Vodafone Thuis via Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 107 Laatste
Acties:
  • 774.899 views

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-12 22:22

CodeIT

Code IT

Gisteren kwam de monteur van Gideon langs om de aansluiting te installeren/activeren. Blijkt dat er geen signaal op de glasvezel staat. Er is nu een ticket aangemaakt bij Reggefiber. Iemand hier ervaring mee/een idee hoe lang het ongeveer duurt? Ik heb de coaxkabels al vervangen door ethernet, en internet al opgezegd over 2 weken, dus ik hoop dat het een beetje snel gefikst kan worden.

Ter informatie (van de monteur): De aansluiting hoeft niet perse door hun geactiveerd te worden (ik mag nu zelf alles installeren). Als het modem 2 uur verbinding heeft met VF wordt de aansluiting automatisch geactiveerd (en het abbo gestart).

[ Voor 24% gewijzigd door CodeIT op 28-02-2015 13:29 ]

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:21
CasaDude schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 12:59:
Iemand enig idee als ik van de oude Vodafone naar de nieuwe Vodafone ga wat dan de downtime is ?
Het lijkt me gewoon de genexis verwijderen en gelijk de draytek aansluiten toch ?
Er hoeft verder volgens mij in de POP niets aangepast worden.
Nee, er wordt in de PoP wel een patch omgezet. Dus downtime varieert. Reggefiber krijgt opdracht de patch te verplaatsen en doet dus ergens tussen 9 en 12 in de ochtend. Voor diezelfde dag heb je een afspraak met de monteur van Guidion gemaakt. Afhankelijk van hoe laat die afspraak is kan je dus je downtime inschatten.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Barre73
CodeIT schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 13:28:
Gisteren kwam de monteur van Gideon langs om de aansluiting te installeren/activeren. Blijkt dat er geen signaal op de glasvezel staat. Er is nu een ticket aangemaakt bij Reggefiber. Iemand hier ervaring mee/een idee hoe lang het ongeveer duurt? Ik heb de coaxkabels al vervangen door ethernet, en internet al opgezegd over 2 weken, dus ik hoop dat het een beetje snel gefikst kan worden.

Ter informatie (van de monteur): De aansluiting hoeft niet perse door hun geactiveerd te worden (ik mag nu zelf alles installeren). Als het modem 2 uur verbinding heeft met VF wordt de aansluiting automatisch geactiveerd (en het abbo gestart).
Dat zou eigenlijk een SDR moeten zijn.... Same Day Resolution. Aannemer van Reggefiber had dus naar de PoP moeten racen om die patch alsnog goed te zetten.
En misschien is dat ook wel gebeurd maar kan jij dat nu niet zien omdat de monteur van Guidion nog niet klaar was met de aansluiting en activatie?

[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 28-02-2015 16:47 ]

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Barre73 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 16:45:
[...]

Dat zou eigenlijk vis een SDR moeten.... Same Day Resolution. Aannemer van Reggefiber had dus naar de PoP moeten racen om die patch alsnog goed te zetten.
Ik had een afspraak op vrijdag om 16:30. Ik verwacht dan eigenlijk niet dat er dezelfde dag, zo vlak voor het weekend, nog een oplossing wordt geboden. Goed om te weten dat ik waarschijnlijk volgende week snel wordt geholpen.
Ik vind het wel raar dat de monteur van Reggefiber een aansluiting maakt en test en dat het 2 weken daarna niet werkt.
[...]
En misschien is dat ook wel gebeurd maar kan jij dat nu niet zien omdat de monteur van Guidion nog niet klaar was met de aansluiting en activatie?
Ik kan het nu toch zelf controleren? (lampje fiber op modem moet aangaan)

[ Voor 16% gewijzigd door CodeIT op 28-02-2015 16:50 ]

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-12 18:57
Barre73 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 16:45:
[...]

Dat zou eigenlijk een SDR moeten zijn.... Same Day Resolution. Aannemer van Reggefiber had dus naar de PoP moeten racen om die patch alsnog goed te zetten.
Bij mij was de monteur op de dag van omzetting ook bezig en deelde mede dat er "geen signaal op de lijn" zat. Helaas was ik zelf niet thuis want een paar telefoontjes leerde dat het inderdaad vrij snel kon worden opgelost. Dag erna is de monteur terug gekomen om de boel alsnog aan te sluiten.

• Barre73
Reggefiber heeft de passieve aansluiting gemaakt en getest twee weken geleden .
Daarna heeft Vodafone een opdracht ingeschoten bij Reggefiber om een patch te plaatsen in de PoP van actieve kant naar jouw vezels.
En ik denk dat dat nu niet goed is gegaan. Niet gemaakt of niet goed gemaakt.

Ik weet het niet zeker maar als de Guidon monteur alles zo heeft achtergelaten dat er alleen nog maar activatie moet plaats vinden dan zou je misschien inderdaad wel een fiberlampje moeten gaan zien branden.

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:30
Zijn er al overzettingen van oud naar nieuw Vodafone geinitieerd vanuit Vodafone?

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
Ik heb nu zelf UPC 50/50 standaard voor 42,50 maar twijfel over glasvezel bij Vodafone. Wat zou een goede afweging zijn om over te stappen? Zou ieders mening op prijs stellen

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

• Lelyuser
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 10:38
marcellux schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:40:
Ik heb nu zelf UPC 50/50 standaard voor 42,50 maar twijfel over glasvezel bij Vodafone. Wat zou een goede afweging zijn om over te stappen? Zou ieders mening op prijs stellen
UPC met 50 Mbit up?

• Barre73
Nulletje teveel.. Zal 50/5 zijn.

Dus eerste voordeel is een 10 keer hogere upload. Thuiswerken, Wetransfer etc... Gaat een stuk sneller en soepeler met glasvezel-upload.

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
ja, idd, sorry, moet natuurlijk 50/5 zijn 8)7
Maar je zei : "ten eerste" dus welke voordelen nog meer?

[ Voor 39% gewijzigd door marcellux op 02-03-2015 13:13 ]

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-12 23:14
Sinds circa een week heb ik erg veel problemen met de stabiliteit van mijn internetverbinding. De snelheid is zeer onstabiel (soms zelfs maar enkele Mbits) op zowel bedraad als wifi. Zijn er hier meer die hetzelfde probleem ervaren, of zal ik toch maar even gaan bellen met Vodafone..?

• LordSpud
marcellux schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:04:
ja, idd, sorry, moet natuurlijk 50/5 zijn 8)7
Maar je zei : "ten eerste" dus welke voordelen nog meer?
Over het algemeen zijn glasvezelverbindingen voor wat betreft snelheid wat stabieler: bij kabelaars wordt vaak overboeking toegepast waardoor je op drukke tijden wat mindere performance zou kunnen ervaren.

• LordSpud
Dotto schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:21:
Sinds circa een week heb ik erg veel problemen met de stabiliteit van mijn internetverbinding. De snelheid is zeer onstabiel (soms zelfs maar enkele Mbits) op zowel bedraad als wifi. Zijn er hier meer die hetzelfde probleem ervaren, of zal ik toch maar even gaan bellen met Vodafone..?
Sorry maar ik kan het niet laten: op het moment dat je stabiliteitsproblemen hebt, is dan niet juist één van de eerste stappen (waarbij eerdere stappen bijvoorbeeld het nagaan of het aan je eigen apparatuur ligt) te bellen met je ISP?

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 13:38
marcellux schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:40:
Niet overstappen naar vodafone maar kiezen voor een andere isp of bij upc/ziggo bblijven. Is natuurlijk kompleet persoonlijk maar vodafone zou ik laten schieten bij mijn keuze. Is nog teveel in ontwikkeling en service is echt ruk!

DaveD

• Lelyuser
DaveD1109 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:26:
[...]

Niet overstappen naar vodafone maar kiezen voor een andere isp of bij upc/ziggo bblijven. Is natuurlijk kompleet persoonlijk maar vodafone zou ik laten schieten bij mijn keuze. Is nog teveel in ontwikkeling en service is echt ruk!
Licht eraan of je service nodig hebt. Als alles werkt zoals het hoort en de facturatie gaat goed, wat moet je dan met een service desk?

