Vodafone Thuis via Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 107 Laatste
Acties:
  • 774.101 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-10 16:24
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:36:
Stond die code niet achter op de router?
En er zit zo te zien ook een coax kabel in die Genexis, dus dat is dan ook met analoge/ dvb-c tv.
Zo'n Genexis word nu niet meer geleverd voor zover ik weet.
Ik kan je helaas niet vertellen van welke provider dit is. :)
Dat dacht ik ook, maar ze kon hem niet vinden.

Ik had meer zoiets van huh hoe kan dat nou dat ze deze setup nog hebben. Mijn vriendin gaf aan dat het qua tv hetzelfde eruit zag zoals bij ons op de oude propositie.
Ik heb in feb 2013 Vodafone gekregen op de oude propositie, daarna was het ineens alleen nog maar via de nieuwe te koop (geen dvb-c signaal meer geleverd). Ik ben in augustus 2015 overgestapt omdat anders eind augustus de diensten vanuit Vodafone werden beeindigd. Vandaar dat ik me verbaas dat ze dit nog hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MJLJO schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 17:47:
binnenkort is bij ons wgdo omgezet naar wba, en is er eindelijk provider keus.
mijn vraag hier is hoe bevalt vodafone is tv en intenet beetje stabiel?

alvast bedankt
Persoonlijk had ik zelf liever een FRITZ!box gehad (en dus XS4ALL) toch qua instellen net allemaal wat anders (en in mijn ogen praktischer). Daarnaast valt mijn wifi regelmatig weg en krijg je bij Vodafone eerst een echte helpdesk. Die je dus van alles wil laten doen voordat het door kan naar een echte expert/techneut.

Omdat regelmatig dik gedrukt misschien nog niet duidelijk genoeg is denk aan 30+ keer per uur.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2016 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-10 21:12
pandit schreef op zondag 01 mei 2016 @ 12:47:
[...]
Daar ik geen reactie kreeg heb ik maar een factory reset uitgevoerd. Dit bleek de oplossing. maar moet alles weer configureren. zucht. alleen NAT forwarding instellen is een crime op die router, ben kwijt hoe ik dat gedaan had.
Vandaag kom ik weer niet op de webinterface :-(. morgen maar weer een factory reset uitvoeren. Gelukkig had ik de vorige keer een backup gemaakt. Daar niemand reageert heb ik waarschijnlijk een brakke router en zal ik Vodafone moeten inschakelen..

[ Voor 0% gewijzigd door pandit op 05-05-2016 00:38 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pandit schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 23:21:
[...]

Vandaag kom ik weer niet op de webinterface :-(. morgen maar weer een factory reset uitvoeren. Gelukkig had ik de vorige keer een backup gemaakt. Daar niemand reageert heb ik waarschijnlijk een brakke router en zal ik Vodafone moeten inschakelen..
Das wel kloten, ik begin dat idee ook een beetje bij mijn modem te krijgen. Welke Wifi setting ik ook pak op meerdere apperaten blijft het signaal continu wegvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 12:04:
[...]
Das wel kloten, ik begin dat idee ook een beetje bij mijn modem te krijgen. Welke Wifi setting ik ook pak op meerdere apperaten blijft het signaal continu wegvallen.
Het wifi van de Draytek is niet goed. Dat is trouwens bij veel providers zo. Verder is hij prima.

Ik zou er een KPN "extra wifi punt" naast zetten als access point. Die heeft alle features die een access point nodig heeft en heeft beter wifi dan vrijwel alle modems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat denk ik ook. Geen 1 probleem verder met de draytek gehad. Wel met een airport extreme die de wifi doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ANdrode schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 12:14:
[...]

Het wifi van de Draytek is niet goed. Dat is trouwens bij veel providers zo. Verder is hij prima.

Ik zou er een KPN "extra wifi punt" naast zetten als access point. Die heeft alle features die een access point nodig heeft en heeft beter wifi dan vrijwel alle modems.
Je kan me toch niet vertellen dat het normaal is dat je wifi signaal zo vaak weg valt? Bedoel dat het bereik niet goed kan zijn tot daar aan toe, maar dit is gewoon niet werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 04:11:
[...]
Je kan me toch niet vertellen dat het normaal is dat je wifi signaal zo vaak weg valt? Bedoel dat het bereik niet goed kan zijn tot daar aan toe, maar dit is gewoon niet werkbaar.
In een drukke omgeving is 2.4 GHz wifi bijna altijd onwerkbaar, behalve als de AP's zich goed aan de standaard houden (vermogen, omgaan met interferentie) en op elkaar afgesteld zijn (frequenties).

Het verschilt per access point (+ client) combinatie hoeveel last je er van hebt/wat de gevolgen zijn.

Soms stoort een AP omdat het zich niet aan de regels houd veel andere AP's. Andere AP's vallen weg bij de client. En bij andere AP's heb je erg weinig bandbreedte.

Er zijn maar drie frequenties die niet overlappen. Hoeveel netwerken zie je? Als het minder dan 5-6 zijn dan "werkt het bij mij meestal wel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
En het hangt ook een beetje van de locatie van de Draytek af. Bij mij zou hij in de meterkast hebben gestaan en daar zijn gewoon een heleboel componenten aanwezig die kunnen zorgen voor storingen. In feite is in de meeste gevallen de meterkast gewoon de slechtste plek in huis die je kunt bedenken voor zo'n apparaat. Een accesspoint buiten de meterkast hangen biedt in veel situaties al soelaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Laatst online: 27-10 21:12
Wie zich ook suf gezocht naar de uitgebreide user manual van de Draytek Vigo2132f, hij staat op de ftp site van draytek

ftp://ftp.draytek.com/Vigor2132FVn/Manual/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ANdrode schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 08:12:
[...]

In een drukke omgeving is 2.4 GHz wifi bijna altijd onwerkbaar, behalve als de AP's zich goed aan de standaard houden (vermogen, omgaan met interferentie) en op elkaar afgesteld zijn (frequenties).

Het verschilt per access point (+ client) combinatie hoeveel last je er van hebt/wat de gevolgen zijn.

Soms stoort een AP omdat het zich niet aan de regels houd veel andere AP's. Andere AP's vallen weg bij de client. En bij andere AP's heb je erg weinig bandbreedte.

Er zijn maar drie frequenties die niet overlappen. Hoeveel netwerken zie je? Als het minder dan 5-6 zijn dan "werkt het bij mij meestal wel".
Ja de grap is alleen dat ik maar drie netwerken zie in het totaal. Waarvan er twee van mij zijn.... echt veel storing kan het dan ook niet opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 12:13:
[...]
Ja de grap is alleen dat ik maar drie netwerken zie in het totaal. Waarvan er twee van mij zijn.... echt veel storing kan het dan ook niet opleveren
Hah: bellen! Dat hoort inderdaad echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kon ik een tweetal weken niet worden gebeld omdat? Ja omdat wat, geen idee maar na (over 24 uur meerdere harde resets van de Drayteck) kon ik weer worden gebeld. Gisteravond kon ik niet meer bellen, kreeg de kiestoon en werd het nummer netjes in geluid aangegeven kreeg ik een langdurige en niet stoppende geluidstoon maar niet die van het overgaan van het gebelde telefoonnummer. Wederom vanmiddag de Drayteck van de stroom gehaald en weer aangesloten en wonder boven wonder kon ik weer bellen en aansluiting krijgen.

Daarnaast valt het mij op dat ik een paar e-mails heb gehad dat ik ben gebeld door een onbekend nummer zonder een bericht achter te laten maar dat ik die tijdstippen thuis was en de telefoon echt niet is overgegaan. En nog vreemder is dat als iemand mij belt en ik opneem toch een bericht in mijn telefoon blijft staan dat er berichten zijn, niet dus als je voicemail raadpleegt.

Dan nog als je een voicemail, jawel de echte worden ook gemaild en verschijnt op mijn telefoontoestel, hoef je bij verwijderen ineens geen # meer in te voeren wat wel tot voor kort normaal was en juist even bedenktijd gaf of je het bericht wel echt wilde verwijderen.

Een aantal weken geleden wilde ik mijn snelheid van internet laten verhogen en kreeg ik dus, zie eerder in dit topic, te horen dat ik een maand zonder telefoon, tv en internet zou zitten. VF kan wat mij betreft inmiddels de boom in en aan het einde van mijn contract op de nieuwe propositie, in de oude geen ellende ervaren, eindigt en ik dan net ga verhuizen en dus VF gaat verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
En wat was precies de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja. Met alle beschreven problemen misschien: 'Wat is het nummer van de klantenservice?' 8)
:N Flauw, ik weet het. Vast ook niet. Want Dummy1 zegt o.a.:

'VF kan wat mij betreft inmiddels de boom in en aan het einde van mijn contract op de nieuwe propositie,
in de oude geen ellende ervaren, eindigt en ik dan net ga verhuizen en dus VF gaat verlaten.'

