Vandaag het installatiepakket ontvangen, moet nog wachten tot volgende week donderdag totdat het werkt.
Maar kan al wel tv kijken via de TV Anywhere app.
Maar kan al wel tv kijken via de TV Anywhere app.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Ik weet ook niet waarom ze dat zeggen want het zou niet zo moeten zijn.Jeroentjuh82 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 16:54:
Wat slecht dat je een maand moet wachten als je wil downgraden qua snelheid en dan als reactie krijgt als je vraagt waarom, dat zijn de regels nou eenmaal...
Dat was bij upc destijds zo te switchen.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
1x maximaal per maand zegt genoeg. Upgraden kan dus gelijk, maar als je weer naar beneden wilt niet. Blijf voorlopig op 50 en daarbij 500 is 15,- meer. Wacht wel wat langer dan tot iets groots binnen is.Als 100 of 500 nog eens in prijs gaat zakken voor december ga ik t nemen.Barre73 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 19:12:
[...]
Ik weet ook niet waarom ze dat zeggen want het zou niet zo moeten zijn.
Uit de AV:
7.5 Je kan de dienst(en) direct, doch maximaal één keer per maand wijzigen. De wijziging gaat per direct in, tenzij in deze algemene voorwaarden anders wordt aangegeven.
In de algemene voorwaarden vind ik niks terug over anders aangegeven.Zelf ook al gezocht?
https://www.vodafone.nl/_...-vanaf-6-januari-2016.pdf
Het zou inderdaad wel leuk zijn als je makkelijker kon switchen. Tussen 9 en 5 hoef ik maar 5Mbit, dan van 5 tot 12 500Mbit, en 's nachts is 5Mbit wel voldoendeJeroentjuh82 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:16:
Ik heb niks gewijzigd. Alleen overwogen en toen ik vroeg of ik zo terugkon zei ze dus dat dat een maand duurt.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik weet niet hoe het vroeger bij UPC was maar dit is het nu. Hetzelfde als bij Vodafone dus (upgrade kan direct maar downgrade met een maand wachttijd) en eigenlijk nog slechter want je gaat een nieuw contract aan bij een downgrade en betaalt ook nog eens een bedrag voor het verschil.Jeroentjuh82 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:16:
Ik heb niks gewijzigd. Alleen overwogen en toen ik vroeg of ik zo terugkon zei ze dus dat dat een maand duurt.
Barre73 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:02:
[...]
2. Als je kiest voor een Downgrade, dan gaat die pas na
een maand in. Je gaat dan een nieuw Abonnement
aan. Had je in je vorige Abonnement een minimum
looptijd, dan neem je die minimum looptijd mee naar
je nieuwe Abonnement. Ook betaal je een bedrag dat
overeenkomt met het verschil tussen het tarief van je
vorige Abonnement en het nieuwe Abonnement. Dat
bedrag wordt berekend over de tijd dat je Abonnement
nog doorgelopen zou hebben als je niet had gekozen
voor een Downgrade. Je betaalt het bedraag ineens.[/i]
ManuelBijen.nl - Fotografie - Senior Applicatiebeheerder
Verwijderd
Bij aanvraag van een upgrade van 100/100 naar 500/500 kreeg ik te horen dat ik eerst mijn huidig contract op moest zeggen, alle hardware moest opsturen, een maandje wachten en dan pas weer aangesloten zal worden.Barre73 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:02:
[...]
Ik weet niet hoe het vroeger bij UPC was maar dit is het nu. Hetzelfde als bij Vodafone dus (upgrade kan direct maar downgrade met een maand wachttijd) en eigenlijk nog slechter want je gaat een nieuw contract aan bij een downgrade en betaalt ook nog eens een bedrag voor het verschil.
1. Als je kiest voor een Upgrade, dan gaan je nieuwe
Diensten direct in. Ga je bij een Upgrade een nieuw
Abonnement aan waarvoor een Actie geldt, dan gelden
er nieuwe afspraken in plaats van de afspraken uit je
vorige Abonnement. Je krijgt wel een nieuwe minimum
looptijd. Geldt er geen Actie, dan neem je je eventuele
minimum looptijd uit je vorige Abonnement mee naar je
Ach, dat kan ook. mijn redenen:fsfikke schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:04:
[...]
Ik heb sinds vandaag ook eindelijk mijn lijntje opgeleverd gekregen. De wifi is zoals bekend een drama dus ik zit naar alternatieven te kijken. Maar wat is precies de afweging om perse een eigen router te gebruiken ipv de Draytek? Ik denk eerder aan een Ubiquiti AP + switch als ik ergens meer poorten nodig heb. Maw. wat kan die managed switch met SFP beter dan de Draytek?
Je zou even kunnen kijken op My Vodafone Thuis en anders inderdaad contact opnemen met de klantenservice.Jeroenske schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:24:
Mijn contract bij Vodafone thuis is verlopen. Hebben ze nog aanbiedingen voor bestaande klanten ? Kan het zo op de website niet vinden. Of moet ik de klantenservice bellen ?
Als je letterlijk 2 posts boven je leest zie je het antwoord.Jeroenske schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:24:
Mijn contract bij Vodafone thuis is verlopen. Hebben ze nog aanbiedingen voor bestaande klanten ? Kan het zo op de website niet vinden. Of moet ik de klantenservice bellen ?
