Vodafone Thuis via Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 107 Laatste
Acties:
  • 774.895 views

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:08
Dazzler2120 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:29:
[...]

Er kunne problemen komen door stroomgroepen, en apparaten op het elektriciteitsnetwerk.
Devolo's zijn over het algemeen het minst storingsgevoelig (dus gemiddeld gezien de beste gebruikerservaringen).
1gbit is echt niet nodig voor tv stream ;)
IPTV zal streams van 8-12mbit opleveren. 100mbit powerline adapters heb je dan dus meer als voldoende mee.
Anderszijs houden die gigabit powerline setjes die er nu zijn wel in dat ze ook volgens de nieuwste modulatietechnieken werken. En los van het feit dat je die (puur theoretische) bandbreedte dan misschien niet nodig hebt, zijn ze wel vaak ook weer minder storingsgevoelig dan de vorige generatie.

Ik zou nu iig sowieso voor de 600 mbps en hoger generatie gaan. Daarbij mogen de netwerkpoorten dan prima 'slechts' 100 mbit zijn want inderdaad, een TV stream is niet meer dan 12-13 mbps.

Interessant leesvoer:
http://nl.hardware.info/r...t-strijd-tegen-de-storing

[ Voor 17% gewijzigd door eymey op 16-03-2015 13:53 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:13

Dazzler2120

FP ProMod
eymey schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:50:
[...]

Anderszijs houden die gigabit powerline setjes die er nu zijn wel in dat ze ook volgens de nieuwste modulatietechnieken werken. En los van het feit dat je die (puur theoretische) bandbreedte dan misschien niet nodig hebt, zijn ze wel vaak ook weer minder storingsgevoelig dan de vorige generatie.

Ik zou nu iig sowieso voor de 600 mbps en hoger generatie gaan. Daarbij mogen de netwerkpoorten dan prima 'slechts' 100 mbit zijn want inderdaad, een TV stream is niet meer dan 12-13 mbps.

Interessant leesvoer:
http://nl.hardware.info/r...t-strijd-tegen-de-storing
Klopt, daar heb je zeer zeker gelijk in :) even niet aan gedacht in mijn eigen vergelijking.

Ben zelf sowieso niet zo'n voorstander van powerlines of 'draadloze' oplossingen... Thuis teveel gezeik mee gehad, overal kabels lopen, meerdere access points in huis voor wifi voor telefoons en tablets met kabel aangesloten. Voor mijn laptop vaste werkplek gemaakt, en alle vaste pc's ook een kabeltje.
Moet alleen voor mijn slaapkamer nog een switch met kabeltjes halen zodat ik mijn ps4, tv en laptop tegelijk kan aansluiten :)

PS4 PSN: Dazzler2120

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:08
In principe ben ik ook helemaal voor alles bekabeld. En grotendeels hebben we dat ook. Naar alles wat ook maar enigszins stationair is ligt UTP.

Echter, ik heb ooit eens zo'n 500 mbps powerline setje gewonnen en toen ook maar een Fritz@Powerline 546e gehaald (powerline + 2,4 ghz. WIFI AP) en ik moet zeggen: Het werkt toch best leuk! Powerline haalt hier en stabiele 100 mbps en het voordeel is dat ik dat AP nu dus ergens heb hangen waar het bijna niet te doen is om er UTP heen te krijgen :).

Op zich geloof ik dus wel in powerline, op plekken waar het electriciteitsnetwerk gewoon mee werkt :). Het werkt in ieder geval goed tot zeer goed voor onze gemiddelde WIFI toepassingen op smartphone en tablet :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
Pfff ik zit met een probleem. :(

Op 1 januari heb ik vodafone glasvezel aangevraagd, op 2 februari kwam de monteur. En die ging de stoep openbreken en de kabel naar binnen leggen.

Helaas heeft de monteur de kabel nooit gevonden. En klopte de plattegrond niet. Hij gaf aan dat reggifiber binnenkort zou langs komen met een graafmachientje, en ze dan de kabel gaan vinden. Mocht hij er niet liggen zouden ze een nieuwe kabel schieten.

Vanaf 2 februari heb ik elke week met vodafone en met reggifiber gebeld over een status update, op mail krijg ik geen antwoord. En ze komen meerdere terugbel afspraken niet na.

Nu heb ik vandaag weer contact met ze gezocht. En vodafone geeft deze verklaring van reggifiber:

" Aansluiting is niet mogelijk, meneer woont in een hoogbouw pand. En de kruipruimte is niet toegankelijk."

IMHO een bullshit verklaring. Ik woon op de begaande grond. En ik heb niet eens een kruipruimte. De monteur heeft zelfs al een gat naar buiten gemaakt om de kabel mijn huis in te trekken.

Vodafone gaat alleen maar uit van de informatie van reggifiber(KPN). Terwijl alles wat reggifiber zegt een leugen is.

Nu zou ik eventueel een ADSL verbinding kunnen aanvragen. Maar dat is door de tijd niet meer mogelijk. Een huisgenoot heeft het aangevraagd. En de kabel is ook al bezet. Als ik op 1 januari meteen kabel of ADSL had gekozen had ik nu internet. Doordat alles misgaat, zit ik nu al 3 maanden op een 4g verbinding.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:18
harmz schreef op maandag 16 maart 2015 @ 19:11:
Pfff ik zit met een probleem. :(

Op 1 januari heb ik vodafone glasvezel aangevraagd, op 2 februari kwam de monteur. En die ging de stoep openbreken en de kabel naar binnen leggen.

Helaas heeft de monteur de kabel nooit gevonden. En klopte de plattegrond niet. Hij gaf aan dat reggifiber binnenkort zou langs komen met een graafmachientje, en ze dan de kabel gaan vinden. Mocht hij er niet liggen zouden ze een nieuwe kabel schieten.

Vanaf 2 februari heb ik elke week met vodafone en met reggifiber gebeld over een status update, op mail krijg ik geen antwoord. En ze komen meerdere terugbel afspraken niet na.

Nu heb ik vandaag weer contact met ze gezocht. En vodafone geeft deze verklaring van reggifiber:

" Aansluiting is niet mogelijk, meneer woont in een hoogbouw pand. En de kruipruimte is niet toegankelijk."

IMHO een bullshit verklaring. Ik woon op de begaande grond. En ik heb niet eens een kruipruimte. De monteur heeft zelfs al een gat naar buiten gemaakt om de kabel mijn huis in te trekken.

Vodafone gaat alleen maar uit van de informatie van reggifiber(KPN). Terwijl alles wat reggifiber zegt een leugen is.

Nu zou ik eventueel een ADSL verbinding kunnen aanvragen. Maar dat is door de tijd niet meer mogelijk. Een huisgenoot heeft het aangevraagd. En de kabel is ook al bezet. Als ik op 1 januari meteen kabel of ADSL had gekozen had ik nu internet. Doordat alles misgaat, zit ik nu al 3 maanden op een 4g verbinding.
Stuur me je postcode en huisnummer even in een DM, dan zal ik kijken wat ik voor je kan doen of kan achterhalen.
Reggefiber liegt op zich niet, maar kijkt naar wat er in hun database staat. Die gevuld is door de aannemer. Dat zou dus niet kloppen in jouw geval.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Roorensu
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-12 15:11
eymey schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:57:
In principe ben ik ook helemaal voor alles bekabeld. En grotendeels hebben we dat ook. Naar alles wat ook maar enigszins stationair is ligt UTP.

Echter, ik heb ooit eens zo'n 500 mbps powerline setje gewonnen en toen ook maar een Fritz@Powerline 546e gehaald (powerline + 2,4 ghz. WIFI AP) en ik moet zeggen: Het werkt toch best leuk! Powerline haalt hier en stabiele 100 mbps en het voordeel is dat ik dat AP nu dus ergens heb hangen waar het bijna niet te doen is om er UTP heen te krijgen :).

Op zich geloof ik dus wel in powerline, op plekken waar het electriciteitsnetwerk gewoon mee werkt :). Het werkt in ieder geval goed tot zeer goed voor onze gemiddelde WIFI toepassingen op smartphone en tablet :)
Ik zou dus een UTP-kabel moeten trekken langs de hal, voorbij het toilet en de trap de huiskamer in, door de provisiekast om vervolgens achter de TV uit te komen. Daar is zo'n 10m kabel voor nodig en die moet overal weggewerkt worden (ik ga geen gootjes plakken). Het is een nieuwbouw woning (net opgeleverd) en ik heb overal loze leidingen en RJ45 plugs in de muur behalve in de huiskamer. 8)7. De vloer ligt al en de plinten zitten al tegen de muur.

Dus ik ga het denk ik toch maar proberen met een Powerline. Vodafone wordt pas over twee weken opgeleverd. Ik zal tegen die tijd hier mijn bevindingen met een Powerline oplossing delen.

• FLASH1977
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05-2024
Ik raad het het je sterk af om de Powerline te gebruiken. Je kunt dan nog beter MoCa Adapters gebruiken (mits coax in de meterkast ligt). MoCa kan het IP verkeer omzetten wat leesbaar wordt op coax en zet het vervolgens weer om naar IP. Dit is een goed werkende oplossing. Nadeel is wel dat je minimaal zo'n € 130 kwijt bent om 1 tv aan te sluiten. Iedere extra tv kost ongeveer 65 euro extra.

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-12 10:50
Ik heb nu al bijna een jaar (gok ik) vodafone thuis met tv. Al die tijd maak ik al gebruik van een powerline om tv te kunnen kijken en heb nog geen storing meegemaakt. Nu moet ik toegeven dat ik bijna geen tv kijk, maar de keren dat ik het doe, werkt het echt prima! Just my 2 cents.

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

• Hollie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10 15:24
Hollie schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:02:
[...]

De vraag die ik dan wel heb: Heeft er iemand de TP-link TL-SG3216 / 3424 geprobeerd? Die kan namelijk wel op 100mbit.