Dan zijn de problemen sowieso over. :+
Zal wel meer zijn om de ergernissen van zich af te schrijven denk ik. :)

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2016 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09 18:12
Iemand hier die het admin password weet?

Ik wil een statische route erin zetten maar dat kan niet zonder admin password. Ik wil namelijk iets testen met een cisco erachter.

Of kan ik het modem (incl tv) ook vervangen voor mijn eigen devices? Zo ja, heeft iemand een cisco config hiervan?

Thx bij voorbaat... wat een ramp zeg, even een statische route in je draytek willen zetten... aan alle kanten word ik tegengewerkt door vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-10 18:55
wallywally schreef op maandag 09 mei 2016 @ 15:15:
Iemand hier die het admin password weet?
Als je hier doelt op de Draytek modem dan:
Gebruikersnaam en wachtwoord zijn beide 'user'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
wallywally schreef op maandag 09 mei 2016 @ 15:15:
Ik wil een statische route erin zetten maar dat kan niet zonder admin password. Ik wil namelijk iets testen met een cisco erachter.

Of kan ik het modem (incl tv) ook vervangen voor mijn eigen devices? Zo ja, heeft iemand een cisco config hiervan?
Je kan de SFP direct in een ander apparaat gebruiken.

Zie LordSpud in "Vodafone Thuis via Glasvezel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallywally
robcoenen schreef op maandag 09 mei 2016 @ 16:28:
[...]

Als je hier doelt op de Draytek modem dan:
Gebruikersnaam en wachtwoord zijn beide 'user'.
Met "USER" kan ik geen statische route terug zetten richting mijn cisco.

De opstelling is;

Draytek >> Cisco (18xx) >> PC.

Op de cisco gebruik ik beide routed poorten om trafficshaping te testen. Aan de ene kant (draytekkant) 192.168.1.x, aan de andere kant 10.0.0.x (richting PC).

Alleen als ik nu ping, kan ik de 192.168-zijde van de cisco bereiken maar kom niet verder, omdat de route terug van de draytek niet naar cisco staat (10.0.0.x >> cisco). Dus routeert die draytek het in het niets... of het internet op, wat niet gaat uiteraard.
ANdrode schreef op maandag 09 mei 2016 @ 17:11:
[...]

Ik ga ff kijke, thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallywally
ANdrode schreef op maandag 09 mei 2016 @ 17:11:
[...]

Weet je ook welke VLAN's waar voor dienen? 8 en 640 voor TV en 300 voor internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
wallywally schreef op maandag 09 mei 2016 @ 17:54:
[...]
Weet je ook welke VLAN's waar voor dienen? 8 en 640 voor TV en 300 voor internet?
Ik kan het niet meer controleren omdat ik geen glasvezel meer kan nemen. In een antieke post van mijzelf:
ANdrode schreef op woensdag 10 december 2014 @ 00:03:
[...]
Even uit mijn aantekeningen (dit zijn de tags op de WAN poort):
  • WAN: 300
  • IPTV: 8 (intern: 640)
  • Management: 100
Maar YMMV; Ik heb dit gepost aan de hand van een klad bestandje met aantekeningen, niet aan de hand van een pcap. Daarnaast kan dit veranderd zijn toen Vodafone hun eigen netwerk uitrolde.

Als je het zelf uit wilt zoeken dan kan ik de port mirror functie van de Draytek aanraden. Plan B is een RJ45-STP in de Draytek stoppen. Dan kan je de klassieke port mirror opstelling proberen:

FTU <[Glas SFP]--> Cisco switch <--[RJ45 SFP]> Draytek
                           |
                           | port mirror
                           |
                           |--> capture met een PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tiab7
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-10 19:47
300 voor internet en 640 voor tv werkt nog altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
wallywally schreef op maandag 09 mei 2016 @ 17:54:
[...]

Hier staat het in: LordSpud in "Vodafone Thuis via Glasvezel"

[ Voor 19% gewijzigd door LordSpud op 12-05-2016 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:30

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ga binnenkort op mezelf wonen en ben nu aan het oriënteren voor een internet provider. Ook bij mezelf komt Vodafone uit de bus als een goede kandidaat. Wil eigenlijk het liefste alleen internet, maar bij sommige providers is het bijna goedkoper om het eerste jaar Alles-in-een te nemen. Zo ook bij Vodafone:

PakketMaandprijsTotaleprijs
50Mb+Bellen+TV€48,50€462,-
100Mb+Bellen+TV€51,-€492,-
50Mb+TV€46,-€589,50
100Mb+TV€53,50-€679,50
50Mb€32,50€427,50
100Mb€40,-€517,50

Verschil bij 50Mb:
Het verschil tussen alleen internet en alles-in-een is maar 40 euro en dan heb je wel alles. Het prijsverschil tussen Alles-in-een en Internet + TV is helemaal belachelijk.

Verschil bij 100Mb:
Het verschil bij 100Mb is nog groter. Daar is alles-in-een het allergoedkoopste van alle drie. Je krijgt daar ook 6 maanden lang 20 euro p/m korting. En het is ook wel grappig om te zien dat een abbo met vaste telefoon, goedkoper is dan zonder.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 12-05-2016 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Via Shopkorting.nl krijg je nog 50 euro extra terug en als je telefonisch besteld kunnen ze de aansluitkosten (30 euro) kwijtschelden. Overigens is de installatie alleen bij 3-in-1 gratis.

Overigens kan je bij Vodafone na 6 maanden TV en telefoon gewoon opzeggen. Ook al gebruik je het niet, 3-1 is goedkoper als alleen internet als je maar op tijd opzegt. De internet snelheid is ook maandelijks aanpasbaar, volgens mij kan duurder altijd direct en goedkoper heeft een maand opzegtermijn.

Modbreak:Referals zijn niet toegestaan

[ Voor 35% gewijzigd door Equator op 12-05-2016 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Deveon schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:54:
Via Shopkorting.nl (referal) krijg je nog 50 euro extra terug en als je telefonisch besteld kunnen ze de aansluitkosten (30 euro) kwijtschelden. Overigens is de installatie alleen bij 3-in-1 gratis.

Overigens kan je bij Vodafone na 6 maanden TV en telefoon gewoon opzeggen. Ook al gebruik je het niet, 3-1 is goedkoper als alleen internet als je maar op tijd opzegt. De internet snelheid is ook maandelijks aanpasbaar, volgens mij kan duurder altijd direct en goedkoper heeft een maand opzegtermijn.
Het is goed om te weten dat TV en telefoon na 6 maanden opgezegd kan worden, televisie wordt waarschijnlijk wel gebruikt (als we het hebben), maar telefoon kan sowieso wel weg. Bespaard toch weer €2,50 p/m. Of worden de prijzen ook aangepast naar boven van de losse onderdelen als je er iets aan wijzigt?

Ik heb nu iemand van de chat aan de lijn en die kan inderdaad ook de 30 euro activatiekosten kwijtschelden, gek genoeg staat er alleen bij mij al dat ik eenmalig niks hoef te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Via Shopkorting krijg je 50 terug ipv 30 korting. Ik zou het wel weten ;)

Buiten de actie om is er geen extra voordeel voor 3-1 tov 2-1 of internet only. Die 20 euro korting per maand vervalt wel zodra je 3-1 abonnement aanpast. Als je het binnen het eerst jaar weer activeert loopt het weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Deveon schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:12:
Buiten de actie om is er geen extra voordeel voor 3-1 tov 2-1 of internet only. Die 20 euro korting per maand vervalt wel zodra je 3-1 abonnement aanpast. Als je het binnen het eerst jaar weer activeert loopt het weer verder.
Weet je toevallig ook of de 5 euro p/m postcode korting blijft doorlopen als je van pakket wisselt naar 6 maanden. Het idee nu:
100Mb + TV + Bellen afsluiten voor €51,- p/m (Totaal €492,-) en na 6 maanden overstappen op internet only.

Standaard kost 100Mb €40,-, maar op het momenteel bieden ze het aan voor €35,-, moet ik dan bij overstap naar internet only €40,- of €35,- gaan betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 15:37
Ik heb op dit moment ziggo. Ben aan het twijfelen om over te stappen maar ik zit met een groot probleem. Op dit moment staat mij router op de 1e verdieping, die moet daar ook staan omdat wij muren van lood hebben ongeveer. Alleen op die specifieke plek heb ik wifi door heel het huis heen zonder AP's.
Nu, als ik het goed begrepen heb, moet ik mijn tv box via de draytek router aansluiten (liever niet want er loopt maar en kabel vanuit de meterkast richting de woonkamer en die is al bezet) maar wil ik mijn internet verbinding via mijn router laten lopen (via die router gaat dus ook mij wifi signaal verder en wil ik die van draytek uitzetten). Gaat dit of moet ik dan met allemaal instelling gaan werken om dit werkend te krijgen?