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Overigens gaat het abonnement over naar een maandelijks opzegbaar abonnement nadat je 1 jaar klant bent geweest. Je kunt er dus ook voor kiezen om nog even klant te blijven, geen nieuw jaarabonnement af te sluiten en zo op de uitkijk blijven voor mooie aanbiedingen van concurrenten.Jeroenske schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:24:
Denk dat ik maar eens ga kijken voor een mooie aanbieding ergens anders.robcoenen schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 12:11:
[...]
Overigens gaat het abonnement over naar een maandelijks opzegbaar abonnement nadat je 1 jaar klant bent geweest. Je kunt er dus ook voor kiezen om nog even klant te blijven, geen nieuw jaarabonnement af te sluiten en zo op de uitkijk blijven voor mooie aanbiedingen van concurrenten.
Ah gemist. Jammer en een beetje dom van Voda want als ik kan overstappen en €15 tot €30 per maand kan besparen ga ik dat dus gewoon doen.Rubman schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 09:23:
[...]
Als je letterlijk 2 posts boven je leest zie je het antwoord.
VF doet niet of nauwelijks aan verlengingsaanbiedingen. Een schamele paar euro korting op internet kan je krijgen.
En afsluiten en opnieuw aansluiten gaat 5-6 weken overheen zonder internet en TV.
Ik heb ook 500mbit, TV en Telefoon. Betaalde €55 per maand en is nu met het aflopen van contract/korting €65 per maand geworden.prein2 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:38:
mijn verlengingsaanbod:
- geen telefoon meer
- ODF gebied, dus 5 euro korting
6 maanden 47,50
daarna 57,50.
ik betaal nu 55 euro. heb een 500mbit abonnement.
Ik vind het een heel netjes aanbod. gemiddeld minder dan wat ik had!
Nou, VF bellen dus en vragen om dit verlengaanbod. Ik belde VF om op te zeggen met als reden dat het me te duur werd, was van plan om naar een 100mbit te gaan elders. Met dit aanbod hebben ze me toch kunnen houden.Jeroenske schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 15:40:
[...]
Ik heb ook 500mbit, TV en Telefoon. Betaalde €55 per maand en is nu met het aflopen van contract/korting €65 per maand geworden.
| Woonkamer: (15 meter hemelsbreed) | Slaapkamper: (12 meter hemelsbreed) |
![]() | ![]() |
[ Voor 20% gewijzigd door rens-br op 24-06-2016 08:02 ]
Verwijderd
Ik heb inmiddels een hp proliant server aangeschaft en draai daar Sophos UTM op. Werkt tot nu toe al aanzienlijk beter. Grootste nadeel van die draytek is dat ze DMZ er half uitgesloopt hebben waardoor je niet meer alle keuzes hebt.royegek schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:23:
Na lang lezen in dit topic toch besloten een TP-Link SG3210 te bestellen.
Hoop daarmee m'n internet wat sneller en stabieler te krijgen dan wat het nu.
Draai nu een pctje met Opnsense achter de Draytek wat toch wel wat problemen oplevert.
Zijn er nog mensen die andere tips hebben met betrekking op het vervangen van de Draytek?
[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 24-06-2016 21:29 ]
Wireshark doesn't lie!
In de app valt het mee. Ik zag gewone stukjes video langskomen via een HLS endpoint.fibergeek schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:38:
Je kunt er zeker van zijn dat die streams versleuteld zijn, je bent vast niet de eerste die dit probeert
Valt dus wel mee. Heb al linkjes gevonden, maar moet nog even kijken hoe het zit met de geldigheid van deze links. Kan namelijk de links kopiëren in mijn browser en dan werkt het, maar iets later werkt het vervolgens niet meer. Maar heb niet zoveel tijd gehad en de linkjes zijn nogal lang en lastig over te typen.fibergeek schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:38:
Je kunt er zeker van zijn dat die streams versleuteld zijn, je bent vast niet de eerste die dit probeert
[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 29-06-2016 09:07 ]
Als ik het mij goed herinner was het "lastige" deel het ophalen van de playlists voor HTTP live streaming en de autorisatie die daar bij hoord. Daarna was het een doodnormale video stream.LordSpud schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:41:
Er wordt dus niet gebruik gemaakt van versleuteltechnieken als IRDETO?
Correct! Nadat er via de app verbinding is gemaakt en de stream is toegestaan, kun je de playlist die daarbij hoort gewoon afspelen in een browser. Helaas beperkt zich dit wel tot een kort termijn.ANdrode schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:51:
[...]
Als ik het mij goed herinner was het "lastige" deel het ophalen van de playlists voor HTTP live streaming en de autorisatie die daar bij hoord. Daarna was het een doodnormale video stream.
Heb je dit nog geprobeerd?xabre16v schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 12:16:
[...]
Ik was van plan even een tweede hands 2132VFn te kopen om marktplaats en die eens proberen te flashen naar standaard firmware van Draytek, gewoon als test... nou gaat dat misschien wel lukken maar weet iemand of Vodafone een check doet op serienummer o.i.d. en dan bijvoorbeeld met modem niet toelaat op het netwerk?
[ Voor 31% gewijzigd door rens-br op 01-07-2016 09:09 ]
[ Voor 97% gewijzigd door rens-br op 01-07-2016 09:10 ]
Probeer je als "user" via de web interface van die Draytek te flashen? Dat gaat niet werken, denk ik. Je hebt een Draytek modem nodig waar je al als administrator kunt inloggen. Een tweedehands apparaat ergens op de kop tikken of een nieuw apparaat die nog niet besmet is met provider firmware is naar mijn idee de enige manier...Valkaniac schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 15:02:
[...]