Edit: Ik heb de 3424 besteld bij de Bol.com (Achteraf betalen en gratis retour) om even te testen :-) Levertijd is een week. Ik kom er op terug.
Zoals afgesproken de update. De levertijd was wat langer.

Ik heb de TP-link 3424 binnengekregen van Bol.com. Vlan instellen op basis van het eerder gegeven schema van Lordspud. Handmatig de SFP poort op 100mbit instellen en het werkt als een trein (internet/TV). Draait hier nu al een uurtje zonder problemen. Zit er over te denken om deze maar te houden. Ook al is deze switch wel vrij prijzig. Maar goed dan wel weer verder op eigen hardware :-)

Apple en Joppiesaus all the way

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:31
FLASH1977 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:31:
Ik raad het het je sterk af om de Powerline te gebruiken. Je kunt dan nog beter MoCa Adapters gebruiken (mits coax in de meterkast ligt). MoCa kan het IP verkeer omzetten wat leesbaar wordt op coax en zet het vervolgens weer om naar IP. Dit is een goed werkende oplossing. Nadeel is wel dat je minimaal zo'n € 130 kwijt bent om 1 tv aan te sluiten. Iedere extra tv kost ongeveer 65 euro extra.
Mijn setje Corinex vervoert nu driekwart jaar probleemloos TV over de coax, kost momenteel 9 tientjes. (Geen MoCa, eigen protocol.)

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-12 18:57
Hollie schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:53:
[...]

Zoals afgesproken de update. De levertijd was wat langer.

Ik heb de TP-link 3424 binnengekregen van Bol.com. Vlan instellen op basis van het eerder gegeven schema van Lordspud. Handmatig de SFP poort op 100mbit instellen en het werkt als een trein (internet/TV). Draait hier nu al een uurtje zonder problemen. Zit er over te denken om deze maar te houden. Ook al is deze switch wel vrij prijzig. Maar goed dan wel weer verder op eigen hardware :-)
Ik zat 'ns te kijken naar die mediaconverters die je hebt getest. Die TP-Link zou dan afvallen omdat die niet 100 mbit lijkt te ondersteunen maar die Sun doet dat weer wel. Als ik mijn SFP module die door Vodafone werd bijgeleverd bekijk zie ik daar ook een aantal parameters op staan:

Afbeeldingslocatie: http://tech.piepers.me/sfp.jpg

Als je daar specifiek op gaat zoeken, zou je dan niet iets moeten kunnen vinden wat wel compatibel is? Met bovenstaande parameters vindt ik bijvoorbeeld dit:

http://lightemsystems.com...t-SFP-Media-Converter.pdf

Ff puur random en zonder te kijken naar prijzen. 't Is natuurlijk mooi dat het nu werkt voor je maar ik vraag me gewoon even hardop af of je, al kijkend naar de parameters op de bijgeleverde SFP module, niet een compatibel mediaconverter of wellicht een wat compactere en wellicht minder prijzige managed switch zou moeten kunnen vinden?

• Roorensu
pietertie schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:39:
Ik heb nu al bijna een jaar (gok ik) vodafone thuis met tv. Al die tijd maak ik al gebruik van een powerline om tv te kunnen kijken en heb nog geen storing meegemaakt. Nu moet ik toegeven dat ik bijna geen tv kijk, maar de keren dat ik het doe, werkt het echt prima! Just my 2 cents.
Hier word ik blij van als ik dit lees!

- Kan je de specs delen van je adapters?

Wat is je opstelling? :

- Wat is de afstand tussen PL1 (modem) en PL2 (tv)
- Zitten ze op dezelfde groep?

Thanks! :)

• ultrapreventive
LordSpud schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:04:
[...]

<...>
Ff puur random en zonder te kijken naar prijzen. 't Is natuurlijk mooi dat het nu werkt voor je maar ik vraag me gewoon even hardop af of je, al kijkend naar de parameters op de bijgeleverde SFP module, niet een compatibel mediaconverter of wellicht een wat compactere en wellicht minder prijzige managed switch zou moeten kunnen vinden?
Mikrotik maakt betaalbaar en compact spul, mogelijk zit daar wat tussen?

[ Voor 76% gewijzigd door ultrapreventive op 17-03-2015 14:27 ]

• Barre73
Roorensu schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:05:
[...]

Ik zou dus een UTP-kabel moeten trekken langs de hal, voorbij het toilet en de trap de huiskamer in, door de provisiekast om vervolgens achter de TV uit te komen. Daar is zo'n 10m kabel voor nodig en die moet overal weggewerkt worden (ik ga geen gootjes plakken). Het is een nieuwbouw woning (net opgeleverd) en ik heb overal loze leidingen en RJ45 plugs in de muur behalve in de huiskamer. 8)7. De vloer ligt al en de plinten zitten al tegen de muur.

Dus ik ga het denk ik toch maar proberen met een Powerline. Vodafone wordt pas over twee weken opgeleverd. Ik zal tegen die tijd hier mijn bevindingen met een Powerline oplossing delen.
Als het een nieuwbouw woning is dan denk ik dat de kabelaansluiting in je meterkast zit en dat er wel een buis met coaxkabel naar je huiskamer gaat. Die kabel is van jouzelf. Dan kan je daar toch een UTP kabel aan knopen en de coax er rustig uit trekken? Heb je daarna UTP kabel in die buis zitten die in je woonkamer uitkomt. Vervang je de coax wanddoos voor een CAT versie en dan is het nog mooi afgewerkt ook.

• Roorensu
Barre73 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:21:
[...]

Als het een nieuwbouw woning is dan denk ik dat de kabelaansluiting in je meterkast zit en dat er wel een buis met coaxkabel naar je huiskamer gaat. Die kabel is van jouzelf. Dan kan je daar toch een UTP kabel aan knopen en de coax er rustig uit trekken? Heb je daarna UTP kabel in die buis zitten die in je woonkamer uitkomt. Vervang je de coax wanddoos voor een CAT versie en dan is het nog mooi afgewerkt ook.
Nieuwbouw maar huur :), en coax zit aan de andere kant van de huiskamer. Daar ga ik de TV niet neerzetten. Maar hetzelfde trucje kan ik doen met de telefoonlijn. Ga ik toch niet gebruiken. Die zit namelijk in de muur waar de tv voor komt te staan. Daar had ik al aan gedacht, maar het moet weer terug naar de originele staat als ik ooit verhuis.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:13
Of je neemt een goede coax-utp combi kabel, heb ik veel gebruikt bij kennissen. Trek je zo met je oude coaxkabel door de buis heen. Dan heb je in elk geval coax mocht je ooit weer coax nodig zijn.

Doe er nog een mooie gecombineerde outlet bij: http://www.utptang.nl/wan...ers-en-koppelstukken.html en je bent helemaal klaar. Helaas hebben ze de inbouw contactdoos niet meer, die had alleen een klein neusje voor de UTP.

Edit:
Oh inbouw is er wel, iets anders dan wat ik gebruikt hebt maar dit staat ook niet verkeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Binnetie op 17-03-2015 15:26 ]

• Freedive
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:42

Freedive

] Ken sent me _

L
Roorensu schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:23:
[...]

Nieuwbouw maar huur :), en coax zit aan de andere kant van de huiskamer. Daar ga ik de TV niet neerzetten. Maar hetzelfde trucje kan ik doen met de telefoonlijn. Ga ik toch niet gebruiken. Die zit namelijk in de muur waar de tv voor komt te staan. Daar had ik al aan gedacht, maar het moet weer terug naar de originele staat als ik ooit verhuis.
Check voor de grap eens wat voor kabel die telefoonkabel is :) vriend van mij had er een cat kabel liggen :-)

• Barre73
En dan nog. Omgekeerde actie uitvoeren als je gaat verhuizen. Met telefoonsnoer is het helemaal simpel.

Of nog beter: telefoonkabel eruithalen en samen met de CAT er weer in trekken. Dat past meestal wel. Telefoonkabel is maar dun. En Bij verhuizing geloof ik nooit dat de eigenaar moeilijk zal doen over een extra kabel. Zolang de telefoonkabel er nog maar zit.

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:36

jeka

Support your local club.

Je kan ook gewoon 1 utp kabel trekken. Telefoon gaat prima op utp.

FCG

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:50
Eventjes een vraagje over het financiele gedeelte; Ik zie op de bestelsite van Vodafone Thuis: "Voordelig bellen, maandelijks te wijzigen of stop te zetten". Nu hoef ik niet te bellen, maar krijg je wel een jaar lang 10 euro korting en gratis installatie bij een 3-in-1 pakket. Is het mogelijk om het telefoonabbonement wel aan te zetten, en deze na een maand (of een jaar, scheelt nog steeds 37,50+ 7,50 per maand) weer uit te zetten?

• Nick
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-12 20:59
eBait schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 11:35:
Eventjes een vraagje over het financiele gedeelte; Ik zie op de bestelsite van Vodafone Thuis: "Voordelig bellen, maandelijks te wijzigen of stop te zetten". Nu hoef ik niet te bellen, maar krijg je wel een jaar lang 10 euro korting en gratis installatie bij een 3-in-1 pakket. Is het mogelijk om het telefoonabbonement wel aan te zetten, en deze na een maand (of een jaar, scheelt nog steeds 37,50+ 7,50 per maand) weer uit te zetten?
Ze zijn elke keer aan het adverteren dat je per maand pakketten kunt uitzetten.
Dus ook bellen of zelfs TV. Maar als je slim bent zet telefoon na 1 jaar gewoon uit om de korting te behouden.

Anders bel even met Vodafone thuis. Telefoonnummer staat op de website.

• Barre73
jeka schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 11:24:
Je kan ook gewoon 1 utp kabel trekken. Telefoon gaat prima op utp.
En dan de aders splitsen? Dat kan op zich wel weer lastig zijn voor iemand die dat nooit heeft gedaan.

