaak past.
Toch maar echt luisteren, op basis van veel revieuws ook hier Tweakers verwachtte ik dat de Marshall II ANC best goed zou zijn, maar wat viel die in de praktijk tegen zeg.

• enomiss
B64 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:45:
@enomiss Dat geldt voor ieder lijstje. Dus net zo goed voor jouw lijstje, en net zo goed voor jouw mening dat het lijstje waardeloos is.

'Deze meneer' zet dat er zelf ook bij: ga niet blind van mijn lijstje uit, maar ga vooral zelf luisteren.
Klopt allemaal wat je zegt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Zelf luisteren is makkelijk gezegd. Is iedereen vergeten dat er een virus de wereld lam legt?
Waar ga je tegenwoordig luisteren?
En ik ga nu geen koptelefoon op mijn oren zetten die net daarvoor iemand anders heeft op gehad.
Dan moet je wel op reviews af gaan... Of nog maanden wachten met de aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakbeest
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06 22:50

Bakbeest

Het beest is los!

In september heb ik bij Wifimedia een aantal hoofdtelefoons geluisterd. Deze werden allemaal in mijn bijzijn gedesinfecteerd. Voor mij was dat goed genoeg om te gaan luisteren.

Daarna goed mijn keuze kunnen maken welke hoofdtelefoon ik het beste vond klinken.
Na het beluisteren van de Audeze LCD2-Classic, LCD2 Open, Dan Clark Audio Aeon Flow 2 Closed, HiFiMan Ananda en Arya de knoop doorgehakt en de HiFiMan Ananda gekocht. De Arya vond ik nog iets beter klinken, maar de meerprijs vond ik het niet waard.

Ik heb ook mijn oude Fiio X3II dap vervangen door een iBasso DX160 en samen met een gebalanceerde kabel mijn setup compleet gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@Bakbeest Lijkt me fijne hoofdtelefoon :)

Is het niet lastig om zoveel verschillende hoofdtelefoons in korte tijd te luisteren? Zie je door de bomen het bos dan nog? En hoe vond je die DC Audio Flow 2 open?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakbeest
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06 22:50

Bakbeest

Het beest is los!

Help!!!! schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:06:
@Bakbeest Lijkt me fijne hoofdtelefoon :)

Is het niet lastig om zoveel verschillende hoofdtelefoons in korte tijd te luisteren? Zie je door de bomen het bos dan nog? En hoe vond je die DC Audio Flow 2 open?
Ik vond het heel intens om zoveel achter elkaar te luisteren. Maar als je ze allemaal luistert met dezelfde nummers, dan kom je al een heel eind. Ik heb uiteindelijk zo'n 2,5 uur geluisterd.

Ik zie dat ik Aeon 2 Flow open heb geschreven, maar ik heb de closed versie geluisterd. Dat vond ik de best klinkende closed back die ik tot nu toe heb gehoord. Voor een closed back klonk het aardig open met veel detail. Meer kan ik mij er niet meer van herinneren. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dit is ook gaaf voor de tweaker
https://earphonediylabs.com

[ Voor 15% gewijzigd door Manke op 18-12-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:42

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ja, cool. Ik heb nog steeds het idee in m'n hoofd om een keer een mooie jaren 70 headphone te kopen en daar dan nieuwe hardware in te zetten.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Ik heb de Audio-Technica ATH-SR30BT op mijn Windows 10 PC aangemeld bij Bluetooth en deze geconfigureerd in de Dolby Access app (atmos voor hoofdtelefoons).

Hij werkt wel, Dolby Atmos for headphones is geactiveerd. Maar als ik een atmos bestand afspeel heb ik niet de indruk dat hij meer doet dan stereo. Ik hoor niet echt iets boven of onder mij. En tussen links achter en links voor hoor ik ook geen verschil.

Komt dit door de (stereo) koptelefoon of is die App gewoon onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Rukapul schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:46:
Iemand bekend met de gevoeligheid van de microfoon van de Sennheiser PXC550-II en of daar nog iets aan in te stellen valt? Net voor het eerst getest, maar de collega's van * Rukapul 's partner verstaan elk woord dat ik zeg (i.t.t. bv de Jabra Elite 85h of zelfs HyperX Cloud-II).
Dit kan ik inmiddels beamen. In het begin zei iemand dat ik erg duidelijk te verstaan was over de telefoon. Ik blij natuurlijk, want ik was wel enigszins sceptisch m.b.t. geïntegreerde microfoon t.o.v. een headset met microfoon-boom.

Afgelopen week was ik tijdens een gesprek een blaadje aan het omslaan. Dat werd aan de andere kant dus gewoon gehoord. Zelfs het meeschrijven is hoorbaar. Kortom, al het omgevingsgeluid wordt heel 'verstaanbaar' opgepikt, maar dat is inderdaad niet altijd de bedoeling.

Nog een puntje waar ik dit weekend achter kwam is dat de 2,5mm jack aansluiting niet goed werkt. Niet alleen is het geluid zachter dan via USB of bluetooth. De rechter oorschelp heeft ook regelmatig een of zachter geluid. Soms is er zelfs helemaal geen geluid op de rechter oorschelp. Door de plug wat heen en weer te draaien komt het geluid dan soms weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Ik heb net een Massdrop-Sennheiser HD6XX besteld. Zelfs met taxen zou die nog aanzienlijk goedkoper moeten zijn dan een HD650.
Ik weet nog niet wanneer ik 'm zal ontvangen maar kijk er wel al naar uit.

Iets helemaal anders: zijn er hier mensen die zelf kabels maken voor hun koptelefoons? Gebalanceerde kabels, verlengkabels,... Waar kopen jullie de connectoren en kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:08

Exirion

Gadgetfetisjist

RikHouben schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:20:
Iets helemaal anders: zijn er hier mensen die zelf kabels maken voor hun koptelefoons? Gebalanceerde kabels, verlengkabels,... Waar kopen jullie de connectoren en kabels?
Ik ben zelf wel fan van Thomann: www.thomann.de

Ze hebben mooie connectoren (o.a. Neutrik) en prima luidsprekerkabels, interlinkkabels, maar ook microfoonkabels die voor ook voor hoofdtelefoons worden gebruikt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHouben
Exirion schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:45:
[...]

Ik ben zelf wel fan van Thomann: www.thomann.de

Ze hebben mooie connectoren (o.a. Neutrik) en prima luidsprekerkabels, interlinkkabels, maar ook microfoonkabels die voor ook voor hoofdtelefoons worden gebruikt.
Ja, daar had ik net een bestelling geplaatst. Maar gezien hun focus op eerder pro-audio hebben ze weinig keuze in 3,5mm jacks en als ze er hebben passen er geen kabels in. Ook voor 2,5mm gebalanceerde Jacks vond ik niks.
Maar wát ze hebben is wel goed en betaalbaar.
Ik heb nu voor een verlengkabel 6,3mm Neutrik Jack connectoren en kabels van Sommer Cable gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
Audioengine d1 gebruikers hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Manke schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:32:
Heb je 'm al of overweeg je aan te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
RikHouben schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:29:
[...]

Heb je 'm al of overweeg je aan te kopen?
Ik heb 'm al.
Was een blinde aankoop maar ben erg tevreden met de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Manke schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:38:
[...]