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-12 17:47
Lelyuser schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:36:
[...]

Licht eraan of je service nodig hebt. Als alles werkt zoals het hoort en de facturatie gaat goed, wat moet je dan met een service desk?
Heb een aantal maal contact gehad met de servicedesk en altijd ben prima geholpen. Zelfs de verrekening van abonnementskosten die te veel in rekening waren gebracht bij overstap van oude naar nieuwe contract (wisseling net voor einde vd maand, dus februari al in rekening gebracht op oude contract) werden netjes automatisch volgens het boekje gecorrigeerd eind februari, zoals toegezegd door servicedesk na contact.
Je wilt niet weten hoe vaak ik in het verleden contact met UPC heb gehad. zowat na iedere contractwijziging of nieuw modem maakten ze er administratief een puinhoop van. En daar moest ik altijd bellen voordat er überhaupt iets gecorrigeerd werd. ;w

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• Barre73
Inderdaad. Ik heb ook geen klachten over de Servicedesk. Het is van belang om te benadrukken dat DaveD1109 deze problemen heeft ervaren. Dat geldt dus niet voor iedereen en is een persoonlijke mening.

Verwijderd

Waar heeft DaveD1109 het over de servicedesk?
>:)

• Barre73
In die 100 andere berichten van hem......

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:30
f4stf0rw4rd schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:49:
[...]

Heb een aantal maal contact gehad met de servicedesk en altijd ben prima geholpen. Zelfs de verrekening van abonnementskosten die te veel in rekening waren gebracht bij overstap van oude naar nieuwe contract (wisseling net voor einde vd maand, dus februari al in rekening gebracht op oude contract) werden netjes automatisch volgens het boekje gecorrigeerd eind februari, zoals toegezegd door servicedesk na contact.
Je wilt niet weten hoe vaak ik in het verleden contact met UPC heb gehad. zowat na iedere contractwijziging of nieuw modem maakten ze er administratief een puinhoop van. En daar moest ik altijd bellen voordat er überhaupt iets gecorrigeerd werd. ;w
Klopt.
Hier ook geen problemen met de Vodafone servicedesk.
Als alles werkt heb je ze ook niet nodig.
In het verleden bij UPC (toen nog Chello) alleen maar gezeur en slechte performance.
Ik heb me ook voorgenomen nooit meer terug te keren naar UPC met zijn sterk verouderde en uitgemolken infrastructuur.
Je kunt toch tegenwoordig niet meer aankomen met een Uploadsnelheid van 3 of 5 Mbits?

De voordelen bij Vodafone zijn een stabiele internetsnelheid en een goed TV signaal met veel HD kanalen standaard in het pakket.
De prijs is ook netjes dus wat dat betreft weinig op aan te merken.
Negatieve punten? Ja, de Draytek modem moet open kunnen in admin mode zodat de mogelijkheden hier aanzienlijk uitgebreid worden maar ook dat je naar eigen inzicht een ander modem kunt plaatsen.
De interactieve TV box kan nog beter, de recente upgrade is een verbetering maar het kan nog beter.
Telefonie moet ook los te koppelen zijn zodat je een eigen VoIP provider kunt instellen.
Dat kan nu niet.

• Barre73
Ik heb een UPC mediabox en een Horizon meegemaakt en ik vind de Vodafone box echt een stuk fijner.

Verwijderd

Barre73 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 18:50:
In die 100 andere berichten van hem......
Ok, touché.
;)

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:35:
Geheel andere vraag en er zullen er niet veel zijn maar: Wie heeft een nieuw Vodafone pakket dat richting het einde van het eerste jaar gaat en heeft al geprobeerd om dit met de 10 euro korting te laten verlengen voor nog een jaar?
De mijne loopt 16 april af dus voor 16 maart wil ik dit proberen.
Klantenservice beweerde mij dat verlengingsaanbiedingen nog niet in het systeem zitten omdat het pakket nog zo nieuw is. Ik heb het 3 weken geleden geprobeerd (testaanbieding van vorig jaar, aansluiting 17 maart). Tussendoor via sloopdecrisis ook vodafone aangevraagd (€10pm korting + €50 retour), maar dat werkte ook niet. Ze konden het niet matchen en schoten een nieuwe aansluiting in, dus die maar in overleg geannuleerd vorige week.
Op basis van het bericht van Dave komend weekend nog maar eens proberen. Sneu dat altijd pas bij het woord opzeggen beweging komt. Komt die niet, dan maar een jaartje switchen... Ziggo doet dat beter met verlengingen.

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12 21:40
Heeft er nog iemand problemen mee met de opnames, dat je zeg maar vast zit in het menu van opnames? Pas na 1000x naar beneden of tig keer omhoog komt je selectie in beeld zeg maar...

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-12 21:57

OmeJoyo

This is me

Voor de update had ik dit probleem wel, nu niet meer, opnames staan trouwens niet meer onder elkaar? Heb je de nieuwe software op je ontvanger?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• ramos99
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-02-2021
Iemand enig idee wat betreft het volgende?

Zelf heb ik de volgende software in mijn Draytek 2132FVn staan:
Firmware Version GlasOperator_3.7.5_RC5b
Build Date/Time Jul 22 2014 16:14:43

Mijn ouders hebben ook Vodafone Thuis en hebben de volgende firmware in hun Draytek 2132FVn staan:
Firmware Version GlasOperator_3.7.5.1
Build Date/Time Sep 25 2014 14:25:33

Mijn ouders hebben dus een nieuwere versie in hun modem staan. Inmiddels heb ik zelf al de stroom van mijn modem afgehaald, maar zelf krijg ik deze nieuwe versie niet.

Iemand enig idee wat er eventueel veranderd is, en hoe ik deze ook in mijn modem krijg?

[ Voor 29% gewijzigd door ramos99 op 04-03-2015 18:40 ]

• datadevil
datadevil schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 18:25:
Zijn er al overzettingen van oud naar nieuw Vodafone geinitieerd vanuit Vodafone?
Bij mij vanavond gebeurd :P
Krijg korting het eerste jaar, en ook daarna is het nog even goedkoop als nu, zelfs met een extra gehuurde decoder (had nu 2 decoders waarvan eentje nog van vorige Lijbrandt abbo, dus betaalde die niet).

• HoppyF
datadevil schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 19:38:
[...]

Bij mij vanavond gebeurd :P
Krijg korting het eerste jaar, en ook daarna is het nog even goedkoop als nu, zelfs met een extra gehuurde decoder (had nu 2 decoders waarvan eentje nog van vorige Lijbrandt abbo, dus betaalde die niet).
Wat is korting?
Op welk bedrag kom je dan uit, het eerste jaar en het tweede jaar?
Ik wil dit graag weten omdat ik al het nieuwe Vodafone pakket heb maar er over een paar maanden het eerste jaar voorbij is en ik wil gaan verlengen.

• DutX
OmeJoyo schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 17:54:
Voor de update had ik dit probleem wel, nu niet meer, opnames staan trouwens niet meer onder elkaar? Heb je de nieuwe software op je ontvanger?
Dit is juist sinds de update ontstaan :/

De opnames staan idd naast elkaar, of alsnog een lijst, maar pas na zoveel keer klikken krijg je die selectiebox te zien

• datadevil
HoppyF schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 19:47:
[...]

Wat is korting?
Op welk bedrag kom je dan uit, het eerste jaar en het tweede jaar?
Ik wil dit graag weten omdat ik al het nieuwe Vodafone pakket heb maar er over een paar maanden het eerste jaar voorbij is en ik wil gaan verlengen.
Tien euro denk ik, kwam bij mij nu op 67 en volgend jaar dan 77 (50/50 internet inclusief 2e decoder en fox sports eredivisie)

• TMPJ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:56
Aangezien binnenkort mijn glasvezelverbinding opgeleverd wordt zit ik ook te twijfelen om over te stappen van Ziggo naar Vodafone. Wat me nog wat afschrikt zijn de reviews op internet, echter wanneer ik dit topic lees lijkt het juist allemaal wel weer mee te vallen.