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:36

jeka

Support your local club.

Gewoon een utp poortje in de muur. Past je telefoon stekker prima in. Dus gewoon alle 8 aders aansluiten.

FCG

• Barre73
Oh... ik snap wat je bedoelt. UTP kabel vanuit de meterkast door de telefoonkabelbuis en aansluiten op een UTP wandcontactdoos in de woonkamer (waar nu een telefooncontact zit).
Een telefoonplugje RJ-11 past ook in een RJ45 UTP doos.

En aan de meterkast kant natuurlijk wel de UTP aansluiten op een opbouwdoosje. Dan kan je aan beide kanten een standaard CAT-patchkabel gebruiken.

Maar dan moet hij nog wel bij een evt verhuizing die UTP in de meterkast terug aansluiten op het ISRA punt. Ook niet heel handig volgens mij.

Ik blijf voorlopig even bij UTP + platte 4-aderige telefoonkabel. Past makkelijk samen door een 3/8 buis.

• Roorensu
Barre73 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 13:09:
Oh... ik snap wat je bedoelt. UTP kabel vanuit de meterkast door de telefoonkabelbuis en aansluiten op een UTP wandcontactdoos in de woonkamer (waar nu een telefooncontact zit).
Een telefoonplugje RJ-11 past ook in een RJ45 UTP doos.

En aan de meterkast kant natuurlijk wel de UTP aansluiten op een opbouwdoosje. Dan kan je aan beide kanten een standaard CAT-patchkabel gebruiken.

Maar dan moet hij nog wel bij een evt verhuizing die UTP in de meterkast terug aansluiten op het ISRA punt. Ook niet heel handig volgens mij.

Ik blijf voorlopig even bij UTP + platte 4-aderige telefoonkabel. Past makkelijk samen door een 3/8 buis.
:)

• pietertie
  • Laatst online: 21-12 10:50
Roorensu schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:20:
[...]

1 Kan je de specs delen van je adapters?

Wat is je opstelling? :

2 Wat is de afstand tussen PL1 (modem) en PL2 (tv)
3 Zitten ze op dezelfde groep?

1. Ik kan mijn setje niet meer vinden in de PW, maar het gaat volgens mij om een devolo av200 wifi kit. Het wifi gebruik ik niet meer, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Verder heb ik het setje al even en zal de techniek ondertussen niet stil hebben gestaan lijkt me.

2. De afstand is kort. Een meter of 5 a 6.

3. Dat durf ik niet te zeggen... Dat is hier in huis een warboel, dus... Maar wanneer je het setje op dezelfde groep kan aansluiten, dan is dat zeker aan te raden.

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
Barre73 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:23:
[...]

Stuur me je postcode en huisnummer even in een DM, dan zal ik kijken wat ik voor je kan doen of kan achterhalen.
Reggefiber liegt op zich niet, maar kijkt naar wat er in hun database staat. Die gevuld is door de aannemer. Dat zou dus niet kloppen in jouw geval.
Ik heb weer nieuws van reggifiber, ondanks alle inspanningen van Barre73 ontbinden ze de opdracht.

Met als rede: Dat er geen mogelijkheden tot aansluiting zijn. Iets wat (again) een leugen is :( , De monteur had gezegd dat het mogelijk is. En heeft zelfs al een gat door de muur heen geboord. Ik laat het hier niet bij zitten. En ik ga kijken of ik juridische stappen kan ondernemen. Ik heb in de afgelopen 3 maanden niet kunnen annuleren omdat er een dwangsom van 390 euro op stond.

Kan ik dit bedrag ook vragen/eisen. omdat zij nu eenzijdig ontbinden?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

LordSpud schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:21:
Ik had eigenlijk willen wachten met deze informatie totdat ik alles af zou hebben maar eea duurt wat langer dan verwacht dus hierbij alvast de volgende informatie voor mensen die ook eigen hardware in willen zetten bij hun Vodafone alles-in-één glasvezel abonnement.

[...]
Bedankt voor deze uitleg. Ik heb na 3 weken knoeien ook deze setup aangeschaft, nadat ik de Draytek dagelijks hard moest resetten omdat deze vastliep bij meer dan ~ 15k NAT sessies.

Deze setup draait nu als een zonnetje, vooral top dat de geleverde SFP zo door de TP wordt geaccepteerd! Grappig genoeg kreeg ik een ander IP (ik ging er vanuit dat het MAC-address op de sfp zat maar dat is dus niet zo); mocht je dit voorkomen moet je dus je mac preventief klonen

[ Voor 4% gewijzigd door Spider.007 op 19-03-2015 18:49 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• RobinMM
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-12 21:21
Roorensu schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:20:
[...]

- Kan je de specs delen van je adapters?

Wat is je opstelling? :

- Wat is de afstand tussen PL1 (modem) en PL2 (tv)
- Zitten ze op dezelfde groep?

Deze week ben ik overgegaan van Wisper naar Vodafone (Wisper is overgenomen door Vodafone), voor het TV signaal ga ik powerline adapters gebruiken. Vanuit Vodafone is hier geen ondersteuning voor (ergens begrijpelijk).

Voorheen had ik alleen glasvezel internet en tv van Ziggo. Nu dus alles in 1. Ik ga gebruik maken van deze set, Devolo dLan 650 Duo+ Starter kit. Vanavond kan ik het in gebruik nemen. De adapters zitten op dezelfde groep. Denk dat de afstand een meter of 10 is tussen de adapters. Keep you posted over de ervaringen.

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:55
Vanwege onze verhuizing hebben wij een Vodafone Thuis abonnement afgesloten met installatie door een monteur. Nu is onze situatie het volgende:

De huidige bewoners hebben hetzelfde abonnement en destijds door de kruipruimte een UTP kabel naar de woonkamer gelegd/laten leggen voor de TV aansluiting. Graag zou ik er voor een mediacenter een bedrade aansluiting bij hebben en ik heb begrepen dat deze signalen in het modem worden gescheiden.

Ik lees dat de monteur alleen de service hoeft te verlenen van een kabeltje langs de plint spijkeren en klaar, maar zou graag een extra kabel willen hebben door de kruipruimte. Zijn monteurs bereid mee te werken aan het leggen van de kabel onder de vloer (als ik er zelf inkruip uiteraard ;)) of een stuk kabel zonder stekkers achter te laten? De huidige kabel zou dan voor TV gebruikt kunnen worden en de andere kabel later voor de PC.

Een stuk kabel mis ik namelijk nog. Als het bij de installatie zit, waarom geen gebruik van maken. Verhuizen is al duur zat >:). Het leggen en stekkeren van die kabel daar heb ik de spullen wel voor.

• Roorensu
RobinMM schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:36:
[...]

Deze week ben ik overgegaan van Wisper naar Vodafone (Wisper is overgenomen door Vodafone), voor het TV signaal ga ik powerline adapters gebruiken. Vanuit Vodafone is hier geen ondersteuning voor (ergens begrijpelijk).

Voorheen had ik alleen glasvezel internet en tv van Ziggo. Nu dus alles in 1. Ik ga gebruik maken van deze set, Devolo dLan 650 Duo+ Starter kit. Vanavond kan ik het in gebruik nemen. De adapters zitten op dezelfde groep. Denk dat de afstand een meter of 10 is tussen de adapters. Keep you posted over de ervaringen.
Ik was ook aan het kijken naar die kit. Let me know! :)

• LordSpud
Super dat het voor je werkt. Ik kreeg inderdaad ook een ander ip adres en heb voor de zekerheid ook MAC adres spoofing toegepast. Heb je ook de Edgerouter Lite?

[ Voor 52% gewijzigd door LordSpud op 19-03-2015 19:10 ]

• Barre73
jappas schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:18:
Vanwege onze verhuizing hebben wij een Vodafone Thuis abonnement afgesloten met installatie door een monteur. Nu is onze situatie het volgende:

De huidige bewoners hebben hetzelfde abonnement en destijds door de kruipruimte een UTP kabel naar de woonkamer gelegd/laten leggen voor de TV aansluiting. Graag zou ik er voor een mediacenter een bedrade aansluiting bij hebben en ik heb begrepen dat deze signalen in het modem worden gescheiden.

Ik lees dat de monteur alleen de service hoeft te verlenen van een kabeltje langs de plint spijkeren en klaar, maar zou graag een extra kabel willen hebben door de kruipruimte. Zijn monteurs bereid mee te werken aan het leggen van de kabel onder de vloer (als ik er zelf inkruip uiteraard ;)) of een stuk kabel zonder stekkers achter te laten? De huidige kabel zou dan voor TV gebruikt kunnen worden en de andere kabel later voor de PC.

Een stuk kabel mis ik namelijk nog. Als het bij de installatie zit, waarom geen gebruik van maken. Verhuizen is al duur zat >:). Het leggen en stekkeren van die kabel daar heb ik de spullen wel voor.
In je installatiepakket zit een UTP kabel van 15 meter lengte per decoder. Dus als je 1 decoder hebt is dat er eentje. Dus ja, je hebt dan een UTP kabel. De service die je noemt kan zeker wel en in de afspraakmail die je gaat krijgen staat ook precies wat er wel of niet kan. Wat jij wil kost 100 euro extra. Dat lijkt me wat te veel van het goede.
Ik lees dat je zelf de kruipruimte wel in wil. Wat wil je dan nog van de monteur? Een gat in de vloer van de meterkast en eentje in de woonkamer? Want dat is met een normale boor zelf ook nog wel te doen. Als je er maar een goed type boortje op zet.

• jappas
Wat er precies in het installatiepakket zat was me niet duidelijk. Ik heb er niet anders van begrepen dan dat er een monteur langskomt voor de installatie van 1 decoder en 1 vaste computer aansluiting wanneer gewenst.