Ik heb 'm al.
Was een blinde aankoop maar ben erg tevreden met de kwaliteit.
Mooi. Ik kende hem niet.
Ik heb mijn DAC/Amp ook "blind" gekocht. Uiteraard wel veel reviews en testresultaten bekeken. Maar op zich was ik dus ook onbekend met het merk (Topping).
Voor producten in dit prijssegment vind ik blind kopen nog niet zo gek hoor. Verkopen lukt meestal wel en je verliest er geen ettelijke maandlonen door he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:33
Manke schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:32:
Ja, al een jaar of 5 :) Naar volle tevredenheid

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Jelte schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:22:
Merk wel dat ik regelmatig een kleine echo van mezelf hoor. Net out-of-sync. Dat vind ik best irritant. Maar ik kan op internet niet vinden dat andere mensen er ook last van hebben. Dus misschien ligt het gewoon aan mijn versie.
het ligt gewoon aan de locatie waar ik zit. Beneden heb ik er namelijk wel last van, maar hier op zolder niet. Denk dat door de echo van de muur zo'n meter naast mijn oor de koptelefoon in de war raakt.

Geinig ;)

• Albinosaurus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
RikHouben schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:20:
Ik heb net een Massdrop-Sennheiser HD6XX besteld. Zelfs met taxen zou die nog aanzienlijk goedkoper moeten zijn dan een HD650.
Ik weet nog niet wanneer ik 'm zal ontvangen maar kijk er wel al naar uit.
Damn! Ik dacht klaar te zijn dit jaar maar toch niet :D

Met deze aankoop er bij heb ik dit jaar wel duidelijk mijn oude hobby weer terug. Had al jaren een Beyerdynamic DT880 en een Philips X2 (helaas kapot gegaan) aangesloten op een Xonar geluidskaart. Dit jaar de volgende zaken geshopt: Hifiman Sundara, Schiit Magnius + Modius en ze via XLR gekoppeld aan elkaar, Beyerdynamic DT1990 omdat ik eigenlijk bij die nieuwe gear ook wel een koptelefoon wilde hebben. En nu dus deze Sennheiser aangezien deze in diverse reviews een van de beste is onder $400 en al langer op mijn vizier stond.

Ben zeer benieuwd met deze extra aankoop maar ook zeer tevreden met de dingen die ik nu heb. Ik wissel twee keer per week van koptelefoon en geniet elke keer weer van de bijzondere eigenschappen van degene die ik dan op heb. Hierdoor ga ik ook automatisch naar andere muziek luisteren aangezien ze niet allemaal overal het beste in zijn.

• RikHouben
Albinosaurus schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:10:
[...]

Damn! Ik dacht klaar te zijn dit jaar maar toch niet :D

Met deze aankoop er bij heb ik dit jaar wel duidelijk mijn oude hobby weer terug. Had al jaren een Beyerdynamic DT880 en een Philips X2 (helaas kapot gegaan) aangesloten op een Xonar geluidskaart. Dit jaar de volgende zaken geshopt: Hifiman Sundara, Schiit Magnius + Modius en ze via XLR gekoppeld aan elkaar, Beyerdynamic DT1990 omdat ik eigenlijk bij die nieuwe gear ook wel een koptelefoon wilde hebben. En nu dus deze Sennheiser aangezien deze in diverse reviews een van de beste is onder $400 en al langer op mijn vizier stond.

Ben zeer benieuwd met deze extra aankoop maar ook zeer tevreden met de dingen die ik nu heb. Ik wissel twee keer per week van koptelefoon en geniet elke keer weer van de bijzondere eigenschappen van degene die ik dan op heb. Hierdoor ga ik ook automatisch naar andere muziek luisteren aangezien ze niet allemaal overal het beste in zijn.
Nice, de volgende upgrade die ik in gedachten heb is ook de Modius + Magnius stack van Schiit.
Ben benieuwd hoe je ervaring gaat zijn daarmee als je de HD6XX er op aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Niet online
RikHouben schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:35:
[...]

Nice, de volgende upgrade die ik in gedachten heb is ook de Modius + Magnius stack van Schiit.
Ben benieuwd hoe je ervaring gaat zijn daarmee als je de HD6XX er op aansluit.
Good! Meestal zie ik Modi/Magni combo's dus ben blij dat er in ieder geval nog iemand is die de us versies wenst. Het effect van deze combi met mijn andere koptelefoons was best merkbaar dus zal voor de Sennheiser waarschijnlijk niet anders zijn. Ik laat het wel ff weten wat ik vind van de koptelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Ik was nog op zoek naar vergelijkingen tussen de Modi multibit en de Modius, maar kan daar weinig over vinden. Modi multibit in vergelijking met andere merken die gebruik maken van sigma-delta DACs heb ik wel gevonden. Maar dat maakt niet duidelijk of het nu een verschil is in sound signature van merk tot merk of tussen de verschillende types DAC topologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-06 18:20
Ik doe even een cross post, had een topic geopend alleen het is mij nog onduidelijk wat te doen.

Ik heb sinds kort een nieuwe Bluetooth koptelefoon, de JBL 500BT. Het viel mij op dat als ik afspeel/pauzeer een soort, kort klikkend geluid hoor aan beide kanten. Het lijkt wel of de verbinding eraf en er weer op gaat. Dit heb ik met mijn headset van JBL met draad niet.

Zou het iets Bluetooth te maken hebben?

Heb ook earbuds daar heb ik dan weer helemaal niet mee. Zit nu in dubio om de koptelefoon te retourneren en dezelfde weer te bestellen en kijken of het euvel zich daar ook voor doet.

[ Voor 11% gewijzigd door rutgergron op 27-12-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

RikHouben schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:42:
Ik was nog op zoek naar vergelijkingen tussen de Modi multibit en de Modius, maar kan daar weinig over vinden. Modi multibit in vergelijking met andere merken die gebruik maken van sigma-delta DACs heb ik wel gevonden. Maar dat maakt niet duidelijk of het nu een verschil is in sound signature van merk tot merk of tussen de verschillende types DAC topologie.
Schiit's Multibit DAC's zijn vanuit de technische metingen geen aanraders. Hun recente reguliere implementaties zijn gewoon goed, vergelijkbaar met de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Grozno schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:40:
[...]

Schiit's Multibit DAC's zijn vanuit de technische metingen geen aanraders. Hun recente reguliere implementaties zijn gewoon goed, vergelijkbaar met de concurrentie.
Dat was eigenlijk ook mijn vermoeden. Er is een YT filmpje waar je duidelijk verschillen kan horen tussen de multibit Schiit en een SMSL DAC. (Of was het een Topping?) De reviewer is duidelijk fan van de Schiit... Maar ik niet. En uit de comments te achterhalen ben ik niet alleen. Dus als het typisch Schiit is wat ik hoorde vallen hun producten af. Als het typisch een (slechte?) multibit DAC implementatie is dan mogen ze in mijn short-list blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Een YouTubevideo is wat mij betreft geen valide manier om verschil in geluidskwaliteit te beoordelen, los daarvan zou een goede DAC wat mij betreft geen hoorbare invloed op het eigenlijke signaal mogen hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Grozno schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:46:
Een YouTubevideo is wat mij betreft geen valide manier om verschil in geluidskwaliteit te beoordelen, los daarvan zou een goede DAC wat mij betreft geen hoorbare invloed op het eigenlijke signaal mogen hebben. :P
Het is net dat er duidelijk een verschil te horen viel (zonder over de kwaliteit te oordelen) en dat wat je van de Topping zou verwachten ook in het filmpje naar voren kwam (neutraal) en de Schiit helemaal anders klonk. (Naar mijn mening veel slechter. Ik denk veel harmonische vervorming.)
Het ging me niet zo zeer om de kwaliteit te beoordelen, maar dát er veel verschil te horen was.
Het verwonderde me dat de Schiit iets liet horen dat ik niet zou verwachten in een vergelijking tussen 2 DACs in een YouTube filmpje.
Een DAC zou je idd niet mogen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jashhh
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-12-2022
Ik ben al een behoorlijke tijd van plan om een Sennheiser Momentum Wireless 3 aan te schaffen. Die grote, niet de in-ear variant. Ik had uitvoerig onderzocht en vergeleken met eentje van Bose en de Sony WH-1000XM3 en voor mij persoonlijk kwam ik dan op de Sennheiser uit.