De reden van overstappen is het nog duurder worden van mijn Ziggo abo naar 66 euro in de maand. En dat word toch een beetje te gortig...

Geen informatie beschikbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-10 20:59
rens-br schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:07:
[...]

Weet je toevallig ook of de 5 euro p/m postcode korting blijft doorlopen als je van pakket wisselt naar 6 maanden. Het idee nu:
100Mb + TV + Bellen afsluiten voor €51,- p/m (Totaal €492,-) en na 6 maanden overstappen op internet only.

Standaard kost 100Mb €40,-, maar op het momenteel bieden ze het aan voor €35,-, moet ik dan bij overstap naar internet only €40,- of €35,- gaan betalen?
Die postcode korting is permanent en niet afhankelijk van alles-in-1 of niet. Het is dus niet dat ze het momenteel aanbieden en straks niet meer.
Dus je internetmodule kost standaard 35 euro (in jouw geval) en 40 euro in mijn geval (want ik zit in een KPN WBA gebied).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Barre73 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:47:
[...]
Die postcode korting is permanent en niet afhankelijk van alles-in-1 of niet. Het is dus niet dat ze het momenteel aanbieden en straks niet meer.
Dus je internetmodule kost standaard 35 euro (in jouw geval) en 40 euro in mijn geval (want ik zit in een KPN WBA gebied).
Goed om te weten, bedankt voor je antwoord! Dat was toch iets heel anders dan de Vodafone medewerker van de chat me vertelde, die zei dat ik na het opzeggen van TV + Telefonie uit zou komen op 40 euro. Maar goed de des betreffende medewerker vertelde me ook dat er geen Chromecast support is, terwijl dat volgens de reviews in de Play Store wel zo is.

Alles-in-één is inmiddels besteld. Heb alleen nog geen bevestigingsmail binnen, duurde dat bij jullie ook zo lang?

Viper_4111 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:31:
Op dit moment staat mij router op de 1e verdieping, die moet daar ook staan omdat wij muren van lood hebben ongeveer. Alleen op die specifieke plek heb ik wifi door heel het huis heen zonder AP's.
Nu, als ik het goed begrepen heb, moet ik mijn tv box via de draytek router aansluiten (liever niet want er loopt maar en kabel vanuit de meterkast richting de woonkamer en die is al bezet) maar wil ik mijn internet verbinding via mijn router laten lopen (via die router gaat dus ook mij wifi signaal verder en wil ik die van draytek uitzetten). Gaat dit of moet ik dan met allemaal instelling gaan werken om dit werkend te krijgen?
Op de Draytek is WiFi prima uit te zetten, alleen is de Draytek dan nog steeds een router.(en dit kan je ook niet veranderen) Je zal de router op de 1e etage dan ook in moeten stellen als Acces Point. (Is niet veel werk, kost een paar tellen). Verder zit de TV box inderdaad verbonden met de router d.m.v. een ethernet kabel. Deze kabel kan alleen voor TV gebruikt worden en niet voor internet. Wat voor kabel loopt er momenteel naar de woonkamer en waar wordt deze voor gebruikt?

Wat verder ook nog erg belangrijk is is de locatie van de glasvezel aansluiting, zit die momenteel ook in de meterkast?

[ Voor 45% gewijzigd door rens-br op 12-05-2016 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper_4111
rens-br schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:50:
[...]
Op de Draytek is WiFi prima uit te zetten, alleen is de Draytek dan nog steeds een router.(en dit kan je ook niet veranderen) Je zal de router op de 1e etage dan ook in moeten stellen als Acces Point. (Is niet veel werk, kost een paar tellen). Verder zit de TV box inderdaad verbonden met de router d.m.v. een ethernet kabel. Deze kabel kan alleen voor TV gebruikt worden en niet voor internet. Wat voor kabel loopt er momenteel naar de woonkamer en waar wordt deze voor gebruikt?

Wat verder ook nog erg belangrijk is is de locatie van de glasvezel aansluiting, zit die momenteel ook in de meterkast?
De info die je nu geeft is genoeg, de huidige kabel word gebruikt om mijn internet signaal door te sturen naar de 1e verdieping :( houd in dat de vodafone oplossing voor mij niet mogelijk is aangezien ik simpelweg geen extra kabels kan trekken (ouder huis alle leidingen zitten verstopt of vol). Bedankt voor je antwoord in ieder geval ben bang dat ik toch bij Ziggo moet blijven dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
rens-br schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:50:
[...]

Goed om te weten, bedankt voor je antwoord! Dat was toch iets heel anders dan de Vodafone medewerker van de chat me vertelde, die zei dat ik na het opzeggen van TV + Telefonie uit zou komen op 40 euro. Maar goed de des betreffende medewerker vertelde me ook dat er geen Chromecast support is, terwijl dat volgens de reviews in de Play Store wel zo is.

Alles-in-één is inmiddels besteld. Heb alleen nog geen bevestigingsmail binnen, duurde dat bij jullie ook zo lang?

Ik denk dat die medewerker de kortingen niet helemaal snapt. Als je van 3-in-1 terug gaat naar 1 (internet-only) verlies je de combinatiekorting. Maar jij doet dat pas als je die korting toch al kwijt bent, namelijk na 6 maanden.
Die postcodekorting is niet afhankelijk van hoeveel diensten je afneemt, dat zie je ook op de website als je diensten aan en uit gaat vinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Viper_4111 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:01:
[...]
De info die je nu geeft is genoeg, de huidige kabel word gebruikt om mijn internet signaal door te sturen naar de 1e verdieping :( houd in dat de vodafone oplossing voor mij niet mogelijk is aangezien ik simpelweg geen extra kabels kan trekken (ouder huis alle leidingen zitten verstopt of vol). Bedankt voor je antwoord in ieder geval ben bang dat ik toch bij Ziggo moet blijven dan.
Kan je geen 2e kabel door dezelfde buis trekken? Door de meeste PVC buizen kan je met gemak twee UTP kabels kwijt.

Verder kan je ook nog denken aan het aanschaffen van (extra) apparatuur, waardoor het wel kan over één kabel. Je kan dan namelijk werken met VLANS. Er valt in dit topic genoeg over te lezen, maar je krijgt een beetje zoals dit

TV = VLAN1
Internet = VLAN2

Je krijgt dan de volgende situatie:
code:
1
2
3
4
Draytek(router) -> VLAN1 -> Managed Switch -> jou kabel -> Managed Switch -> VLAN1 -> TV
              |            ^                                            |
              |            |                                            |
              | -> VLAN2 ->|                                            | -> VLAN2 -> Jouw Router

Twee van deze: pricewatch: TP-Link TL-SG105E beestjes zouden al genoeg zijn.
Het zou zelfs kunnen dat je in de Draytek kunt instellen dat je TV en internet over één poort wilt, maar volgens mij kan dit niet en zou een andere user even moeten bevestigen.

Verder zou je ook de Draytek kunnen vervangen door je eigen apparatuur, maar dat loopt al gauw in de kosten en de telefoon werkt dan niet meer.

Barre73 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:20:
Die postcodekorting is niet afhankelijk van hoeveel diensten je afneemt, dat zie je ook op de website als je diensten aan en uit gaat vinken.
Daar was ik inderdaad zelf ook al achter, maar de medewerker wilde het maar niet snappen. Ach we komen nu met zijn 2e tot dezelfde conclusie, dus ik denk dat ik na 6 maanden gewoon 35 euro in de maand ga betalen. En voor hetzelfde geld bevalt de televisie toch heel goed en dan houden we dat gewoon.

[ Voor 26% gewijzigd door rens-br op 13-05-2016 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
rens-br schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:21:
[...]

Kan je geen 2e kabel door dezelfde buis trekken? Door de meeste PVC buizen kan je met gemak twee UTP kabels kwijt.

Verder kan je ook nog denken aan het aanschaffen van (extra) apparatuur, waardoor het wel kan over één kabel. Je kan dan namelijk werken met VLANS. Er valt in dit topic genoeg over te lezen, maar je krijgt een beetje zoals dit

TV = VLAN1
Internet = VLAN2

code:
1
2
3
4
Draytek(router) -> VLAN1 -> Managed Switch -> jou kabel -> Managed Switch -> VLAN1 -> TV
              | -> VLAN2 ->|                                            | -> VLAN2 -> Jou Router

Het zou zelfs kunnen dat je in de Draytek kunt instellen dat je TV en internet over één poort wilt, maar volgens mij kan dit niet en zou een andere user even moeten bevestigen.