Mag ik daaruit constateren dat zolang je de helpdesk niet nodig hebt het allemaal prima werkt? Ik ben heel benieuwd naar recente ervaringen betreffende stabiliteit en beeldkwaliteit van tv.

• DutX
TV is mijn inziens prima, zowel stabiliteit als kwaliteit. Doet niet echt onder voor Ziggo. Enige puntje is dat het niet meer via COAX gaat, maar via een eigen netwerk. Als je dus van Ziggo afkomt, betekent dat je iets meer moeite moet doen om het aan de praat te krijgen (bv (extra) netwerkkabel trekken of via stopcontact, wat ook prima kan)

• poepeneesje
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-05 23:33
TMPJ schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 10:18:
Aangezien binnenkort mijn glasvezelverbinding opgeleverd wordt zit ik ook te twijfelen om over te stappen van Ziggo naar Vodafone. Wat me nog wat afschrikt zijn de reviews op internet, echter wanneer ik dit topic lees lijkt het juist allemaal wel weer mee te vallen.

Mag ik daaruit constateren dat zolang je de helpdesk niet nodig hebt het allemaal prima werkt? Ik ben heel benieuwd naar recente ervaringen betreffende stabiliteit en beeldkwaliteit van tv.
Het valt allemaal wel mee, de internetverbinding is bij mij erg stabiel en goed. In het begin had ik een paar haperingen.

Wat mij betreft is de kwaliteit van de zenders hoog en prima. De update van de STB naar de laatste software vind ik zelf minder, maar verder werkt het prima.

• Barre73
En ik vind die update juist een verbetering :-)

Dus zoveel mensen, zoveel meningen.

@TMPJ: Welke reviews lees je dan?

Ik kan maar drie dingen bedenken die lastig zouden kunnen zijn.
1) Het wifisignaal van de meegeleverde Draytek is matig tot redelijk en aangezien de Draytek naast de glasvezelaansluiting moet hangen (kan niet anders) komt daar dus het Wifisignaal vandaan. In mijn geval is dat de meterkast en dat werkt in dit geval niet het beste. Ik heb dus een eigen router buiten de meterkast geplaatst om de wifi te verbeteren. Als jouw glasvezelaansluiting in de woonkamer komt en de Dryatek dan dus ook, dan zou bij jou wellicht wel alles goed gaan.

2) Omdat Vodafone als relatief nieuwe partij niet meer aan grote blokken met nieuwe nederlandse/europese IP adressen kon komen (IPv4) hebben ze blokken ingekocht die elders op de wereld niet meer gebruikt werden. Dat is allemaal keurig geregistreerd en omgezet bij de partij die dat wereldwijd bijhoudt (RIPE). Maar er zijn sites/servers die die informatie niet goed up to date houden vanuit de RIPE database. Gevolg is dat je bij sommige sites of servers (gameservers bijvoorbeeld) te zien krijgt dat je geen toegang hebt omdat je IP adres zogenaamd uit Iran, Georgie, etc.. zou komen. Dat is niet aan Vodafone te wijten maar kan wel lastig zijn. En is niet bepaald makkelijk te corrigeren.

3) Vodafone ondersteunt geen "bridge" mode. Dus als je graag zelf je hele netwerk wil instellen met eigen routers e.d. dan is dat niet 100% mogelijk. Wel deels (DMZ of alleen wifi bijvoorbeeld) maar niet volledig. Er zijn een aantal Tweakers die dat erg vervelend en lastig vinden.

[ Voor 86% gewijzigd door Barre73 op 05-03-2015 12:09 ]

• CrazyRooster
  • Laatst online: 04-07-2023
Gisteren mijn installatiepakket ontvangen. Word volgende week donderdag aangesloten. Nu alleen nog hopen dat ik niet tegen hetzelfde probleem aanloop als CodeIT aangezien Ziggo op dezelfde dag afloopt.

• CodeIT

CodeIT

Code IT

CrazyRooster schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:06:
Gisteren mijn installatiepakket ontvangen. Word volgende week donderdag aangesloten. Nu alleen nog hopen dat ik niet tegen hetzelfde probleem aanloop als CodeIT aangezien Ziggo op dezelfde dag afloopt.
Ik moet zeggen dat het keurig is opgelost. Maandag belde Volker Wessels (via Reggefiber). Ze wilden dezelfde dag langskomen om het op te lossen, maar ik was niet thuis. Toen is er alleen een monteur naar de 'wijkkast' geweest maar heeft daar niet alles kunnen oplossen. Dinsdag is er een monteur bij ons thuis geweest en constateerde een kapotte fiber. Deze is dezelfde dag gerepareerd en 's avonds kon ik het modem + decoder etc installeren.
Alles werkt perfect nu. Mooie stabiele snelheid, goed signaal van Wifi. Ik vind alleen het zappen wat langzaam gaan, maar kijk toch amper tv.

• CrazyRooster
CodeIT schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 15:33:
[...]

Ik moet zeggen dat het keurig is opgelost. Maandag belde Volker Wessels (via Reggefiber). Ze wilden dezelfde dag langskomen om het op te lossen, maar ik was niet thuis. Toen is er alleen een monteur naar de 'wijkkast' geweest maar heeft daar niet alles kunnen oplossen. Dinsdag is er een monteur bij ons thuis geweest en constateerde een kapotte fiber. Deze is dezelfde dag gerepareerd en 's avonds kon ik het modem + decoder etc installeren.
Alles werkt perfect nu. Mooie stabiele snelheid, goed signaal van Wifi. Ik vind alleen het zappen wat langzaam gaan, maar kijk toch amper tv.
Oh, dat is wel heel erg snel opgelost. Verwacht hier zelf ook geen problemen hoor, maar als het wel gebeurd.... dan zit ik even zonder internet. Waarom ik het ook zo strak op elkaar gepland heb.... no room for error!

• edelhert2010
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-07 00:49
3) Vodafone ondersteunt geen "bridge" mode. Dus als je graag zelf je hele netwerk wil instellen met eigen routers e.d. dan is dat niet 100% mogelijk. Wel deels (DMZ of alleen wifi bijvoorbeeld) maar niet volledig. Er zijn een aantal Tweakers die dat erg vervelend en lastig vinden.
Ik ben een van die Tweakers die dat vervelend vindt, maar vooral ook jammer. Want als het mogelijk zou zijn om die routerfunctie van de Draytek te overbruggen, zou de Vodafone propositie ineens heel veel aantrekkelijker zijn. Hopelijk wordt er aan gewerkt, wellicht in een nieuwe versie van de firmware, of met de volgende generatie hardware (want de Draytek 2130 serie werd 6 jaar geleden al gereviewed, dus het design is is al meer dan 6 jaar oud - dat kun je voor dit soort apparatuur bijna bejaard noemen)

• the_white_shark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-09 14:30
edelhert2010 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 19:10:
[...]

Ik ben een van die Tweakers die dat vervelend vindt, maar vooral ook jammer. Want als het mogelijk zou zijn om die routerfunctie van de Draytek te overbruggen, zou de Vodafone propositie ineens heel veel aantrekkelijker zijn. Hopelijk wordt er aan gewerkt, wellicht in een nieuwe versie van de firmware, of met de volgende generatie hardware (want de Draytek 2130 serie werd 6 jaar geleden al gereviewed, dus het design is is al meer dan 6 jaar oud - dat kun je voor dit soort apparatuur bijna bejaard noemen)
Als echte Tweaker leer je zoeken in dit forum, Lordspud heeft de Draytek router volledig omzeilt.
Op de vaste telefoon na, maar wie gebruikt die hier nou?
LordSpud schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:21:
Ik had eigenlijk willen wachten met deze informatie totdat ik alles af zou hebben maar eea duurt wat langer dan verwacht dus hierbij alvast de volgende informatie voor mensen die ook eigen hardware in willen zetten bij hun Vodafone alles-in-één glasvezel abonnement.

