Vodafone Thuis via Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 107 Laatste
Acties:
  • 774.901 views

• ramos99
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-02-2021
De update komt pas later deze maand.. Dus nog even afwachten

Daarnaast zijn er sinds vandaag de volgende wijzigingen:
- Wijzigingen in het TV en radio zenderoverzicht.
- De volgende zenders wijzigen:
- Uitbreiding TV Start pakket met de Duitse kanalen ARD en ZDF, en SBS9 (nu dus 57 kanalen i.p.v. 54)
- 24Kitchen en National Geographic nu ook in HD kwaliteit (nu dus 27 HD zenders i.p.v. 25)
- M2 Maroc is toegevoegd aan het Internationaal pakket
- Nieuwe radio zenders: FunX, VRT MNM en Studio Brussel (nu 100 radio zenders i.p.v. 97)

Verwijderd

ramos99 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:08:
De update komt pas later deze maand.. Dus nog even afwachten

Daarnaast zijn er sinds vandaag de volgende wijzigingen:
- Wijzigingen in het TV en radio zenderoverzicht.
- De volgende zenders wijzigen:
- Uitbreiding TV Start pakket met de Duitse kanalen ARD en ZDF, en SBS9 (nu dus 57 kanalen i.p.v. 54)
- 24Kitchen en National Geographic nu ook in HD kwaliteit (nu dus 27 HD zenders i.p.v. 25)
- M2 Maroc is toegevoegd aan het Internationaal pakket
- Nieuwe radio zenders: FunX, VRT MNM en Studio Brussel (nu 100 radio zenders i.p.v. 97)
Dat is al meer dan een week zo.

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 13:38
ANdrode schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:33:
[...]

Er zijn eerder storingen geweest nadat er teveel apparaten zijn opgestart. Misschien is dat nu weer zo.

Volgens mij was jij één van de eerste bezoekers hier die Vodafone Thuis had. Woon jij in een gebied waar Vodafone zelf de diensten levert of binnenkort gaat leveren.

Kan je wanneer hij het weer doet (:|) de firmware versie posten?

Ik heb:
  • FokusOn 3.10.2
  • Firmware 2.6.23.4-etv-vma--qtwe...
Klopt was een van de eersten met het eigen pakket. Ben er al achter wat het probleem is. Ik had mijn contract per 2-3-2015 opgezegd. Kennelijk gebruiken zij Amerikaanse datum vermelding en hebben zij alles gestopt op 3-2-2015! Zei net tegen de medewerker dat dit de zoveelste fout van hun zijde is en dat ik diep teleurgesteld ben. Duurt nu 3 dagen voordat ik weer tv en telefoon heb. Ben zo blij als ik eindelijk echt van ze af ben!!

DaveD

Verwijderd

Voor de mensen die problemen hebben (gehad) met hun Entones:

Hallo allemaal!

Er hebben vanmorgen systeemwerkzaamheden plaatsgevonden.

Deze zijn inmiddels afgerond maar het is mogelijk dat je geen beeld hebt op het moment dat je televisie wilt kijken.

Hoe kun je dit oplossen?

De oplossing is het uitvoeren van een powerflip van je modem. Het is belangrijk dat je dit op de juiste wijze uitvoert. Volg de instructies in dit topic om dit op de juiste wijze te doen.

Succes!

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:56
dit topic
(aanvulling op Aerowyn's citaat van Vodafone's tekst die hier staat http://forum.vodafone.nl/...isie-3-2-2015/td-p/229659)

[ Voor 46% gewijzigd door ultrapreventive op 03-02-2015 12:23 ]

Verwijderd

Die kabels eruit halen lijkt mij onzin ,gewoon paar min van stroom af en de boel draait weer.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-12 20:55
Voor zover ik weet is de nieuwe skin enkel voor VDSL klanten per 2 februari ingegaan.
Glasvezel volgt later..

Verwijderd

HoppyF schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:15:
[.....]
Om het nog ingewikkelder te maken heb ik ook nog een derde router die achter de tweede router hangt.
Die fungeert min of meer als switch omdat ik nog meer vaste aansluitingen nodig heb die niet door de tweede router verstrekt kunnen worden. Bovendien is de kabelloop door het huis bepalend.
De derde router deelt geen IP adressen uit maar krijgt deze van de tweede router en geeft ze gewoon door.
Moeten die tweede en derde router dan beide in DMZ worden gezet en zo ja vormt dat dan niet een veiligheidsrisico, of blijven de firewall van de tweede en derde router wel werkzaam in DMZ mode?
Of ben je in die situatie geheel afhankelijk van de firewall features van de eerste router, de Vodafone Draytek??

Weet je of er ergens een duidelijk omschreven plan van aanpak staat beschreven voor deze dummies situatie, want netwerken zijn niet echt mijn ding en het lijkt mij wel zo handig de allergrootste sulligheden maar meteen te tackelen. :+

Bij DMZ had ik tot nu toe altijd last van acute koudwatervrees omdat ik benauwd was het netwerk onbedoeld geheel open te zetten en tot nu toe is het mij aardig gelukt daar ver bij weg te blijven.
Een helpend duwtje in de goede richting wordt dus wel op prijs gesteld. ;)

Verwijderd

andy88 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 13:22:
Voor zover ik weet is de nieuwe skin enkel voor VDSL klanten per 2 februari ingegaan.
Glasvezel volgt later..
Net gebeld HBO opgezegd .
Gelijk gevraagd hoe het zit met de nieuwe software ,zei hij deze week komt dat.
Ik deel deze info (voor wat hij waard is)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:45:
[...]

Moeten die tweede en derde router dan beide in DMZ worden gezet en zo ja vormt dat dan niet een veiligheidsrisico, of blijven de firewall van de tweede en derde router wel werkzaam in DMZ mode?
Of ben je in die situatie geheel afhankelijk van de firewall features van de eerste router, de Vodafone Draytek??

Weet je of er ergens een duidelijk omschreven plan van aanpak staat beschreven voor deze dummies situatie, want netwerken zijn niet echt mijn ding en het lijkt mij wel zo handig de allergrootste sulligheden maar meteen te tackelen. :+

Bij DMZ had ik tot nu toe altijd last van acute koudwatervrees omdat ik benauwd was het netwerk onbedoeld geheel open te zetten en tot nu toe is het mij aardig gelukt daar ver bij weg te blijven.
Normaliter is bij DMZ sprake van een Firewall, dit zorgt ervoor dat de DMZ beschermt is door in- of uitgaand verkeer :)

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:30
Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:45:
[...]

Ik heb de tweede en derde routers niet in DMZ staan.
Ik heb ook niets gewijzigd aan de firewalls.
Deze routers draaien gewoon in het interne LAN netwerk die je zelf kunt bepalen.
Mijn geval 192.168.1.x en 192.168.3.x.
Het IP adres naar de buitenwereld staat alleen in de Drayek, de tweede en derde router sturen het verkeer van en naar buiten, door via de Draytek.
Daar zijn geen bijzondere instellingen voor nodig in de Draytek.
Ik heb één static route opgenomen in de tweede router.
Ik kan wel even kijken wat er precies staat als je dit wilt weten.

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-12 23:14
Ik heb al enkele maanden Vodafone Thuis. Tv kijk ik met de Entone. Weet iemand of het mogelijk is om de entone automatisch op standby te laten gaan na een x aantal uur? Wanneer ik hem 's avonds vergeet uit te zetten blijft hij vrolijk de hele nacht aan staan.

