Spook in de computer: power-loss en dan niet meer aan gaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 21:58
Hoofd-probleem
De afgelopen tijd heb ik last van het volgende probleem. Af en toe (er kunnen soms dagen tussen zitten, maar soms ook slechts een paar uur) valt de computer spontaan helemaal uit, alsof je de stekker er uit getrokken hebt. Na 1 a 2 seconden lijkt de computer weer aan te gaan, maar binnen meestal een hele korte tijd (1 tot 30 seconden) gebeurt dan nogmaals hetzelfde, na 1 of 2 pogingen stopt dit en houd de computer er helemaal mee op. De computer dan manueel aanzetten lukt dan meestal niet. Ook niet als ik bijvoorbeeld 5 minuten wacht.

Systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI P67S-C43 (B3)€ 0,-€ 0,-
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 232,01€ 232,01
1Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB€ 69,99€ 69,99
1Club3D Theatron Agrippa DTS 7.1€ 0,-€ 0,-
1Antec Three Hundred€ 51,95€ 51,95
1LG W2442PE-BF Zwart€ 0,-€ 0,-
1Teufel Concept E 400€ 0,-€ 0,-
1Adata AD3U1333C4G9-2€ 119,79€ 119,79
1LG BH10LS38 Zwart€ 74,95€ 74,95
1Adata HM-650€ 0,-€ 0,-
1Corsair Accelerator Cache 60GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 548,69

Alle onderdelen in deze PC werken al een paar jaar goed samen, alleen de GPU is vrij nieuw (3 maanden). Maar ik vermoed dat de GPU niet het hoofd probleem is. Zie verder :)

Wat heb ik geprobeerd
Toen de computer niet meer op wilde starten heb ik 1 voor 1 alle onderdelen verwijderd. Ook heb ik de twee rammetjes individueel geprobeerd. Ook heb ik telkens de stekker er uit getrokken voor +- 30 seconden.

Na het verwijderen van een onderdeel probeerde ik de PC weer aan te zetten. Meestal ging de PC helemaal niet aan, zelfs geen klik van de voeding, zelfs de fans bewogen geen milimeter. Soms ging alles wel 1 a 2 seconden aan, waarna de PC zichzelf weer uit zette en opnieuw opstarte. Soms ging de PC zomaar ineens aan nadat hij het een tijdje niets deed, om daarna 1 of 2 seconden later weer uit te gaan. Een enkele keer ging de voeding wel aan, maar begon de fan van de CPU niet te branden. Ik heb hier geen patroon in kunnen ontdekken.

Pas toen ik de stekker van de HD naar de voeding los deed kon de computer weer opstarten. Op dat moment waren verder alleen het moederbord, de cpu, 1 rammetje, en de PSU in bedrijf (al het andere niet essentiele had ik al los gehaald).

Hierna heb ik de HD weer aangesloten en werkte alles nog steeds. Ook nadat ik alle andere onderdelen terug geplaatst hebt werkte alles nog steeds. Een half uur later gebeurde het zelfde weer. Toen wilde ook de computer niet aan. De HD power kabel los maken liet de computer weer opstarten. De HD power kabel daarna weer vast maken, en toen werkte alles weer normaal.

Naast dit gesleutel heb ik ook het volgende gedaan.

- 30 minuten lang Prime95 + Furrmark om zowel de CPU, GPU, als voeding maximaal te belasten. Temperaturen waren goed (CPU max 62, GPU max 80, beide gingen direct na het uitzetten van deze tools naar beneden en waren al een hele tijd stabiel op dit maximum).

- Checkdisk, die vond alleen wat niet ingebruik zijnde, maar toch als gebruikt, gemarkeerde sectoren

- Via HDTune heb ik de SMART waarden van de HD opgezocht. Alles was OK.

- Met een multimeter de waarden op de 5V en 12V lijn gecontroleerd. Deze waren erg stabiel. 5V gaf 5.14, 12V gaf 12.4. Ik heb de multimeter een uur lang aangesloten gehad, en af en toe even gekeken. Ik kon geen rare fluctiaties zien, ook niet tijdens de bovengenoemde stres test.