Ik was in de veronderstelling dat hij kabel op rol zou hebben en deze zou leggen naar hoe de situatie is. Als dit toch niet zo is hoeft hij inderdaad weinig te komen doen, ik neem tenminste aan dat het instellen niet al te lastig moet zijn met een beetje gezond verstand? :). Aan de andere kant, de afspraak is nu toch al gemaakt. Laat hem dan ook maar gewoon langs komen.

• Barre73
Als de afspraak is gemaakt hoor je dezelfde dag nog een mail van Guidion te krijgen met bevestiging van de afspraakdatum en alle informatie die ik al noemde. Dat je die niet hebt gehad is dus al vreemd. En nee, ze hebben geen rol kabel bij zich.

Ter info uit mijn mail van destijds:
De meegeleverde UTP- en telefoniebekabeling wordt weggelegd op of langs de plint met spijkerclips. De UTP-bekabeling is altijd nodig voor het aansluiten van de televisie.

In diezelfde mail stond trouwens ook het telefoonnummer van Guidion. Heb jij dat wel om ze eventueel terug te bellen en vooraf te vragen wat er mogelijk is?

• jappas
Misschien was ik wat onduidelijk, die afspraak is al gemaakt en volgende week komt er iemand langs. Toen die gemaakt is wisten wij nog niet wat er al aan netwerkkabels lag ;).

Info die je schrijft heb ik ook gehad. Vroeg me vooral af of je met wat eigen inzet erbij ook meer mogelijk is op het moment dat hij langs komt. Maar het is me duidelijk zo, bedankt voor je hulp.

[ Voor 7% gewijzigd door jappas op 19-03-2015 16:13 ]

• RobinMM
Bij mij is de installatie afgelopen dinsdag gedaan voor Vodafone glasvezel, ik heb de monteur de decoder laten aansluiten zodat zeker was dat hij werkte. Maar een kabel langs mijn plint gaat niet gebeuren ;) Ik ga het signaal overbrengen via powerline adapters.

Over inzet van de monteur, zie dit bericht :)

Wat kun je van de installatie verwachten?
Type: Basis installatie
Binnen deze glasvezelinstallatie van Vodafone Thuis vallen de volgende werkzaamheden:

Internet
-Het aansluiten van 1 computer bedraad (of draadloos) rechtstreeks op het modem. Hiervoor is een stopcontact nodig bij de FTU. Als er geen stopcontact aanwezig is kan de expert een stopcontact aanleggen. Dit zit niet in de basisinstallatie.
-Instellen van de computer en je e-mail.
-Het werkend opleveren van de internetverbinding.

Bellen
-Het aansluiten en testen van 1 telefoon of basisstation.

Digitale televisie
-Het aansluiten van 1 settopbox op het modem. De settopbox wordt vervolgens door de expert op de televisie aangesloten.
- Als je meerdere settopboxen wilt aansluiten dan kun je als je dat nog niet hebt gedaan een extra settopbox aanvr agen bij Vodafone (telefoonnummer klantenservice Vodafone 0900-7171000). Het is niet mogelijk om de overige televisies analoog aan te sluiten.
- Voor het werkend opleveren van de digitale televisie is een werkende scart ingang of HDMI ingang op je televisie benodigd.
De meegeleverde UTP- en telefoniebekabeling wordt weggelegd op of langs de plint met spijkerclips. De UTP-bekabeling is altijd nodig voor het aansluiten van de televisie.

Let ook op de volgende punten
- Houd er rekening mee dat de expert een half uur eerder of een half uur later aanwezig kan zijn.
- Guidion voert geen bouwkundige werkzaamheden uit zoals hak- en breekwerk. Wij adviseren je voor deze type bouwkundige werkzaamheden een gespecialiseerde aannemer in te schakelen.
- Bij de uitvoering van kruipruimtewerkzaamheden dient altijd een tweede volwassen persoon aanwezig te zijn om te assisteren bij eventuele problemen. Indien een tweede persoon vanuit Guidion ingeschakeld dient te worden om te assisteren, wordt voor deze persoon een toeslag in rekening gebracht. Het is mogelijk dat jij zelf dit toezicht houdt.
- Wij verzoeken je om het modem niet zelf aan te sluiten. Doe je dit wel en ondervind je hier later problemen mee dan bent je daar zelf voor verantwoordelijk.
- Als je overige vragen hebt kun je ook naar de Guidion Telecom Support Servicedesk bellen. Het telefoonnummer van de Guidion Telecom Support Servicedesk is: 088-2000-151.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

LordSpud schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:36:
[...]

Heb je ook de Edgerouter Lite?
Ja, wat een fantastisch apparaat, zeker voor die prijs. Jammer genoeg nergens een overzicht van hoeveel sessies hij nou open heeft staan; maar vooralsnog lijkt het allemaal een stuk stabieler (en ik kan het tenmiste zelf beheren)

[ Voor 23% gewijzigd door Spider.007 op 19-03-2015 18:45 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
Hallo, ik heb nog even een vraagje over of je vanaf de meterkast met een CAT6 kabel naar de woonkamer kunt gaan omdat ik het liefst alles bekabeld wil houden. De KPN medewerker zei dat ze het liefst zien dat er max 2 meter zit tussen aansluitdoos en Experiabox maar dat gaat dan dus niet lukken. Ik schrijf hier dus de KPN medewerker omdat ik zelf nog twijfel tussen KPN of Vodafone en voor Experiabox kun je dan de Vodafone tegenhanger invullen. Als er iemand nog een oordeel kan geven over of Vodafone of KPN zou dat welkom zijn :)

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

• Lelyuser
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 10:38
marcellux schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 10:54:
Hallo, ik heb nog even een vraagje over of je vanaf de meterkast met een CAT6 kabel naar de woonkamer kunt gaan omdat ik het liefst alles bekabeld wil houden. De KPN medewerker zei dat ze het liefst zien dat er max 2 meter zit tussen aansluitdoos en Experiabox maar dat gaat dan dus niet lukken. Ik schrijf hier dus de KPN medewerker omdat ik zelf nog twijfel tussen KPN of Vodafone en voor Experiabox kun je dan de Vodafone tegenhanger invullen. Als er iemand nog een oordeel kan geven over of Vodafone of KPN zou dat welkom zijn :)
Wat er waarschijnlijk bedoeld met max 2 meter is het kabeltje tussen ISRA punt en het modem met een adsl verbinding. Bij een glasvezel verbinding maakt dat niet uit. Of het modem/router is verbonden met een glasvezelkabel (optie vodafone) of met een UTPkabel (optie KPN)

De UTP kabels van router naar settopbox of computer kan en mag wel 100 meter zijn bij CAT6.

Mijn ervaring met Vodafone ten opzichte van KPN is dat Vodafone meer HD zenders heeft met een zeer goede kwaliteit, beter dan KPN.(mijn mening)

• Barre73
Probleem bij Vodafone is alleen dat hun modem naast je aansluiting moet komen. Wat je dus bij KPN wel kan (met 1 kabel maar de kamer en daar de EB plaatsen) kan bij Vodafone niet. Tenzij jij zelf een glasvezelkabel van die lengte kan regelen en durft te leggen naar de kamer.

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
ik bedoelde vanuit het kastje in de meterkast waar de glasvezel binnenkomt. Ik wil dan het liefst de overige apparatuur in de woonkamer hebben. @Barre73 Maar dat geeft geen problemen als je met CAT6 direct naar de EB gaat in de woonkamer? Denk ongeveer 20 meter is.

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

• Barre73
Dat geeft geen enkel probleem. Zie ook de antwoorden op je vraag in het KPN topic. Aan te raden is wel om dan een kant en klare kabel te nemen, of als je het met losse kabel moet doen, te werken met 2 wandcontactdozen aan beide kanten. Zelf een kabel maken va 20 meter met stekkertjes erop is niet het makkelijkste, zeker niet met CAT 6. Overigens is CAT5E ook ruim voldoende hoor. Geeft ook gewoon 1 gbit snelheid (tot 100 meter).

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:20

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Het was tijd voor een upgrade, we zaten nog op ADSL 20/2Mbit (waarvan er 13-15Mbit binnen kwam) Dus zojuist ook Vodafone Thuis Glasvezel aangevraagd, 50/50Mbit + bellen. (Tv kijken we toch niet)

Ben benieuwd hoelang dit gaat duren, de Glasvezel kabel is al gelegd, hij ligt alleen nog niet binnen. Bij het aanvragen gaven ze aan dat het vanaf 13-05 gaat gebeuren. Dit vind ik zelf nogal lang. (+/- 7 weken)

Verder zeer benieuwd waar ze de kabel binnen leggen. Momenteel heb ik het ISRA punt in de gang zitten en daarna met een kabel naar mijn modem gelegd, die hangt in de meterkast. Vanuit de meterkast gaat het vervolgens door naar alle andere apparatuur.

Hopelijk kunnen ze de Glasvezel apparatuur direct in de meterkast hangen. Op de bestaande plek van het ISRA punt, is ook geen ruimte voor een nieuw glasvezel ISRA punt (tenminste niet als die net zo groot is als die van OBN).

We wachten geduldig af.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 23-03-2015 13:44 ]

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:13

Dazzler2120

FP ProMod
Vanaf forum van Vodafone is nieuwe firmware update aangekondigd voor de Draytek 2132
Hi all,

Ik heb een update voor jullie!

Er komt een firmware update van de Draytek 2132 Router.

Zoals jullie weten zijn we heel blij dat jullie dit topic gestart zijn en is jullie inbreng meer dan welkom. Als gevolg van jullie input wil ik graag als eerste met jullie delen welke nieuwe features er beschikbaar komen. Zo kunnen we weer wat van het lijstje afstrepen :smileywink:.

* Universal Plug and Play (UPnP)

* Beheer van Accespoints:
- mogelijkheid om de kwaliteit van de verbinding tussen het wifi apparaat en het accespoint te zien
- mogelijkheid om de output power van je accespoint in te stellen tussen 100% - 10%.