Voor zover bij mij bekend is er sprake van drie VLAN ids:

- 100 voor management;
- 300 voor internet;
- 640 voor IPTV.

Telefonie zou, voor zover ik begrepen heb, via hetzelfde VLAN moeten gaan als internet: VLAN 300.

Ik maak gebruik van de volgende hardware:

- Een managed switch van TP-Link, de TL-SG3210. Deze is gekoppeld aan de glasvezelverbinding die bij ons binnen komt;
- Als router gebruik ik de Ubiquiti Egerouter Lite;
- Overige hardware is in principe minder relevant maar ik gebruik dan nog een aparte accesspoint voor WiFi (Ubiquiti AP Pro) die ik buiten de meterkast heb opgehangen.

In de managed switch zit de SFP module die normaal gesproken in de door Vodafone meegeleverde Draytek 2132FVn zit. In mijn geval zit deze in poort 9:

[afbeelding]

In de managed switch heb ik de volgende VLANs aangemaakt:

[afbeelding]

Let op: alleen VLAN 100, 300 en 640 zijn van belang.

De poorten heb ik als volgt geconfigureerd:

[afbeelding]

Poorten 2 en 3 zijn voor internet. Ik heb daar momenteel alleen poort 2 van in gebruik. Deze zit aan de hierboven genoemde router.

Poorten 4 en 5 zijn voor tv. Aangezien we momenteel maar één decoder hebben, is alleen poort 4 in gebruik. Er zijn UTP kabels getrokken naar de locatie waar bij ons de tv staat.

Poort 9, daar waar het signaal van Vodafone dus binnen komt, is ingesteld als TRUNK met alle hiervoor genoemde VLANS als member. De poortconfiguratie van poort 9 ziet er als volgt uit:

[afbeelding]

De details van de overige poorten zijn niet interessant maar voor de volledigheid hier een voorbeeld van poort 2:

[afbeelding]

De ACCESS poorten zijn dus lid van slechts één VLAN.

De rest van de relevante hardware zit, samen met de Draytek in een kastje die ik in de meterkast heb opgehangen:

[afbeelding]

Zoals je ziet staat de Draytek momenteel niet aan. Ik heb wel al een SFP copper module weten te bemachtigen (iemand hier op Tweakers biedt deze voor €5,- aan per stuk welke compatibel is met de Draytek, dus doe er je voordeel mee zou ik zeggen) maar telefonie krijg ik nog niet aan de praat. Ik houd me aanbevolen voor mensen die tips hebben.

Vooralsnog heb ik eigenlijk alleen geprobeerd de Draytek aan de switch te koppelen die aan mijn router zit. In dat geval wordt de Draytek ook onderdeel van VLAN 300 maar dat is kennelijk niet genoeg om de gegevens die nodig zijn voor telefonie op te halen. Overigens gaat het "phone" lampje op de Draytek wel branden als ik de spreekwoordelijke hoorn van de haak pak maar ik krijg vervolgens een "in gesprek" toon als ik iemand probeer te bellen. Inkomende gesprekken worden ook niet geregistreerd.

Optie zou zijn om een vrije poort op de managed switch in te stellen als TRUNK en deze naar de WAN ingang van de Draytek te laten gaan. Deze TRUNK zou dan VLAN 100 en 300 doorgeven. Probleem daarmee is dat de Draytek ook gaat vragen om een ip adres. Ik vermoed dat, indien de Edgerouter aan staat, de Draytek dan in de meeste gevallen eerst van mijn eigen router een ip adres krijgt maar de volgorde van het aanzetten van apparaten wordt in dat geval een issue: de Edgerouter moet dan altijd eerst helemaal zijn opgestart voordat de Draytek aan gaat. Ik heb hier nog geen testen mee uitgevoerd.

Als er vragen zijn dan post ze maar in dit topic.

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:56
the_white_shark schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 19:25:
[...]

Als echte Tweaker leer je zoeken in dit forum, Lordspud heeft de Draytek router volledig omzeilt.
Op de vaste telefoon na, maar wie gebruikt die hier nou?

[...]
Niet altijd succesvol, helaas. Zoek evt in dit topic op SFP en lees de laatste reeks posts daarover.

• edelhert2010
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-07 00:49
Ik heb die bijdragen wel degelijk gelezen, en ik heb er respect voor. Echter:
- ik gebruik vaste telefonie
- ik geef de voorkeur aan een oplossing die wordt ondersteund door de provider

• Barre73
En sommige mensen geven er de voorkeur aan om de Voorwaarden niet te breken. Wat Lord Spud heeft gedaan mag simpelweg niet. Hij heeft de SPF module uit de Draytek gehaald. En die Draytek is van Vodafone en daar mag je eigenlijk niet mee klooien. Alle respect voor wat hem is gelukt maar dat zou niet mijn voorkeur zijn, Tweaker of niet.

Verwijderd

Wat moeten mensen doen die naar vodafone willen overstappen, maar niet radio via de tv willen luisteren, maar via de analoge kabel?

• Lelyuser
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 00:15:
Wat moeten mensen doen die naar vodafone willen overstappen, maar niet radio via de tv willen luisteren, maar via de analoge kabel?
Bij een kabelprovider blijven of gaan.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Je kan de analoge uitgang van de ontvanger gebruiken voor het geluid, of in mijn geval heeft mijn receiver HDMI. Ik zet mijn ontvanger dan op radio en hoef dan niet de tv aan te houden.

• Lelyuser
OmeJoyo schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 06:18:
Je kan de analoge uitgang van de ontvanger gebruiken voor het geluid, of in mijn geval heeft mijn receiver HDMI. Ik zet mijn ontvanger dan op radio en hoef dan niet de tv aan te houden.
Maar dit is niet analoog en de settopbox moet aan. Ook de een eventuele zender wissel doe je met de settopbox.

• Barre73
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 00:15:
In principe kan het niet. Je zou kunnen hopen dat UPC/Ziggo je niet afsluit in de straatkast. Maar om daar op te gokken...
Of twee abonnementen afsluiten natuurlijk...

• ultrapreventive
Barre73 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 20:58:
En sommige mensen geven er de voorkeur aan om de Voorwaarden niet te breken. Wat Lord Spud heeft gedaan mag simpelweg niet. Hij heeft de SPF module uit de Draytek gehaald. En die Draytek is van Vodafone en daar mag je eigenlijk niet mee klooien. Alle respect voor wat hem is gelukt maar dat zou niet mijn voorkeur zijn, Tweaker of niet.
In het algemeen kun je inderdaad stellen dat je niet aan VF's spullen mag komen als dat in de AV staat.

Ter nuance: bij AV is het een kwestie van afweging van belangen om te weten te komen of er sprake is van een ontoelaatbare schending ('breken' lijkt me eerder bij bv 'contractbreuk' van toepassing).
In bepaalde gevallen wordt geoordeeld, dat de Voorwaarden onredelijk bezwarend zijn.
Het belang van VF is duidelijk: om problemen te voorkomen sluit men handelingen aan hun spullen gemakshalve meteen maar uit. Dat kan wat te ruim worden bevonden, hoewel het voor de provider reuze praktisch is.
Welk belang er aan de kant van de schender nou exact speelde -en die kennis is nodig om tot een correcte afweging te raken- blijft voor mij verborgen.

Uit de uitgebreide omschrijving haal ik overigens dat er respectvol is omgesprongen met Vodafones eigendom om een (binnen de door Vodafone aangebrachte gebruiksbeperkingen) technisch correcte oplossing te bereiken.
Daarmee lijkt aan het zorgvuldigheidscriterium voldaan, wat bij 'geklooi' niet het geval is.

Zolang de gevolgen voor VF uitblijven denk ik niet dat er veel aan de hand is.
Voorlopig zie ik LordSpud niet 200 uur schoffelen! :)

• PFvH
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 07:44:
[...]

In principe kan het niet. Je zou kunnen hopen dat UPC/Ziggo je niet afsluit in de straatkast. Maar om daar op te gokken...
Of twee abonnementen afsluiten natuurlijk...
Ik zit sinds 2e helft 2014 op Vodafone, maar de kabelaar hier heeft het signaal gewoon aan laten staan _/-\o_ dus zowel tv als radio kunnen nog analoog :)

• JanR1969
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-11 16:31
PFvH schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:28:
[...]