Verder zou je ook de Draytek kunnen vervangen door je eigen apparatuur, maar dat loopt al gauw in de kosten en de telefoon werkt dan niet meer.

[...]

Daar was ik inderdaad zelf ook al achter, maar de medewerker wilde het maar niet snappen. Ach we komen nu met zijn 2e tot dezelfde conclusie, dus ik denk dat ik na 6 maanden gewoon 35 euro in de maand ga betalen. En voor hetzelfde geld bevalt de televisie toch heel goed en dan houden we dat gewoon.
Ik zeg: huidige kabel naar de eerste verdieping gebruiken om daar je eigen router neer te zetten. Die je dan inderdaad instelt als accepoint (DHCP uitzetten dus), zowel voor wifi als voor bedraad eventueel.
Bestaande coaxkabel vanuit meterkast naar woonkamer? Die eruit halen en tegelijkertijd een UTP kabel aan vast knopen? Dan heb je die coax met 1 actie vervangen voor een UTP kabel die je dan voor de TV gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Barre73 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:35:
[...]
Ik zeg: huidige kabel naar de eerste verdieping gebruiken om daar je eigen router neer te zetten. Die je dan inderdaad instelt als accepoint (DHCP uitzetten dus), zowel voor wifi als voor bedraad eventueel.
Bestaande coaxkabel vanuit meterkast naar woonkamer? Die eruit halen en tegelijkertijd een UTP kabel aan vast knopen? Dan heb je die coax met 1 actie vervangen voor een UTP kabel die je dan voor de TV gebruikt.
Dat zou ook de makkelijkste oplossing zijn. Maar ik kan niet uit zijn verhaal opmaken dat er nu een Coax kabel loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper_4111
Hmmm met 2 switches zou ook een oplossing zijn, heb ik namelijk nog wel liggen. Ga vanavond eens even kijken of ik misschien de telefoon kabel die nu naar de woonkamer ligt (is namelijk gewoon een netwerk kabel) kan misbruiken. Bedankt voor jullie antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Viper_4111 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:47:
Hmmm met 2 switches zou ook een oplossing zijn, heb ik namelijk nog wel liggen. Ga vanavond eens even kijken of ik misschien de telefoon kabel die nu naar de woonkamer ligt (is namelijk gewoon een netwerk kabel) kan misbruiken.
Let er wel op dat het Managed Switches moeten zijn, dus niet zomaar elke switch volstaat. Verder hoeveel aders heeft die telefoonkabel. Een telefoonkabel heeft er over het algemeen maar twee, terwijl een netwerkkabel er 4 nodig heeft (het liefst 8 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper_4111
rens-br schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:21:
[...]

Let er wel op dat het Managed Switches moeten zijn, dus niet zomaar elke switch volstaat. Verder hoeveel aders heeft die telefoonkabel. Een telefoonkabel heeft er over het algemeen maar twee, terwijl een netwerkkabel er 4 nodig heeft (het liefst 8).
I know, van de normale 8 kabels zijn er 4 gebruikt voor de telefoon. Thnx voor al je hulp. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Viper_4111 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:40:
[...]
I know, van de normale 8 kabels zijn er 4 gebruikt voor de telefoon. Thnx voor al je hulp. _/-\o_
Graag gedaan. Mocht het moment daar zijn dat je alles wilt gaan instellen en je loopt nog ergens op vast. Laat het dan maar even weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
rens-br schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:21:
[...]

TV = VLAN1
Internet = VLAN2

code:
1
2
3
4
              | -> VLAN2 ->|                                            | -> VLAN2 -> Jouw Router

Goed meegedacht maar volgens mij werkt dat niet. In de webconsole van de Draytek router kun je alleen VLANs aanmaken binnen de internet VLAN en de tv poorten zijn dedicated op een aparte VLAN gezet. Het doorzetten van twee VLANs naar een managed switch boven heeft dus geen zin in dit geval want TV krijg je niet op die tweede VLAN gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

LordSpud schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 10:34:
Goed meegedacht maar volgens mij werkt dat niet. In de webconsole van de Draytek router kun je alleen VLANs aanmaken binnen de internet VLAN en de tv poorten zijn dedicated op een aparte VLAN gezet. Het doorzetten van twee VLANs naar een managed switch boven heeft dus geen zin in dit geval want TV krijg je niet op die tweede VLAN gezet.
Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden:
Maar het is wel mogelijk om poort 1(internet), poort 3(TV) in een Managed Switch te stoppen, die te combineren(trunken?), daarna over één kabel naar boven, en bij de volgende Managed Switch weer los te trekken? Dit idee:

code:
1
2
3
4
Draytek(router) -> VLAN840 -> Managed Switch -> jou kabel -> Managed Switch -> VLAN840 -> TV
              |            ^                                              |  
              |            |                                              |
              | ->VLAN300->|                                              | -> VLAN300 -> Jouw Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:37
Mijn aanvraag is ook de deur uit, ik heb nog het glasvezel modem (genexis) van Tweak aan de muur hangen van een abonnement een paar jaar geleden (dus nu inactief). Moet deze ook vervangen worden? Aangezien Vodafone perse een monteur langs wil sturen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

LordSinclair schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 10:56:
Mijn aanvraag is ook de deur uit, ik heb nog het glasvezel modem (genexis) van Tweak aan de muur hangen van een abonnement een paar jaar geleden (dus nu inactief). Moet deze ook vervangen worden? Aangezien Vodafone perse een monteur langs wil sturen.
Het enige wat die Vodafone monteur standaard komt doen is de glasvezel kabel patchen en in de Draytek stoppen. Apparatuur wordt dus waarschijnlijk niet vervangen, maar er wordt gewoon een (extra) kabel gelegd van je Genexis naar de Draytek.

Mocht er toch iets vervangen moeten worden aan je Genexis, dan komt er een andere monteur langs, in mijn geval van Reggefiber, die het apparaat vervangt.

Wanneer is jou aansluitdatum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
rens-br schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:11:
De exacte aansluitdatum is nog niet bekend.
De installatie
We regelen alles graag zo snel mogelijk voor je. Maar eerst heb je nog 14 dagen bedenktijd. Daarna belt onze installatiepartner Guidion je op voor een installatie-afspraak. Een week voor deze installatiedatum krijg je alvast het Installatiepakket met de post. In de tussentijd doen wij er alles aan om te zorgen dat alles op de eerst mogelijke leverdatum (rond 07-06-2016) gereed is.
Dus ik moet nog even geduld hebben, daarnaast zal de monteur ook niet elke avond kunnen gok ik. Dus er moet een moment zijn dat we beide kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
rens-br schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:11:
[...]

Het enige wat die Vodafone monteur standaard komt doen is de glasvezel kabel patchen en in de Draytek stoppen. Apparatuur wordt dus waarschijnlijk niet vervangen, maar er wordt gewoon een (extra) kabel gelegd van je Genexis naar de Draytek.

Mocht er toch iets vervangen moeten worden aan je Genexis, dan komt er een andere monteur langs, in mijn geval van Reggefiber, die het apparaat vervangt.

Iets gedetailleerder: De Vodafone monteur moet komen omdat Vodafone niet dezelfde actieve NT gebruikt als (bijvoorbeeld) Tweak. De VF monteur gaat een glasvezelkabel direct in de FTU aansluiten en die dan aansluiten op de Draytek. De actieve kop van Tweak zal dan van de FTU afmoeten en vervangen moeten worden door een lege kap. Als die er niet is, dan zal er niks op komen (helaas).
Het plaatsen van een patchkabel, direct op de connector van de FTU (de grondplaat zeg maar) is geen doe het zelf werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

LordSinclair schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:19:
[...]
Dus ik moet nog even geduld hebben, daarnaast zal de monteur ook niet elke avond kunnen gok ik. Dus er moet een moment zijn dat we beide kunnen.
Bedoelde meer de theoretische aansluitdatum. Die ligt bij jou dus op 7 juni. Wanneer heb je besteld? Bij mij ligt die datum namelijk op 01 juli en heb gisteren besteld.