* Een back up van je router configuration via de GUI van het modem.

Deze firmware update zal de komende tijd worden uitgerold. Het tijdstip van beschikbaarheid zal voor iedereen verschillend zijn omdat dit in batches gebeurd. Ik hoor graag wat jullie van de nieuwe features vinden!
http://forum.vodafone.nl/...shlist/td-p/207933/page/4

PS4 PSN: Dazzler2120

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:20

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Heb net nog even contact gehad met Vodafone Thuis. Blijkbaar kan de monteur ook op zaterdag langs komen.
Ideaal! De plek waar ik het internet heb afgesloten is alleen op vrijdagavond en zaterdag iemand aanwezig. (Het is een scoutinggroep) Dus nu hoeft er niemand vrij te nemen en speciaal daarvoor naar onze blokhut toe te komen.

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:29

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Wel weer fijn dat de Early(er) adaptors met een 2130 buiten de boot gelaten worden en extra functionaliteiten niet meer krijgen. En omwisselen van de modems doet VF ook niet aan natuurlijk :X
* Rubman gaat nooit meer ergens vroeg mee beginnen want je wordt altijd genaaid lijkt het.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Rubman schreef op maandag 23 maart 2015 @ 15:51:
Wel weer fijn dat de Early(er) adaptors met een 2130 buiten de boot gelaten worden en extra functionaliteiten niet meer krijgen.
Ik kan in mijn 2130 nu al UPnP, wifi vermogen en de "station list" zien. Het lijkt er in mijn ogen dus op dat de 2132 gelijk getrokken wordt.

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:22
@rubman: adapter of adopter? http://articles.bplans.co...adapter-vs-early-adopter/
;-))

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:30
ANdrode schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:02:
[...]

Ik kan in mijn 2130 nu al UPnP, wifi vermogen en de "station list" zien. Het lijkt er in mijn ogen dus op dat de 2132 gelijk getrokken wordt.
En de Back-up van je modem configuratie dan?

• ANdrode
  • Niet online
HoppyF schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:33:
[...]
En de Back-up van je modem configuratie dan?
Touche - die optie ziet er niet in :).

Maar eigenlijk Is uPnP de enige van die opties die ik mogelijk zou missen.

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:29

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Beetje van beide dan.
Maar bedoelde natuurlijk adopter.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12 14:31
Ik heb nu ook al Vodafone Thuis Glasvezel, nu heb ik een nieuwe contract genomen.
Ik gebruik nu een eigen router die ik direct heb aangesloten op de Genexis (FXP-100). werkt prima.
De standaard router van VF zit nog gewoon in de doos.
Nu heb ik vandaag het nieuwe pakket binnen kregen met een Draytek 2132FVn.
Deze wil ik ook graag in de doos laten zitten. Maar er wordt ook een SFP module meegeleverd.
Ik neem aan dat de Genexis (FXP-100). gewoon blijft zitten en dat de glasvezel niet direct in de Draytek gaat.

• LordSpud
jossie67 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 15:50:
Ik heb nu ook al Vodafone Thuis Glasvezel, nu heb ik een nieuwe contract genomen.
Ik gebruik nu een eigen router die ik direct heb aangesloten op de Genexis (FXP-100). werkt prima.
De standaard router van VF zit nog gewoon in de doos.
Nu heb ik vandaag het nieuwe pakket binnen kregen met een Draytek 2132FVn.
Deze wil ik ook graag in de doos laten zitten. Maar er wordt ook een SFP module meegeleverd.
Ik neem aan dat de Genexis (FXP-100). gewoon blijft zitten en dat de glasvezel niet direct in de Draytek gaat.
De Genexis blijft niet zitten en de glasvezel gaat direct in de Draytek. Er wordt uiteraard wel een koppelstukje tussen de oranje kabel, die uit de grond komt, en het glasvezel patchkabeltje gedaan. Het glasvezel patchkabeltje loopt vervolgens naar de SFP module welke weer in de Draytek zit.

• vinzent
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-12 15:46
Volgens de site van Vodafone is vanaf 14-05-2015 500/500mbit beschikbaar in mijn postcode gebied (1019he), via KPN alleen tot 100mbit beschikbaar en stuk duurder dan vodafone.

• Barre73
LordSpud schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 15:53:
[...]

De Genexis blijft niet zitten en de glasvezel gaat direct in de Draytek. Er wordt uiteraard wel een koppelstukje tussen de oranje kabel, die uit de grond komt, en het glasvezel patchkabeltje gedaan. Het glasvezel patchkabeltje loopt vervolgens naar de SFP module welke weer in de Draytek zit.
Iets duidelijker uitgelegd: Alleen het bovenste deel van de FXP-100 wordt eraf gehaald waardoor je het onderste deel overhoudt. Daar zitten de connectoren van de glasvezel op. Op de blauwe connector komt een glaspatchkabel naar de Draytek. indien er nog een lege bovenopbouw bewaard is gebleven bij de klant kan die eroverheen worden geschoevn. Zo niet, dan blijf je vooralsnog zitten met een halve Genexis aan de muur waar een geel glasvezelkabeltjes uitkomt.

Dus de Draytek is vooralsnog onmisbaar (tenzij je de ombouw-oplossing van Lord Spud gaat gebruiken maar dat vereist wel aardig wat kennis en nieuwe hardware. Voor meer info even terugzoeken in dit topic)

• CasaDude
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-10 10:16
Krijg op 30-4 de nieuwe propositie van VF , ik gebruik nu nog een eigen router en wilde deze eigenlijk blijven gebruiken.
De situatie is nu , modem aan de muur in de woonkamer en van daar gaat een utp kabel onder de vloer door naar achter in de keuken en aangesloten op een router .
Hier heb ik 2 laptops bekabeld aangesloten en gebruik de wifi voor de mobiele telefoons.
Nu is mijn vraag , wat kan ik beter doen ?
De bestaande router houden en ook blijven gebruiken als router , dus via dmz in de Draytek ?
Of de bestaande router instellen als accespoint met wifi , dus bekabeld op de Draytek maar dan puur als accespoint.
Ga ik hem als accespoint gebruiken en dus de UTP in de LAN steek , kan ik dan de andere LAN aansluitingen gebruiken voor de 2 bekabelde laptops ?
Wat ik ook tegenkwam op het net is instellen als accespoint en de wifi van zowel de Draytek als eigen router blijven behouden met dezelfde SSID naam en beveiliging maar alleen voor elke een apart kanaal kiezen.
Hierdoor is je wifi dekking beter in het huis.
Ik heb nu de TP link wr1043nd V1 die ik toendertijd bij het VF pakket kreeg en ben daar tevreden over , is het een probleem als ik hier DD-WRT firmware opzet ?
Ik hoor vele verhalen zowel negatief als positief hierover , veel vragen en als iemand hier een antwoord op heeft dan graag.

• Barre73
vinzent schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 16:27:
Volgens de site van Vodafone is vanaf 14-05-2015 500/500mbit beschikbaar in mijn postcode gebied (1019he), via KPN alleen tot 100mbit beschikbaar en stuk duurder dan vodafone.
Dan is in jouw gebied dus eigen Vodafone apparatuur beschikbaar en dat is een goede ontwikkeling lijkt me!

• arjan.n
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-04-2022
Ik lees dat veel mensen de TP-link switch willen gebruiken.
Hier werkt deze in elk geval niet ook niet nu 500 mbps beschikbaar is.
Er komt geen link op de fiber poort.
Dus wil je deze switch proberen zorg er dan wel voor dat je hem ook weer terug kunt doen als het niet werkt.

• RobinMM
Sinds 17 maart overgestapt naar Vodafone omdat mijn andere provider, Wisper, overgenomen is door Vodafone. Sinds overgang heb ik nu alleen problemen met streamen via Plex. Binnen mijn eigen netwerk loopt alles als een zonnetje. Maar als ik buiten mijn lokale netwerk een film probeer te streamen stopt de stream met afspelen om de zoveel tijd. Series gaan wel, ook meerdere streams tegelijk. Maar bij films gaat het niet goed. Speedtest geeft 500mb down/600mb up aan. Bandbreedte genoeg. Firewall uitschakelen loste niks op.

Iemand enig idee in welke hoek ik moet zoeken? Of wat ik nog kan proberen om het probleem te verhelpen?

• ANdrode
  • Niet online
RobinMM schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:29:
Maar als ik buiten mijn lokale netwerk een film probeer te streamen stopt de stream met afspelen om de zoveel tijd. Series gaan wel, ook meerdere streams tegelijk. Maar bij films gaat het niet goed.
Als in Plex films niet goed gaan en Series wel dan is dat heel raar. Ik zou het in de applicatie laag zoeken en/of in de bitrate van het materiaal.
Iemand enig idee in welke hoek ik moet zoeken? Of wat ik nog kan proberen om het probleem te verhelpen?
Misschien werkt het als je UPnP aanzet als je een Draytek 2130 hebt of de 2132 na de update. Applications >> UPnP Configuration. Het zou dan een probleem zijn door port forwarding.

Als er op de plek waar je streamt geen directe internet verbinding is (NAT en/of DPI) dan kan dat ook invloed hebben en zou ik dat de schuld geven :P.

[ Voor 12% gewijzigd door ANdrode op 26-03-2015 13:41 ]

• Hollie
arjan.n schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 19:47:
Ik lees dat veel mensen de TP-link switch willen gebruiken.
Hier werkt deze in elk geval niet ook niet nu 500 mbps beschikbaar is.
Er komt geen link op de fiber poort.
Dus wil je deze switch proberen zorg er dan wel voor dat je hem ook weer terug kunt doen als het niet werkt.
Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je de TP-link TL-SG3210 gebruikt. Bij dit type kun je de fiber poort niet instellen op 100mbit (standaard 1gigabit). Als je geen gigabit aansluiting hebt dan werkt dat niet.
Ik heb daarom zijn grote broer aangeschaft (TL-SG3424) waarbij die mogelijkheid er wel is (10/100/1000). Mijn 50Mbit lijn loopt prima via deze switch.

