Na vorig jaar een Sennheiser Momentum over-ear (bedraad) te hebben getest en geretourneerd omdat ik de draad toch best hinderlijk vond, onlangs weer wat draadloze modellen uitgeprobeerd. Ik wil er echter niet meer als €200 voor uitgeven, waardoor de topmodellen al snel afvielen.
Er kwam een mooie aanbieding voorbij en ik heb via de Sennheiser outletshop een HD4.50 aangeschaft voor €69. Deze gaf echter heel veel (fysieke) druk op mijn oren en de ANC is niet heel erg merkbaar. Ook zijn de oorschelpen intern zo klein, dat mijn oren er met geen mogelijkheid invallen. Het geluid was redelijk: iets teveel bas en te weinig hoog. Sennheiser had een mooie app (Captune) waarmee je onder andere een equalizer kon instellen, echter is deze app niet meer te downloaden. De nieuwe app (Smart Control) ondersteund deze hoofdtelefoon niet meer omdat er ondertussen al een opvolger uit is (HD450BTNC). Dus de bas en hoge tonen zijn ook niet meer aan te passen.
Vervolgens een Bose quietcomfort 35-II geleend en die zit super lekker op de oren. De ANC is zo goed dat je niets meer om je heen hoort. Het geluid vind ik persoonlijk echter ook iets teveel laag hebben en te weinig hoog, al was het al wel een stuk beter dan dat van de Sennheiser HD4.50.
Uiteindelijk via de Sennheiser outletshop een PXC 550 aangeschaft voor €159. Hij ziet er als nieuw uit, met de stickers er nog op en nieuwe (of ongebruikte) kabels en boekjes. Gratis retour binnen 30 dagen en gewoon de normale 2 jaar garantie.
Deze PXC 550 heeft voor mij een beter geluid, al zit er op de neutrale stand nét iets te weinig bas in op laag volume. Dit is echter prima te verhelpen met de equalizer in de Smart Control app. Hij zit ook goed op de oren (niet zo lekker als de Bose, maar véél beter als de HD 4.50). Wat ik vooral fijn vind van de PXC 550, zijn de vele slimmigheidjes. Zo zit er een touchpad op de rechter oorschelp. Twee keer tikken zorgt ervoor dat de muziek op pauze gaat en de microfoons het geluid van buiten doorsturen naar binnen. Hierdoor hoef je de hoofdtelefoon niet af te zetten als iemand met je wil praten of als je even wil horen wat er om je heen gebeurd. Ook is de ANC in te stellen op uit/100%/adaptive. Adaptive houdt in dat je het in de app kunt regelen naar wens (0-100%). De ANC is veel beter dan die van de 4.50, maar minder goed dan die van Bose. Hij filtert de lage tonen er wel heel goed uit, maar de hoge iets minder goed. Zo hoor ik de airco op het werk niet meer, maar de stofzuiger nog wel. Waar ik met de Bose de hoofdtelefoon af moest zetten om te horen of ik de stofzuiger had uitgezet of aangezet, hoor ik bij de Sennheiser wel een flinke vermindering, maar wel nog een hoge fluittoon.
Ook zit er bij de PXC 550 een inline microfoon in (het snoer?), waardoor je hem kunt aansluiten op een Xbox One S controller en als headset kunt gebruiken. Deze opties zitten weer niet op de Bose.
Het enige waar ik bang voor was, is dat hij minder goed klinkt op Apple producten door het ontbreken van de AAC codec. Ik heb echter geen verschil kunnen ontdekken met de Bose die wel AAC ondersteunt. Ik ga nog eens testen met een laptop of andere smartphone die AptX ondersteunt om te horen of dat veel uitmaakt, maar voor nu is het prima!
Dit alles en vooral de prijs maakt deze PXC 550 voor mij de ideale hoofdtelefoon. Ik weet dat er ondertussen een nieuwe versie uit is, maar de verbeteringen zijn voor mij de meerprijs niet waard. Ik luister hem nu ook alleen nog maar zonder equalizer (Neutral stand) en mis de extra bas helemaal niet.
Het enige is dat ik de Sony WH-1000XM3 niet geprobeerd hebt, maar als ik in de reviews lees dat deze ook veel laag heeft, denk ik niet dat het voor mij een kandidaat zou zijn geweest.
Erg tevreden met de keuze in ieder geval!