Mijn conclusie en vraag
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het probleem echt de HD is, ik zit dan ook meer aan de voeding of het moederbord te denken. Maar ik kan nog steeds geen onderdeel aanwijzen dat het echt is. Daarom heb ik de volgende vragen:

- Wat voor tests zou ik kunnen doen om wat meer zekerheid te krijgen.
- Wat kan ik het beste doen als het weer gebeurt om een onderdeel uit te sluiten

Overige symptomen
Soms krijg ik artefacts in games, bijvoorbeeld strepen in Dota, het restarten van de game of het restarten van de computer lost dit dan op. Het lijkt me niet direct gerelateerd aan deze problemen, immers gebeurt het ook zonder GPU, maar misschien is het een extra hint.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 22:53
Hoe oud is die voeding ? Als het +5V standby deel niet lekker meer is kun je vergelijkbare symptomen krijgen en krijg je het systeem ook niet meer aan. Verdachte nummer 1 is in ieder geval de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Hoe zou ik dat kunnen meten? De gewone 5V en 12V lijnen lijken goed (gemeten met een multimeter verbonden met een molex connector van de voeding). De voeding is 3 jaar oud, net als de rest van het systeem, behalve de videokaart, die is 3 maanden oud.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 22:53
Simpelste test is even een andere voeding er aan hangen om die uit te kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Wat voor beeldscherm? Toevallig een Dell en aangesloten over Displayport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
spontaan uitvallen is meestal de psu, wel apart dat ie prime en furmark trekt.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:01
De voeding en het moederbord zijn ook gelijk de lastigste onderdelen om uit te sluiten. Dit kan eigenlijk alleen maar door ze tijdelijk te vervangen door een goed werkend exemplaar.

Ik zou als eerst de voeding proberen. Het feit dat de computer volledig uitvalt (en niet eerst een bsod of screen freeze heeft) wijst of op een soort van kortsluiting of gewoon ergens een gare connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
lazybones schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 23:25:
Hoe oud is die voeding ? Als het +5V standby deel niet lekker meer is kun je vergelijkbare symptomen krijgen en krijg je het systeem ook niet meer aan. Verdachte nummer 1 is in ieder geval de voeding.
Nee dit lijkt totaal niet op de 5Vsb daarnaast wordt de 5Vsb bij een moderne voeding ook uitgeschakeld en apparatuur die de stroom daarvan krijgt krijgt het dan van de 5V om zo de efficiëntie de boosten.

Maar dit lijkt op een voeding of moederbord probleem, waarbij ik eerder aan het moederbord denk. Maar omdat een voeding makkelijker te vervangen is zou ik dat eerst doen. Heb je geen andere liggen, of kun je één lenen?

[ Voor 17% gewijzigd door -The_Mask- op 23-10-2014 09:55 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Anoniem: 147126 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 00:58:
Wat voor beeldscherm? Toevallig een Dell en aangesloten over Displayport?
Een LG via HDMI, maar dat is het zeker niet, aangezien het probleem zelfs zonder videokaart nog voorkwam ;).
-The_Mask- schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 09:52:
[...]

Nee dit lijkt totaal niet op de 5Vsb daarnaast wordt de 5Vsb bij een moderne voeding ook uitgeschakeld en apparatuur die de stroom daarvan krijgt krijgt het dan van de 5V om zo de efficiëntie de boosten.

Maar dit lijkt op een voeding of moederbord probleem, waarbij ik eerder aan het moederbord denk. Maar omdat een voeding makkelijker te vervangen is zou ik dat eerst doen. Heb je geen andere liggen, of kun je één lenen?
Helaas heb ik geen tweede voeding. Het probleem komt ook zo sporadisch voor dat ik niet even die uit de PC van een vriend kan gebruiken. Immers zou het probleem zo maar weer een week op zich kunnen laten wachten.

Tot zover lijkt een nieuwe voeding kopen mij ook de beste optie. Als ik het moederbord moet vervangen moet ik waarschijnlijk ook de CPU en het geheugen vervangen, dan ben ik al een eind op weg naar een nieuwe PC :P.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ruilen van voeding? Je mag ook naar ZW Fryslân komen kun je er één van mij lenen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:15
heb je ook gedacht aan het netsnoer vervangen? (kabelbreuk?) en eventueel een ander stopcontact proberen?

een probleem hoeft namelijk niet altijd één oorzaak te hebben, artefacts kunnen los staan van spontaan uitvallen..

[ Voor 35% gewijzigd door nachtnet op 23-10-2014 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
-The_Mask- schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 10:14:
Ruilen van voeding? Je mag ook naar ZW Fryslân komen kun je er één van mij lenen. ;)
Ha thanks. Helaas is 2x heen en weer treinen naar Friesland duurder dan een nieuwe voeding, maar ik waardeer het aanbod!
nachtnet schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 10:17:
heb je ook gedacht aan het netsnoer vervangen? (kabelbreuk?) en eventueel een ander stopcontact proberen?

een probleem hoeft namelijk niet altijd één oorzaak te hebben, artefacts kunnen los staan van spontaan uitvallen..
Ik zal ook even met de kabels en stopcontacten kloten. Lijkt me vrij onwaarschijnlijk maar het zou wel een hele mooie easy fix zijn.

~ Mijn prog blog!

Pagina: 1