Verwijderd

Dotto schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 14:17:
Ik heb al enkele maanden Vodafone Thuis. Tv kijk ik met de Entone. Weet iemand of het mogelijk is om de entone automatisch op standby te laten gaan na een x aantal uur? Wanneer ik hem 's avonds vergeet uit te zetten blijft hij vrolijk de hele nacht aan staan.
Nee die optie zit helaas niet op de Entone.
Daarvoor gebruik ik nu de harmony ultimate.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Sinds ik glasvezel van vodafone heb is de tv 1 grote blokkendoos dwz heel veel artifacten.
In de tussentijd is de router vervangen, 3 verschillende netwerk kabels van de router naar het tv kastje en 2 verschillende hdmi kabels. Nu krijgen we een nieuw kastje maar ik ben bang dat het dan nog niet is verholpen. Heeft iemand ervaring met dit probleem?

Er is voldoende bandbreddte en bv netflix werkt ook zonder problemen.

[ Voor 9% gewijzigd door it0 op 05-02-2015 13:11 ]

• DaveD1109
it0 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:10:
Sinds ik glasvezel van vodafone heb is de tv 1 grote blokkendoos dwz heel veel artifacten.
In de tussentijd is de router vervangen, 3 verschillende netwerk kabels van de router naar het tv kastje en 2 verschillende hdmi kabels. Nu krijgen we een nieuw kastje maar ik ben bang dat het dan nog niet is verholpen. Heeft iemand ervaring met dit probleem?

Er is voldoende bandbreddte en bv netflix werkt ook zonder problemen.
Ja ik! Bij mijn schoonouders was de oplossing het vervangen van de patchkabel die naar de draytek loopt. Ook bij hen is daarvoor alles vervangen wat vervangen kon worden.

DaveD

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

DaveD1109 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:03:

Ja ik! Bij mijn schoonouders was de oplossing het vervangen van de patchkabel die naar de draytek loopt. Ook bij hen is daarvoor alles vervangen wat vervangen kon worden.
En dan bedoel je de utp kabel van de draytek naar het tv kastje ? Want daar heb ik al 3 verschillende kabels tussen gehad. Of bedoel je de fiber die volgens mij recht uit de grond komt?

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-12 18:57
it0 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:06:
[...]

En dan bedoel je de utp kabel van de draytek naar het tv kastje ? Want daar heb ik al 3 verschillende kabels tussen gehad. Of bedoel je de fiber die volgens mij recht uit de grond komt?
it0, er zit nog een glasvezel patch kabeltje tussen de kabel die uit de grond komt en je Draytek. Er zit, als het goed is, een verloopstukje tussen die "grondkabel" en dat glasvezel patch kabeltje die ook naar de SFP module gaat die in de Draytek zit.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:21
Simpeler gezegd: die gele dunne kabel die vanaf de glasvezelaansluiting naar de Draytek gaat.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Als de fiber patch kabel slecht is zou dan mijn up en download snelheid ook niet problematisch moeten zijn?

Verwijderd

Verreweg de meeste verbindingen gaan over TCP, hier zal dan hertransmissie gaan gebruiken om corrupte/missende pakketjes te verzenden en ontvangen. IPTV gaat meestal over UDP, waarbij je geen ingebouwde foutcorrectie hebt. Het zou dus kunnen dat regulier internetverkeer geen merkbaar probleem heeft maar UDP-verkeer wel.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Er zit een pagina met statistieken in de Draytek (2130) die misschien wat zegt.

Diagnostics > Detailed statistics

Zie je een hoog getal staan bij receive error counters?
Ter indicatie: Hier +- 10 per dag, maar ik weet niet of dat indicatief is

• HoppyF
ANdrode schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 15:43:
Er zit een pagina met statistieken in de Draytek (2130) die misschien wat zegt.

Diagnostics > Detailed statistics

Zie je een hoog getal staan bij receive error counters?
Ter indicatie: Hier +- 10 per dag, maar ik weet niet of dat indicatief is
Een getal van 10 zegt weinig zolang het aantal goed verzonden en ontvangen packets in verhouding maar veel groter is.
Bv 100000 tegen 10 fout.

De kans op een slechte utp kabel is best groot. Een ogenschijnlijk goede kabel kan toch stuk zijn.

Verwijderd

De enige manier om zeker te zijn over de kwaliteit van de verbinding is door de CRC errors te meten of de optische demping uitlezen.

• ANdrode
  • Niet online
HoppyF schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 15:53:
[...]
Een getal van 10 zegt weinig zolang het aantal goed verzonden en ontvangen packets in verhouding maar veel groter is.
Bv 100000 tegen 10 fout.
Een absoluut getal van 10 zegt wel wat. Stel dat je per keer dat er een pakket mist een seconde artifacts hebt, dan is dat een bovengrens voor het aantal seconden artifacts per dag.

Ik zie net trouwens dat dezelfde pagina van de router ook statistieken over de netwerk poorten laat zien. Bij de Entone alleen de transmit statistieken, dus dat zegt niets weinig over fouten.
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 16:03:
De enige manier om zeker te zijn over de kwaliteit van de verbinding is door de CRC errors te meten of de optische demping uitlezen.
(edit): RX errors bij de SFP/WAN van de Draytek ~= CRC errors?

@it0: De Entone is ook al een keer aangesloten op de andere 'TV' poort van de router? En als je 2 Entone kastjes hebt, zijn ze ook al een keer omgeruild van plek?

[ Voor 16% gewijzigd door ANdrode op 05-02-2015 16:11 ]

• DaveD1109
it0 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:52:
Als de fiber patch kabel slecht is zou dan mijn up en download snelheid ook niet problematisch moeten zijn?
Bij mijn schoonouders deed internet en telefonie het wel goed. Als zij aan de gele fiber kabeltje zaten dan werd het beeld slechter of beter. Je zou dat dus nog even kunnen testen. Bij hun ging dat wat makkelijker denk omdat zij in een flat wonen en de kabel ook in de woonkamer via de buitengevel naar binnen komt.

DaveD

• HoppyF
DaveD1109 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 16:17:
[...]

Bij mijn schoonouders deed internet en telefonie het wel goed. Als zij aan de gele fiber kabeltje zaten dan werd het beeld slechter of beter. Je zou dat dus nog even kunnen testen. Bij hun ging dat wat makkelijker denk omdat zij in een flat wonen en de kabel ook in de woonkamer via de buitengevel naar binnen komt.
De kans op een kabelbreuk of slecht contact bij het dunne glasvezel patchkabeltje is redelijk groot.
Dit glasvezel kabeltje is kwetsbaarder dan een UTP kabel.
Zeker als dit kabeltje "voor het grijpen" ligt en niet beschermd of geborgd is om beschadigen te voorkomen.

• HoppyF
Vodafone richt zich ook steeds meer op het aanbieden van vast internet. De provider kan deze dienst inmiddels aan 300.000 huishoudens aanbieden en wil dat dit aantal in maart 2015 op 1 miljoen ligt. 56.000 mensen namen in het vierde kwartaal vaste diensten af bij Vodafone, 8.000 meer dan een jaar geleden.
Volgens het bovenstaande persbericht gaat Vodafone Thuis groeien naar 1 miljoen in maart 2015.
Dit is al heel binnenkort.
Hoe gaat Vodafone dit voor elkaar krijgen?
Weten jullie meer?

Verwijderd

Dat is een dekking, niet 1 miljoen werkende aansluitingen.