• RobinMM
ANdrode schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:39:
[...]

Als in Plex films niet goed gaan en Series wel dan is dat heel raar. Ik zou het in de applicatie laag zoeken en/of in de bitrate van het materiaal.

[...]

Misschien werkt het als je UPnP aanzet als je een Draytek 2130 hebt of de 2132 na de update. Applications >> UPnP Configuration. Het zou dan een probleem zijn door port forwarding.

Als er op de plek waar je streamt geen directe internet verbinding is (NAT en/of DPI) dan kan dat ook invloed hebben en zou ik dat de schuld geven :P.
Hey Androde, bedankt voor je reactie. Het is een apart probleem. Ik heb vandaag de drivers van mijn netwerk kaarten verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. En een utp kabel gewisseld. Een vriend van mij heeft getest met het afspelen van 2 films tegelijk, en dat ging goed. Op hoop van zegen dus..

Mocht het toch niet werken kan ik nog DMZ proberen :)

• LordSpud
Barre73 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 16:39:
[...]

Iets duidelijker uitgelegd: Alleen het bovenste deel van de FXP-100 wordt eraf gehaald waardoor je het onderste deel overhoudt. Daar zitten de connectoren van de glasvezel op. Op de blauwe connector komt een glaspatchkabel naar de Draytek. indien er nog een lege bovenopbouw bewaard is gebleven bij de klant kan die eroverheen worden geschoevn. Zo niet, dan blijf je vooralsnog zitten met een halve Genexis aan de muur waar een geel glasvezelkabeltjes uitkomt.

Dus de Draytek is vooralsnog onmisbaar (tenzij je de ombouw-oplossing van Lord Spud gaat gebruiken maar dat vereist wel aardig wat kennis en nieuwe hardware. Voor meer info even terugzoeken in dit topic)
Zo:

Afbeeldingslocatie: http://tech.piepers.me/3.jpg

• Barre73
Ik weet heel zeker dat Reggefiber dit niet toestaat...

• LordSpud
Barre73 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 18:42:
Ik weet heel zeker dat Reggefiber dit niet toestaat...
Hi Barre73, doel je op de constructie die de monteur bij mij heeft achter gelaten of reageer je op een andere reactie?

• Barre73
Nee. Ik doelde zeker op de manier waarop dat is achter gelaten. Is ook zeker niet volgens hun eigen werkinstructie. En die heb ik ook gelezen.

Of heb jij zelf voor de foto de FTU open geklapt?

[ Voor 15% gewijzigd door Barre73 op 26-03-2015 20:24 ]

• LordSpud
Barre73 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 20:23:
Nee. Ik doelde zeker op de manier waarop dat is achter gelaten. Is ook zeker niet volgens hun eigen werkinstructie. En die heb ik ook gelezen.

Of heb jij zelf voor de foto de FTU open geklapt?
Nou die kap hangt er enigszins los aan en het kabeltje was er wat provisorisch ingefrot. Ik heb vervolgens zelf die kabel netjes en heel voorzichtig opgerold en voorzichtig ingebonden met klittenband kabel temmers. Nu zit het iig binnenin netjes opgerold en springt de kabel je niet meer tegemoet als je de kap eraf haalt. Die kap zit er uiteraard normaal gesproken wel overheen, inderdaad, maar kun je dus eenvoudig los halen.

• RobinMM
Hollie schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:56:
[...]

Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je de TP-link TL-SG3210 gebruikt. Bij dit type kun je de fiber poort niet instellen op 100mbit (standaard 1gigabit). Als je geen gigabit aansluiting hebt dan werkt dat niet.
Ik heb daarom zijn grote broer aangeschaft (TL-SG3424) waarbij die mogelijkheid er wel is (10/100/1000). Mijn 50Mbit lijn loopt prima via deze switch.
Helaas nog steeds problemen met Plex, heb nu een andere router gekocht die ik via 'True active DMZ' op de Vigor 2132 ga aansluiten in de hoop dat dat het probleem oplost. Zit ook te kijken naar wat LordSpud heeft gedaan, puur omdat het kan haha. Ik zit met een 500/500 verbinding, gaat het dan wel lukken met de TP-link TL-SG3210?

• Zorian
  • Laatst online: 20-12 17:05

Zorian

What the fox?

Ik heb gisteren ook Vodafone afgesloten met 500/500Mbit, bellen en TV voor 55 euro per maand.
1 ding dat me nog niet 100% duidelijk is: Kan ik de wifimodem net als bij Ziggo (waar ik vanaf kom) in volledige bridgemodus zetten zodat mijn eigen router (ASUS RT-AC66U) al het netwerkverkeer voor zijn kiezen neemt?
Of kan ik bijvoorbeeld de constructie somehow omzeilen?
Ik weet dat er bij o.a. Solcon 2 kastjes komen, 1 direct op de oranje kabel en 1 erna, de wifimodem.
Door je eigen router in het eerste kastje te steken en dan de wifimodem in 1 van de poorten van je eigen router (plus eventuele DMZ ernaartoe en uitschakelen van DHCP e.d.) te stoppen voor de telefonie was het daar mogelijk om je eigen router te gebruiken. Kan dat hier ook?

Dit i.v.m. dat ik mijn eigen router wil gebruiken voor het distribueren van het draadloze signaal, het openzetten van poorten (UPnP, portforwarding, NAT 2 etc) en het beheren van de aangesloten cliënten via o.a. MAC-verificatie.

• RobinMM
Er is bij vodafone met het draytek modem geen bridgemodes beschikbaar, wel DMZ, vandaag toevallig getest. Je hebt normale DMZ, en Active True ip, dan krijgt je asus router een publiek ip.

Maar Active True IP werkt brak. Snelheid ging omlaag naar 250/150. Daarbij werkte mijn Plex server niet meer. Daarna normaal DMZ geprobeerd. Moet dan wel 2x port forwarden. Je behoudt wel je 500/500.

Helaas lost dat mijn problemen die ik heb met het streamen buiten mijn lokale netwerk niet op, not amused, gedwongen moeten overstappen omdat mijn vorige provider overgenomen is. En nu werkt het niet goed meer.

• Zorian

Zorian

What the fox?

RobinMM schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 17:18:
Er is bij vodafone met het draytek modem geen bridgemodes beschikbaar, wel DMZ, vandaag toevallig getest. Je hebt normale DMZ, en Active True ip, dan krijgt je asus router een publiek ip.

Maar Active True IP werkt brak. Snelheid ging omlaag naar 250/150. Daarbij werkte mijn Plex server niet meer. Daarna normaal DMZ geprobeerd. Moet dan wel 2x port forwarden. Je behoudt wel je 500/500.

Helaas lost dat mijn problemen die ik heb met het streamen buiten mijn lokale netwerk niet op, not amused, gedwongen moeten overstappen omdat mijn vorige provider overgenomen is. En nu werkt het niet goed meer.
Dat is dus exact waar ik mee zit en de reden dat ik mijn eigen router per se wil gebruiken.
Als ik het goed begrijp heeft Vodafone een kastje die direct op de oranje kabel aangesloten zit en van daaruit LANkabels en WiFi distribueert?
Iemand die overigens eens een foto van de gehele aangesloten setup wil plaatsen? :)

Ik ben netwerkbeheerder van beroep, dit verklaart hopelijk ook een beetje de achterliggende redenen en waarom ik om die foto vraag. ;)

• RobinMM
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/5kr1av.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door RobinMM op 27-03-2015 17:35 ]

• Zorian

Zorian

What the fox?

Bedankt voor de foto! Dat onderste kastje is dus wat ik bedoelde met 'eerste kastje', maar zo te zien werkt het hier anders. Bij Solcon komen er ongeveer 5 UTP-aansluitingen uit aan de zijkant, maar hier lijkt de glasvezel door te lopen naar de Draytek. Interessant. Er zitten geen UTP-connectors op dat onderste kastje verder?

• RobinMM
nee, kastje is van binnen gewoon leeg, glasvezel gaat zo goed als direct de router in.

• Zorian

Zorian

What the fox?

RobinMM schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 17:39:
nee, kastje is van binnen gewoon leeg, glasvezel gaat zo goed als direct de router in.
Hmmm... Zonde. Hopelijk loop ik dan niet al te veel tegen gedoe aan.
Waar ik vooral bang voor ben is dat ik niet/slecht online kan gamen wegens NAT-problemen, of dat FTP-verkeer vanaf de NAS naar buiten niet kan. Portforwarding dus.
Zelfde verhaal met torrents. Ik heb vaak veel (grote) torrents open met duizenden connecties tegelijk. Mijn ASUS router kan er maximaal 30.000 tegelijk aan, waarvan ik soms makkelijk 25.000 voltrek. Een beetje standaard router heeft meestal al moeite met een paar honderd/duizend en loopt dan vast of crashed.

• Barre73
Ik pretendeer niet heel veel verstand te hebben van DMZ, portforwarding etc.. maar ik lees hier wel heel goed en al die dingen schijnen niet te werken met Vodafone.

Dus was het niet slimmer om dit vooraf te checken of is het niet slimmer om wellicht toch nog te annuleren als dit zo belangrijk voor jou is?

NB: Inderdaad loopt de glasvezel direct de Draytek in. Weliswaar met een glaspatchkabel maar dat is meer omdat de vezel tot en met de connector van Reggefiber is. En bovendien maakt het weinig uit voor de performance van de vezel. Er zit dus geen mediaconverter op zoals bij KPN, XS4All of Tweak. Daar heb je ook niet veel aan omdat die alleen een glassignaal omzet in 1 UTP signaal, maar daar kan je dan tenminste nog je eigen router achter zetten die alles verwerkt.

• Zorian

Zorian

What the fox?