Hoi, Ik lees al een tijdje mee in dit topic omdat ik dit spul installeer bij mensen thuis. (als Expert/monteur bij guidion)
Ik heb het geprobeerd met 2 verschillende modems met beide een andere firmware.
Flashen lijkt te lukken via de tool op de draytek website.
Echter na een reboot zit er nog steeds de firmware van glasoperator op
Verder gaat mijn ervaring niet verder dan het flashen van routers met DD-WRT maar ik ben open voor suggesties voor wat ik nog kan proberen.
Ik zal straks even wat foto's maken van de binnenkant mocht dat intressant zijn.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
AFAIK worden de Vodafone customisations toegepast aan de hand van wat NVRAM variabelen die het model van de router specificeren.Valkaniac schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 15:02:
[...]
Flashen lijkt te lukken via de tool op de draytek website.
Echter na een reboot zit er nog steeds de firmware van glasoperator op
Medallia is het systeem wat vodafone gebruikt voor de feedback van klanten.hcQd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:54:
Vandaag de KS gebeld om televisie en telefonie op te zeggen, krijg ik even later een SMS'je met een rare bron (310000505) met een link naar een of andere vage site (survey.medallia.eu) of ik daar wat vragen wil beantwoorden. Ecnt? Aan de ene kant worden we telkens weer gewaarschuwd over phishing, maar aan de andere kant blijft iedereen maar lekker aanklooien.
*knip*
[ Voor 6% gewijzigd door Valkaniac op 05-07-2016 13:57 ]
Dat betekend dus dat ze meelezen in dit topic? Ben overigens wel benieuwd hoe ze aan jou contactgegevens zijn gekomen of hebben ze je een DM gestuurd?Valkaniac schreef op maandag 04 juli 2016 @ 17:06:
Ik ben gecontacteerd door Vodafone en ze waren niet blij met mijn voorgaande post, dus deze heb ik aangepast.
Ik blijf meelezen uit persoonlijke interesse maar reageren laat ik voor nu achterwege in dit topic.
[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 04-07-2016 17:12 ]
Mijn naam stond publiek op mijn profiel (inmiddels niet meer).rens-br schreef op maandag 04 juli 2016 @ 17:12:
[...]
Dat betekend dus dat ze meelezen in dit topic? Ben overigens wel benieuwd hoe ze aan jou contactgegevens zijn gekomen of hebben ze je een DM gestuurd?
Heb je wat meer informatie voor ons? Want hier kunnen we helaas weinig mee. Wat heb je zelf al geprobeerd?Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:11:
Bij ons wordt het TV-beeld af en toe 5 seconde zwart, hoe kan ik dat oplossen?
PS4 PSN: Dazzler2120
Verwijderd
Ik heb echt geen idee wat voor informatie je nodig hebt. Ik heb al geprobeerd het Entone-kastje en de Draytek-router opnieuw op te starten, maar dat had geen effect.rens-br schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 09:00:
[...]
Heb je wat meer informatie voor ons? Want hier kunnen we helaas weinig mee. Wat heb je zelf al geprobeerd?
Wat een belangrijke is om te weten is wat voor verbinding tussen Draytek en Entone is, Ethernet, powerline etc.Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:55:
[...]
Ik heb echt geen idee wat voor informatie je nodig hebt. Ik heb al geprobeerd het Entone-kastje en de Draytek-router opnieuw op te starten, maar dat had geen effect.
Verwijderd
Alleen het beeld valt inderdaad weg, maar het kan niet aan de kabel of ingang liggen, want als ik mijn laptop of bluray-speler op dezelfde kabel in dezelfde ingang aansluit, dan heb ik het probleem niet.hcQd schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:01:
Als er verder geen storingen zijn, maar alleen het beeld dat wegvalt zou het ook aan de HDMI-verbinding kunnen liggen. Probeer in dat geval eens een andere ingang, of een andere kabel.
Beneden is de verbinding tussen de Draytek en de Entone ethernet en boven is het powerline. Het gebeurt boven en beneden. Beide TV's zijn aangesloten via HDMI.Dazzler2120 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:03:
[...]
Wat een belangrijke is om te weten is wat voor verbinding tussen Draytek en Entone is, Ethernet, powerline etc.
Komt het issue altijd voor? TV aangesloten via HDMI of via SCART?
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2016 16:08 ]
Aansluiting of HDMI kabel....Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:11:
Bij ons wordt het TV-beeld af en toe 5 seconde zwart, hoe kan ik dat oplossen?
[ Voor 33% gewijzigd door Waah op 05-07-2016 16:44 ]
Zelfs als het wel werkt na het vervangen van de kabel kan de werkelijke oorzaak in een van de apparaten zitten.Waah schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:42:
Sommige apparatuur is gevoeliger daarvoor dan andere apparatuur, dus het kan wel degelijk aan de HDMI kabel liggen, ook al hebben andere apparaten er geen last van. Hier ook nooit problemen tot de versterker werd vervangen.
Verwijderd
Ik heb het met de meegeleverde kabel geprobeerd en met een Action kabel.Waah schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:42:
[...]
Aansluiting of HDMI kabel....
toevallig dit weekend bezig geweest met een versterker en tv met hetzelfde probleem. Bleek uiteindelijk na 3 kabels getest te hebben de HDMI kabel te zijn.