Nu heeft Sony ineens de WH-1000XM4 uitgebracht en kan ik weer opnieuw gaan onderzoeken en vergelijken. Wat denken jullie van het verschil tussen de XM4 en de Sennheiser Momentum Wireless 3? Mijn doel is met name muziek en ik luister heel verschillende soorten muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:16
Jashhh schreef op maandag 28 december 2020 @ 01:12:
Ik ben al een behoorlijke tijd van plan om een Sennheiser Momentum Wireless 3 aan te schaffen. Die grote, niet de in-ear variant. Ik had uitvoerig onderzocht en vergeleken met eentje van Bose en de Sony WH-1000XM3 en voor mij persoonlijk kwam ik dan op de Sennheiser uit.

Nu heeft Sony ineens de WH-1000XM4 uitgebracht en kan ik weer opnieuw gaan onderzoeken en vergelijken. Wat denken jullie van het verschil tussen de XM4 en de Sennheiser Momentum Wireless 3? Mijn doel is met name muziek en ik luister heel verschillende soorten muziek.
Heb je per se noise cancelling nodig? Zo niet dan zou ik voor een headphone zonder NC gaan aangezien die vaak beter klinken. Zelf heb ik nooit de XM4 uitgeprobeerd, maar wel de XM3 en vond het geluid echt middelmatig.

Misschien weer wat extra vergelijkingsmateriaal maar uit een review kwam naar voren dat de "Akg k371-BT" beter zou klinken dan de XM3 & bose QC voor de helft v/d prijs. Misschien het overwegen waard?

Geluid is heel subjectief, dus zou gewoon kijken wat jij zoekt in geluid en dan kijken wat de soundsignatures van elke koptelefoon is. ( Bass, warm, detailed, soundstage etc ). Het beste is zelf uitproberen natuurlijk, maar dat is helaas lastig nu ):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-06 17:13
Ik ga morgen een Sennheiser PXC 550-ii kopen. Was nu in de aanbieding bij Saturn en MediaMarkt in Duitsland voor €179,- en dat lijkt me wel echt heel veel waar voor je geld dan.

Zitten twijfelen tussen deze en de Bose QC 35 II maar uiteindelijk dus toch voor deze gegaan.

Ben heel benieuwd, de meeste reviews zijn behoorlijk positief, maar volgens mij heeft elke koptelefoon (met NC) wel zijn eigen voor- en nadelen. Zeker in deze prijsklasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Ben nieuwsgierig naar de https://usa.1more.com/col...ead-vrx-gaming-headphones. Helaas momenteel niet te koop.(zover ik weet). Iemand ervaring met 1more?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
PCan schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:53:
Ben nieuwsgierig naar de https://usa.1more.com/col...ead-vrx-gaming-headphones. Helaas momenteel niet te koop.(zover ik weet). Iemand ervaring met 1more?
Wordt gewoon door meerdere sellers verkocht op ali. Hier eentje met een aantal reviews.
https://a.aliexpress.com/_BP9cGS

Toch een ander prijskaartje dan op jouw website.

Ik heb zelf de audeze mobius met die waves NX techniek. Best grappig, maar voor muziek staat het altijd uit. Voor gaming heeft het wel een grappig effect en wie weet zorgt het op een budget koptelefoon wel voor een toffe ervaring!

[ Voor 19% gewijzigd door Heilige Kaas op 28-12-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Heilige Kaas Er is schijnbaar gefotoshopt op die website. Dit is de VR
https://usa.1more.com/col...ones/products/spearheadvr ,
niet de VRX. De VRX is de opvolger met een betere surround ervaring.

Quote (RPS website);
"Hoewel het veel van hetzelfde DNA deelt als de reguliere Spearhead VR, inclusief de 50 mm grafeen-drivers, subtiele RGB-verlichting en hangende hoofdbandontwerp, gooit de VRX professionele audio-wizards Waves 'fancy 3D audio Nx-technologie in de mix, zogenaamd om het een meer authentieke surround sound-ervaring dan de gebruikelijke virtuele 7.1-systemen die u op andere headsets ziet."

Ik vertrouw de gegevens van 1more zelf meer dan die van ALi. Door de valse gegevens is een vergelijk niet mogelijk. Een van de reviews geeft aan:
vertaalde quote:

"De handgeschreven hoofdtelefoon zijn de 1 meer VR, maar de beelden q de verkoper zegt, ze behoren tot de 1 meer VRX. IK niet moet testen ze een beetje meer, maar op het moment de 7,1 uitstekende en zijn zeer aanpasbare. 30 Nov"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb nu flink wat jaar de Teufel Aureol Real gebruikt bij het gamen in combinatie met een V-Moda BoomPro als microfoon. Nu de overstap gemaakt naar een SteelSeries Arctis Pro Wireless maar dat is het toch niet, merk dat ik een gesloten headphone ook veel minder fijn vind dan een open headphone, hij zit niet heel lekker en de microfoon is een stuk slechter. Deze gaat dus terug en nu wil ik toch wat anders zoeken, want de geluidskwaliteit is wel beter dan die van mijn Teufel.

Ik wil wel de V-Moda BoomPro kunnen aansluiten, vind een enkele kabel namelijk fijner dan een ModMic met twee aparte kabels. Ik zit nu te denken aan een Philips Fidelio X2HR, de wat luxer uitgevoerde versie van de Philips SHP9500 als ik het goed begrepen heb.

Zijn er wellicht nog andere open headphones interessant waar een V-Moda BoomPro in kan?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Ga voor de X2HR, wat mij betreft. Prima koptelefoon voor het geld. Zit lekker en klinkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 18:37
In de zoektocht naar een nieuwe nc koptelefoon (heb een bose qc25, maar wordt door mijn vrouw gebruikt) zie ik dat veel koptelefoons een accu hebben ipv een verwisselbare aaa batterij.

Ik wil dit liever met batterij omdat het vervangen van ingebouwde accu’s vaak lastig is. En omdat ik niet, net als bij mijn zoveelste oral b tandenborstel, het apparaat na 3 jaar kan weggooien.

Zijn er nog goede modellen die wel op aaa betterij gaan? Kan dit niet vinden als criterium in de pricewatch.

Budget rond de 200 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 29-12-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 12:13
Ik heb een Sony koptelefoon WH1000-XM van drie jaar geleden. Bevalt super goed, maar voor sporten is het geen doen.

Ben nu veel aan het hardlopen en toen het nog kon in de sportschool en dan is een koptelefoon echt drama. Ik wil dus graag draadloze oortjes kopen. Op basis van de What Hifi review twijfel ik nu tussen de Sony WF-1000XM3 (€150) en de JBL Reflect Flow (€90). Erg tevreden met de geluidskwaliteit van de Sony en mooie korting, maar ik vraag me af wat jullie ervaring is met noise cancelling tijdens het sporten. Is dat echt een meerwaarde tijdens het hardlopen of doe je dat toch uit i.v.m. bewustzijn van de omgeving? Helpt het bijvoorbeeld om de muziek boven de wind uit te laten komen?

Daarnaast heeft de JBL een IPX7 certificering en heeft de WF-1000 dat niet. Ik ga nog weleens hardlopen in de (miezer)regen dus weet niet hoe bestendig die dingen dan zijn.

Ik liep met goedkope oortjes meegeleverd met de telefoon, maar die zijn nu kapot.

[ Voor 13% gewijzigd door DennisCle op 29-12-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-06 17:13
Ik heb de Sennheiser PXC 550-II vandaag opgehaald bij Saturn en ben dik tevreden over het geluid, maar ook de Noice Cancelling.