Bij mijn vorige Vodafone aansluiting kon de Guidon monteur alleen tijdens kantooruren en niet 's avonds en in het weekend, maar misschien heb jij meer geluk. Dat was de monteur van Reggefiber. De Guidon monteur is destijds geweest op een zaterdagmiddag.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 13-05-2016 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
rens-br schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 10:38:
Maar het is wel mogelijk om poort 1(internet), poort 3(TV) in een Managed Switch te stoppen, die te combineren(trunken?), daarna over één kabel naar boven, en bij de volgende Managed Switch weer los te trekken? Dit idee:

code:
1
2
3
4
Met wat ik van de materie weet zie ik dat ook niet werken. De tv decoder krijgt een eigen ip adres en is lid van VLAN 840 waar het internet gedeelte van de Draytek in VLAN 300 zit. Als je inlogt op de Draytek zul je zien dat je enkel in het "internet gedeelte" eigen VLANs kunt aanmaken en eea wordt niet vanuit de WAN poort van de Draytek getagged doorgegeven naar een eventuele andere trunk. Dus nee, ik denk niet dat het gaat werken. Maar voel je vrij om het te testen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

LordSpud schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:04:
Maar voel je vrij om het te testen :-)
Heb helaas geen apparatuur om het te testen en mijn eigen lijn wordt pas over 1.5 maand aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:22

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Mijn ouders hebben sinds deze week geen verbinding meer met het glasvezel netwerk.

Ze hebben Vodafone gebeld met de klacht dat ze geen tv/internet/telefoon meer hadden en na een paar testen gaf vodafone aan dat ze het modem niet konden zien en dat zij dachten dat de aansluiting kapot was dus die zelfde middag stond iemand van het glasvezel aan de deur met een KPN glasvezel modem om te kijken of het glasvezel werkte (en dat deed het) dus het defect zit in de router van Vodafone zelf. De glasvezel monteur gaf aan dat dit heel vaak voor kwam dat vodafone hem erop af stuurde terwijl het 7/10 keer de modem zelf is en dat hij daaraan niet veel kon doen.

Nu mogen mijn ouders 5 dagen wachten en kijken of het dan opeens wel weer werkt en zo niet moeten ze weer bellen mijn vader twijfelt nu eraan om over te stappen naar KPN alleen dan is hij zijn korting kwijt (mobiel ook bij vodafone)

Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Barre73 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:37:
[...]

Iets gedetailleerder: De Vodafone monteur moet komen omdat Vodafone niet dezelfde actieve NT gebruikt als (bijvoorbeeld) Tweak. De VF monteur gaat een glasvezelkabel direct in de FTU aansluiten en die dan aansluiten op de Draytek. De actieve kop van Tweak zal dan van de FTU afmoeten en vervangen moeten worden door een lege kap. Als die er niet is, dan zal er niks op komen (helaas).
Het plaatsen van een patchkabel, direct op de connector van de FTU (de grondplaat zeg maar) is geen doe het zelf werk.
Dank je wel, moet de Draytek dan ook dichtbij het FTU punt staan? Want dat is in een hoek van de woonkamer. Ik mag hopen dat de monteur dan een lege kap mee neemt want toen ik hier kwam wonen zat er al een NT op.
rens-br schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:40:
Bedoelde meer de theoretische aansluitdatum. Die ligt bij jou dus op 7 juni. Wanneer heb je besteld? Bij mij ligt die datum namelijk op 01 juli en heb gisteren besteld.
Ik heb het afgelopen dinsdag besteld (gisteravond bevestigd gekregen). Volgende de website van Vodafone kan de monteur ook in de avonduren en op zaterdag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppi_078
  • Laatst online: 29-10 07:21
Barre73 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:37:
[...]

De vodafone monteur die bij mij geweest is heeft de NT eraf gehaald en alles wat erin zat eruit gehaald en weer leeg teruggeplaatst. Uiteraard met de VF glasvezelpatchkabel.

Niet omdat het moet, maar omdat het kan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
LordSinclair schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 17:40:
Dank je wel, moet de Draytek dan ook dichtbij het FTU punt staan?
De bij het installatiepakket geleverde glasvezelpatchkabel is een meter of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
peppi_078 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 17:56:
[...]

De vodafone monteur die bij mij geweest is heeft de NT eraf gehaald en alles wat erin zat eruit gehaald en weer leeg teruggeplaatst. Uiteraard met de VF glasvezelpatchkabel.
De NT is het deel van de aansluiting waar de stekker aan zit. Die kan er afgehaald worden maar die kan je niet leeg terugplaatsen. Het is namelijk 1 gesloten module met elektronica erin.
De FTU is wat er overblijft als je de NT eraf haalt. De bescherming van de glasvezels dus.
Bij jou is dus een lege kap terug geplaatst. Zonder stekkers of poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppi_078
  • Laatst online: 29-10 07:21
Barre73 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 19:39:
[...]

De NT is het deel van de aansluiting waar de stekker aan zit. Die kan er afgehaald worden maar die kan je niet leeg terugplaatsen. Het is namelijk 1 gesloten module met elektronica erin.
De FTU is wat er overblijft als je de NT eraf haalt. De bescherming van de glasvezels dus.
Bij jou is dus een lege kap terug geplaatst. Zonder stekkers of poorten.
Jup, en die heeft de monteur allemaal uit die kap gehaald. Aangezien hij geen lege kap bij had :)

Niet omdat het moet, maar omdat het kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifra
  • Laatst online: 19-10 04:46
Ik wou overstappen naar vodafone 500/500 maar nu vroeg ik mij af of ze bridge mode hebben in hum draytek meuk. Gezien ik thuis een webserver en gameserver draai zou ik graag mijn eigen spul gebruiken ipv die china troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Shifra schreef op maandag 16 mei 2016 @ 08:53:
Ik wou overstappen naar vodafone 500/500 maar nu vroeg ik mij af of ze bridge mode hebben in hum draytek meuk. Gezien ik thuis een webserver en gameserver draai zou ik graag mijn eigen spul gebruiken ipv die china troep.
Dat is hier in dit topic ruim te vinden en staat trouwens ook op hun site bij de specs van hun router..

Het antwoord is trouwens "nee".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Shifra schreef op maandag 16 mei 2016 @ 08:53:
Allereerst, voor een standaard providermodem, is de Draytek echt niet de minste. Je krijgt een degelijke en stabiele modem/router, dus de diskwalificatie van Chinese troep is niet terecht.
Web- en gameserver zijn gewoon te draaien want je kunt poorten forwarden.
"Ik wou overstappen..." suggereert dat je niet meer wilt overstappen en je vraag dus puur theoretisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifra
  • Laatst online: 19-10 04:46
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:08:
[...]

Allereerst, voor een standaard providermodem, is de Draytek echt niet de minste. Je krijgt een degelijke en stabiele modem/router, dus de diskwalificatie van Chinese troep is niet terecht.
Web- en gameserver zijn gewoon te draaien want je kunt poorten forwarden.
"Ik wou overstappen..." suggereert dat je niet meer wilt overstappen en je vraag dus puur theoretisch is.
Als ik even 2 min google zijn er pagina's en pagina's vol met klachten over de modem/router die vodafone erbij levert en is hij zeker niet zo stabiel als je hier vermeld. Tevens is hij zeker ook niet opgewassen tegen mijn spul wat ik hier thuis heb staan en gezien ik niet voor niets een 1000,- kostende setup heb is het dus ook de bedoeling dat het gebruikt wordt.

Leuke aanbieding voor huis tuin keuken maar niet voor mij is de conclusie ook na de grondige info die de dame mij in de chat van vodafone gaf. Op naar tweak,kpn of ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-10 15:34
En we hebben weer internettoegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

LordSinclair schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 17:40:
[...]
Ik heb het afgelopen dinsdag besteld (gisteravond bevestigd gekregen). Volgende de website van Vodafone kan de monteur ook in de avonduren en op zaterdag komen.
Dat wordt de verbinding bij jou een stuk sneller opgeleverd als bij mij. Heb je geluk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Shifra schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 01:53:
[...]
Tevens is hij zeker ook niet opgewassen tegen mijn spul wat ik hier thuis heb staan en gezien ik niet voor niets een 1000,- kostende setup heb is het dus ook de bedoeling dat het gebruikt wordt.
Als jij goede apparatuur in huis hebt kan je de SFP van Vodafone direct in jouw hardware. Dat is een setup met minder invloed van de hardware van de provider dan bij elke andere provider.

Je bent er als expert vast mee bekend dat de bridge mode van de meeste routers van ISP's puur softwarematig is. Je ontloopt er gek gedrag van de router nog steeds niet mee. Als je direct een SFP gebruikt kan je hem wel volledig uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSpud
[...]