• HoppyF
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 16:45:
Dat is een dekking, niet 1 miljoen werkende aansluitingen.
Misschien .
Maar dan nog, dat is een verdrievoudiging in de dekking.
Er worden in 1 maand niet zomaar 700.000 nieuwe glasvezelaansluitingen gerealiseerd.

Nog iets vreemd, volgens deze rapportage zou Vodafone Thuis maar 56000 klanten hebben eind december.
Misschien lees ik het verkeerd maar iets anders kan ik er niet van maken.

Bron
http://www.vodafone.com/c...dl_ims_31december2014.pdf

[ Voor 32% gewijzigd door HoppyF op 05-02-2015 17:04 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:24

Fiber

Beaches are for storming.

Maar wellicht wel dat Vodafone leverbaar wordt over bestaande glasvezels waar Vodafone eerder nog niet leverbaar was...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Barre73
laat maar...

[ Voor 94% gewijzigd door Barre73 op 05-02-2015 17:08 ]

• HoppyF
Fiber schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 17:03:
Maar wellicht wel dat Vodafone leverbaar wordt over bestaande glasvezels waar Vodafone eerder nog niet leverbaar was...
Vast wel want zo snel gaat de nieuwe aanleg immers niet.
Dit zou veel positief kunnen zijn voor ons als klanten omdat Vodafone dan in heel veel PoP's eigen apparatuur zou moeten gaan plaatsen.
Iets wat er vaker ter sprake is geweest maar wat nu dus op korte termijn gaat uitgerold worden.
Via KPN gaat Vodafone zeker niet uitbreiden want men is juist tegen de overname van Reggefiber door KPN, zie berichtgeving gisteren hierover.

Eigen apparatuur in de PoP's los van KPN is de oplossing waarbij KPN via het verkregen Reggefiber best wel de eigenaar van het glas in de grond en de PoP's mag zijn.
Eigen apparatuur kan nog een groot voordeel zijn voor KPN klanten die nu maximaal 100/100 kunnen krijgen omdat de apparatuur in de PoP's verouderd is.
Vodafone gaat vast geen 100/100 Mbits plaatsen maar 1Gbit (of meer).

Veel KPN (+ dochters) klanten zullen dus over gaan stappen naar Vodafone als men dit goed aanpakt.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:36

Dazzler2120

FP ProMod
Ze hebben het in dat artikel inderdaad over aansluitingen in de POP's, dit wordt natuurlijk ook over bestaande gebieden uitgerold (en zoals je ziet gaat die uitrol best hard)
De apparatuur in de POP's gaat capaciteit hebben voor op zijn minst Gbit (ik weet niet of het meer is).

PS4 PSN: Dazzler2120

• Barre73
HoppyF schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 17:11:
[...]

Vast wel want zo snel gaat de nieuwe aanleg immers niet.
Dit zou veel positief kunnen zijn voor ons als klanten omdat Vodafone dan in heel veel PoP's eigen apparatuur zou moeten gaan plaatsen.
Iets wat er vaker ter sprake is geweest maar wat nu dus op korte termijn gaat uitgerold worden.
Via KPN gaat Vodafone zeker niet uitbreiden want men is juist tegen de overname van Reggefiber door KPN, zie berichtgeving gisteren hierover.

Eigen apparatuur in de PoP's los van KPN is de oplossing waarbij KPN via het verkregen Reggefiber best wel de eigenaar van het glas in de grond en de PoP's mag zijn.
Eigen apparatuur kan nog een groot voordeel zijn voor KPN klanten die nu maximaal 100/100 kunnen krijgen omdat de apparatuur in de PoP's verouderd is.
Vodafone gaat vast geen 100/100 Mbits plaatsen maar 1Gbit (of meer).

Veel KPN (+ dochters) klanten zullen dus over gaan stappen naar Vodafone als men dit goed aanpakt.
Waarom denk je dat KPN zo druk bezig is haar oude 100/100 PoP apparatuur te upgraden? Komen steeds sneller gebieden bij.

Ja, dit gaat inderdaad over apparatuur in de PoPs en die uitrol is al lang bezig. Alleen het op grote schaal kunnen activeren moet nog beginnen. Maar 1 miljoen potentiële huishoudens over 2 maanden lijkt me wel wat voorbarig.

Waar stond dat persbericht? Ik zag geen bron namelijk.

• HoppyF
Barre73 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 18:14:
[...]

Waarom denk je dat KPN zo druk bezig is haar oude 100/100 PoP apparatuur te upgraden? Komen steeds sneller gebieden bij.

Ja, dit gaat inderdaad over apparatuur in de PoPs en die uitrol is al lang bezig. Alleen het op grote schaal kunnen activeren moet nog beginnen. Maar 1 miljoen potentiële huishoudens over 2 maanden lijkt me wel wat voorbarig.

Waar stond dat persbericht? Ik zag geen bron namelijk.
Een aantal PoP's die maximaal 100/100 Mbits kunnen leveren bestaan volgens mij hoofdzakelijk uit KPN componenten. Misschien heeft Vodafone er ook een aantal maar gezien de groeicijfers uit het persbericht gaan er veel 1Gbit bijkomen.
Daarmee heeft Vodafone een streepje voor omdat KPN niet verder komt dan 100/100 en Vodafone straks wel. Dit kan klanten opleveren en dat zal ook wel de insteek zijn.

Blijft voor mij onduidelijk hoeveel actieve aansluiten dus contracten Vodafone nu eigenlijk heeft.

Bron artikel

http://www.nu.nl/mobiel/3...n-ziet-omzet-stijgen.html

• Barre73
Wat de PoPs betreft snap ik je niet helemaal. Dat 100/100 verhaal heeft niks met de pop zelf te maken maar alleen met de actieve apparatuur. Die inderdaad van KPN is.
KPN is nu heel druk bezig om overal die apparatuur te vervangen voor Gbit Dslams. Ook bij jou in de buurt, Hoppy.
Wat Vodafone nu door het hele land in de PoPs aan het plaatsen is, is sowieso Gbit. Daarmee gaan ze ook dat 500 mbit pakket van ze leveren.

De cijfers snap ik ook niet. In maart 2015 hebben ze echt nog geen 1,5 miljoen potentiële glasvezelaansluitingen om te bedienen. Zoveel PoPs zullen ze dan nog niet klaar hebben.

Verwijderd

Misschien dat ze, wanneer de uitrol van eigen apparatuur substantieel gevorderd is, in het overige gebied wel 500 gaan aanbieden via KPN?
Ik kan me voorstellen dat wanneer je 80% van je 500 klanten via KPN afneemt, dat een andere (negatievere) businesscase is dan wanneer je 'maar' 50% van je 500 klanten via KPN afneemt.
En dan is die anderhalf M misschien wel realistisch...

• arjan.n
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-04-2022
Worden de VDSL klanten misschien ook meegenomen in de telling?
Dit zijn namelijk ook Vodafone thuis gebruikers.

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:34

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Dazzler2120 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 17:27:
Ze hebben het in dat artikel inderdaad over aansluitingen in de POP's, dit wordt natuurlijk ook over bestaande gebieden uitgerold (en zoals je ziet gaat die uitrol best hard)
De apparatuur in de POP's gaat capaciteit hebben voor op zijn minst Gbit (ik weet niet of het meer is).
Is er ergens te vinden waar ze op dit ogenblik nieuwe apparatuur aan het plaatsen zijn in de POP's of waar ze dat gaan doen?
Zit zelf in Amsterdam met een max van 100/100 en zou wel graag weten of er binnenkort meer mogelijk is.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 10:08
Barre73 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 22:45:
Wat de PoPs betreft snap ik je niet helemaal. Dat 100/100 verhaal heeft niks met de pop zelf te maken maar alleen met de actieve apparatuur. Die inderdaad van KPN is.
KPN is nu heel druk bezig om overal die apparatuur te vervangen voor Gbit Dslams. Ook bij jou in de buurt, Hoppy.
Wat Vodafone nu door het hele land in de PoPs aan het plaatsen is, is sowieso Gbit. Daarmee gaan ze ook dat 500 mbit pakket van ze leveren.