Owja, dure prijs heeft weinig zin voor hdmi kabels. De 45 euro kabel van de Karwei had storing. De 5 euro kabel van de action werkt nu vlekkeloos.
Sommige apparatuur is gevoeliger daarvoor dan andere apparatuur, dus het kan wel degelijk aan de HDMI kabel liggen, ook al hebben andere apparaten er geen last van. Hier ook nooit problemen tot de versterker werd vervangen.
Heb je geprobeerd om met Vodafone te bellen? Als het op twee losse Entone boxen op andere TV's met andere kabels gebeurt dan zou ik denken dat het aan het signaal ligt.Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:55:
[...]
Ik heb echt geen idee wat voor informatie je nodig hebt. Ik heb al geprobeerd het Entone-kastje en de Draytek-router opnieuw op te starten, maar dat had geen effect.
Verwijderd
Het gebeurt echt met 2 verschillende Entone-kastjes, 2 verschillende TV's en 2 verschillende kabels, dus ik ga een keer Vodafone bellen als ik tijd heb.ANdrode schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 18:57:
[...]
Heb je geprobeerd om met Vodafone te bellen? Als het op twee losse Entone boxen op andere TV's met andere kabels gebeurt dan zou ik denken dat het aan het signaal ligt.
[ Voor 4% gewijzigd door P!m op 06-07-2016 22:37 ]
Daar had ik inderdaad ook al wat over gelezen. Die Draytek is helaas niet eenvoudig in de woonkamer te plaatsen. Hoewel het glasvezelnetwerk hier (helaas) niet verder gaat dan 100Mbit internet zie ik dit splitsen niet zo zitten. Had beter gewoon even kunnen afwachten met bestellen totdat ik de daadwerkelijke situatie in huis had bekeken.Bigf00t schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 22:44:
Waarschijnlijk krijg je gewoon een DrayTek. De UTP kabel kun je eventueel splitsen (2x 100 Mbit over 2 x 4 aders).
Die DrayTek moet je ook niet in de woonkamer willenP!m schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 22:51:
Die Draytek is helaas niet eenvoudig in de woonkamer te plaatsen. Hoewel het glasvezelnetwerk hier (helaas) niet verder gaat dan 100Mbit internet zie ik dit splitsen niet zo zitten. Had beter gewoon even kunnen afwachten met bestellen totdat ik de daadwerkelijke situatie in huis had bekeken.
Er zijn nog wel meer opties:P!m schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 22:34:
Een paar dagen geleden heb ik Vodafone Thuis besteld voor mijn 'nieuwe' huurwoning (2009). Vandaag de sleutels gekregen.
In de meterkast buiten de woning bevindt zich een Genexis. Aan deze Genexis zit een UTP kabel, die uitkomt op een UTP wall outlet in de woning.
Op de website van Vodafone kan ik niet zo veel vinder over het modem. Ik begreep echter dat Vodafone deze Genexis niet meer gebruikt voor nieuwe abonnees, maar dat er een ander systeem is waarbij de glasvezel direct in de modem/router gaat. Klopt dit?
Dan moeten er dus een utp kabel voor tv en een utp kabel voor internet van de externe meterkast naar de woonkamer. Dat gaat niet lukken want er is maar één enkele aansluiting in de woonkamer. Ik kan dan beter m'n bestelling nog annuleren en kiezen voor een provider die nog wel gebruikt maakt van de Genexis (kpn?). Dat zou jammer zijn, want het aanbod van Vodafone spreekt me op zich wel aan.
.
Als je nog binnen de 14 dagen zichttermijn zit, kan je kosteloos annuleren. Maar ik zou het gewoon door laten gaan 100Mbit is meer dan voldoende en splitsen stelt echt niks voor.P!m schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 22:51:
[...]
Had beter gewoon even kunnen afwachten met bestellen totdat ik de daadwerkelijke situatie in huis had bekeken.
Wat bedoel je met er is maar één aansluiting?P!m schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 22:34:
Dan moeten er dus een utp kabel voor tv en een utp kabel voor internet van de externe meterkast naar de woonkamer. Dat gaat niet lukken want er is maar één enkele aansluiting in de woonkamer.
[ Voor 30% gewijzigd door rens-br op 07-07-2016 08:29 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Hij bedoelt een wandcontactdoos met 1 UTP aansluiting. Die zijn dus volgens mij makkelijk te vervangen naar een wandcontactdoos met twee aansluitingen. Dan alleen nog een kabel extra door de buis trekken (zie mijn vorige post) en aan beide kanten weer (laten) aansluitenrens-br schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 08:28:
[...]
Wat bedoel je met er is maar één aansluiting?
Ja. Of met twee switches met VLAN support.P!m schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:09:
Ik weet niet wat die monteur van Gideon allemaal doet/kan doen. Splitsen kan ook zonder iets aan de kabel te veranderen met wat koppelstukken etc. zag ik. Die volle 100mb voor internet kan worden gehaald via een gesplitste kabel, ook als ik tegelijk tv kijk?
Hij heeft het niet over ZIggo gehad maar over een andere aanbieder. En bij de meeste glasvezelproviders is die ene UTP kabel geen probleem omdat je die kan gebruiken om de NT (in de meterkast) met de router in de woonkamer te verbinden (Experiabox, Fritzbox, etc..) die je van de provider krijgt. Dat kan in zijn geval prima, alleen heeft Vodafone nou eenmaal een andere manier gekozen.ANdrode schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 22:16:
[...]
Ja. Of met twee switches met VLAN support.