Barre73 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 17:51:
Ik pretendeer niet heel veel verstand te hebben van DMZ, portforwarding etc.. maar ik lees hier wel heel goed en al die dingen schijnen niet te werken met Vodafone.

Dus was het niet slimmer om dit vooraf te checken of is het niet slimmer om wellicht toch nog te annuleren als dit zo belangrijk voor jou is?

NB: Inderdaad loopt de glasvezel direct de Draytek in. Weliswaar met een glaspatchkabel maar dat is meer omdat de vezel tot en met de connector van Reggefiber is. En bovendien maakt het weinig uit voor de performance van de vezel. Er zit dus geen mediaconverter op zoals bij KPN, XS4All of Tweak. Daar heb je ook niet veel aan omdat die alleen een glassignaal omzet in 1 UTP signaal, maar daar kan je dan tenminste nog je eigen router achter zetten die alles verwerkt.
Ik zit nog ruim in de 14-dagen-opzegtermijn, dus heb er nog alle tijd voor. :)
Was een aanbieding aan de deur, ze kon er nog wat extra korting vanaf snoepen.
Ten opzichte van Ziggo betaal ik nu exact even veel, maar krijg op alle gebieden (internet, tv, telefonie) meer.

Ergens wil ik Vodafone wel behouden nu, maar ik ben echter erg benieuwd hoe het zit met UPnP, NAT, portforwarding, stabiliteit e.d. Voor de WiFi kan ik ook mijn ASUS in AP modus gooien waardoor hij als 'versterker' dient. Dat is dus het probleem niet.
Mocht de stabiliteit goed wezen verder en zaken als online gamen (PC en PS4) geen enkel probleem wezen, naast dat ik eigen servers kan opzetten en portforwarden zonder problemen (DMZ vanuit Draytek naar ASUS) en de Draytek niet crashed bij veel connecties en/of zeer zwaar gebruik (daar heb ik immers die 500Mbit voor gekozen), dan kan ik er mee leven namelijk.

• vinzent
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-12 15:46
25ste postcode check gedaan bij vodafone gaf aan dat er vanaf eind mei 500/500 beschikbaar zou zijn. Net voor de grap het huisnummer van m'n buurman ingevuld daar is wel 500/500 beschikbaar, nogal vreemd aangezien het om hetzelfde appartementencomplex gaat.

Glasvezel is al beschikbaar hier (100/100 via kpn), neem aan dat vodafone in wijkkast apparatuur instaleert en dat het hele gebied beschikbaar is?

• Barre73
Wijkkast moet wijkcentrale zijn maar inderdaad, verder heb je gelijk. Tenzij er bij jou nog geen aansluiting zit en bij je buurman wel? Zou dat wellicht een reden kunnen zijn...

• mgizmo
  • Laatst online: 14:44
Zorian schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 17:36:
Bedankt voor de foto! Dat onderste kastje is dus wat ik bedoelde met 'eerste kastje', maar zo te zien werkt het hier anders. Bij Solcon komen er ongeveer 5 UTP-aansluitingen uit aan de zijkant, maar hier lijkt de glasvezel door te lopen naar de Draytek. Interessant. Er zitten geen UTP-connectors op dat onderste kastje verder?
Je hebt verschillende FTU's in omloop. Staat er bij jou Genexis op? Want die had ik jaaaaaaren geleden en daar zitten vier utp aansluitingen op inderdaad (met een coax aansluiting voor tv).

• ultrapreventive
Hollie schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:56:
[...]

Als ik het pdfje op pag. 8 goed begreep, kan dat ook met het kleinere, eveneens combi-sfp-poortmodel, TL-SG3216.

Bepaalde reden om toch voor de TL-SG3424 te kiezen, anders dan de IPv6 compatibiliteit van dat model?
Gebruik je het 2e duo combo SFP's voor retourleiding voor het management VLAN terug naar de Draytek?

[ Voor 3% gewijzigd door ultrapreventive op 28-03-2015 00:57 ]

• Zorian

Zorian

What the fox?

mgizmo schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 20:59:
[...]

Je hebt verschillende FTU's in omloop. Staat er bij jou Genexis op? Want die had ik jaaaaaaren geleden en daar zitten vier utp aansluitingen op inderdaad (met een coax aansluiting voor tv).
De Solcon was niet van mij, maar dat was inderdaad een Genexis ja. :)

• ANdrode
  • Niet online
Zorian schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 17:56:
[...]
Ergens wil ik Vodafone wel behouden nu, maar ik ben echter erg benieuwd hoe het zit met UPnP, NAT, portforwarding, stabiliteit e.d. Voor de WiFi kan ik ook mijn ASUS in AP modus gooien waardoor hij als 'versterker' dient. Dat is dus het probleem niet.
Dit werkt voor mij goed.

Port forwards werken ook, maar ik heb alleen simpele applicaties (ssh en een webserver) geforward. Het modem heeft UPnP support maar die heb ik uitstaan.

Omdat de Draytek hardware nat gebruik weet ik niet zeker hoe hij omgaat met veel verbindingen (ik heb geen torrents thuis). De throughput zit daardoor wel goed.

• Zorian

Zorian

What the fox?

ANdrode schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 11:44:
[...]

Dit werkt voor mij goed.

Port forwards werken ook, maar ik heb alleen simpele applicaties (ssh en een webserver) geforward. Het modem heeft UPnP support maar die heb ik uitstaan.

Omdat de Draytek hardware nat gebruik weet ik niet zeker hoe hij omgaat met veel verbindingen (ik heb geen torrents thuis). De throughput zit daardoor wel goed.
Mag ik vragen hoeveel Mbit je hebt? Aangezien ik voor 500mbit heb gekozen en eigenlijk nog wel benieuwd ben of de Draytek een dergelijke throughput aankan zeg maar.

Bedankt voor de antwoorden overigens. :)
Ik denk dat ik gewoon een DMZ naar mijn router ga doen en de DHCP van de Draytek uit zet zodat mijn router dat doet.

• ANdrode
  • Niet online
Zorian schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 11:58:
[...]
Mag ik vragen hoeveel Mbit je hebt? Aangezien ik voor 500mbit heb gekozen en eigenlijk nog wel benieuwd ben of de Draytek een dergelijke throughput aankan zeg maar.
... 50. Maar ik heb niemand gehoord over problemen met de snelheid (bij weinig connecties). Voor veel connecties weet ik het niet.
Ik denk dat ik gewoon een DMZ naar mijn router ga doen en de DHCP van de Draytek uit zet zodat mijn router dat doet.
Dat is een DMZ instelling waarbij het modem toch nog actief meedoet. Ik vind het een rare vorm van forwarding die mogelijk ook wat trager is (zoals je hier leest).

Ik zou zelf gaan voor de Asus als access point (doe ik zelf met een andere AC router). Als je meer wilt dan heb je met de SFP's de meeste flexibiliteit, meer dan bij de meeste andere providers.

• Zorian

Zorian

What the fox?

ANdrode schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 12:09:
[...]

... 50. Maar ik heb niemand gehoord over problemen met de snelheid (bij weinig connecties). Voor veel connecties weet ik het niet.

[...]

Dat is een DMZ instelling waarbij het modem toch nog actief meedoet. Ik vind het een rare vorm van forwarding die mogelijk ook wat trager is (zoals je hier leest).

Ik zou zelf gaan voor de Asus als access point (doe ik zelf met een andere AC router). Als je meer wilt dan heb je met de SFP's de meeste flexibiliteit, meer dan bij de meeste andere providers.
Dank je wel. :) Een switch met SFP ingang is ook een optie inderdaad, die post had ik al gevonden. Allicht dat ik dat later kan kopen en met de VLAN kan gaan spelen.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-12 20:55
Zorian schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 11:58:
[...]

Bedankt voor de antwoorden overigens. :)
Het oudere broertje van de Draytek die nu geleverd word, het 2130 model, is door smallnetbuilder getest. Daar word ongeveer 638 Mbit/s troughtput gehaald van WAN naar LAN. Het lijkt me aannemelijk dat de routering performance van de 2132 hetzelfde of beter is.
Test Description Throughput - (Mbps)
WAN - LAN 638
LAN - WAN 691
Total Simultaneous 766
Max Simultaneous Connections 16,381
Firmware Version 1.2.0

• Hollie
ultrapreventive schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 00:55:
[...]

Als ik het pdfje op pag. 8 goed begreep, kan dat ook met het kleinere, eveneens combi-sfp-poortmodel, TL-SG3216.

Bepaalde reden om toch voor de TL-SG3424 te kiezen, anders dan de IPv6 compatibiliteit van dat model?
Gebruik je het 2e duo combo SFP's voor retourleiding voor het management VLAN terug naar de Draytek?
Klopt helemaal. Ik had alleen behoefte aan meer poorten. Dat is eigenlijk alles.

• ultrapreventive
Ah, duidelijk. Merci

• gabbel
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-12 11:33
Gister heb ik de SSID 2 enabled dit word mijn gasten netwerk. Het doel van een gasten netwerk betekent voor mij dat het los staat van je eigen netwerk waar mijn NAS op draait met data. Als iemand verbindt met mijn gasten netwerk wil ik dus dat die in een ander VLAN en ander DHCP scope komt. De Draytek is hier geweldig voor en bied deze ondersteuning. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb een gasten netwerk WIFI aangemaakt en deze in VLAN 2 geplaatst samen met LAN 2 poort. De redenen dat ik LAN 2 poort ook heb gekoppeld aan dit VLAN 2 is omdat je op LAN 2 een nieuwe DHCP scope koppelt.

Alles werkt prima krijg een 192.168.2.x adres uit de scope, DNS ip adressen (192.168.2.1 draytek) staan goed. Maar dan heb ik heel even internet op mijn gasten netwerk en dan houd die er mee op en heb ik pas weer internet op mijn gasten netwerk als ik de draytek herstart en dan weer heel even internet en houd het er weer mee op. Ook als ik op het ip adres van Google of Nu.nl ping (Dan ga je buiten de DNS om) krijg ik geen reactie meer.