De cijfers snap ik ook niet. In maart 2015 hebben ze echt nog geen 1,5 miljoen potentiële glasvezelaansluitingen om te bedienen. Zoveel PoPs zullen ze dan nog niet klaar hebben.
Klopt het overigens dat in veel plaatsen (natuurlijk ff de mini-portaal-knutselpopjes daargelaten) nog maar amper ruimte over is in PoP's voor eigen apparatuur van nieuwe partijen?

Dat werd iig beweerd in reacties op het frontpage artikel over Vodafone, dat via de rechter graag de overname van Reggefiber door KPN wil laten bekijken: Dlanor74 in 'nieuws: Vodafone stapt naar rechter om overname Reggefiber door KPN'

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Rubman schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 08:33:
[...]

Is er ergens te vinden waar ze op dit ogenblik nieuwe apparatuur aan het plaatsen zijn in de POP's of waar ze dat gaan doen?
Zit zelf in Amsterdam met een max van 100/100 en zou wel graag weten of er binnenkort meer mogelijk is.
Durf 't je niet te zeggen, ik weet niet welke gebieden aangesloten zijn op ODF

• Barre73
eymey schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 08:43:
[...]

Klopt het overigens dat in veel plaatsen (natuurlijk ff de mini-portaal-knutselpopjes daargelaten) nog maar amper ruimte over is in PoP's voor eigen apparatuur van nieuwe partijen?

Dat werd iig beweerd in reacties op het frontpage artikel over Vodafone, dat via de rechter graag de overname van Reggefiber door KPN wil laten bekijken: Dlanor74 in 'nieuws: Vodafone stapt naar rechter om overname Reggefiber door KPN'
Ik heb daar ook zitten lezen maar nee, dat verhaal klopt niet. PoPs die door Reggefiber zelf zijn geplaatst hebben gewoon drie kasten beschikbaar voor Actieve Operator apparatuur. En dat is ruim voldoende. En de man die dat beweerde was duidelijk al een tijd niet meer in de RF PoPs geweest want hij beweerde ook dat er alleen maar KPN in zat. En dat is toch echt al een tijdje niet meer het geval.

Betreffende de upgrades van KPN naar Gigabit: Is geen openbare planning voor: Wel kan je deze pagina in de gaten houden: http://netco.fpi-info.fourstack.nl/
Ik zie hier op GoT veel mensen langs komen die verrast zijn door de plotselinge nieuwe beschikbaarheid van 500 Mbit op hun adres, via deze check.

De Vodafone uitrol is helemaal niet beschikbaar uiteraard. Dat is geheel aan Vodafone zelf.

En ik verwacht niet dat Vodafone straks op een groot deel van haar 500 mbit klanten via eigen apparatuur aanbiedt en dan de rest via KPN. Eerder alleen via eigen apparatuur. Misschien op een paar Mini Portaal Popjes na...

• eymey
Thanks voor de opheldering :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Erikp77
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-10-2024
HoppyF schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:15:
[...]

Ja, je kunt een eigen router achter de Draytek plaatsen.
Ook achter een Draytek 2130 (want die heb ik).
De Draytek kan alleen niet in bridge mode, maar als je dit niet echt nodig hebt kun je ook zonder.
De tweede router hoeft ook helemaal geen publiek IP adres te krijgen van Vodafone.
Het werkt ook via een 192.168.x.x. netwerk.

Een voorbeeld hoe het bij mij draait.
De Draytek heeft de interne adressen 192.168.3.x, draadloze devices krijgen een 192.168.3.x adres.
Vaste aansluitingen zitten niet direct op de Draytek maar op een tweede router achter de Draytek.
De vaste aansluitingen krijgen een 192.168.1.x adres van de tweede router dus.
Uiteraard kunnen die vaste aansluitingen ook naar buiten toe het internet op.

Om het nog ingewikkelder te maken heb ik ook nog een derde router die achter de tweede router hangt.
Die fungeert min of meer als switch omdat ik nog meer vaste aansluitingen nodig heb die niet door de tweede router verstrekt kunnen worden. Bovendien is de kabelloop door het huis bepalend.
De derde router deelt geen IP adressen uit maar krijgt deze van de tweede router en geeft ze gewoon door.

De derde router kan ik nog wel gebruiken als WiFi verlengstuk voor de Draytek.
Er zit een redelijke afstand tussen de Draytek en de derde router, de derde router kan een ander deel van het huis dekkend krijgen plus een stuk van de tuin.
Vandaar dat ik naar behoefte het draadloze stuk ook nog wel een aanzet van de derde router.
Die gebruikt dan wel het zelfde SSID dan van de Draytek.
Niet persé nodig maar wel handig.
@HoppyF heb je wellicht een link naar een handleiding hiervoor oid? Ik heb ook de 2130 staan en wil daarop een oude Fritzbox modem aansluiten, die de bovenverdieping van een fatsoenlijk wifi signaal moet voorzien. Geen idee echter waar ik moet beginnen. Thankx

• HoppyF
Barre73 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 22:45:

Klopt dat 100/100 niet met de PoP's op zich te maken hebben maar wel met de apparatuur dit erin staat.
Vodafone zal vast en zeker 1Gbit gaan plaatsen als eigen apparatuur in de PoP's.
KPN wil blijkbaar niet achterblijven want is volgens jou ook druk bezig met het vervangen van apparatuur.

Daarmee wordt een groot bezwaar van veel maximaal 100/100 gebruikers weggenomen en kunnen ze straks ook de daadwerkelijke internetsnelheid halen van 100/100 (of meer) zonder dat daar het TV gebruik vanaf gaat.

De cijfers van Vodafone over de 1 miljoen aansluitingen kan ik ook niet plaatsen maar ze hebben het zelf gezegd dus mag ik aannemen dat daar wel een kern van waarheid inzit.
Dat moet ook wel want hoe zou Vodafone anders kunnen blijven functioneren als KPN gaat upgraden en Vodafone achter blijft?

Ik kan hier al 1Gbit krijgen niet via Vodafone of KPN maar wel via een lokale provider XSyou.
Die levert ook 250/250, 500/500 of 1/1Gbit.

• tonber
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-09-2021
Dit zal in 2 fases gebeuren op 12 en 19 februari. Zéér binnenkort dus.

Voor onze Genealogie zie www.tonberendsen.com

• Barre73
HoppyF schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:41:
[...]

Klopt dat 100/100 niet met de PoP's op zich te maken hebben maar wel met de apparatuur dit erin staat.
Vodafone zal vast en zeker 1Gbit gaan plaatsen als eigen apparatuur in de PoP's.
KPN wil blijkbaar niet achterblijven want is volgens jou ook druk bezig met het vervangen van apparatuur.

Daarmee wordt een groot bezwaar van veel maximaal 100/100 gebruikers weggenomen en kunnen ze straks ook de daadwerkelijke internetsnelheid halen van 100/100 (of meer) zonder dat daar het TV gebruik vanaf gaat.