Als ik even 2 min google
Wat een attitude weer. Als je twee minuten googled op alle andere modems van alle andere providers zul je eenzelfde aantal klachten terug vinden. Als je gewoon even iets verder zoekt zie je dat je zowel bij Vodafone als bij KPN als bij XS4All, bijvoorbeeld, eigen hardware in kunt zetten al dan niet gebruikmakend van het meegeleverde modem. Al dan niet met support. Succes met het vinden van een provider voor het aansluiten van je dure apparaatjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Barre73 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:45:
[...]
Je hebt je ook georiënteerd op de technische kant? Bijvoorbeeld dat de Vodafone router altijd vlak bij je glasvezelaansluiting moet zitten? En dat kan ook niet anders door de manier van aansluiten die ze hebben gekozen (met een extra klein glasvezelkabeltje).
Dat levert voor veel mensen een probleem op met bekabeling omdat je dus voor je TV en evt andere apparaten meerdere kabels moet zien te krijgen naar die router. TV en internet moeten bij Vodafone altijd over aparte kabels.
Bedoelde inderdaad HD. Dit wordt al mijn tweede Vodafone aansluiting, heb er al eentje op onze vereniging aangesloten paar maanden geleden. Dus ken de technische kant al.

Maar in mijn nieuwe huis zit de glasvezel aansluiting in de meterkast, dus komt de Draytek ook in de meterkast. Ideale plek als je het mij vraagt. Verder ligt er vanuit de meterkast via PVC buizen in alle kamers coax. Ik ga dat vervangen door 2x CAT5e, hierdoor heb ik ook geen problemen met het splitten van ethernet + TV. Daarnaast zet ik de wifi van de Draytek uit, omdat ik er dit neer ga hangen: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack), om zo de problemen met het trage wifi deel op te lossen.

Eventueel vervang ik op termijn zelfs de Draytek voor een eigen router, waardoor je TV en internet wel over één kabel kan zetten d.m.v. VLAN. Maar zal eerst eens kijken hoe het werkt met alleen de Draytek.

offtopic:
Heb mijn reactie maar geplaatst in dit topic, omdat we anders wel heel offtopic raken in het Fiber topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Als ik even 2 min google zijn er pagina's en pagina's vol met klachten over de modem/router die vodafone erbij levert en is hij zeker niet zo stabiel als je hier vermeld. Tevens is hij zeker ook niet opgewassen tegen mijn spul wat ik hier thuis heb staan en gezien ik niet voor niets een 1000,- kostende setup heb is het dus ook de bedoeling dat het gebruikt wordt.

Leuke aanbieding voor huis tuin keuken
Dus je hebt de meest fantastische apparatuur staan maar je zit wel te kijken naar een huis, tuin en keuken consumenten lijntje sonder SLA etc. :?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
rens-br schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:57:
[...]

Bedoelde inderdaad HD. Dit wordt al mijn tweede Vodafone aansluiting, heb er al eentje op onze vereniging pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Da's een mooi ding. Heb zelf de AP PRO en die heb ik buiten de meterkast gehangen. Ik heb niet een heel groot huis maar wel eentje met twee verdiepingen en een redelijke tuin en heb overal bereik. Oke, toen ik vorig jaar het dakkapel stond te schilderen op 't dak wat minder maar toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

LordSpud schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:09:
Da's een mooi ding. Heb zelf de AP PRO en die heb ik buiten de meterkast gehangen. Ik heb niet een heel groot huis maar wel eentje met twee verdiepingen en een redelijke tuin en heb overal bereik. Oke, toen ik vorig jaar het dakkapel stond te schilderen op 't dak wat minder maar toch :+
Mijn plan was ook om het buiten de meterkast te hangen ergens op een centrale plek (moet even kijken of dat goed gaat komen met de kabels).

Heb jij dan deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band? Wat is het voordeel tussen die en de Lite? Beter gezegd: wat rechtvaardigt het hoge prijsverschil?

En wat voor snelheden haal je op 2,4 en 5Ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-10 09:51

Dazzler2120

FP ProMod
rens-br schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:15:
[...]

Mijn plan was ook om het buiten de meterkast te hangen ergens op een centrale plek (moet even kijken of dat goed gaat komen met de kabels).

Heb jij dan deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band? Wat is het voordeel tussen die en de Lite? Beter gezegd: wat rechtvaardigt het hoge prijsverschil?

Wat ik uit de specificaties ophaal is de lite versie zelfs iets beter? (of ik mis iets?)

Pro versie:
Verbinding (wlan) 802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n
Maximale snelheid 2,4GHz 450Mbps
Maximale snelheid 5GHz 300Mbps
Maximale totale wifi snelheid 750Mbps

Lite versie:
Verbinding (wlan) 802.11a, 802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n
Maximale snelheid 2,4GHz 300Mbps
Maximale snelheid 5GHz 867Mbps
Maximale totale wifi snelheid 1,167Gbps

Enige wat ik me dan kan voorstellen is bereik van de AP's en hardware dat in het apparaat gebruikt wordt...

[ Voor 4% gewijzigd door Dazzler2120 op 18-05-2016 14:32 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Dazzler2120 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:30:
[...]
Wat ik uit de specificaties ophaal is de lite versie zelfs iets beter? (of ik mis iets?)
Dat lijkt er inderdaad wel op. De Pro heeft alleen twee ethernet poorten, ondersteuning voor 802.3af PoE (wat dat dan ook mag zijn) en de theoretische wifi snelheid op 2,4Ghz is hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

802.3af PoE is dit: Wikipedia: Power over Ethernet :)
Is in 2009 nog een vervolg op gekomen met 802.3at

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 15:10:
802.3af PoE is dit: Wikipedia: Power over Ethernet :)
Is in 2009 nog een vervolg op gekomen met 802.3at
Bedankt voor de link. Maar de Lite ondersteunt ook POE, maar daar staat niet specifiek bij dat het 802.3af is. Daarom vroeg ik me af wat het verschil was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:17
rens-br schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:57:
[...]

Bedoelde inderdaad HD. Dit wordt al mijn tweede Vodafone aansluiting, heb er al eentje op onze vereniging aangesloten paar maanden geleden. Dus ken de technische kant al.

Maar in mijn nieuwe huis zit de glasvezel aansluiting in de meterkast, dus komt de Draytek ook in de meterkast. Ideale plek als je het mij vraagt. Verder ligt er vanuit de meterkast via PVC buizen in alle kamers coax. Ik ga dat vervangen door 2x CAT5e, hierdoor heb ik ook geen problemen met het splitten van ethernet + TV. Daarnaast zet ik de wifi van de Draytek uit, omdat ik er dit neer ga hangen: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack), om zo de problemen met het trage wifi deel op te lossen.

Eventueel vervang ik op termijn zelfs de Draytek voor een eigen router, waardoor je TV en internet wel over één kabel kan zetten d.m.v. VLAN. Maar zal eerst eens kijken hoe het werkt met alleen de Draytek.

offtopic:
Heb mijn reactie maar geplaatst in dit topic, omdat we anders wel heel offtopic raken in het Fiber topic
Vast een domme vraag, maar je prikt die dus gewoon in je ethernet-poort en kan vervolgens de Wifi instellen via dat AP? Is het echt veel beter dan de Wifi op de Draytek? Want in de huiskamer is de Wifi prima, maar vooral op de 1e verdieping en in de tuin is het soms heel traag, maar dit zou dus de oplossing kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
kepler schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 16:20:
[...]

Vast een domme vraag, maar je prikt die dus gewoon in je ethernet-poort en kan vervolgens de Wifi instellen via dat AP? Is het echt veel beter dan de Wifi op de Draytek? Want in de huiskamer is de Wifi prima, maar vooral op de 1e verdieping en in de tuin is het soms heel traag, maar dit zou dus de oplossing kunnen zijn?
Een AP is enkel bedoeld om Wifisignaal te verspreiden. Een router met WiFi moet nog veel meer doen. Stel je zelf dus voor wat beter werkt. Een apparaat met 1 doel dat alleen maar dat hoeft te doen, of een apparaat dat meerdere dingen tegelijk moet doen. En daarbij ook niet teveel mag kosten...

Overigens zijn er meer AP's dan alleen de bovengenoemde. In het KPN topic komen ze er net achter dat de "KPN WiFi Versterker" ook gewoon werkt bij andere providers. Logisch want het is gewoon een AP. Maar wel eentje met hele goede prestaties, specificaties (incl IGMP snooping en bandsteering) en prijs (tijdelijk 49 euro)
Kijk zelf: pricewatch: KPN WiFi Versterker DualBand

[ Voor 24% gewijzigd door Barre73 op 18-05-2016 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Barre73 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:28:
[...]

Een AP is enkel bedoeld om Wifisignaal te verspreiden. Een router met WiFi moet nog veel meer doen. Stel je zelf dus voor wat beter werkt. Een apparaat met 1 doel dat alleen maar dat hoeft te doen, of een apparaat dat meerdere dingen tegelijk moet doen. En daarbij ook niet teveel mag kosten...