Wat is er aan de hand?

VLAN 1 waar mijn NAS en eigen pc's, telefoons, tablets en laptops in verbinden heeft altijd internet en heb ik geen enkel probleem.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-12 22:28
In verband met aflopen van XS4all abbo ben ik aan het rondkijken naar alternatieven.

Nu overweeg ik Vodafone thuis. Een aantal zaken zijn me echter (nog) niet helemaal duidelijk.

- Ik kan op mijn postcode 'slechts' 100Mpbs krijgen. Say whut? Waarom is 500Mbps nog niet beschikbaar alhier, ik kan wel KPN/XS4all 500Mbps krijgen op dezelfde PC. Moet VF nog iets doen aan het netwerk in Tilburg voor 500Mbps beschikbaar is?

- Als ik het goed begrijp komt er op poorten 1,2 Internet signaal en op poorten 3,4 TV signaal uit de Draytek. Kan ik poorten 1 en 3 via eigen VLAN's en mijn switch in de meterkast trunken naar mijn switches in de huiskamer en de 1e verdieping? Ik heb tussen deze plekken maar 1 fysieke UTP kabel lopen. Lijkt me van wel, maar wellicht dat ik iets mis?

- Is het al iemand gelukt om telefonie werkend te krijgen die de Draytek niet (direct) gebruikt?

- Check: Klopt het dat het 'nieuwe' pakket geen COAX benodigd meer is voor televisie?

- Is het alleen maar mogelijk om op Tablet of smartphone tv te kijken? Ik wil echt op PC/IPTV kunnen kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Lord_Dain op 30-03-2015 15:04 ]

• gabbel
Hier in Meppel precies het zelfde 500/500 van KPN wel beschikbaar maar Vodafone niet. Tenminste tot dat ik vandaag contact op nam met vodafone en hier in Meppel is 500/500 ook beschikbaar voor vodafone klanten. Volgens de site van Vodafone kan ik nog steeds geen 500/500. Ik raad je aan even contact op te nemen met Vodafone.

Het nieuwe pakket van Vodafone heeft inderdaad geen COAX meer. Je kan via de Vodafone TV app tv kijken op je telefoon (Android of IOS) of tablet (Adnroid of IOS)

Poort 3 en 4 zijn voor TV en zijn niet aan te passen in de Draytek. Alleen poort 1 en 2 zijn voor internet.

De andere 2 vragen heb ik geen antwoord voor je.

[ Voor 33% gewijzigd door gabbel op 30-03-2015 15:56 ]

• Barre73
Lord_Dain schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:00:
In verband met aflopen van XS4all abbo ben ik aan het rondkijken naar alternatieven.

Nu overweeg ik Vodafone thuis. Een aantal zaken zijn me echter (nog) niet helemaal duidelijk.

- Ik kan op mijn postcode 'slechts' 100Mpbs krijgen. Say whut? Waarom is 500Mbps nog niet beschikbaar alhier, ik kan wel KPN/XS4all 500Mbps krijgen op dezelfde PC. Moet VF nog iets doen aan het netwerk in Tilburg voor 500Mbps beschikbaar is?

- Als ik het goed begrijp komt er op poorten 1,2 Internet signaal en op poorten 3,4 TV signaal uit de Draytek. Kan ik poorten 1 en 3 via eigen VLAN's en mijn switch in de meterkast trunken naar mijn switches in de huiskamer en de 1e verdieping? Ik heb tussen deze plekken maar 1 fysieke UTP kabel lopen. Lijkt me van wel, maar wellicht dat ik iets mis?

- Is het al iemand gelukt om telefonie werkend te krijgen die de Draytek niet (direct) gebruikt?

- Check: Klopt het dat het 'nieuwe' pakket geen COAX benodigd meer is voor televisie?

- Is het alleen maar mogelijk om op Tablet of smartphone tv te kijken? Ik wil echt op PC/IPTV kunnen kijken.
Vodafone wil logischerwijs zo min mogelijk gebruik maken van KPN netwerk en inkoop. Dus ze zijn druk bezig om eigen apparatuur in de PoPs te zetten door het hele land heen. Waar ze dat niet hebben leveren ze via KPN (alleen de TV streams en de bandbreedte dan) maar de inkoopprijs van 500/500 is bij KPN te hoog voor Vodafone om nog aan te verdienen. Dus dat is pas beschikbaar bij hun eigen netwerk.

Direct trunken vanuit de Draytek kan niet. Moet natuurlijk wel lukken als je aan de meterkast kant nog een slimme switch zet zodat je daar beide signalen in kan laten lopen en op die manier kan trunken met VLANs naar je switch boven (als dat ook een managed switch is)

Telefonie: Nee. Wellicht een VOIP account met een ATA of een VOIP telefoon overwegen? Ben je daar voor altijd vanaf.

Coax: Niet alleen niet benodigd, zelfs niet meer geleverd. Maar dat is niet anders dan bij je huidige abo.

Daar zijn de menignen over verdeeld. met een Android Emulator kan het sowieso wel op je PC. Maar ik zag laatst ergens in dit topic een link naar Vodafone thuis voor je mobiel, hetgeen wellicht ook zou werken op de PC. Maar nog niet zelf uitgeprobeerd,
De ITV online oplossing van KPN/Telfort/XS4all hebben ze helaas (nog) niet. Staat wel op de wishlist.

• Lord_Dain
Jammer van ITV en bedankt voor de overige antwoorden.

Misschien had ik de vraag over de TV en internet uitgangen anders moeten stellen; kan ik hier een switch aanhangen en dan daar weer mijn TV en internet devices? Als dat kan dan kan ik inderdaad heel eenvoudig een vlan taggen op mijn managed switches. Voor internet hoeft dit niet eens, dit mag gewoon vlan1 zijn, maar voor IPTV zou ik dan intern een ander vlan kunnen kiezen.

De optie van een eigen switch met SFP zie ik op dit moment niet zitten, want meerkosten qua hardware. Wil dus zoveel mogelijk met de Draytek werken, mits er echt onoverkomelijke issues zijn. Maar ja dan moet dat natuurlijk gewoon opgelost worden imo. Een VOIP account is idd het overwegen waard. Ik zou nu telefonie er alleen al bij kiezen omdat het dan 7,50 per maand goedkoper is het eerste jaar :P

[ Voor 9% gewijzigd door Lord_Dain op 30-03-2015 19:17 ]

• Barre73
Ik gebruik alleen VoIP maar heb wel de telefonie erbij. Precies vanwege die korting van 10 euro. Blijft er nog altijd 7,50 voordeel over :)

Ik probeer de vraag te begrijpen maar lukt nog niet helemaal... Misschien in schema tekenen?

• Lord_Dain
Kabeltje van draytek port 1 (internet) naar port 5 op managed switch (untagged dus vlan 1).
Kabeltje van draytek port 3 (iptv) naar port 6 op managed switch, tagged op bv vlan 101.

Kabeltje van port 7 en 8 naar mijn andere 2 managed switches, vlan 1 / vlan 101 erover.

Op andere 2 switches

Port 8 = trunk
Port 1tm6 = vlan 1 untagged
Port 7 = vlan 101 untagged

Dan moet ik toch op die port 7 van de 2 switches een IPTV ontvanger kunnen aansluiten?

[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 30-03-2015 23:33 ]

• ANdrode
  • Niet online
Lord_Dain schreef op maandag 30 maart 2015 @ 23:32:
Kabeltje van draytek port 1 (internet) naar port 5 op managed switch (untagged dus vlan 1).
Kabeltje van draytek port 3 (iptv) naar port 6 op managed switch, tagged op bv vlan 101.

Kabeltje van port 7 en 8 naar mijn andere 2 managed switches, vlan 1 / vlan 101 erover.

Op andere 2 switches

Port 8 = trunk
Port 1tm6 = vlan 1 untagged
Port 7 = vlan 101 untagged

Dan moet ik toch op die port 7 van de 2 switches een IPTV ontvanger kunnen aansluiten?
Ja, dat werkt.

Ik heb het zelf trouwens niet getest. Wat ik zelf heb gebruikt:
- poort n: untagged [iptv vlan], tagged: [lan vlan]

De IPTV receiver zit dan in het netwerk dat hij verwacht. Als je er een PC aan hangt, stel je hem zo in dat hij het andere vlan als ethernet device ziet, zijn routes 'even' goed zet en de standaard gateway op het lan vlan pakt. Dit werkt.

Maar twee managed switches is handiger :+...

• Zorian

Zorian

What the fox?

De originele opleverdatum was dus gezet op 18-5-2015. Gisteren even gebeld waarom dat zo lang moest gaan duren aangezien er al een kabeltje klaar ligt.
Blijkt dus dat de FTU vervangen moest worden, en Vodafone zou Reggefiber eens gaan pushen. Dan zou ik tegen eind April hopelijk een nieuwe FTU moeten hebben volgens Vodafone.
Belt dus net Reggefiber, of ze a.s. donderdag een nieuwe FTU kunnen plaatsen. :) Kijk, dat zijn nog eens berichten. Niks eind April, met wat mazzel zit ik dus over 2 weken al op glas!
Ik denk dat ik ook zelf de boel ga aansluiten in plaats van wachten op een monteur. Activatie kan niet moeilijk wezen, tenzij je speciale codes nodig hebt ofzo.
Tot zover ben ik positief over Vodafone!

[ Voor 6% gewijzigd door Zorian op 31-03-2015 12:16 ]

• gabbel
Zelf aansluiten mag niet van vodafone. Door het zeker te weten dat je het ook niet doet heeft vodafone de Draytek doos verzegeld waarop staat dat alleen de monteur de doos mag openen.
Pagina: 1 ... 75 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.