Ik vind ze alleen behoorlijk strak zitten rond mijn hoofd en vraag me af of dit vaak nog verbetert bij nieuwe hoofdtelefoons?

Ik kocht vorige week een gebruikte JBL E65BTNC, terwijl die erom bekend staan strak te zitten had ik er daar totaal geen last van.

Anders overweeg ik om toch de Sony WH1000XM3B of de Bose Quit Comfort 35 ii te kopen, maar deze zijn weer een stukje duurder dan de €179,- van de Sennheiser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Grozno schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:32:
Ga voor de X2HR, wat mij betreft. Prima koptelefoon voor het geld. Zit lekker en klinkt goed.
Zit nu te twijfelen of ik niet toch de DT990 PRO moet nemen of de AKG K702. Beiden hebben wel een ModMic nodig maar dat is niet het grootste probleem. Kom die toch ook vaker tegen dan de X2HR en vraag me af of ze dan ook niet een stukje beter zijn.

Verder lijkt het dat je of (ruim) onder de 200 euro uit komt of al direct boven de 400 euro zit. Ik mis een beetje een midden segment daar. Helaas ook veel headphones met vaste kabels, dat wil ik echt niet aangezien een kabel breuk de meest voorkomende reden is om een headphone te vervangen voor mij.

Twijfel ook of ik er niet een mooie DAC/AMP bij moet nemen voor beter geluid, zou dat veel helpen?

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 29-12-2020 20:41 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

AKG 702 vind ik duidelijk minder comfortabel, de DT990 Pro ben ik niet mee bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik heb zelf de Sennheiser 660S gehad, die ging stuk en heb ik nu naar Sennheiser opgestuurd. Ik had ter vervanging de Beyerdynamic 1990 Pro besteld en hoewel het geluid erg goed was zat die slecht: zwaar en klemde erg. Ook ben ik meer fan van ovale i.p.v. Beyerdynamics ronde oorkussens. Ik snap die keuze sowieso niet zo goed want oren zijn meer ovaal dan rond.

De bouwkwaliteit was verder uitstekend, hij voelde ook luxer aan dan de Sennheiser door het metaal (tradeoff: gewicht). De Beyer treble peak was ook wel redelijk storend, maar ik heb hem teruggestuurd omdat ik hem niet langer dan 10 min kon ophouden zonder last van mijn hoofd te krijgen.

Ik gebruik nu een Sennheiser 560S van de helft van de prijs en die bevalt uitstekend, lekker licht en fijne kussens. Geluid is enigszins minder maar wat mij betreft niet 'meer dan helft van de prijs' minder. Wat dat betreft ligt de sweet spot wat mij betreft wel rond de ~200 qua wat je ervoor krijgt. Een ander voordeel is dat hij maar 120 Ohm is en hij ook goed klinkt aangesloten op bronnen zonder externe DAC/AMP.

@Tsurany Als je nog geen AMP hebt heb je er wel één nodig voor de Beyerdynamic, die heeft veel kracht nodig. Verder zijn de meningen nogal verdeeld over verbetering van kwaliteit, ik ben zelf heel benieuwd of er een blinde test is waarin audiofielen luxe externe DAC/AMPs moeten onderscheiden van goedkope DAC/AMPs. Voor mijn gevoel is er veel sprake van confirmation bias en placebo effect onder de audiofiele wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Dat laatste is zeker waar. Afhankelijk van de koptelefoon is een versterker inderdaad nodig voor goede aansturing. Om dat audiotechnisch transparant te krijgen hoef je echter niet veel meer dan €200,- uit te geven.
JDS Labs, Schiit, Topping, S.M.S.L., etc... Hebben allemaal hele goede budgetopties tegenwoordig.

[ Voor 21% gewijzigd door Grozno op 29-12-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ben al wat DAC/AMP combinaties tegen gekomen en deze lijken mij wel wat:
  • FiiO E10K USB DAC & Headphone Amp
  • Syba Sonic USB Amp DAC
  • Creative Sound Blaster X3 Digital Audio Converter
Met name de FiiO E10K komt hier vaak naar voren, ik denk dat dit sowieso wel een mooie upgrade is om tezamen met de headphones aan te schaffen. Die Sennheiser 560S ziet er ook goed uit, lijkt me ook een mooie keuze. Voldoet in principe aan al mijn eisen en reviews zijn erg lovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
Tsurany schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:40:
[...]

Zit nu te twijfelen of ik niet toch de DT990 PRO moet nemen of de AKG K702. Beiden hebben wel een ModMic nodig maar dat is niet het grootste probleem. Kom die toch ook vaker tegen dan de X2HR en vraag me af of ze dan ook niet een stukje beter zijn.

Verder lijkt het dat je of (ruim) onder de 200 euro uit komt of al direct boven de 400 euro zit. Ik mis een beetje een midden segment daar. Helaas ook veel headphones met vaste kabels, dat wil ik echt niet aangezien een kabel breuk de meest voorkomende reden is om een headphone te vervangen voor mij.

Twijfel ook of ik er niet een mooie DAC/AMP bij moet nemen voor beter geluid, zou dat veel helpen?
Akg heeft een heel ander geluid. De Philips is veel warmer en klein beetje boomy. De AKG is veel neutraler met grotere soundstage. Zelf vind ik het geluid van de philips prettiger.

De DT 990 heb ik heel kort gehoord, 1e indruk was prima. Ik dacht dat de philips ook weer wat warmer was dan de DT990. Voor de DT990 heb je wel een AMP nodig om optimaal geluid eruit te krijgen. De philips fidelio hebben een stuk minder power nodig.

Ik ben van mening dat je met een amp van 99-130 eu ( magni, jds labs , toping l30 ) 99% v/d koptelefoons prima kan draaien. Sommige koptelefoons hebben extreem veel power nodig ( Argon MK3 bijv ) en kunnen wel wat meer watt per channel gebruiken. Ik denk dat een topping A90 wel endgame zal zijn ( al heb ik die nog niet ).

[ Voor 12% gewijzigd door d0nny41 op 30-12-2020 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Niet online
Naar mijn mening is de Philips X2 (en dus ook HR) qua comfort een tegenvaller. Niet een erg lekkere gewichtsverdeling en een zware clamp wat zeker als brildrager niet zo lekker is. Qua geluid vind ik hem ietsjes minder dan de DT880 maar niet veel.

Laatstgenoemde knapte flink op van de overstap naar een nieuwe dac/amp. De DT1990 heeft inderdaad een aardige clamp ook maar dat is met wat headband bending wel op te lossen. Mijn DT880 begint na jaren intenssief gebruik wel wat versleten te raken. Zit nog te twijfelen of ik de DT990 er voor in de plaats ga halen als primaire gaming driver, dan is draagcomfort het meest belangrijke, daarna pas geluidskwaliteit.

Tussen de Sundara en DT1990 gaat het wat mij betreft aardig gelijk op. Zijn twee totaal verschillende koptelefoons maar hebben op verschillende punten hun voordelen. De Sundara presteert overall erg goed maar geeft wat minder 'rock and roll' gevoel wat de 1990 wel heeft. Daarentegen is de treble van de Beyer bij sommige vocals net te.

Ben erg benieuwd naar de Sennheiser 6xx die onderweg is die juist weer op vocals goed zou scoren.