Overigens zijn er meer AP's dan alleen de bovengenoemde. In het KPN topic komen ze er net achter dat de "KPN WiFi Versterker" ook gewoon werkt bij andere providers. Logisch want het is gewoon een AP. Maar wel eentje met hele goede prestaties, specificaties (incl IGMP snooping en bandsteering) en prijs (tijdelijk 49 euro)
Thanks, klinkt logisch. Ik heb wel een extender, maar dat werkt ook niet heel soepel. Binnenkort maar ff aanschaffen dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

kepler schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 16:20:
[...]
Simpel gezegd: Ja. Op onze vereniging komen we op de Draytek niet boven de 30Mbit uit met de Wifi, terwijl er maar één ander Wifi netwerk in de buurt is. De Draytek ondersteunt ook alleen Wifi op de 2,4Ghz band, wat het in drukke gebieden sowieso erg traag maakt.

De door mij genoemde Ubiquiti UniFi AP Lite heb ik bij andere mensen 80Mbit zien halen op 2,4Ghz en de lite ondersteunt wel 5Ghz, waardoor de snelheid alleen maar hoger kan worden.
kepler schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 18:52:
Thanks, klinkt logisch. Ik heb wel een extender, maar dat werkt ook niet heel soepel. Binnenkort maar ff aanschaffen dan :)
Hou er dus wel rekening mee dat je een ethernetkabel moet hebben op de plek waar je de AP wilt aansluiten. Verder is een extender eigenlijk alleen nuttig als je geen behoefte hebt aan snelheid, maar wel aan bereik. (Bij een extender wordt het bereik wel groter, maar de snelheid wordt gehalveerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
rens-br schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:15:
[...]

Wat is het voordeel tussen die en de Lite? Beter gezegd: wat rechtvaardigt het hoge prijsverschil?

Voor mij was snelheid niet zo heel belangrijk aangezien ik zoveel mogelijk bedraad werk. Stabiliteit en bereik daarentegen vind ik wel belangrijk. Destijds viel derhalve de keuze op de Pro. Ik weet niet meer zeker of die variant van de Lite toen al beschikbaar was. Lijkt me ook een prima apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

LordSpud schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 07:42:
Voor mij was snelheid niet zo heel belangrijk aangezien ik zoveel mogelijk bedraad werk. Stabiliteit en bereik daarentegen vind ik wel belangrijk. Destijds viel derhalve de keuze op de Pro. Ik weet niet meer zeker of die variant van de Lite toen al beschikbaar was. Lijkt me ook een prima apparaat.
Zoveel mogelijk bedraad heeft ook mijn voorkeur. Helaas kan ik in onze smartphones en tablets geen ethernet kabels stoppen. :P Bedankt in ieder geval voor je reactie! Ik ga eerst eens kijken hoe de Draytek bevalt, maar waarschijnlijk komt er al gauw de Lite te hangen.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 19-05-2016 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:33

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Misschien had je 3 minuten moeten googelen... KPN gebruikt PPPoE voor zijn verbindingen, zoals je weet een heel oud protocol. Dit vraagt heel wat rekenkracht van je router en is dus onhandig als je je eigen hardware wilt inzetten. VF levert 'gewoon' een lijn waarop op een aantal VLANs internet en TV uitkomt. De router kan dus gewoon met DHCP en TCP/IP een verbinding opzetten. Veel minder overhead dus.

Dus wil je echt goed internet zonder afhankelijk te zijn van je provider? Neem Vodafone! laat de monteur lekker alles installeren, haal vervolgens zelf de SFP incl Gbic uit je router, stop die in een managed switch, stuur het internet VLAN naar je eigen router en stuur het TV vlan naar je TV. Geen enkele provider heeft het zo goed voor elkaar als Vodafone. Het enige dat je naast je eigen router nodig hebt is een managed switch met een SFP poort. Hier draait een TP-Link van 100 euro naast mijn router. Nog nooit zo stabiel internet gehad. Uiteraard wel geen support, maar dat hebben we niet nodig als tweakers :).

EDIT: nav. post hieronder: Je telefonie vervalt dan. Zelf heb ik een mooi Voip accountje :)
[...]

Leuke aanbieding voor huis tuin keuken maar niet voor mij is de conclusie ook na de grondige info die de dame mij in de chat van vodafone gaf. Op naar tweak,kpn of ergens anders.

[ Voor 2% gewijzigd door prein2 op 19-05-2016 08:12 . Reden: vervallen van telefonie vermeld. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

prein2 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:03:
Dus wil je echt goed internet zonder afhankelijk te zijn van je provider? Neem Vodafone! laat de monteur lekker alles installeren, haal vervolgens zelf de SFP incl Gbic uit je router, stop die in een managed switch, stuur het internet VLAN naar je eigen router en stuur het TV vlan naar je TV. Geen enkele provider heeft het zo goed voor elkaar als Vodafone. Het enige dat je naast je eigen router nodig hebt is een managed switch met een SFP poort. Hier draait een TP-Link van 100 euro naast mijn router. Nog nooit zo stabiel internet gehad. Uiteraard wel geen support, maar dat hebben we niet nodig als tweakers :).
Het nadeel alleen van deze constructie is dat je geen telefonie verkeer hebt, of is dit inmiddels opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
Geen enkele provider heeft het zo goed voor elkaar als Vodafone.
[...]
Enig klein puntje vind ik dat ze telefonie ook op een eigen VLAN hadden mogen zetten zoals bij KPN en derivaten. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
[...]

Overigens verkoopt VF tegenwoordig ook haar eigen AP's via de Vodafone Plaza.
De Fritz WLAN repeater 310 en de 1750E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Dazzler2120 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:30:
Overigens verkoopt VF tegenwoordig ook haar eigen AP's via de Vodafone Plaza.
De Fritz WLAN repeater 310 en de 1750E
Dat zijn beide geen AP's, maar repeaters. Wereld van verschil! Als je een kabel kan trekken, schaf dan een AP aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
rens-br schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:58:
[...]

Dat zijn beide geen AP's, maar repeaters. Wereld van verschil! Als je een kabel kan trekken, schaf dan een AP aan!
De 1750E kan ook als AP ingezet worden. Blijft dat hij duurder is dan die van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

hcQd schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:02:
[...]
De 1750E kan ook als AP ingezet worden. Blijft dat hij duurder is dan die van KPN.
Je hebt inderdaad gelijk. Overigens als ik dan toch mag kiezen zou ik toch gewoon voor pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack), aangezien die ook nog eens super eenvoudig uit te breiden zijn en dan ook perfect met elkaar samen werken.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 20-05-2016 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
rens-br schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:00:
[...]

Simpel gezegd: Ja. Op onze vereniging komen we op de Draytek niet boven de 30Mbit uit met de Wifi, terwijl er maar één ander Wifi netwerk in de buurt is. De Draytek ondersteunt ook alleen Wifi op de 2,4Ghz band, wat het in drukke gebieden sowieso erg traag maakt.

De door mij genoemde Ubiquiti UniFi AP Lite heb ik bij andere mensen 80Mbit zien halen op 2,4Ghz en de lite ondersteunt wel 5Ghz, waardoor de snelheid alleen maar hoger kan worden.

[...]

Hou er dus wel rekening mee dat je een ethernetkabel moet hebben op de plek waar je de AP wilt aansluiten. Verder is een extender eigenlijk alleen nuttig als je geen behoefte hebt aan snelheid, maar wel aan bereik. (Bij een extender wordt het bereik wel groter, maar de snelheid wordt gehalveerd)
De extender ben ik ook niet zo blij mee, omdat inderdaad de snelheid naar beneden gaat. Er loopt wel een netwerkkabel naar de woonkamer, maar ik wil de AP gewoon (hoog) in de meterkast ophangen. Dat is ongeveer het midden van het huis en hopelijk heb ik dan gewoon overal goed bereik en goede snelheid. Vaak heb ik op de slaapkamer wel redelijk bereik, maar geen goede snelheid.

Dank voor je uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

kepler schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 15:12:
De extender ben ik ook niet zo blij mee, omdat inderdaad de snelheid naar beneden gaat. Er loopt wel een netwerkkabel naar de woonkamer, maar ik wil de AP gewoon (hoog) in de meterkast ophangen. Dat is ongeveer het midden van het huis en hopelijk heb ik dan gewoon overal goed bereik en goede snelheid. Vaak heb ik op de slaapkamer wel redelijk bereik, maar geen goede snelheid.
De meterkast is eigenlijk nooit een ideale locatie voor draadloze hardware, aangezien het per definitie al door de muur heen moet. Verder heb je in de meterkast ook te maken met spanning, wat een nadelig effect kan hebben op het bereik. (Dat laatste is vooral theoretisch overigens).

Overigens ga ik er even vanuit dat je Draytek ook in de meterkast zit, ik kan het dan wel aanraden om de wifi op de Draytek uit te schakelen, aangezien dit ook weer interferentie kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
rens-br schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 15:17:
[...]

