Tim_Darwin schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:34:
Online calculator voor de huidige setup kwam op ongeveer 750W uit. Na hier wat gelezen te hebben lijkt dat overdreven. Ik kwam zelf voor de huidige setup uit op ongeveer 420W piek. En met de mogelijke setup op 470W. Ik wil een voeding die toekomst bestendig is en het lijkt me ook een goed idee om de psu niet boven 75% te belasten. Dus: 470W/0,75 = 627W. Een voeding dus van 650W moet ruim goed zijn.
Met overklok van de 8350 kun je wel wat hoger als 470W komen, de CPU en videokaart zijn namelijk niet echt zuinig. Maar een goede 600W voeding moet wel prima voldoen.
Het mooist zou zijn als de voeding geheel modulair is. Bij gedeeltelijk modulair twijfel ik over het nut van alles vast behalve 4 sata connecties. Misschien dan toch een niet modulaire voeding i.v.m. onnodige extra kosten?
Er zijn ook voedingen die gedeeltelijk modulair zijn waarbij alleen de 24 pins ATX stekker niet modulair is.
Fan grootte van 120mm in verband met geluid is denk ik wel een goed idee.
Voedingen met een 80mm fan kunnen ook erg stil zijn. Voor de airflow is dit namelijk een stuk beter. Een voeding met 80mm fan kan namelijk veel grotere heatsinks hebben en de lucht kan er recht doorheen, van voor naar achter. Bij een 120mm fan moet de lucht er haaks doorheen en kunnen de heatsinks een stuk minder groot zijn. Nu zijn alleen de meeste mensen zich hier niet van bewust en is marketing technisch gezien een 120/135/140mm fan een beter verkoopargument, terwijl het niet perse beter hoeft te zijn.
En vanaf brons plus(?).
Ik zou vooral naar de kwaliteit gaan kijken.
Volgende vraag gaat over rails. Ik zag namelijk een voeding met vier 12V rails met op elk 20A. De r9 290 verbruikt 275W dus 22A. Dus dan moeten de 6pin en 8pin aansluiting elk op een aparte rail. Wat zijn de nadelen/voordelen hiervan? Is er überhaupt een voordeel te behalen uit meerdere rails voor een systeem als het mijne? Als alles gelijk is behalve of het één of twee rails zijn (bijv. 1x60A en 2x30A) moet je dan altijd voor twee rails gaan? Waarom niet?
De meerdere 12V rails is een beveiliging tegen kortsluiting/overbelasting. Zie het als de groepen in je huis, daar zit ook een hoofdzekering in van bijvoorbeeld 30A en drie groepen van elk 16A. Je kan dus nooit meer dan 30A totaal verbruiken en niet meer als 16A op één groep. Dit wordt gedaan omdat de kabels niet meer stroom aan kunnen.
Bij voedingen werkt het hetzelfde. Een 1200W single rail voeding welke 100A op de 12V kan leveren is dus niet echt veilig te noemen. Een kortsluiting is gewoon een hele grote stroom, maar als je een kortsluitstroom hebt van minder dan 100A dan ziet de voeding het niet als kortsluiting en blijft gewoon aan en begint alles lekker te smelten en eventueel te branden... Kabels en connectors kunnen immers nooit zo'n grote stroom verdragen, maar de voeding ziet geen kortsluiting en blijft gewoon aan.
Bij een 1200W voeding die het heeft verdeelt in bijvoorbeeld 6 of 8 12V rails van 30A schakelt de voeding al uit bij 30A op één rail. De kans dat hier dus iets mis gaat bij kortsluiting is vele malen kleiner. Zo'n voeding is dus een stuk veiliger.
De fabrikant moet alleen wel opletten hoe alles wordt verdeeld, moet immers niet zo zijn dat de voeding uitschakelt bij gewoon een zware belasting. Heel wat jaren terug zijn er dus wel eens een aantal voedingen geweest waar de verdeling niet goed was. Deze voedingen schakelden tussen ten onrechte uit. Sindsdien zijn er een aantal fabrikanten geweest die komen met onzin reclame met single rail is beter en zo en zijn er dus ook heel veel users die denken dat geen fatsoenlijke kortsluitbeveiliging beter is door de onzin marketing.
En juist omdat de meeste mensen geen idee hebben wat beter is, zijn de meeste fabrikanten nu overgestapt op single rail, is namelijk goedkoper voor de fabrikant en verkoopt ook beter. Win-win voor de fabrikant dus, alleen lose-lose voor de consument die eigenlijk geen keuze meer heeft in veel gevallen.
Ook wil ik nog iets vragen over iets dat me niet duidelijk is. Bijvoorbeeld bij deze voeding,
pricewatch: Cooler Master B700
staat in de specs +12V rails de opmerking "Single" vervolgens staat er "Capaciteit 12V1 rail 55A en Capaciteit 12V2 rail 24A". Heeft deze voeding nu één of twee rails?
Eén van 55A.
Laatste vraagje. Ik heb een aantal voedingen gevonden. Welke zou jij kiezen in mijn plaats?
1 - Deels modulaire cooler master g650m van een used pc webshop voor €28 excl. verzenden, met verder geen informatie behalve "tested grade A" zie:
pricewatch: Cooler Master GM G650M
2 - Deels modulaire cooler master g750m uit V&A voor €40 excl. verzenden, van 8 maanden oud met factuur en garantie zie:
pricewatch: Cooler Master GM G750M
3 - Een nieuwe niet modulaire cooler master b700 voor €55 excl. verzenden zie:
pricewatch: Cooler Master B700
4 - Volledig modulaire Corsair RM850 uit V&A voor €75 excl. verzenden, van 9 maanden oud met factuur en garantie zie:
pricewatch: Corsair RM850
5 - Een nieuwe volledig modulaire ms-tech n900 voor €58,50 exclusief verzenden zie:
pricewatch: MS-Tech MS-N920-VAL-CM
Ik vindt het wel belangrijk dat ze niet al ouder zijn dan een jaar en dat er nog garantie op zit. Of beter sowieso geen tweedehands?
De laatste moet je iig nooit kopen (net als elke andere MS-TECH) dat is namelijk een ~400W voeding van beroerde kwaliteit met alleen een 920W stickertje erop geplakt. Dan kun je beter een echte 400W voeding kopen van fatsoenlijke kwaliteit, kan waarschijnlijk meer leveren, is sowieso van stukken betere kwaliteit en is niet eens duurder.
Cooler Master B series zijn niet echt geweldig qua kwaliteit, dan zou ik eerder een goede tweedehands voeding halen. Als een voeding van hele goede kwaliteit is maakt het ook niet uit als die 5 jaar oud is, werking is namelijk dan nog prima en zou ook zo nog gemakkelijk 5 jaar mee moeten kunnen.
Cooler Master GM serie is redelijk/goed behalve de condensators, die zijn vrij slecht, maar omdat de rest van de voeding wel van goede kwaliteit is zou deze voeding wel 7/8 jaar goed kunnen werken voordat de condensators het gaan begeven, mits de voeding redelijk tot helemaal stofvrij blijft.
De Corsair RM850 is een aardige voeding, maar lijkt mij nogal overdreven, dan is er wel een betere keuze te vinden.
pricewatch: Cooler Master GM G650M of een goede tweedehands lijkt mij het beste voor jouw. Ik heb eventueel ook nog wel een gebruikte Enermax Pro82+ 625W voeding liggen, als je er belang bij hebt stuur je maar een DM, dat is zo'n voeding die gemaakt is als een tank, welke dus ook nog heel lang mee moet kunnen gaan.