De cijfers van Vodafone over de 1 miljoen aansluitingen kan ik ook niet plaatsen maar ze hebben het zelf gezegd dus mag ik aannemen dat daar wel een kern van waarheid inzit.
Dat moet ook wel want hoe zou Vodafone anders kunnen blijven functioneren als KPN gaat upgraden en Vodafone achter blijft?

Ik kan hier al 1Gbit krijgen niet via Vodafone of KPN maar wel via een lokale provider XSyou.
Die levert ook 250/250, 500/500 of 1/1Gbit.
Nunspeet is al wel opgewaardeerd hoor :-) Ik doe net de Netco postcodecheck op een adres in Nunspeet. 500 mbit leverbaar bij KPN.

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:21
Net de factuur ontvangen van afgelopen periode en die was wat laag, dus ik ben even ingelogd en heb de specificatie bekeken, staat daar negatieve gebruikskosten en:
Tot en met de maand november 2014 zijn de gesprekken naar (inter)nationale
bestemmingen onbedoeld tegen het verkeerde tarief berekend. Op je rekening van februari
2015 worden deze kosten gecorrigeerd. Excuses voor het ongemak.
Netjes van VF dat ze dit zo corrigeren... baal van me zelf dat ik dit zelf niet gecontroleerd heb, toch best slordig uiteindelijk.

• HoppyF
Barre73 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:06:
[...]

Nunspeet is al wel opgewaardeerd hoor :-) Ik doe net de Netco postcodecheck op een adres in Nunspeet. 500 mbit leverbaar bij KPN.
Hier dus niet!
Eml-AAG/1
100 Mbit/s
iTV 2HD
Geen geplande upgrades gevonden

Niet zo erg want ik was toch al niet van plan naar KPN over te stappen.
Snelheid is ook niet het punt, ik wil liever een provider die vol inzet op nieuwe technologie en zich los maakt van KPN.

• Barre73
HoppyF schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:32:
[...]

Hier dus niet!
Eml-AAG/1
100 Mbit/s
iTV 2HD
Geen geplande upgrades gevonden

Niet zo erg want ik was toch al niet van plan naar KPN over te stappen.
Snelheid is ook niet het punt, ik wil liever een provider die vol inzet op nieuwe technologie en zich los maakt van KPN.
My bad... ik had Nunspeet in mijn hoofd zitten, niet Ermelo. Maar dat zal dan niet lang duren.

maar het ging me niet om de provider zelf maar om het feit dat je dus nu wel 500 zou kunnen nemen.

Maar dan moet jij toch juist naar XSYou?

• eymey
Als ik in Ermelo had gewoond, had ik het idd wrs ook wel geweten.

Enige waar XSYou me nog niet helemaal sterk in lijkt (if any), is in diensten omtrent interactieve TV.

• Imperium
  • Niet online
Ik krijg deze gegevens uit de Netco: (Lelystad)

Lls-AAM/3
500 Mbit/s
iTV
2 HD

Helaas alleen 100mbit/s verkrijgbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Imperium op 06-02-2015 15:06 ]

• Barre73
Dat is dus Lelystad. In heel Lelystad is 500 Mbit bij KPN of XS4All verkrijgbaar.

Als je Vodafone bedoelt: Dat heeft een andere reden. Vodafone wil geen 500 mbit verkopen via KPN diensten maar alleen via haar eigen apparatuur in de PoPs. En die is nog niet klaar voor activatie helaas.

Die postcodecheck geeft aan wat de operator KPN kan leveren aan haar klanten (de providers). Of die dat zelf willen leveren aan hun klanten (de consument) is een geheel ander verhaal.

• HoppyF
Barre73 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:41:
[...]

My bad... ik had Nunspeet in mijn hoofd zitten, niet Ermelo. Maar dat zal dan niet lang duren.

maar het ging me niet om de provider zelf maar om het feit dat je dus nu wel 500 zou kunnen nemen.

Maar dan moet jij toch juist naar XSYou?
Klopt, XSyou kan dit leveren.
Toen Vodafone en XSYou hier begonnen met het aanbieden van glasvezelabonnementen kon XSYou nog niet leveren. Dit is pas later op gang gekomen.
Ik zit niet echt te wachten op 250/250 of meer maar er zal vast wel een doelgroep voor zijn.
Ik blijf nog even bij Vodafone tenzij ze te lang wachten met hun plannen en het niet meer interessant is om te blijven.

Toevoeging:
Als je Vodafone vergelijkt met XSYou krijgt je voor zo'n 16 euro per maand bij XSYou 250/250, plus DVB- C plus 10 HD kanalen.
Op het laatste lever je in omdat Vodafone standaard 27 HD kanalen levert, de snelheid is dan 100/100 dus ruim de helft minder. Kijk je naar prijs is Vodafone het eerste jaar veel goedkoper, 47,50.
XSYou is een twee jarig contract vandaar de bonussnelheid van 250/250.

[ Voor 21% gewijzigd door HoppyF op 06-02-2015 21:39 ]

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:27
Gewoon even een vraagje hoor, waarom zie ik nu altijd Dslams voorbijkomen in glasvezel pop verhaaltjes? vlgens mij gebruiken we geen Dslams voor glasvezel aangezien Dslams puur en alleen voor telefoon/dsl/vdsl is.

Of heb ik iets gemist in de jaren?

• Barre73
Op zich heb je natuurlijk gelijk. Maar KPN heeft haar netwerkdesign voor DSL feitelijk gekopieerd naar Glasvezel. Er zitten in de PoP's grote apparaten met insteekkaarten waarop op de voorkant de klant wordt gepatcht en dat multiplext alle signalen. Even bewust in Jip en Janneke taal. Als jet het zo leest is het dus eigenlijk een Dslam.
Ik kom veel in de PoPs en zie ook de apparatuur van andere operators. Dat ziet er wel een stuk beter en kleiner uit.Zoals het in glasvezel zou moeten zijn.

Maar goed, waar het op neerkomt: KPN mensen zelf blijven het ook gewoon Dslams noemen en het doet daar ook vrijwel hetzelfde als bij een DSL netwerk. Vandaar dat het gemakshalve nog steeds zo wordt genoemd.

• PFvH
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Nu ik alles goed ingesteld heb en eigenlijk best tevreden ben met dit Vodafone thuis pakket, zit ik er aan te denken mijn eigen hdd-recorder weg te doen (want die neemt op van het kabelsignaal dat de vorige provider nog steeds niet afgesloten heeft hahaha, maar dat beeld is niet best) en de opname functie van Vodafone aan te vragen.

Maar voor ik die 5 per maand ga betalen: welke ervaringen hebben jullie daarmee? Goede kwaliteit, makkelijk in te stellen, tv kijken en opnemen tegelijkertijd? Ik had dat ooit eens van upc en was er niet helemaal lyrisch over (understatement)... dus graag jullie ervaringen. Dank alvast!

• andy88
Maar voor ik die 5 per maand ga betalen: welke ervaringen hebben jullie daarmee? Goede kwaliteit, makkelijk in te stellen, tv kijken en opnemen tegelijkertijd? Ik had dat ooit eens van upc en was er niet helemaal lyrisch over (understatement)... dus graag jullie ervaringen. Dank alvast!
Je kan het per maand weer uitzetten (de opname box) dus voor 5 euro zou ik het gewoon proberen.
https://www.vodafone.nl/s...tieve-tv/software-update/

• Barre73
Om te beginnen: Als je dat doet krijg je een nieuwe decoder met harde schijf. De Entone Amulet 515. Het is geen cloud-opnemen zoals bij KPN bijvoorbeeld.