Ik zit sinds 2e helft 2014 op Vodafone, maar de kabelaar hier heeft het signaal gewoon aan laten staan _/-\o_ dus zowel tv als radio kunnen nog analoog :)
Ook digitaal :-) Ik kan het hele ongecodeerde aanbod van Ziggo kijken terwijl ik al een jaar geen klant meer ben.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:13
Zijn er al meer mensen benaderd door Vodafone om over te stappen? Ik ben gisteren gebeld door Vodafone voor een 'spetterende aanbieding' als ik zou overstappen van de oude propositie met coax-aansluiting.

Als ik ging overstappen dan zou alles naadloos overgaan, stabieler werken en werd het genieten van schitterende tv. Het aanbod was dan 50/50 met TV start en telefonie + 2e ontvanger (beide ontvangers zonder opnemen) voor €37,50 (12 maand). Ik had zo geen overzicht wat de huidige prijzen doen omdat ik het zo wel best vind.
Nu betaal ik €54,- per maand. Op zich niet zo'n heel gek aanbod.

Er ontstond een discussie omdat de medewerker aangaf dat je je eigen spullen kon aansluiten en buiten de Draytek om. Nu weet ik wel beter natuurlijk. Omdat ik die uitspraak niet vond kloppen heb ik nee gezegd tegen de aanbieding.

Aan de andere kant heb ik inmiddels UTP boven liggen die als vervanger van de coax kan dienen. Dat probleem is getackeld.

Maar wat zijn nu nog de tekortkomingen van de Draytek?
- het wifi-bereik schijnt niet zo goed te zijn. Is dit beter of slechter dan de standaard Sitecom router?
- poorten forwarden kan gewoon toch? Of is er een max aan het aantal poorten, ik heb er standaard 8 geforward
- Buitenlandse IP's schijnt opgelost te zijn meende ik.

Moet ik nog rekening houden met andere zaken?

• WyriHaximus
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12 14:28
Binnetie schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 13:54:
Maar wat zijn nu nog de tekortkomingen van de Draytek?
- het wifi-bereik schijnt niet zo goed te zijn. Is dit beter of slechter dan de standaard Sitecom router?
- poorten forwarden kan gewoon toch? Of is er een max aan het aantal poorten, ik heb er standaard 8 geforward
- Buitenlandse IP's schijnt opgelost te zijn meende ik.
- WiFi bereik was ik zelf niet heel erg onder de indruk van, buiten dat het niet heel stabiel was door de draytek zelf. Heb nu twee accesspoints staan met 5Ghz want dat zit niet in de draytek.
- Je kunt gewoon poorten forwarden maar dat moet wel handmatig want de draytek support geen upnp.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:13
Oke, ik die het nu ook handmatig. 5Ghz heb ik nu ook niet en ik mis het niet. Mijn Sitecom heeft op sommige delen in huis wel goed bereik, andere delen is het erg langzaam. Voor het zwaardere internetwerk plug ik altijd een utp die ik heb liggen in de laptop.

• Barre73
Wat de aanbieding betreft: dat scheelt je dan 60 euro ten opzichte van normale nieuwe klanten. Met een tweede decoder kost het normaal namelijk 42,50 per maand in het eerste jaar. Die decoder is namelijk 5 euro extra. Dus niet onaardig lijkt me.

• HoppyF
Mag niet?
En de reactie van Binnetie hierboven dan?
Vodafone geeft zelf aan dat je de Draytek mag vervangen door eigen apparatuur.
Ze geven je waarschijnlijk geen uitleg hoe je dat moet doen en ook geen ondersteuning maar de bewering lijkt mij juist. Ik kan me niet voorstellen dat Binnetie ons aan het voorliegen is.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:08
Je mag wel vervangen, dat is het punt niet. Het gaat om het uit de Draytek verwijderen van onderdelen die in een bruikleen apparaat zitten.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Ligt eraan hoe je het bekijkt, maar wat mij betreft is het geen onderdeel. Het is gemaakt om verwisselbaar te zijn, je opent niet, verbreekt geen zegels. Als je de voorwaarden heel zwart wit bekijkt mag het volgens mij niet, maar in mijn geval weet Vodafone inmiddels van mijn afwijkende opstelling en heb daar geen klachten over gehad. Ik zie het als voordeel aangezien je naar mijn ervaringen toch niets hebt aan de helpdesk en kan nu makkelijk zelf uitsluiten waar het probleem zit.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
eymey schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 19:50:
Je mag wel vervangen, dat is het punt niet. Het gaat om het uit de Draytek verwijderen van onderdelen die in een bruikleen apparaat zitten.
Welke SFP levert Vodafone mee? Ik zie bij Draytek een lijstje van supported SFP's staan.

Ergens anders op de Draytek site staat:
Afbeeldingslocatie: https://cloud.githubusercontent.com/assets/199058/6535859/7d76097e-c448-11e4-99fb-31e9b3d0a50c.png

Zouden de budget LC BIDI 1310 SFP's van Ebay gewoon werken?
Als ik een device met SFP poort had (of gigabit poort in de DSLAM) zou ik het tientje uitgeven om het testen.

• eymey
Ik heb zelf niet echt ervaring met SFP poorten, dus dat antwoord moet ik je schuldig blijven :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• datadevil
Nu ik ja heb gezegd tegen het nieuwe Vodafone begon er toch iets te kriebelen: ik heb nu voor mijn 2 tv's de UTP voor de settopboxen via een switchje lopen, dat blijft wel mogelijk met het nieuwe systeem?
Mijn 2 routers die ik nu gebruik voor het netwerk beneden en boven blijven wel mogelijk achter de Draytek had ik in elk geval al wel begrepen.

• datadevil
arjan.n schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 18:35:
Zeker niet verkopen uw Asus AC router.
Draytek in Active True DMZ modus zetten.
En uw Asus router aansluiten op de draytek.

Hiermee krijgt u Asus een Extern ip-adres, en dit heeft veel voordelen te opzichte van de Draytek.
De wifi van Asus is sneller en Stabieler,u kunt gebruikt maken UPNP, u kunt u eigen router beheren
toegang tot de draytek is namelijk op user niveau en geen admin.
Ik heb een boel posts gelezen over hoe de Draytek niet fijn is als tweaker, en dat je bridged wilt, maar wat ik niet goed snap is als je bovenstaande oplossing kiest, dat dat dan minder is. Er zijn geen issues met Vodafone die op je LAN kan dan, maar bv. met finetunen van data verkeer flows door die Draytek heen ofzo?

• Barre73
datadevil schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 06:50:
Nu ik ja heb gezegd tegen het nieuwe Vodafone begon er toch iets te kriebelen: ik heb nu voor mijn 2 tv's de UTP voor de settopboxen via een switchje lopen, dat blijft wel mogelijk met het nieuwe systeem?
Mijn 2 routers die ik nu gebruik voor het netwerk beneden en boven blijven wel mogelijk achter de Draytek had ik in elk geval al wel begrepen.
Als je daarmee bedoelt dat je vanaf je huidige NT een kabel naar een switch hebt en vanaf daar twee kabels naar 2 TV ontvangers: Geen enkel probleem. Het hoeft niet meer omdat de Draytek twee TV poorten heeft en 2 Internetpoorten. En die werken ook allemaal. Maar je kan het signaal ook gewoon uit 1 poort laten komen en met een switch verdelen zoals je dus nu hebt.

Dat van die routers zal je wat duidelijker moeten maken want niet alles is mogelijk. Maar ik weet niet wat je nu hebt ingesteld en wat je straks wil.

• LordSpud
Interessant. Ik vind alleen dit in de algemene voorwaarden:

Artikel 10.1 (e) (...) uitsluitend met gebruikmaking van door Vodafone als geschikt geachte randapparatuur en bekabeling.