De meterkast is eigenlijk nooit een ideale locatie voor draadloze hardware, aangezien het per definitie al door de muur heen moet. Verder heb je in de meterkast ook te maken met spanning, wat een nadelig effect kan hebben op het bereik. (Dat laatste is vooral theoretisch overigens).

Overigens ga ik er even vanuit dat je Draytek ook in de meterkast zit, ik kan het dan wel aanraden om de wifi op de Draytek uit te schakelen, aangezien dit ook weer interferentie kan opleveren.
Nee dat klopt, maar waar ik de AP ook neerzet ik zal door een muur heen moeten natuurlijk. Er vanuit gaande dat ik maar 1 AP gebruik, anders wordt het wat prijzig. Als ik hem in de woonkamer zet moet het signaal meerdere muren door naar de slaapkamer natuurlijk.

Draytek hangt ook in de meterkast, maar het plan was om die dan uit te schakelen en alleen de AP te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

kepler schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 15:29:
Draytek hangt ook in de meterkast, maar het plan was om die dan uit te schakelen en alleen de AP te gebruiken.
Daar heb je inderdaad gelijk in. In mijn geval wordt het internet het meeste gebruikt in de woonkamer, dus de bedoeling is om dat ding ook in de woonkamer te hangen (even kijken of dit mogelijk is). Maar je komt er vanzelf achter, waar het bereik / snelheid het beste is. Overigens is dit een leuk tooltje om het bereik te bekijken en voor het bekijken van vrije Wifi kanalen kun je bijvoorbeeld Google Play: Wifi Analyzer of Windows Store: Wifi Analyzer gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door rens-br op 19-05-2016 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
kepler schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 15:29:
[...]

Nee dat klopt, maar waar ik de AP ook neerzet ik zal door een muur heen moeten natuurlijk. Er vanuit gaande dat ik maar 1 AP gebruik, anders wordt het wat prijzig. Als ik hem in de woonkamer zet moet het signaal meerdere muren door naar de slaapkamer natuurlijk.

Misschien het AP net buiten de meterkast aan de andere kant van de deur hangen? Met de UTP kabel en de voedingskabel terug de meterkast in. Beter uit de meterkast dan er in lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Barre73 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 15:57:
Misschien het AP net buiten de meterkast aan de andere kant van de deur hangen? Met de UTP kabel en de voedingskabel terug de meterkast in. Beter uit de meterkast dan er in lijkt me zo.
Dat lijkt mij inderdaad ook.

Het voordeel van mijn gelinkte router is dat het geen losse voedingskabel nodig heeft, omdat het POE ondersteunt. Alleen een ethernet kabel trekken is dus genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 19-05-2016 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
rens-br schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 17:52:
[...]

Dat lijkt mij inderdaad ook.

Het voordeel van mijn gelinkte router is dat het geen losse voedingskabel nodig heeft, omdat het POE ondersteunt. Alleen een ethernet kabel trekken is dus genoeg.
Ik was nog niet bekend met POE maar dat zou dan toch ook moeten betekenen dat de router waar je het AP op aansluit (de Draytek in dit geval dan) ook POE moet ondersteunen? Anders komt er nog geen stroom door de ethernetkabel.
Dat vind ik niet terug in de specs van de 2132 FVn van Vodafone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 10:23
Barre73 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 19:46:
[...]

Ik was nog niet bekend met POE maar dat zou dan toch ook moeten betekenen dat de router waar je het AP op aansluit (de Draytek in dit geval dan) ook POE moet ondersteunen? Anders komt er nog geen stroom door de ethernetkabel.
Dat vind ik niet terug in de specs van de 2132 FVn van Vodafone
De Unifi AP's worden geleverd met een POE Injector.

[XBO/PSN: BroedersKolk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
rens-br schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:58:
[...]

Ah excuus! Kleine vergissing van mijn kant, bedankt voor je correctie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Barre73 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 15:57:
[...]

Hmm, onder de trap is een goede optie, alhoewel ik daar eerst een netwerkkabel naar toe moet krijgen :P In de gang staat zo'n AP niet heel mooi. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jooncheez schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 20:03:
[...]

De Unifi AP's worden geleverd met een POE Injector.
Ik denk dat ik het snap...
UTP kabeltje van Draytek poort naar POE injector-> Stroomkabel van stopcontact (in meterkast) naar POE injector-> En dan een andere ethernetkabel van POE injector naar je Unifi AP?
Dus de injector ontvangt ethernetsignaal en stroom en combineert dat via POE over 1 andere ethernetkabel richting het AP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Laatst online: 09:28
Tja, TCP/IP is ook een oud protocol. PSTN is ook al een paar jaar oud. Maar daarmee is het niet slecht. Waarom PPPoE "heel veel" rekenkracht vraagt van je router en waarom dat dan niet OK is lees ik niet, dat is dan ook lariekoek. Veelal zit dit keurig ingebakken in een specifiek stukje netwerk hardware (ASIC) die het rekenwerk doet, daar heeft je router geen centje pijn aan.

KPN gebruikt overigens ook gewoon VLAN's voor TV, Internet en bellen. Legio sites die melden hoe je die keurig - met behoud van telefonie en support - kunt inzetten om TV en internet elders in het huis te krijgen met je eigen hardware. En ja, daar blijft de Experia box tussen zitten als domeinscheiding. En dat werkt meer dan uitstekend kan ik je melden.

Kortom: De grote jongens hebben het wel OK voor elkaar, technisch kan je gewoon bij beide hetzelfde bereiken met de juiste kennis. Niks mis mee.

My two cents ;)
Misschien had je 3 minuten moeten googelen... KPN gebruikt PPPoE voor zijn verbindingen, zoals je weet een heel oud protocol. Dit vraagt heel wat rekenkracht van je router en is dus onhandig als je je eigen hardware wilt inzetten. VF levert 'gewoon' een lijn waarop op een aantal VLANs internet en TV uitkomt. De router kan dus gewoon met DHCP en TCP/IP een verbinding opzetten. Veel minder overhead dus.

EDIT: nav. post hieronder: Je telefonie vervalt dan. Zelf heb ik een mooi Voip accountje :)

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Laatst online: 09:28
Dus een apparaat met meerdere functies is per definitie slechter dan een apparaat met één functie? Geen sterke argumentatie als je het mij vraagt. Wat meespeelt zijn technische specificaties, omstandigheden waar in gewerkt wordt, etcetera. Als je de juiste keuzes maakt werkt een combi apparaat minstens zo goed als een standalone ding die overigens ook brandhout kan zijn.

Kortom: Alle waar naar zijn geld. Jouw stelling is iets te kort door de bocht. Een smartphone (bellen/internet/mail/weetikveel) is niet slechter dan een T65 toestel. Het is anders. Een smart TV is volgens deze definitie slechter dan een radio. Dat is ook zo overigens, maar dat ligt aan het programma aanbod op TV, niet omdat de TV meer tegelijk kan ... ;)
[...]

[ Voor 7% gewijzigd door Houtenklaas op 19-05-2016 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Barre73 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 20:40:
[...]
UTP kabeltje van Draytek poort naar POE injector-> Stroomkabel van stopcontact (in meterkast) naar POE injector-> En dan een andere ethernetkabel van POE injector naar je Unifi AP?
Dus de injector ontvangt ethernetsignaal en stroom en combineert dat via POE over 1 andere ethernetkabel richting het AP?
Helemaal juist inderdaad! En mocht je toch een router hebben die POE heeft, dan is zo'n injector niet nodig natuurlijk. Overigens wordt bij elke Ubiquiti een injector meegeleverd, kijk maar in de Pricewatch.
kepler schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 20:18:
[...]
Hmm, onder de trap is een goede optie, alhoewel ik daar eerst een netwerkkabel naar toe moet krijgen :P In de gang staat zo'n AP niet heel mooi. Dank voor het meedenken!
Overigens als je het ding online koopt, kan je het eerst 14 dagen uitproberen. Je kan dan gewoon kijken wat de beste plek is en als de snelheid als nog tegen valt stuur je het apparaat eenvoudig weer terug.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 20-05-2016 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
Zo'n AP buiten te meterkast is toch niet heel lelijk? :-)

Afbeeldingslocatie: http://tech.piepers.me/ap-closet-thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

LordSpud schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:41:
Zo'n AP buiten te meterkast is toch niet heel lelijk? :-)

[afbeelding]
Doet inderdaad weinig afbreuk aan het geheel. Ik wist niet dat die acces points ook aan de muur mochten hangen, ik dacht dat ze altijd aan het plafond moesten. Heb je ervaring mee of het iets uitmaakt?
Pagina: 1 ... 95 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.