Dan: Werkt bij mij perfect. Makkelijk in te stellen, kijken en opnemen gaat prima tegelijk. En vanaf medio februari wordt het nog sterk verbeterd.Ik zocht de link naar dat bericht maar kan het even niet meer vindenn :-)
Andy88 was me voor...

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 07-02-2015 10:20 ]

• PFvH
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Dank Andy en Barre. Ik heb een opnamebox besteld en de gewone gaat retour. Weekje geduld nog dus.
Dank voor de link en voor de beschrijving. \o/

• ANdrode
  • Niet online
andy88 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 10:19:
[...]
Je kan het per maand weer uitzetten (de opname box) dus voor 5 euro zou ik het gewoon proberen.
Is dat echt zo? Dan wil ik hem proberen :). Ik dacht eerst dat je er de rest van het jaar aan vast zat.

@Dazzler2120: Dan ben ik ooit verkeerd voorgelicht. Zonde. Maar erg fijne voorwaarden :).
Tweak gaat helemaal uncarrier, maar Vodafone heeft daarna de beste voorwaarden vind ik.

[ Voor 22% gewijzigd door ANdrode op 07-02-2015 14:29 ]

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
ANdrode schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 13:57:
[...]

Is dat echt zo? Dan wil ik hem proberen :). Ik dacht eerst dat je er de rest van het jaar aan vast zat.
Nieuwe abonnementen kan je álles per maand aanpassen ;) Alleen internet 50 of internet 20 op dsl moet actief blijven

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:27
Barre73 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 08:54:
Op zich heb je natuurlijk gelijk. Maar KPN heeft haar netwerkdesign voor DSL feitelijk gekopieerd naar Glasvezel. Er zitten in de PoP's grote apparaten met insteekkaarten waarop op de voorkant de klant wordt gepatcht en dat multiplext alle signalen. Even bewust in Jip en Janneke taal. Als jet het zo leest is het dus eigenlijk een Dslam.
Ik kom veel in de PoPs en zie ook de apparatuur van andere operators. Dat ziet er wel een stuk beter en kleiner uit.Zoals het in glasvezel zou moeten zijn.

Maar goed, waar het op neerkomt: KPN mensen zelf blijven het ook gewoon Dslams noemen en het doet daar ook vrijwel hetzelfde als bij een DSL netwerk. Vandaar dat het gemakshalve nog steeds zo wordt genoemd.
Ah ok bedankt voor de uitleg :)

Verwijderd

De Entone Amulet 515 wordt ook gebruikt door Caiway en daar regent het klachten over.

• andy88
De Entone Amulet 515 wordt ook gebruikt door Caiway en daar regent het klachten over.
Dus dan moet dat bij Vodafone vast ook wel zijn.. (sarcasme)

Je vergelijkt appels met peren. De Entone Amulet van VF heeft geheel andere firmware plus het feit dat de streams anders worden aangeleverd dan bij Caiway.

• Barre73
Inderdaad. Ik heb die klachten ook wel gezien maar ik heb niks te klagen. In bijna een jaar heb ik 1 keer de stekker eruit getrokken om een vastloper in het menu van Uitzending gemist op te lossen. En dat werkte. Meer problemen niet.

• Co1967
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-11 08:37
ik heb een zeer blonde vraag.
Wij hebben ooit een glasvezelaansluiting van y3net gehad ( nu telfort ).
2 jaar geleden overgestapt naar tele2 en wil nu weer glasvezel.
wij hebben inmiddels voor vodafone gekozen vanwege de prijs.
mijn vraag gaat eigenlijk over de modem.
ik heb dus zo'n glasvezelmodem in de meterkast zitten....gaan ze deze nu gebruiken of gaat het anders ??

• Barre73
Ja. Die gaan ze gebruiken. Maar niet zoals je dat van toen nog weet. Daar zat het in de aansluiting ingewerkt. Met een aparte kop op de Genexis waar de kabels in konden.
Vodafone haalt je Genexis los en zet een klein geel glasvezelkabeltje direct op de glasvezel connector. Dat kabeltje gaat dan in een aparte Draytek 2132 router die er dus vlakbij komt te hangen/staan. En vanaf daar heb je UTP kabel nodig naar je televisie en evt je computer. Die Draytek doet dan ook je WiFi.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 07-02-2015 21:42 ]

• Co1967
bedankt voor je antwoord.
ik las wel dat er een Draytek kwam maar wist niet hoe ze die gingen gebruiken :-(.
ik heb nu tele2 20 Mb en ga naar Vf 50 Mb
heb er de 2500 minutenbundel bij genomen ( want veel bellen doen we nooit --ook nog 400 belminuten bij ons mobiele nummers ).
kom ik uit op 50 euro , terwijl ik tele2 53 euro kwijt ben voor het hele zooi.

• Barre73
Veel bellen doe je nooit, dus je neemt er 2500 minuten bij? Dat is gemiddeld een uur en 23 minuten per dag.... Lijkt me wat overdreven als ik dat zo lees :-)

• Co1967
oops.....je hebt helemaal gelijk :-)
gelukkig is de optie per maand te wijzigen....lol

Verwijderd

Tja dan is de vraag wat vindt hij veel bellen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2015 16:35 ]

• Co1967
zeg maar zij rudieen :-)
wij bellen gemiddeld hooguit anderhalf uur per week ( in topweken )
en dan het soms ook nog diensten waar je extra voor moet betalen ( denk aan uwv )

• Barre73
Maar tegen 8 cent per minuut zit je met 125 minuten per maand al op de 10 euro die je anders betaalt voor 2500 minuten. Dus eigenlijk best een goeie deal, 2500 minuten voor 10 euro.
Mobiele nummers bel je dan met je mobiel.

Verwijderd

Co1967 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 16:44:
zeg maar zij rudieen :-)
wij bellen gemiddeld hooguit anderhalf uur per week ( in topweken )
en dan het soms ook nog diensten waar je extra voor moet betalen ( denk aan uwv )
Natuurlijk is dat een goede keuze ,was ook maar een grapje .

Verwijderd

Goedendag,

Ik las dat een aantal mensen druk zijn om een eigen router te implementeren ipv de 2132FVn van Vodafone. Aangezien ik sinds kort ook een 2132FVn heb hangen en ook niet gediend ben van een router in mijn huis die niet onder mijn eigen beheer valt ben ik ook maar eens gaan rondkijken.

Als eerste heb ik een Mikrotik RB2011 genomen. Glas via de SFP poort en vervolgens IPTV intern in switch1 untagged beschikbaar gemaakt op poort5. Werkt prima maar helaas elke vijf minuten blokjes op de tv (packet loss?). Daarna nog het IPTV vlan via de CPU laten lopen om zo het verkeer te kunnen vormen maar geen helaas geen merkbare verbetering. Er lijkt geen verband met het WAN verkeer. Met de 2132FVn heb ik absoluut geen last van blokjes.

Een andere mogelijkheid zou zijn om de stock firmware van Draytek weer terug te zetten om zo weer volledige toegang tot de router te krijgen. Een eerste poging om een factory reset te doen en de router vanuit recovery via tftp nieuwe firmware aan te bieden leverde niks op, de router starte gewoon weer de Vodafone firmware op. Ik neem aan een beveiligde CFE? Misschien dat iemand al meer succes heeft gehad?

Ik vroeg me of er meer mensen ervaring hebben met het RB2011 bord (of vergelijkbaar) en wat de ervaringen zijn. Alvast dank!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2015 13:58 ]

• Imperium
  • Niet online
Ik kreeg van de Vodafone HD te horen dat de modem niet in bridge modus gezet kan worden omdat anders de TV het niet meer doet.. lijkt me onwaarschijnlijk of zit er toch enige logica achter?