10.3 Jij zal bij gebruik van de geleverde dienst(en) in ieder geval niet:
a. de dienst(en) of netwerkaansluitingen, of daarop aangebrachte aanduidingen, waaronder mede begrepen
typenummers, serienummers, logo’s en/of andere markeringsmiddelen, wijzigen, verplaatsen of verwijderen;

(...)

Maar ook:

10.4 Jij bent zelf verantwoordelijk voor alles wat jij op de netwerkaansluitingen aansluit.

10.1 e is leuk maar welke apparatuur is door Vodafone geschikt geacht? Niets van dat alles in de algemene voorwaarden. Lijkt me negeerbaar.

10.3 komt mogelijk in aanmerking maar dat hangt er vanaf hoe je het interpreteert. "Netwerkaansluitingen" is namelijk een nogal breed begrip. Feitelijk heb ik inderdaad het door Vodafone geleverde modem "verplaatst" of "verwijderd".

Ik kan overigens wel begrijpen dat mensen liever niet de SFP module uit het Draytek modem halen maar, zoals ik het zie, is "de netwerkaansluiting" ook alleen dat: de SFP module met bijbehorende glasvezel netwerkkabel welke nog steeds in tact zijn (en zelfs op precies dezelfde locatie hangen). Met de Draytek zelf heb ik niets gedaan, die staat alleen uit.

• LordSpud
ANdrode schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 21:37:
[...]

Welke SFP levert Vodafone mee? Ik zie bij Draytek een lijstje van supported SFP's staan.

Ergens anders op de Draytek site staat:
[afbeelding]

Zouden de budget LC BIDI 1310 SFP's van Ebay gewoon werken?
Als ik een device met SFP poort had (of gigabit poort in de DSLAM) zou ik het tientje uitgeven om het testen.
Ik heb wel een foto van de door Draytek gebruikte SFP module, zou je daar wat aan hebben? De SFP module is iig ook van het merk Draytek en daar staan inderdaad wat parameters op die mogelijk interessant zijn als je een andere gaat aanschaffen.

• datadevil
Barre73 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 10:11:
[...]

Als je daarmee bedoelt dat je vanaf je huidige NT een kabel naar een switch hebt en vanaf daar twee kabels naar 2 TV ontvangers: Geen enkel probleem. Het hoeft niet meer omdat de Draytek twee TV poorten heeft en 2 Internetpoorten. En die werken ook allemaal. Maar je kan het signaal ook gewoon uit 1 poort laten komen en met een switch verdelen zoals je dus nu hebt.

Dat van die routers zal je wat duidelijker moeten maken want niet alles is mogelijk. Maar ik weet niet wat je nu hebt ingesteld en wat je straks wil.
Fijn om te horen van de tv, want mijn kabels komen nu bij die switch uit waarvandaan 1 kabel naar de NT gaat, en om dat nou allemaal om te leggen...
De eerste router doet DHCP voor mijn lan en route het verkeer naar het internet, verder niks spannends. De tweede is een verlengstuk van dat netwerk, en doet alleen WIFI/switch/usb file hosting dingen, dus die lijkt me sowieso geen probleem.

• ANdrode
  • Niet online
LordSpud schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 10:32:
[...]
Ik heb wel een foto van de door Draytek gebruikte SFP module, zou je daar wat aan hebben? De SFP module is iig ook van het merk Draytek en daar staan inderdaad wat parameters op die mogelijk interessant zijn als je een andere gaat aanschaffen.
Voor de documentatie over het gebruik van een switch (= jouw post) is het een leuke aanvulling :).

Er zijn op Ebay heel veel SFP's te koop. Ik denk dat een vervangend type te koop is. Of je hem mag gebruiken is afhankelijk van hoe je de algemene voorwaarden leest. Maar er is niets mee mis om te documenteren wát er gebruikt wordt en hoe het ingesteld is.

Praktisch gezien zou ik zelf gewoon de normale SFP gebruiken. Dat geeft minder kans op storingen. Ik zou als Vodafone en meestal ook Reggefiber KPN WBA ook het liefste hebben dat de normale SFP gebruikt wordt…

edit:
Goede woorden. Reggefiber is alleen de écht passieve infrastructuur.

[ Voor 5% gewijzigd door ANdrode op 07-03-2015 15:36 ]

• Barre73
ANdrode schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 10:54:
[...]

Voor de documentatie over het gebruik van een switch (= jouw post) is het een leuke aanvulling :).

Er zijn op Ebay heel veel SFP's te koop. Ik denk dat een vervangend type te koop is. Of je hem mag gebruiken is afhankelijk van hoe je de algemene voorwaarden leest. Maar er is niets mee mis om te documenteren wát er gebruikt wordt en hoe het ingesteld is.

Praktisch gezien zou ik zelf gewoon de normale SFP gebruiken. Dat geeft minder kans op storingen. Ik zou als Vodafone en Reggefiber ook het liefste hebben dat de normale SFP gebruikt wordt…
Reggefiber heeft daar niks mee te maken. Vanaf de Reggefiber FTU gaat er een patchkabel naar die SFP module. En die patchkabel plaatst Guidion. Dus wat er op die kabel zit en alles wat er achter zit is voor Reggefiber niet van belang.

• LordSpud
ultrapreventive schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 10:41:
[...]

Voorlopig zie ik LordSpud niet 200 uur schoffelen! :)
Haha lees het nu pas 😀 Met dit weer wil ik best lekker in de buitenlucht werken, hoor!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik probeer uit te vinden wat het beste pakket is voor glasvezel in Amsterdam Ijburg voor mijn broertje.
Kan iemand mij vertellen welke TV streams ik krijg zijn dit de streams van Vodafone of zijn dit de KPN streams? Als ik kijk op http://www.eindelijkglasvezel.nl/ merk ik wel op dat ik met Vodafone wel meteen de meeste HD zenders krijg via Vodafone.

[ Voor 25% gewijzigd door FabiandJ op 08-03-2015 16:10 ]

• HoppyF
FabiandJ schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:06:
Ik probeer uit te vinden wat het beste pakket is voor glasvezel in Amsterdam Ijburg voor mijn broertje.
Kan iemand mij vertellen welke TV streams ik krijg zijn dit de streams van Vodafone of zijn dit de KPN streams? Als ik kijk op http://www.eindelijkglasvezel.nl/ merk ik wel op dat ik met Vodafone wel meteen de meeste HD zenders krijg via Vodafone.
Vodafone biedt in het standaard pakket het meeste HD kanalen aan en is dus goedkoper dan KPN (en dochters). De streams zijn prima van kwaliteit en komen niet van KPN vandaan.

• Barre73
HoppyF schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:36:
[...]

Vodafone biedt in het standaard pakket het meeste HD kanalen aan en is dus goedkoper dan KPN (en dochters). De streams zijn prima van kwaliteit en komen niet van KPN vandaan.
Durf jij dat laatste te stellen? Jij weet dat Vodafone in IJburg al haar eigen apparatuur draaiende heeft?

Gewaagde opmerking.

On topic: De streams zijn inderdaad van goeie kwaliteit. Zijn meestal nog wel via KPN maar dan de versie die KPN zelf nooit leverde (inmiddels wel). HD+ wordt het genoemd en ze zijn 12 tot 13 Mbit. Ziet er heel goed uit.

[ Voor 20% gewijzigd door Barre73 op 08-03-2015 18:57 ]

• HoppyF
Barre73 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 18:55:
[...]

Durf jij dat laatste te stellen? Jij weet dat Vodafone in IJburg al haar eigen apparatuur draaiende heeft?

Gewaagde opmerking.