Qua dac/amps zou ik de Creative afschrijven. Heb die toevallig vorige week vergeleken met een AudioQuest Dragonfly waar laatstgenoemde makkelijk won. De Creative mistte zo'n beetje alles in het midden waardoor het geluid erg vervormd/vreemd klonk. Ben het er zeer mee eens dat je voor 200 euro een goede set kan neerzetten maar ben ook benieuwd naar hoe veel beter het gaat zijn voor het dubbele of nog wat meer. Heb zelf de Schiit Magnius/Modius combo dus zit al wat hoger. Maar is dat echt beter of heb ik gewoon te veel betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Tsurany schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:01:
Ik ben al wat DAC/AMP combinaties tegen gekomen en deze lijken mij wel wat:
  • FiiO E10K USB DAC & Headphone Amp
  • Syba Sonic USB Amp DAC
  • Creative Sound Blaster X3 Digital Audio Converter
Met name de FiiO E10K komt hier vaak naar voren, ik denk dat dit sowieso wel een mooie upgrade is om tezamen met de headphones aan te schaffen. Die Sennheiser 560S ziet er ook goed uit, lijkt me ook een mooie keuze. Voldoet in principe aan al mijn eisen en reviews zijn erg lovend.
Als je met een losse mic wilt werken zou ik ook voor de 560s gaan. Eigenlijk overal goed tot lovend gereviewed en nog redelijk betaalbaar. Daarnaast is de pasvorm van Sennheisers iha prima alhoewel soms de clampforce wat hoog kan zijn maar dat trekt of weg na gebruik of je rekt de band voorzichtig wat op. Daarnaast zijn ze vrij licht.

Verder vrij neutraal, analytisch geluidsprofiel als ik op de reviews af ga.

De Philips is op zich ook prima (heb ik zelf gehad) echter deze heeft een meer V-shaped soundprofiel.
Zou het als meer een fun, speelser sound profiel omschrijven. De bas is wat steviger. Daarnaast werden mijn oren wat warmer in de philips dan in de sennheisers die ik heb/had. Verder heb ik de X2HR destijds voor rond de e130 gekocht wat natuurlijk stuk goedkoper is dan e199.

Zelf houd ik meer van neutraal en analytisch vandaar dat ik de Philips uiteindelijk weer verkocht heb.

Andere optie die erg goed schijnt te zijn voor gecombineerd gaming en muziekgebruik maar met vaste mic is een sennheiser echter helaas alleen via drop:
YouTube: PC38X Review | Float Like A Butterfly, Sting Like a Bee

Dac/amps horen volgensmij eigenlijk niet in het topic, dat is weer heel ander rabbithole. De Fio hoor ik vaak over en is volgensmij goed maar ben er niet bekend mee.
Ik zou eerder voor een 'bekend' audio merk gaan dan voor creative. Alhoewel zij soms ook best aardige spullen hebben.

Het goede nieuws is dat in ieder geval qua technische prestaties de kwaliteit van dac/amps in het betaalbare segment enorm zijn verbeterd. Dus je hoeft niet perse enorm duur te gaan om al erg goede kwaliteit te krijgen.

In het segment tot E250 heb je al een erg goede dac/amp combo echter je levert meestal wat in op features zoals bijvoorbeeld een balanced aansluiting en vaak ook op vermogen wat een issue kan zijn met sommige koptelefoons die veel vermogen nodig hebben.

Voor rond de E500 heb je een combo die in principe zowat alles kan wat je je maar kunt wensen echter het lijkt me dat dat nog even een brug te ver is in jouw situatie.

Schiit is goed, Topping is ook goed en erg populair. Maar er zijn er meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 31-12-2020 14:31 ]

PC Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Albinosaurus schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:08:
Heb zelf de Schiit Magnius/Modius combo dus zit al wat hoger. Maar is dat echt beter of heb ik gewoon te veel betaald?
Nee en nee, of ja en ja. :P
Zodra apparatuur rond de -100db of lager zit qua ruis en vervorming, en wel netjes reproduceert, ben je voor je eigen gehoor wel klaar. Daar komt dan nog bij of de amp voldoende prik heeft om de koptelefoon over het hele frequentiebereik op een lekker volume aan te sturen. Als dat allemaal lukt, dan blijft over welke extra opties je wilt en welk uiterlijk je het meest bevalt.
Zie hieronder voor de technische prestaties van je set:
https://www.audiosciencer...adphone-amp-review.15252/
https://www.audiosciencer...alanced-dac-review.13769/

[ Voor 17% gewijzigd door Grozno op 30-12-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Niet online
Als ik de eerste mag geloven is het zo'n beetje verboden om de jack aansluiting te gebruiken als output op mijn versterker. Heb ik niet zo'n last van aangezien het gewoon goed klinkt wat mij betreft. Maar het is wel duidelijk dat er iets beter kan.

Ik denk dat DAC's niet echt het verschil gaan maken maar versterkers wel een kleur aan het geluid geven, zoals dat bij de luidspreker-varianten ook het geval is.

Voorlopig houd ik het in ieder geval wel op deze stack en oriënteer ik me meer op koptelefoons dan andere hardware. Is ook veel makkelijker om te wisselen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Met de jack zijn de prestaties niet fantastisch, maar nog steeds goed genoeg. De kans dat je dat gaat horen is heel erg klein!
Een versterker geeft trouwens geen kleur aan het geluid, luidsprekerversterkers ook niet. Ten minste... Een goede versterker doet dat niet. Er is een uitzondering, maar dan hebben we het over buizenversterkers. Die gooien een bak vervorming in de mix. Sommige mensen gaan daar heel hard op.

[ Voor 54% gewijzigd door Grozno op 02-01-2021 00:27 ]

• d0nny41
Albinosaurus schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:08:
Naar mijn mening is de Philips X2 (en dus ook HR) qua comfort een tegenvaller. Niet een erg lekkere gewichtsverdeling en een zware clamp wat zeker als brildrager niet zo lekker is. Qua geluid vind ik hem ietsjes minder dan de DT880 maar niet veel.

Laatstgenoemde knapte flink op van de overstap naar een nieuwe dac/amp. De DT1990 heeft inderdaad een aardige clamp ook maar dat is met wat headband bending wel op te lossen. Mijn DT880 begint na jaren intenssief gebruik wel wat versleten te raken. Zit nog te twijfelen of ik de DT990 er voor in de plaats ga halen als primaire gaming driver, dan is draagcomfort het meest belangrijke, daarna pas geluidskwaliteit.

Tussen de Sundara en DT1990 gaat het wat mij betreft aardig gelijk op. Zijn twee totaal verschillende koptelefoons maar hebben op verschillende punten hun voordelen. De Sundara presteert overall erg goed maar geeft wat minder 'rock and roll' gevoel wat de 1990 wel heeft. Daarentegen is de treble van de Beyer bij sommige vocals net te.

Ben erg benieuwd naar de Sennheiser 6xx die onderweg is die juist weer op vocals goed zou scoren.

Qua dac/amps zou ik de Creative afschrijven. Heb die toevallig vorige week vergeleken met een AudioQuest Dragonfly waar laatstgenoemde makkelijk won. De Creative mistte zo'n beetje alles in het midden waardoor het geluid erg vervormd/vreemd klonk. Ben het er zeer mee eens dat je voor 200 euro een goede set kan neerzetten maar ben ook benieuwd naar hoe veel beter het gaat zijn voor het dubbele of nog wat meer. Heb zelf de Schiit Magnius/Modius combo dus zit al wat hoger. Maar is dat echt beter of heb ik gewoon te veel betaald?
Grappig! Ik vind de Philips juist de meest comfortabele headphone die ik ooit heb gedragen. Ook ik draag een bril. Vind de earpars super zacht waardoor ik de clamp juist een voordeel vind. Moet ik wel bij zeggen dat ik bijna nooit comfort issues heb met headphones. Alleen bij de ath-m50x en gaming headsets had ik comfort issues.

De h6xx geeft een naar mijn mening super warm geluid ! Klein beetje te vergelijken met de x2 maar dan minder boomy, betere mids en minder Soundstage. Als je van warm geluid houd dan zit je goed.