En dat kan gewoon met twee converters van 5 euro per stuk. Als dat teveel moeite is dan raad ik je aan om je eerst goed in te lezen in het huidige aanbod voordat je Ziggo neemt.
Er zijn inderdaad meerdere glasvezel providers. Ik had "het enige andere (sneller) alternatief" verkeerd geïnterpreteerd.Barre73 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 22:42:
[...]
Hij heeft het niet over ZIggo gehad maar over een andere aanbieder.
Dat is bij mij ook zo. Maar staat er specifiek in je contract dat dat ook voor de kabels geldt. Ik heb namelijk een lijst gekregen wat bij de inventaris hoort en schakelmateriaal en kabels hoort daar niet bij.P!m schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 20:40:
Bedankt voor alle tips. Waarschijnlijk kies ik voor een andere aanbieder, dat is nu even de gemakkelijkste optie. Kabels trekken etc. begin ik liever niet aan hier, weet nog niet hoe lang ik er blijf wonen, alles moet weer terug naar de originele staat dus coax vervangen door utp begin ik niet eens aan.
Dat wordt een grijs gebied. Kabels misschien niet maar de interne bedrading van een huis (in de buizen) kan dan weer worden uitgelegd als iets anders. Eigenaar zal het ook niet echt waarderen als je de installatiedraden van een stopcontact uit de buizen trekt en ergens anders heen legt vermoed ik. En heel veel anders is dit niet.rens-br schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 07:56:
[...]
Dat is bij mij ook zo. Maar staat er specifiek in je contract dat dat ook voor de kabels geldt. Ik heb namelijk een lijst gekregen wat bij de inventaris hoort en schakelmateriaal en kabels hoort daar niet bij.
Dit verschilt ook nog heel erg tussen verhuurders. Bij sommige publieke verhuurders mag een huurder ontzettend veel aanpassen. Bijvoorbeeld muren toevoegen of weghalen mag als je het maar veilig en net genoeg afwerkt.Barre73 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 09:42:
[...]
Kabels vervangen is op zich niet moeilijk maar je moet wel bereid zijn om het weer terug te draaien als je de woning verlaat, mocht dat vereist worden. Eigenaar zal zeker niet moeilijk doen over het trekken van een tweede UTP kabel bij de bestaande in en afwerken op een dubbele wandcontactdoos. Dat is namelijk alleen maar vermeerdering van mogelijkheden voor huurders.
Maar als je niet heel technisch bent aangelegd op dat vlak kan ik me best voorstellen dat het even een drempel vormt.
hoi
Ik zou eerst kijken of Vodafone iets regelt in het kader van de Wifi-Service. Daarmee zou je een Draytek extender krijgen.Mielmania schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 17:02:
Volgende week word ik door Vodafone aangesloten op glasvezel Thuis 500/500 (de omzetting van glasvezel heeft al plaatsgevonden).
...
Om die reden wil ik ook de lijn bedraad en draadloos zo veel mogelijk kunnen open trekken. Mijn vriendin heeft een wifi ac aansluiting op haar mobiel, ik binnenkort ook. En we hebben ook wat pc's die het ondersteunen. De Draytek ondersteunt het echter niet en ik lees hier ook dat hij draadloos sowieso niet optimaal is.
Oh dat is wel een goeie, ik zie dat een van de wifi versterkers bij Vodafone die Fritz! 1750E is. Dat maakt de keus een stuk makkelijker. En anders inderdaad meer poorten creëren met die Kpn punt. Dank voor de tips!ANdrode schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 17:25:
[...]
Ik zou eerst kijken of Vodafone iets regelt in het kader van de Wifi-Service. Daarmee zou je een Draytek extender krijgen.
En zoals @hcQd post: Je komt switch poorten tekort.
Daarna weet ik niet welke van die twee mijn voorkeur zou krijgen. Je kan ook het KPN 'extra wifi punt' overwegen. Qua prijs/kwaliteit verhouding (€50,-/simultaneous dual band) is die bijna niet te verslaan.