On topic: De streams zijn inderdaad van goeie kwaliteit. Zijn meestal nog wel via KPN maar dan de versie die KPN zelf nooit leverde (inmiddels wel). HD+ wordt het genoemd en ze zijn 12 tot 13 Mbit. Ziet er heel goed uit.
Nee, dat weet ik niet, ik loop vooruit! :)

Dit is wel van toepassing:

GEFASEERDE UITROL
Vodafone gaat haar eigen PoP’s in wijkcentrales gefaseerd uitrollen. Het bedrijf hoopt eind oktober zijn eerste eigen tv-streams via het glasvezelnetwerk van Reggefiber te kunnen aanbieden. Onder meer Dordrecht is één van de eerste steden waar dit het geval is. Vodafone verwacht voor het einde van het jaar een miljoen huishoudens eigen internet en tv-diensten via glasvezel te kunnen leveren. Het aantal huishoudens dat hier uiteindelijk gebruik van gaat maken, ligt veel lager. Ongeveer dertig procent van de huishoudens die op een glasvezelnetwerk zijn aangesloten, gebruikt deze ook daadwerkelijk actief. En van dit aantal huishoudens neemt ook nog eens slechts een beperkt deel diensten bij Vodafone af.

• Barre73
Dat is oud nieuws. Daarmee werd wel eind oktober 2014 bedoeld destijds.

Er draaien inmiddels inderdaad wel eigen switches en streams. En alhoewel ik zou kunnen zien waar die apparatuur moet gaan komen, kan ik niet zien of die er al inzit, laat staan of die werkt en actief is. Dus ook niet in IJburg.

Maar het is niet heel relevant. De streams die Vodafone van KPN afneemt en over haar eigen platform levert bij de klant zijn gewoon goed. Ik zag geen verschil met Ziggo dat ik eerder heb gehad.

• HoppyF
Barre73 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 21:52:
Dat is oud nieuws. Daarmee werd wel eind oktober 2014 bedoeld destijds.

Er draaien inmiddels inderdaad wel eigen switches en streams. En alhoewel ik zou kunnen zien waar die apparatuur moet gaan komen, kan ik niet zien of die er al inzit, laat staan of die werkt en actief is. Dus ook niet in IJburg.

Maar het is niet heel relevant. De streams die Vodafone van KPN afneemt en over haar eigen platform levert bij de klant zijn gewoon goed. Ik zag geen verschil met Ziggo dat ik eerder heb gehad.
Ja, oktober 2014 niet 2015.
De uitrol van eigen apparatuur in de PoP's zal vast en zeker wel komen voorlopig voldoen de streams prima en dat is wat ik duidelijk probeerde te maken aan de vraagsteller.
Dit samen in combinatie met veel HD kanalen en een nette prijs tov concurrenten kijkt Vodafone nog steeds geen gekke deal voor iemand die overweegt naar Vodafone over te stappen.

• scorelord
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-12 10:01
Vraagje over de 4 lanpoorten op de Draytek 2132FVn. Ik heb ook Vodafone Thuis besteld maar nog niet binnen. Maar ben al aan he knutselen in de meterkast. Kan ik van de 4 poorten er 3 voor netwerk gebruiken? Ik hoef maar 1 digitale tv aansluiting... scheelt weer een switchje.

• LordSpud
scorelord schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:18:
Vraagje over de 4 lanpoorten op de Draytek 2132FVn. Ik heb ook Vodafone Thuis besteld maar nog niet binnen. Maar ben al aan he knutselen in de meterkast. Kan ik van de 4 poorten er 3 voor netwerk gebruiken? Ik hoef maar 1 digitale tv aansluiting... scheelt weer een switchje.
Nee dat kan niet maar dat staat toch ook gewoon in de gebruiksaanwijzing? Poort 1 en 2 zijn voor internet, 3 en 4 voor televisie.

• scorelord
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-12 10:01
@LordSpud, zag het @ https://www.vodafone.nl/s...huis/internet/wifi-modem/ Maar in de handleiding van Draytek was het 4x lan. Dus dacht misschien een instelling.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-12 16:40
Een tijdje geleden ben ik overgestapt van de oude lijn naar de nieuwe lijn. Hierbij is mijn modem verwisseld naar een Draytek. Ik heb hier nog de genexis modem liggen en ik heb contact opgenomen met Reggefiber (de modem wilt vodafone niet meer). De monteur van Gideon zei destijds bij het vervangen van de modem dat de modem bezit is van Reggefiber. Ik krijg echter vandaag te horen van reggefiber dat ik het weg kan gooien (via de webchat). Modem is nog goed en deze worden toch nog steeds gebruikt door andere providers??? Dus waarom weggooien? zijn ze niks waard?

[ Voor 3% gewijzigd door Monkeydancer op 09-03-2015 12:48 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Barre73
scorelord schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:30:
@LordSpud, zag het @ https://www.vodafone.nl/s...huis/internet/wifi-modem/ Maar in de handleiding van Draytek was het 4x lan. Dus dacht misschien een instelling.
Het zijn uiteraard allemaal LAN poorten. Alleen 1 en 2 3 en 4 worden als TV LAN gebruikt. En 3 en 4 1 en 2 als Internet.

Dus in jouw geval zal je een standaard Gbit switch erachter moeten hangen. Ben je ook klaar.

• Barre73
Monkeydancer schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:47:
Een tijdje geleden ben ik overgestapt van de oude lijn naar de nieuwe lijn. Hierbij is mijn modem verwisseld naar een Draytek. Ik heb hier nog de genexis modem liggen en ik heb contact opgenomen met Reggefiber (de modem wilt vodafone niet meer). De monteur van Gideon zei destijds bij het vervangen van de modem dat de modem bezit is van Reggefiber. Ik krijg echter vandaag te horen van reggefiber dat ik het weg kan gooien (via de webchat). Modem is nog goed en deze worden toch nog steeds gebruikt door andere providers??? Dus waarom weggooien? zijn ze niks waard?
Het modem is niet van Reggefiber maar van je vorige provider. In theorie heb je gelijk. Maar de kosten die de provider zou maken om het weer in te nemen, controleren, etc.. zijn waarschijnlijk hoger dan de kosten van een nieuwe. Bovendien is het hele proces erop gebaseerd dat er een nieuwe wordt geplaatst door Reggefiber (in opdracht van de provider/operator).
Dus voor jou is deze inderdaad niks meer waard. Sorry...

• Lelyuser
Barre73 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 13:11:
[...]

Het zijn uiteraard allemaal LAN poorten. Alleen 1 en 2 worden als TV LAN gebruikt. En 3 en 4 als Internet.

Dus in jouw geval zal je een standaard Gbit switch erachter moeten hangen. Ben je ook klaar.
Is het niet andersom poort 1 en 2 internet en 3 en 4 TV

• Barre73
Lelyuser schreef op maandag 09 maart 2015 @ 14:24:
[...]

Is het niet andersom poort 1 en 2 internet en 3 en 4 TV
Duh...slim van me. je hebt helemaal gelijk. Aangepast.

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:34

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Gelukkig staat het met een stickertje aangegeven op de Draytek O-).

Ik merk wel dat het nieuwe menu op sommige punten wat vertraging heeft ten opzichte van het oude menu.
Zeker nu het wat langer lijkt te draaien lijkt het langzamer te worden.
Vindt het wel overzichtelijker.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• ultrapreventive
Maar minder leesbaar. Aan onze opstelling (apparatuur, kijkafstand etc) is niets gewijzigd, maar de teksten zijn niet meer te lezen zonder wat meer richting het toestel te gaan; soms lukt het met flink turen, dat was voorheen niet nodig, toen was alles prima te lezen.

• ANdrode
  • Niet online
Ik keek vandaag naar mijn factuur en het viel mij op dat het factuur nummer lijkt door te lopen. In de grafiek hieronder zie je elke keer de stijging van het factuur nummer ten opzichte van de vorige maand.

Natuurlijk kan mijn factuur soms aan het begin van de batch gemaakt worden en soms aan het einde. Maar als dit niet gedaan wordt is er een lineair verband tussen deze getallen en het aantal klanten*.

Afbeeldingslocatie: https://cloud.githubusercontent.com/assets/199058/6607979/912cebbe-c843-11e4-9ed2-f57015f8d104.png

*: En als dit wel gebeurt, maar de het is een continue, monotoon stijgende reeks factuurnummers (moet van belastingdienst) dan kan je best een statistische geven voor deze reeks.