Ik denk dat de magnius en modius het waard zijn als je van plan bent om in de toekokst ook balanced kabels te halen. De niet balanced inputs zijn niet sterk genoeg voor de meest veeleisende headphones ( voor die van jou meer dan prima though). Een magni+modi was voldoende geweest voor de meeste koptelefoons. Maarja er is ook zoiets als futureproof zijn :).

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Flink wat onderzoek verder en het lijkt nu tussen de AKG K702 en de Sennheiser 560S te gaan. Beyerdynamic is afgevallen omdat enkel de DT1990 een vervangbare kabel heeft en dat komt toch echt boven mijn budget. Beiden hebben ook een grote soundstage wat voor gamen erg handig is.

Wil er dan nog wel een mooie DAC/AMP bij, dat zal denk ik de Fulla 3 worden, tenzij ik nog een betere optie vind. Voordeel is dat het een mic ingang heeft waardoor ik groundloops kan voorkomen als ik toch voor een BoomPro ga.

Zit nu nog te kijken wat ik het beste kan doen om dan een microfoon te krijgen via dit topic: Microfoon voor Discord/gaming, welk type?

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 31-12-2020 23:12 ]

• Grozno

Grozno

Bij de AKG's is de hoofdbandophanging niet de meest duurzame af en toe. Een vriend van me heeft na twee jaar of zo iets moeten knutselen met elastiek om te zorgen dat die weer een beetje goed zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
DeVliegendeNLer schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:53:
[...]

Vaak als ANC aanstaat, zal je de wind horen als je fietst. De XM4 heeft ook 'windonderdrukking', waarbij je de ANC als nog (enigszins) hebt, maar geen last hebt van de wind.
Heb je ook ervaring met de gevoeligheid van de microfoon van de Surface Headphones 2 in en omgeving waar ook andere mensen praten? Pakt de mic die ook op naast de eigen stem of niet?

@Rick24-7 had jij deze nog gekocht / geprobeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 01-01-2021 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 21:56
Rukapul schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 00:07:
[...]

Heb je ook ervaring met de gevoeligheid van de microfoon van de Surface Headphones 2 in en omgeving waar ook andere mensen praten? Pakt de mic die ook op naast de eigen stem of niet?
Nee, helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsurany schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:37:
Flink wat onderzoek verder en het lijkt nu tussen de AKG K702 en de Sennheiser 560S te gaan. Beyerdynamic is afgevallen omdat enkel de DT1990 een vervangbare kabel heeft en dat komt toch echt boven mijn budget. Beiden hebben ook een grote soundstage wat voor gamen erg handig is.
[...]
Zit nu nog te kijken wat ik het beste kan doen om dan een microfoon te krijgen via dit topic: Microfoon voor Discord/gaming, welk type?
Ten eerste heeft Beyer's MMX300v2 een afneembare kabel (je krijgt er zelfs twee meegeleverd, een korte voor mobiel gebruik en een lange voor pc's) plus een microfoon aangehecht, maar belangrijker de niet-afneembare kabels van beyer headsets zijn heel stevig. Ik heb een DT770PRO uit 2004 waarbij pas in het afgelopen jaar ik de kabel iets heb moeten inkorten, en van m'n DT880PRO uit 2009 is de kabel nog origineel.

Ik zou, m.a.w., daar m'n aanschafbeslissing niet op baseren.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 01-01-2021 12:13 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-06 08:57
Sinds gisteren in het bezit van een Sony WH-1000XM4 en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben.
Alleen een klein dingetje, via bluetooth connect ik de Sony met een LG OLED65CX tv en helaas een keer in de zoveel tijd ben ik 1 seconde het geluid kwijt en na de 1 seconde is het er weer.
Hmmm, iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
Voor mij (en vele andere studio medewerkers), gaat er niets boven de 770 DT Pro's van Beyerdynamic. (gezien zijn prijsklasse).
Voor de echte audiophielen ben je aangewezen op elektrostatische hoofdtelefoons. Maar daar zit een heel ander prijskaartje aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb de Sony WH1000-XM3 allang in gebruik, en daarvoor de MDR-1000x. Zeer tevreden over deze twee, zowel qua ANC in de kantoortuin en tijdens vliegreizen, en de geluidskwaliteit met mijn MP3 verzameling. Alles op LDAC.

Gedurende de lockdown heb ik ze niet zoveel gebruikt, zeker niet sinds ik bluetooth oordopjes heb gekocht voor buitenzitten (zie [Bluetooth oordopjes, niet in-ear] Ervaringen & Discussie). Nu gebruik ik meestal mijn Samsung Galaxy Buds Live, met de ANC aan die als Loudness knop werkt (de ANC is verwaarloosbaar), maar meestal via AAC of SBC codes draait.

Nu deed ik pas weer eens de XM3 op, en wat klinkt dat opeens dof/saai vergeleken met de oordopjes. Is dat gewenning, doen die oordopjes meer aan het profiel, of is dat wat anders? Ik gebruik de overears zonder profiel, daar de Sony-app terugschakelt naar SBC als je met profielen gaat spelen (of deed dat tenminste vroeger) :)

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 01-01-2021 15:32 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Dat is gewenning denk ik. Als je nu de Sony een tijd gebruik, dan klinken de Samsungs daarna best schel waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Grozno schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:43:
Bij de AKG's is de hoofdbandophanging niet de meest duurzame af en toe. Een vriend van me heeft na twee jaar of zo iets moeten knutselen met elastiek om te zorgen dat die weer een beetje goed zat.
Kan ik beamen. Heb hier een K701 en die is eigenlijk gewoon afgeschreven. Volgens mij heeft de 702 een gelijksoortige ophanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Grozno schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:43:
Hmm dat klinkt niet best, zonde als een headset niet langer mee gaat omdat iets simpels als elastiek uitgerekt is.
CyBeR schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:12:
[...]

Ten eerste heeft Beyer's MMX300v2 een afneembare kabel (je krijgt er zelfs twee meegeleverd, een korte voor mobiel gebruik en een lange voor pc's) plus een microfoon aangehecht,
Helaas is de MMX300v2 een closed headphone, ik wil echt een open headphone hebben.
maar belangrijker de niet-afneembare kabels van beyer headsets zijn heel stevig. Ik heb een DT770PRO uit 2004 waarbij pas in het afgelopen jaar ik de kabel iets heb moeten inkorten, en van m'n DT880PRO uit 2009 is de kabel nog origineel.

Ik zou, m.a.w., daar m'n aanschafbeslissing niet op baseren.
Dat stemt wel hoopvol, wellicht is een DT990 Pro dan nog een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Grozno schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:20:
Een versterker geeft trouwens geen kleur aan het geluid, luidspreker versterkers ook niet. Ten minste... Een goede versterker doet dat niet.
Kom aan, iedereen die wel eens eens een blinde test op een audio show heeft gedaan weet dat dat gewoon wel zo is. Na een paar jaar kan je een behoorlijk goede gok doen welke firma (en vakl zelfs welke personen) er achter een versterker zitten. Als jij geen 3000 euro Marantz van een 3000 euro NAD kan onderscheiden zegt dat iets over je ervaring ne niet over de hardware. Ik kan dat, alle mensen die ik elk jaar (niet dit jaar) weer ontmoet op luistertesten kunnen dat. Blind. En zowel Marantz en NAD zijn daar blij mee omdat ze beide hun eigen geluid willen presenteren.

Als de tweakers hier nu gewoon eens shows bezoeken en blinde luister testst doe zou de hoeveelheid fluf hier enorm afnemen.

Persoonlijk, in het 3000 euro bereik prefereer ik Marantz voor phono en compressed streams. Het geluidsbeeld is meer in evenwicht. Voor de allerbeste bronnen klinkt mijn NAD beter. Duidelijk beter definitie maar ook duidelijk minder evenwichtig. Je gaat de plaatsing van instrumenten missen omdat de nadruk ligt op geluid en niet plaatsing.