Verwijderd

Imperium schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:23:
Ik kreeg van de Vodafone HD te horen dat de modem niet in bridge modus gezet kan worden omdat anders de TV het niet meer doet.. lijkt me onwaarschijnlijk of zit er toch enige logica achter?
Men zou prima het WAN vlan untagged beschikbaar kunnen maken op een van de switch poorten en daarna de router functie uit kunnen schakelen. Ik denk dat dat is wat je eigenlijk wil. (Dit is wat er op het moment ook al met het IPTV vlan gebeurt)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2015 14:48 ]

• LordSpud
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:54:
Goedendag,

Ik las dat een aantal mensen druk zijn om een eigen router te implementeren ipv de 2132FVn van Vodafone. Aangezien ik sinds kort ook een 2132FVn heb hangen en ook niet gediend ben van een router in mijn huis die niet onder mijn eigen beheer valt ben ik ook maar eens gaan rondkijken.

Als eerste heb ik een Mikrotik RB2011 genomen. Glas via de SFP poort en vervolgens IPTV intern in switch1 untagged beschikbaar gemaakt op poort5. Werkt prima maar helaas elke vijf minuten blokjes op de tv (packet loss?). Daarna nog het IPTV vlan via de CPU laten lopen om zo het verkeer te kunnen vormen maar geen helaas geen merkbare verbetering. Er lijkt geen verband met het WAN verkeer. Met de 2132FVn heb ik absoluut geen last van blokjes.

Een andere mogelijkheid zou zijn om de stock firmware van Draytek weer terug te zetten om zo weer volledige toegang tot de router te krijgen. Een eerste poging om een factory reset te doen en de router vanuit recovery via tftp nieuwe firmware aan te bieden leverde niks op, de router starte gewoon weer de Vodafone firmware op. Ik neem aan een beveiligde CFE? Misschien dat iemand al meer succes heeft gehad?

Ik vroeg me of er meer mensen ervaring hebben met het RB2011 bord (of vergelijkbaar) en wat de ervaringen zijn. Alvast dank!
Interessant. Ik gebruik zelf een managed switch (TP-Link SG3210 V.2.1) en heb mijn decoder in de correcte VLAN direct op de managed switch aangesloten. VLAN 300 (internet) naar mijn eigen router. De door Vodafone gebruikte SFP module werkte wonderbaarlijk genoeg direct in de SFP poort van de switch. Dit is helaas niet bij iedereen die deze managed switch heeft geprobeerd het geval. Ik heb geen artifacten of "blokjes". Ik ben nog niemand tegen gekomen die met een andere oplossing het verkeer probeerde te scheiden. Kan er incompatibiliteit zijn met de gebruikt SFP module en de Microtik?

[ Voor 4% gewijzigd door LordSpud op 09-02-2015 14:51 ]

• ANdrode
  • Niet online
LordSpud schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:49:
[...]
Ik ben nog niemand tegen gekomen die met een andere oplossing het verkeer probeerde te scheiden. Kan er incompatibiliteit zijn met de gebruikt SFP module en de Microtik?
Hoe forward de Microtik deze pakketten? Wordt WAN:640 tagged untagged op de IPTV poort gezet?

Zonder via de CPU te gaan? Ondersteunt de Microtik IGMP snooping?

Verwijderd

LordSpud schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:49:
[...]

Interessant. Ik gebruik zelf een managed switch (TP-Link SG3210 V.2.1) en heb mijn decoder in de correcte VLAN direct op de managed switch aangesloten. VLAN 300 (internet) naar mijn eigen router. De door Vodafone gebruikte SFP module werkte wonderbaarlijk genoeg direct in de SFP poort van de switch. Dit is helaas niet bij iedereen die deze managed switch heeft geprobeerd het geval. Ik heb geen artifacten of "blokjes". Ik ben nog niemand tegen gekomen die met een andere oplossing het verkeer probeerde te scheiden. Kan er incompatibiliteit zijn met de gebruikt SFP module en de Microtik?
Ik heb je post gelezen, nog bedankt voor de vlan ID's! Dat scheelde toch weer een "kunstgreep" _/-\o_

Goed om te horen dat het zonder verdere aanpassingen foutloos moet kunnen werken. Ik gebruik zelf ook de Vodafone (Draytek) SFP module welke goed wordt herkent en goed lijkt te functioneren op de missende pakketjes na dan. Zou het dan toch gewoon een compatibiliteitsprobleem kunnen zijn? Zou je nog willen delen hoe je SFP interface geconfigureerd is?
ANdrode schreef op maandag 09 februari 2015 @ 16:27:
[...]
Hoe forward de Microtik deze pakketten? Wordt WAN:640 tagged untagged op de IPTV poort gezet?

Zonder via de CPU te gaan? Ondersteunt de Microtik IGMP snooping?
De Mikrotik geeft nogal wat mogelijkheden om dit te configureren :) . Intern in de switch chip (un)tagged aanbieden op een willekeurige poort, via een bridge en een virtuele interface(vlan) door de CPU, igmpproxy. IGMP snooping is in geen van de gevallen beschikbaar. Optie een lijkt me de meest optimale manier maar veel verstand heb ik er niet van :) .

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2015 17:26 . Reden: Vergeten een vraag te beantwoorden. ]

• LordSpud
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2015 @ 16:31:
[...]

Zou het dan toch gewoon een compatibiliteitsprobleem kunnen zijn? Zou je nog willen delen hoe je SFP interface geconfigureerd is?
Meeeh.... als ie 't doet dan zou ik denken dat ie wel gewoon compatibel is. Ik heb nog even zitten kijken maar er valt op de managed switch die ik heb niet zoveel te configureren aan de SFP poort. Het enige wat ik kan instellen is duplex en "snelheid". Hij staat bij mij nu op 1000 Mbit Full Duplex (1000MFD) maar zo moet ie al hebben gestaan, aangezien ik daar niets aan veranderd heb.

Zit er niet gewoon een breuk in je glasvezel patch kabeltje? Is nogal delicaat spul dus mogelijk hang je het patch kabeltje net onder een andere hoek als je 'm in de microtik doet dan wanneer ie in de Draytek zit. Tv verkeer gaat volgens mij via UDP dus geen re-send functionaliteit. Fouten in de hardware kom je dan op die manier direct tegen. Zou dat kunnen?

Verwijderd

LordSpud schreef op maandag 09 februari 2015 @ 18:31:
[...]
Meeeh.... als ie 't doet dan zou ik denken dat ie wel gewoon compatibel is. Ik heb nog even zitten kijken maar er valt op de managed switch die ik heb niet zoveel te configureren aan de SFP poort. Het enige wat ik kan instellen is duplex en "snelheid". Hij staat bij mij nu op 1000 Mbit Full Duplex (1000MFD) maar zo moet ie al hebben gestaan, aangezien ik daar niets aan veranderd heb.

Zit er niet gewoon een breuk in je glasvezel patch kabeltje? Is nogal delicaat spul dus mogelijk hang je het patch kabeltje net onder een andere hoek als je 'm in de microtik doet dan wanneer ie in de Draytek zit. Tv verkeer gaat volgens mij via UDP dus geen re-send functionaliteit. Fouten in de hardware kom je dan op die manier direct tegen. Zou dat kunnen?
Hmmz, nog even gespeeld met de link snelheid, flow control, MTU en SFP rate maar het lijkt allemaal niks uit te halen. Ik heb de Draytek nog even terug gezet en meteen waren de artifacts weer weg. Natuurlijk goed op de buigraduis gelet tijdens het plaatsen dus ik denk dat het patch kabeltje wel uit te sluiten is.