• CrazyRooster
Iemand een idee hoe ik mijn iDevice aan de Interactieve TV box kan koppelen? Ik zou onder het kopje instellingen ---> apparaten moeten hebben staan, maar zie niets meer dan: Kinderslot, Video en Audio en Systeeminformatie. Word er niet veel wijs uit.

• Barre73
CrazyRooster schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 10:00:
Iemand een idee hoe ik mijn iDevice aan de Interactieve TV box kan koppelen? Ik zou onder het kopje instellingen ---> apparaten moeten hebben staan, maar zie niets meer dan: Kinderslot, Video en Audio en Systeeminformatie. Word er niet veel wijs uit.
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. In het odue Vodafone pakket (met Amino decoders) moet je dat inderdaad koppelen.
Als je het nieuwe pakket hebt (met Entone decoders) hoeft dat niet. Je kijkt TV via de app op je mobiele device en je logt in op die app door middel van je klantnummer en pincode.

Je moet wel de goeie app uit de Store kiezen.

• CrazyRooster
Barre73 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 10:48:
[...]

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. In het odue Vodafone pakket (met Amino decoders) moet je dat inderdaad koppelen.
Als je het nieuwe pakket hebt (met Entone decoders) hoeft dat niet. Je kijkt TV via de app op je mobiele device en je logt in op die app door middel van je klantnummer en pincode.

Je moet wel de goeie app uit de Store kiezen.
Kijk dat verklaart een hoop. Problem solved. Thanks!

• HQvinyl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-11-2021
Ik heb net het nieuwe installatie pakket binnen, met de Draytec modem.
Ga van 30mbit naar de 50mbit.
Nu heb ik twee witte (nemko) digitale tv kastjes staan, 1 is destijds teveel opgestuurd (altijd handig).
In dit nieuwe pakket zit een zwarte (Entone), gaat die tweede witte niet meer werken straks?

www.HQvinyl.nl - online webshop

• Barre73
Nee. Alleen de Entone werkt met je nieuwe pakket.

Bedoel je met Nemko toevallig de Amino A140 kastjes van het "oude"Vodafone pakket? Dat pakket waar je nog analoge TV bij had?

[ Voor 56% gewijzigd door Barre73 op 12-03-2015 20:30 ]

• GaryHunt
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-05-2022
Nou vanmorgen is de monteur geweest en alles werkt als een zonnetje. Modem in de meterkast en 2 UTP-kabels liepen gelukkig al vanuit daar door de kruipruimte naar de woonkamer. Daar een switch tussen gedaan zodat ik een desktop en Xbox erop kon aansluiten.

Merk alleen bij verschillende speedtests dat mijn upload iets sneller is dan de download.. Is dit normaal? :P

• WyriHaximus
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12 14:28
GaryHunt schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:49:
Merk alleen bij verschillende speedtests dat mijn upload iets sneller is dan de download.. Is dit normaal? :P
Meestal ligt de upload iets hoger en de download iets lager dan de snelheid van het abonnement bij speed tests in ons geval. Met 100/100 boeit me dat eerlijk gezegd ook echt niets meer 8).

• CasaDude
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-10 10:16
Ben vandaag gebeld door VF om over te stappen van de oude propositie naar de nieuwe op mijn verzoek.
heb als extra alleen een extra decoder besteld en gratis bellen naar zowel vast als mobiel ( had alleen naar vast).
Betaalde eerst iets van rond de 73,50 en ga nu naar 67,50 voor een jaar.
Zal me benieuwen hoe het bevalt , wilde toch al digitale tv op de slaapkamer hebben.

• Roorensu
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-12 15:11
Kan iemand een Powerline adapter duo adviseren voor interactieve TV met Vodafone? Ik wil geen ethernet kabel trekken door het huis. Zelf heb ik deze in gedachten:

pricewatch: Zyxel 600 Mbps Powerline Gigabit Pass-Thru Ethernet Adapter Twin pack

Alvast bedankt voor een antwoord! :)

• Barre73
Roorensu schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:21:
Kan iemand een Powerline adapter duo adviseren voor interactieve TV met Vodafone? Ik wil geen ethernet kabel trekken door het huis. Zelf heb ik deze in gedachten:

pricewatch: Zyxel 600 Mbps Powerline Gigabit Pass-Thru Ethernet Adapter Twin pack

Alvast bedankt voor een antwoord! :)
Ik zou ze eigenlijk soweiso niet aanraden maar als je het dan toch wil proberen, ga dan voor het beste merk Powerline Adapters. Devolo dus.

Deze zou een goede start zijn:
pricewatch: Devolo dLAN 500 duo Starter Kit

• Roorensu
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-12 15:11
Barre73 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:59:
[...]

Ik zou ze eigenlijk soweiso niet aanraden maar als je het dan toch wil proberen, ga dan voor het beste merk Powerline Adapters. Devolo dus.

Deze zou een goede start zijn:
pricewatch: Devolo dLAN 500 duo Starter Kit
Een paar vragen:

- Waarom is het niet aan te raden?
- Waarom kies je voor deze powerlines? Ik zie dat deze ' maar' 100 mbit ethernet hebben.
- Is 1gbit ethernet niet beter voor interactieve tv (multi-streams)?

Ik zoek ze sowieso met een doorgelust stopcontact.

Ik ben benieuwd naar je antwoord. :)

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:13

Dazzler2120

FP ProMod
Roorensu schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:02:
[...]

Een paar vragen:

- Waarom is het niet aan te raden?
- Waarom kies je voor deze powerlines? Ik zie dat deze ' maar' 100 mbit ethernet hebben.
- Is 1gbit ethernet niet beter voor interactieve tv (multi-streams)?

Ik zoek ze sowieso met een doorgelust stopcontact.

Ik ben benieuwd naar je antwoord. :)
Er kunne problemen komen door stroomgroepen, en apparaten op het elektriciteitsnetwerk.
Devolo's zijn over het algemeen het minst storingsgevoelig (dus gemiddeld gezien de beste gebruikerservaringen).
1gbit is echt niet nodig voor tv stream ;)
IPTV zal streams van 8-12mbit opleveren. 100mbit powerline adapters heb je dan dus meer als voldoende mee.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Barre73
Waarom niet aan te raden: Zie reactie hierboven. Ze blijven onvoorspelbaar. Kan lang goed gaan en dan ineens niet. Of andersom. En belangrijker als het gaat over TV: Multicaststreams kunnen niet zo goed tegen kleine foutjes in het datatransport. Als jij aan het downloaden bent merk jij niks van een paar verloren pakketjes. Bij TV streams uit zich dat direct in blokjes. Als dat heel af en toe gebeurt maakt dat niks uit natuurlijk. Maar structureel wordt lastiger.

De doorvoersnelheid is niet ontzettend relevant in dit geval zoals Dazzler al opmerkte.

Maar je kan het natuurlijk altijd proberen. Als je maar kan bedingen dat je ze weer mag retourneren als het in jouw huis niet (goed) werkt. Een kabel trekken is nou eenmaal niet altijd mogelijk of even handig.

En de versie waarbij je nog steeds een stopcontact behoudt is altijd slechter dan degene zonder. Om de simpele reden dat je dan meerdere zaken gaat combineren over die stroomdraad. En dat moet je eigenlijk niet willen.

• eymey
Mja, ik weet niet of dat laatste echt heel veel verschil maakt.

Immers, de meeste stopcontacten in een gemiddeld woonhuis bevinden zich al na meerdere 'laspunten' of, in het geval van een dubbel stopcontact of serie stopcontacten naast elkaar, zijn sowieso al doorgelust. Dus je hebt al snel dat een stroomdraad voor zowel stroom als powerline communicatie gebruikt wordt ;)

Maar verder heb je helemaal gelijk: Koop de powerlines ergens waar je ze mag retourneren als het niet werkt.

De multicast TV streams zijn idd "fire & forget" UDP pakketjes die, eenmaal verloren, niet opnieuw verzonden worden zoals bij TCP. Dus packetloss merk je direct.

[ Voor 38% gewijzigd door eymey op 16-03-2015 13:52 ]

Pagina: 1 ... 74 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.