LordSpud schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:21:
Ik had eigenlijk willen wachten met deze informatie totdat ik alles af zou hebben maar eea duurt wat langer dan verwacht dus hierbij alvast de volgende informatie voor mensen die ook eigen hardware in willen zetten bij hun Vodafone alles-in-één glasvezel abonnement.
Voor zover bij mij bekend is er sprake van drie VLAN ids:
- 100 voor management;
- 300 voor internet;
- 640 voor IPTV.
Telefonie zou, voor zover ik begrepen heb, via hetzelfde VLAN moeten gaan als internet: VLAN 300.
Ik maak gebruik van de volgende hardware:
- Een managed switch van TP-Link, de TL-SG3210. Deze is gekoppeld aan de glasvezelverbinding die bij ons binnen komt;
- Als router gebruik ik de Ubiquiti Egerouter Lite;
- Overige hardware is in principe minder relevant maar ik gebruik dan nog een aparte accesspoint voor WiFi (Ubiquiti AP Pro) die ik buiten de meterkast heb opgehangen.
In de managed switch zit de SFP module die normaal gesproken in de door Vodafone meegeleverde Draytek 2132FVn zit. In mijn geval zit deze in poort 9:
[afbeelding]
In de managed switch heb ik de volgende VLANs aangemaakt:
[afbeelding]
Let op: alleen VLAN 100, 300 en 640 zijn van belang.
De poorten heb ik als volgt geconfigureerd:
[afbeelding]
Poorten 2 en 3 zijn voor internet. Ik heb daar momenteel alleen poort 2 van in gebruik. Deze zit aan de hierboven genoemde router.
Poorten 4 en 5 zijn voor tv. Aangezien we momenteel maar één decoder hebben, is alleen poort 4 in gebruik. Er zijn UTP kabels getrokken naar de locatie waar bij ons de tv staat.
Poort 9, daar waar het signaal van Vodafone dus binnen komt, is ingesteld als TRUNK met alle hiervoor genoemde VLANS als member. De poortconfiguratie van poort 9 ziet er als volgt uit:
[afbeelding]
De details van de overige poorten zijn niet interessant maar voor de volledigheid hier een voorbeeld van poort 2:
[afbeelding]
De ACCESS poorten zijn dus lid van slechts één VLAN.
De rest van de relevante hardware zit, samen met de Draytek in een kastje die ik in de meterkast heb opgehangen:
[afbeelding]
Zoals je ziet staat de Draytek momenteel niet aan. Ik heb wel al een SFP copper module weten te bemachtigen (iemand hier op Tweakers biedt deze voor €5,- aan per stuk welke compatibel is met de Draytek, dus doe er je voordeel mee zou ik zeggen) maar telefonie krijg ik nog niet aan de praat. Ik houd me aanbevolen voor mensen die tips hebben.
Vooralsnog heb ik eigenlijk alleen geprobeerd de Draytek aan de switch te koppelen die aan mijn router zit. In dat geval wordt de Draytek ook onderdeel van VLAN 300 maar dat is kennelijk niet genoeg om de gegevens die nodig zijn voor telefonie op te halen. Overigens gaat het "phone" lampje op de Draytek wel branden als ik de spreekwoordelijke hoorn van de haak pak maar ik krijg vervolgens een "in gesprek" toon als ik iemand probeer te bellen. Inkomende gesprekken worden ook niet geregistreerd.
Optie zou zijn om een vrije poort op de managed switch in te stellen als TRUNK en deze naar de WAN ingang van de Draytek te laten gaan. Deze TRUNK zou dan VLAN 100 en 300 doorgeven. Probleem daarmee is dat de Draytek ook gaat vragen om een ip adres. Ik vermoed dat, indien de Edgerouter aan staat, de Draytek dan in de meeste gevallen eerst van mijn eigen router een ip adres krijgt maar de volgorde van het aanzetten van apparaten wordt in dat geval een issue: de Edgerouter moet dan altijd eerst helemaal zijn opgestart voordat de Draytek aan gaat. Ik heb hier nog geen testen mee uitgevoerd.
Als er vragen zijn dan post ze maar in dit topic.