Misschien moet ik toch maar een TP-link aanschaffen ;)

• andy88
Vaak is blokkerige IPTV inderdaad een beschadigde glasvezel patch tussen FTU en het CPE, of dat dan een Draytek is of een willekeurige managed switch maakt niet uit.

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:54:Werkt prima maar helaas elke vijf minuten blokjes op de tv (packet loss?). Daarna nog het IPTV vlan via de CPU laten lopen om zo het verkeer te kunnen vormen maar geen helaas geen merkbare verbetering. Er lijkt geen verband met het WAN verkeer. Met de 2132FVn heb ik absoluut geen last van blokjes.
Is het echt elke paar minuten een paar seconden geen beeld? Of continu blokjes?

Kan je een tcpdump/port mirror van de wan poort maken en kijken of er tijdens die pauze IGMP pakketen langs komen?

Zelfde SFP, zelfde patchkabel werkt goed in de Draytek, ik zoek het daar dus buiten.

[ Voor 7% gewijzigd door ANdrode op 09-02-2015 20:29 ]

Verwijderd

ANdrode schreef op maandag 09 februari 2015 @ 20:29:
[...]
Is het echt elke paar minuten een paar seconden geen beeld? Of continu blokjes?

Kan je een tcpdump/port mirror van de wan poort maken en kijken of er tijdens die pauze IGMP pakketen langs komen?

Zelfde SFP, zelfde patchkabel werkt goed in de Draytek, ik zoek het daar dus buiten.
Ik heb een capture gedaan van de SFP interface (port mirror) en ik zie geen opvallend verkeer tijdens de blokjes :/ daarna nog een analyse op de packet counters en het blijkt om slechts 20 pakketjes per uur te gaan (met een 12.5mbit stream) maar wel gruwelijk irritant.

Een stukje probleemanalyse geeft mij ook het idee dat het niet de patch kabel is

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
M'n halve internet verbinding doet het niet, een aardig aantal website's kan ik niet goed bereiken. Ik heb nog nooit een ISP gehad die zo instabiel is. Zelfs el-cheapo Tele2 werkte altijd perfect. Jammer dat ik er nog en half jaar aan vast zit!

🌞🍃

• Lelyuser
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 10:38
Datafeest schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 07:37:
M'n halve internet verbinding doet het niet, een aardig aantal website's kan ik niet goed bereiken. Ik heb nog nooit een ISP gehad die zo instabiel is. Zelfs el-cheapo Tele2 werkte altijd perfect. Jammer dat ik er nog en half jaar aan vast zit!
Ik denk dat je een Ipadres hebt dat nog in het buitenland geregistreerd is. Er is hier al meer over geschreven.

Daarom kun je verschillende websites niet aanspreken.

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-12 19:16
Er is (alweer) een probleem met de DNS van vodafone, naar mijn idee had ik die van Google ingesteld op de Draytek maar blijkbaar op de verkeerde plek.

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-12 09:35
Amelandbor schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 10:03:
Er is (alweer) een probleem met de DNS van vodafone, naar mijn idee had ik die van Google ingesteld op de Draytek maar blijkbaar op de verkeerde plek.
Nee. Waarschijnlijk had je de google DNS wel ingesteld, maar google heeft er vanochtend half uitgelegen als ik m'n AMS-ix mailinglist geloof.

prutsert

• Amelandbor
Ah ok, was al even op zoek gegaan, maar kon niet echt een andere plek vinden om m'n dns in te stellen.

Iets te snel geklaagd over vodafone >:)

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:41
Als er in de bevestiging van de bestellingsmail staat dat men er naar streeft om op 26-02 te activeren, maar ik nog niet ben gebeld door een monteur kan ik er wel vanuitgaan en upc opzeggen?

• f4stf0rw4rd
  • Laatst online: 21-12 17:47
--WaaZaa-- schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 13:44:
[...]

Nee. Waarschijnlijk had je de google DNS wel ingesteld, maar google heeft er vanochtend half uitgelegen als ik m'n AMS-ix mailinglist geloof.
Mag ik dan vragen waar je de Google DNS hebt ingesteld op de Draytek 2132? Kan het toe nu toe niet vinden in het settings menu.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• LordSpud
Jeroentjuh82 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 08:30:
Als er in de bevestiging van de bestellingsmail staat dat men er naar streeft om op 26-02 te activeren, maar ik nog niet ben gebeld door een monteur kan ik er wel vanuitgaan en upc opzeggen?
Wat is de opzegtermijn bij UPC? Ik zou proberen minstens twee weken overlap aan te houden ten opzichte van de streefdatum, liever nog iets langer.

• Jeroentjuh82
LordSpud schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:17:
[...]

Wat is de opzegtermijn bij UPC? Ik zou proberen minstens twee weken overlap aan te houden ten opzichte van de streefdatum, liever nog iets langer.
Een maand. Mij boeit t niet als ik ff zonder kom te zitten ipv teveel betalen. Overigens had ik al telefoon verwacht van de monteur voor een afspraak. De jongen die het modem installeerde zei me ruim 2 weken geleden dat ik snel zou worden gebeld nu t in orde was.

Overigens hebben de ouders nu ook voda thuis en bevalt ze prima met tv kijken. Kon ook alleen beter worden sinds bij upc met ci module slecht werkte.

[ Voor 12% gewijzigd door Jeroentjuh82 op 11-02-2015 09:31 ]

• LordSpud
Jeroentjuh82 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:25:
[...]

Een maand. Mij boeit t niet als ik ff zonder kom te zitten ipv teveel betalen. Overigens had ik al telefoon verwacht van de monteur voor een afspraak. De jongen die het modem installeerde zei me ruim 2 weken geleden dat ik snel zou worden gebeld nu t in orde was.

Overigens hebben de ouders nu ook voda thuis en bevalt ze prima met tv kijken. Kon ook alleen beter worden sinds bij upc met ci module slecht werkte.
Begrijp ik het goed dat je je zorgen maakt of de monteur nog wel gaat bellen voor een afspraak op of rond de 26e? In dat geval kun je misschien beter even naar Vodafone bellen en aangeven dat je al een telefoontje had verwacht. Wij kunnen hier op dit forum vrij weinig voor je betekenen, vrees ik.

• Jeroentjuh82
LordSpud schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 09:44:
[...]

Begrijp ik het goed dat je je zorgen maakt of de monteur nog wel gaat bellen voor een afspraak op of rond de 26e? In dat geval kun je misschien beter even naar Vodafone bellen en aangeven dat je al een telefoontje had verwacht. Wij kunnen hier op dit forum vrij weinig voor je betekenen, vrees ik.
Maak me geen zorgen.

• Barre73
Zie je DM...

• Amelandbor
f4stf0rw4rd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 08:37:
[...]

Mag ik dan vragen waar je de Google DNS hebt ingesteld op de Draytek 2132? Kan het toe nu toe niet vinden in het settings menu.
Weet niet hoe het zit met de 2132, maar op de 2130 kan je dit in het LAN menu doen.

• Mdegier1990
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-12 07:54
f4stf0rw4rd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 08:37:
[...]

Als het goed is kan je deze instelling vinden onder: Lan -> General Setup -> Lan 1 -> Details Page en dan DNS Server IP address. (Primary en Secundary)
Pagina: 1 ... 71 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.