Mijn probleem met topics als dit is dat de luisteraar het heeft over wat hij heeft. Maar zelden lees je iets van iemand die twee prijsgelijke headsets heeft. Ik ben een gek, ik heb een rek vol met hoofdtelefoons. En als je mij vraagt wat de beste prijs-kwaliteit is kan ik gewoon niet om de sony wh-1000xm3 heen. De 4 is beter maar 100 euro duurder. Andere merken zijn beter op bepaalde delen maar als je alles bekijkt .Ik weet dat ik een mx3 en een mx4 heb hangen op mijn bureau, naast wat andere die door frequent flyers met een oor voor audio aangeraden worden.

Audio is een keten, de hoofdtelefoon is slechts de laatste stap. alles wat daarvoor problemen geeft kan de eindtrap niet oplossen. Een versterker die niet alle frequenties gelijkmatig versterkt heeft een hoofdtelefoon nodig die dat oplost. Sony + Beyerdynamic vrijwel altijd slecht. Bowers en Cambridge, wel dan moet je een hoop tweaken.

Maar iemand die zegt dat een versterker geen invloed heeft (of mag hebben) heeft gewoon nog nooit een enkele blinde test gedaan. Dan HOOR je dat er een verschil is en kan je bepalen of de een of de andere voor JOU beter is. Mijn oren zijn 59 jaar oud en hebben het geluk gehad duizenden uren life muziek gehoord te hebben. Soms te hard en ik neem aan dat mijn gehoor daardoor veranderd is. Ik zie in mijn tweaks dat ik over de laatste 20 jaar steeds iets meer hoge en mid tonen nodig heb. Daarom is de keuze van de hardware die ik gebruik veranderd.

En als je daar een probleem mee hebt... onthou dat vrijwel elke muzikant na zijn 45ste jaar gehoorsproblemen heeft en de muziek die hij maakt daarop aanpast. Luister naar een Rolling Stones concert van 1975 en een van 2017 en je moet wel een hele slechte headphone hebben om het verschil niet te horen. Als je de opname kwaliteit vergeet kan je niet anders zeggen dat het volslagen anders is. En wat is de 'echte' muziek, die ze in 1975 maakte en die ik met alle waarschijnlijkheid niet helemaal horen kan of de muziek die ze nu maken, aangepast op hun (en mijn) oren?

De firma's die versterkers boven de 2500 euro maken zijn niet gek. Ze maken versterkers die goed klinken voor de kopers die het geld hebben. Dus hun focus is niet om de hoogste tonen perfect weer te geven maar om de tonen in het midden zo perfect mogelijk weer te geven. Alles boven de 17000Hz is allen belangrijk als het de lagere tonen onderbouwd (een bestreden idee). Kom je in de echt hoge prijzen (boven de 5000 euro, is de gemiddelde klant 60+ en is alles boven de 16000Hz al mooi.

De beste hooftelefoon is diegene die de tonen die de luisteraar het best kan horen het minst vervormt kan laten horen. Omdat de makers van kwaliteit hoofdtelefoons dat al 110 jaar doen is daar niet erg veel in te winnen (echt high end hoofdetefoons zijn in de laaste 25 jaar amper beter geworden, alleen veel goedkoper).

Het gaat er daarom om het signaal aan te bieden dat de gebruiker het meest aanstaat. En daar is de versterker altijd het allerbelangrijkste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

offtopic:
Daarom zeg ik ook dat een goede versterker dat niet doet. Het zit ook wel een beetje in de naam versterker natuurlijk, anders hadden ze het wel een vervormer genoemd misschien. ;)

AudioScienceReview heeft een hele reeks technische reviews die aantonen wat goede versterkers doen, zoals deze: https://www.audiosciencer...e-amplifier-review.13592/

Maar dat is hier verder off topic.

[ Voor 54% gewijzigd door Grozno op 01-01-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-06 08:57
lindseysew schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:14:
Sinds gisteren in het bezit van een Sony WH-1000XM4 en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben.
Alleen een klein dingetje, via bluetooth connect ik de Sony met een LG OLED65CX tv en helaas een keer in de zoveel tijd ben ik 1 seconde het geluid kwijt en na de 1 seconde is het er weer.
Iemand een idee?
Of zit ik toch in de verkeerde forum? Haha.
Wat ik al had gedaan:
Bluetooth van m'n telefoon uitgezet, enkele verbinding met de tv. Dubbele verbinding. Via de settings op prefer better connection. Die dingen werken niet helaas.
Software versie is: 2.0.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

lindseysew schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:52:
[...]

Iemand een idee?
Of zit ik toch in de verkeerde forum? Haha.
Wat ik al had gedaan:
Bluetooth van m'n telefoon uitgezet, enkele verbinding met de tv. Dubbele verbinding. Via de settings op prefer better connection. Die dingen werken niet helaas.
Software versie is: 2.0.7
Eerlijk gezegd echt geen idee, maar dit klinkt als een probleem van de TV, niet de koptelefoon (ervan uitgaand dat dit niet met je telefoon/laptop o.i.d. gebeurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

lindseysew schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:14:
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar van deze koptelefoon, kan je iets zeggen over het maximale volume? Ik heb nu in-ears van Sennheiser op bluetooth en het volume op max is simpelweg niet voldoende als je muziek wilt luisteren (dat fatsoenlijk is opgenomen). Het klinkt allemaal vrij zacht.

Ik heb deze koptelefoon op mijn wensenlijstje staan, maar ik ben met BT koptelefoons altijd een beetje huiverig hiervoor. Ik heb een mooie koptelefoonversterker, die ik het liefste gebruik, maar als je iets met ANC wilt hebben zit je vanzelf alweer vast aan wireless. Mooiste zou zijn een koptelefoon die actief te gebruiken is, maar ook passief middels een koptelefoonversterker en dus de interne hardware omzeilen. Ik weet niet of de Sony dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Fairy schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:39:
[...]

Ik heb geen antwoord op je vraag, maar van deze koptelefoon, kan je iets zeggen over het maximale volume? Ik heb nu in-ears van Sennheiser op bluetooth en het volume op max is simpelweg niet voldoende als je muziek wilt luisteren (dat fatsoenlijk is opgenomen). Het klinkt allemaal vrij zacht.

Ik heb deze koptelefoon op mijn wensenlijstje staan, maar ik ben met BT koptelefoons altijd een beetje huiverig hiervoor. Ik heb een mooie koptelefoonversterker, die ik het liefste gebruik, maar als je iets met ANC wilt hebben zit je vanzelf alweer vast aan wireless. Mooiste zou zijn een koptelefoon die actief te gebruiken is, maar ook passief middels een koptelefoonversterker en dus de interne hardware omzeilen. Ik weet niet of de Sony dat kan.
Ik heb de XM3 en erg tevreden. Heb echt wel betere koptelefoons in huis maar al met al gebruik ik de XM3 het meeste i.v.m. ANC. Voor echte luistersessies gebruik ik wat anders, maar soms onderweg of gewoon om wat te luisteren als ik aan het studeren ben is het toch vaak deze koptelefoon. Geluid gaat hard zat, zeker bedraad op een versterker hoef je je daar geen zorgen over te maken. Geluidskwaliteit is goed, wel veel bass. Volgens mij zit er geen noemenswaardig verschil tussen de XM3 en 4 wat dat betreft.

Het is misschien het makkelijkste om hem gewoon te bestellen, thuis uit te proberen en als hij niet bevalt terugsturen. Zeker nu je niet zelf in een winkel kunt luisteren is het moeilijk te zeggen of iets wel/niet voor je is.

E: Moet overigens zeggen dat ik de in-ears van dezelfde serie beter vindt klinken (WF-1000XM3) maar de ANC is natuurlijk weer inferieur, plus bekabeling is onmogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomas op 01-01-2021 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Thomas schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:51:
[...]