hoi
# traceroute -I www.tele2.nl traceroute to www.tele2.nl (212.247.238.129), 30 hops max, 60 byte packets 1 router.asus.com (172.23.112.1) 1.268 ms 1.421 ms 2.197 ms 2 1-0-201-31.ftth.glasoperator.nl (31.201.0.1) 5.581 ms 6.683 ms 6.690 ms 3 10.10.80.6 (10.10.80.6) 7.470 ms 7.583 ms 8.170 ms 4 10.10.10.10 (10.10.10.10) 8.966 ms 9.497 ms 9.496 ms 5 10.10.10.9 (10.10.10.9) 9.916 ms 10.029 ms 10.611 ms 6 10.10.10.10 (10.10.10.10) 12.576 ms 11.329 ms 11.577 ms 7 10.10.10.9 (10.10.10.9) 9.001 ms 6.203 ms 5.498 ms 8 10.10.10.10 (10.10.10.10) 7.255 ms 5.873 ms 5.954 ms 9 10.10.10.9 (10.10.10.9) 4.608 ms 5.020 ms 5.610 ms 10 10.10.10.10 (10.10.10.10) 5.710 ms 6.979 ms 6.952 ms 11 10.10.10.9 (10.10.10.9) 6.464 ms 6.804 ms 6.802 ms 12 10.10.10.10 (10.10.10.10) 6.928 ms 6.405 ms 7.073 ms 13 10.10.10.9 (10.10.10.9) 5.282 ms 5.831 ms 5.913 ms 14 10.10.10.10 (10.10.10.10) 6.681 ms 7.303 ms 7.686 ms 15 10.10.10.9 (10.10.10.9) 5.861 ms 5.251 ms 5.670 ms 16 10.10.10.10 (10.10.10.10) 6.878 ms 6.985 ms 7.338 ms 17 10.10.10.9 (10.10.10.9) 7.394 ms 5.821 ms 5.898 ms 18 10.10.10.10 (10.10.10.10) 7.105 ms 7.028 ms 7.380 ms 19 10.10.10.9 (10.10.10.9) 6.146 ms 5.956 ms 6.036 ms 20 10.10.10.10 (10.10.10.10) 7.527 ms 7.424 ms 8.805 ms 21 10.10.10.9 (10.10.10.9) 6.446 ms 6.235 ms 6.314 ms 22 10.10.10.10 (10.10.10.10) 7.812 ms 7.609 ms 7.920 ms 23 10.10.10.9 (10.10.10.9) 6.821 ms 6.615 ms 6.700 ms 24 10.10.10.10 (10.10.10.10) 8.169 ms 8.134 ms 8.464 ms 25 10.10.10.9 (10.10.10.9) 6.927 ms 7.081 ms 7.160 ms 26 10.10.10.10 (10.10.10.10) 8.389 ms 8.453 ms 8.832 ms 27 10.10.10.9 (10.10.10.9) 7.884 ms 7.348 ms 7.431 ms 28 10.10.10.10 (10.10.10.10) 8.745 ms 8.742 ms 9.156 ms 29 10.10.10.9 (10.10.10.9) 7.470 ms 7.561 ms 7.647 ms 30 10.10.10.10 (10.10.10.10) 9.079 ms 9.134 ms 10.516 ms
Waarom post je dat in een VF thuis draadje?hcQd schreef op zondag 10 juli 2016 @ 00:35:
Ik merkte dat www.tele2.nl wat traag was met laden, en soms fouten laat zien. Lijkt dat er iets niet helemaal goed gaat met de routering:
# traceroute -I www.tele2.nl traceroute to www.tele2.nl (212.247.238.129), 30 hops max, 60 byte packets 1 router.asus.com (172.23.112.1) 1.268 ms 1.421 ms 2.197 ms 2 1-0-201-31.ftth.glasoperator.nl (31.201.0.1) 5.581 ms 6.683 ms 6.690 ms 3 10.10.80.6 (10.10.80.6) 7.470 ms 7.583 ms 8.170 ms 4 10.10.10.10 (10.10.10.10) 8.966 ms 9.497 ms 9.496 ms 5 10.10.10.9 (10.10.10.9) 9.916 ms 10.029 ms 10.611 ms 6 10.10.10.10 (10.10.10.10) 12.576 ms 11.329 ms 11.577 ms 7 10.10.10.9 (10.10.10.9) 9.001 ms 6.203 ms 5.498 ms 8 10.10.10.10 (10.10.10.10) 7.255 ms 5.873 ms 5.954 ms 9 10.10.10.9 (10.10.10.9) 4.608 ms 5.020 ms 5.610 ms 10 10.10.10.10 (10.10.10.10) 5.710 ms 6.979 ms 6.952 ms 11 10.10.10.9 (10.10.10.9) 6.464 ms 6.804 ms 6.802 ms 12 10.10.10.10 (10.10.10.10) 6.928 ms 6.405 ms 7.073 ms 13 10.10.10.9 (10.10.10.9) 5.282 ms 5.831 ms 5.913 ms 14 10.10.10.10 (10.10.10.10) 6.681 ms 7.303 ms 7.686 ms 15 10.10.10.9 (10.10.10.9) 5.861 ms 5.251 ms 5.670 ms 16 10.10.10.10 (10.10.10.10) 6.878 ms 6.985 ms 7.338 ms 17 10.10.10.9 (10.10.10.9) 7.394 ms 5.821 ms 5.898 ms 18 10.10.10.10 (10.10.10.10) 7.105 ms 7.028 ms 7.380 ms 19 10.10.10.9 (10.10.10.9) 6.146 ms 5.956 ms 6.036 ms 20 10.10.10.10 (10.10.10.10) 7.527 ms 7.424 ms 8.805 ms 21 10.10.10.9 (10.10.10.9) 6.446 ms 6.235 ms 6.314 ms 22 10.10.10.10 (10.10.10.10) 7.812 ms 7.609 ms 7.920 ms 23 10.10.10.9 (10.10.10.9) 6.821 ms 6.615 ms 6.700 ms 24 10.10.10.10 (10.10.10.10) 8.169 ms 8.134 ms 8.464 ms 25 10.10.10.9 (10.10.10.9) 6.927 ms 7.081 ms 7.160 ms 26 10.10.10.10 (10.10.10.10) 8.389 ms 8.453 ms 8.832 ms 27 10.10.10.9 (10.10.10.9) 7.884 ms 7.348 ms 7.431 ms 28 10.10.10.10 (10.10.10.10) 8.745 ms 8.742 ms 9.156 ms 29 10.10.10.9 (10.10.10.9) 7.470 ms 7.561 ms 7.647 ms 30 10.10.10.10 (10.10.10.10) 9.079 ms 9.134 ms 10.516 ms
UDP- en TCP-pakketjes komen er meestal (maar niet altijd) door, maar ICMP gaat mooie in een lusje rond.