Ik heb de XM3 en erg tevreden. Heb echt wel betere koptelefoons in huis maar al met al gebruik ik de XM3 het meeste i.v.m. ANC. Voor echte luistersessies gebruik ik wat anders, maar soms onderweg of gewoon om wat te luisteren als ik aan het studeren ben is het toch vaak deze koptelefoon. Geluid gaat hard zat, zeker bedraad op een versterker hoef je je daar geen zorgen over te maken. Geluidskwaliteit is goed, wel veel bass. Volgens mij zit er geen noemenswaardig verschil tussen de XM3 en 4 wat dat betreft.

Het is misschien het makkelijkste om hem gewoon te bestellen, thuis uit te proberen en als hij niet bevalt terugsturen. Zeker nu je niet zelf in een winkel kunt luisteren is het moeilijk te zeggen of iets wel/niet voor je is.

E: Moet overigens zeggen dat ik de in-ears van dezelfde serie beter vindt klinken (WF-1000XM3) maar de ANC is natuurlijk weer inferieur, plus bekabeling is onmogelijk.
Dank voor je antwoord. Ik heb zelf diverse koptelefoons en in-ears, maar geen enkele hiervan doet alles wat ik wil. Ik vind geluidskwaliteit belangrijk, ben best wel een audiofiel. Vind het fijn om muziek te luisteren in bed net voor het slapen, maar mijn vrouw wil het liefst niets horen.

Ik heb het volgende:

Sennheiser HD580 - Kan je net zo goed luidsprekers gebruiken, is een open koptelefoon. Intussen ook al uit het guldentijdperk.
AKG K550 - Gesloten, maar lekt ook veel geluid, het phleather is helemaal vergaan. Geluid is best goed, maar de oude Sennheiser is net even beter.
Shure SE535 - Echt een hoop gedoe om ze in te doen. Sluiten volledig af, maar kan daardoor ook niet snel schakelen als vrouwlief of de kinderen wat willen zeggen, daardoor zit ik er steeds mee te friemelen. Ook klinken ze érg neutraal, niet altijd het meest prettige om muziek te luisteren, wel héél gedetailleerd (icm FiiO E10k). Goede in-ears voor in de studio, maar ik had ze zelf beter niet kunnen kopen.
Sennheiser Wireless M2 in-ear - Gebruik ik nu het meest. Echter ze vallen heel snel uit en elke beweging veranderd het geluid doordat de afsluiting niet stabiel is en dat gaat me steeds meer tegen staan.

Genoeg spullen dus, maar ze hebben allemaal wel iets wat me niet aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Fairy schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:04:
[...]

Dank voor je antwoord. Ik heb zelf diverse koptelefoons en in-ears, maar geen enkele hiervan doet alles wat ik wil. Ik vind geluidskwaliteit belangrijk, ben best wel een audiofiel. Vind het fijn om muziek te luisteren in bed net voor het slapen, maar mijn vrouw wil het liefst niets horen.

Ik heb het volgende:

Sennheiser HD580 - Kan je net zo goed luidsprekers gebruiken, is een open koptelefoon. Intussen ook al uit het guldentijdperk.
AKG K550 - Gesloten, maar lekt ook veel geluid, het phleather is helemaal vergaan. Geluid is best goed, maar de oude Sennheiser is net even beter.
Shure SE535 - Echt een hoop gedoe om ze in te doen. Sluiten volledig af, maar kan daardoor ook niet snel schakelen als vrouwlief of de kinderen wat willen zeggen, daardoor zit ik er steeds mee te friemelen. Ook klinken ze érg neutraal, niet altijd het meest prettige om muziek te luisteren, wel héél gedetailleerd (icm FiiO E10k). Goede in-ears voor in de studio, maar ik had ze zelf beter niet kunnen kopen.
Sennheiser Wireless M2 in-ear - Gebruik ik nu het meest. Echter ze vallen heel snel uit en elke beweging veranderd het geluid doordat de afsluiting niet stabiel is en dat gaat me steeds meer tegen staan.

Misschien is de B&W PX7 ook nog wel het bekijken waard, ik zit ook al een tijdje na te denken om die aan te schaffen maar vraag me af of die me beter kan bekoren dan de Sony. De WH-1000XM3 is voor mij gewoon een prima ding. Ik vind geluidskwaliteit, comfort en ANC belangrijk op een draadloze koptelefoon, en dat is allemaal in orde. De ANC is echt uitstekend, comfort voldoende, en dat geldt ook voor geluidskwaliteit. Perfect is hij overigens niet, qua geluid en comfort is mijn B&W P9 nu echt de absolute favoriet, maar die kost dan ook een veelvoud van de Sony, en deze heeft weer geen ANC en is ook niet draadloos. Zo zitten er aan elke koptelefoons voors en tegens.

Wat natuurlijk wel belangrijk is om te realiseren is dat een draadloze koptelefoon nu in ieder geval nooit de kwaliteit van een bedrade koptelefoon + goede DAC/AMP + een goede kwaliteit opname kan benaderen. Uiteindelijk zit je toch met een draadloze verbinding waarbij je signaal gecomprimeerd wordt.

Anyway, ik kan de Sony wel aanraden want het is gewoon echt een prima apparaat die eigenlijk alles goed doet wat ik ervan verwacht. Zal voor de XM4 niet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
Fairy schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:04:
[...]

Ik heb het volgende:

Wat voor geluid vind je fijn? Dat is het eerste wat je moet bepalen. Want geen enkele koptelefoon is het beste in alles.

De sony xm3 zal erg goed klinken voor de gemiddelde consument . Maar jij geeft aan dat je toch wel met een audiofiele blik naar headphones kijkt. Ik heb ook meerdere koptelefoons en dacht na reviews dat de sony een goede portable headphone voor mij was. Na het testen vond ik de sony heel boomy, terwijl ik juist meer een man ben van hoge resolutie in koptelefoons. Noise cancelling headphones zijn goed voor hun doel, maar puur voor het geluid moet je het echt niet doen.

Ik denk dat je misschien iets meer moet verdiepen in goede in ears. Zelf niet veel ervaring met in ears, maar deze leaken het minste geluid en zijn vaak niet moeilijk te draaien. Zelf vind ik open koptelefoons het beste, maar dat zal je vrouw niet waarderen😂

Komt er dus op neer dat geluid echt super subjectief is. Het beste is om ze eerst uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

@Fairy Wat is je budget? Want de Drop Panda zou best een kandidaat kunnen zijn, maar die is wel aardig aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Grozno schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:31:
@Fairy Wat is je budget? Want de Drop Panda zou best een kandidaat kunnen zijn, maar die is wel aardig aan de prijs.
Ik heb niet specifiek een budget. Als de kwaliteit gewoon subliem is, ben ik best bereid wat meer te betalen, maar ik zit ook niet te wachten op de zoveelste midrange voor in de kast....

Zou zeggen dat ik rond de 400-500 toch echt wel iets moet kunnen vinden dat mij goed past.

Wat ik wel belangrijk vind is dat ik in ieder geval de mogelijkheid behoud om passief (met kabel) kan blijven luisteren, dus de interne versterker kan bypassen, zoals de Sony dat kan. Aan de andere kant is ANC een leuke toevoeging, maar als dit ten koste gaat van de overall geluidskwaliteit dan wil ik dat wel laten varen.

Aan het eind van de rit kom ik misschien wel uit op een volledig bekabelde koptelefoon, die optie houd ik ook open, want ik heb een prima koptelefoonversterker om te gebruiken.
Pagina: 1 ... 110 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is echt bedoeld voor headphones voor studio / thuisgebruik.

Geen "dopjes/oortjes"! Naar dit topic voor dopjes/oortjes.