Omdat het vanaf een Vodafone verbinding is en de pakketjes het vodafonenetwerk niet eens verlaten.Dazzler2120 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 21:35:
[...]
Waarom post je dat in een VF thuis draadje?
Heb je een vf thuis verbinding?
Ah alright, op die manierhcQd schreef op zondag 10 juli 2016 @ 21:37:
[...]
Omdat het vanaf een Vodafone verbinding is en de pakketjes het vodafonenetwerk niet eens verlaten.

[ Voor 2% gewijzigd door Bart_Smith op 11-07-2016 10:57 . Reden: BBcodes ]
Bart_Smith schreef op maandag 11 juli 2016 @ 10:50:
Hallo,
Volgens mij missen we nog wat plaatsen in het OP, Wijchen, waar ik al meer dan 2 jaar Vodafone thuis heb staat er niet tussen.
Ik heb een internet verbinding van Vodafone Thuis (100/100), hierbij wordt een Draytek Vigor modem/router mee geleverd.
Een prima apparaat, maar helaas in aller wijsheid van Vodafone hebben ze de handigste funkties uitgezet.
Ook is hij redelijk achterhaald met alleen 2.4Ghz WiFi.
Nu kan je er een andere router achter zetten, maar hierdoor krijg je wel een nat achter een nat netwerk, wat soms erg hinderlijk is en je ping tijden ook niet ten goede komt.
Nu kan je dit omzeilen als je een Asus router hebt ( voorbeeld is een Asus RT-AC66U )
Wat heb je nodig:
- Vodafone Thuis fiber internet.
- Asus router.
- TP-link Glasvezel converter MC220L (+/- 30 Euro) Fiber-to-UTP Converter.
[afbeelding]
Installatie:
- Als eerste moet je de SFP ( een plug waar de glasvezel kabel in gaat ) uit de Draytek halen en deze gaat in de TP-Link SFP poort.
- Sluit de UTP kabel aan op de TP-Link, deze gaat naar je Asus Router WAN poort.
- Op de Asus router ga je naar Advanced > LAN, open het tabje IPTV en bij 'select ISP Profile' selecteer je 'Manual Setting'.
Hierdoor verschijnen 3 opties, Vul bij optie 'Internet' 300 in. Heb je ook IPTV dan vul bij 'LAN4' 640 in, LAN poort 4 is hierdoor je TV poort geworden.
- Heb je meerdere TV boxen dan kan je LAN poort 4 voorzien van een switch, of je vult bij LAN3 ook 640 in.
- Heb je geen TV via Vodafone dan laat je de LAN4 optie leeg waardoor je deze voor je internet aansluiting kan blijven gebruiken.
- Zet de optie 'Use DHCP Routes' op Disable.
[afbeelding]
Druk op Apply en je bent klaar.
Nu heb je een moderne router ( 2.4 / 5 Ghz ) met een veel beter bereik, betere instel opties, geen NAT over NAT en prima ping tijden.
! Let wel op dat door deze handeling je GEEN IP-telefonie meer hebt !
Verwijderd
Bij Ziggo was het gewoon mogelijk aan te geven "Mijn modem mag enkel een modem zijn." Met andere woorden, alle functionaliteit ging eruit en ik kon zonder NAT na NAT een router plaatsen via UTP1.pjotrski71 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 11:29:
Kijk dat is een mooie oplossing. Aanstaande vrijdag wordt ik aangesloten op VT ( 500/500 ) en was al aan het bekijken hoe ik dat ging doen. Zal een kijken of ik dat ook op mijn Netgear R7000 kan instellen. Gebruik die liever namelijk.
[...]

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2016 12:46 ]
Peace is not simply the absence of war.
Verwijderd
Zou kunnen, echter ga ik voor de optie boven mij met de Asus router en de Fiber to UTP. Telefoon heb ik er enkel bij voor de korting.Barre73 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 17:32:
Je kan die AirPort toch gewoon als AP inzetten en de WiFi van de Draytek uitschakelen? Kan je de WiFi en de poorten van de AirPort gebruiken. Doet de Draytek alle routerzaken en meer niet.
Goed punt. Ga ik - over twee maanden - proberenBarre73 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 17:32:
Je kan die AirPort toch gewoon als AP inzetten en de WiFi van de Draytek uitschakelen? Kan je de WiFi en de poorten van de AirPort gebruiken. Doet de Draytek alle routerzaken en meer niet.
Peace is not simply the absence of war.
[ Voor 6% gewijzigd door apis29 op 12-07-2016 15:24 ]
Word niet ondersteund betekend meestal het kan gewoon werken maar we geven er geen support op, idem als bij ziggo/upc, daar geldt ook nogsteeds het werkt maar leveren er geen support op(kan ook niet want teveel routers en configs in omloop)Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2016 @ 12:26:
[...]
Bij Ziggo was het gewoon mogelijk aan te geven "Mijn modem mag enkel een modem zijn." Met andere woorden, alle functionaliteit ging eruit en ik kon zonder NAT na NAT een router plaatsen via UTP1.
Kan dit niet bij Vodafone?
edit: nee dus.
[afbeelding]
Mooi overigens dat ze "Wifi A/B/G/N" als " de beste draadloze technologie" beschouwen. Leven ze bij Vodafone nog in het jaar 2009?
[ Voor 0% gewijzigd door Polyphemus op 12-07-2016 17:32 . Reden: typo ]
Waiting on the world to change
"Glasvezelmodem voor monteur: Dit modem mag alleen door een Vodafone monteur geinstalleerd worden"?pinda powerrr schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 18:12:
Die grote sticker op de Draytek doos, die zegt dat je de doos dicht moet laten, daar houdt een beetje Tweaker zich niet aan toch? Lijkt me wel handig voor de monteur als alles al op zijn plek staat, omprikken en klaar.
Ben wel erg benieuwd of de migratie van telefoon ook soepeltjes gaat. Vanaf volgende week 500/500!
Drie dezelfde als van het 'goedmakertje' eerder dit jaar en die zijn nog in SD ook (Gangs of New York de derde) plus De Vijf en het Geheim van de Vuurtoren & The Joneses (en die ken ik toevallig al van op tv; wel een kijkbare ...) Was zeker van een keer daarvoor nog (vind net het mailtje van februarirobcoenen schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 18:15:
Gewoon omdat we blij met je zijn!
Wij waarderen onze klanten. Daarom geven wij de klanten die TV in hun Vodafone Thuis abonnement hebben wat extra's. Tot en met 25 juli kun je vijf gratis films kijken, zo vaak als je wilt. Onder andere de klassiekers The Shawshank Redemption en Chocolat.
Waar kan ik de films vinden?
- Ga in het menu naar 'On Demand'
- Klik op 'Videoshop'
- Selecteer de categorie 'Films'
- Kies een film in het genre 'Gratis'
- Bevestig door 'Huur € 0,00' te kiezen
- Voer je pincode in
[ Voor 9% gewijzigd door apis29 op 12-07-2016 20:46 ]
In dit geval betekent het daadwerkelijk dat je in combinatie met de Draytek modem geen publiek ip adres krijgt op een eventuele eigen router die "achter" de Draytek "hangt".devil-strike schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 17:08:
[...]
Word niet ondersteund betekend meestal het kan gewoon werken maar we geven er geen support op, idem als bij ziggo/upc, daar geldt ook nogsteeds het werkt maar leveren er geen support op(kan ook niet want teveel routers en configs in omloop)
Als je goed kijkt op de DHCP pagina kan je een 2de DHCP server activeren (default 192.168.2.0)Polyphemus schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 17:31:
Vandaag heeft mijn vriendin ook 100/100 glas opgeleverd gekregen. Nieuwsgierig als ik ben, ben ik natuurlijk meteen het modem in gedoken, wetende over de 'kreupele' firmware.
Wat me in ieder geval opviel, is dat het lijkt alsof iedere LAN-poort zijn eigen subnet heeft. LAN1 is 192.168.1.0, LAN2 is 192.168.2.0. Ik neem aan dat ik ze gewoon samen in hetzelfde subnet kan configgen? Dat scheelt me weer een poort op mijn switch die ik erachter hangen wil...
[ Voor 48% gewijzigd door Bart_Smith op 13-07-2016 10:30 . Reden: Verkeerde quote ]
Hm toevallig dat ik nu je post lees, ben zelf ook aan het twijfelen of ik naar Vodafone (+Ziggo voor tv wegens wegvallen DVB-C) wil overstappen. Alleen het grootste nadeel was de "geen bridge". Als ik jou post lees dan klinkt dat zeker niet slecht. Vind het niet erg om een paar euro extra uit te geven.Bart_Smith schreef op maandag 11 juli 2016 @ 10:50:
Hallo,
Volgens mij missen we nog wat plaatsen in het OP, Wijchen, waar ik al meer dan 2 jaar Vodafone thuis heb staat er niet tussen.
Ik heb een internet verbinding van Vodafone Thuis (100/100), hierbij wordt een Draytek Vigor modem/router mee geleverd.
Een prima apparaat, maar helaas in aller wijsheid van Vodafone hebben ze de handigste funkties uitgezet.
Nu kan je er een andere router achter zetten, maar hierdoor krijg je wel een nat achter een nat netwerk, wat soms erg hinderlijk is en je ping tijden ook niet ten goede komt.
Nu kan je dit omzeilen als je een Asus router hebt ( voorbeeld is een Asus RT-AC66U )
Wat heb je nodig:
- Asus router.
[afbeelding]
Installatie:
- Als eerste moet je de SFP ( een plug waar de glasvezel kabel in gaat ) uit de Draytek halen en deze gaat in de TP-Link SFP poort.
- Sluit de UTP kabel aan op de TP-Link, deze gaat naar je Asus Router WAN poort.
- Op de Asus router ga je naar Advanced > LAN, open het tabje IPTV en bij 'select ISP Profile' selecteer je 'Manual Setting'.
Hierdoor verschijnen 3 opties, Vul bij optie 'Internet' 300 in. Heb je ook IPTV dan vul bij 'LAN4' 640 in, LAN poort 4 is hierdoor je TV poort geworden.
- Heb je meerdere TV boxen dan kan je LAN poort 4 voorzien van een switch, of je vult bij LAN3 ook 640 in.
- Heb je geen TV via Vodafone dan laat je de LAN4 optie leeg waardoor je deze voor je internet aansluiting kan blijven gebruiken.
[afbeelding]
Nu heb je een moderne router ( 2.4 / 5 Ghz ) met een veel beter bereik, betere instel opties, geen NAT over NAT en prima ping tijden.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Ik heb nog een TP-link te koop voor een geinteresseerde.Bart_Smith schreef op maandag 11 juli 2016 @ 10:50:
Hallo,
Wat heb je nodig:
- Asus router.
[afbeelding]
Installatie:
[afbeelding]
Lekker!
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq